22
VEILIGHEIDSINFORMATIE
GEBRUIKSDOEL
ASTM F2043
Voor extreem
o-road rijden
Het gebruiksdoel voor alle modellen is
ASTM CONDITION 4, OverMountain.
WAARSCHUWINGEN
ZORG DAT U GOED BEGRIJPT WAT HET GEBRUIKSDOEL EN DE
MOGELIJKHEDEN VAN UW BIKE ZIJN. ONJUIST GEBRUIK VAN
UW BIKE IS GEVAARLIJK.
Lees het Cannondale gebruikershandboek voor meer informatie
over het bedoeld gebruik en de gebruikscategorieën 1-5.
BELANGRIJKE MEDEDELINGEN OVER
COMPOSIETEN
WAARSCHUWINGEN
Uw ets (frame en componenten) is gemaakt van compo-
sietmaterialen, ook wel genoemd ‘carbon ber’.
Alle rijders moeten op de hoogte zijn van een aantal
fundamentele zaken betreende composieten. Compo-
stietmaterialen die zijn samengesteld uit carbonvezels zijn
sterk en licht maar bij een crash of bij overbelasting zullen
carbonvezels niet buigen maar breken.
Voor uw eigen veiligheid en omdat u een dergelijke ets
gebruikt, moet u zeer strikt de procedures voor service,
onderhoud en inspectie van alle composietonderdelen
(frame, stuurpen, vork, stuur, zadelpen, enz.) volgen.
Vraag uw Cannondale-dealer om hulp.
Het is zeer belangrijk dat u deel II, sectie D, “Veiligheids-
inspecties” in uw Cannondale gebruikershandboek leest
voordat u gaat rijden.
NIET OPVOLGEN VAN DEZE VEILIGHEIDSINSTRUCTIES
KAN LEIDEN TOT ONGEVALLEN WAARBIJ U ZWAAR
GEWOND OF VERLAMD KUNT RAKEN OF KUNT KOMEN
TE OVERLIJDEN.
INSPECTIE & BESCHADIGINGEN NA EEN
CRASH VAN CARBON FRAMES/VORKEN
WAARSCHUWINGEN
NA EEN CRASH OF BOTSING:
Inspecteer het frame grondig op beschadigingen (Zie
deel II, sectie D ‘Veiligheidsinspecties’ in uw Cannondale
gebruikershandboek.)
Rij niet met de ets als u ergens een beschadiging
aantreft, zoals gebroken, versplinterde of gedelamineerde
carbonvezels.
DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN DUIDEN OP EEN
DELAMINATIE OF BESCHADIGING:
■ Een ongebruikelijk of raar gevoel in het frame
■ Carbon dat zacht aanvoelt of van vorm is veranderd
■ Krakende of andere onverklaarbare geluiden
■ Zichtbare scheuren, een wit of melkachtige kleur
aanwezig in de carbon onderdelen
Als u toch op een beschadigd frame gaat rijden, ver-
groot u de kans op een breuk waardoor u gewond
kunt raken of kunt komen te overlijden.
FIETSREPARATIES/WERKSTANDAARDS
De klemkrachten van een werkstandaard kunnen zo groot zijn
dat ze aanzienlijke schade aan uw frame kunnen veroorzaken.
LET OP
Klem uw ets nooit met het frame vast in een werkstandaard.
Plaats uw ets in/op de werkstandaard en klem de uitgeschoven
zadelpen vast in de klemconstructie. Schuif de zadelpen niet
voorbij de “MINIMUM INSERT”-markering. Omdat uw carbon
zadelpen ook beschadigd kan raken door de klemconstructie van
de werkstandaard, is het verstandig de klemkracht zodanig in te
stellen dat deze juist voldoende is om de ets vast te klemmen.
Maak de zadelpen schoon en bescherm het oppervlak met een
doek voordat u de zadelpen vastklemt. Als u een oude ongebruikte
zadelpen hebt, gebruik dan deze in plaats van de originele
zadelpen om uw ets vast te klemmen in de werkstandaard.