126583.PDF
INFORMATIE BETREFFENDE
DE VEILIGHEID
BELANGRIJKE MEDEDELINGEN OVER
COMPOSIETEN
WAARSCHUWING
Uw ets (frame en componenten) is gemaakt van
composietmaterialen, ook wel genaamd ‘carbon ber’.
Alle rijders moeten op de hoogte zijn van een aantal fundamentele
zaken betreende composieten. Composietmaterialen die zijn
samengesteld uit carbonvezels zijn sterk en licht maar bij een
crash of bij overbelasting zullen carbonvezels niet buigen maar
breken.
Voor uw eigen veiligheid en omdat u een dergelijke ets gebruikt,
moet u zeer strikt de procedures voor service, onderhoud en
inspectie van alle composietonderdelen (frame, stuurpen, vork,
stuur, zadelpen, enz.) volgen. Vraag uw Cannondale-dealer om
hulp.
We dringen er sterk op aan om DEEL II, sectie D, ‘Veiligheidsinspectie’
in het Cannondale gebruikershandboek te lezen VOORDAT u gaat
rijden.
NIET OPVOLGEN VAN DEZE VEILIGHEIDSINSTRUCTIES KAN
LEIDEN TOT ONGEVALLEN WAARBIJ U ZWAAR GEWOND OF
VERLAMD KUNT RAKEN OF KUNT KOMEN TE OVERLIJDEN.
FIETSREPARATIES/WERKSTANDAARDS
De klemkrachten van een werkstandaard kunnen zo groot zijn dat ze
aanzienlijke schade aan uw frame kunnen veroorzaken.
OPMERKING
Klem uw ets nooit met het frame vast in een werkstandaard.
Plaats uw ets in/op de werkstandaard en klem de (uitgeschoven)
zadelpen vast in de klemconstructie. Schuif de zadelpen niet
voorbij de ‘MINIMUM INSERT’-markering.
Omdat een carbon zadelpen ook kan worden beschadigd door de
klemkrachten, dient u de klemkracht van de klem in te stellen op
het minimum zodat juist voldoende kracht voorhanden is om de
ets veilig in de werkstandaard te kunnen plaatsen.
Maak de zadelpen schoon voordat u hem vastklemt en bescherm
het oppervlak door een oude doek om de pen te wikkelen.
Als u nog een oude ongebruikte zadelpen hebt, gebruik die dan
in plaats van uw gewone zadelpen om uw ets in een stellage te
monteren.
INSPECTIE & BESCHADIGINGEN NA EEN
CRASH VAN CARBON FRAMES/VORKEN
WAARSCHUWING
EEN CRASH OF BOTSING:
Inspecteer het frame zorgvuldig op schade (Zie DEEL II, Sectie D,
Veiligheidsinspectie, in het Cannondale gebruikershandboek). )
Rij niet met de ets als u ergens een beschadiging opmerkt, zoals
gebroken, versplinterde of gedelamineerde carbonvezels.
DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN DUIDEN OP EEN DELAMINATIE
OF BESCHADIGING:
■ Een ongebruikelijk of raar gevoel in het frame.
■ Carbon dat zacht aanvoelt of van vorm is veranderd.
■ Krakende of andere onverklaarbare geluiden.
■ Zichtbare scheuren, een wit of melkachtige kleur aanwezig
in de carbon onderdelen.
Als u toch op een beschadigd frame gaat rijden, vergroot
u de kans op een breuk waardoor u gewond kunt raken of
kunt komen te overlijden.
GEBRUIKSDOEL
WAARSCHUWING
ZORG DAT U GOED BEGRIJPT WAT HET GEBRUIKSDOEL
IS EN DE MOGELIJKHEDEN ZIJN VAN UW BIKE
ONJUIST GEBRUIK VAN UW BIKE IS GEVAARLIJK.
Het gebruik van de industrie-categorieën 1-5 is
veralgemeniseerd en aan verandering onderhevig. Neem
contact op met uw Cannondale-dealer over het bedoelde
gebruik van uw bike.
Lees het Cannondale gebruikershandboek voor
meer informatie over het bedoeld gebruik en de
categorieën 1-5.
LET OP DE ‘GEBRUIKSDOEL’ VOOR UW BIKE. DEZE STAAT
VERMELD IN DE TABEL GEOMETRIE/SPECIFICATIES VERDEROP
IN DIT SUPPLEMENT.
81