Johannus Wesley Presto Handleiding

Type
Handleiding
WESLEY
'"
",'"
"'~
r-.
,'"
=
II
BANDLEIDING
PRESTO
WESLEYOrgelbollw b.v.
Morsestraat 28 - 6716
All
Ede - Tel. (08380) 37403 - Fax (08380) 22238
WARNING
RISK OF ELECTRIC SHOCK
DO NOT OPEN
TO PREVENT THE RISK OF FIRE OR ELECTRIC SHOCK, DO
NOT EXPOSE THIS APPLIANCE TO RAIN OR MOISTURE.
TO PREVENT ELECTRICAL SHOCK, DO NOT REMOVE COVER.
NO USER SERVICEABLE PARTS INSIDE. REFER SERVICING TO
QUALIFIED SERVIC PERSONEL.
AFIN DE PREVENIR UN CHOC ELECTRIQUE NE PAS ENLEVER
LE COUVERCLE ARRIERE. IL NE SE TROUVE A L'INTERIEUR
AUCUNE PIECE POUVANT ETRE PERAREE PAR L'USAGER.
S'ADRESSER A UN REPARATEUR COMPETENT.
NE PAS EXPOSER CE PRODUIT A LA PLUIE OU A L'HUMIDITE.
THIS SYMBOL INDICATES THAT DANGEROUS VOLTAGE
CONSTITUTING A RISK OF ELECTRIC SHOCK IS PRESENT
WITHIN THIS UNIT.
THIS SYMBOL INDICATES THAT THERE ARE IMPORTANT
OPERATING AND MAINTANANCE INSTRUCTIONS IN THE
LITERATURE ACCOMPANYING THIS UNIT.
INHOUD
INLEIDING 4
NETSPANNING 4
NETSCHAKELAAR ,.................... 4
PEDAAL ............................................................. 4
ZWELTREDE 5
VOLUME PEDAAL...................................................... 5
BALANS ............................................................. 5
VOLUMEAKOESTIEK ................................................... 5
PITCH .. ............................................................ 6
VRIJECOMBINATIES ................................................... 8
HOOFDTELEFOON 9
HET REGISTREREN 9
EXTERNE AANSLUITINGEN 10
MIDI ............................................................ 10
AlJX IN 10
EX'fERN REVERB ................................................... 10
RUIMTE VOOR
UW
EIGEN REGISTRATIES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 13
AANTEKENINGEN 16
D
U bent de bezitter geworden van een Wesley orgel, een instrument met een
enorme klankrijkdom en ongekende combinaties. Wij als bouwers van dit orgel
willen u graag helpen deze eigenschappen te ontdekken. De verschillende
onderdelen worden puntsgewijs behandeld. Achterin zijn enkele registratie-
voorbeelden opgenomen. Hierbij is ook enige ruimte overgelaten voor het
noteren van uw eigen combinaties.
Wij hopen dat dit orgel, samen met deze handleiding, een goed uitgangspunt zal
zijn voor vele jaren van muzikaal genoegen.
NETSPANNING
Controleer, voor u het orgel aansluit, of de netspanning welke vermeld staat op
de serienummerplaat, gelijk is aan die van uw wandcontactdoos.
De serienummerplaat bevindt zich links onder de manualen.
NETSCHAKELAAR
Met de netschakelaar kan het orgel in- of uitgeschakeld worden. Wanneer het
orgel aanstaat, brandt het rode controle-Iampje in de netschakelaar. Enkele
seconden nadat u het orgel heeft aangezet schakelen de eindversterkers automa-
tisch in.
U vindt de netschakelaar rechts naast de manualen.
PEDAAL
Het pedaal van uw orgel werkt met magneetschakelaars. De magneetschakelaars
bevinden zich (aan de buitenkant niet zichtbaar) achter de zwarte pedaalplank
van het orgel. De magneten zijn aan de voorkant in de pedaaltoetsen gemon-
teerd. Wanneer een pedaaltoets wordt ingedrukt, activeert de magneet in de
pedaaltoets de magneetschakelaar achter de zwarte pedaalplank. Het pedaal moet
daarom goed onder het orgel worden geschoven, om uitvallen van het pedaal te
voorkomen.
