Vetus Hydraulic Steering Systems Installatie gids

Type
Installatie gids
020108.01 1
Inhoud
Inleiding 2
Montage 2
Onderhoud 3
Vullen en ontluchten 4
Technische gegevens 6
Hoofdafmetingen 38
Hydraulische schemas 41
Contents
Introduction 8
Fitting 8
Maintenance 9
Filling abd Bleeding 10
Technical Data 12
Dimensions 38
Hydraulic Circuit Diagrams 41
Hydraulic Steering Systems 230 - 1200 kgm
Inhalt
Einleitung 14
Montage 14
Wartung 15
Füllen und Entlüften 16
Technische Daten 18
Hauptabmessungen 38
Hydraulische Schaltpläne 41
Sommaire
Introduction 20
Montage 20
Entretien 21
Remplissage et purge 22
Specication techniques 24
Dimensions principales 38
Schémas hydrauliques 41
Contenido
Introduccion 26
Montaje 26
Mantenimiento 27
Llenar y purgar 28
Especicaciones técnicas 30
Dimensiones principale 38
Esquemas hidráulicos 41
Indice
Introduzione 32
Montaggio 32
Manutenzione 33
Rifornimento e sato 34
Dati tecnici 36
Dimensioni principali 38
Schemi idraulici 41
2 Montage
Voorkom tijdens de montage las-, verfspetters en beschadigingen op
de stuurpomp-as en op de zuigerstang van de cilinder.
Beschadigingen kunnen de oliekeerringen vernielen met als resul-
taat olielekkage.
2.1 Stuurpomp
De vuldop dient zich altijd aan de bovenzijde, op het hoogste punt,
te bevinden.
Indien er meerdere stuurpompen in de installatie zijn opgenomen,
dienen alle oliereservoirs met elkaar verbonden te worden door mid-
del van een vereeningsleiding.
Om een goede werking van de olieaanzuigkleppen in de pomp te
garanderen dient de pomp minder dan 20° achterover opgesteld te
worden.
Indien aan deze eis niet kan worden voldaan dienen de olie-
aanzuigkleppen in de stuurpomp te worden voorzien van een veer.
Raadpleeg hiervoor Vetus.
Controleer bij een dubbele bediening of in de onderste stuurpomp
een vuldop zonder gat gemonteerd is.
2.2 Cilinder
Om doelmatig te kunnen ontluchten dienen de ontluchtingsnippels
van de cilinder naar boven te wijzen.
Om overbelasting van de cilinder, in de eindstanden van de zuiger, te
voorkomen moeten roeraanslagen worden aangebracht.
2 020108.01
1 Inleiding
Een hydraulisch besturingssysteem bestaat in basis uit één of meer
pompen en een cilinder. Zie schema ‘1’. *
Indien het besturingssysteem slechts één pomp bevat kan tussen
de cilinder en de pomp een (dubbele) terugslagklep worden geïn-
stalleerd; het gevoel van roerdruk op het stuurwiel wordt hiermee
voorkomen.Zie schemas ‘5’, ‘6’ ‘7’ en ‘8’.
De niet gebruikte aansluitingen, van de terugslagklep, voor een
tweede pomp moeten worden afgeblind.
Bij een hydraulisch besturingssysteem met 2 pompen moet een
(dubbele) terugslagklep worden geïnstalleerd; zowel om automa-
tisch te kunnen overnemen van de ene stuurpomp naar de andere,
alsmede om meedraaien van de niet gebruikte stuurpomp te voor-
komen.Zie schema’s ‘5’, ‘6’ ‘7’ en ‘8’.
Bij een hydraulisch besturingssysteem met 3 pompen moeten om
bovenvermelde redenen 2 (dubbele) terugslagkleppen worden ge-
installeerd; zie schemas ‘9’, ‘10’, ‘11’ en ‘12’.
Installatie van een kortsluitkraan is noodzakelijk indien een nood-
besturing door middel van een helmstok vereist is.
Met een geopende kortsluitkraan kan de olie drukloos van de ene
zijde van de zuiger naar de ander stromen en vormt het hydraulische
systeem geen belemmering meer voor de nood-(helmstok)-bestu-
ring. Zie schemas ‘2’, ‘4’, ‘6’, ‘8’, ‘11’ en ‘12’.
Het gevolg geven aan de hierna volgende aanbevelingen zal resul-
teren in een langere levensduur en in betere prestaties van uw hy-
draulische besturingssysteem.
• Pas uitsluitend een type hydraulische olie toe zoals gespeci-
ceerd bij de technische gegevens.
• Voer regelmatig het aangegeven onderhoud uit.
Hydraulische besturingen 230 - 1200 kgm
Roeraanslagen
Roeraanslagen
*) Voor de verschillende aansluitschemas, zie ‘Hydraulische sche-
mas’ blz 41.
020108.01 3
Bevestig de voet van de cilinder op een voldoende stevige fundatie;
deze moet de (trek en druk) kracht van de cilinder ten gevolge van
het roermoment opnemen.
Stel de cilinder bij voorkeur in een droge, goed geventileerde ruimte
op.
Indien dit niet mogelijk is dienen voorzieningen te worden getroen
om de cilinderstang tegen vocht, vuil en zeewater te beschermen.
2.3 Kleppen
• Enkele terugslagklep met kortsluitkraan
• Dubbele terugslagklep
• Overdrukventiel
Monteer een (dubbele) terugslagklep zo dicht mogelijk bij de stuur-
cilinder; maak de leidingstukken tussen de terugslagklep en de cilin-
der, welke onder druk blijven staan, zo kort mogelijk.
Indien ook een overdrukventiel wordt geïnstalleerd stel deze dan
tussen de stuurcilinder en de terugslagklep op.
Monteer een terugslagklep en/of een overdrukventiel op een abso-
luut vlakke ondergrond.
2.4 Fittingen
De aansluitingen van alle onderdelen zijn voorzien van inwendige
schroefdraad G 1/2.
Gebruik voor het afdichten van de schroefdraadverbindingen nooit
teon tape ook het gebruik van een vloeibaar afdichtmiddel dient
met grote zorg te gebeuren; indien afdichtmiddelen in het hydrauli-
sche systeem komen kan dit storingen ver oorzaken.
Gebruik voor de afdichting aluminium of koperen ringen.
