GiBiDi TOUCHE de handleiding

Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

De TOUCHE is een verkeerspaal die gerealiseerd is om verkeer van voertuigen. De paal van dik staal wordt
hydraulisch bediend, en zinkt volledig in de grond, op een klein stukje van 10 mm na zodat de lichtmarkering van de
paal zichtbaar blijft wanneer deze verzonken is. De hydraulische unit is ingebouwd. Als de elektrische voeding
uitvalt, kan men de paal helemaal in de grond laten zinken met behulp van de handmatige ontgrendeling. De
elektronische bedieningsapparatuur moet extern worden geïnstalleerd, op een beschutte plaats. De verkeerspaal
heeft een serie accessoires die de vereiste veiligheid en manoeuvreerbaarheid garanderen, waardoor dit
automatische systeem altijd geschikt is voor installatie in welk gebied dan ook.
• De hele installatie, de controle, test, risicoanalyse en het latere onderhoud moeten worden uitgevoerd door
gekwalificeerd technisch personeel met inachtneming van de veiligheidsnormen EN 12453-EN 12445 en de
machinerichtlijn 2006/42/EG en in overeenstemming met de opdrachtgever van de installatiewerkzaamheden.
• Laat de materialen die in de verpakking aanwezig zijn niet binnen het bereik van kinderen komen, want deze
materialen vormen een potentiële gevarenbron.
• De fabrikant aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid voor onjuist gebruik of gebruik dat niet overeenstemt
met het doel waarvoor het automatische systeem is vervaardigd, noch is hij verantwoordelijk als niet de zelf
geproduceerde of in de handel verkrijgbare componenten of accessoires, die geschikt zijn voor de bedoelde
toepassing, worden gebruikt.
• Voor landen buiten de EEG dienen behalve de hierboven vermelde normen ook de nationale voorschriften te
worden opgevolgd, om een voldoende veiligheidsniveau te bereiken.
• In de hoedanigheid van producent is Gi.Bi.Di. srl niet verantwoordelijk voor veronachtzaming van de goede
technische regels bij de installatie en voor toepassingen die niet in dit boekje worden genoemd.
• Alles wat niet uitdrukkelijk in deze instructies wordt voorzien, is niet toegestaan.
• De gebruiker mag geen rechtstreekse reparaties of ingrepen verrichten op het automatische systeem TOUCHE,
maar moet zich uitsluitend wenden tot gekwalificeerd, geautoriseerd personeel.
• Het automatische systeem is verpakt op een europallet, gebruik voor de verplaatsing ervan een heftruck of
palletwagen die aan de voorschriften voldoet, en werk met de grootste aandacht.
• Controleer of het aardingssysteem correct gerealiseerd is en verbind alle metalen onderdelen ermee .
• Het automatische systeem heeft een Hall-effect positiesensor voor de detectie van obstakels en omkering in het
geval van een tegengestelde kracht.
• De veiligheidsvoorzieningen (Norm EN 12978) maken het mogelijk eventuele gevaarlijke gebieden te
beschermen tegen mechanische gevaren die worden veroorzaakt door beweging, zoals b.v. inklemming,
meesleuren, amputatie.
• Behalve de in het vorige punt genoemde voorziening, wordt geadviseerd om voor elke installatie minstens één
lichtmarkering te gebruiken, b.v. knipperlichten met leds in de kop van de verkeerspaal, en verder een
signaleringbord.
• Voordat reinigings- of onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd worden op de installatie, moet het apparaat
afgekoppeld worden van het bovenstroomse elektriciteitsnet.
• Breng een alpolige schakelaar met een afstand tussen de contacten van minstens 3 mm aan in het voedingsnet
van het automatische systeem. Het is raadzaam een magnetothermische differentieelschakelaar van 10 A met
alpolige onderbreking te gebruiken.
• Controleer of er bovenstrooms van de installatie een differentieelschakelaar aanwezig is met een inschakellimiet
van 0,03 A.
• De primaire elektrische voedingslijn van het besturingsstation moet bovenstrooms direct verbonden zijn met de
hoofdschakelaar in het station zelf. Gebruik brandvertragende kabels van het type dat goedgekeurd is door
minstens één Europese instelling. De dimensionering van de primaire voedingslijn moet minstens 3x2,5 mm zijn,
INLEIDING
AANWIJZINGEN VOOR DE INSTALLATIE
65
TOUCHE
NL
maar moet hoe dan ook worden beoordeeld door de installateur in functie van het aantal TOUCHE - inrichtingen
en van de afstand tot het afgiftepunt, om een correcte voeding te waarborgen ( 230V + / - 10% in beweging bij
50Hz ).
• De installateur moet de klant voorzien van alle informatie omtrent het handmatig laten dalen van de verkeerspaal
in geval van nood, en moet de gebruiker het boekje overhandigen dat bij het product is geleverd.
• Breng geen wijzigingen aan op de componenten van het automatische systeem TOUCHE, tenzij u uitdrukkelijke
toestemming heeft gekregen van GI.BI.DI. S.r.l.
• Installeer het apparaat niet in omgevingen waar explosiegevaar heerst. De aanwezigheid van brandbare gassen
of dampen vormt een ernstig gevaar voor de veiligheid.
• Geadviseerd wordt om het automatische systeem op te slaan in overdekte ruimten.
LET OP: BELANGRIJKE VEILIGHEIDSVOORSCHRIFTEN
Het is belangrijk voor de veiligheid van personen dat deze aanwijzingen opgevolgd worden.
Een foutieve installatie of foutief gebruik van het product kan leiden tot ernstig persoonlijk letsel.
Bewaar dit instructieboekje, en lees het aandachtig alvorens de installatie te beginnen.
Gebruikelijke installatie op een openbare plaats voor verkeerspaal TOUCHE.
