Johannus Opus 10 Handleiding

Type
Handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Gebruikershandleiding
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
Opus 5, 10, 20 en 30
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
Documentgegevens
Documentcode OPUSV202NL.wpd
Documentnaam Gebruikershandleiding JOHANNUS Opus 5, 10, 20 en 30
Uitgavedatum Juni 1998
Serienummer
© Copyright 1998 JOHANNUS Orgelbouw b.v. Nederland.
Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
worden door middel van druk, fotokopie, microfilm, geluidsband, elektronisch of op welke andere wijze dan
ook, en evenmin worden opgeslagen in een computersysteem voor gegevensontsluiting zonder de
voorafgaande schriftelijke toestemming van JOHANNUS Orgelbouw.
De informatie in dit document wordt voortdurend verder ontwikkeld. JOHANNUS Orgelbouw b.v. aanvaardt
dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele onvolkomenheden of onjuistheden in dit document.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
Voorwoord
Van harte gefeliciteerd met uw keuze en de aanschaf van dit JOHANNUS orgel.
U bent nu de bezitter geworden van een instrument met een enorme klankrijkdom en ongekende
mogelijkheden.
Wij, als bouwers van dit instrument, willen u graag helpen bij het ontdekken van deze
eigenschappen.
Deze gebruikershandleiding bevat allerlei nuttige informatie. We gaan het orgel eerst verkennen,
dan gaan we het in gebruik nemen en vervolgens alle mogelijkheden doornemen.
In een aantal hoofdstukken die daarop volgen wordt nader ingegaan op het kiezen van de
stemming, gebruik van setzer-combinaties, toepassen van MIDI enz.
Ook zijn de uitbreidingsmogelijkheden beschreven. In de bijlagen treft u naast technische gegevens
ook registratievoorbeelden aan.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
Inhoudsopgave
Een eerste verkenning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
Het orgel als meubel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
De speeltafel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
De lessenaar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
Het roldeksel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
Het pedaal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
De orgelbank . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
In gebruik nemen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Aansluiten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Inschakelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
De speeltafel in detail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Overzicht bedieningsfuncties per type . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Opus 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Opus 10 en 20 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Opus 30 ...................................................... 6
Speelhulpen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Koppels ...................................................... 7
Tremulanten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Chorus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Intonatie 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Registers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Labiaalpijpen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Tongwerkpijpen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Overzicht registers per type . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Volumeregeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Regelaar VOLUME . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Zweltrede hoofdwerk+pedaal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Zweltrede zwelwerk+positief . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Drukknoppen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
WM = Werckmeister . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
MT = Middentoon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
MB = Manual Bas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
CF = Cantus Firmus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
FA = Fix Accessoires (vastzetten spelhulpen) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
SET ........................................................ 11
1 t.m. 8 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
M1 t.m. M4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
PP t.m. T . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
0 ........................................................... 12
TA = Tongwerken af . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Regelaars . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
PITCH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
TRANSPOSER ............................................... 13
AKOESTIEK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Sleutelschakelaar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
MEMORY LOCK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
Externe aansluitingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
MIDI IN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
MIDI THRU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
MIDI OUT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
AUX IN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
AUX OUT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
EXT. REV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
PHONES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Keuze van stemming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Evenredig zwevende stemming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Werckmeister III stemming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Middentoonstemming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Gebruik van het setzer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Wat zijn setzer-combinaties? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Programmeren setzer-combinaties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Oproepen setzer-combinaties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Toepassen van MIDI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Wat is MIDI? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Hoe en wat aansluiten? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Uitbreidingen op het orgel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Register-module . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Generaal Crescendo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Voetpistons . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Uitbreiding setzer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Extern weergavesysteem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
3-standen schakelaar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Onderhoud . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Garantie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Bijlagen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Technische gegevens . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Technische gegevens meubel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
MIDI Implementatiekaarten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
OPUS 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
OPUS 10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
OPUS 20 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
OPUS 30 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Registratievoorbeelden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Registratievoorbeelden Opus 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Eigen registraties Opus 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Registratievoorbeelden Opus 10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Eigen registraties Opus 10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Registratievoorbeelden Opus 20 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Eigen registraties Opus 20 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Registratievoorbeelden Opus 30 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Eigen registraties Opus 30 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
1
Een eerste verkenning
Het orgel als meubel
Het orgel bestaat als meubel uit een speeltafel, een lessenaar, een pedaal en een
orgelbank.
Het meubel is standaard uitgevoerd in oud-hollands of blank eiken.
Afhankelijk van uw keuze kan uw orgel een andere kleur of houtsoort hebben.
De speeltafel
De speeltafel bestaat standaard uit twee of drie klavieren, registers en diverse speelhulpen.
De klavieren hebben een kerkorgeltoucher en zijn standaard uitgevoerd met kunststof
toetsen.
Afhankelijk van uw keuze kan uw orgel uitgevoerd zijn met houten toetsen. Voor meer
details zie hoofdstuk “De speeltafel in detail”.
De lessenaar
De lessenaar wordt als los onderdeel met het orgel meegeleverd. Plaats de lessenaar in
de steun die zich boven op het orgel bevindt.
Het roldeksel
Het orgel is afsluitbaar met een houten roldeksel dat voorzien is van een slot. Het
roldekselslot bevindt zich boven op het orgel, achter de lessenaar. Bij het slot behoort een
sleutel.
Open het orgel als volgt:
1. Steek de sleutel in het roldekselslot.
2. Draai de sleutel een kwartslag linksom; hierdoor komt het slot omhoog.
3. Schuif het roldeksel omhoog.
Sluit het orgel als volgt:
1. Controleer of de sleutel niet in de af te sluiten ruimte ligt (zie waarschuwing).
2. Trek het roldeksel naar u toe.
3. Druk het roldekselslot in.
Waarschuwing
Het is mogelijk om het orgel af te sluiten zonder de sleutel te gebruiken. De sleutel is
echter wel nodig om het orgel weer te openen. Laat daarom de sleutel nooit in de
afsluitbare ruimte liggen.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
2
Het pedaal
Het orgel is standaard voorzien van een zogenaamd 30-tonig “Mechels” pedaal. Afhankelijk
van uw keuze kan het pedaal van uw orgel een andere uitvoeringsvorm hebben.
Het pedaal is uitneembaar. In de voorkant van de pedaaltoetsen zijn magneten
gemonteerd. De magneetschakelaars zijn onzichtbaar gemonteerd achter het zwarte
pedaalpaneel van het orgel. Wanneer u een pedaaltoets indrukt, komt de pedaalmagneet
dicht bij de magneetschakelaar waardoor deze wordt ingeschakeld.
Het orgel is standaard voorzien van pedaalverlichting die in- en uitgeschakeld wordt bij het
in- en uitschakelen van het orgel.
De volgende punten zijn van belang bij het plaatsen van het pedaal:
1. Zorg ervoor dat de vloer, waarop het orgel in combinatie met het pedaal geplaatst
wordt, vlak is.
2. Om het pedaal goed aan te laten sluiten, kan het nodig zijn om het orgel iets achterover
te laten hellen tijdens het plaatsen van het pedaal.
3. Schuif het pedaal zo ver mogelijk onder het orgel tegen aan het zwarte pedaalpaneel.
De orgelbank
Het orgel is standaard voorzien van een bank met opbergvak. Afhankelijk van uw keuze
kan de orgelbank van uw orgel een andere uitvoeringsvorm hebben.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
3
In gebruik nemen
Aansluiten
Let bij het aansluiten van het orgel op de volgende punten:
1. Controleer of de netspanning, zoals vermeld op de serienummerplaat, overeenkomt
met de spanning van het net waarop u het orgel wilt aansluiten. De serienummerplaat
bevindt zich links onder de manualen.
2. Sluit het orgel aan op een geaarde wandcontactdoos. Als dit niet gebeurt, bestaat de
mogelijkheid dat bepaalde functies van het orgel niet optimaal werken.
Inschakelen
Schakel het orgel in door de netschakelaar (rechts naast de manualen) in te drukken. Het
controlelampje in de schakelaar zal gaan branden. Na het inschakelen duurt het enkele
seconden voordat alle bedieningsfuncties van het orgel werken. Dit komt omdat de
verschillende elektronische schakelingen in het orgel enige tijd nodig hebben om de juiste
instellingen te bereiken.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
4
De speeltafel in detail
Overzicht bedieningsfuncties per type
Het aantal en de plaats van de verschillende bedieningsfuncties verschilt per type. Daarom
volgt hieronder per type een afbeelding waarop de bedieningsfuncties zijn aangegeven.
