Cannondale Olaf de handleiding

Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

2016 LEFTY
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Han zepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands
(Voice): +41 61 4879380
(Fax): +31 5415 14240
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
(Voice): +44 (0)1202 732288
(Fax): +44 (0)1202 723366
Warning! Read this supplement and your cannondale bicycle owner’s manual.
Both contain important safety information. Keep both for future reference.
WWW.CANNONDALE.COM
© 2015 Cycling Sports Group
133095 (09/15)
133095
2016 LEFTY OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
133095 MY16 LEFTY OMS COVER FINAL.indd 1 25.09.15 13:35
1
133095 (09/15)
1
Over dit supplement
Supplementen bij de gebruikershandleiding van Cannondale bevatten
belangrijke modelspecifieke informatie omtrent veiligheid, onderhoud
en techniek. Ze zijn geen vervanging van uw Cannondale
gebruikershandleiding die bij de fiets wordt geleverd.
Dit supplement kan mogelijk één van meerdere supplementen voor
uw fiets zijn. Zorg dat u alle supplementen tot uw beschikking hebt
en leest.
Als u een handleiding of een supplement nodig hebt, of als u vragen
hebt over uw fiets, neem dan direct contact op met uw Cannondale-
dealer of bel ons via een van de telefoonnummers die u kunt vinden
op de achterzijde van dit supplement.
U kunt Adobe Acrobat PDF-versies van alle Cannondale gebruikers-
handleidingen en supplementen downloaden van onze website:
www.cannondale.com/manuals
Dit supplement is geen complete veiligheids-
of onderhoudshandleiding voor uw fiets.
Deze handleiding bevat geen montage-instructies voor uw ets.
Alle Cannondale-etsen moeten volledig gemonteerd zijn en
geïnspecteerd door een Cannondaledealer voordat ze aan
de eigenaar worden geleverd.
WAARSCHUWING
In dit supplement kunnen procedures worden beschreven die
de gemiddelde technische vaardigheden te boven gaan.
Er kunnen speciale gereedschappen, vaardigheden en
kennis noodzakelijk zijn. Onjuist uitgevoerde technische
werkzaamheden verhogen het risico op ongevallen. Een
fietsongeval kan ernstig letsel, verlamming of overlijden tot
gevolg hebben. Om de risico’s te beperken, bevelen
wij ten zeerste aan dat fietseigenaren alle technische
werkzaamheden laten verrichten door een geautoriseerde
Cannondaledealer.
Inhoud
VEILIGHEIDSINFORMATIE ...........................................2
Ge Bruiksdoel ............................................................... 2
Beschadigingen/inspectie ..........................................2
Aanpassingen uitvoeren .............................................2
Demonteren of modificaties .......................................3
RemmenL ..................................................................... 3
Band/klem afstand ..................................................... 3
CANNONDALE BEPERKTE GARANTIE .....................4
ONDERHOUD ................................................................... 5
Schema ......................................................................... 5
Reinigen .......................................................................6
Aanhaalmomenten......................................................6
Framebeschermer ........................................................7
Beschermkap ...............................................................7
Route remleiding .........................................................8
Handmatige reset-procedure .....................................9
TECHNISCHE INFORMATIE........................................10
WIEL / NAAF ..................................................................11
Wiel verwijderen .........................................................11
Wiel monteren ........................................................... 12
EXTERNE AFSTELLING ............................................... 13
Push Button Rebound - PBR .................................... 13
XLOC w/Rebound - XLR ............................................ 14
Aanbevolen luchtdruk .......................................... 15-16
NL
22
VEILIGHEIDSINFORMATIE
LEFTY
MODEL
VEERWEG/
WIEL
mm/in
INTENDED USE
LEFTY 2.0
100/29
XC - Cross-Country
ASTM CONDITION 3
100/27.5
120/27.5
130/27.5
AM -All Mountain
ASTM CONDITION 4
SUPERMAX
130/27.5
140/27.5
160/27.5
OLAF 100/26
XC - Cross-Country
ASTM CONDITION 3
LEFTY’s ZIJN NIET GESCHIKT VOOR - gebruik
onder extreme rijomstandigheden of sprongen zoals
downhill rijden of dirtjumping , door ruig terrein rijden,
enzovoorts.
