Cargo

Croozer Cargo de handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Croozer Cargo de handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
11
Inhoud
Gebruikershandleiding
1. Montage ........................................................................................................................................................................................................... 13
1.1 Verpakkingsinhoud ....................................................................................................................................................................................... 13
1.2 De zijwanden uitvouwen en vastzetten ................................................................................................................................................... 13
1.3 De wielen monteren ...................................................................................................................................................................................... 13
1.4 De dissel monteren ....................................................................................................................................................................................... 14
1.5 Het overtrek omhoogtrekken ...................................................................................................................................................................... 14
1.6 De aanhanger opvouwen ............................................................................................................................................................................ 15
2. Inbedrijfstelling .............................................................................................................................................................................................. 15
2.1 De dissel aan de fiets bevestigen ............................................................................................................................................................ 15
2.1. 1 Het koppelingselement aan de fiets bevestigen .................................................................................................................................. 15
2.1.1.1 Fiets met een volledige as .......................................................................................................................................................................... 15
2.1.1.2 Fiets met een snelspanner ......................................................................................................................................................................... 16
2.1.2 De dissel op het koppelingselement monteren ................................................................................................................................... 16
2.2 De lading verdelen ........................................................................................................................................................................................ 17
3. Veiligheidsaanwijzingen .............................................................................................................................................................................. 17
4. Onderhoud, verzorging en opslag ........................................................................................................................................................... 17
4.1 Dissel ................................................................................................................................................................................................................. 17
4.2 Wielen ................................................................................................................................................................................................................ 17
4.3 Carrosserie ...................................................................................................................................................................................................... 18
4.4 Opslag ............................................................................................................................................................................................................... 18
4.5 Allgemeen onderhoud .................................................................................................................................................................................. 18
5. Garantie ............................................................................................................................................................................................................ 18
12
U bent nu de gelukkige eigenaar van deze aanhanger!
Deze nieuwe CROOZER CARGO onderscheidt zich door de uitstekende kwaliteit, het gebruiksgemak, de hoge
veiligheidsnormen en de grote inzetbaarheid. U zult er jarenlang plezier van hebben: de milieuvriendelijke, snelle
en goedkope oplossing voor al uw kleine vervoersprojecten.
Veiligheidsaanwijzing: De technische specificaties kunnen zonder voorafgaande
kennisgeving gewijzigd worden.
Raadpleeg bij twijfel altijd de vakhandelaar!
13
1. Montage
1.2 De zijwanden uitvouwen en vastzetten
Eerst de zijwanden bij de buis
vastpakken en naar buiten trekken.
Daarna de dwarsbuizen tussen de
zijwanden in draaien.
Beide dwarsbuizen vastschroeven
met de aan de bandjes bevestigde
stergreepmoeren.
Duw de as in het koppelelement in het
vierkante frame.
Trek de veerklembouten door het
boorgat van de as.
Maak de bouten met de veerklemmen
vast. De beugel moet om de bout
heen liggen.
Frame met zijwanden, 2 wielen, dissel
met koppeling, overtrek
1.1 Verpakkingsinhoud
Tip:
De spanning op de zijwanden kan met de aan de zijkant opgenaaide riemen en het klittenbandsluitingen gewijzigd worden.
1.3 De wielen monteren
Tip:
Het is gemakkelijker de wielen te monteren wanneer de aanhanger op zijn kop gezet is.
14
1.4 De dissel monteren
Het ontvangende element voor de
dissel van de Cargo Croozer stelt u
in staat de dissel in twee standen te
bevestigen: in de onderste stand bij
gebruik als fietskar of in de bovenste
bij gebruik als handkar.
Het ontvangende element bestaat uit
de disselschaar (1) en de disselpen (2).
Voor de montage legt u eerst het gat
in achterste deel van de dissel over
de disselpen.
Duw de dissel zo ver mogelijk op
de disselpen. Steek de kortere
veerklempen door het gat van de
disselpen en maak hem vast door
de beugel te sluiten.
De veerklembeugel moet helemaal
om de bout heen liggen.
Voor gebruik als fietskar, wordt de
dissel in de laagste stand in de
disselschaar gestoken. Steek de
langere veerklempen door beide
onderste gaten van de disselschaar
en maak hem vast door de beugel
te sluiten. De veerklembeugel moet
helemaal om de bout heen liggen.
Voor gebruik als handkar, wordt
de dissel in de bovenste stand in
de disselschaar gestoken. Steek de
langere veerklempen door beide
bovenste gaten van de disselschaar
en maak hem vast door de beugel
te sluiten. De veerklembeugel moet
helemaal om de bout heen liggen.