Opus 5
1. Roldeksel
2. Speelhulpen
3. Registers PEDAAL
4. Lessenaar
5. Roldekselslot
6. Registers HOOFDWERK
7. Hoofdwerkklavier
8. Zwelwerkklavier
9. Registers ZWELWERK
10. Netschakelaar
11. Regelaar TRANSPOSER
12. Regelaar PITCH
13. Drukknop
• MB (Manual Bas)
14. Drukknoppen
• Vaste combinaties
15. Zweltrede ZWELWERK
16. Zweltrede HOOFDWERK + PED.
17. Pedaal
18. Drukknoppen
• 1 t.m. 7
19. Drukknop
• SET
20. Serienummerplaat
21. Externe aansluitingen
22. Regelaar AKOESTIEK
23. Regelaar VOLUME
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
5
Opus 10 en 20
De Opus 20 heeft iets meer registers dan de Opus 10. De plaats van de bedieningsfuncties
is gelijk.
1. Roldeksel
2. Speelhulpen
3. Registers PEDAAL
4. Lessenaar
5. Roldekselslot
6. Registers HOOFDWERK
7. Hoofdwerkklavier
8. Zwelwerkklavier
9. Registers ZWELWERK
10. Netschakelaar
11. Regelaar TRANSPOSER
12. Regelaar PITCH
13. Drukknoppen
• M1 t.m. M4
14. Drukknop
• FA (Fix Accessories)
15. Drukknoppen
• MB (Manual Bas)
• CF (Cantus Firmus)
16. Drukknoppen
• WM (Werckmeister)
• MT (Middentoon)
17. Drukknoppen
• Vaste combinaties
18. Zweltrede ZWELWERK
19. Zweltrede HOOFDWERK + PED.
20. Pedaal
21. Drukknoppen
• 1 t.m. 8
22. Serienummerplaat
23. Drukknop
• SET
24. Externe aansluitingen
25. Regelaar AKOESTIEK
26. Regelaar VOLUME
27. Sleutelschakelaar MEMORY LOCK
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
6
Opus 30
1. Roldeksel
2. Registers PEDAAL
3. Registers POSITIEF
4. Lessenaar
5. Roldekselslot
6. Registers HOOFDWERK
7. Positiefklavier
8. Hoofdwerkklavier
9. Zwelwerkklavier
10. Registers ZWELWERK
11. Netschakelaar
12. Regelaar PITCH
13. Regelaar TRANSPOSER
14. Drukknop
• FA (Fix Accessories)
15. Drukknoppen
• MB (Manual Bas)
• CF (Cantus Firmus)
16. Drukknoppen
• WM (Werckmeister)
• MT (Middentoon)
17. Zweltrede POS.+ZWELW.
18. Zweltrede HOOFDW.+PED.
19. Pedaal
20. Serienummerplaat
21. Externe aansluitingen
22. Sleutelschakelaar MEMORY LOCK
23. Regelaar AKOESTIEK
24. Regelaar VOLUME
25. Speelhulpen
26. Koppels
27. Drukknop
• SET
28. Drukknoppen
• 1 t.m. 8
29. Drukknoppen
• Vaste combinaties
30. Drukknoppen
• M1 t.m. M4
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
7
Speelhulpen
Het orgel is standaard voorzien van de volgende speelhulpen:
!Koppels
!Tremulanten
!Chorus
!Intonatie 2
Koppels
Alle koppels zijn volledig, d.w.z. dat alle ingedrukte toetsen gekoppeld worden.
Positief - Hoofdwerk (alleen voor Opus 30)
De koppel van het positief aan het hoofdwerk. Zodra u een toets van het hoofdwerk
indrukt, zal de daaraan gekoppelde toets van het positief meespelen. Zo kunt u de
registers van het hoofdwerk aanvullen met de registers van het positief.
Zwelwerk - Hoofdwerk
De koppel van het zwelwerk aan het hoofdwerk. Zodra u een toets van het hoofdwerk
indrukt, zal de daaraan gekoppelde toets van het zwelwerk meespelen. Zo kunt u de
registers van het hoofdwerk aanvullen met de registers van het zwelwerk.
Zwelwerk - Positief (alleen voor Opus 30)
De koppel van het zwelwerk aan het positief. Zodra u een toets van het positief indrukt, zal
de daaraan gekoppelde toets van het zwelwerk meespelen. Zo kunt u de registers van het
positief aanvullen met de registers van het zwelwerk.
Positief - Pedaal (alleen voor Opus 30)
De koppel van het positief aan het pedaal. Zodra u een toets van het pedaal indrukt, zal
de daaraan gekoppelde toets van het positief meespelen. Zo kunt u de registers van het
pedaal aanvullen met de registers van het positief.
Hoofdwerk - Pedaal
De koppel van het hoofdwerk aan het pedaal. Zodra u een toets van het pedaal indrukt,
zal de daaraan gekoppelde toets van het hoofdwerk meespelen. Zo kunt u de registers van
het pedaal aanvullen met de registers van het hoofdwerk.
Zwelwerk - Pedaal
De koppel van het zwelwerk aan het pedaal. Zodra u een toets van het pedaal indrukt, zal
de daaraan gekoppelde toets van het zwelwerk meespelen. Zo kunt u de registers van het
pedaal aanvullen met de registers van het zwelwerk.
Tremulanten
De tremulanten zijn bedoeld om bij vrij langzame zachte muziek de klank te laten golven
om zodoende het starre van de orgeltoon wat weg te nemen. Elk werk is voorzien van een
eigen tremulant.
Bij het gebruik van de koppels en/of drukknop “CF” worden de tremulanten van de
desbetreffende klavieren meegekoppeld.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
8
Chorus
Om te voorkomen dat het orgel een te star, steriel klinkend instrument zou zijn, is het
instrument zodanig ontworpen dat verschillende registers zeer licht ten opzichte van elkaar
zijn ontstemd. Deze lichte verstemmingen geven het orgel een breder”, meer “levendig
karakter. Door het inschakelen van dit register wordt dit effect versterkt.
Intonatie 2
Intonatie bepaalt de klankkleur van het orgel. In de pijporgelbouw is het intoneren een zeer
belangrijk onderdeel van het vak. Bij ieder pijporgel wordt register voor register afgeregeld
op de ruimte waarin het instrument staat.
Uw orgel is standaard uitgevoerd met twee intonaties, namelijk een romantische en een
barokke intonatie. Een romantisch orgel is over het algemeen wat “ronder” van klank,
terwijl de klankkleur van een barok geïntoneerd orgel wat helderder is. Zie verder het
hoofdstuk “Keuze van stemming”.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
9
Registers
De registers zijn uitgevoerd als zogenaamde tuimelschakelaars. Het zijn schakelaars die
na het in- of uitschakelen in de middenstand terugspringen. Daarom is in elke
tuimelschakelaar een lampje aangebracht dat gaat branden zodra het register wordt
ingeschakeld. Deze registerverlichting werkt ook bij het gebruik van vaste en vrije
combinaties.
Het laatste register van elke groep is een MIDI-register. Zie voor het gebruik hiervan het
hoofdstuk “Toepassen van MIDI”.
Bij een pijporgel schakelt u met de registers het geluid van een rij pijpen in of uit. Door het
variëren van registers kan een organist dynamische- en kleurschakeringen aanbrengen.
Dat betekent dat enige kennis nodig is van het traditionele pijporgel om goed te kunnen
registreren. U zult enigszins op de hoogte moeten zijn van klankkleuren van de
verschillende registers. Daarom heel in het kort iets over de soorten orgelregisters.
In de bijlagen treft u uitgebreide registratievoorbeelden aan.
Orgelpijpen zijn te verdelen in twee hoofdgroepen:
!labiaalpijpen
!tongwerkpijpen
Labiaalpijpen
Het principe van toonvorming bij labiaalpijpen is hetzelfde als bij de blokfluit. Labiaalpijpen
komen voor in twee uitvoeringen: open of (half) gedekt. Een voorbeeld van een
halfgedekte pijp is de Roerfluit. Op het deksel is een (open) buisje (roer) gesoldeerd. Een
voorbeeld van een open labiaalpijp is de Prestant. De pijpen van dit register staan meestal
in het front van een pijporgel. Labiaalpijpen kunnen onderverdeeld worden in de volgende
families:
Prestanten
Tot de prestantfamilie behoren de Prestant, Octaaf, Quint, Superoctaaf, Mixtuur, Scherp,
Cimbel, Ruispijp en Sesquialter. Bij deze laatste vijf registers klinken er meerdere pijpen
(van verschillende toonhoogte) per toets. Ze worden samengestelde vulstemmen
genoemd.
Strijkers
Tot de familie van de eng-gemensureerde, open labiaalpijpen behoren de strijkende
registers zoals: Viola di Gamba en Salicionaal.
Fluiten
Tot de fluitregisters, zowel open als gedekt, van metaal of van hout, behoren o.a.: Holpijp,
Gedekt, Bourdon, Subbas, Nasard, Spitsfluit, Gemshoorn, Roerfluit.