2.5 Installatie van de slangen resp. de leidingen
De afzonderlijke delen van de hydraulische besturing dienen met el-
kaar te worden verbonden door middel van koperen of stalen leiding
leiding. Pas speciale hydraulische (inwendig gereinigde) leiding toe.
Houd om de leidingweerstand te beperken de verbindingsleidingen
altijd zo kort mogelijk.
Indien mogelijk moet de leidinglengte van de onderste stuurpomp
tot de terugslagklep gelijk zijn aan de leidinglengte van de bovenste
stuurpomp tot de terugslagklep; dit voorkomt weer standsverschilllen
in de leidingen.
In verband met het ontluchten van het systeem verdient het aanbe-
veling de horizontale leidingstukken met een afschot van ca. 3 cm
per meter te monteren; de pompzijde hoger dan de cilinderzijde.
Installeer de leidingen zodanig dat het risico van uitwendige bescha-
digingen en corrosie of aantasting door chemicaliën klein is.
Bescherm de leidingen welke door een schot moeten worden ge-
voerd met schotdoorvoeren of pas schotkoppelingen toe.
Bochten dienen absoluut vrij van knikken te zijn; een knik in de lei-
ding vermindert de vrije doorgang voor de hydraulische olie.
Bij de aanleg van de leiding dienen lange rechte stukken te worden
vermeden; de lengte van de leiding wordt beïnvloedt door de omge-
vingstemperatuur.
In verband met de bewegingen die de cilinder moet kunnen maken
dient de cilinder te allen tijde met de 2 meegeleverde exibele slan-
gen te worden aangesloten.
Deze 2 stukken exibele nylon leiding dienen met een grote
buigradius te worden gemonteerd.
Blaas de leidingen, na installatie, door met b.v. stikstof of (pers)lucht
(nooit met water!) ter controle op eventuele verstoppingen en om
mogelijke verontreinigingen te verwijderen.
Bevestig de leiding altijd met beugels; beugelafstand ca. 60 cm.
Na het afsnijden van de leiding dient altijd de braam te worden ver-
wijdert.
3 Onderhoud
• Controleer regelmatig het olieniveau in de (bovenste) stuurpomp.
• Indien de installatie ook een extra olie expansie tank bevat dient
het niveau halverwege deze tank te staan.
• Controleer regelmatig of de stuurpomp-as en de zuigerstang van
de cilinder niet vervuilt zijn en reinig deze indien noodzakelijk;
beschadiging van de oliekeerringen wordt hiermee voorkomen.
• Ververs de hydraulische olie éénmaal per twee jaar of na elke 200
bedrijfsuren.
• Smeer regelmatig de scharnierpunten van voet en gaelpen van
de cilinder.
Hydraulische besturingen 230 - 1200 kgm
NEDERLANDS
4 020108.01
4 Vullen en ontluchten
Het vullen van het hydraulisch systeem dient te gebeuren bij het
hoogste punt van het systeem, d.w.z. bij de (bovenste) stuurpomp.
Verwijder de vuldop van de (bovenste) stuurpomp of de olie expan-
sie tank.
Plaats op de vulaansluiting eventueel een slangpilaar* met een
trechter of sluit het door Vetus leverbare snelvulsysteem aan.
*) MTP89 : G3/8
MTP151 en MTP191 : G1/2
Vul de stuurkop of de expansietank met hydraulische olie.
Neem bij een dubbele bediening tijdelijk de vuldop uit de onderste
stuurkop weg en monteer deze weer zodra er olie uit de vulopening
komt.
Voor oliespecicatie zie Technische gegevens’.
Zorg er voor dat tijdens het vullen steeds voldoende olie in de stuur-
kop of de expansie tank aanwezig is; indien de stuurpomp lucht aan-
zuigt dient opnieuw te worden ontlucht.
Om te vermijden dat de olie lucht opneemt dient het vullen van de
stuurkop of de expansie tank rustig’ te gebeuren.
1 Plaats op de ontluchtingsnippels een stukje slang 8 mm dia-
meter; open de ontluchtingsnippel door deze een slag linksom
te draaien.
4.1 Besturing met 1 stuurpomp
2-1 Open ontluchtingsnippel A’. Beweeg de zuigerstang totdat de
zuiger tegen het einddeksel A’ aanligt.
Draai nu langzaam, in de aangegeven richting, aan het stuur-
wiel op de stuurpomp. Stop met draaien zodra de uit de ont-
luchtingsnippel A’ stromende olie geen lucht meer bevat en
sluit de ontluchtingsnippel. Draai hierna het stuurwiel niet in
de tegenovergestelde richting.
2-2 Open ontluchtingsnippel ‘B’. Draai aan het stuurwiel totdat de
zuiger tegen het einddeksel ‘B aanligt.
2-3 Draai nu langzaam, in de aangegeven richting, aan het stuur-
wiel. Stop met draaien zodra de uit de ontluchtingsnippel ‘B
stromende olie geen lucht meer bevat en sluit de ontluchting-
snippel.
Vul de stuurpomp of de olie expansie tank tot het aangegeven
niveau.
4.2 Besturing met 2 stuurpompen
3-1 Open ontluchtingsnippel A’. Beweeg de zuigerstang totdat de
zuiger tegen het einddeksel A’ aanligt.
Draai eerst langzaam, in de aangegeven richting, aan het
stuurwiel op de onderste stuurpomp. Stop met draaien zo-
dra de uit de ontluchtingsnippel A stromende olie geen lucht
meer bevat. Draai nu langzaam, in de aangegeven richting,
op het stuurwiel van de bovenste stuurpomp. Stop hiermee
zodra opnieuw de uit de ontluchtingsnippel A stromende olie
geen lucht meer bevat. Sluit nu de ontluchtingsnippel. Draai
hierna beide stuurwielen niet in de tegenovergestelde rich-
ting.
3-2 Open ontluchtingsnippel ‘B’. Draai aan het stuurwiel op de
onderste stuurpomp totdat de zuiger tegen het einddeksel ‘B’
aanligt.
3-3 Draai eerst langzaam, in de aangegeven richting, aan het
stuurwiel op de onderste stuurpomp. Stop met draaien zo-
dra de uit de ontluchtingsnippel ‘B’ stromende olie geen lucht
meer bevat. Draai nu langzaam, in de aangegeven richting,
aan het stuurwielop de bovenste stuurpomp. Stop hiermee
zodra opnieuw de uit de ontluchtingsnippel ‘B’ stromende olie
geen lucht meer bevat. Sluit nu de ontluchtingsnippel.
