Johannus Opus 525 Handleiding

Type
Handleiding
PEDAAL
l,Pre.tlnt
2,Subbll
3,OCtilf
4,Violon
5.6edekt
6,Ocblf
7."ixtuur
8,Bazuin
9,Tro~et
10.Hoofiiw,-Ped,
11.Zwelw,-Ped,
DISPOSITIE
HOOFDWERK
12,Prestlnt
13,Prestant
14.6aMla
15.Bllrpijp
16.Holpijp
17,Octllf
18,Fluit
19,Quint
20.Superoctaaf
21,Nlslrd
22,Cornet
23,"ixtuur
24,Tr9MPet
25,Dulcliln
26,Vox HUillna
27,Trelulant
28.Zwelw,-Hoofdw,
*
Digitale stellen
16'
16'
8'
8'
8'
4'
III
16'
8'
16'
8'*
8'
8'
8'*
4'*
4'*
2 2/3'
2
1
1
1/3'
IV
*
V-IX
8'*
8'*
8'*
Verklaring vln de cijfers:
1, Pedaal
2, Setzer-schakelaar.
3, Aansluiting hoofdtelefoon
4. Transpositeur
5. Pllats van de serienulaerpllat
6. Chorus regelaar
7. VoluMe regelaar kathedraal
8. 4-Standen lengteregelaar klthedraal
9, Registers ZWllwerk
10. Registers Pedall
11, LesSlnaar
12. Zwelwlrk
13, Hoofdwerk
14, Registers Hoofdwerk
15, Slotschakelaar sItzer
16, Regelaar registerverlichting
17, Netschakellar
18. Vaste-colbinatie schakelaar
19, Zweltrede 6eneraal Crescendo
20, Zweltrede Zwelwerk
21, Zweltrede Hoofdwerk/Pedaal
ZWELWERK
29.QuintadHn
30,Prestant
31 .Vox Celeste
32.Viola da 6alba
33.Roerfluit
34.0ctllf
35.Nachthoorn
36.Salicionlll
37.Nasard
38.Woudfluit
39.Terts
40.Sesguialter
41,"ixtuur
42.Flgot
43.Krolhoorn
44.Schlllli
45 ,Treaulant
._-------------------------------------------------------------------_.
: Afk BenaMing Sa'lnstllling (registernUllllrs) :
._---------------------------------------------------------------------
PP Pianissiao 2 16 33 :
P Piano PP
+
5 18 35 :
KF "ezzo Forte P
+
3 13 17 30 34 :
F Forte "F
+
9 15 20 21 25 37 38 43 :
FF FortissiMO F
+
1 6 19 23 24 29 41 :
T Tutti FF
+
7 8 10 11 12 14 28 39 42 44 :
TA (Tongwerken-Af) schakelaar
o
Hand Registratie- en reset schakelaar
16'
8'
I
8'
8'
4'
4'
4'
2 2/3'
2'
3/5'
II
V
16'
8'
4
1
JOHANNUS ORGELBOUW
Een kort geschiedenis-overzicht,
Hoewel JOHANNUS Orgelbouw een relatief jong bedrijf is, kan het bogen op
een ruime ervaring in het bouwen van electronische klassieke orgels.
Het begon in een kelderruimte met het bouwen van kerkorgels, waarvan het
eerste werd uitgeleverd op 4 maart 1971. Al vrij spoedig daarna werden
studieorgels aan het assortiment toegevoegd.
Er was veel vraag naar dit niewe instrument, dat het .tuderen van
klassieke- en lithurgische MUziek voor veel Maar orgel-enthousiasten
mogelijk maakte.(immers niet iedereen had de mogelijkheid regelmatig in
de kerk te kunnen en te Mogan spelen).
Door de snel stijgende produktie was de werkruimte al gauw te klein en
verhuisde men in 1972 naar een pand in Veenendaal. Hier werden de
studie-orgels type S, HII en HIlI, en de kerkorgel. type KII, KIIS, KIIC
en KIIIC gebouwd.
In 1976 durfde men het aan om een eigen bedrijf te laten bouwen, waarmee
de wensen van zowel artistiek- als produktiegerichte mensen in
vervulling konden gaan.
20 werd binnen het bedrijf een complete concertzaal gemaakt die, geheel
volgens de moderne opvattingen "Multi-functioneel" was, dat wil zeggen
dat deze zaal behalve
voor
het geven van concerten, ook gebruikt kon
(en kan) worden voor het demonstreren van kerkorgels, en voor het
v66rintoneren van daze orgels. Dit houdt in dat kerkorgels hier
klanktechnisch op een grote ruimte worden ingesteld, zodat dit enige
uren kan schelen bij het intoneren in de kerk zelf.
Het nieuwe bedrijf in Ede werd op 12 maart 1976 geopend door de organist
Feike Asma, naar wie de concertzaal tot zijn eigen verra.sing ook werd
genoemd, uit erkentelijkheid voor de waardevolle adviezen die hij
JOHANNUS Orgelbouw heeft gegeven die hebben bijgedragen bij het leggen
van de basis van de karakteristieke IlJohannus"klank,
Tot op de dag van vandaag bouwen wij met veel inzet en genoegen een
uitgebreide serie "grote" en Ilkleine"orgelti die inmiddels in de gehele
wereld bekend zijn geworden.
JOHANNUS Orgelbouw wenst u veel muzikaal genoegen Met uworgel.
INLEIDING
U bent de bezitter geworden van een JOHANNUS orgel, sen instrument met
een enorme klankrijkdom en ongekende combinaties, Wij als bouwers van
dit orgel willen u graag helpen deze eigenschappen te ontdekken,
De verschillende onderdelen worden puntsgewijs behandeld, achterin zijn
enkele registratievoorbeelden opgenomen, en een blad voor het noteren
van uw eigen combinaties,
Wij hopen dat deze handleiding, samen met uw orgel, een goed
uitgangspunt zal zijn voor vele jaren van muzikaal genoegen,
NETSPANNING
Controleer, voor u het orgel aansluit, of de spanning welke vermeld
staat op de serienummerplaat, gelijk is aan die van uw wandkontaktdoos.
De serienummerplaat bevindt zich links onder de manualen,
PEDAAL
Het padaal van uw orgel werkt met magneetschakelaars, Het moat daarom
goed onder het orgel worden geschoven, om het uitvallen van tonen te
voorkomen,
NETSCHAKELAAR
Met de netschakelaar kan het orgel in- of uitgeschakeld worden. Wanneer
het orgel aanstaat, gaat er een rood lampje branden in de schakelaar,
VASTE COMBINATIES
De vaste combinaties zijn registergroepen, electronisch ingesteld
vo1gens vaste muzikale normen, beginnend bij PP (Pianissimo) en
eindigend bij T (Tutti), Wilt u zelf registreren, dan kan dit door de
knop HR (Handregistratie) in te drukken. Het is ook mogelijk om binnen
een vaste combinatie zelf registers bij te schakelen. Indien u daarna de
oorspronkelijke vaste combinatie terugwenst, drukt u de betreffende
vaste-combinatie knop nogmaals in. Wi1tude tongwerken in een vaste
combinatie of in de handregistratie uitschakelen, dan kan dit door de TA
knop (Tongwerken af) in te drukken, De tongwerken zijn de rood
aangegeven registers.
KOPPELS
Het orgel bezit volledige manuaal- en pedaalkoppels.
Met de manuaalkoppels kunnen de verschillende manualen aan elkaar
gekoppeld worden.
Bij de OPUS 525 kunt het zwelwerk bespelen op het hoofdwerk d,m,v. het
koppel-register no, 28, BU gebruik van de pedaalkoppels (register no,
10
en
11)
kunt u de respectievelijke manualen bespelen op het pedaal.
TREMULANTEN
De manualen hebben gescheiden tremulanten.
Bij gebruik van de pedaalkoppels worden de tremulanten van de
desbetreffende manualen meegekoppeld naar het pedaal, Het padaal zelf
heeft uiteraard geen tremulant.
KATHEDRAAL
Het door JOHANNUS Orgelbouw b.v. ontwikkelde digitale kathedraal-effect
zorgt voor een ruimtelijke weergave van de orgelklank,
Voor een optimale instelling van dit effect staan er twee regelaars tot
uw beschikking: De linker regelaar bepaalt het volume van de kathedraal,
de rechter regelaar de lengte d,m.v. 4 standen, 1 uit-stand (uiterst
links) en 3 lengte-standen, oplOPend van links naar rechts,
Zowel de intensiteit als de uitlooptijd van het kathedraal-effect kunnen
op deze wijze worden geregeld.
SETZER
Bij orgels met een setzer-systeem ZlJn de registerschakelaars uitgevoerd als
zelf-terugverende schakelaars. Dit in tegenstelling tot orgels zonder setzer,
waar de schakelaars zijn uitgevoerd als z,g, "tuimelschakelaars".
Daar bij deze orgels aan de stand van de registers niet is te zien welke
registers in staan, wordt er gebruik gemaakt van indicatielampjes in de
registerschakelaars, die gaan branden zodra een register ingeschakeld wordt,
De lichtsterkte van deze lampjes is regelbaar met de knop "STOP LAMPS",
Het set.zer syst.eem geeft. u de Mogel ijkheid om 24 zelf gekozen register-
combinat.ies in een geheugen op te slaan en op elk gewenst moment. weer op te
roepen of t.everanderen,
De combinaties zijn verdeeld in 3 groepen, te weten Ml, M2 en M3, De
drukknoppen hiervoor bevinden zich aan de rechterzijde van de voorlat. In elk
van deze groepen kunnen 8 verschillende combinaties worden opgeslagen, Deze
knoppen, genummerd 1 t./m8, bevinden zich aan de linkerzijde van de voorlat,
Het inlezen van de registercombinaties gaat als volgt:
1, Zet het geheugen "open" door de 5leutel van de slotschakelaar rechtsom te
dl'aaien,
2, Druk 0 in, en b.v, Ml,
3, Kies de regi5tratie die u wilt inlezen.
4, Druk de SET knop in, houdt deze in en druk daarna "n van de 8 knoppen
in, b.v. nummer 1.
6, Laat beide knoppen los, De eerste combinatie is nu ingelezen,
U kunt nu op dezelfde Manier de volgende registrat.ies inlezen, gebruik
makende van de knoppen 2 t/m 8, Hierna drukt u M2 in en kunt u de volgende
groep van 8 combinaties inlezen, en met M3 de laatste groep van 8
combinaties.
De nu ingelezen combinaties kunnen beschermd worden tegen ongewenst wissen
door de sleutel van de slotschakelaar (MEMORY LOCK) linksom te draaien en
eventueel uit het. slot te nemen, Geen van de combinaties kan nu gewist of
veranderd worden,
Wilt u een combinatie oproepen, dan drukt u "n van de groep-knoppen Ml, M2
of M3 in, en "n van de knoppen 1 t/m 8,
U kunt tijdens het spelen naar believen registers bij- of afschakelen.
Indien u hierna de oorspronkelijke registercombinatie weer terug wenst, drukt
u opnieuw de knop(pen) van die combinatie in.
Bij het gebruik van tremulanten en koppels in de vaste- of vrije combinaties
zullen bij het wisselen van combinatie de met de hand toegevoegde speelhulpen
weer verdwijnen, Om dit te voorkon~n is een schakelaar CA
(CANCEL ACCESSOIRIES) aangebracht, waarmee de speelhulpen uit het geheugen
worden geschakeld, Ze worden zo niet door verandering van combinatie
afgeschakeld, maar worden als het ware "vastgezet
tl,
Dit geldt overigens voor
zowel in- als uitgeschakelde speelhulpen,
De knop TA (Tongwerken Af) functioneert in zowel de vaste- als de vrlJe
combinaties, Tongwerkstemmen die in een registercombinatie worden gebruikt,
kunnen d,m,v, deze knop worden uitgeschakeld door deze in te drukken,
Door de knop weer "uit" te drukken komen dezelfde tongwerkstemmen weer terug,
NB: Druk NOOIT twee of meer vaste- of vrije combinatieknoppen tegelijk in,
daar dit Met geheugenbestand kan belnvloeden,
VOORSPRAAK
Het model OPUS 525 heeft een voorspraak- of chiff schakeling ingebouwd,
waarmee op de prestanten en fluitstemmen van hoofdwerk en zwelwerk een
aanspraak-effekt wordt verkregen, Combinaties met dit effekt vindt u
terug in de registratievoorbeelden.
ZWELTREDEN
Bij de Opus 525 heeft ieder manuaal een eigen zweltrede. De linker
zweltrede regelt het volume van het hoofdwerk en het pedaal, de
middelste zweltrede regelt het volume van het zwelwerk,
Het volume is maximaal in de onderste stand van de zweltrede, en
minimaal in de bovenste stand, Bij het terugnemen van het volume neemt
de scherpte van de registers enigszins af,
8ENERAAL CRESCENDO
De rechter zweltrede is het generaal crescendo, Deze zweltrede regelt
het toevoegen van registers van Pianissimo tot Tutti,
De met dit pedaal ingestelde registers worden door de register-
verlichting aangegeven, Uiteraard kan elk register "nmaal gebruikt
worden, d,w,z, dat een register dat reeds in een gebruikte vaste
combinatie zit, niet nogmaals met het generaal crescendo kunnen worden
opgeroepen,
CHORUS
Om een zo breed mogelijk klinkend orgel te verkrijgen is er gebruik
gemaakt van meerdere toonopwekkingssystemen,
Door nu de regelaar "CHORUS" rechtsom te draaien worden de verschillende
toonopwekkingssystemen onderling een weinig verstemd, Het optimale
effect van de chorus verkrijgt men door gekoppeld te spelen,
Met de chorus-regelaar kunt u naar eigen smaak een meer strak klinkend,
dan wel een breed juichend orgel verkrijgen.
Het chorus-effect is maximaal bij een geheel rechtsom gedraaide chorus-
regelaar, In het algemeen dient men dit effect met mate te gebruiken,
TRANSPOSITEUR
De transpositeur geeft u de mogelijkheid om het orgel te transponeren,
d,w,z, u kunt met deze regelaar het orgel drie maal een halve toon hoger
of lager stemmen, Dit kan vooral van pas komen bij het samenspelen met
andere instrumenten of met zangers, die graag hoger of lager spelen of
zingen, terwijl u de originele muziek kunt blijven spelen,
HOOFDTELEFOON AANSLUITIN8
De hoofdtelefoonaansluiting is stereo uitgevoerd en geschikt voor
hoofdtelefoons met een impedantie tot 200 Ohm, Bij gebruik van de
hoofdtelefoon op het orgel worden de luidsprekers van het orgel
automatisch afgeschakeld, De verschillende kanalen worden nu gelijkmatig
verdeeld over de twee kanalen van de hoofdtelefoon,
AKOESTIEK AANSLUITING
Aan de achterzijde van het orgel bevindt zich een S-polige
connector(metaal),bestemd voor het aansluiten van de JOHANNUS 4-kanalen
akoestiek, Dit is een systeem dat d.m,v, 4 losse luidsprekerboxen in de
ruimte waar het orgel staat de klank van een concertzaal of kathedraal
creeert,
Uw Hi-Fi installatie kan eveneens op de akoestiek worden aange.loten,
waardoor ook andere apparatuur als pick-up en cassette-deck in
combinatie met de akoestiek beluisterd kunnen worden.
PIJPENFRONT AANSLUITING
De zwarte 8-polige connectors, welke zich eveneens aan de achterzijde
van het orgel bevinden, z1jn bestemd voor het aanslu1ten van een
JOHANNUS luidsprekeropbouw, al of n1et met sierpijpwerk, Dit front geeft
n1et alleen een fraai u1terl1jk aan uw orgel, maar oole:het geluid wordt
verbeterd: Door de comb1natie van luidsprekers in het orgel en in de
opbouw ontstaat een betere geluidsbalans en een optimale klankspre1ding,
DE KUNST VAN HET REGISTREREN
Het registreren is een wezenlijk onderdeel van het orgelspel.
Waarschijnlijk is het ook een van de moeilijkste begrippen om duidelijk
te maken, omdat het in grote mate afhankelijk is van de persoonlijke
smaale:van de organist(e).
Als u geen ervaring heeft in het registreren, zult u echt tijd nodig
hebben om al de mogel1jle:hedenvan uw orgel te leren kennen. Op de
achterzijde van deze handleiding staan een aantal registratie-
voorbeelden, Hierin ziet u dat op het pedaal een
16
voets
labiaal(b.v.SUBBAS
16')
altijd de basis is, terwijl dit op de manualen
altijd een 8 voets labiaal(b,v,HOLPIJP 8') is, Vanuit deze basis wordt
de registratie verdeI' opgebouwd. Het verdient aanbeveling om zoveel
mogelijk binnen een registergroep of "koor" te combineren,
20
bestaat
een prestantenkoor ondermeer uit: PRESTANT, OCTAAF, QUINT en MIXTUUR,
Een fluiten\c:oorbestaat ondermeer uit: HOLPIJP, ROERFLUIT, FLUIT en
WOUDFLUIT. Voorbeelden van goede en fraaie registercombinaties zijn
bijvoorbeeld PRESTANT 8' met OCTAAF 4' of van HOLPIJP 8' met FLUIT 4'.
De vulstemmen (alle stemmen die geen hele voetmaat-aanduiding hebben)
komen als kroon op de combinatie van 8', 4', en 2
1
registers.
Tongwerken zijn te gebruiken als solostem of als aanvulling op het
volle werk, Laat uw eigen smaak de belangrijkste raadgever zijn, weet de
registers te gebruiken zoals een schilder zijn kleuren, steeds weer
verschillende combinaties, waarbij u de functies van de zweltreden en
tremulanten niet moet vergeten.
ONDERHOUD
Het meubel is deels afgewel'kt met houtfineel' en deels met massief hout,
U kunt het droog afnemen met een gewone stofdoek of met een vochtige doek of
zeem, en het daarna droogwrijven met een niet-pluizende doek, Wij raden het
gebruik van meubel- of teakolie af, omdat dit een schadelijke invloed op de
lak kan hebben, Direkt zonlicht kan het meubel doen verkleuren, Dit geldt in
het bijzonder voor blank eiken meubels. De toetsen kunt u behandelen als
het meubel, Kleine krasjes, die op den duur door het bespelen van het
instrument kunnen ontstaan, kan men wegwerken met autopolish. Probeer NOOIT
vlekken te verwijderen met agressieve vloeistoffen als thinner, aceton e,d,
Deze zullen uw instrument onherroepelijk besehadigen,
GARANTIE
U heeft bij de aankoop van uw JOHANNUS orgel een garantiekaart gekregen.
Lees de garantiebepalingen zorgvuldig door en stuur zo spoedig mogelijk het
onderste deel naar JOHANNUS ORGELBOUW B,V, te Ede,
Nogmaals willen wij uw aandaeht vestigen op het feit dat veranderingen aan
het orgel of ondeskundige behandeling de garantie kunnen doen vervallen.
TECHNISCHE GEGEVENS OPUS 525
- Manuaalomvang: C -
1"
(5 oktaven) ,
Pedaalomvang: C - fl (30 tonig Mechels pedaal).
Aanslag: Kerkorgeltoueher.
Tremulanten: 2elfstandige tremulant-generator per manuaal.
Toonopwekking: Multi-generator systeem met 10 toongeneratoren.
Versterking en weergave: 8 versterkers van 60 watt, elk met
een eigen luidspreker.
Aanspreektijden: Per manuaal hebben de registers verschillende
aanspreektijden,
Voorspraak: Op prestanten en fluitstemmen van hoofdwerk en zwelwerk.
Pedaalkontaktsysteem: Geruisloos systeem met reedkontakten,
magneten in de pedaaltoetsen,
Digitale stemmen: De met
*
aangegeven stemmen van het hoofdwerk.
Repeterende mixtuur op het zwelwerk en hoofdwerk.
Transpositeur,
Vaste eombinaties: PP-P-MF-F-FF-T,
Regelbare registerverliehting,
Setzersysteem: 24 vrije combinaties voor het gehele orgel,
2weltreden: 1 zweltrede voor volume van Hoofdwerk en Pedaal,
1 zweltrede voor volume van 2welwerk.
1 zweltrede voor generaal crescendo.
Aansluitingen voor:
*
Hoofdtelefoon, geschikt voor stereo hoofdtelefoons tot 200 Ohm,
*
JOHANNUS 4 kanalen akoestiek.
*
JOHANNUS pijpenfront.
Impedantie versterkers : 4 - 8 OhM
Impedantie luidsprekers: 8 Ohm
Voedingsspanning: 220 Volt 50 Hz
AFMETINGEN (cm )
Hoogte: " ..."."", 116
Breedte: ""., ..,.,. 139
Diepte orgel ,.,.,... 69
Diepte met pedaal ,.., 96
GEWICHT (kg)
Orgel ,., " 115
Pedaal .." ..".". 25
Bank ...
I I •• I • I I • ••
20
: 1.
.i.
2.
,...3.
E 4.
o
5,
A 6,
A 7,
L 8,
9,
10.
11 •
12.
13.
14.
. 15.
H 16,
a
17.
a
18.
F 19.
o
20.
W 21,
E 22,
R 23.
K 24.
25.
26,
27.
28,
29,
30,
31,
.l"
32,
" 33,
W 34.
E 35,
L 36,
W 37.
E 38,
R 39,
K 40,
41.
42,
43,
44.
45,
ENKELE
REG
1
STRATIE
SUGGESTIES
OPUS 525
Prestant 16
1
Subbas 16'
oetaaf 8'
Violon 8'
Gedekt 8'
oetaaf 4'
Mixtuur III
Bazuin 16'
Trompet 8'
Hoofdw,- Ped,
Zwelw,- Ped.
Prestant 16'
Prestant 8'
Gamba 8'
Baarpijp 8'
HolpiJp 8
1
oetaaf 4
1
Fluit 4'
Quint 2 2/3'
Superoetaaf 2'
Nasard 1 1/3
1
Cornet IV
Mixtuur V-IX
Trompet 8
1
Ouleiaan 8
1
Vox Humana 8
1
Tremulant
Zwelw.- Hoofdw,
Quintadeen 16'
Prestant 8'
Vox Celeste I
Viola da Gamba 8'
Roerflui t 8
1
oetaaf 4
1
Naehthoorn 4'
Salie ionaal 4
1
Nasard 2 2/3
1
Woudfluit 2'
Terts 1 3/5'
Sesquialter II
Mixtuur V
Fagot 16
1
Kromhoorn 8'
Sehalmei 4'
Tremulant
:A - Tromeet 8' uitkomend op Hoofdwerk
: :B - 0 leiaan 8' uitkomend op Hoofdwerk
: : :C - Vox Humana 8' uitkomend op Hoofdwerk
: : : :0 - Cornet IV uitkomend op Hoofdwerk
: :: E - Quint 2 2/3
1
uitkomend op Hoofdwerk
:: :F - Kromhoorn 8
1
uitkomend op Zwelwerk
:: ::G - Sesguialter II uitkomend op Zwelwerk
:: :':H - Terts 1 3/5
1
uitkomend op Zwelwerk
:: :::1 -
PP zacht romantiseh
:: ::::J -
P romantisch
:: :::: K - MF romantiseh
:: ::::: L -
Forte
.: ::::::M - Fortissimo
: :::::::N - Fortissimo barok
: :::::::: 0 -
Tut
t
i
: :::::::::P - Plenum
: :::::::::::Q -
Trio
.. I.... I I . . . .
..
.
• I
t..." .,....
• I ,..,.. •••• I •
•• •••••• ••••• I
BCD E F G H
ij
K
L M N 6 P
Q
• • I I I ,
t •
I • • •
0 • •
000 0 0 0 0 000 000 000
00000
,
,
o
0
o
,
,
.
000
C 0 E
,
,
o
0
o
0
I
J
.
,
o
0
o
0
,
,
o
0
o
0
o
,
o ,
o
0
o
0
o
o
o
o
a
o
o
.
o
o
o
o
, 0
o
0
o
0
,
.
00.
000
o
0
.
,
,
000
000
: 12.
: 13.
: 14,
, 16.
H
16,
o
17,
o
18,
F 19,
o
20,
W 21 ,
E 22,
R 23,
K 24,
: 25,
: 26,
: 27,
: 28,
: 29.
: 30,
: 31,
. 32,
~~i:
E 35,
L 36,
W 37,
E 38,
R 39,
K 40,
41 ,
42,
43,
44,
45,
:B -------------------
:C -------------------
:0 -------------------
:E -------------------
:F -------------------
:G -------------------
:H -------------------
ZELFGEKoZEN I -------------------
1 ,
.~
J:.,
3,
4,
5,
6,
7,
8,
9,
10,
11,
Prestant 16'
Subbas 16'
octaaf 8'
Violon 8'
Gedeckt 8'
octaaf 4'
Mixtuur III
Bazuin 16
1
Trompet 8
1
Hoofdw,- Pad,
Zwelw,- Ped,
Prestant 16'
Prestant 8'
Gamba 8'
Baarpijp 8'
Holpijp 8'
octaaf 4'
Fluit 4'
Quint 2
2/3'
Superoctaaf 2
1
Nasard 1
1/3'
Cornet IV
Mixtuur V-IX
Trompet 8'
Oulciaan 8'
Vox Humana 8'
Tremulant
Zwelw,- Hoofdw,
Quintadeen 16'
Prestant 8'
Vox Celeste I
Viola da Gamba 8'
Roerfluit 8'
octaaf 4'
Nachthoorn 4'
Sali cionaal 4'
Nasard 2
2/3'
Woudflui t 2'
Terts 1
3/5'
Sesquial ter II
Mixtuur V
Fagot 16'
Kromhoorn 8'
Schalmei 4'
Tremulant
:J -------------------
:K -------------------
:L -------------------
:M -------------------
:N -------------------
:0 -------------------
:P -------------------
:Q ------------------
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10

Johannus Opus 525 Handleiding

Type
Handleiding