Tongwerkpijpen
Bij een tongwerkpijp wordt door de voetopening de wind de keel ingestuwd; hierdoor wordt
de tong in trilling gebracht. Deze trilling wordt door de luchtkolom in de ‘beker’ versterkt en
‘gekleurd’. Tot de tongpijpen met een lange trechtervormige beker behoren: Bazuin,
Trompet, Schalmei, enz. Tot de groep met een cilindrische beker: Fagot, Dulciaan,
Kromhoorn, enz. Tot de groep met een korte beker: Regaal, Vox Humana, Ranket enz.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
10
Overzicht registers per type
Een overzicht van registers per orgel type treft u aan in de bijlagen bij de
registratievoorbeelden. Bij de verschillende registernamen staat meestal een aanduiding
voor de voethoogte, b.v. 8 voet. Dat betekent dat de grootste pijp (groot-C) van dit open
register 8 voet (dat is ongeveer 240 cm) lang is. Een register met de aanduiding 16 voet
klinkt een octaaf lager.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
11
Volumeregeling
Het volume is op de volgende manieren instelbaar:
Regelaar VOLUME
Met de regelaar VOLUME stelt u het totaal volume in, onafhankelijk van de stand van de
zweltreden. Deze regelaar heeft dus invloed op alle werken.
Zweltrede hoofdwerk+pedaal
Met de linker zweltrede regelt u tegelijkertijd het volume van het hoofdwerk en het pedaal.
Zweltrede zwelwerk+positief
Met de rechter zweltrede stelt u het volume in van het zwelwerk en tegelijkertijd van het
positief (dit laatste is alleen van toepassing bij de Opus 30).
Beide zweltreden werken onafhankelijk van de stand van de regelaar VOLUME.
Drukknoppen
WM = Werckmeister
Door het indrukken van deze knop kiest u voor de Werckmeister III stemming. Zie verder
bij het hoofdstuk “Keuze van stemming”.
MT = Middentoon
Door het indrukken van deze knop kiest u voor de Middentoonstemming. Zie verder bij het
hoofdstuk “Kiezen van stemming”.
MB = Manual Bas
Door het indrukken van deze knop wordt het pedaal gekoppeld aan het hoofdwerkklavier.
Als u op het hoofdwerk een akkoord speelt, wordt de laagste toon van dat akkoord
gekoppeld vanaf het pedaal aan het hoofdwerk.
CF = Cantus Firmus
Door het indrukken van deze knop wordt het zwelwerk aan het hoofdwerk gekoppeld. Als
u op het hoofdwerk een akkoord speelt, wordt de hoogste toon van dat akkoord gekoppeld
vanaf het zwelwerk aan het hoofdwerk. Op deze manier wordt het effect bereikt van een
uitkomende stem. Bij gebruik van het koppel “Zwelwerk-Hoofdwerk” heeft deze functie
geen effect.
FA = Fix Accessories (vastzetten speelhulpen)
Bij het gebruik van de koppels en de tremulanten in de vaste combinaties (presets) of vrije
combinaties (setzer-combinaties) of bij het gebruik van de drukknop “0" zullen deze mee
veranderen. Indien u dit niet wenst, kunt u dit voorkomen door de FA-knop in te drukken.
Zolang deze knop ingedrukt is, kunnen de koppels en de tremulanten alleen handmatig
aan- en uitgezet worden.
SET
Een drukknop voor het programmeren van setzer-combinaties. Zie verder bij Gebruik van
het setzer”.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
12
1 t.m. 8
Drukknoppen waarmee u een zelfgekozen registratie opslaat in het geheugen door deze
een nummer (1 t.m. 8) te geven binnen een geheugengroep. Deze drukknoppen hebt u
ook weer nodig om de in het geheugen opgeslagen registraties op te roepen. Zie verder
bij “Gebruik van het setzer”.
M1 t.m. M4
Drukknoppen waarmee u een zelfgekozen registratie bewaart onder een geheugengroep
(M1 t.m. M4). Deze drukknoppen hebt u ook weer nodig om de in het geheugen
opgeslagen registraties op te roepen. Zie verder bij “Gebruik van het setzer”.
PP t.m. T
De vaste combinaties (presets) zijn registergroepen, ingesteld volgens vaste muzikale
normen, beginnend bij PP (pianissimo: zeer zacht) tot en met T (tutti: zeer sterk).
De werking van de T knop is tweeledig. Wanneer u speelt met een zelfgekozen registratie
of met een vaste combinatie (PP t.m. T) krijgt u door het indrukken van de T knop het volle
werk; de normale werking van deze knop. Door echter nogmaals deze knop in te drukken,
krijgt u de voorgaande registratie terug.
Deze vaste combinaties zijn bij de bouw van het orgel vastgelegd en kunnen niet meer
door de gebruiker veranderd worden.
Bij het indrukken van één van de preset-knoppen ziet u aan de oplichtende registers welke
registers ingeschakeld zijn. Het is ook mogelijk om binnen een vaste combinatie handmatig
registers in- of uit te schakelen.
0
Rechts naast de T-knop van de vaste combinaties zit de 0-knop (oplosser).
Ook deze knop heeft een tweeledige functie. Het kan voorkomen dat u een vaste
combinatie hebt gekozen of met de hand een register aanzet en dit niet is wat u bedoelde.
Door de 0 knop kort in te drukken maakt u de laatste wijziging ongedaan.
Voorbeeld
U speelt met de registratie FLUIT 8', FLUIT 4' en FLUIT 2'. Na enige tijd schakelt u de
PRESTANT 8' en de PRESTANT 4' erbij. Uiteraard zit er een (ook al is het een zeer korte)
tijd tussen het bijschakelen van de PRESTANT 8' en de PRESTANT 4'.
Door nu de 0 knop kort in te drukken, zal alleen de PRESTANT 4' uitgeschakeld worden
(laatste wijziging ongedaan maken). Het is dus niet zo dat zowel de PRESTANT 8' als de
PRESTANT 4' uitgeschakeld worden (vanuit de organist gezien zou dit namelijk de vorige
registratie zijn). Het orgel “ziet” als het ware de registratie FLUIT 8', FLUIT 4', FLUIT 2',
PRESTANT 8' als “vorige keuze”, terwijl de organist de registratie FLUIT 8', FLUIT 4',
FLUIT 2' als “vorige keuze” ziet.
Als u de 0 knop langer indrukt, worden - op enkele uitzonderingen na - alle ingeschakelde
registers in één keer uitgeschakeld. Uitzonderingen zijn: de koppels en de tremulanten
indien de FA-knop is ingedrukt en de registers Chorus, Intonatie 2 en de MIDI-registers.
TA = Tongwerken af
Geheel rechts van de vaste combinaties bevindt zich de knop TA (Tongwerken af). Door
deze knop in te drukken worden alle tongwerken in één keer uitgeschakeld. Zolang de
TA knop is ingedrukt, kunnen geen tongwerken worden ingeschakeld.
Regelaars
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
13
PITCH
Met deze regelaar kunt u de stemming van het orgel traploos een kwarttoon verlagen of
verhogen. Deze regelaar heeft een middenstand indicatie. Dit betekent dat deze regelaar
bij het verdraaien voelbaar in de middenstand klikt. Deze middenstand is bedoeld om het
orgel (met de regelaar “TRANSPOSER” op stand 0) te kunnen stemmen op A=440 Hz.
TRANSPOSER
Met deze regelaar is het mogelijk het orgel te transponeren. Dat wil zeggen: Met deze
regelaar kan het orgel 1, 2 of 3 vaste halve tonen lager of hoger gestemd worden. Staat
de regelaar in stand 0 dan staat het orgel op de normale stemming A=440 Hz, mits de
regelaar PITCH in de middenstand staat.
Met gebruikmaking van de TRANSPOSER in combinatie met de regelaar PITCH kan het
orgel traploos drie halve tonen omhoog of omlaag gestemd worden.
AKOESTIEK
Het ingebouwde digitale akoestiek-effect zorgt voor een ruimtelijke weergave van de
orgelklank. Met deze regelaar kunt u het volume van de akoestiek traploos regelen. Om
het akoestiek-effect geheel uit te schakelen dient u de regelaar geheel linksom te draaien.
Sleutelschakelaar
MEMORY LOCK
Om zelf gekozen registraties op te slaan moet het geheugen met deze schakelaar “open”
gezet worden. Dit geldt ook als u opgeslagen registraties wilt wijzigen. Zie verder bij
“Gebruik van het setzer”.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
14
Externe aansluitingen
Links onder de speeltafel bevinden zich de volgende externe aansluitingen:
MIDI IN
Voor het ontvangen van MIDI-codes van andere apparaten.
MIDI THRU
Voor het doorgeven van binnenkomende MIDI-codes van andere apparaten.
MIDI OUT
Voor het verzenden van MIDI-codes naar andere apparaten.
AUX IN
Deze ingang is bedoeld om het geluid van een extern apparaat via de versterkers van het
orgel weer te geven. Zo kan b.v. een expander, die via de MIDI OUT van het orgel wordt
aangestuurd, afgespeeld worden via de luidsprekers van het orgel.
Het volume van het apparaat dat via de AUX IN is aangesloten, kan niet met de zweltredes
of de regelaar VOLUME geregeld worden (behalve als het externe apparaat via de MIDI
OUT van het orgel wordt aangestuurd).
AUX OUT
Deze uitgang is bedoeld voor het aansluiten van een externe versterker (stereo).
