Cannondale Mavaro Neo de handleiding

Type
de handleiding
Mavaro Neo
Nederlands
LEES DIT SUPPLEMENT EN JE CANNONDALE
GEBRUIKERSHANDLEIDING. Beide documenten
bevatten belangrijke veiligheidsinformatie. Bewaar
deze documentatie voor toekomstige naslag.
Supplement gebruikershandleiding
WAARSCHUWING
Veiligheidswaarschuwingen
In dit supplement wordt bepaalde belangrijke informatie op de volgende
manier gepresenteerd:
Betekent een gevaarlijke situatie die kan
leiden tot zwaar letsel of overlijden indien
de waarschuwing wordt genegeerd.
OPMERKING
Betekent dat speciale voorzorgsmaatrege-
len moeten worden genomen om schade
te voorkomen.
De volgende symbolen worden gebruikt in deze handleiding:
Symbool Naam Omschrijving
NGLI-2
NGLI2 synthetisch smeervet NGLI2 synthetisch smeervet aanbrengen.
CRB-GEL
Carbon gel Carbon gel (frictiepasta) KF115/ aanbrengen
2
Verwijderbaar schroefdraadborgmid-
del, gemiddelde sterkte.
Loctite® 242 (blauw) of een gelijkwaardig
borgmiddel aanbrengen.
WAARSCHUWING
3
INHOUDSOPGAVE
Identificatie van onderdelen ..............4
Veiligheidsinformatie .................... 510
Sleutel .................................................. 11
Technische informatie .................1223
Vervangingsonderdelen ..............2427
E-bike onderhoud ........................2830
Notities ..........................................3132
Aandrijfsysteem
WAARSCHUWING
INSTRUCTIES VAN DE FABRIKANT
Naast dit supplement moet je ook de instructies
van de fabrikanten van de diverse componenten
van het aandrijfsysteem lezen en opvolgen.
Aandrijfeenheid Battery
Display/Control Unit Charger
De instructies van de fabrikant bevat belangrijke
informatie over bediening, service en onderhoud.
Cannondale supplementen
Deze handleiding is een supplement bij je
Cannondale gebruikershandleiding.
Dit supplement bevat aanvullende en belang-
rijke modelspecifieke veiligheids-informatie
plus onderhoudstips en technische informatie.
Er kunnen meerdere belangrijke aanvullende
handleidingen en supplementen voor jouw
fiets beschikbaar zijn. Zorg dat je ze allemaal
in bezit krijgt en doorleest.
Neem contact op met je geautoriseerde
Cannondale-dealer als je een handleiding of
supplement nodig hebt of als je een vraag
hebt over je fiets. Je kunt ook contact met ons
opnemen via de landelijke/regionale/plaatse-
lijke informatiepunten.
Je kunt Adobe Acrobat PDF-versies van elke
handleiding/supplement downloaden van
onze website: www.cannondale.com
Contact opnemen met
Cannondale
Cannondale USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way, Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
Cycling Sports Group Europe B.V
Postadres: Postbus 5100
Bezoekadres: Hanzepoort 27
7575 DB, Oldenzaal, Netherlands
klantenservice@cyclingsportsgroup.com
www.cannondale.com
Internationale distributeurs
Bekijk onze website om de juiste Cannondale-
dealer in jouw regio te vinden.
Uw Cannondale-dealer
Om ervoor te zorgen dat je fiets op de juiste
manier service en onderhoud krijgt, en dat
de betreende garanties worden gewaar-
borgd, is het verstandig om alle service- en
en onderhoudswerk via je geautoriseerde
Cannondale-dealer te laten verlopen.
OPMERKING
Ongeautoriseerde service en onderhoud of
vervangende imitatie-onderdelen kunnen
leiden tot schade en het vervallen van de
garantie.
4
Mavaro Neo OMS
138225 Rev 2 (08/20)
IDENTIFICATIE VAN ONDERDELEN
5
8
12
6
2
1
10
9
13
11
3
4
5
7
14
(Uiterlijk van de fiets kan verschillen)
Onderdelen van je e-bike
Identificatie
1. Boordcomputer
2. Aandrijfeenheid
3. Accudeksel
4. Sleutel
5. Laadpoort
6. Frame serienummer
7. Wielsensor
8. Achterlicht
9. Koplamp
10. Dagrijverlichting
Serienummer
Het serienummer staat op de onderbuis Dit
is een barcode met 7 karakters. Gebruik het
serienummer om je fiets te registreren.
Je fiets registreren: ga naar de pagina
Productregistratie op onze website
www.cannondale.com
Noteer hier het serienummer van jouw fiets:
________________________________________
5
Gebruiksdoel
Het gebruiksdoel van
alle modellen is
ASTM GEBRUIKSK-
LASSE 2,
Algemeen gebruik.
Wat is een e-bike?
Elektrische fietsen, ook wel bekend als ’e-
bikes’ zijn fietsen die zijn uitgerust met een
elektrisch trapondersteuningssysteem. Een e-
bike is GEEN bromfiets of motorfiets. E-bikes
hebben deels dezelfde onderdelen
als normale fietsen.
Wat is een aandrijfsysteem?
Het ondersteuningssysteem bestaat uit een
aandrijfeenheid, een accu, een besturing-
scomputer en diverse elektronische compo-
nenten (bedrading, sensoren en schakelaars).
Er zijn verschillende soorten aandrijfsystemen
voor verschillende gebruiksmogelijkheden en
typen fietsen. Evenzo zijn er diverse fabrikant-
en voor aandrijfsystemen (Shimano, Bosch,
Bafang, Yamaha, enz.).
Hoe werkt een aandrijfsysteem?
Het is belangrijk om te weten dat wanneer het
ondersteuningssysteem is ingeschakeld, het
aandrijfsysteem alleen vermogen levert als je
trapt.
De hoeveelheid ondersteuning die de aandrijf-
eenheid levert is afhankelijk
van hoeveel pedaalkracht je uitoefent en de
ondersteuningsmodus die je hebt ingeschake-
ld via de controle-eenheid op
het stuur. Op het moment dat je stopt
met trappen, wordt de ondersteunende aan-
drijving gestopt.
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Bij alle ondersteuningsniveaus/modi wordt
het vermogen van het aandrijfsysteem
geleidelijk minder progressief en stopt op het
moment dat de fiets de maximaal toegestane
snelheid heeft bereikt. De aandrijfeenheid
pakt opnieuw op als de snelheid onder de
maximum toegestane snelheid komt zolang
de pedalen worden rondgedraaid.
Als het aandrijfsysteem is uitgeschakeld, kun
je trappen zoals op een normale fiets. Het
aandrijfsysteem zal dan niet ondersteunen.
WAARSCHUWING
Zorg dat je begrijpt hoe je fiets en
het aandrijfsysteem werkt en wat het
gebruiksdoel van beide is. Je fiets op de
verkeerde manier gebruiken is gevaarlijk.
Raadpleeg de Cannondale gebruiker-
shandleiding voor meer informatie over het
gebruiksdoel van je fiets en de rijomstan-
digheden in de ASTM-gebruiksklassen 1
t/m 5.
Onderhoud
WAARSCHUWING
Dit supplement kan procedures bevatten
die meer vergen dan algemene technische
kennis en vaardigheden.
Mogelijk zijn speciale gereedschappen,
vaardigheden en kennis vereist. Onjuist
uitgevoerde technische werkzaamheden
verhogen de kans op ongevallen. Fiets-
ongevallen kunnen ernstig letsel, verlam-
ming of de dood tot gevolg hebben.
Om de risicos zo veel mogelijk te
beperken, raden wij fietseigenaren aan
technische werkzaamheden altijd te
laten uitvoeren door een geautoriseerde
Cannondale-dealer.
6
Mavaro Neo OMS
Wetgeving/voorschriften
138225 Rev 2 (08/20)
Wetgeving/voorschriften
WAARSCHUWING
HOU JE AAN TER PLAATSE GELDENDE WET- & REGELGEVING - Het is jouw verantwoorde-
lijkheid om alle plaatselijke wetten en regelgeving te kennen en je eraan te houden zodat je aan
alle juridische eisen voldoet. Het voldoen aan ter plaatse geldende wetgeving is noodzakelijk voor
de veiligheid van de rijder en andere weggebruikers.
Dit zijn enkele belangrijke specificaties die verband houden met het voldoen aan plaatselijke
wetgeving:
VOERTUIGKLASSE - Een definitie (Californië, USA) voor verschillende typen e-bikes, e-bike-
classificatie en wettelijk toegestane gebruiksgebieden, inclusief alle vereiste aanvullende
uitrusting, registratie, en eventuele beperkingen in de leeftijd van de berijder.
VOERTUIGCATEGORIE - Een definitie van de Europese Unie voor verschillende typen e-bikes,
door wie ze gebruikt mogen worden en waar ze gebruikt mogen worden, noodzakelijke aanvul-
lende uitrusting zoals verlichting en signaalgevers en noodzakelijke verzekering en registratie.
MINIMUM LEEFTIJD VOOR DE BESTUURDER - Volg de nationale, regionale of plaatselijke
wetgeving met betrekking tot de minimum leeftijd voor het besturen van een e-bike.
Vraag meer informatie aan je plaatselijke Cannondale-dealer over de gebruiksmogelijkheden van
elektrisch ondersteunde fietsen in jouw regio.
7
Bediening
Bediening
WAARSCHUWING
Draag altijd een goedgekeurde fietshelm en zoveel mogelijk beschermende uitrusting
(bijvoorbeeld handschoenen, beschermers en fietsschoenen).
Belang van oefenen & rijtraining - Voordat je op deze fiets gaat rijden, is het aan te bevelen om
te gaan oefenen op een veilig en afgesloten terrein. Neem de tijd om het bedieningsmechanisme
goed onder controle te krijgen en te wennen aan de prestaties. Oefen met de besturing en doe
zoveel mogelijk ervaring op om gevaren tijdens het rijden te kunnen vermijden.
Nooit met ’losse handen’ rijden - Hou je handen aan het stuur tijdens het fietsen. Het stuur
loslaten tijdens het rijden betekent dat je de controle kunt verliezen en kunt vallen.
Het ondersteuningsniveau aanpassen tijdens het fietsen:Door het ondersteuningsniveau aan te
passen tijdens het rijden, zal de acceleratie van de fiets toe- of afnemen. Wees voorbereid op
deze verandering in snelheid en reageer op de juiste manier, afhankelijk van de rijomstan-
digheden (zoals gladde trails, krappe bochten of onstabiele en ongelijke ondergrond). Zet het
ondersteuningsniveau op ’eco’ (minste ondersteuning) of ’o’ voordat je een technische trail
afdaalt (bijvoorbeeld krappe haarspeldbochten in de afdaling).
Als de fiets niet gebruikt wordt: Schakel de aandrijving uit om ongewenst gebruik te
voorkomen.
Rij nooit op de e-bike zonder accu. Zorg dat de accu volledig is opgeladen vóór elke rit zodat
je voldoende stroom hebt voor de aandrijving en de verlichting.
Geen verlichting of reflectoren verwijderen. Ga niet op de fiets rijden als de verlichting niet
werkt.
Laat kinderen niet op de fiets rijden en zorg dat ze niet in contact kunnen komen met de e-bike
of onderdelen daarvan. Het aandrijfsysteem pas inschakelen als je op de fiets zit en klaar bent
om te gaan fietsen.
Per ongeluk inschakelen: Altijd de accu loskoppelen van de fiets tijdens onderhoud. Als je de
fiets per auto of vliegtuig vervoert, volg dan de ter plaatse geldende regelgeving omtrent het
vervoer van een fiets met een accu. Het onvoorzien inschakelen van het aandrijfsysteem kan
zwaar letsel tot gevolg hebben.
(vervolg op volgende pagina)
8
Mavaro Neo OMS
Bediening
138225 Rev 2 (08/20)
Vervolg van vorige pagina...
Systeembediening met bedrading - Als de boordcomputer uit de houder wordt gehaald of de
kabels worden losgekoppeld of beschadigd raken, zal het aandrijfsysteem automatisch
uitschakelen. Als dit gebeurt moet je stoppen met fietsen, het aandrijfsysteem uitschakelen, de
computer opnieuw in de houder plaatsen en het systeem weer inschakelen om verder te kunnen
rijden.
Draadloze systeembediening - Bij draadloze systeembediening vindt de bediening van het
systeem plaats door middel van radiosignalen, zonder fysieke koppeling aan een bedieningsap-
paraat. Dat betekent dat het AAN/UITSCHAKELEN wordt geregeld via software. Volg de
instructies van de fabrikant voor informatie over het voorkomen van ongewenst inschakelen of
herstarten van het aandrijfsysteem in het geval het aandrijfsysteem een fout heeft gesignaleerd.
Je verzekeringspolis - Je verzekeringspolissen (bijv. aansprakelijkheid, ongevallenverzekering)
dekken mogelijk niet de ongevallen of schade die ontstaat door het gebruik van deze fiets. Om te
bepalen welke zaken worden gedekt, moet je contact opnemen met je verzekeringsmaatschap-
pij. Controleer bovendien of je speed pedelec (snelle e-bike) is verzekerd en geregistreerd
overeenkomstig de wetgeving in jouw land.
Rij verstandig en rij veilig in de buurt van anderen - De toepassing van elektrische motoronder-
steuning betekent dat rijders hoge snelheden kunnen bereiken. Sneller rijden verhoogt het risico
op zware ongevallen.
Let goed op overige voertuigen, fietsers, wandelaars en dieren als je fietst -Zorg dat je de fiets
onder controle houdt en met een veilige snelheid rijdt. Anderen letten misschien niet op jouw
aanwezigheid. Het is jouw verantwoordelijkheid om te anticiperen en reageren om ongevallen te
voorkomen.
E-bikes zijn zwaarder dan gewone fietsen - Parkeer de fiets altijd in een geschikte en veilige
ruimte waar kinderen, auto’s of huisdieren niet in contact kunnen komen met de fiets. Parkeer de
fiets zodanig dat hij niet kan omvallen en mogelijk letsel kan veroorzaken.
Rij niet door het water en geen onderdelen van de fiets onderdompelen - Als je door het water
rijdt, kun je de controle over de fiets verliezen of het aandrijfsysteem kan onklaar of beschadigd
raken.
Als je deze waarschuwing negeert, kun je door een ongeval ernstig letsel oplopen, verlamd
raken of overlijden.
9
Bediening
Accu’s en laders
WAARSCHUWING
VERVANGING - Gebruik alleen het accupakket en de lader die zijn vermeld in de paragraaf
Specificaties in dit supplement Gebruik geen andere accu’s of laders. Gebruik de lader niet om
andere accu’s te laden.
VOORKOM SCHADE - Laat de accu of lader niet vallen. De accu of lader niet openen, uit elkaar
halen of modificeren. Er zitten geen onderhoudsgevoelige onderdelen in deze componenten.
Zet de accu niet in direct zonlicht. Warmte kan de accu beschadigen.
De accu niet in contact brengen met paperclips, munten, sleutels, spijkers, schroeven of andere
kleine metalen items om te voorkomen dat de vrijliggende contactpunten kortsluiting maken.
Kortsluiting van de accu kan leiden tot brandwonden, vuur of een explosie.
OPSLAG & TRANSPORT - Als hij niet wordt gebruikt in de fiets, is het transport van de accu
onderworpen aan regelgeving met betrekking tot gevaarlijke materialen. Er kunnen speciale
vereisten voor verpakking en labeling van toepassing zijn. Neem contact op met plaatselijke
autoriteiten over deze specifieke vereisten. Nooit een beschadigde accu vervoeren. Isoleer de
accucontactpunten voordat de accu wordt ingepakt. Verpak de accu in een speciale transport-
container om schade te voorkomen. De accu moet worden verwijderd voor een vliegreis en kan
onderworpen zijn aan specifieke afhandeling door de vliegmaatschappij.
OPLADEN - Neem de accu mee naar binnen en zorg dat hij op kamertemperatuur is voordat je
gaat laden. Zorg dat de lader en de wandcontactdoos dezelfde voltage hebben.
Zet zowel de lader als de accu binnen in een schone, droge ruimte met een goede ventilatie. Zorg
dat er zich geen brandbare stoen in dezelfde ruimte bevinden om brand te voorkomen als
gevolg van vonken of oververhitting. Zorg dat de ventilatieopeningen op de lader niet zijn
afgedekt. De accu of de lader nooit afdekken.
Haal de lader los van de accu als deze volledig is volgeladen. Laat een volledig opgeladen accu
niet aan de lader liggen. Haal de stekker uit het wandcontact als de lader niet in gebruik is.
Voor onderhoud aan accu en lader wordt verwezen naar de instructies van de betreende
fabrikant.
VERWIJDEREN - De accu en lader bevatten mogelijk schadelijke materialen en moeten worden
afgevoerd in overeenstemming met nationale of plaatselijke regelgeving. De accu/lader niet
verbranden, niet in het water gooien of bij het reguliere huisvuil weggooien. Breng ze naar het
afvalperron of naar een recyclingbedrijf.
HET NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWINGEN KAN LEIDEN TOT ELEKTRICITEITSBRAN-
DEN, EXPLOSIES, ZWARE BRANDWONDEN OF ELEKTROCUTIE.
10
Mavaro Neo OMS
Bediening
138225 Rev 2 (08/20)
Woon-werkverkeer
WAARSCHUWING
UITRUSTING - Elke fiets, inclusief een
e-bike, moet zijn voorzien van de juiste
uitrusting voor woon-werkverkeer, inclusief
wettelijk vereiste
verlichting, signaalgevers en eventuele
registraties. Vraag je geautoriseerde
Cannondale-dealer of woon-werkverkeer
binnen het gebruiksdoel van je fiets valt en
of de fiets voldoende is uitgerust voor
gebruik als forenzenfiets.
GEVAREN - Het rijden met een e-bike als
vervoermiddel voor woon-werkverkeer is
niet minder gevaarlijk dan een gewone fiets
of een auto. E-bikes zijn zeker niet
ontworpen om je te beschermen bij een
ongeval. Ga er niet vanuit dat de fiets of de
prestatiemogelijkheden je zullen bescher-
men of zullen voorkomen dat je bij een
zwaar ongeval betrokken raakt.
NACHTRITTEN - In het donker rijden op
een e-bike of een gewone fiets is gevaarlijk.
Lees de paragraaf “Rijden in het donker” in
je Cannondale gebruikershandleiding voor
meer informatie over de vele gevaren van
het rijden in het donker.
Geen modificaties
WAARSCHUWING
DE FIETS/HET AANDRIJFSYSTEEM OP
GEEN ENKELE WIJZE EN OM GEEN
ENKELE REDEN MODIFICEREN.
Modificaties kunnen leiden tot aanzienlijke
schade, onjuiste of gevaarlijke gebruiksom-
standigheden of het overtreden van
wetgeving.
Dealers en eigenaren mogen OP GEEN
ENKELE WIJZE de originele componenten
van de fiets of het aandrijfsysteem
aanpassen, wijzigen of modificeren
(bijvoorbeeld de gemonteerde versnellings-
verhoudingen aanpassen door montage van
andere kettingbladen/cassettes).
Pogingen om de snelheid te ”verhogen” of
te ”hot-rodden” zijn gevaarlijk voor de rijder.
Gebruik alleen de voorgeschreven
service- en vervangingsonderdelen van
Cannondale en/of de fabrikant van de
aandrijfeenheid.
11
SLEUTEL
Gebruik van de sleutel
1. Hoofdsleutel
2. Reservesleutel
a. Serienummer
12345
12345
a
1
2
Let op:
Na een groot aantal ritten en wasbeurten
kan het accuslot droog worden en lastiger
te openen/sluiten. Om dit te voorkomen kun
je elke keer als je de ketting smeert, meteen
een paar druppels kettingolie op de sleutel
aanbrengen, de sleutel vervolgens in het slot
steken en het slot openen en weer sluiten.
De sleutel vervolgens uit het slot halen en
schoonmaken.
Noteer hier het serienummer van JOUW
sleutel:
________________________________________
OPMERKING
Nooit gaan rijden met de sleutel in het
accuslot.
De sleutel na gebruik altijd verwijderen
uit het slot. De sleutels kunnen worden
gestolen of per ongeluk afbreken in het
slot. Bewaar de sleutels op een veilige plek.
SLEUTEL
1
2
3
Gebruik van de sleutel
Verwijder de accudeksel voordat je de sleutel
omdraait. De deksel kan onafhankelijk van de
accu worden verwijderd.
De sleutel wordt gebruikt om de accu te
vergrendelen.
De illustratie hierboven toont een sleutel (1) in
het accuslot. Het slot bevindt zich linkerzijde
van de fiets ter hoogte van de balhoofdbuis.
Om bij het sleutelgat te komen, haal je het
verzonken afdekkapje met je vinger uit de-
opening in het frame.
Noteer het serienummer van de sleutel voor
toekomstig gebruik of bij vervanging van de
sleutel.
Als de sleutels worden verloren of gestolen, of
als je extra reservesleutels wilt hebben, neem
dan contact op met de sleutelfabrikant die
genoemd is in de paragraaf ”Specificaties
elders in deze handleiding.
.
12
Mavaro Neo OMS
TECHNISCHE INFORMATIE
Specificaties
138225 Rev 2 (08/20)
TECHNISCHE INFORMATIE
Specificaties
Onderdeel Specificatie
Aandrijfsysteem
Bosch Performance Line CX
Bosch Performance Line
Bosch Active Line Plus
Accu
Bosch Powertube 625Wh
Bosch Powertube 500Wh
Gebruikershandleiding aandrijfsysteem
https://www.bosch-ebike.com/
Balhoofdbuis Cannondale Si
Balhoofdlager Geïntegreerd, Cannondale HeadShok 1.56”
Bottom Bracket: Type/breedte Bosch aandrijfeenheid
Voorderailleur N/A
Zadelpen: Diameter/Klem 31.6mm/36.4mm
Min. insteek zadelpen 65mm
Max. insteek zadelpen SM: 190mm MD: 270mm LG:330mm
Bandenmaat x Max. bandbreedte 700c x 48mm
Remmen: Bevestigingstype / Min./Max.
schijfremdiameter
Achter: Post Mount / 160 mm / 180 mm
Assen: Type/lengte
Achter: QR/135  9 mm of interne
versnellingsnaaf
Gebruiksdoel ASTM GEBRUIKSKLASSE 2: Algemeen gebruik
Max. Gewichtslimiet: Totaal (rijder + volledige
uitrusting)
330 lbs/150kg
Technische kenmerken:
Verwisselbare schuivende achterdropouts
Bidonnokken aan de balhoofdbuis
Dagrijverlichting (geïntegreerd in de balhoofdbuis)
13
TECHNISCHE INFORMATIE
Geometrie
C
EK
G
B
A
I
J
D
O
L
M
F
H
N
75 mm
Geometrie
Afmetingen = centimeters
Onderdeel Framemaat SM MD LG
A Seat Tube Length 44 52 58
B Top Tube Horizontal 58 60.5 63.8
C Head Tube Angle 69° 69° 69°
D Seat Tube Angle Eective 72° 72° 72°
E Standover 40 40 40
F Head Tube Length 13.4 13.4 16
G Wheelbase 111.8 114.3 117.7
H Front Center 64.1 66.6 70
I Chain Stay Length 48.8 48.8 48.8
J Bottom Bracket Drop 7.9 7.9 7.9
K Bottom Bracket Height 28.4 28.4 28.4
L Fork Rake 4.5 4.5 4.5
M Trail 9.1 9.1 9.1
N Stack 64.7 64.7 67.2
O Reach 37 39.5 42
14
Mavaro Neo OMS
TECHNISCHE INFORMATIE
Verstelbare stuurpen
138225 Rev 2 (08/20)
Verstelbare stuurpen
Hoekverstelling stuurpen
Verhoogde stuurpen
Verlaagde stuurpen
KAPPEN
(in afb. 2-3 mm losgedraaid)
Max. markering
Min. markering
M8
15 – 18 Nm
KAPBOUT
(in afb. losgedraaid)
teeth
1. Draai met behulp van de 6 mm inbussleutel de M8 kapbout tegen de klok in los. Controleer
zorgvuldig of de kappen aan beide zijden los zijn gekomen en ongeveer 23 mm ruimte hebben
ten opzichte van de stuurpenbehuizing.
2. Pas de stuurpenhoek aan door de stuurpenbehuizing omhoog of omlaag te draaien. Zorg dat de
stuurpenhoekverstelling NIET voorbij de MAX- of MIN-markering komt te staan of de werking
van de interne kabelgeleiding hindert.
3. Nadat de stuurpenhoek is aangepast moet je er bij het opnieuw vastzetten van de M8 kapbout
op letten dat de vertanding op de beide zijkappen volledig aangrijpt in de vertanding in de stuur-
penbehuizing. Als dat niet het geval is, stop dan met het aandraaien van de kapbout, verdraai
de stuurpenbehuizing een klein beetje totdat de vertanding volledig aangrijpt. Zet daarna de
kapbout vast.
4. Zet de M8 kapbout vast met 1518 Nm met behulp van een momentsleutel om alle speling uit de
stuurpen te halen.
15
TECHNISCHE INFORMATIE
Verstelbare stuurpen
Stuurverstelling
M5 KLEMPLAATBOUTEN
> 1 mm
> 1 mm
1
23
4
STUURPEN
Naar beneden draaien
7-8 N·m
Stapsgewijs en gelijkmatig aandraaien
STUUR
Naar boven draaien
1. Draai met behulp van een 4 mm inbussleutel de M5 klemplaatbouten tegen de klok in los,
totdat de bouten los genoeg zitten om het stuur te kunnen verstellen.
2. Verdraai het stuur totdat de gewenste positie en hoek zijn bereikt.
3. Zodra het stuur is versteld, draai de M5 bouten vast met een 4 mm inbussleutel gekoppeld aan
een momentsleutel. Draai de bouten met de klok mee vast in de hierboven aangegeven volgor-
de. Het aanhouden van deze volgorde zorgt ervoor dat er gelijkmatig kracht wordt uitgeoefend
op de klemplaat en het stuur.
4. Herhaal stap 3 totdat elke klemplaatbout met 78 Nm koppel gelijkmatig is vastgezet.
5. Zorg dat het stuur niet verschuift of verdraait en dat er ongeveer 1 mm gelijkmatig verdeelde
ruimte zit tussen de klemplaat en de stuurpenbehuizing, zoals getoond in bovenstaande
afbeelding.
16
Mavaro Neo OMS
TECHNISCHE INFORMATIE
Verstelbare stuurpen
138225 Rev 2 (08/20)
Verstellen van de Kiox displayhouder
BOVENSTE HOUDER
ONDERSTE M5 HOUDERBOUTEN
KLEMBOUT
DISPLAY-EENHEID
Naar boven draaien
Naar beneden draaien
M4
2-3
N·m
(stuur niet getoond voor overzichtelijkheid)
1. Draai de M4 bout aan de onderzijde van de onderste houder met een 4 mm inbussleutel tegen
de klok in enkele slagen los totdat de KIOX displayhouder kan worden versteld.
2. Verstel de houder door hem naar boven/beneden te draaien om de gewenste kijkhoek op het
display te verkrijgen.
3. Gebruik een momentsleutel om de M4 klembout vast te zetten met 23 Nm. Controleer of de
houder stevig vastzit om verschuiven tijdens het fietsen te voorkomen.
17
TECHNISCHE INFORMATIE
Verstelbare stuurpen
Kabelverbinding naar Kiox-display (alleen voor service centers)
2-3 N·m
(stuur niet getoond voor overzichtelijkheid)
USB-POORT
KLEMBOUT
(losgedraaid)
in onderste stand
Opstaande
randraakt
klemplaat
KLEMBOUT
in bovenste stand
Weggedraaid van klemplaat
Werkzaamheden aan de interface met het Kiox-display zijn voorbehouden aan erkende
serviceprofessionals op het gebied van aandrijfsystemen. De softwaretools zijn niet beschik-
baar voor consumenten.
1. Draai de M4 bout aan de onderzijde van de onderste houder met een 4 mm inbussleutel tegen
de klok in enkele slagen los totdat de KIOX displayhouder kan worden versteld.
2. Draai de klembout los zodat de houder omhoog geschoven kan worden ten opzichte van de
klemplaat. Schuif de houder zover omhoog dat de klembout zich in de onderste stand van de
onderste houder bevindt (linker illustratie in bovenstaande figuur).
3. Zodra je de USB-poort aan de achterzijde van de houder kunt zien, verwijder dan het afdekrub-
ber en koppel de USB-kabel aan het display om de software te upgraden of bestanden te
downloaden.
4. Zodra je klaar bent met het upgraden van de unit, voorzichtig de USB-kabel loskoppelen en de
M4 bout terugplaatsen naar de bovenste stand in de onderste houder. Zorg er ook voor dat de
opstaande rand aan de binnenzijde van de houder de klemplaat raakt (zie rechter illustratie in
bovenstaande figuur).
5. Gebruik een 4 mm inbus of een momentsleutel; om de M4 bout vast te zetten met 23 Nm.
Controleer nogmaals of de houder stevig vast zit om te voorkomen dat hij losraakt tijdens het
rijden.
18
Mavaro Neo OMS
TECHNISCHE INFORMATIE
Dagrijverlichting
138225 Rev 2 (08/20)
Dagrijverlichting
Hoe werkt het:
De dagrijverlichting schakelt automa-
tisch IN rijdens daglichtomstandigheden
als het aandrijfsysteem wordt inge-
schakeld. De stroom is afkomstig van het
aandrijfsysteem.
De dagrijverlichting schakelt automa-
tisch UIT bij schemer, matige lichtom-
standigheden en in het donker, of als het
aandrijfsysteem wordt uitgeschakeld.
Het systeem werkt onafhankelijk van de
AAN/UIT- stand van andere verlichting
op de fiets. >> Zodra het dagrijlicht
ingeschakeld wordt zal de koplamp
automatisch uitgeschakeld worden en
worden en andersom.
Koplampmet zeer
felle lichtbundel.
DAGRIJVERLICHTING
Werkt alleen overdag.
WAARSCHUWING
Gebruiksdoel - overdag te gebruiken voor
verhoging van de zichtbaarheid van de rijder
ten opzichte van andere fietsers, wandelaars
en automobilisten.
Niet-bedoeld voor- het verlichten van de
weg, gevaren op de weg of als nachtverlicht-
ing. Dit is geen heldere of hoog-intensieve
lamp die bedoeld is voor het verlichten van de
weg of obstakels op de weg.
Lees je Cannondale Gebruikershandleiding
voor meer informatie over de verschillende
typen fietsverlichting.
Als je deze waarschuwing negeert, kun je door
een ongeval ernstig letsel oplopen, verlamd
raken of overlijden.
Lichtgevoelige sensor. Niet
afdekken!
19
TECHNISCHE INFORMATIE
Overzicht bekabeling
SP
RD
RD
RB
RB
FB
SP
RL
FB
Overzicht bekabeling
RB  Achterremleiding
FB  Voorremleiding
SP  Remote-bediening zadelpen
(optioneel)
RD  Buitenkabel achterderailleur
Let op:
Ga niet zelf aan de slag met de kabelgeleiding. Door de complexe aard van de onderdelen en de
hoeveelheid demontagewerkzaamheden die nodig is om bij de bekabeling te komen, is het ver-
standiger om reparaties of vervangingen van de accu en binnen- of buitenkabels te laten uitvoeren
door een geautoriseerd Cannondale e-Bike service center.
Identificatie van onderdelen
20
Mavaro Neo OMS
TECHNISCHE INFORMATIE
Overzicht bekabeling
138225 Rev 2 (08/20)
SP
RD
RD
RB
RB
FB
SP
RL
FB
21
TECHNISCHE INFORMATIE
Accu-laadpoort
Accu-laadpoort
Het verbinden van de laadkabel met de
laadpoort:
1. Plaats de fiets en de lader op een veilige
plek waar beide ongestoord kunnen staan
tijdens het opladen.
2. Haal de afsluitdop van de laadpoort (1)
3. Steek de voorgeschreven stekker in de
laadpoort (2).
4. Als de accu volgeladen is, de stekker uit
de laadpoort verwijderen en de afsluitdop
terugplaatsen. Zorg dat de afsluitdop
volledig in de frameopening valt.
5. Haal de stekker van de lader uit het
stopcontact.
WAARSCHUWING
Volg de instructies van de fabrikant van het
aandrijfsysteem betreende het laden en
het gebruik van de accu.
Onjuist opladen of verkeerd gebruik kan
resulteren in brand of een explosie,
hetgeen weer kan leiden tot zwaar letsel
of overlijden.
Steek alleen de voorgeschreven laadstek-
ker in de laadpoort en geen andere
stekkers of objecten.
De laadpoort voor de accu zit aan de linkerzijde van de fiets bij de balhoofdbuis. Via de laadpoort
kan de accu worden opgeladen terwijl deze nog in de fiets zit.
1
2
22
Mavaro Neo OMS
TECHNISCHE INFORMATIE
Powertube accu
138225 Rev 2 (08/20)
Powertube accu
Het verwijderen van de accu:
1. Zorg dat de fiets stevig rechtop staat en
niet kan omvallen.
2. Controleer of het aandrijvingssysteem is
uitgeschakeld (OFF).
3. Schuif het veerslot van de deksel (10)
met je vinger naar beneden en trek de
accudeksel omhoog uit het frame.
4. Haal de afsluitdop van het sleutelgat
uit het frame; steek de sleutel (5) in het
sleutelgat.
5. Draai de sleutel tegen de klok in en houdt
hem vast om de accu los te maken.
6. De accuvergrendeling (7) die zich
bovenaan de accu bevindt indrukken.
7. Zodra de vergrendeling is ingedrukt zal
de accu uit de houder uit de bovenste
accu-connector schuiven.
Terugplaatsen van de accu:
1. Zorg dat de fiets stevig rechtop staat en
niet kan omvallen.
2. Schuif het onderste deel van de accu
in het frame zodat de accu-connector
contact maakt met de onderste fra-
me-connector (4).
3. Draai de sleutel met de klok mee om het
bovenste slotmechanisme te activeren (6).
4. Haal de sleutel uit het slot.
De accu van het aandrijfsysteem (2) is in de onderbuis geplaatst.
De accu kan worden geladen via de laadpoort (8) of kan uit de fiets worden gehaald om te laden.
5. Schuif de lipjes van de accudeksel
in de opening, laat de deksel over de
frameopening vallen terwijl je het veerslot
naar beneden drukt.
6. Laat het veerslot los om de deksel te
vergrendelen.
OPMERKING
Niet met de fiets rijden als de accudeksel
niet op het frame zit. Dan kan er vuil, water
en andere verontreiniging in het frame
komen en/of de accu beschadigd raken.
WAARSCHUWING
Periodically check to make sure the bat-
tery is securely mounted inside the frame.
Controleer regelmatig of de accu nog stevig
in het frame bevestigd zit.
De accu altijd controleren na een val of
botsing. Check of er geen losse of beschad-
igde onderdelen zijn.
Gebruik alleen de voorgeschreven accu. De
accu of andere onderdelen nooit modifi-
ceren.
Als de accu uit het frame wordt gehaald, de
accudeksel terug in het frame plaatsen en
vergrendelen.
Als er schade wordt geconstateerd, dan niet
op de fiets rijden.
Zorg dat beschadigde onderdelen worden
vervangen door nieuwe. Neem contact op
met je Cannondale-dealer.
23
TECHNISCHE INFORMATIE
Powertube accu
10
8
Top view
Bottom view
3
7
1
2
4
6
12
9
5
1. Accudeksel
2. Accu
3. Accu-connector
4. Frame-connector
5. Sleutel
6. Accuveerslot
7. Accuontgrendelingknop
8. Laadpoort
9. Handvat van accudeksel
10. Veerslot accudeksel
Identificatie van onderdelen
Verwijder de accudeksel voordat je de sleutel
omdraait. De deksel kan onafhankelijk van de
accu worden verwijderd.
24
Mavaro Neo OMS
VERVANGINGSONDERDELEN
Frame
138225 Rev 2 (08/20)
VERVANGINGSONDERDELEN
K73011
K28031 (Tapered)
K25011
K32081 (Tapered 1.5”)
K32071 (Headshok)
K28011
K28021 (Headshok)
M6
9
N·m
10 N·m
M8
NGLI-2
between
brackets
and Node
K76011
K33031
K33021
M6
9
N·m
K76021
2X
K32061
2X
A
A
A
K34041
ID
Onderdeel-
nummer
Omschrijving
A K32048 Shift And Brake Grommets
K34041
Mavaro Neo Battery Rail
Mounting Kit
K76021
Mavaro Neo HT Bottle Cage
Spacer Kit
K32061
Mavaro Neo Frame Cable
Guides
K34041
Mavaro Neo Battery Rail
Mounting Kit
ID
Onderdeel-
nummer
Omschrijving
K76011
Mavaro Neo Gen 4 DU Mounting
Hardware
Frame
25
VERVANGINGSONDERDELEN
Frame/Stuurpen/Dropouts
K73011
K28031 (Tapered)
K25011
K32081 (Tapered 1.5”)
K32071 (Headshok)
K28011
K28021 (Headshok)
M6
9
N·m
10 N·m
M8
NGLI-2
between
brackets
and Node
K76011
K33031
K33021
M6
9
N·m
K76021
2X
K32061
2X
A
A
A
K34041
ID
Onderdeel-
nummer
Omschrijving
K32071
Mavaro Neo Headshok Steerer
Cable Guide
K32081
Mavaro Neo 1.5” Steerer Cable
Guide
K25011 Mavaro Neo Steerer Stop
K28021 Mavaro Neo Headshok Stem
K28031 Mavaro Neo 1.5” Stem
K28011 Mavaro Neo Stem Cover
K73011 Mavaro Neo Kiox Display mount
ID
Onderdeel-
nummer
Omschrijving
K33021 Derailleur Hanger QR ST DS 079
K33031 Derailleur Hanger QR SS DS 080
K76011
Mavaro Neo Gen 4 DU Mounting
Hardware
Frame/Stuurpen/Dropouts
26
Mavaro Neo OMS
VERVANGINGSONDERDELEN
Bescherming/deksels
138225 Rev 2 (08/20)
K28011
K11051
K34131
2 N·m
K34159
K13011
K34140
See Table
K34111
K34121
K34081
K34091
K14021
K11041
K14011
K11031
Bescherming/deksels
ID
Onderdeel-
nummer
Omschrijving
K34121 Node Plugs
K11051 Mavaro Neo Chainguard
K34131 Remixte DT Guard
K28011 Mavaro Neo Stem Cover
K34159 Charge Port Cover V2
K34140 Key Hole Cover w/ Leash
K34111 Gen 3 Battery Gap Cover
ID
Onderdeel-
nummer
Omschrijving
K3410110 Battery Cover Top Exit GRY
K3410130 Battery Cover Top Exit CHP
K3410140 Battery Cover Top Exit MDN
K3410150 Battery Cover Top Exit CRD
K34081 Mavaro Neo Gen 3 Motor Cover
K34091 Mavaro Neo Gen 4 Motor Cover
K3410170 Battery Cover Top Exit BLK
27
VERVANGINGSONDERDELEN
Achterdrager/Verlichting/Spatborden (Mud Guards)
K28011
K11051
K34131
2 N·m
K34159
K13011
K34140
See Table
K34111
K34121
K34081
K34091
K14021
K11041
K14011
K11031
ID
Onderdeel-
nummer
Omschrijving
K13011 Mavaro Neo Rear Rack
K14011
Mavaro Neo Light and Radar
Mount
K11031 Mavaro Neo Fender Set
K11041
Mavaro Neo Front Fender Mount
Hardware
K14021 Mavaro Neo Headtube Light
Achterdrager/Verlichting/Spatborden (Mud Guards)
28
Mavaro Neo OMS
EBIKE ONDERHOUD
Voor en na elke rit:
138225 Rev 2 (08/20)
EBIKE ONDERHOUD
WAARSCHUWING
Voer voor en na elke rit een inspectie uit. Regelmatige controle is noodzakelijk om problemen
vroegtijdig te signaleren en op te lossen voordat ongevallen plaatsvinden. Niet met de fiets rijden als
de fiets niet normaal functioneert of defecte, beschadigde of ontbrekende onderdelen heeft. Laat
schade inspecteren en repareren bij je Cannondale-dealer voordat je weer gaat rijden.
Als je deze waarschuwing negeert, kun je door een ongeval ernstig letsel oplopen, verlamd raken of
overlijden.
Voor en na elke rit:
Maak de fiets schoon en voer een visuele inspectie uit van het gehele fietsframe.
Let op scheurtjes of andere schade. Zie ook het hoofdstuk ’Veiligheidsinspecties’ van
je Cannondale Bicycle gebruikershandleiding
Zorg dat de accu volledig is opgeladen en stevig bevestigd is. Volg de instructies van de
fabrikant voor het opladen van de accu. De laadcapaciteit en ontladingscapciteit van de
accu neemt in de loop van de tijd af. Oudere accu’s moeten worden vervangen als ze niet
meer binnen de aangegeven tijd opladen en/of als ze geen betrouwbaar vermogen meer
leveren.
Test het aandrijfsysteem en controleer of alles normaal functioneert.
Als je e-bike is uitgerust met een verlichtingssysteem (remlichten, koplampen, achterlich-
ten en/of kentekenplaatverlichting), controleer dan of al deze lampen normaal function-
eren.
Controleer of de remmen goed werken. Remblokken en remschijven slijten harder op
e-bikes dan op reguliere fietsen. Ze moeten dus ook vaker worden gecontroleerd en
vervangen.
Controleer de bandenspanning en de conditie van de wielen. Zorg dat de banden niet be-
schadigd en niet teveel versleten zijn. Zorg dat er geen gebroken of ontbrekende wielond-
erdelen zijn en dat de wielen stevig in het frame bevestigd zijn.
Zorg dat de aandrijfketting schoon, goed ingevet en in goede conditie is. Kettingen slijten
harder op e-bikes dan op reguliere fietsen. Ze moeten dus ook vaker worden gecon-
troleerd en vervangen. Zorg dat het versnellingssysteem normaal functioneert over het
gehele versnellingsbereik.
Controleer de conditie van de elektrische kabels, en zorg dat ze geen knikken of schuur-
plekken hebben. Controleer of de kabels bij de dropouts goed zijn gemonteerd om con-
tact met de remschijven te voorkomen.
29
EBIKE ONDERHOUD
Onderhoud aan je fiets
Onderhoud aan je fiets
1. Lees je Cannondale Bicycle gebrui-
kershandleiding voor informatie over de
verantwoordelijkheden van de eigenaar
voor routinematige inspecties en onder-
houd aan de fiets.
Neem contact op met je geautoriseerde
Cannondale-dealer om samen een
volledig onderhoudsprogramma te maken
dat past bij jouw rijstijl, de gebruiksom-
standigheden en de gemonteerde
componenten.
Volg de onderhoudsaanbevelingen die
worden gegeven door de fabrikanten van
de verschillende componenten op je fiets.
2. Het is aan te bevelen je fiets na de
eerste 150 km naar je geautoriseerde
Cannondale-dealer te brengen voor een
eerste inspectie. Dan worden de volgende
zaken gecontroleerd: het aandrijfsysteem,
conditie van de ketting, het schakel-
mechanisme, accessoires, conditie van
de wielen en banden, remmen, enz. Dit
bezoek aan je dealer is een startpunt voor
regelmatige controle, afhankelijk van hoe
en waar je rijdt.
3. Breng je fiets elke 1000 km naar je
geautoriseerde Cannondale-dealer voor
een meer uitvoerige controle van de totale
fiets, het opnieuw afstellen en vervangen
van slijtage-onderdelen. E-bikes hebben
hogere slijtage van wielen, banden,
kettingen en remmen.
Onderhoud aan het
aandrijfsysteem
OPMERKING
Onderdelen van het aandrijfsysteem
mogen alleen worden onderhouden bij
een geautoriseerd service center. Dit
garandeert de kwaliteit en de veiligheid
van het aandrijfsysteem.
Nooit zelf proberen om onderdelen van het
aandrijfsysteem te openen of uit het frame
te verwijderen of zelf werkzaamheden aan
het systeem uit te voeren. Ook andere
componenten van het aandrijfsysteem
(bv. de ketting, kettingblad voor, cassette
achter, achterderailleur, crankarm)
moeten worden onderhouden door een
geautoriseerde Cannondale-dealer.
Vervangingsonderdelen moeten identiek
zijn aan de originele Cannondale-
specificaties voor de fiets. Het vervangen
van componenten zonder originele
specificaties kan leiden tot overbelasting
of andere schade aan de aandrijfeenheid.
De garantie komt te vervallen indien het
aandrijfsysteem ongeautoriseerd wordt
geopend of onderhouden.
30
Mavaro Neo OMS
EBIKE ONDERHOUD
Schoonmaken:
138225 Rev 2 (08/20)
Schoonmaken:
Gebruik voor het schoonmaken van je fiets
een natte spons of zachte borstel met alleen
milde zeep en water. Spoel de spons vaak uit.
Spuit geen water direct op de bedieningseen-
heid of de componenten van het aandrijfsys-
teem.
OPMERKING
Gebruik nooit een hogedrukreiniger en
droog de fiets niet met perslucht. Hierdoor
wordt vuil in de afgedichte componenten
en elektrische verbindingen/componenten
geperst waardoor corrosie of onmiddel-
lijke schade door water kan ontstaan of
waardoor de slijtage hoger wordt.
WAARSCHUWING
Zorg dat de elektrische componenten
niet nat worden.
Zorg dat de fiets stevig rechtop staat en
niet per ongeluk kan omvallen tijdens het
schoonmaken.
Vertrouw niet op de fietsstandaard.
Gebruik een wielstandaard of een werk-
standaard om de fiets rechtop te houden
tijdens het schoonmaken.
31
Record
NOTITIES
Gebruik deze paginas om belangrijke informatie te noteren over je fiets
(bijvoorbeeld: onderhoudshistorie, dealercontactinformatie, instellingen,
enzovoort.)
NOTITIES
Record
32
Mavaro Neo OMS
NOTITIES
Record
138225 Rev 2 (08/20)
www.cannondale.com
© 2020 Cycling Sports Group
Mavaro Neo Supplement gebruikershandleiding
138225 Rev 2
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Mail: Postbus 5100
Visits: Hanzepoort 27
7570 GC, OLDENZAAL, Netherlands
klantenservice@cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.co.uk
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34

Cannondale Mavaro Neo de handleiding

Type
de handleiding