Cannondale SuperSix Evo de handleiding

Type
de handleiding
LEES DIT SUPPLEMENT EN JE
CANNONDALE GEBRUIKERSHANDLEIDING
Beide documenten bevatten belangrijke
veiligheidsinformatie. Bewaar deze documentatie
voor toekomstige naslag.
Supplement gebruikershandleiding
WAARSCHUWING
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands +41 61 4879380
servicedeskeurope@
cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.
co.uk
Veiligheidswaarschuwingen
In dit supplement wordt bepaalde belangrijke informatie op de volgende
manier gepresenteerd:
Betekent een gevaarlijke situatie die kan
leiden tot zwaar letsel of overlijden indien
de waarschuwing wordt genegeerd.
OPMERKING
Betekent dat speciale
voorzorgsmaatregelen moeten worden
genomen om schade te voorkomen.
De volgende symbolen worden gebruikt in deze handleiding:
Symbool Naam Omschrijving
NGLI-2
NGLI2 synthetisch smeervet NGLI2 synthetisch smeervet aanbrengen.
CRB-GEL
Carbon gel Carbon gel (frictiepasta) KF115/ aanbrengen
2
Verwijderbaar
schroefdraadborgmiddel,
gemiddelde sterkte.
Loctite® 242 (blauw) of een gelijkwaardig
borgmiddel aanbrengen.
WAARSCHUWING
1
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
INHOUDSOP GAVE
Veiligheidsinformatie ................ 25
Technische informatie ............619
Vervangingsonderdelen .............20
Cannondale supplementen
Deze handleiding is een supplement bij je
Cannondale gebruikershandleiding.
Dit supplement bevat aanvullende en
belangrijke modelspecifieke veiligheids-
informatie plus onderhoudstips en technische
informatie. Er kunnen meerdere belangrijke
aanvullende handleidingen en supplementen
voor jouw fiets beschikbaar zijn. Zorg dat je ze
allemaal in bezit krijgt en doorleest.
Neem contact op met je geautoriseerde
Cannondale-dealer als je een handleiding of
supplement nodig hebt of als je een vraag
hebt over je fiets. Je kunt ook contact met
ons opnemen via de landelijke/regionale/
plaatselijke informatiepunten.
Je kunt Adobe Acrobat PDF-versies van elke
handleiding/supplement downloaden van
onze website: www.cannondale.com
Contact opnemen met
Cannondale
Cannondale USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way, Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
Cycling Sports Group Europe B.V
Postadres: Postbus 5100
Bezoekadres: Hanzepoort 27
7575 DB, Oldenzaal, Netherlands
Internationale distributeurs
Bekijk onze website om de juiste Cannondale-
dealer in jouw regio te vinden.
Uw Cannondale-dealer
Om ervoor te zorgen dat je fiets op de juiste
manier service en onderhoud krijgt, en dat de
betreende garanties worden gewaarborgd,
is het verstandig om alle service- en
onderhoudswerk via je geautoriseerde
Cannondale-dealer te laten verlopen.
OPMERKING
Ongeautoriseerde service en onderhoud of
vervangende imitatie-onderdelen kunnen
leiden tot schade en het vervallen van de
garantie.
2
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Belangrijke informatie over
composietmateriaal
Je fiets (frame en componenten) is
gemaakt van composietmateriaal, ook wel
carbon genoemd.
Alle rijders dienen een fundamenteel
begrip te hebben van de mogelijkheden
en beperkingen van composietmaterialen.
Composietconstructies met carbonvezels
zijn licht en sterk. Bij een ongeval of
overbelasting zullen carbonvezels echter
niet buigen, maar afbreken.
Voor je eigen veiligheid als eigenaar en
gebruiker van de fiets moet je op de juiste
wijze service, onderhoud en inspectie
van alle composiet-onderdelen uitvoeren
(frame, stuurpen, voorvork, stuur,
zadelpen, enz.). Vraag advies en hulp aan je
Cannondale-dealer.
We adviseren je dringend om DEEL II,
sectie D, ’Veiligheidsinspecties’ van je
Cannondale gebruikershandleiding te lezen
VOORDAT je gaat fietsen.
ALS JE DEZE WAARSCHUWING
NEGEERT, KUN JE DOOR EEN
ONGEVAL ERNSTIG LETSEL OPLOPEN,
VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
Inspection & Crash Damage
Of Carbon Frames/Forks
NA EEN ONGEVAL OF BOTSING:
Onderzoek het frame zorgvuldig
op schade. Zie DEEL II, sectie D,
’Veiligheidsinspecties’ van je Cannondale
gebruikershandleiding.
Rij niet op de fiets als je enige vorm van
schade constateert, zoals gebroken,
versplinterde of gedelamineerde
carbonvezel.
DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN EEN
INDICATIE ZIJN VAN DELAMINATIE OF
SCHADE:
Een ongebruikelijk of raar gevoel in
het frame
Carbon voelt zacht aan of is van vorm
veranderd
Kraken of andere onverklaarbare
geluiden
Zichtbare scheuren, witte of
melkachtige kleur in de buitenste
carbonlaag
HET RIJDEN MET EEN BESCHADIGD
FRAME VERHOOGT DE KANS OP EEN
FRAMEBREUK MET ALS MOGELIJK
GEVOLG EEN (DODELIJK) ONGEVAL
VOOR DE RIJDER.
