Vetus Water seperator LGS Installatie gids

Type
Installatie gids
2 030411.02
Exhaust gas / cooling water separator LGS
1 Inleiding
De Vetus uitlaatsysteem-onderdelen zijn uitsluitend geschikt om te
worden toegepast in watergeïnjecteerde uitlaatsystemen.
De maximale continue gebruikstemperatuur van de uitlaatgas/koel-
waterscheider type LGS bedraagt 70°C.
Pas een temperatuuralarm toe om een te hoge uitlaatsys-
teemtemperatuur te signaleren.
Indien om de tegendruk in het uitlaatsysteem te verlagen de
hoeveelheid geïnjecteerd koelwater wordt verminderd dient
gecontroleerd te worden dat er tijdens stationair draaien
van de motor toch voldoende water geïnjecteerd wordt. Een
te hoge temperatuur van het uitlaatsysteem wordt hiermee
voorkomen.
Ook als de menging van het koelwater met de uitlaatgassen
niet optimaal is kan een te hoge temperatuur in het uitlaatsys-
teem het gevolg zijn.
Dit verschijnsel doet zich bijvoorbeeld voor bij een stationair
draaiende motor; in het bijzonder in die gevallen waarbij de
op de motor gemonteerde koelwaterinjectiebocht vrijwel ho-
rizontaal is opgesteld.
Tref indien noodzakelijk voorzieningen om de meng ing van
koelwater met uitlaatgassen te verbeteren.
Pas als uitlaatleiding bij met water geïnjecteerde uitlaatsystemen
een geschikte kwaliteit slang toe.
Deze slang moet gewapend zijn, bestand zijn tegen uitlaatgassen,
een hoge temperatuur (100°C) en olieresten. Voor het verwerken is
goede buigzaamheid een vereiste terwijl de slang bij verhitting niet
mag ‘inklappen.
Vetus uitlaatslang voldoet aan alle hiervoor gestelde eisen.
De slangaansluitdelen van de uitlaatgas/koelwaterscheider LGS kun-
nen 40, 45, 50, 60, 75 of 90 mm diameter zijn.
Zonder bezwaar kunnen aan de inlaat- en de uitlaatzijde verschil-
lende diameters worden toegepast.
Houdt echter wel met de volgende richtlijn rekening:
Motorvermogen tot: Slangdiameter:
18 kW (25 pk) 40 mm
23 kW (32 pk) 45 mm
29 kW (40 pk) 50 mm
40 kW (55 pk) 60 mm
65 kW (90 pk) 75 mm
93 kW (125 pk) 90 mm
WaarschuWing
Tijdens stilstand van de motor moet de afsluiter in de koelwater-
afvoer gesloten zijn.
Tijdens varen met stilstaande motor (onder zeil) kan bij een
geopende afsluiter water van buiten de uitlaatgas/ koel-
waterscheider worden in gestuwd.
Als water uit de uitlaatgas/koelwaterscheider via de uitlaat-
demper in het uitlaatsysteem van de motor terecht komt (bij-
voorbeeld onder zeil als het schip extreem rolt of stampt) zal dit
onherroepelijk tot schade aan de motor leiden.
2 Installatie
2.1 Opstelling uitlaatgas/koelwaterscheider
Stel de uitlaatgas/koelwaterscheider zoveel mogelijk vertikaal en
boven de waterlijn op.
De uitlaatgas/koelwaterscheider vervangt bij juiste installatie de
zwanehals. Het hoogste punt van de uitlaatgas/koelwaterscheider
moet zich daarom minimaal 45 cm boven de waterlijn bevinden.
Bij een zeilschip moet de uitlaatgas/koelwaterscheider tevens zoveel
mogelijk midscheeps worden opgesteld; hiermee wordt voorkomen
dat als het schip onder een helling vaart het hoogste punt zich aan-
zienlijk lager bevindt dan de vereiste 45 cm boven de waterlijn.
De uitlaatgas/koelwaterscheider bevat tijdens bedrijf water. Het
gewicht neemt hierdoor toe, monteer daarom de uitlaatgas/
koelwaterscheider met de meegeleverde montageband (LGS 40, 45,
50, 90) c.q. Ty-raps® (LGS 60, 75) tegen een vlak en voldoende stevig
schot (tekening 1).
2.2 Uitlaatleiding
Om een goede afvoer, van het in de uitlaatleiding resterende koel-
water, te verzekeren dient de uitlaatleiding, vanaf de uittrede tot aan
de spiegeldoorvoer, over de volledige lengte op afschot te worden
geïnstalleerd.
De uitlaatslang bevat tijdens bedrijf water. Het gewicht neemt hier-
door aanzienlijk toe, ondersteun daarom de uitlaatslang.
2.3 Aansluitingen uitlaatslang
Om de uitlaatslangen optimaal op de uitlaatgas/koelwaterscheider
te kunnen aansluiten zijn beide slangaansluitingen 360° draaibaar.
Beide slangaansluitingen kunnen als ‘IN’ of ‘UIT fungeren!
Draai de slangklemmen los alvorens de slangaansluitingen te ver-
draaien (tekening 2)!
Schroef de slangaansluitingen weer vast met een aanhaalmoment
van, LGS 40, 45, 50 : 5 - 6 Nm (0,5 - 0,6 kgm)
LGS 60, 75, 90 : 0,4 Nm (40 gm)
Gebruik uitsluitend water en/of zeep, dus geen vet- of oliehoudende
producten, om het monteren van de slang op de slangaansluitingen
te vereenvoudigen.
Monteer elke slangverbinding met 2, roestvaststalen - 12 mm brede,
slangklemmen.
2.4 Waterafvoer
Om het koelwater af te voeren moet een huiddoorvoer met afsluiter
en slangpilaar worden geïnstalleerd.
LGS 40, 45, 50 : G 1 1/2"
LGS 60, 75 : G 2"
LGS 90 : G 3"
Houdt bij het kiezen van de plaats voor de huiddoorvoer met het
volgende rekening:
- het uitstromen van koelwater mag niet worden belemmerd,
- tijdens varen mag geen stuwdruk ontstaan; water zal dan van bui-
tenaf de uitlaatgas/koelwaterscheider instromen!
030411.02 3
Exhaust gas / cooling water separator LGS
LGS40 LGS45 LGS50 LGS90
LGS60
LGS75
LGS40
LGS45
LGS50
LGS60
LGS75
LGS90
5 - 6 Nm
(0,5 - 0,6 kgm)
0.4 Nm
(40 gm)
2
- de huiddoorvoer mag zich boven of maximaal 7,5 cm onder de
waterlijn bevinden.
Pas een gewapende waterslang, of een uitlaatslang toe om de uit-
laatgas/koelwaterscheider op de huiddoorvoer aan te sluiten.
LGS 40, 45, 50 : 38 mm (11/2”)
LGS 60, 75 : 50 mm (2”)
LGS 90 : 75 mm (3")
2.5 Zender voor temperatuuralarm
Een zender voor een temperatuuralarm kan in de uitlaatslang van de
motor worden gemonteerd.
3 Onderhoud
Controleer regelmatig alle slangverbindingen op gas- en waterdicht-
heid.
Tap alvorens het schip in de winterberging ingaat de uitlaat gas/koel-
waterscheider af door de buitenboordafsluiter in de afvoerleiding te
openen.
4 Installatie voorbeeld
Afgebeeld is een uitlaatsysteem met een uitlaatdemper,type LP, de
uitlaatgas/koelwaterscheider, type LGS, een uitlaatspiegeldoorvoer
en een koelwaterafvoer.
De inloop van achteropkomend water wordt vrijwel volledig voorko-
men door het extra hoogteverschil tussen de waterlijn en de uitlaat-
gas/koelwaterscheider.
Na het stoppen van de motor zal het water dat zich nog in de uitlaat-
slang bevindt (tussen hoogste punt uitlaatsysteem en uitlaatdem-
per) teruglopen naar de uitlaatdemper.
Om de hoeveelheid teruglopend water naar de uitlaatdemper zoveel
mogelijk te beperken dient de uitlaatgas/koelwaterscheider, indien
mogelijk, zo dicht mogelijk bij de uitlaatdemper te worden opge-
steld.
Het water in de uitlaatgas/koelwaterscheider zal, tot hetzelfde ni-
veau als de waterlijn bereikt is, via de huiddoorvoer weglopen.
NEDERLANDS
1
030411.02 15
Exhaust gas / cooling water separator LGS
R MIN
I.D.
O.D.
I.D. O.D. R min.
