Croozer Cargo 2019 de handleiding

Type
de handleiding
1
CroozerCargo19-NL-1-19
Handleiding
NEDERLANDS
www.croozer.com
Bagage-
etsaanhanger
Croozer Cargo
124 003 118
CroozerCargo19-NL-1-18
2
CroozerCargo19-NL-1-19
IMPRESSUM
Uitgever: Croozer GmbH
Oskar-Jäger-Str. 125
D-50825 Keulen
Duitsland
Alle rechten op deze handleiding berusten bij Croozer GmbH.
Teksten, opgaven en afbeeldingen in deze handleiding mogen niet verveel-
voudigd, verspreid of voor concurrentiedoeleinden onbevoegd gebruikt of aan
derden meegedeeld worden.
Verdere handleidingen voor het gebruik van dit voertuig kun je bij Croozer
GmbH bijbestellen of onder www.croozer.com downloaden. Deze handleiding
is met de grootste zorgvuldigheid gemaakt. Mocht je toch fouten vaststellen,
dan zijn wij dankbaar als je ons daarop wijst.
Concept, tekst, grasche vormgeving en redactie:
W. Piontek, www.technik-transparent.de
Foto´s: W. Piontek en Croozer GmbH
1
CroozerCargo19-NL-1-19
Inhoud
Beschrijving. . . . . . . . . . . . . . . . .2
Wat zit waar?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
2 in 1 systeem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Wat is de Croozer Cargo? . . . . . . . . . . . . . . . 4
Waarvoor is de Croozer Cargo bedoeld? . . . . . . . 4
Waarvoor mag Croozer Cargo niet worden gebruikt? . 4
Aanduidingen en conventies . . . . . . . . . . . . . . 4
Toegepaste normen . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Veiligheidsinstructies. . . . . . . . . . . .5
Symbolen en waarschuwingen. . . . . . . . . . . . . 5
Lees deze handleiding en neem hem in acht! . . . . . 5
Eisen aan de bestuurder van de trekkende ets . . . . 5
Eisen aan de ets . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Wettelijke bepalingen voor het gebruik van een
etsaanhanger . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Voordat je wegrijdt... . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Ritten met de Croozer Cargo . . . . . . . . . . . . . 5
Croozer Cargo als bolderkar (accessoir). . . . . . . . 6
Gebruiken, bewaren en transporteren . . . . . . . . . 6
Montage, onderhoud en reparatie . . . . . . . . . . . 6
Eerste montage en opbouw van de
Croozer Cargo . . . . . . . . . . . . . . .7
Controleer de toestand bij levering. . . . . . . . . . . 7
Croozer Cargo openvouwen . . . . . . . . . . . . . . 8
Loopwielen monteren en demonteren . . . . . . . . . 9
Croozer Cargo inrichten als
etsaanhanger . . . . . . . . . . . . . . 10
Dissel monteren en demonteren . . . . . . . . . . . 10
Askoppeling aan de ets monteren . . . . . . . . . 11
Veiligheidsvlag monteren. . . . . . . . . . . . . . . 14
Met de Croozer Cargo onderweg . . . . 15
Bagage meenemen . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Kap openen en sluiten . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Croozer aan ets koppelen. . . . . . . . . . . . . . 17
Croozer van ets afkoppelen. . . . . . . . . . . . . 18
Bijzonderheden bij het rijden met etsaanhangers. . 19
De Croozer Cargo transporteren. . . . .21
De Croozer Cargo controleren en
onderhouden . . . . . . . . . . . . . . . 22
Controle-intervallen . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Onderhoudsintervallen . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Dissel en koppeling controleren . . . . . . . . . . . 23
Stof van de koets controleren . . . . . . . . . . . . 23
Loopwielen onderhouden . . . . . . . . . . . . . . 23
Bandenspanning en banden controleren . . . . . . 23
Assen van de loopwielen onderhouden . . . . . . . 24
Wat te doen na ongevallen. . . . . . . . . . . . . . 24
Croozer Cargo reinigen,verzorgen en
opbergen . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Hoe reinig en verzorg ik de Croozer Cargo?. . . . . 25
Hoe bewaar ik de Croozer Cargo?. . . . . . . . . . 25
Croozer Cargo denitief stilleggen en verwerken
als afval . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Technische gegevens . . . . . . . . . . 27
Overige accessoires . . . . . . . . . . . 27
Waarborg en garantie. . . . . . . . . . .28
Hulp bij problemen . . . . . . . . . . . . 28
Inhoud
2
CroozerCargo19-NL-1-19
Beschrijving
disselbevestiging
frontreectoren
Beschrijving
Wat zit waar?
afneembaar
loopwiel
dissel
lusjes voor achterlicht
op batterijen
veiligheidsvlag
drukknop voor
bevestiging van loopwiel
achterreectoren
koppeling
kap
bagageruimte
reecterende strepen
wielbeschermer
3
CroozerCargo19-NL-1-19
Beschrijving
=
2 in 1 systeem
Croozer Cargo Basis
+
Croozer Cargo
etsaanhanger
Croozer Cargo
met bolderkarset
lusjes voor achterlicht
op batterijen
etsset
veiligheidsvlag,
dissel, koppeling
bolderkarset
trekstang,
zwenkwiel, tas,
zwenkwielbevestiging
+ =
Click & Crooz
®
borgsysteem
insteken, automatisch vastklikken, losmaken met druk op de
knop
voor koppeling voor de disselbevestiging
kogel-borgpen
(magnetisch)
Accessoires
4
CroozerCargo19-NL-1-19
Beschrijving
Wat is de Croozer Cargo?
Croozer Cargo is een etsaanhanger voor het transporte-
ren van goederen. Met de bolderkarset (accessoir) kan de
Croozer Cargo met enkele handgrepen worden uitgebreid
tot bolderkar.
Waarvoor is de Croozer Cargo bedoeld?
De Croozer Cargo is bedoeld voor het particuliere gebruik
overdag als etsaanhanger op straten en verharde wegen
voor het transporteren van goederen en met de verkrijg-
bare bolderkarset (accessoir) als bolderkar waarbij deze
handleiding in aanmerking genomen dient te worden.
toegestaan totaal gewicht
(aanhanger + bagage)
50 kg (110 lbs)
maximale bijlading*
(bagage)
40 kg (88 lbs)
steunlast op de dissel 3 tot 11 kg (6.6 to 24.3 lbs)
* Opgaven gelden alleen als de steunlast minimaal 3 kg (6.6 lbs)
en maximaal 11 kg (24.3 lbs) bedraagt. Zie pagina 15.
Als de Croozer Cargo als aanhanger wordt gebruikt bij
slecht zicht, in de schemering en ´s nachts, dan moet hij
volgens de wetten en regels van het wegverkeer van het
land waar hij wordt gebruikt met verlichting worden uitge-
rust. Een achterlicht op batterijen kan aan de achterkant
aan een lusje worden bevestigd. De Croozer Cargo mag
achteraf alleen vakkundig met door Croozer GmbH toege-
laten onderdelen of accessoires worden uitgerust.
Waarvoor mag Croozer Cargo niet worden
gebruikt?
Elk gebruik dat niet in de bovenstaande paragraaf is ge-
noemd, is verboden. De Croozer Cargo mag niet voor het
transporteren van kinderen of dieren worden gebruikt. De
bolderkar mag niet bij joggen of skaten worden gebruikt.
De Croozer Cargo is niet toegestaan voor bedrijfsdoelein-
den, ook niet toegestaan zijn overlading, te hoge snelhe-
den (sneller dan 25 km/h (15 mph) als etsaanhanger of
sneller dan wandeltempo als bolderkar), reparaties die niet
volgens voorschriften worden doorgevoerd en het gebruik
op onverharde wegen.
De Croozer Cargo mag als aanhanger niet door gemo-
toriseerde voertuigen zoals snor- of brometsen worden
getrokken. Dat geldt ook voor etsen met elektrische aan-
drijving die sneller dan 25 km/h (15 mph) kunnen rijden.
De askoppeling mag niet worden gemonteerd aan etsen
met elektrische achterwielaandrijving, tenzij de fabrikant dit
toestaat. Voor schaden, die als gevolg van niet-naleving
van deze voorschriften kunnen ontstaan, aanvaardt Croo-
zer GmbH geen aansprakelijkheid.
