Johannus Positief 5 Handleiding

Type
Handleiding
HANDLEIDING
POSITIEF
5
Een kort geschiedenis overzicht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 5
Verklaring 6
Inleiding .................................................. 7
Algemeen ................................................. 7
Verlichting 7
Pedaal 7
Netspanning 8
Netschakelaar .............................................. 8
Koppels 9
Chorus .. ................................................ 10
Midi .................................................... 10
Zweltrede ................................................ 10
Hoofdtelefoon 10
Het Registreren 11
Onderhoud ............................................... 11
Exteme Aansluitingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Midi .................................................. 12
Akoestiek .............................................. 12
Aux 12
Garantie ................................................. 12
Technische Gegevens 13
Registratievoorbeelden
Voorbeelden 30 Stemmen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Ruimte voor eigen registraties 30 Stemmen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Voorbeelden 38 Stemmen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Ruimte voor eigen registraties 38 Stemmen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Aantekeningen 18
Een kort geschiedenis overzicht
Hoewel JOHANNUS ORGELBOUW een relatief jong bedrijf is, kan het
bogen op een ruime ervaring in het bouwen van elektronische klassieke
orgels.
Het begon in een kelderruimte met het bouwen van kerkorgels, waarvan het
eerste werd uitgeleverd op 4 maart 1971. AI vrij spoedig daarna werden
studie-orgels aan het assortiment toegevoegd.
Er was veel vraag naar dit nieuwe instrument, dat het studeren van klassieke-
en lithurgische muziek voor veel meer orgel-enthousiasten mogelijk maakte.
(immers niet iedereen had de mogelijkheid regelmatig in de kerk te kunnen
en te mogen spelen).
Door de snel stijgende produktie was de werkruimte al gauw te klein en
verhuisde men in 1972 naar een pand in Veenendaal. Hier werden de studie-
orgels type S, HII, en HIlI, en de kerkorgels type KII, KIIB, KIIC, en KIIIC
gebouwd.
In 1976 durfde men het aan om een eigen bedrijf te laten bouwen, waarmee
de wensen van zowel artistiek- als produktiegerichte mens en in vervulling
konden gaan.
Zo werd binnen het bedrijf een complete concertzaal gemaakt die, geheel
volgens de modeme opvattingen "multi-functioneel" was, dat wi! zeggen dat
deze zaal behalve voor het geven van concerten, ook gebruikt kon (en kan)
worden voor het demonstreren van kerkorgels, en voor het v66r-intoneren
van deze orgels. Dit houdt in dat kerkorgels hier klank-technisch op een
grote ruimte worden ingesteld, zodat dit enige uren kan schelen bij het
intoneren in de kerk zelf.
Het nieuwe bedrijf in Ede werd op 12 maart 1976 geopend door de organist
Feike Asma, naar wie de concertzaal tot zijn eigen verrassing ook werd ge-
noemd, uit erkentelijkheid voor de waardevolle adviezen die hij JOHANNUS
ORGELBOUW heeft gegeven die hebben bijgedragen bij het leggen van de
basis van de karakteristieke "JOHANNUS"-klank.
Tot op de dag van vandaag bouwen wij met veel inzet en genoegen een
uitgebreide serie "grote" en "kleine" orgels die inmiddels in de gehele wereld
bekend zijn geworden.
Veridaring
""
/
OJ
IIIIII I I
OJ
,
...
----_
..............
,
,
..............
__
.....,
:-
..
_-:
:-
..
__ •.
:
i- - -:
5
6
7 8
9
10
i- - -:
:-
.. _..
_-:
:-_."-<
.......
..
\- - -i
\- - -f
..
........
:-_
.. _..
:
:-._--~
:-
-
-\
1- - -:
•......
-
_:
:__ r_ ..·:
L~....~....
~.j L"..
J!L.".i
r····-·--_············~
r·~::··~;.---;.;,;;·;
i·';;'!