EXT. REV.
Deze aansluiting EXTERN REVERB is specifiek bestemd voor het aansluiten van een
JOHANNUS externe akoestiek. Dit is een systeem dat m.b.v. vier losse luidsprekerboxen,
in de ruimte waar het orgel staat, de ruimtewerking van een concertzaal of kathedraal
nabootst. Afgeraden wordt om deze uitgang te gebruiken voor andere doeleinden.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
15
PHONES
Dit is de aansluiting voor de hoofdtelefoon (stereo) en geschikt voor hoofdtelefoons met
een impedantie tot 2000Ω. Bij gebruik van een z.g. laag-ohmige hoofdtelefoon (8Ω) kan
het zijn dat het volume te hard is. Dit is bij te regelen met de regelaar VOLUME.
Bij gebruik van de hoofdtelefoon worden de luidsprekers van het orgel automatisch
uitgeschakeld. De verschillende luidsprekerkanalen worden nu gelijkmatig over de twee
hoofdtelefoonkanalen verdeeld.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
16
Keuze van stemming
Stemming of temperatuur is de rangschikking van tonen in een octaaf. Die indeling is in
de loop der tijden voortdurend veranderd, aangepast aan veranderende smaak, aan
andere en nieuwe instrumenten.
Op dit instrument kunt u kiezen uit de volgende stemmingen:
!Evenredig zwevende stemming
!Werckmeister III stemming
!Middentoonstemming
Evenredig zwevende stemming
Tegenwoordig is de meest gebruikte en algemeen aanvaarde stemming de evenredig
zwevende stemming”. Dit is een stemming waarbij alle 12 kwinten evenveel te klein zijn en
alle tertsen evenveel te groot om het octaaf rein te houden. Het orgel is standaard op deze
stemming ingesteld. Daarbij hebt u de keuze uit een romantische intonatie en een barokke
intonatie. Op een instrument gestemd volgens dit principe kunt u muziek in alle
toonsoorten spelen.
Werckmeister III stemming
Andreas Werckmeister introduceerde zijn stemming omstreeks 1691 in Duitsland. Bij deze
stemming zijn de meest gebruikte tertsen toch tamelijk rein. Iedere toonsoort heeft een
specifiek eigen karakter. Dit is in de hoog- en laat-Barok, en ook nog daarna, specifiek
uitgebuit. Johann Mattheson schrijft in 1713 dat b.v. f-klein gebruikt wordt om gelaten,
diepe, zware, met vertwijfeling gepaard gaande doodsangst uit te drukken. Volgens hem
is C-groot vrijpostig, maar niet ongeschikt om ook vreugdegevoelens te uiten. Deze
stemming komt goed tot zijn recht als u knop WM indrukt en speelhulp Intonatie 2"
inschakelt.
Middentoonstemming
Bij de middentoonstemming worden de meest gebruikte grote tertsen rein gestemd (b.v.
c-e, d-fis enz). Omdat reine tertsen in een akkoord met kwinten en tertsen bepalender zijn
voor het rein klinken van het akkoord, ervaren we de akkoorden met reine tertsen in deze
middentoonstemming als zeer rustgevend. Speelt u in een middentoonstemming een
chromatische toonladder, dan blijken er duidelijke verschillen te zijn tussen deze halve
tonen. Het is in de middentoonstemming onmogelijk reine klinkende grote drieklanken te
realiseren op de tonen as, fis, gis en b.
Deze middentoonstemming was (met enkele aanpassingen) tot ca. 1650 algemeen in
gebruik. Muziek, in deze tijd geschreven, gaat van deze stemming uit, buit de
mogelijkheden ervan maximaal uit, en omzeilt de onmogelijkheden. Omdat de halve tonen
verschillende zijn, klinken chromatische passages heftig; en die mogelijkheid is veel
uitgebuit als heftige gevoelens bij de toehoorders opgeroepen moesten worden. Want hoe
‘valser’ de samenklank, des te heviger de gemoedsbeweging.
En zo zijn in de muziek uit die periode van ca. 1550-1650 vele voorbeelden te vinden waar
ook van de minder reine samenklanken om expressieve redenen gebruik gemaakt is.
Componisten die leefden en werkten in deze tijd waren b.v. Michael Praetorius (1571-
1621) en Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621).
Dit repertoire heeft in feite een middentoonstemming nodig, die er een extra dimensie aan
verleent. In onze evenredig zwevende stemming klinkt dit repertoire veel vlakker en gaat
er daardoor een wezenlijke dimensie verloren.
Deze stemming komt goed tot zijn recht als u knop MT indrukt en speelhulp Intonatie 2"
inschakelt.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
17
Gebruik van het setzer
Wat zijn setzer-combinaties?
Setzer-combinaties zijn een bijzondere vorm van vaste combinaties (presets). De
combinatie van registers bij de vaste combinaties ligt vast. Bij de setzer-combinaties kunt
u zelf registraties samenstellen, in het geheugen opslaan en weer oproepen. Dit is vooral
nuttig als er veel verschillende registraties voorkomen bij het spelen van een muziekstuk.
Het maakt de hulp van registranten overbodig.
Het geheugen waarin de setzer-combinaties zijn opgeslagen is zodanig beveiligd dat de
opgeslagen registraties niet verloren gaan wanneer u het orgel uitschakelt of wanneer de
stekker uit de wandcontactdoos wordt gehaald.
Onderdelen van het setzer zijn:
!Sleutelschakelaar MEMORY LOCK
!Drukknoppen M1 - M4 (niet bij Opus 5)
!Drukknop SET
!Drukknoppen 1 t.m. 8 (Opus 5: drukknoppen 1 t.m. 7)
Met het setzer kunt u 32 zelfgekozen registraties in een geheugen opslaan
(programmeren). Deze registraties zijn op elk gewenst moment oproepbaar. Het setzer is
opgebouwd uit vier geheugengroepen (drukknoppen M1 t.m. M4). Elke geheugengroep
heeft acht plaatsen (drukknoppen 1 t.m. 8). Op elke plaats kunt u een zelfgekozen
registratie opslaan. Alleen de speelhulpen Chorus, Intonatie 2 en de MIDI-registers kunt
u niet opslaan in het setzer.
Bij de Opus 5 kunt u zeven zelfgekozen registraties in het geheugen opslaan.
Programmeren setzer-combinaties
Een setzer-combinatie programmeert u als volgt:
1. Zet het geheugen ‘open’ door de sleutelschakelaar MEMORY LOCK een kwart slag
rechtsom te draaien.
2. Kies de gewenste registratie die u wilt opslaan in het geheugen.
3. Kies een geheugengroep (b.v. M2).
4. Druk op SET (blijf deze indrukken) en kies vervolgens de geheugenplaats (druk b.v.
knop 3 in).
5. Laat eerst de knop voor de geheugenplaats (in dit voorbeeld 3) los en pas daarna de
knop SET.
6. Zet het geheugen ‘dicht’ door sleutelschakelaar MEMORY LOCK een kwart slag
linksom te draaien (en haal de sleutel eventueel uit de schakelaar).
7. Schrijf de zojuist geprogrammeerde combinatie op (b.v. M2-3 in het muziekstuk waar
u die registratie wilt gebruiken).
De zelfgekozen registratie is nu opgeslagen in geheugengroep 2 op plaats 3.
Bij de Opus 5 gaat het programmeren van de setzer-combinaties iets anders en wel als
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
18
volgt:
1. Kies de gewenste registratie die u wilt opslaan in het geheugen.
2. Druk op SET (blijf deze indrukken) en kies vervolgens de geheugenplaats (druk b.v.
knop 3 in).
3. Laat eerst de knop voor de geheugenplaats (in dit voorbeeld 3) los en pas daarna de
knop SET.
De zelfgekozen registratie is nu opgeslagen in geheugenplaats 3.
Oproepen setzer-combinaties
Voor het oproepen van de zelfgekozen registraties is het niet nodig om het geheugen open
te zetten met de sleutelschakelaar MEMORY LOCK. Oproepen gaat als volgt:
1. Bepaal de setzer-combinatie die u wilt oproepen (b.v. M2-3).
2. Kies de geheugengroep (b.v. M2).
3. Kies vervolgens de geheugenplaats (druk b.v. knop 3 in).
In de opgeroepen registratie kunt u handmatig registers toevoegen of uitschakelen.
Bij de Opus 5 gaat het oproepen van de geprogrammeerde registraties iets anders en wel
als volgt:
1. Bepaal de setzer-combinatie die u wilt oproepen (b.v. 3).
2. Kies de geheugenplaats (b.v. 3).
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
19
Toepassen van MIDI
Wat is MIDI?
MIDI is de afkorting van Musical Instruments Digital Interface. Met MIDI kunnen
muziekinstrumenten onderling aan elkaar gekoppeld worden of aan een computer. Zo is
het b.v. mogelijk om spelend op uw orgel tegelijkertijd een synthesizer of expander te
bespelen. De MIDI standaard is gedeeltelijk op hardware gebaseerd. Daarnaast is het een
beschrijving van de manier waarop muziek en geluid worden vertaald en gecommuniceerd
tussen apparaten die uitgevoerd zijn met MIDI functionaliteit. De MIDI codes die het
JOHANNUS orgel kan versturen vertellen b.v. welke toets is ingedrukt.
De onderdelen die te maken hebben met MIDI zijn:
!MIDI-aansluitingen (MIDI IN, MIDI THRU, MIDI OUT).
!MIDI-registers.
!Een apparaat (b.v. synthesizer) dat u via MIDI wilt koppelen.
!Aansluitkabels.
De MIDI-registers treft u aan als laatste in de groep registers van het pedaal, hoofdwerk,
zwelwerk en positief (alleen bij Opus 30).
De MIDI-registers hebben een nummer. Zo heeft het register MIDI Hoofdwerk bij de Opus
5, 10 en 20 nummer 1 (bij de Opus 30 heeft MIDI Hoofdwerk nummer 2). Dit nummer geeft
het kanaal aan waarover de toetsinformatie wordt verstuurd als u op het hoofdwerk speelt.
MIDI heeft namelijk 16 kanalen waarover informatie verstuurd kan worden. Met de MIDI-
registers bepaalt u of vanaf het klavier voor het hoofdwerk of zwelwerk of vanaf het pedaal
MIDI-signalen met toetsinformatie naar andere apparaten wilt versturen.
Hoe en wat aansluiten?
Stel u wilt drie expanders aansluiten op uw orgel. Eén wilt u kunnen bespelen vanaf het
hoofdwerkklavier, de andere vanaf het zwelwerkklavier en de derde vanaf het pedaal.
Ga dan als volgt te werk:
1. Sluit de expanders aan m.b.v. de MIDI-kabels (DIN-kabels).
2. Schakel register MIDI Hoofdwerk 1 in. De bijbehorende expander moet dan zodanig
ingesteld zijn dat hij alleen signalen ontvangt via kanaal 1.
3. Schakel register MIDI Zwelwerk 2 in. Let op de instelling van bijbehorende expander.
4. Schakel register MIDI Pedaal 3 in. Let op de instelling van bijbehorende expander.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
20
Uitbreidingen op het orgel
Afhankelijk van uw keuze kan uw instrument uitgevoerd zijn met een aantal uitbreidingen.
Deze uitbreidingen worden hieronder beschreven.
Register-module
De registers zijn te bespelen vanaf het zwelwerk (Opus 5, 10 en 20) of vanaf het positief
(Opus 30). De registers kunnen gezien worden als een uitbreiding van het desbetreffende
werk.
Generaal Crescendo
Deze uitbreiding betekent dat het instrument is uitgevoerd met een extra zwelpedaal; het
generaal crescendo pedaal.
Met het generaal crescendo kunt u in 10 stappen registers inschakelen van zeer zacht
(pianissimo) tot tutti (zeer sterk). De 10 stappen van het generaal crescendo zijn vooraf
ingesteld volgens muzikale normen.
Het generaal crescendo heeft altijd voorrang boven handregistraties, vaste combinaties
en setzer-combinaties. Ook kunnen de door het generaal crescendo ingeschakelde
registers niet met drukknop 0 uitgezet worden. Binnen een generaal crescendo kunnen wel
registers extra ingeschakeld worden. Tongwerken die door het generaal crescendo pedaal
ingeschakeld zijn, kunnen met drukknop TA uitgeschakeld worden.
De standaard ingestelde registraties van elke stap binnen het generaal crescendo kunnen
niet door de gebruiker gewijzigd worden.
Voetpistons
Afhankelijk van uw keuze kan het orgel uitgebreid zijn met de volgende voetschakelaars:
KOPPEL pistons
Met deze voetpistons kunt u de koppels bedienen. Als een koppel is uitgeschakeld, kunt
u deze met de desbetreffende voetpiston weer inschakelen. Het omgekeerde is ook
mogelijk.
TUTTI piston
Deze voetpiston heeft dezelfde functie als drukknop T van de vaste combinaties.
SETZER pistons
Deze voetpistons hebben dezelfde functies als de drukknoppen 1 t.m. 8.
Uitbreiding setzer
Bij een standaard Opus-uitvoering heeft u de beschikking over 32 zelf te programmeren
setzer-combinaties. Dit kan uitgebreid zijn met 32 geheugenplaatsen per werk. Dit betekent
32 geheugenplaatsen voor het pedaal, 32 voor het hoofdwerk, 32 voor het zwelwerk en
voor de Opus 30 ook 32 voor het positief.
De zogenaamde separaten kunnen afzonderlijk geprogrammeerd worden. Het
programmeren en oproepen van de separaten gaat op dezelfde manier als beschreven in
het hoofdstuk “Gebruik van het setzer”.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
21
Extern weergavesysteem
Het orgel kan ook uitgebreid zijn met een extern weergavesysteem in de vorm van b.v. een
pijpenfront waarachter diverse luidsprekers aanwezig zijn. Aan de achterkant van het orgel
is daarvoor dan een aansluiting (een z.g. octal socket) aanwezig. Met behulp van een
speciale kabel kunt u het weergavesysteem via deze aansluiting koppelen aan uw orgel.
In dat geval zal op het instrument ook een 3-standen schakelaar te vinden zijn.
De 8 pennen van de octal-socket zijn volgens onderstaande tabel aangesloten:
Nummer Kanaal Orgeltype
1
2
Massa (–) kanaal 1
Signaal (+) kanaal 1
Opus
5,10,20,30
3
4
Massa (–) kanaal 2
Signaal (+) kanaal 2
Opus
5,10,20,30
5
6
Massa (–) kanaal 3
Signaal (+) kanaal 3
Opus
5,10,20,30
7
8
Massa (–) kanaal 4
Signaal (+) kanaal 4
Opus
10,20,30
3-standen schakelaar
Met deze schakelaar kunt u kiezen tussen de luidsprekers van het orgel en het front.
De schakelaar heeft de volgende standen:
Stand A
Het geluid wordt weergegeven via de luidsprekers in het orgel en niet via het front.
Stand AB
Het geluid wordt zowel weergegeven via de luidsprekers van het orgel als van het front.
Het door de orgelluidsprekers weergegeven geluid is zachter dan in de A-stand.
Stand B
Het geluid wordt nu alleen weergegeven via de luidsprekers van het front.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
22
Onderhoud
Het meubel is deels afgewerkt met houtfineer en deels met massief hout.
Het meubel kunt u droog afnemen met een gewone stofdoek of met een licht vochtige
doek of zeem en daarna droogwrijven met een niet-pluizende doek.
Wij raden het gebruik van meubel- of teakolie af, omdat dit een schadelijk invloed heeft op
de lak. Direct zonlicht kan het meubel doen verkleuren. Dit geldt in het bijzonder voor blank
eiken meubels.
De toetsen kunnen behandeld worden als het meubel. Kleine krasjes op de toetsen, die
op den duur door het bespelen van het instrument ontstaan, kunt u wegwerken met
autopolish. Probeer NOOIT vlekken te verwijderen met agressieve vloeistoffen als thinner,
aceton e.d. Deze zullen het instrument onherroepelijk beschadigen.
Garantie
U heeft bij de aankoop van uw JOHANNUS Orgel een garantiebewijs gekregen. Lees de
garantiebepalingen zorgvuldig door en stuur het onderste deel van het garantiebewijs zo
spoedig mogelijk naar JOHANNUS Orgelbouw b.v. te Ede. Nogmaals willen wij uw
aandacht vestigen op het feit dat veranderingen aan het orgel of ondeskundige
behandeling de garantie kunnen doen vervallen.
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
23
Bijlagen
Technische gegevens
Opus
5
Opus
10
Opus
20
Opus
30
Stemmen:
Romantisch
Barok
19
19
26
26
34
34
38
38
Manualen (kerkorgeltoucher):
5 octaven (C-c++++) kunststof
5 octaven (C-c++++) hout
2
optie
2
optie
2
optie
3
optie
Versterkers/kanalen (50 Watt maximaal, 8Ω elk) 3 4 4 4
Akoestiek (traploos regelbaar volume) ! ! ! !
Transposer (6 stappen +/- 3 halve tonen) ! ! ! !
Pitch (+/- ¼ toon traploos regelbaar) ! ! ! !
Vaste combinaties (Presets) PP-P-MF-F-FF-T ! ! ! !
Vrije combinaties (Setzer) 7 32 32 32
Generaal volume (MIDI gestuurd) ! ! ! !
Zwellen (MIDI gestuurd) 2 2 2 2
3-standen schakelaar voor externe luidsprekers optie optie optie optie
Voetpistons optie optie optie optie
Pedaal:
13-tonig (C-c)
27-tonig recht (C-d’)
30-tonig recht (C-f’)
30-tonig concaaf (C-f’)
32-tonig concaaf (C-g’)
32-tonig RACO (C-g’)
32-tonig AGO (C-g’)
optie
optie
!
optie
optie
optie
optie
optie
optie
!
optie
optie
optie
optie
optie
optie
!
optie
optie
optie
optie
-
-
!
optie
optie
optie
optie
Speelhulpen:
Koppels
Tremulanten
Chorus (lichte ontstemming tussen registers)
MB = Manuaal Bas
CF = Cantus Firmus
FA = Fix Accessoires (vastzetten speelhulpen)
TA = Tongwerken Af
0 = Reset knop
3
2
!
!
-
-
-
!
3
2
!
!
!
!
!
!
3
2
!
!
!
!
!
!
6
3
!
!
!
!
!
!
Stemmingen:
Gelijkzwevend
Werckmeister III
Middentoon
!
-
-
!
!
!
!
!
!
!
!
!
Externe aansluitingen:
MIDI In-Thru-Out
Hoofdtelefoon Stereo tot 2kΩ
External Reverb 470Ω/300mV
Aux In1kΩ/70mV (stereo)
Aux Out 470Ω/300mV (stereo)
luidspreker uitgang 8Ω
!
!
!
!
!
optie
!
!
!
!
!
optie
!
!
!
!
!
optie
!
!
!
!
!
optie
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
24
Technische gegevens meubel
Opus
5
Opus
10
Opus
20
Opus
30
Meubel:
Oud Hollands of Blank Eiken
Andere kleur of houtsoort
Houten roldeksel
Houten zweltreden
Pedaalverlichting
Bank met opbergvak
Bank met deksel
Bank verstelbaar in hoogte
!
optie
!
optie
!
!
optie
optie
!
optie
!
optie
!
!
optie
optie
!
optie
!
optie
!
!
optie
optie
!
optie
!
optie
!
!
optie
optie
Afmeting:
Hoogte (zonder lessenaar)
Hoogte (met lessenaar)
Breedte (27-tonig recht pedaal)
Breedte (30-tonig recht pedaal)
Diepte (zonder pedaal)
Diepte (met 27/30-tonig recht pedaal)
117 cm
139 cm
114 cm
132 cm
63 cm
91 cm
117 cm
139 cm
114 cm
132 cm
63 cm
91 cm
117 cm
139 cm
114 cm
132 cm
63 cm
91 cm
124 cm
146 cm
-
139 cm
74 cm
94 cm
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
25
MIDI Implementatiekaarten
JOHANNUS Organ Date: June 1998
OPUS 5 MIDI Implementation Chart Version 3.00
Functions Transmitted Recognized Remarks
Basic Default
Channel Changes
1
1, 2, 3, 12
1, 2, 3
1, 2, 3, 12
N
1 = Great
2 = Swell
3 = Pedal
12 = Stops
Default
Mode Messages
Altered
Mode 3
N
* * * * * * * *
Mode 3
N
N
Note
Number True voice
36 - 96
* * * * * * * *
36 - 96
36 - 96
Velocity Note ON
Note OFF
9nH (v=64)
9nH (v=0)
9nH v=1 - 127
9nH v=0, 8nH v=* *=irrelevant
After Keys
Touch Channels
N
N
N
N
Pitch Bend N N
7
Control 11
Change 100/101/6
100/101/6
Y
Y
Y
Y
Y
Y
N
N
General volume
Expression pedals
Pitch
Transposer
Program
Change :True#
0 - 30
2
* * * * * * * *
0 - 30
2
0 - 30
2
0 - 4 Stops Pedal
6 - 13 Stops Great
15 - 23 Stops Swell
24 - 30 Accessories
3
System Exclusive Y Y All stops off
:Song Pos
Common :Song Sel
:Tune
N
N
N
N
N
N
System :Clock
Real Time :Commands
N
N
N
N
:Reset All Controller
:Local On/OFF
Aux :All Notes OFF
:Active Sense
:Reset
N
N
N
N
N
N
N
Y
N
N
Notes
1
Only note events can be changed
2
Except 5 and 14
3
Couplers, Tremulants, Chorus and Intonation 2
Mode 1: OMNY ON, POLY Mode 2: OMNY ON, MONO Y = YES
Mode 3: OMNY OFF, POLY Mode 4: OMNY OFF, MONO N = NO
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
26
JOHANNUS Organ Date: June 1998
OPUS 10 MIDI Implementation Chart Version 3.00
Functions Transmitted Recognized Remarks
Basic Default
Channel Changes
1
1, 2, 3, 12
1, 2, 3
1, 2, 3, 12
N
1 = Great
2 = Swell
3 = Pedal
12 = Stops
Default
Mode Messages
Altered
Mode 3
N
* * * * * * * *
Mode 3
N
N
Note
Number True voice
36 - 96
* * * * * * * *
36 - 96
36 - 96
Velocity Note ON
Note OFF
9nH (v=64)
9nH (v=0)
9nH v=1 - 127
9nH v=0, 8nH v=* *=irrelevant
After Keys
Touch Channels
N
N
N
N
Pitch Bend N N
7
Control 11
Change 100/101/6
100/101/6
Y
Y
Y
Y
Y
Y
N
N
General volume
Expression pedals
Pitch
Transposer
Program
Change :True#
0 - 38
2
* * * * * * * *
0 - 38
2
0 - 38
2
0 - 8 Stops Pedal
10 - 19 Stops Great
21 - 30 Stops Swell
32 - 38 Accessories
3
System Exclusive Y Y All stops off
:Song Pos
Common :Song Sel
:Tune
N
N
N
N
N
N
System :Clock
Real Time :Commands
N
N
N
N
:Reset All Controller
:Local On/OFF
Aux :All Notes OFF
:Active Sense
:Reset
N
N
N
N
N
N
N
Y
N
N
Notes
1
Only note events can be changed
2
Except 9, 20 and 31
3
Couplers, Tremulants, Chorus and Intonation 2
Mode 1: OMNY ON, POLY Mode 2: OMNY ON, MONO Y = YES
Mode 3: OMNY OFF, POLY Mode 4: OMNY OFF, MONO N = NO
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
27
JOHANNUS Organ Date: June 1998
OPUS 20 MIDI Implementation Chart Version 3.00
Functions Transmitted Recognized Remarks
Basic Default
Channel Changes
1
1, 2, 3, 12
1, 2, 3
1, 2, 3, 12
N
1 = Great
2 = Swell
3 = Pedal
12 = Stops
Default
Mode Messages
Altered
Mode 3
N
* * * * * * * *
Mode 3
N
N
Note
Number True voice
36 - 96
* * * * * * * *
36 - 96
36 - 96
Velocity Note ON
Note OFF
9nH (v=64)
9nH (v=0)
9nH v=1 - 127
9nH v=0, 8nH v=* *=irrelevant
After Keys
Touch Channels
N
N
N
N
Pitch Bend N N
7
Control 11
Change 100/101/6
100/101/6
Y
Y
Y
Y
Y
Y
N
N
General volume
Expression pedals
Pitch
Transposer
Program
Change :True#
0 - 46
2
* * * * * * * *
0 - 46
2
0 - 46
2
0 - 8 Stops Pedal
10 - 23 Stops Great
25 - 38 Stops Swell
40 - 46 Accessories
3
System Exclusive Y Y All stops off
:Song Pos
Common :Song Sel
:Tune
N
N
N
N
N
N
System :Clock
Real Time :Commands
N
N
N
N
:Reset All Controller
:Local On/OFF
Aux :All Notes OFF
:Active Sense
:Reset
N
N
N
N
N
N
N
Y
N
N
Notes
1
Only note events can be changed
2
Except 9, 24, and 39
3
Couplers, Tremulants, Chorus and Intonation 2
Mode 1: OMNY ON, POLY Mode 2: OMNY ON, MONO Y = YES
Mode 3: OMNY OFF, POLY Mode 4: OMNY OFF, MONO N = NO
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
28
JOHANNUS Organ Date: June 1998
OPUS 30 MIDI Implementation Chart Version 3.00
Functions Transmitted Recognized Remarks
Basic Default
Channel Changes
1
1, 2, 3, 4, 12
1, 2, 3, 4
1, 2, 3, 4, 12
N
1 = Choir
2 = Great
3 = Swell
4 = Pedal
12 = Stops
Default
Mode Messages
Altered
Mode 3
N
* * * * * * * *
Mode 3
N
N
Note
Number True voice
36 - 96
* * * * * * * *
36 - 96
36 - 96
Velocity Note ON
Note OFF
9nH (v=64)
9nH (v=0)
9nH v=1 - 127
9nH v=0, 8nH v=* *=irrelevant
After Keys
Touch Channels
N
N
N
N
Pitch Bend N N
7
Control 11
Change 100/101/6
100/101/6
Y
Y
Y
Y
Y
Y
N
N
General volume
Expression pedals
Pitch
Transposer
Program
Change :True#
0 - 60
2
* * * * * * * *
0 - 60
2
0 - 60
2
0 - 8 Stops Pedal
10 - 18 Stops Choir
20 - 31 Stops Great
33 - 44 Stops Swell
48 - 53 Accessories
3
56 - 60 Accessories
4
System Exclusive Y Y All stops off
:Song Pos
Common :Song Sel
:Tune
N
N
N
N
N
N
System :Clock
Real Time :Commands
N
N
N
N
:Reset All Controller
:Local On/OFF
Aux :All Notes OFF
:Active Sense
:Reset
N
N
N
N
N
N
N
Y
N
N
Notes
1
Only note events can be changed
2
Except 9, 19, 32, 45-47 and 54-55
3
Couplers
4
Tremulants, Chorus and Intonation 2
Mode 1: OMNY ON, POLY Mode 2: OMNY ON, MONO Y = YES
Mode 3: OMNY OFF, POLY Mode 4: OMNY OFF, MONO N = NO
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
29
Registratievoorbeelden
Registratievoorbeelden Opus 5
ppp
pp
p
mf
f
ff
t
Uitkomend op Hoofdwerk
Uitkomend op Zwelwerk
Trio 1
Trio 2
Romantisch
Plenum
PEDAAL
Subbas 16' MMMMMMMMMMFMM
Prestant 8' FFFMMMMFFFFFM
Gedekt 8' FFMMMMMMFMMFF
Fagot 16' FFFFFFMFFFFFF
HOOFDWERK
Prestant 8' FFFMMMMMFFFFM
Roerfluit 8' MMMMMMMFMMMMF
Octaaf 4' FFFMMMMFFFFFM
Octaaf 2' FFFFFMMFFMFFM
Sesquialter II FFFFFFFMFFFFF
Mixtuur II-IV FFFFFFMFFFFFM
Trompet 8' FFFFFFMFFFFFF
ZWELWERK
Holpijp 8' FMMMMMMMFMFMM
Viola di Gamba 8' MMMMMMMFFFMMF
Vox Celeste 8' FFFFFFFFFFFMF
Koppelfluit 4' FFMMMMMMFMFFM
Quintfluit 2
2
/
3
FFFFMMMFFMFFM
Woudfluit 2' FFFFMMMFFFFFM
Nasard 1
1
/
3
FFFFFFMFFMFFM
Hobo 8' FFFFMMMFMFFFF
SPEELHULPEN
Zwelwerk-Hoofdwerk FMMMMMMMFFFMM
Hoofdwerk-Pedaal FFMMMMMFMFFMM
Zwelwerk-Pedaal MMMMMMMMFFFMM
Tremulant Hoofdwerk FFFFFFFFFFFMF
Tremulant Zwelwerk FFFFFFFFMFFMF
Chorus FFFFFFFFFFFMF
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
30
Eigen registraties Opus 5
PEDAAL
Subbas 16' FFFFFFFFFFFFF
Prestant 8' FFFFFFFFFFFFF
Gedekt 8' FFFFFFFFFFFFF
Fagot 16' FFFFFFFFFFFFF
HOOFDWERK
Prestant 8' FFFFFFFFFFFFF
Roerfluit 8' FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 4' FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 2' FFFFFFFFFFFFF
Sesquialter II FFFFFFFFFFFFF
Mixtuur II-IV FFFFFFFFFFFFF
Trompet 8' FFFFFFFFFFFFF
ZWELWERK
Holpijp 8' FFFFFFFFFFFFF
Viola di Gamba 8' FFFFFFFFFFFFF
Vox Celeste 8' FFFFFFFFFFFFF
Koppelfluit 4' FFFFFFFFFFFFF
Quintfluit 2
2
/
3
FFFFFFFFFFFFF
Woudfluit 2' FFFFFFFFFFFFF
Nasard 1
1
/
3
FFFFFFFFFFFFF
Hobo 8' FFFFFFFFFFFFF
SPEELHULPEN
Zwelwerk-Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
Hoofdwerk-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Zwelwerk-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Zwelwerk FFFFFFFFFFFFF
Chorus FFFFFFFFFFFFF
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
31
Registratievoorbeelden Opus 10
ppp
pp
p
mf
f
ff
t
Uitkomend op Hoofdwerk
Uitkomend op Zwelwerk
Trio 1
Trio 2
Romantisch
Plenum
PEDAAL
Prestant 16' FFFFMMMFFFFFM
Subbas 16' MMMMMMMMMMFMM
Octaafbas 8' FFFMMMMFFMFFM
Gedekt 8' FFMMMMMMFFMFF
Koraalbas 4' FFFFFMMFFFFFM
Nachthoorn 2' FFFFFMMFFFFFM
Bazuin 16' FFFFFFMFFFFFF
Trompet 8' FFFFFMMFFFFFF
HOOFDWERK
Prestant 8' FFFMMMMFFFFFM
Roerfluit 8' MMMMMMMMMMMMF
Octaaf 4' FFFMMMMFFFFFM
Open Fluit 4' FFMMMMMMFFFFF
Quint 2
2
/
3
FFFFMMMFFFFFM
Octaaf 2' FFFFFMMFFMFFM
Cornet IV FFFFFFFMFFFFF
Mixtuur V FFFFFFMFFFFFM
Trompet 8' FFFFFFMFFFFFF
ZWELWERK
Holpijp 8' FMMMMMMMFMFFM
Viola di Gamba 8' MMMMMMMMFFMMF
Vox Celeste 8' FFFFFFFFFFFMF
Koppelfluit 4' FFMMMMMMFMFFM
Quintfluit 2
2
/
3
FFFFMMMFFMFFM
Woudfluit 2' FFFFMMMFFFFFM
Terts 1
3
/
5
FFFFFFFFFMFFF
Scherp III FFFFFMMFFFFFM
Hobo 8' FFFFMMMFMFFFF
SPEELHULPEN
Zwelwerk-Hoofdwerk FMMMMMMMFFFMM
Hoofdwerk-Pedaal FFMMMMMFMFFMM
Zwelwerk-Pedaal MMMMMMMMFFFMM
Tremulant Hoofdwerk FFFFFFFFFFFMF
Tremulant Zwelwerk FFFFFFFFMFFMF
Chorus FFFFFFFFFFFMF
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
32
Eigen registraties Opus 10
PEDAAL
Prestant 16' FFFFFFFFFFFFF
Subbas 16' FFFFFFFFFFFFF
Octaafbas 8' FFFFFFFFFFFFF
Gedekt 8' FFFFFFFFFFFFF
Koraalbas 4' FFFFFFFFFFFFF
Nachthoorn 2' FFFFFFFFFFFFF
Bazuin 16' FFFFFFFFFFFFF
Trompet 8' FFFFFFFFFFFFF
HOOFDWERK
Prestant 8' FFFFFFFFFFFFF
Roerfluit 8' FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 4' FFFFFFFFFFFFF
Open Fluit 4' FFFFFFFFFFFFF
Quint 2
2
/
3
FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 2' FFFFFFFFFFFFF
Cornet IV FFFFFFFFFFFFF
Mixtuur V FFFFFFFFFFFFF
Trompet 8' FFFFFFFFFFFFF
ZWELWERK
Holpijp 8' FFFFFFFFFFFFF
Viola di Gamba 8' FFFFFFFFFFFFF
Vox Celeste 8' FFFFFFFFFFFFF
Koppelfluit 4' FFFFFFFFFFFFF
Quintfluit 2
2
/
3
FFFFFFFFFFFFF
Woudfluit 2' FFFFFFFFFFFFF
Terts 1
3
/
5
FFFFFFFFFFFFF
Scherp III FFFFFFFFFFFFF
Hobo 8' FFFFFFFFFFFFF
SPEELHULPEN
Zwelwerk-Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
Hoofdwerk-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Zwelwerk-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Zwelwerk FFFFFFFFFFFFF
Chorus FFFFFFFFFFFFF
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
33
Registratievoorbeelden Opus 20
ppp
pp
p
mf
f
ff
t
Uitkomend op Hoofdwerk
Uitkomend op Zwelwerk
Trio 1
Trio 2
Romantisch
Plenum
PEDAAL
Prestant 16' FFFFMMMFFFFFM
Subbas 16' MMMMMMMMMMFMM
Octaafbas 8' FFFMMMMFFMFFM
Gedekt 8' FFMMMMMFFFMFF
Koraalbas 4' FFFFFMMFFFFFM
Nachthoorn 2' FFFFFMMFFFFFM
Bazuin 16' FFFFFFMFFFFFF
Trompet 8' FFFFFMMFFFFFF
HOOFDWERK
Bourdon 16' FFFFFFMFFFFFF
Prestant 8' FFFMMMMFFFFFM
Holpijp 8' FMMMMMMMMMMMF
Gamba 8' MMMMMMMFFFFFF
Octaaf 4' FFFMMMMFFFFFM
Open Fluit 4' FFMMMMMFFFFFF
Quint 2
2
/
3
FFFFMMMFFFFFM
Octaaf 2' FFFFFMMFFMFFM
Cornet IV FFFFFFFFFFFFM
Mixtuur VII FFFFFFMFFFFFF
Trompet 16' FFFFFFMFFFFFF
Trompet 8' FFFFFFMFFFFFF
Vox Humana 8' FFFFMMMMFFFFF
ZWELWERK
Prestant 8' FFFMMMMFFFFFM
Roerfluit 8' FMMMMMMMMMFMF
Viola di Gamba 8' MMMMMMMMFFMMF
Vox Celeste 8' FFFFFFFFFFFMF
Octaaf 4' FFFMMMMFFFFFM
Koppelfluit 4' FFMMMMMFFMFFF
Quintfluit 2
2
/
3
'FFFFMMMFFMFFM
Woudfluit 2' FFFFMMMFFFFFM
Terts 1
3
/
5
'FFFFFFFFFMFFF
Nasard 1
1
/
3
'FFFFFMMFFFFFM
Scherp III FFFFFFMFFFFFM
Dulciaan 8' FFFFMMMFFFFFF
Hobo 8' FFFFFMMFMFFFF
SPEELHULPEN
Zwelwerk-Hoofdwerk FMMMMMMMFFFMM
Hoofdwerk-Pedaal FFMMMMMFMFFMM
Zwelwerk-Pedaal MMMMMMMMFFFMM
Tremulant Hoofdwerk FFFFFFFMFFFMF
Tremulant Zwelwerk FFFFFFFFMFFMF
Chorus FFFFFFFFFFFMF
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
34
Eigen registraties Opus 20
PEDAAL
Prestant 16' FFFFFFFFFFFFF
Subbas 16' FFFFFFFFFFFFF
Octaafbas 8' FFFFFFFFFFFFF
Gedekt 8' FFFFFFFFFFFFF
Koraalbas 4' FFFFFFFFFFFFF
Nachthoorn 2' FFFFFFFFFFFFF
Bazuin 16' FFFFFFFFFFFFF
Trompet 8' FFFFFFFFFFFFF
HOOFDWERK
Bourdon 16' FFFFFFFFFFFFF
Prestant 8' FFFFFFFFFFFFF
Holpijp 8' FFFFFFFFFFFFF
Gamba 8' FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 4' FFFFFFFFFFFFF
Open Fluit 4' FFFFFFFFFFFFF
Quint 2
2
/
3
FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 2' FFFFFFFFFFFFF
Cornet IV FFFFFFFFFFFFF
Mixtuur VII FFFFFFFFFFFFF
Trompet 16' FFFFFFFFFFFFF
Trompet 8' FFFFFFFFFFFFF
Vox Humana 8' FFFFFFFFFFFFF
ZWELWERK
Prestant 8' FFFFFFFFFFFFF
Roerfluit 8' FFFFFFFFFFFFF
Viola di Gamba 8' FFFFFFFFFFFFF
Vox Celeste 8' FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 4' FFFFFFFFFFFFF
Koppelfluit 4' FFFFFFFFFFFFF
Quintfluit 2
2
/
3
'FFFFFFFFFFFFF
Woudfluit 2' FFFFFFFFFFFFF
Terts 1
3
/
5
'FFFFFFFFFFFFF
Nasard 1
1
/
3
'FFFFFFFFFFFFF
Scherp III FFFFFFFFFFFFF
Dulciaan 8' FFFFFFFFFFFFF
Hobo 8' FFFFFFFFFFFFF
SPEELHULPEN
Zwelwerk-Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
Hoofdwerk-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Zwelwerk-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Zwelwerk FFFFFFFFFFFFF
Chorus FFFFFFFFFFFFF
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
35
Registratievoorbeelden Opus 30
ppp
pp
p
mf
f
ff
t
Uitkomend op Hoofdwerk
Uitkomend op Zwelwerk
Trio 1
Trio 2
Romantisch
Plenum
PEDAAL
Prestant 16' FFFFMMMFFFFFM
Subbas 16' MMMMMMMMMMMMM
Octaafbas 8' FFFMMMMFFMFFM
Gedekt 8' FFMMMMMMMFMMF
Koraalbas 4' FFFFFMMFFFFFM
Nachthoorn 2' FFFFFMMFFFFFM
Bazuin 16' FFFFFFMFFFFFF
Trompet 8' FFFFFMMFFFFFF
POSITIEF
Bourdon 8' MMMMMMMMMMMMM
Fluit 4' FFMMMMMMMFFFM
Nasard 2
2
/
3
'FFFFFMMFFMFFF
Fluit 2' FFFFMMMFFMFFM
Terts 1
3
/
5
'FFFFFFFFFMFFF
Sifflet 1' FFFFFFMFFFMFM
Mixtuur II-IV FFFFFMMFFFFFM
Vox Humana 8' FFFFFMMFFFFFF
HOOFDWERK
Bourdon 16' FFFFFMMFFFFFF
Prestant 8' FFFMMMMMFMFFM
Holpijp 8' FMMMMMMMMFMMF
Gamba 8' MMMMMMMFMFFMF
Octaaf 4' FFFMMMMFFMFFM
Open Fluit 4' FFMMMMMMFFMFF
Quint 2
2
/
3
'FFFFFMMMFFFFM
Octaaf 2' FFFFMMMFFFFFM
Cornet IV FFFFFFFMFFFFF
Mixtuur VII FFFFFFMFFFFFM
Trompet 8' FFFFFMMFFFFFF
ZWELWERK
Prestant 8' FFFMMMMFFFFFM
Roerfluit 8' FMMMMMMMMMMMF
Viola di Gamba 8' MMMMMMMMFMFMF
Vox Celeste 8' FFFFFFFFFFFMF
Octaaf 4' FFFMMMMFFMFFM
Koppelfluit 4' FFMMMMMMMFFFF
Quintfluit 2
2
/
3
FFFFMMMFMFMFF
Woudfluit 2' FFFFFMMFFMFFM
Nasard 1
1
/
3
FFFFFFMFFFFFM
Dulciaan 8' FFFFFMMFFFFFF
Hobo 8' FFFFFFMFMFFFF
SPEELHULPEN
Positief-Hoofdwerk MMMMMMMMFFFMM
Zwelwerk-Hoofdwerk MMMMMMMMFFFMM
Zwelwerk-Positief MMMMMMMMFFFMM
Positief-Pedaal MMMMMMMMFFFMM
Hoofdwerk-Pedaal MMMMMMMFFFFMM
Zwelwerk-Pedaal MMMMMMMMFFFMM
Tremulant Positief FFFFFFFFFFFMF
Tremulant Hoofdwerk FFFFFFFFFFFMF
Tremulant Zwelwerk FFFFFFFFFFFMF
Chorus FFFFFFFFFFFMF
Gebruikershandleiding Opus 5, 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
36
Eigen registraties Opus 30
PEDAAL
Prestant 16' FFFFFFFFFFFFF
Subbas 16' FFFFFFFFFFFFF
Octaafbas 8' FFFFFFFFFFFFF
Gedekt 8' FFFFFFFFFFFFF
Koraalbas 4' FFFFFFFFFFFFF
Nachthoorn 2' FFFFFFFFFFFFF
Bazuin 16' FFFFFFFFFFFFF
Trompet 8' FFFFFFFFFFFFF
POSITIEF
Bourdon 8' FFFFFFFFFFFFF
Fluit 4' FFFFFFFFFFFFF
Nasard 2
2
/
3
'FFFFFFFFFFFFF
Fluit 2' FFFFFFFFFFFFF
Terts 1
3
/
5
'FFFFFFFFFFFFF
Sifflet 1' FFFFFFFFFFFFF
Mixtuur II-IV FFFFFFFFFFFFF
Vox Humana 8' FFFFFFFFFFFFF
HOOFDWERK
Bourdon 16' FFFFFFFFFFFFF
Prestant 8' FFFFFFFFFFFFF
Holpijp 8' FFFFFFFFFFFFF
Gamba 8' FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 4' FFFFFFFFFFFFF
Open Fluit 4' FFFFFFFFFFFFF
Quint 2
2
/
3
'FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 2' FFFFFFFFFFFFF
Cornet IV FFFFFFFFFFFFF
Mixtuur VII FFFFFFFFFFFFF
Trompet 8' FFFFFFFFFFFFF
ZWELWERK
Prestant 8' FFFFFFFFFFFFF
Roerfluit 8' FFFFFFFFFFFFF
Viola di Gamba 8' FFFFFFFFFFFFF
Vox Celeste 8' FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 4' FFFFFFFFFFFFF
Koppelfluit 4' FFFFFFFFFFFFF
Quintfluit 2
2
/
3
FFFFFFFFFFFFF
Woudfluit 2' FFFFFFFFFFFFF
Nasard 1
1
/
3
FFFFFFFFFFFFF
Dulciaan 8' FFFFFFFFFFFFF
Hobo 8' FFFFFFFFFFFFF
SPEELHULPEN
Positief-Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
Zwelwerk-Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
Zwelwerk-Positief FFFFFFFFFFFFF
Positief-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Hoofdwerk-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Zwelwerk-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Positief FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Zwelwerk FFFFFFFFFFFFF
Chorus FFFFFFFFFFFFF
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42

Johannus Opus 10 Handleiding

Type
Handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor