Reely 1406735 Handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Reely 1406735 Handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
83
Inhoudsopgave
Pagina
1. Inleiding .............................................................................................................................................................84
2. Verklaring van symbolen ....................................................................................................................................85
3. Voorgeschreven gebruik .................................................................................................................................... 85
4. Leveringsomvang ..............................................................................................................................................85
5. Benodigde accessoires ......................................................................................................................................86
6. Veiligheidsvoorschriften ..................................................................................................................................... 87
a) Algemeen ....................................................................................................................................................87
b) Montage .......................................................................................................................................................88
c) Ingebruikname .............................................................................................................................................88
d) Rijden van het voertuig ................................................................................................................................89
7. Batterij- en accuvoorschriften ............................................................................................................................90
8. Ingebruikname ................................................................................................................................................... 92
a) Stuurservo inbouwen ...................................................................................................................................92
b) Elektrische motor inbouwen ........................................................................................................................92
c) Rijregelaar inbouwen ...................................................................................................................................94
d) Ontvanger inbouwen ...................................................................................................................................94
e) Wielen monteren .........................................................................................................................................95
f) Carrosserie voorbereiden ............................................................................................................................ 95
g) Accu's/batterijen in de zender plaatsen ....................................................................................................... 95
h) Zender in gebruik nemen .............................................................................................................................95
i) De rijaccu in het voertuig plaatsen ..............................................................................................................96
j) Aansluiten van het rijaccu op de rijdregelaar ...............................................................................................96
k) Rijregelaar inschakelen ...............................................................................................................................97
l) Besturing instellen .......................................................................................................................................97
m) Carrosserie opzetten en bevestigen ............................................................................................................98
n) Het voertuig besturen ..................................................................................................................................98
o) Rijden stoppen .............................................................................................................................................98
9. Instelmogelijkheden op het voertuig ..................................................................................................................99
a) Wielvlucht instellen ...................................................................................................................................... 99
b) Spoor instellen ...........................................................................................................................................101
c) Mechanische verlaging ..............................................................................................................................102
d) Schokdempers instellen ............................................................................................................................103
84
Pagina
10. Reiniging en onderhoud ...................................................................................................................................104
a) Algemeen ..................................................................................................................................................104
b) Voor, resp. na elke rit ................................................................................................................................. 104
c) Wiel vervangen ..........................................................................................................................................105
11. Verhelpen van storingen .................................................................................................................................. 106
12. Afvoer ..............................................................................................................................................................108
a) Algemeen ..................................................................................................................................................108
b) Batterijen en accu's ...................................................................................................................................108
13. Technische gegevens ......................................................................................................................................109
1. Inleiding
Geachte klant,
Hartelijk dank voor de aanschaf van dit product.
Dit product voldoet aan de voorwaarden van de nationale en Europese wetgeving.
Volg de instructies van de gebruiksaanwijzing op om deze status van het apparaat te handhaven en een ongevaarlijke
werking te garanderen!
Deze gebruiksaanwijzing hoort bij dit product. Deze bevat belangrijke instructies voor de ingebruikname en
bediening. Let hierop, ook wanneer u dit product aan derden doorgeeft.
Bewaar deze gebruiksaanwijzing zorgvuldig voor toekomstige referentie!
Alle vermelde bedrijfs- en productnamen zijn handelsmerken van de respectievelijke eigenaren. Alle rechten voor-
behouden.
Bij technische vragen kunt u zich wenden tot onze helpdesk.
Voor meer informatie kunt u kijken op www.conrad.nl of www.conrad.be.
85
2. Verklaring van symbolen
Een uitroepteken in een driehoek wijst op speciale gevaren bij gebruik, ingebruikneming of bediening.
Het "pijl"-symbool wijst op speciale tips en bedieningsvoorschriften.
3. Voorgeschreven gebruik
Dit product is een modelvoertuig met vierwielaandrijving.
Het chassis is voorgemonteerd. Voor het gebruik zijn er echter nog verschillende onderdelen nodig die niet in de
leveringsomvang zijn inbegrepen, neem hiervoor hoofdstuk 5 in acht.
Het product is geen speelgoed. Het is niet geschikt voor kinderen onder de 14 jaar.
Neem alle veiligheidsvoorschriften en andere informatie van deze gebruiksaanwijzing in acht.
U alleen bent verantwoordelijk voor een veilige werking van het model!
4. Leveringsomvang
• Voorgemonteerdchassis
• Accessoireset(clipsvoor hetverstellen vandeschokdempers, motor-koellichaam,motorritsel, stelschroefvoor
motorritsel, servohouder, schroeven, wielmeenemermoeren, zeskantsleutel)
• Gebruiksaanwijzingvoorhetmodelvoertuig
Actuele gebruiksaanwijzingen:
1. Open de webpagina www.conrad.com/downloads in uw browser of scan de
rechts afgebeelde QR-code.
2. Kies het documenttype en de taal en voer dan het overeenkomstige bestelnum-
mer in het zoekveld in. Nadat u het zoeken hebt gestart, kunt u de gevonden
documenten downloaden.
86
5. Benodigde accessoires
Om het voertuig te gebruiken zijn nog diverse accessoires nodig die niet zijn inbegrepen.
Dit is absoluut vereist:
• Elektrischemotor+passendebevestigingsschroeven
• Rijregelaar
• Stuurservo+passendebevestigingsschroeven
• Rijaccu(idealitereen2-celligeLiPo-accuinhardcase,nominalespanning7,4V)
• Carrosserie
• 4bandenmetvelgen
• Afstandsbediening(zender,ontvanger,antennebuisjevoordeontvangerantenne)
• Accu'sofbatterijenvoordezender(voortypeenbenodigdaantal,ziegebruiksaanwijzingvandeafstandsbedie-
ning)
• Laadapparaatvoorzenderaccu's,resp.rijaccu
• Kabelbinders(omdekabelsaanhetchassisvasttemaken)
• Dubbelzijdigkleefbandofklittenband(voordebevestigingvandeontvanger,rijregelaarendeaan-/uitschakelaar
aan het chassis)
Voor een optimaal gebruik van het voertuig raden wij u verder de volgende componenten aan:
• Reservebanden(omversleten/beschadigdebandensneltekunnenwisselen)
• Montagestands(voortestritteneneeneenvoudigeronderhoud)
• Diversgereedschap(vb.schroevendraaier,spitsetang,zeskantsleutel)
• Persluchtspray(omtereinigen)
• Borglak(omlosgekomenschroefverbindingenopnieuwvasttemaken)
Op de website van het product op www.conrad.com vindt u passende accessoires en tuningonderdelen voor
het voertuig. Bovendien kunt u daar de vervangonderdelenlijst en deze gebruiksaanwijzing downloaden
(telkensbeschikbaarinhetdownload-gedeeltebijhetproduct).
87
6. Veiligheidsvoorschriften
Bij beschadigingen veroorzaakt door het niet opvolgen van deze gebruiksaanwijzing vervalt ieder
recht op garantie. Voor gevolgschade die hieruit ontstaat, zijn wij niet aansprakelijk!
Voor materiële of persoonlijke schade, die door ondeskundig gebruik of niet inachtname van de
veiligheidsvoorschriften veroorzaakt worden zijn wij niet aansprakelijk! In zulke gevallen vervalt de
garantie.
 Gewoneslijtagebijhetgebruik(bv.versletentandwielen)enschadedoorongevallen(bv.gebrokendraag-
armen, kromme chassis, enz.) vallen niet onder de garantie.
Geachte klant, deze veiligheidsvoorschriften hebben niet enkel de bescherming van het product, maar ook
de bescherming van uw gezondheid en die van andere personen tot doel. Lees daarom dit hoofdstuk zeer
aandachtig door voordat u het product gebruikt!
a) Algemeen
Let op, belangrijk!
Bij gebruik van het model kan het tot materiële schade of lichamelijke letsels komen. Houd rekening met het
feit dat u voor het gebruik van het model voldoende verzekerd bent, bijv. via een aansprakelijkheidsverze-
kering. Informeer indien u reeds beschikt over een aansprakelijkheidsverzekering voor u het model in bedrijf
neemt bij uw verzekering of het gebruik van het model mee verzekerd is.
