Johannus Sweelinck 10 Handleiding

Categorie
Muzikale uitrusting
Type
Handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Gebruikershandleiding
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
Sweelinck 10, 20 en 30
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
Documentgegevens
Documentcode SWLKV202NL.wpd
Documentnaam Gebruikershandleiding JOHANNUS Sweelinck 10, 20 en 30
Uitgavedatum Juli 1998
Serienummer
© Copyright 1998 JOHANNUS Orgelbouw b.v. Nederland.
Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
worden door middel van druk, fotokopie, microfilm, geluidsband, elektronisch of op welke andere wijze dan
ook, en evenmin worden opgeslagen in een computersysteem voor gegevensontsluiting zonder de
voorafgaande schriftelijke toestemming van JOHANNUS Orgelbouw.
De informatie in dit document wordt voortdurend verder ontwikkeld. JOHANNUS Orgelbouw b.v. aanvaardt
dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele onvolkomenheden of onjuistheden in dit document.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
Voorwoord
Van harte gefeliciteerd met uw keuze en de aanschaf van dit JOHANNUS orgel.
U bent nu de bezitter geworden van een instrument met een enorme klankrijkdom en ongekende
mogelijkheden.
Wij, als bouwers van dit instrument, willen u graag helpen bij het ontdekken van deze
eigenschappen.
Deze gebruikershandleiding bevat allerlei nuttige informatie. We gaan het orgel eerst verkennen,
dan gaan we het in gebruik nemen en vervolgens alle mogelijkheden doornemen.
In een aantal hoofdstukken die daarop volgen wordt nader ingegaan op het kiezen van de
stemming, gebruik van setzer-combinaties, toepassen van MIDI enz.
Ook zijn de uitbreidingsmogelijkheden beschreven. In de bijlagen treft u naast technische gegevens
ook registratievoorbeelden aan.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
Inhoudsopgave
Een eerste verkenning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Het orgel als meubel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
De speeltafel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
De lessenaar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
Het roldeksel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
Het pedaal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
De orgelbank . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
In gebruik nemen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Aansluiten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Inschakelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
De speeltafel in detail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Overzicht bedieningsfuncties per type . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Sweelinck 10 en 20 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Sweelinck 30 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Speelhulpen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Koppels ...................................................... 6
Tremulanten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Chorus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Intonatie 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
MIDI-registers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Display . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Registers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Labiaalpijpen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Tongwerkpijpen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Overzicht registers per type . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Volumeregeling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Regelaar VOLUME . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Zweltrede positief (alleen voor Sweelinck 30) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Zweltrede hoofdwerk+pedaal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Zweltrede zwelwerk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Drukknoppen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
WM = Werckmeister . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
MT = Middentoon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
MB = Manual Bas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
CF = Cantus Firmus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
FA = Fix Accessories (vastzetten speelhulpen) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
SET ........................................................ 11
1 t.m. 8 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
– en + . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
GC = Generaal Crescendo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
PG = Programmeren Generaal crescendo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
PP t.m. T . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
0 ........................................................... 11
TA = Tongwerken af . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Regelaars . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
PITCH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
TRANSPOSER ............................................... 12
AKOESTIEK (volume) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
AKOESTIEK (lengte) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Sleutelschakelaar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
MEMORY LOCK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Externe aansluitingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
MIDI IN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
MIDI THRU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
MIDI OUT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
AUX IN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
AUX OUT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
EXT. REV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
PHONES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Keuze van stemming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Evenredig zwevende stemming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Werckmeister III stemming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Middentoonstemming . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Gebruik van het setzer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Wat zijn setzer-combinaties? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Programmeren setzer-combinaties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Oproepen setzer-combinaties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Gebruik van het generaal crescendo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Wijzigen register-combinaties generaal crescendo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Terugzetten standaard register-combinaties generaal crescendo . . . . . . . . . . . . . . . 19
Toepassen van MIDI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Wat is MIDI? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Hoe en wat aansluiten? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Uitbreidingen op het orgel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Register-module . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Voetpistons . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Uitbreiding setzer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Extern weergavesysteem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
3-standen schakelaar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Onderhoud . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Garantie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Bijlagen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Technische gegevens . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Technische gegevens meubel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
MIDI Implementatiekaarten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
SWEELINCK 10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
SWEELINCK 20 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
SWEELINCK 30 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Registratievoorbeelden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Registratievoorbeelden Sweelinck 10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Eigen registraties Sweelinck 10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Registratievoorbeelden Sweelinck 20 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Eigen registraties Sweelinck 20 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Registratievoorbeelden Sweelinck 30 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Eigen registraties Sweelinck 30 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
1
Een eerste verkenning
Het orgel als meubel
Het orgel bestaat als meubel uit een speeltafel, een lessenaar, een pedaal en een
orgelbank.
Het meubel is standaard uitgevoerd in oud-hollands of blank eiken.
Afhankelijk van uw keuze kan uw orgel een andere kleur of houtsoort hebben.
De speeltafel
De speeltafel bestaat standaard uit twee of drie klavieren, registers en diverse speelhulpen.
De klavieren hebben een kerkorgeltoucher en zijn standaard uitgevoerd met kunststof
toetsen.
Afhankelijk van uw keuze kan uw orgel uitgevoerd zijn met houten toetsen. Voor meer
details zie hoofdstuk “De speeltafel in detail”.
De lessenaar
De lessenaar wordt als los onderdeel met het orgel meegeleverd. Plaats de lessenaar in
de steun die zich boven op het orgel bevindt.
Het roldeksel
Het orgel is afsluitbaar met een houten roldeksel dat voorzien is van een slot. Het
roldekselslot bevindt zich boven op het orgel, achter de lessenaar. Bij het slot behoort een
sleutel.
Open het orgel als volgt:
1. Steek de sleutel in het roldekselslot.
2. Draai de sleutel een kwartslag linksom; hierdoor komt het slot omhoog.
3. Schuif het roldeksel omhoog.
Sluit het orgel als volgt:
1. Controleer of de sleutel niet in de af te sluiten ruimte ligt (zie waarschuwing).
2. Trek het roldeksel naar u toe.
3. Druk het roldekselslot in.
Waarschuwing
Het is mogelijk om het orgel af te sluiten zonder de sleutel te gebruiken. De sleutel is
echter wel nodig om het orgel weer te openen. Laat daarom de sleutel nooit in de
afsluitbare ruimte liggen.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
2
Het pedaal
Het orgel is standaard voorzien van een zogenaamd 30-tonig “Mechels” pedaal. Afhankelijk
van uw keuze kan het pedaal van uw orgel een andere uitvoeringsvorm hebben.
Het pedaal is uitneembaar. In de voorkant van de pedaaltoetsen zijn magneten
gemonteerd. De magneetschakelaars zijn onzichtbaar gemonteerd achter het zwarte
pedaalpaneel van het orgel. Wanneer u een pedaaltoets indrukt, komt de pedaalmagneet
dicht bij de magneetschakelaar waardoor deze wordt ingeschakeld.
Het orgel is standaard voorzien van pedaalverlichting die in- en uitgeschakeld wordt bij het
in- en uitschakelen van het orgel.
De volgende punten zijn van belang bij het plaatsen van het pedaal:
1. Zorg ervoor dat de vloer, waarop het orgel in combinatie met het pedaal geplaatst
wordt, vlak is.
2. Om het pedaal goed aan te laten sluiten, kan het nodig zijn om het orgel iets achterover
te laten hellen tijdens het plaatsen van het pedaal.
3. Schuif het pedaal zo ver mogelijk onder het orgel tegen aan het zwarte pedaalpaneel.
De orgelbank
Het orgel is standaard voorzien van een bank met opbergvak. Afhankelijk van uw keuze
kan de orgelbank van uw orgel een andere uitvoeringsvorm hebben.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
3
In gebruik nemen
Aansluiten
Let bij het aansluiten van het orgel op de volgende punten:
1. Controleer of de netspanning, zoals vermeld op de serienummerplaat, overeenkomt
met de spanning van het net waarop u het orgel wilt aansluiten. De serienummerplaat
bevindt zich links onder de manualen.
2. Sluit het orgel aan op een geaarde wandcontactdoos. Als dit niet gebeurt, bestaat de
mogelijkheid dat bepaalde functies van het orgel niet optimaal werken.
Inschakelen
Schakel het orgel in door de netschakelaar (rechts naast de manualen) in te drukken. Het
controlelampje in de schakelaar zal gaan branden. Na het inschakelen duurt het enkele
seconden voordat alle bedieningsfuncties van het orgel werken. Dit komt omdat de
verschillende elektronische schakelingen in het orgel enige tijd nodig hebben om de juiste
instellingen te bereiken.
Tevens zal bij het inschakelen van het orgel de display (rechts naast de manualen) het
cijfer
1
11
1
weergeven.
Ook zal de drukknop 0 oplichten.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
4
De speeltafel in detail
Overzicht bedieningsfuncties per type
Het aantal en de plaats van de verschillende bedieningsfuncties verschilt per type. Daarom
volgt hieronder per type een afbeelding waarop de bedieningsfuncties zijn aangegeven.
Sweelinck 10 en 20
De Sweelinck 20 heeft iets meer registers dan de Sweelinck 10. De plaats van de
bedieningsfuncties is gelijk.
1. Roldeksel
2. Registers PEDAAL
3. Lessenaar
4. Roldekselslot
5. Registers HOOFDWERK
6. Zwelwerkklavier
7. Hoofdwerkklavier
8. Registers ZWELWERK
9. Display (setzer en gen. cresc.)
10. Netschakelaar
11. Regelaar TRANSPOSER
12. Regelaar PITCH
13. Regelaar VOLUME
14. Drukknoppen
• GC (Generaal Crescendo)
• PG (Programmeren Gen. cresc.)
15. Drukknoppen
• – (setzer en gen. cresc.)
• + (setzer en gen. cresc.)
