ALGEMENE INFORMATIE
KENNISMAKEN MET DE JTNS20-SERIE DUBBE-
LE KRACHTTROFFELMACHINE
De JTNS20-serie dubbele krachttroffelmachines zijn ontwor-
pen voor het vlinderen en afwerken van funderingsplaten.
Loop rondom de troffelmachine. Neem kennis van alle belang-
rijke elementen zoals de motor, de bladen, de luchtreiniger,
het brandstofsysteem, de brandstofafsluitklep, het contactslot,
enz. Zorg dat er altijd olie in de motor zit en transmissieolie
in de versnellingsbak.
Lees alle veiligheidsinstructies zorgvuldig door. Veiligheids-
instructies kunt u vinden in deze handleiding alsook op de
machine. Zorg dat alle veiligheidsinformatie in goede, leesbare
staat is. Bestuurders moeten goed opgeleid zijn in de bedie-
ning en het onderhoud van de troffelmachine.
Bekijk de bedieningshendels van de bestuurder. Pak de
bedieninghendels vast en beweeg ze iets. Bekijk hoe de
bedieningshendels ervoor zorgen dat de versnellingsbak en
het chassis bewegen.
Bekijk hoe het voetpedaal de motorsnelheid bepaalt. Bekijk
ook de hoofdaandrijving van de troffelmachine. Bekijk de staat
van de aandrijfriemen. Dit is hoe de aandrijfriemen er uit zien
als ze goed zijn afgesteld.
Voordat u de troffelmachine gebruikt, test u deze op vlak
afgewerkt beton. Deze test zal uw vertrouwen in het gebruik
van de troffelmachine doen vergroten en u gelijktijdig raakt u
bekend met de bedieni ngselementen en indicatoren van de
troffelmachine. Daarnaast zult u begrijpen hoe de troffelma-
chine onder de huidige omstandigheden kan worden bediend.
MOTOR
Deze troffelmachine is uitgerust met een luchtgekoelde Honda
GX630 20 pk viertakt benzinemotor met twee cilinders en
kopkleppen. Raadpleeg de gebruikershandleiding van de
motor voor specifieke instructies betreffende de bediening
van de motor. Deze handleiding wordt bij de troffelmachine
geleverd als deze wordt verzonden. Neem contact op met
uw Multiquip-dealer wanneer u een vervanging nodig hebt.
BLADEN
De bladen van de troffelmachine werken beton af als deze over
het oppervlak bewegen. De bladen worden geclassificeerd
als combinatie (25 of 20 cm breed) en als afwerking (15 cm
breed). Deze troffelmachine is uitgerust met vijf bladen per
rotor, met gelijke afstand in een radiaal patroon en bevestigd
aan een verticale draaiende as middels een spinassemblage.
Afbeelding 2 en Afbeelding 3 tonen de locatie van de bedie-
ningselementen, indicatoren en algemene onderhoudson-
derdelen. Elke bediening kan meer dan één functie hebben.
De JTN-dubbele troffelmachine bestaat uit twee aparte
versnellingsbakassemblages die in een robuuste kast van
gegoten aluminium zitten. Het hoofdtandwiel is van een
hoogwaardige combinatie van brons en staal. Het wormwiel
bestaat uit gehard staal.
Er zijn koelvinnen geïntegreerd in de versnellingsbak om
voor maximale koeling voor de transmissieolie te zorgen.
De versnellingsbakbehuizing heeft een 50 procent hogere
oliecapaciteit dan concurrerende machines, waardoor meer
smering naar kritieke punten geleid kan worden.
STUURHENDELS
Hendels met dubbele bediening aan de voorkant van de
bestuurdersstoel voor het besturen van de troffelmachine.
Als u de linkerhendel naar voren duwt en de rechterbedie-
ningshendel naar achteren haalt, dan zal de troffelmachine
rechtsom draaien rond de middenas. Als u de linkerhendel
naar achteren haalt en de rechterbedieningshendel naar
voren duwt, dan zal de troffelmachine linksom draaien. Zie
Tabel 5 voor een volledige beschrijving van de besturingspo-
sities van de bedieningshendels.
HOMOKINETISCHE KOPPELINGEN
Homokinetische koppelingen zorgen voor een efficiënte over-
dracht van kracht naar de aandrijfas en deze behouden de
timing van de versnellingsbakken zonder slipmogelijkheden.
TRAINING
Voor training gebruikt u ''Trainingscontrolelijst'' die u voorin
in deze handleiding kunt vinden. Deze controlelijst is niet
bedoeld als vervanging voor een juiste training, maar geeft
een omschrijving voor een ervaren bestuurder om training
aan een nieuwe bestuurder te geven.