• Hetproductisgeenspeelgoed.Hetisnietgeschiktvoorkinderenonderde14jaar.
• Hetproductmagnietvochtigofnatworden.
• Laathetverpakkingsmateriaalnietachteloosliggen.Ditkanvoorkinderengevaarlijkspeelgoedzijn.
• Debedieningenhetgebruikvanopafstandbediendemodelvoertuigenmoetgeleerdworden!Alsunognooiteen
dergelijk voertuig bestuurd heeft, moet u heel voorzichtig rijden en u eerst vertrouwd maken met de reacties van het
voertuig op de commando´s van de afstandsbediening. Wees geduldig!
Neem geen risico bij het gebruik van het model! Uw eigen veiligheid en die van uw omgeving is afhankelijk van uw
verantwoord gebruik van het model.
• Hetvoorgeschrevengebruikvanhetvoertuigverondersteldregelmatigeonderhoudswerkenenreparaties.Bijvoor-
beeld is het zo dat de banden verslijten bij gebruik of er is "ongevalsschade" bij een rijfout.
Gebruik voor de door u gewenste onderhouds- of reparatiewerken uitsluitend originele vervangonderdelen!
• Wendtuzichtotons(ziehoofdstuk1voordecontactgegevens)ofeenanderevakmanindienuvragenheeftdie
niet met behulp van deze gebruiksaanwijzing opgehelderd kunnen worden.
88
b) Montage
• Bijdeopbouwvanhetvoertuigbestaatdoorscherperanden,puntigeonderdelenenonoordeelkunigomgaanmet
gereedschap gevaar op letsels.
• Bijeenverkeerdebouwkanhettotschadeaanonderdelenvanhetvoertuigkomen,nadientotslechterijdprestaties.
Ga dus bij de bouw zorgvuldig te werk.
• Bouwhetvoertuigalleenopeenschoon,voldoendegroot,egaal,stabielvlak;beschermhetoppervlakmeteen
geschikte onderlegger tegen krassen.
• Gebruikgeengeweldbijhetmonterenvandeonderdelen;spanschroevenniettevastaan!Leteropdatschroeven,
moeren enz. correct bevestigd zijn.
Gebruik voor bepaalde bijzonder belaste schroeven/moeren een geschikte borglak.
• Gebruikvoorhetbouwengeschiktgereedschapvangoedekwaliteitingoedestaat.
• Neemuwtijd!
• Maakdedoorugebruikterijregelaarbijvoorbeeldmetdubbelzijdigekleefband(ofklittenband)inhetvoertuigvast.
• Monteerderijregelaarinhetvoertuigzovermogelijkvandeontvangerenmotorverwijderd.
• Bundeldekabelstussenmotorenrijregelaarnietmetdestuurkabelsvandestuurservoenrijregelaarofanten-
nekabel samen.
• Letopdatdekabelsvandeontvanger,stuurservo,motorenrijaccunietindraaiendeofbewegendeonderdelenvan
het voertuig kunnen raken. Gebruik kabelbinders om de kabels vast te maken.
• Hetonderstelvanhetvoertuig(spoorenrollen)isaffabriekvooringesteld.Normaalgezienzijnergeenofslechts
weinig correcties nodig. Let in elk geval toch op de overeenkomstige paragrafen in deze gebruiksaanwijzing.
c) Ingebruikname
• Deaandrijfmechaniekisgeschiktvooreenelektrischemotoreneenpassendeelektronischerijregelaar.Installeer
nooit een verbrandingsmotor.
• Hetvoertuigendebouwvormvandeaccuhouderisspeciaalvoorzienvooreen2-celligeLiPo-rijaccu(nominale
spanning7,4V)ineenhardcase-bouwvorm.Anderskanookeen6-celligeNiMH-rijaccu(nominalespanning7,2V)
worden gebruikt.
Bij gebruik van een rijaccu met meer cellen wordt de aandrijving van het voertuig overbelast en daardoor bescha-
digd(vb.versnellingsbak,differentieel).Verliesvanwaarborg/garantie!
• Plaatshetvoertuigvoorhetaansluitenvanderijaccuopeengeschikteondergrond,zodatdewielenvrijkunnen
draaien.Schakelbijdeingebruiknamesteedseerstdezenderin.Pasdaarnamagderijaccuvanhetvoertuigmet
de rijregelaar verbonden en de rijregelaar ingeschakeld worden. Dit kan anders tot onvoorziene reacties van het
voertuig leiden!
• Controleerofhetvoertuig,zoalsverwachtopcommando´safstandsbesturingreageert(besturingenaandrijving),
voordat u het van de ondergrond neemt en het met wielen op de bodem plaatst.
89
d) Rijden van het voertuig
• Eenverkeerdgebruikvanhetproductkanzwareletselsenbeschadigingentotgevolghebben!Rijddaaromalleen
zolang u direct visueel contact met het modelvoertuig heeft. Rijd daarom ook niet ´s nachts.
• Rijdalleenalsuwreactievermogennietverminderdis.Vermoeidheidofbeïnvloedingdooralcoholofmedicijnenkan
verkeerdereactiestotgevolghebben(netalsbijeenechtvoertuig).
• Metditmodelvoertuigmagunietopopenbarestraten,pleinenenwegenrijden.Gebruikhetooknietopprivaat
terrein zonder de toestemming van de eigenaar.
• Rijdnietopmensenofdierenaf!
• Vermijd hetrijdenbij zeerlagebuitentemperaturen. Kunststofonderdelenverliezen daarbijaanelasticiteit, wat
reeds bij een licht ongeval tot grote schade kan leiden.
• Rijdnietbijonweer,onderhoogspanningsleidingenofindebuurtvanzendmasten.
• Laatdezendersteedsingeschakeldzolanghetmodelvoertuigingebruikis.
• Voorhetafstellenvanhetvoertuigschakeltualtijdeerstderijregelaarvanhetvoertuigafuitenontkoppeltuvervol-
gens de rijaccu volledig van de rijregelaar.
 Pasnumagdezenderuitgeschakeldworden.
• Bijzwakkebatterijen(ofaccu's)indeafstandsbedieningzaldereikwijdteverminderen.Vervangdebatterijenof
accu's door nieuwe.
Als de rijaccu in het voertuig zwak wordt, zal het voertuig langzamer rijden of niet meer correct op de zender reage-
ren.
Bij rijregelaar met ingebouwde BEC moet de rijaccu in het voertuig niet alleen zorgen voor de stroomvoor-
ziening van de motor via de rijregelaar, maar wekt de rijregelaar ook de voor de werking nodige spanning/
stroom voor de ontvanger en de stuurservo op.
Bij te lage spanning van de rijaccu kan daarom de spanning aan de ontvanger verlagen, wat ervoor zorgt
dat het voertuig niet meer op de stuurbevelen van zender regeert.
 Inditgevalbeëindigtuhetrijdenonmiddellijk(rijregelaaruitschakelen,rijaccuvervanhetvoertuigscheiden,zender
uitschakelen). Vervang daarna de rijaccu van het voertuig of laad de rijaccu opnieuw op.
• Zoweldemotorendeaandrijvingalsderijregelaarenderijaccuvanhetvoertuigwordenwarmtijdenshetgebruik.
Houd voor elke vervanging van de accu een pauze van minstens 5 - 10 minuten.
Laat de rijaccu voor een oplaadsessie volledig afkoelen.
Raak de motor, de rijregelaar en de accu niet aan tot deze afgekoeld zijn. Verbrandingsgevaar!
• LetopdatdeonderspanningsherkenningbijderijregelaarisingeschakeldwanneeruhetvoertuigmeteenLiPo-
rijaccuwordtgebruikt(wijraden3,0V/celofhogeraan).Neemsteedsdegebruiksaanwijzingvanhetdooruge-
bruikte rijregelaar in acht.
 BijuitgeschakeldeonderspanningsherkenningkomthettoteendiepontladingvandeLiPo-accu,watdezevernietigt.
90
7. Batterij- en accuvoorschriften
Het gebruik van batterijen en accu's is vandaag de dag weliswaar vanzelfsprekend, maar er bestaan toch tal
vangevarenenproblemen.VooralbijLiPo-accu'smethunhogeenergie-inhoud(invergelijkingmetgewone
NiMh-accu's) moeten er diverse voorschriften in acht genomen worden aangezien er anders explosie- en
brandgevaar bestaat.
Neem altijd de volgende informatie en veiligheidsvoorschriften in acht bij het gebruik van batterijen en
accu's.
• Houdbatterijen/accu'sbuitenhetbereikvankinderen.
• Umagbatterijen/accu'snietzomaarlatenrondslingerenwegenshetgevaardatkinderenofhuisdierenzeinslikken.
In dit geval dient u onmiddellijk een arts te raadplegen!
• Umagbatterijen/accu'snooitkortsluiten,demonterenofinhetvuurwerpen.Erbestaatexplosiegevaar!
• Alsuhetproductlangeretijdnietgebruikt(bv.alsuhetopbergt),moetudeindezendergeplaatstebatterijen/accu's
verwijderen om beschadigingen door lekkende batterijen/accu´s te voorkomen. Ontkoppel de rijaccu volledig van de
rijregelaar en verwijder deze uit het voertuig.
• Lekkendeofbeschadigdebatterijen/accu'skunnenbijcontactmetdehuidverwondingenveroorzaken.Draagin
zo´n geval steeds beschermende handschoenen.
• Uitbatterijen/accu'slopendevloeistoffenzijnchemischzeeragressief.Voorwerpenofoppervlaktesdiedaarmee
in aanraken komen, kunnen deels ernstig beschadigd raken. Bewaar batterijen/accu's daarom op een geschikte
plaats.
• Traditioneleniet-oplaadbarebatterijenmogennietwordenopgeladen.Erbestaatbrand-enexplosiegevaar!Umag
alleen accu's opladen die hiervoor geschikt zijn. Gebruik geschikte laadapparaten.
• Letbijhetplaatsenvandebatterijen/accu'senbijdeaansluitingvanderijaccuopdejuistepolariteit(plus/+en
min/-).
• Umagnooitbatterijenenaccu'sdoorelkaargebruiken!Gebruikvb.voordezenderofwelbatterijenofwelaccu's.
• Vervangsteedsdehelereeksbatterijen/accu'sindeontvangerenzender.Umaggeenvolleenhalfvollebatterijen
of accu's door elkaar gebruiken. Gebruik steeds batterijen of accu's van hetzelfde type en dezelfde fabrikant.
• Naargelangdeaccutechnologie(NiMH,LiPo....)iseenovereenkomstigacculaadapparaatnodig.Laadvb.LiPo-
accu's nooit met een NiMH-acculader op! Er bestaat brand- en explosiegevaar!
• OmmeercelligeLiPo-accu'sopteladenisabsoluuteengeschiktebalancernodig(ingoedeLiPo-laadapparaten
meestalreedsingebouwd).Eenbalancer(vaakookequalizergenoemd)voorkomthetoverladenvanafzonderlijke
LiPo-cellendoordeindividuelecellenspanningtecontroleren.
 BijoverladingvaneenLiPo-cel(max.celspanning4,24V)kanhettoteenopblazenvandeLiPo-accuofzelfstot
brand of explosie komen!
• Laadenkelintacteenonbeschadigdeaccu'sop.Alsdeuitwendigeisolatievandeaccu,resp.deaccubehuizing
beschadigd is of als deze een andere vorm heeft of bol staat, mag de accu in geen geval opgeladen worden. In dit
geval bestaat er een acuut gevaar voor brand en explosies!
• Umagaccu'snooitdirectnahetgebruikopladen.Laatdeaccu'saltijdeerstafkoelen(tenminste5-10minuten).
• Neemvoorhetladendeaccuuithetmodel.Ontkoppeldeaccuvoorhetopladenvolledigvanderijregelaar.
• Plaatshetlaadapparaatendeaccuopeenhittebestendig,onbrandbaaroppervlak.
91
• Laadapparaatenaccu'swordenwarmtijdenshetopladen.Houddaaromtussenlaadapparaatenaccuvoldoende
afstand. Leg de accu nooit op het laadapparaat. Dek het laadapparaat en de accu nooit af. U mag het laadapparaat
en de accu niet aan hoge/lage temperaturen en direct zonlicht blootstellen.
• Laadaccu'snooitzondertoezichtop.
• Laadaccu'sregelmatigop(ongeveerelke2-3maanden)aangezienhetandersdoorzelfontladingvandeaccutot
een diepontlading komt. Daardoor worden de accu's onbruikbaar!
 NiMH-accu's(behalvespecialebouwtypesmetweinigzelfontlading)verliezenhunenergiereedsbinnenenkele
weken.
 LiPo-accu'sbehoudenhunenergienormaalgezienmeerderemaanden.Inelkgevalwordenzedoordiepontlading
permanent beschadigd en kunnen niet meer worden gebruikt.
• Gebruiknooiteentehogelaadstroom;letopdeinformatievandefabrikantvoordeideale,resp.maximalelaad-
stroom.
• Koppeldeacculosvanhetlaadapparaatalsdeaccuvolledigopgeladenis.
• Laadapparatenenaccu'smogennietvochtigofnatworden.Erislevensgevaardooreenelektrischeschok,boven-
dien is er brand- en explosiegevaar door de accu!
Let op!
 Juisteaccu'smetLithium-technologie(LiPo-accu's)zijndoordeinternaanwezigechemicaliënuiterstvocht-
gevoelig!
92
8. Ingebruikname
a) Stuurservo inbouwen
Bevestigdeservohouders(A)aandestuurservo,letop
decorrectopstelling(afstandvandeschroefgateninhet
chassis en in de servohouders moeten later op elkaar pas-
sen!). Geschikte schroeven zijn bij uw servo inbegrepen.
De servo-as moet hierbij in de richting van het chassismid-
den wijzen.
Breng de stuurservo in de neutrale stand (middelste
stand)ensteekdeservohendel(C)opdeaandrijfasvan
de stuurservo.
Afhankelijk van de gebruikte servo moet evt. een andere
servohendel worden aangebracht aangezien de vertan-
ding van servo en servohendel niet samenpast.
Bevestig de servohendel met een schroef op de aandrijfas van de stuurservo zodat de servohendel na het inbouwen
van de stuurservo loodrecht naar boven wijst. Een passende schroef moet met de servo zijn meegeleverd.
Plaatsdestuurservoinhetvoertuigenschroefbeideservohoudersmetdedaaraangemonteerdestuurservoinde
bijhorendeopeningen(B)vast.Vierschroevenmetverzonkenkopwerdenmethetvoertuigmeegeleverd.
b) Elektrische motor inbouwen
Een passende elektrische motor moet afzonderlijk worden
aangekocht;dezebevindtzichnietindeleveringsomvang.
De motor moet voor de stroomverzorging met behulp van
2LiPo-cellen(nominaleaccuspanning7,4V)geschiktzijn
ofvoor6NiMH-cellen(nominalespanning7,2V).
Om de motor aan de motorhouderplaat te kunnen mon-
teren, moet u de volledige achteraseenheid verwijderen.
Draai hier eerst de 8 schroeven met verzonken kop van
de onderkant van het chassis uit, zie cirkelmarkeringen in
de afbeelding rechts.
B
A
B
C
93
Vervolgens draait u de 6 houderschroeven voor het tand-
wieldeksel uit. Let op de overeenkomstige positie van de
schroeven.
Neem het tandwieldeksel af, daarna kan de volledige ach-
teraseenheid worden verwijderd.
Plaatsdemotorindemotorhouderplaatenschroefdeze
lichtjesvast(schroevennognietaanspannenaangezien
eerst het motorritsel gemonteerd en afgesteld moet wor-
den!). De schroeven mogen niet te lang zijn aangezien de
motor anders in zijn functie wordt gehinderd.
Schuifofsteekhetkoellichaam(A)opdemotor.
Steekhetmeegeleverdemotorritsel(B)opdeasvande
elektromotor en schroef het met de meegeleverde steek-
schroef (C) lichtjes vast (stelschroef nog niet aanspan-
nen).
Opdat het motorritsel niet tijdens het bedrijf kan
loskomen, moet u een druppel borglak op de
schroefdraad van de stelschroef aanbrengen.
Plaatsdeachteraseenheidterugalstest.Letopdathet
motorritsel precies op het hoofdtandwiel loopt en niet opzij
is geschoven. Draai de stelschroef nu in het motorritsel
vast.
Stel vervolgens de speling in. De afstand tussen motorritsel en hoofdtandwiel moet zo klein mogelijk zijn, zonder dat
daarbij de tandwielen te strak lopen. Hoe bereikt men dit?
Maak beide bevestigingsschroeven van de motor een klein beetje los zodat hij in de motorhouderplaat kan worden ge-
schoven maar niet wankelt. Schuif de motor met het motorritsel met zachte druk in de richting van het hoofdtandwiel.
Het motorritsel en het hoofdtandwiel moeten nu zonder speling in elkaar grijpen. Dit is echter voor de levensduur van
de tandwielen niet optimaal!
Plaatseenstukjedunpapier(max.80g-papier!)tussenhetmotorritselenhoofdtandwiel.Draaihethoofdtandwiel
zodat het stukje papier tussen beide tandwielen wordt getrokken. Door de druk van het papier wordt de elektromotor
zo ver als nodig teruggeduwd.
Draai nu in deze positie de bevestigingsschroeven van de motor weer vast. Als u vervolgens het hoofdtandwiel te-
rugdraait om het strookje papier weer weg te nemen, is tussen beide tandwielen de noodzakelijke afstand ingesteld.
In het ideale geval staat het motorritsel zo dicht mogelijk bij het hoofdtandwiel, zonder dat de tanden raken
en de tandwielen daardoor strak lopen.
 Indiendetandwielen(motorritselenhoofdtandwiel)tevervanelkaarstaan,danwordenalnaenkelesecon-
den rijden de tanden van het hoofdtandwiel en het motorritsel gewoon weggefreesd - verlies van garantie/
waarborg!
 Alshetmotorritseldaarentegentegenhethoofdtandwieldrukt(detandwielenlopenspelingvrij),danleidtdit
totvermogensverlies,eenhogerstroomverbruik(demotorheeftalveelkrachtnodigomhethoofdtandwiel
te draaien) en voortijdige slijtage van het hoofdtandwiel.
Nadatzowelhetmotorritselcorrectwerdgemonteerdenhettandankenspelwerdingesteld,moetdeachteraseen-
heid opnieuw worden vastgeschroefd.
A
B
C
94
Let op dat de cardanas in de meenemer van de achteraseenheid werd gestoken.
Bevestigdeachteraseenheidmetde8schroevenmetverzonkenkopvanafdeonderzijdevanhetchassis.Plaatshet
tandwieldeksel terug en bevestig hen met de in het begin verwijderde schroeven.
c) Rijregelaar inbouwen
Derijregelaarkanaandebovenstechassisplaatwordenbevestigd.Plaatshiervoordubbelzijdigekleefbandofge-
schikte klittenband.
De aan-/uitschakelaar van de rijregelaar moet zo worden gemonteerd dat hij ook met geplaatste carrosserie makkelijk
bereikbaar is. Naargelang de bouwvorm van de aan-/uitschakelaar kan deze eveneens met dubbelzijdige kleefband
of een stuk klittenband aan het chassis worden bevestigd.
d) Ontvanger inbouwen
Verbind de uitgangskabels van de rijregelaar met de motor. Neem steeds de gebruiksaanwijzing van het door u
gebruikte rijregelaar of motor in acht.
Om de ontvanger onder te brengen, beschikt het chassis over een ontvangerbox. Draai de vier schroeven van het
deksel van de ontvangerbox uit en neem deze dan af.
Sluit de kabel van stuurservo en rijregelaar aan het juiste kanaal van de ontvanger aan. Let op de juiste polariteit van
destekkerindeontvanger.Steekdeontvangerindeontvangerbox;voerdeantennekabelnaarbuitenenschroefdan
de ontvangerbox opnieuw dicht.
Voor de ontvanger in de ontvangerbox wordt gebruikt en u de ontvangerbox dichtschroeft, moet u een
functietest van het voertuig uitvoeren.
Ter bescherming tegen trillingen raden wij u aan om de ontvanger in een beetje piepschuim te wikkelen.
Aan de zijkant van de ontvangerbox bevindt zich de houder voor het antennebuisje. Steek de ontvangerantenne door
eengeschiktantennebuisje(moetbijuwafstandsbedieningzijninbegrepen;andersalsaccessoireverkrijgbaar)en
plaats het antennebuisje in de houder.
Kort de antennekabel nooit af en wikkel hem nooit op. Dit vermindert het bereik!
Maak alle kabels met kabelbinders vast zodat deze mooi worden aangelegd en niet in de aandrijving of de stuurme-
chaniekkunnenraken.Letbovendienopdateenopderijregelaargemonteerdeventilator(indienaanwezig)nietin
zijn functie wordt gehinderd.
95
e) Wielen monteren
In de leveringsomvang bevinden zich wielmeenemermoe-
ren(A)en(B)vanverschillendebreedtes.Eenvanbeide
versies is reeds op het voertuig voorgemonteerd.
Afhankelijk van de gebruikte velg of de breedte van de
carrosserie kan het nodig zijn om de voorgemonteerde
wielmeenemermoeren te vervangen.
Verwijdereerstdewielmoeren(C)vandewielas(4)met
een geschikte steeksleutel.
Trek dan de wielmeenemermoer af en bevestig de andere.
Letdaarbijopdatdemeenemerstift(E)preciesinhetmid-
denvandewielas(D)steektenindeovereenkomstige
boutindewielmeenemermoer(A)of(B)komtteliggen.
Bijeenontbrekendemeenemerstift(E)kanergeendraaimomentvandemotorophetwielwordenovergedragen;
het wiel draait vrij door.
Schroefhetwielmetbijhetbeginverwijderdewielmoer(C)opdewielasvast.Gebruikechterbijhetvastschroeven
geen geweld aangezien anders het wiel maar moeilijk draait, waardoor de aandrijving kan worden beschadigd.
f) Carrosserie voorbereiden
Afhankelijk van de gebruikte carrosserie moeten voor de vier carrosseriehouders overeenkomstige gaten worden
geboord. Bovendien is evt. een opening voor het antennebuisje van de ontvangerantenne nodig.
Deze gaten kunnen met een speciale carrosserieboor of een standaard spiraalboor in de carrosserie worden gemaakt.
Plaatsdecarrosserieopensteldehoogtevandeplatenaandecarrosseriehouderszoindatdecarrosserieopde
juiste hoogte ligt en de wielen vrij kunnen draaien.
De bevestiging van de carrosserie op de carrosseriehouders gebeurt met overeenkomstige clips.
g) Accu's/batterijen in de zender plaatsen
Plaatsalsdatnognietgebeurde,batterijenresp.volledigopgeladenaccu'sindezender.Neemsteedsdegebruiks-
aanwijzing van de door u gebruikte afstandsbediening in acht.
h) Zender in gebruik nemen
Breng de zender in en breng de trimming voor de stuur- en rijfunctie telkens in de middenpositie.
Als de zender over een Dualrate-functie beschikt, moet deze worden gedeactiveerd of zodanig worden ingesteld dat
de stuurinslag niet begrensd wordt. Houd hiervoor rekening met de gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening.
A
B
E
D
C
96
i) De rijaccu in het voertuig plaatsen
Let op!
U mag de rijaccu nog niet met de rijregelaar verbinden. Neem eerst de zender in gebruik.
 DitvoertuigofdeaandrijfmechaniekisuitsluitendgeschiktvooreenLiPo-rijaccumet2cellen(nominale
spanningvanderijaccu7,4V)ofeenNiMH-rijaccumet6cellen(nominalespanningvanderijaccu7,2V).
Bij gebruik van rijaccu's met meer cellen wordt de aandrijving van het voertuig overbelast en daardoor
beschadigd, verlies van waarborg/garantie!
Belangrijk!