16. Drukknop
• FA (Fix Accessories)
17. Drukknoppen
• MB (Manual Bas)
• CF (Cantus Firmus)
18. Drukknoppen
• WM (Werckmeister III)
• MT (Middentoon)
19. Generaal crescendo pedaal
20. Zweltrede ZWELWERK
21. Zweltrede HOOFDWERK + PED.
22. Pedaal
23. Drukknoppen
• Presets
24. Drukknoppen
• 1 t.m. 8
25. Serienummerplaat
26. Drukknop
• SET (setzer en gen. cresc.)
27. Externe aansluitingen
28. Sleutelschakelaar MEMORY LOCK
29. Regelaar AKOESTIEK (lengte)
30. Regelaar AKOESTIEK (volume)
31. Speelhulpen (midi’s/chorus/int. 2)
32. Speelhulpen (koppels/tremulanten)
Sweelinck 30
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
5
1. Roldeksel
2. Registers/trem. POSITIEF
3. Registers/trem. HOOFDWERK
4. Lessenaar
5. Roldekselslot
6. Positiefklavier
7. Hoofdwerkklavier
8. Zwelwerkklavier
9. Registers ZWELWERK
10. Speelhulpen (midi’s/chorus/int. 2)
11. Netschakelaar
12. Display (setzer en gen. cresc.)
13. Regelaar PITCH
14. Regelaar TRANSPOSER
15. Regelaar VOLUME
16. Drukknoppen
• GC (Generaal Crescendo)
• PG (Programmeren Gen. cresc.)
17. Drukknoppen
• – (setzer en gen. cresc.)
• + (setzer en gen. cresc.)
18. Drukknop
• FA (Fix Accessories)
19. Drukknoppen
• MB (Manual Bas)
• CF (Cantus Firmus)
20. Drukknoppen
• WM (Werckmeister III)
• MT (Middentoon)
21. Generaal crescendo pedaal
22. Zweltrede ZWELWERK
23. Zweltrede HOOFDW.+PED.
24. Zweltrede POSITIEF
25. Pedaal
26. Drukknoppen
• Presets
28. Drukknoppen
• 1 t.m. 8
29. Drukknop
• SET (setzer en gen. cresc.)
30. Externe aansluitingen
31. Sleutelschakelaar MEMORY LOCK
32. Regelaar AKOESTIEK (lengte)
33. Regelaar VOLUME (volume)
34. Speelhulpen (koppels)
35. Registers PEDAAL
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
6
Speelhulpen
Het orgel is standaard voorzien van de volgende speelhulpen:
!Koppels
!Tremulanten
!Chorus
!Intonatie 2
!MIDI-registers
Koppels
Alle koppels zijn volledig, d.w.z. dat alle ingedrukte toetsen gekoppeld worden.
Positief - Hoofdwerk (alleen voor Sweelinck 30)
De koppel van het positief aan het hoofdwerk. Zodra u een toets van het hoofdwerk
indrukt, zal de daaraan gekoppelde toets van het positief meespelen. Zo kunt u de
registers van het hoofdwerk aanvullen met de registers van het positief.
Zwelwerk - Hoofdwerk
De koppel van het zwelwerk aan het hoofdwerk. Zodra u een toets van het hoofdwerk
indrukt, zal de daaraan gekoppelde toets van het zwelwerk meespelen. Zo kunt u de
registers van het hoofdwerk aanvullen met de registers van het zwelwerk.
Zwelwerk - Positief (alleen voor Sweelinck 30)
De koppel van het zwelwerk aan het positief. Zodra u een toets van het positief indrukt, zal
de daaraan gekoppelde toets van het zwelwerk meespelen. Zo kunt u de registers van het
positief aanvullen met de registers van het zwelwerk.
Positief - Pedaal (alleen voor Sweelinck 30)
De koppel van het positief aan het pedaal. Zodra u een toets van het pedaal indrukt, zal
de daaraan gekoppelde toets van het positief meespelen. Zo kunt u de registers van het
pedaal aanvullen met de registers van het positief.
Hoofdwerk - Pedaal
De koppel van het hoofdwerk aan het pedaal. Zodra u een toets van het pedaal indrukt,
zal de daaraan gekoppelde toets van het hoofdwerk meespelen. Zo kunt u de registers van
het pedaal aanvullen met de registers van het hoofdwerk.
Zwelwerk - Pedaal
De koppel van het zwelwerk aan het pedaal. Zodra u een toets van het pedaal indrukt, zal
de daaraan gekoppelde toets van het zwelwerk meespelen. Zo kunt u de registers van het
pedaal aanvullen met de registers van het zwelwerk.
Tremulanten
De tremulanten zijn bedoeld om bij vrij langzame zachte muziek de klank te laten golven
om zodoende het starre van de orgeltoon wat weg te nemen. Elk werk is voorzien van een
eigen tremulant.
Bij het gebruik van de koppels en/of drukknop “CF” worden de tremulanten van de
desbetreffende klavieren meegekoppeld.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
7
Chorus
Om te voorkomen dat het orgel een te star, steriel klinkend instrument zou zijn, is het
instrument zodanig ontworpen dat verschillende registers zeer licht ten opzichte van elkaar
zijn ontstemd. Deze lichte verstemmingen geven het orgel een “breder”, meer “levendig”
karakter. Door het inschakelen van dit register wordt dit effect versterkt.
Intonatie 2
Intonatie bepaalt de klankkleur van het orgel. In de pijporgelbouw is het intoneren een zeer
belangrijk onderdeel van het vak. Bij ieder pijporgel wordt register voor register afgeregeld
op de ruimte waarin het instrument staat.
Uw orgel is standaard uitgevoerd met twee intonaties, namelijk een romantische en een
barokke intonatie. Een romantisch orgel is over het algemeen wat “ronder” van klank,
terwijl de klankkleur van een barok geïntoneerd orgel wat helderder is. Zie verder het
hoofdstuk “Keuze van stemming”.
MIDI-registers
De MIDI-registers vormen een aparte groep speelhulpen. Zie voor het gebruik hiervan het
hoofdstuk “Toepassen van MIDI”.
Display
Rechts naast de manualen bevindt zich een z.g. 7-segment display. De display heeft
verschillende functies:
Wanneer de drukknop GC niet ingedrukt is kunt u op de display de gekozen
geheugengroep van het setzer aflezen. Zie verder bij "Gebruik van het setzer".
Wanneer de drukknop GC ingedrukt is kunt u op de display aflezen tot welke stap het
generaal crescendo pedaal ingedrukt is. Zie verder bij "Gebruik van het generaal
crescendo".
Wanneer de drukknoppen GC en PG ingedrukt zijn kunt u op de display aflezen welke stap
van het generaal crescendo te programmeren is. Zie verder bij "Gebruik van het generaal
crescendo".
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
8
Registers
De registers zijn uitgevoerd als zogenaamde tuimelschakelaars. Het zijn schakelaars die
na het in- of uitschakelen in de middenstand terugspringen. Daarom is in elke
tuimelschakelaar een lampje aangebracht dat gaat branden zodra het register wordt
ingeschakeld. Deze registerverlichting werkt ook bij het gebruik van vaste en vrije
combinaties.
Bij een pijporgel schakelt u met de registers het geluid van een rij pijpen in of uit. Door het
variëren van registers kan een organist dynamische- en kleurschakeringen aanbrengen.
Dat betekent dat enige kennis nodig is van het traditionele pijporgel om goed te kunnen
registreren. U zult enigszins op de hoogte moeten zijn van klankkleuren van de
verschillende registers. Daarom heel in het kort iets over de soorten orgelregisters.
In de bijlagen treft u uitgebreide registratievoorbeelden aan.
Orgelpijpen zijn te verdelen in twee hoofdgroepen:
!labiaalpijpen
!tongwerkpijpen
Labiaalpijpen
Het principe van toonvorming bij labiaalpijpen is hetzelfde als bij de blokfluit. Labiaalpijpen
komen voor in twee uitvoeringen: open of (half) gedekt. Een voorbeeld van een
halfgedekte pijp is de Roerfluit. Op het deksel is een (open) buisje (roer) gesoldeerd. Een
voorbeeld van een open labiaalpijp is de Prestant. De pijpen van dit register staan meestal
in het front van een pijporgel. Labiaalpijpen kunnen onderverdeeld worden in de volgende
families:
Prestanten
Tot de prestantfamilie behoren de Prestant, Octaaf, Quint, Superoctaaf, Mixtuur, Scherp,
Cimbel, Ruispijp en Sesquialter. Bij deze laatste vijf registers klinken er meerdere pijpen
(van verschillende toonhoogte) per toets. Ze worden samengestelde vulstemmen
genoemd.
Strijkers
Tot de familie van de eng-gemensureerde, open labiaalpijpen behoren de strijkende
registers zoals: Viola di Gamba en Salicionaal.
Fluiten
Tot de fluitregisters, zowel open als gedekt, van metaal of van hout, behoren o.a.: Holpijp,
Gedekt, Bourdon, Subbas, Nasard, Spitsfluit, Gemshoorn, Roerfluit.
Tongwerkpijpen
Bij een tongwerkpijp wordt door de voetopening de wind de keel ingestuwd; hierdoor wordt
de tong in trilling gebracht. Deze trilling wordt door de luchtkolom in de ‘beker’ versterkt en
‘gekleurd’. Tot de tongpijpen met een lange trechtervormige beker behoren: Bazuin,
Trompet, Schalmei, enz. Tot de groep met een cilindrische beker: Fagot, Dulciaan,
Kromhoorn, enz. Tot de groep met een korte beker: Regaal, Vox Humana, Ranket enz.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
9
Overzicht registers per type
Een overzicht van registers per orgel type treft u aan in de bijlagen bij de
registratievoorbeelden. Bij de verschillende registernamen staat meestal een aanduiding
voor de voethoogte, b.v. 8 voet. Dat betekent dat de grootste pijp (groot-C) van dit open
register 8 voet (dat is ongeveer 240 cm) lang is. Een register met de aanduiding 16 voet
klinkt een octaaf lager.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
10
Volumeregeling
Het volume is op de volgende manieren instelbaar:
Regelaar VOLUME
Met de regelaar VOLUME stelt u het totaal volume in, onafhankelijk van de stand van de
zweltreden. Deze regelaar heeft dus invloed op alle werken.
