Cannondale Lefty Oliver de handleiding

Type
de handleiding
WAARSCHUWING
LEES DIT SUPPLEMENT EN JE CANNONDALE
GEBRUIKERSHANDLEIDING. Beide documenten
bevatten belangrijke veiligheidsinformatie. Bewaar
deze documentatie voor toekomstige naslag.
Supplement gebruikershandleiding
Lefty Oliver
Safety Messages
In dit supplement wordt bepaalde belangrijke informatie
op de volgende manier gepresenteerd:
WAARSCHUWING
Betekent een gevaarlijke situatie die kan
leiden tot zwaar letsel of overlijden indien
de waarschuwing wordt genegeerd.
OPMERKING
Betekent dat speciale voorzorgsmaat-
regelen moeten worden genomen om
schade te voorkomen.
3
INHOUDSOPGAVE
Veiligheidsinformatie . . . . . . . 4
Technische informatie . . . . . . . 8
Vervangingsonderdelen . . . . . 16
Onderhoud . . . . . . . . . . . 28
Beperkte garantie . . . . . . . 20
Notities . . . . . . . . . . . . . 21
Cannondale supplementen
Deze handleiding is een supplement bij je
Cannondale gebruikershandleiding.
Dit supplement bevat aanvullende en
belangrijke modelspecifieke veiligheidsin-
formatie plus onderhoudstips en technische
informatie. Er kunnen meerdere belangrijke
aanvullende handleidingen en supplementen
voor jouw fiets beschikbaar zijn. Zorg dat je
ze allemaal in bezit krijgt en doorleest.
Neem contact op met je geautoriseerde
Cannondale-dealer als je een handleiding of
supplement nodig hebt of als je een vraag hebt
over je fiets. Je kunt ook contact met ons
opnemen via de landelijke/regionale/
plaatselijke informatiepunten.
Je kunt Adobe Acrobat PDF-versies van elke
handleiding/supplement downloaden van
onze website: http://www.cannondale.com
Contact opnemen met Cannondale
Cannondale USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
Cycling Sports Group Europe B.V
Mail: Postbus 5100
Visits: Hanzepoort 27
7570 DB, OLDENZAAL, Netherlands
Internationale distributeurs
Bekijk onze website om de juiste
Cannondale-dealer in jouw regio te vinden.
Je Cannondale-dealer
Om ervoor te zorgen dat je fiets op de juiste
manier service en onderhoud krijgt, en dat de
betreende garanties worden gewaarborgd, is
het verstandig om alle service- en onderhouds-
werk via je geautoriseerde Cannondale-dealer
te laten verlopen.
OPMERKING
Ongeautoriseerde service en onderhoud of
vervangende imitatie-onderdelen kunnen
leiden tot schade en het vervallen van de
garantie.
4
Lefty Oliver gebruikershandleiding
137390 Rev 1 (05/20)
Gebruiksdoel
Veiligheidsinformatie
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Gebruiksdoel
Gebruiksklasse 2, Algemeen gebruik
Fietsen die zijn ontwikkeld voor Gebruiks-
klasse 1, plus vlakke gravelwegen en verharde
trails met gematigde hellingen waarbij de
banden geen contact met de ondergrond
verliezen.
GESCHIKT
Verharde wegen, gravelstroken of zandpaden
die goed zijn onderhouden, plus fietspaden.
NIET GESCHIKT - NIET GEBRUIKEN OP:
Grote hoogteverschillen, sprongen, houten
constructies of kombochten die een grote
veerweg vereisen of onderdelen die geschikt
zijn voor zwaar gebruik.
Voor extreme sprongen en rijdisciplines zoals
hardcore mountainbiken, freeriden, downhill,
rijden op steile houten constructies, dirt
jumping, hucking, enz.
Geen tandems
Geen motorfietsen
Geen gemotoriseerde fietsen
WAARSCHUWING
De Lefty op de verkeerde manier
gebruiken is gevaarlijk.
Raadpleeg de Cannondale gebruikers-
handleiding voor meer informatie over het
gebruiksdoel van je fiets en de rijomstan-
digheden in de ASTM-gebruiksklassen 1
t/m 5.