WAARSCHUWING
ZORG DAT U GOED BEGRIJPT WAT HET
GEBRUIKSDOEL EN DE MOGELIJKHEDEN VAN
UW LEFTY ZIJN. ONJUIST GEBRUIK VAN UW
LEFTY IS GEVAARLIJK.
De industriële gebruikscategorieën 1-5 zijn een algemene
indicatie en aan verandering onderhevig. Neem contact op
met uw Cannondale-dealer over het bedoelde gebruik van uw
bike/vork. Lees het Cannondale gebruikershandboek voor meer
informatie over het bedoeld gebruik en de gebruikscategorieën
1-5.
U KUNT ZWAAR GEWOND OF VERLAMD
RAKEN OF KOMEN TE OVERLIJDEN BIJ EEN
ONGEVAL INDIEN U DEZE VEILIGHEIDS-
WAARSCHUWINGEN NEGEERT.
Beschadigingen/inspectie
WAARSCHUWING
RIJDEN MET BESCHADIGDE ONDERDELEN IS
GEVAARLIJK. STOP ONMIDDELLIJK MET RIJDEN
ALS SCHADE GECONSTATEERD IS.
De volgende omstandigheden geven aan dat er sprake is van
aanzienlijke schade aan de vork:
Ongebruikelijke ‘hol klinkende’ of klapperende geluiden.
Verandering van de veerweg.
Verandering van de normale functies.
Verlies van instelmogelijkheden, olielekkage of luchtlekkage.
Schade na een val of botsing (diepe krassen, groeven,
deuken of verbogen).
Kleine scheurtjes onder de kop van de
bouten of de onderste of bovenste klembouten.
Deze inspectie kan alleen worden uitgevoerd als de bouten
worden verwijderd.
Horizontale scheurtjes boven en onder de verbinding van de
bovenste en onderste klemconstructie met de buitenbuis
van de Lefty vorkpootconstructie.
Verticale scheurtjes in de buitenbuis (waar de lagerschalen
en de lagers zich bevinden). Dit is zichtbaar in de vorm van
lange, rechte lijnen, mogelijk meerdere lijnen parallel naast
elkaar.
Lees ook de paragraaf ‘Veiligheidsinstructies’ in deel II, sectie
D van uw Cannondale gebruikershandleiding Als uw LEFTY
beschadigd is, ga er dan niet mee rijden. Neem contact op met uw
Cannondale-dealer voor serviceverlening via een geautoriseerd
service center.
U KUNT ZWAAR GEWOND OF VERLAMD
RAKEN OF KOMEN TE OVERLIJDEN
BIJ EEN ONGEVAL INDIEN U DEZE
VEILIGHEIDSWAARSCHUWINGEN NEGEERT.
Aanpassingen uitvoeren
WAARSCHUWING
Aanpassingen alleen bij stilstand uitvoeren. Het uitvoeren van
aanpassingen tijdens het rijden kan ertoe leiden dat u de controle
verliest
.
U KUNT GEWOND, VERLAMD RAKEN OF
OVERLIJDEN BIJ EEN ONGEVAL INDIEN DEZE
WAARSCHUWING WORDT GENEGEERD.
3
133095 (09/15)
3
Demonteren of modificaties
WAARSCHUWING
DEMONTEER OF MODIFICEER UW LEFTY OP
GEEN ENKELE MANIER.
Ondeskundig onderhoud of modificaties kunnen leiden
tot aanzienlijke schade aan de vork of persoonlijk letsel.
Demonteer de vork niet.
Probeer op geen enkele manier modificaties aan te
brengen.
Geen materiaal van de vork of vorkonderdelen uitboren,
vijlen, wegsnijden of verwijderen.
Probeer schade niet zelf te repareren.
Niets aan de vork lassen, vastklemmen of lijmen.
Probeer niet om de demping-cartridge of andere interne
onderdelen van de vork te verwijderen of te monteren.
De sectie ONDERHOUD van dit supplement bevat tevens
informatie over het reguliere onderhoud die u zelf kunt
uitvoeren om uw vork in goede conditie te houden. Alle andere
service en onderhouds-werk-
zaamheden moeten door een geauthoriseerd HeadShok
service center worden uitgevoerd. Neem contact op met uw
geautoriseerde Cannondale-dealer voor meer informatie.
U KUNT ZWAAR GEWOND OF VERLAMD
RAKEN OF KOMEN TE OVERLIJDEN BIJ EEN
ONGEVAL INDIEN U DEZE VEIL-IGHEIDS-
WAARSCHUWINGEN NEGEERT
Remmen
Band/klem afstand
WAARSCHUWING
Veranderen of installeren van dampers of vulringen
anders dan gespecificeerd, of het gebruik van over-sized
banden kan resulteren in een incorrecte band/klem
afstand.
10mm
2
1
Bij een band/klem afstand minder dan de minimale
afstand kan een draaiend wiel de onderste vork klem
raken en daardoor plotseling tot stilstand komen.
Dit kan ertoe leiden dat men de controle over de fiets
verliest en een crash tot gevolg heeft.
CONTROLEER DE MINIMUM SPELING
TUSSEN FRAME EN VORK (10 MM) DOOR
ALLE LUCHT UIT DE LEFTY TE LATEN
EN DE VORK VOLLEDIG SAMEN TE
DRUKKEN.
Meet de afstand tussen de bovenzijde van een goed
opgepompte band (1) en de onderkant van de stuurbuis
(2).
U KUNT ZWAAR GEWOND OF VERLAMD
RAKEN OF KOMEN TE OVERLIJDEN
BIJ EEN ONGEVAL INDIEN U DEZE
VEILIGHEIDS-WAARSCHUWINGEN
NEGEERT
NL
WAARSCHUWING
GA NOOIT RIJDEN ZONDER EEN CORRECT GEMONTEERDE,
AFGESTELDE EN WERKENDE VOORREM.
De Lefty (schijf/remklauw) werkt als een integraal secundair
blokkeermechanisme tegen het loskomen van het wiel. Als het
remsysteem ontbreekt of niet correct gemonteerd is, of als de
asbout in de naaf loskomt, kan het voorwiel losraken van de as.
Bij de montage van remsystemen die compatibel zijn met de IS-
standaard moet u op het volgende letten:Volg de instructies van de
fabrikant van het remsysteem bij montage van de remklauw op de
rembevestigingspunten. Breng op geen enkele manier modificaties
aan op de vork.
VRAAG UW CANNONDALE-DEALER OM HULP BIJ DE MONTAGE
VAN COMPATIBELE VOORREMSYSTEMEN.
44
CANNONDALE BEPERKTE GARANTIE
Cannondale Headshok Cannondale (HEADSHOK, LEFTY, FATTY, SOLO)veringsproducten vallen onder de bepalingen en
voorwaarden van de Cannondale Beperkte Garantie. Deze kunt u vinden op de pagina ‘Policies’ op onze website:
www.cannondale.com
Let vooral op de zaken die uitgesloten worden van de beperkte garantie. Zo vallen bijvoorbeeld schade door ongevallen of
ondeugdelijk onderhoud niet onder de garantie.
Bepalingen en definities die samenhangen met de vorken:
De vorkconstructie wordt beschreven in de Sectie FRAMES van de Cannondale Beperkte Garantie. Onder ‘vorkconstructie’
vallen bepaalde constructie-onderdelen van de vork, in het bijzonder de vorkpoten, de buitenbuis, de stuurbuis, de
vorkbuisklemmen en de binnenhuis met de daaraan bevestigde dropouts of spindel. Kabelklemmen, naaldlagers, lagerbanen,
en bussen die onderdeel zijn van de telescoopconstructie, zijn normale slijtagedelen en vallen daarom NIET onder de beperkte
levenslange garantie.
De interne onderdelen van de vork vallen onder een éénjarige (2 jaren in de EU-landen) garantie tegen materiaaldefecten
of fabricagefouten zoals beschreven in de sectie COMPONENTEN van de Cannondale Beperkte Garantie. ‘Interne onderdelen
van de vork’ zijn items zoals de demping-cartridges en hun interne onderdelen, de pakkingen, O-ringen, luchtcilinders,
luchtventielen, staalveren, elastomeren, beschermers, glijbussen, naaldlagers, lagerbanen en olie. Normale slijtage van deze
onderdelen valt NIET onder deze 1-jarige (EU: 2 jaar) garantie. Net als remblokken op een auto, moet u ermee rekening
houden dat deze onderdelen van tijd tot tijd door een professionele fietsmonteur moeten worden vervangen of vernieuwd
omdat ze slijten tijdens het gebruik van de vork.
Garantieclaims voor de vorken
Garantieclaims worden uitsluitend in behandeling genomen als de fiets/vork wordt afgeleverd bij een geautoriseerde
Cannondale-dealer op hetzelfde continent als waar de fiets/vork is gekocht. De fiets/vork moet in gemonteerde staat
verkeren en ingeleverd worden met het originele aankoopbewijs (voorzien van aankoopdatum) van de fiets/vork.
De dichtstbijzijnde dealer kunt u vinden via de dealer locator:
www.cannondale.com/Dealerlocator
NL
5
133095 (09/15)
5
NL
ONDERHOUD
Schema
Dit schema is alleen bedoeld als een richtlijn. U moet een onderhoudsschema aanhouden dat past bij uw rijstijl en de
omstandigheden waaronder u rijdt.
SERVICE ITEM FREQUENCY
Normal riding
Racing
WHO?
Check for damage Pre/Post ride
Before every ride
Bike owner
Please wipe excess lubrication from lower leg/slider to
avoid brake contamination
Pre/Post ride Bike owner
Check for Tightening Torques First Ride / Every 4-5 rides
Before every ride
Bike owner
Replace Frame Bumper, Guard As Needed Bike owner
Manual Reset 50 hours
25 Hours
Bike owner
Telescope Lubrification 100 hours
50 Hours
Dealer
Damper Service:
Air spring/Damping Cartridge Inspection
50 hours
50 Hours
Dealer
Full Service (including Telescope Rebuild) 200 hours
100 Hours
Headshok Service
Center
SCHEMA PROFESSIONELE VORKSERVICE * Jaarlijks (Minimum)
U moet uw LEFTY -vork jaarlijks of als er zich problemen voordoen laten onderhouden door de Cannondale-dealer
of door een geautoriseerd Headshok Service Center.
Demontage en inspectie door een professionele veringsexpert is nodig om de interne en externe delen grondig te
inspecteren om slijtage en eventuele schade te ontdekken. Beschadigde onderdelen moeten worden vervangen
door nieuwe. De werkzaamheden omvatten ook de voorschriften en reparaties die zijn omschreven in technische
bulletins of terugroepacties.
WAARSCHUWING
REGELMATIGE ONDERHOUDSWERKZAAMEDEN EN INSPECTIE IS BELANGRIJK VOOR UW
VEILIGHEID. U KUNT ZWAAR GEWOND OF VERLAMD RAKEN OF KOMEN TE OVERLIJDEN
ALS U MET EEN GEBROKEN OF SLECHT ONDERHOUDEN VORK GAAT RIJDEN. Vraag uw
Cannondale-dealer om u te helpen een compleet onderhoudsprogamma voor uw vork op te stellen dat past bij uw rijstijl
en de omstandigheden waaronder u rijdt.
NL
66
Reinigen
Gebruik voor het schoonmaken alleen water en een milde zeepoplossing. Schoon water en een normaal afwasmiddel voldoet
uitstekend. Tijdens het schoonmaken de stelknoppen afdekken met een plastic zakje en een elastiek of gebruik hiervoor tape.
Sproei het zwaarste vuil van de vork af voordat u gaat poetsen. Sproei niet direct op de kwetsbare delen.
LET OP
GEBRUIK GEEN HOGEDRUKSPUIT. Gebruik een tuinslang met lage druk. Hogedrukreinigers zorgen ervoor dat vervuiling
in de vork worden geperst waardoor corrosie kan ontstaan en dat leidt tot directe schade of versnelde slijtage.
OM DEZELFDE REDEN OOK GEEN PERSLUCHT GEBRUIKEN OM TE DROGEN
AANHAALMOMENTEN
Voor uw veiligheid en om de duurzaamheid en prestaties van uw fiets te kunnen garanderen, is het zeer belangrijk de correcte
aanhaalmomenten voor de bevestigingsmiddelen (bouten, schroeven, moeren) van uw fiets te gebruiken. We dringen er sterk
op aan dat u de aan-haalmomenten bij uw dealer laat instellen met behulp van een momentsleutel. Als u besluit zelf de
bevestigingspunten vast te draaien, gebruik dan een goede momentsleutel!
Omschrijving Nm In Lbs Loctite™
Bovenste/onderste klembouten 7-9 62-80 242 (blauw)
Schroeven beschermplaat 1.0 9 242 (blauw)
Asbout 15 133
Remadapter bevestigingsbouten 9 80 242 (blue)
Remadaptor
Gebruik onderstaande tabel om te bepalen welke LEFTY remadaptor gebruikt moet worden voor uw fiets. De remadaptor-set
is verkrijgbaar via onze erkende Cannondale dealer.
MODEL SPINDLE OFFSET
WHEEL HUB
* MINIMUM
BrakE
rOTOr DIa.
“LEFTY 50”
(a.k.a. “LEFTY
SL” )
“LEFTY 60”
(a.k.a. “LEFTY
SM”)
“LEFTY 73”
LEFTY 2.0
50 mm -- KH215/ --
160 mm
55 mm KH112/ KH111/ --
SUPERMAX
50 mm KH131/ KH130/ --
180 mm55 mm KH112/ KH111/ --
OLAF 60 mm -- -- KH112/
* De minimale schijfdiameter is de kleinste schijf welke gebruikt kan worden voor een bepaald model/wielnaafcombinatie.
Bijvoorbeeld, een Lefty 2.0 adaptor is geschikt voor een minimale schijfgrootte van 160mm en kan niet gebruikt worden voor
een 140mm schijf. Een 180mm mag gebruikt samen met een 180mm schijfadaptor gemonteerd op de LEFTY adaptor.
7
133095 (09/15)
3.
Loctite 242
1.0Nm, 9.0 InLbs
2.
4.
1.
5.
2.5
1.
2.
(a)
7
Framebeschermer
De beschermer zorgt ervoor dat de LEFTY niet direct in contact komt
met het frame. Vervang deze door een nieuwe als de protector
beschadigd, gescheurd of verloren is geraakt.
Het dikste gedeelte van de beschermrubber(A) moet het
frame het eerst raken wanneer het stuur naar links wordt
gedraaid. De grootte van het rubber kan per model varieren.
Het rubber kan handmatig wordt gedraaid voor de beste
positie.
OPMERKING
Schade aan het frame of vork kan ontstaan als gevolg
van een verkeerd beschermrubber of een foutieve positie
van het beschermrubber. Vraag uw Cannondale om hulp.
VERVANGING: Inspecteren gedurende de
100-uursservice. Indien scheuren aanwezig vervangen door
een nieuwe.
Beschermkap
De kap (1) beschermd de binnenpoot (2) tegen schade en
ondersteund de remleiding. Zie remleidingsroute.
Controleer de kap periodiek om er zeker van te zijn dat deze
in een goede staat is en nog stevig bevestigd is dmv de
schroeven (3).
De slijtagering (4) op de onderste kraag (5) zorgt ervoor dat
de kap niet tegen de vork kan schuren tijdens het inveren.
De slijtagering is niet verwijderbaar. Echter, indien de ring
versleten is door langdurig gebruik of ontbreekt, dient de
onderste kraag te worden vervangen door een servicecenter.
OPMERKING
Vervang de beschermkap door een nieuwe indien deze
beschadigd is geraakt of ontbreekt. Rij niet zonder de
beschermkap op uw fiets.
NL
8
LEFTY 2.0 43mm
SUPERMAX 45mm
OLAF 45mm
0.5 Nm
2.5
1.
2.
LEFTY 2.0 41mm
SUPERMAX 43mm
OLAF 43mm
3.
A
5.
4.
0.5 Nm
2.5
Clamp diameter
Clamp diameter
8
Route remleiding
Neem de volgende punten bij het bepalen van de remleidingroute
in acht.
1. Breng protectiemateriaal aan op de contactgebieden
(buitenpoot, klem) waar de remleiding in contact
kan komen met de vork. Regelmatig contact kan
leiden tot schade aan de vork.
2. Leidt de remleiding verticaal door de kabelgeleider
zoals aangegeven. Dit zorgt voor een veilige
kabelloop tijdens het inveren van de vork.
Zorg ervoor dat de remleiding strak in de kabelge-
leider zit en vastgezet is met een 3mm zip-tie om
losschieten te voorkomen. Positioneer het hoofd
van de zip-tie zoals aangegeven.
OPMERKING
Trek de zip-tie aan met een zip-tietool. Onvoldoende
spanning op de zip-tie kan ervoor zorgen dat de
leiding kan bewegen in de geleider.
3. Breng de remleiding naar de caliper zoals aange-
geven. Volg de instructies van de remfabrikant bij
het afstellen en aansluiten van de remleiding op de
caliper (banjo-aansluiting).
Minimale klemhoogte - (A)
(van de bovenzijde van de beschermkap tot de onderste klem).
Om te voorkomen dat de beschermkap in contact komt met
remkabelklem tijdens invering is het belangrijk om de klem te
monteren volgens onderstaande tabel.
LEFTY
VEErWEg / WIEL
mm/in
(a)
VEErWEg + 30mm
LEFTY 2.0
100 /29 130
100 /27.5 130
120 /27.5 150
130 / 27.5 160
SUPERMAX
130 / 27.5 160
140 / 27.5 170
160 / 27.5 190
OLAF 100 / 26 130
1. Remleiding
2. Kabelgeleider, bovenste
3. Kabelgeleider, onderste
4. Beschermkap
5. Kabelgeleider
9
133095 (09/15)
B
9
Handmatige reset-procedure
LET OP
De vork MAG niet geopend worden voor het uitvoeren van de
volgende procedure.
Elke 50 uur uitvoeren.
1. Zet de fiets op de vloer.
2. Bedek de remschijf met een schone doek. Haal het
afsluitkapje van het ventiel en druk het luchtventiel open
om alle lucht uit de vork te laten. Het is normaal dat er een
kleine hoeveelheid olie meekomt met de ontsnappende
lucht.
WAARSCHUWING
Vervuiling van de remschijf kan resulteren in verminderde of
zelfs verlies van remwerking.
3. Houd het ventiel opengedrukt terwijl u de LEFTY volledig
indrukt met het stuur totdat hij de eindaanslag raakt. Als
alle lucht uit de vork is, druk de LEFTY een aantal malen
stevig tegen de eindaanslag. Gebruik niet teveel kracht.
4. Meet nu de lengte van de zichtbare binnen-buis. Herhaal
stap 3 totdat de correcte lengte voor uw LEFTY is bereikt.
5.
Als u klaar bent, stel dan de sag opnieuw in.
Meet de afstand bij volledig ingedrukte
vork
NL
LEFTY
VEErWEg / WIEL
mm/in
(B)
HaNDMaTIgE rESETLENgTE
mm +/- 3
LEFTY 2.0
100 /29
35
100 /27.5
120 /27.5
130 / 27.5
SUPERMAX
130 / 27.5
20140 / 27.5
160 / 27.5
OLAF 100 / 26 35
10
8.
1.
5.
2.
3.
4.
7.
6.
9.
10.
11.
12.
14.
15.
16.
17.
17.
18.
19.
25.
9.
13.
20.
21.
6.
26.
QCTL108/
KH164/
9 N-m
Loctite 242 (blue)
9 N-m
Loctite 242
(blue)
15 N-m
10
TECHNISCHE INFORMATIE
1. OPEN / KLIM vertelknop
2. Adjustment, Air Pressure,
3. Bovenste klemconstructie
4. Buitenpoot
5. Framebeschermer
6. Klembout
7. Onderste klemconstructie
8. Stuurpen
9. Headtube Bearing
10. Headset Bearing Seal
11. Cable guide, upper
12. Cable guide, lower
13. Warning label
14. Onderste kraagconstructie
15. O-ring voor sag-meting
16. Binnenpoot
17. Geleider van remleiding in de beschermplaat
18. Rem adaptor
19. Rem adaptor bout
20. Wielnaaf assembly
21. Asbout
22. Locatie serienummer
23. Lefty naafkap gereedschap
11
133095 (09/15)
11
Wiel verwijderen
1. Maak de remleiding los van de bescherm plaat zodat de
rem vrij kan bewegen. Dit maakte het losmaken van de
remklauw en adaptor een stuk makkelijker.
2. Zie foto 1. Gebruik een 5 mm inbus sleutel om
de bouten zover los te draaien dat de adaptor met
remklauw omhoog en van de vork los gemaakt kan
worden. Het is niet nodig om de bouten geheel te
verwijderen.
Haal de remklauw voorzichtig weg en bescherm deze
tegen beschadigen.
3. Zie foto 3. Gebruik een 5 mm inbus sleutel om de
naaf bout tegen de klok in los te draaien.
Zie foto 4. Draai net zolang tot het wiel los komt
van de as.
LET OP
Wees er zeker van dat de asbout volledig
losgedraaid is voordat u het wiel probeert te
verwijderen. Probeer nooit het wiel met geweld
te verwijderen.
Dek de naafopening af als het wiel is verwijderd
om vuil buiten te houden.
Bescherm de as spindel tegen beschadigingen als
het wiel is verwijderd.
NL
1212
Wiel monteren
1. Veeg de as spindel schoon met een droge doek. Breng een
hoogwaardig lagervet aan op de binnenzijde van de lagers aan
de binnenkant van de naaf.
WAARSCHUWING
ZORG DAT ER GEEN VET KOMT OP DE
REMKLAUW, REMBLOKKEN OF DE REMSCHIJF.
2. Schuif het wiel recht op de as spindel. Draai de asbout met
de klok mee totdat u voelt dat de schroefdraad aangrijpt.
Ondersteun het wiel en de as spindel als de asbout wordt
aangedraaid.
3. Zodra de naaf compleet op de as zit, gebruik een momentsleutel
om de asbout definitief vast te zetten met 15,0 Nm (133,0
In.Lbs). Zie foto 1.
4. Bevestig de rem adaptor op de vork, let erop dat de remschijf
tussen de remplaatjes komt.
LET OP
Steek de remschijf tussen de remblokken.
Gebruik Loctite 242 ( Blauw ) op de schroefdraad van de bouten
en draai aan met 9 Nm. ( 78 In. Lbs ) Zie foto 2.
5. Draai het wiel rond om er zeker van te zijn dat het zonder
belemmeringen draait. Test de remwerking voordat u gaat
rijden.
13
133095 (09/15)
1
2
“Click”
13
Push Button Rebound - PBR
De PBR externe bedieningsknop bevindt zich bovenop
de LEFTY. U kunt de werking van de LEFTY op de
volgende manier wijzigen:
Afdalen
In de afdaalmodus is de LEFTY vering actief, wat betekent dat
het schokken absorbeert. In deze modus is de reboundknop
ingesteld zoals weergegeven (1). Druk om te veranderen naar
de klimmodus de binnenste (2) knop in. De rebouldknop (2)
zal terug omhoog komen.
Klimmen
In de klimmodus is de veerweg van de LEFTY beperkt.; en zal
alleen bij grotere impact reageren. De vork is dus niet volledig
geblokkeerd. De klimmodus zorgt ervoor dat een efficientere
pedaalslag mogelijk is. Om de vork te veranderen naar de
afdalingsmodus dient de reboundknop (1) ingedrukt te worden
totdat deze vastklikt.
Demping
De dempingssnelheid is de snelheid waarmee de LEFTY
uitveert (‘rebound) na compressie (inveren). Met deze
controlemogelijkheid kunt u de snelheid van de demping
aanpassen aan de rijomstandigheden.
Sneller Langzamer
Draai de demperknop
(1) tegen de klok in (‘-
richting) om de demping
te verminderen, waardoor
de snelheid waarmee de
vork terugveert toeneemt.
Draai de demperknop (1()
met de klok mee (‘+
richting) om de demping
te vergroten, waardoor de
snelheid waarmee de vork
terugveert afneemt.
EXTERNE AFSTELLING
NL
14
1.
2.
4.
3.
14
XLOC w/Demping - (XLR)
Het XLOC dempersysteem gebruikt de RockShox
XLoc bediening (2) (gemonteerd op het stuur) om
te schakelen tussen afdaal- en klimmodus. De
dempingknop bevindt zich bovenop de LEFTY vork.
Afdaling
In de afdaalmodus is de LEFTY vering actief, wat betekent
dat het schokken absorbeert. Om over te schakelen naar de
afdalingsmodus dient de bedieningsknop (2) ingedrukt te
worden en vastklikt.
Klimmen
In de klimmodus is de veerweg van de LEFTY beperkt.; en zal
alleen bij grotere impact reageren. De vork is dus niet volledig
geblokkeerd. De klimmodus zorgt ervoor dat een efficientere
pedaalslag mogelijk is. Om over te schakelen naar de
klimmodus dient de bedieningsknop (2) ingedrukt te worden
zodat deze weer uitveert.
Demping
De dempingssnelheid is de snelheid waarmee de LEFTY
uitveert (‘rebound) na compressie (inveren). Met deze
controlemogelijkheid kunt u de snelheid van de demping
aanpassen aan de rijomstandigheden.
Sneller Langzamer
Draai de demperknop
(1() tegen de klok in (‘-
richting) om de demping
te verminderen, waardoor
de snelheid waarmee de
vork terugveert toeneemt.
Draai de demperknop
(1() met de klok mee
(‘+” richting) om de
demping te vergroten,
waardoor de snelheid
waarmee de vork
terugveert afneemt.
OPMERKING
Verwijder de ontluchtingsschroef (3)of de schroeven
van de dempingsknop (4) niet los.
15
133095 (09/15)
15
RIDER WEIGHT
LEFTY 2.0 SUPERMAX OLAF
TRAVEL/WHEEL mm/in
100/29 100/27.5 120/27.5 130/27.5 140/27.5 160/27.5 100/26
LB KG PSI PSI PSI
<120 <54 <71 <71
65 65
<56 <56 50
120 54 71 71
71 71
56 56 55
130 59 79 79
77 77
60 60 60
140 64 87 87
83 83
62 62 64
150 68 94 94
90 90
68 68 68
160 73 102 102
96 96
70 70 73
170 77 109 109
102 102
72 72 78
180 82 117 117
109 109
82 82 82
190 86 125 125
115 115
84 84 87
200 91 132 132
121 121
90 90 91
210 95 140 140
128 128
96 96 96
220 100 147 147
134 134
100 100 100
230 104 155 155
140 140
105 105 105
240 109 162 162
147 147
110 110 110
>240 >109 >162 >162 >147 >147 >110 >110 114
RECOMMENDED SAG
(mm)
25-30 30-35 40-45 30-35
PRESSURE LIMITS
(PSI)
MIN. 50
MAX. 225
Aanbevolen luchtdruk
Stel de luchtdruk van de LEFTY in voordat u gaat rijden met behulp van een hogedrukpomp.
Sag is de afstand die de LEFTY inveert als de bike statisch belast wordt met alleen je lichaamsgewicht in de rijpositie. De afstelling
is afhankelijk van de veerweg van de LEFTY. De sag kan worden ingesteld door de luchtdruk via het luchtventiel aan de onderzijde
van de LEFTY te veranderen.
De gemeten druk in de meeste gangbare pompen kan varieren. Daarom adviseren wij om voor de fijnafstelling de aanbevolen sag
te gebruiken.
NL
16
1.
2.
4.
3.
SAG
1.
2.
4.
3.
SAG
1.
2.
4.
3.
SAG
1
2
3
16
Om de sag in te stellen:
1. Verwijder de dop (1) van het luchtventiel aan de onderzijde van
de LEFTY . Bevestig een fietsveringspomp op het ventiel (2). Zie
figuur 1.
2. Stel de voorgeschreven basisdruk in, die overeenkomt met uw
gewicht.
3. Schuif de O-ring (3) tegen de veegpakking (4). Zie figuur 2.
3. Ga op de fiets zitten in de rijpositie en stap
weer af.
Opmerking: Uw rijpositie heeft invloed op de gewichtsverdeling
en daarom op de sag. Bijvoorbeeld: als u op de pedalen gaat
staan, dan is het gewicht van de rijder gelijk verdeeld over de
voor- en achterkant.
4. Meet de sagafstand. Zie figuur 3.
Sag probleemoplossing
Teveel sag Voeg kleine hoeveelheden
lucht toe
Te weinig Verminder de hoeveelheid
lucht in kleine stapjes
Excessief doorslaan Verhoog de luchtdruk
Stug rijgedrag of
beperkte veerweg
Verminder de luchtdruk
LET OP
Een vervuilde pomp of ventieluiteinde kan resulteren in
vervuiling, schade en luchtverlies. Let erop dat pomp en ventiel
schoon zijn voordat de pomp wordt aangesloten.
2016 LEFTY
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Han zepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands
(Voice): +41 61 4879380
(Fax): +31 5415 14240
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
(Voice): +44 (0)1202 732288
(Fax): +44 (0)1202 723366
Warning! Read this supplement and your cannondale bicycle owner’s manual.
Both contain important safety information. Keep both for future reference.
WWW.CANNONDALE.COM
© 2015 Cycling Sports Group
133095 (09/15)
133095
2016 LEFTY OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
133095 MY16 LEFTY OMS COVER FINAL.indd 1 25.09.15 13:35
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18

Cannondale Olaf de handleiding

Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor