Steris Airport Ems Handleiding

Type
Handleiding
Gebruikshandleiding
[ gebruik & onderhoud ] OM203-01NL 2021-02 REVA AIRport
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[2]
INDEX
1. KWALITEITSEISEN .........................................................................................................................................3
2. VEILIGHEIDSINSTRUCTIES .............................................................................................................................4
3. GEBRUIKTE SYMBOLEN ................................................................................................................................. 6
4. OVERZICHT ...................................................................................................................................................7
5. WERKING .....................................................................................................................................................12
6. TYPISCHE INSTALLATIEVOORBEELDEN ....................................................................................................... 16
7. REINIGING EN DESINFECTIE ........................................................................................................................18
8. AFVOER VAN APPARATUUR ALS AFVAL .....................................................................................................18
9. ONDERHOUDSPROGRAMMA ....................................................................................................................... 19
10. LIJST VAN AANBEVOLEN RESERVEONDERDELEN ....................................................................................... 20
11. PROBLEMEN OPLOSSEN .............................................................................................................................. 20
12. AFSTELLING VAN ASSEN .............................................................................................................................21
13. ELEKTROMAGNETISCHE OMGEVING............................................................................................................22
14. FORMULIER INBEDRIJFSTELLING ...............................................................................................................23
15. FORMULIER INBEDRIJFSTELLING ...............................................................................................................25
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[3]
Beoogd gebruik:
Het AIRport-systeem voor apparatuurbeheer is een medisch hulpmiddel dat
is bestemd voor de distributie van medische gassen en voor het dragen van
medische apparatuur.
Indicatie voor gebruik
Het AIRport-systeem voor apparatuurbeheer heeft geen indicatie voor
gebruik, wat betekent dat dit medische hulpmiddel niet wordt gebruikt
om een klinische toestand van een patiënt te diagnosticeren, voorkomen,
monitoren, behandelen, verlichten, compenseren, wijzigen of sturen.
Klinisch voordeel
Het AIRport-systeem voor apparatuurbeheer heeft geen rechtstreekse
meetbare of betekenisvolle positieve gevolgen voor de gezondheid van
de patiënt.
Door een centraal ondersteunend servicepunt te bieden dat medische
gassen levert terwijl medische apparatuur veilig en op een correcte manier
wordt vervoerd, kan het AIRport-systeem voor apparatuurbeheer alle
struikelrisico’s wegnemen en ruimte in de operatiekamer maximaliseren.
Dit draagt bij aan een geslaagde voltooiing van medische zorg of operaties
en heeft een positieve impact op het patiëntbeheer tijdens deze zorg of
operaties.
Contra-indicaties – ongewenste bijwerkingen – restrisico’s
Er zijn geen contra-indicaties, ongewenste bijwerkingen of restrisico’s
verbonden aan het AIRport-systeem voor apparatuurbeheer. Alle
veiligheidsinstructies voor gebruik van dit medische hulpmiddel zijn in
hoofdstuk 2 vermeld.
Patiëntendoelgroep
Het Airport-systeem voor apparatuurbeheer is niet bedoeld voor een
specifieke patiëntenpopulatie: dit medische hulpmiddel is bedoeld voor elk
type patiënt, ongeacht leeftijd, anatomie, geslacht enz.
Beoogde gebruiker
Het AIRport-systeem voor apparatuurbeheer mag alleen worden gebruikt door
gekwalificeerd personeel dat bevoegd is om te werken in de zorginstelling. Dit
medische hulpmiddel dient in een controleerde omgeving te worden gebruikt
door een professional die bekend is met de juiste technieken voor dit soort
apparatuur.
Product ontwikkeld voor chirurgen, anesthesisten, verpleegkundigen
enz. die werkzaam zijn in operatiekamers, pre-anesthesieruimtes,
intensivecareafdelingen, verkoeverkamers enz.
Essentiële prestaties
Het AIRport-systeem voor apparatuurbeheer dient continu elektrische
stroom en medische gassen toe te voeren naar de aangesloten
apparatuur. Elke onderbreking van deze functies, met name als het gaat
om levensondersteunende apparatuur, kan aanzienlijke schade aan de
patiënt veroorzaken.
Beoogde levensduur
De beoogde levensduur van het AIRport-systeem voor apparatuurbeheer
is 10 jaar, mits de gebruiksomstandigheden, reinigings- en
onderhoudsinstructies zoals vermeld in deze gebruikshandleiding
worden gevolgd.
Introductie in de markt
De mechanische arm en mechanische kolom zijn in 2010 op de markt
gebracht.
De gemotoriseerde arm en de gemotoriseerde kolom zijn in 2015 op de
markt gebracht.
Verklaring van overeenstemming
STERIS verklaart routinetests te hebben uitgevoerd op elk AIRport-
systeem voor apparatuurbeheer, zoals gespecificeerd in norm EN
ISO 11197. De resultaten van deze routinetests kunnen op verzoek
beschikbaar worden gesteld.
Ieder gebruik buiten de hierboven genoemde omstandigheden wordt
beschouwd als strijdig met het beoogde gebruik. Alleen de gebruiker is
aansprakelijk voor enigerlei hieruit voortvloeiende schade of verliezen.
Het AIRport-systeem voor apparatuurbeheer is een medisch hulpmiddel
uit klasse IIb en geregistreerd bij ANSM (Frans nationaal agentschap
voor de veiligheid van geneesmiddelen en producten voor de
gezondheidszorg)
Beste gebruikers,
STERIS dankt u voor uw keuze van Airport EMS (systeem voor apparatuurbeheer) waarover u nu kunt beschikken voor al uw behoeften.
Lees deze handleiding aandachtig door, om er zeker van te zijn dat ons product u de optimale eciëntie en veiligheid bij het gebruik zal bieden.
STERIS SAS
116 Avenue de MAGUDAS
33185 LE HAILLAN - FRANCE
STERIS SAS
116 Avenue de MAGUDAS
33185 LE HAILLAN - FRANCE
2797
1. KWALITEITSEISEN
Het STERIS-kwaliteitssysteem is gecertificeerd volgens
ISO 13485*
voor het ontwerp, de productie, de verkoop, de installatie en de aftersalesservice van operatietafels, wagens, transfertafels
en de bijbehorende extensies en accessoires, operatieverlichting en medische was- en medische voedingseenheden.
De AIRport is ontworpen in overeenstemming met internationale regelgeving inzake medische elektrische apparatuur:
• ISO 11197 (EN ISO 11197) medische voedingseenheden
• IEC 60601-1 (EN 60601-1) Algemene eisen voor de veiligheid, van toepassing op medische apparatuur
• IEC 60601-1-2 (EN 60601-1-2) Elektromagnetische compatibiliteit
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[4]
! : het wijzigen van medische hulpmiddelen zonder toestemming van de fabrikant is verboden.
! Elk ernstig incident dat zich voordoet met betrekking tot dit medische
hulpmiddel, moet worden gemeld aan STERIS en de bevoegde autoriteit
van de lidstaat waar de gebruiker en / of patiënt is gevestigd.
Gebruik
! Iedere EMS in de AIRport-reeks heeft eigen specificaties en kenmerken die hiervoor tevoren zijn
gedefinieerd voor een bepaalde gebruikscontext. Als de gebruikscontext van uw EMS ooit verandert,
dient u contact op te nemen met STERIS of een vertegenwoordiger van STERIS.
! Zuurstof bevordert verbranding; het gebruik van iedere apparatuur die vlammen kan produceren
of van willekeurige apparatuur die verwarmde wikkelingen bevat (motoren, transformators, enz.) is
verboden nabij terminals en pijpleidingen die dit gas bevatten (O2, N2O, enz.)
! Plaats het verbindingsgebied van elektrische apparaten met stroomvoorziening niet in de buurt
van zuurstofhoudende gasuitlaten.
! Als u een normaal hoorbaar geluid zoals sissen opmerkt, stopt u met gebruik van het apparaat en
isoleert u het deel van het betreffende gastoevoernetwerk. Neem onmiddellijk contact op met onze
technische dienst.
! Als er accessoires van andere fabrikanten worden gebruikt, zijn de gebruikers ervoor
verantwoordelijk dat deze volledig compatibel zijn en geen gevaar vormen voor patiënten en het
medische team.
! Behandel de AIRport-apparaten en accessoires voorzichtig tijdens het gebruik. Oefen er geen
zijwaartse krachten op uit. Trek of duw niet aan of tegen de nutspanelen of de accessoires om de
arm te bewegen.
! Gebruik de arm van de AIRport-reeks niet om voorwerpen te dragen of op te tillen. Ga niet aan de
kolom of de arm hangen. Gebruik de armen niet om voorwerpen op te bergen.
! Behandel de arm van de apparatuur voorzichtig en probeer met name te harde schokken tegen de
aanslagen te voorkomen. De aanslagen zijn componenten die de uiterste beweging laten stoppen.
Vermijd botsingen tegen omringende apparatuur wanneer u de armen beweegt.
! Als een minimumdruk of specifieke drukwaarde vereist is voor de bediening van een item of
apparaat, dient u te zorgen dat een geschikte regeling en meter wo
rden gebruikt.
Installatie
! Installatiehandelingen mogen alleen worden toegewezen aan STERIS-technici of gekwalificeerde
technici en moeten worden uitgevoerd volgens de installatie-instructies die door STERIS zijn
opgesteld. Neem contact op met STERIS goedgekeurde after sales supportafdeling voor de
technische beschrijving van luchthavenbomen.
! De EMS mag niet worden gebruikt in ruimten waar sprake is van explosiegevaar (aanwezigheid
van ontvlambare anesthesiegassen). De Airport moet worden geïnstalleerd, getest en bediend
volgens de normen EN ISO 7396-1 en EN ISO 7396-2 en de aanwijzingen van de fabrikant.
! Koppel alle hulpprogramma’s los van de AIRport-spuitbomen voordat u onderhoud uitvoert.
Installeer de bomen niet tenzij alle hulpprogramma’s correct zijn vergrendeld.
! Om botsingen met vaste elementen in de ruimte (muren, afscheidingen, enz.) te beperken, zijn er
mechanische aanslagen aangebracht op de EMS-draaipunten zodat het draaien wordt begrensd.
Is dit niet het geval, neem dan contact op met onze technische dienst.
! Nadat de apparatuur op de EMS is aangesloten, mag de EMS niet meer worden verplaatst,
