Cannondale Lefty Supermax 2.0 de handleiding

Type
de handleiding
2
1
131581.PDF
LEFTY SUPERMAX 2.0
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands
(Voice): +41 61 4879380
(Fax): +31 5415 14240
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
(Voice): +44 (0)1202 732288
(Fax): +44 (0)1202 723366
Warning! Read this supplement and your cannondale bicycle owner’s manual.
Both contain important safety information. Keep both for future reference.
WWW.CANNONDALE.COM
© 2014 Cycling Sports Group
131581 (05/14)
131581
LEFTY SUPERMAX 2.0
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
2 1
131581.PDF
LEFTY SUPERMAX 2.0
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands
(Voice): +41 61 4879380
(Fax): +31 5415 14240
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
(Voice): +44 (0)1202 732288
(Fax): +44 (0)1202 723366
Warning! Read this supplement and your cannondale bicycle owner’s manual.
Both contain important safety information. Keep both for future reference.
WWW.CANNONDALE.COM
© 2014 Cycling Sports Group
131581 (05/14)
131581
LEFTY SUPERMAX 2.0
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
1
Over dit supplement
Supplementen bij de gebruikershandleiding van Cannondale bevatten
belangrijke modelspecifieke informatie omtrent veiligheid, onderhoud
en techniek. Ze zijn geen vervanging van uw Cannondale
gebruikershandleiding die bij de fiets wordt geleverd.
Dit supplement kan mogelijk één van meerdere supplementen voor
uw fiets zijn. Zorg dat u alle supplementen tot uw beschikking hebt
en leest.
Als u een handleiding of een supplement nodig hebt, of als u vragen
hebt over uw fiets, neem dan direct contact op met uw Cannondale-
dealer of bel ons via een van de telefoonnummers die u kunt vinden
op de achterzijde van dit supplement.
U kunt Adobe Acrobat PDF-versies van alle Cannondale gebruikers-
handleidingen en supplementen downloaden van onze website:
www.cannondale.com/bikes/tech.
Dit supplement is g
een complete veiligheids-
of onderhoudshandleiding voor uw fiets.
Deze handleiding bevat geen montage-instructies voor uw ets.
Alle C
annondale-etsen moeten volledig gemonteerd zijn en
geïnspecteerd door een Cannondaledealer voordat ze aan
de eigenaar worden geleverd.
WAARSCHUWING
In dit supplement kunnen procedures worden beschreven die de
gemiddelde technische vaardigheden te boven gaan.
Er kunnen speciale gereedschappen, vaardigheden en
kennis noodzakelijk zijn. Onjuist uitgevoerde technische
werkzaamheden verhogen het risico op ongevallen. Een
fietsongeval kan ernstig letsel, verlamming of overlijden tot gevolg
hebben. Om de risico’s te beperken, bevelen
wij ten zeerste aan dat fietseigenaren alle technische
werkzaamheden laten verrichten door een geautoriseerde
Cannondaledealer.
Inhoud
VEILIGHEIDSINFORMATIE ....................... 2
Gebruiksdoel van de vork .........................2
Beschadigingen/Inspectie .......................2
Demonteren/modificatie .........................3
Band/klem afstand ..................................3
TECHNISCHE INFORMATIE ...................... 4
SUPERMAX 2.0 Structure........................4
WIELNAAF ................................................ 5
Sag instellen .........................................6-7
PBR lockout ............................................. 8
PBR Rebound .......................................... 8
Wiel verwijderen ....................................... 9
Wiel monteren ........................................ 10
ONDERHOUD ......................................... 11
Schema .................................................... 11
Reinigen .................................................. 12
Aanhaalmomenten ................................ 12
Framebeschermer .................................. 13
Moto Guard ............................................. 13
Positie bevestigingsklem remleiding .... 14
Handmatige reset-procedure ................ 15
CANNONDALE BEPERKTE GARANTIE ..... 16
VERVANGINGSONDERDELEN .............17-19
NL
2 3
131581.PDF
2
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Gebruiksdoel
SUPERMAX
2.0 TRAVEL/
WHEEL SIZE
GEBRUIKSDOEL
130 mm / 29’
140 mm / 27.5’
160 mm / 27.5’
All Mountain,
Overmountain,
ASTM CONDITION 4
LEFTY’s ZIJN NIET GESCHIKT VOOR - gebruik
onder extreme rijomstandigheden of sprongen zoals
hardcore freeriding, downhill, north-shore, dirt jumping, door
ruig terrein rijden, enzovoorts.
WAARSCHUWING
ZORG DAT U GOED BEGRIJPT WAT HET
GEBRUIKSDOEL EN DE MOGELIJKHEDEN VAN
UW LEFTY ZIJN. ONJUIST GEBRUIK VAN UW
LEFTY IS GEVAARLIJK.
De industriële gebruikscategorieën 1-5 zijn een algemene
indicatie en aan verandering onderhevig. Neem contact op
met uw Cannondale-dealer over het bedoelde gebruik van uw
bike/vork. Lees het Cannondale gebruikershandboek voor meer
informatie over het bedoeld gebruik en de gebruikscategorieën
1-5.
U KUNT ZWAAR GEWOND OF VERLAMD
RAKEN OF KOMEN TE OVERLIJDEN
BIJ EEN ONGEVAL INDIEN U DEZE
VEILIGHEIDSWAARSCHUWINGEN NEGEERT.