ø 40 mm (1 9/16”) ø 48 mm (1 7/8") 60 (2 3/8")
ø 45 mm (1 3/4”) ø 53 mm (2 1/16") 68 (2 3/4")
ø 51 mm (2”) ø 59 mm (2 5/16") 77 (3 1/16")
ø 60 mm (2 3/8”) ø 68 mm (2 11/16") 90 (3 9/16")
ø 76 mm (3”) ø 84 mm (3 5/16") 114 (4 1/2")
ø 90 mm (3 1/2”) ø 98 mm (3 7/8") 135 (4 5/16")
NLP
LGS
min. 5 cm
(2”)
max. 7.5 cm (3”)
min. 10 cm (4”)
max. 150 cm (5ft)
NLP
LGS
Rubber uitlaatslang
Rubber exhaust hose
Gummi Auspuschlauch
Tuyau d’echappement neopräne
Manguera de escape de goma
Tubo di scappamento in gomma
Installatie voorbeeld
Installation example
Beispiel Installation
Exemple d’installation
Ejemplo de la instalación
Esempio di Installazione
Waarschuwing Warning Warnung Avertissement Advertencia Avvertenza

Documenttranscriptie

1 Inleiding 2 Installatie De Vetus uitlaatsysteem-onderdelen zijn uitsluitend geschikt om te worden toegepast in watergeïnjecteerde uitlaatsystemen. 2.1 Opstelling uitlaatgas/koelwaterscheider De maximale continue gebruikstemperatuur van de uitlaatgas/koelwaterscheider type LGS bedraagt 70°C. Stel de uitlaatgas/koelwaterscheider zoveel mogelijk vertikaal en boven de waterlijn op. • Pas een temperatuuralarm toe om een te hoge uitlaatsysteemtemperatuur te signaleren. De uitlaatgas/koelwaterscheider vervangt bij juiste installatie de zwanehals. Het hoogste punt van de uitlaatgas/koelwaterscheider moet zich daarom minimaal 45 cm boven de waterlijn bevinden. • Indien om de tegendruk in het uitlaatsysteem te verlagen de hoeveelheid geïnjecteerd koelwater wordt verminderd dient gecontroleerd te worden dat er tijdens stationair draaien van de motor toch voldoende water geïnjecteerd wordt. Een te hoge temperatuur van het uitlaatsysteem wordt hiermee voorkomen. • Ook als de menging van het koelwater met de uitlaatgassen niet optimaal is kan een te hoge temperatuur in het uitlaatsysteem het gevolg zijn. Dit verschijnsel doet zich bijvoorbeeld voor bij een stationair draaiende motor; in het bijzonder in die gevallen waarbij de op de motor gemonteerde koelwaterinjectiebocht vrijwel horizontaal is opgesteld. Tref indien noodzakelijk voorzieningen om de meng­ing van koelwater met uitlaatgassen te verbeteren. Pas als uitlaatleiding bij met water geïnjecteerde uitlaatsystemen een geschikte kwaliteit slang toe. Deze slang moet gewapend zijn, bestand zijn tegen uitlaatgassen, een hoge temperatuur (100°C) en olieresten. Voor het verwerken is goede buigzaamheid een vereiste terwijl de slang bij verhitting niet mag ‘inklappen’. Bij een zeilschip moet de uitlaatgas/koelwaterscheider tevens zoveel mogelijk midscheeps worden opgesteld; hiermee wordt voorkomen dat als het schip onder een helling vaart het hoogste punt zich aanzienlijk lager bevindt dan de vereiste 45 cm boven de waterlijn. De uitlaatgas/koelwaterscheider bevat tijdens bedrijf water. Het gewicht neemt hierdoor toe, monteer daarom de uitlaatgas/­ koelwaterscheider met de meegeleverde montageband (LGS 40, 45, 50, 90) c.q. Ty-raps® (LGS 60, 75) tegen een vlak en voldoende stevig schot (tekening 1). 2.2 Uitlaatleiding Om een goede afvoer, van het in de uitlaatleiding resterende koelwater, te verzekeren dient de uitlaatleiding, vanaf de uittrede tot aan de spiegeldoorvoer, over de volledige lengte op afschot te worden geïnstalleerd. De uitlaatslang bevat tijdens bedrijf water. Het gewicht neemt hierdoor aanzienlijk toe, ondersteun daarom de uitlaatslang. 2.3 Aansluitingen uitlaatslang Vetus uitlaatslang voldoet aan alle hiervoor gestelde eisen. Om de uitlaatslangen optimaal op de uitlaatgas/koelwaterscheider te kunnen aansluiten zijn beide slangaansluitingen 360° draaibaar. Beide slangaansluitingen kunnen als ‘IN’ of ‘UIT’ fungeren! De slangaansluitdelen van de uitlaatgas/koelwaterscheider LGS kunnen 40, 45, 50, 60, 75 of 90 mm diameter zijn. Draai de slangklemmen los alvorens de slangaansluitingen te verdraaien (tekening 2)! Zonder bezwaar kunnen aan de inlaat- en de uitlaatzijde verschillende diameters worden toegepast. Schroef de slangaansluitingen weer vast met een aanhaalmoment van, LGS 40, 45, 50 : 5 - 6 Nm (0,5 - 0,6 kgm) Houdt echter wel met de volgende richtlijn rekening: LGS 60, 75, 90 : 0,4 Nm (40 gm) Gebruik uitsluitend water en/of zeep, dus geen vet- of oliehoudende producten, om het monteren van de slang op de slangaansluitingen te vereenvoudigen. Motorvermogen tot: Slangdiameter: 18 kW (25 pk) 40 mm 23 kW (32 pk) 45 mm 29 kW (40 pk) 50 mm 40 kW (55 pk) 60 mm 65 kW (90 pk) 75 mm 2.4 Waterafvoer 93 kW (125 pk) 90 mm Om het koelwater af te voeren moet een huiddoorvoer met afsluiter en slangpilaar worden geïnstalleerd. Waarschuwing Tijdens stilstand van de motor moet de afsluiter in de koelwater­ afvoer gesloten zijn. Tijdens varen met stilstaande motor (onder zeil) kan bij een geopende afsluiter water van buiten de uitlaatgas/­ koel­ waterscheider worden in gestuwd. Als water uit de uitlaatgas/koelwaterscheider via de uitlaat­ demper in het uitlaatsysteem van de motor terecht komt (bijvoorbeeld onder zeil als het schip extreem rolt of stampt) zal dit onherroepelijk tot schade aan de motor leiden. 2  030411.02 Monteer elke slangverbinding met 2, roestvaststalen - 12 mm brede, slangklemmen. LGS 40, 45, 50 : G 1 1/2" LGS 60, 75 : G 2" LGS 90 : G 3" Houdt bij het kiezen van de plaats voor de huiddoorvoer met het volgende rekening: -- het uitstromen van koelwater mag niet worden belemmerd, -- tijdens varen mag geen stuwdruk ontstaan; water zal dan van buitenaf de uitlaatgas/koelwaterscheider instromen! Exhaust gas / cooling water separator LGS NEDERLANDS 4 Installatie voorbeeld -- de huiddoorvoer mag zich boven of maximaal 7,5 cm onder de waterlijn bevinden. Afgebeeld is een uitlaatsysteem met een uitlaatdemper,type LP, de uitlaatgas/koelwaterscheider, type LGS, een uitlaatspiegeldoorvoer en een koelwaterafvoer. Pas een gewapende waterslang, of een uitlaatslang toe om de uitlaatgas/koelwaterscheider op de huiddoorvoer aan te sluiten. LGS 40, 45, 50 : 38 mm (11/2”) LGS 60, 75 : 50 mm (2”) LGS 90 : 75 mm (3") De inloop van achteropkomend water wordt vrijwel volledig voorkomen door het extra hoogteverschil tussen de waterlijn en de uitlaatgas/koelwaterscheider. Na het stoppen van de motor zal het water dat zich nog in de uitlaatslang bevindt (tussen hoogste punt uitlaatsysteem en uitlaatdemper) teruglopen naar de uitlaatdemper. 2.5 Zender voor temperatuuralarm Een zender voor een temperatuuralarm kan in de uitlaatslang van de motor worden gemonteerd. 3 Onderhoud Om de hoeveelheid teruglopend water naar de uitlaatdemper zoveel mogelijk te beperken dient de uitlaatgas/koelwaterscheider, indien mogelijk, zo dicht mogelijk bij de uitlaatdemper te worden opgesteld. Controleer regelmatig alle slangverbindingen op gas- en waterdichtheid. Het water in de uitlaatgas/koelwaterscheider zal, tot hetzelfde niveau als de waterlijn bereikt is, ­via de huiddoorvoer weglopen. Tap alvorens het schip in de winterberging ingaat de uitlaat­gas/koelwaterscheider af door de buitenboordafsluiter in de afvoerleiding te openen. 1 2 LGS40 LGS45 LGS50 LGS90 LGS40 LGS60 LGS45 LGS75 LGS50 LGS90 5 - 6 Nm (0,5 - 0,6 kgm) 0.4 Nm (40 gm) LGS60 LGS75 Exhaust gas / cooling water separator LGS 030411.02  3 Rubber uitlaatslang Gummi Auspuffschlauch Rubber exhaust hose Tuyau d’echappement neopräne I.D. O.D. Manguera de escape de goma Tubo di scappamento in gomma O.D. R min. ø 40 mm (1 9/16”) ø 48 mm (1 7/8") 60 (2 3/8") ø 45 mm (1 3/4”) ø 53 mm (2 1/16") 68 (2 3/4") ø 51 mm (2”) ø 59 mm (2 5/16") 77 (3 1/16") ø 60 mm (2 3/8”) ø 68 mm (2 11/16") 90 (3 9/16") ø 76 mm (3”) ø 84 mm (3 5/16") 114 (4 1/2") ø 90 mm (3 1/2”) ø 98 mm (3 7/8") 135 (4 5/16") I.D. RM IN Installatie voorbeeld Beispiel Installation Ejemplo de la instalación Installation example Exemple d’installation Esempio di Installazione LGS max. 150 cm (5ft) min. 5 cm (2”) min. 10 cm (4”) NLP max. 7.5 cm (3”) Waarschuwing Warning Warnung Avertissement Advertencia Avvertenza LGS NLP Exhaust gas / cooling water separator LGS 030411.02  15
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16

Vetus Water seperator LGS Installatie gids

Type
Installatie gids