Vul de bovenste stuurpomp of de olie expansie tank tot het
aangegeven niveau.
De eerste dagen na het vullen dient het olieniveau enkele malen te
worden gecontroleerd en indien noodzakelijk dient olie te worden
bijgevuld.
Het olieniveau kan eerst nog dalen doordat jn verdeelde lucht uit
de olie ontwijkt.
Lucht in de stuurpomp is herkenbaar door een klokkend geluid, tij-
dens draaien van het stuurwiel.
Hydraulische besturingen 230 - 1200 kgm
6 020108.01
5 Technische gegevens
Cilinder : MT230 MT345 MT455 MT600 MT900 MT1200
Type : Gebalanceerde cilinder
Slag : 200 mm 300 mm 400 mm 200 mm 300 mm 400 mm
Volume : 500 cm
3
750 cm
3
1000 cm
3
1319 cm
3
1978 cm
3
2638 cm
3
Max. roermoment bij 35° : 2207 Nm 3335 Nm 4415 Nm 5886Nm 8829 NM 11772 Nm
(225 kgm) (340 kgm) (450 kgm) (600 kgm) (900 kgm) (1200 kgm)
Werkdruk : 63 bar (63 kg/cm
2
, 6178 kPa)
Aansluitingen : G 1/2 inwendige schroefdraad
Gewicht : 13,8 kg 15,9 kg 17,9 kg 35,1 kg 38,8 kg 42,5 kg
Stuurpomp : MTP89 MTP151 MTP191
Type : Axiaal plunjer pomp
Aantal plunjers : 7 7 7
Opbrengst : 89 cm
3
/omw 151 cm
3
/omw 191 cm
3
/omw
Werkdruk : 63 bar (63 kg/cm
2
, 6178 kPa)
Aansluitingen : G 1/2 inwendige schroefdraad
Vuldop : G 1/2 inwendige schroefdraad
Gewicht : 9,1 kg 23 kg 23 kg
Aanbevolen stuurwieldiameter : 60 - 80 cm 100 - 120 cm 120 - 140 cm
Enkele terugslagklep met kortsluitkraan G 1/2
Type terugslagklep : Enkel-gestuurde terugslagkleppen
Verhouding zuiger-terugslagklep : 4 : 1
Aansluitingen : G 1/2 inwendige draad
Gewicht, excl. aansluitingen : 4,8 kg
Dubbele terugslagklep G 1/2
Type : Dubbel-gestuurde terugslagkleppen
Verhouding zuiger-terugslagklep : 4 : 1
Aansluitingen : G 1/2 inwendige draad
Gewicht, excl. aansluitingen : 4,3 kg
Overdrukventiel G 1/2
Type : Dubbel, direct gestuurd
Instelling : 66 bar (66 kg/cm
2
, 6472 kPa)
Aansluitingen : G 1/2 inwendige draad
Gewicht, excl. aansluitingen : 1,4 kg
Leiding : Roodkoper/stalen leiding 15 mm inwendig, 18 mm uitwendig
Aantal omwentelingen stuurwiel, boord-boord
Cilinder
MT230 MT345 MT455 MT600 MT900 MT1200
Stuurpomp
MTP89 5,6 8,4 11,2 14,8 22,2 29,6
MTP151 3,3 5,0 6,6 8,8 13,1 17,5
MTP191 2,6 3,9 5,2 6,9 10,4 13,8
Hydraulische besturingen 230 - 1200 kgm
020108.01 7
6 Hydraulische vloeistof
Hydraulische olie : volgens ISO VG 15
Viscositeit : 14 cSt bij 40°C
Viscositeitsindex : groter dan 380
Stolpunt : lager dan -60°C
De volgende hydraulische oliën voldoen aan bovengenoemde specicaties:
Vetus : Hydraulic oil HF15
Shell : Aeroshell Fluid 4
Chevron Texaco : Aircraft Hydraulic 5606G
Esso : Univis HVI 13
Exxon Mobil : Mobil Aero HFA
NEDERLANDS
Hydraulische besturingen 230 - 1200 kgm
38 020108.01
7 Hoofdafmetingen 7 Overall dimensions 7 Hauptabmessungen
Hydraulic Steering Systems 230 - 1200 kgm
MT230, MT345, MT455, MT600, MT900, MT1200
Cylinder A B C D E F G H I K L M N O P R
MT230
733 607 127 200 175 112 140 143 36 11 72 100 31 25 28 55 mm
28.86 23.90 5.00 7.87 6.89 4.41 5.51 5.63 1.42 0.43 2.83 3.94 1.22 0.98 1.10 2.17 inch
MT345
933 757 177 300 260 112 140 215 36 11 72 100 31 25 28 55 mm
36.73 29.80 6.97 11.81 10.24 4.41 5.51 8.46 1.42 0.43 2.83 3.94 1.22 0.98 1.10 2.17 inch
MT455
1133 907 227 400 350 112 140 286 36 11 72 100 31 25 28 55 mm
44.61 35.71 8.94 15.75 13.78 4.41 5.51 11.26 1.42 0.43 2.83 3.94 1.22 0.98 1.10 2.17 inch
MT600
735 695 40 200 175 162 198 143 74 18.5 148 180 25 35 40 102 mm
28.94 27.36 1.57 7.87 6.89 6.38 7.80 5.63 2.91 0.73 5.83 7.09 0.98 1.38 1.57 4.01 inch
MT900
935 845 90 300 260 162 198 215 74 18.5 148 180 25 35 40 102 mm
36.81 33.27 3.54 11.81 10.24 6.38 7.80 8.46 2.91 0.73 5.83 7.09 0.98 1.38 1.57 4.01 inch
MT1200
1135 995 140 400 350 162 198 286 74 18.5 148 180 25 35 40 102 mm
44.69 39.17 5.51 15.75 13.78 6.38 7.80 11.26 2.91 0.73 5.83 7.09 0.98 1.38 1.57 4.01 inch
44 020108.01
Hydraulic Steering Systems 230 - 1200 kgm
Hydraulische besturing, enkele / dubbele
bediening met terugslagklep en overdruk-
ventiel.