--
i- - -:
.-.-.--
..
1111
I
I
II
I I I.
I I T TIT 1 I I
..
--------
:--_.;
..
...
..
...
..
...
..
:...
..
.
..
:
......
-
.-
L!...
!....
!.J
111111111111111111:111111:11111111111
L~.....~....~..
:
:
..
-_
......................
--
---_
..................
..
.-----
---_
......
......
-------_
..
...
:
..........
-------_
.........................
----_._-_
........ .....
..
.------_
.........
r--
D
-----
...
_-_
..................
-----------_
............
-----
..
.................
• •
• •
1. Registers Hoofdwerk
2. Registers Zwelwerk
3. Registers Pedaal
4.- Zweltrede Zwelwerk
5. Pitch regelaar
6. Transposer schakelaar
7. Volumeregelaar nagalm
8. Programmaschakelaar nagalm
9. Volumeregelaar totale orgel
10. AanJUit schakelaar
11. Zwelwerk
12. Hoofdwerk
13. Hoofdtelefoon aansluiting
Inleiding
U bent de bezitter geworden van een JOHANNUS Positief 5, een instrument
met een enorme klankrijkdom en ongekende combinaties. De Positief 5
bestaat in 2 variaties, te weten met 30 of met 38 stemmen. Omdat de
bediening van deze instrumenten gelijk zijn is deze handleiding geschikt voor
beide modellen. Achterin deze handleiding vindt u wel verschillende registra-
tievoorbeelden. Hierbij is ook enige ruimte overgelaten voor het noteren van
uw eigen combinaties.
Wij hopen dat dit orgel, samen met deze handleiding, een goed uitgangspunt
zal zijn voor vele jaren van muzikaal genoegen.
Algemeen
Daar de luidsprekers van de Positief 5 aan de bovenzijde van de orgelkast
zijn gemonteerd, raden wij u ten zeerste af dingen op het orgel te zetten. Dit
zal de klankafstraling belemmeren en beschadiging van de luidsprekers is niet
ondenkbaar!
Verlichting
De Positief 5 heeft ingebouwde pedaal- en lessenaarverlichting. Deze
verlichting gaat automatisch aan als u het orgel inschakeld.
Het pedaal van uw orgel werkt met magneetschakelaars. De magneetschake-
laars bevinden zich (aan de buitenkant niet zichtbaar) achter de zwarte
pedaalplank van het orgel. De magneten zijn aan de voorkant in de pedaal-
toetsen gemonteerd. Wanneer een pedaaltoets wordt ingedrukt, activeert de
magneet in de pedaaltoets de magneetschakelaar achter de zwarte pedaal-
plank. Ret pedaal moet daarom goed onder het orgel worden geschoven, om
uitvallen van het pedaal te voorkomen.
Netspanning
Controleer, voor u het orgel aansluit, of de netspanning welke vermeld staat
op de serienummerplaat, gelijk is aan die van uw wandcontactdoos.
De serienummerplaat bevindt zich links onder de manualen.
Met de netschakelaar kan het orgel in- of uitgeschakeld worden. Wanneer
het orgel aanstaat, brandt het rode controle-Iampje in de netschakelaar.
Enkele seconden nadat u het orgel heeft aangezet schakelen de eindverster-
kers automatisch in.
U vindt de netschakelaar rechts boven de lessenaar, achter de lat van de
lessenaarverlichting.
Het totale volume van het orgel is instelbaar met de regelaar VOLUME.
Deze volumeregeling is onafhankelijk van de stand van het zwelpedaal.
U vindt de volumeregelaar boven de lessenaar achter de lat van de lessenaar-
verlichting.
Transposer
............ .t .
De TRANSPOSER geeft u de mogelijkheid om het orgel te transponeren,
d.w.z. u kunt met deze keuzeschakelaar drie maal een halve toon hoger of
lager stemmen. In de stand 0 staat het orgel op de normale stemming: A
=
440 Hz (Mits de PITCH-knop in de middenstand staat). De TRANSPOSER
kan vooral van pas komen bij het samenspelen met andere instrumentalisten
of met zangers/zangeressen die een bepaald muziekstuk graag hoger of lager
spelen dan de eigenlijke muzieknotatie aangeeft.
U vindt de TRANSPOSER-schakelaar boven de lessenaar, achter de lat van
de lessenaarverlichting.
Met de PITCH-knop kunt u het orgel traploos een kwart toon omhoog of
omlaag stemmen. In de middenstand staat de stemming op A=440 Hz (Mits
de Transposer in de "O"-standstaat).
U vindt de PITCH-knop boven de lessenaar, achter de lat van de lessenaar-
verlichting.
Het digitale akoestiek-effect zorgt voor een ruimtelijke weergave van de
orgelklank. Dit effect kunt u instellen met behulp van een volume-regelaar
en een keuzeschakelaar.
Met de volume-regelaar AKOESTIEK kan het volume van het akoestiek-
effect worden ingesteld.
Met de keuzeschakelaar AKOESTIEK 1-2-3-4-5-6 kan een keuze gemaakt
worden uit zes verschillende nagalmprogramma's, die verschillen in lengte en
helderheid.
Om het akoestiek-effect uit te schakelen dient u de volume-regelaar AKOES-
TIEK geheel linksom te draaien.
U vindt de Akoestiek-keuzeschakelaar en volume-regelaar boven de lesse-
naar, achter de lat van de lessenaarverlichting.
De beide manual en hebben gescheiden tremulanten. Bij het gebruik van de
koppels worden de tremulanten van de desbetreffende manualen meegekop-
peld naar het hoofdwerk en/of het pedaal.
Koppels
Het orgel bezit twee pedaalkoppels en een klavierkoppel. Dit houdt in dat u
door het inschakelen van de/een pedaalkoppel(s) de registers van het hoofd-
werk en/of het zwelwerk ook op het pedaal kunt bespelen. Met de klavier-
koppel kan het zwelwerk aan het hoofdwerk gekoppeld worden. De registers
van het zwelwerk kunnen dan ook op het hoofdwerk bespeeld worden.
Met de CHORUS-regelaar kunt u de verschillende toongeneratoren licht
ontstemmen ten opzichte van elkaar. Hierdoor ontstaat, als u met gekoppel-
de manualen speelt, een lichte zweving waardoor het orgel ''breder'' gaat
klinken.
MID I is de afkorting van Musical Interface for Digital Instruments. Dit
betekent dat u d.m.v. Midi verschillende instrumenten aan elkaar kunt
koppel en. Met andere woorden: u kunt verschillende instrumenten op
hetzelfde moment bespelen. Zo kunt u b.v. spelend op uw
J
ohannus orgel
een synthesizer of expander laten meespelen.
Midi stuurt geen audio-signaal via de connectors! Het Midi-signaal 'vertelt'
het aangesloten instrument of apparaat alleen welke toets is ingedrukt en
hoelang. Tevens worden registratiewisselingen e.d. doorgegeven.
Met de zweltrede kan het volume van het zwelwerk worden ingesteld. Het
volume van het hoofdwerk en pedaal is niet met de zweltrede te bei'nvloeden.
Wel is het totaalvolume in te stellen (zie "Volume").
De hoofdtelefoonaansluiting is stereo uitgevoerd en geschikt voor hoofdte-
lefoons met een impedantie tot 2000 Ohm. Bij gebruik van een laag-ohmige
hoofdtelefoon (8 Ohm), kan het zijn dat u het volume te hard vindt. U kunt
dan met de regelaar VOLUME het voor u juiste volume instellen. Bij
gebruik van de hoofdtelefoon op het orgel worden de luidsprekers van het
orgel automatisch uitgeschakeld. De verschillende kanalen worden nu
gelijkmatig verdeeld over de twee kanalen van de hoofdtelefoon.
U vindt de hoofdtelefoonaansluiting links onder de klavieren.
Het Registreren
Het registreren is een wezenlijk onderdeel van het orgelspel. Waarschijnlijk is
het ook een van de moeilijkste begrippen om duidelijk te maken, omdat het
in grote mate afhankelijk is van de persoonlijke smaak van de organist( e).
Als u geen ervaring heeft in het registreren, zult u echt tijd nodig hebben om
al de mogelijkheden van uw orgel te leren kennen. Achterin deze handleiding
staan een aantal registratievoorbeelden. Hierin ziet u dat op het pedaal een
16-voets labiaal (b.v. SUBBAS 16') meestal de basis is, terwijl dit op de
manualen vrijwel altijd een 8-voets labiaal (b.v. ROERFLUIT 8') is. Vanuit
deze basis wordt de registratie verder opgebouwd. Het verdient aanbeveling
om zoveel mogelijk binnen een "registergroep" of "koor" te combineren. Zo
bestaat een prestantenkoor onder meer uit: PRESTANT 8', ocrAAF 4',
SUPEROcr AAF 2' en MIXTUUR. Een fluitenkoor bestaat ondermeer uit:
HOLPIJP 8', FLUIT 4' en WOUDFLUIT 2'. Voorbeelden van een goede en
fraaie registercombinaties zijn b.v. PREST ANT 8' met ocr AAF 4' of van
HOLPIJP 8' met FLU IT 4'. De "vulstemmen" (aIle stemmen die geen hele
voetmaat-aanduiding hebben) komen aIs kroon op de combinatie 8', 4', 2'
registers. Tongwerken zijn te gebruiken aIs solostemmen of aIs aanvulling op
het volle werk. Nogmaals, laat uw eigen smaak de belangrijkste raadgever
zijn. Weet de registers te gebruiken zoals een schilder zijn kleuren, steeds
weer verschillende combinaties, waarbij u de functie van de zweltrede,
koppels en tremulanten niet moet vergeten.
Het meubel is deels afgewerkt met houtfineer en deels met massief hout. U
kunt het meubel droog afnemen met een gewone stofdoek of met een
vochtige doek of zeem, en het daarna droogwrijven met een niet-pluizende
doek. Wij raden het gebruik van meubel- of teakolie af, omdat dit een
schadelijke invloed op de lak kan hebben. Direct zonlicht kan het meubel
doen verkleuren. Dit geldt in het bijzonder voor blank eiken meubels. De
toetsen kunt u behandelen als het meubel. Kleine krasjes, die op den duur
door het bespelen van het instrument kunnen ontstaan, kan men wegwerken
met autopolish. Probeer NOOIT vlekken te verwijderen met agressieve
vloeistoffen aIs thinner, aceton e.d. Deze zullen uw instrument onherroepelijk
beschadigen.
Externe Aansluitingen
Op de achterzijde van het
orgel (vanaf de achterzijde
gezien rechts onder) bevinden
zich een aantal z.g. DIN-
aansluitingen. De functies van
deze aansluitingen worden
hieronder beschreven.
® ®
®
88
Midi
Nr.l Midi-In:
Nr.2 Midi-Thru:
Nr.3 Midi-Out:
Voor het ontvangen van Midi-codes vanaf andere instrumenten.
Voor het doorgeven van binnenkomende Midi-codes.
Voor het verzenden van Midi-codes naar andere instru-
menten.
Akoestiek (AK-4)
NrA Deze aansluiting is bestemd voor het aansluiten van een JOHANNUS
(digitale) 4-kanalen akoestiek. Dit is een systeem dat d.m.v. 4 losse
luidsprekerboxen, in de ruimte waar het orgel staat, de ruimtewerking
van een concertzaal of kathedraal creeert.
Aux-In
Nr.5 Deze ingang is bedoeld om het geluid van een extern apparaat via de
versterkers van het orgel te laten horen. Zo kunt u b.v. een expander,
die u via de Midi-Connector met het orgel laat meespelen, laten
klinken via de luidsprekers van het orgel.
De connectors nr. 6 en 7 zijn alleen van toepassing als er een extern luid-
sprekerfront is aangesloten.
U heeft bij de aankoop van uw JOHANNUS orgel een garantiekaart gekre-
gen. Lees de garantiebepalingen zorgvuldig door en stuur zo spoedig moge-
lijk het onderste deel van de garantiekaart naar JOHANNUS ORGEL-
BOUW B.V. te EDE. Nogmaals willen wij uw aandacht vestigen op het feit
dat veranderingen aan het orgel of ondeskundige behandeling de garantie
kunnen doen vervallen.
30 stemmen 38 stemmen
Digitaal Gesampelde Stemmen 30 38
Manualen (C_e'"1 5octaven) 2 2
Pedaal (C-f' 30-tonig reeht)
Koppels 33
Tremulanten 2 2
Versterkers (elk 40 watt) 4 5
Luidsprekers 6 7
lwei pedal en 1 1
Houten lweltrede
Generaal Volume Regellng • •
Chorus
Akoestiek Programma's 6 6
Akoestiek Volume Regeling • •
Pitch • •
Transposer • •
Pedaalverlichting • •
Lessenaarverlichting • •
Bank met muziekberging
Hoogte 159 159
Afmetingen Breedte 160 160
(em) Diepte zonder pedaal 72,5 72,5
Diepte met pedaal 100,5 100,5
Externe Aansl uitingen
Hoofdtelefoon stereo stereo
I
n• •
Midi Thru • •
Out • •
Akoestiek aansluiting
Aux
.
ingang
Registratievoorbeelden 30 Stemmen
PPP UITKOMEND HOOFDWERK
PP UITKOMEND ZWELWERK
PTRIO I
MF TRIO II
FROMANTISCH
FF PLENUM
I
T
I
I
PEDAAL A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
Contrabas 16 vt
0 0 0 0 0
00000
Subbas 16 vt • • • • • •
Prestant 8vt
0 0 0
000
0
Gedekt 8vt
0 0
•••
0
0
Fluitbas 4vt
0000
0000 0
Mixtuur 3 st
000000
00000
Bazuin 16 vt
0 0 0 0 0
00000 0
Trompet 8vt
0000
0000 0 0
Hoofdwerk- Pedaal
0 0 0 0
0000
• •
Zwelwerk- Pedaal
0 0
••••
00
HOOFDWERK A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
Bourdon 16 vt
0 0 0 0 0
0000 0 0
Prestant 8vt
000
• •
0
0
Roerfluit 8vt
0
0
0
00
Gamba 8vt
0000
0
Octaaf 4vt
0 0 0
•••
00
00
Open Fluit 4vt
0 0
• •
0 0 0 00
Quint 22/3 vt
0 0 0 0
0 0
0
Superoctaaf 2vt
00000
00
0 0
Comet 4 st
0000000
00000
Mixtuur 4-6 st
0 0 0 0 0
• •
00000
Trompet 8vt
0 0 0 0
• • •
000000
Tremulant Hoofdwerk
0 0 00 0 0 0
000
0
Zwelwerk- Hoofdwerk • •
000
ZWELWERK A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
Prestant 8vt
000
0000 0
Holpijp 8vt
0
0
• • •
Viola di Gamba 8vt • • • • • • • •
000
0
Vox Celeste 8vt
0000000
0 0 0
0
Fluit 4vt
00
00
Quintfluit 22/3 vt
0 0 0 0
• • •
00
00 0
Woudfluit 2vt
000
000
0
Terts 13/5 vt
000000000
000
Ruispijp 2-4 st
000000
00000
Dulciaan 8vt
0000
• •
0
00 0 0
Hobo 8vt
0 0 000
• •
0000 0 0
Tremulant Zwelwerk
0000000
0 0
0
Chorus •••••••
0000
0
Eigen registraties 30 Stemmen
PEDAAL A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L M
Contrabas 16 vt
0000000000000
Subbas 16 vt
0000000000000
Prestant 8vt
0 0 0 0 000000000
Gedekt 8vt
0000000000000
Fluitbas 4vt
0 0 00000000000
Mixtuur 3 st
00000 0 0 0 0 0 000
Bazuin 16 vt
00000000000 0 0
Trompet 8vt
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 000
Hoofdwerk-Pedaal
0 0 0 0 0 0 0 0 00000
Zwelwerk-Pedaal
0000000000000
HOOFDWElU{ A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L M
Bourdon 16 vt
00000 0 0 0 00000
Prestant 8vt
0000000000000
Roerfluit 8vt
0000000000000
Gamba 8vt
000000000 0 0 0 0
Octaaf 4vt
00000000000 0 0
Open Fluit 4vt
0000000000000
Quint 2
2/3
vt
0000000 0 0 0 0 0 0
Superoctaaf 2vt
000000000 0 0 00
Cornet 4 st
0000000 0 0 0 000
Mixtuur 4-6 st
00000 0 0 0 0 0 000
Trompet 8vt
0 0 00000 0 0 0 0 0 0
Tremulant Hoofdwerk
00000000000 0 0
Zwelwerk- Hoofdwerk
00000 0 0 0 0 0 000
ZWELWERK A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
LM
Prestant 8vt
0 0 0000000 0 0 0 0
Holpijp 8vt
000000000 0 0 00
Viola di Gamba 8vt
0 0 0 0 000000000
Vox Celeste 8vt
0000000000000
Fluit 4vt
00000000000 0 0
Quintfluit 2% vt
0000000000000
Woudfluit 2vt
000000000 0 0 0 0
Terts 1% vt
000000000000 0
Ruispijp 2-4 st
0000000000000
Dulciaan 8vt
000000000 0 0 0 0
Hobo 8vt
00000000000 0 0
Tremulant Zwelwerk
0000000000000
Chorus
00000000000 0 0
Registratievoorbeelden 38 Stemmen
PPP UITKOMENDHOOFDWERK
PP UITKOMEND ZWELWERK
PTRIO I
MF TRIO II
F ROMANTISCH
FF PLENUM
I
T
I
I
PEDAAL
A
B
C
D
EF
G
H
I
J
K
L
M
Contrabas 16 vt
0 0 00 0
00000
Subbas 16 vt
••
Prestant 8vt
0 0 0
• •
0 0 0
0
Gedekt 8vt
0 0
•••••
0
0
Koraalbas 4vt
000 0
00 0 00
Fluitbas 4vt
0 0 0
• • • •
000 0 0 0
Nachthoorn 2vt
0 0 0 0 0
• •
0 0 0 0 0
Mixtuur 3 st
0 0 0 0 00
00000
Bombarde 32 vt
000000000 0 00 0
Bazuin 16 vt
0000 0
000000
Trompet 8vt
000 0
000000
Klaroen 4vt
0000 0
• •
000 0 0 0
Hoofdwerk-Pedaal
0 0 0
0000
• •
Zwelwerk-Pedaal
00
• • • •
00
HOOFDWERK
A
B
C
D
E F
G
H
I
J
K
L
M
Bourdon 16 vt
0 0 00 0
• •
000 0 00
Prestant 8vt
000
0
0
Roerfluit 8vt
0
0
0
0 0
Gamba 8vt
00 0 0
0
Octaaf 4vt
0 0 0
0 0
0 0
Open Fluit 4vt
00
00 0 00
Quint 22/3 vt
0 0 0 0
0 0
0
Superoctaaf 2vt
0000 0
00
00
Cornet 4 st
0000000
00000
Mixtuur 5-7 st
0000 0
• •
00000
Contra Trompet 16 vt
0 0 0 0 0 0
00 0 0 0 0
Trompet 8vt
0000
000000
Tremulant Hoofdwerk
0 0 00000
00 0
0
Zwelwerk-Hoofdwerk ••
00 0
• •
ZWELWERK
A
B
C
D
E F
G
H
I
J
K
L
M
Quintadeen 16 vt
000000
000 0 0 0
Diapason 8vt
0 0 0
00000
Holpijp 8vt
0
•••••
0
0
Viola di Gamba 8vt • •
0 0 0
0
Vox Celeste 8vt
000 0 000
00 0
0
Octaaf 4vt
0 0 0
• •
00000
Roerfluit 4vt
0 0
• •
00 0
0
Quintfluit 2% vt
00000
• •
0
000
Woudfluit 2vt
0 0 0 0
000
0
Terts 1
3/5
vt
000000000000 0
Nasard 11/3 vt
00000
• •
0 0
00
Ruispijp 3-5 st
000000
00000
Dulciaan 8vt
0000
0
0 0 0 0
Hobo 8vt
00000
000000
Tremulant Zwelwerk
0000 0 0 0
00
0
Chorus ••
000 0
0
Eigen registraties 38 Stemmen
PEDAAL AB
C
D
EF
G
H
I
J
K
L
M
Contrabas 16 vt
0000000000000
Subbas 16 vt
0000000 0 0 0 0 0 0
Prestant Bvt
00000 0 0 0 0 0 0 0 0
Gedekt Bvt
000000000000 0
Koraalbas 4vt
00000 0 0 0 0 0 0 0 0
Fluitbas 4vt
00000 0 0 0 0 0 000
Nachthoom 2vt
00000000000 0 0
Mixtuur 3 st
0 0 00000 0 0 0 0 0 0
Bombarde 32 vt
0 0 0 0 000000000
Bazuin 16 vt
0000000000000
Trompet Bvt
0000000000000
Klaroen 4vt
00 0 0 000000000
Hoofdwerk-Pedaal
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 00 0
Zwelwerk-Pedaal
0000000000000
HOOFDWERK AB
C
D
E F
G
H
I
J
K
L
M
Bourdon 16 vt
0000000000000
Prestant Bvt
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Roerfluit Bvt
000 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Gamba Bvt
0000000000000
Octaaf 4vt
0000000 0 0 0 0 0 0
Open Fluit 4vt
0000000000000
Quint 2% vt
0000000000000
Superoctaaf 2vt
00000000000 0 0
Comet 4 st
0000000000000
Mixtuur 5-7 st
00000000000 0 0
Contra Trompet 16 vt
0000000000000
Trompet Bvt
0 0 00000000000
Tremulant Hoofdwerk
0000000000000
Zwelwerk-Hoofdwerk
0000000000000
ZWELWERK AB
C
D
EF
G
H
I
J
K
L
M
Quintadeen 16 vt
00000000000 0 0
Diapason Bvt
0000000000000
Holpijp Bvt
00000 0 0 0 0 0 0 00
Viola di Gamba Bvt
00000000000 0 0
Vox Celeste Bvt
0000000000000
Octaaf 4vt
00000000000 0 0
Roerfluit 4vt
00000000000 0 0
Quintfluit 2% vt
0000000000000
Woudfluit 2vt
0000000000000
Terts 1
3/5
vt
00000000000 0 0
Nasard 1
1/3
vt
0000000000000
Ruispijp 3-5 st
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 00
Dulciaan Bvt
00000000000 0 0
Hobo Bvt
0000000000000
Tremulant Zwelwerk
0000 0 0 0 0 0 0 0 00
Chorus
0000000000000
Aantekeningen
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18

Johannus Positief 5 Handleiding

Type
Handleiding