Zweltrede positief (alleen voor Sweelinck 30)
Met de linker zweltrede regelt u het volume van het positief.
Zweltrede hoofdwerk+pedaal
Met de linker (bij de Sweelinck 30 de middelste) zweltrede regelt u tegelijkertijd het volume
van het hoofdwerk en het pedaal.
Zweltrede zwelwerk
Met de rechter zweltrede stelt u het volume in van het zwelwerk.
De zweltreden werken onafhankelijk van de stand van de regelaar VOLUME.
Drukknoppen
De drukknoppen zijn uitgevoerd als schakelaars die na het in- of uitschakelen in de
middenstand terugspringen. Daarom is in elke drukknop een lampje aangebracht dat gaat
branden zodra deze wordt ingeschakeld.
WM = Werckmeister
Door het indrukken van deze knop kiest u voor de Werckmeister III stemming. Zie verder
bij het hoofdstuk “Keuze van stemming”.
Zodra deze stemming ingeschakeld wordt, zal automatisch de Middentoonstemming
uitgeschakeld worden indien deze aan stond.
Door nogmaals de WM-knop in te drukken zal de functie weer uitgeschakeld worden.
MT = Middentoon
Door het indrukken van deze knop kiest u voor de Middentoonstemming. Zie verder bij het
hoofdstuk “Kiezen van stemming”.
Zodra deze stemming ingeschakeld wordt, zal automatisch de Werckmeister III stemming
uitgeschakeld worden indien deze aan stond.
Door nogmaals de MT-knop in te drukken zal de functie weer uitgeschakeld worden.
MB = Manual Bas
Door het indrukken van deze knop wordt het pedaal gekoppeld aan het hoofdwerkklavier.
Als u op het hoofdwerk een akkoord speelt, wordt de laagste toon van dat akkoord
gekoppeld vanaf het pedaal aan het hoofdwerk.
Door nogmaals de MB-knop in te drukken zal de functie weer uitgeschakeld worden.
CF = Cantus Firmus
Door het indrukken van deze knop wordt het zwelwerk aan het hoofdwerk gekoppeld. Als
u op het hoofdwerk een akkoord speelt, wordt de hoogste toon van dat akkoord gekoppeld
vanaf het zwelwerk aan het hoofdwerk. Op deze manier wordt het effect bereikt van een
uitkomende stem. Bij gebruik van het koppel “Zwelwerk-Hoofdwerk” heeft deze functie
geen effect.
Door nogmaals de CF-knop in te drukken zal de functie weer uitgeschakeld worden.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
11
FA = Fix Accessories (vastzetten speelhulpen)
Bij het gebruik van de koppels en de tremulanten in de vaste combinaties (presets) of vrije
combinaties (setzer-combinaties) of bij het gebruik van de drukknop “0" zullen deze mee
veranderen. Indien u dit niet wenst, kunt u dit voorkomen door de FA-knop in te drukken.
Zolang deze functie ingeschakeld is, kunnen de koppels en de tremulanten alleen
handmatig aan- en uitgezet worden.
Door nogmaals de FA-knop in te drukken zal de functie weer uitgeschakeld worden.
SET
Een drukknop voor het programmeren van setzer-combinaties en register-combinaties van
het generaal crescendo. Zie verder bij “Gebruik van het setzer” en bij "Gebruik van het
generaal crescendo".
1 t.m. 8
Drukknoppen waarmee u een zelfgekozen registratie opslaat in het setzer geheugen door
deze een nummer (1 t.m. 8) te geven binnen een geheugengroep. Deze drukknoppen hebt
u ook weer nodig om de in het setzer geheugen opgeslagen registraties op te roepen. Zie
verder bij “Gebruik van het setzer”.
– en +
Drukknoppen waarmee u een generaal crescendo stap of geheugengroep (M1 t.m. M8)
van het setzer kunt kiezen. Zie verder bij "Gebruik van het setzer" en bij "Gebruik van het
generaal crescendo".
Wanneer u de – en de + knop ingedrukt houdt blijft deze automatisch naar beneden of
naar boven doortellen.
GC = Generaal Crescendo
Drukknop waarmee u de functie van het generaal crescendo in- of uit kunt schakelen. Zie
verder bij "Gebruik van het generaal crescendo".
PG = Programmeren Generaal crescendo
Drukknop waarmee u de mogelijkheid hebt om de register-combinaties van het generaal
crescendo te wijzigen. Zie verder bij "Gebruik van het generaal crescendo".
PP t.m. T
De vaste combinaties (presets) zijn registergroepen, ingesteld volgens vaste muzikale
normen, beginnend bij PP (pianissimo: zeer zacht) tot en met T (tutti: zeer sterk).
De werking van de T knop is tweeledig. Wanneer u speelt met een zelfgekozen registratie
of met een vaste combinatie (PP t.m. T) krijgt u door het indrukken van de T knop het volle
werk; de normale werking van deze knop. Door echter nogmaals deze knop in te drukken,
krijgt u de voorgaande registratie terug.
Deze vaste combinaties zijn bij de bouw van het orgel vastgelegd en kunnen niet meer
door de gebruiker veranderd worden.
Bij het indrukken van één van de preset-knoppen ziet u aan de oplichtende registers welke
registers ingeschakeld zijn. Het is ook mogelijk om binnen een vaste combinatie handmatig
registers in- of uit te schakelen.
0
Rechts naast de T-knop van de vaste combinaties zit de 0-knop (oplosser).
Ook deze knop heeft een tweeledige functie. Het kan voorkomen dat u een vaste
combinatie hebt gekozen of met de hand een register aanzet en dit niet is wat u bedoelde.
Door de 0 knop kort in te drukken maakt u de laatste wijziging ongedaan.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
12
Voorbeeld
U speelt met de registratie FLUIT 8', FLUIT 4' en FLUIT 2'. Na enige tijd schakelt u de
PRESTANT 8' en de PRESTANT 4' erbij. Uiteraard zit er een (ook al is het een zeer korte)
tijd tussen het bijschakelen van de PRESTANT 8' en de PRESTANT 4'.
Door nu de 0 knop kort in te drukken, zal alleen de PRESTANT 4' uitgeschakeld worden
(laatste wijziging ongedaan maken). Het is dus niet zo dat zowel de PRESTANT 8' als de
PRESTANT 4' uitgeschakeld worden (vanuit de organist gezien zou dit namelijk de vorige
registratie zijn). Het orgel “ziet” als het ware de registratie FLUIT 8', FLUIT 4', FLUIT 2',
PRESTANT 8' als “vorige keuze”, terwijl de organist de registratie FLUIT 8', FLUIT 4',
FLUIT 2' als “vorige keuze” ziet.
Als u de 0 knop langer indrukt, worden - op enkele uitzonderingen na - alle ingeschakelde
registers in één keer uitgeschakeld. Uitzonderingen zijn: de koppels en de tremulanten
indien de FA-knop is ingedrukt en de registers Chorus, Intonatie 2 en de MIDI-registers.
TA = Tongwerken af
Geheel rechts van de vaste combinaties bevindt zich de knop TA (Tongwerken af). Door
deze knop in te drukken worden alle tongwerken in één keer uitgeschakeld. Zolang de
TA knop is ingedrukt, kunnen geen tongwerken worden ingeschakeld.
Door nogmaals de TA-knop in te drukken zal de functie weer uitgeschakeld worden.
Regelaars
PITCH
Met deze regelaar kunt u de stemming van het orgel traploos een kwarttoon verlagen of
verhogen. Deze regelaar heeft een middenstand indicatie. Dit betekent dat deze regelaar
bij het verdraaien voelbaar in de middenstand klikt. Deze middenstand is bedoeld om het
orgel (met de regelaar “TRANSPOSER” op stand 0) te kunnen stemmen op A=440 Hz.
TRANSPOSER
Met deze regelaar is het mogelijk het orgel te transponeren. Dat wil zeggen: Met deze
regelaar kan het orgel 1, 2 of 3 vaste halve tonen lager of hoger gestemd worden. Staat
de regelaar in stand 0 dan staat het orgel op de normale stemming A=440 Hz, mits de
regelaar PITCH in de middenstand staat.
Met gebruikmaking van de TRANSPOSER in combinatie met de regelaar PITCH kan het
orgel traploos drie halve tonen omhoog of omlaag gestemd worden.
AKOESTIEK (volume)
Het ingebouwde digitale akoestiek-effect zorgt voor een ruimtelijke weergave van de
orgelklank. Met deze regelaar kunt u het volume van de akoestiek traploos regelen. Om
het akoestiek-effect geheel uit te schakelen dient u de regelaar geheel linksom te draaien.
AKOESTIEK (lengte)
Met de keuzeschakelaar kunt u een keuze maken uit drie verschillende akoestiek lengtes.
Sleutelschakelaar
MEMORY LOCK
Om zelf gekozen registraties of gewijzigde generaal crescendo stappen op te slaan moet
het geheugen met deze schakelaar “open” gezet worden. Dit geldt ook als u opgeslagen
registraties wilt wijzigen. Zodra met de sleutelschakelaar het geheugen open” gezet wordt
zal het lampje in de knop SET gaan branden. Zie verder bij “Gebruik van het setzer” en
bij "Gebruik van het generaal crescendo".
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
13
Externe aansluitingen
Links onder de speeltafel bevinden zich de volgende externe aansluitingen:
MIDI IN
Voor het ontvangen van MIDI-codes van andere apparaten.
MIDI THRU
Voor het doorgeven van binnenkomende MIDI-codes van andere apparaten.
MIDI OUT
Voor het verzenden van MIDI-codes naar andere apparaten.
AUX IN
Deze ingang is bedoeld om het geluid van een extern apparaat via de versterkers van het
orgel weer te geven. Zo kan b.v. een expander, die via de MIDI OUT van het orgel wordt
aangestuurd, afgespeeld worden via de luidsprekers van het orgel.