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
3
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
Onderhoud
DIT SUPPLEMENT KAN PROCEDURES
BEVATTEN DIE MEER VERGEN DAN
ALGEMENE TECHNISCHE KENNIS EN
VAARDIGHEDEN.
Mogelijk zijn speciale gereedschappen,
vaardigheden en kennis vereist. Onjuist
uitgevoerde technische werkzaamheden
verhogen de kans op ongevallen.
Fietsongevallen kunnen ernstig letsel,
verlamming of de dood tot gevolg hebben.
Om de risico’s zo veel mogelijk te
beperken, raden wij fietseigenaren aan
technische werkzaamheden altijd te
laten uitvoeren door een geautoriseerde
Cannondale-dealer.
Schijfremmen op racefietsen
In vergelijking met conventionele
velgremmen zijn schijfremmen veel minder
gevoelig voor water. Bovendien zorgen
schijfremmen niet voor oververhitting of
slijtage van de velgen en remmen daarom
veel gelijkmatiger. Schijfremmen kunnen
ook veel krachtiger remmen.
De kans op ongevallen verkleinen:
Racefietsen hebben een relatief
klein contactvlak met het wegdek:
slechts een klein deel van de band
staat in contact met de weg. Om
de remmen veilig en eectief te
bedienen, moet je in verschillende
situaties meer of minder remkracht
toepassen. Je moet er rekening mee
houden dat de verschillende weg-
en weersomstandigheden de grip
kunnen beïnvloeden.
Schijfremmen werken uitstekend,
maar zijn ook geen tovermiddel.
Begin in risico-arme omstandigheden
te rijden op je nieuwe racefiets
met schijfremmen zodat je rustig
kunt wennen aan het gevoel en de
prestaties van de schijfremmen en de
grip van de banden.
ALS JE DEZE WAARSCHUWINGEN
NEGEERT, KUN JE DOOR EEN
ONGEVAL ERNSTIG LETSEL OPLOPEN,
VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
Gebruiksdoel
Het gebruiksdoel van alle
modellen is
ASTM
GEBRUIKSKLASSE 1,
High-Performance Road.
Raadpleeg de gebruikershandleiding van je
Cannondale-fiets voor meer informatie over
het gebruiksdoel en de rijomstandigheden
in de ASTM-gebruiksklassen 1 t/m 5.
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
4
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
Fietstrainers
Bij het rijden op een fietstrainer waarbij het
voorwiel wordt verwijderd en de dropouts
van de voorvork worden vastgeklemd, moet
je op het volgende letten: Controleer of
de snelspanner goed vastzit! Door kleine
bewegingen kunnen onderdelen slijten,
verzwakken en schade veroorzaken aan je
fiets.
Als je een fietstrainer hebt waarbij de fiets
aan de achterzijde wordt vastgeklemd tussen
twee klemkegels: Verwijder de lichtgewicht
snelspanner die bij je fiets wordt geleverd.
Vervang deze door een stevige, klassieke
stalen snelspanner en klem deze vast in de
fietstrainer. Door kleine bewegingen kunnen
onderdelen slijten, verzwakken en schade
veroorzaken aan je fiets. Let op dat veel
moderne snelspanners niet passen op de
klemkegels van bepaalde typen fietstrainers
omdat de vormen niet op elkaar aansluiten.
Bij steekassen de instructies van de fabrikant
van de fietstrainer volgen en eventueel
adapters gebruiken.
Wees bijzonder voorzichtig met een carbon
frame en vork. Carbon is een relatief zacht en
geen schuurbestendig materiaal. Als er speling
of beweging ontstaat, zal carbon zeer snel
slijten.
Als je de fietstrainer veel gebruikt, overweeg
dan om een oude fiets te gebruiken. Ook
corrosie als gevolg van zweet kan invloed
hebben. Het gewicht van de fiets is totaal
irrelevant als je hem op een fietstrainer
gebruikt. Bovendien bespaar je met een oude
fiets op de slijtage van je dure componenten.
Vraag je dealer om hulp bij de keuze van een
fietstrainer en vraag advies over de juiste
gebruikswijze.
Bidons
Zijdelingse krachten op een bidon of
bidonhouder kunnen resulteren in schade
aan de bidonnokken in het frame als gevolg
van een grote hefboombeweging op een
zeer klein oppervlak. Bij een valpartij is het
beschermen van de bidonnokken in je frame
echt het laatste waar je aan zou moeten
denken. Bij transport en opslag moet je echter
maatregelen nemen om te voorkomen dat er
grote kracht wordt uitgeoefend op de bidon
waardoor er mogelijk schade kan ontstaan.
Verwijder de bidon en bidonhouder tijdens
transport van de fiets.
Controleer regelmatig de bevestiging
van je bidonhouder en draai indien nodig
de boutjes vast. Rij niet met een losse
bidonhouder. Als de bidonhouderboutjes
los zitten, kan de bidonhouder gaan trillen.