Aanduidingen en conventies
De aanduidingen 'rechts' en 'links' zijn in deze handleiding,
indien niet anders aangegeven, altijd in rijrichting.
Toegepaste normen
Er is rekening gehouden met de volgende normen:
EN 15918:2011 + A2:2017
5
CroozerCargo19-NL-1-19
Veiligheidsinstructies
Veiligheidsinstructies
Symbolen en waarschuwingen
Deze waarschuwing wijst op een gevaar dat ernstige
verwondingen of de dood tot gevolg heeft, indien de be-
treffende instructies niet goed worden opgevolgd.
Deze waarschuwing wijst op een gevaar dat ernstige
verwondingen of de dood tot gevolg kan hebben, indien
de betreffende instructies niet goed worden opgevolgd.
Deze waarschuwing wijst op een gevaar dat lichte ver-
wondingen tot gevolg kan hebben, indien de betreffende
instructies niet goed worden opgevolgd.
Deze waarschuwing wijst op dreigend gevaar voor de
Croozer Cargo of het milieu, indien de instructies niet
goed worden opgevolgd.
Tip: Hier krijg je een tip voor de omgang met de Croozer
Cargo.
Lees deze handleiding en neem hem in acht!
Deze handleiding bevat informatie die voor je eigen veilig-
heid en die van andere verkeersdeelnemers heel belang-
rijk is. Lees daarom de hele handleiding zorgvuldig door en
houd je nauwkeurig aan de aanwijzingen. Als er iets ondui-
delijk blijft, neem dan contact op met je Croozer handelaar.
Bewaar deze handleiding, misschien heb je hem later nog
nodig. Geef deze handleiding door als je de Croozer Cargo
verkoopt of doorgeeft. Neem ook de handleiding van de
ets in acht.
Eisen aan de bestuurder van de trekkende
ets
Informeer in geval van twijfel naar de wettelijke voorschrif-
ten van het land of de regio waar je de Croozer Cargo wilt
gebruiken.
Eisen aan de ets
De ets moet door de fabrikant zijn goedgekeurd om een
aanhanger te trekken, in foutloze technische toestand
en met goed functionerende remmen uitgerust zijn. Er
mogen geen gemotoriseerde voertuigen worden gebruikt
om etsaanhangers te trekken. Een uitzondering vormen
pedelecs, waarvan de aandrijving middels spierkracht
wordt ondersteund door een elektromotor en die juridisch
gelijkgesteld zijn aan etsen. Niet toegestaan zijn e-bikes
waarvoor een vergunning is vereist en die ondersteund
door een motor sneller kunnen rijden dan 45 km/h (28
mph). De ets moet een stabiele standaard hebben zodat
veilig laden en lossen gegarandeerd is.
Lees de wettelijke bepalingen voor de trekkende ets van
het land of de regio waar je de Croozer Cargo wilt gebrui-
ken.
De Croozer Cargo mag alleen worden gekoppeld aan et-
sen met een achterwiel met bandenmaat 26 tot 29“ (559
tot 635 mm) . Deze informatie vind je op de zijkant van de
achterband. De opgave 42-622 betekent bijvoorbeeld 42
mm breedte en 622 mm (dus 28”) diameter van de band.
Wettelijke bepalingen voor het gebruik van
een etsaanhanger
Lees altijd de wettelijke bepalingen voor het trekken van
een etsaanhanger van het land of de regio waar je de
Croozer Cargo wilt gebruiken.
Voordat je wegrijdt...
Maak jezelf vertrouwd met de Croozer Cargo voordat je
goederen gaat vervoeren. Croozer GmbH adviseert een
proefrit op rustig terrein zonder verkeer voordat je de
eerste keer in het openbaar verkeer rijdt. Zo leer je het
rijgedrag en de afmetingen van de ets met aanhanger
kennen.
Klemgevaar
Bij het in en uit elkaar klappen van de Croozer Cargo
bestaat het risico dat de vingers en handen tussen de be-
wegelijke onderdelen van het frame en de vergrendelingen
worden gekneld.
Ritten met de Croozer Cargo
Controleer vóór elke rit:
Zijn de loopwielen ingeklikt?
Is de frame-vergrendeling ingeklikt?
Is de dissel juist gemonteerd en geborgd? Is de aan-
hanger met de koppeling juist aan de ets bevestigd en
beveiligd met de veiligheidsband? Zijn alle borgpennen
juist gestoken en geborgd? Er mogen geen borgpen-
nen los hangen.
Is de bandenspanning correct? De minimale en maxi-
male bandenspanning staan op de zijkant van de band
aangegeven en mogen niet onder- of overschreden
worden. (Zie ook pagina 23.) Gebruik geen luchtdruk-
compressoren op bijv. tankstations. De (binnen)banden
zouden kunnen springen.
Rijden in bochten
Rij in bochten altijd slechts stapvoets. Vooral bij pedelecs
wordt de snelheid vaak onderschat. De aanhanger zou
door middelpuntvliedende kracht uit de bocht kunnen
vliegen en omkantelen, hetgeen ongevallen met levensge-
vaarlijke verwondingen tot gevolg kan.
6
CroozerCargo19-NL-1-19
Veiligheidsinstructies
Rijden op hellingen
Verlaag op hellingen altijd de snelheid. Door een te hoge
snelheid zou de aanhanger kunnen gaan slingeren, het-
geen ongevallen met levensgevaarlijke verwondingen tot
gevolg kan hebben.
Rijden op stoepranden en oneffenheden
Als je met maar één wiel van de aanhanger over een
stoeprand of een andere oneffenheid rijdt, zou de aanhan-
ger omhoog geslingerd kunnen worden en omkantelen,
hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke verwondingen
kan veroorzaken. Met name een lege aanhanger vertoont
die neiging. Rij daarom langzaam en voorzichtig op zulke
hindernissen af. Rij nooit over trappen of roltrappen.
Zichtbaar zijn voor anderen
De meegeleverde veiligheidsvlag moet altijd gemonteerd
zijn zodat de Croozer Cargo als etsaanhanger in het
wegverkeer beter zichtbaar is voor andere verkeersdeel-
nemers.
Als je de Croozer bij slecht zicht, in de schemering of in
het donker wilt gebruiken als etsaanhanger, dan moet je
hem uitrusten met functionerende verlichting. Informeer
naar de wettelijke voorschriften van het land of de streek
waar je de Croozer wilt gebruiken.
Meenemen van bagage
Beveilig altijd de bagage in een etsaanhanger om het
ongewild verschuiven van het zwaartepunt te voorkomen,
hetgeen de rijveiligheid in gevaar brengt. Transporteer
geen voorwerpen die groter zijn dan de aanhanger. Beves-
tig geen bagage zoals tassen buiten aan de aanhanger.
Dit vermindert de stabiliteit en de rijeigenschappen van de
Croozer Cargo, hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke
verwondingen kan veroorzaken. Kleinere voorwerpen kun
je in het vak in de binnenruimte van de aanhanger stop-
pen.
Croozer Cargo als bolderkar (accessoir)
De Croozer Cargo met bolderkarset is niet toegestaan
voor joggen en skaten. De maximale snelheid is wandel-
tempo.
Gebruiken, bewaren en transporteren
De Croozer Cargo mag niet, ook niet in opgevouwen toe-
stand, op het dak van een auto worden getransporteerd.
Gebruik de Croozer Cargo niet bij temperaturen onder
–20°C (– 4°F) en laat hem bij deze temperaturen niet
buiten staan.
Montage, onderhoud en reparatie
Eerste montage en overhandiging
Als je de Croozer Cargo in een lokale winkel hebt gekocht,
moet de handelaar de koppeling aan de trekkende ets
hebben gemonteerd. Bij aankoop via een postorderbedrijf
raden we aan om de eerste montage te laten uitvoeren
door een vakhandel. Daarnaast is de handelaar verplicht
alle belangrijke informatie over het gebruik van de Croozer
Cargo aan de klant te overhandigen. Een geautoriseerde
Croozer vakhandel in je buurt vind je op www.croozer.com.
Technische toestand
De Croozer Cargo mag alleen in technisch perfecte staat
worden gebruikt en moet regelmatig worden gecontroleerd
op beschadigingen aan wielen, dissel, frame, stoffen kap,
borgpennen en koppeling. Schaden moeten vóór verder
gebruik vakkundig, bij voorkeur door een vakhandel, wor-
den verholpen.