Hydraulic steering, single / dual station with
non-return valve and pressure relief valve.
Hydraulische Ruderanlage, mit einem oder
zwei Steuerständen, mit Rückschlagventil
und Überdruckventil
Commande hydraulique, à commande
simple/double, avec clapet de retenue et
valve de surpression.
Gobierno hidráulico, mando único/doble con
válvula de retención y válvula de seguridad.
Sistema motore idraulico a controllo singolo
/ doppio con valvola di ritegno e valvola di
sovrapressione.
1 Cilinder
2 Bovenste stuurpomp
3 Onderste stuurpomp
4 Dubbele terugslagklep
5 Electro-hydraulische pomp
6 Overdrukventiel
7 Kortsluitkraan
8 Enkele terugslagklep met kortsluitkraan
1 Cylinder
2 Upper steering pump
3 Lower steering pump
4 Dual non-return valve
5 Electro-hydraulic pump
6 Pressure relief valve
7 By-pass valve
8 Single non-return valve with bypass
valve
1 Zylinder
2 Obere Steuerpumpe
3 Untere Steuerpumpe
4 Doppeltes Rückschlagventil
5 Elektrohydraulische Pumpe
6 Überdruckventil
7 Kurzschlußventil
8 Einzelrückschlagventil mit
Kurzschlußventil
7 8
Hydraulische besturing, enkele / dubbele bediening met terugslagklep, overdrukventiel
en kortsluitkraan.
Hydraulic steering, single / dual station with non-return valve, pressure relief valve and
by-pass valve.
Hydraulische Ruderanlage, mit einem oder zwei Steuerständen, mit Rückschlagventil,
Überdruckventil und Kurzschlußventil
Commande hydraulique, à commande simple/double, avec clapet de retenue, valve de
surpression et valve de dérivation.
Gobierno hidráulico, mando único/doble con válvula de retención, válvula de seguridad y
válvula de desviación.
Sistema motore idraulico a controllo singolo / doppio con valvola di ritegno, valvola di
sovrapressione e valvola di by-pass.
MT230
MT345
MT455
MT600
MT900
MT1200
MT230
MT345
MT455
MT600
MT900
MT1200
020108.01 45
Hydraulic Steering Systems 230 - 1200 kgm
Hydraulische besturing, enkele / dubbele bediening met electro-
hydraulische pomp.
Hydraulic steering, single / dual station with electro-hydraulic
pump.
Hydraulische Ruderanlage, mit einem oder zwei Steuerständen, mit
elektrohydraulischer Pumpe
Commande hydraulique, à commande simple/double avec pompe
électro-hydraulique.
Gobierno hidráulico, mando único/doble con bomba
electrohidráulica.
Sistema motore idraulico a controllo singolo / doppio con pompa
elettro-idraulica.
Hydraulische besturing, enkele / dubbele bediening met overdruk-
ventiel en electro-hydraulische pomp.
Hydraulic steering, single / dual station with pressure relief valve
and electro-hydraulic pump.
Hydraulische Ruderanlage, mit einem oder zwei Steuerständen, mit
Überdruckventil und elektrohydraulischer Pumpe
Commande hydraulique, à commande simple/double, avec valve de
surpression et pompe électro-hydraulique.
Gobierno hidráulico, mando único/doble con válvula de seguridad y
bomba electrohidráulica.
Sistema motore idraulico a controllo singolo / doppio con valvola di
sovrapressione e pompa elettro-idraulica.
9 10
1 Cylindre
2 Pompe de commande supérieure
3 Pompe de commande inférieure
4 Double clapet de retenue
5 Pompe électrohydraulique
6 Valve de surpression
7 Valve de dérivation
8 Clapet de retenue simple avec valve de
dérivation
1 Cilindro
2 Bomba de dirección superior
3 Bomba de dirección inferior
4 Válvula de retención doble
5 Bomba electrohidráulica
6 Válvula de seguridad
7 Válvula de desviación
8 Válvula de retención simple con llave de
cortocircuito
1 Cilindro
2 Pompa motrice superiore
3 Pompa motrice inferiore
4 Valvola di ritegno doppia
5 Pompa elettroidraulica
6 Valvola di sovrapressione
7 Valvola di by-pass
8 Valvola di ritegno semplice con rubinet-
to di by-pass
MT230
MT345
MT230
MT345
46 020108.01
Hydraulische besturing, enkele / dubbele bediening met
kortsluitkraan en electro-hydraulische pomp.
Hydraulic steering, single / dual station with by-pass valve and
electro-hydraulic pump.
Hydraulische Ruderanlage, mit einem oder zwei Steuerständen, mit
Kurzschlußventil und elektrohydraulischer Pumpe
Commande hydraulique, à commande simple/double, avec valve de
dérivation et pompe électro-hydraulique.
Gobierno hidráulico, mando único/doble con válvula de desviación
y bomba electro-hidráulica.
Sistema motore idraulico a controllo singolo / doppio con valvola di
by-pass e pompa elettro-idraulica.
1 Cilinder
2 Bovenste stuurpomp
3 Onderste stuurpomp
4 Dubbele terugslagklep
5 Electro-hydraulische pomp
6 Overdrukventiel
7 Kortsluitkraan
8 Enkele terugslagklep met kortsluitkraan
1 Cylinder
2 Upper steering pump
3 Lower steering pump
4 Dual non-return valve
5 Electro-hydraulic pump
6 Pressure relief valve
7 By-pass valve
8 Single non-return valve with by-pass
valve
1 Zylinder
2 Obere Steuerpumpe
3 Untere Steuerpumpe
4 Doppeltes Rückschlagventil
5 Elektrohydraulische Pumpe
6 Überdruckventil
7 Kurzschlußventil
8 Einzelrückschlagventil mit
Kurzschlußventil
11
Hydraulic Steering Systems 230 - 1200 kgm
MT230
MT345
MT455
MT600
MT900
MT1200
48 020108.01
Hydraulische besturing, twee cilinders, twee roeren.
Hydraulic, steering, twin cylinders, twin rudders.
Hydraulische Ruderanlage, zwei Zylinder, zwei Ruder
Commande hydraulique, à deux cylindres, deux gouvernails.
Gobierno hidráulico, dos cilindros, dos timones
Sistema motore idraulico, due cilindri, due timoni
Hydraulische besturing, enkele cilinder, twee roeren.