D
ZWELTREDE
VOLUME PEDAAL
Het pedaal-volume is instelbaar met de regelaar VOLUME PEDAAL. Met de
rege1aar in de middenstand heeft het pedaal-volume de normale verhouding t.o.v.
de manualen. Door vanuit deze middenstand de regelaar linksom of rechtsom te
draaien kan het pedaal-volume t.o.v. de manualen harder of zachter ingeste1d
worden. Deze volumeregeling is onafhankelijk van de stand van het zwelpedaal.
U vindt de rege1aar links naast de manualen.
BALANS
De verhouding tussen het volume van het hoofdwerk en het zwe1werklpositief
kan ingesteld worden met de regelaar BALANS.Met de rege1aar in de midden-
stand is de balans tussen hoofdwerk en zwelwerklpositief normaal ingeste1d.
Door de rege1aar vanuit de middenstand linksom te draaien neemt het volume
van het hoofdwerk toe terwijl gelijktijdig het volume van het zwelwerk en positief
afneemt. Door de rege1aar vanuit de middenstand rechtsom te draaien neemt het
volume van het zwe1werk en positief toe terwijl gelijktijdig het volume van het
hoofdwerk afneemt. Deze volumeregeling is onafhankelijk van de stand van het
zwe1pedaal.
U vindt de regelaar links naast de manualen.
Het digitale akoestiek-effect zorgt voor een ruimtelijke weergave van de orgel-
klank. Dit effect kunt u instellen met de regelaar VOLUMEAKOESTIEK.Om het
akoestiek-effect geheel uit te schakelen dient u de rege1aar VOLUMEAKOESTIEK
geheel linksom te draaien.
U vindt de rege1aar links naast de manualen.
Met de PITCH-knopkunt u het orgel traploos een kwart toon omhoog of omlaag
stemmen. In de middenstand staat de stemmingop A=440 Hz. Deze stemming is
de standaard stemming van de meeste muziek-instrumenten. Omdat de exacte
toonhoogte niet nauwkeurig op het gehoor is in te stellen, is de PITCH-knop
uitgevoerd met een mechanische middenstand indicatie. Bijhet verdraaien van de
PITCH-knopis het voelbaarwanneer deze in de middenstand "klikt".
Uvindt de PITCH-knoplinks naast de manualen.
KOPPELS
Het orgel bezit een drie klavierkoppelsen drie pedaalkoppels. Dit houdt in dat
door het inschakelen van een klavierkoppel de registers van b.v. het zwelwerk
aan het hoofdwerk gekoppeld worden. De registers van het zwelwerk kunnen
dan ook op het hoofdwerk bespeeld worden. Met het inschakelen van een
pedaalkoppel kunnen de registers van b.v. het hoofdwerk aan het pedaal gekop-
peld worden. De registers van het hoofdwerk kunnen dan ook op het pedaal
bespeeld worden.
TREMULANTEN
De drie manualen hebben gescheiden tremulanten. Bij het gebruik van de
koppels worden de tremulanten van de desbetreffende manualen meegekoppeld
naar het hoofdwerk, positief of het pedaal, al naar gelang welke koppel u
ingesteld heeft.
Methet inschakelenvan het register CHORUSworden de verschillendetoongene-
ratoren licht verstemd ten opzichte van elkaar. Hierdoor ontstaat, als u met
gekoppelde manualen speelt, een lichte zwevingwaardoor het orgel "breder"gaat
klinken.
D
MANUAAL BAS
Met de MANUAALBAS kunt u het pedaal naar het hoofdwerk koppelen. De
manuaal bas is, in tegenstelling tot de "normale" koppels geen vol1edige koppel:
AIleen de laagste toon van het accoord dat u op het hoofdwerk speelt wordt bij
gebruik van de manuaal bas van het pedaal naar het hoofdwerk gekoppeld.
Uw WESLEYorgel is uitgevoerd met twee verschillende intonaties te weten een
z.g. romantische intonatie en een z.g. barokke intonatie. Een romantisch gei'nto-
neerd orgel is over het algemeen wat "ronder" van klank, terwijl een barok
gei'ntoneerd orgel meestal een wat "scherper" karakter heeft. Met de speelhulp
INTONATIE 2 kunt u zelf de gewenste intonatie kiezen. Indien het orgel stan-
daard als romantisch is uitgevoerd, dan wordt bij het inschakelen van het register
INTONATIE 2 overgeschakeld naar de barokke intonatie. Is het instrument echter
standaard als barok uitgevoerd, dan wordt bij het inschakelen van het register
INTONATIE2 overgeschakeld naar de romantische intonatie.
MIDI is de afkorting van Musical Interface for Digital Instruments. Dit betekent
dat u d.m.v. MIDI verschillende instrumenten aan elkaar kunt koppelen. Met
andere woorden: u kunt verschillende instrumenten op hetzelfde moment
bespelen. Zo kunt u b.v. spelend op uw Wesley orgel een synthesizer of expander
laten meespelen.
Hoe werkt MIDI? MIDI stuurt alleen z.g. digitale informatie ("enen" en "nul1en").
MIDI stuurt dus geen audio-signaal (ge1uid) via de connectors! Het MIDI-signaal
'vertelt' het aangesloten instrument of apparaat alleen welke toets is ingedrukt en
hoelang.
MIDI heeft
16
verschillende kanalen waarover codes verstuurt kunnen worden.
Zo kunt u b.v. via kanaal
1
een expander aansturen en tegelijkertijd via kanaal 2
een tweede expander. De desbetreffende expander moet u dan wel zo instal1eren
dat hij al1een reageert op b.v. kanaal
1.
De Wesley Presto verstuurt MIDI-codes over de kanalen
1
(positief), 2 (hoofd-
werk),3 (zwelwerk), 4 (pedaal) en
12
(registers).
D
De knoppen PP - P - MF - F - FF - T - 0 hebben een dubbele functie. Indien de
knop Ml niet ingedrukt is fungeren de knoppen als vaste-combinatie knoppen.
Indien Ml wel ingedrukt is fungeren diezelfde knoppen als vrije-combinatie
knoppen.
De knop Ml is de meest rechtse knop van de knoppen die midden onder het
hoofdwerk klavier geplaatst zijn.
De knoppen voor de vaste combinaties zijn de knoppen PP - P - MF - F - FF - T.
De vaste combinaties zijn registergroepen, e1ectronisch ingesteld volgens vaste
muzikale normen beginnend bij PP (pianissimo) en eindigend bij T (Tutti).
Indien een vaste combinatie is ingeschakeld kunnen vanuit deze combinatie altijd
handmatig registers in- of afgeschake1d worden.
Met het indrukken van de O-knop worden alle registers uitgeschake1d.
De Vaste Combinatie-knoppen vindt u midden onder het hoofdwerk klavier.
VRIJE COMBINATIES
Om van de vaste combinaties over te schakelen naar de vrije combinaties moet de
knop Ml ingedrukt worden.
De vrije combinaties bieden de mogelijkheid om 7 zelfgekozen register-combina-
ties in een geheugen op te slaan en op elk gewenst moment weer op te roepen
of te wijzigen.
Het "inlezen" van een vrije combinatie gaat als voIgt:
1.
Controleer of Ml ingedrukt staat.
2. Ste1de registratie in die u in het geheugen op wilt slaan.
3. Druk de SET-knop in en houdt deze ingedrukt.
4. Druk dan even de knop in waar u de ingestelde registratie in op wilt slaan
(b.v. PP). Daarna kan de SET-knop weer losgelaten worden. De door u
ingeste1de registratie is nu opgeslagen in geheugen PP.
U kunt op dezelfde manier nog 6 andere registraties opslaan, gebruik makend
van de knoppen P - MF - F - FF - T -
o.
Door het "inlezen" van een combinatie wordt automatisch de oude vrije combina-
tie in het betreffende geheugen gewist. De door de fabriek ingeste1de vaste
combinatie blijft echter behouden.
Wilt u een van de vrije combinatie weer oproepen, dan drukt u een van de
knoppen PP - P - MF - F - T - 0 in. Uiteraard moet dan ook Ml ingedrukt staan.
Het geheugen van het vrije-combinatie-systeem is zodanig beveiligd dat de door u
"inge1ezen" vrije combinaties niet verloren gaan wanneer het orgel uitgezet wordt
of wanneer het netsnoer uit de wandcontactdoos wordt gehaald.
De O-knop werkt in de vrije combinatie niet, zoals bij de vaste combinaties,
als knop om aIle registers in een handeling uit te zetten. Indien het gewenst
is dat ook in de vrije combinaties bij het indrukken van de O-knop aIle
registers uitzet worden moet er voor gezorgd worden dat deze altijd leeg
blijft. Om er zeker van te zijn dat dit ook zo is zet u alle registers uit en slaat
u deze "registratie" op in knop
o.
HOOFDTELEFOON
De hoofdtelefoonaansluiting is stereo uitgevoerd en geschikt voor hoofdtelefoons
met een impedantie tot 2000 Ohm. Bij gebruik van een laag-ohmige hoofdtele-
foon (8 Ohm), kan het zijn dat u het volume te hard vindt. U kunt dan met de
zweltrede het voor u juiste volume instellen. Bijgebruik van de hoofdtelefoon op
het orgel worden de luidsprekers van het orgel automatisch uitgeschakeld. De
verschillende kanalen worden nu gelijkmatigverdeeld over de twee kanalen van
de hoofdtelefoon.
Uvindt de hoofdtelefoonaansluiting links onder de manualen.
HET REGISTREREN
Het registreren is een wezenlijk onderdeel van het orgelspel. Waarschijnlijkis het
ook een van de moeilijkste begrippen om duidelijk te maken, omdat het in grote
mate afhankelijk is van de persoonlijke smaak van de organist(e). Als u geen
ervaring heeft in het registreren, zult u echt tijd nodig hebben om al de mogelijk-
heden van uw orgel te leren kennen. Achterin deze handleiding staan een aantal
regisuatievoorbeelden. Hierin ziet u dat op het pedaal een 16-voetslabiaal (b.v.
SUBBAS16') meestal de basis is, terwijl dit op de manualen vrijwel altijd een 8-
voets labiaal (b.v. ROERFLUIT8') is. Vanuit deze basis wordt de regisuatie verder
opgebouwd. Het verdient aanbeveling om zoveel mogelijk binnen een "regis-
tergroep" of "koor"te combineren. Zo bestaat een prestantenkoor onder meer uit:
PRESTANT8', OCTAAF4', SUPEROCTAAF2' en MIXTIJUR.Een fluitenkoor
bestaat ondermeer uit: HOLPIJP8', ROERFLUIT4' en WOUDFLUIT2'. Voorbeel-
den van een goede en fraaie registercombinaties zijn b.v. PRESTANT8' met
OCTAAF4' of van HOLPIJP8' met ROERFLUIT4'. De "vulstemmen"(aIle stemmen
die geen hele voetmaat-aanduiding hebben) komen als kroon op de combinatie
8', 4', 2' registers. Tongwerken zijn te gebruiken als solostemmen of als aanvul-
ling op het volle werk. Nogmaals,laat uweigen smaak de belangrijkste raadgever
zijn. Weet de registers te gebruiken zoals een schilder zijn kleuren, steeds weer
verschillende combinaties, waarbii u de functie van de zweltrede. volume-rege-
laars. koppels en tremulanten Dietmoet vergeten.
D
Op de achterzijde van het orgel (vanaf de achterziide gezien rechts onder)
bevinden zich een aantal z.g. DIN-aansluitingen. De functies van deze aanslui-
tingen worden hieronder beschreven.
-4"'"
MIDI-In: Voor het ontvangen van MIDI-codes vanaf andere instrumenten.
MIDI-Thru: Voor het doorgeven van binnenkomende MIDI-codes.
MIDI-Out: Voor het verzenden van MIDI-codes naar andere instrumenten .
• 'If:.':'
Deze ingang is bedoeld om het geluid van een extern apparaat via de
versterkers van het orgel te laten horen. Zo kunt u b.v. een expander, die u
via de MIDI-Connector door het orgel aanstuurt, laten klinken via de
luidsprekers van het orgel.
Deze aansluiting is bestemd voor het aansluiten van een Johannus (digitale)
4-kanalen akoestiek. Dit is een systeem dat d.m.v. 4 losse luidsprekerboxen,
in de ruimte waar het orgel staat, de ruimtewerking van een concertzaal of
kathedraal creeert.
Het meubel is deels afgewerkt met houtfineer en deels met massief hout. U kunt
het meubel droog afnemen met een gewone stofdoek of met een vochtige doek
of zeem, en het daarna droogwrijven met een niet-pluizende doek. Wij raden het
gebruik van meubel- of teakolie af, omdat dit een schadelijke invloed op de lak
kan hebben. Direct zonlicht kan het meubel doen verkleuren. Dit geldt in het
bijzonder voor blank eiken meubels. De toetsen kunt u behandelen als het
meubel. Kleine krasjes, die op den duur door het bespelen van het instrument
kunnen ontstaan, kan men wegwerken met autopolish. Probeer
NOOIT
vlekken
te verwijderen met agressieve vloeistoffen als thinner, aceton e.d. Deze zullen uw
instrument onherroepelijk beschadigen.
U heeft bij de aankoop van uw Wesley orgel een garantiekaart gekregen. Lees de
garantiebepaiingen zorgvuldig door en stuur zo spoedig mogelijk het onderste
deel van de garantiekaart naar WESLEYORGELBOUW B.V. te EDE. Nogmaals
willen wij uw aandacht vestigen op het feit dat veranderingen aan het orgel of
ondeskundige behandeling de garantie kunnen doen vervallen.
TECHNISCHE GEGEVENS
II
PRESTO
I
30-tonig
I
32-tonig
Sprekende stemmen (Digitaal gesampled) 39 39
Manualen (C-e"" 5 octaven) 33
C - f'
Pedaalomvang C - g'
Pedaalcontact8ysteem Magneet schakelaars
Koppel8
66
Tremulanten 33
Choru8
Pitch (Fijnafstemming toonhoogte)
Manuaal Ba8 • •
2 Intonatle8 (Barok/Romantisch)
Zweltrede (Totaalvolume) 11
Volume Pedaal • •
Volume regellngen Balans HoofcIwerk-ZWelwerk/Positief
(Extern)
Volume Akoestiek
Versterker8 (40 watt) / Luld8prekers 44
Vaste comblnatles ( PP • P • MF - F - FF - T - 0 )
Vrlje comblnatle8 77
Dud-Hollands Eiken
Meubel Blank Eiken • •
Houten roldeksel
Hoogte (Zonder Lessenaar) 121 121
Hoogte (Met Lessenaar) 142 142
Afmetlngen (em) Breedte 138 138
Diepte (Zonder Pedaal) 74 74
Diepte (Met Pedaal) 95 95
EXTERNE AANSLUITINGEN
In
Midi Thru
Dut
Output voor externe Akoestlek (300mV/4700)
Auxiliary - Input (70mV/47kO)
OPTIES
2 Kanalen Akoestlek (DAK-2)
Bank met berglng
m
PPP UITKOMEND HOOFDWERK
PP UITKOMEND ZWELWERK
PTRIO I
MF TRIO II
FROMANTISCH
FF PLENUM
I
T
I
I
PEDAAL A
B
CD E F
G
H
I
J
K
LM
PRESTANT
16'
0 0 0 0
00000
SUBBAS
16'
OCTAAFBAS
S'
0 0 0
00000
GEDEKT
S'
0
••
0
KORAALBAS 4'
0 0 0 0
0 0 00 0
NACHTHOORN 2'
0000 0
0 0 00 0
BAZUIN
16'
00000 0
00000 0
TROMPET
S'
00000
00000 0
POSITIEF A
B
CD
E
F
G
H
I
J
K
LM
BOURDON
S'
OCTAAF 4'
0 0 0
0000 0
FLUIT 4'
0 0
0
0
SPITSFLUIT 2'
000
00
0 0
SUPERQUINT
I'/>'
00000
• •
0 0
00
SIFFLET
I'
0000
00 0
0
SCHERF III
0000 0
00000
DULCIAAN
S'
0 0 0 0
000000
HOOFDWERK A B C D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
BOURDON
16'
0000 0
00 0 0 0 0
PRESTANT
S'
000
00
0
ROERFLUIT
S'
0
0
0
GAMBA
S'
• •
0000
0
OCTAAF 4'
0 0 0
0000 0
OPEN FLUIT 4'
0 0
••
0 0 00
QUINT 2';,'
00000
00
0
SUPEROCTAAF 2'
0000
• •
0 0
00
CORNET IV
00000 0 0
0000 0
MIXTUUR V
0000 0
0000 0
TROMPET
16'
0 0 000 0
00000 0
TROMPET
S'
0000 0
000000
ZWELWERK A
B
CD
E
F
G
H
I
J
K
L
M
PRESTANT
S'
000
0
000
HOLPIJP
S'
0
••• • ••• •
0
VIOlA DI GAMBA
S'
• • ••
00 0
0
VOX CELESTE
S'
0
0000
000
0
ROERFLUIT 4'
0 0
000
QUINTFLUIT 2';,'
0000
00
WOUDFLUIT 2'
0000
00 0 0 0
TERTS
1'f,'
00000000
0
00
DULCIAAN
16'
00000 0
0 0 000 0
VOX HUMANA
S'
0 0 00000000000
HOBO
S'
0 0 0 0 0
0 0 000 0
SPEELHULPEN A B C D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
POSITIEF-HOOFDWERK • •
0 0
• •
ZWELWERK-HOOFDWERK ••• •
000
ZWELWERK-POSITIEF • •
000
POSITIEF-PEDAAL •••••
000
HOOFDWERK-PEDAAL • • ••
0
0 0
ZWELWERK-PEDAAL ••
000
TREMUlANT POSITIEF
000000 0
00 0
0
TREMUlANT HOOFDWERK
0 0 000 0 0
000
0
TREMUlANT ZWELWERK
00000 0 0
0 0
0
CHORUS ••
00 0
0
MANUAALBAS
0000000000000
INTONATIE 2
0 0 0000 0 0 0
• •
0
RUIMTE VOOR UW EIGEN REGISTRATIES
PEDAAL A B
C
D
E
F
G
H
I
J
KL
M
PRESTANT
16'
0000 0 000 0 0000
SUBBAS
16'
0000 0 0 0 0 0 000 0
OCTAAFBAS
S'
00000 0 000000 0
GEDEKT
S'
00000 0 000000 0
KORAALBAS 4'
00000000000 0 0
NACHTHOORN 2'
000000000000 0
BAZUIN
16'
0000 0 0 0 0 0 0000
TROMPET
S'
0000 0 0000000 0
POSITIEF AB
C
D
E
F
G
H
I
J
KL
M
BOURDON
S'
00000 0 000 0 0 0 0
OCTAAF 4'
00000 0 00 0 0 0 0 0
FLUIT 4'
00000 0 0 0 0 0 0 0 0
SPITSFLUIT 2'
0 0 0000 0 0000 0 0
SUPERQUINT
1'/,.
0 0 000000 0 000 0
SIFFLET
I'
0000000000000
SCHERF III
000000 0 00000 0
DULCIAAN
S'
0 0 0000000000 0
HOOFDWERK. A B C D
E
F
G
H
I
J
K L
M
BOURDON
16'
000 0 0000000 0 0
PRESTANT
S'
00000000 0 000 0
ROERFLUIT
S'
00000 0 000000 0
GAMBA
S'
0000000000000
OCTAAF 4'
0000000000000
OPEN FLUIT 4'
0 0 0000000000 0
QUINT
2'13
000000000000 0
SUPEROCTAAF 2'
000000000000 0
CORNET IV
000000 0 0 0 0 0 0 0
MIXTUUR V
0 0 000000 0 0000
TROMPET
16'
000 0 00000000 0
TROMPET
S'
0000000000000
ZWELWERK. A B
C
D
E
F
G
H
I
J
KL
M
PRESTANT
S'
0 0 00000000000
HOLPijP
S'
000000 0 00000 0
VIOlA DI GAMBA
S'
0 0 00000000000
VOX CELESTE
S'
00000 0 0 0 0 0 0 0 0
ROERFLUIT 4'
0 0 0000 0 0 0 000 0
QUINTFLUIT 2'/,.
00000 0 0 0 0 0 0 0 0
WOUDFLUIT 2'
0 0 000000000 0 0
TERTS
1'/,
000000 0 0 0 0000
DULCIAAN
16'
00000000000 0 0
VOX HUMANA
S'
0000 0 0 0 0 0 0 0 0 0
HOBO
S'
0 0 0 0 000000000
SPEELHULPEN A B C D
E
F
G
H
I
J
K
L M
POSITIEF-HOOFDWERK
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ZWELWERK-HOOFDWERK
0 0 0000 0 0000 0 0
ZWELWERK-POSITIEF
0000000000000
POSITIEF-PEDAAL
0 0 0000 0 00000 0
HOOFDWERK-PEDAAL
000000000000 0
ZWELWERK-PEDAAL
0 0 00000000000
TREMULANT POSITIEF
0 0 0000 0 0000 0 0
TREMULANT HOOFDWERK
0 0 000000000 0 0
TREMULANT ZWELWERK
0 0 000000000 0 0
CHORUS
0 0 000000000 0 0
MANUAALBAS
00000000 0 0 0 0 0
INTONATIE 2
0000000000000
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14

Johannus Wesley Presto Handleiding

Type
Handleiding