Beschadigingen/inspectie
WAARSCHUWING
RIJDEN MET BESCHADIGDE ONDERDELEN IS
GEVAARLIJK.
STOP RIDING IMMEDITE IF DAMAGE IS
PRESENT.
De volgende omstandigheden geven aan dat er sprake is van
aanzienlijke schade aan de vork:
Ongebruikelijke ‘hol klinkende’ of klapperende geluiden.
Verandering van de veerweg.
Verandering van de normale functies.
Verlies van instelmogelijkheden, olielekkage of luchtlekkage.
Schade na een val of botsing (diepe krassen, groeven,
deuken of verbogen).
Kleine scheurtjes onder de kop van de
bouten of de onderste of bovenste klembouten.
Deze inspectie kan alleen worden uitgevoerd als de bouten
worden verwijderd.
Horizontale scheurtjes boven en onder de verbinding van de
bovenste en onderste klemconstructie met de buitenbuis
van de Lefty vorkpootconstructie.
Verticale scheurtjes in de buitenbuis (waar de lagerschalen
en de lagers zich bevinden). Dit is zichtbaar in de vorm van
lange, rechte lijnen, mogelijk meerdere lijnen parallel naast
elkaar.
Lees ook de paragraaf ‘Veiligheidsinstructies’ in deel II, sectie D
van uw Cannondale gebruikershandleiding
Als uw SUPERMAX 2.0 beschadigd is, ga er dan niet mee
rijden. Neem contact op met uw Cannondale-dealer voor
serviceverlening via een geautoriseerd service center.
U K
UN
T ZW
A
AR GE
WO
ND OF V
E
RLAMD
R
AKEN OF KOMEN TE O
VE
RLI
JD
EN
B
I
J
EEN ONGE
VA
L INDIEN U DE
ZE
VEILIGHEIDSWAARSCHUWINGEN NEGEERT.
2 3
131581.PDF
3
Demonteren of modificaties
WAARSCHUWING
DEMONTEER OF MODIFICEER UW LEFTY
OP GEEN ENKELE MANIER.
Ondeskundig onderhoud of modificaties kunnen leiden
tot aanzienlijke schade aan de vork of persoonlijk letsel.
Demonteer de vork niet.
Probeer op geen enkele manier modificaties aan te
brengen.
Geen materiaal van de vork of vorkonderdelen
uitboren, vijlen, wegsnijden of verwijderen.
Probeer schade niet zelf te repareren.
Niets aan de vork lassen, vastklemmen of lijmen.
Probeer niet om de demping-cartridge of andere
interne onderdelen van de vork te verwijderen of te
monteren.
De sectie ONDERHOUD van dit supplement bevat
tevens informatie over het reguliere onderhoud die u
zelf kunt uitvoeren om uw vork in goede conditie te
houden.
Alle andere service en onderhouds-werk-
zaamheden moeten door een geauto-riseerd HeadShok
service center worden uitgevoerd. Neem contact op
met uw geautoriseerde Cannondale-dealer voor meer
informatie.
U KUNT ZWAAR GEWOND OF VERLAMD
RAKEN OF KOMEN TE OVERLIJDEN BIJ
EEN
ONGEVAL INDIEN U DEZE VEILIGHEIDS-
WAARSCHUWINGEN NEGEERT
Band/klem afstand
WAARSCHUWING
Veranderen of installeren van dampers of vulringen
anders dan gespecificeerd, of het gebruik van over-sized
banden kan resulteren in een incorrecte band/klem
afstand.
10mm
2
1
Bij een band/klem afstand minder dan de minimale
afstand kan een draaiend wiel de onderste vork klem
raken en daardoor plotseling tot stilstand komen.
Dit kan ertoe leiden dat de rijder van de fiets wordt
gelanceerd of tot verlies van controle en een crash.
CONTROLEER DE MINIMUM SPELING
TUSSEN FRAME EN VORK (10 MM) DOOR
ALLE LUCHT UIT DE LEFTY TE LATEN
EN DE VORK VOLLEDIG SAMEN TE
DRUKKEN.
Meet de afstand tussen de bovenzijde van een goed
opgepompte band (1) en de onderkant van de stuurbuis
(2).
U KUNT ZWAAR GEWOND OF VERLAMD
RAKEN OF KOMEN TE OVERLIJDEN BIJ
EEN
ONGEVAL INDIEN U DEZE VEILIGHEIDS-
WAARSCHUWINGEN NEGEERT
NL
4
5
131581.PDF
A
B
C
1.
2
8
12.
10
20
15
4.
3
9
14
17.
18
19
16
13.
11
21.
6.
7
5.
A B
22
180mm
SUPERMAX
180mm
HYBRID
Loctite 242 (blue)
7-9 Nm (62-80 InLbs)
Loctite 242 (blue)
9 Nm (80 InLbs)
23
24.
25
4
SUPERMAX 2.0 telescoop
Benaming Van Onderdelen
1. PBR Lockout-knop.
2. PBR Rebound-knop
3. Bovenste klemconstructie
4. Klembout
5. Locatie serienummer
6. Framebeschermer
7. Carbon / Alloy Outer Tube
8. Geleider remleiding
9. Onderste klemconstructie
10. Beschermplaat
11. Geleider van remleiding in de beschermplaat
12. Onderste kraagconstructie
13. O-ring voor sag-meting
14. OPI binnenpoot
15. Bevestigingsschroeven voor beschermplaat
16. Naafas
17. Lagerbed voor binnenste wiellager
18. Lagerbed voor buitenste wiellager
19. Schroefdraad voor de asbout
20. Schrader-ventiel
21. Rem adaptor
22. Stuurpen (alleen 1.5 voorbouw)
23. Demper cartridge (uitgebouwd)
24. Solo Air kit
25. Volume Reducer(s)
TECHNISCHE INFORMATIE
4
5
131581.PDF
5
37 mm
CENTERLINE OF WHEEL
D
B
A
C
MATEN VOOR WIELCONSTRUCTIE
SUPERMAX 2.0
LEFTY
HYBRID
A Flensdiameter aan schijfremzijde 68.0 mm
B Flensdiameter aan niet-schijfremzijde 54.0 mm
C Afstand schijfrem ens tot hart naaf 25.8mm 18.8 mm
D Afstand niet-schijfremfl ens tot hart naaf 34.6mm 31.6 mm
Benaming Van Onderdelen
1. Afdichting naafl ager
2. Binnenste naafl ager
3. LEFTY naafhuls
4. Buitenste naafl ager
5. Asboutconstructie
6. Lefty naafkap gereedschap
7. Asbout
8. Naafkap (linkse draad!)
9. Shimano gereedschap TL-FW30
10. Klemring (*Alleen SUPERMAX 2.0 naaf)
Wielnaaf
Zowel de SUPERMAX 2.0 als de Lefty Hybrid wielnaaf kan worden gebruikt met de Lefty SUPERMAX 2.0. De wielnaaf moet wel met de
juiste remadaptor worden gebruikt. Zie item 21 op vorige pagina.
De naaf afdekkap is voorzien van linkse draad. Deze hoeft alleen te worden verwijderd als het lager of de wielbout moet worden
vervangen. Dus niet als het wiel moet worden verwijderd!
De as bout is voorzien van rechtse draad en 5 mm inbus. Draai met de klok mee om te instaleren, tegen de klok in om het wiel te
verwijderen.
6.
QCTL108/
KH105/24H KIT,HUB, LEFTY 24H6-BOLT/BLK
KH105/28H KIT,HUB, LEFTY 28H6-BOLT/BLK
KH105/32H KIT,HUB, LEFTY 32H6-BOLT/BLK
(Items 1,2,3, and 4)
2.
1.
3.
KH119/32 KIT,HUB, SUPERMAX 32H6-BOLT/BLK
(Items 10, 1,2,3, and 4)
QC118/
KB61805/
Loctite 242
(blue)
Light
grease
4.
5.
QC117/
KB61902/
10.*
5 mm
15 Nm (133 InLbs)
Shimano TL-FW30
9.
7.
8.
NL
6 7
131581.PDF
SUPERMAX SUPPLEMENT 129975 - UPDATE 03/14
This is an update for your SUPERMAX owner’s manual supplement (p/n 129975). This update
contains specific information for SUPERMAX 160/27.5 and SUPERMAX 140/27.5 to replace/update
in the areas indicated. Please keep it with your owner’s supplement.
Intended Use:
See SUPERMAX supplement page 2.
SUPERMAX 160/27.5 SUPERMAX 140/27.5
ASTM CONDITION 4, All Mountain
Manual Reset:
A
SUPERMAX 160/27.5 SUPERMAX 140/27.5 SUPERMAX 130/29
20mm +/- 3 20mm +/- 3 35mm +/- 3
Recommend Air Spring Pressure:
See page 6.
TOTAL RIDER WEIGHT SUPERMAX 160/ 27.5 SUPERMAX 140/27.5 SUPERMAX 130/29
LBS KG PSI PSI PSI
100 - 109 45 - 49 49 49 55
110 - 119 50 - 54 52 52 60
120 - 129 54 - 59 56 56 64
130 - 139 59 - 63 60 60 66
140 - 149 64 - 68 62 62 70
150 - 159 68 - 72 68 68 74
160 - 169 73 - 77 70 70 78
170 - 179 77 - 81 72 72 80
180 - 189 82 - 86 82 82 83
190 - 199 86 - 90 84 84 87
200 - 209 91 - 95 90 90 90
210 - 219 95 - 99 96 96 93
220 - 229 100 - 104 100 100 95
230 - 239 104 - 108 105 105 97
240 - 249 109 - 113 110 110 100
RECOMMENDED SAG 45-50mm 40-45mm 37-42mm
BIKE TRAVEL 160mm 140mm 130mm
43mm
45mm
Brake Line Clamp Position:
Minimum Clamp Height
(from the top of the guard to the lower clamp)
SUPERMAX Travel + 30mm
160/27.5 190mm
140/27.5 170mm
130/29 160mm
To prevent the guard from contact
with the brake line clamp during
movement, position the clamp
according to the table below.
GUARD
CLAMP
CLAMP
6
Sag instellen
Sag is de afstand die de LEFTY inveert als de bike statisch belast wordt met alleen je lichaamsgewicht in de rijpositie. De
afstelling is afhankelijk van de veerweg van de LEFTY. De sag kan worden ingesteld door de luchtdruk via het Schraderventiel
aan de onderzijde van de LEFTY te veranderen.
De gemeten druk in de meeste gangbare pompjes kan varieren. Daarom adviseren wij om voor de fijnafstelling de aanbevolen
sag te gebruiken.
LEFTY LUCHTDRUK LIMIETEN
Minimum: 50 psi, 3,4 bar
Maximum: 225 psi, 15,5 bar
6
7
131581.PDF
7
1
1.
2.
2
3.
4.
3
50/50
4
SAG
Om de sag in te stellen:
1. Verwijder de dop (1) van het Schraderventiel aan de onderzijde
van de LEFTY. Bevestig een fi etsveringspomp op het ventiel (2).
Zie fi guur 1.
2. Stel de voorgeschreven basisdruk in, die overeenkomt met uw
gewicht.
3. Schuif de O-ring (3) tegen de veegpakking (4). Zie fi guur 2.
3. Ga op de fi ets zitten in de rijpositie en stap
weer af.
Opmerking: Uw rijpositie heeft invloed op de gewichtsverdeling
en daarom op de sag. Bijvoorbeeld: als u op de pedalen gaat
staan (aanvalspositie, guur 3), dan is het gewicht van de
rijder gelijk verdeeld over de voor- en achterkant.
4. Meet de sagafstand. Zie fi guur 4.
Sag probleemoplossing
Teveel sag Voeg kleine hoeveelheden
lucht toe
Te weinig Verminder de hoeveelheid
lucht in kleine stapjes
Excessief doorslaan Verhoog de luchtdruk
Stug rijgedrag of
beperkte veerweg
Verminder de luchtdruk
LET OP
A Een vervuilde pomp of ventieluiteinde kan resulteren in
vervuiling, schade en luchtverlies. Let erop dat pomp en ventiel
schoon zijn voordat de pomp wordt aangesloten.
Aanvalspositie
NL
8
9
131581.PDF
8
PBR lockout
1.
2.
OPEN POSITIE
In de open positie is de LEFTY-veerweg actief beschikbaar.
De rode rebound-knop (1) is ingedrukt Om de vork te
blokkeren, druk op de blauwe knop (2).
GEBLOKKEERDE POSITIE
In de gesloten positie is de LEFTY-veerweg geblokkeerd.
De rode rebound-knop staat omhoog. Om terug te keren
naar de open positie drukt u de rode rebound-knop naar
beneden totdat hij klikt.
PBR Rebound-knop
Draai de rode rebound-knop in de ‘–‘ richting (tegen de klok in) om de reboundsnelheid te vergroten (sneller uitveren).
Draai de knop in de ‘+‘richting (met de klok mee) om de reboundsnelheid te verlagen (trager uitveren).
8
9
131581.PDF
9
Wiel verwijderen
1. Maak de remleiding los van de bescherm plaat zodat de
rem rem vrij kan bewegen. Dit maakte het losmaken van
de remklauw en adaptor een stuk makkelijker
2. Zie foto 1. Gebruik een 5 mm inbus sleutel om
de bouten zover los te draaien dat de adaptor met
remklauw omhoog en van de vork los gemaakt kan
worden. Het is niet nodig om de bouten geheel te
verwijderen.
Haal de remklauw voorzichtig weg en bescherm deze
tegen beschadigen.
3. Zie foto 3.Gebruik een 5 mm inbus sleutel om de
naaf bout tegen de klok in los te draaien.
Zie foto 4. Draai net zolang tot het wiel los komt van
de as.
LET OP
Wees er zeker van dat de asbout volledig
losgedraaid is voordat u het wiel probeert te
verwijderen. Probeer nooit het wiel met geweld te
verwijderen.
Dek de naafopening af als het wiel is verwijderd om
vuil buiten te houden.
Bescherm de spindel tegen beschadigingen als het
wiel is verwijderd.
NL
10
11
131581.PDF
10
Wiel monteren
1. Veeg de spindel schoon met een droge doek. Breng een
hoogwaardig lagervet aan op de binnenzijde van de lagers aan
de binnenkant van de naaf.
WAARSCHUWING
ZORG DAT ER GEEN VET KOMT OP DE
REMKLAUW, REMBLOKKEN OF DE REMSCHIJF.
2. Schuif het wiel recht op de spindel. Draai de asbout met de klok
mee totdat u voelt dat de schroefdraad aangrijpt. Ondersteun
het wiel en de spindel als de asbout wordt aangedraaid.
3. Zodra de naaf compleet op de spindel zit, gebruik een
momentsleutel om de asbout defi nitief vast te zetten met 15,0
Nm (133,0 In.Lbs). Zie foto 1.
4. Bevestig de rem adaptor op de vork, let erop dat de remschijf
tussen de remplaatjes komt.
LET OP
Steek de remschijf tussen de rem-blokken.
Gebruik Loctite 242 ( Blauw ) op de schroefdraad van de bouten
en draai aan met 9 Nm. ( 78 In. Lbs ) Zie foto 2.
5. Draai het wiel rond om er zeker van te zijn dat het zonder
belemmeringen draait. Test de remwerking voordat u gaat
rijden.
WAARSCHUWING
GA NOOIT RIJDEN ZONDER EEN CORRECT GEMONTEERDE,
AFGESTELDE EN WERKENDE VOORREM.
De Lefty (schijf/remklauw) werkt als een integraal secundair
blokkeermechanisme tegen het loskomen van het wiel. Als het
remsysteem ontbreekt of niet correct gemonteerd is, of als de
asbout in de naaf loskomt, kan het voorwiel losraken van de
spindel.
Bij de montage van remsystemen die compatibel zijn met de
IS-standaard moet u op het volgende letten:
Volg de instructies van de fabrikant van het remsysteem bij
montage van de remklauw op de rembevestigingspunten. Breng
op geen enkele manier modifi caties aan op de vork.
VRAAG UW CANNONDALE-DEALER OM HULP BIJ DE
MONTAGE VAN COMPATIBELE VOORREMSYSTEMEN.
10 11
131581.PDF
11
ONDERHOUD
Schema
Dit schema is alleen bedoeld als een richtlijn. U moet een onderhoudsschema aanhouden dat past bij uw rijstijl en de
omstandigheden waaronder u rijdt.
Service Item FREQUENCY
(normal riding)
Who?
Check for damage Pre/Post ride Bike owner
Check for Tightening Torques First Ride / Every 4-5 rides Bike owner
Replace Frame Bumper, Guard As Needed Bike owner
Manual Reset 50 hours Bike owner
Telescope Lubrification 100 hours Dealer
Damper Service:
Air spring/Damping Cartridge Inspection
100 hour or every year Dealer
Full Service (including Telescope Rebuild) 200 hours Headshok Service Center
RACING - als u gaat racen met uw SUPERMAX 2.0, dan zullen genoemde onderhoudsitems twee maal zo vaak moeten worden uitgevoerd (bijv: 50 uur
wordt 25 uur).
SCHEMA PROFESSIONELE VORKSERVICE * Jaarlijks (Minimum)
U moet uw SUPERMAX 2.0-vork jaarlijks of als er zich problemen voordoen laten onderhouden door de
Cannondale-dealer of door een geautoriseerd Headshok Service Center.
Demontage en inspectie door een professionele veringsexpert is nodig om de interne en externe delen grondig te
inspecteren om slijtage en eventuele schade te ontdekken. Beschadigde onderdelen moeten worden vervangen
door nieuwe. De werkzaamheden omvatten ook de voorschriften en reparaties die zijn omschreven in technische
bulletins of terugroepacties.
WAARSCHUWING
REGELMATIGE ONDERHOUDSWERKZAAMEDEN EN INSPECTIE IS BELANGRIJK VOOR UW
VEILIGHEID. U KUNT ZWAAR GEWOND OF VERLAMD RAKEN OF KOMEN TE OVERLIJDEN
ALS U MET EEN GEBROKEN OF SLECHT ONDERHOUDEN VORK GAAT RIJDEN. Ask your
Cannondale Vraag uw Cannondale-dealer om u te helpen een compleet onderhoudsprogamma voor uw vork op te stellen
dat past bij uw rijstijl en de omstandigheden waaronder u rijdt.
NL
12 13
131581.PDF
12
Reinigen
Gebruik voor het schoonmaken alleen water en een milde zeepoplossing. Schoon water en een normaal afwasmiddel voldoet
uitstekend. Tijdens het schoonmaken de stelknoppen afdekken met een plastic zakje en een elastiek of gebruik hiervoor tape.
Sproei het zwaarste vuil van de vork af voordat u gaat poetsen. Sproei niet direct op de kwetsbare delen.
LET OP
GEBRUIK GEEN HOGEDRUKSPUIT. Gebruik een tuinslang met lage druk. Hogedrukreinigers zorgen ervoor dat vervuiling
in de vork worden geperst waardoor corrosie kan ontstaan en dat leidt tot directe schade of versnelde slijtage.
OM DEZELFDE REDEN OOK GEEN PERSLUCHT GEBRUIKEN OM TE DROGEN
AANHAALMOMENTEN
Voor uw veiligheid en om de duurzaamheid en prestaties van uw fiets te kunnen garanderen, is het zeer belangrijk de correcte
aanhaalmomenten voor de bevestigingsmiddelen (bouten, schroeven, moeren) van uw fiets te gebruiken. We dringen er sterk
op aan dat u de aan-haalmomenten bij uw dealer laat instellen met behulp van een momentsleutel. Als u besluit zelf de
bevestigingspunten vast te draaien, gebruik dan een goede momentsleutel!
Omschrijving Nm In Lbs Loctite™
Bovenst/onderste klembouten 7-9 62-80 242 (blauw)
Schroeven beschermplaat 1.0 9 242 (blauw)
Asbout 15 133
Remadapter bevestigingsbouten 9 80 242 (blue)
12
13
131581.PDF
13
4.
3.
2.
1.
Loctite 242
1.0Nm, (9.0 InLbs)
Moto Guard
De moto guard beschermt het oppervlak van de
binnenbuis tegen beschadigingen. Hij beschermt
bovendien de remleiding. Controleer hem regelmatig. Let erop
dat de beschermplaat in goede conditie is en stevig bevestigd is.
LET OP
Vervang de beschermplaat door een nieuwe als deze
beschadigd is. Dit is een normaal slijtageonderdeel.
1. Beschermplaat
2. Bevestigingspunten
3. Bevestigingsschroeven
HD215/
KH074/
HD215/
KH074/
Framebeschermer
De beschermer zorgt ervoor dat de SUPERMAX 2.0 niet direct in
contact komt met het frame. Vervang deze door een nieuwe als de
protector beschadigd, gescheurd of verloren is geraakt.
VERVANGING: Maak het oppervlak goed schoon.
Verwijder de achterzijde van de nieuwe beschermer, positioneer en
bevestig deze door hem stevig tegen de buitenbuis te drukken.
BELANGRIJK: let erop dat de beschermer op de juiste plek zit
zodat, als het stuur naar links gedraaid wordt, de beschermer ervoor
zorgt dat de vork niet in contact komt met het frame. Frameschade
kan het gevolg zijn van het gebruik van een verkeerde beschermer of
een verkeerde plaatsing van de beschermer. Vraag zo nodig hulp aan
uw Cannondale-dealer.
NL
14 15
131581.PDF
SUPERMAX SUPPLEMENT 129975 - UPDATE 03/14
This is an update for your SUPERMAX owner’s manual supplement (p/n 129975). This update
contains specific information for SUPERMAX 160/27.5 and SUPERMAX 140/27.5 to replace/update
in the areas indicated. Please keep it with your owner’s supplement.
Intended Use:
See SUPERMAX supplement page 2.
SUPERMAX 160/27.5 SUPERMAX 140/27.5
ASTM CONDITION 4, All Mountain
Manual Reset:
A
SUPERMAX 160/27.5 SUPERMAX 140/27.5 SUPERMAX 130/29
20mm +/- 3 20mm +/- 3 35mm +/- 3
Recommend Air Spring Pressure:
See page 6.
TOTAL RIDER WEIGHT SUPERMAX 160/ 27.5 SUPERMAX 140/27.5 SUPERMAX 130/29
LBS KG PSI PSI PSI
100 - 109 45 - 49 49 49 55
110 - 119 50 - 54 52 52 60
120 - 129 54 - 59 56 56 64
130 - 139 59 - 63 60 60 66
140 - 149 64 - 68 62 62 70
150 - 159 68 - 72 68 68 74
160 - 169 73 - 77 70 70 78
170 - 179 77 - 81 72 72 80
180 - 189 82 - 86 82 82 83
190 - 199 86 - 90 84 84 87
200 - 209 91 - 95 90 90 90
210 - 219 95 - 99 96 96 93
220 - 229 100 - 104 100 100 95
230 - 239 104 - 108 105 105 97
240 - 249 109 - 113 110 110 100
RECOMMENDED SAG 45-50mm 40-45mm 37-42mm
BIKE TRAVEL 160mm 140mm 130mm
43mm
45mm
GUARD
CLAMP
CLAMP
14
Positie bevestigingsklem
remleiding
SUPERMAX SUPPLEMENT 129975 - UPDATE 03/14
This is an update for your SUPERMAX owner’s manual supplement (p/n 129975). This update
contains specific information for SUPERMAX 160/27.5 and SUPERMAX 140/27.5 to replace/update
in the areas indicated. Please keep it with your owner’s supplement.
Intended Use:
See SUPERMAX supplement page 2.
SUPERMAX 160/27.5 SUPERMAX 140/27.5
ASTM CONDITION 4, All Mountain
Manual Reset:
A
SUPERMAX 160/27.5 SUPERMAX 140/27.5 SUPERMAX 130/29
20mm +/- 3 20mm +/- 3 35mm +/- 3
Recommend Air Spring Pressure:
See page 6.
TOTAL RIDER WEIGHT SUPERMAX 160/ 27.5 SUPERMAX 140/27.5 SUPERMAX 130/29
LBS KG PSI PSI PSI
100 - 109 45 - 49 49 49 55
110 - 119 50 - 54 52 52 60
120 - 129 54 - 59 56 56 64
130 - 139 59 - 63 60 60 66
140 - 149 64 - 68 62 62 70
150 - 159 68 - 72 68 68 74
160 - 169 73 - 77 70 70 78
170 - 179 77 - 81 72 72 80
180 - 189 82 - 86 82 82 83
190 - 199 86 - 90 84 84 87
200 - 209 91 - 95 90 90 90
210 - 219 95 - 99 96 96 93
220 - 229 100 - 104 100 100 95
230 - 239 104 - 108 105 105 97
240 - 249 109 - 113 110 110 100
RECOMMENDED SAG 45-50mm 40-45mm 37-42mm
BIKE TRAVEL 160mm 140mm 130mm
Brake Line Clamp Position:
Minimum Clamp Height
(from the top of the guard to the lower clamp)
SUPERMAX Travel + 30mm
160/27.5 190mm
140/27.5 170mm
130/29 160mm
To prevent the guard from contact
with the brake line clamp during
movement, position the clamp
according to the table below.
Minimale klemhoogte
(vanaf de top van de beschermkap tot de onderste klem)
Om te voorkomen dat de beschermkap in
contact komt met de remkleiding tijdens
het inveren dienen de bevestingsklemmen
conform onderstaande tabel te worden
gemonteerd
14
15
131581.PDF
SUPERMAX SUPPLEMENT 129975 - UPDATE 03/14
This is an update for your SUPERMAX owner’s manual supplement (p/n 129975). This update
contains specific information for SUPERMAX 160/27.5 and SUPERMAX 140/27.5 to replace/update
in the areas indicated. Please keep it with your owner’s supplement.
Intended Use:
See SUPERMAX supplement page 2.
SUPERMAX 160/27.5 SUPERMAX 140/27.5
ASTM CONDITION 4, All Mountain
Manual Reset:
A
SUPERMAX 160/27.5 SUPERMAX 140/27.5 SUPERMAX 130/29
20mm +/- 3 20mm +/- 3 35mm +/- 3
Recommend Air Spring Pressure:
See page 6.
TOTAL RIDER WEIGHT SUPERMAX 160/ 27.5 SUPERMAX 140/27.5 SUPERMAX 130/29
LBS KG PSI PSI PSI
100 - 109 45 - 49 49 49 55
110 - 119 50 - 54 52 52 60
120 - 129 54 - 59 56 56 64
130 - 139 59 - 63 60 60 66
140 - 149 64 - 68 62 62 70
150 - 159 68 - 72 68 68 74
160 - 169 73 - 77 70 70 78
170 - 179 77 - 81 72 72 80
180 - 189 82 - 86 82 82 83
190 - 199 86 - 90 84 84 87
200 - 209 91 - 95 90 90 90
210 - 219 95 - 99 96 96 93
220 - 229 100 - 104 100 100 95
230 - 239 104 - 108 105 105 97
240 - 249 109 - 113 110 110 100
RECOMMENDED SAG 45-50mm 40-45mm 37-42mm
BIKE TRAVEL 160mm 140mm 130mm
43mm
45mm
Brake Line Clamp Position:
Minimum Clamp Height
(from the top of the guard to the lower clamp)
SUPERMAX Travel + 30mm
160/27.5 190mm
140/27.5 170mm
130/29 160mm
To prevent the guard from contact
with the brake line clamp during
movement, position the clamp
according to the table below.
GUARD
CLAMP
CLAMP
15
Handmatige reset-procedure
LET OP
Open nooit de vork voor de volgende procedure.
Elke 50 uur uitvoeren.
1. Zet de fi ets op de vloer.
2. Bedek de remschijf met een schone doek. Haal het stofdopje van
het ventiel en druk het Schraderventiel open om alle lucht uit de
vork te laten. Het is normaal dat er een kleine hoeveelheid olie
meekomt met de ontsnappende lucht.
WAARSCHUWING
Vervuiling van de remschijf kan resulteren in verminderde of zelfs
verlies van remwerking.
3. Houd het ventiel opengedrukt terwijl u de SUPERMAX 2.0 volledig
indrukt met het stuur totdat hij de eindaanslag raakt. Als alle
lucht uit de vork is, druk de SUPERMAX 2.0 een aantal malen
stevig tegen de eindaanslag. Gebruik niet teveel kracht.
4.
Meet nu de lengte van de zichtbare binnen-buis. Herhaal stap 3
totdat de correcte lengte voor uw SUPERMAX 2.0 is bereikt.
5.
Als u klaar bent, stel dan de sag opnieuw in.
Meet de afstand bij volledig ingedrukte
vork
A
NL
16 17
131581.PDF
16
CANNONDALE BEPERKTE GARANTIE
Cannondale Headshok (SUPERMAX 2.0, LEFTY, Fatty, Solo) veringsproducten vallen onder de bepalingen en voorwaarden van
de Cannondale Beperkte Garantie. Deze kunt u vinden op de pagina ‘Policies’ op onze website: www.cannondale.com
Let vooral op de zaken die uitgesloten worden van de beperkte garantie. Zo vallen bijvoorbeeld schade door ongevallen of
ondeugdelijk onderhoud niet onder de garantie.
Bepalingen en definities die samenhangen met de vorken:
De vorkconstructie wordt beschreven in de Sectie FRAMES van de Cannondale Beperkte Garantie. Onder ‘vorkconstructie’
vallen bepaalde constructie-onderdelen van de vork, in het bijzonder de vorkpoten, de buitenbuis, de stuurbuis, de
vorkbuisklemmen en de binnenhuis met de daaraan bevestigde dropouts of spindel. Kabelklemmen, naaldlagers, lagerbanen,
en bussen die onderdeel zijn van de telescoopconstructie, zijn normale slijtagedelen en vallen daarom NIET onder de beperkte
levenslange garantie.
De interne onderdelen van de vork vallen onder een éénjarige (2 jaren in de EU-landen) garantie tegen materiaaldefecten
of fabricagefouten zoals beschreven in de sectie COMPONENTEN van de Cannondale Beperkte Garantie. ‘Interne onderdelen
van de vork’ zijn items zoals de demping-cartridges en hun interne onderdelen, de pakkingen, O-ringen, luchtcilinders,
luchtventielen, staalveren, elastomeren, beschermers, glijbussen, naaldlagers, lagerbanen en olie. Normale slijtage van deze
onderdelen valt NIET onder deze 1-jarige (EU: 2 jaar) garantie. Net als remblokken op een auto, moet u ermee rekening
houden dat deze onderdelen van tijd tot tijd door een professionele fietsmonteur moeten worden vervangen of vernieuwd
omdat ze slijten tijdens het gebruik van de vork.
Garantieclaims voor de vorken
Garantieclaims worden uitsluitend in behandeling genomen als de fiets/vork wordt afgeleverd bij een geautoriseerde
Cannondale-dealer op hetzelfde continent als waar de fiets/vork is gekocht. De fiets/vork moet in gemonteerde staat
verkeren en ingeleverd worden met het originele aankoopbewijs (voorzien van aankoopdatum) van de fiets/vork.