 AlseenLiPo-accualsrijaccuwordtgebruikt,controleertuindebasisinstellingvandedoorugebruikte
rijregelaarofdeonderspanningsbescherminggeactiveerdis(wijadviseren3,0V/cel).Bijuitgeschakelde
onderspanningsherkenningkomthetanderstoteendiepontladingvandeLiPo-accu,watdezevernietigt.
Als een NiMH-rijaccu wordt gebruikt, moet u de onderspanningsherkenning uitschakelen.
Neem hiervoor de gebruiksaanwijzing van het door u gebruikte rijregelaar in acht.
Verwijder de beugel(A) van deaccuhouder door beide
borgclips(B)uittetrekkenendebeugeldannaarboven
uit te trekken.
Plaatderijaccuzodanigdatdeaansluitkabelvandeaccu
naar achter wijst. Anders kan de aansluitkabel de stuur-
mechaniek in haar werking hinderen.
Plaatsde beugel vande accuhouder terugen bevestig
deze met de in het begin verwijderde borgclips.
j) Aansluiten van het rijaccu op de rijdregelaar
Zet de rijregelaar eerst uit.
Neem aansluitend de zender in bedrijf. Zet de trimming voor de rij- en stuurfunctie in de middenpositie. Laat de gas-
hendel van de zender los zodat deze in de middenpositie staat.
 Omtevermijdendatdewielenplotsbeginnentedraaienenzodoendeookhetvoertuigbegintterijden(bijv.
als de trimming voor de aandrijving versteld is), moet u het modelvoertuig op een geschikte ondergrond
plaatsen(ofeenstartbox),zodatdewielenbijeenstoringvrijkunnendraaien.
Steek uw hand niet in de aandrijving. Houd de wielen niet vast.
Sluitnupasderijaccuaanopderijregelaar.Letdaarbijopdejuistepolariteit(plus/+=rodekabel,min/-=zwarte
kabel).
B
A
B
97
k) Rijregelaar inschakelen
Nadatudezenderhebtingeschakeldenvoorbereid(ziehoofdstuk8.j)kuntuderijregelaarinschakelen.
Afhankelijk van de door u gebruikte rijregelaar moeten bij de eerste ingebruikname evt. de neutrale stand en de
volgasposities voor het vooruit en achteruit rijden worden geprogrammeerd en andere functies, indien beschikbaar
(bijv.accutype,onderspanningsherkenning,etc.).Neemsteedsdegebruiksaanwijzingvanhetdoorugebruikterij-
regelaar in acht.
Mocht de aandrijving van het voertuig starten, hoewel de gas-/remhendel op de zender zich in de neutrale positie
bevindt, verstel dan de trimming op de zender tot de motor blijft staan.
Controleer nu de aandrijf- en stuurfuncties van het voertuig.
l) Besturing instellen
Nadat u het voertuig zoals in de voorgaande hoofdstukken heeft klaargemaakt, moet tot slot de besturing nog worden
afgesteld opdat het voertuig correct bestuurbaar is.
Bijeenpistoolgreep-zendermoethetdraaiwieldaarvoorwordenlosgelatenzodathetindemiddenpositie(neutrale
positie) staat. Zet ook de trimming voor de stuurfunctie in de middenpositie.
Als de zender over een dualrate-functie beschikt, moet deze worden gedeactiveerd.
De servohendel op de servo moet nu verticaal naar boven staan. Als dit niet het geval is, kunt u makkelijk verkeerde
standen met de trimming van de stuurfunctie aan de zender corrigeren.
Als de trimweg niet volstaat, moet de servohendel overeenkomstig opnieuw worden gepositioneerd.
Zetdestuurservoindemiddenpositie(neutralepositie).Schakeldanderijregelaaruitenontkoppelderijaccuvande
rijregelaar. Verwijder de stuurservo en draai de schroef die de servohendel op de stuurservo houdt, uit.
Trekdeservohendeluitdeservoenbevestigdezezodathijineenrechtehoektenopzichtevandeservostaat(servo
moet zich in de middenpositie/neutrale positie bevinden, na het inbouwen van de stuurservo moet de servohendel
loodrecht naar boven wijzen.).
Maak de servohendel opnieuw aan de servo vast en installeer de stuurservo. Sluit de rijaccu aan de rijregelaar aan
en schakel de rijregelaar in. Controleer de stuurfunctie nu opnieuw.
Controleer de stuurinslag naar links en rechts. De servo mag niet op blok lopen. Dit betekent dat de stuurmechaniek
niet verder kan bewegen, maar de servo toch probeert de stuurbevelen om te zetten. Daardoor wordt niet alleen de
servo-aandrijving overbelast, maar neemt de servo bovendien ook veel stroom op, wat de rijtijd vermindert.
Alnaargelangwelkeafstandsbedieningugebruikt,kandeservowegaandezenderwordenbegrensd(vb.als"EPA"
aangeduid("EPA"="EndPointAdjustment"=eindaanslaginstellen).Ookeendualrate-instellingkandaarvoorwor-
den gebruikt.
De precieze instelling van de rechtuitloop volgt later bij het rijden van het voertuig op de zender via de trimming van
de stuurfunctie.
98
m) Carrosserie opzetten en bevestigen
Geleid het antennebuisje vanaf de onderzijde van de carrosserie door de overeenkomstige opening.
Plaatsdecarrosserieopdecarrosseriehoudersenbeveiligmetgeschiktecarrosserieclips.
n) Het voertuig besturen
Bedien de gas-/remhendel op de zender voor de rijfunctie enkel heel voorzichtig en rijd in het begin niet te snel tot u
vertrouwd bent met de reacties van het voertuig op de bediening. Maak geen plotselinge of snelle bewegingen met
de bedieningselementen van de zender.
Als het voertuig de neiging heeft om naar links of rechts te trekken, moet u de trim voor de besturing overeenkomstig
instellen op de zender.
U moet het rijden onmiddellijk stopzetten als u ongewone reacties van het voertuig op de commando´s van de af-
standsbediening registreert of als het voertuig niet meer reageert.
Dit kan door een zwakke rijaccu, zwakke batterijen of accu's in de afstandsbediening of een te grote afstand tussen
het voertuig en de zender veroorzaakt worden.
Ookeenopgerolde,afgeknipteofbeschadigdeontvangerantenne,storingenophetgebruiktezendkanaal(bv.draad-
loze overdracht door andere apparaten) of slechte zend-/ontvangstomstandigheden kunnen een reden zijn voor on-
gewone reacties van het voertuig.
Richtnietmetdeantennevandezendernaarhetvoertuig;ditheefteenminderereikwijdtetotgevolg!Eenoptimaal
bereik krijgt u wanneer de antenne van de zender en ontvanger parallel naast elkaar liggen.
Wanneer de stroomvoorziening van de ontvanger door de BEC van de door u gebruikte rijregelaar en daarmee door
derijaccugebeurt,leidteenzwakkeoflegerijaccutotongewildebewegingenvanhetvoertuig(vb.trekkenvande
stuurservo, enz.).
Bijvoorbeeld verkleint de spanning aan de rijaccu bij volgas kortstondig zover dat de ontvanger niet meer de gewenste
bedrijfsspanning ontvangt. Het voertuig versnelt hier wel, maar het stuurservo reageert niet juist. Beëindig dan onmid-
dellijk de werking van het voertuig en gebruik een nieuwe, volledig opgeladen rijaccu.
Voor u een nieuwe volledig opgeladen rijaccu in het voertuig bevestigt, dan moet u absoluut minstens 5 tot 10 minuten
wachten tot de motor en uw rijregelaar voldoende zijn afgekoeld.
o) Rijden stoppen
Om het rijden te stoppen, gaat u als volgt te werk:
• Laatdegas-/remhendelopdezenderloszodathijindeneutralepositiestaatenlaathetvoertuiguitbollen.
• Nadathetvoertuigisstilgevallen,schakeltuderijregelaaruit.
Steek uw vingers niet in de wielen of in de aandrijving en u mag in geen geval de gas-/remhendel op de
zender bewegen! Raak de motor, rijregelaar en accu niet aan. Verbrandingsgevaar!
• Koppelderijacculosvanderijregelaar.Maakdestekkerverbindingvollediglos.
• Pasnumagdezenderuitgeschakeldworden.
