Cannondale SystemSix de handleiding

Type
de handleiding
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1-800-726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7575 DB, Oldenzaal
www.cannondale.com/europe/contact
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.co.uk
SystemSix
Supplement gebruikershandleiding
WWW.CANNONDALE.COM
© 2018 Cycling Sports Group
SystemSix Supplement gebruikershandleiding
134921 Rev. 2
WAARSCHUWING
LEES ZOWEL DIT SUPPLEMENT ALS UW
CANNONDALE BICYCLE GEBRUIKERS-HANDLEIDING
Beide bevatten belangrijke veiligheidsinformatie.
Bewaar beide voor toekomstige naslag.
1
134921 Rev 2.
NEDERLANDS
Over dit supplement
Deze handleiding biedt belangrijke modelspecieke
informatie met betrekking tot veiligheid, onderhoud en
techiek.
Deze handleiding kan slechts één van meedere
handleidingen voor uw ets zijn. Zorg dat u alle
handleidingen verkrijgt en leest.
Als u een handleiding of een onderdeel nodig hebt, of
als u vragen hebt over uw ets, neem dan direct contact
op met uw Cannondale dealer, of bel ons via één van
de telefoonnumers die u op de achterzijde van deze
handleiding vindt.
U kunt Adobe Acrobat PDF-versies van alle Cannondale
handleidingen en supplementen downloaden van onze
website: www.cannondale.com/.
Uw Cannondale-dealer
Om er zeker van te zijn dat uw ets op de juiste wijze
wordt onderhouden en dat garantievoorwaarden van
toepassing blijven, raden wij u aan alle onderhouds-
werkzaamheden te laten uitvoeren door uw geauto-
riseerde Cannondale-dealer.
OPMERKING
Ongeautoriseerde service, onderhoud of
vervangingsonderdelen kunnen leiden tot
aanzienlijke schade en het vervallen van de
garantievoorwaarden.
Contact gegevens Cannondale
Cannondale USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way, Wilton CT, 06897, USA
1-800-726-BIKE (2453)
Cycling Sports Group Europe B.V
Mail: Postbus 5100
Visits: Hanzepoort 27
7575 DB, Oldenzaal, Netherlands
www.cannondale.com/europe/contact
INHOUD
Veiligheids informatie ......................... 2-5
Technische informatie ....................... 6-18
Vervangingsdelen ...........................19-20
Belangrijke aanwijzing
In deze bijlage wordt uitzonderlijk belangrijke Informatie
op de volgende manier aangeduid:
WAARSCHUWING
Geeft een gevaarlijke situatie aan die, indien niet
voorkomen, kan leiden tot zware verwondingen of
zelfs overlijden.
OPMERKING
Geeft aanwijzingen die moeten worden opgevolgd
om schade te voorkomen.
WAARSCHUWING
In dit supplement kunnen procedures worden
beschreven die de algemene technische ervaring te
boven gaan. Er kunnen gespecialiseerde gereed-
schappen, vaardigheden en kennis vereist zijn.
Onjuist uitgevoerde mechanische werkzaamheden
kunnen het risico van ongevallen vergroten. Een
etsongeval draagt altijd het risico van ernstig
letsel, verlamming of overlijden. Om de risicos
te minimaliseren bevelen wij eigenaren sterk
aan mechanische werkzaamheden altijd te laten
verrichten door een geautoriseerde Cannondale
dealer.
2
134921 Rev 2.
SYSTEMSIX - SUPPLEMENT GEBRUIKERSHANDLEIDING
VEILIGHEIDS INFORMATIE
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWINGEN
VERGROOT DE KANS OP EEN ONGEVAL
DAT KAN RESULTEREN IN ERNSTIG LETSEL,
VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
Belangrijke mededelingen
over carbon soorten
WAARSCHUWING
Uw ets (frame en componenten zijn) is gemaakt
van composietmaterialen, ook wel genoemd carbon
ber’.
Alle rijders moeten op de hoogte zijn van een aantal
fundamentele zaken betreende composieten.
Compostietmaterialen die zijn samengesteld uit
carbonvezels zijn sterk en licht maar bij een crash
of bij overbelasting zullen carbonvezels niet buigen
maar breken.
Voor uw eigen veiligheid en omdat u een dergelijke
ets gebruikt, moet u zeer strikt de procedures voor
service, onderhoud en inspectie van alle compos-
ietonderdelen (frame, stuurpen, vork, stuur,
zadelpen, enz.) volgen. Vraag uw Cannondale-dealer
om hulp.
Het is zeer belangrijk dat u deel II, sectie
D,“Veiligheids-inspecties” in uw Cannondale
gebruikershandboek leest voordat u gaat rijden.