Het volume van het apparaat dat via de AUX IN is aangesloten, kan niet met de zweltredes
of de regelaar VOLUME geregeld worden (behalve als het externe apparaat via de MIDI
OUT van het orgel wordt aangestuurd).
AUX OUT
Deze uitgang is bedoeld voor het aansluiten van een externe versterker (stereo).
EXT. REV.
Deze aansluiting EXTERN REVERB is specifiek bestemd voor het aansluiten van een
JOHANNUS externe akoestiek. Dit is een systeem dat m.b.v. vier losse luidsprekerboxen,
in de ruimte waar het orgel staat, de ruimtewerking van een concertzaal of kathedraal
nabootst. Afgeraden wordt om deze uitgang te gebruiken voor andere doeleinden.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
14
PHONES
Dit is de aansluiting voor de hoofdtelefoon (stereo) en geschikt voor hoofdtelefoons met
een impedantie tot 2000Ω. Bij gebruik van een z.g. laag-ohmige hoofdtelefoon (8Ω) kan
het zijn dat het volume te hard is. Dit is bij te regelen met de regelaar VOLUME.
Bij gebruik van de hoofdtelefoon worden de luidsprekers van het orgel automatisch
uitgeschakeld. De verschillende luidsprekerkanalen worden nu gelijkmatig over de twee
hoofdtelefoonkanalen verdeeld.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
15
Keuze van stemming
Stemming of temperatuur is de rangschikking van tonen in een octaaf. Die indeling is in
de loop der tijden voortdurend veranderd, aangepast aan veranderende smaak, aan
andere en nieuwe instrumenten.
Op dit instrument kunt u kiezen uit de volgende stemmingen:
!Evenredig zwevende stemming
!Werckmeister III stemming
!Middentoonstemming
Evenredig zwevende stemming
Tegenwoordig is de meest gebruikte en algemeen aanvaarde stemming de evenredig
zwevende stemming”. Dit is een stemming waarbij alle 12 kwinten evenveel te klein zijn en
alle tertsen evenveel te groot om het octaaf rein te houden. Het orgel is standaard op deze
stemming ingesteld. Daarbij hebt u de keuze uit een romantische intonatie en een barokke
intonatie. Op een instrument gestemd volgens dit principe kunt u muziek in alle
toonsoorten spelen.
Werckmeister III stemming
Andreas Werckmeister introduceerde zijn stemming omstreeks 1691 in Duitsland. Bij deze
stemming zijn de meest gebruikte tertsen toch tamelijk rein. Iedere toonsoort heeft een
specifiek eigen karakter. Dit is in de hoog- en laat-Barok, en ook nog daarna, specifiek
uitgebuit. Johann Mattheson schrijft in 1713 dat b.v. f-klein gebruikt wordt om gelaten,
diepe, zware, met vertwijfeling gepaard gaande doodsangst uit te drukken. Volgens hem
is C-groot vrijpostig, maar niet ongeschikt om ook vreugdegevoelens te uiten. Deze
stemming komt goed tot zijn recht als u knop WM indrukt en speelhulp Intonatie 2"
inschakelt.
Middentoonstemming
Bij de middentoonstemming worden de meest gebruikte grote tertsen rein gestemd (b.v.
c-e, d-fis enz). Omdat reine tertsen in een akkoord met kwinten en tertsen bepalender zijn
voor het rein klinken van het akkoord, ervaren we de akkoorden met reine tertsen in deze
middentoonstemming als zeer rustgevend. Speelt u in een middentoonstemming een
chromatische toonladder, dan blijken er duidelijke verschillen te zijn tussen deze halve
tonen. Het is in de middentoonstemming onmogelijk reine klinkende grote drieklanken te
realiseren op de tonen as, fis, gis en b.
Deze middentoonstemming was (met enkele aanpassingen) tot ca. 1650 algemeen in
gebruik. Muziek, in deze tijd geschreven, gaat van deze stemming uit, buit de
mogelijkheden ervan maximaal uit, en omzeilt de onmogelijkheden. Omdat de halve tonen
verschillende zijn, klinken chromatische passages heftig; en die mogelijkheid is veel
uitgebuit als heftige gevoelens bij de toehoorders opgeroepen moesten worden. Want hoe
‘valser’ de samenklank, des te heviger de gemoedsbeweging.
En zo zijn in de muziek uit die periode van ca. 1550-1650 vele voorbeelden te vinden waar
ook van de minder reine samenklanken om expressieve redenen gebruik gemaakt is.
Componisten die leefden en werkten in deze tijd waren b.v. Michael Praetorius (1571-
1621) en Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621).
Dit repertoire heeft in feite een middentoonstemming nodig, die er een extra dimensie aan
verleent. In onze evenredig zwevende stemming klinkt dit repertoire veel vlakker en gaat
er daardoor een wezenlijke dimensie verloren.
Deze stemming komt goed tot zijn recht als u knop MT indrukt en speelhulp “Intonatie 2"
inschakelt.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
16
Gebruik van het setzer
Wat zijn setzer-combinaties?
Setzer-combinaties zijn een bijzondere vorm van vaste combinaties (presets). De
combinatie van registers bij de vaste combinaties ligt vast. Bij de setzer-combinaties kunt
u zelf registraties samenstellen, in het setzer geheugen opslaan en weer oproepen. Dit is
vooral nuttig als er veel verschillende registraties voorkomen bij het spelen van een
muziekstuk. Het maakt de hulp van registranten overbodig.
Het geheugen waarin de setzer-combinaties zijn opgeslagen is zodanig beveiligd dat de
opgeslagen registraties niet verloren gaan wanneer u het orgel uitschakelt of wanneer de
stekker uit de wandcontactdoos wordt gehaald.
Onderdelen van het setzer zijn:
!Sleutelschakelaar MEMORY LOCK
!Drukknoppen – en +
!Display
!Drukknop SET
!Drukknoppen 1 t.m. 8
Met het setzer kunt u 64 zelfgekozen registraties in een geheugen opslaan
(programmeren). Deze registraties zijn op elk gewenst moment oproepbaar. Het setzer is
opgebouwd uit acht geheugengroepen (te kiezen met de drukknoppen en +). Elke
geheugengroep heeft acht plaatsen (drukknoppen 1 t.m. 8). Op elke plaats kunt u een
zelfgekozen registratie opslaan. Alleen de speelhulpen Chorus, Intonatie 2 en de MIDI-
registers kunt u niet opslaan in het setzer.
Programmeren setzer-combinaties
Een setzer-combinatie programmeert u als volgt:
1. Controleer eerst of de knoppen GC en PG niet ingedrukt zijn. Dit om te voorkomen dat
u per ongeluk de register-combinaties van het generaal crescendo wijzigt.
2. Zet het setzer geheugen ‘open’ door de sleutelschakelaar MEMORY LOCK een kwart
slag rechtsom te draaien. De knop SET zal nu oplichten als teken dat het setzer
geheugen ‘open’ staat.
3. Kies de gewenste registratie die u wilt opslaan in het setzer geheugen.
4. Kies een geheugengroep (b.v. geheugengroep M6) door één of meerdere malen op de
– of de + knop te drukken totdat de display de juiste geheugengroep weergeeft (in dit
voorbeeld het getal
6
66
6
).
5. Druk op SET (blijf deze indrukken) en kies vervolgens de geheugenplaats (druk b.v.
knop 3 in). Op de display zal nu heel even de letter
P
PP
P
zichtbaar zijn als teken dat de
gekozen registratie in het setzer geheugen geprogrammeerd wordt.
6. Laat eerst de knop voor de geheugenplaats (in dit voorbeeld 3) los en pas daarna de
knop SET.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
17
7. Zet het setzer geheugen ‘dicht’ door sleutelschakelaar MEMORY LOCK een kwart slag
linksom te draaien (en haal de sleutel eventueel uit de schakelaar). Het lampje in de
knop SET zal nu weer uit gaan als teken dat het setzer geheugen weer ‘dicht’ staat.
8. Schrijf de zojuist geprogrammeerde combinatie op (b.v. M6-3 in het muziekstuk waar
u die registratie wilt gebruiken).
De zelfgekozen registratie is nu opgeslagen in geheugengroep 6 op plaats 3.
Oproepen setzer-combinaties
Voor het oproepen van de zelfgekozen registraties is het niet nodig om het setzer
geheugen open te zetten met de sleutelschakelaar MEMORY LOCK. Oproepen gaat als
volgt:
1. Bepaal de setzer-combinatie die u wilt oproepen (b.v. M2-3).
2. Kies m.b.v. de en de + knoppen de gewenste geheugengroep (b.v. M2). De gekozen
geheugengroep wordt aangegeven op de display.
3. Kies vervolgens de gewenste geheugenplaats (druk b.v. knop 3 in).
In de opgeroepen registratie kunt u handmatig registers toevoegen of uitschakelen.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
18
Gebruik van het generaal crescendo
Met het generaal crescendo kunt u in 20 stappen registers inschakelen van zeer zacht
(pianissimo) tot tutti (zeer sterk). De 20 stappen van het generaal crescendo zijn vooraf
ingesteld volgens muzikale normen.
Het generaal crescendo heeft altijd voorrang boven handregistraties, vaste combinaties
en setzer-combinaties. Ook kunnen de door het generaal crescendo ingeschakelde
registers niet met drukknop 0 uitgezet worden. Binnen een register-combinatie van het
generaal crescendo kunnen wel registers extra ingeschakeld worden. Tongwerken die door
het generaal crescendo ingeschakeld zijn, kunnen met drukknop TA uitgeschakeld worden.
Indien u dit wenst kunt u de standaard ingestelde register-combinaties van elke generaal
crescendo stap - behalve stap 0 - wijzigen en opslaan in het generaal crescendo
geheugen.
Het is altijd mogelijk om de standaard - door de ontwerper van het orgel - ingestelde
register-combinaties van het generaal crescendo weer terug te zetten in het generaal
crescendo geheugen. Dit kan echter alleen voor alle 20 generaal crescendo stappen
tegelijk. De door de gebruiker ingestelde register-combinaties gaan hierbij dan wel
verloren.
