Croozer TRAVEL de handleiding

Categorie
Fietsaccessoires
Type
de handleiding
2
„Zwei plus zwei" Marketing GmbH
Stolberger Straße 1
D-50933 Köln
Telefon: +49 - 2 21 - 95 14 70 - 0
Telefax: +49 - 2 21 - 95 14 70 - 20
Alle Rechte an dieser Anleitung verbleiben bei „Zwei
plus zwei" Marketing GmbH.
Angaben und Abbildungen dieser Anleitung dürfen
weder vervielfältigt, verbreitet oder zu Zwecken des
Wettbewerbs unbefugt verwertet oder anderen
mitgeteilt werden.
Weitere Anleitungen für die Benutzung dieses
Anhängers können bei „Zwei plus zwei" Marketing
GmbH nachbestellt werden.
Diese Anleitung wurde mit großer Sorgfalt erstellt.
Sollten Sie dennoch Fehler feststellen, wären wir
Ihnen für einen entsprechenden Hinweis dankbar.
Alle rechten m.b.t. deze handleiding zijn
voorbehouden aan „Zwei plus zwei“ Marketing GmbH.
Er mogen geen details of afbeeldingen van deze
handleiding verveelvoudigd, gedistribueerd of zonder
toestemming voor commerciële doeleinden gebruikt of
aan derden doorgegeven worden.
Het is mogelijk om meer exemplaren van deze
handleiding bij „Zwei plus zwei“ Marketing GmbH te
bestellen.
Deze handleiding werd zorgvuldig samengesteld. Als
u toch nog fouten ontdekt, dan stellen wij het zeer op
prijs als u ons daarover informeert.
"Zwei plus zwei" Marketing GmbH retains all rights to
this Owners Manual.
No details or illustrations from this Manual may be
either reproduced or distributed, or indeed become the
subject of unauthorised use for commercial purposes,
nor may they be made available to others.
Additional Manuals for using this trailer may be
ordered as separate items from "Zwei plus zwei"
Marketing GmbH.
Great care has been taken in assembling this Manual.
Nevertheless, should you discover any errors, we
would be grateful if you could bring them to our
attention.
Redaktion:
Redactie:
Manual compiled by:
Büro für Technische Dokumentation
D-58285 Gevelsberg
Telefon: +49 - 23 32 - 84 37 91
Telefax: +49 - 23 32 - 84 37 92
Inhalt
Allgemeines .................................3
Sicherheit ...................................5
Bedienung...................................7
Lagerung, Wartung und Instandsetzung .........13
Technische Daten............................39
Gewährleistung..............................39
Index
Algemene informatie .........................16
Veiligheid...................................18
Bedienung..................................20
Opslag, onderhoud en reparatie................26
Technische gegevens ........................39
Garantie....................................39
Table of Contents
General Items ...............................28
Safety......................................30
Operation...................................32
Storage, Maintenance and Repairs .............38
Specifications ...............................39
Warranty ...................................39
Inhaltsverzeichnis / Index / Table of Contents
GEBRUIKERSHANDLEIDING
Goed opbergen!
WAARSCHUWING!
De CROOZER Travel mag pas in gebruik
genomen worden wanneer u deze
handleiding aandachtig hebt gelezen. Als
deze voorschriften niet opgevolgd worden,
kan dit zwaar lichamelijk letsel of de dood
tot gevolg hebben.
NL
16
Algemene informatie
In dit deel staat algemene informatie over deze
handleiding en een beschrijving van de aanhanger en
alle veiligheidsfuncties. Verder beschrijft dit deel de
prestatiekenmerken en het beoogde doel van de
aanhanger.
Informatie over deze handleiding
Voor wie is deze handleiding bestemd?
Deze handleiding is bestemd voor de koper en
gebruiker van de aanhanger, die ook verantwoordelijk
is voor de goede staat, het voorgeschreven
onderhoud en de reparaties van de aanhanger.
Wat staat er in deze handleiding?
In deze handleiding staat informatie over de montage,
de bediening, het onderhoud en de reparatie en het
veilige gebruik van de aanhanger.
Wat staat er niet in deze handleiding?
Aangezien deze aanhanger alleen door vakhandelaren
wordt verkocht, staat er geen informatie in deze
handleiding over de verwijdering van de verpakking of
over mogelijke onderdelen die gemonteerd moeten
worden. De aanhanger wordt door de vakhandelaar
gemonteerd en wordt klaar voor gebruik aan u
overhandigd.
Verdere informatie
Raadpleeg bij het gebruik van deze aanhanger ook de
gebruiksaanwijzingen van de fiets die de aanhanger
trekt en de specificaties over de toegestane
totaalbelasting van de fiets.
Beschrijving van de aanhanger
De aanhanger heeft een fietsdissel met een
tweedelige askoppeling. De houten bodem is
weersbestendig en het stalen frame is voorzien van
een poedercoating. Aan de omringende reling wordt
de lading bevestigd.
De aanhanger heeft van achteren twee wieltjes.
Daardoor kan de aanhanger ook als een trolley
getrokken worden.
Eenmaal opgevouwen kan de aanhanger in een zeer
kleine ruimte opgeslagen worden.
Algemene Informatie
17
Veiligheidsfuncties
De aanhanger is uitgerust met twee witte
voorreflectoren, twee rode achterreflectoren en
zijreflectoren in de wielen.
Een veiligheidsriem aan de koppeling voorkomt dat de
aanhanger loskomt van de fiets, ook als de koppeling
per ongeluk open gaat of breekt.
De veerbouten (1) van de dissel en koppeling worden
met veerklemmen (2) vastgezet.
Controle van de veiligheidsfuncties
Inspecteer vóór elke rit of alle veiligheidsfuncties
aanwezig zijn, of ze goed functioneren, of ze schoon
zijn en dat er geen riemen, banden, e.d. over de voor-
en achterreflectoren hangen.
Algemene Informatie
18
Prestatiekenmerken
Prestatiekenmerken
Belasting(max.) 45 kg
Topsnelheid op een rechte weg
(windstil)
25 km/h
Topsnelheid in bochten Stapvoets
Toegelaten steunbelasting (d. m.v.
een goede ladingverdeling)
1 tot 6 kg
Toegelaten grootte van het
achterwiel van de trekkende fiets
26 of 28 inches
Het beoogde doel
Gebruik volgens het beoogde doel
De aanhanger is bestemd om door een fiets getrokken
te worden teneinde overdag binnen de hierboven
aangegeven prestatielimieten op de openbare weg of
over geplaveide wegen ladingen te vervoeren. De
aanhanger kan ook over korte afstanden met de hand
getrokken worden.
Als de aanhanger bij slecht zicht, bij zonsondergang
of in het donker gebruikt moet worden, dan moet
apparatuur worden gemonteerd die voldoet aan de
nationale vereisten voor verlichting op de openbare
weg.
Het beoogde doel omvat ook de naleving van deze
aanwijzingen en van de voorgeschreven
onderhoudsinstructies.
Gebruik dat niet aan het beoogde doel voldoet
Elk gebruik dat verder gaat dan hierboven
beschreven, voldoet niet aan het beoogde doel.
Gebruik dat niet aan het beoogde doel voldoet, is met
name het vervoer van personen of dieren, het gebruik
van deze aanhanger over ruw terrein, commercieel
gebruik, overbelasting, te hoge snelheid en de onjuiste
correctie van defecten.
De fabrikant is niet verantwoordelijk voor schade die is
ontstaan door gebruik dat niet overeenkomt met het
beoogde doel – dit is voor risico van de gebruiker.
Veiligheid
In dit deel staat uitleg over de gebruikte symbolen en
veiligheidsaanwijzingen en over de algemene gevaren
die gepaard gaan met het gebruik van de aanhanger.
Verder staat hier ook informatie over de specifieke
gevaren wanneer de aanhanger op de openbare weg
wordt gebruikt plus waarschuwingen over
ongeoorloofde modificaties of wijzigingen.
Het deel »Veiligheid« is het belangrijkste onderdeel
van deze handleiding. Lees dit deel dus aandachtig
door en let op alle instructies.
Uitleg over symbolen en instructies
In deze handleiding staat een waarschuwing bij alle
onderdelen met een veiligheidsaspect.
Bij de opsomming van de gevaren is rekening
gehouden met de ernst van de mogelijke schade.
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING heeft betrekking op een
gevaarlijke situatie die zich kan voordoen. Als hier
geen acht aan wordt gegeven, kan dit de dood of
zeer zwaar lichamelijk letsel tot gevolg hebben.
VOORZICHTIG
VOORZICHTIG heeft betrekking op een gevaarlijke
situatie. Als hier geen acht aan wordt gegeven, kan
dit gemiddelde of lichte verwondingen of
beschadigingen tot gevolg hebben.
Algemene Informatie - Veiligheid
19
Algemene veiligheidsaanwijzingen
- Lees voor elk gebruik deze handleiding aandachtig
door.