Een losse bidonhouder kan de bidonnokken
beschadigen waardoor ze mogelijk uit het
frame scheuren.
Het is weliswaar mogelijk om losgeraakte
nokken te repareren of andere inserts
te plaatsen, maar dan moet het frame
niet beschadigd zijn geraakt. Vervanging
vereist het gebruik van een speciaal stuk
gereedschap. Als je merkt dat de bidonnokken
beschadigd zijn geraakt, neem dan contact op
met je Cannondale-dealer.
OPMERKING
FIETSTRAINERS - Onjuiste montage van
een fiets op een fietstrainer of het gebruik
van een trainer die niet geschikt is voor
jouw specifieke fietsframe, kan leiden tot
aanzienlijke schade.
BIDONS - Een botsting, valpartij of losse
bidonhouder kan schade opleveren aan je
frame.
Dit soort schade wordt niet gedekt door de
Cannondale beperkte garantie.
5
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
Een frameset opbouwen
Neem contact op met je Cannondale-dealer
en de fabrikanten van de componenten
voordat je een frameset gaat opbouwen.
Bespreek je rijstijl, technische vaardigheden en
gewicht plus je interesse en geduld voor het
uitvoeren van onderhoud.
Let erop dat de gekozen componenten
geschikt zijn voor je fiets en bedoeld voor jouw
gewicht en rijstijl.
In het algemeen geldt dat lichtere onderdelen
een kortere levensduur hebben. Bij het
kiezen van lichtgewicht onderdelen maak je
een afweging tussen een laag gewicht met
bijbehorende hogere prestaties of je kiest voor
zwaardere, meer duurzame onderdelen. Als je
kiest voor lichtgewicht componenten, moet je
deze vaker inspecteren.
Als je een zwaardere rijder bent of een ruwe,
aanvallende rijstijl hebt, adviseren we je om
zwaardere componenten te kopen.
Lees en volg de instructies en waar-
schuwingen van de onderdelenfabrikanten.
Aanhaalmomenten
Het is zeer belangrijk voor je veiligheid dat
alle schroeven, bouten en moeren op je
fiets met het correcte aanhaalmoment zijn
vastgezet. De juiste aanhaalmomenten voor
schroefbevestigingen zijn ook belangrijk
voor de duurzaamheid en prestaties van
je fiets. We adviseren je dringend om alle
schroefbevestigingen bij je dealer te laten
vastzetten met een momentsleutel. Als je zelf
schroefbevestigingen vast draait, gebruik dan
altijd een momentsleutel.
Het vinden van de juiste aanhaalmomenten:
Door ons brede assortiment van
fietsmodellen en gebruikte componenten
is een lijst met aanhaalmomenten
al achterhaald op het moment van
publicatie. Diverse schroefbevestigingen
moeten worden gemonteerd met een
schroefborgingsmiddel zoals Loctite®.
Voor het bepalen van de juiste aan-
haalmomenten en het gebruik van
schroefborgingsmiddelen, kun je de
volgende zaken nazoeken:
Veel onderdelen zijn reeds
gemarkeerd met het correcte
aanhaalmoment. Markering
van componenten wordt steeds
gangbaarder.
Zoek de aanhaalmomenten op in
de fabrieksdocumentatie die is
meegeleverd bij je fiets.
Bekijk de lijsten met
aanhaalmomenten op de websites
van de onderdelenfabrikanten.
Neem contact op met je dealer.
Dealers hebben toegang tot de meest
recente gegevens en hebben ervaring
met het juiste aanhaalmoment voor
de meeste schroefverbindingen.
6
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
TECHNISCHE INFORMATIE
Framespecificatie
SuperSix Evo HM/Carbon Disc
Onderdeel Specificatie
Balhoofdbuis Maten 4454 cm: BOVEN: 11/8 inch, ONDER:
11/4 inch Maten 5662 cm: BOVEN: 11/8 inch,
ONDER: 13/8 inch
Balhoofdlager Maten 4454 cm: Geïntegreerd, 11/8 inch -
11/4 inch Maten 5662 cm: Geïntegreerd, 11/8
in - 13/8 inch
Bottom Bracket: Type/breedte PF30A / 73 mm
Voorderailleur Aanlasnok
Zadelpen: Diameter/klem HG/HGSL 27 KNOT / Interne wig
Min. insteek zadelpen 65 mm
Max. insteek zadelpen 44 cm - 140 mm, 48 cm - 179 mm, 5162 cm
(gemeten)
Bandenmaat x Max. breedte 700c x 30 mm (feitelijk gemeten)
Maximale draaihoek voorvork +/- 55°
Remmen: Bevestiging / Min/max diameter
remschijf
Achter: Flat Mount / 140 mm / 160 mm Voor:
Flat Mount / 140 mm / 160 mm
Assen: Type / Inbouwbreedte / Lengte Achter: Speed Release, TA Double Lead / 142 x
12 mm, 165 mm lengte
Voor: Speed Release, TA Double Lead / 100 x
12 mm, 119 mm lengte
Gebruiksdoel: ASTM GEBRUIKSKLASSE 1
Max. Gewichtslimiet: Totaal (rijder + volledige
uitrusting)
285 lbs / 129 kg
7
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
SuperSix EVO Carbon Velgrem
Onderdeel Specificatie
Balhoofdbuis Maten 4454 cm: BOVEN: 11/8 inch, ONDER:
11/4 inch Maten 5662 cm: BOVEN: 11/8 inch,
ONDER: 13/8 inch
Balhoofdlager Maten 4454 cm: Geïntegreerd, 11/8 inch -
11/4 inch Maten 5662 cm: Geïntegreerd, 11/8
in - 13/8 inch
Bottom Bracket: Type/breedte PF30A / 73 mm
Voorderailleur Aanlasnok
Zadelpen: Diameter/klem HG/HGSL 27 KNOT / Interne wig
Min. Seat Post Insert
65 mm
Max. Seat Post Insert
44 cm - 140 mm, 48 cm - 179 mm, 5162 cm
(nameten)
Tire Size x Max. Width
700c x 28 mm (feitelijk gemeten)
Fork Maximum Turning Angle +/- 55°
Remmen : Bevestigingstype / Min/Max Rotor
Dia.
Direct Mount velgremmen
Axles: Type / Hub Spacing / Length Achter: QR / 130  10 mm
Voor: QR / 100  9 mm
Intended Use:
ASTM GEBRUIKSKLASSE 1,
Max rijders limiet: Totaal
Rijder + alle accessoires
129 kg
1
Serienummer
Het serienummer staat vermeld op een sticker
aan de onderzijde van het bottom bracket. Dit
is een barcode met 7 karakters (1). Gebruik het
serienummer om je fiets te registreren.
Je fiets registreren: ga naar de pagina
Productregistratie op onze website
www.cannondale.com
8
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
H
M
K
N
E
L
O
B
P
G
I
J
A
75 mm
F
D
A Zitbuislengte
B Bovenbuis horizontaal
D Balhoofdhoek
E Zitbuishoek
G Lengte balhoofdbuis
H Wielbasis
I Front-center
J Lengte liggende achtervork
K Bottom Bracket drop
L Bottom Bracket hoogte
M Vorksprong
N Naloop
O Stack
P Reach
Geometrie
Afmetingen = centimeters
Framemaat 44 48 51 54 56 58 60 62
A 40.0/15.7 43.8/17.2 47.7/18.8 51.5/20.3 53.6/21.1 55.8/22.0 57.9/22.8
60.0/23.6
B 51.2/20.2
52.0/20.5
52.8/20.8 54.6/21.5 56.2/22.1 57.8/22.8 59.4/23.4 61.1/24.1
D 70.9° 71.2° * * 73.0° * * *
E 74.3° * * 73.7° 73.3° 72.9° 72.5° 72.
G 9.9/3.9 11.4/4.5 13.0/5.1 15.3/6.0 16.4/6.5 18.8/7.4 20.9/8.2 23.0/9.1
H 97.9/38.5 98.5/38.8 99.4/39.1
100.8/39.7
99.2/39.1
100.5/39.6 101.6/40.0 102.8/40.5
I 58.2/22.9 58.8/23.2 59.7/23.5 61.1/24.0 59.5/23.4 60.7/23.9 61.8/24.3
63.0/24.8
J 40.8/16.1 * * * * * * *
K 7.4/2.9 * * 7.2/2.8 * 6.9/2.7 * *
L 26.8/10.6 * * 27.1/10.6 * 27.3/10.7 * *
M 5.5/2.2 * * * 4.5/1.8 * * *
N 6.0/2.4 5.8/2.3 * * 5.8/2.3 * * *
O 50.4/19.8 51.9/20.4 53.4/21.0 55.4/21.8 57.4/22.6 59.4/23.4 61.4/24.2
63.4/25.0
P 37.0/14.6 37.4/14.7 37.8/14.9 38.4/15.1 39.0/15.3 39.5/15.6 40.0/15.8 40.6/16.0
* Geeft dezelfde waarde aan.
Alle specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
9
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
Bottom Bracket - PF30A, 73 mm
Onderhoud
Laat de lagers jaarlijks inspecteren en elke keer als
de crankset is verwijderd of als er een probleem is
geconstateerd.
Als de crankset is verwijderd, moet de binnenste
lagerschaal van beide lagers worden rondgedraaid.
De draaibeweging moet soepel en geluidloos
verlopen. Teveel speling, ruw lopen of corrosie zijn
tekenen van een beschadigd lager.
Vervangen
PF30 lagers kunnen niet worden verwijderd uit de
adapters of cupsystemen die in het brackethuis
van het frame zijn geperst. Daarom moeten beide
lagers en de cups tegelijkertijd worden verwijderd en
vervangen door een nieuwe set.
Voordat de nieuwe lagers in het frame worden
gemonteerd, eerst de binnenzijde van het bottom-
brackethuis grondig schoonmaken met een schone,
droge doek. Beide lagerunits en alle contactvlakken
van het brackethuis moeten schoon en droog zijn.
Geen vet gebruiken.
Om zware schade aan het frame te voorkomen,
is het belangrijk om het lagersysteem uiterst
voorzichtig te demonteren met behulp van het juiste
gereedschap dat wordt aanbevolen in de service-
instructies van de fabrikant. Let erop dat de lagers
(cup of adapters) gelijkmatig en haaks vanaf de
binnenzijde uit het brackethuis worden geperst.
Geen onderdelen uit het brackethuis wrikken.
Volg de instructies van de fabrikant bij de assem-
blage en montage van het lagersysteem. Gebruik
een balhoofdpers zoals de Park Tool HHP2. Zie
http://www.parktool.com/ product/bearing-cup-
press-HHP2.
Kies de juiste pers en adapters om ervoor te zorgen
dat de kracht wordt uitgeoefend op de cups en niet
op de lagers aan de binnenzijde. De pers aandraaien
totdat de beide flenzen van de cups strak tegen de
buitenzijde van het brackethuis aanliggen.
OPMERKING
Neem contact op met je Cannondale-dealer
over de kwaliteit en compatibiliteit van de
vervangende onderdelen.
Niet schoonmaken met chemische
oplosmiddelen. Geen framemateriaal
wegschuren of schuurmachines gebruiken
op het brackethuis.
Frameschade die ontstaat door onjuiste
onderdelen of montage c.q. demontage van
onderdelen valt niet onder de garantie.
46 mm
1
2
3
73
m
m
3
4
m
m
3
9
m
m
Identificatie
van onderdelen
1. Frame BB-huis
2. PF30 cup
3. Lager
(dwarsdoorsnede)
AANGEDREVEN
ZIJDE
NIETAANGE-
DREVEN ZIJDE
(Zijaanzicht, aangedreven kant, geen
lagers)
Afmetingen = centimeters
10
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
SHIMANO Di2
Mechanical
SRAM eTAP
Shimano P/N
EW-RS910
3
2
2
2
1
1 N·m
M3
DT poortgeleiders / Kabelvoering
Identificatie van onderdelen
1. Boutjes
2. Afdekkapje
3. Houder (alleen Di2)
BB kabelgeleiders / Kabelvoering
2
1
a
b
1 N·m
M3
2
a
De binnenzijde van het BB-huis moet vrij blijven van binnen-/
buitenkabels of bedrading die hier doorheen loopt. De bedrading
of bekabeling moet door de kabelgeleiders worden gevoerd als
ze vanaf de opening in de onderbuis doorlopen naar de liggende
achtervorken en zitbuis.
Let op: Zorg dat de Di2-kabels de trapas niet raken. Gebruik
een BB-lagerconstructie met een interne beschermhoes tussen
de lagers om de trapas te beschermen tegen slijtage door
schurende kabels.
Identificatie van onderdelen
1. Voorderailleurkabel & schijfremleiding
achter
2. Achterderailleurkabel & Di2-bedrading
3. Boutjes
a. Opening voor Di2-draden.
b. Doorvoer buitenkabel achterrem
11
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
1
2 N·m
2
2
NGLI-2
1
2
4
3
Bij vervanging:
Verwijder de achteras.
Verwijder de bevestigingsschroeven en verwijder
de oude hanger uit de dropout. Maak het gebied
rond de dropout schoon en controleer het frame
op eventuele scheuren of schade. Als je schade
constateert, laat het frame dan door je Cannondale-
dealer inspecteren.
Als de dropout onbeschadigd is, doe dan een
dun laagje vet tussen het frame en de hanger.
Dit helpt om kraakgeluiden tijdens het schakelen
te minimaliseren. Deze geluiden zijn het gevolg
van minimale speling tussen frame-dropout en
derailleurhanger.
Schuif de nieuwe derailleurhanger in de dropout. Doe
Loctite® 242 (of schroefborgmiddel van gemiddelde
sterkte) op de schroefdraad en draai de bout aan tot
het voorgeschreven aanhaalmoment.
Achterderailleurhanger
Voorderailleurhanger
1. Achterderailleurbe-
vestiging
2. Boutje
1. Voorderailleurbe-
vestiging
2. Voorderailleurkabel
3. Frameplug
4. Di2-kabelplug
(Schijfrem-frame getoond)
(Mechanische uitvoering getoond)
De voorderailleurbevestiging is aan het frame
gelijmd. Het is een type ’aanlasnok’.
Probeer deze bevestiging niet te verwijderen.
Zorg bij gebruik van een mechanische voorderailleur
of SRAM eTAP dat de frameplug is gemonteerd om
te voorkomen dat er water of vuil in het frame komt.
Bij montage van Di2-systemen de Di2-kabelplug
gebruiken
12
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
3
2
55°
55°
1
Maximale stuuruitslag balhoofdbuis:
+/- 55 Graden
OPMERKING
Forceer het stuur niet voorbij de aanslagpunten.
Als de besturing van de fiets wordt overbelast
(bv als gevolg van een klap tegen het stuur, een
valpartij, enz), kan dat leiden tot schade aan het
frame, de vork of de blokkeerpen.
Dit soort schade wordt niet gedekt door de
Cannondale beperkte garantie.
Identificatie van onderdelen
1. Blokkeerpen voorvork (verlijmd)
2. Stuuraanslag in balhoofdbuis
(verlijmd)
3. Stuurhoek
Onderkand van de Headtube
13
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
Achterrembrug
De onderdelen van de achterrembrugconstructie
moeten verplicht worden gebruikt.
Deze onderdelen zorgen voor noodzakelijke steun
aan het frame en garanderen dat de remkracht niet
wordt geabsorbeerd door beweging van het frame.
De onderdelen moeten worden gemonteerd aan
de onderzijde van de staande achtervorken in de
framenokken, zoals getoond in de illustratie.
Het frame of de brug mag op geen enkele manier
worden gemodificeerd.
Volg de instructies van de remmenfabrikant bij
montage van de rem.
Constructie achterrembrug - Velgrem
2
1
3
4
Identificatie van onderdelen
1. Staande achtervorken
2. Rembrug
3. Onderlegring (2x)
4. Moeren (2x)
Rij nooit zonder achterrem.
Vergeet nooit om de onderdelen van de
achterrembrug te monteren en verwijder
ze niet.
WAARSCHUWING
14
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
Zadelpen
Montage & afstelling
Voorafgaand aan montage:
Gebruik een schone doek om de resten carbon
frictiepasta aan de binnenzijde van de zitbuis
te verwijderen.
Breng nieuwe carbon frictiepasta aan op de
zadelpen en smeer een klein beetje aan de
binnenzijde van de zitbuis.
Zorg dat de afdichting in goede conditie is en
plaats deze op de zadelpen.
Afstelling:
1. Schuif de geprepareerde zadelpen terug in het
frame. Hou de minimum insteekdiepte aan.
2. Stel de zadelhoogte af.
3. Schuif een 4 mm inbussleutel door de opening
aan de onderzijde van de zitbuis, zoals getoond
in de illustratie.
4. Draai de klemschroef vast met het voorgeschre-
ven aanhaalmoment.
5. Schuif de afdichting tegen het frame.
6. Als de zadelhoek versteld moet worden, draai
dan de klembouten van de zadelklemming los,
verstel het zadel en draai de bouten daarna weer
vast met het voorgeschreven aanhaalmoment.
OPMERKING
Gebruik geen reinigingsprays of
oplosmiddelen voor het schoonmaken.
Gebruik alleen een schone werkdoek.
Het aanbevolen aanhaalmoment niet
overschrijden. Als de klemschroef te hard
wordt aangedraaid, zal de zadelpenklem, de
zadelpen of het frame beschadigd raken.
Onderhoud
Regelmatig de zadelpen en klemconstructie uit het
frame halen voor reiniging, inspectie op schade en
het vernieuwen van vet en carbon frictie-gel.
Zie ook de paragraaf ”Inspectie van de
zadelpenklem.
Minimale insteekdiepte
De minimum insteekdiepte van de zadelpen in het
frame is 65 mm.
Maximale insteekdiepte
De totale lengte van de zadelpen die in het frame
gestoken kan worden, is afhankelijk van de
framemaat en moet bij elk frame apart worden
gecontroleerd.
Om de insteekdiepte te controleren moet de
zadelpen voorzichtig in het frame worden gestoken
totdat deze niet dieper gaat. Trek de zadelpen
vervolgens 5 mm omhoog.
OPMERKING
Een zadelpen mag nooit helemaal naar
beneden in het frame worden gedrukt. Laat
je Cannondale-dealer de juiste maat zadelpen
bepalen.
DE ZADELPEN MAG ALLEEN DOOR EEN
PROFESSIONELE FIETSMONTEUR WORDEN
INGEKORT. Een onjuist afgekorte zadelpen
kan resulteren in schade die kan leiden tot een
ongeval.
Meer informatie over carbon zadelpennen vind je in
de Cannondale Bicycle gebruikershandleiding in de
paragraaf ”Onderhoud van carbon zadelpennen”.
WAARSCHUWING
15
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
5mm
65mm
6 N·m
6 N·m
2
3
5
6
7
4
NGLI-2
CRB-GEL
CRB-GEL
3
1
CRB-GEL
CRB-GEL
Minimale insteekdiepte
Maximale insteekdiepte
Maximale diepte
Gebruik carbonpastaover
de volledige lengte van de
ingestoken zadelpen
Identification
1. Zadelklem
2. Zadelpen
3. Zadelpen wig
4. Seal
5. Di2 Batterij
6. Batterij behuizing
7. Di2 Kabel
16
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
Controle van de zadelpenklem
Het interne klemmechanisme van de zadelpen bestaat uit een schuivende klemconstructie en een moerplaat
met een dubbelzijdige kleefband die hem op zijn specifieke plek houdt aan de binnenzijde van de zitbuis. De
schuivende klemonderdelen kunnen worden verwijderd als de zadelpen is gedemonteerd.
Altijd de oppervlakken van de schuivende klem schoonmaken met een schone, niet-rafelende doek. De
onderdelen niet natmaken met schoonmaakmiddelen omdat de interne onderlegring is ingevet. Oplosmiddelen
verwijderen het vet waardoor de gehele constructie moet worden gedemonteerd en opnieuw worden ingevet.
OPMERKING
Als de moerplaat verdraaid is, moet deze worden verwijderd en opnieuw aan het frame worden bevestigd.
Het proces wordt omschreven in de service-instructies bij de onderdelenkit. Deze instructies worden niet
beschreven in deze handleiding. We adviseren om deze herbevestiging door een Cannondale-dealer te laten
uitvoeren.
Let op: Bij de eerste montage van de moerplaat is het belangrijk om niet op de 4 mm inbussleutel te drukken
tijdens het vastdraaien van de klemmoer tegen de zadelpen. Dit kan er namelijk voor zorgen dat de dubbelzijdige
tape loslaat voordat deze goed is vastgeklemd. Een slechte binding kan leiden tot een onjuiste uitlijning. De 3M™
VHB™ tape 5980 is drukgevoelig.
Voor inspectie
1. Verwijder de zadelpen. Zie de vorige pagina.
2. Om de schuivende klem te verwijderen, gebruik
een 4 mm inbussleutel en draai de fixeerschroef
langzaam een kwartslag met de klok mee totdat de
klem loskomt van de moerplaat.
3. Gebruik de 4 mm inbus om de klem naar buiten te
duwen via de opening in de zitbuis.
4. Kijk in de frame-opening. Gebruik eventueel een
zaklamp. Controleer de positie van de moerplaat.
Zie de CORRECTE plaatsing op de volgende pagina.
5. Als de moerplaat ontbreekt, is verdraaid of bescha-
digd, moet deze worden vervangen. Deze service
moet worden uitgevoerd door een Cannondale-
dealer.
6. Controleer de conditie van de schuifklem. Het vlak
dat naar de zadelpen gericht is en het contact-
gedeelte met het frame moeten glad zijn. Als ze
beschadigd of ruw zijn, moet de klemconstructie
worden vervangen door een nieuw exemplaar.
7. Maak de onderdelen en de binnenzijde van de
zitbuis schoon met een droge werkdoek, doe vet op
de aangegeven onderdelen en smeer carbonpasta
op de gemarkeerde delen zoals in de illustratie is
weergegeven.
8. Bij het terugplaatsen van de schuifklem in het frame
kun je de 4 mm inbus als geleider gebruiken om
hem in de moerplaat te positioneren.
9 Draai de fixeerschroef tegen de klok in om de moer-
plaat te laten aangrijpen. Let erop dat de moerplaat
voldoende ver is aangedraaid om de zadelpen
eenvoudig in de zitbuis te kunnen schuiven.
17
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
1
2
3
4
5
6
CRB-GEL
NGLI-2
NGLI-2
Identificatie van onderdelen
1. Schuivende klem
2. Rolpennen (2x)
3. Vulring
4. Fixeerschroef
5. Moerplaat
6. Drukgevoelige kleeftape
(dubbelzijdig)
Dit is NIET CORRECT. De
moerplaat is verdraaid
Dit is CORRECT
Juiste toepassing van
carbonpasta en vet
(shown disassembled)
De drukgevoelige dubbelzijdige tape zorgt voor
een correct uitgelijnde moerplaat in het frame. Bij
eerste montage moeten de moerplaat en het frame
beide zeer schoon zijn om een goede kleefkracht te
garanderen.
Klaar om de zadlpen in te steken
18
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
KNØT Stem Spacers
Spacers kunnen worden opengebogen voor
montage/demontage zonder de kabels los te maken.
Buig de spacer naar binnen en voer de kabels door
de eerste opening. Duw vervolgens de kabels door de
tweede opening.
Plaats de spacer op de stuurbuis.
Spacers en stuurpen grijpen in elkaar.
19
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
Haak de covers in elkaar en schuif ze over de
stuurpen. De stuurpenbody en covers grijpen ook in
elkaar.
Sluit eerst de stuurpen-cover aan de rechterkant,
draai vervolgens de linker stuurpen-cover op zijn
plaats en sluit hem rond de stuurpenbody.
Bevestig de stuurpen-covers met de M3 bout (1 Nm).