Het generaal crescendo geheugen is zodanig beveiligd dat de opgeslagen registraties niet
verloren gaan wanneer u het orgel uitschakelt of wanneer de stekker uit de
wandcontactdoos wordt gehaald.
Onderdelen voor het gebruik van het generaal crescendo zijn:
!Drukknoppen GC en PG
!Display
!Generaal crescendo pedaal
!Sleutelschakelaar MEMORY LOCK
!Drukknoppen – en +
!Drukknop SET
Om het generaal crescendo pedaal te kunnen gebruiken moet u de knop GC indrukken.
De display rechts van de manualen zal nu niet meer een gekozen geheugen-groep van
het setzer weergeven maar aangeven tot welke stap het generaal crescendo is
ingeschakeld.
Wijzigen register-combinaties generaal crescendo
Een register-combinatie van het generaal crescendo kunt u als volgt wijzigen:
1. Zet het generaal crescendo geheugen ‘open’ door de sleutelschakelaar MEMORY
LOCK een kwart slag rechtsom te draaien. De knop SET zal nu oplichten als teken dat
het generaal crescendo geheugen ‘open’ staat.
2. Druk de knoppen GC en PG in. De display zal nu een
0
00
0
weergeven (stap 0, oftewel alle
registers uit, van het generaal crescendo). Ook zullen nu alle registers uitgeschakeld
worden. Het veranderen van de stand van het generaal crescendo pedaal zal nu geen
invloed meer hebben.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
19
3. Kies de generaal crescendo stap waarvan u de register-combinatie wilt wijzigen door
één of meerdere malen op de of de + knop te drukken totdat de display de te
veranderen stap weergeeft (b.v. stap 5). De registers die bij register-combinatie van
de betreffende generaal crescendo stap behoren zullen oplichten.
4. Stel de door u gewenste registratie in voor de betreffende stap (in dit voorbeeld stap 5)
van het generaal crescendo zoals u die wilt opslaan in het generaal crescendo
geheugen.
5. Druk even de knop SET in. Op de display zal nu heel even de letter
P
PP
P
zichtbaar zijn als
teken dat de gekozen registratie in het generaal crescendo geheugen geprogrammeerd
wordt.
6. Zet het generaal crescendo geheugen ‘dicht’ door sleutelschakelaar MEMORY LOCK
een kwart slag linksom te draaien (en haal de sleutel eventueel uit de schakelaar). Het
lampje in de knop SET zal nu weer uit gaan als teken dat het generaal crescendo
geheugen weer ‘dicht’ staat.
7. Druk opnieuw de knop PG in. Het generaal crescendo kan nu weer normaal gebruikt
worden.
Terugzetten standaard register-combinaties generaal crescendo
De standaard register-combinaties van het generaal crescendo kunt u als volgt
terugzetten:
1. Zet het generaal crescendo geheugen ‘open’ door de sleutelschakelaar MEMORY
LOCK een kwart slag rechtsom te draaien. De knop SET zal nu oplichten als teken dat
het generaal crescendo geheugen ‘open’ staat.
2. Druk de knoppen GC en PG in. De display zal nu een
0
00
0
weergeven (stap 0, oftewel alle
registers uit, van het generaal crescendo). Ook zullen nu alle registers uitgeschakeld
worden. Het veranderen van de stand van het generaal crescendo pedaal zal nu geen
invloed meer hebben.
3. Druk op de knop 0 (blijf deze indrukken) en druk dan op de knop SET. Op de display
zal nu heel even de letter
P
PP
P
zichtbaar zijn als teken dat de standaard register-
combinaties weer teruggezet (geprogrammeerd) worden in het generaal crescendo
geheugen.
4. Laat eerst de knop SET los en pas daarna de knop 0.
5. Zet het generaal crescendo geheugen ‘dicht’ door sleutelschakelaar MEMORY LOCK
een kwart slag linksom te draaien (en haal de sleutel eventueel uit de schakelaar). Het
lampje in de knop SET zal nu weer uit gaan als teken dat het generaal crescendo
geheugen weer ‘dicht’ staat.
6. Druk opnieuw de knop PG in. Het generaal crescendo kan nu weer normaal gebruikt
worden.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
20
Toepassen van MIDI
Wat is MIDI?
MIDI is de afkorting van Musical Instruments Digital Interface. Met MIDI kunnen
muziekinstrumenten onderling aan elkaar gekoppeld worden of aan een computer. Zo is
het b.v. mogelijk om spelend op uw orgel tegelijkertijd een synthesizer of expander te
bespelen. De MIDI standaard is gedeeltelijk op hardware gebaseerd. Daarnaast is het een
beschrijving van de manier waarop muziek en geluid worden vertaald en gecommuniceerd
tussen apparaten die uitgevoerd zijn met MIDI functionaliteit. De MIDI codes die het
JOHANNUS orgel kan versturen vertellen b.v. welke toets is ingedrukt.
De onderdelen die te maken hebben met MIDI zijn:
!MIDI-aansluitingen (MIDI IN, MIDI THRU, MIDI OUT).
!MIDI-registers.
!Een apparaat (b.v. synthesizer) dat u via MIDI wilt koppelen.
!Aansluitkabels.
De MIDI-registers treft u aan als laatste in de groep registers van het pedaal, hoofdwerk,
zwelwerk en positief (alleen bij Sweelinck 30).
De MIDI-registers hebben een nummer. Zo heeft het register MIDI Hoofdwerk bij de
Sweelinck 10 en 20 nummer 1 (bij de Sweelinck 30 heeft MIDI Hoofdwerk nummer 2). Dit
nummer geeft het kanaal aan waarover de toetsinformatie wordt verstuurd als u op het
hoofdwerk speelt. MIDI heeft namelijk 16 kanalen waarover informatie verstuurd kan
worden. Met de MIDI-registers bepaalt u of vanaf het klavier voor het hoofdwerk of
zwelwerk of vanaf het pedaal MIDI-signalen met toetsinformatie naar andere apparaten wilt
versturen.
Hoe en wat aansluiten?
Stel u wilt drie expanders aansluiten op uw orgel. Eén wilt u kunnen bespelen vanaf het
hoofdwerkklavier, de andere vanaf het zwelwerkklavier en de derde vanaf het pedaal.
Ga dan als volgt te werk:
1. Sluit de expanders aan m.b.v. de MIDI-kabels (DIN-kabels).
2. Schakel register MIDI Hoofdwerk 1 in. De bijbehorende expander moet dan zodanig
ingesteld zijn dat hij alleen signalen ontvangt via kanaal 1.
3. Schakel register MIDI Zwelwerk 2 in. Let op de instelling van bijbehorende expander.
4. Schakel register MIDI Pedaal 3 in. Let op de instelling van bijbehorende expander.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
21
Uitbreidingen op het orgel
Afhankelijk van uw keuze kan uw instrument uitgevoerd zijn met een aantal uitbreidingen.
Deze uitbreidingen worden hieronder beschreven.
Register-module
De registers zijn te bespelen vanaf het zwelwerk (Sweelinck 10 en 20) of vanaf het positief
(Sweelinck 30). De registers kunnen gezien worden als een uitbreiding van het
desbetreffende werk.
Voetpistons
Afhankelijk van uw keuze kan het orgel uitgebreid zijn met de volgende voetschakelaars:
KOPPEL pistons
Met deze voetpistons kunt u de koppels bedienen. Als een koppel is uitgeschakeld, kunt
u deze met de desbetreffende voetpiston weer inschakelen. Het omgekeerde is ook
mogelijk.
TUTTI piston
Deze voetpiston heeft dezelfde functie als drukknop T van de vaste combinaties.
SETZER pistons
Deze voetpistons hebben dezelfde functies als de drukknoppen 1 t.m. 8.
Uitbreiding setzer
Bij een standaard Sweelinck-uitvoering heeft u de beschikking over 64 zelf te
programmeren setzer-combinaties. Dit kan uitgebreid zijn met 64 geheugenplaatsen per
werk. Dit betekent 64 geheugenplaatsen voor het pedaal, 64 voor het hoofdwerk, 64 voor
het zwelwerk en voor de Sweelinck 30 ook 64 voor het positief.
De zogenaamde separaten kunnen afzonderlijk geprogrammeerd worden. Het
programmeren en oproepen van de separaten gaat op dezelfde manier als beschreven in
het hoofdstuk “Gebruik van het setzer”.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
22
Extern weergavesysteem
Het orgel kan ook uitgebreid zijn met een extern weergavesysteem in de vorm van b.v. een
pijpenfront waarachter diverse luidsprekers aanwezig zijn. Aan de achterkant van het orgel
zijn daarvoor dan twee aansluitingen (z.g. octal sockets) aanwezig. Met behulp van een
speciale kabel kunt u het weergavesysteem via deze aansluitingen koppelen aan uw orgel.
In dat geval zal op het instrument ook een 3-standen schakelaar te vinden zijn.
De 8 pennen van de octal-sockets zijn volgens onderstaande tabel aangesloten:
Nummer Kanaal Orgeltype
LS1-1
LS1-2
Massa (–) kanaal 1
Signaal (+) kanaal 1
Sweelinck
10,20,30
LS1-3
LS1-4
Massa (–) kanaal 2
Signaal (+) kanaal 2
Sweelinck
10,20,30
LS1-5
LS1-6
Massa (–) kanaal 3
Signaal (+) kanaal 3
Sweelinck
10,20,30
LS1-7
LS1-8
Massa (–) kanaal 4
Signaal (+) kanaal 4
Sweelinck
10,20,30
LS2-1
LS2-2
Massa (–) kanaal 5
Signaal (+) kanaal 5
Sweelinck
10,20,30
LS2-3
LS2-4
Massa (–) kanaal 6
Signaal (+) kanaal 6
Sweelinck
20,30
LS2-5
LS2-6
Massa (–) kanaal 7
Signaal (+) kanaal 7
Sweelinck
30
LS2-7
LS2-8
Massa (–) kanaal 8
Signaal (+) kanaal 8
Sweelinck
30
3-standen schakelaar
Met deze schakelaar kunt u kiezen tussen de luidsprekers van het orgel en het front.
De schakelaar heeft de volgende standen:
Stand A
Het geluid wordt weergegeven via de luidsprekers in het orgel en niet via het front.
Stand AB
Het geluid wordt zowel weergegeven via de luidsprekers van het orgel als van het front.
Het door de orgelluidsprekers weergegeven geluid is zachter dan in de A-stand.
Stand B
Het geluid wordt nu alleen weergegeven via de luidsprekers van het front.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
23
Onderhoud
Het meubel is deels afgewerkt met houtfineer en deels met massief hout.
Het meubel kunt u droog afnemen met een gewone stofdoek of met een licht vochtige
doek of zeem en daarna droogwrijven met een niet-pluizende doek.
Wij raden het gebruik van meubel- of teakolie af, omdat dit een schadelijk invloed heeft op
de lak. Direct zonlicht kan het meubel doen verkleuren. Dit geldt in het bijzonder voor blank
eiken meubels.
De toetsen kunnen behandeld worden als het meubel. Kleine krasjes op de toetsen, die
op den duur door het bespelen van het instrument ontstaan, kunt u wegwerken met
autopolish. Probeer NOOIT vlekken te verwijderen met agressieve vloeistoffen als thinner,
aceton e.d. Deze zullen het instrument onherroepelijk beschadigen.
Garantie
U heeft bij de aankoop van uw JOHANNUS Orgel een garantiebewijs gekregen. Lees de
garantiebepalingen zorgvuldig door en stuur het onderste deel van het garantiebewijs zo
spoedig mogelijk naar JOHANNUS Orgelbouw b.v. te Ede. Nogmaals willen wij uw
aandacht vestigen op het feit dat veranderingen aan het orgel of ondeskundige
behandeling de garantie kunnen doen vervallen.
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
24
Bijlagen
Technische gegevens
Sweelinck
10
Sweelinck
20
Sweelinck
30
Stemmen:
Romantisch
Barok
38
38
47
47
58
58
Manualen (kerkorgeltoucher):
5 octaven (C-c++++) kunststof
5 octaven (C-c++++) hout
2
optie
2
optie
3
optie
Versterkers/kanalen (50 Watt maximaal, 8Ω elk) 5 6 8
Akoestiek
traploos regelbaar volume
programma’s (lengte)
!
3
!
3
!
3
Transposer (6 stappen +/- 3 halve tonen) ! ! !
Pitch (+/- ¼ toon traploos regelbaar) ! ! !
Vaste combinaties (Presets) PP-P-MF-F-FF-T ! ! !
Vrije combinaties (Setzer) 64 64 64
Generaal volume (MIDI gestuurd) ! ! !
Zwellen (MIDI gestuurd) 2 2 2
Generaal Crescendo (20 stappen programmeerbaar) ! ! !
3-standen schakelaar voor externe luidsprekers optie optie optie
Voetpistons optie optie optie
Pedaal:
30-tonig recht (C-f’)
30-tonig concaaf (C-f’)
32-tonig concaaf (C-g’)
32-tonig RACO (C-g’)
32-tonig AGO (C-g’)
!
optie
optie
optie
optie
!
optie
optie
optie
optie
!
optie
optie
optie
optie
Speelhulpen:
Koppels
Tremulanten
Chorus (lichte ontstemming tussen registers)
MB = Manuaal Bas
CF = Cantus Firmus
FA = Fix Accessories (vastzetten speelhulpen)
TA = Tongwerken Af
0 = Reset knop
3
2
!
!
!
!
!
!
3
2
!
!
!
!
!
!
6
3
!
!
!
!
!
!
Stemmingen:
Gelijkzwevend
Werckmeister III
Middentoon
!
!
!
!
!
!
!
!
!
Externe aansluitingen:
MIDI In-Thru-Out
Hoofdtelefoon Stereo tot 2kΩ
External Reverb 470Ω/300mV
Aux In1kΩ/70mV (stereo)
Aux Out 470Ω/300mV (stereo)
Luidspreker uitgang 8Ω
!
!
!
!
!
optie
!
!
!
!
!
optie
!
!
!
!
!
optie
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
25
Technische gegevens meubel
Sweelinck
10
Sweelinck
20
Sweelinck
30
Meubel:
Oud Hollands of Blank Eiken
Andere kleur of houtsoort
Houten roldeksel
Houten zweltreden
Pedaalverlichting
Bank met opbergvak
Bank met deksel
Bank verstelbaar in hoogte
!
optie
!
!
!
!
optie
optie
!
optie
!
!
!
!
optie
optie
!
optie
!
!
!
!
optie
optie
Afmeting:
Hoogte (zonder lessenaar)
Hoogte (met lessenaar)
Breedte (30-tonig recht pedaal)
Diepte (zonder pedaal)
Diepte (met 30-tonig recht pedaal)
117 cm
139 cm
138 cm
63 cm
91 cm
117 cm
139 cm
138 cm
63 cm
91 cm
124 cm
146 cm
145 cm
76 cm
94 cm
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
26
MIDI Implementatiekaarten
JOHANNUS Organ Date: July 1998
SWEELINCK 10 MIDI Implementation Chart Version 3.00
Functions Transmitted Recognized Remarks
Basic Default
Channel Changes
1
1, 2, 3, 12
1, 2, 3
1, 2, 3, 12
N
1 = Great
2 = Swell
3 = Pedal
12 = Stops
Default
Mode Messages
Altered
Mode 3
N
* * * * * * * *
Mode 3
N
N
Note
Number True voice
36 - 96
* * * * * * * *
36 - 96
36 - 96
Velocity Note ON
Note OFF
9nH (v=64)
9nH (v=0)
9nH v=1 - 127
9nH v=0, 8nH v=* *=irrelevant
After Keys
Touch Channels
N
N
N
N
Pitch Bend N N
7
Control 11
Change 100/101/6
100/101/6
Y
Y
Y
Y
Y
Y
N
N
General volume
Expression pedals
Pitch
Transposer
Program
Change :True#
0 - 60
2
* * * * * * * *
0 - 60
2
0 - 60
2
0 - 9 Stops Pedal
14 - 27 Stops Great
32 - 45 Stops Swell
48 - 52 Accessories
3
56 - 60 Accessories
4
System Exclusive Y Y All stops off
:Song Pos
Common :Song Sel
:Tune
N
N
N
N
N
N
System :Clock
Real Time :Commands
N
N
N
N
:Reset All Controller
:Local On/OFF
Aux :All Notes OFF
:Active Sense
:Reset
N
N
N
N
N
N
N
Y
N
N
Notes
1
Only note events can be changed
2
Except 10-13, 28-31, 46-47 and 53-55
3
Couplers and Tremulants
4
Midi’s,Chorus and Intonation 2
Mode 1: OMNY ON, POLY Mode 2: OMNY ON, MONO Y = YES
Mode 3: OMNY OFF, POLY Mode 4: OMNY OFF, MONO N = NO
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
27
JOHANNUS Organ Date: July 1998
SWEELINCK 20 MIDI Implementation Chart Version 3.00
Functions Transmitted Recognized Remarks
Basic Default
Channel Changes
1
1, 2, 3, 12
1, 2, 3
1, 2, 3, 12
N
1 = Great
2 = Swell
3 = Pedal
12 = Stops
Default
Mode Messages
Altered
Mode 3
N
* * * * * * * *
Mode 3
N
N
Note
Number True voice
36 - 96
* * * * * * * *
36 - 96
36 - 96
Velocity Note ON
Note OFF
9nH (v=64)
9nH (v=0)
9nH v=1 - 127
9nH v=0, 8nH v=* *=irrelevant
After Keys
Touch Channels
N
N
N
N
Pitch Bend N N
7
Control 11
Change 100/101/6
100/101/6
Y
Y
Y
Y
Y
Y
N
N
General volume
Expression pedals
Pitch
Transposer
Program
Change :True#
0 - 68
2
* * * * * * * *
0 - 68
2
0 - 68
2
0 - 11 Stops Pedal
13 - 28 Stops Great
32 - 50 Stops Swell
56 - 60 Accessories
3
64 - 68 Accessories
4
System Exclusive Y Y All stops off
:Song Pos
Common :Song Sel
:Tune
N
N
N
N
N
N
System :Clock
Real Time :Commands
N
N
N
N
:Reset All Controller
:Local On/OFF
Aux :All Notes OFF
:Active Sense
:Reset
N
N
N
N
N
N
N
Y
N
N
Notes
1
Only note events can be changed
2
Except 12, 29-31, 51-55 and 61-63
3
Couplers and Tremulants
4
Midi’s, Chorus and Intonation 2
Mode 1: OMNY ON, POLY Mode 2: OMNY ON, MONO Y = YES
Mode 3: OMNY OFF, POLY Mode 4: OMNY OFF, MONO N = NO
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
28
JOHANNUS Organ Date: July 1998
SWEELINCK 30 MIDI Implementation Chart Version 3.00
Functions Transmitted Recognized Remarks
Basic Default
Channel Changes
1
1, 2, 3, 4, 12
1, 2, 3, 4
1, 2, 3, 4, 12
N
1 = Choir
2 = Great
3 = Swell
4 = Pedal
12 = Stops
Default
Mode Messages
Altered
Mode 3
N
* * * * * * * *
Mode 3
N
N
Note
Number True voice
36 - 96
* * * * * * * *
36 - 96
36 - 96
Velocity Note ON
Note OFF
9nH (v=64)
9nH (v=0)
9nH v=1 - 127
9nH v=0, 8nH v=* *=irrelevant
After Keys
Touch Channels
N
N
N
N
Pitch Bend N N
7
Control 11
Change 100/101/6
100/101/6
Y
Y
Y
Y
Y
Y
N
N
General volume
Expression pedals
Pitch
Transposer
Program
Change :True#
0 - 60
2
* * * * * * * *
0 - 85
2
0 - 85
2
0 - 5 Accessories
3
8 - 13 Stops Pedal
16 - 21 Stops Pedal
24 - 34 Stops Choir
36 - 52 Stops Great
54 - 74 Stops Swell
80 - 85 Accessories
4
System Exclusive Y Y All stops off
:Song Pos
Common :Song Sel
:Tune
N
N
N
N
N
N
System :Clock
Real Time :Commands
N
N
N
N
:Reset All Controller
:Local On/OFF
Aux :All Notes OFF
:Active Sense
:Reset
N
N
N
N
N
N
N
Y
N
N
Notes
1
Only note events can be changed
2
Except 6-7, 14-15, 22-23, 35, 53 and 75-79
3
Couplers
4
Midi’s, Chorus and Intonation 2
Mode 1: OMNY ON, POLY Mode 2: OMNY ON, MONO Y = YES
Mode 3: OMNY OFF, POLY Mode 4: OMNY OFF, MONO N = NO
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
29
Registratievoorbeelden
Registratievoorbeelden Sweelinck 10
ppp
pp
p
mf
f
ff
t
Uitkomend op Hoofdwerk
Uitkomend op Zwelwerk
Trio 1
Trio 2
Romantisch
Plenum
PEDAAL
Prestant 16' FFFFMMMFFFFFM
Subbas 16' MMMMMMMMMMMMM
Octaafbas 8' FFFMMMMFFMMFM
Gedekt 8' FFMMMMMMMFFFF
Koraalbas 4' FFFFFMMFFFFFM
Nachthoorn 2' FFFFFFMFFFFFM
Ruispijp IV FFFFFFMFFFFFF
Bazuin 16' FFFFFFMFFFFFF
Trompet 8' FFFFFMMFFFFFF
Klaroen 4' FFFFFFMFFFFFF
HOOFDWERK
Bourdon 16' F FFFFMMFFFFFF
Prestant 8' FFFMMMMMFFMFM
Holpijp 8' MMMMMMMMMMFMF
Fluit Celeste 8' FMMFFFFFFFFMF
Gamba 8' FFMMMMMFMFFFF
Octaaf 4' FFFFMMMFFFFFM
Open Fluit 4' FFFMMMMMMFFFF
Quint 2
2
/
3
FFFFMMMMFFFFM
Octaaf 2' FFFFFMMFFFFFM
Blokfluit 2' FFFFMMMFFMFFF
Cornet IV FFFFFFFMFFFFF
Mixtuur V FFFFFMMFFFFFM
Trompet 8' FFFFFFMFFFFFF
Vox Humana 8' FFFFMMMFFFFFF
ZWELWERK
Prestant 8' FFFMMMMMFFFFM
Roerfluit 8' F FMMMMMMMMMMF
Viola di Gamba 8' MMMMMMMMFFMMF
Vox Celeste 8' FMMFFFFMFFFMF
Octaaf 4' FFFMMMMMFFFFM
Koppelfluit 4' FFMMMMMMMMFFF
Quintfluit 2
2
/
3
FFFMMMMMMFFFF
Woudfluit 2' FFFFMMMFFFFFM
Nasard 1
1
/
3
FFFFFMMFFMFFM
Sesquialter II FFFFFFFFMFFFF
Scherp III FFFFMMMFFFFFM
Fagot 16' FFFFFFMFFFFFF
Dulciaan 8' FFFFFMMFFFFFF
Hobo 8' FFFFFFMFFFFFF
SPEELHULPEN
Zwelwerk-Hoofdwerk MMMMMMMMFFFMM
Hoofdwerk-Pedaal MMMMMMMFMFFMM
Zwelwerk-Pedaal MMMMMMMMFFFMM
Tremulant Hoofdwerk FFFFFFFMFFFMF
Tremulant Zwelwerk FFFFFFFMFFFMF
Chorus FFFFFFFMFFFMF
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
30
Eigen registraties Sweelinck 10
PEDAAL
Prestant 16' FFFFFFFFFFFFF
Subbas 16' FFFFFFFFFFFFF
Octaafbas 8' FFFFFFFFFFFFF
Gedekt 8' FFFFFFFFFFFFF
Koraalbas 4' FFFFFFFFFFFFF
Nachthoorn 2' FFFFFFFFFFFFF
Ruispijp IV FFFFFFFFFFFFF
Bazuin 16' FFFFFFFFFFFFF
Trompet 8' FFFFFFFFFFFFF
Klaroen 4' FFFFFFFFFFFFF
HOOFDWERK
Bourdon 16' F FFFFFFFFFFFF
Prestant 8' FFFFFFFFFFFFF
Holpijp 8' FFFFFFFFFFFFF
Fluit Celeste 8' FFFFFFFFFFFFF
Gamba 8' FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 4' FFFFFFFFFFFFF
Open Fluit 4' FFFFFFFFFFFFF
Quint 2
2
/
3
FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 2' FFFFFFFFFFFFF
Blokfluit 2' FFFFFFFFFFFFF
Cornet IV FFFFFFFFFFFFF
Mixtuur V FFFFFFFFFFFFF
Trompet 8' FFFFFFFFFFFFF
Vox Humana 8' FFFFFFFFFFFFF
ZWELWERK
Prestant 8' FFFFFFFFFFFFF
Roerfluit 8' F FFFFFFFFFFFF
Viola di Gamba 8' FFFFFFFFFFFFF
Vox Celeste 8' FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 4' FFFFFFFFFFFFF
Koppelfluit 4' FFFFFFFFFFFFF
Quintfluit 2
2
/
3
FFFFFFFFFFFFF
Woudfluit 2' FFFFFFFFFFFFF
Nasard 1
1
/
3
FFFFFFFFFFFFF
Sesquialter II FFFFFFFFFFFFF
Scherp III FFFFFFFFFFFFF
Fagot 16' FFFFFFFFFFFFF
Dulciaan 8' FFFFFFFFFFFFF
Hobo 8' FFFFFFFFFFFFF
SPEELHULPEN
Zwelwerk-Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
Hoofdwerk-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Zwelwerk-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Zwelwerk FFFFFFFFFFFFF
Chorus FFFFFFFFFFFFF
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
31
Registratievoorbeelden Sweelinck 20
ppp
pp
p
mf
f
ff
t
Uitkomend op Hoofdwerk
Uitkomend op Zwelwerk
Trio 1
Trio 2
Romantisch
Plenum
PEDAAL
Prestant 16' FFFFFMMFFFFFM
Subbas 16' MMMMMMMMMMFMM
Octaafbas 8' FFFFMMMFFMMFM
Gedekt 8' FFMMMMMMMFFMF
Koraalbas 4' FFFFFMMFFFMFM
Fluitbas 4' FFFFMMMFFFFFF
Nachthoorn 2' FFFFFMMFFFFFM
Ruispijp IV FFFFFFMFFFFFM
Bombarde 32' FFFFFFFFFFFFF
Bazuin 16' FFFFFFMFFFFFF
Trompet 8' FFFFFMMFFFFFF
Klaroen 4' FFFFFFMFFFFFF
HOOFDWERK
Bourdon 16' F FFFFMMFFFFFF
Prestant 8' FFFFMMMMFFMFM
Diapason 8' FFFMMMMFFFFMF
Holpijp 8' FMMMMMMFMMFMF
Fluit Celeste 8' FFMFFFFFFFFMF
Gamba 8' MMMMMMMFMFFMF
Octaaf 4' FFFFMMMMFFFFM
Open Fluit 4' FFFMMMMMFFFFF
Quint 2
2
/
3
FFFFMMMMFMFFM
Octaaf 2' FFFFFMMFFFMFM
Blokfluit 2' FFFFMMMFFFFFF
Cornet IV FFFFFFFMFFFFF
Mixtuur VII FFFFFMMFFFFFM
Trompet 16' FFFFFFMFFFFFF
Trompet 8' FFFFFMMFFFFFF
Vox Humana 8' FFFFMMMFFFFFF
ZWELWERK
Quintadeen 16' FFFFMMMFFFFFF
Prestant 8' FFFMMMMMFFFFM
Roerfluit 8' F FMMMMMMMMMMF
Viola di Gamba 8' MMMMMMMMFFFMF
Vox Celeste 8' FMMFFFFMFFFMF
Octaaf 4' FFFFMMMFFFFFM
Koppelfluit 4' FFFMMMMMFFFMF
Salicionaal 4' FFFMMMMFFFFFF
Quintfluit 2
2
/
3
FFFFMMMMMFMMF
Octaaf 2' FFFFMMMFFMFFM
Woudfluit 2' FFFFMMMFFFFFF
Nasard 1
1
/
3
FFFFFMMFFMFFM
Octaaf 1' FFFFFFMFFFMFM
Sesquialter II FFFFFFFFMFFFF
Scherp III FFFFFFMFFFFFM
Fagot 16' FFFFFFMFFFFFF
Festival Trompet 8' F FFFFFFFFFFFF
Dulciaan 8' FFFFMMMFFFFFF
Hobo 8' FFFFFMMFFFFFF
SPEELHULPEN
Zwelwerk-Hoofdwerk MMMMMMMMFFFMM
Hoofdwerk-Pedaal MMMMMMMFMFFMM
Zwelwerk-Pedaal MMMMMMMMFFFMM
Tremulant Hoofdwerk FFFFFFFMFFFMF
Tremulant Zwelwerk FFFFFFFMFFFMF
Chorus FFFFFFFMFFFMF
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
32
Eigen registraties Sweelinck 20
PEDAAL
Prestant 16' FFFFFFFFFFFFF
Subbas 16' FFFFFFFFFFFFF
Octaafbas 8' FFFFFFFFFFFFF
Gedekt 8' FFFFFFFFFFFFF
Koraalbas 4' FFFFFFFFFFFFF
Fluitbas 4' FFFFFFFFFFFFF
Nachthoorn 2' FFFFFFFFFFFFF
Ruispijp IV FFFFFFFFFFFFF
Bombarde 32' FFFFFFFFFFFFF
Bazuin 16' FFFFFFFFFFFFF
Trompet 8' FFFFFFFFFFFFF
Klaroen 4' FFFFFFFFFFFFF
HOOFDWERK
Bourdon 16' F FFFFFFFFFFFF
Prestant 8' FFFFFFFFFFFFF
Diapason 8' FFFFFFFFFFFFF
Holpijp 8' FFFFFFFFFFFFF
Fluit Celeste 8' FFFFFFFFFFFFF
Gamba 8' FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 4' FFFFFFFFFFFFF
Open Fluit 4' FFFFFFFFFFFFF
Quint 2
2
/
3
FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 2' FFFFFFFFFFFFF
Blokfluit 2' FFFFFFFFFFFFF
Cornet IV FFFFFFFFFFFFF
Mixtuur VII FFFFFFFFFFFFF
Trompet 16' FFFFFFFFFFFFF
Trompet 8' FFFFFFFFFFFFF
Vox Humana 8' FFFFFFFFFFFFF
ZWELWERK
Quintadeen 16' FFFFFFFFFFFFF
Prestant 8' FFFFFFFFFFFFF
Roerfluit 8' F FFFFFFFFFFFF
Viola di Gamba 8' FFFFFFFFFFFFF
Vox Celeste 8' FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 4' FFFFFFFFFFFFF
Koppelfluit 4' FFFFFFFFFFFFF
Salicionaal 4' FFFFFFFFFFFFF
Woudfluit 2' FFFFFFFFFFFFF
Quintfluit 2
2
/
3
FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 2' FFFFFFFFFFFFF
Nasard 1
1
/
3
FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 1' FFFFFFFFFFFFF
Sesquialter II FFFFFFFFFFFFF
Scherp III FFFFFFFFFFFFF
Fagot 16' FFFFFFFFFFFFF
Festival Trompet 8' F FFFFFFFFFFFF
Dulciaan 8' FFFFFFFFFFFFF
Hobo 8' FFFFFFFFFFFFF
SPEELHULPEN
Zwelwerk-Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
Hoofdwerk-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Zwelwerk-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Zwelwerk FFFFFFFFFFFFF
Chorus FFFFFFFFFFFFF
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
33
Registratievoorbeelden Sweelinck 30
ppp
pp
p
mf
f
ff
t
Uitkomend op Hoofdwerk
Uitkomend op Zwelwerk
Trio 1
Trio 2
Romantisch
Plenum
PEDAAL
Prestant 16' FFFFMMMFFFFFM
Subbas 16' MMMMMMMMMMFMM
Octaafbas 8' FFFMMMMMFMMFM
Gedekt 8' FFMMMMMMMFMMF
Koraalbas 4' FFFFMMMFFFFFM
Fluitbas 4' FFFFFMMFFFFFF
Nachthoorn 2' FFFFFMMFFFFFM
Ruispijp IV FFFFFFMFFFFFM
Bombarde 32' FFFFFFFFFFFFF
Bazuin 16' FFFFFFMFFFFFF
Trompet 8' FFFFFMMFFFFFF
Klaroen 4' FFFFFFMFFFFFF
POSITIEF
Prestant 8' FFMMMMMFFFMFM
Bourdon 8' M MMMMMMMMMFMF
Octaaf 4' FFFMMMMFFFFFM
Fluit 4' FFMMMMMMMFFMF
Nasard 2
2
/
3
'FFFFFMMFFFFFF
Fluit 2' FFFFMMMFFMMFM
Terts 1
3
/
5
'FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 1' FFFFFMMFFFFFM
Cymbel III FFFFFFMFFFFFM
Regaal 8' FFFFFFMFFFFFF
Tremulant Positief FFFFFFFMFFFMF
HOOFDWERK
Prestant 16' FFFFFMMFFFFFF
Prestant 8' FFFMMMMMFFMFM
Diapason 8' FFMMMMMFFFFMM
Holpijp 8' FMMMMMMMMMFMF
Fluit Celeste 8' FFMFFFFFFFFMF
Gamba 8' MMMMMMMFMFFMF
Octaaf 4' FFFFMMMMFFFFM
Open Fluit 4' FFFMMMMMMFFMF
Quint 2
2
/
3
'FFFFFMMMFMFFM
Octaaf 2' FFFFFMMFFFFFM
Blokfluit 2' FFFFMMMFFFMFF
Cornet IV FFFFFFFMFFFFF
Mixtuur VII FFFFFMMFFFFFM
Trompet 16' FFFFFFMFFFFFF
Trompet 8' FFFFFMMFFFFFF
Vox Humana 8' FFFFMMMFFFFFF
Tremulant Hoofdwerk FFFFFFFMFFFMF
ZWELWERK
Quintadeen 16' FFFFMMMFFFFFF
Prestant 8' FFFMMMMMMFMFM
Roerfluit 8' F FMMMMMMMMFMF
Viola di Gamba 8' MMMMMMMMFFFMF
Vox Celeste 8' FMMFFFFMFFFMF
Octaaf 4' FFFFMMMMFFFFM
Koppelfluit 4' FFFMMMMMMMFMF
Salicionaal 4' FFFFMMMMFFFFF
Quintfluit 2
2
/
3
FFFFMMMMMFMMF
Octaaf 2' FFFFFMMFFFFFM
Woudfluit 2' FFFFMMMFFFFFF
Nasard 1
1
/
3
FFFFFMMFFMFFM
Octaaf 1' FFFFFFMFFFMFM
Sesquialter II FFFFFFFFMFFFF
Scherp III FFFFFMMFFFFFM
Fagot 16' FFFFFFMFFFFFF
Festival Trompet 8' F FFFFFFFFFFFF
Dulciaan 8' FFFFMMMFFFFFF
Hobo 8' FFFFFMMFFFFFF
Schalmei 4' FFFFFFMFFFFFF
Tremulant Zwelwerk FFFFFFFMFFFMF
SPEELHULPEN
Positief-Hoofdwerk FFMMMMMMMFFMM
Zwelwerk-Hoofdwerk FMMMMMMMFFFMM
Zwelwerk-Positief FFMMMMMMFFFMM
Positief-Pedaal FMMMMMMMMFFMM
Hoofdwerk-Pedaal FFFMMMMFFFFMM
Zwelwerk-Pedaal FFMMMMMMFFFMM
Chorus FFFFFFFMFFFMF
Gebruikershandleiding
Sweelinck 10, 20 en 30
JOHANNUS
JOHANNUSJOHANNUS
JOHANNUS
34
Eigen registraties Sweelinck 30
PEDAAL
Prestant 16' FFFFFFFFFFFFF
Subbas 16' FFFFFFFFFFFFF
Octaafbas 8' FFFFFFFFFFFFF
Gedekt 8' FFFFFFFFFFFFF
Koraalbas 4' FFFFFFFFFFFFF
Fluitbas 4' FFFFFFFFFFFFF
Nachthoorn 2' FFFFFFFFFFFFF
Ruispijp IV FFFFFFFFFFFFF
Bombarde 32' FFFFFFFFFFFFF
Bazuin 16' FFFFFFFFFFFFF
Trompet 8' FFFFFFFFFFFFF
Klaroen 4' FFFFFFFFFFFFF
POSITIEF
Prestant 8' FFFFFFFFFFFFF
Bourdon 8' F FFFFFFFFFFFF
Octaaf 4' FFFFFFFFFFFFF
Fluit 4' FFFFFFFFFFFFF
Nasard 2
2
/
3
'FFFFFFFFFFFFF
Fluit 2' FFFFFFFFFFFFF
Terts 1
3
/
5
'FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 1' FFFFFFFFFFFFF
Cymbel III FFFFFFFFFFFFF
Regaal 8' FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Positief FFFFFFFFFFFFF
HOOFDWERK
Prestant 16' FFFFFFFFFFFFF
Prestant 8' FFFFFFFFFFFFF
Diapason 8' FFFFFFFFFFFFF
Holpijp 8' FFFFFFFFFFFFF
Fluit Celeste 8' FFFFFFFFFFFFF
Gamba 8' FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 4' FFFFFFFFFFFFF
Open Fluit 4' FFFFFFFFFFFFF
Quint 2
2
/
3
'FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 2' FFFFFFFFFFFFF
Blokfluit 2' FFFFFFFFFFFFF
Cornet IV FFFFFFFFFFFFF
Mixtuur VII FFFFFFFFFFFFF
Trompet 16' FFFFFFFFFFFFF
Trompet 8' FFFFFFFFFFFFF
Vox Humana 8' FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
ZWELWERK
Quintadeen 16' FFFFFFFFFFFFF
Prestant 8' FFFFFFFFFFFFF
Roerfluit 8' F FFFFFFFFFFFF
Viola di Gamba 8' FFFFFFFFFFFFF
Vox Celeste 8' FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 4' FFFFFFFFFFFFF
Koppelfluit 4' FFFFFFFFFFFFF
Salicionaal 4' FFFFFFFFFFFFF
Quintfluit 2
2
/
3
FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 2' FFFFFFFFFFFFF
Woudfluit 2' FFFFFFFFFFFFF
Nasard 1
1
/
3
FFFFFFFFFFFFF
Octaaf 1' FFFFFFFFFFFFF
Sesquialter II FFFFFFFFFFFFF
Scherp III FFFFFFFFFFFFF
Fagot 16' FFFFFFFFFFFFF
Festival Trompet 8' F FFFFFFFFFFFF
Dulciaan 8' FFFFFFFFFFFFF
Hobo 8' FFFFFFFFFFFFF
Schalmei 4' FFFFFFFFFFFFF
Tremulant Zwelwerk FFFFFFFFFFFFF
SPEELHULPEN
Positief-Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
Zwelwerk-Hoofdwerk FFFFFFFFFFFFF
Zwelwerk-Positief FFFFFFFFFFFFF
Positief-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Hoofdwerk-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Zwelwerk-Pedaal FFFFFFFFFFFFF
Chorus FFFFFFFFFFFFF
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40

Johannus Sweelinck 10 Handleiding

Categorie
Muzikale uitrusting
Type
Handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor