50
Z4®
Vervang potentieel defecte of
beschadigde automatisch verduisterende
lasruiten (controleer of de automatisch
verduisterende lasruit donker wordt als u de
lasboog raakt).
GEBRUIK
Een automatisch verduisterende lasruit dat
in een Ademhalingstoestel is ingebouwd,
wordt beschouwd als persoonlijke
beschermingsmiddel (PBM) dat de ogen,
het gezicht, de oren en de nek beschermen
tegen direct en indirect gevaarlijk licht
van de lasboog. In het geval dat u alleen
een lasruit zonder de kap heeft gekocht,
selecteer dan een kap die is ontworpen
om te worden gebruikt in combinatie met
een automatisch verduisterende lasruit.
De lasruit moet op de juiste manier in deze
kap kunnen worden bevestigd, inclusief de
binnenste en buitenste beschermruiten.
Er mag geen spanning op de ADF-Lasruit
worden veroorzaakt door het Z4-vizier,
omdat dit ernstige schade aan de lasruit kan
veroorzaken. Zorg ervoor dat zonnecellen
en fotosensoren niet door de kap of een
deel van de kap worden bedekt, omdat
dit het functioneren van de lasruit zou
kunnen belemmeren. Als een van deze
omstandigheden zich voordoet, is de lasruit
mogelijk niet geschikt voor gebruik.
TOEPASSINGSGEBIED
RPB Auto-verduisterende Lasruiten zijn
geschikt voor alle soorten elektro-lassen:
beklede elektroden, MIG/MAG, TIG/WIG,
plasmalassen en snijden, maar niet voor
gaslassen en laserlassen.
FUNCTIES
RPB Lasruiten worden klaar voor gebruik
geleverd. Controleer de mate van vereiste
bescherming voor specifieke lasprocedures
en selecteer de aanbevolen verduistering,
lichtgevoeligheid en vertragingstijd.
VERDUISTERINGSINSTELLING
Ons model heeft een bereik in
verduisteringsinstellingen van 9 tot 13. Pas
verduistering aan met de knop »Shade« die
zich op de ruit bevindt.
LICHTGEVOELIGHEID
De meeste lastoepassingen kunnen worden
uitgevoerd met de lichtgevoeligheid op
maximaal. De maximale lichtgevoeligheid
is geschikt voor lage lasstroom, TIG of
speciale toepassingen. De lichtgevoeligheid
moet alleen worden verlaagd in bepaalde
specifieke omgevingslichtomstandigheden
om ongewenste activering te voorkomen.
Als een eenvoudige regel voor optimaal
presteren, is het raadzaam om de
gevoeligheid op maximum in te stellen
aan het begin en vervolgens geleidelijk
af te bouwen tot de filter van de lasruit
alleen reageert op het laslicht en zonder
vervelende valse activering vanwege
omgevingslicht (direct zonlicht, intensief
kunstlicht, dichtbijzijnde lasbogen etc.)
VERTRAGINGSTIJD:
De vertragingstijd kan worden aangepast
van 0,15 tot 1,0 seconde. Het wordt
aanbevolen om een kortere vertraging
te gebruiken bij puntlastoepassingen en
een langere vertraging bij toepassingen
met hogere stroomsterktes en langere
lasintervallen. Langere vertraging kan ook
worden gebruikt voor TIG-lassen met lage
lasstroom om te voorkomen dat de filter van
de lasruit open gaat wanneer het licht naar
de sensoren tijdelijk wordt geblokkeerd door
een hand, fakkel, enz.
OPSLAG
Wanneer de Auto-verduisterende Lasruit
niet in gebruik is, dient deze op een droge
plaats te worden bewaard binnen het
temperatuurbereik van -20°C tot 70°C.
Langdurige blootstelling aan temperaturen
boven 45°C kan de levensduur van de
batterij van de Automatisch Verduisterende
Lasruit verminderen.
Het wordt aanbevolen om de zonnecellen
van de automatisch verduisterende lasruit
in het donker te houden of niet te belichten
tijdens opslag om de stroomuitval-modus
te behouden. Deze kan worden bereikt door
de filter eenvoudig met de voorkant naar
beneden op een opslagplank te plaatsen.