NIET OPVOLGEN VAN DEZE VEILIGHEIDSINSTRUC-
TIES KAN LEIDEN TOT ONGEVALLEN WAARBIJ U
ZWAAR GEWOND OF VERLAMD KUNT RAKEN OF
KUNT KOMEN TE OVERLIJDEN.
Inspectie en botsingsschade
WAARSCHUWING
NA EEN VAL OF BOTSING:
Inspecteer het frame zorgvuldig op beschadigingen
(zie DEEL II, hoofdstuk D. Veiligheidsinspectie in uw
Cannondale Handleiding voor de Eigenaar.)
Rij niet op uw ets als u enig teken ziet van schade,
zoals gebroken, gesplinterde of gedelamineerde
koolstofvezel.
AL DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN WIJZEN OP
DELAMINATIE OF SCHADE:
Het frame voelt vreemd of anders dan anders
aan
Koolstof voelt zacht aan of heeft een andere
vorm
Kraken of andere onverklaarbare geluiden
Zichtbare scheurtjes, een witte of melkachtige
kleur in het koolstofvezelgedeelte
Blijven rijden op een beschadigd frame maakt de
kans op framebreuk groter. Een ongeluk met in
het ergste geval de dood kan het gevolg zijn.
Voorgenomen gebruik
Het voorgenomen gebruik
van alle modellen is ASTM
Condition 1 Sportief race
gebruik.
WAARSCHUWING
Lees alstublieft deze handleiding voor meer
informatie over het voorgenomen gebruik en
voorwaarden 1-5.
3
134921 Rev 2.
NEDERLANDS
Schijfremmen op raceetsen
WAARSCHUWING
In vergelijking met traditionele velg remmen
zijn schijfremmen minder beïnvloedbaar door
water. Advies is om schijfremmen in te remmen.
Schijfremmen zijn ook krachtiger in vergelijking met
velg remmen.
Om kansen op verwondingen en ongelukken te
verkleinen:
· Begrijp dat raceetsen relatieve smalle
banden hebben die logischerwijs ook minder
raakvlak hebben met het asfalt. De hoeveelheid
remkracht die je uit moet voeren kan varieren.
Houdt rekening met het feit dat de hoeveelheid
remkracht die u uitoefent van invloed kan zijn op
de grip die u hebt.
· Schijfremmen zijn geweldig maar niet magisch.
Neem de tijd om te wennen aan de schijfremmen
en de remkracht op een plek waar dit in alle rust
mogelijk is en de kans op ongelukken minimaal is.
NIET OPVOLGEN VAN DEZE VEILIGHEIDSINSTRUC-
TIES KAN LEIDEN TOT ONGEVALLEN WAARBIJ U
ZWAAR GEWOND OF VERLAMD KUNT RAKEN OF
KUNT KOMEN TE OVERLIJDEN.
Juiste Momentum
Het juiste moment gebruiken voor bouten, schroeven
en moeren op u ets is heel belangrijk voor uw eigen
veiligheid. Het juist aandraaien van deze schroeven
heeft ook invloed op de levensduur en de prestatie
van de ets. Laat uw dealer de bouten allemaal goed
controleren. Wanneer u zelf de bouten aandraait,
gebruik dan altijd een momentsleutel.
Waar kan ik de informatie vinden:
Door de vele verschillende modellen en onderdelen
zou een lijst met verschillende NM niet meer
actueel zijn op moment van publicatie. Veel bouten
en moeren moeten gemonteerd worden met
schroefdraad lijm zoals bijvoorbeeld Loctite.
Om er zeker van te zijn dat het juiste moment
gebruikt wordt en te controleren welke lijm er
gebruikt dient te worden vragen wij om het
volgende te controleren:
Markeringen van de onderdelen. Veel
onderdelen zijn gemarkeerd. Steeds meer
onderdelen worden van markeringen
voorzien.
NM specicaties in de onderdelen hand-
leiding, mee gestuurd door de betreende
fabrikant.
NM specicaties, beschreven op de website
van de onderdelen fabrikant.
Informatie te controleren met uw dealer.
Dealers hebben toegang tot alle actuele
gegevens en hebben vaak veel ervaring met
dit onderwerp.
4
134921 Rev 2.
SYSTEMSIX - SUPPLEMENT GEBRUIKERSHANDLEIDING
Ruimte tussen band en frame
WAARSCHUWING
DE MINIMUM RUIMTE TUSSEN BAND EN FRAME
MOET STRIKT WORDEN AANGEHOUDEN
6mm
Als de bandenvrijheid kleiner is dan het aangegeven
minimum, kan het draaiende wiel het frame raken
waardoor het wiel plotseling geblokkeerd wordt.
