Nederlands–3
Bosch eBike Systems 0 275 007 XPX | (5.4.16)
Gebruik van twee accu’s voor één eBike
(optioneel)
Een eBike kan door de fabrikant ook met twee accu’s uitgerust
worden. In dit geval is één van de laadbussen niet toegankelijk
of is deze door de fietsfabrikant met een afsluitkap afgeslo-
ten. Laad de accu’s alleen aan de toegankelijke laadbus.
Open nooit door de fabrikant afgesloten laadbussen.
Het laden aan een voordien afgesloten laadbus kan tot on-
herstelbare schade leiden.
Als u een eBike, die voor twee accu’s bestemd is, slechts met
één accu wilt gebruiken, dek dan de contacten van de vrije
aansluiting met de meegeleverde afdekkap 10 af, omdat er
anders door de open contacten gevaar voor een kortsluiting
bestaat (zie afbeeldingen A en B).
Laadprocedure bij twee aangebrachte accu’s
Zijn aan een eBike twee accu’s aangebracht, dan kunnen
beide accu’s via de niet afgesloten aansluiting geladen wor-
den. Tijdens het laden worden de beide accu’s afwisselend
geladen, hierbij wordt automatisch meermaals tussen beide
accu’s omgeschakeld. De laadtijden worden opgeteld.
Tijdens het gebruik worden de beide accu’s ook afwisselend
ontladen.
Als u de accu’s uit de houders neemt, dan kunt u elke accu
afzonderlijk laden.
Laadprocedure bij één aangebrachte accu
Is slechts één accu geplaatst, dan kunt u alleen de accu aan de
fiets laden die de toegankelijke laadbus heeft. De accu met de
afgesloten laadbus kunt u alleen laden als u de accu uit de hou-
der neemt.
Accu plaatsen en uitnemen
(zie afbeeldingen A–B)
Schakel de accu en het eBike-systeem altijd uit als u
hem in de houder plaatst of uit de houder neemt.
Om de accu te kunnen plaatsen, moet de sleutel 5 in het slot 6
steken en het slot moet geopend zijn.
Voor het plaatsen van de standaardaccu 8 plaatst u deze
met de contacten op de onderste houder 9 aan de eBike (de
accu kan tot 7° naar het frame gekanteld zijn). Kantel deze tot
aan de aanslag in de bovenste houder 7.
Voor het plaatsen van de bagagedrageraccu 2 duwt u deze
met de contacten naar voren in de houder 1 in de bagagedra-
ger tot de accu vastklikt.
Controleer of de accu stevig vast zit. Sluit de accu altijd met
het slot 6 af. Anders kan het slot opengaan en kan de accu uit
de houder vallen.
Trek de sleutel 5 na het afsluiten altijd uit het slot 6. Daarmee
voorkomt u dat de sleutel eruit valt of de accu van een gepar-
keerde eBike door anderen wordt meegenomen.
Voor het uitnemen van de standaardaccu 8 schakelt u deze
uit en opent u het slot met de sleutel 5. Kantel de accu uit de
bovenste houder 7 en trek deze uit de onderste houder 9.
Voor het verwijderen van de bagagedrageraccu 2 schakelt
u deze uit en opent u het slot met de sleutel 5. Trek de accu uit
de houder 1.
Gebruik
Ingebruikneming
Gebruik alleen originele Bosch accu’s die door de fabri-
kant voor uw eBike zijn toegestaan. Het gebruik van an-
dere accu’s kan tot letsel en brandgevaar leiden. Bij ge-
bruik van andere accu’s wordt door Bosch geen
aansprakelijkheid aanvaard en geen garantie geboden.
In- en uitschakelen
Het inschakelen van de accu is een van de mogelijkheden om
het eBike-systeem in te schakelen. Lees en houd u aan de ge-
bruiksaanwijzing van aandrijfeenheid en boordcomputer.
Controleer voor het inschakelen van de accu of het eBike-sy-
steem dat het slot 6 afgesloten is.
Als u de accu wilt inschakelen, drukt u op de aan-uit-toets 4.
De leds van de indicatie 3 gaan branden en geven tegelijker-
tijd de oplaadtoestand aan.
Opmerking: Ligt de capaciteit van de accu onder 5 %, dan
brandt aan de accu geen LED van de laadindicatie 3. Alleen
aan de boordcomputer is te herkennen of het eBike-systeem
ingeschakeld is.
Als u de accu wilt uitschakelen, drukt u opnieuw op de aan-
uit-toets 4. De leds van de indicatie 3 gaan uit. Het eBike-sy-
steem wordt daarmee eveneens uitgeschakeld.
Wordt ongeveer 10 minuten lang geen vermogen van de
eBike-aandrijving opgeroepen (bijv. omdat de eBike stilstaat)
en is er geen toets aan boordcomputer of bedieningseenheid
van de eBike ingedrukt, schakelen het eBike-systeem en hier-
mee ook de accu om energiespaarredenen automatisch uit.
De accu is door „Electronic Cell Protection (ECP)” beschermd
tegen overmatig ontladen, overmatig opladen, oververhitting
en kortsluiting. Bij gevaar wordt de accu door een veiligheids-
schakeling automatisch uitgeschakeld.
Wordt een defect van de accu
herkend, knipperen twee leds
van de oplaadindicatie 3. Neem
in dit geval contact op met een
erkende rijwielhandel.
OBJ_BUCH-2032-005.book Page 3 Tuesday, April 5, 2016 10:28 AM