Cannondale Lefty ELO de handleiding

Categorie
Accessoires voor het maken van koffie
Type
de handleiding
Gefeliciteerd en dank voor uw aankoop van het
HeadShok Lefty veersysteem. U heeft geïn-
vesteerd in een lichtgewicht veersysteem met
maximale afstellingmogelijkheid en absolute
stuurprecisie. Deze gebruiksaanwijzing bevat
belangrijke en bruikbare informatie over het
juiste gebruik en onderhoud van uw Head-
Shok-vork. Lees het alstublieft aandachtig
door en volg de instructies voor kilometers vei-
lig en hoogwaardig rijplezier. Mocht u vragen
hebben over uw vork of de inhoud van deze
gebruiksaanwijzing, aarzel dan niet contact
met ons op te nemen. Op de achterzijde vindt
u telefoonnummers en e-mailadressen.
De Lefty vork is een nieuw verend element
voor het voorwiel. Het is een unieke vork op de
markt. Dankzij de geïntegreerde as en één
enkele vorkpoot is de Lefty net zo sterk en stijf
als elke andere standaard-tweebenige vork met
een lange veerweg, maar wel veel lichter. De
Lefty is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: de
Electronic Lock Out (Lefty ELO) met een
aan/uitknop op het stuur, de Dial Lock Out
met Rebound afstelling (Lefty DLR) met een
mogelijkheid tot blokkade tijdens de rit plus
afstelmogelijkheid voor de terugslagdemping
en de Mechanical demper (Lefty M).
De assen van de Lefty ELO en DLR zijn van
titanium voor ultiem lichtgewicht en maximale
sterkte. De as van de Lefty M is van duur-
zaam, gegoten roestvaststaal.
Bij uw Cannondale fiets met HeadShok moet
een standaard-gebruiksaanwijzing zitten
samen met deze speciale gebruiksaanwijzing.
Heeft u een van beide documenten niet in uw
bezit, dan kunt u deze downloaden en printen
van het Tech Center op de Cannondale websi-
te. U kunt ook contact opnemen met de klan-
tenservice in Oldenzaal, telefoonnummer (31)
541-573580 voor het nasturen van een exem-
plaar.
We maken u erop attent dat deze gebruiksaan-
wijzing dient ter aanvulling en niet ter vervan-
ging van het 'Cannondale Bicycle Owner’s
Manual'. Deze laatste bevat waardevolle infor-
matie over het veilig bedienen, de afstelling
en het onderhoud van uw fiets. Ook vindt u er
meer informatie over de garantievoorwaarden.
Lees alstublieft de handleiding aandachtig
door, voordat u gaat fietsen. Gooi hem niet
weg, maar bewaar het boekje voor eventuele
vragen in de toekomst.
BENODIGD GEREEDSCHAP:
•Inbussleutelset
•Torsie sleutel
•40mm balhoofd sleutel voor ELO-vorkas-
semblage en verwisseling van de batterij (ver-
krijgbaar via gereedschapfabrikanten als Park
of Pedro’s)
VERVANGING VAN DE BATTERIJ VAN
DE ELO-VORK:
•HD300/ lithium 9 volt batterij U9VL-J of
U9VL (verkrijgbaar bij goede elektronicazaken)
CONTROLELIJST VOOR DE VORK VOORDAT U
GAAT RIJDEN
Voordat u gaat rijden de volgende onderdelen
controleren:
Voorbouwbouten: zorg ervoor dat de bouten die
de voorbouw aan de vork klemmen goed aan-
gedraaid zijn. Elke bout moet aangedraaid zijn
tot 77-94 In-Lbs (8.7-10.5 Nm). Ter controle
kunt u voor uw fiets gaan staan, het wiel tus-
sen uw knieën klemmen en het stuur heen en
weer proberen te bewegen. Het stuur mag niet
bewegen.
Wielbevestiging: is de snelsluiter van het
achterwiel op de juiste manier vastgezet? Lees
Sectie 6 van de Cannondale Handleiding over
het juiste gebruik van de snelsluiter. Is de
Lefty-naaf correct geïnstalleerd en is de bout
van de naaf tot de juiste torsie aangedraaid:
133 In-Lbs (15 Nm)? Zie sectie ‘voorwielmon-
tage’ verderop in deze gebruiksaanwijzing voor
de juiste montage-instructies van de Lefty-
naaf.
Remmen: functioneren uw remmen goed? Bij
schijfremmen moeten de remblokjes correct
aangebracht zijn en er mogen geen vet- of
olieresten op achterblijven. Ook moeten de
remblokjes het remoppervlak stevig raken zon-
der dat de remgreep het stuur raakt.
WAARSCHUWING: Gebruik de Lefty vork
samen met een CODA of andere passende schijf-
rem, omdat de schijfrem fungeert als secundaire
wielbevestiging. Indien geen goed geïnstalleerde
schijfremrotor op de Lefty naaf en geen goed
geïnstalleerde schijfremklauw op de Lefty vork is
63
Nederlands
HEADSHOK
®
LEFTY GEBRUIKSAANWIJZING
gemonteerd, kan het gebeuren dat het voorwiel
als gevolg van een losse naafbout loslaat van de
as. De rijder loop het risico van een ongeluk met
eventueel de dood tot gevolg, indien het voorwiel
tijdens het rijden los zou raken van de as.
WAARSCHUWING: Een goedgekeurd schijfrem-
systeem is zeer belangrijk voor de veiligheid van
de Lefty-vork. Cannondale dringt erop aan alle
werkzaamheden aan de vork door een
Cannondale-dealer uit te laten voeren. Lees bij
het monteren van schijfremmen aan de Lefty-vork
de bijgevoegde gebruiksaanwijzing. Deze aanwij-
zingen zijn bedoeld voor ervaren monteurs in het
bezit van het juiste gereedschap. Verkeerde mon-
tage of service kan tot vermindering van de rem-
prestatie leiden, met het risico van een ongeval
met mogelijk fatale afloop. Heeft u enige twijfel
over het uitvoeren van de werkzaamheden, neem
dan contact op met uw Cannondale-dealer.
Let erop dat de schijfremnok op de Lefty-vork
smaller is en dus vastgezet moet worden met
kortere remklauw-bouten bij gebruik van een
CODA-Schijfrem. Uw Cannondale-dealer kan u
aan kortere bouten helpen.
Let ook op de afdichting die door de schij-
fremrotor aan de schijfremkant van de Lefty-
naaf geklemd wordt. Bij iedere bevestiging van
de remrotor aan de naaf moet u ervoor zorgen
dat de afdichting tegen het grote cassettelager
aan ligt. De rotor houdt de afdichting op zijn
plek. De afdichting verhindert verontreiniging
met water en vuil. Een ontbrekende afdichting
betekent voortijdige slijtage van de lagers.
Indien u het vermoeden heeft dat uw fiets niet
naar behoren functioneert, rijd er dan niet op.
Laat in dat geval de fiets inspecteren door een
cannondale-winkelier.
ELO-ASSEMBLAGE EN -MONTAGE
Voordat u de Lefty ELO in gebruik neemt of
ermee gaat fietsen, moet de batterij van de
ELO geïnstalleerd zijn en het systeem opnieuw
gemonteerd worden. De ELO werkt op een 9
volt lithium-batterij. Deze levert de stroom
voor het instrument met de aan/uit-knop bin-
nenin de Lefty. Voor transportdoeleinden zijn
de batterij en de Electronic Control Unit (ECU)
apart verpakt. De batterij en de ECU moeten
in de Lefty gemonteerd worden en de druk-
knop op het stuur vastgezet voordat het
systeem werkt. De batterij zit in de ECU met
twee LED-lampjes: een ter indicatie van de
vorkblokkade (rood) en een die aangeeft wan-
neer de batterij op is (geel). Wees voorzichtig
met de bedrading bij het (de-) monteren van
dit onderdeel.
ELO-BATTERIJ-INSTALLATIE
1. Schroef de bovenste kap van de bovenkant
van de linker Leftypoot af met een 40 mm-
balhoofdsleutel. Zie Fig. 1 voor een illustratie
van de ELO-onderdelen.
2. Maak de klembout van de bovenkant van de
vorkpoot los met een 5 mm-inbussleutel. Duw
de vork naar beneden, zodat het bovenste deel
van de lagers uit de Lefty-vorkpoot komt. Het
gemakkelijkst gaat dit door de fiets rechtop te
zetten en het stuur omlaag te duwen.
3. Zet de nieuwe batterij zo in de batterij-hou-
der dat de polen overeen komen. Zie Fig. 1
Opmerking: de twee inbusbouten vlak naast de
batterijpolen op de kap van het veerelement
nooit verwijderen. Deze zijn uitsluitend
64
Kabelbinder
Schakelaarklem
Schakelaar
Schakeldraad
Bovenste Afdichting
ECU
Batterij
Cartridge
Top Cap
Luchtcilinder
Demppatroon
Fig.1
bedoeld voor fabrieksassemblage van het
patroon (de cartridge). Behalve het vervangen
van de batterij is geen enkel onderdeel van de
ELO te onderhouden door de gebruiker.
4. Draai, indien nodig, de buitenste kap van
de cartridge en de batterij met de klok mee,
zodat de drie metalen pinnetjes zich rechts
van de batterij bevinden en de twee metalen
pinnetjes links. Op die manier is de positie
van de Electronic Control Unit (ECU) correct.
Het beste gaat dit met een samengedrukte
vork.
5. Aan de onderkant van de ECU zitten aan
een kant drie en de andere kant twee gaatjes.
Zie Fig. 2. Duw de ECU in de bovenkant van
de cartridge zodat de gaatjes in de ECU en de
pinnetjes op de bovenkant van de cartridge
passen. Ook dit gaat het best met een samen-
gedrukte vork. Zie Fig. 3. De schakeldraad
moet naar voren wijzen vanuit de bovenkant
van de ECU.
6. Steek de bedrading door de bovenkant van
het midden van de bovenste rand zodat de
draden vanuit de rand naar beneden wijzen.
Schuif de vork helemaal uit door het stuur op
te tillen. Duw hierbij op de flens aan de bui-
tenkant van de ECU en gebruik de bovenste
rand. Breng een druppel Loctite 242 (blauw)
aan op de schroefdraad van bovenste rand.
Draai nu de bovenste rand met een 40 mm-
sleutel vast tot een torsie van 250 In-Lbs (28
Nm).
7. HEEL BELANGRIJK! Breng een druppel
Loctite 242 (blauw) aan op de schroefdraad
van de klembouten en draai vast tot een torsie
van 55-65 In-Lbs (6.25–7.25 Nm).
65
Nederlands
Twee Gaatjes
Fig.2
Drie Gaatjes Twee Pinnetjes
Schakelaarklem
Bovenste Afdichting
DemppatroonCartridge Top CapBatterij
ECU
Schakelaar
Schakeldraad
Fig.3
INSTALLATIE VAN DE ELECTRONISCHE
BLOKKEERSCHAKELAAR
De drukknop zo plaatsen, dat de rijder gemak-
kelijk de schakelaar met zijn of haar duim kan
bedienen. De handigste plek voor de schake-
laar is op het stuur, vlak naast de remgreep,
zodat de schakelunit boven op de remgreep-
klem zit. Het is misschien nodig de remgreep
een paar millimeter te verplaatsen om de
schakelklem te kunnen vastmaken. De draad
vanuit de schakelaar moet richting stuur wij-
zen, of u de schakelaar nu links of rechts
monteert. Zie Fig. 4. Soms is de voorbouw te
lang of het stuur te breed om de schakelaar
rechts op het stuur te monteren.
Maak de schakelaar vast met de meegeleverde
kabelbinder. Met de tweede kabelbinder moet
alle overgebleven draad op het stuur of de
voorbouw vastgezet worden. Let erop dat de
plaats van de schakelaar en draad het sturen
niet belemmert en nergens achter blijft haken
tijdens het rijden.
LEVENSDUUR VAN DE ELO-BATTERIJ
Voor het beste resultaat alleen een lithium 9
volt-batterij gebruiken. Het gebruik van een
alkaline 9 volt-batterij kan ook, maar deze
gaat aanzienlijk korter mee.
Wanneer de batterij bijna leeg is, gaat het gele
LED-lampje in het doorzichtige kapje op de
ECU knipperen. De batterij is op dat moment
toe aan vervanging.
Wanneer het gele LED-lampje niet meer knip-
pert, maar voortdurend brandt, is de batterij te
leeg om de vork uit te schakelen. De vork
keert dan terug in de standaard actieve (niet
uitgeschakelde) positie. Deze optie zorgt
ervoor, dat u door kunt rijden over ruw terrein
met de vork, ook al is de batterij helemaal
leeg. Wanneer de batterij helemaal leeg is, is
het uitschakelen van de vork dus niet moge-
lijk. Drukt u op de blokkeerschakelaar, dan
gaat het gele lampje branden ter indicatie van
een lege batterij. Vervang de batterij om de
blokkeerfunctie te herstellen.
Belangrijk: om de batterij te sparen de fiets
met de Lefty ELO in ongeblokkeerde toestand
opbergen. Bij een geblokkeerde vork gaat het
rode lampje branden. Dit kost stroom. Het opber-
gen van de fiets in geblokkeerde toestand ver-
bruikt onnodig stroom en verkort de levensduur
van de batterij.
Lees en neem alle waarschuwingen in acht in
de gebruiksaanwijzing van de batterij.
VERVANGING VAN DE ELO-BATTERIJ
1. Schroef de bovenste kap van de bovenkant
van het linker Leftypoot af met een 40 mm-
balhoofdsleutel. Zie Fig. 1 voor een illustratie
van de ELO-onderdelen.
2. Maak de klembout van de bovenkant van de
vorkpoot los met een 5 mm-inbussleutel. Duw
de vork naar beneden, zodat het bovenste deel
van de lagers uit de Lefty-vorkpoot komt. Het
gemakkelijkst gaat dit door de fiets rechtop te
zetten en het stuur omlaag te duwen. Trek de
Electronic Control Unit (ECU) en de bedrading
van de bovenkant van het veerelement af. In
de ECU zitten de batterij en de twee LED-lam-
pjes, die blokkade (rood) en lege batterij aan-
geven (geel). Zorg ervoor de bedrading niet te
66
Remgreepklem
Schakelaarklem
Schakelaar
Klem Versnellingshendel
Fig.4
beschadigen bij het (de-)monteren van dit
onderdeel.
3. Haal de oude batterij uit de bovenkant van
de cartridge. Druk de batterij in de houder
boven op de cartridge, zodat de polen overeen-
komen. (zie Fig. 1)
Opmerking: de twee inbusbouten vlak naast de
batterijpolen op de kap van het veerelement
nooit verwijderen. Deze zijn uitsluitend
bedoeld voor fabrieksassemblage van de car-
tridge. Behalve het vervangen van de batterij
is geen enkel onderdeel van de ELO te onder-
houden door de gebruiker.
4. Draai, indien nodig, de buitenste kap van
de cartridge en de batterij met de klok mee,
zodat de drie metalen pinnetjes zich aan de
rechterkant van de batterij bevinden en de
twee metalen pinnetjes aan de linkerkant. Op
die manier is de positie van de Electronic
Control Unit (ECU) correct. Het beste gaat dit
met een samengedrukte vork.
5. De onderkant van de ECU heeft aan één
kant drie en de andere kant maar twee gaat-
jes. Zie Fig. 2. Duw de ECU in de bovenkant
van de cartridge zodat de gaatjes in de ECU
en de pinnetjes op de bovenkant van de car-
tridge passen. Ook dit gaat het best met de
vork nog steeds in samengedrukte toestand.
Zie Fig. 3. De schakeldraad moet naar voren
wijzen vanuit de bovenkant van de ECU.
6. Duw nu op de flens aan de buitenkant van
de ECU en gebruik hierbij de bovenste rand.
Breng een druppel Loctite 242 (blauw) aan op
de schroefdraad op de bovenste rand. Draai nu
de bovenste rand met een 40 mm-sleutel weer
vast tot een torsie van 250 In-Lbs (28 Nm).
7. HEEL BELANGRIJK! Breng een druppel
Loctite 242 (blauw) aan op de schroefdraad
van de klembouten en draai vast tot een torsie
van 55-65 In-Lbs (6.25–7.25 Nm).
LEFTY KABELBEVESTIGING
De remkabel van het voorwiel loopt niet door
de vorkklemmen, maar juist aan de buitenkant
van de Lefty-vorkpoot, achterlangs naar de
schijfrem. Zie Fig. 5. De lusjes van de kabel-
binders moeten groot genoeg zijn, zodat de
remkabel er vrij door kan lopen.
De kabel van de achterrem en de achterde-
railleurkabel lopen tussen de bovenste en
onderste vorkklemmen, tussen de balhoofd-
buis en de Lefty-vorkpoot.
AANPASSING VAN DE VOORSPANNING VOOR
ALLE LEFTY-VORKEN
Voordat u op de fiets gaat rijden, moet de
voorspanning aangepast worden aan het
gewicht van de rijder. Bij teveel voorspanning
is de vering stijf en reageert deze niet ade-
quaat; te weinig voorspanning veroorzaakt
teveel ‘dansen’ tijdens een klim of sprint. Ook
kan het leiden tot het te ver inveren van het
veerelement (tot aan de limiet van de veerweg)
bij grote schokken. In de HeadShok Lefty ELO
en DLR zit een luchtveer. In de Lefty M-vork
zit een combinatie van de spiraalveer van
Advanced Spring System en een MicroCellulair
Urethaan element(MCU). Onderstaande hand-
leiding is alleen voor de eerste afstelling. We
raden u aan te experimenteren met verschil-
lende voorspanningen om een optimale afstel-
ling te krijgen.
Waarschuwing: de afsluitring met de 40mm
sleutelgaatjes boven op de Lefty-vorkpoot is niet
bedoeld voor afstelling, maar alleen voor de ver-
wijdering en het onderhoud van het binnenwerk
van de vork en de verwijdering van de poot van
het kroonstuk. Verwijderen of losmaken van deze
ring is niet nodig. Als de afsluitring toch verwij-
derd of losgedraaid wordt, zet deze dan terug
met een druppel Loctite 242 (blauw) op de
schroefdraad en draai hem aan tot een torsie van
250 In-Lbs (28 Nm).
ELO- EN DLR-VOORSPANNING VAN DE
LUCHTVEER
Voor het afstellen van de luchtvoorspanning
heeft u een precisie-luchtpomp nodig met een
Schraderventiel. De capaciteit moet tenminste
150 psi zijn. Een controleventiel, snelontslui-
67
Nederlands
Voorrem
kabel
Fig.5
ter of een ventielverlenger is heel handig om
luchtverlies te voorkomen bij het verwijderen
van de pomp. De maximale voorspanning voor
de luchtcartridge is 225 psi.
1. Meet vanaf de vloer tot aan het midden van
één kant van het stuur. De rijder zit hierbij
niet op de fiets, die precies rechtop staat. De
rijder gaat hierna in zithouding op de fiets zit-
ten, beide voeten op de pedalen en het
gewicht op het zadel. Dit gaat het gemakke-
lijkst wanneer de rijder tegen een muur of paal
leunt. Meet nu opnieuw vanaf de vloer tot aan
het midden van één kant van het stuur,
gebruik de achterrem en blokkeer de vork niet.
2. Aan de hand van het verschil tussen deze
twee metingen bepaalt u de voorspanning. De
prestaties van het Lefty veersysteem zijn vol-
gens velen het beste bij een inzakking van
12.5 tot 16mm. Dit is het goede moment om
de schokbreker tot 170 procent van het
gewicht van de rijder op te pompen. Laat er
lucht uit lopen of blaas er wat bij door het
Schraderventiel onder aan de Lefty-vorkpoot
tot het gewenste aantal millimeters inzakking
en het juiste gevoel in de vork is bereikt.
Noteer deze luchtdruk.
LEFTY M-SPIRAALVEER / MCU-VOORSPAN-
NINGSAFSTELLING
Er zijn drie verschillende veren voor drie
gewichten verkrijgbaar voor de Lefty M.
Rijders met verschillend gewicht en rijstijl
kunnen zo een optimale veer in hun vork
plaatsen. Elke maat fiets heeft standaard een
andere veer die het best past bij de maten van
de rijders. Bij elke set veren hoort ook een
negatieve veer, afgestemd op prestaties. De
negatieve veer verbetert de eerste souplesse
van de vork door de weerstand van de hoofd-
veer overwinnen. Ook fungeert deze als door-
slagveer om een ruwe klap te vermijden bij het
volledig uitveren van de vork.
Gewichtsklasse rijder Aanbevolen veer Verenset
70 kilo of minder Groen HD219/GRE
65 – 90 kilo Blauw HD219/BLU
85 kilo of meer Rood HD219/RED
Maat fiets standaard met deze veer
Small Groen
Medium Blauw
Large Blauw
Extra Large Rood
Jumbo Rood
Behalve het veranderen van de spiraalveer in
de vork, is de voorspanning van de veer ook
nauwkeurig af te stellen op het gewicht en de
stijl van de rijder.
1. Meet vanaf de vloer tot aan het midden van
één kant van het stuur. De rijder zit hierbij
niet op de fiets, die precies rechtop staat. De
rijder gaat hierna in zithouding op de fiets zit-
ten, beide voeten op de pedalen en het
gewicht op het zadel. Dit gaat het gemakke-
lijkst wanneer de rijder tegen een muur of paal
leunt. Meet nu opnieuw vanaf de vloer tot aan
het midden van één kant van het stuur,
gebruik de achterrem en blokkeer de vork niet.
2. Aan de hand van het verschil tussen deze
twee metingen bepaalt u de voorspanning. De
prestaties van het veersysteem zijn het beste
bij een compressie van 12.5 tot 16 mm. Om
deze compressie te veranderen trekt u de rub-
beren dop uit de onderkant van de Lefty-vork-
poot. Steek een 5 mm-inbussleutel in het gat
onder in de poot. Draai de schroef voor voor-
spanning met de klok mee voor meer voor-
spanning (minder compressie) of tegen de klok
in voor minder voorspanning (meer compres-
sie) Zie Fig. 6. Voor een maximale veerweg
van de Lefty M beveelt Cannondale een zach-
tere veer uit de reeks aan.
3. De rubberdop terugplaatsen bij de gewenste
voorspanning.
LEFTY NEGATIEVE VEREN
Alle drie de types cartridges van de Lefty-vork
zijn te voorzien van drie verschillende negatie-
68
Fig.6
ve veren en gradaties van terugslagdemping
voor rijders met een verschillend gewicht en
rijstijl. De negatieve spiraalveer niet verwarren
met de hoofdveer die de stijfheid van de vork
bepaalt. De negatieve veer verbetert de eerste
souplesse van de vork door overwinning van de
weerstand van de hoofdveer. Ook fungeert
deze als doorslagveer; dit om een ruwe klap te
vermijden bij het volledig uitveren van de vork.
Voor zwaardere rijders of rijders die meer voor-
spanning in de hoofdveer wensen (voor een
stuggere rijstijl) is er een zwaardere negatieve
veer voor meer terugslagdemping. Zie onder-
staand lijstje voor informatie over de negatieve
veer. Uw dealer kan u adviseren over het ver-
anderen van veren.
Maat fiets standaard met deze veer Code
Small Groen HD212/GRN
Medium Blauw HD212/BLU
Large Blauw HD212/BLU
Extra Large Rood HD212/RED
Jumbo Rood HD212/RED
VERWIJDERING VAN HET VOORWIEL
Het voorwiel zit aan de Lefty-as met een spe-
ciale bout. Als deze losgedraaid wordt, kan het
hele wiel er in een keer uitgehaald worden. De
bout wordt in de naaf gehouden door een
kapje. Dit kapje zit aan de kant van de naaf
zonder de remschijf en zet u vast met een
zogenoemde pin spanner-sleutel. De combina-
tie van deze speciale bout en het kapje lijkt
sterk op dat wat gebruikt wordt bij de CODA
Tarantula Competition of Shimano XTR, Dura
Ace en Ultegra cranks, alleen heeft de Lefty
naaf een linkse schroefdraad. Het kapje niet
verwijderen; het zit daar om de asbout in de
naaf te houden. Is het toch noodzakelijk de
kap te verwijderen om de bout te vervangen,
zet hem dan weer terug met een druppeltje
Loctite 242 (blauw) op de schroefdraad van
het kapje. Het kapje tegen de klok in terug-
schroeven.
OPMERKING: Het is niet nodig het voorwiel
uit de Lefty-vork te halen om een
(binnen)band te vervangen. Haal eenvoudig de
band van de rechterkant van het wiel af met
een bandenlichter.
1. Maak beide bouten van de remschijfklauw
los met een 5 mm-inbussleutel, niet verwijde-
ren. Draai de onderkant van de remklauw
tegen de klok in, zodat de onderste klauwbout
achter de remschijfnok van de Lefty vandaan
draait. Laat dan de bovenste bout uit de rem-
schijfnok zakken. Zie Fig. 7. Het wiel is niet
te verwijderen zonder eerst de rem van de vork
af te halen.
2. Schroef de asbout los met een 5 mm-
inbussleutel. De bout verbindt het wiel met de
as met een linkse schroefdraad. De bout zit in
de naaf vast met een kapje en blijft op de
naaf vastzitten, ook al is het wiel van de as af.
Verwijderen van het kapje van de naaf is niet
nodig.
3. Trek het wiel van de as af.
WAARSCHUWING: wanneer u het wiel eruit
haalt, zorg er dan voor dat de as van de vork niet
op de grond valt. Als er een deukje in de as
komt, kan de bout van de as soms niet meer in
de as vastgedraaid worden. De vork kunt u dan
niet gebruiken.
VOORWIEL MONTAGE
1. De CODA-voorschijfrem zit niet op de Lefty-
schijfremnok. Het wiel monteren met de rem
op de vork is niet mogelijk. Indien nodig de
voorschijfremklauw met een 5 mm-inbussleu-
tel van de vork verwijderen. Zie de instructies
bij stap 1 van de sectie verwijdering van het
voorwiel, zoals hierboven beschreven.
2. Breng een dun laagje vet van goede kwa-
liteit aan op de lagercups, doe dit aan de
taps-toelopende as van de vork. Ook een
beetje vet aanbrengen op de schroefdraad van
de asbout binnenin het eind van de as. Let
erop dat er geen vet op de (rem)schijf komt.
Opmerking: het is heel belangrijk de schroef-
draad van de asbout te smeren. Speciaal voor
de titaniumassen, zoals op de Lefty ELO- en
69
Nederlands
Fig.7
DLR-vorken. Bij te strak aandraaien zal een
droge bout zich vastdraaien in titanium.
Verwijdering of losdraaien gaat dan heel moei-
lijk of is onmogelijk en de bout of de as
beschadigt.
3. Schuif het voorwiel op de as aan de schijf-
kant van de naaf (het dichtste bij de vork-
poot). Zorg ervoor dat het wiel recht op de as
schuift, zodat de schroefdraad van de bout
goed contact maakt met de schroefdraad van
de as. Draai de bout van de as vast met een 5
mm-inbusbout tot 133 In-Lbs (15 Nm). Zie
Fig. 8. Bij het terugplaatsen van het wiel de
fiets eventueel neerleggen op de linkerzij, met
de as omhoog. Daarna de naaf recht op de as
schuiven en de asbout aandraaien.
4. Monteer de remklauw weer op de remnok
van de Lefty. Eerst moet de klauw over de
remschijf, zodat de remschijf tussen de rem-
blokken loopt. Controleer of beide remblokken
in de klauw zitten. Schuif nu de bovenste bout
van de remklauw omhoog in de schijfremnok,
en draai de onderkant van de klauw met de
klok mee in de onderste sleuf van de klauw-
bout. Zie Fig. 9. Let erop dat de afstands-
shims aan de binnenkant van de remschijfnok
zitten (tegen de body van de remklauw) en
niet meteen direct onder de kop van de klauw-
bouten. Draai nu de bouten vast met een 5
mm-inbusbout tot 69-78 In-Lbs (8-9 Nm).
BLOKKADEFUNCTIE
(ALLEEN LEFTY DLR EN ELO)
Zowel de Lefty ELO als de DLR hebben de
optie tot blokkeren tijdens het rijden, zodat de
rijder de vering naar wens aan of uit kan zet-
ten. Het activeren van de blokkade van de
ELO gaat met een druk op de knop. Deze zit
op het stuur en staat in verbinding met de
Lefty-cartridge met een schakeldraad. De blok-
kade van de Lefty DLR is te regelen met de
zwarte knop boven op de Lefty-vorkpoot. Met
de klok mee om de veerfunctie te blokkeren,
tegen de klok in om deze te activeren.
AANPASSING VAN DE DEMPING TIJDENS HET
RIJDEN (ALLEEN LEFTY DLR)
De Lefty DLR-cartridge biedt de mogelijkheid
tot het instellen van de lage-snelheidsdemping
(kleine schokjes) tijdens het rijden. Dit gaat
met de rode draaiknop in het midden van de
grotere zwarte blokkeerdraaiknop. Het volledig
tegen de klok in draaien van de kleine, rode
knop zorgt voor de meest open en ‘volgzame’
instelling (minimale demping). Het draaien
met de klok mee geeft meer demping. De rode
draaiknop voor de lagesnelheidsdemping is
alleen voor aanpassing, deze blokkeert de
vering niet (de grotere blokkeerknop wel).
AANPASSING VAN DE BALHOOFDBUISHOEK
De Lefty-vork is zo ontworpen, dat de afsluit-
ring van de cartridge boven op de vorkpoot
evenwijdig ligt aan de bovenkant van het dub-
bele kroonstuk. Het is echter mogelijk de voor-
kant van de fiets te verlagen en tegelijkertijd
de hoek van de balhoofdbuis te vergroten. Een
steilere balhoofdbuishoek betekent wel veran-
dering van het stuurgedrag en de hantering
van de fiets.
1. Maak de bouten van het kroonstuk los en
schuif de vorkpoot omhoog in de klemmen,
totdat het onderste kroonstuk 110 mm van de
70
Fig.8
Fig.9
band af is. (Zie Fig. 10) Markeer hier de vork-
poot met een stift of met tape. Niet in de
vorkpoot krassen of schuren met een vijl of
een ander scherp voorwerp. Dit is het laagste,
veilige punt voor de vorkkronen.
Waarschuwing: als u de voorband verwisselt,
zal dit laagste, veilige punt ook veranderen. Gaat
u verder met een dikkere voorband, dan moet u,
voordat u gaat fietsen, opnieuw deze 110 mm
speling tussen de onderkant van het onderste
kroonstuk en de band instellen.
2. Pas de vorkpoot in de dubbele kroon
binnen de afstand, zoals bepaald door de
blokkeerknop boven op de vorkpoot en de mar-
kering voor het laagste, veilige punt voor de
kroonpositie.
WAARSCHUWING: Als de Lefty-vorkkronen
minder dan 110 mm speling hebben tussen de
band en de onderkant van de onderste kroon,
bestaat het risico dat de onderste kroon en de
band elkaar gaan raken bij het volledig inveren
van de vork. Bij zo’n contact tussen band en
kroonstuk kan het voorwiel plotseling gaan blok-
keren tijdens het rijden, de rijder kan over het
stuur vallen met het risico van verwonding met
eventueel fatale gevolgen.
3. Breng wat vet aan op de schroefdraad van
de vier kroonstukbouten en draai deze vast
met een 5 mm-inbussleutel tot 55-65 In-Lbs
(6.25-7.25 Nm).
ONDERHOUDSSCHEMA HEADSHOK
Wij bevelen aan om uw Lefty vork elke twee
maanden of na 40 uur rijden voor onderhoud
aan te bieden bij uw geautoriseerde HeadShok
Service Center. Aangezien het een hoog-
waardig veersysteem betreft, is regelmatige
inspectie, smering en onderhoud van uw vork
noodzakelijk. Uw monteur zal onderstaande
onderdelen controleren en de vork onderhou-
den. Tussen de onderhoudsbeurten door is het
raadzaam de Headshok zo nu en dan ook zelf
op deze punten na te lopen.
FRAME EN VORK
Maak het hele frame en de vork elke maand of
na enkele ritten helemaal schoon. Kijk ze na
op deukjes, scheurtjes of andere beschadigin-
gen. Ga niet op de fiets rijden bij beschadigin-
gen aan het frame of de vork. Laat de schade
inspecteren en inschatten door een
Cannondale of HeadShok-dealer.
AFDICHTING VAN HET BALHOOFDLAGER
Alle vorken, dus ook de Lefty, met de nieuwe
lichtgewicht-voorbouw van de HeadShok (te
herkennen aan de twee klemboutjes) hebben
boven op de bovenste balhoofdlagers een
zwart rubberen afdichting. Deze afdichting zit
bij de Lefty-vork onder de bovenste klem,
tegen het balhoofdlager. Enkelkroonsvorken
hebben deze afdichting onder de voorbouw,
tegen het lager aan. Deze afdichting zorgt
ervoor dat er geen water of vuil in het lager
terechtkomt.
RUBBEREN SOK VOOR DE VERENDE
VOORVORK
Kijk de rubberen sok onder aan de Lefty-vork-
poot regelmatig na op scheuren, gaten of losse
kabelbindertjes. Een kapotte rubberen sok kan
vervuiling van het binnenwerk van de vork ver-
oorzaken. De rubberen sok beschermt de
naaldlagers en de lager-glijplaatjes tegen
water, vuil en andere ongerechtigheden. Let
erop dat de kabels van de schakelaars en de
remkabels geen gat schuren in de sok.
Schuren de kabels wel tegen de sok, leg ze
dan anders. Uw Cannondale-winkelier kan u
hierbij helpen.
Zelfs bij de kleinste beschadiging moet u de
sok meteen vervangen. Bij de Lefty moet u de
voorrem eraf halen, de vorkpootklemmen los-
maken met een 5 mm-inbussleutel, de afsluit-
ring boven op de Lefty vorkpoot verwijderen
(met een 40 mm-balhoofdsleutel), de vorkpoot
uit de klemmen laten zakken en de sok ver-
vangen. Om de vorkpoot weer terug te zetten
kunt u de aanwijzingen volgen zoals hierboven
beschreven onder ‘Aanpassing van de hoek
71
Nederlands
110 mm
Minimum
Kraag
Bovenste
Vorkklem
Onderste
Vorkklem
Fig.10
van de balhoofdbuis’. De Cannondale-dealer
kan u helpen met deze handelingen. Schade
aan de HeadShok ten gevolge van water of vuil
valt niet onder de garantievoorwaarden.
Waarschuwing: De afsluitring met de 40 mm-
sleutelgaatjes boven op de Lefty DLR en Lefty M
zijn niet bedoeld voor een of andere afstelling.
De gaatjes zitten er voor de verwijdering en
onderhoud van het binnenwerk van de vork en
voor het verwijderen van de vorkpoot uit het
bovenste kroonstuk. Het is normaal gesproken
niet nodig om deze afsluiter los te maken of te
verwijderen. De afsluiter verwijdert u bij de Lefty
ELO alleen om de batterij van de ECU (electronic
control unit) te vervangen. Wordt de afsluitring
losgemaakt of eraf gedraaid, dan moet er een
druppel Loctite 242 (blauw) op de schroefdraad
en deze weer worden vastgezet tot 250 In-Lbs
(28 Nm).
BINNENSTE VORKPIJP
Een paar keer per jaar, of bij beschadiging van
de rubberen vorksok, of bij een grote of onver-
wachte impact op de vork, moet de binnenste
vorkpijp nagekeken worden. Voordat u hieraan
begint, zorgt u voor twee nieuwe kabelbinder-
tjes om de HeadShok-sok opnieuw vast te
maken. Deze zijn bij uw Cannondale of
HeadShok-winkelier verkrijgbaar. Knip beide,
oude kabelbindertjes door en trek de sok
omhoog (van de onderste rand af) en naar
beneden (van de bovenste rand af). Maak deze
plek binnenin de sok schoon en zorg dat er
geen vuil of oud vet achterblijft. Inspecteer de
lagerglijvlakken en de vorkpijp op corrosie,
scheurtjes en kijk of de vorkpijp nog recht is.
Bij scheurtjes of een kromming in het telesco-
pische binnenwerk van de vork moet de vork
onmiddellijk vervangen worden. RIJ NIET
VERDER MET DE VORK! Ga naar uw
Cannondale- of HeadShok-dealer.
Ga ook met de vork naar de Cannondale-win-
kelier bij roest, putjes of corrosie. Hij of zij
kan de conditie van de vork bepalen en even-
tueel de structurele schade inschatten.
WAARSCHUWING: Ernstige, structurele schade
aan het telescopische gedeelte van de
HeadShok-vork zal de levensduur van de vork
verkorten. Corrosie of scheurtjes in de binnenste
vorkpijp of een verbogen vorkpijp kunnen het
functioneren van vork ernstig belemmeren. Dit
kan weer leiden tot verwonding van de rijder met
de dood tot gevolg. HeadShok-vorken die teke-
nen vertonen van zo’n structurele schade aan het
telescopische gedeelte moeten onmiddellijk ver-
vangen worden.
Vet na de inspectie van het binnenwerk het
blootliggende stuk vorkpijp en de lagerglijvlak-
ken in met een dun kwaliteitsvet. Laat u bij de
keuze van het vet adviseren door uw
Cannondale-dealer.
Zet de sok weer aan de rand van het telescopi-
sche gedeelte van de Headshok aan de onder-
kant vast. Maak de sok vast met de twee
kabelbindertjes. Zorg ervoor dat ze goed vast
zitten.
SMERING VAN DE NAALDLAGERS
De naaldlagers (die zorgen voor het soepele op
en neer glijden van het HeadShok-veer-
systeem) binnenin elke HeadShok-mountain-
vork moeten elke twee maanden of na elke
veertig uur rijden gesmeerd worden. Deze han-
deling vereist gedeeltelijke demontage van het
binnenwerk van de vork en alleen een ervaren
mecanicien van een geautoriseerd HeadShok
Service Center mag dit daarom uitvoeren.
CARTRIDGE SERVICE EN CUSTOM TUNING
Het HeadShok-systeem is enorm veelzijdig en
aanpassing of opwaardering is eenvoudig.
Afhankelijk van het model van de vork kunnen
HeadShok Service Centers advies geven over
het veranderen van de voorspanning van de
veer, toepassing van verschillende veren en
zaken als compressiedemping, terugslagdem-
ping en het blokkeren tijdens de rit. Breng een
bezoek aan uw dealer voor meer informatie
over de fijnafstelling of opwaardering van uw
HeadShok Lefty-vork.
Net zoals elke HeadShok kunt u de Lefty ELO-
en DLR-cartridges verwijderen, onderhouden,
afstellen, leeg laten lopen en weer terug zet-
ten. De ELO- en DLR-cartridges zijn standaard
uitgerust met ‘5 weight oil’. Voor minder of
meer demping kan deze olie vervangen worden
door een lichtere of zwaardere oliesoort.
Bovendien kan het karakter van de demping
gemodificeerd worden door de ventielshims in
de oliekamer te veranderen. De shims boven
op de oliekamer regelen de demping bij het
inveren van de vork. De shims onder in de
oliekamer regelen de demping van de terug-
slag. Dikkere shims zorgen voor meer dem-
ping. Deze onderhoudswerkzaamheden mogen
echter alleen door een ervaren monteur in een
geautoriseerde HeadShok Service Center uitge-
voerd worden.
72
EEN OPMERKING OVER HET WASSEN VAN DE
LEFTY ELO-VORK:
vanwege de elektronische onderdelen moet
het wassen van een fiets met een Lefty ELO
voorzichtig gebeuren. De Electronic Control
Unit (ECU) is geseald om doordringen van
water en vuil tijdens het rijden tegen te gaan,
maar is niet waterbestendig. De ELO-unit
daarom niet onderdompelen in water en niet
schoonmaken met een hogedrukspuit. De
beste manier om de Lefty ELO grondig te rei-
nigen is met een vochtige spons of lap met
eventueel een beetje zeep.
WAARSCHUWINGEN
Stop in de volgende gevallen met het rijden op
de fiets en breng deze naar een HeadShok dealer
ter inspectie:
•Als de verende voorvork ‘kloppende’ of ‘tikken-
de’ geluiden begint te maken
•Indien een onverklaarbare vergroting van de
veerweg optreedt
•Wanneer het er uit ziet alsof de vork verder uit-
geschoven is dan normaal
•Wanneer de vork niet meer te blokkeren is,
(alleen type ‘D’, ‘DD’, ‘DL’, ‘DLR’, en ‘ELO’ cartrid-
ges).
Mogelijke oorzaken van het probleem zijn:
•Een toename van de veerweg of de uitzetting
van de vork.
•Een uitgescheurde of uitgerekte sok van de vork.
•Een uitgerekte of versleten voorremkabel.
•Een plotseling verlies van de blokkademogelijk-
heid op cartridges met de Damping Dial-blokka-
demogelijkheid.
Wordt een van bovenstaande symptomen gene-
geerd, dan kan dit tot gevolg hebben dat de vork
loskomt van het fietsframe. Scheiding van vork
en frame kan een ernstig ongeval met dodelijke
afloop tot gevolg hebben.
De extra snelheid van een fiets met vering kan
ook extra risico opleveren. Bij het remmen ‘duikt’
een fiets met voorvering. U kunt een ernstig onge-
val krijgen als u niet in staat bent om met zo’n
systeem om te gaan. Zorg ervoor dat u het veer-
systeem goed onder de knie heeft, voordat u gaat
proberen heel hard te fietsen of te downhillen.
Tevens vergroot een veersysteem het comfort en
de prestaties van de fiets. Dit kan ervoor zorgen
dat u harder kunt gaan rijden. Verwar echter niet
de grotere capaciteiten van uw geveerde fiets
met uw eigen capaciteiten. Het kost tijd en oefe-
ning om uw rijvaardigheid te vergroten. Doe dit
stap voor stap, totdat u er zeker van bent dat u
volledig overweg kunt met de fiets.
Gebruik alleen remmen die ontworpen zijn voor
montage op de bestaande remschijfnok op de
vork. Probeer er nooit een remnok bij te zetten of
een rem te gebruiken die een aanpassing van de
bestaande remnok op de vork vereist. Bij veran-
dering of aanpassing van de bestaande remnok
of het aanbrengen van nieuwe remnokken, ver-
valt de garantie op de vork. Het kan resulteren in
structureel slecht functioneren van de vork. Een
verkeerd of slecht functionerende vork zorgt voor
een slecht bestuurbare fiets. U loopt daarbij het
risico van een ernstig ongeluk met fatale afloop.
Indien de vorkkronen van de Lefty minder dan
110 mm speling hebben tussen de band en de
onderkant van de onderste kroon, bestaat het risi-
co dat de onderste kroon en de band elkaar gaan
raken bij het volledig inveren van de vork. Bij
zo’n contact tussen band en kroonstuk tijdens het
rijden kan het voorwiel plotseling gaan blokke-
ren. De rijder kan over het stuur vallen en riskeert
verwondingen met eventueel fatale gevolgen.
HEADSHOK GARANTIE
Op alle HeadShok vorken en hun binnenwerk
zit garantie op fabricagefouten gedurende een
jaar vanaf de aankoopdatum door de eerste
eigenaar.
Buiten de garantie valt schade als gevolg van
onjuiste afstelling, slecht of onjuist onder-
houd, aanrijdingen, buitensporig gebruik of
misbruik. Een HeadShok Service Center zal
beoordelen of er wel of geen sprake is van
garantie.
Raadpleeg de handleiding van uw Cannondale
fiets als u meer wilt weten over de garantie-
voorwaarden.
IN CONTACT KOMEN MET HEADSHOK
Voor vragen over garantie of andere informatie
over HeadShok-producten verwijzen we u naar
onderstaande nummers:
Europa (EC): (31) 541-573580
USA / Canada: (888) HEAD-SHK (432-3745)
Japan: (81) 722-99-9399
Australië: (61) 2-9979-5851
http://www.headshok.com
73
Nederlands
APPENDIX
Lijst van specifieke HeadShok Lefty-onderde-
lensetjes:
HD220/ Vervangende borgring ELO
HD221/ Vervangende cartridge saddle,
ter bescherming van het
luchtkamerventiel
HD222/ Vervangende damper sleeve,
alleen voor DLR en M
HD300/ Vervangende 9 volt lithium-
baterij, alleen voor ELO
HD301/ Vervangende Electronic Control
Unit, alleen voor ELO
74
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12

Cannondale Lefty ELO de handleiding

Categorie
Accessoires voor het maken van koffie
Type
de handleiding