De rijder kan van de ets worden geworpen of de
controle verliezen en ten val komen. Er kan ook
schade aan het frame ontstaan als de band het
frame raakt. Dit valt niet onder de garantievoor-
waarden.
De tussenruimte meten:
1. Pomp de band op tot de maximale druk zoals
die staat vermeld op de zijwand van de band.
2. Meet de afstand tussen de band en het frame.
Meet de afstand op diverse plekken die
mogelijk geraakt kunnen worden. Zie de pijlen
in de afbeelding.
3. Als de gemeten ruimte kleiner is dan
aanbevolen, dan is de band niet geschikt en
moet niet worden gebruikt.
U KUNT ZWAAR GEWOND OF VERLAMD RAKEN,
OF KOMEN TE OVERLIJDEN BIJ EEN ONGEVAL
INDIEN U DEZE WAARSCHUWING NEGEERT.
5
134921 Rev 2.
NEDERLANDS
Trainers
Wanneer u een etstrainer wilt gebruiken waarbij het
voorwiel verwijderd dient te worden: Wees er zeker van
dat quickrelease goed aangedraaid is. Wanneer u dit niet
doet kunnen onderdelen verzwakt of beschadigd raken.
Wanneer je een trainer gebruikt die de ets op de plek
houdt door klemming op twee conussen: Verwijder de
mooie, lichtgewicht quick release uit de ets en plaats
een stevige, klassieke stalen quick release en klem hem
strak. Loszittende delen kunnen schade veroorzaken.
Veel standaard quick releases passen vanwege de vorm
niet op veel trainers.
Voor steekassen: Zorg ervoor dat de trainer fabrikant
instructies worden gevolgt.
Carbon is een relatief zacht en kwetsbaar materiaal.
Voorkom zo veel mogelijk ‘’stress’ momenten. Wanneer
u de trainer veel gebruikt: Overweeg het gebruik van
een oudere ets. Corrosie van zweet kan z’n tol eisen
op het frame. Gewicht van een ets in een trainer is niet
relevant.
Benader uw dealer voor hulp bij het uitzoeken van
een trainer en de juiste manier van gebruik.
ATTENTIE
TRAINERS - Onjuist monteren van een ets in een
trainer of het gebruik van een verkeerde trainer voor
uw ets kan serieuze schade aanrichten.
BIDONS - Een val of losse bidonhouder kan er voor
zorgen dat bij het verliezen van een bidon het frame
beschadigd.
Bidonnen
zijwaartse klappen op de bidon of bidonhouder kan
schade aan het schroefdraad veroorzaken. Wanneer u
de ets vervoert kunt het beste de bidon en houder
verwijderen.
Controleer met enige regelmaat of de bidonhouders
nog goed vast zitten. Rijden met een los zittende
bidonhouder kan er voor zorgen dat de bidonhouder
uit het schroefdraad trilt en schade veroorzaakt. Gebruik
alleen goedgekeurd gereedschap voor (de)-montage.
Vraag uw Cannondale dealer om hulp bij vragen.
Frameset opbouwen
Voor u een frameset op gaat bouwen, dient u contact op
te nemen met uw Cannondale Dealer en de onderdelen
fabrikant om te bespreken wat het beste past bij uw
rijstijl, mogelijkheden, gewicht en interesses.
Zorg ervoor dat de onderdelen die u uitzoekt geschikt
zijn voor uw manier van gebruik, gewicht en rijstijl.
In het algemeen hebben lichtere onderdelen een kortere
levensduur. Wanneer u kiest voor de lichtere onderdelen
dient u de componenten vaker te inspecteren. Wanneer
u een zwaardere rijder of een ‘’ruigere’ rijder bent, raden
wij aan om voor de stabielere, zwaardere onderdelen
te gaan.
Lees en volg de componenten instructies /
waarschuwingen opgelegd door de fabrikant.