99
9. Instelmogelijkheden op het voertuig
a) Wielvlucht instellen
De wielvlucht kenmerkt de hoek van de wielen t.o.v. de verticale as.
Negatievewielvlucht  Positievewielvlucht
(Bovenzijdewielenwijstnaarbinnen) (Bovenzijdewielenwijstnaarbuiten)
De instelling van de wielen op de beide afbeeldingen boven is overdreven weergegeven, om het verschil
tussen negatieve en positieve wielvlucht aan te geven. Voor de instelling van het modelvoertuig mogen deze
extreme instellingen natuurlijk niet worden overgenomen!
• Negatievewielvluchtaandevoorwielenverhoogtdedwarsstabiliteitvandewieleninbochten,debesturingreageert
directer, de stuurkrachten worden kleiner. Tegelijkertijd wordt het wiel in de asrichting op de fusee gedrukt. Daarmee
wordt de axiale lagerspeling gecompenseerd, het rijgedrag wordt rustiger.
• Negatievewielvluchtaandeachterwielenvermindertdeneigingvandeachterkantvanhetvoertuigominbochten
te oversturen.
• Positievewielvluchtdaarentegenvermindertdezijdelingsehoudkrachtvandebanden;zemagnietwordenge-
bruikt.
Wielvlucht aan de vooras instellen:
Dezgn."PivotBall"-ophangingaandevoorasbestaatuit
een speciaal gevormde fusee, twee kogelkopschroeven
(AenB)entweebuitenliggendekunststoftapeinden(C).
Voor de instelling van de wielvlucht moeten de kogelkop-
schroeven(A)en(B)viaeenkleine2,5mmzeskantsleutel
(D)wordenverdraaiddiedoordeopeningvanhettapeind
(C)wordtgestoken(zievolgendepagina).
Dekunststoftapeinden(C)kunnenmeteenietsgrotere5
mmzeskantsleutel(E)wordenaangespannenofgelost.
Ze dienen echter ook om de fusee aan de kogelkop-
schroeven(A)en(B)texeren.
Draaidekunststoftapeinden(C)nooitmetgeweldvast,
anders kan de wielophanging niet vrij bewegen. De kunst-
stoftapeinden(C)mogenechterookniettelosworden
ingedraaid, aangezien de fusee anders wankelt.
D
E
A
B
C
C
100
Voorbeeld:
Kogelkopschroef instellen Kunststof tapeinden aanspannen/losmaken
Vlucht negatiever instellen:
Draaidebovenstekogelkopschroef(A)naarrechtsinderichtingvandewijzersvandeklokdraaien,deonderste
kogelkopschroef(B)naarlinkstegenderichtingvandewijzersvandeklokdraaien(telkensmeteenkleinezeskant-
sleutelvan2,5mm(D)).
Vlucht positiever instellen:
Draaidebovenstekogelkopschroef(A)naarlinkstegenderichtingvandewijzersvandeklokdraaien,deonderste
kogelkopschroef(B)naarrechtsinderichtingvandewijzersvandeklokdraaien(telkensmeteenkleinezeskant-
sleutelvan2,5mm(D)).
 Draaibeidekogelkopschroeven(A)en(B)metdekleinezeskantsleutelvan2,5mm(D)altijdtegengesteld
(!)enaltijdronddezelfdehoek(bijvoorbeeldeenkwartdraainaarlinksofrechts).
Wij raden u aan om de instelling altijd slechts een kwartdraai te veranderen en vervolgens het rijgedrag te
controleren. Noteer de instelling zodat u ze evt. makkelijk opnieuw ongedaan kunt maken.
 Dekleinezeskantopeningvandekogelkopschroeven(A)en(B)isalleenzichtbaaralsmenpreciesdoorde
grotezeskantopeningvanhetkunststoftapeinden(C)kijkt.
Draai de kogelkopschroeven niet te ver uit aangezien anders de fuseepen niet meer aan de draagarm wordt
vastgehouden.
Controleervervolgensofdewielophangingvrijkanbewegen(hetwielkanuit-ofinveren).Alsditniethetgevalis,
maaktukunststoftapeinden(C)metdegrotezeskantsleutelvan5mm(E)los;draaidezehiervooreenkleinstukje
naar links tegen de richting van de wijzers van de klok.
Wanneerdaarentegendefuseepenaandedraagarmwankelt,moetudekunststoftapeinden(C)metdegrotezes-
kantsleutelvan5mm(E)naarrechtsinderichtingvandewijzersvandeklokdraaien.Gebruikhierechter,zoalsbe-
schreven, geen geweld, aangezien anders de wielophanging niet kan bewegen en zo het wiel niet kan uit- of inveren.
Dekogelkopschroeven(AenB)mogennietvastmetdekunststofstelschroeven(C)verbondenworden,maarmoeten
spelingsvrij zijn opgeslagen.
D
E
101
Wielvlucht aan de achteras instellen:
De verstelling van de wielvlucht gebeurt door het ver-
draaienvandeschroef(A)vandebovenstedraagarmen.
Aangezien deze schroef telkens een linkse en rechtse
schroefdraad heeft, moet u de draagarm voor het ver-
plaatsen van de wielvlucht niet uitbouwen.
Verder bevindenzich aan deachterste fusee(B)meer-
dere verschillende bevestigingspunten voor de bovenste
draagarm.
Als de draagarm op een ander punt worden bevestigd,
verandert dit de wielvlucht bij het in- en uitveren van het
wiel.
De fabrikant heeft hier voor het voertuig reeds een optima-
le instelling gekozen, daarom moet u het bevestigingspunt
(B)nietwijzigen.
b) Spoor instellen
Het spoor (toespoor = afbeelding "A", naspoor = afbeelding "B")
heeft betrekking van de stand van het wielvlak ten opzichte van de
rijdrichting.
Tijdens het rijden worden de wielen door de rolweerstand vooraan
uit elkaar gedrukt en staan daarom niet meer exact parallel t.o.v. de
rijrichting.
Ter compensatie kunnen de wielen van het stilstaand voertuig zo
ingesteld worden dat ze vooraan lichtjes naar binnen wijzen. Dit toe-
spoor zorgt tegelijkertijd voor een betere zijdelingse geleiding van de
banden en zodoende voor een directere reactie van de besturing.
Als u een zachtere reactie van de besturing wenst, kan dit via de
instelling van een naspoor bereikt worden, d.w.z. de wielen van het
stilstaand voertuig wijzen naar buiten.
 Eenspoorhoekvanmeerdan3°toespoor(A)ofnaspoor(B)leidttotproblemenbijhethantereneneen
lagere snelheid, bovendien verhoogt uw bandenslijtage.
De bovenstaande afbeelding toont een sterk overdreven instelling die enkel dient voor de verduidelijk van
het onderscheid tussen voor- en nadeel. Wordt een dergelijke instelling bij het voertuig gekozen dan is het
nu nog zeer slecht wisselbaar!
¦¦
A
B
B
A
102
Spoor aan de vooras instellen:
Het voor-/naspoor aan de voorste as laat zich door ver-
draaienvandespoorstanghendel(A)instellen.Aangezien
deze zowel een linkse als rechtse schroefdraad heeft,
hoeft u deze voor het verstellen niet te demonteren.
Draai altijd beide spoorstanghendels gelijkmatig vast
(linker enrechter voorwiel), aangezien anders hetzij de
trimmingopdezendermoetwordenversteld(ofzelfsde
aansturing door het stuurservo moet worden veranderd
bv.door servostangen te verplaatsen).
Indeaankoppelhoek(B)enindefusee(C)bevindenzich
verder meerdere bevestigingspunten voor de spoorstang-
hendel;dezedienenomdeinslaghoekvanhetvoorwielte
veranderen(Ackermann-hoek).
De fabrikant heeft hier reeds de optimale instelling uitge-
voerd,daarommagudebevestigingspunten(B)en(C)
niet veranderen.
Spoor aan de achteras instellen:
Het spoorinstelling aan de achteras van dit voertuig is vast voorgegeven en kan niet worden ingesteld.
c) Mechanische verlaging
Voor de lagere wegligging van het chassis is het mogelijk
om de uitveerweg mechanisch te begrenzen.
Daarvoor kan in elk van de onderste 4 draagarmen een
kleine tapeind worden afgesteld.
Als het tapeind verder wordt ingedraaid, kan de draagarm
niet meer zover uitveren, waardoor het chassis dieper
komt te liggen.
Opdat het chassis niet opzet, moeten bij een verlaging de
schokdempers overeenkomstig harder worden ingesteld.
A
B
C

103
d) Schokdempers instellen
A
B
C
A
B
C
Vooras
Achteras
Op het bovenste uiteinde van de schokdemper kan de instelling voor de veervoorspanning door het invoegen van
kunststofclips(inbegrepen)wordenuitgevoerd.
Deschokdempersaandevoor-enachterasvanhetvoertuigkunnenbovenaandedemperbrug(B)enaandeonder-
stedraagarm(C)opverschillendepositieswordengemonteerd.Defabrikantheefthierechtereenoptimalepositie
gekozen waardoor een wijziging uitsluitend door professionele bestuurders mag worden uitgevoerd.
Steldeschokdempersvaneenasaltijdgelijkin(aandelinkerenrechtskantvandevoor-ofachteras),aangezien
anders een rijverzoek opnieuw als mislukt worden bestempeld.
Professionelerijderskunnenookverenmeteenanderehardheidsgraadgebruikenofdeschokdempersmeteen
demperolie met andere viscositeit vullen. Ook het inbouwen van alu-schokdempers die via gekarteld wiel instelbaar
zijn, is mogelijk.
Zoalsbijeen"echte"autozijndeschokdempers(resp.derubberpakkingenindeschokdempers)ophetmodelvoer-
tuigeenslijtagedeel.Looptdeolieuitdeschokdempers(vb.draagarmenheelsterkgeolied,druppelsporen)moeten
de dichtingen of de schokdempers worden vervangen.
104
10. Reiniging en onderhoud
a) Algemeen
Voor het reinigen of het onderhoud moet de rijregelaar worden uitgeschakeld en moet de rijaccu volledig van de
rijregelaarwordenlosgekoppeld.Indienumethetvoertuighebtgereden,laatualleonderdelen(bijv.motor,rijregelaar
enz.) eerst volledig afkoelen.
Verwijder na het rijden stof en vuil van het gehele voertuig. Gebruik bijv. een langharige schone kwast en een stofzui-
ger. Sprays met perslucht kunnen ook zeer nuttig zijn.
U mag geen reinigingssprays of gewone schoonmaakmiddelen gebruiken. Hierdoor kan de elektronica beschadigd
raken en bovendien leiden dergelijke middelen tot verkleuringen aan de kunststof onderdelen of de carrosserie.
Was het voertuig nooit met water af, vb. met een hogedrukreiniger. Dit vernielt de motor, de rijregelaar en ook de
ontvanger. Het voertuig mag niet vochtig of nat worden!
Voor het schoonvegen van de carrosserie kunt u een zachte en licht vochtige doek gebruiken. Wrijf niet te hard.
Anders ontstaan krassen of wordt de lak beschadigd.
b) Voor, resp. na elke rit
Door de trillingen van de motor en schokken tijdens het rijden, kunnen er onderdelen en schroefverbindingen losra-
ken.
Controleer daarom voor, resp. na elke rit de volgende posities:
• Vastezitvandewielmoerenenalleschroefverbindingenvanhetvoertuig
• Bevestigingvanrijregelaar,aan-/uitschakelaar,antenne,ontvangerbox
• Vastklevenvandebandenopdevelgen,resp.toestandvandebanden
• Bevestigingvanallekabels(dezemogennietinbewegendedelenvanhetvoertuigraken)
Kijk bovendien het voertuig vóór, resp. na elk gebruik na op beschadigingen. Indien u beschadigingen
vaststelt, mag u het voertuig niet gebruiken of in gebruik nemen.
 Alsversletenvoertuigonderdelen(vb.banden)ofdefectevoertuigonderdelen(vb.eengebrokendraagarm)
moeten worden vervangen, dan mag u enkel originele vervangonderdelen gebruiken.
105
c) Wiel vervangen
De banden zijn op de velg vastgemaakt opdat ze niet van
de velg kunnen worden losgemaakt. Wanneer de banden
zijn afgereden, moet daarom het gehele wiel worden ver-
vangen.
Nahetlosmakenvandewielmoer(C)metbehulpvaneen
geschiktesteeksleuteltrektuhetwielvandewielas(D)af.
Aansluitend wordt het nieuwe wiel geplaatst zodat de
inbus binnen aan de velg precies op de wielmeenemer-
moer(A)of(B)steekt.
Schroef het wiel met bij het begin verwijderde wielmoer
(C)opdewielasvast.Gebruikechterbijhetvastschroe-
ven geen geweld aangezien anders het wiel maar moeilijk
draait, waardoor de aandrijving kan worden beschadigd.
Letdaarbijopdatdemeenemerstift(E)preciesinhetmiddenvandewielas(D)steektenindeovereenkomstigebout
indewielmeenemermoer(A)of(B)komtteliggen.
Bijeenontbrekendemeenemerstift(E)kanergeendraaimomentvandemotorophetwielwordenovergedragen;
het wiel draait vrij door.
Schroefhetwielmetbijhetbeginverwijderdewielmoer(C)opdewielasvast.Gebruikechterbijhetvastschroeven
geen geweld aangezien anders het wiel maar moeilijk draait, waardoor de aandrijving kan worden beschadigd.
 Indeleveringsomvangbevindenzichwielmeenemermoeren(A)en(B)vanverschillendebreedtes.Eenvan
beide versies is reeds op het voertuig voorgemonteerd.
Afhankelijk van de gebruikte velg of breedte van de carrosserie moeten de overeenkomstige wielmeene-
mermoeren worden gebruikt.
A
B
E
D
C
106
11. Verhelpen van storingen
Het modelvoertuig werd volgens de nieuwste technische inzichten vervaardigd. Er kunnen desondanks problemen
of storingen optreden. Omwille van deze reden willen wij u graag wijzen op enkele manieren om eventuele storingen
op te lossen.
Let bovendien op de gebruiksaanwijzing van de door u gebruikte afstandsbediening en van de door u ingebouwde
motor en rijregelaar.
Het model reageert niet of niet correct
• Bij2,4GHz-afstandsbedieningenmoetdeontvangeraandezenderwordenaangeleerd.Dezeprocedurewordtvb.
metdeEngelsetermen"Binding"of"Pairing"beschreven.Hetaanlerenwerdnormaalgezienaldoordefabrikant
uitgevoerd, maar kan uiteraard ook door u worden uitgevoerd. Neem steeds de gebruiksaanwijzing van de door u
gebruikte afstandsbediening in acht.
• Isderijaccuvanhetvoertuigofzijndebatterijen/accu'sindezenderleeg?Vervangderijaccuofbatterijen/accu's
in de zender door nieuwe.
• Hebtueerstdezenderenaansluitendderijregelaaringeschakeld?Bijomgekeerdevolgordewerkenveelrijrege-
laars omwille van veiligheidsredenen niet.
• Isderijaccucorrectopderijregelaaraangesloten?Controleerofdesteekverbindingevt.versletenofgeoxideerdis.
• Ishetvoertuigteverwegofzijnerstorendeinvloeden?
 Hetbereikkandooromgevingsinvloedensterkwordenverminderd,vb.storingenopdezendfrequentieofdenabij-
heidtotanderezenders(nietenkelafstandsbedieningszenders,maarookWLAN-/Bluetooth-apparatendieeven-
eenseenzendfrequentievan2,4GHzgebruiken)totmetalenonderdelen,gebouwen,etc.
De positie van de zender- en ontvangerantenne t.o.v. elkaar heeft een sterke invloed op het bereik. Optimaal is om
zowelzender-alsontvangerantenneverticaaloptestellen(enzobeideantennesparalleltegenoverelkaarliggen).
Wanneer u daarentegen de zenderantenne naar het voertuig richt, ontstaat er slechts een zeer kort bereik!
• Testdejuistepositievandestekkervanderijregelaarenvandestuurservoindeontvanger.Zijndestekker180°
omgekeerd ingestoken, dan functioneren de rijregelaar en de stuurservo niet.
Wanneer daarentegen de stekker van de rijregelaar en de stuurservo met elkaar werden gewisseld, dan stuurt de
gas-/remhendel de stuurservo en het draaiwiel de rijfunctie!
Het voertuig blijft niet stilstaan als de gas-/remhendel losgelaten wordt
• Corrigeeropdezenderdetrimmingvoorderijfunctie(neutralepositieinstellen).
• Alsdetrimwegnietmeervolstaat,voertueennieuweprogrammeringvanneutraleenvolgaspositieuit.Raadpleeg
hiervoor de gebruiksaanwijzing van uw rijregelaar.
107
Voertuig wordt langzamer of de stuurservo toont enkel nog geringe of helemaal geen reactie; de reikwijdte
tussen de zender en het voertuig is enkel zeer kort
• Derijaccuiszwakofleeg.
Bij een rijregelaar met BEC gebeurt de stroomverzorging van de ontvanger en ook de stuursevo via de rijaccu.
Omwille daarvan voert een zwakke of lege rijaccu ertoe, dat de ontvanger niet meer goed werkt. Vervang de rijaccu
vooreennieuwevolledigopgeladenrijaccu(voorafenpauzevan5-10minutennemen,opdatdemotorende
rijregelaar voldoende kunnen afkoelen).
• Controleerdebatterijen/accu'sindezender.
Het rechtuitrijden klopt niet
• Stelhetrechtuitrijdenopdezenderafmetdebijhorendetrimfunctievoordestuurfunctie.
• Controleerdespoor-enrolinstellingvandewielen.
• Controleerdestuurstangofdeservoarmendiensschroefverbinding.
• Heefthetvoertuigeenongevalgehad?Dancontroleertuhetvoertuigopdefecteofgebrokenonderdelenenver-
vangt u deze.
De besturing is tegengesteld tot de beweging van de draaiwiel op de zender
• Activeeropdezenderdereverse-instellingvoordestuurfunctie.
De rijfunctie is tegengesteld tot de beweging van de gas-/remhendel op de zender
• Normaalgezienmoethetvoertuignaarvoorrijdenwanneerdegas-/remhendelopdezendernaardegreeptoe
wordt getrokken.
Als dit niet het geval is, activeert u op de zender de reverse-instelling voor de rijfunctie.
• Wisseldemotorkabelsmetelkaarom;ditkeertdedraairichtingvandemotorom.BijeenBrushlesselektrische
motor kunnen twee van de drie motorkabels met elkaar worden verwisseld.
De besturing functioneert niet of niet juist, stuuruitslag op voertuig te gering
• Indiendezendereendualrate-instellingbiedt,controleertudeze(gebruiksaanwijzingvanzenderinachtnemen).
Bij een te geringe dualrate-instelling reageert de stuurservo niet meer.
• Alsdezenderovereen"EPA"-instellingbeschikt("EPA"="EndpointAdjustment"=eindaanslaginstellen),contro-
leert u deze instelling en corrigeert u evenuteel.
• Controleerhetstuurmechanismeoplossedelen;controleerbijv.ofdeservoarmjuistopdeservobevestigdis.
Controleer of misschien een klein steentje de stuurmechaniek in haar werking hindert.
108
12. Afvoer
a) Algemeen
Houd het product buiten bereik van het huishoudelijk afval!
Verwijder het onbruikbaar geworden product volgens de geldende wettelijke voorschriften.
Verwijder evt. geplaatste batterijen/accu's en gooi deze afzonderlijk van het product weg.
b) Batterijen en accu's
UbentalseindverbruikervolgensdeKCA-voorschriftenwettelijkverplichtallelegebatterijenenaccu'sinteleveren;
verwijdering via het huisvuil is niet toegestaan!
Batterijen/accu's die schadelijke stoffen bevatten, zijn gemarkeerd met nevenstaand symbool. Deze mogen
niet via het huisvuil worden afgevoerd. De aanduidingen voor irriterend werkende, zware metalen zijn:
Cd=cadmium,Hg=kwikzilver,Pb=lood(aanduidingstaatopdebatterij/accubijv.onderhetlinksafgebeelde
containersymbool).
Lege batterijen en niet meer oplaadbare accu's kunt u gratis inleveren bij de verzamelplaatsen van uw gemeente,
onzelialenofandereverkooppuntenvanbatterijenenaccu's.
Zo voldoet u aan de wettelijke verplichtingen voor afvalscheiding en draagt u bij aan de bescherming van het milieu.
109
13. Technische gegevens
Schaal ...................................................1:10
Geschikte rijaccu ..................................2-cellige LiPo-rijaccu (nominale spanning 7,4 V) in hardcase of 6-cellige
NiMH-accu(nominalespanning7,2V)
Geschikte motor/rijregelaar ..................Pastvoor1:10on-roadvoertuigen,geschiktvoordebovengenoemdeaccuty-
pes
Geschikte stuurservo ............................ Highspeedservoinstandaardformaat(ca.20,5x40,5mm)
Aangewezen afstandsbediening ...........2 kanalen
Aandrijving ............................................ Allewielaandrijving via cardanas
Differentieel in voor- en achteras
Kogelgelagerd
Landingsgestel .....................................Onafhankelijke wielophanging, dubbele draagarmen
Oliedrukschokdempers met spiraalveren, instelbaar
Spoor van de voorste wielen instelbaar
Vlucht van de voor- en achterwielen instelbaar
Mechanische lagere wegligging mogelijk
Afmetingen(LxB) ................................365x190mm(zondercarosserie)
Wielstand .............................................. 260 mm
Gewicht .................................................800g(zondermotor,rijregelaar,stuurservo,ontvanger,rijaccu,carrosserie,
banden/velgen)
Geringe afwijkingen in afmetingen en gewicht zijn productie-technisch bepaald.
Impressum
DiesisteinePublikationderConradElectronicSE,Klaus-Conrad-Str.1,D-92240Hirschau(www.conrad.com).
AlleRechteeinschließlichÜbersetzungvorbehalten.ReproduktionenjederArt,z.B.Fotokopie,Mikroverlmung,oderdieEr-
fassung in elektronischen Datenverarbeitungsanlagen, bedürfen der schriftlichen Genehmigung des Herausgebers. Nachdruck,
auchauszugsweise,verboten.DiePublikationentsprichtdemtechnischenStandbeiDrucklegung.
© Copyright 2015 by Conrad Electronic SE.
Legal Notice
ThisisapublicationbyConradElectronicSE,Klaus-Conrad-Str.1,D-92240Hirschau(www.conrad.com).
Allrightsincludingtranslationreserved.Reproductionbyanymethod,e.g.photocopy,microlming,orthecaptureinelectronic
dataprocessingsystemsrequirethepriorwrittenapprovalbytheeditor.Reprinting,alsoinpart,isprohibited.Thispublication
represent the technical status at the time of printing.
© Copyright 2015 by Conrad Electronic SE.
Information légales
CeciestunepublicationdeConradElectronicSE,Klaus-Conrad-Str.1,D-92240Hirschau(www.conrad.com).
Tousdroitsréservés,ycomprisdetraduction.Toutereproduction,quellequ‘ellesoit(p.ex.photocopie,microlm,saisiedans
desinstallationsdetraitementdedonnées)nécessiteuneautorisationécritedel‘éditeur.Ilestinterditdeleréimprimer,même
parextraits.Cettepublicationcorrespondauniveautechniquedumomentdelamisesouspresse.
© Copyright 2015 par Conrad Electronic SE.
Colofon
DitiseenpublicatievanConradElectronicSE,Klaus-Conrad-Str.1,D-92240Hirschau(www.conrad.com).
Alle rechten, vertaling inbegrepen, voorbehouden. Reproducties van welke aard dan ook, bijvoorbeeld fotokopie, microver-
lmingofderegistratieinelektronischegegevensverwerkingsapparatuur,vereisendeschriftelijketoestemmingvandeuitgever.
Nadruk, ook van uittreksels, verboden. De publicatie voldoet aan de technische stand bij het in druk bezorgen.
© Copyright 2015 by Conrad Electronic SE. V1_1215_01_DT
1/112