20
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
VERVANGINGSONDERDELEN
1 N·m
M3
O
N
C
D
M
K
1 N·m
M3
BA
6
N·m
M6
H
I
J
L
U
T
R
P
S
Y X
W
P
Q
Di2
eTap
Di2
eTap
DROP
REACH
STEM
LENGTH
1 N·m
5 N·m
2
B1
C
5 N·m
2
5 N·m
2
5 N·m
2
D
B2
CRB-GEL
7.5mm
12.5mm
H
(2X)
(4X)
(1X)
2 N·m
6
A
G
E
F
F
F
G
O
E
RR
FT
V
Frame / Vork
ID Onderdeelnummer Omschrijving DISC VELGREM
A
KP255/ Derailleur Hanger QR ST SS 027
B
K33009 Derailleur Hanger TA ST SS 070
C
K26030 S6 EVO Internal Seat Binder
D
K26070 Seatpost Silicone Grommet
-- KF115/ Carbon Seatpost Gel
E K34140 Chainstay Protection Film
F
K32170 S6 Evo Grommets
G
K26050 KNOT 27 Rail Clamps and Hardware
H
K2601000 HG 27 KNOT Crb Seatpost 330mm 0 O/Set
K2601015 HG 27 KNOT Crb Seatpost 330mm 15 O/Set
21
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
ID Onderdeelnummer Omschrijving DISC VELGREM
I
K2602015 C1 27 KNOT Alloy Seatpost 330mm 15 O/Set
J
K32180 KNOT 27 Di2 Battery Mount
K
K33070 S6 EVO FD Hanger
L
K32150 S6 EVO BB Cable Guide
M
K32160 S6 EVO/CAAD13 Down Tube Cable Guide
N
K31000 Rim Brake Bridge
O
K32010 Clip-in Brake Cable Stop QTY 2
P
KP449/ Rubber Brake Housing Grommets
Q
K32330
Dropout Cable Stop (QTY 1)
R
K35028 1 1/4 Crb Headset No Crown Race
S
K35038 1 3/8 Crb Headset No Crown Race
T
K83019 Speed Release TA 10012 2Lead P1.0 119mm
U
K83029 Speed Release TA 14212 2Lead P1.0 165mm
V
K35059 SL Compression Plug with Top Cap
W
KP197/SRM PF30 Bottom Bracket Cups And Bearings
Y
KB6180/ BB30 Bearing Blue (QTY 2)
X
K22037 BB30 Bearing Blue (QTY 24)
22
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
1 N·m
M3
O
N
C
D
M
K
1 N·m
M3
BA
6 N·m
M6
H
I
J
L
U
T
R
P
S
Y X
W
P
Q
Di2
eTap
Di2
eTap
DROP
REACH
STEM
LENGTH
1 N·m
CRB-GEL
5 N·m
2
B1
C
5 N·m
2
5 N·m
2
5 N·m
2
D
B2
CRB-GEL
7.5mm
12.5mm
H
(2X)
(4X)
(1X)
2 N·m
6
A
G
E
F
F
F
G
O
E
RR
FT
V
KNØT / SAVE SystemBar (SuperSix EVO)
KNØT & SAVE gedeelde onderdelen
ID Omschrijving Onderdeelnummer
D K28018 SystemBar Mounting Hardware
E K12018 SystemBar Computer and Light Mount
F K12008 SystemBar Computer and Light Insert
G K28039 HGRM KNOT/SAVE Handlebar Plug
H K28000 SuperSix Stem Spacers
23
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
Stuur
ID Omschrijving Onderdeelnummer
Breedte
(cm)
A
KNØT
CP2650U1038 38
CP2650U1040 40
CP2650U1042 42
CP2650U1044 44
SAVE
CP2600U1036 36
CP2600U1038 38
CP2600U1040 40
CP2600U1042 42
CP2600U1044 44
Stuurpennen
ID Omschrijving Onderdeelnummer
Stuurpenlengte
(mm)
Stuurpenhoek
(graden)
B1 KNØT Stems
CP2300U1080 80
- 17
CP2300U1090 90
CP2300U1010 100
CP2300U1011 110
CP2300U1012 120
CP2250U1080 80
-6
CP2250U1090 90
CP2250U1010 100
CP2250U1011 110
CP2250U1012 120
B2
SuperSix EVO
KNOT Stem Covers
K2804080 80
- 17
K2804090 90
K2804000 100
K2804010 110
K2804020 120
K2803080 80
-6
K2803090 90
K2803000 100
K2803010 110
K2803020 120
C SAVE Stems
CP2000U1080 80
- 6
CP2000U1090 90
CP2000U1010 100
CP2000U1011 110
CP2000U1012 120
CP2000U1030 130
CP2100U1080 80
+ 6
CP2100U1090 90
CP2100U1010 100
CP2100U1011 110
24
137369
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
55mm
3mm
K35009
12.5mm
7.5mm
5 N·m
2
4 N·m
MAX.
KNØT SystemStem
De KNØT stuurpen is geschikt voor een interne remleiding en Di2-bedrading binnendoor.
De montage van de spacers is uitgelegd op de vorige pagina’s.
De hoogte van de stuurpen kan worden afgesteld door een combinatie van 12,5 mm en/of 7,5 mm spacers.
De maximale stackhoogte van de spacers is 55 mm. In bovenstaande voorbeeld zijn 2  12,5 mm spacers
en 4  7,5 mm spacers gebruikt, dus in totaal 55 mm.
De KNØT stuurpen kan alleen worden gebruikt bij een Cannondale SystemBar zoals de SAVE of KNOT
SystemBar.
Gebruik uitsluitend de Cannondale SI compressieplug K35009.
Aanvullende instructies zijn te vinden op:
https://p.widencdn.net/w5njzq/134947-REV1-CDOMSSAVEKNOTSystemBar
Nederlands
SuperSix EVO - Supplement gebruikershandleiding
WWW.CANNONDALE.COM
© 2019 Cycling Sports Group
SuperSix EVO Supplement gebruikershandleiding
137369
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1-800-726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7575 DB, Oldenzaal
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Cannondale SuperSix Evo de handleiding

Type
de handleiding