6
134921 Rev 2.
3 N·m
2 N·m
1
3
FD
RD
RB
2
2
SYSTEMSIX - SUPPLEMENT GEBRUIKERSHANDLEIDING
TECHNISCHE INFORMATIE
Onderdeel Specicatie
Frame 142mm, 700c
Balhoofdbuis Boven 1 -1/8", Onder 1-1/4"
Balhoofdlager Geïntegreerd, 1-1/8" - 1-1/4"
Bottom Bracket: Type/ Breedte PF30 / 73mm
Voorderailleur Aanlasnok, down-pull
Zadelpen: Diameter/Klem KNØT zadelpen, interne wig
Bandenmaat/max bandenbreedte
700C x 30mm (feitelijk gemeten)
Voorband min. ruimte 6mm (zie pagina 4)
Min. insteek zadelpen
65mm
Achterrem: Type/diameter Flat Mount, 140/160mm
Achterrem: Klembout lengte Shimano 38.0mm / Converter 38.1mm
Assen: Type/Lengte
Speed Release, Double Lead, M12x1.0, Voor: 100x12 mm, 119 mm
Lengte, achter: 142 x12 mm, 165 mm Lengte
Gebruiksdoel
ASTM INZETBEREIK 1, prestatiegerichte raceetsen
Max. gewichtslimiet: Totaal (rijder + alle
uitrusting)
(285lbs / 129Kg)
Frame specicatie Kabelgeleider trapas
Frame specicaties
1. 3M kleefband
2. Geleider
3. Afdekking
7
134921 Rev 2.
B
O
N
E
G
H
I
L
F
M
J
K
75mm
Q
C
D
A
cm 47 51 54 56 58 60 62
A 38.5 43.3 48.2 53 55.3 57.7 60
B 51.4 52.9 54.4 56 57.6 59.2 60.9
C 71.2° *
73.0° * * * *
D 74.5° 74.1° 73.7° 73.3° 72.9° 72.5°
72.1°
E 68 72.3 76.2 79.8 82.1 84.3 86.3
F 8.8 11.4 12.8 14.9 17.2 19.3 21.4
G 97.4 98.9 97.5 98.7 100 101.2 102.4
H 58.2 59.5 58.1 59.3 60.5 61.7 62.9
I 40.5 * * * * * *
J 7.9 7.4 7.2 * 6.9 * *
K 26.1 26.6 26.9 * 27.1 * *
L 5.5 * 4.5 * * * *
M 5.8 * 5.7 * * * *
N 50.0 52.0 54.0 56.0 58.0 60.0 62.0
O 37.5 38.1 38.6 39.2 39.8 40.3 40.9
NEDERLANDS
A Lengte Zitbuis
B Bovenbuis Horizontaal
C Balhoofdhoek
D Eectieve Zitbuishoek
E Standover
F Balhoofdbuislengte
G Wielbasis
H Afstand Vooras – Hart Bracket
I Lengte Achtervork
J Bottom Bracket Drop
K Bottom-Brackethoogte
L Vorksprong
M Naloop
N Stack
O Reach
Afmetingen = (centimeter/inches)
Geometrie
Alle specicaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd
* Geeft zelfde waarde aan.
8
134921 Rev 2.
2 N·m
2
a
2
NGLI-2
1
4 N·m
2
1
2
5
6
4
3
7
1
1
SYSTEMSIX - SUPPLEMENT GEBRUIKERSHANDLEIDING
Bij vervanging:
Verwijder de achteras.
Verwijder de bevestigingsschroeven en verwijder de
oude derailleurhanger uit de dropout. Maak het gebied
rond de dropout schoon en inspecteer het frame
zorgvuldig op scheuren of schade. Als u beschadigingen
ziet, laat het frame dan inspecteren door uw
Cannondale-dealer. Als de dropout onbeschadigd is,
breng dan een dunne laag vet aan tussen het frame en
de derailleurhanger. Dit voorkomt krakende geluiden
die het gevolg zijn van een hele kleine speling tussen de
dropout en de derailleurhanger tijdens het schakelen.
Schuif de nieuwe derailleurhanger in de dropout
Loctite® 242 (of vergelijkbare schroefborging van
gemiddelde sterkte) aanbrengen op de schroefdraad.
Zet het boutje vast met het voorgeschreven aanhaal-
moment.
Achterderailleurbevestiging Front Derailleur Mount
1. Achterderailleurhanger
2. Bout
a Frame-uitgang voor
kabel/draad
1. Voorderailleurbeves-
tiging
2. Boutjes
3. FD kabelstop
4. FD kabelplug
5. Afdichtrubber, draad
6. FD ST-plug
7. Pluggen
Serienummer
Het serienummer staat vermeld op een sticker aan de
onderzijde van het bottom bracket. Dit is een barcode
met 7 karakters (1). Gebruik dit serienummer om uw
ets te registeren.
Om uw  ets te registreren: ga naar
paragraaf de ’Productregistratie op onze
website www.cannondale.com
9
134921 Rev 2.
30mm
42mm
46mm
73mm
7mm
39.0mm34.0mm
1
2
3
NEDERLANDS
Onderhoud
In het algemeen moet u de conditie van de lagers
minimaal een keer per jaar controleren of elke keer als het
crankstel is verwijderd tijdens onderhoud of als er een
probleem is gesignaleerd. Voor inspectie moet de crankset
worden verwijderd. Draai vervolgens de binnenste lager-
baan van beide lagers met de hand rond. Het draaien
moet soepel en stil verlopen. Te veel speling, ruw lopen of
corrosie zijn signalen van een beschadigd lager.
Verwijderen
Om  kse schade aan het frame te voorkomen, is het
belangrijk dat het bracketlager zeer voorzichtig wordt
verwijderd met de juiste gereedschappen die worden
aanbevolen in de service-instructies van de fabrikant. Let
erop dat de lagers (cups of adapters) haaks en gelijkmatig
worden verwijderd uit de binnenzijde van het brackethuis.
De lagers niet uit het brackethuis te wrikken.
Vervangen
PressFit BB30-lagers zijn niet te verwijderen uit de
adapters of de cup-systemen die in het brackethuis van
het frame zijn geperst. Daarom moeten beschadigde
lagers verwijderd en vervangen worden door volledig
nieuwe sets. Vóór de montage van nieuwe lagers moet
het brackethuis grondig worden schoongemaakt met een
schone doek. Zorg dat zowel de lagers als de binnenzijde
van het brackethuis schoon en droog zijn. Deze delen
moeten niet worden ingevet. Volg de instructies van de
fabrikant voor montage van het lagersysteem. Gebruik
een balhoofdpers zoals de Park Tool HHP-2. Zie http://
www.parktool.com/product/bearing-cup-press-HHP-2.
Kies de juiste pers en adapters waarmee alleen kracht
wordt uitgeoefend op de cup en niet op de binnenzijde
met het lager. Pers de lagers in het bracket totdat de beide
cup-randen strak tegen de buitenzijde van het brackethuis
liggen.
MEDEDELING
Neem contact op met uw Cannondale-dealer over
de kwaliteit en compatibiliteit van vervangende
onderdelen. Let op dat het PressFit BB30-systeem is
bedoeld voor gebruik in een brackethuis met een
binnendiameter van 46 mm. Controleer de feitelijke
afmetingen van de onderdelen met een schuifmaat.
Pers de PF30-cups niet te hard aan want dat kan leiden
tot schade aan de frameconstructie. Niet schoonmaken
met chemische oplosmiddelen. Verwijder geen
framemateriaal en gebruik geen schuurmachines op het
brackethuis. Frameschade die ontstaat door onjuiste
componenten of ondeskundige montage/demontage
van componenten wordt niet gedekt door de garantie.
Bottom Bracket - BB30A, 73 mm (PressFit)
DRIVE NON-DRIVE
10
134921 Rev 2.
SYSTEMSIX - SUPPLEMENT GEBRUIKERSHANDLEIDING
Zadelpen
Onderhoud
Verwijder regelmatig de zadelpen en zadelklem om deze
onderdelen schoon te maken, te controleren op schade
en het vet en de carbon gel te vervangen.
Verwijderen
Gebruik een 4 mm inbus om de zadelpen te verwijderen.
Draai de wigbout tegen de klok in los. Als de bout los
zit, trek dan de zadelpen omhoog uit de zitbuis. Haal
vervolgens de zadelklem uit de inkeping in het frame.
Montage
Gebruik een schone doek om de resten carbon gel-
pasta aan de binnenzijde van de zitbuis te verwijderen
voordat u de zadelpen opnieuw in het frame schuift.
Gebruik geen spray-reinigers of oplosmiddelen. Doe
nieuwe carbon frictiepasta op de zadelpen en smeer
een klein beetje aan de binnenzijde van de zitbuis. Maak
de wigconstructie schoon en vet de onderdelen licht in.
Schuif de losgedraaide wigconstructie in het frame en
schuif vervolgens de zadelpen terug in het frame. Stel
de zadelhoogte in en draai de klembout vast met een
momentsleutel tot het voorgeschreven aanhaalmoment.
Minimum insteekdiepte &
maatvoering van de zadelpen
De minimum insteekdiepte waarmee de zadelpen in het
frame moet worden geschoven bedraagt 65 mm. Deze
lengte is gemarkeerd door een lijn op de zadelpen.
De totale lengte van de zadelpen die kan worden
ingeschoven varieert per framemaat en moet worden
gecontroleerd bij elk frame. Een grotere framemaat kan
meer zadelpenlengte kwijt dan een kleinere framemaat.
Om de maximale diepte te controleren, schuif de
zadelpen voorzichtig in het frame totdat hij niet dieper
gaat; trek de pen dan 5 mm omhoog. Let erop dat de
zadelpen op dezelfde manier moet worden ingekort als
het origineel indien de lengte wordt aangepast. Zie ook
illustratie.
MEDEDELING
De zadelpen mag nooit helemaal naar beneden zijn
geschoven in het frame. Laat uw Cannondale-dealer
de juiste lengte van de zadelpen opmeten.
Als de zadelpen moet woorden ingekort, gebruik dan
een zaaggeleider en een carbon zaagblad. De zaagran-
den van de afgekorte zadelpen licht opschuren met
jn schuurpapier. Maak een nieuwe markering voor de
minimale insteekdiepte.
WEES ER ZEKER VAN DAT EEN EVENTUEEL
GEMONTEERDE ACCU IS VERWIJDERD UIT DE
ZADELPEN VOORDAT DEZE WORDT INGEKORT.
WAARSCHUWING
DE ZADELPEN MAG ALLEEN WORDEN INGEKORT
DOOR EEN PROFESSIONELE FIETSMONTEUR. Een
niet-correct afgezaagde zadelpen kan resulteren in
schade die weer kan leiden tot een ongeval.
Verstellen
1. Schuif een 4 mm inbussleutel door de opening aan
de onderzijde van de zitbuis (zie illustratie).
2. Draai de klemschroef voldoende los om de
zadelpen op en neer te kunnen bewegen.
3. Stel de zadelhoogte in.
4. Draai de klemschroef vast met het voorgeschreven
aanhaalmoment.
Verwijderen van de zadelpenklem
1. Draai de klemschroef los met een 4 mm inbussleu-
tel en haal de zadelpen uit het frame.
2. Verwijder de klemconstructie door de opening in
de zitbuis.
11
134921 Rev 2.
5mm
65mm
CRB-GEL
4mm
6 N·m
6 N·m
2
25mm
9mm
1
2
3
NEDERLANDS
Voor meer informatie over carbon zadelpennen, zie ook: ”Reiniging
en onderhoud van carbon zadelpennen’ in uw Cannondale Bicycle
gebruikershandleiding.
Aanbevolen gereedschap:
Park Tool CSB-1
Minimale insteekdiepte
Maximale insteekdiepte
Maximale diepte
Carbon gel
gebruiken
1. Zadelpen
2. Zadelpen klemconstructie
3. Di2 accu
MEDEDELING
Het aanbevolen aanhaal-
moment niet overschrijden
Als u de klembout te hard
vastdraait, zal de zadelpen-
klem, de zadelpen of het
frame beschadigd raken.
12
134921 Rev 2.
5
3
2
1
4
NGLI-2
NGLI-2
2
51cm
54cm
56cm
58cm
60cm
62cm
47cm
30mm
20mm
SYSTEMSIX - SUPPLEMENT GEBRUIKERSHANDLEIDING
Voor het regelmatig onderhoud aan de zadelpen-
klemconstructie wordt het volgende aanbevolen:
1. Verwijder de zadelpen.
2. Verwijder de zadelpen-klemconstructie uit de
uitsparing in het frame (5).
3. Demonteer de onderdelen van de klemconstruc-
tie. Maak de onderdelen van de klem schoon en
verwijder alle oude vet en carbon gel frcitiepasta.
Gebruik hiervoor alleen aceton of isopropyl
alcohol en een schone doek. Zie ook WAARSCHU-
WING op de volgende pagina.
4. Alleen de delen van de wig (1) die hierboven zijn
aangegeven licht invetten. Niet het oppervlak van
de wig invetten dat naar de zadelpen is gericht.
Voeg de onderdelen van de wiggen samen. Doe
Loctite® 242 op de schroefdraad van de klem-
schroef (2). Draai de klemschroef licht aan en draai
hem vervolgens een halve slag los zodat de wig
vrij kan bewegen,
5. Doe vet op de schroef van klemconstructie (3) en
schroef hem 2 tot 3 slagen in de wig (4).
6. Maak de frameopening en de binnenzijde van de
van de zitbuis schoon. Gebruik aceton of isopropyl
alcohol. Schoonvegen met een droge doek. Schuif
de klemconstructie in de frameopening.
7. Schuif de constructie in de frameopening
8. Monteer de zadelpen.
Zadelpenklemconstructie
13
134921 Rev 2.
1
14 x1.60mm
4
2
7
3
5
6
a
b
NEDERLANDS
Zadelpen - Shimano Di2 accu
Montage
De Shimano Di2 accu-unit zit vastgeklemd aan de
binnenzijde van de zadelpen met een expansieplug -
Cannondale onderdeelnummer - K26149. Deze kit omvat
de hierboven getoonde items 2, 4, 5 en 6.
Om de accu in de zadelpen te monteren:
1. Schuif de O-ring (2) in de groef op de accu (a).
2. Schuif de accukabel (7) door het gat in het
midden van het doorvoerrubber (5).
3. Sluit het kabel (7) aan op de accu (3).
4. Schuif de gegroefde accuklemplug op de kabel (7)
en druk de expanderplug in het doorvoerrubber (5).
5. Schuif het doorvoerrubber (5) op de accu (3).
6. Maak de onderzijde van de zadelpen (1) aan de
binnenzijde schoon met een doek met isopropyl
alcohol.
7. Schuif de accu/plug-constructie in het uiteinde
van de zadelpen.
Gebruik geen vet of smeermiddel op de plug
of aan de binnenzijde van de zadelpen.
8. De passing moet strak zijn en de lip van de
plug (b) moet aansluiten op het uiteinde van
de zadelpen zonder dat hij uitsteekt voorbij de
buitenzijde van de zadelpen. Test de constructie
door de zadelpen op en neer te bewegen en zo
trillingen van het wegdek te simuleren. Als de
accu stevig vast zit, schuif dan de zadelpen in
het frame. Niet vergeten carbon frictiepasta te
gebruiken op de zadelpen en de constructie vast
te zetten met een momentsleutel. Als de accu
niet goed klemt, verwijder dan de accu met het
doorvoerrubber en schuif de expander-plug (4)
op het doorvoerrubber vanaf de andere zijde
zoals getoond in de afbeelding. De zadelpen
moet altijd soepel in het frame schuiven.
Montage, verstellen of verwijderen mag nooit
zwaar gaan.
WAARSCHUWING
Draag een veiligheidsbril en handschoenen
tijdens het utivoeren van werkzaamheden
Aceton en isopropyl alcohol zijn ontvlam-
bare vloeisto en Wees voorzichtig tijdens
gebruik. Gemorste chemische resten direct
verwijderen.
14
134921 Rev 2.
50°
50°
2
1
3
4
SYSTEMSIX - SUPPLEMENT GEBRUIKERSHANDLEIDING
1. Kabelopening balhoofdbuis
2. Remkabelopening voorvork
3. Pen stuurstop
4. Kabelpoort onderbuis
MEDEDELING
Om schade te voorkomen aan remleidingen of
Di2-bedrading, beperkt de stuurstop-pen (3) de
stuuruitslag tot 50 graden naar links en 50 graden
naar rechts. Dat is meer dan voldoende stuuruitslag
voor normaal rijgedrag. Deze hoogwaardige pen
is permanent verankerd in het frame. Een te zware
belasting (als gevolg van bijv. een crash) kan het
frame, de vork of de pen beschadigen. Dit valt niet
onder de garantievoorwaarden.
Balhoofdbuis
15
134921 Rev 2.
55mm
3mm
K35009
12.5mm
7.5mm
5 N·m
2
4 N·m
MAX.
NEDERLANDS
KNØT SystemStem
De KNØT-stuurpen is geschikt voor interne kabelgeleiding en bedrading.
De montage van de spacers wordt uitgelegd op de volgende paginas.
De hoogte van de stuurpen kan worden afgesteld door een combinatie van 12,5 mm en/of 7,5 mm spacers.
De maximale stapelhoogte onder de stuurpen is 55 mm. In het bovenstaande voorbeeld staan 2 stuks 12,.5 mm
spacers en 4 stuks 7,5 mm afgebeeld waardoor de totale hoogte uitkomt op 55 mm.
De KNØT stuurpen kan alleen worden gebruikt in combinatie met het Cannondale SystemBar stuur.
Gebruik uitsluitend de Cannondale SI compressieplug K35009.
16
134921 Rev 2.
SYSTEMSIX - SUPPLEMENT GEBRUIKERSHANDLEIDING
KNØT stuurpen spacers
Spacers kunnen worden opengebogen zodat ze
eenvoudig kunnen worden gemonteerd/verwijderd
zonder de kabels los te maken.
Buig de spacer naar binnen om de kabels door de eerste
opening te geleiden, en voer de kabels vervolgens door
de tweede opening.
Plaats de spacer op de stuurbuis.
Spacers en stuurpen grijpen in elkaar waardoor ze altijd
goed uitgelijnd staan.
17
134921 Rev 2.
NEDERLANDS
Haak de covers in elkaar en schuif ze over de stuurpen-
body. De stuurpenbody en covers grijpen ook in elkaar.
Sluit eerst de stuurpen-cover aan de rechterkant, draai
vervolgens de linker stuurpen-cover op zijn plaats en
druk hem tegen de stuurpen-body.
Bevestig de stuurpen-covers met de M3 bout (1 Nm).
