BAFANG BT C01.498.UC de handleiding

Type
de handleiding
1
BF-UM-C-BT C01-NL October 2019
GEBRUIKERSHANDLEIDING VOOR BATTERIJ
8.1 Instructies 2
8.1.1 Batterij 2
8.1.1.1 Veiligheidsinstructies 2
8.1.1.2 Batterij opslag 3
8.1.1.3 Batterij slijtage 3
8.1.1.4 Pedelec rijafstand 3
8.1.2 Lader 4
8.1.2.1 Instructies voor batterijlader 4
8.2 De Werking 5
8.2.1 De batterij plaatsen 5
8.2.2 De batterij verwijderen 5
8.2.3 De batterij opladen 6
8.2.3.1 Veiligheidsinstructies 6
8.2.4 LED-display voor laadstatus en laadcapaciteit 7
8.2.4.1 Slaapstand 7
8.3 Specificatie 8
8.3.1 Batterij 8
8.3.2 Lader 8
INHOUD
8 GEBRUIKERSHANDLEIDING VOOR
BT C01.XXX.UC
2BF-UM-C-BT C01-NL October 2019
8.1 INSTRUCTIES
8.1.1 Batterij
Uw Pedelec kan worden uitgerust met
verschillende batterijtypen.
(Afhankelijk van de configuratie van de fabrikant)
Model nummers:
BT C01.340. UC (340 W/h)
BT C01.450. UC (450 W/h)
BT C01.600.UC (600 W/h)
BT C01.750.UC (750 W/h)
Lees voor gebruik de informatie op het etiket
van de batterij.
Gebruik alleen de originele BAFANG-lader om
de batterij op te laden. De batterij is niet
volledig opgeladen wanneer deze wordt
geleverd. Laad de batterij volledig op vóór het
eerste gebruik en vóór opslag.
Het wordt aanbevolen om de batterij na
gebruik op te laden. Diepte ontlading is
schadelijk voor de batterij. Ontlaad de
batterij nooit volledig. Als de batterij langere
tijd niet wordt opgeladen, beschadigd dit
de capaciteit van de batterij. De aanbevolen
opslagcapaciteit moet 60-80% zijn.
Laad de batterij niet langer op dan de
oplaadtijd die is aangegeven in de tabel
"SPECIFICATIE".
8.1.1.1 Veiligheidsinstructies
Het is mogelijk dat de batterij brand, explosie of
gevaar veroorzaakt als de batterij is aangesloten
op een incompatibel systeem. Open, demonteer
of doorboor de batterij niet, omdat dit kan
leiden tot kortsluiting, brand of explosies. Als de
batterij op de grond valt, of wordt blootgesteld
aan een kracht of iets dergelijks, blijf de batterij
dan niet gebruiken en breng hem naar uw
verkoper voor onderzoek. Gebruik alleen de
originele lader die bij de batterij is geleverd,
anders kan dit leiden tot een explosie of
permanente schade. De verwijdering van
gebruikte batterijen moet op een geschikt
afvalpunt worden uitgevoerd.
De batterij moet altijd buiten bereik van
kinderen worden gehouden. Het gebruik
van de lader of batterij is niet geschikt
voor kinderen.
Raak een lekkende batterij niet aan.
Lekkende elektrolyten kunnen in de huid
sijpelen en ongemak veroorzaken. Als accuzuur
in de ogen komt, wrijf er dan niet over! Was uw
ogen onmiddellijk zorgvuldig met schoon water
en raadpleeg een arts of een ziekenhuis.
Een defecte batterij kan leiden tot
oververhitting, roken of verbranding.
Wanneer de batterij heet wordt, houdt u uzelf
en anderen op een veilige afstand van de
batterij. Raak de batterij niet aan in geval van
schade of hitte. Zie hoofdstuk ("Milieutips").
Haal de batterij niet uit elkaar.
De batterij bevat beschermende componenten
om gevaar te voorkomen. Onjuiste behandeling,
zoals onjuiste demontage, kan de bescher-
mende functies vernietigen en leiden tot
oververhitting, rook en explosie.
3
BF-UM-C-BT C01-NL October 2019
GEBRUIKERSHANDLEIDING VOOR BATTERIJ
Sluit de batterij niet opzettelijk kort.
Raak het plus- en mincontact nooit aan. Laat de
batterij geen contact maken met metalen
voorwerpen. Het is gevaarlijk als de batterij
wordt kortgesloten. Omdat dit kan leiden tot
oververhitting, rook, explosie of verbranding.
Verhit of verbrand de batterij niet.
Een oververhitte of ontstoken batterij kan ertoe
leiden dat batterijcellen exploderen.
Gebruik de batterij niet in de buurt van
warmtebronnen.
Gebruik de batterij niet in de buurt van open
vuur of bij temperaturen boven 60 ° C. Hoge
temperaturen kunnen ertoe leiden dat de batter-
ij brandt of explodeert.
Laad de batterij niet op in de buurt van
open vuur of in direct zonlicht.
Dit kan fouten of interne problemen in de
batterij veroorzaken en ook de beschermende
functie beschadigen. Het kan leiden tot
abnormale chemische reacties of storingen die
leiden tot oververhitting, rook en explosie.
Beschadig de batterij niet.
De batterij mag niet vallen of beschadigen. Dit
kan leiden tot oververhitting, rook en explosie.
Dompel de batterij nooit onder in water.
Laad de batterij niet rechtstreeks op via
het stopcontact of een sigarettenaanstek-
er in de auto.
Hoge spanning en overmatige stroom zullen de
batterij beschadigen en de levensduur
verkorten. Het kan leiden tot oververhitting,
rook en explosie.
8.1.1.2 Batterij opslag
Als u uw Pedelec lange tijd niet gebruikt,
verwijder dan de batterij en laad ongeveer
60-80% op. Bewaar de batterij afzonderlijk op
een geschikte droge plaats.
Vermijd direct zonlicht, omdat dit kan leiden
tot oververhitting en interne problemen
in de batterij kan veroorzaken. Het kan
leiden tot abnormale chemische reacties of
storingen die leiden tot oververhitting, rook
en explosie.
Om een diepte ontlading te voorkomen,
wordt de batterij na een bepaalde tijd in de
slaapstand gezet.
Stel de batterij niet bloot aan temperaturen
onder of boven de toegestane opslagtem-
peratuur van -10 ° C tot 35 ° C. Merk op dat
temperaturen van ongeveer 45 ° C gebruike-
lijk zijn in de buurt van kachels, in direct
zonlicht of in oververhitte voertuigen
Blijf de batterij niet gebruiken als u merkt dat
deze tijdens gebruik, opladen of opslag heet
wordt, een sterke geur ontwikkelt, van uiterlijk
verandert of anderszins ongebruikelijk is. Blijf de
batterij niet gebruiken en laat hem nakijken
door een verkoper voordat u hem opnieuw
gebruikt.
8.1.1.3 Batterij slijtage
De batterij kan 500 keer worden opgeladen. De
batterijcapaciteit neemt gedurende deze tijd af,
waardoor het bereik van de Pedelec wordt
beperkt. Als het bereik niet voldoende is, moet
de batterij mogelijk worden vervangen,
afhankelijk van de capaciteit van de batterij.
8.1.1.4 Pedelec rijafstand
Het is het beste om de batterij bij kamertemper-
atuur op te laden en de batterij te plaatsen net
voor het begin van de reis. De ontladingscyclus
van de batterij kan worden beïnvloed door:
Gebruikte pedaalkracht
Totaal gewicht (lading en bestuurder)
Bandenspanning
Tegenwind
Omgevingstemperatuur
Weg / Ondergrond situatie
Geselecteerd snelheidsniveau
4BF-UM-C-BT C01-NL October 2019
Helling
Laadniveau van de batterij
Leeftijd
Resterende capaciteit van de batterij
8.1.2 Lader
De lader is speciaal ontworpen voor het opladen
van lithium-ion batterijen. Het is uitgerust met
een geïntegreerde zekering en bescherming
tegen overladen.
8.1.2.1 Instructies voor batterijlader
Lees de instructies op het externe etiket van uw
lader voordat u de batterij gebruikt.
Suzhou Bafang Electric Motor Science-
Technology Co.,Ltd.
Om het risico op elektrische schokken te
voorkomen, mag u de lader nooit openen.
Onderhoudswerkzaamheden mogen alleen
worden uitgevoerd door gekwalificeerd
onderhoudspersoneel. Lees voor gebruik de
informatie over uw lader! Trek de stekker uit het
stopcontact voordat u de batterij op de lader
aansluit of uit de lader haalt.
Houd de oplader uit de buurt van kinderen en
dieren. In geval van storing of schade kan dit
brand of een elektrische schok veroorzaken.
De lader mag niet worden gebruikt door kinderen
of mensen met een beperkte fysieke of mentale
handicap.
Gebruik uw lader niet als deze vochtig of stoffig is.
Vermijd direct zonlicht.
Koppel de lader los van de voeding wanneer deze
niet in gebruik is.
Gebruik alleen de originele Bafang-oplader die bij
uw pedelec is geleverd.
Bedek de lader niet tijdens gebruik. Er is de mogeli-
jkheid van kortsluiting of brand.
Trek eerst de stekker uit het stopcontact wanneer u
de lader schoonmaakt.
Stop het laadproces als de laadcyclus langer duurt
dan de lengte vermeld in de tabel met specificaties.
5
BF-UM-C-BT C01-NL October 2019
GEBRUIKERSHANDLEIDING VOOR BATTERIJ
8.2 DE WERKING
8.2.1 De batterij plaatsen
Voor een juiste plaatsing moet de batterij
worden geplaatst en naar voren worden
geduwd vanaf de achterkant van de pedelec.
Als de batterij verkeerd is geplaatst, kan het
elektrische aandrijfsysteem van de pedelec niet
worden ingeschakeld.
1. Zorg ervoor dat het slot open is om de
batterij te plaatsen.
2. Schuif de batterij zo ver mogelijk langs de
batterijgeleider in de batterijhouder.
3. Nadat de batterij is geplaatst, kan de
batterij worden vergrendeld. Verwijder
vervolgens de sleutel om te voorkomen dat
u deze verliest en beschadigt.
8.2.2 De batterij
verwijderen
1. Schakel de stroomtoevoer uit voordat u de
batterij verwijdert.
2. Ontgrendel de batterij.
3. Verwijder de batterij uit de houder.
6BF-UM-C-BT C01-NL October 2019
8.2.3 De batterij opladen
Gebruik alleen de originele batterijlader die aan
u is geleverd, omdat er een risico op brand of
explosie bestaat als de verkeerde lader wordt
gebruikt.
U kunt uw batterij opladen wanneer deze op de
fiets is gemonteerd of wanneer deze is
verwijderd.
Lithium-ionbatterijen hebben geen geheugenef-
fect. U kunt uw batterij op elk gewenst moment
opladen, zelfs na korte reizen.
Laad de batterij op bij een temperatuur tussen
0 ° C en 45 ° C (idealiter bij kamertemperatuur
ongeveer 20 ° C). Geef uw batterij voldoende
tijd om deze temperatuur te bereiken voordat u
deze oplaadt.
Lees vóór het opladen de instructies op de lader.
1. Steek eerst de connector van de laadkabel
in de laadplug in de batterij en steek vervol-
gens de lader in een stopcontact.
2. Zodra de lader op de voeding is aang-
esloten, gaat een rode LED branden.
red
3. Wanneer het opladen is voltooid, verandert
de LED van rood in groen.
green
De oplaadtijd is afhankelijk van verschillende
factoren. Het kan sterk variëren, afhankelijk van de
temperatuur, leeftijd, gebruik en capaciteit van de
batterij. Zie "SPECIFICATIES" voor informatie over de
oplaadtijd van uw batterij.
Wanneer de batterij volledig is opgeladen,
stopt het laadproces automatisch. Koppel de
connector los van de batterij en haal vervolgens
de stekker uit het stopcontact.
8.2.3.1 Veiligheidsinstructies
Gebruik alleen de batterijlader.
Zorg ervoor dat u de juiste netspanning gebruikt.
De vereiste netspanning wordt aangegeven op
de lader.
Raak de stekker niet aan met natte handen.
Er bestaat een risico op elektrische schokken.
Opmerking: een plotselinge temperatuursti-
jging kan condensatie in de batterij vero-
orzaken. Laad de batterij op dezelfde plaats
op waar deze is opgeslagen om condensatie
te voorkomen.
Controleer voor gebruik of de lader, kabel
en stekker niet zijn beschadigd. Gebruik de
lader niet als u schade opmerkt, er bestaat
een risico op elektrische schokken.
Laad de batterij alleen op in een goed
geventileerde ruimte.
Bedek de lader / batterij niet tijdens het
opladen. Er bestaat een risico op oververhit-
ting, brand of explosie.
Laad de batterij op een droge plaats en op
een niet-brandbare ondergrond op.
De batterij moet minstens om de 3 maanden
worden opgeladen om schade of vernietiging
van de cellen te voorkomen.
7
BF-UM-C-BT C01-NL October 2019
GEBRUIKERSHANDLEIDING VOOR BATTERIJ
Als het opladen langer duurt dan normaal, kan
de batterij worden beschadigd. Stop in dat
geval onmiddellijk met opladen. Laat de batterij
en oplader door uw dealer controleren om
verdere schade te voorkomen.
Fouten - Oorzaken en oplossingen
Omschrijving Oorzaak Oplossing
De inbedrijf led licht niet op.
Stekker is niet correct
aangesloten op de
voeding.
Controleer of alle connectoren op
de lader correct zijn aangesloten
op de voeding.
De laadindicator is niet verlicht De batterij werkt mogelijk
niet goed.
Neem contact op met uw verko-
per.
De laadindicator brandt niet
permanent rood.
De batterij werkt mogelijk
niet goed.
Neem contact op met uw verko-
per.
8.2.4 LED-display voor
laadstatus en
laadcapaciteit
Druk gedurende 1 seconde op de toets
“ “
om
de laadstatus van de LED's op de batterij aan te
geven. Druk 6 seconden op de toets
“ “
om de
capaciteit van de batterij aan te geven.
8.2.4.1 Slaapstand
Om te voorkomen dat de batterij wordt ontlad-
en, plaatst het batterijbeheersysteem de batterij
in de diepe slaapstand. Om technische redenen
is er geen functie actief in de slaapstand. Druk op
de toets “ “ en houd deze 10 seconden inged-
rukt om uit de diepe slaapstand te ontwaken.
Indicatie laadstatus
LED LED status SOC
Eerste LED
knippert ≤ 5 %
Eén LED wordt
groen 5 – 20 %
2 LED-lampjes
worden groen 20 – 40%
3 LED-lampjes
worden groen 40 – 60 %
4 LED-lampjes
worden groen 60 – 80 %
5 LED-lampjes
worden groen ≥ 80 %
8BF-UM-C-BT C01-NL October 2019
8.3 SPECIFICATIE
8.3.1 Batterij
Standaardinstel-
lingen BT C01.340.UC BT C01.450.UC BT C01.600.UC BT C01.750.UC
Nominale spanning 43 DCV 43 DCV 43 DCV 43 DCV
Nominale capaciteit 7.8 Ah 10.4 Ah 14 Ah 17.5 Ah
Nominale capaciteit 6.43 Ah
(1C Ontlading)
8.5 Ah
(1C Ontlading)
11.4 Ah
(1C Ontlading)
14.3 Ah
(1C Ontlading)
Vermogen 340 Wh 450 Wh 600 Wh 750 Wh
Laadtijd 4,5 u met een
2A-lader
6,5 u met een
2A-lader
5,5 u met een
3A-lader
6,5 u met een
3A-lader
Opslag (Bij 35%
SOC &-10° ~ 35 °C) 6 maanden 6 maanden 6 maanden 12 maanden
Actieradius * minste 35 km minste 50 km minste 65 km minste 85 km
Afmetingen
(L * W * H) 408 * 123 * 70mm
Gewicht 3 kg 3.5 kg 3.5 kg 4 kg
Lader Speciale 5P lader Speciale 5P lader Speciale 5P lader Speciale 5P lader
* Ideale omstandigheden: vlak terrein, ca. 15 km / u gemiddelde snelheid, geen tegenwind, ong. 20 ° C-omgevingstemperatuur, hoogwaar-
dige fietsonderdelen, loopvlak en druk van de band met minimale rolweerstand, ervaren eBike-rijder (schakelt altijd goed over), extra gewicht
(exclusief fietsgewicht) <70 kg.
8.3.2 Lader
Werkspanning: 100 ACV–240 ACV,
47 – 63 Hz
Nominale uitgangsspanning: 49.2 V
Uitgangsstroom: 2 A ± 0.2 A
Minimale batterijlaadspanning: 24 ± 2 V
Timing bescherming: 15 ± 1 h
Temperatuur bescherming: NTC < 0 ± 3 °C
of NTC > 55 ± 3 °C
AC-connectoren: 100 ACV-240 ACV met
beschermend contact
Certificaten: CE, GS
9
BF-UM-C-BT C01-NL October 2019
GEBRUIKERSHANDLEIDING VOOR BATTERIJ
10 BF-UM-C-BT C01-NL October 2019
11
BF-UM-C-BT C01-NL October 2019
GEBRUIKERSHANDLEIDING VOOR BATTERIJ
12 BF-UM-C-BT C01-NL October 2019
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12

BAFANG BT C01.498.UC de handleiding

Type
de handleiding