Hydraulic, steering, single cylinder, twin rudders.
Hydraulische Ruderanlage, ein Zylinder, zwei Ruder
Commande hydraulique, à un cylindre, deux gouvernails.
Gobierno hidráulico, cilindro único, dos timones.
Sistema motore idraulico, un cilindro, due timoni.
13 14
Hydraulic Steering Systems 230 - 1200 kgm

Documenttranscriptie

Inhoud Contents Inleiding 2 Montage 2 Onderhoud 3 Vullen en ontluchten 4 Technische gegevens 6 Hoofdafmetingen 38 Hydraulische schema’s 41 Introduction 8 Fitting 8 Maintenance 9 Filling abd Bleeding 10 Technical Data 12 Dimensions 38 Hydraulic Circuit Diagrams 41 Inhalt Sommaire Einleitung 14 Montage 14 Wartung 15 Füllen und Entlüften 16 Technische Daten 18 Hauptabmessungen 38 Hydraulische Schaltpläne 41 Introduction 20 Montage 20 Entretien 21 Remplissage et purge 22 Specification techniques 24 Dimensions principales 38 Schémas hydrauliques 41 Contenido Indice Introduccion 26 Montaje 26 Mantenimiento 27 Llenar y purgar 28 Especificaciones técnicas 30 Dimensiones principale 38 Esquemas hidráulicos 41 Introduzione 32 Montaggio 32 Manutenzione 33 Rifornimento e sfiato 34 Dati tecnici 36 Dimensioni principali 38 Schemi idraulici 41 Hydraulic Steering Systems 230 - 1200 kgm 020108.01  1 1 Inleiding 2 Montage Een hydraulisch besturingssysteem bestaat in basis uit één of meer pompen en een cilinder. Zie schema ‘1’. * Voorkom tijdens de montage las-, verfspetters en beschadigingen op de stuurpomp-as en op de zuigerstang van de cilinder. Indien het besturingssysteem slechts één pomp bevat kan tussen de cilinder en de pomp een (dubbele) terugslagklep worden geïnstalleerd; het gevoel van roerdruk op het stuurwiel wordt hiermee voorkomen.Zie schema’s ‘5’, ‘6’ ‘7’ en ‘8’. Beschadigingen kunnen de oliekeerringen vernielen met als resultaat olielekkage. De niet gebruikte aansluitingen, van de terugslagklep, voor een tweede pomp moeten worden afgeblind. De vuldop dient zich altijd aan de bovenzijde, op het hoogste punt, te bevinden. Bij een hydraulisch besturingssysteem met 2 pompen moet een (dubbele) terugslagklep worden geïnstalleerd; zowel om automatisch te kunnen ‘overnemen’ van de ene stuurpomp naar de andere, alsmede om meedraaien van de niet gebruikte stuurpomp te voorkomen.Zie schema’s ‘5’, ‘6’ ‘7’ en ‘8’. Indien er meerdere stuurpompen in de installatie zijn opgenomen, dienen alle oliereservoirs met elkaar verbonden te worden door middel van een vereffeningsleiding. 2.1 Stuurpomp Bij een hydraulisch besturingssysteem met 3 pompen moeten om bovenvermelde redenen 2 (dubbele) terugslagkleppen worden geïnstalleerd; zie schema’s ‘9’, ‘10’, ‘11’ en ‘12’. Installatie van een kortsluitkraan is noodzakelijk indien een noodbesturing door middel van een helmstok vereist is. Met een geopende kortsluitkraan kan de olie drukloos van de ene zijde van de zuiger naar de ander stromen en vormt het hydraulische systeem geen belemmering meer voor de nood-(helmstok)-besturing. Zie schema’s ‘2’, ‘4’, ‘6’, ‘8’, ‘11’ en ‘12’. Het gevolg geven aan de hierna volgende aanbevelingen zal resulteren in een langere levensduur en in betere prestaties van uw hydraulische besturingssysteem. Om een goede werking van de olieaanzuigkleppen in de pomp te garanderen dient de pomp minder dan 20° achterover opgesteld te worden. • Pas uitsluitend een type hydraulische olie toe zoals gespecificeerd bij de technische gegevens. Indien aan deze eis niet kan worden voldaan dienen de olie­ aanzuigkleppen in de stuurpomp te worden voorzien van een veer. Raadpleeg hiervoor Vetus. • Voer regelmatig het aangegeven onderhoud uit. Controleer bij een dubbele bediening of in de onderste stuurpomp een vuldop zonder gat gemonteerd is. 2.2 Cilinder Om doelmatig te kunnen ontluchten dienen de ontluchtingsnippels van de cilinder naar boven te wijzen. Roeraanslagen Roeraanslagen *) Voor de verschillende aansluitschema’s, zie ‘Hydraulische schema’s’ blz 41. 2  020108.01 Om overbelasting van de cilinder, in de eindstanden van de zuiger, te voorkomen moeten roeraanslagen worden aangebracht. Hydraulische besturingen 230 - 1200 kgm NEDERLANDS Bevestig de voet van de cilinder op een voldoende stevige fundatie; deze moet de (trek en druk) kracht van de cilinder ten gevolge van het roermoment opnemen. Bij de aanleg van de leiding dienen lange rechte stukken te worden vermeden; de lengte van de leiding wordt beïnvloedt door de omgevingstemperatuur. Stel de cilinder bij voorkeur in een droge, goed geventileerde ruimte op. In verband met de bewegingen die de cilinder moet kunnen maken dient de cilinder te allen tijde met de 2 meegeleverde flexibele slangen te worden aangesloten. Indien dit niet mogelijk is dienen voorzieningen te worden getroffen om de cilinderstang tegen vocht, vuil en zeewater te beschermen. 