18
134921 Rev 2.
Di2
Shimano
EW-RS910
Mechanical
SRAM
eTAP
3mm
K35009
4 N·m
55mm
5 N·m
2
7.5mm
2 N·m
SYSTEMSIX - SUPPLEMENT GEBRUIKERSHANDLEIDING
Conventionele stuurpen
Opening onderbuis
19
134921 Rev 2.
F
Di2
2 N·m
2
O
I
G
O
D
B
A
A
CRB-GEL
H
L
NM
C
6 N·m
2
J
Q
K
5 N·m
2
5 N·m
2
1 N·m
2 N·m
6
5 N·m
2
7.5mm
12.5mm
E
6 N·m
B
E
2X
4X
Di2
mech
eTAP
G
D
F
4 N·m
2
7.5mm
12.5mm
2X
4X
E-tap
Di2
O
3 N·m
2 N·m
2
B
B
1X
1X
C
H
P
R
CRB-GEL
Frame size: “51,54,56,58,60,62”
Frame size: “47”
20 mm
30 mm
NOTICE
ID Part Number Description
A K26129 KNØT System Seatpost 330mm
B K26149 SystemSix Di2 Battery Mount
C K34289
KNOT SystemSix Seatpost Clamp
HDWE
- K35039 Headset 1 1/8 to 1 1/4 with Split Ring
D K35009 SL Compression Plug With Top Cap
E K28009 SystemSix Stem Spacer Kit
F K32019 SystemSix Bottom Bracket CBL Guide
G K33009 Derailleur Hanger TA ST SS 070
H K32009 SystemSix Downtube CBL Guide
I K 26139 KT System Aero Seat Binder
ID Part Number Description
J K34069 SystemSix Front Derailleur Plugs
K K33019 SystemSix Front Derailleur Mount
L KP197/SRM
PF30 Bottom Bracket Cups And
Bearings
M KB6180/ BB30 Bearing x2 Blue
N K22037 BB30 Bearing x24 Blue
O K32048 Shift And Brake Grommets
P K83019 Speed Release Thru Axle 100x12
Q K83029 Speed Release TA 142x12 165mm
R K34079 SystemSix Chainstay Protector
NEDERLANDS
Vervangende onderdelen - Frame/vork
20
134921 Rev 2.
F
Di2
2 N·m
2
O
I
G
O
D
B
A
A
CRB-GEL
H
L
NM
C
6 N·m
2
J
Q
K
5 N·m
2
5 N·m
2
1 N·m
2 N·m
6
5 N·m
2
7.5mm
12.5mm
E
6 N·m
B
E
2X
4X
Di2
mech
eTAP
G
D
F
4 N·m
2
7.5mm
12.5mm
2X
4X
E-tap
Di2
O
3 N·m
2 N·m
2
B
B
1X
1X
C
H
P
R
CRB-GEL
Frame size: 51,54,56,58,60,62
Frame size: 47
ID Part Number Description
A
CP2009U1080 SystemStem BK 80mm
CP2009U1090 KNØT SystemStem BK 90mm
CP2009U1010 KT SystemStem BK 100mm
CP2009U1011 KNØT SystemStem BK 110mm
CP20 09U1012 KNØT SystemStem BK 120mm
B
CP2019U1080 KNØT SystemStem Cover BK 80mm
CP2019U1090 KNØT SystemStem Cover BK 90mm
CP2019U1010 KNØT SystemStem Cover BK 100mm
CP2019U1011 KT SystemStem Cover BK 110mm
CP2019U1012 KNØT SystemStem Cover BK 120mm
ID Part Number Description
C
CP2129U1038 KNØT SystemBar BK 380mm
CP2129U1040 KNØT SystemBar BK 400mm
CP21219U1042 KNØT SystemBar BK 420mm
CP2129U1044 KNØT SystemBar BK 440mm
D K28018 SystemBar Mounting Hardware
E K28009 SystemSix Stem Spacer Kit
F K35009 SL Compression Plug With Top Cap
G K12018 SystemBar Computer and Light Mount
H K12008 SystemBar Comp and Light Insert
SYSTEMSIX - SUPPLEMENT GEBRUIKERSHANDLEIDING
Vervangende onderdelen - KNØT-systeem
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1-800-726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7575 DB, Oldenzaal
www.cannondale.com/europe/contact
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.co.uk
SystemSix
Supplement gebruikershandleiding
WWW.CANNONDALE.COM
© 2018 Cycling Sports Group
SystemSix Supplement gebruikershandleiding
134921 Rev. 2
WAARSCHUWING
LEES ZOWEL DIT SUPPLEMENT ALS UW
CANNONDALE BICYCLE GEBRUIKERS-HANDLEIDING
Beide bevatten belangrijke veiligheidsinformatie.
Bewaar beide voor toekomstige naslag.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

Cannondale SystemSix de handleiding

Type
de handleiding