De dichtstbijzijnde dealer kunt u vinden via de dealer locator:
www.cannondale.com/Dealerlocator
16 17
131581.PDF
17
VERVANGINGSONDERDELEN - 2015 SUPERMAX 2.0 PBR 130 - 29’
De volgende vervangingsonderdelen en kits zijn verkrijgbaar via de Cannondale-dealer:
#112
Upper
Air Seal
63 mm
KH116/X
Air Piston Only
#112
#119
HD215
frames L/M/S
KH074
frame XL
Knobs Only
KH065/
Solo Air Assembly Kit
KH115/
KH110/
KH112/
KH111/
HD011/
#022
KH047/
KH114/
43mm
w/clamp
#212
#212
PBR
Damping
Cartridge
KH113/
(color=purple)
KH118/ _ _ _HT
10 mm
180mm ADAPTER
SUPERMAX HUB
180mm ADAPTER
LEFTY HYBRID HUB
LEFTYBOLTS
LEFTYBOLTS
A
B
C
A
B
C
42 mm
Volume
Reducer
#009
#212
#011
Loctite 262 (red)
Gebruik de 42mm
reducer voor alleen
de maten
LARGE en X-LARGE
Gebruik alleen
10mm volume
reducers voor
de maten
SMALL en MEDIUM.
De demper
schroefdraad
positie is
framemaat
afhankelijk.
De Solo Air kit
wordt apart
verkocht.
De stuurpen is
alleen geschikt
voor 1.5 voorbouw
en is framemaat
afhankelijk..
NL
ADAPTER MOUNTING BOLTS
Loctite 242 (blue)
9 Nm (80 InLbs)
18
19
131581.PDF
Frame
Size
SI Headtube
Length - (A)
Clamp
Spacing - (B)
Steerer
Kit - (25)
Damping
Cartridge Thread
Position
SMALL 97mm 100.2mm KH118/097HT A
MEDIUM 109.7mm 112.9mm KH118/109HT A
LARGE 122.4mm 125.6mm KH118/122HT B
X-LARGE 134.4mm 137.6mm KH118/134HT B
#022
KH047/
KH143/
KH129/
“36-LG”
A
B
C
KH132/
PBR 160mm
DAMPER ASSY.
27.5”
Volume
Reducer
KH130/
180mm Adapter
LEFTY SM HUB
KH131/
180mm Adapter
LEFTY SL HUB
(color = green)
SUPERMAX 1.5” STEERERS
(Frame size/specific)
KH118/ _HT
KP068/
STEERER CAP
Headtube
Length
25 mm
none
A
B
C
SMALL
MEDIUM
LARGE
XLARGE
FRAME SIZE
KH134/
AIR PISTON ASSY. (only)
SOLO-AIR ASSY. KIT
KH133/
#009
#212
#114
#114
#212
Upper
Air Seal
30mm
#013
HD011/
Loctite 262 (red)
Loctite 262 (red)
ADAPTER MOUNTING BOLTS
Loctite 242 (blue)
9 Nm (80 InLbs)
LEFTYBOLTS
5mm
Loctite 242 (blue)
7 Nm (35 InLbs)
HD215
Frames S/M/L
KH074
/Frame XL
18
VERVANGINGSONDERDELEN - 2015 SUPERMAX 2.0 160 - 27.5
De volgende vervangingsonderdelen en kits zijn verkrijgbaar via de Cannondale-dealer:
18
19
131581.PDF
Frame
Size
SI Headtube
Length - (A)
Clamp
Spacing - (B)
Steerer
Kit - (25)
Damping
Cartridge Thread
Position
SMALL 97mm 100.2mm KH118/097HT A
MEDIUM 109.7mm 112.9mm KH118/109HT A
LARGE 122.4mm 125.6mm KH118/122HT B
X-LARGE 134.4mm 137.6mm KH118/134HT B
Headtube
Length
#022
KH047/
KH114/
KH130/
180mm Adapter
LEFTY SM HUB
KH131/
180mm Adapter
LEFTY SL HUB
SUPERMAX 1.5” STEERERS
(Frame size/specific)
KH118/_HT
KP068/
STEERER CAP
KH110/
A
B
C
KH138/
PBR 140mm
DAMPER ASSY.
27.5”
(color = blue)
A
B
C
SMALL
MEDIUM
LARGE
XLARGE
FRAME SIZE
10 mm
#119
42 mm
Volume
Reducer
#119
KH116/X
AIR PISTON ASSY. (only)
SOLO-AIR ASSY. KIT
KH139/
#009
#212
#112
#112
#011
#119
Upper
Air Seal
53mm
LEFTYBOLTS
5mm
Loctite 242 (blue)
7 Nm (35 InLbs)
HD011/
170mm
Loctite 262 (red)
ADAPTER MOUNTING BOLTS
Loctite 242 (blue)
9 Nm (80 InLbs)
HD215/
Frames S/M/L
KH074/
Frame XL
19
VERVANGINGSONDERDELEN - 2015 SUPERMAX 2.0 140 - 27.5
De volgende vervangingsonderdelen en kits zijn verkrijgbaar via de Cannondale-dealer:
De demper
schroefdraad
positie is
framemaat
afhankelijk.
De Solo Air kit
wordt apart
verkocht.
NL
20
LEFTY SUPERMAX 2.0
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands
(Voice): +41 61 4879380
(Fax): +31 5415 14240
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
(Voice): +44 (0)1202 732288
(Fax): +44 (0)1202 723366
Warning! Read this supplement and your cannondale bicycle owner’s manual.
Both contain important safety information. Keep both for future reference.
WWW.CANNONDALE.COM
© 2014 Cycling Sports Group
131581 (05/14)
131581
LEFTY SUPERMAX 2.0
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
20
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21

Cannondale Lefty Supermax 2.0 de handleiding

Type
de handleiding