2.3 Kleppen • Enkele terugslagklep met kortsluitkraan • Dubbele terugslagklep Deze 2 stukken flexibele nylon leiding dienen met een grote ­buigradius te worden gemonteerd. Blaas de leidingen, na installatie, door met b.v. stikstof of (pers)lucht (nooit met water!) ter controle op eventuele verstoppingen en om mogelijke verontreinigingen te verwijderen. Bevestig de leiding altijd met beugels; beugelafstand ca. 60 cm. • Overdrukventiel Monteer een (dubbele) terugslagklep zo dicht mogelijk bij de stuurcilinder; maak de leidingstukken tussen de terugslagklep en de cilinder, welke onder druk blijven staan, zo kort mogelijk. Indien ook een overdrukventiel wordt geïnstalleerd stel deze dan tussen de stuurcilinder en de terugslagklep op. Monteer een terugslagklep en/of een overdrukventiel op een absoluut vlakke ondergrond. 2.4 Fittingen De aansluitingen van alle onderdelen zijn voorzien van inwendige schroefdraad G 1/2. Gebruik voor het afdichten van de schroefdraadverbindingen nooit teflon tape ook het gebruik van een vloeibaar afdichtmiddel dient met grote zorg te gebeuren; indien afdichtmiddelen in het hydraulische systeem komen kan dit storingen ver­oorzaken. Gebruik voor de afdichting aluminium of koperen ringen. Na het afsnijden van de leiding dient altijd de braam te worden verwijdert. 3 Onderhoud • Controleer regelmatig het olieniveau in de (bovenste) stuurpomp. 2.5 Installatie van de slangen resp. de leidingen • Indien de installatie ook een extra olie expansie tank bevat dient het niveau halverwege deze tank te staan. De afzonderlijke delen van de hydraulische besturing dienen met elkaar te worden verbonden door middel van koperen of stalen leiding leiding. Pas speciale hydraulische (inwendig gereinigde) leiding toe. • Controleer regelmatig of de stuurpomp-as en de zuigerstang van de cilinder niet vervuilt zijn en reinig deze indien noodzakelijk; beschadiging van de oliekeerringen wordt hiermee voorkomen. Houd om de leidingweerstand te beperken de verbindingsleidingen altijd zo kort mogelijk. • Ververs de hydraulische olie éénmaal per twee jaar of na elke 200 bedrijfsuren. Indien mogelijk moet de leidinglengte van de onderste stuurpomp tot de terugslagklep gelijk zijn aan de leidinglengte van de bovenste stuurpomp tot de terugslagklep; dit voorkomt weer­standsverschilllen in de leidingen. • Smeer regelmatig de scharnierpunten van voet en gaffelpen van de cilinder. In verband met het ontluchten van het systeem verdient het aanbeveling de horizontale leidingstukken met een afschot van ca. 3 cm per meter te monteren; de pompzijde hoger dan de cilinderzijde. Installeer de leidingen zodanig dat het risico van uitwendige beschadigingen en corrosie of aantasting door chemicaliën klein is. Bescherm de leidingen welke door een schot moeten worden gevoerd met schotdoorvoeren of pas schotkoppelingen toe. Bochten dienen absoluut vrij van knikken te zijn; een knik in de leiding vermindert de vrije doorgang voor de hydraulische olie. Hydraulische besturingen 230 - 1200 kgm 020108.01  3 4 Vullen en ontluchten Het vullen van het hydraulisch systeem dient te gebeuren bij het hoogste punt van het systeem, d.w.z. bij de (bovenste) stuurpomp. Verwijder de vuldop van de (bovenste) stuurpomp of de olie expansie tank. Plaats op de vulaansluiting eventueel een slangpilaar* met een trechter of sluit het door Vetus leverbare ‘snelvulsysteem’ aan. *) MTP89 MTP151 en MTP191 : G3/8 : G1/2 Neem bij een dubbele bediening tijdelijk de vuldop uit de onderste stuurkop weg en monteer deze weer zodra er olie uit de vulopening komt. Voor oliespecificatie zie ‘Technische gegevens’. Zorg er voor dat tijdens het vullen steeds voldoende olie in de stuurkop of de expansie tank aanwezig is; indien de stuurpomp lucht aanzuigt dient opnieuw te worden ontlucht. Om te vermijden dat de olie lucht opneemt dient het vullen van de stuurkop of de expansie tank ‘rustig’ te gebeuren. Vul de stuurkop of de expansietank met hydraulische olie. 1 4.1 Besturing met 1 stuurpomp 4.2 Besturing met 2 stuurpompen 2-1 3-1 Open ontluchtingsnippel ‘A’. Beweeg de zuigerstang totdat de zuiger tegen het einddeksel ‘A’ aanligt. Draai nu langzaam, in de aangegeven richting, aan het stuurwiel op de stuurpomp. Stop met draaien zodra de uit de ontluchtingsnippel ‘A’ stromende olie geen lucht meer bevat en sluit de ontluchtingsnippel. Draai hierna het stuurwiel niet in de tegenovergestelde richting. 2-2 Open ontluchtingsnippel ‘B’. Draai aan het stuurwiel totdat de zuiger tegen het einddeksel ‘B’ aanligt. 2-3 Draai nu langzaam, in de aangegeven richting, aan het stuurwiel. Stop met draaien zodra de uit de ontluchtingsnippel ‘B’ stromende olie geen lucht meer bevat en sluit de ontluchtingsnippel. Vul de stuurpomp of de olie expansie tank tot het aangegeven niveau. Plaats op de ontluchtingsnippels een stukje slang 8 mm diameter; open de ontluchtingsnippel door deze een slag linksom te draaien. Open ontluchtingsnippel ‘A’. Beweeg de zuigerstang totdat de zuiger tegen het einddeksel ‘A’ aanligt. Draai eerst langzaam, in de aangegeven richting, aan het stuurwiel op de onderste stuurpomp. Stop met draaien zodra de uit de ontluchtingsnippel ‘A’ stromende olie geen lucht meer bevat. Draai nu langzaam, in de aangegeven richting, op het stuurwiel van de bovenste stuurpomp. Stop hiermee zodra opnieuw de uit de ontluchtingsnippel ‘A’ stromende olie geen lucht meer bevat. Sluit nu de ontluchtingsnippel. Draai hierna beide stuurwielen niet in de tegenovergestelde richting. 3-2 Open ontluchtingsnippel ‘B’. Draai aan het stuurwiel op de onderste stuurpomp totdat de zuiger tegen het einddeksel ‘B’ aanligt. 3-3 Draai eerst langzaam, in de aangegeven richting, aan het stuurwiel op de onderste stuurpomp. Stop met draaien zodra de uit de ontluchtingsnippel ‘B’ stromende olie geen lucht meer bevat. Draai nu langzaam, in de aangegeven richting, aan het stuurwielop de bovenste stuurpomp. Stop hiermee zodra opnieuw de uit de ontluchtingsnippel ‘B’ stromende olie geen lucht meer bevat. Sluit nu de ontluchtingsnippel. Vul de bovenste stuurpomp of de olie expansie tank tot het aangegeven niveau. De eerste dagen na het vullen dient het olieniveau enkele malen te worden gecontroleerd en indien noodzakelijk dient olie te worden bijgevuld. Lucht in de stuurpomp is herkenbaar door een klokkend geluid, tijdens draaien van het stuurwiel. Het olieniveau kan eerst nog dalen doordat fijn verdeelde lucht uit de olie ontwijkt. 4  020108.01 Hydraulische besturingen 230 - 1200 kgm 5 Technische gegevens Cilinder : MT230 MT345 MT455 MT600 MT900 MT1200 Type : Slag : 200 mm 300 mm 400 mm Gebalanceerde cilinder 200 mm 300 mm 400 mm Volume : 500 cm3 750 cm3 1000 cm3 1319 cm3 1978 cm3 2638 cm3 Max. roermoment bij 35° : 2207 Nm 3335 Nm 4415 Nm 5886Nm 8829 NM 11772 Nm (225 kgm) (340 kgm) (450 kgm) (600 kgm) (900 kgm) (1200 kgm) Werkdruk : 63 bar (63 kg/cm2, 6178 kPa) Aansluitingen : G 1/2 inwendige schroefdraad Gewicht : 38,8 kg 42,5 kg Stuurpomp : Type : Aantal plunjers : 7 7 7 Opbrengst : 89 cm3/omw 151 cm3/omw 191 cm3/omw 13,8 kg 15,9 kg 17,9 kg MTP89 35,1 kg MTP151 MTP191 Axiaal plunjer pomp Werkdruk : 63 bar (63 kg/cm2, 6178 kPa) Aansluitingen : G 1/2 inwendige schroefdraad Vuldop : G 1/2 inwendige schroefdraad Gewicht : 9,1 kg 23 kg 23 kg Aanbevolen stuurwieldiameter : 60 - 80 cm 100 - 120 cm 120 - 140 cm Enkele terugslagklep met kortsluitkraan G 1/2 Type terugslagklep : Enkel-gestuurde terugslagkleppen Verhouding zuiger-terugslagklep : 4:1 Aansluitingen : G 1/2 inwendige draad Gewicht, excl. aansluitingen : 4,8 kg Type : Dubbel-gestuurde terugslagkleppen Verhouding zuiger-terugslagklep : 4:1 Aansluitingen : G 1/2 inwendige draad Gewicht, excl. aansluitingen : 4,3 kg Type : Dubbel, direct gestuurd Instelling : 66 bar (66 kg/cm2, 6472 kPa) Aansluitingen : G 1/2 inwendige draad Gewicht, excl. aansluitingen : 1,4 kg Leiding : Roodkoper/stalen leiding 15 mm inwendig, 18 mm uitwendig Dubbele terugslagklep G 1/2 Overdrukventiel G 1/2 Aantal omwentelingen stuurwiel, boord-boord Cilinder MT230 Stuurpomp 6  020108.01 MT345 MT455 MT600 MT900 MT1200 MTP89 5,6 8,4 11,2 14,8 22,2 29,6 MTP151 3,3 5,0 6,6 8,8 13,1 17,5 MTP191 2,6 3,9 5,2 6,9 10,4 13,8 Hydraulische besturingen 230 - 1200 kgm NEDERLANDS 6 Hydraulische vloeistof Hydraulische olie : volgens ISO VG 15 Viscositeit : 14 cSt bij 40°C Viscositeitsindex : groter dan 380 Stolpunt : lager dan -60°C De volgende hydraulische oliën voldoen aan bovengenoemde specificaties: Vetus : Hydraulic oil HF15 Shell : Aeroshell Fluid 4 Chevron Texaco : Aircraft Hydraulic 5606G Esso : Univis HVI 13 Exxon Mobil : Mobil Aero HFA Hydraulische besturingen 230 - 1200 kgm 020108.01  7 7 Hoofdafmetingen 7 Overall dimensions 7 Hauptabmessungen MT230, MT345, MT455, MT600, MT900, MT1200 Cylinder MT230 MT345 MT455 MT600 MT900 MT1200 38  020108.01 A B C D E F G H I K L M N O P R 733 607 127 200 175 112 140 143 36 11 72 100 31 25 28 55 mm 28.86 23.90 5.00 7.87 6.89 4.41 5.51 5.63 1.42 0.43 2.83 3.94 1.22 0.98 1.10 2.17 inch 300 260 112 140 215 36 11 72 100 31 25 28 55 mm 36.73 29.80 6.97 11.81 10.24 4.41 5.51 8.46 1.42 0.43 2.83 3.94 1.22 0.98 1.10 2.17 inch 1133 140 286 36 11 72 100 31 25 28 55 mm 5.51 11.26 1.42 0.43 2.83 3.94 1.22 0.98 1.10 2.17 inch 933 757 907 177 227 400 350 112 44.61 35.71 8.94 15.75 13.78 4.41 735 695 40 200 175 162 198 143 74 18.5 148 180 25 35 40 102 mm 7.87 6.89 6.38 7.80 5.63 2.91 0.73 5.83 7.09 0.98 1.38 1.57 4.01 inch 300 260 162 198 215 74 18.5 148 180 25 35 40 102 mm 36.81 33.27 3.54 11.81 10.24 6.38 7.80 8.46 2.91 0.73 5.83 7.09 0.98 1.38 1.57 4.01 inch 1135 198 286 74 18.5 148 180 25 35 40 102 mm 0.73 5.83 7.09 0.98 1.38 1.57 4.01 inch 28.94 27.36 1.57 935 845 995 90 140 400 350 162 44.69 39.17 5.51 15.75 13.78 6.38 7.80 11.26 2.91 Hydraulic Steering Systems 230 - 1200 kgm 7 8 MT230 MT345 MT455 MT600 MT900 MT1200 MT230 MT345 MT455 MT600 MT900 MT1200 Hydraulische besturing, enkele / dubbele bediening met terugslagklep en overdrukventiel. Hydraulische besturing, enkele / dubbele bediening met terugslagklep, overdrukventiel en kortsluitkraan. Hydraulic steering, single / dual station with non-return valve and pressure relief valve. Hydraulic steering, single / dual station with non-return valve, pressure relief valve and by-pass valve. Hydraulische Ruderanlage, mit einem oder zwei Steuerständen, mit Rückschlagventil und Überdruckventil Hydraulische Ruderanlage, mit einem oder zwei Steuerständen, mit Rückschlagventil, Überdruckventil und Kurzschlußventil Commande hydraulique, à commande simple/double, avec clapet de retenue et valve de surpression. Commande hydraulique, à commande simple/double, avec clapet de retenue, valve de surpression et valve de dérivation. Gobierno hidráulico, mando único/doble con válvula de retención y válvula de seguridad. Gobierno hidráulico, mando único/doble con válvula de retención, válvula de seguridad y válvula de desviación. Sistema motore idraulico a controllo singolo / doppio con valvola di ritegno e valvola di sovrapressione. 1 2 3 4 5 6 7 8 Cilinder Bovenste stuurpomp Onderste stuurpomp Dubbele terugslagklep Electro-hydraulische pomp Overdrukventiel Kortsluitkraan Enkele terugslagklep met kortsluitkraan 44  020108.01 Sistema motore idraulico a controllo singolo / doppio con valvola di ritegno, valvola di sovrapressione e valvola di by-pass. 1 2 3 4 5 6 7 8 Cylinder Upper steering pump Lower steering pump Dual non-return valve Electro-hydraulic pump Pressure relief valve By-pass valve Single non-return valve with bypass valve 1 2 3 4 5 6 7 8 Zylinder Obere Steuerpumpe Untere Steuerpumpe Doppeltes Rückschlagventil Elektrohydraulische Pumpe Überdruckventil Kurzschlußventil Einzelrückschlagventil mit Kurzschlußventil Hydraulic Steering Systems 230 - 1200 kgm 9 10 MT230 MT345 MT230 MT345 Hydraulische besturing, enkele / dubbele bediening met electrohydraulische pomp. Hydraulische besturing, enkele / dubbele bediening met overdrukventiel en electro-hydraulische pomp. Hydraulic steering, single / dual station with electro-hydraulic pump. Hydraulic steering, single / dual station with pressure relief valve and electro-hydraulic pump. Hydraulische Ruderanlage, mit einem oder zwei Steuerständen, mit elektrohydraulischer Pumpe Hydraulische Ruderanlage, mit einem oder zwei Steuerständen, mit Überdruckventil und elektrohydraulischer Pumpe Commande hydraulique, à commande simple/double avec pompe électro-hydraulique. Commande hydraulique, à commande simple/double, avec valve de surpression et pompe électro-hydraulique. Gobierno hidráulico, mando electrohidráulica. bomba Gobierno hidráulico, mando único/doble con válvula de seguridad y bomba electrohidráulica. Sistema motore idraulico a controllo singolo / doppio con pompa elettro-idraulica. Sistema motore idraulico a controllo singolo / doppio con valvola di sovrapressione e pompa elettro-idraulica. 1 2 3 4 5 6 7 8 único/doble Cylindre Pompe de commande supérieure Pompe de commande inférieure Double clapet de retenue Pompe électrohydraulique Valve de surpression Valve de dérivation Clapet de retenue simple avec valve de dérivation Hydraulic Steering Systems 230 - 1200 kgm 1 2 3 4 5 6 7 8 con Cilindro Bomba de dirección superior Bomba de dirección inferior Válvula de retención doble Bomba electrohidráulica Válvula de seguridad Válvula de desviación Válvula de retención simple con llave de cortocircuito 1 2 3 4 5 6 7 8 Cilindro Pompa motrice superiore Pompa motrice inferiore Valvola di ritegno doppia Pompa elettroidraulica Valvola di sovrapressione Valvola di by-pass Valvola di ritegno semplice con rubinetto di by-pass 020108.01  45 11 MT455 MT600 MT900 MT1200 MT230 MT345 Hydraulische besturing, enkele / dubbele bediening met ­kortsluitkraan en electro-hydraulische pomp. Commande hydraulique, à commande simple/double, avec valve de dérivation et pompe électro-hydraulique. Hydraulic steering, single / dual station with by-pass valve and electro-hydraulic pump. Gobierno hidráulico, mando único/doble con válvula de desviación y bomba electro-hidráulica. Hydraulische Ruderanlage, mit einem oder zwei Steuerständen, mit Kurzschlußventil und elektrohydraulischer Pumpe Sistema motore idraulico a controllo singolo / doppio con valvola di by-pass e pompa elettro-idraulica. 1 2 3 4 5 6 7 8 Cilinder Bovenste stuurpomp Onderste stuurpomp Dubbele terugslagklep Electro-hydraulische pomp Overdrukventiel Kortsluitkraan Enkele terugslagklep met kortsluitkraan 46  020108.01 1 2 3 4 5 6 7 8 Cylinder Upper steering pump Lower steering pump Dual non-return valve Electro-hydraulic pump Pressure relief valve By-pass valve Single non-return valve with by-pass valve 1 2 3 4 5 6 7 8 Zylinder Obere Steuerpumpe Untere Steuerpumpe Doppeltes Rückschlagventil Elektrohydraulische Pumpe Überdruckventil Kurzschlußventil Einzelrückschlagventil mit Kurzschlußventil Hydraulic Steering Systems 230 - 1200 kgm 13 14 Hydraulische besturing, twee cilinders, twee roeren. Hydraulische besturing, enkele cilinder, twee roeren. Hydraulic, steering, twin cylinders, twin rudders. Hydraulic, steering, single cylinder, twin rudders. Hydraulische Ruderanlage, zwei Zylinder, zwei Ruder Hydraulische Ruderanlage, ein Zylinder, zwei Ruder Commande hydraulique, à deux cylindres, deux gouvernails. Commande hydraulique, à un cylindre, deux gouvernails. Gobierno hidráulico, dos cilindros, dos timones Gobierno hidráulico, cilindro único, dos timones. Sistema motore idraulico, due cilindri, due timoni Sistema motore idraulico, un cilindro, due timoni. 48  020108.01 Hydraulic Steering Systems 230 - 1200 kgm
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52

Vetus Hydraulic Steering Systems Installatie gids

Type
Installatie gids