Alvorens de elektriciteitskabels naar de bedieningsapparatuur te trekken, moeten alle veiligheidsaccessoires en
accessoires voor visuele communicatie van de beweging van de verkeerspaal worden geïnstalleerd: lussen voor
metaaldetectie, verkeerslichten, noodschakelaars, radio-ontvangers, ontvangstantennes.
1- Magnetothermische differentieelschakelaar
2- Bedieningsapparatuur met radio-ontvanger
3- Metaaldetector ingang
4- Metaaldetector uitgang
5- Sabotagebestendige kast
6- Hermetisch gesloten doos van de elektrische aansluitingen van de inductieve lus aan de uitgang
7- Ingegraven inductieve lus aan uitgang
8- Hermetisch gesloten doos van de elektrische aansluitingen van de inductieve lus aan de ingang
9- Ingegraven inductieve lus aan ingang
10-Radiobesturing
11-Paal met accessoires
12-Sleutelschakelaar
13-Fotocel
14-Gevarenbord
15-Tweekleurig verkeerslicht, rood-groen
16-Verkeerspaal TOUCHE
17-Radioantenne
18-Metalen put, in beton te storten
ACCESSOIRES VOOR VERKEERSPAAL TOUCHE (1a - 1b)
WAARSCHUWINGEN VOOR DE GEBRUIKER
In geval van defecten of storingen dient u de elektrische voeding vóór de apparatuur af te koppelen en de hulp van de
technische dienst in te roepen.
Controleer regelmatig de correcte werking van de beveiligingen. Eventuele reparaties moeten uitgevoerd worden
door gespecialiseerd personeel dat gebruik maakt van originele en gecertificeerde materialen.
Het product mag niet gebruikt worden door kinderen of personen met beperkte fysieke, sensoriële of geestelijke
capaciteiten, of zonder ervaring en kennis, of ze moeten op correcte wijze geïnstrueerd zijn.
Kom niet aan de kaart voor afstellingen en/of onderhoud.
66
TOUCHE
NL
Hydraulische unit
Steeldiameter
Hydraulische zuiger
Pompopbrengst
Hydraulische pomp
Krachtverbruik
Elektromotor
Zuigerdiameter
Bedrijfsdruk
Voedingsspanning
Max. druk
Frequentie
Bedrijfstemperatuur
Gewicht
Stroomverbruik
Hydraulische olie, type
Beschermingsgraad
Condensator
Bedrijfscyclus
Bedrijfscyclus
Tijd complete cyclus
Tijd complete cyclus
Complete cycli
Opening - Pauze - Sluiting
Complete cycli
Opening - Pauze - Sluiting
Draaisnelheid
Prestaties
met een hydraulische motor
met twee hydraulische motoren
Compleet gewicht met put
Complete beschermingsgraad
Voeding led
Dodemans-veiligheidverzinking
Stootvastheid zonder vervorming
Doorslagvastheid
Handbediende daalmanoeuvre
Jaarlijks aant. cycli
(met 8 bedrijfsuren per dag)
Intensief gebruik
Aandrijving
Type
Hydraulische stijgende bolders Hydraulische stijgende bolders
TOUCHE 120 TOUCHE 275
20 mm 20 mm
4.45 l/1’ 4.45 l/1’
P10 P10
max 600 W max 600 W
40 mm 40 mm
10 bar 10 bar
50 Hz 50 Hz
-20°C + 60°C -20°C + 60°C
7 Kg 7 Kg
230V ± 10% 230V ± 10%
25 bar 25 bar
max 4A max 4A
TOTAL EQUIVIS HVG 22L TOTAL EQUIVIS HVG 22L
IP67 IP67
25 µF 25 µF
2800 toeren/min
2800 toeren/min
58 s 59 s
49 s
N° 62/uur N° 61/uur
N° 73/uur
N° 181000 N° 178100
JA
JA
IP557 IP557
SI SI
10s opening - 30s pauze - 18s sluiting 10s opening - 30s pauze - 19s sluiting
7s opening - 30s pauze - 12s sluiting
125 Kg 265 Kg
24 Vdc
24 Vdc
SI (3KG) SI (3KG)
2000 Joule 15000 Joule
25000 Joule 350000 Joule
TECHNISCHE GEGEVENS (2a - 2b)
67
TOUCHE
NL
Compleet gewicht met put
Cilindervormige paal
Buitendiameter
Dikte
Behandeling
Zelfklevende reflectorband
Jaarlijks aant. cycli
(met 8 bedrijfsuren per dag)
Intensief gebruik
Ø 127 mm Ø 273 mm
10 mm 10 mm
Standaard H 50 mm Standaard H 50 mm
Kataforese zwart + Poederlak
polyester kleur zwart RAL 9005
Kataforese zwart + Poederlak
polyester kleur zwart RAL 9005
N° 213100
JA
272 Kg
1- Afsluitdop van de handmatige ontgrendeling
2- Schroeven M10x25 UNI 5933
3- Afdekflens
4- Paaldeksel met markeerleds
5- Markeerleds
6- Reflecterende sticker
7- Stalen cilindervormige paal, verzinkbaar
8- Metalen put
9- Elektriciteitskabels
10- Condensator van 25 μF
11- Bevestigingsschroeven M12x60UNI 5933
12- Handmatige ontgrendeling
13- 3 geleidestelen
14- Zuigersteel
15- Hydraulische unit
16- Hydraulische zuiger
17- Stelschroeven M12x40 UNI 5933
18- Bevestigingsschroeven M10x50UNI 5933
COMPONENTEN VAN DE HYDRAULISCHE VERKEERSPAAL TOUCHE (3a - 3b)
De magnetische lus is een noodzakelijke accessoire om te voorkomen dat stilstaande of passerende voertuigen in
contact komen met de paal terwijl deze omhoog beweegt. De lus moet in de buurt van de verkeerspaal worden
geplaatst, aan de ingang en de uitgang van de voertuigdoorgang. Het is belangrijk dat wordt nagegaan of er in de
onmiddellijke nabijheid van de elektronische apparatuur geen storingsbronnen zijn die de werking van de
metaaldetectielussen beïnvloeden. Geadviseerd wordt om een magnetische lus te installeren over een
rechthoekige omtrek, met de langste zijde haaks op de beweegrichting (4). Als er andere eisen aan de installatie
worden gesteld, kunnen er andere configuraties worden toegepast, maar de kenmerken van de lus moeten altijd in
acht worden genomen. Raadpleeg altijd de instructiehandleiding die bij de detectievoorziening wordt geleverd (art.
nr. GIBIDI: 48134 – 48134/220V).