- Wanneer u een fiets met aanhanger wilt gebruiken,
moet u minstens 16 jaar oud zijn.
- Overtref noot de maximale belasting van 45 kg.
- Aanbevolen wordt een achteruitkijkspiegel op de
fiets te monteren.
- Raadpleeg bij het gebruik van deze aanhanger ook
de gebruiksaanwijzingen van de fiets die de
aanhanger trekt en de specificaties over de
toegestane totale belasting van de fiets of de
maximale totale belasting van de aanhanger.
- Let op: de aanhanger mag alleen onbeladen
gekoppeld of ontkoppeld worden.
- Controleer of het koppelingselement goed is
geinstalleerd. Een koppelingselement dat niet juist is
gemonteerd kan losraken en kan tijdens het remmen
ofwel zijwaarts door de spaken steken of naar voren
richting pedaalaandrijving schuiven. In beide
gevallen loopt de fietser groot risico op lichamelijk
letsel. Raadpleeg bij twijfel altijd de vakhandelaar!
- Let op: de aanhanger mag nooit door een motorfiets
worden getrokken.
- Let op: wanneer het donker is, moeten de fiets en
de aanhanger met de voorgeschreven verlichting en
reflectoren uitgerust zijn.
Veiligheidsinstructies bij normaal gebruik
- Controleer vóór elk gebruik de bandendruk. De
benodigde druk is 30 – 35 psi (2,1 – 2,5 bar).
Gebruik geen persluchtapparatuur (zoals bij
benzinepompen). Gezien het kleine volume van de
binnenband is de maximale luchtdruk snel bereikt.
De banden kunnen dan barsten.
- Inspecteer vóór elk gebruik de montage van alle
onderdelen, vooral van de wielen en de dissel.
- Vergeet nooit de veiligheidsriem van de dissel te
bevestigen.
- Zorg van tevoren dat de aanhanger niet met
onderdelen van de fiets in aanraking kan komen,
zoals pedalen, remmen, etc.
- Zorg dat geen riemen of gordels met de bewegende
onderdelen van de aanhanger in contact kunnen
komen.
- Let er vóór elk gebruik op dat de lading goed
bevestigd is en tijdens de rit niet kan verschuiven.
- Controleer vóór elke rit de bevestiging van de
snelspanhendel (indien gemonteerd) aan het
achterwiel van de fiets die de aanhanger trekt. De
hendel moet goed tegen het frame aan liggen.
- Zorg bij elk gebruik dat de maximale belasting niet
wordt overtroffen en dat de steunbelasting binnen de
limieten ligt. Let er ook op dat de totale belasting
van de trekkende fiets niet wordt overschreden.
- Rij voorzichtig en voorkom situaties waarbij u volop
op de rem moet staan. Als u met de voorwielrem
remt wanneer de aanhanger bevestigd is, worden er
grote krachten op de fiets en met name op de
gaffeldissel uitgeoefend.
- De toegestane maximumsnelheid voor het rijden
met deze aanhanger is 25 km/h. Door de bocht dient
u stapvoets te rijden!
- Bedenk goed dat het rijgedrag van de fiets anders
wordt als er een aanhanger aan is bevestigd en dat
er hogere eisen aan de remmen en aan de
framebelasting worden gesteld. Raadpleeg bij twijfel
altijd de vakhandelaar.
- Rijd voorzichtig over hindernissen. De aanhanger
kan omkiepen als oneffenheden met slechts één
wiel genomen worden, zelfs als u heel langzaam
rijdt.
- Vermijd om met één wiel over hindernissen te rijden,
met name door bochten! De aanhanger kan
omkiepen, zelfs wanneer u stapvoets rijdt!
- Als u de fiets met aanhanger gaat parkeren, dan
moet u ervoor zorgen dat het geheel veilig staat.
Door de aanhanger aan de fiets te koppelen,
verandert het zwaartepunt van de fiets, waardoor
bepaalde standers niet goed meer functioneren. De
fiets kan dan omvallen. Door de val kan de
aanhanger, de dissel of het koppelingselement
beschadigd raken.
Veiligheidsinformatie voor onderhoud en
reparatie
- Gebruik alleen originele reserveonderdelen.
- Wanneer u de reflectoren achter of aan de zijkant
wilt vervangen, dan mag u alleen reflecteren met
een officieel keurmerk gebruiken. Het keurmerk (een
golvende lijn met de letter K en een vijfcijferig
nummer = “K.....) is op de reflector aangebracht.
- Probeer nooit gebogen elementen die belangrijk zijn
voor de veiligheid, zoals bijv. het frame of de dissel,
recht te buigen. Vervang deze onderdelen met
nieuwe – anders bestaat de kans dat ze breken.
Waarschuwing tegen onbevoegde wijzigingen
- Onbevoegde wijzigingen of modificaties van de
aanhangers zijn om veiligheidsredenen niet
toegestaan.
- Door onbevoegde wijzigingen en modificaties komt
de garantie te vervallen.
De montage, het gebruik en de reparatie van de
aanhanger zijn altijd onderhevig aan de plaatselijke
veiligheids- en preventievoorwaarden en aan de
plaatselijke reguleringen voor gebruik van de
openbare weg. Als deze niet worden nageleefd, kan
uw persoonlijke veiligheid in gevaar komen of kan dit
leiden tot zwaar lichamelijk letsel of de dood.
Veiligheid
20
Bediening
In dit deel staat beschreven hoe de aanhanger
samengesteld en aan de fiets bevestigd wordt. Ook
leest u hier waar u voor moet oppassen bij het gebruik
van de aanhanger.
Montage
De dissel monteren
De dissel kan tegen de onderkant van de aanhanger
gevouwen worden om opslagruimte te besparen.
Wanneer u de dissel in de trekpositie wilt gebruiken,
gaat u als volgt te werk:
WAARSCHUWING
Bevestig de dissel altijd met de meegeleverde en
op de disselbeugel bevestigde veerklembouten.
Een dissel die niet goed is bevestigd kan tijdens de
rit een instabiele situatie veroorzaken. Dit is erg
gevaarlijk en kan tot ongelukken leiden.
1. Plaats de aanhanger vóór u, zoals hierboven staat
afgebeeld.
2. Open de veerklem.
3. Trek de veerklembout uit de disselbeugel.
4. Vouw de dissel helemaal naar boven.
5. Steek de veerklembout door de beide bovenste
openingen van de disselbeugel (zoals hieronder
staat afgebeeld).
6. Zet de bout (1) met de veerklem (2) vast.
Wanneer u de dissel weer in de ruimtebesparende
opslagpositie wilt brengen, gaat u in omgekeerde
volgorde te werk.
Bediening
21
De wielen monteren
De wielen kunnen tegen de bovenkant van de
aanhanger bevestigd worden om opslagruimte te
besparen.
Als u de wielen wilt monteren, gaat u als volgt te werk:
1. Plaats de aanhanger vóór u, zoals hierboven staat
afgebeeld.
2. Houd de zwarte rubberen kap van de wielnaaf
ingedrukt en trek het wiel naar voren van de
aanhanger af.
3. Schuif de steekas van de wielnaaf bij de
ingedrukte rubberen kap zover mogelijk in één van
de zijkwielcontacten (zoals hiernaast staat
afgebeeld). De rubberen kap kan daarna
losgelaten worden.
Het wiel kunt u naar keus rechts of links monteren.
4. Controleer of het wiel goed in het contact vast zit.
5. Herhaal dit proces met het andere wiel.
6. Zet de aanhanger op de wielen neer.
Het verbindingsstuk aan de fiets monteren
De koppeling bestaat uit twee onderdelen: een
verbindingsstuk (1) en een vierkant disselcontact (2).
Het verbindingsstuk moet altijd aan de linkerkant van
de fiets, gezien de rijrichting, worden gemonteerd. Het
moet altijd zo bevestigd worden dat het vierkant vanuit
de as gezien verticaal naar beneden wijst.
Als het uitvaleinde van de fiets (het U-vormige ovalen
gat onder achter het frame, waar de naafas met
schroeven of snelspanners aan bevestigd is) het niet
mogelijk maakt om het verbindingsstuk verticaal te
monteren, kunt u het ook horizontaal, naar achteren
gericht, monteren.
Bediening
22
WAARSCHUWING
Het veilige gebruik van deze aanhanger hangt af
van de juiste montage van het koppelingselement.
Ga dus bijzonder zorgvuldig te werk. Fiets nooit met
een onjuist verbonden of los zittend
koppelingselement. Raadpleeg bij twijfel altijd de
vakhandelaar!
Op een fiets met een volledige as
Op een fiets met een volledige as wordt het
verbindingsstuk als volgt gemonteerd:
1. Demonteer de linker asmoer. Gewoonlijk kunnen
alle afstandstukken of moerplaatjes bewaard
worden.
2. Plaats het verbindingsstuk op de as.
3. Schroef de asmoeren weer op de as.
WAARSCHUWING
Gevaar: het achterwiel kan losraken!
Een te korte draad kan ervoor zorgen dat het
achterwiel per ongeluk losraakt, hetgeen tot
beschadigingen en ongevallen zal leiden.
De asmoer moet met minstens 5 volledige slagen
op de asdraad geschroefd worden, zodat er
voldoende klemkracht op het geheel wordt
uitgeoefend. Raadpleeg bij twijfel altijd de
vakhandelaar!
Op een fiets met snelspanners
Op een fiets met snelspanners wordt het
verbindingsstuk als volgt gemonteerd:
1. Demonteer de snelspanner (raadpleeg daarbij de
gebruiksaanwijzingen van de fiets).
2. Steek de snelspanas door het verbindingsstuk.
3. Schuif de snelspanner weer door de naafas. Let
erop dat alle bevestigings- en onderlegschijven
zich weer op de oorspronkelijke plaats bevinden.
4. Schroef de instelmoer weer op de snelspanas,
totdat het steunoppervlak van de snelpanner tegen
het uivaleinde aan ligt.
5. Draai de as met de snelspanhendel weer aan.
Daarbij moet u duidelijk weerstand voelen.
WAARSCHUWING
Gevaar: het achterwiel kan losraken!
Een te korte snelspanas kan ervoor zorgen dat het
achterwiel per ongeluk losraakt, hetgeen tot
beschadigingen en ongevallen zal leiden.
De draad van de instelmoer van de snelspanner
moet met minstens 5 volledige slagen op de
snelspanas geschroefd worden, zodat er voldoende
klemkracht op het geheel wordt uitgeoefend.
Raadpleeg bij twijfel altijd de vakhandelaar.
Als het aandraaien van de as te licht of te zwaar
gaat:
6. Open de snelspanhendel.
7. Draai de instelmoer iets harder op de as aan of
draai de instelmoer iets los.
8. Draai de as met de snelspanhendel weer aan en
let daarbij op de weerstand. Zo mogelijk herhaalt u
de instelprocedure, totdat u voldoende weerstand
voelt.
Voor fietsen met een te korte
snelspanner, is een speciale
snelspanner met langere as bij de
vakhandelaar verkrijgbaar.
Bediening
23
De aanhanger aan de fiets koppelen
WAARSCHUWING
Gevaar: mogelijk lichamelijk letsel door onjuist
gemonteerde verbinding!
Een koppelingselement dat niet juist is gemonteerd
kan tijdens het remmen losraken ofwel zijwaarts
door de spaken steken. Dit betekent dat de fietser
zal vallen en zwaar gewond kan raken.
Inspecteer dus telkens voordat u gaat fietsen of het
koppelingselement op de juiste plaats en goed vast
zit.
Wanneer u de aanhanger aan de fiets wilt koppelen,
gaat u als volgt te werk:
1. Zorg dat de fiets en de aanhanger stevig op de
grond staan.
2. Schuif de vierkante disselaansluiting over het op
de fiets gemonteerde verbindingsstuk.
3. Steek de veerklembout van boven door de gaten
van beide koppelingselementen.
4. Sluit de beugel, zodat de opening van de klem om
het bouteinde ligt.
WAARSCHUWING
Gevaar door onjuist bevestigde verbinding!
Een veiligheidsriem aan de koppeling voorkomt dat
de aanhanger losraakt van de fiets, ook als de
koppeling per ongeluk open gaat of breekt. Als de
koppeling niet met de veiligheidsriem wordt
vastgemaakt en de koppeling breekt of per ongeluk
los raakt, dan kan de aanhanger onderweg van de
fiets los komen, wat tot schade of ongelukken kan
leiden.
Zorg dus altijd dat de veiligheidsriem van de
koppeling bevestigd is.
5. Leg de veiligheidsriem om de achterkant van het
fietsframe en bevestig de karabijnhaak aan de D-
ring van de dissel.
Bediening
24
Gebruik
De aanhanger laden
Gewichtsverdeling
De gewichtsverdeling van de lading is erg belangrijk
voor het rijgedrag van een fiets met aanhanger. Teveel
gewicht vóór de aanhangerwielen verhoogt de belas-
ting op het koppelingselement. Dat heeft een negatief
effect op het rijgedrag van de fiets. Let er bij het inla-
den van de aanhanger goed op dat zware voorwerpen
tussen de wielen in worden geplaatst.
De steunbelasting van de koppeling van de aanhanger
moet voor een veilig rijgedrag 1 tot 6 kg bedragen.
De steunbelasting is het gewicht dat u aan de
koppeling optilt wanneer de aanhanger beladen is.
Als u niet zeker bent van de steunbelasting, dan kunt
u een personenweegschaal gebruiken:
1. Plaats de weegschaal naast de dissel van de
ingeladen aanhanger.
2. Ga op de weegschaal staan en noteer uw gewicht.
3. Til de dissel aan de koppeling omhoog, totdat het
laadoppervlak horizontaal is.
Het aangegeven gewicht mag niet meer dan 1 tot 6 kg
hoger zijn dan uw eigen gewicht.
- Als de steunbelasting te hoog is, verplaatst u de
lading op het laadoppervlak verder naar achteren.
- Als de steunbelasting te klein of negatief is (de
dissel is naar boven gericht en de aanhanger
steunt aan de achterkant op de wieltjes), dan
verplaatst u de lading op het laadoppervlak verder
naar voren.
Zwaartepunt
Om veiligheidsredenen moet de lading zo mogelijk
een laag zwaartepunt hebben. Een lading met een
hoog zwaartepunt heeft een negatief effect op het
rijgedrag, met name bij de aanzet, het remmen en bij
het nemen van bochten.
- Verdeel alle zware lading direct op het oppervlak
van de aanhanger (zorg hierbij voor een goede
gewichtsverdeling!) en leg de lichtere lading
daarbovenop.
Het laadgewicht
De aanhanger werd ontworpen voor een maximale
belasting van 45 kg.
Raadpleeg altijd de handleiding van de trekkende
fiets, waarin staat vermeld wat het maximale
belastingsvermogen van de fiets is.
Voorbeeld 1 De fabrikant zegt »Deze fiets is geschikt
voor het trekken van een aanhanger zonder remmen
met een totale massa van 40 kg«. Dan is de maximale
belasting van de aanhanger 32 kg, omdat de
aanhanger zelf 8 kg weegt.
Voorbeeld 2 De fabrikant zegt: »De toegestane totale
belasting van de fiets van 120 kg mag niet overtroffen
worden. ... Let er a.u.b. op dat de totale belasting ook
niet overtroffen mag worden wanneer u een
aanhanger aan de fiets koppelt«. Als u in dit geval het
maximale belastingsgewicht wilt vaststellen, moet u
van de toegelaten totale belasting eerst het gewicht
van de fiets (plus alle bijkomende onderdelen en
tassen), dan uw eigen gewicht en dan het lege
gewicht van de aanhanger aftrekken.
Als de fiets bijv. 15 kg weegt en de fietser 72 kg, dan
mag er maximaal 25 kg op de aanhanger worden
gelegd (120 – 15 – 72 – 8 = 25).
Afmetingen van de lading
De lading mag niet groter zijn dan het laadoppervlak
en mag niet hoger zijn dan 1,2 m (vanaf de grond
gemeten).
De lading mag niet aan de voorkant uit de aanhanger
steken. In uitzonderlijke gevallen mag de lading aan
beide zijden maximaal 0,2 m en aan de achterkant
maximaal 0,5 m uitsteken. Daarbij moeten echter de
plaatselijke verkeersregels / verkeersverordeningen in
acht genomen worden, waarin mogelijk bepaalde
beperkingen of speciale kenmerken staan beschreven.
Let erop dat u onderweg te allen tijde in staat moet
zijn om het achterliggende verkeer te zien. Dat geldt
ook voor zeer lage fietsen, zoals ligfietsen. Zorg dus
dat de aanhanger niet zo hoog wordt ingeladen dat u
niet naar achteren kunt kijken.
Bediening
25
Zorgen dat de lading niet kan verschuiven
De totale lading moet goed aan de aanhanger worden
bevestigd. Als de lading onderweg verschuift, is dit
van invloed op het rijgedrag van het geheel, waardoor
de fietser de controle kan verliezen.
- Bevestig de lading met riemen aan de omringende
reling.
Onderweg
Voordat u vertrekt
- Inspecteer voor elke rit de werking van de remmen
en de verlichting.
- Controleer vóór elk gebruik de bandendruk.
- Controleer of de koppeling, de dissel en de wielen
goed zijn gemonteerd en vastgezet.
- Vergeet nooit de veiligheidsriem van de dissel te
bevestigen.
- Zorg van tevoren dat de aanhanger niet met
onderdelen van de fiets in aanraking kan komen,
zoals pedalen, remmen, etc.
- Zorg dat geen riemen of gordels met de bewegende
onderdelen van de aanhanger in contact kunnen
komen.
- Let er vóór elk gebruik op dat de lading goed
bevestigd is en tijdens de rit niet kan verschuiven of
vallen.
- Controleer voor elke rit of het achterwiel goed aan
de fiets bevestigd is.
- Zorg bij elk gebruik dat de maximale belasting niet
wordt overtroffen en dat de steunbelasting binnen de
limieten ligt. Let er ook op dat de totale belasting
van de fiets of de voor de fiets toegelaten maximale
totale massa van de aanhanger niet overtroffen
wordt.
Waar moet u onderweg aan denken?
- Voordat u de aanhanger in het verkeer gebruikt,
moet u ergens veilig oefenen hoe u met de
aanhanger de bocht om gaat en hoe u remt.
- Tijdens het remmen duwt de aanhanger van
achteren naar voren en wordt de remweg langer,
vooral bij een slecht wegdek en bergafwaarts.
- Rij vooral defensief en met vooruitziende blik, om
remsituaties op tijd te herkennen. Zorg dat u nooit
volop op de rem moet gaan staan.
- De toegestane maximumsnelheid voor het rijden
met deze aanhanger is 25 km/h. Door de bocht dient
u stapvoets te rijden! Door een te kleine straal kan
de aanhanger zelfs bij een lage snelheid omkiepen.
- Rijd voorzichtig over hindernissen. De aanhanger
kan omkiepen als oneffenheden met slechts één
wiel genomen worden, zelfs als u heel langzaam
rijdt.
- Vermijd om met één wiel over hindernissen te rijden,
met name door bochten! De aanhanger kan
omkiepen, zelfs wanneer u zeer langzaam rijdt!
- Let bij het keren en omzeilen van hindernissen op
de breedte van de aanhanger.
- Wanneer u langs verkeerstekens en bolders rijdt,
moet u voldoende afstand bewaren.
- Als u de fiets met aanhanger gaat parkeren, dan
moet u ervoor zorgen dat het geheel veilig staat.
VOORZICHTIG
Mogelijke beschadiging van de dissel!
De lengteas van de aanhanger en de lengteas van
de fiets mogen bij een aangekoppelde aanhanger
nooit een hoek van meer dan 90° vormen. Als de
hoek groter is, dan kan de dissel beschadigd raken.
Let er daarom op dat bij het manoeuvreren of het
parkeren van het geheel, de hoek nooit groter is
dan 90°.
Bediening
26
Opslag, onderhoud en reparatie
In dit deel staat beschreven hoe de aanhanger wordt
opgeslagen, onderhouden en gerepareerd.
Opslag
- Berg de aanhanger op in een droge, goed
geventileerde ruimte om schimmel- en roestvorming
tegen te gaan.
- Zorg ervoor dat de aanhanger niet lange tijd aan de
fiets gekoppeld blijft.
- Als u de aanhanger langere tijd wilt opslaan, plaatst
u de wielen op het laadoppervlak en zet u de
aanhanger op de achterkant neer (zie de afbeelding
hieronder).
Verzorging en onderhoud
Reiniging
- U kunt de aanhanger met een spons en een zacht
sopje schoonmaken (autoshampoo of afwasmiddel).
Nooit bijtende of schurende middelen gebruiken.
- Gebruik nooit hoogdrukwaterapparatuur om de
aanhanger te reinigen.
- Als u de aanhanger ook in de winter gebruikt, moet
u de aanhanger na elke rit met ruimschoots water
afspoelen. Zodoende beschermt u de aanhanger
tegen corrosie door strooizout.
Wielen
- Laat de wielen (banden, velgen, spaakspanning,
aslagers) minstens tweemaal per jaar door de
vakhandelaar controleren.
- Maak de wielen regelmatig schoon en bescherm ze
vooral tijdens de wintermaanden met zuurvrije
vaseline.
Dissel
- Inspecteer de dissel regelmatig op schade (bijv.
scheuren, verbuigingen). Vervang een beschadigde
dissel, omdat de dissel anders kan breken en een
ongeluk veroorzaken. Raadpleeg bij twijfel altijd de
vakhandelaar.
- Controleer de koppeling en vooral de spiraalveer
van de koppeling regelmatig op schade (bijv. breuk,
scheuren, verbuigingen). Vervang een beschadigde
verbinding. Raadpleeg bij twijfel altijd de
vakhandelaar.
Schroefverbindingen
- Controleer na de eerste 100 km of alle moeren aan
de onderkant van de aanhanger nog goed
aangedraaid zijn. Zo nodig dient u alle moeren aan
te draaien.
- Controleer daarna regelmatig of de moeren nog
goed aangedraaid zijn.
Reparatie
Reparatiewerkzaamheden
- Controleer alle gelakte oppervlakken regelmatig op
schade. Lakschade kan met een lakstift worden
gerepareerd.
- Controleer de houten bodem (multiplex
zeefdrukplaat) regelmatig op schade. Vooral waar
de wielen aan de onderkant vuil opspatten kan
mettertijd enige schade door steentjes ontstaan.
Deze gebieden kunt u met een 2-componentenlak of
met harde was tegen het indringende water
beschermen.
Slijtage
De aanhanger bestaat uit elementen of onderdelen die
ook bij normaal gebruik op natuurlijke wijze zullen
slijten. De mate van deze slijtage hangt in grote mate
van het soort en de mate van gebruik af en ook van
de manier waarop de aanhanger wordt onderhouden
en verzorgd.
Met name bij intensief gebruik (dagelijks en in allerlei
weersomstandigheden, e.d.) kunnen individuele
onderdelen of elementen beginnen te slijten voordat
de wettelijke garantieperiode is verstreken. Aangezien
het product vervroegd is versleten als gevolg van het
gebruik, betekent dit niet dat het product zelf defect is.
Factoren die van grote invloed zijn op de mate van
slijtage zijn:
Het afgelegde aantal kilometers
De gewichtsbelasting
De rijstijl
Weersinvloeden door: uv-stralen, vocht, vuil,
temperatuur, zoute lucht, enz.
De opslag
Het onderhoud
- Zorg daarom dat de aanhanger goed wordt
onderhouden en let op alle verzorgings-,
onderhouds- en reparatieaanwijzingen. Dan zult u
nog lange tijd van uw aanhanger kunnen genieten.
Opslag, Onderhoud en Reparatie
39
Technische Daten
L x B x H (ohne Deichsel) 91 x 61 x 40 cm
L x B x H (gefaltet, ohne Räder) 91 x 59 x 15 cm
Ladefläche (L x B) (rechteckig) 76 x 44 cm
Ladefläche (L x B) (maximal) 87 x 44 cm
Leergewicht 8 kg
Zuladung (max.) 45 kg
Räder 20“ Speichenlaufräder
Höchstgeschwindigkeit auf gerader
Strecke (bei Windstille)
25 km/Stunde
Höchstgeschwindigkeit in Kurven Schrittgeschwindigkeit
zulässige Stützlast 1 bis 6 kg
Zulässige Größe des Hinterrades
vom Zugfahrrad
26 oder 28 Zoll
Technische gegevens
L x B x H (zonder dissel) 91 x 61 x 40 cm
L x B x H
(gevouwen, zonder wielen)
91 x 59 x 15 cm
Laadoppervlak (L x B) (rechthoekig) 76 x 44 cm
Laadoppervlak (L x B) (maximaal) 87 x 44 cm
Onbelast gewicht 8 kg
Belasting (max.) 45 kg
Wielen 20“ Spaakwielen
Topsnelheid op een rechte weg
(windstil)
25 km/uur
Topsnelheid in bochten Stapvoets
Toegelaten steunbelasting 1 tot 6 kg
Toegelaten grootte van het
achterwiel van de trekkende fiets
26 of 28 inches
Specifications
L x W x H (minus hitch arm) 91 x 61 x 40 cm
L x W x H (folded, minus wheels) 91 x 59 x 15 cm
Cargo platform (L x W)
(rectangular)
76 x 44 cm
Cargo platform (L x W) (maximum) 87 x 44 cm
Unladen weight 8 kg (17.5 lb)
Cargo load (max.) 45 kg (100 lb)
Wheels 20“ spoked wheels
Top speed on the straight (no wind) 25 km/h (15 mph)
Top speed on bends walking pace
Permitted hitch arm load
(nose weight)
1 to 6 kg
Permissible rear wheel size on
bicycle towing
26 or 28 inches
Gewährleistung
Es gilt die gesetzliche Sachmängelhaftung. Schäden,
die durch unsachgemäße Beanspruchung, Gewalt-
einwirkung, gewerbsmäßige Nutzung, ungenügende
Wartung oder normale Abnutzung entstehen, sind von
der Sachmängelhaftung ausgeschlossen.
Die Dauer der gesetzlichen Gewährleistung richtet
sich nach den jeweiligen landesspezifischen Bestim-
mungen.
Garantie
De garantie geldt altijd voor fabrieksfouten. Schade
die ontstaat als gevolg van onjuist gebruik, geweld,
commercieel gebruik, onvoldoende onderhoud of
normale slijtage wordt niet gedekt door deze garantie.
De duur van de wettelijke garantie is afhankelijk van
de wettelijke bepalingen van elk individueel land.
Warranty
The statutory warranty covers defects. Damage
resulting from improper use, use of force, use for
commercial purposes, lack of maintenance, or normal
wear and tear, is excluded from such a statutory
defect warranty.
The period of statutory warranty depends on the law
of the country in question.
Technische Daten / Technische Gegevens / Specifications
Gewährleistung / Garantie / Warranty

Documenttranscriptie

Inhaltsverzeichnis / Index / Table of Contents „Zwei plus zwei" Marketing GmbH Stolberger Straße 1 D-50933 Köln Telefon: +49 - 2 21 - 95 14 70 - 0 Telefax: +49 - 2 21 - 95 14 70 - 20 E-Mail: [email protected] Inhalt Allgemeines . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Sicherheit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Bedienung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Alle Rechte an dieser Anleitung verbleiben bei „Zwei plus zwei" Marketing GmbH. Angaben und Abbildungen dieser Anleitung dürfen weder vervielfältigt, verbreitet oder zu Zwecken des Wettbewerbs unbefugt verwertet oder anderen mitgeteilt werden. Weitere Anleitungen für die Benutzung dieses Anhängers können bei „Zwei plus zwei" Marketing GmbH nachbestellt werden. Diese Anleitung wurde mit großer Sorgfalt erstellt. Sollten Sie dennoch Fehler feststellen, wären wir Ihnen für einen entsprechenden Hinweis dankbar. Alle rechten m. b. t. deze handleiding zijn voorbehouden aan „Zwei plus zwei“ Marketing GmbH. Er mogen geen details of afbeeldingen van deze handleiding verveelvoudigd, gedistribueerd of zonder toestemming voor commerciële doeleinden gebruikt of aan derden doorgegeven worden. Het is mogelijk om meer exemplaren van deze handleiding bij „Zwei plus zwei“ Marketing GmbH te bestellen. Deze handleiding werd zorgvuldig samengesteld. Als u toch nog fouten ontdekt, dan stellen wij het zeer op prijs als u ons daarover informeert. Lagerung, Wartung und Instandsetzung . . . . . . . . . 13 Technische Daten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Gewährleistung. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Index Algemene informatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Veiligheid. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Bedienung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Opslag, onderhoud en reparatie. . . . . . . . . . . . . . . . 26 Technische gegevens . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Garantie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Table of Contents "Zwei plus zwei" Marketing GmbH retains all rights to this Owner’s Manual. No details or illustrations from this Manual may be either reproduced or distributed, or indeed become the subject of unauthorised use for commercial purposes, nor may they be made available to others. Additional Manuals for using this trailer may be ordered as separate items from "Zwei plus zwei" Marketing GmbH. Great care has been taken in assembling this Manual. Nevertheless, should you discover any errors, we would be grateful if you could bring them to our attention. Redaktion: Redactie: Manual compiled by: Büro für Technische Dokumentation D-58285 Gevelsberg Telefon: +49 - 23 32 - 84 37 91 Telefax: +49 - 23 32 - 84 37 92 E-Mail: [email protected] 2 General Items . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Safety. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Operation. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Storage, Maintenance and Repairs . . . . . . . . . . . . . 38 Specifications . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Warranty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 GEBRUIKERSHANDLEIDING Goed opbergen! WAARSCHUWING! De CROOZER Travel mag pas in gebruik genomen worden wanneer u deze handleiding aandachtig hebt gelezen. Als deze voorschriften niet opgevolgd worden, kan dit zwaar lichamelijk letsel of de dood tot gevolg hebben. NL Algemene Informatie Algemene informatie In dit deel staat algemene informatie over deze handleiding en een beschrijving van de aanhanger en alle veiligheidsfuncties. Verder beschrijft dit deel de prestatiekenmerken en het beoogde doel van de aanhanger. De aanhanger heeft van achteren twee wieltjes. Daardoor kan de aanhanger ook als een trolley getrokken worden. Informatie over deze handleiding Voor wie is deze handleiding bestemd? Deze handleiding is bestemd voor de koper en gebruiker van de aanhanger, die ook verantwoordelijk is voor de goede staat, het voorgeschreven onderhoud en de reparaties van de aanhanger. Wat staat er in deze handleiding? In deze handleiding staat informatie over de montage, de bediening, het onderhoud en de reparatie en het veilige gebruik van de aanhanger. Wat staat er niet in deze handleiding? Aangezien deze aanhanger alleen door vakhandelaren wordt verkocht, staat er geen informatie in deze handleiding over de verwijdering van de verpakking of over mogelijke onderdelen die gemonteerd moeten worden. De aanhanger wordt door de vakhandelaar gemonteerd en wordt klaar voor gebruik aan u overhandigd. Verdere informatie Raadpleeg bij het gebruik van deze aanhanger ook de gebruiksaanwijzingen van de fiets die de aanhanger trekt en de specificaties over de toegestane totaalbelasting van de fiets. Beschrijving van de aanhanger De aanhanger heeft een fietsdissel met een tweedelige askoppeling. De houten bodem is weersbestendig en het stalen frame is voorzien van een poedercoating. Aan de omringende reling wordt de lading bevestigd. 16 Eenmaal opgevouwen kan de aanhanger in een zeer kleine ruimte opgeslagen worden. Algemene Informatie Veiligheidsfuncties De veerbouten (1) van de dissel en koppeling worden met veerklemmen (2) vastgezet. De aanhanger is uitgerust met twee witte voorreflectoren, twee rode achterreflectoren en zijreflectoren in de wielen. Controle van de veiligheidsfuncties Inspecteer vóór elke rit of alle veiligheidsfuncties aanwezig zijn, of ze goed functioneren, of ze schoon zijn en dat er geen riemen, banden, e.d. over de vooren achterreflectoren hangen. Een veiligheidsriem aan de koppeling voorkomt dat de aanhanger loskomt van de fiets, ook als de koppeling per ongeluk open gaat of breekt. 17 Algemene Informatie - Veiligheid Veiligheid Prestatiekenmerken Prestatiekenmerken Belasting(max.) 45 kg Topsnelheid op een rechte weg (windstil) 25 km/h Topsnelheid in bochten Stapvoets Toegelaten steunbelasting (d. m. v. een goede ladingverdeling) 1 tot 6 kg Toegelaten grootte van het achterwiel van de trekkende fiets 26 of 28 inches In dit deel staat uitleg over de gebruikte symbolen en veiligheidsaanwijzingen en over de algemene gevaren die gepaard gaan met het gebruik van de aanhanger. Verder staat hier ook informatie over de specifieke gevaren wanneer de aanhanger op de openbare weg wordt gebruikt plus waarschuwingen over ongeoorloofde modificaties of wijzigingen. Het deel »Veiligheid« is het belangrijkste onderdeel van deze handleiding. Lees dit deel dus aandachtig door en let op alle instructies. Het beoogde doel Uitleg over symbolen en instructies Gebruik volgens het beoogde doel In deze handleiding staat een waarschuwing bij alle onderdelen met een veiligheidsaspect. Bij de opsomming van de gevaren is rekening gehouden met de ernst van de mogelijke schade. De aanhanger is bestemd om door een fiets getrokken te worden teneinde overdag binnen de hierboven aangegeven prestatielimieten op de openbare weg of over geplaveide wegen ladingen te vervoeren. De aanhanger kan ook over korte afstanden met de hand getrokken worden. Als de aanhanger bij slecht zicht, bij zonsondergang of in het donker gebruikt moet worden, dan moet apparatuur worden gemonteerd die voldoet aan de nationale vereisten voor verlichting op de openbare weg. Het beoogde doel omvat ook de naleving van deze aanwijzingen en van de voorgeschreven onderhoudsinstructies. Gebruik dat niet aan het beoogde doel voldoet Elk gebruik dat verder gaat dan hierboven beschreven, voldoet niet aan het beoogde doel. Gebruik dat niet aan het beoogde doel voldoet, is met name het vervoer van personen of dieren, het gebruik van deze aanhanger over ruw terrein, commercieel gebruik, overbelasting, te hoge snelheid en de onjuiste correctie van defecten. De fabrikant is niet verantwoordelijk voor schade die is ontstaan door gebruik dat niet overeenkomt met het beoogde doel – dit is voor risico van de gebruiker. 18 WAARSCHUWING WAARSCHUWING heeft betrekking op een gevaarlijke situatie die zich kan voordoen. Als hier geen acht aan wordt gegeven, kan dit de dood of zeer zwaar lichamelijk letsel tot gevolg hebben. VOORZICHTIG VOORZICHTIG heeft betrekking op een gevaarlijke situatie. Als hier geen acht aan wordt gegeven, kan dit gemiddelde of lichte verwondingen of beschadigingen tot gevolg hebben. Veiligheid Algemene veiligheidsaanwijzingen - Lees voor elk gebruik deze handleiding aandachtig door. - Wanneer u een fiets met aanhanger wilt gebruiken, moet u minstens 16 jaar oud zijn. - Overtref noot de maximale belasting van 45 kg. - Aanbevolen wordt een achteruitkijkspiegel op de fiets te monteren. - Raadpleeg bij het gebruik van deze aanhanger ook de gebruiksaanwijzingen van de fiets die de aanhanger trekt en de specificaties over de toegestane totale belasting van de fiets of de maximale totale belasting van de aanhanger. - Let op: de aanhanger mag alleen onbeladen gekoppeld of ontkoppeld worden. - Controleer of het koppelingselement goed is geinstalleerd. Een koppelingselement dat niet juist is gemonteerd kan losraken en kan tijdens het remmen ofwel zijwaarts door de spaken steken of naar voren richting pedaalaandrijving schuiven. In beide gevallen loopt de fietser groot risico op lichamelijk letsel. Raadpleeg bij twijfel altijd de vakhandelaar! - Let op: de aanhanger mag nooit door een motorfiets worden getrokken. - Let op: wanneer het donker is, moeten de fiets en de aanhanger met de voorgeschreven verlichting en reflectoren uitgerust zijn. - - - remt wanneer de aanhanger bevestigd is, worden er grote krachten op de fiets en met name op de gaffeldissel uitgeoefend. De toegestane maximumsnelheid voor het rijden met deze aanhanger is 25 km/h. Door de bocht dient u stapvoets te rijden! Bedenk goed dat het rijgedrag van de fiets anders wordt als er een aanhanger aan is bevestigd en dat er hogere eisen aan de remmen en aan de framebelasting worden gesteld. Raadpleeg bij twijfel altijd de vakhandelaar. Rijd voorzichtig over hindernissen. De aanhanger kan omkiepen als oneffenheden met slechts één wiel genomen worden, zelfs als u heel langzaam rijdt. Vermijd om met één wiel over hindernissen te rijden, met name door bochten! De aanhanger kan omkiepen, zelfs wanneer u stapvoets rijdt! Als u de fiets met aanhanger gaat parkeren, dan moet u ervoor zorgen dat het geheel veilig staat. Door de aanhanger aan de fiets te koppelen, verandert het zwaartepunt van de fiets, waardoor bepaalde standers niet goed meer functioneren. De fiets kan dan omvallen. Door de val kan de aanhanger, de dissel of het koppelingselement beschadigd raken. Veiligheidsinformatie voor onderhoud en reparatie Veiligheidsinstructies bij normaal gebruik - Controleer vóór elk gebruik de bandendruk. De benodigde druk is 30 – 35 psi (2,1 – 2,5 bar). Gebruik geen persluchtapparatuur (zoals bij benzinepompen). Gezien het kleine volume van de binnenband is de maximale luchtdruk snel bereikt. De banden kunnen dan barsten. - Inspecteer vóór elk gebruik de montage van alle onderdelen, vooral van de wielen en de dissel. - Vergeet nooit de veiligheidsriem van de dissel te bevestigen. - Zorg van tevoren dat de aanhanger niet met onderdelen van de fiets in aanraking kan komen, zoals pedalen, remmen, etc. - Zorg dat geen riemen of gordels met de bewegende onderdelen van de aanhanger in contact kunnen komen. - Let er vóór elk gebruik op dat de lading goed bevestigd is en tijdens de rit niet kan verschuiven. - Controleer vóór elke rit de bevestiging van de snelspanhendel (indien gemonteerd) aan het achterwiel van de fiets die de aanhanger trekt. De hendel moet goed tegen het frame aan liggen. - Zorg bij elk gebruik dat de maximale belasting niet wordt overtroffen en dat de steunbelasting binnen de limieten ligt. Let er ook op dat de totale belasting van de trekkende fiets niet wordt overschreden. - Rij voorzichtig en voorkom situaties waarbij u volop op de rem moet staan. Als u met de voorwielrem - Gebruik alleen originele reserveonderdelen. - Wanneer u de reflectoren achter of aan de zijkant wilt vervangen, dan mag u alleen reflecteren met een officieel keurmerk gebruiken. Het keurmerk (een golvende lijn met de letter K en een vijfcijferig nummer = “K.....) is op de reflector aangebracht. - Probeer nooit gebogen elementen die belangrijk zijn voor de veiligheid, zoals bijv. het frame of de dissel, recht te buigen. Vervang deze onderdelen met nieuwe – anders bestaat de kans dat ze breken. Waarschuwing tegen onbevoegde wijzigingen - Onbevoegde wijzigingen of modificaties van de aanhangers zijn om veiligheidsredenen niet toegestaan. - Door onbevoegde wijzigingen en modificaties komt de garantie te vervallen. De montage, het gebruik en de reparatie van de aanhanger zijn altijd onderhevig aan de plaatselijke veiligheids- en preventievoorwaarden en aan de plaatselijke reguleringen voor gebruik van de openbare weg. Als deze niet worden nageleefd, kan uw persoonlijke veiligheid in gevaar komen of kan dit leiden tot zwaar lichamelijk letsel of de dood. 19 Bediening Bediening In dit deel staat beschreven hoe de aanhanger samengesteld en aan de fiets bevestigd wordt. Ook leest u hier waar u voor moet oppassen bij het gebruik van de aanhanger. 5. Steek de veerklembout door de beide bovenste openingen van de disselbeugel (zoals hieronder staat afgebeeld). 6. Zet de bout (1) met de veerklem (2) vast. Montage De dissel monteren De dissel kan tegen de onderkant van de aanhanger gevouwen worden om opslagruimte te besparen. Wanneer u de dissel weer in de ruimtebesparende opslagpositie wilt brengen, gaat u in omgekeerde volgorde te werk. Wanneer u de dissel in de trekpositie wilt gebruiken, gaat u als volgt te werk: WAARSCHUWING Bevestig de dissel altijd met de meegeleverde en op de disselbeugel bevestigde veerklembouten. Een dissel die niet goed is bevestigd kan tijdens de rit een instabiele situatie veroorzaken. Dit is erg gevaarlijk en kan tot ongelukken leiden. 1. Plaats de aanhanger vóór u, zoals hierboven staat afgebeeld. 2. Open de veerklem. 3. Trek de veerklembout uit de disselbeugel. 4. Vouw de dissel helemaal naar boven. 20 Bediening De wielen monteren De wielen kunnen tegen de bovenkant van de aanhanger bevestigd worden om opslagruimte te besparen. 4. Controleer of het wiel goed in het contact vast zit. 5. Herhaal dit proces met het andere wiel. 6. Zet de aanhanger op de wielen neer. Als u de wielen wilt monteren, gaat u als volgt te werk: Het verbindingsstuk aan de fiets monteren 1. Plaats de aanhanger vóór u, zoals hierboven staat afgebeeld. 2. Houd de zwarte rubberen kap van de wielnaaf ingedrukt en trek het wiel naar voren van de aanhanger af. De koppeling bestaat uit twee onderdelen: een verbindingsstuk (1) en een vierkant disselcontact (2). Het verbindingsstuk moet altijd aan de linkerkant van de fiets, gezien de rijrichting, worden gemonteerd. Het moet altijd zo bevestigd worden dat het vierkant vanuit de as gezien verticaal naar beneden wijst. 3. Schuif de steekas van de wielnaaf bij de ingedrukte rubberen kap zover mogelijk in één van de zijkwielcontacten (zoals hiernaast staat afgebeeld). De rubberen kap kan daarna losgelaten worden. Het wiel kunt u naar keus rechts of links monteren. Als het uitvaleinde van de fiets (het U-vormige ovalen gat onder achter het frame, waar de naafas met schroeven of snelspanners aan bevestigd is) het niet mogelijk maakt om het verbindingsstuk verticaal te monteren, kunt u het ook horizontaal, naar achteren gericht, monteren. 21 Bediening 1. Demonteer de snelspanner (raadpleeg daarbij de gebruiksaanwijzingen van de fiets). 2. Steek de snelspanas door het verbindingsstuk. 3. Schuif de snelspanner weer door de naafas. Let erop dat alle bevestigings- en onderlegschijven zich weer op de oorspronkelijke plaats bevinden. 4. Schroef de instelmoer weer op de snelspanas, totdat het steunoppervlak van de snelpanner tegen het uivaleinde aan ligt. WAARSCHUWING Het veilige gebruik van deze aanhanger hangt af van de juiste montage van het koppelingselement. Ga dus bijzonder zorgvuldig te werk. Fiets nooit met een onjuist verbonden of los zittend koppelingselement. Raadpleeg bij twijfel altijd de vakhandelaar! Op een fiets met een volledige as Op een fiets met een volledige as wordt het verbindingsstuk als volgt gemonteerd: 1. Demonteer de linker asmoer. Gewoonlijk kunnen alle afstandstukken of moerplaatjes bewaard worden. 2. Plaats het verbindingsstuk op de as. 5. Draai de as met de snelspanhendel weer aan. Daarbij moet u duidelijk weerstand voelen. WAARSCHUWING Gevaar: het achterwiel kan losraken! Een te korte snelspanas kan ervoor zorgen dat het achterwiel per ongeluk losraakt, hetgeen tot beschadigingen en ongevallen zal leiden. De draad van de instelmoer van de snelspanner moet met minstens 5 volledige slagen op de snelspanas geschroefd worden, zodat er voldoende klemkracht op het geheel wordt uitgeoefend. Raadpleeg bij twijfel altijd de vakhandelaar. 3. Schroef de asmoeren weer op de as. WAARSCHUWING Gevaar: het achterwiel kan losraken! Een te korte draad kan ervoor zorgen dat het achterwiel per ongeluk losraakt, hetgeen tot beschadigingen en ongevallen zal leiden. De asmoer moet met minstens 5 volledige slagen op de asdraad geschroefd worden, zodat er voldoende klemkracht op het geheel wordt uitgeoefend. Raadpleeg bij twijfel altijd de vakhandelaar! Op een fiets met snelspanners Op een fiets met snelspanners wordt het verbindingsstuk als volgt gemonteerd: 22 Als het aandraaien van de as te licht of te zwaar gaat: 6. Open de snelspanhendel. 7. Draai de instelmoer iets harder op de as aan of draai de instelmoer iets los. 8. Draai de as met de snelspanhendel weer aan en let daarbij op de weerstand. Zo mogelijk herhaalt u de instelprocedure, totdat u voldoende weerstand voelt. Voor fietsen met een te korte snelspanner, is een speciale snelspanner met langere as bij de vakhandelaar verkrijgbaar. Bediening De aanhanger aan de fiets koppelen WAARSCHUWING Gevaar: mogelijk lichamelijk letsel door onjuist gemonteerde verbinding! Een koppelingselement dat niet juist is gemonteerd kan tijdens het remmen losraken ofwel zijwaarts door de spaken steken. Dit betekent dat de fietser zal vallen en zwaar gewond kan raken. Inspecteer dus telkens voordat u gaat fietsen of het koppelingselement op de juiste plaats en goed vast zit. Wanneer u de aanhanger aan de fiets wilt koppelen, gaat u als volgt te werk: WAARSCHUWING Gevaar door onjuist bevestigde verbinding! Een veiligheidsriem aan de koppeling voorkomt dat de aanhanger losraakt van de fiets, ook als de koppeling per ongeluk open gaat of breekt. Als de koppeling niet met de veiligheidsriem wordt vastgemaakt en de koppeling breekt of per ongeluk los raakt, dan kan de aanhanger onderweg van de fiets los komen, wat tot schade of ongelukken kan leiden. Zorg dus altijd dat de veiligheidsriem van de koppeling bevestigd is. 5. Leg de veiligheidsriem om de achterkant van het fietsframe en bevestig de karabijnhaak aan de Dring van de dissel. 1. Zorg dat de fiets en de aanhanger stevig op de grond staan. 2. Schuif de vierkante disselaansluiting over het op de fiets gemonteerde verbindingsstuk. 3. Steek de veerklembout van boven door de gaten van beide koppelingselementen. 4. Sluit de beugel, zodat de opening van de klem om het bouteinde ligt. 23 Bediening Gebruik De aanhanger laden Gewichtsverdeling De gewichtsverdeling van de lading is erg belangrijk voor het rijgedrag van een fiets met aanhanger. Teveel gewicht vóór de aanhangerwielen verhoogt de belasting op het koppelingselement. Dat heeft een negatief effect op het rijgedrag van de fiets. Let er bij het inladen van de aanhanger goed op dat zware voorwerpen tussen de wielen in worden geplaatst. De steunbelasting van de koppeling van de aanhanger moet voor een veilig rijgedrag 1 tot 6 kg bedragen. De steunbelasting is het gewicht dat u aan de koppeling optilt wanneer de aanhanger beladen is. Als u niet zeker bent van de steunbelasting, dan kunt u een personenweegschaal gebruiken: 1. Plaats de weegschaal naast de dissel van de ingeladen aanhanger. 2. Ga op de weegschaal staan en noteer uw gewicht. 3. Til de dissel aan de koppeling omhoog, totdat het laadoppervlak horizontaal is. Het aangegeven gewicht mag niet meer dan 1 tot 6 kg hoger zijn dan uw eigen gewicht. - Als de steunbelasting te hoog is, verplaatst u de lading op het laadoppervlak verder naar achteren. Als de steunbelasting te klein of negatief is (de dissel is naar boven gericht en de aanhanger steunt aan de achterkant op de wieltjes), dan verplaatst u de lading op het laadoppervlak verder naar voren. Zwaartepunt Om veiligheidsredenen moet de lading zo mogelijk een laag zwaartepunt hebben. Een lading met een hoog zwaartepunt heeft een negatief effect op het rijgedrag, met name bij de aanzet, het remmen en bij het nemen van bochten. - 24 Verdeel alle zware lading direct op het oppervlak van de aanhanger (zorg hierbij voor een goede gewichtsverdeling!) en leg de lichtere lading daarbovenop. Het laadgewicht De aanhanger werd ontworpen voor een maximale belasting van 45 kg. Raadpleeg altijd de handleiding van de trekkende fiets, waarin staat vermeld wat het maximale belastingsvermogen van de fiets is. Voorbeeld 1 De fabrikant zegt »Deze fiets is geschikt voor het trekken van een aanhanger zonder remmen met een totale massa van 40 kg«. Dan is de maximale belasting van de aanhanger 32 kg, omdat de aanhanger zelf 8 kg weegt. Voorbeeld 2 De fabrikant zegt: »De toegestane totale belasting van de fiets van 120 kg mag niet overtroffen worden. ... Let er a. u. b. op dat de totale belasting ook niet overtroffen mag worden wanneer u een aanhanger aan de fiets koppelt«. Als u in dit geval het maximale belastingsgewicht wilt vaststellen, moet u van de toegelaten totale belasting eerst het gewicht van de fiets (plus alle bijkomende onderdelen en tassen), dan uw eigen gewicht en dan het lege gewicht van de aanhanger aftrekken. Als de fiets bijv. 15 kg weegt en de fietser 72 kg, dan mag er maximaal 25 kg op de aanhanger worden gelegd (120 – 15 – 72 – 8 = 25). Afmetingen van de lading De lading mag niet groter zijn dan het laadoppervlak en mag niet hoger zijn dan 1,2 m (vanaf de grond gemeten). De lading mag niet aan de voorkant uit de aanhanger steken. In uitzonderlijke gevallen mag de lading aan beide zijden maximaal 0,2 m en aan de achterkant maximaal 0,5 m uitsteken. Daarbij moeten echter de plaatselijke verkeersregels / verkeersverordeningen in acht genomen worden, waarin mogelijk bepaalde beperkingen of speciale kenmerken staan beschreven. Let erop dat u onderweg te allen tijde in staat moet zijn om het achterliggende verkeer te zien. Dat geldt ook voor zeer lage fietsen, zoals ligfietsen. Zorg dus dat de aanhanger niet zo hoog wordt ingeladen dat u niet naar achteren kunt kijken. Bediening Zorgen dat de lading niet kan verschuiven De totale lading moet goed aan de aanhanger worden bevestigd. Als de lading onderweg verschuift, is dit van invloed op het rijgedrag van het geheel, waardoor de fietser de controle kan verliezen. - Bevestig de lading met riemen aan de omringende reling. Onderweg Voordat u vertrekt - Inspecteer voor elke rit de werking van de remmen en de verlichting. - Controleer vóór elk gebruik de bandendruk. - Controleer of de koppeling, de dissel en de wielen goed zijn gemonteerd en vastgezet. - Vergeet nooit de veiligheidsriem van de dissel te bevestigen. - Zorg van tevoren dat de aanhanger niet met onderdelen van de fiets in aanraking kan komen, zoals pedalen, remmen, etc. - Zorg dat geen riemen of gordels met de bewegende onderdelen van de aanhanger in contact kunnen komen. - Let er vóór elk gebruik op dat de lading goed bevestigd is en tijdens de rit niet kan verschuiven of vallen. - Controleer voor elke rit of het achterwiel goed aan de fiets bevestigd is. - Zorg bij elk gebruik dat de maximale belasting niet wordt overtroffen en dat de steunbelasting binnen de limieten ligt. Let er ook op dat de totale belasting van de fiets of de voor de fiets toegelaten maximale totale massa van de aanhanger niet overtroffen wordt. Waar moet u onderweg aan denken? - Voordat u de aanhanger in het verkeer gebruikt, moet u ergens veilig oefenen hoe u met de aanhanger de bocht om gaat en hoe u remt. - Tijdens het remmen duwt de aanhanger van achteren naar voren en wordt de remweg langer, vooral bij een slecht wegdek en bergafwaarts. - Rij vooral defensief en met vooruitziende blik, om remsituaties op tijd te herkennen. Zorg dat u nooit volop op de rem moet gaan staan. - De toegestane maximumsnelheid voor het rijden met deze aanhanger is 25 km/h. Door de bocht dient u stapvoets te rijden! Door een te kleine straal kan de aanhanger zelfs bij een lage snelheid omkiepen. - Rijd voorzichtig over hindernissen. De aanhanger kan omkiepen als oneffenheden met slechts één wiel genomen worden, zelfs als u heel langzaam rijdt. - Vermijd om met één wiel over hindernissen te rijden, met name door bochten! De aanhanger kan omkiepen, zelfs wanneer u zeer langzaam rijdt! - Let bij het keren en omzeilen van hindernissen op de breedte van de aanhanger. - Wanneer u langs verkeerstekens en bolders rijdt, moet u voldoende afstand bewaren. - Als u de fiets met aanhanger gaat parkeren, dan moet u ervoor zorgen dat het geheel veilig staat. VOORZICHTIG Mogelijke beschadiging van de dissel! De lengteas van de aanhanger en de lengteas van de fiets mogen bij een aangekoppelde aanhanger nooit een hoek van meer dan 90° vormen. Als de hoek groter is, dan kan de dissel beschadigd raken. Let er daarom op dat bij het manoeuvreren of het parkeren van het geheel, de hoek nooit groter is dan 90°. 25 Opslag, Onderhoud en Reparatie Opslag, onderhoud en reparatie In dit deel staat beschreven hoe de aanhanger wordt opgeslagen, onderhouden en gerepareerd. Opslag - Berg de aanhanger op in een droge, goed geventileerde ruimte om schimmel- en roestvorming tegen te gaan. - Zorg ervoor dat de aanhanger niet lange tijd aan de fiets gekoppeld blijft. - Als u de aanhanger langere tijd wilt opslaan, plaatst u de wielen op het laadoppervlak en zet u de aanhanger op de achterkant neer (zie de afbeelding hieronder). Verzorging en onderhoud Reiniging - U kunt de aanhanger met een spons en een zacht sopje schoonmaken (autoshampoo of afwasmiddel). Nooit bijtende of schurende middelen gebruiken. - Gebruik nooit hoogdrukwaterapparatuur om de aanhanger te reinigen. - Als u de aanhanger ook in de winter gebruikt, moet u de aanhanger na elke rit met ruimschoots water afspoelen. Zodoende beschermt u de aanhanger tegen corrosie door strooizout. Wielen - Laat de wielen (banden, velgen, spaakspanning, aslagers) minstens tweemaal per jaar door de vakhandelaar controleren. - Maak de wielen regelmatig schoon en bescherm ze vooral tijdens de wintermaanden met zuurvrije vaseline. Dissel - Inspecteer de dissel regelmatig op schade (bijv. scheuren, verbuigingen). Vervang een beschadigde dissel, omdat de dissel anders kan breken en een ongeluk veroorzaken. Raadpleeg bij twijfel altijd de vakhandelaar. - Controleer de koppeling en vooral de spiraalveer 26 van de koppeling regelmatig op schade (bijv. breuk, scheuren, verbuigingen). Vervang een beschadigde verbinding. Raadpleeg bij twijfel altijd de vakhandelaar. Schroefverbindingen - Controleer na de eerste 100 km of alle moeren aan de onderkant van de aanhanger nog goed aangedraaid zijn. Zo nodig dient u alle moeren aan te draaien. - Controleer daarna regelmatig of de moeren nog goed aangedraaid zijn. Reparatie Reparatiewerkzaamheden - Controleer alle gelakte oppervlakken regelmatig op schade. Lakschade kan met een lakstift worden gerepareerd. - Controleer de houten bodem (multiplex zeefdrukplaat) regelmatig op schade. Vooral waar de wielen aan de onderkant vuil opspatten kan mettertijd enige schade door steentjes ontstaan. Deze gebieden kunt u met een 2-componentenlak of met harde was tegen het indringende water beschermen. Slijtage De aanhanger bestaat uit elementen of onderdelen die ook bij normaal gebruik op natuurlijke wijze zullen slijten. De mate van deze slijtage hangt in grote mate van het soort en de mate van gebruik af en ook van de manier waarop de aanhanger wordt onderhouden en verzorgd. Met name bij intensief gebruik (dagelijks en in allerlei weersomstandigheden, e.d.) kunnen individuele onderdelen of elementen beginnen te slijten voordat de wettelijke garantieperiode is verstreken. Aangezien het product vervroegd is versleten als gevolg van het gebruik, betekent dit niet dat het product zelf defect is. Factoren die van grote invloed zijn op de mate van slijtage zijn: • Het afgelegde aantal kilometers • De gewichtsbelasting • De rijstijl • Weersinvloeden door: uv-stralen, vocht, vuil, temperatuur, zoute lucht, enz. • De opslag • Het onderhoud - Zorg daarom dat de aanhanger goed wordt onderhouden en let op alle verzorgings-, onderhouds- en reparatieaanwijzingen. Dan zult u nog lange tijd van uw aanhanger kunnen genieten. Technische Daten / Technische Gegevens / Specifications Gewährleistung / Garantie / Warranty Technische Daten L x B x H (ohne Deichsel) 91 x 61 x 40 cm L x B x H (gefaltet, ohne Räder) 91 x 59 x 15 cm Ladefläche (L x B) (rechteckig) 76 x 44 cm Ladefläche (L x B) (maximal) 87 x 44 cm Leergewicht 8 kg Zuladung (max.) 45 kg Räder 20“ Speichenlaufräder Höchstgeschwindigkeit auf gerader Strecke (bei Windstille) 25 km/Stunde Höchstgeschwindigkeit in Kurven Schrittgeschwindigkeit zulässige Stützlast 1 bis 6 kg Zulässige Größe des Hinterrades vom Zugfahrrad 26 oder 28 Zoll Technische gegevens L x B x H (zonder dissel) 91 x 61 x 40 cm LxBxH (gevouwen, zonder wielen) 91 x 59 x 15 cm Laadoppervlak (L x B) (rechthoekig) 76 x 44 cm Laadoppervlak (L x B) (maximaal) 87 x 44 cm Onbelast gewicht 8 kg Belasting (max.) 45 kg Wielen 20“ Spaakwielen Topsnelheid op een rechte weg (windstil) 25 km/uur Topsnelheid in bochten Stapvoets Toegelaten steunbelasting 1 tot 6 kg Toegelaten grootte van het achterwiel van de trekkende fiets 26 of 28 inches Specifications L x W x H (minus hitch arm) 91 x 61 x 40 cm L x W x H (folded, minus wheels) 91 x 59 x 15 cm Cargo platform (L x W) (rectangular) 76 x 44 cm Cargo platform (L x W) (maximum) 87 x 44 cm Unladen weight 8 kg (17.5 lb) Cargo load (max.) 45 kg (100 lb) Wheels 20“ spoked wheels Top speed on the straight (no wind) 25 km/h (15 mph) Top speed on bends walking pace Permitted hitch arm load (nose weight) 1 to 6 kg Permissible rear wheel size on bicycle towing 26 or 28 inches Gewährleistung Es gilt die gesetzliche Sachmängelhaftung. Schäden, die durch unsachgemäße Beanspruchung, Gewalteinwirkung, gewerbsmäßige Nutzung, ungenügende Wartung oder normale Abnutzung entstehen, sind von der Sachmängelhaftung ausgeschlossen. Die Dauer der gesetzlichen Gewährleistung richtet sich nach den jeweiligen landesspezifischen Bestimmungen. Garantie De garantie geldt altijd voor fabrieksfouten. Schade die ontstaat als gevolg van onjuist gebruik, geweld, commercieel gebruik, onvoldoende onderhoud of normale slijtage wordt niet gedekt door deze garantie. De duur van de wettelijke garantie is afhankelijk van de wettelijke bepalingen van elk individueel land. Warranty The statutory warranty covers defects. Damage resulting from improper use, use of force, use for commercial purposes, lack of maintenance, or normal wear and tear, is excluded from such a statutory defect warranty. The period of statutory warranty depends on the law of the country in question. 39
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42

Croozer TRAVEL de handleiding

Categorie
Fietsaccessoires
Type
de handleiding