De bedoelde gebruiks- en rijomstandig-
heden die vermeld staan op de product-
markeringen en in de gebruikershand-
leiding van dit specifieke Lefty-vork-
model, MOETEN overeenkomen met de
markeringen op het frame.
Als de Lefty-vork en het frame niet bij
elkaar passen, kan dat leiden tot een
defect aan het frame of de Lefty-vork.
Een dergelijk defect kan leiden tot verlies
van controle over de fiets met het risico
op ernstige letsels of een dodelijk ongeval
voor de bestuurder.
Neem in geval van twijfel contact op met
een Cannondale-dealer of een professio-
nele fietsmonteur die bekend is met de
genoemde gebruiksklassen in de
fietsbranche.
Als je deze waarschuwing negeert, kun je
door een ongeval ernstig letsel oplopen,
verlamd raken of overlijden.
5
Belangrijke informatie over composietmateriaal
Veiligheidsinformatie
Belangrijke informatie over
composietmateriaal
WAARSCHUWING
Je fiets (frame en componenten) is
gemaakt van composietmateriaal, ook wel
carbon genoemd.
Alle rijders dienen een fundamenteel
begrip te hebben van de mogelijkheden
en beperkingen van composietmaterialen.
Composietconstructies met carbonvezels
zijn licht en sterk. Bij een ongeval of
overbelasting zullen carbonvezels echter
niet buigen, maar afbreken.
Voor je eigen veiligheid als eigenaar en
gebruiker van de fiets moet je op de juiste
wijze service, onderhoud en inspectie van
alle composiet-onderdelen uitvoeren
(frame, stuurpen, voorvork, stuur,
zadelpen, enz.). Vraag advies en hulp aan
je Cannondale-dealer.
We adviseren je dringend om DEEL II,
sectie D, ’Veiligheidsinspecties’ van je
Cannondale gebruikershandleiding te
lezen VOORDAT je gaat fietsen.
Als je deze waarschuwing negeert, kun je
door een ongeval ernstig letsel oplopen,
verlamd raken of overlijden.
Inspectie & schade bij ongeval/
impact:
WAARSCHUWING
Na een ongeval of botsing:
Inspecteer de complete fiets en alle
onderdelen. Controleer zorgvuldig op
schade. Zie ook het hoofdstuk ’Veilig-
heidsinspecties’ van je Cannondale
Bicycle gebruikershandleiding Bekijk
ook de sectie Ondersteuning op
www.cannondale.com
’Metaalachtige’, krakende of onverklaar-
bare geluiden.
• De werking en/of veerweg van de vork is
veranderd.
• De afstelmogelijkheden zijn defect,
lekkage van olie of lucht, losse of defecte
onderdelen.
• Beschadigingen door een val of botsing
(barsten, diepe krassen, groeven, deuken
of gebogen onderdelen).
• Carbon dat zacht aanvoelt of van vorm
is veranderd. Of gebroken, versplinterde
of gedelamineerde carbonvezels.
• Zichtbare scheuren, witte of
melkachtige kleur in de buitenste
carbonlaag.
Het rijden met een beschadigd frame of
vork verhoogt de kans op een frame/
vorkbreuk met als mogelijk gevolg een
(dodelijk) ongeval of zwaar letsel voor
de rijder.
6
Lefty Oliver gebruikershandleiding
137390 Rev 1 (05/20)
Minimale ruimte tussen band en vorkkroon
Minimale ruimte tussen band
en vorkkroon
WAARSCHUWING
Modificatie van de constructie of
montage van andere dan de voorgeschre-
ven demperpatronen/spacers ofwel het
monteren van over-sized banden, kan
leiden tot een onvoldoende ruimte tussen
band en vorkkroon.
Controleer de minimale ruimte tussen
vork en frame als alle lucht uit de Lefty is
gelaten en de vork volledig is samen-
gedrukt.
Meet de afstand tussen de bovenzijde van
de correct opgepompte band (1) en de
onderzijde van de vorkkroon (2).
3 mm
Minimum
Clearance
2
1
Als de ruimte tussen de band en de
vorkkroon kleiner is dan aanbevolen, kan
de band tijdens het rijden de vorkkroon of
het frame raken waardoor het wiel plot-
seling tot stilstand komt. Hierdoor kan de
rijder de controle verliezen en komen te
vallen.
Compressie-set
WAARSCHUWING
55mm
1
5
2
3
4
Gebruik bij carbon stuurbuizen alleen de
balhoofd-compressieset (1) die
voorgeschreven is voor het model. Zie
“Specificaties.
Geen andere compressie-sets, voorspan-
ningsmchanismen of vulstukken gebrui-
ken. Ook de stuurbuis niet modificeren.
Geen spacers (3) bovenop de stuurpen (2)
plaatsen of de maximale stapelhoogte van
55 mm overschrijden (de totale hoogte
van de gestapelde spacers, gemeten
tussen de bovenkant van de balhoofdbuis
(5) en de onderzijde van de stuurpen (2)).
Het overschrijden van de maximale
stapelhoogte van de spacers (3) of spa-
cers bovenop de stuurpen plaatsen, kan
de stuurbuis (4) zwaar belasten. Hierdoor
kan de stuurbuis breken.
Volg de instructies voor montage van de
Cannondale compressie-set.
Gebruik een momentsleutel om de bouten
vast te draaien. Volg de aanhaalmomenten
die de fabrikant van de stuurpen
voorschrijft.
Veiligheidsinformatie
7
Voorrem
Externe verstelmogelijkheden
WAARSCHUWING
Alleen de externe verstelmogelijkheden
van de vering instellen als je stilstaat.
Aanpassingen doen tijdens het rijden, kan
leiden tot verlies van controle.
Als je deze waarschuwing negeert, kun je
door een ongeval ernstig letsel oplopen,
verlamd raken of overlijden.
Demontage of modicatie
WAARSCHUWING
Modicaties kunnen de vork ernstig
beschadigen of zware lichamelijke letsels
tot gevolg hebben.
De Lefty mag op geen enkele manier worden
gemodiceerd.
Gebruik uitsluitend originele vervangings-
onderdelen (OE) Zie “Vervangingsonderdelen.
Probeer niet zelf defecten te repareren. Laat
alle reparaties of procedures uitvoeren door
een geautoriseerde Cannondale-dealer of een
geautoriseerd Cannondale-servicecentrum.
Als je deze waarschuwing negeert, kun je
door een ongeval ernstig letsel oplopen,
verlamd raken of overlijden.
Voorrem
De remklauwbevestiging (1) is geschikt voor
flat-mount remsystemen.
WAARSCHUWING
2
1
Controleer voordat je gaat rijden of de
StopLock-hendel (2) in de gesloten
positie staat (zie afbeelding). Bekijk de
instructies voor het verwijderen van het
voorwiel in de paragraaf ’Voorwiel’.
Volg de instructies van de remmenfabri-
kant bij het monteren van de remklauw.
Rij nooit zonder dat het voorremsysteem
aan de Lefty is bevestigd. Het remsysteem
(schijf/remklauw) is een belangrijk
secundair wielretentiesysteem. Als het
remsysteem ontbreekt of onjuist gemon-
teerd is en/of de asbout in de naaf zou
losraken, dan kan het voorwiel van de as
schuiven.
Als je deze waarschuwing negeert, kun je
door een ongeval ernstig letsel oplopen,
verlamd raken of overlijden.
Veiligheidsinformatie
8
Lefty Oliver gebruikershandleiding
137390 Rev 1 (05/20)
Onderdelen van de Oliver
Identificatie van onderdelen
IDENTIFICATIE VAN ONDERDELEN
XXX/XX
XXXXXXXXX
17
19
16
15
7
6
8
12
11
13
14
18
1
2
3
9
10
5
4
20
22
21
1. Stuurbuis
2. Geïntegreerde lagerschaal
(alleen carbon-versie)
3. Vorkkroon
4. Buitenste vorkbuis
5. Binnenste vorkbuis
6. Lockout-hendel
7. Bovenste remleidinggeleider
8. Onderste remleidinggeleider
9. wiper Seal
10. O-ring, veerwegindicator
11. StopLock-rembevestiging
12. StopLock-ontspanhendel
13. Wielas
14. Rebound-verstelling
15. Luchtventiel
16. Serienummer (geëtst)
17. Wielmaat/veerweg
18. Lefty 50 naaf
19. Asbout
20. Etiket met waarschuwing
21. Etiket met serienummer
22. Compressie-set (alleen
carbon-versie)
Onderdelen van de Oliver
9
Technische informatie
Specificaties
TECHNISCHE INFORMATIE
Specicaties
Onderdeel Specicatie
Carbon Alloy
Wielmaat 650b 700c 650b 700c
Externe verstelmogelijkheden Luchtdruk, rebound, lockout
Compatibiliteit met remote-bedieningen Nvt
Aanbevolen sag - 0% 0 mm
Veerweg (mm) 30 40 30 30 40 30
Volume spacers (standaard aantal) 3 0 3 3 0 3
Volume spacers (maximaal aantal) 6 6 6 6 6 6
As tot kroon (mm) 405 415 419 405 415 419
Minimale ruimte tussen band en
vorkkroon
3 mm
Oset van de vork 55 mm
StopLock remadapterbevestiging
(schijfdiameter/adapter)
160 mm/ K53011
Compatibele naven Lefty 50
Maximale schijfremdiameter 180 mm
Maximale bandenmaat:
(Diameter x breedte)
650b x 47mm 700c x
45mm
650b x 47mm 700c x
45mm
Balhoofd compressie-set Alleen Cannondale
p/n K35009
1 1/8 inch stermoer
Aheadset - ASN8
Maximale spacerhoogte 55 mm
Klemdiameter stuurpen 28,6 mm
S
tuurbuis: Type/Taper-lengte/Totale lengte Tapered 1.5 inch - 1 1/8 inch / 86 mm / 330 mm
Vorkconus: Type/lager/hoek Gelijmd 1.5 inch/36
graden
1.5 inch/36 graden
Handmatige reset-lengte +/- 3 mm 5 mm 5 mm 19 mm 5 mm 5 mm 19 mm
Limietwaarden luchtdruk Minimum: 50 psi / 3,5 bar
Maximum: 200 psi / 13,75 bar
Gebruiksdoel ASTM GEBRUIKSKLASSE 2: Algemeen gebruik
Max. gewichtslimiet (totaal van rijder +
alle uitrusting):
138 Kg
10
Lefty Oliver gebruikershandleiding
137390 Rev 1 (05/20)
Technische informatie
Externe verstelmogelijkheden
Externe verstelmogelijkheden
Luchtdruk
Zoek in nevenstaande tabel je gewicht
(inclusief uitrusting) en kies de overeen-
komstige luchtdruk als basisinstelling. Maak
vervolgens kleine aanpassingen in de lucht-
druk om de vork af te stellen op je persoon-
lijke voorkeur.
Meer lucht betekent een stuggere vork.
Minder lucht betekent een soepelere vork.
Blijf binnen de aangegeven minimum en
maximum druklimieten.
2
1
Afbeelding 2
Instellen van de luchtdruk:
1. Maak de ruimte rond het ventiel schoon
en verwijder vuil of verontreinigingen.
2. Verwijder de ventieldop (1), bevestig een
kwalitatief hoogwaardige vorkpomp op
het ventiel (2).
3. Pomp de vork op tot de voorgeschreven
luchtdruk.
4. Verwijder de pomp als je klaar bent;
plaats de ventieldop terug.
Luchtdruk/Rebound aanbevelingen
Gewicht
rijder +
uitrusting
Luchtdruk
(psi)
Rebound
(aantal kliks
vanaf
traagste
stand)
Lbs Kg
120 55 70 10
130 59 76 9
140 64 79 9
150 68 85 8
160 73 88 8
170 77 94 7
180 82 97 7
190 86 102 6
200 91 106 6
210 95 111 5
220 100 115 5
230 105 120 4
240 109 124 4
250 114 129 4
Limietwaarden luchtdruk
Minimum: 50 psi / 3,5 bar
Maximum: 200 psi / 13,75 bar
OPMERKING
Blijf binnen de aangegeven
luchtdruklimieten.
Bevestig pomp alleen als ventiel en
pomp schoon zijn.
11
Technische informatie
Externe verstelmogelijkheden
Rebound
De rebound-verstelling (3) bevindt zich
onderaan de Lefty. De rebound bepaalt de
snelheid waarmee een samengedrukte Lefty
terugveert.
3
Afbeelding 3
Instellen van de rebound:
1. Sluit het verstelmechanisme door de
knop handmatig met de klok mee volledig
richting de stand ‘TRAAG’ te draaien.
2. Bepaal het aantal ’klikken’ aan de hand
van de tabel.
3. Draai het verstelmechanisme vanuit de
gesloten stand met de hand tegen de
klok in richting ’SNEL’ en tel het aantal
’klikken’ dat je hoort of voelt tot de
gewenste instelling is bereikt.
Fine-tuning van de rebound:
Elke klik richting ‘SLOW’ verlaagt de
rebound-snelheid.
Elke klik richting ’FAST’ verhoogt de
rebound-snelheid.
Lockout
Gebruik de lockout-hendel (4) om tussen de
actieve en de klimmodus te schakelen.
4
Afbeelding 4
Klimmen
In de klimstand is de compressiedemping
aanzienlijk sterker waardoor het moeilijker is
om de vering in te drukken, tenzij er over een
grote hobbel wordt gereden. De klimstand
biedt daarom een steviger, eciënter
trapplatform.
Actief
In de actieve stand absorbeert de vering
actief de oneenheden in het wegdek door
in- en uit te veren.
LOCKED
SNEL
LOCKED
TRAAG
LOCKED
AKTIEF
LOCKED
KLIM
12
Lefty Oliver gebruikershandleiding
137390 Rev 1 (05/20)
Voorwiel
Front Wheel
Verwijderen
1. Plaats de fiets in een werkstandaard met
het voorwiel een klein stukje van de
grond.
2. Draai de StopLock-hendel 180 graden
zodat hij naar beneden wijst
(ontgrendeld).
Afbeelding 5
3. Trek de rembevestiging samen met de
remklauw naar achteren totdat de
remschijf uit de remklauw is verwijderd.
Afbeelding 6
OPMERKING
Laat de rem niet aan de remleiding
hangen.
Ondersteun na demontage de
rembevestiging/remklauw om
beschadiging van het remsysteem te
voorkomen.
4. Steek aan de aandrijfzijde van de fiets
een 5 mm inbussleutel in de asbout van
de Lefty-wielnaaf. Draai de asbout tegen
de klok in. Blijf draaien tot de asbout
volledig uit de as loskomt.
LOCKED
ONTGRENDELD
Technische informatie
13
Voorwiel
Afbeelding 7
OPMERKING
Zorg dat de asbout volledig is
losgeschroefd voordat je probeert het
wiel te verwijderen.
Het wiel nooit met geweld lostrekken.
Als de asbout nog vastzit, zal de
schroefdraad beschadigd raken.
5. Schuif het wiel over het uiteinde van de as.
Belangrijk:
Neem voorzorgsmaatregelen om bescha-
diging van de as te voorkomen als het wiel is
gedemonteerd.
Laat de fiets in de werkstandaard staan tot
het wiel opnieuw wordt gemonteerd.
Bescherm het wiel, de naaf en de remschijf
tegen beschadiging of verontreinigingen als
het wiel is gedemonteerd. Dek de naafope-
ning af om interne verontreiniging van de
naaf te voorkomen.
Montage
1. Plaats de fiets in een werkstandaard en
reinig de as (1) en de schroefdraad (a) van
de as. Breng een laagje smeervet aan op
de schroefdraad (a) en het buitenste (b)
en binnenste (c) lagervlak van de naaf.
Afbeelding 8
3. Inspecteer het binnenste van de Lefty-
wielnaaf en verwijder indien nodig vuil en
verontreinigingen. Breng een laagje
lagervet aan op de binnenvlakken van het
naaflager.
4. Schuif het wiel horizontaal en recht op de
as. Draai de asbout voorzichtig enkele
slagen vast met een 5 mm inbussleutel
om zeker te zijn dat de schroefdraad
correct aangrijpt. Zodra de schroefdraad
aangrijpt kan de asbout worden aange-
draaid met een momentsleutel tot 15 Nm.
Technische informatie
14
Lefty Oliver gebruikershandleiding
137390 Rev 1 (05/20)
6. Schuif de rembevestiging/remklauw in
de Lefty als de StopLock-hendel naar
beneden gericht staat. Zorg er
tegelijkertijd voor dat de remschijf tussen
de remblokken schuift.
7. Nadat de rembevestiging stevig in de
Lefty is gedrukt, kun je de StopLock-
hendel omhoog draaien om de
remadapter/remklauw te vergrendelen
op de onderste vorkpoot.
LOCKED
BLOCKED
Afbeelding 10
8. Controleer of het wiel vrij ronddraait.
9. Controleer vóór het rijden of de remmen
naar behoren werken.
WAARSCHUWING
Gebruik een momentsleutel om de bout
vast te draaien.
Zorg dat er geen smeervet op de
remklauw, remblokken of remschijf
terechtkomt.
Voorwiel
Technische informatie
15
Naaldlager handmatig resetten
(A)
2
1
5
4
3
Naaldlager handmatig
resetten
Voer de volgende procedure uit met het voorwiel
op de grond.
1. Schuif de O-ring (1) van de veerwegindicator
tegen de wiper seal(2).
2. Verwijder de ventieldop (3), bevestig een
vorkpomp van goede kwaliteit op het ventiel
(4). Noteer de gemeten luchtdruk en laat
vervolgens alle lucht uit de vork lopen met
behulp van de ontluchtingsknop.
OPMERKING: Als gevolg van het geringe
volume van de luchtkamer, kan de vorkpomp
1535 psi minder aangeven dan de
oorspronkelijke vuldruk. De oorspronkelijke
vuldruk, de veerweg en het aantal volume
spacers hebben hier invloed op.
3. Hou de ontluchtingsknop van de vorkpomp
open en druk de Lefty helemaal samen door
de vork op het stuur naar beneden te duwen.
4. Druk de Lefty enkele malen krachtig
helemaal naar beneden.
5. Meet de reset-lengte (A) langs de glanzende
binnenpoot (5) onder de O-ring/
veerwegindicator (1). Herhaal stap 4 tot de
reset-lengte overeenkomt met de waarde
van jouw Lefty in de onderstaande tabel.
Veer-
weg
Wielmaat
(A) Reset-lengte
+/- 3 mm
30 650b 5 mm
40 650b 5 mm
30 700c 19 mm
6. Stel de aanbevolen luchtdruk in op jouw
rijgewicht of de eerder genoteerde
oorspronkelijke luchtdruk. Zie “Luchtdruk.
7. Verwijder vorkpomp, plaats ventieldop
terug.
Technische informatie
16
Lefty Oliver gebruikershandleiding
137390 Rev 1 (05/20)
Onderdelenlijst
Vervangingsonderdelen
VERVANGINGSONDERDELEN
Onderdelenlijst
ID Onderdeelnummer Constructieonderdelen
A K53089 Lefty Cable Guide
B K53011 Lefty Oliver StopLock Brake Adapter
C K53021 Lefty Oliver StopLock Release Lever
D K53031 Lefty StopLock Hourglass Bolt 32mm
E K54128 Lefty Helicoils Qty 10
ID Onderdeelnummer Onderdelen demper en luchtvering
F K53001 Lefty Oliver Bottom Cap
G K51001 Lefty Iso Ramp Rings
H K51011 Lefty Iso Upper Air Seal 34mm
I K52001 Lefty Chamber Lockout Lever No LSC
J K52011 Lefty Lockout Detent Assembly
_ K57001 Lefty Iso 100 Hour Seals
K K52021 Lefty Chamber Damper All-Over
L K51021 Lefty Iso Air Piston 688 OD
M K51031 Lefty Iso Air Piston 717 OD
O K51039 Sidecar Valve Assembly
P K36029 Lefty Rebound Knob Assy
ID Onderdeelnummer Onderdelen stuurbuis en balhoofdset
Q K35009 SL Compression Plug w/ Top Cap
ID Onderdeelnummer Onderhoudsgereedschap
R CK9108U00OS 39mm 18 Point Lefty Damper Tool
S CK9158U00OS Lefty 10mm Bullet Tool
17
Illustratie van onderdelen
Vervangingsonderdelen
28.0 N·m
Frictieverlagend vet
360° - dunne laag op
O-ring en schroefdraad.
28.0 N·m
Dopsleutel 14 mm
10.0 N·m
14 mm 6 Point Socket
7.3 N·m
6 mm inbus
0.7 N·m
2.5 mm hex
Loctite® 222 (paars)
Corrosiewerend vet,
dunne laag op
schroefdraad.
Voorkom overtollig
vet op en rond
O-ringafdichting.
.
Marine-vet, dunne laag tot O-ring,
zeskantig schacht, klikkogel,
Slick Honey,
light coat to o-ring.
Do not adjust hourglass
bolt or jam nut.
See your dealer.
EB
A
C
D
E
10X
G
5X
F
I
J
EH
M
K
O
P
L
S
R
Q
0.5
N·m
2 mm inbus
0.3
N·m
1,5 mm inbus
Corrosiewer-
end vet, dunne
laag op
klikkogels en
glijvlakken
Frictieverlagend vet,
dunne laag op
afdichting lockout-hendel.
.
Corrosiewerend
vet, dunne laag
op zandlopervormige
bout.
Corrosiewerend
vet, dunne laag
op nokbout.
Monteer
luchtdempercon-
structie op
demperschacht
m.b.v.
CK9158U00OS
Lefty 10 mm Bullet
Tool na het
invetten.
S
ID and OD
air piston seals.
Slick Honey,
medium coat.
Frictieverlagend vet,
dunne laag op O-ring.
Frictieverlagend vet,
dunne laag,
stootrubber en.
Frictieverlagend vet, dunne laag op
complete cilinder en demperschacht.
Schroefdraad bij afdichten niet invetten..
Parts Illustration
18
Lefty Oliver gebruikershandleiding
137390 Rev 1 (05/20)
Schema
Onderhoud
ONDERHOUD
Schema
Dit schema dient enkel als richtlijn. Stel een schema op dat past bij jouw rijstijl en rijomstandig-
heden. In dit supplement vind je alle onderhoudsactiviteiten die aangeduid zijn met ’Eigenaar’.
Onderhoudsactiviteit Frequentie/interval Uitvoering door
Schade-inspectie Vóór elke rit Eigenaar
Controleer of alle bouten en
moeren goed zijn aangedraaid
Eerste rit & om de 45
ritten
Eigenaar
Naaldlager handmatig resetten Om de 50 uur Eigenaar
Onderhoudsinterval 100 uur:
(Onderhoud luchtveer,
demperinspectie)
Om de 100 uur /
jaarlijks
Geautoriseerde Cannondale-
dealer of geautoriseerd
Headshok-servicecentrum
Volledig onderhoud: (Revisie
telescoop, onderhoud luchtveer,
onderhoud demper)
Om de 200 uur /
tweejaarlijks
Geautoriseerd Headshok-
servicecentrum
Planning jaarlijkse professionele vorkservice (minimum)
Elk jaar, of als er problemen zijn, moet je de vork laten onderhouden door een geautoriseeerde
Cannondale-dealer of een Headshok-servicecentrum. Demontage en inspectie moet
plaatsvinden door een professionele monteur met kennis van veersystemen om de interne en
externe onderdelen te bekijken en om slijtage en beschadigingen te ontdekken. Beschadigde
onderdelen moeten worden vervangen door nieuwe en de service omvat ook alle
werkzaamheden die zijn beschreven in technische bulletins en eventuele terugroepacties.
Let op: Kortere onderhoudsintervallen worden aanbevolen voor rijders die optimale prestaties
willen of aan de volgende voorwaarden voldoen: (1) Zeer vaak rijden, (2) Zware omstandigheden
tijdens het rijden, (3) Fietsopslag in een ruimte met hoge luchtvochtigheid, hoge temperatuur
of buitenomstandigheden.
WAARSCHUWING
Regelmatig onderhoud en inspectie is belangrijk voor je veiligheid. Vraag je Cannondale-dealer
om je te helpen een compleet onderhoudsprogramma samen te stellen dat past bij jouw manier
van rijden en jouw locatie. Je kunt zwaar gewond of verlamd raken of een dodelijk ongeval
krijgen als je rijdt met een defecte of slecht onderhouden voorvork.
19
Schoonmaken
Onderhoud
Schoonmaken
Gebruik alleen een oplossing van milde zeep en water. Schoon water en een normaal vaatwasmiddel
werken het best. Zorg dat de verstelknoppen zijn afgedicht met een plastic zakje en een elastiek of
met afdichtingstape. Sproei zware vervuiling weg met een tuinslang voordat je gaat schoonmaken.
Sproei indirect.
OPMERKING
Geen hogedrukreiniger gebruiken. Geen compressor gebruiken om te drogen.Gebruik een tuinslang
en droog onderdelen af met een schone doek. Door hogedrukreinigers wordt vervuiling in de onderdelen
geperst waardoor corrosie, schade of verhoogde slijtage ontstaat.
Aanhaalmomenten
Het is zeer belangrijk voor je veiligheid dat alle schroeven, bouten en moeren op je fiets met het
correcte aanhaalmoment zijn vastgezet. Het komt ook de duurzaamheid en prestaties van je fiets
ten goede. We adviseren je dringend om alle schroefbevestigingen bij je dealer te laten vastzetten
met een momentsleutel. Als je zelf schroefbevestigingen vast draait, gebruik dan altijd een
momentsleutel!
20
Lefty Oliver gebruikershandleiding
137390 Rev 1 (05/20)
Beperkte garantie
Schoonmaken
Cannondale Beperkte Garantie
Cannondale (HEADSHOK, LEFTY, FATTY,
SOLO) veringsproducten vallen onder de
voorwaarden van de Cannondale Beperkte
Garantie. Deze voorwaarden zijn te vinden op
de Beleidspagina op onze website:www.
cannondale.com Zorg dat je bekend bent met
de uitsluitingen die zijn opgesomd in de
beperkende garantievoorwaarden. Schade
door ongevallen en onjuist onderhoud vallen
bijvoorbeeld niet onder de garantie.
Definities omtrent vorken:
De garantievoorwaarden voor de vorkcon-
structie staat vermeld in de paragraaf
FRAMES van de Cannondale Beperkte
Garantie. Onder ‘Vorkconstructie’ vallen de
constructieve onderdelen van de vork, zoals de
vorkpoten, de buitenpoot, de stuurbuis,
stuurbuisklemmen en de binnenpoot met de
daaraan bevestigde dropouts of as. Kabel-
klemmen, naaldlagers, lagerschalen en glij-
bussen die onderdeel zijn van de telescoop-
constructie zijn normale slijtagedelen en vallen
NIET onder de beperkte levenslange garantie.
De interne vorkonderdelen hebben een
garantie van 1 jaar (2 jaar in EU-landen) tegen
materiaaldefecten en productiefouten, zoals
beschreven in de paragraaf COMPONENTEN
van de Cannondale Beperkte Garantie. ’Interne
vorkonderdelen’ zijn items zoals dempercar-
tridges en hun interne onderdelen, afdich-
tingen, O-ringen, luchtcilinders, luchtzuigers,
veren, elastomeren, rubber dempers, glij-
bussen, naaldlagers, lagerschalen en olie.
Normale slijtage van deze items valt NIET
onder deze 1-jarige (2 jaar in de EU) garantie.
Net als remblokken van je auto, moeten deze
onderdelen professioneel worden vervangen of
vernieuwd omdat ze tijdens het gebruik zullen
slijten.
Garantieclaims voor de vork
Om een beroep te doen op de garantie, moet
de fiets/vork naar de erkende Cannondale-
dealer worden gebracht waar de fiets/vork is
gekocht. De fiets/vork moet in geheel gemon-
teerde staat worden aangeboden en de
originele aankoopbon met aankoopdatum van
de fiets/vork moet worden getoond.
Dealers zijn te vinden via:
www.cannondale.com/ Dealerlocator
BEPERKTE GARANTIE
21
Gebruik deze pagina om belangrijke informatie te noteren over je fiets
(bijvoorbeeld: onderhoudshistorie, dealercontactinformatie, instellingen,
enzovoort.)
OPMERKINGEN
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7575 DB, Oldenzaal
klantenservice@cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.co.uk
www.cannondale.com
© 2020 Cycling Sports Group
Lefty Oliver Owner’s Manual Supplement
137390 Rev. 1
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22

Cannondale Lefty Oliver de handleiding

Type
de handleiding