1- Teken de installatiepositie van de verkeerspaal af en controleer op de plaats waar gewerkt wordt of er eventueel
leidingen in de grond aanwezig zijn op het punt waar gegraven wordt.
2- Maak de uitgraving in het terrein volgens de maten van de metalen put (5).
3- Controleer of het terrein een goede wateropname heeft (giet ongeveer 40 liter water in de uitgraving en
controleer of dit in minder dan 30 minuten wegloopt); zorg anders voor een afvoer van het meteorische water via
een leiding met een diameter van 60 mm die met de riolering wordt verbonden via een antihevelklep, of
anders een putje (voorzien van een ledigingssysteem, zoals bijv. een elektropomp), met een grotere diepte dan
de betonnen buis die het regenwater verzamelt en afvoert.
4- Vul de afgraving met grind dat zoveel mogelijk monogranulair is (korrel Ø 8 ÷ 20 mm circa), zie C(6a - 6b),
met een dikte van ongeveer 30 cm, duw dit aan en nivelleer het om een goed stortvlak te krijgen.
5- Voor een betere afvoer van het meteorische water in de uitgraving en in het gebied van de put, moet een stuk
PVC-buis Ø 125 mm, met een lengte van 30 cm in het grind worden geplaatst. Zie F(6a - 6b).
AANSLUITMOGELIJKHEID VAN DE MAGNETISCHE METAALDETECTIELUS
VOLGORDE VOOR HET STORTEN VAN DE FUNDERING
68
TOUCHE
NL
6- Plaats de metalen put, en houd er rekening mee dat de bovenkant hiervan ongeveer 10 mm hoger kan zijn dan
het straatvlak (om de toestroming van regenwater in de put te beperken) E(6a - 6b).
7- Nadat de metalen put is gepositioneerd en voordat het beton wordt gestort, moet het vlak perfect
worden genivelleerd met de waterpas A(6a - 6b) om een perfect verticale beweging van de verkeerspaal
mogelijk te maken. De bestrating of het asfalt van de weg moet gelijk lopen met de bovenkant van de houder
B(6a - 6b).
8- Wanneer de put geplaatst is en voordat het beton wordt gestort, moet een buigzame leiding met een
binnendiameter van 50 mm worden aangebracht voor de elektriciteitskabels D(6a - 6b) die bij de
bedieningsapparatuur arriveren.
9- Stort om de hele put beton ( Rck = 25 N/mm²) met een autopomp, en tril het beton.
10- Leg de andere leidingen vanaf het installatiepunt van de bedieningsapparatuur naar het
installatiepunt van de aanvullende accessoires (b.v. verkeerslichten - magnetische lussen - enz.), bereid de
elektrische aansluiting van de aarding en eventuele bedieningsinrichtingen voor.
11- Wacht minstens twee weken, hetgeen nodig is om het beton '80% van zijn mechanische kenmerken te
laten bereiken, en werk het wegdek daarna af.
12- Breng de stelschroeven D(7) aan op de aangegeven positie.
13- Installatie van de TOUCHE in de metalen put. Nadat de drie schroeven C(7) verwijderd zijn. Verwijder het deksel
B(7) en breng drie hijsogen M20 A(7) aan in de schroefdraadopeningen. Hef de TOUCHE (8) op met een lier of
een heftruck die bevestigd worden aan de 3 hijsogen, en plaats hem in de metalen put. Let er hierbij op dat eerst
de verbindingslijn in de hiervoor bestemde leiding B(8) terechtkomt. Geadviseerd wordt om hiervoor een sonde
te gebruiken die door de leiding passeert, om de elektriciteitskabels niet te beschadigen.
14- Controleer de bovenkant van de verkeerspaal TOUCHE met een waterpas. Regel dit eventueel met de
stelschroeven D(7).
15- Het is raadzaam om de bevestigingsschroeven en de schroeven die het paaldeksel (9) sluiten te smeren met vet;
hierdoor kunnen later alle onderhoudswerkzaamheden gemakkelijker worden uitgevoerd.
Als de verkeerspaal niet meer goed werkt door een harde klap ertegen terwijl hij omhoog staat, kan de TOUCHE in
korte tijd uit zijn zitting worden verwijderd.
Dit kan gebeuren volgens twee methodes, beide met een duur van maximaal 5-10 minuten.
1e METHODE
Er zijn 3 technici nodig, die de volgende handelingen tegelijkertijd moeten kunnen verrichten:
1-Nadat de spanning is uitgeschakeld op het hoofdschakelpaneel, koppelt de eerst technicus de aanwezige
elektriciteitskabels (10) af om hen te kunnen wegtrekken terwijl de TOUCHE beweegt.
2-De tweede technicus draait de schroef van de afdekkraag (11) los, en nadat hij deze verwijderd heeft, haalt hij ook
de bevestigingsschroeven (12) van de TOUCHE weg en draait hij de 3 hijsogen M20 in de vrijgekomen opening.
3-Bevestig een starre leiding met een lengte van minstens 2,5 m en een touw aan de hijsogen.
4-De derde technicus heft de verkeerspaal op terwijl de andere twee verzekeren dat de elektriciteitskabels worden
meegetrokken en erop letten dat deze niet beschadigd raken (13). Deze kabels moeten helemaal uit hun
behuizing worden gehaald.