De in deze handleiding vermelde onderhoudsintervallen en
onderhoudswerkzaamheden moeten beslist aangehouden
resp. uitgevoerd worden.
Het rijden met een technisch niet foutloze
Croozer Cargo kan ongevallen met levensgevaarlijke ver-
wondingen tot gevolg hebben.
Vakkundige montage en reparatie
De Croozer Cargo moet vakkundig worden gemonteerd.
Let op de instructies voor het juist monteren van de kop-
peling, de dissel en de bolderkarset (accessoir). Raad-
pleeg bij twijfel een vakhandelaar. Reparaties mogen
alleen vakkundig met gebruik van originele onderdelen,
bij voorkeur door een vakhandel, worden uitgevoerd. Door
niet-vakkundige montage of reparaties kunnen ongevallen
met levensgevaarlijke verwondingen ontstaan.
Geschikte accessoires en originele reserveonderdelen
Gebruik alleen door Croozer GmbH toegestane accessoi-
res en originele reserveonderdelen. Alleen deze onderde-
len zijn voor de Croozer Cargo veilig. Raadpleeg bij twijfel
een vakhandelaar. Het gebruik van niet toegelaten acces-
soires of ongeschikte reserveonderdelen kan ongevallen
met levensgevaarlijke verwondingen tot gevolg hebben.
Voor schade als gevolg daarvan aanvaardt Croozer GmbH
geen aansprakelijkheid.
Wijzigingen en ombouw
Om veiligheidsredenen mag de Croozer Cargo niet worden
omgebouwd of veranderd.
Er mogen geen aanvullende onderdelen zoals bagage-
dragers enz. gemonteerd worden. Er mogen geen elektri-
sche aandrijvingen worden ingebouwd. Het ombouwen of
wijzigen kan ongevallen met levensgevaarlijke verwondin-
gen tot gevolg hebben. Als het voertuig wordt omgebouwd
of gewijzigd, komt de garantie te vervallen. Voor schade
aanvaardt Croozer GmbH geen aansprakelijkheid.
7
CroozerCargo19-NL-1-19
Eerste montage en opbouw van de Croozer Cargo
1
Eerste montage en opbouw van de
Croozer Cargo
Als je de Croozer Cargo in een lokale winkel hebt gekocht,
moet de handelaar de koppeling aan de trekkende ets
monteren en de Croozer Cargo startklaar overhandigen.
Bij aankoop via een postorderbedrijf raden we aan om de
eerste montage te laten uitvoeren door een vakhandel.
Daarnaast is de handelaar verplicht alle belangrijke infor-
matie over het gebruik van de Croozer Cargo aan de klant
te overhandigen. Als dit is gedaan, kun je enkele stappen
in deze handleiding overslaan.
Als je de Croozer Cargo niet startklaar hebt gekregen, dan
kun je hem door een vakman laten monteren of ga als
volgt te werk. Hiervoor is geen gereedschap nodig. Voor
het openen van de kabelbinders waarmee het frame is
vastgezet heb je een schaar nodig.
De Croozer Cargo moet vakkundig worden gemonteerd!
Ondeskundige montage kan leiden tot ongevallen met
levensgevaarlijke verwondingen.
Controleer de toestand bij levering
De Croozer Cargo wordt in een kartonnen doos geleverd.
Om de doos zo klein mogelijk te houden, is de Croozer
Cargo opgevouwen (1). Alle voor het transport verwijderde
onderdelen, bevinden zich binnenin de aanhanger.
1. Haal de opgevouwen Croozer Cargo uit de doos en
verwijder de verpakkingsfolie van de Croozer en de af-
zonderlijke onderdelen. Breng de verpakking ter recy-
cling naar een inzamelpunt. De doos en de kartonnen
bladen kun je bijv. voor een later transport bewaren.
2. Knip met bijv. een schaar de twee kabelbinders door
waarmee het frame van de
Croozer Cargo en andere delen zijn vastgezet om
wegglijden te voorkomen.
3. Vouw de Croozer Cargo uit elkaar en haal de onderde-
len uit de aanhanger. Dit zijn:
de loopwielen (2),
dissel met askoppeling (3) en drie sleutels
veiligheidsvlag (4),
en deze handleiding (5).
4. Verwijder de verpakkingsfolie van de afzonderlijke
onderdelen en recycle deze. De doos kun je bijv. voor
een later transport bewaren.
1
2
3
4
5
8
CroozerCargo19-NL-1-19
Eerste montage en opbouw van de Croozer Cargo
Croozer Cargo openvouwen
1. Leg de opgevouwen aanhanger op een stevige en
schone ondergrond.
2. Trek de twee zijkanten (1) uit elkaar en trek de stof, zo
nodig, over de buizen van het frame zodat de ritsslui-
tingen naar elkaar wijzen en parallel lopen.
3. Trek de achterste buis van het frame (2) naar achteren
en druk hem in de vergrendelingen (3) tot hij hoorbaar
en voelbaar vastklikt.
4. Trek de voorste buis van het frame (4) naar voren en
druk hem in de vergrendelingen (5) tot hij hoorbaar en
voelbaar vastklikt.
Klemgevaar! Let erop dat je niet met je handen of vingers
tussen de buizen van het frame komt. Dit kan pijnlijke
verwondingen tot gevolg hebben.
Tip: Bij een nieuwe Croozer Cargo moet je harder druk-
ken omdat de stof dan nog niet is opgerekt en meer
weerstand biedt.
5. Controleer vervolgens of alle vergrendelingen (3 en 5)
goed zijn vast geklikt door te proberen om de buizen
van het frame (2 en 4) met weinig kracht naar binnen
te bewegen. Deze mogen bij druk niet inklappen.
Als je rijdt met niet juist vastgeklikte vergrendelingen, zou
de Croozer Cargo ongewild in elkaar kunnen klappen.
6. Ga in omgekeerde volgorde te werk om de aanhan-
ger weer dicht te vouwen. Open de kap helemaal en
maak alle vier vergrendelingen los (3 en 5 aan beide
kanten).
1
1
4
5
3
2
9
CroozerCargo19-NL-1-19
Eerste montage en opbouw van de Croozer Cargo
Loopwielen monteren en demonteren
De loopwielen van de Croozer Cargo zijn uitgerust met
‘drukknop’-assen. Door de stofkap (1) op de naaf van het
loopwiel te drukken worden de blokkeerkogels (2), die de
loopwielen vergrendelen, losgemaakt. Daarom kunnen de
loopwielen alleen bij ingedrukte stofkap worden gemon-
teerd en gedemonteerd.
1. Verwijder de kartonnen bladen van de assen van het
loopwiel. Bewaar ze voor een eventueel later transport
van de Croozer Cargo.
2. Til de Croozer Cargo met een hand aan de achterkant
op.
3. Druk op de stofkap (1) op de naaf van het loopwiel
met het opschrift ‘PUSH’.
4. Schuif de as (4) van het loopwiel compleet in de naaf
(5) van de Croozer Cargo en laat de stofkap los.
5. Probeer het loopwiel eruit te trekken zonder op de
stofkap te drukken. Zo kun je controleren of het
loopwiel correct is vergrendeld. Het wiel mag er niet
uitgetrokken kunnen worden.
6. Monteer het tweede loopwiel op dezelfde manier.
Controleer na de montage de vergrendeling door de
beide loopwielen heen en weer te trekken! De loop-
wielen mogen er, zonder op de stofkap te drukken, niet
uitgetrokken kunnen worden. Niet volledig vergrendelde
loopwielen kunnen tijdens het rijden los gaan zitten, het-
geen ongevallen met levensgevaarlijke verwondingen tot
gevolg kan hebben.
7. Ga te werk in omgekeerde volgorde om de loopwie-
len te demonteren. Druk op de stofkap (1) en trek het
loopwiel eruit.
1
4
5
2
1
2
10
CroozerCargo19-NL-1-19
Croozer Cargo inrichten als etsaanhanger
Croozer Cargo inrichten als ets-
aanhanger
Dissel monteren en demonteren
De dissel wordt in rijrichting aan de linker voorkant van de
Croozer Cargo gemonteerd.
1. Til de Croozer Cargo aan de voorkant iets op.
2. Trek de borgpen (1) eruit, indien deze nog in de dissel-
bevestiging steekt.
3. Houd de dissel (2) in een hoek van ca. 45° met de dis-
selbevestiging (3) en steek de bus (4) op de bout (5)
aan het frame van de Croozer.
Let erop dat het bandje van de borgpen niet wordt inge-
klemd! Daardoor zou het beschadigd kunnen raken.
4. Draai de dissel naar boven naar de disselbevestiging
en steek de borgpen (1) helemaal door de twee borin-
gen in de disselbevestiging. De kop van de borgpen is
magnetisch en ‘plakt’ aan de disselbevestiging.
Controleer of de borpen er helemaal is ingestoken en er
niet vanzelf uit kan vallen! Als de borgpen er niet correct
is ingestoken, kan de dissel tijdens het rijden loskomen,
hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke verwondingen
tot gevolg kan hebben.
5. Ga om de dissel te demonteren te werk in omgekeer-
de volgorde.
Laat de borgpen nadat je de dissel gedemonteerd hebt
nooit los hangen! Hij zou af kunnen breken en delen van
het voertuig beschadigen.
1
3
2
5
4
1
11
CroozerCargo19-NL-1-19
Croozer Cargo inrichten als etsaanhanger
Askoppeling aan de ets monteren
De koppeling wordt altijd aan de in rijrichting gezien linker
kant van de ets gemonteerd. Hij bestaat uit twee delen:
een koppeling (1) die aan de dissel van de aanhanger ge-
monteerd is en een askoppeling (2) die aan de as van de
naaf van het achterwiel van de ets wordt gemonteerd.
Voordat je de askoppeling monteert, moet je echter eerst
nagaan of je ets geschikt is om een aanhanger te trek-
ken. Kijk dit na in de handleiding van de ets, informeer bij
de fabrikant of vraag het aan een etsenmaker.
De fiets moet geschikt zijn voor het trekken van een aan-
hanger. Rijden met aanhanger met een door de fabrikant
niet daarvoor vrijgegeven fiets kan ertoe leiden dat het
frame breekt of dat er andere materiaalproblemen op-
treden. Ongevallen met levensgevaarlijke verwondingen
kunnen het gevolg zijn.
Als je niet zeker bent hoe je de askoppeling vakkundig
moet monteren, raadpleeg dan een vakhandel.
De askoppeling moet vakkundig gemonteerd worden.
Een niet correct gemonteerde askoppeling kan tijdens
het rijden loskomen en ongevallen met levensgevaarlijke
verwondingen tot gevolg hebben.
Askoppeling monteren aan een ets met
snelspanners
De klemhefboom van de snelspanner moet zich in rijrich-
ting gezien aan de rechter zijde van de ets bevinden.
Indien deze zich aan de linker zijde bevindt, moet de snel-
spanner worden verwijderd en aan de rechter zijde worden
gemonteerd. Neem de handleiding van de ets in acht of
raadpleeg een vakhandel.
Tip: Als je fiets geen snelspanners heeft, maar steekas-
sen met snelspanhefboom, moet je deze door de als
accessoir verkrijgbare Croozer steekas vervangen.
Als accessoir zijn ook nog andere koppelingassen
verkrijgbaar.
1. Open de hefboom (1) van de snelspanner bij het ach-
terwiel van de trekkende ets of draai de inbusbout (5
mm) los, afhankelijk van de versie van de snelspanas.
Vaak wordt de bewegingsrichting van de klemhefboom
aangeduid met ‘OPEN’.
2. Schroef de asmoer (2) van de snelspanner linksom
los. Ga voorzichtig te werk, eronder bevindt zich een
kleine veer, die weg zou kunnen springen.
2
1
1
2
12
CroozerCargo19-NL-1-19
Croozer Cargo inrichten als etsaanhanger
3. Plaats de askoppeling (3) op de snelspanas, zonder
de veer te verwijderen.
4. Schroef de asmoer (2) met ten minste vijf volledige
slagen rechtsom op de schroefdraad van de snel-
spanas.
Bij minder dan vijf volledige slagen kan niet genoeg klem-
kracht van het achterwiel worden gegarandeerd, hetgeen
ongevallen met levensgevaarlijk verwondingen tot gevolg
kan hebben. De snelspanas is te kort en moet worden
vervangen. Raadpleeg een vakhandelaar.
5. Richt het achterwiel en sluit de klemhefboom van de
snelspanner (1) of draai de inbusbout vast, afhankelijk
van de versie van de snelspanas. Vaak wordt de be-
wegingsrichting van de klemhefboom aangeduid met
‘CLOSE’. De kracht die wordt toegepast, moet vanaf
ca. de helft van de beweging toenemen. In het laatste
gedeelte, juist vóór de eindpositie, mag de klemhef-
boom slechts moeizaam bewogen kunnen worden. In
de eindpositie moet de hefboom parallel aan het frame
liggen en mag deze niet van het frame af gericht zijn.
6. Controleer of de snelspanner werkelijk stevig gesloten
is, door te proberen de gesloten snelspanner rond de
eigen as te draaien.
Indien de snelspanner kan worden rondgedraaid, is
de klemkracht onvoldoende. Open de klemhefboom
en draai de askoppeling een halve slag rechtsom.
Herhaal de stappen 5 en 6.
Indien de klemhefboom niet volledig gesloten kan
worden, moet deze worden geopend en moet de
klemmoer een halve slag linksom worden gedraaid.
Herhaal de stappen 5 en 6. Let erop dat de klemmoer
met ten minste vijf volledige slagen op de schroef-
draad van de snelspanas moet zijn geschroefd.
Bij minder dan vijf volledige slagen kan niet genoeg klem-
kracht van het achterwiel worden gegarandeerd, hetgeen
ongevallen met levensgevaarlijk verwondingen tot gevolg
kan hebben. De snelspanas is te kort en moet worden
vervangen. Raadpleeg een vakhandelaar.
Tip: Als er niet genoeg plek is voor het monteren van
de askoppeling of als de schroefdraad van de as te
kort is, dan kun je ook de als accessoir verkrijgbare
snelspanner met geïntegreerde Click & Crooz
®
koppeling gebruiken die de aanwezige snelspanas
vervangt.
7. Probeer tot slot het achterwiel in de dropouts te schui-
ven, om te controleren of het correct bevestigd is.
Het achterwiel moet na de montage van de askoppeling
correct bevestigd zijn. Een niet-correct bevestigd achter-
wiel kan bij het fietsen ongevallen met levensgevaarlijke
verwondingen tot gevolg hebben. Neem de handleiding
van de trekkende fiets in acht.
Accessoires
www.croozer.com
www
1
2
3
min. 5 x
3
13
CroozerCargo19-NL-1-19
Croozer Cargo inrichten als etsaanhanger
3
Nm
Askoppeling monteren aan een ets met massieve as
1. Schroef de asmoer (1) aan de linkerzijde van het ach-
terwiel linksom los.
De aanwezige borgring (2) mag in geen geval worden
verwijderd. Deze voorkomt dat het achterwiel in de
dropouts kan verdraaien. Fietsen zonder borgringen
kan ongevallen met levensgevaarlijke verwondingen tot
gevolg hebben.
2. Plaats de askoppeling (3) op de as, zonder de bor-
gring te verwijderen.
3. Schroef de asmoer (1) met ten minste vijf volledige
slagen op de schroefdraad van de massieve as.
Bij minder dan vijf volledige slagen kan niet genoeg
klemkracht van het achterwiel worden gegarandeerd,
hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke verwondingen
tot gevolg kan hebben. De universele koppeling mag niet
gemonteerd worden! Raadpleeg een vakhandelaar.
4. Richt het achterwiel en draai de asmoer vast met het
aanhaalmoment dat in de handleiding van de trekken-
de ets wordt aangegeven. Houd hierbij de askoppe-
ling vast.
5. Probeer tot slot het achterwiel in de dropouts te schui-
ven, om te controleren of het correct bevestigd is.
Het achterwiel moet na de montage van de askoppeling
correct bevestigd zijn. Een niet-correct bevestigd achter-
wiel kan bij het fietsen ongevallen met levensgevaarlijke
verwondingen tot gevolg hebben. Neem de handleiding
van de trekkende fiets in acht. Raadpleeg bij twijfel een
vakhandelaar.
Tip: Als er niet genoeg plek is voor het monteren van de
askoppeling of als de schroefdraad van de massieve
as te kort is, dan kun je de als accessoir verkrijgbare
Click & Crooz
®
asmoerkoppeling gebruiken die de
aanwezige asmoer vervangt.
min. 5 x
3
1
2
1
Accessoires
www.croozer.com
www
14
CroozerCargo19-NL-1-19
Croozer Cargo inrichten als etsaanhanger
Veiligheidsvlag monteren
Gebruik altijd de meegeleverde veiligheidsvlag zodat de
Croozer Cargo beter wordt gezien door andere verkeers-
deelnemers. Hiermee verhoog je je eigen veiligheid en de
veiligheid van de andere verkeersdeelnemers.
Voor het bevestigen van de veiligheidsvlag bevinden zich
aan der linkerkant een lus (2) en een stoftunnel (3) .
1. Steek de twee delen van de buisconstructie (1) in
elkaar.
2. Steek de stang van de veiligheidsvlag door de lus (2)
en in de stoftunnel (3).
Als je de Croozer Cargo gebruikt als fietsaanhanger,
moet de veiligheidsvlag altijd gemonteerd zijn. Zonder
veiligheidsvlag zou de Croozer Cargo in het wegver-
keer gemakkelijk over het hoofd gezien kunnen worden,
hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke verwondingen
kan veroorzaken.
De stang moet in ieder geval door de twee bevestigingen,
dus door de lus (2) en de stoffen tunnel (3) worden gesto-
ken. Anders zou de stang er tijdens het rijden uit kunnen
vallen.
3
2
1
15
CroozerCargo19-NL-1-19
Met de Croozer Cargo onderweg
Met de Croozer Cargo onderweg
Bagage meenemen
Bijlading en bagagevak
Het laadvlak (1) van de Croozer Cargo biedt genoeg plek
voor grote bagegestukken.
Verdeel de goederen gelijkmatig en let erop dat zware
voorwerpen zo mogelijk boven de as van de loopwielen (2)
liggen. Als de aanhanger niet gelijkmatig wordt beladen,
kan dit effect hebben op het rijgedrag van de aanhanger.
Transporteer nooit onbeveiligde bagage in de Croozer
Cargo! De bagage zou kunnen gaan glijden en onver-
wacht het gewicht kunnen verplaatsen. Transporteer
geen voorwerpen die groter zijn dan de aanhanger.
Bevestig geen bagage zoals tassen buiten aan de aan-
hanger. Het gevolg zou een ongecontroleerd slingeren
van de aanhanger kunnen zijn, hetgeen ongevallen met
levensgevaarlijke verwondingen tot gevolg kan hebben.
Let op dat voor de Croozer Cargo de volgende gewichts-
grenzen gelden:
maximale bijlading (bagage) 40 kg (88 lbs)
* Opgaven gelden alleen als de steunlast minimaal 3 kg (6.6 lbs)
en maximaal 11 kg (24.3 lbs) bedraagt. Zie hieronder.
Je mag de aanhanger in geen geval overladen en de
steunlast aan de dissel moet zoals voorgeschreven tus-
sen 3 en 11 kg (6.6 - 24.3 lbs) bedragen. Zorg voor een
gelijkmatige gewichtsverdeling. Anders kunnen de rijei-
genschappen nadelig worden beïnvloed en ongevallen
met levensgevaarlijke verwondingen tot gevolg hebben.
Gewichtsverdeling en steunlast van de dissel
De steunlast aan de koppeling van de aanhanger moet
voor een veilig rijgedrag tussen 3 en 11 kg (6.6 - 24.3 lbs)
liggen en hangt samen met een optimale gewichtsverde-
ling.
Als het zwaartepunt te ver naar voren ligt, wordt de kop-
peling te zwaar belast. Als het zwaartepunt te ver naar
achteren ligt, dreigt vooral in bochten het achterwiel van de
trekkende ets een goed contact met de grond te ver-
liezen. Als het zwaartepunt te ver zijdelings ligt, dan kan
de aanhanger in bochten sneller omkantelen. Controleer
de steunlast aan de dissel, voordat je de Croozer Cargo
gebruikt als etsaanhanger.
Neem om het zekere voor het onzekere te nemen een
weegschaal als hulpmiddel en ga als volgt te werk:
1. Zet een weegschaal naast de dissel van de beladen
en niet aangekoppelde aanhanger.
2. Ga op de weegschaal staan en onthoud je gewicht.
3. Til de dissel aan de koppeling tot ca. 30 cm boven de
grond op.
4. Het af te lezen gewicht moet nu 3 tot 11 kg
(6.6 - 24.3 lbs) boven je eigen gewicht liggen.
1
3 - 11 kg
(6.6 - 24.3 lbs)
2
16
CroozerCargo19-NL-1-19
Met de Croozer Cargo onderweg
Kap openen en sluiten
De kap beschermt de bagage binnenin de Croozer Cargo
tegen stof, lichte regen, nieuwsgierige blikken en voorkomt
dat bagage ongewild uit de aanhanger valt.
1. Open de twee ritssluitingen (1).
2. Stop de kap (2) in het vak (3) achterin de aanhanger
zodat deze bij het laden niet stoort of bij ritten met
open kap niet wordt beschadigd.
Stop de kap (2) bij het rijden zonder kap altijd in het vak
(3). De kap zou anders kunnen worden beschadigd als
deze in contact komt met de rijbaan of de loopwielen.
3. Ga in omgekeerde volgorde te werk bij het sluiten.
1
1
2
2
3
17
CroozerCargo19-NL-1-19
Met de Croozer Cargo onderweg
Croozer aan ets koppelen
Controleer of de fiets door de fabrikant is toegelaten om
aanhangers te trekken! Trekken van aanhangers met
een niet daarvoor geschikte fiets kan ertoe leiden dat
het frame breekt en ongevallen met levensgevaarlijke
verwondingen tot gevolg hebben.
1. Til de dissel van de Croozer op en schuif de disselkop
(1) tot aan de aanslag op de aan de ets gemonteerde
askoppeling (2). De askoppeling moet zichtbaar en
hoorbaar in de disselkop vastklikken. Trek er lichtjes
aan om te controleren of de askoppeling is vastge-
klikt.
Controleer of de askoppeling in de disselkop correct is
vastgeklikt. Indien dit niet het geval is, kan de Croozer
tijdens de rit van de fiets loskomen, hetgeen ongeval-
len met levensgevaarlijke verwondingen tot gevolg kan
hebben.
2. Doe de veiligheidsband (5) om de achtervork van je
ets en steek de stift (4) terug in het gaatje (8) tot hij
hoorbaar vastklikt. Trek er lichtjes aan om te controle-
ren of de stift is vastgeklikt.
Het voorste deel van de veiligheidsband is elastisch. De
veiligheidsband moet om de achtervork worden gelegd
en iets onder spanning staan als de borgpen erin wordt
gestoken zodat de band niet in contact kan komen met
bewegende onderdelen. Als de veiligheidsband niet juist
is bevestigd, zou deze tijdens het rijden kunnen worden
beschadigd door roterende onderdelen als spaken, naaf
of schijfrem.
Tip: Je kunt de lengte van de veiligheidsband instellen.
De veiligheidsband moet zo kort mogelijk worden
ingesteld zodat hij niet in contact kan komen met de
spaken, naaf of schijfrem. Controleer de lengte van
de veiligheidsband als je de dissel aan een andere
fiets gebruikt.
1
2
Klik!
5
Klik!
4
8
18
CroozerCargo19-NL-1-19
Met de Croozer Cargo onderweg
Rij nooit met een defect veiligheidsband of zonder de
dissel met de veiligheidsband te hebben beveiligd! Als de
Croozer van de fiets los zou komen, dan blijft de aanhan-
ger nog altijd door middel van de veiligheidsband met de
fiets verbonden. Gebeurt dit niet, dan kunnen ongevallen
met levensgevaarlijke verwondingen het gevolg zijn.
4. Om diefstal of onbevoegd afkoppelen van de Croozer
van de ets te vermijden, heeft de disselkop een slot.
De Croozer kan zo vast aan de ets worden gesloten.
Sluiten: Steek de sleutel in het slot, draai de sleutel
in horizontale positie en trek hem eruit.
Openen: Steek de sleutel in het slot, draai de sleutel
in verticale positie en trek hem eruit.
Laat de sleutel tijdens de rit nooit in het slot steken. De
sleutel zou af kunnen breken.
Tip: Er worden drie sleutels meegeleverd. Als je meer
sleutels nodig hebt, kun je die bij een sleuteldienst
na laten maken (Silca Nr. LS11).
Tip: Als het slot na een tijdje stroef gaat, gebruik dan
voor het smeren uitsluitend machine kruipolie of
onderhoudspray voor sloten. Gewone kettingolie of
vet trekt te veel vuil aan en verharst of gaat plakken
in het slot.
De Croozer is niet voldoende en duurzaam tegen diefstal
beveiligd als hij alleen met het slot in de disselkop wordt
afgesloten. Sluit de fiets en de Croozer ook met een slot
aan een vast voorwerp, zoals een lantaarnpaal enz. af.
Tip: Je kunt een beugel of een kabelslot door de wielbe-
schermer aan de zijkant steken en de Croozer zo
aan een vast voorwerp bevestigen.
Croozer van ets afkoppelen
1. Ga voor het afkoppelen te werk in omgekeerde volg-
orde. Open het slot in de disselkop, maak de veilig-
heidsband los. Druk op de knop en trek de disselkop
van de askoppeling.
geslotenopen
19
CroozerCargo19-NL-1-19
Met de Croozer Cargo onderweg
Bijzonderheden bij het rijden met etsaan-
hangers
Snelheid
De maximum snelheid van 20 km/h (12.4 mph) mag je
nooit overschrijden. In bochten mag je hoogstens stap-
voets rijden. Vooral bij pedelecs, waarbij minder spier-
kracht wordt uitgeoefend, wordt de snelheid vaak onder-
schat.
Bij te snel rijden zou de fietsaanhanger uit het spoor
kunnen raken of zelfs kantelen, hetgeen ongevallen met
levensgevaarlijke verwondingen tot gevolg kan hebben.
Bijlading
Houd je aan de toegelaten bijlading. Neem de steunlast
van de disselkoppeling van 3 tot 11 kg (6.6 - 24.3 lbs) in
acht. Zie hoofdstuk ‘Gewichtsverdeling en steunlast van de
dissel’ op pagina 15.
Je mag de Croozer Cargo beslist niet overbeladen! De
rijeigenschappen van een overbeladen Croozer Cargo
kunnen veranderen, hetgeen ongevallen met levensge-
vaarlijke verwondingen kan veroorzaken.
Rijden bij slecht zicht
Als je de Croozer Cargo bij slecht zicht, in de schemering
of in het donker wilt gebruiken als etsaanhanger, dan
moet je hem uitrusten met verlichting. Als verlichting zijn
bijv. LED batterijlampjes gebruikelijk. Het achterlicht wordt
aan de lus (1) bovenaan de achterkant bevestigd.
Rij bij slecht zicht, in de schemering of in het donker nooit
zonder verlichting aan de aanhanger. Je zou door andere
verkeersdeelnemers over het hoofd gezien kunnen wor-
den, hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke verwon-
dingen tot gevolg kan hebben.
Tips voor de ets
Om een aanhanger te trekken raden wij aan om een
ets met versnellingen te gebruiken. Hoe meer versnel-
lingen, des te jner de trapsgewijze overgang van
versnelling tot versnelling. Zo wordt het wegrijden, het
rijden op hellingen en bij tegenwind gemakkelijker.
Twee onafhankelijk van elkaar werkende solide rem-
men, die ook bij nat weer goed functioneren, zijn abso-
luut noodzakelijk, aangezien ze het ‘overgewicht’ van
de ets met aanhanger tot stilstand moeten brengen.
Om zonder risico’s en comfortabel te laden en lossen,
is een stabiele en stevige standaard achter aan de ets
noodzakelijk. Ongeschikt zijn standaards met één poot
die in het midden aan de ets gemonteerd zijn, aan-
gezien het gewicht van de etsaanhanger een veilige
stand van de ets verhindert. Laat je adviseren door
een vakhandelaar.
Wij raden aan om aan de ets een achteruitkijkspiegel
te monteren. Zo kun je het verkeer in de gaten houden
en passend reageren. Rij altijd anticiperend.
De ets moet aan het achterwiel een lang spatbord
hebben. Zo voorkom je dat de aanhanger door spatters
van het achterwiel vies wordt.
1
1
20
CroozerCargo19-NL-1-19
Met de Croozer Cargo onderweg
Tips voor het rijden met aanhanger
Het rijgedrag van de ets verandert met een beladen
aanhanger, met name het wegrijden, het remmen en
het rijden in bochten en bergaf. We adviseren een test-
rit zonder bagage op een rustig, onbereden terrein voor
de eerste rit. Zo leer je het rijgedrag en de afmetingen
van de ets met aanhanger kennen.
De veiligheidsvlag aan de lange, verticale buiscon-
structie zorgt ervoor dat je in het wegverkeer beter
wordt gezien. Rij daarom altijd met gemonteerde
veiligheidsvlag.
Ook met een aanhanger moet je de bestaande etspa-
den gebruiken. Wees bij smalle etspaden, doorritten
en bij etspaden met tegenliggers bijzonder voorzich-
tig. De aanhanger is meestal breder dan het stuur
van de ets. Bovendien rijden de meeste aanhangers
niet precies in het midden achter de ets. Verlaag op
kritieke punten je snelheid of stap af als de doorgang
erg nauw is.
Verlaag je snelheid op oneffen wegen of paden. Ver-
laag je snelheid in bochten, zodat de aanhanger niet
omkantelt door de centrifugale kracht.
Let er bij het keren en rangeren op dat bij het draaien
naar links de hoek tussen de trekkende ets en de dis-
sel niet groter is dan 90°. De koppeling (2) zou bescha-
digd kunnen worden. Let er bij het keren en rangeren
op dat bij het draaien naar rechts (3) de dissel niet
tegen het achterwiel van de trekkende ets aankomt.
De dissel en het achterwiel van de trekkende ets (4)
zouden beschadigd kunnen worden.
Let er bij het achteruit duwen op dat de hoek (1) tus-
sen de trekkende ets en de dissel niet groter is dan
90°. De koppeling (2) zou anders beschadigd kunnen
worden. Til bij het rangeren het best het achterwiel (5)
op of nog beter de hele ets.
Als je een vakantie in het buitenland met de etsaan-
hanger plant, informeer dan absoluut van tevoren naar
de daar geldende voorschriften. In sommige landen is
het etsen met aanhanger verboden of moet voldoen
aan wettelijke bepalingen.
De wettelijke voorschriften voor de uitrusting van de
aanhanger zijn in verschillende landen anders. Neem
de wettelijke voorschriften van het land waar de Croo-
zer Cargo wordt gebruikt in acht en volg ze op.
o
!
!
www.croozer.eu
Zwei plus zwei GmbH
Oskar-Jäger-Straße 125
D-50825 Köln
Germany
Rangierhinweis14-D-ENG-3-14
124 009 214
Rangierhinweis Dog/Cargo
Shunting hint Dog/Cargo
!
!
2
3
4
5
21
CroozerCargo19-NL-1-19
De Croozer Cargo transporteren
De Croozer Cargo transporteren
De Croozer Cargo kan voor het transport worden opgevou-
wen om de afmetingen te reduceren.
1. Verwijder alle voorwerpen die niet bij de aanhanger
horen uit de Croozer Cargo.
2. Demonteer de dissel en de veiligheidsvlag.
3. Demonteer de loopwielen. Zie pagina 9.
4. Steek de kartonnen bladen waarmee de Croozer is
geleverd op de assen van de loopwielen en steek
de assen van de loopwielen in de boringen van de
bodemplaat. Zo zijn de loopwielen plaatsbesparend
opgeborgen en kunnen ze niet wegglijden. Leg alle
gedemonteerde delen binnenin de Croozer Cargo.
Gebruik eventueel opvulmateriaal zodat er niets gaat
schuiven.
5. Schuif de stof (1) van de bovenste buis van het frame
naar buiten zodat de buitenkant minder onder span-
ning staat wanneer de Croozer wordt opgevouwen.
Leg de kap in de aanhangwagen en vouw de Croozer
Cargo op. Zie instructies op pagina 8.
6. De Croozer Cargo is nu klaar voor transport in een
voertuig.
Let op dat puntige voorwerpen de stoffen delen niet
beschadigen. Gebruik opvulmateriaal.
De Croozer Cargo mag niet, ook niet in opgevouwen toe-
stand, op het dak van een auto worden getransporteerd.
De stof van de kap zou beschadigd kunnen raken.
Tip: Let erop dat de metalen onderdelen van de Croozer
de bagageruimte van de auto of, als je de Croozer
thuis verpakt, de vloer niet beschadigden.
7. Voor het transport in een vliegtuig enz. adviseren we
de gevouwen Croozer Cargo in de originele doos te
verpakken. Gebruik opvulmateriaal zodat de Croozer
in de doos niet kan schuiven.
Let op dat puntige voorwerpen de stoffen delen niet
beschadigen. Gebruik opvulmateriaal.
1
1
22
CroozerCargo19-NL-1-19
De Croozer Cargo controleren en onderhouden
De Croozer Cargo controleren en
onderhouden
De Croozer Cargo moet regelmatig worden gecontroleerd,
onderhouden en verzorgd zodat hij zo veilig, lang en pro-
bleemloos mogelijk functioneert. De Croozer Cargo moet
regelmatig worden gecontroleerd op beschadigingen aan
de wielen, dissel, frame, stoffen kap, borgpennen en kop-
peling. Schade moet beslist vóór verder gebruik vakkundig
worden verholpen.
Je mag de Croozer Cargo alleen in een technisch fout-
loze toestand gebruiken. Schade kan ongevallen met
levensgevaarlijke verwondingen tot gevolg hebben. Laat
hem daarom regelmatig, minstens eenmaal per jaar, door
een gespecialiseerde zaak onderhouden.
De in dit hoofdstuk vermelde onderhoudsintervallen en
onderhoudswerkzaamheden moeten absoluut aangehou-
den en vakkundig uitgevoerd worden.
Controle-intervallen
Controleer voor iedere rit of dagelijks de Croozer Cargo
op schaden en staat. In de regel volstaat een eenvoudige
zichtcontrole. Zit alles op z'n plaats, zijn er scheuren in
de stof zichtbaar, zijn er scheuren of vervormingen aan
de metalen onderdelen te zien, zijn de banden heel en is
de bandenspanning optimaal, zijn eventueel voorhanden
accessoires intact, zitten alle borgpennen op hun plek en
zijn ze gesloten? Wat er gedaan moet worden, staat in de
tabel hiernaast.
Onderhoudsintervallen
Laat de Croozer Cargo minstens eenmaal per jaar door
een gespecialiseerde zaak onderhouden. De frequentie
van het onderhoud is afhankelijk van de weersinvloe-
den, toestand van de wegen, belading enz. Als de Croo-
zer Cargo maar zelden wordt gebruikt, is een jaarlijkse
controle door een vakhandel voldoende. Als de Croozer
Cargo dagelijks wordt gebruikt, ook in de winter, dan raden
wij een controle meerdere malen per jaar aan, aangezien
de slijtage wezenlijk groter kan zijn. Als er een elektrisch
ondersteunde ets wordt gebruikt, dan kan de slijtage
eveneens wezenlijk groter zijn, zodat onderhoud meerdere
malen per jaar noodzakelijk wordt.
Voor iedere rit Wat moet er gebeuren?
visuele controle gebruiker
Algemene toestand controleren op bescha-
digingen
Stof van de koets controleren op scheuren
enz.
Vergrendelingen en borgsys-
temen
controleren of correct
gesloten, werking con-
troleren
Dissel en koppeling contro-
leren
controleren op bescha-
digingen en correcte
montage
Bevestiging van de loopwielen controleren op goede
bevestiging
Koppeling en veiligheidsband
aan de dissel
controleren op correcte
bevestiging
Verlichting (optioneel) werking controleren
Banden bandenspanning con-
troleren
controleren op bescha-
diging
Steekassen met blokkeerko-
gels en drukknoppen
werking controleren
Bijlading en steunlast aan de
dissel
controleren op correcte
naleving van de grens-
waarden
Veiligheidsvlag aan fietsaan-
hanger
controleren of aange-
bracht
Fiets controleren op foutloze
toestand
Maandelijks* Wat moet er gebeu-
ren?
Banden bandenspanning con-
troleren
controleren op bescha-
diging, profieldiepte
controleren
Assen van de loopwielen blokkeerkogels en druk-
knoppen reinigen en
smeren
Jaarlijks* Wat moet er gebeu-
ren?
Compleet onderhoud laten uitvoeren door
een vakhandel
* afhankelijk van de intensiteit van het gebruik
23
CroozerCargo19-NL-1-19
De Croozer Cargo controleren en onderhouden
Dissel en koppeling controleren
Controleer de koppeling, de dissel en de bevestigingen
regelmatig op beschadigingen. Bij scheuren, deuken, ver-
vormingen of andere beschadigingen mag je deze delen
niet meer gebruiken. Laat deze schade onmiddellijk door
een vakhandel repareren. Controleer of de askoppeling
correct is bevestigd.
Stof van de koets controleren
Controleer de stof van de koets en de kap regelmatig op
beschadigingen. Kleine scheuren of gaten kunnen gerepa-
reerd worden. Bij grotere beschadigingen moet de stoffen
bekleding worden vervangen.
Loopwielen onderhouden
De zuivere uitlijning van de loopwielen moet regelmatig
gecontroleerd en de wielen moeten indien nodig opnieuw
uitgelijnd worden. In de regel volstaat een jaarlijkse con-
trole door een vakhandel
Bandenspanning en banden controleren
Controleer vóór elk gebruik of de bandenspanning vol-
doende is. De minimale en maximale bandenspanning (1)
staan op de zijkant van de band aangegeven en mogen
niet onder- of overschreden worden. Bij een te lage ban-
denspanning kunnen de banden en de velgen tijdens het
rijden beschadigd worden. Bij een te hoge bandenspan-
ning kunnen de binnenbanden of de banden springen. De
binnenbanden zijn uitgerust met Schrader ventielen, ook
autoventielen genoemd. Gebruik een passende luchtpomp.
Gebruik geen luchtdrukcompressoren op bijv. tankstations.
De (binnen)banden zouden kunnen springen.
Controleer de banden regelmatig op beschadigingen
en voldoende profieldiepte. Versleten of beschadigde
banden kunnen de rijeigenschappen veranderen of zelfs
springen, hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke
verwondingen tot gevolg kan hebben.
1
24
CroozerCargo19-NL-1-19
De Croozer Cargo controleren en onderhouden
Assen van de loopwielen onderhouden
De assen zijn voorzien van een speciaal mechanisme
zodat je de loopwielen snel kunt monteren en demonteren.
De blokkeerkogels (1) en de drukknop-pennen (2) van de
assen moeten regelmatig gereinigd en gesmeerd worden.
De blokkeerkogels (1) en de drukknop-pennen (2) van
de assen moeten regelmatig gereinigd en gesmeerd
worden. De loopwielen kunnen anders tijdens de rit
loskomen, hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke
verwondingen tot gevolg kan hebben.
1. Veeg de as af met een schone doek om grof vuil te
verwijderen.
2. Als de drukknop-pen (2) en de blokkeerkogels (1) nog
vuil zijn, maak ze dan schoon met een kleine borstel.
3. Smeer deze onderdelen en druk de drukknop (3) een
paar keer in, zodat het smeermiddel zich gelijkmatig
verdeelt. De drukknop-pen en de blokkeerkogels moe-
ten vrij kunnen bewegen.
4. Veeg de overtollige olie af met een schone doek.
Tip: Gebruik voor het smeren een smeermiddel voor
fietskettingen.
Wat te doen na ongevallen
Laat de Croozer Cargo na ongevallen nakijken door een
gespecialiseerde zaak. Ook als aan de Croozer Cargo
geen duidelijke schade te zien is, kunnen moeilijk her-
kenbare haarscheurtjes aan veiligheidsrelevante delen
optreden, die de veiligheid kunnen beïnvloeden.
3
1
1
2
25
CroozerCargo19-NL-1-19
Croozer Cargo reinigen, verzorgen en opbergen
Croozer Cargo reinigen,
verzorgen en opbergen
Hoe reinig en verzorg ik de Croozer
Cargo?
Stoffen kap, frame en metalen onderdelen
Reinig de stoffen kap en alle metalen onderdelen met
water en zeep of een mild huishoudelijk reinigingsmid-
del. Gebruik indien mogelijk een biologisch afbreekbaar
schoonmaakmiddel, dat is beter voor het milieu. Bij sterke
vervuiling kun je als hulpmiddel ook een zachte borstel
gebruiken.
Gebruik geen oplosmiddelen, geen wasbenzine en geen
andere agressieve stoffen. Deze zouden de stoffen kap
of de metalen onderdelen geheel of gedeeltelijk kunnen
beschadigen. Gebruik geen hogedrukreiniger. De sterke
waterstraal kan de stoffen kap kapot maken of in de lagers
van de loopwielen dringen en zo de levensduur verkorten.
Om de metalen onderdelen te beschermen, kun je een dun
laagje onderhoudswas aanbrengen. Dit wordt met name
aangeraden als je de Croozer Cargo vaak bij nat weer, in
de zilte lucht aan zee of in de winter gebruikt.
Hoe bewaar ik de Croozer Cargo?
Algemeen
Bewaar de Croozer Cargo het best op een droge, warme
en goed geventileerde plaats. De temperatuur mag niet
onder –20°C (– 4°F) liggen omdat de stoffen kap poreus
zou kunnen worden.
Als je de Croozer Cargo niet binnen kunt opbergen, be-
scherm hem dan tegen regen met een goede afdekking.
Vermijd direct zonlicht gedurende een langere periode. De
kleuren van de stoffen bekleding zouden kunnen verble-
ken.
Vermijd zilte lucht, bijv. aan de zee. Deze versnelt de cor-
rosie van de metalen delen. Je beschermt deze het best
met onderhoudswas. Dat geldt ook voor gebruik in de
winter.
26
CroozerCargo19-NL-1-19
Croozer Cargo reinigen,verzorgen en opbergen
Tip: De stof van de Croozer Cargo is in principe geen
geschikte voedingsbodem voor schimmels. De
oorzaken voor schimmelvorming zijn organische
verontreinigingen in het weefsel, bijv. etensresten,
vuil enz. De inwerking van vochtig-warme lucht of
natte opslag bevorderen de schimmelvorming. Volg
daarom absoluut de hier opgesomde aanwijzingen.
Als het toch een keer gebeurt: Reinig de Croozer
Cargo bij lichte schimmelvorming met een licht al-
coholhoudend schoonmaakproduct, een vijf procent
azijn bevattende essence of in een vijf procent soda
bevattende oplossing uit de apotheek. Gebruik in
geen geval uiterst werkzame schimmelbestrijdings-
middelen. Bij sterke schimmelvorming helpt het
alleen om de stoffen bekleding te vervangen. Neem
dan contact op met een gespecialiseerde dealer.
Gedurende langere periodes
Als je de Croozer Cargo gedurende een langere periode,
bijv. in de winter, niet gebruikt, neem dan de volgende
instructies in acht:
1. Maak de Croozer Cargo grondig schoon zoals eerder
beschreven.
2. Laat de Croozer Cargo goed drogen en bescherm
metalen delen met onderhoudswas.
3. Bewaar de Croozer Cargo in een droge, stofvrije en
goed geventileerde ruimte. Dek hem met een geschik-
te afdekking af.
De Croozer Cargo moet absoluut droog en schoonge-
maakt worden opgeborgen. Anders dreigt er schimmel-
vorming!
Tip: Om plaats te besparen kun je de Croozer Cargo ook
in gevouwen toestand opbergen.
4. Gedurende langere periodes van stilstand verliezen de
binnenbanden geleidelijk lucht. Als de Croozer Cargo
langere tijd op platte banden staat, dan zouden de
banden beschadigd kunnen raken. Daarom hang je
de Croozer Cargo het best op of zet je er iets onder,
zodat de banden niet direct op de grond staan. Con-
troleer anders regelmatig de bandenspanning.
5. Controleer de Croozer Cargo voordat u hem opnieuw
gebruikt op foutloze technische staat en laat door een
vakman een onderhoud doorvoeren.
Croozer Cargo denitief stilleggen en
verwerken als afval
Croozer-voertuigen hebben een uiterst lange levensduur
en zijn extreem robuust gebouwd. Als het toch noodzake-
lijk is om de Croozer Cargo bijv. na sterke beschadigingen
enz. denitief uit gebruik te nemen, neem dan contact op
met een gespecialiseerde zaak. Deze zal je helpen om de
Croozer Cargo of enkele delen daarvan milieuvriendelijk
te recyclen. Verwerk slijtagedelen zoals banden eveneens
milieuvriendelijk. Raadpleeg bij twijfel een vakhandelaar.
27
CroozerCargo19-NL-1-19
Technische gegevens
Bolderkarset
Koppeling Click & Crooz
®
Universal
voor een tweede trekkende ets
Asmoerkoppeling Click & Crooz
®
Koppeling Click & Crooz
®
steekas
in verschillende lengtes en schroefdraadstijgingen
Snelspanner met geïntegreerde Click & Crooz
®
koppe-
ling
Technische gegevens
Totale afmetingen en leeg gewicht zie catalogus of www.croozer.com
toegestaan totaal gewicht
(aanhanger + bagage)
50 kg (110 lbs)
maximale bijlading*
(bagage)
40 kg (88 lbs)
maximale snelheid aanhanger
maximale snelheid bolderkar (accessoir)
25 km/h (15 mph)
7 km/h (4.3 mph)
laagste temperatuur bij gebruik/opslag –20 °C (– 4 °F)
grootte loopwielen/banden loopwielen 16“, 47 - 305 (16 x 1,75 inch)
aanbevolen bandenspanning
minimale en maximale waarde op de zijkant van de band
aangegeven
ventielen Schrader (autoventielen)
groot zwenkwiel (accessoir bolderkarset) 8“
* Opgaven gelden alleen als de steunlast minimaal 3 kg (6.6 lbs) en maximaal 11 kg (24.3 lbs) bedraagt. Zie pagina 15.
Meer accessoires vind je op
croozer.com
www
Overige accessoires
Met het accessoir is het gebruik van de Croozer Cargo nog eenvoudiger en comfortabeler. Alle artikelen krijg je bij de
vakhandel of in de Croozer online shop: www.croozer.com.
28
CroozerCargo19-NL-1-19
Waarborg en garantie
Waarborg en garantie
Wij, Croozer GmbH, Keulen, als fabrikant bieden jou als
gebruiker naast de wettelijke garantie tevens de fabrieks-
garantie voor onze etsaanhanger 'Croozer Cargo' in de
omvang zoals deze hierna wordt beschreven.
Deze fabrieksgarantie heeft betrekking tot het veiligheids-
frame van onze etsaanhanger ‘Croozer Cargo’. Het veilig-
heidsframe is in de rechter tekening grijs gekenmerkt. De
garantie heeft een looptijd van 10 jaar vanaf aankoopda-
tum van de betreffende Croozer door jou als eerste koper.
Om aanspraak te kunnen maken op de garantie moet je
ons een bewijs van aankoop met datum en de etsaan-
hanger overhandigen.
Wij beslissen of we het veiligheidsframe repareren of
vervangen, de verkoopprijs terugbetalen of je een nieuw
voertuig ter beschikking stellen.
In de zin van onze fabrieksgarantie ben je de gebruiker
als je de natuurlijke persoon, de eigenaar van de ets-
aanhanger bent. Personen die de etsaanhanger hebben
gekocht om hem door te verkopen of hem beroepsmatig
te gebruiken, zijn geen gebruikers in de zin van onze
fabrieksgarantie.
We wijzen erop dat je behalve de rechten uit deze garantie
ook de wettelijke rechten hebt, in het bijzonder de wette-
lijke garantierechten. Deze voor jou eventueel gunstigere
rechten worden door deze garantie niet beperkt. De garan-
tie laat de rechten onberoerd die je tegenover de verkoper
hebt bij wie je het product hebt gekocht.
Hulp bij problemen
Als aan de Croozer Cargo iets niet in orde is, neem dan
in garantie- of servicegevallen contact op met de hande-
laar bij wie je de Croozer Cargo hebt gekocht. Hij zal je
helpen of je verzoek aan ons doorgeven. Om je verzoek
te behandelen hebben wij resp. je gespecialiseerde dealer
het originele aankoopbewijs en het serienummer van je
Croozer Cargo nodig.
Het serienummer staat op het frame linksvoor onder de
aanhanger.
29
CroozerCargo19-NL-1-19
Waarborg en garantie
30
CroozerCargo19-NL-1-19
Waarborg en garantie
CONTACT
Croozer GmbH
Oskar-Jäger-Straße 125
D-50825 Keulen
Duitsland
info@croozer.com
www.croozer.com
www.croozer.com
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32

Croozer Cargo 2019 de handleiding

Type
de handleiding