ongeacht in welke positie deze zich bevindt. Is dit niet het geval, neem dan contact op met onze
technische dienst.
Verplaatsing van de EMS
! Controleer altijd voordat u een EMS verplaatst of er zich geen obstakels en gebruiker op de
route bevinden en verplaats de EMS voorzichtig. Vermijd stoten tegen andere apparatuur.
! Vermijd ruw omgaan met de ophangingen, overmatige schokken tegen de aanslagen. de
haltes zijn slechts eind van reiscomponenten.
! In sommige configuraties, vooral met gemotoriseerde arm, bestaat de kans dat uw vingers
bekneld raken of er apparatuur vast komt te zitten. Beweeg de armen altijd voorzichtig en kijk
hierbij naar de scharnieren.
! Laat geen voorwerpen op de schappen achter die niet voldoende worden ondersteund en aan
het platform zijn vastgezet.
! In het algemeen mogen dozen op de schappen niet groter zijn dan de schappen zelf.
! Zet het handvat van de distributiebalk niet los terwijl er zich iemand in de buurt bevindt, om
botsingen te vermijden.
! Plaats de arm van de apparatuur niet boven de patiënt.
! Wanneer de draaipunten zijn voorzien van het optionele asvergrendelingssysteem, moet u de
remmen loszetten wanneer u de EMS verplaatst, om de verplaatsing makkelijker te maken en
slijtage te beperken.
! Probeer nooit de gemotoriseerde arm of gemotoriseerde kolom op een andere manier te
bewegen of te manoeuvreren dan met de afstandsbediening.
Draagvermogen
! Zorg dat het draagvermogen dat staat aangegeven op ieder schap of lade niet word
overschreden. Houd daarbij rekening met het gewicht van de apparatuur die aan de hulprails
is bevestigd en ook het totale draagvermogen van de EMS dat op het informatielabel wordt
vermeld.
! Controleer vóór gebruik altijd de stabiliteit van de accessoires die aan de rails zijn bevestigd,
vooral in geval van een lange arm (waarbij de last zich op grotere afstand van het
bevestigingspunt aan de rail bevindt).
Aansluitingen
! Door het aansluiten van elektrische apparatuur op de uitgang ontstaat er een medisch
elektrisch systeem, met mogelijk een lager veiligheidsniveau tot gevolg.
! Voordat de apparatuur wordt aangesloten op een EMS, is het de verantwoordelijkheid van
de gezondheidswerker om na te gaan of wordt voldaan aan de technische vereisten op de
labels van de EMS: het aantal en type van gasterminaleenheden, het aantal en type van
elektriciteitspunten. (stroomsterkte, spanning, frequentie, enz.)
! Na aansluiting van het systeem is een maximumdaling van 0,296 ml/min in vloeistofdebiet
mogelijk
! Controleer de algemene toestand van accessoires, slangen en kabels voordat u deze aansluit
op de AIRport-reeks, om er zeker van te zijn dat deze onderdelen in goede staat verkeren en het
aansluitsysteem niet beschadigd is.
! Trek nooit aan de kabels en verbindingsslangen; houd het wandaansluitingspunt met één hand
vast terwijl u met de andere hand de aansluiting van de apparatuur ontkoppelt of lostrekt.
! Behandel de kabels en slangen voorzichtig bij het aan- en loskoppelen ervan.
!Gastoevoeraansluitingen hebben een beveiliging volgens de betreffende bepalingen in
nationale normen, om vergissingen tijdens het gebruik te voorkomen: voor de aansluiting
op de gasbron moeten fittingen worden gebruikt die goed geïndexeerd zijn voor het
vergrendelsysteem aan de voedingskolom.
!Probeer nooit een aansluiting op zijn plaats te forceren, en vraag indien nodig om advies.
! Laat de sonde niet crashen om de functionaliteit niet te bederven.
! Gebruik het medische apparaat niet voor andere gassen en drukken dan waarvoor het is
ontworpen.
! Probeer geen sondes voor een ander gas en een andere standaard in de stopcontacten te
steken.
! Verzeker bij het aansluiten van een apparaat op een gasuitlaat dat de markering van de
connector overeenstemt met de markering op de afkoppelhuls van de terminaleenheid.
2. VEILIGHEIDSINSTRUCTIES
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[5]
Aardingen
! Apparatuur die moet worden geaard, moet met de meegeleverde netvoedingskabels worden
aangesloten op de bijbehorende aansluitpunten.
! Als een extra aansluiting met potentiaalvereffening nodig is, gebruikt u de daartoe bestemde
stekkeraansluitingen voor voeding van deze apparatuur.
Potentiaalvereeningsgeleider
! Sluit de potentiaalvereffeningsgeleiders samen aan om het probleem van potentiaalverschillen
tussen netwerken te ondervangen.
! Oorspronkelijk bedoeld voor het hartgebied, beschermt deze geleider de patiënt tegen een
elektrische schok tijdens procedures waarbij zelfs kleine potentialen schadelijk kunnen zijn.
! Als de potentiaalvereffeningsgeleider is aangesloten, mag de tafel NIET worden gebruikt met
een defibrillator
! Als het door gebruik van de potentiaalvereffeningsgeleider mogelijk wordt om een
elektromedisch systeem te creëren, moet dit systeem voldoen aan de eisen van IEC 60601-1.
Elektromagnetische compatibiliteit
! Controleer of de aan te sluiten apparatuur zelf voldoet aan de geldende bepalingen ten aanzien
van elektromagnetische compatibiliteit.
Onderhoud
! De veiligheid, de betrouwbaarheid en de goede werking van de EMS voor distributie kunnen
alleen door STERIS worden vastgesteld en gegarandeerd. Reparaties en aanpassingen mogen
uitsluitend door STERIS of erkende technici worden uitgevoerd.
! Gebruik geen smeermiddelen die niet compatibel zijn met de gedistribueerde gassen bij hun
bedrijfsdruk.
! Er mogen geen ingrepen op de EMS plaatsvinden voordat alle elektriciteits- en andere
voorzieningen zijn uitgeschakeld en veilig zijn.
! Tijdens onderhoud en reparatie mogen alleen originele onderdelen worden gebruikt.
! Neem de onderhoudsschema’s in acht die STERIS in deze handleiding heeft beschreven.
! Geen enkel onderdeel van de AIRport-spuitboom mag worden onderhouden of onderhouden
tijdens gebruik met een patiënt.
Electrische veiligheid
! Waarschuwing: om het risico van elektrische schokken te voorkomen, moet deze apparatuur
worden aangesloten op een voedingsnet met beschermende aarde.
! Het gezondheidscentrum is verantwoordelijk voor de elektriciteitsvoorziening. Ze moeten recht
genoeg worden voorbereid met de plafondstructuren en duidelijk worden geïdentificeerd.
! De binnenkomende voedingen moeten van het type U1000R02V 3G1.5 zijn (AWG 16 of
gelijkwaardig verwijzen naar lokale regels) en stroomopwaarts worden beschermd door
thermomagnetische stroomonderbrekers (type LEGRAND DNX3, nominale spanning van 230V
en onderbrekingscapaciteit van 4500A - conform EN 60898- 1 standaard) of gelijkwaardig in
overeenstemming met de ter plaatse geldende voorschriften.
! Eén ontkoppelapparaat dat toegankelijk is voor de operator en voorzien is van een netindicator,
moet tijdens de installatie worden geleverd als permanent geïnstalleerde apparatuur
Reiniging
! Explosiegevaar: Zuurstof kan de vorming van explosieve mengsels bevorderen in aanwezigheid
van olie, vet of smeermiddelen: reinigingsmiddelen die dergelijke stoffen bevatten zijn daarom
streng verboden.
! Gebruik geen producten op basis van chloor of daarvan afgeleide producten, omdat deze
kunnen leiden tot overmatige corrosie.
! Spuit geen reinigingsmiddelen direct op terminalpunten; er mogen geen reinigingsmiddelen in
het binnenste van de EMS voor distributie terechtkomen.
! Zorg dat er na reinigingsprocedures geen water achterblijft rondom het stopcontact.
! Gebruik geen reinigingsmiddelen die alcohol, sterke zuren of alkalische oplossingen of
schuurmiddelen bevatten.
! Ontsmet aangesloten apparatuur uitsluitend nadat de elektrische voeding is losgekoppeld en
de apparatuur is afgekoeld.
Omgevingsvoorwaarden
Transport/opslag: temperatuur 0°C-65°C, vochtigheid 10-85% niet-condenserend, druk
500 tot 1060 hPa.
Gebruik: temperatuur 10°C-40°C, vochtigheid 10-75%, druk 800 tot 1060 hPa.
! De apparatuur is niet bedoeld om te worden gebruikt in gebieden waar explosiegevaar heerst.
! De apparatuur is niet geschikt voor gebruik in de buurt van sterke magnetische velden (MRI-
omgeving)
! De AIRport-reeks is niet geschikt voor gebruik in aanwezigheid van een ontvlambaar
anesthesiemengsel met lucht of zuurstof of stikstofoxide.
! De AIRport-reeks is niet ontworpen voor installatie en gebruik in een met zuurstof verrijkte
omgeving
! Het AIRport-assortiment is niet bedoeld voor gebruik buitenshuis en mag niet gedurende lange
periodes worden blootgesteld aan hoge luchtvochtigheid.
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[6]
Waarschuwing: raadpleeg de begelei-
dende documentatie. Potentiaalvereffeningsaansluiting Deze kant omhoog
Beveiliging tegen elektrische schok type
B, klasse 1 Maximaal draagvermogen van de accessoire Breekbaar - voorzichtig behandelen
Draagvermogen van de EMS Naam en adres van de fabrikant Breekbaar
Noodstop van de verticale beweging van
de gemotoriseerde kolom/gemotoriseerde
arm
62 16 50230
4,11
411 kg
BH0906COL18H
Bouwjaar
(YYYY-MM-DD) Voorzichtigheid
As-ontgrendeling
(optie pneumatische remmen)
AEEA-richtlijn: dit product moet worden gere-
cycled
Gevaarlijke spanning Voldoet aan essentiële eisen van Europese
wetgeving
REF
Referentie van het product:
65°C
0°C
Temperatuur beperking
SN
Serienummer
1060
500
Beperking druk in de atmosfeer
MD
Medisch apparaat
85
10
Vochtigheidsbeperking
Circuit
Specifieke aanduiding van de elektriciteitsleiding
O2
Medische zuurstof
Nbr
Aantal parallel aangebrachte terminaleenheden
N2O
Stikstofoxide
Volts
Voedingsspanning van de elektriciteitsleiding(VAC)
N2
Stikstof
Amps
Maximumstroom in de elektriciteitsleiding (ampère)
CO2
Kooldioxide
Hz
Frequentie van elektriciteitsleiding (Hertz)
Air4B
Medische lucht (adembaar)
Pmax
Maximale toevoerdruk (bar)
Air7B
chirurgische instrumenten
Pnom
Nominale bedrijfsdruk (bar)
Amot
Motorlucht
(chirurgische instrumenten met extractie)
Agss
Spoelsysteem voor extractie van
anesthesiegas
Vacc
Vacuüm
3. GEBRUIKTE SYMBOLEN
Voorbeeld van productlabel:
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[7]
1 BD Distributie enkele balk
2 CR Roterende kolom
3 BM/BH Enkele balk (middelzwaar / zwaar)
4 BM/BH Dubbele balk (middelzwaar / zwaar)
5 DIS-S Eenvoudige distributiemodule
6 DIS-D Dubbele distributiemodule
7 SHE-S Standaardschap
8 SHE-L Groot schap
9 Laden
10 Handgrepen
11 Toetsenbordsteun
12 Accessoirerails
13 Monitorhouder
14 Infusierek
4. OVERZICHT
1234
13 5
7
12
9
146
10
8
11
Mechanische versie
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[8]
1 Handgrepen
2 Monitorarm (voorbeeld)
3 Infusiestandaardarm (voorbeeld)
4 Gemotoriseerde kolom
5 Draeger-bevestiging (voorbeeld)
6 Steun infusiestandaardarm
7 Noodstop
8 Afstandsbediening
8
7



 









 






     



Clic!
3
1
6
5
4
2













 






     



Clic!
1 87
DÉTAIL A
ECHELLE 1 : 5
DÉTAIL A
ECHELLE 1 : 5
BL0600M 120kg
BL0900M 80kg
BL0606M 120kg
BL0906M 120kg
BL0909M 80kg
BM1206M 120kg
BM1209M 80kg
Gemotoriseerde armen
BH0606 COLxxM 222kg
BH0906 COLxxM 222kg
BH1209 COLxxM 207kg
BH1212 COLxxM 167kg
Gemotoriseerde kolom
xx = 16,18, 20, 22
Gemotoriseerde versie
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[9]
Distributiepunten
Kolommen en balken
Accessoires
COL
COL+DIS S
COL+DIS D
BD
BM
BH
CR
Plafondbevestigingen
SUP 22M
SUP 32M
BL 0600 M
BL 0900 M
BL 0606 M
BL 0906 M
BL 0909 M
BM 1206 M
BM 1209 M
COL 16M
COL 16M
COL 16M
-
-
-
COL 24M
COL 24M
COL 24M
a
a
b
b
c
c
SUP 32M
SUP 22M
SUP 22M
SUP 32M
1
6
2
3
4
5
7
BL 0600 M
BL 0900 M
BL 0606 M
BL 0906 M
BL 0909 M
BM 1206 M
BM 1209 M
COL 16M
COL 16M
COL 16M
-
-
-
COL 24M
COL 24M
COL 24M
a
a
b
b
c
c
SUP 32M
SUP 22M
SUP 22M
SUP 32M
1
6
2
3
4
5
7
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[10]
Elektrische specificaties:
Netvoeding voor gemotoriseerde versie
230V 50Hz / 220V 60Hz
Verbruik van alleen de motoriseerde kolom
940 VA max.
Stroomopname gemotoriseerde kolom
4.1A max.
Verbruik van alleen de motoriseerde arm
180W
Type aansluitingen:
A (Verenigde Staten), E (Frankrijk), F (Duitsland), G (Verenigd Koninkrijk), J (Zwitserland)
Andere beschikbare typen:
op aanvraag
Maximale stroom per leiding:
16A (beveiliging van stroomcircuit door het ziekenhuis)
Maximale aantal leidingen:
16 zelfstandige elektriciteitsleidingen, d.w.z. 60 kVA maximaal.
(1 voorbehouden aan gemotoriseerde arm/gemotoriseerde kolom)
Aantal aansluitingen per EMS:
32 aansluitingen max.
Elektrische beveiliging:
klasse 1 type B
Potentiaalvereeningsaansluitingen:
DIN42801 op aanvraag, kabels niet meegeleverd
Werking:
Intermitterend 1’/uur voor gemotoriseerde kolom
Intermitterend 5’/uur voor gemotoriseerde arm
continu voor mechanische versie
Stroomverbruik asvergrendeling (optioneel):
2W
Signaalaansluitingen op aanvraag:
VGA / DVI / MiniDIN / BNC / RJ45
Kenmerken medisch gas:
Standaard veiligheidsvoorzieningen gas
NF, AGA, DIN, BS
Andere beschikbare standaarden:
op aanvraag
Terminals:
O2, N2O, N2, CO2, Air4b, Air7b, Motorlucht, Agss, Vacuüm
Andere beschikbare terminals:
op aanvraag
Maximale toevoerdruk netwerk:
10 bar
Maximale aantal leidingen:
16 zelfstandige leidingen voor medisch gas
Aantal terminals per EMS:
20 terminals max.
Aansluiting plafondeenheid:
NIST optioneel
Asvergrendeling:
leverbaar als optie (vereist afzonderlijk Air 4 bar)
Mechanische kenmerken:
Montage per paar:
mogelijk met nog een EMS of operatieverlichting
Bereik:
600 mm tot 2400 mm
Asrotatie:
Over 340°
Stoppunt:
instelling mogelijk op elke 12.5°
Verticaal bereik:
550 mm (alleen BD)
Diameter asdoorgang:
120 mm
Brutodraagvermogen:
90 kg tot 1090 kg
Mechanische remmen:
Standaard
Pneumatische asvergrendeling
Standaard op gemotoriseerde kolom/leverbaar als optie op gemotoriseerde arm en op de mechanische
versie
Verplaatsingshandvatten
Vast als standaard op gemotoriseerde kolom/leverbaar als optie op gemotoriseerde arm en
mechanische versie
Standaard schap:
450 x 360 x 32 mm draagvermogen 20 kg
Breed schap:
650 x 460 x 64 mm draagvermogen 50 kg
Extra opties:
1 of 2 laden, rails, enz.
Andere steunen:
Bevestigingen voor toetsenborden, platte beeldschermen, infuuszakken, spuitpompen, enz.
Stekkeraansluitingen:
2, 3 of 4 stuks, afhankelijk van het verdeelpunt
Belangrijkste gebruikte materialen:
Ankerpunten:
gelakt, met zink gecoat of elektroforetisch gecoat staal
Balken/kolommen/verdeelpunten/ aluminium:
poedercoating
Assen:
staal met zinkcoating
Schappen:
aluminium met poedercoating
Behuizingen:
ABS PC / epoxy met glasvezelvulling / PVC
Iedere EMS in de AIRport-reeks heeft eigen specificaties en kenmerken die
hiervoor tevoren zijn gedefinieerd voor een bepaalde gebruikscontext.
De onderstaande vermogens zijn het maximum dat commercieel verkrijgbaar is.
De circuitdiagrammen en de lijst van componenten die met ieder project worden
geassocieerd, worden op aanvraag aan de klant geleverd.
Sommige technische gegevens (bijvoorbeeld de geluidsniveaus) zijn op aanvraag
verkrijgbaar.
De elektrische uitgangen die op de distributiezuil of distributiebalk zijn
geïnstalleerd, kunnen op afzonderlijke circuits worden aangesloten. Op
het productlabel wordt ieder circuit gedefinieerd en wordt informatie
over de bijbehorende elektriciteitsleiding gegeven.
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[11]
Elektrische specificaties:
Netvoeding voor gemotoriseerde versie
230V 50Hz / 220V 60Hz
Verbruik van alleen de motoriseerde kolom
940 VA max.
Stroomopname gemotoriseerde kolom
4.1A max.
Verbruik van alleen de motoriseerde arm
180W
Type aansluitingen:
A (Verenigde Staten), E (Frankrijk), F (Duitsland), G (Verenigd Koninkrijk), J (Zwitserland)
Andere beschikbare typen:
op aanvraag
Maximale stroom per leiding:
16A (beveiliging van stroomcircuit door het ziekenhuis)
Maximale aantal leidingen:
16 zelfstandige elektriciteitsleidingen, d.w.z. 60 kVA maximaal.
(1 voorbehouden aan gemotoriseerde arm/gemotoriseerde kolom)
Aantal aansluitingen per EMS:
32 aansluitingen max.
Elektrische beveiliging:
klasse 1 type B
Potentiaalvereeningsaansluitingen:
DIN42801 op aanvraag, kabels niet meegeleverd
Werking:
Intermitterend 1’/uur voor gemotoriseerde kolom
Intermitterend 5’/uur voor gemotoriseerde arm
continu voor mechanische versie
Stroomverbruik asvergrendeling (optioneel):
2W
Signaalaansluitingen op aanvraag:
VGA / DVI / MiniDIN / BNC / RJ45
Kenmerken medisch gas:
Standaard veiligheidsvoorzieningen gas
NF, AGA, DIN, BS
Andere beschikbare standaarden:
op aanvraag
Terminals:
O2, N2O, N2, CO2, Air4b, Air7b, Motorlucht, Agss, Vacuüm
Andere beschikbare terminals:
op aanvraag
Maximale toevoerdruk netwerk:
10 bar
Maximale aantal leidingen:
16 zelfstandige leidingen voor medisch gas
Aantal terminals per EMS:
20 terminals max.
Aansluiting plafondeenheid:
NIST optioneel
Asvergrendeling:
leverbaar als optie (vereist afzonderlijk Air 4 bar)
Mechanische kenmerken:
Montage per paar:
mogelijk met nog een EMS of operatieverlichting
Bereik:
600 mm tot 2400 mm
Asrotatie:
Over 340°
Stoppunt:
instelling mogelijk op elke 12.5°
Verticaal bereik:
550 mm (alleen BD)
Diameter asdoorgang:
120 mm
Brutodraagvermogen:
90 kg tot 1090 kg
Mechanische remmen:
Standaard
Pneumatische asvergrendeling
Standaard op gemotoriseerde kolom/leverbaar als optie op gemotoriseerde arm en op de mechanische
versie
Verplaatsingshandvatten
Vast als standaard op gemotoriseerde kolom/leverbaar als optie op gemotoriseerde arm en
mechanische versie
Standaard schap:
450 x 360 x 32 mm draagvermogen 20 kg
Breed schap:
650 x 460 x 64 mm draagvermogen 50 kg
Extra opties:
1 of 2 laden, rails, enz.
Andere steunen:
Bevestigingen voor toetsenborden, platte beeldschermen, infuuszakken, spuitpompen, enz.
Stekkeraansluitingen:
2, 3 of 4 stuks, afhankelijk van het verdeelpunt
Belangrijkste gebruikte materialen:
Ankerpunten:
gelakt, met zink gecoat of elektroforetisch gecoat staal
Balken/kolommen/verdeelpunten/ aluminium:
poedercoating
Assen:
staal met zinkcoating
Schappen:
aluminium met poedercoating
Behuizingen:
ABS PC / epoxy met glasvezelvulling / PVC
Kenmerken
Met AIRport EMS biedt STERIS ergonomisch vormgegeven oplossingen voor alle soorten toepassingen terwijl u toch binnen uw budget blijft:
CR & BD-modellen voor toepassingen met enkelvoudige distributie
BM-modellen voor de meestvoorkomende toepassingen
Het BH-model voor zware toepassingen: zware lasten, lang bereik
Modulaire indeling vanaf het begin en de mogelijkheid om later uit te breiden: omdat uw behoeften in de loop der tijd kunnen veranderen, kunt u
vóór de installatie en, belangrijker nog, ook ná de installatie zorgen dat uw systeem kan worden uitgebreid:
Met behulp van onze gestandaardiseerde plafondbevestigingen kunnen er gedurende de installatie opstellingen worden gemaakt voor toekomstige
plaatsing van andere EMS-systemen of chirurgische lampen.
De dwarsdoorsnede van de as (120 mm) is gelijk voor alle balken, zodat er ruimte beschikbaar is om op een later moment extra leidingen aan te brengen.
Distributiepunten die zijn geconstrueerd rondom dezelfde centrale kolom, voldoen al aan de eisen voor de meeste toepassingen, en zijdelingse
distributiepunten kunnen worden toegevoegd om de functionaliteit en het aantal beschikbare aansluitingen te vergroten.
De ergonomie en het ontwerp voldoen aan de beperkingen die gelden voor de medische omgeving:
Gladde concave vormen voorkomen ‘scherpe’ hoeken en daarmee de ophoping van vloeistoffen en stof
Zo weinig mogelijk zichtbare schroeven voor reinigingsgemak
Keuze uit kleuren die harmoniëren met de gebruikte kleurenschema’s van veel medische apparatuur
Ingebouwde toegangsopeningen voor het samenbrengen en verbergen van externe kabels naast de apparatuursteunen
Er wordt een breed scala aan geschikte accessoires voor de apparatuur
ondersteund, voor compacte en eciënte oplossingen:
Standaard of brede schappen met een ruime keuze aan laden
Speciale computersteunen: muismatten, beeldschermsteunen, enz.
Standaardoplossingen op zijrails of verticale stangen
Uittrekbare handgrepen met ingebouwde asvergrendeling
Gelieve contact op te nemen met STERIS voor meer informatie over de lijst van
accessoires van de AIRport-reeks.
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[12]
5. WERKING
5.1 Belasting van een EMS
Totaal draagvermogen
De totale belasting van een EMS wordt vermeld op het
identificatielabel.
Hierbij is rekening gehouden met niet alleen de kenmerken van de
balken (brutogewicht), maar ook de complete configuratie van de
EMS zoals deze is besteld met de schappen, rekken en verschillende
steunen voor de installatie.  Deze waarde mag daarom nooit worden
overschreden.
Als een EMS moet worden aangepast, kan deze capaciteit toenemen
of afnemen, wat leidt tot een nieuwe berekening en daarom ook afgifte
van een nieuw label.
Neem contact op met STERIS voor meer informatie over dit onderwerp.
Maximaal draagvermogen van de accessoire
Het maximale gewicht dat een accessoire kan ondersteunen
wordt op het accessoirelabel vermeld.
Als er apparatuur aan deze accessoire is bevestigd, moet het gewicht van
deze apparatuur in acht worden genomen en worden afgetrokken van het
maximum om de resterende capaciteit te berekenen.
Zorg dat u beide elementen in aanmerking neemt wanneer u de EMS
belast. Controleer vóór gebruik altijd de stabiliteit van de accessoires die
aan de rails of stangen zijn bevestigd, vooral in het geval van lange armen
(waarbij de last zich op grotere afstand van het bevestigingspunt aan de
rail bevindt).
5.2 Belasting van schappen en laden
Het maximale draagvermogen
van schappen is direct af te lezen
van de plaat, waarbij al rekening
is gehouden met eventueel
aanwezige laden.
5.3 Belasting van steunen en stangen
Ook het maximale draagvermogen van de verschillende steunen en
stangen is direct af te lezen van de bijbehorende labels.
Bevestiging van een monitor
1 - Plaats de achterkant van de monitor voor de draagarm
2 - Zet de monitor vast met schroeven
Bevestiging van een infusiestandaard
1 - Schuif de infusiestandaard omhoog of omlaag in de juiste positie
2 - Zet de infusiestandaard vast met schroeven
Praktisch voorbeeld van een AIRport BM0906 dubbele
EMS met 1 kolom COL16, hulpprogramma’s voor gas en
elektriciteit en 1 standaard plank 1 lade:
Brutovermogen 235 kg (deze technische waarde wordt niet vermeld op
het product)
Totaal draagvermogen 199kg
Draagvermogen van het schap 15kg
draagvermogen van de lade 3kg
In dit geval wordt de maximale belasting inclusief schap en lade
voor de EMS bepaald op15 kg + 3kg = 18kg (<199kg)
5.4 Kabelmanagement
In de kolommen van de AIRport-reeks is ruimte gereserveerd om
hinderlijke kabels zo veel mogelijk achter apparatuur weg te werken.
Verwijder de afdekking met de nokken en schuif de kabel ter hoogte
van de stekkeraansluiting; voer niet meer van de kabel door dan nodig
is om de apparatuur aan het andere uiteinde aan te sluiten.
Sluit de afdekking met de nokken.
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[13]
5.5 Verplaatsing van een EMS met asvergrendeling
Op aanvraag kan een asvergrendeling op de AIRport EMS worden geïnstalleerd.
De volgende assen kunnen worden ontgrendeld met een opdracht via de besturingsstrip tussen de schaphendels en/of de uittrekbare hendel:
Verplaats de EMS niet vlak nadat u op de knop hebt gedrukt. De ontgrendeling is slechts korte tijd eectief.
adjustment 300
DRAEGER hook
A B
Vertical stroke = 400
2585
min
(900-600)
BH1212 - 1200-1200
(900-600)
2061
351 min
473/770
182 min
340°
340°
340°
468
241
C D
A B
D C
BHXXXX COL16M DRAEGER HOOK
JC 09/11
As1As2
As3
900/1200
L = 600/
900/1200
L = 600/
94
425
1171
186
400
As1
As2
As3













 






   



Clic!
As 2&3 As 1













 






   



Clic!













 






   



Clic!
As 1 (midden) om de hele EMS snel te verplaatsen
As 2 of as 2&3 om het operationele deel van de EMS (distributiepunt en accessoires) opnieuw uit te lijnen 
Beide tegelijkertijd (as 1, 2, 3) om een verplaatsing uit te voeren
Controleer voordat u de EMS verplaatst altijd of er zich geen obstakels op de route bevinden en verplaats de EMS
voorzichtig. Vermijd stoten tegen andere apparatuur.
Laat geen voorwerpen op de schappen achter die niet voldoende zijn bevestigd. In het algemeen mogen dozen
op de schappen niet groter zijn dan de schappen zelf.
Wanneer de draaipunten zijn voorzien van het optionele asvergrendelingssysteem, moet u de remmen
deblokkeren wanneer u de EMS verplaatst om de verplaatsing makkelijker te maken en slijtage te beperken
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[14]
5.6 Noodstop (alleen gemotoriseerde versie)
De gemotoriseerde arm en de gemotoriseerde kolom zijn voorzien
van een noodstopknop die bedoeld is om uitsluitend de eigen
stroomtoevoer uit te schakelen.
NB: Als de knop ingedrukt is, werkt de aandrijving niet: denk eraan
de knop los te zetten om de stroomtoevoer naar de aandrijving te
herstellen.













 






   



Clic!
5.7 Gebruik van de afstandsbediening (alleen gemotoriseerde
versie)
De afstandsbediening is alleen actief als de noodstopknop los staat (en
de aanwezigheidsknop van de anesthesiemachine ingeschakeld is op
de gemotoriseerde kolom).
Als beide knoppen op de afstandsbediening tegelijkertijd worden ingedrukt,
stopt de beweging.
Ga voorzichtig om met de afstandsbediening en de kabel ervan wanneer
u de afstandsbediening gebruikt. Druk niet te hard of met een ongeschikt
voorwerp op de knoppen.
Zorg dat de afstandsbediening nergens tegen stoot.
Berg de afstandsbediening op zijn plaats op nadat u hem heeft gebruikt.













 






   



Clic!
Kolom/arm omhoog
Kolom/arm omlaag
Aanwezigheidsknop
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[15]
Voorbeeld van activiteit: Anesthesiestation laden/uitladen op gemotoriseerde kolom
Het anesthesiestation laden
Het anesthesiestation uitladen



  









 






   



Clic!



 









 






   



Clic!
Begin met de kolom in lage
positie.
Duw het station naar de grendel
om de aanwezigheidsknop van de
machine te activeren.
Bedien de gemotoriseerde kolom met de
afstandsbediening, om het station te laten
stijgen.
Stop op de vereiste positie.
Laat het station met de
afstandsbediening tot op
grondniveau dalen.
Ga door met dalen tot de grendels
los zijn van de kolom.



  









 






   



Clic!
Verplaats het station van de arm
vandaan om de grendel los te
maken.
Voorafgaande controle of er geen mogelijke obstakels zijn tussen de arm en het station.
Voorafgaande controle of er geen mogelijke obstakels zijn onder het station.
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[16]
6. TYPISCHE INSTALLATIEVOORBEELDEN
Verdeelpunt enkele balk Verdeelpunt dubbele balk
Dubbele draagbalkEnkele draagbalk
717
L+165
Max 2404
900/1200
L = 600/
94
900/1200
L = 600/
500
450
717
421
L+165
Max 2565
900/1200
L = 600/
900/1200
L = 600/
94
425
1171
186
400
500
450
717
421
L+165
900/1200
L = 600/
94
425
1171
186
400
717
L+165
Max 2404
900/1200
L = 600/
94
900/1200
L = 600/
717
R
1204
L = 1200
94
717
R
1204
L = 1200
94
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[17]
Combinatie van 2 enkele draagbalken
(met osetring)
Combinatie van 1 enkele draagbalk + 1 dubbele draagbalk
(met osetring)
Combinatie van 1 dubbele draagbalk + 1 operatielamp
1135
500
450
421
700
650
L+165
L+165
400
900/1200
L = 600/
900/1200
L = 600/
94
1171
603
200
206
523
496
425
400
1135
500
450
421
700
650
Max 2565
L+165
L+165
400
900/1200
L = 600/
900/1200
L = 600/
900/1200
L = 600/
94
1171
603
200
206
523
496
425
400
1135
Max 2565
L+165
900/1200
L = 600/
900/1200
L = 600/
421
94
700
650
1171
206
523
496
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[18]
Algemene punten
Controleer eerst of de actieve bestanddelen van de gebruikte middelen
compatibel zijn met het materiaal van de EMS.
Volg de aanwijzingen van de fabrikant over de aanbevolen oplossing en
temperatuur van het reinigings-/desinfectiemiddel nauwkeurig.
Draag de aanbevolen persoonlijke beschermingsmiddelen
(handschoenen, veiligheidsbril)
Zorg ervoor dat er na reinigingsprocedures geen water achterblijft rondom de
stekker.
Voor alle externe oppervlakken
Aangezien er risico’s zijn die verband houden met de vloeistof die door
de apparatuur loopt, heeft het de voorkeur om het desinfectiemiddel-
reinigingsmiddel rechtstreeks op een papieren tissue te sproeien
(of een non-woven doek), de toegankelijke gebieden zorgvuldig schoon
te maken en hierbij de aansluitingen te vermijden, en het geheel
vervolgens laten opdrogen.
Reinig nooit apparatuuronderdelen die zijn aangesloten op de
elektrische voeding of die niet lang genoeg zijn uitgeschakeld.
Reiniging van de laden
Nadat de laden zijn geopend, kunt u deze verwijderen door ze op te
tillen, zodat ze uit de geleiders komen. U kunt de laden terugplaatsen
door ze weer op de geleiders aan te brengen en vervolgens te sluiten.
Aanbevolen/te vermijden producten
a) Aanbevolen actieve ingrediënten
Gebruik bij voorkeur speciale producten voor oppervlakken boven de vloer.
0STERIS beveelt het gebruik aan van reinigings- en desinfectiemiddelen
waarvan de verbindingen zijn gebaseerd op isopropylalcohol (<45%) of op
basis van een quaternair ammonium. Het gebruik van reinigingsmiddelen die
niet door STERIS worden aanbevolen, is verboden omdat de compatibiliteit
en de eectiviteit van de chemicaliën niet zijn aangetoond.
In geval van twijfel richt de gebruiker zich tot de afdeling hygiëne van zijn
instelling of van zijn toeziende instantie.
b) Te vermijden producten
Gebruik geen producten die bedoeld zijn voor vloeren. Vermijd vooral
oxiderende producten op basis van chloorderivaten zoals bleekwater of
geoxigeneerde samenstellingen zoals perazijnzuur.
Explosiegevaar: Zuurstof kan de vorming van explosieve mengsels
bevorderen in aanwezigheid van olie, vet of smeermiddelen:
reinigingsmiddelen die dergelijke stoen bevatten zijn daarom streng
verboden. Vraag in geval van twijfel over de compatibiliteit van de
actieve bestanddelen de technische afdeling van STERIS om raad.
Gebruik geen stoomreiniging.
7. REINIGING EN DESINFECTIE
8. AFVOER VAN APPARATUUR ALS AFVAL
Recycling van het product: na de levensduur moet deze apparatuur worden overgedragen aan een erkende organisatie voor recycling van
elektrische en elektronische onderdelen.
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[19]
9. ONDERHOUDSPROGRAMMA
Aanbevolen dagelijks onderhoud
• schone toestand van EMS en apparatuur
• aanwezigheid en leesbaarheid van labels
• alle afdekkingen en kappen op hun plaats
• accessoires correct bevestigd in gebruikspositie
• apparatuur op de EMS wordt stevig en stabiel ondersteund
• geen loslatende lak of zichtbaar begin van corrosie
• aansluiting en loskoppeling op terminalaansluitingen verloopt
gemakkelijk
• apparatuurkabels en slangen zijn duidelijk en goed te begrijpen
• voedingen aan elektrische aansluitingen en terminals voor medisch
gas
• elektrische apparatuur is ver genoeg verwijderd van gasuitgangen (O2, N2O)
• geen abnormaal geluid bij stoppen (lekkage e.d.) of tijdens bedrijf
(schuren e.d.)
• assen worden correct vergrendeld (indien geïnstalleerd)
Jaarlijks preventief onderhoud
Preventief onderhoud moet minstens eenmaal per jaar door een
monteur van STERIS of een erkende monteur worden uitgevoerd.
Er mogen geen ingrepen op de elektrische onderdelen van de
distributie-EMS plaatsvinden voordat alle elektrische voorzieningen zijn
uitgeschakeld en veilig zijn.
staat van de slangen in de EMS, in het bijzonder waar de assen
passeren
staat van aansluitingen bovenstrooms van de elektrische
aansluitingen en terminals voor medisch gas
staat en goede werking van de gasactuator (alleen BD EMS)
staat en goede werking van de gemotoriseerde arm en
gemotoriseerde kolom, inclusief de noodstopknop.
horizontale stand en afwezigheid van speling in de EMS en
schappen
staat van eindaanslagen van de rotatie en werking van de demping
stabiliteit en zelfregulerend vermogen van de EMS in alle
toegankelijke posities.
aardingen en continuïteit
aardlekstromen en lekkage naar de behuizing
preventieve vervanging van afdichtingen
drukdaling bij de gasuitvoerpunten
insteekkracht voor elektrische stekkers en aansluitingen voor
medisch gas
slijtage bij asvergrendelingen (indien deze optie is gemonteerd)
staat van plafondbevestiging en van de plafondhouder
staat van de afdekkingen
Onderhoud om de tien jaar
Terminalunits hebben van hun fabrikanten een garantie van 10.000
aansluit- en loslaatcycli: we adviseren om deze preventief te wijzigen
tussen het zesde en achtste jaar waarin EMS wordt gebruikt.
Voor de slangen in de EMS geldt een garantie met een duur van
tien jaar en 5000 bewegingen. Wij adviseren om ze in het tiende
gebruiksjaar te vervangen als preventieve maatregel.
Omdat voor deze servicebeurt een aantal componenten verwijderd
moet worden en nieuwe componenten volgens vaste vereiste moeten
worden aangebracht, kan dit alleen worden uitgevoerd door technici
van STERIS of erkende technici die beschikken over het speciale
gereedschap voor het verwijderen en aanbrengen en de vereiste tests:
Bij het aanpassen of vervangen van slangen bestemd voor medische
gassen moeten de volgende testen worden uitgevoerd volgens EN ISO
7396-1:
- lektest
- obstructietest
- stroom- en drukvaltest
- inversietest
- deeltjesverontreinigingstest
- gasidentificatietest
Bij het wijzigen of vervangen van slangen bestemd voor
anesthesiegasafvoersystemen moeten de volgende tests worden uitgevoerd
volgens EN ISO 7396-2:
- lektest
- stroom- en drukvaltest
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[20]
10. LIJST VAN AANBEVOLEN RESERVEONDERDELEN
Referenties
Beschrijving Gemotoriseerde
kolom
Gemotoriseerde arm Mechanische arm
Aanslag asuiteinde V590000006 V590000006 V590000006
Vervangingsset pneum rem enkele
as
V590000011 V590000011 V590000011
Afdekking lichte balk V590000031 V590000031 V590000031
Afdekking zware balk V590000032 V590000032 V590000032
Voorgevormde kolomafdichting V590000056 V590000056 V590000056
Mechanische rem V590000897 V590000897 V590000897
Set blauwe afdekkingen voor gemo-
toriseerde arm
V590004024
Set witte afdekkingen voor gemotori-
seerde arm
V590004026
Set afdekkingen voor as 1 V390000029 V390000029 V390000029
Set afdekkingen voor mannelijke as V390000150 V390000150 V390000150
Set afdekkingen voor vrouwelijke as V390000151 V390000151 V390000151
Set afdekkingen voor as 3 V390000152 V390000152 V390000152
Afstandsbediening V600100000 NA
STORING MOGELIJKE OORZAAK OPLOSSING
De arm kan niet draaien Eindaanslag bereikt Draai in de andere richting. Als de eindaanslag niet goed
gepositioneerd was, neem contact op met STERIS
Een deel van de elektrische aansluitingen
krijgt geen elektriciteit
Circuitbeveiligingsmodus Spoor de oorzaak van de activering van de circuitbeveiliging op
(afkoppelen) reset de beveiliging vanuit de serviceruimte
Een apparaat werkt niet correct Apparatuur Controleer door een andere aansluiting te gebruiken, of
controleer anders of de vereiste bedrijfsomstandigheden
aanwezig zijn
(aanwijzingen van fabrikant: spanning, druk, enz.)
Het gebruikspunt past niet in de
wandaansluiting
Veiligheidspen Controleer of de juiste nutsvoorziening wordt gebruikt
Controleer of de aansluitingen voldoen aan dezelfde norm
De apparatuur blijft niet op zijn plaats Apparatuur Controleer het gewicht van de apparatuur ten opzichte van het
totale draagvermogen
De gemotoriseerde kolom beweegt niet
omhoog/omlaag
Onjuiste positie van de
apparatuur
Controleer of het anesthesiestation goed op de grendel is
geplaatst
De gemotoriseerde arm of kolom beweegt
niet omhoog/omlaag
Noodstopknop ingeschakeld Zet de noodstopknop los
De gemotoriseerde arm of kolom beweegt
niet omhoog/omlaag
Onjuiste spanning Controleer de voedingsspanning
11. PROBLEMEN OPLOSSEN
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[21]
12. AFSTELLING VAN ASSEN
De ingrepen in dit hoofdstuk mogen uitsluitend door erkende technici voor zorginstellingen worden uitgevoerd. Neem in geval van twijfel contact
op met de technische afdeling van STERIS of een plaatselijke vertegenwoordiger.
12.1 Afstelling van de remmen
12.2 Afstelling van de eindaanslagen
-Verwijder de afdekkingen van de eindaanslagen met een schroevendraaier om toegang te krijgen tot de rem
-Zoek de 2 componenten op die de eindaanslagen vormen: voor een zo groot mogelijke flexibiliteit zijn de gedempte eindaanslag(en) en de schroef/schroeven
van de eindaanslag(en) verstelbaar
-Draai de eindaanslagschroef of -schroeven los met een gebogen ringsleutel om de bewegingshoek van de EMS te verkleinen
-Pas de positie van de gedempte eindaanslag aan met een gebogen ringsleutel; gebruik indien nodig een tweede
-Controleer of de eindaanslag nu goed werkt en stel deze indien nodig verder af
-Breng de asafdekkingen weer aan en controleer of deze goed vastzitten
-Verwijder de afdekkingen van de as met een schroevendraaier om toegang te krijgen tot de rem
-Bepaal waar de rem zicht bevindt op het draaipunt
-Haal deze aan of draai deze los met een gebogen sleutel, afhankelijk van het gewenste effect.
-Controleer of de rem goed werkt en stel deze indien nodig verder af
-Plaats de asafdekkingen terug en controleer of deze goed vastzitten
Opmerking: voor een beter remvermogen kan een tweede optionele rem worden toegevoegd aan de eerste.
1 eindaanslag
1 schroef
1 eindaanslag
2 schroeven op 103°(voorbeeld)
2 eindaanslagen op 12°
2 schroeven op 103°
grootst mogelijke rotatie,
d.w.z. 340°
mogelijke rotatie begrensd op
340°-103° = 237°
mogelijke rotatie begrensd op
340°-103°-12 = 225°
10°
340°
10°
103°
10°
340°
10°
103°
10°
103°
237°
10°
103°
237°
225°
10°
103°
12°
225°
10°
103°
12°
Voorbeelden van eindaanslagafstelling
=+ == ++
remmen
gedempte
eindaanslagen
schroef van
eindaanslag
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[22]
Richtlijnen en verklaring van de fabrikant - Elektromagnetische emissies
De AIRport EMS is bedoeld voor gebruik in een hieronder gespecificeerde elektromagnetische omgeving. De klant of de gebruiker van AIRport EMS moet ervoor zorgen dat het
in een dergelijke omgeving wordt gebruikt.
Emissietest Nakoming Elektromagnetische omgeving - begeleiding
RF-emissies CISPR 11 Groep 1
De AIRport EMS gebruikt RF-energie alleen voor zijn interne functie.
Daarom zijn de RF-emissies zeer laag en zullen deze waarschijnlijk geen
interferentie veroorzaken in elektronische apparatuur in de buurt.
RF-emissies CISPR 11 Klasse A De apparatuur is geschikt voor gebruik in alle andere instellingen dan die voor huishoudens en die rechtstreeks zijn aangesloten op het openbare laagspanningsnet
dat gebouwen levert voor huishoudelijk gebruik.
OPMERKING De EMISSIES-kenmerken van deze apparatuur maken het geschikt voor gebruik in industriële gebieden en ziekenhuizen (CISPR 11 klasse A). Als het
wordt gebruikt in een woonomgeving (waarvoor normaal CISPR 11 klasse B vereist is), biedt deze apparatuur mogelijk onvoldoende bescherming aan radiofrequente
communicatiediensten. De gebruiker moet mogelijk mitigerende maatregelen nemen, zoals het verplaatsen of heroriënteren van de apparatuur..
Harmonische emissies IEC 61000-3-2 Klasse A
Spanningsschommelingen / flikkeremissies IEC 61000-3-3 Conforme
13. ELEKTROMAGNETISCHE OMGEVING
WAARSCHUWING: Gebruik van deze apparatuur naast of gestapeld met andere apparatuur moet worden vermeden omdat dit kan leiden tot onjuiste bediening. Als dergelijk gebruik noodzakelijk is, moet deze apparatuur en de andere apparatuur worden geobserveerd om te
controleren of ze normaal werken.
WAARSCHUWING: Gebruik van accessoires, transducers en kabels anders dan gespecificeerd of geleverd door de fabrikant van deze apparatuur kan leiden tot verhoogde elektromagnetische emissies of verminderde elektromagnetische immuniteit van deze apparatuur en kan
leiden tot onjuiste werking
WAARSCHUWING: draagbare RF-communicatieapparatuur (inclusief randapparatuur zoals antennekabels en externe antennes) mag niet dichter dan 30 cm (12 inch) van enig deel van de AIRport EMS worden gebruikt, inclusief kabels die door de fabrikant zijn
gespecificeerd. Anders kan de prestatie van deze apparatuur achteruitgaan. Alvorens apparatuur aan te sluiten, moet de gebruiker ervoor zorgen dat deze de toepasselijke voorschriften respecteert en dat hun verbindingen voldoen aan de aanbevelingen van de fabrikant.
AIRport EMS heeft speciale voorzorgsmaatregelen nodig met betrekking tot elektromagnetische compatibiliteit en moet worden geïnstalleerd en in gebruik worden genomen volgens de EMC-informatie in deze gebruiksaanwijzing.
De AIRport EMS-systemen voldoen aan de norm IEC 60601-1-2: 2014 (Ed.4)
Richtlijnen en verklaring van de fabrikant - Elektromagnetische immuniteit
De AIRport EMS is bedoeld voor gebruik in een hieronder gespecificeerde elektromagnetische omgeving. De klant of de gebruiker van AIRport EMS moet ervoor zorgen dat het in een dergelijke omgeving wordt gebruikt.
Immuniteitstest IEC 60601-testniveau Nalevingsniveau Elektromagnetische omgeving begeleiding
Elektrostatische ontlading (ESD)
IEC 61000-4-2 ±8 kV contact
±15 kV lucht
±8 kV contact
±15 kV lucht
Professionele zorginstellingomgeving
Vloeren moeten van hout, beton of keramische tegels zijn. Als vloeren bedekt zijn met synthetisch materiaal, moet
de relatieve vochtigheid ten minste 30% zijn.
Snelle elektrische overgang / burst
IEC 61000-4-4
±2 kV op netspanning
±1 kV op inlaat / uitlaat
±2 kV
±1 kV Professionele zorginstellingomgeving
De kwaliteit van de netvoeding moet die zijn van een typische commerciële of ziekenhuisomgeving
golf
IEC 61000-4-5
±1 kV lijn (en) naar lijn (en)
±2 kV lijn (en) naar aarde
±1 kV
±2 kV
Spanningsdips, korte onderbrekingen en
spanningsvariaties op voedingsingangslijnen
IEC 6100-4-11
<5% UT (> 95% dip in UT) voor 0,5 cyclus
40% UT (60% dip in UT) gedurende 5 cycli
70% UT (30% dip in UT) gedurende 25 cycli
<5% UT (> 95% dip in UT) gedurende 5 sec
<5% UT (> 95% dip in UT) voor 0,5 cyclus
40% UT (60% dip in UT) gedurende 5 cycli
70% UT (30% dip in UT) gedurende 25 cycli
<5% UT (> 95% dip in UT) gedurende 5 sec
Professionele zorginstellingomgeving
De kwaliteit van de netvoeding moet die zijn van een typische commerciële of ziekenhuisomgeving. Als de
gebruiker van AIRport EMS voortdurende werking vereist tijdens stroomonderbrekingen, wordt aanbevolen dat de
AIRport EMS wordt gevoed door een ononderbroken stroomvoorziening of een batterij.
Vermogen frequentie (50/60 Hz)
magnetisch veld
IEC 61000-4-8
30 A/m 30 A/m
Professionele zorginstellingomgeving
Magnetische velden met stroomfrequentie moeten kloppen op niveaus die kenmerkend zijn voor een typische
locatie in een typische commerciële of ziekenhuisomgeving.
RF-geleide IEC 61000-4-6 3V
150 kHz naar 80MHz
6V in ISM bands tussen 0,15 MHz and 80 Mkz
80 % r MA op 1 kHz
3V
150 kHz naar 80MHz
6V in ISM bands tussen 0,15 MHz and 80 Mkz
80 % r MA op 1 kHz
Professionele zorginstellingomgeving
RF-uitgestraalde IEC 61000-4-3 3V/m
80 Mkz naar 2,7 GHz
80% MA op 1 kHz
9V/m
710 MHz, 745 MHz
780 MHz, 5240 MHz
5550 MHz, 5785 MHz
27V/m
385 MHz
28V/m
450 MHz, 810 MHz
870 MHz, 930 MHz
1720 MHz, 1845 MHz
1970 MHz, 2450 MHz
3V/m
80 Mkz naar 2,7 GHz
80% MA op 1 kHz
9V/m
710 MHz, 745 MHz
780 MHz, 5240 MHz
5550 MHz, 5785 MHz
27V/m
385 MHz
28V/m
450 MHz, 810 MHz
870 MHz, 930 MHz
1720 MHz, 1845 MHz
1970 MHz, 2450 MHz
Professionele zorginstellingomgeving
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
[23]
14. FORMULIER INBEDRIJFSTELLING
STERIS business-nr. : ..............................................................................................................
Serienr. : ..............................................................................................................
Leverdatum : ..................................................................................................
Referentie : ..................................................................................................
Installatiedatum : ..................................................................................................
Operatiekamer : ..................................................................................................
Datum inwerkingstelling : ..................................................................................................
Kamernr. : ..................................................................................................
Stempel klantendienst
Identificatie van klant
Opmerkingen:
Naam en handtekening van de klant Naam en handtekening
van STERIS-vertegenwoordiger
Uit te voeren controles voor inbedrijfstelling Voltooid
1- Vergrendeling van verlengde stangen met schroefdraad bij ingesteld koppel (400 Nm) OK
2- Horizontale stand van de bevestigingsplaat OK
3- Volledig geluidsvrije beweging langs iedere as OK
4- Afstelling van de rem op iedere as OK
5- Werking van pneumatische rem op iedere as (indien geïnstalleerd) OK
6- Positie en werking van de eindstoppen voor rotatie op iedere as OK
7- Verticale stand van kolom (<1°) over de hele bewegingsuitslag OK
8- Correcte beveiliging van gasaansluitingen in het plafond OK
9- Lekdichtheid van verlaagd plafond (volgens plaatselijke voorschriften) OK
10- Werking en identificatie van elektriciteitsaansluitingen OK
11- Aansluitingen voor aarde/equipotentiaalvereening OK
12- Werking en identificatie van signaalaansluitingen OK
13- Hoogte en horizontale stand van schappen en goede bevestiging OK
14- Alle beschermende afdichtingen en doppen aanwezig OK
15- Aanwezigheid en leesbaarheid van labels OK
16- Algemeen aspect en staat van reiniging OK
16- Bediening van de gemotoriseerde arm/gemotoriseerde kolom (omhoog/omlaag/laden van machine) OK
17- Bediening noodstopknop OK
Opmerking: Bij de definitieve inbedrijfstelling van het product wordt verondersteld dat de medische gassen zijn goedgekeurd door de
plaatselijke commissie van het ziekenhuis
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
15. FORMULIER INBEDRIJFSTELLING
STERIS business-nr. : ..............................................................................................................
Serienr. : ..............................................................................................................
Leverdatum : ..................................................................................................
Referentie : ..................................................................................................
Installatiedatum : ..................................................................................................
Operatiekamer : ..................................................................................................
Datum inwerkingstelling : ..................................................................................................
Kamernr. : ..................................................................................................
Stempel klantendienst
Identificatie van klant
Opmerkingen:
Naam en handtekening van de klant Naam en handtekening
van STERIS-vertegenwoordiger
Uit te voeren controles voor inbedrijfstelling Voltooid
1- Vergrendeling van verlengde stangen met schroefdraad bij ingesteld koppel (400 Nm) OK
2- Horizontale stand van de bevestigingsplaat OK
3- Volledig geluidsvrije beweging langs iedere as OK
4- Afstelling van de rem op iedere as OK
5- Werking van pneumatische rem op iedere as (indien geïnstalleerd) OK
6- Positie en werking van de eindstoppen voor rotatie op iedere as OK
7- Verticale stand van kolom (<1°) over de hele bewegingsuitslag OK
8- Correcte beveiliging van gasaansluitingen in het plafond OK
9- Lekdichtheid van verlaagd plafond (volgens plaatselijke voorschriften) OK
10- Werking en identificatie van elektriciteitsaansluitingen OK
11- Aansluitingen voor aarde/equipotentiaalvereening OK
12- Werking en identificatie van signaalaansluitingen OK
13- Hoogte en horizontale stand van schappen en goede bevestiging OK
14- Alle beschermende afdichtingen en doppen aanwezig OK
15- Aanwezigheid en leesbaarheid van labels OK
16- Algemeen aspect en staat van reiniging OK
16- Bediening van de gemotoriseerde arm/gemotoriseerde kolom (omhoog/omlaag/laden van machine) OK
17- Bediening noodstopknop OK
Opmerking: Bij de definitieve inbedrijfstelling van het product wordt verondersteld dat de medische gassen zijn goedgekeurd door de
plaatselijke commissie van het ziekenhuis
Systeem voor apparatuurbeheer - AIRport
STERIS SAS
116 Avenue de MAGUDAS
33185 LE HAILLAN - FRANCE
STERIS SAS
116 Avenue de MAGUDAS
33185 LE HAILLAN - FRANCE
OM203-01NL 2021-02 REVA AIRport
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26

Steris Airport Ems Handleiding

Type
Handleiding