Benodigde uitrusting:
- inbussleutel van zes voor het paaldeksel en een van acht voor de bevestigingsschroeven van de flens
- 3 hijsogen M20
- stijve buis met een lengte van minstens ongeveer 2,5 m
- touw of ketting voor bevestiging aan het hijsoog
VERWIJDEREN VAN DE VERKEERSPAAL
69
TOUCHE
NL
2e METHODE
Er zijn 2 technici nodig, die de volgende handelingen tegelijkertijd moeten kunnen verrichten:
1- Nadat de spanning is uitgeschakeld op het hoofdschakelpaneel, koppelt de eerst technicus de aanwezige
elektriciteitskabels (10) af om hen te kunnen wegtrekken terwijl de TOUCHE beweegt.
2. De tweede technicus draait de schroef van de afdekkraag (11) los, en nadat hij deze verwijderd heeft, haalt hij
ook de bevestigingsschroeven (12) van de TOUCHE weg en draait hij de 3 hijsogen M20 in de vrijgekomen
opening.
3- Gebruik een mechanische arm voor bevestiging aan de hijsogen van de paal, en hef het hele automatische
systeem vervolgens op zonder aan de elektriciteitskabels (14) te rukken of deze door te snijden.
Nadat de TOUCHE geïnstalleerd en inbedrijfgesteld is, met alle bedienings- en veiligheidsinrichtingen, moet het
technische dossier worden samengesteld volgens de geldende veiligheidsvoorschriften, met een volledige
risicoanalyse.
Schakel de spanning in op het hoofdschakelpaneel, de normale werking van de TOUCHE voorziet dat:
- de verkeerspaal na ontvangst van een openings- of sluitingsimpuls daalt of stijgt, afhankelijk van de installatie-
eisen;
- de magnetische lussen zo kunnen worden ingesteld dat de paal, wanneer er een voertuig overheen rijdt of
erboven stilstaat, in alle gevallen daalt of niet stijgt;
- een visueel systeem met verkeerslicht het mogelijk maakt om aan te geven of de doorgang vrij is, of kan met
permanent rood licht signaleren dat de paal op het punt staat om te gaan stijgen en de weg ontoegankelijk is;
- de markeerleds van de verkeerspaal tijdens de stijgende en dalen beweging knipperen, terwijl ze constant
branden wanneer de paal omhoog staat;
- er is een goedgekeurde witte of rood, zelfklevende reflectieband om de verzinkbare verkeerspaal aangebracht.
Als de verkeerspaal met de hand omlaag moet worden gebracht, moet de dop B(15) worden verwijderd met de
speciale sleutel, en moet de ontgrendelsleutel A(15) in het slot eronder worden omgedraaid; de verkeerspaal zinkt
automatisch in zijn zitting.
Voor een blijvend optimaal rendement van de installatie conform de veiligheidsnormen, is het noodzakelijk dat het
onderhoud correct wordt uitgevoerd en de hele installatie wordt bewaakt, zowel voor wat betreft de automatisering
als voor wat betreft de elektronische apparatuur die geïnstalleerd is, alsook voor wat betreft de bedradingen die zijn
aangebracht door gekwalificeerd technisch personeel.
Het standaard onderhoudsprogramma dat elke zes maanden moet worden uitgevoerd, is als volgt:
- Reiniging van de put door het materiaal dat erin aanwezig is af te zuigen
- Reiniging en smering van de glijrails
- Controle (en eventuele vervanging) van de afdichtingen
- Reiniging van de waterafvoeren in de bodem van de put
- Controle en eventuele reparatie van eventuele olielekken van de zuiger
- Algemene reiniging van de beweegcilinder en eventueel bijwerken van de lak
- Algemene controle van de bevestiging van de schroeven van de verkeerspaal
- Controle van de hydraulische unit, eventuele aanvulling van het oliepeil (16) en controle van de
bedrijfsdrukafstelling (17)
BESCHRIJVING VAN DE WERKING VAN DE VERKEERSPAAL TOUCHE
HANDBEDIENDE ONTGRENDELING VOOR NOODGEVALLEN
PROCEDURE VOOR HALFJAARLIJKS GEWOON ONDERHOUD
70
TOUCHE
NL
- Controle van de werking van de veiligheidsvoorziening
- Testen van de waarde (aardweerstand) en de continuïteit van de aarde, met speciaal instrument (loop tester)
- Controle van de werking van het knipperlicht in de kop van de verkeerspaal
- Controle van de werking van het verkeerslicht
- Testen van de magnetothermische differentieelschakelaar bovenstrooms van de installatie met een speciaal
instrument (loop tester): zowel de isolatie als de continuïteit ervan
- Magnetische lussen voor metaaldetectie
- Visuele controle van de elektronische besturingsapparatuur van de bewegingen (voorbeeld: contacten, gevlamde
relais, geoxideerde klemmen, enz.)
- Controle van de juiste werking van de procedure bij uitval van de elektriciteit (handbediende ontgrendeling)
- Controle van de werking van de radio-ontvanger
Gi.Bi.Di. Srl. behoudt zich het recht voor om zonder enige waarschuwing vooraf wijzigingen aan te brengen in de
technische gegevens, met het oog op de verdere ontwikkeling van het product.
Indien er storingen in de werking zijn, koppel dan de stroomvoorziening af en vraag om tussenkomst van vakkundig
personeel (installateur).
STORINGEN
71
TOUCHE
NL
CE-Conformiteitsverklaring
De fabrikant:
GI.BI.DI. S.r.l.
Via Abetone Brennero, 177/B,
46025 Poggio Rusco (MN) ITALY
Verklaart dat de producten
HYDRAULISCHE STIJGENDE BOLDERS TOUCHE
conform de volgende CEE-richtlijnen zijn:
• Richtlijn LVD 2006/95/CE en daaropvolgende wijzigingen;
• Richtlijn EMC 2004/108/CE en daaropvolgende wijzigingen;
en dat de volgende geharmoniseerde normen werden toegepast:
• EN60335-1, EN61000-6-1, EN61000-6-3
Datum 30/09/09
:
Handtekening Zaakvoerder
Oliviero Arosio
72
TOUCHE
NL
73
TOUCHE
NL
Datum
Opmerkingen
BUITENGEWOON ONDERHOUD
Stempel installatiebedrijf:
Datum:
Handtekening monteur:
Datum Opmerkingen
Handtekening monteur
Handtekening monteur
Stempel installatiebedrijf:
Datum:
Handtekening monteur:

Documenttranscriptie

TOUCHE 65 NL INLEIDING De TOUCHE is een verkeerspaal die gerealiseerd is om verkeer van voertuigen. De paal van dik staal wordt hydraulisch bediend, en zinkt volledig in de grond, op een klein stukje van 10 mm na zodat de lichtmarkering van de paal zichtbaar blijft wanneer deze verzonken is. De hydraulische unit is ingebouwd. Als de elektrische voeding uitvalt, kan men de paal helemaal in de grond laten zinken met behulp van de handmatige ontgrendeling. De elektronische bedieningsapparatuur moet extern worden geïnstalleerd, op een beschutte plaats. De verkeerspaal heeft een serie accessoires die de vereiste veiligheid en manoeuvreerbaarheid garanderen, waardoor dit automatische systeem altijd geschikt is voor installatie in welk gebied dan ook. AANWIJZINGEN VOOR DE INSTALLATIE • De hele installatie, de controle, test, risicoanalyse en het latere onderhoud moeten worden uitgevoerd door gekwalificeerd technisch personeel met inachtneming van de veiligheidsnormen EN 12453-EN 12445 en de machinerichtlijn 2006/42/EG en in overeenstemming met de opdrachtgever van de installatiewerkzaamheden. • Laat de materialen die in de verpakking aanwezig zijn niet binnen het bereik van kinderen komen, want deze materialen vormen een potentiële gevarenbron. • De fabrikant aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid voor onjuist gebruik of gebruik dat niet overeenstemt met het doel waarvoor het automatische systeem is vervaardigd, noch is hij verantwoordelijk als niet de zelf geproduceerde of in de handel verkrijgbare componenten of accessoires, die geschikt zijn voor de bedoelde toepassing, worden gebruikt. • Voor landen buiten de EEG dienen behalve de hierboven vermelde normen ook de nationale voorschriften te worden opgevolgd, om een voldoende veiligheidsniveau te bereiken. • In de hoedanigheid van producent is Gi.Bi.Di. srl niet verantwoordelijk voor veronachtzaming van de goede technische regels bij de installatie en voor toepassingen die niet in dit boekje worden genoemd. • Alles wat niet uitdrukkelijk in deze instructies wordt voorzien, is niet toegestaan. • De gebruiker mag geen rechtstreekse reparaties of ingrepen verrichten op het automatische systeem TOUCHE, maar moet zich uitsluitend wenden tot gekwalificeerd, geautoriseerd personeel. • Het automatische systeem is verpakt op een europallet, gebruik voor de verplaatsing ervan een heftruck of palletwagen die aan de voorschriften voldoet, en werk met de grootste aandacht. • Controleer of het aardingssysteem correct gerealiseerd is en verbind alle metalen onderdelen ermee . • Het automatische systeem heeft een Hall-effect positiesensor voor de detectie van obstakels en omkering in het geval van een tegengestelde kracht. • De veiligheidsvoorzieningen (Norm EN 12978) maken het mogelijk eventuele gevaarlijke gebieden te beschermen tegen mechanische gevaren die worden veroorzaakt door beweging, zoals b.v. inklemming, meesleuren, amputatie. • Behalve de in het vorige punt genoemde voorziening, wordt geadviseerd om voor elke installatie minstens één lichtmarkering te gebruiken, b.v. knipperlichten met leds in de kop van de verkeerspaal, en verder een signaleringbord. • Voordat reinigings- of onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd worden op de installatie, moet het apparaat afgekoppeld worden van het bovenstroomse elektriciteitsnet. • Breng een alpolige schakelaar met een afstand tussen de contacten van minstens 3 mm aan in het voedingsnet van het automatische systeem. Het is raadzaam een magnetothermische differentieelschakelaar van 10 A met alpolige onderbreking te gebruiken. • Controleer of er bovenstrooms van de installatie een differentieelschakelaar aanwezig is met een inschakellimiet van 0,03 A. • De primaire elektrische voedingslijn van het besturingsstation moet bovenstrooms direct verbonden zijn met de hoofdschakelaar in het station zelf. Gebruik brandvertragende kabels van het type dat goedgekeurd is door minstens één Europese instelling. De dimensionering van de primaire voedingslijn moet minstens 3x2,5 mm zijn, TOUCHE 66 NL • • • • maar moet hoe dan ook worden beoordeeld door de installateur in functie van het aantal TOUCHE - inrichtingen en van de afstand tot het afgiftepunt, om een correcte voeding te waarborgen ( 230V + / - 10% in beweging bij 50Hz ). De installateur moet de klant voorzien van alle informatie omtrent het handmatig laten dalen van de verkeerspaal in geval van nood, en moet de gebruiker het boekje overhandigen dat bij het product is geleverd. Breng geen wijzigingen aan op de componenten van het automatische systeem TOUCHE, tenzij u uitdrukkelijke toestemming heeft gekregen van GI.BI.DI. S.r.l. Installeer het apparaat niet in omgevingen waar explosiegevaar heerst. De aanwezigheid van brandbare gassen of dampen vormt een ernstig gevaar voor de veiligheid. Geadviseerd wordt om het automatische systeem op te slaan in overdekte ruimten. LET OP: BELANGRIJKE VEILIGHEIDSVOORSCHRIFTEN Het is belangrijk voor de veiligheid van personen dat deze aanwijzingen opgevolgd worden. Een foutieve installatie of foutief gebruik van het product kan leiden tot ernstig persoonlijk letsel. Bewaar dit instructieboekje, en lees het aandachtig alvorens de installatie te beginnen. WAARSCHUWINGEN VOOR DE GEBRUIKER In geval van defecten of storingen dient u de elektrische voeding vóór de apparatuur af te koppelen en de hulp van de technische dienst in te roepen. Controleer regelmatig de correcte werking van de beveiligingen. Eventuele reparaties moeten uitgevoerd worden door gespecialiseerd personeel dat gebruik maakt van originele en gecertificeerde materialen. Het product mag niet gebruikt worden door kinderen of personen met beperkte fysieke, sensoriële of geestelijke capaciteiten, of zonder ervaring en kennis, of ze moeten op correcte wijze geïnstrueerd zijn. Kom niet aan de kaart voor afstellingen en/of onderhoud. ACCESSOIRES VOOR VERKEERSPAAL TOUCHE (1a - 1b) Gebruikelijke installatie op een openbare plaats voor verkeerspaal TOUCHE. Alvorens de elektriciteitskabels naar de bedieningsapparatuur te trekken, moeten alle veiligheidsaccessoires en accessoires voor visuele communicatie van de beweging van de verkeerspaal worden geïnstalleerd: lussen voor metaaldetectie, verkeerslichten, noodschakelaars, radio-ontvangers, ontvangstantennes. 1- Magnetothermische differentieelschakelaar 2- Bedieningsapparatuur met radio-ontvanger 3- Metaaldetector ingang 4- Metaaldetector uitgang 5- Sabotagebestendige kast 6- Hermetisch gesloten doos van de elektrische aansluitingen van de inductieve lus aan de uitgang 7- Ingegraven inductieve lus aan uitgang 8- Hermetisch gesloten doos van de elektrische aansluitingen van de inductieve lus aan de ingang 9- Ingegraven inductieve lus aan ingang 10-Radiobesturing 11- Paal met accessoires 12-Sleutelschakelaar 13-Fotocel 14-Gevarenbord 15-Tweekleurig verkeerslicht, rood-groen 16-Verkeerspaal TOUCHE 17-Radioantenne 18-Metalen put, in beton te storten TOUCHE 67 NL TECHNISCHE GEGEVENS (2a - 2b) Aandrijving Type Hydraulische unit Hydraulische pomp Pompopbrengst Bedrijfsdruk Max. druk Bedrijfstemperatuur Hydraulische olie, type Gewicht Beschermingsgraad Hydraulische zuiger Zuigerdiameter Steeldiameter Elektromotor Krachtverbruik Voedingsspanning Frequentie Stroomverbruik Condensator Draaisnelheid Prestaties Complete beschermingsgraad Voeding led Handbediende daalmanoeuvre Dodemans-veiligheidverzinking Stootvastheid zonder vervorming Doorslagvastheid met een hydraulische motor Bedrijfscyclus Tijd complete cyclus Complete cycli Opening - Pauze - Sluiting Jaarlijks aant. cycli (met 8 bedrijfsuren per dag) Intensief gebruik Compleet gewicht met put met twee hydraulische motoren Bedrijfscyclus Tijd complete cyclus Complete cycli Opening - Pauze - Sluiting TOUCHE 120 Hydraulische stijgende bolders TOUCHE 275 Hydraulische stijgende bolders P10 4.45 l/1’ 10 bar 25 bar -20°C + 60°C TOTAL EQUIVIS HVG 22L 7 Kg IP67 P10 4.45 l/1’ 10 bar 25 bar -20°C + 60°C TOTAL EQUIVIS HVG 22L 7 Kg IP67 40 mm 20 mm 40 mm 20 mm max 600 W 230V ± 10% 50 Hz max 4A 25 µF 2800 toeren/min max 600 W 230V ± 10% 50 Hz max 4A 25 µF 2800 toeren/min IP557 24 Vdc SI SI (3KG) 2000 Joule 25000 Joule IP557 24 Vdc SI SI (3KG) 15000 Joule 350000 Joule 10s opening - 30s pauze - 18s sluiting 58 s 10s opening - 30s pauze - 19s sluiting 59 s N° 62/uur N° 61/uur N° 181000 N° 178100 JA 125 Kg JA 265 Kg 7s opening - 30s pauze - 12s sluiting 49 s N° 73/uur TOUCHE 68 NL Jaarlijks aant. cycli (met 8 bedrijfsuren per dag) Intensief gebruik Compleet gewicht met put Cilindervormige paal Buitendiameter Dikte Behandeling Zelfklevende reflectorband N° 213100 JA 272 Kg Ø 127 mm 10 mm Kataforese zwart + Poederlak polyester kleur zwart RAL 9005 Ø 273 mm 10 mm Kataforese zwart + Poederlak polyester kleur zwart RAL 9005 Standaard H 50 mm Standaard H 50 mm COMPONENTEN VAN DE HYDRAULISCHE VERKEERSPAAL TOUCHE (3a - 3b) 123456789- Afsluitdop van de handmatige ontgrendeling Schroeven M10x25 UNI 5933 Afdekflens Paaldeksel met markeerleds Markeerleds Reflecterende sticker Stalen cilindervormige paal, verzinkbaar Metalen put Elektriciteitskabels 101112131415161718- Condensator van 25 μF Bevestigingsschroeven M12x60UNI 5933 Handmatige ontgrendeling 3 geleidestelen Zuigersteel Hydraulische unit Hydraulische zuiger Stelschroeven M12x40 UNI 5933 Bevestigingsschroeven M10x50UNI 5933 AANSLUITMOGELIJKHEID VAN DE MAGNETISCHE METAALDETECTIELUS De magnetische lus is een noodzakelijke accessoire om te voorkomen dat stilstaande of passerende voertuigen in contact komen met de paal terwijl deze omhoog beweegt. De lus moet in de buurt van de verkeerspaal worden geplaatst, aan de ingang en de uitgang van de voertuigdoorgang. Het is belangrijk dat wordt nagegaan of er in de onmiddellijke nabijheid van de elektronische apparatuur geen storingsbronnen zijn die de werking van de metaaldetectielussen beïnvloeden. Geadviseerd wordt om een magnetische lus te installeren over een rechthoekige omtrek, met de langste zijde haaks op de beweegrichting (4). Als er andere eisen aan de installatie worden gesteld, kunnen er andere configuraties worden toegepast, maar de kenmerken van de lus moeten altijd in acht worden genomen. Raadpleeg altijd de instructiehandleiding die bij de detectievoorziening wordt geleverd (art. nr. GIBIDI: 48134 – 48134/220V). VOLGORDE VOOR HET STORTEN VAN DE FUNDERING 1- Teken de installatiepositie van de verkeerspaal af en controleer op de plaats waar gewerkt wordt of er eventueel leidingen in de grond aanwezig zijn op het punt waar gegraven wordt. 2- Maak de uitgraving in het terrein volgens de maten van de metalen put (5). 3- Controleer of het terrein een goede wateropname heeft (giet ongeveer 40 liter water in de uitgraving en controleer of dit in minder dan 30 minuten wegloopt); zorg anders voor een afvoer van het meteorische water via een leiding met een diameter van 60 mm die met de riolering wordt verbonden via een antihevelklep, of anders een putje (voorzien van een ledigingssysteem, zoals bijv. een elektropomp), met een grotere diepte dan de betonnen buis die het regenwater verzamelt en afvoert. 4- Vul de afgraving met grind dat zoveel mogelijk monogranulair is (korrel Ø 8 ÷ 20 mm circa), zie C(6a - 6b), met een dikte van ongeveer 30 cm, duw dit aan en nivelleer het om een goed stortvlak te krijgen. 5- Voor een betere afvoer van het meteorische water in de uitgraving en in het gebied van de put, moet een stuk PVC-buis Ø 125 mm, met een lengte van 30 cm in het grind worden geplaatst. Zie F(6a - 6b). TOUCHE 69 NL 6- Plaats de metalen put, en houd er rekening mee dat de bovenkant hiervan ongeveer 10 mm hoger kan zijn dan het straatvlak (om de toestroming van regenwater in de put te beperken) E(6a - 6b). 7- Nadat de metalen put is gepositioneerd en voordat het beton wordt gestort, moet het vlak perfect worden genivelleerd met de waterpas A(6a - 6b) om een perfect verticale beweging van de verkeerspaal mogelijk te maken. De bestrating of het asfalt van de weg moet gelijk lopen met de bovenkant van de houder B(6a - 6b). 8- Wanneer de put geplaatst is en voordat het beton wordt gestort, moet een buigzame leiding met een binnendiameter van 50 mm worden aangebracht voor de elektriciteitskabels D(6a - 6b) die bij de bedieningsapparatuur arriveren. 9- Stort om de hele put beton ( Rck = 25 N/mm²) met een autopomp, en tril het beton. 10- Leg de andere leidingen vanaf het installatiepunt van de bedieningsapparatuur naar het installatiepunt van de aanvullende accessoires (b.v. verkeerslichten - magnetische lussen - enz.), bereid de elektrische aansluiting van de aarding en eventuele bedieningsinrichtingen voor. 11- Wacht minstens twee weken, hetgeen nodig is om het beton '80% van zijn mechanische kenmerken te laten bereiken, en werk het wegdek daarna af. 12- Breng de stelschroeven D(7) aan op de aangegeven positie. 13- Installatie van de TOUCHE in de metalen put. Nadat de drie schroeven C(7) verwijderd zijn. Verwijder het deksel B(7) en breng drie hijsogen M20 A(7) aan in de schroefdraadopeningen. Hef de TOUCHE (8) op met een lier of een heftruck die bevestigd worden aan de 3 hijsogen, en plaats hem in de metalen put. Let er hierbij op dat eerst de verbindingslijn in de hiervoor bestemde leiding B(8) terechtkomt. Geadviseerd wordt om hiervoor een sonde te gebruiken die door de leiding passeert, om de elektriciteitskabels niet te beschadigen. 14- Controleer de bovenkant van de verkeerspaal TOUCHE met een waterpas. Regel dit eventueel met de stelschroeven D(7). 15- Het is raadzaam om de bevestigingsschroeven en de schroeven die het paaldeksel (9) sluiten te smeren met vet; hierdoor kunnen later alle onderhoudswerkzaamheden gemakkelijker worden uitgevoerd. VERWIJDEREN VAN DE VERKEERSPAAL Als de verkeerspaal niet meer goed werkt door een harde klap ertegen terwijl hij omhoog staat, kan de TOUCHE in korte tijd uit zijn zitting worden verwijderd. Dit kan gebeuren volgens twee methodes, beide met een duur van maximaal 5-10 minuten. 1e METHODE Er zijn 3 technici nodig, die de volgende handelingen tegelijkertijd moeten kunnen verrichten: 1- Nadat de spanning is uitgeschakeld op het hoofdschakelpaneel, koppelt de eerst technicus de aanwezige elektriciteitskabels (10) af om hen te kunnen wegtrekken terwijl de TOUCHE beweegt. 2- De tweede technicus draait de schroef van de afdekkraag (11) los, en nadat hij deze verwijderd heeft, haalt hij ook de bevestigingsschroeven (12) van de TOUCHE weg en draait hij de 3 hijsogen M20 in de vrijgekomen opening. 3- Bevestig een starre leiding met een lengte van minstens 2,5 m en een touw aan de hijsogen. 4- De derde technicus heft de verkeerspaal op terwijl de andere twee verzekeren dat de elektriciteitskabels worden meegetrokken en erop letten dat deze niet beschadigd raken (13). Deze kabels moeten helemaal uit hun behuizing worden gehaald. Benodigde uitrusting: - inbussleutel van zes voor het paaldeksel en een van acht voor de bevestigingsschroeven van de flens - 3 hijsogen M20 - stijve buis met een lengte van minstens ongeveer 2,5 m - touw of ketting voor bevestiging aan het hijsoog 70 TOUCHE NL 2e METHODE Er zijn 2 technici nodig, die de volgende handelingen tegelijkertijd moeten kunnen verrichten: 1- Nadat de spanning is uitgeschakeld op het hoofdschakelpaneel, koppelt de eerst technicus de aanwezige elektriciteitskabels (10) af om hen te kunnen wegtrekken terwijl de TOUCHE beweegt. 2. De tweede technicus draait de schroef van de afdekkraag (11) los, en nadat hij deze verwijderd heeft, haalt hij ook de bevestigingsschroeven (12) van de TOUCHE weg en draait hij de 3 hijsogen M20 in de vrijgekomen opening. 3- Gebruik een mechanische arm voor bevestiging aan de hijsogen van de paal, en hef het hele automatische systeem vervolgens op zonder aan de elektriciteitskabels (14) te rukken of deze door te snijden. BESCHRIJVING VAN DE WERKING VAN DE VERKEERSPAAL TOUCHE Nadat de TOUCHE geïnstalleerd en inbedrijfgesteld is, met alle bedienings- en veiligheidsinrichtingen, moet het technische dossier worden samengesteld volgens de geldende veiligheidsvoorschriften, met een volledige risicoanalyse. Schakel de spanning in op het hoofdschakelpaneel, de normale werking van de TOUCHE voorziet dat: - de verkeerspaal na ontvangst van een openings- of sluitingsimpuls daalt of stijgt, afhankelijk van de installatieeisen; - de magnetische lussen zo kunnen worden ingesteld dat de paal, wanneer er een voertuig overheen rijdt of erboven stilstaat, in alle gevallen daalt of niet stijgt; - een visueel systeem met verkeerslicht het mogelijk maakt om aan te geven of de doorgang vrij is, of kan met permanent rood licht signaleren dat de paal op het punt staat om te gaan stijgen en de weg ontoegankelijk is; - de markeerleds van de verkeerspaal tijdens de stijgende en dalen beweging knipperen, terwijl ze constant branden wanneer de paal omhoog staat; - er is een goedgekeurde witte of rood, zelfklevende reflectieband om de verzinkbare verkeerspaal aangebracht. HANDBEDIENDE ONTGRENDELING VOOR NOODGEVALLEN Als de verkeerspaal met de hand omlaag moet worden gebracht, moet de dop B(15) worden verwijderd met de speciale sleutel, en moet de ontgrendelsleutel A(15) in het slot eronder worden omgedraaid; de verkeerspaal zinkt automatisch in zijn zitting. PROCEDURE VOOR HALFJAARLIJKS GEWOON ONDERHOUD Voor een blijvend optimaal rendement van de installatie conform de veiligheidsnormen, is het noodzakelijk dat het onderhoud correct wordt uitgevoerd en de hele installatie wordt bewaakt, zowel voor wat betreft de automatisering als voor wat betreft de elektronische apparatuur die geïnstalleerd is, alsook voor wat betreft de bedradingen die zijn aangebracht door gekwalificeerd technisch personeel. Het standaard onderhoudsprogramma dat elke zes maanden moet worden uitgevoerd, is als volgt: - Reiniging van de put door het materiaal dat erin aanwezig is af te zuigen - Reiniging en smering van de glijrails - Controle (en eventuele vervanging) van de afdichtingen - Reiniging van de waterafvoeren in de bodem van de put - Controle en eventuele reparatie van eventuele olielekken van de zuiger - Algemene reiniging van de beweegcilinder en eventueel bijwerken van de lak - Algemene controle van de bevestiging van de schroeven van de verkeerspaal - Controle van de hydraulische unit, eventuele aanvulling van het oliepeil (16) en controle van de bedrijfsdrukafstelling (17) TOUCHE 71 NL - Controle van de werking van de veiligheidsvoorziening Testen van de waarde (aardweerstand) en de continuïteit van de aarde, met speciaal instrument (loop tester) Controle van de werking van het knipperlicht in de kop van de verkeerspaal Controle van de werking van het verkeerslicht Testen van de magnetothermische differentieelschakelaar bovenstrooms van de installatie met een speciaal instrument (loop tester): zowel de isolatie als de continuïteit ervan Magnetische lussen voor metaaldetectie Visuele controle van de elektronische besturingsapparatuur van de bewegingen (voorbeeld: contacten, gevlamde relais, geoxideerde klemmen, enz.) Controle van de juiste werking van de procedure bij uitval van de elektriciteit (handbediende ontgrendeling) Controle van de werking van de radio-ontvanger Gi.Bi.Di. Srl. behoudt zich het recht voor om zonder enige waarschuwing vooraf wijzigingen aan te brengen in de technische gegevens, met het oog op de verdere ontwikkeling van het product. STORINGEN Indien er storingen in de werking zijn, koppel dan de stroomvoorziening af en vraag om tussenkomst van vakkundig personeel (installateur). TOUCHE 72 NL CE-Conformiteitsverklaring De fabrikant: GI.BI.DI. S.r.l. Via Abetone Brennero, 177/B, 46025 Poggio Rusco (MN) ITALY Verklaart dat de producten: HYDRAULISCHE STIJGENDE BOLDERS TOUCHE conform de volgende CEE-richtlijnen zijn: • Richtlijn LVD 2006/95/CE en daaropvolgende wijzigingen; • Richtlijn EMC 2004/108/CE en daaropvolgende wijzigingen; en dat de volgende geharmoniseerde normen werden toegepast: • EN60335-1, EN61000-6-1, EN61000-6-3 Datum 30/09/09 Handtekening Zaakvoerder Oliviero Arosio TOUCHE 73 NL BUITENGEWOON ONDERHOUD Stempel installatiebedrijf: Datum: Handtekening monteur: Datum Opmerkingen Handtekening monteur Stempel installatiebedrijf: Datum: Handtekening monteur: Datum Opmerkingen Handtekening monteur
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84

GiBiDi TOUCHE de handleiding

Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor