van de balhoofdbuis’. De Cannondale-dealer
kan u helpen met deze handelingen. Schade
aan de HeadShok ten gevolge van water of vuil
valt niet onder de garantievoorwaarden.
Waarschuwing: De afsluitring met de 40 mm-
sleutelgaatjes boven op de Lefty DLR en Lefty M
zijn niet bedoeld voor een of andere afstelling.
De gaatjes zitten er voor de verwijdering en
onderhoud van het binnenwerk van de vork en
voor het verwijderen van de vorkpoot uit het
bovenste kroonstuk. Het is normaal gesproken
niet nodig om deze afsluiter los te maken of te
verwijderen. De afsluiter verwijdert u bij de Lefty
ELO alleen om de batterij van de ECU (electronic
control unit) te vervangen. Wordt de afsluitring
losgemaakt of eraf gedraaid, dan moet er een
druppel Loctite 242 (blauw) op de schroefdraad
en deze weer worden vastgezet tot 250 In-Lbs
(28 Nm).
BINNENSTE VORKPIJP
Een paar keer per jaar, of bij beschadiging van
de rubberen vorksok, of bij een grote of onver-
wachte impact op de vork, moet de binnenste
vorkpijp nagekeken worden. Voordat u hieraan
begint, zorgt u voor twee nieuwe kabelbinder-
tjes om de HeadShok-sok opnieuw vast te
maken. Deze zijn bij uw Cannondale of
HeadShok-winkelier verkrijgbaar. Knip beide,
oude kabelbindertjes door en trek de sok
omhoog (van de onderste rand af) en naar
beneden (van de bovenste rand af). Maak deze
plek binnenin de sok schoon en zorg dat er
geen vuil of oud vet achterblijft. Inspecteer de
lagerglijvlakken en de vorkpijp op corrosie,
scheurtjes en kijk of de vorkpijp nog recht is.
Bij scheurtjes of een kromming in het telesco-
pische binnenwerk van de vork moet de vork
onmiddellijk vervangen worden. RIJ NIET
VERDER MET DE VORK! Ga naar uw
Cannondale- of HeadShok-dealer.
Ga ook met de vork naar de Cannondale-win-
kelier bij roest, putjes of corrosie. Hij of zij
kan de conditie van de vork bepalen en even-
tueel de structurele schade inschatten.
WAARSCHUWING: Ernstige, structurele schade
aan het telescopische gedeelte van de
HeadShok-vork zal de levensduur van de vork
verkorten. Corrosie of scheurtjes in de binnenste
vorkpijp of een verbogen vorkpijp kunnen het
functioneren van vork ernstig belemmeren. Dit
kan weer leiden tot verwonding van de rijder met
de dood tot gevolg. HeadShok-vorken die teke-
nen vertonen van zo’n structurele schade aan het
telescopische gedeelte moeten onmiddellijk ver-
vangen worden.
Vet na de inspectie van het binnenwerk het
blootliggende stuk vorkpijp en de lagerglijvlak-
ken in met een dun kwaliteitsvet. Laat u bij de
keuze van het vet adviseren door uw
Cannondale-dealer.
Zet de sok weer aan de rand van het telescopi-
sche gedeelte van de Headshok aan de onder-
kant vast. Maak de sok vast met de twee
kabelbindertjes. Zorg ervoor dat ze goed vast
zitten.
SMERING VAN DE NAALDLAGERS
De naaldlagers (die zorgen voor het soepele op
en neer glijden van het HeadShok-veer-
systeem) binnenin elke HeadShok-mountain-
vork moeten elke twee maanden of na elke
veertig uur rijden gesmeerd worden. Deze han-
deling vereist gedeeltelijke demontage van het
binnenwerk van de vork en alleen een ervaren
mecanicien van een geautoriseerd HeadShok
Service Center mag dit daarom uitvoeren.
CARTRIDGE SERVICE EN CUSTOM TUNING
Het HeadShok-systeem is enorm veelzijdig en
aanpassing of opwaardering is eenvoudig.
Afhankelijk van het model van de vork kunnen
HeadShok Service Centers advies geven over
het veranderen van de voorspanning van de
veer, toepassing van verschillende veren en
zaken als compressiedemping, terugslagdem-
ping en het blokkeren tijdens de rit. Breng een
bezoek aan uw dealer voor meer informatie
over de fijnafstelling of opwaardering van uw
HeadShok Lefty-vork.
Net zoals elke HeadShok kunt u de Lefty ELO-
en DLR-cartridges verwijderen, onderhouden,
afstellen, leeg laten lopen en weer terug zet-
ten. De ELO- en DLR-cartridges zijn standaard
uitgerust met ‘5 weight oil’. Voor minder of
meer demping kan deze olie vervangen worden
door een lichtere of zwaardere oliesoort.
Bovendien kan het karakter van de demping
gemodificeerd worden door de ventielshims in
de oliekamer te veranderen. De shims boven
op de oliekamer regelen de demping bij het
inveren van de vork. De shims onder in de
oliekamer regelen de demping van de terug-
slag. Dikkere shims zorgen voor meer dem-
ping. Deze onderhoudswerkzaamheden mogen
echter alleen door een ervaren monteur in een
geautoriseerde HeadShok Service Center uitge-
voerd worden.
72