De dissel hoeft niet gedemonteerd
te worden om van de onderste naar
de bovenste stand te veranderen.
Veiligheidsaanwijzing:
Gebruik altijd beide veerklempennen!
Een dissel die niet volgens deze aan-
wijzingen is vastgemaakt, kan onder-
weg losraken. Dit is erg gevaarlijk en
kan ongelukken veroorzaken.
1.5 Het overtrek omhoogtrekken
Het overtrek wordt over het frame getrokken. Zorg ervoor dat de openingen met de klittenbandstroken aan de zijde van beide
stergreepmoeren liggen. Sluit de klittenbandstroken door ze over elkaar heen te leggen.
15
Als u de dissel wilt demonteren, maakt u de veerklemmen los en haalt u de pennen eruit. Daarna kunt u de dissel zijwaarts
verwijderen. Als u de wielen wilt demonteren, verwijdert u ook eerst de veerklempennen. Nadat de stergreepmoeren zijn
losgedraaid en verwijderd en de klittenbandsluitingen zijn losgemaakt, kan het hele frame naar binnen gevouwen worden.
1.6 De aanhanger opvouwen
2. Inbedrijfstelling
2.1 De dissel aan de fiets bevestigen
2.1.1 Het koppelingselement aan de fiets bevestigen
Veiligheidsaanwijzing:
Het veilige gebruik van deze aanhanger hangt af van de juiste montage van het koppelingselement. Ga dus bijzonder
zorgvuldig te werk. Fiets nooit met een onjuist verbonden of los zittend koppelingselement.
Raadpleeg bij twijfel altijd de vakhandelaar!
2.1.1.1 Fiets met een volledige as
Monteer de dissel en het koppelingselement altijd aan de linkerzijde van de fiets, gezien de fietsrichting!
Demonteer de linker asmoer.
Gewoonlijk kunnen alle afstandstuk-
ken of moerplaatjes bewaard worden.
Plaats het verbindingsstuk op de as
en bevestig de asmoeren opnieuw.
Veiligheidsaanwijzing:
De asmoer moet met minstens 5 volle-
dige slagen op de asdraad geschroefd
worden, zodat er voldoende klem-
kracht op het geheel wordt uitgeoe-
fend. Een te korte draad kan ervoor
zorgen dat het achterwiel per ongeluk
losraakt, hetgeen tot beschadigingen
en ongevallen zal leiden. Raadpleeg bij
twijfel altijd de vakhandelaar!
Het verbindingsstuk moet altijd zo
bevestigd worden dat het vierkant
vanuit de as gezien verticaal naar
beneden wijst.
Alleen wanneer het uitvaleinde of ande-
re functies van uw fiets deze verticale
bevestiging onmogelijk maken, mag het
verbindingsstuk horizontaal, naar achte-
ren wijzend, worden bevestigd.
Veiligheidsaanwijzing:
Gezien de verschillende mogelijke uit-
valeinden, kan het heel soms voorko-
men dat het verbindingsstuk in geen
enkele stand bevestigd kan worden. Als
u niet zeker bent van de juiste bevesti-
ging van het verbindingsstuk aan de
fiets, dient u de vakhandelaar te raad-
plegen.
16
2.1.1.2 Fiets met een snelspanner
Tip:
Voor fietsen met een te korte snelspanner, is een speciale snelspanner met langere as verkrijgbaar.
2.1.2 De dissel op het koppelingselement monteren
Schuif de vierkante disselaansluiting
over het op de fiets gemonteerde
koppelingselement.
Steek de veerklempen door de boor-
gaten van beide koppelingsonderdelen
en sluit de beugel, zodat de opening
van de klem over het uiteinde van de
pen ligt.
Veiligheidsaanwijzing:
Altijd de veiligheidsriem aan de
kettingstijl bevestigen!
Leg de veiligheidsriem om de achter-
kant van het fietsframe en bevestig
de karabijnhaak aan de D-ring van de
dissel.
Veiligheidsaanwijzing:
een koppelingselement dat niet juist is gemonteerd kan tijdens het remmen losraken ofwel zijwaarts door de spaken
steken. Dit betekent dat de fietser zal vallen en zwaar gewond kan raken. Inspecteer dus telkens voordat u gaat fietsen
of het koppelingselement op de juiste plaats en goed vast zit.
Veiligheidsaanwijzing:
De draad van de instelmoer van de
snelspanner moet met minstens 5 voll-
edige slagen op de snelspanneras
geschroefd worden, zodat er voldoen-
de klemkracht op het geheel wordt uit-
geoefend. Een te korte snelspanneras
kan ervoor zorgen dat het achterwiel
per ongeluk losraakt, hetgeen tot
beschadigingen en ongevallen zal lei-
den.Raadpleeg bij twijfel altijd de vak-
handelaar!
Demonteer de snelspanner en steek de
snelspanneras door het verbindings-
stuk. Duw de snelspanner dan weer
door de holle as en schroef de instel-
moer vast. Draai de instelmoer van de
geopende snelspanner naar rechts, tot-
dat de drukvlakken van de snelspanner
tegen het uitvaleinde aan liggen. Sluit
de snelspannerhendel.
De snelspanner is alleen goed ingesteld
als u een duidelijke weerstand voelt
wanneer u hem aandraait. De weer-
stand moet ca. 60° vóór het einde van
de hendelbeweging voelbaar zijn. Als
het te makkelijk of te moeilijk is om de
snelspanner te gebruiken, kunt u de
instelmoer op de andere naafzijde iets
aan- of losdraaien.
Veiligheidsaanwijzing:
Als u niet zeker weet hoe u de snel-
spanner voor het eerst monteert, roep
dan de hulp in van uw vakhandelaar.
merkbaar
weerstand
vastklemmen
17
3. Veiligheidsaanwijzingen
Veiligheidsaanwijzing:
Probeer altijd te vermijden om met slechts één wiel over een hindernis te rijden, aangezien de aanhanger hierdoor kan
omkiepen, ongeacht de snelheid waarmee wordt gereden.
Het is niet toegestaan kinderen te vervoeren in de Croozer Cargo.
Breng geen modificaties aan het voertuig aan die niet in deze gebruikershandleiding staan beschreven.
Lees de gebruiksaanwijzing goed door voordat u de aanhanger gaat gebruiken.
Maak voor de rit het koppelingselement en de veiligheidsriem goed vast.
Let op de juiste montage van alle onderdelen, met name de wielen en de dissel.
Zorg van tevoren dat de aanhanger niet met delen van de fiets in aanraking kan komen, zoals pedalen, remmen, etc.
De aanhangers mogen alleen onbeladen gekoppeld of ontkoppeld worden.
Bedenk goed dat het rijgedrag van de fiets anders wordt als er een aanhanger aan is bevestigd en dat er hogere eisen
aan de remmen en aan de framebelasting worden gesteld. Raadpleeg bij twijfel altijd de vakhandelaar.
Rij voorzichtig en voorkom situaties waarbij u volop op de rem moet staan. Als u met de voorwielrem remt wanneer de
aanhanger bevestigd is, worden er grote krachten op de fiets en met name de gaffeldissel uitgeoefend.
Trek de aanhanger alleen als u daar voldoende ervaring en kracht voor hebt.
De aanhanger mag nooit door een motorfiets worden getrokken.
Fiets met de aanhanger langzamer en voorzichtiger dan wanneer u zonder aanhanger fietst.
Neem bochten op wandelsnelheid, omdat de aanhanger kan omkiepen.
De toegestane maximumsnelheid voor het rijden met een aanhanger is 25 km/h.
Maximale belasting is 30 kg
Wielspanning is 2,5 bar
Wanneer het donker is, moeten de fiets en de aanhanger met de voorgeschreven verlichting en reflectoren uitgerust worden.
Als u de aanhanger parkeert, zorg er dan voor dat hij niet kan omkiepen. Door de aanhanger aan de fiets te koppelen,
verandert het zwaartepunt van de fiets, waardoor de stander, en met name een tweepotige stander, niet goed meer
functioneert. Als de fiets omvalt, kan de aanhanger, de dissel of het koppelingselement beschadigd raken.
Aanhangers, zelfs opgeklapte aanhangers, mogen niet op het dak van een motorvoertuig vervoerd worden.
4. Onderhoud, verzorging en opslag
4.1 Dissel
Controleer de dissel regelmatig op beschadiging (bijv. scheuren). Als de dissel op de één of andere
manier beschadigd is, moet hij vervangen worden, zodat hij niet zal breken en een ongeluk veroorzaakt.
Raadpleeg bij twijfel altijd de vakhandelaar.
4.2 Wielen
Laat de wielen (banden, velgen, spaakspanning, aslagers) minstens tweemaal per jaar door de
vakhandelaar controleren.
Maak de wielen regelmatig schoon en smeer ze vooral tijdens de wintermaanden in met vet.
2.2 De lading verdelen
De gewichtsverdeling van de lading is erg belangrijk voor het rijgedrag van een fiets
met aanhanger. Teveel gewicht vóór de aanhangerwielen verhoogt de belasting op
het koppelingselement. Dat heeft een negatief effect op het rijgedrag van de fiets.
Let bij het inladen van de aanhanger er goed op dat zware voorwerpen boven de
assen worden geplaatst.
fout
goed!
18
4.3 Carrosserie
Maak de CROOZER CARGO met water en een spoelmiddel schoon. Geen bijtende schoonmaakmiddelen gebruiken,
aangezien de oppervlakken daardoor blijvende beschadiging zullen oplopen.
4.4 Opslag
Plaats de CROOZER CARGO in een droge en goed geventileerde ruimte. Droog het voertuig eerst goed af, voordat u hem
opslaat, omdat er anders schimmel en vochtvlekken ontstaan. Plaats het voertuig zo veel mogelijk uit direct zonlicht, zodat
de kleuren niet verbleken. Zorg ervoor dat de fietskar niet lange tijd aan de fiets gekoppeld blijft.
4.5 Algemeen onderhoud
Zorg goed voor het voertuig. Alle gelakte, verchroomde en verzinkte delen (incl. alle schroefverbindingen) moeten regelmatig
gereinigd en ingevet worden. Vraag bij de vakhandelaar naar de juiste verzorgingsmiddelen.
5. Garantie
De garantie geldt altijd voor defecten. Schade die ontstaat als gevolg van onjuist gebruik, geweld, onvoldoende onderhoud
of normale slijtage wordt niet gedekt door deze garantie.
De duur van de wettelijke garantie is afhankelijk van de wettelijke bepalingen van elk individueel land.
Onze producten bevatten elementen of onderdelen die bij gewoon gebruik zullen slijten. Deze slijtage varieert sterk al
naar gelang het soort en de mate van gebruik en ook het onderhoud en verzorging van het product.
Met name bij intensief gebruik (dagelijks en in allerlei weersomstandigheden, e.d.) kunnen individuele onderdelen of
elementen beginnen te slijten voordat de wettelijke garantieperiode is verstreken. Aangezien het product vervroegd is
versleten als gevolg van het gebruik, betekent dit niet dat het product zelf defect is.
Wij hebben daarom ter informatie de volgende tabel samengesteld, waarin de belangrijke elementen staan vermeld die
veel zullen slijten plus de voornaamste factoren die de mate van deze slijtage bepalen.
Afgezien van het soort gebruik, de intensiteit van het gebruik, het onderhoud en de verzorging, zullen bepaalde
componenten en elementen van de fietsaanhanger gewoon slijten.
Het hangt erg van het onderhoud en de verzorging van het gebruik af hoe snel de slijtagelimiet wordt bereikt, maar
natuurlijk ook van het soort gebruik en de gebruiksintensiteit, zoals:
Het aantal afgelegde kilometers
De gewichtsbelasting
De rijstijl
De weersomstandigheden: uv-stralen, vocht, vuil, temperatuur, zoute lucht, enz.
De opslag
Het onderhoud
Lees de tabel op de volgende pagina (‘Slijtagefactoren’) goed door. Hier ziet u duidelijk aangegeven welke factoren met
name van invloed zijn op de mate van slijtage van elk individuele onderdeel.
De tabel is een aanvulling op de bestaande gebruiksaanwijzing. Let op de aanwijzingen over onderhoud, verzorging
en opslag.
19
11-2005
www.croozer.info
Onderdelen
Slijtagefactoren
Belasting door: De lading xx x xx xx
Weersomstandigheden: Uv-stralen xx
*1
xx xx
*2
Vochtigheid xx
*3
xx x x
Vuil xx xx x x
Temperatuur xx x
Zoute lucht x xx xx x xx
Contact met zout water xx xx xxx x xx
Met zout bestrooide straten xx xx xxx x xx
Opslag x x x
*4
Slijtagebevordering:
x: matige invloed op slijtage
xx: sterke invloed op slijtage
xxx: zeer grote invloed op slijtage
*1 - Vermijd sterk zonlicht!
*2 - Vermijd langdurige invloed van zonlicht!
*3 - Schimmelgroei vermijden door droog op te bergen!
*4 - Indien opgehangen, geen slijtage!
*5 - De luchtdruk regelmatig controleren!
Overtrek
Velgen, naven &
spaken
Bodem
Zijwanden
Dissel,
Koppeling
Wielen
*5
Factoren die de slijtage van fietskarren en wandelwagens verhogen:
1/28