Beta 3065/40-20T Handleiding

Type
Handleiding
27
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
ART. 3065/40-20T LUCHTHYDRAULISCHE KRIK
INLEIDING
Beste klant, voordat u de krik gebruikt, moeten deze aanwijzingen aandachtig worden doorgelezen en moet u
vertrouwd raken met de veiligheidssymbolen.
- Deze handleiding maakt integrerend deel uit van de machine, moet zorgvuldig worden bewaard en ter beschikking
staan van de operator voor latere raadpleging.
- De inhoud van deze handleiding voldoet aan de machinerichtlijn 2006/42/EG en is goedgekeurd volgens de Euro
pese norm EN 1494 en volgende wijzigingen.
- De fabrikant behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen zonder dit vooraf te melden en zonder bestraf

- Niet-inachtneming van de aanwijzingen in deze handleiding kan persoonlijk letsel en zelfs de dood ten gevolge
hebben.
- De fabrikant wijst elke vorm van aansprakelijkheid af voor schade aan personen en voorwerpen, veroorzaakt

de beschermkap. AFB. 1
VEILIGHEIDSVOORSCHRIFTEN
- Het gereedschap mag alleen worden gebruikt door erkend personeel, dat op de hoogte is van de inhoud van deze
handleiding voor gebruik en onderhoud.

werken, dat u aan het opheffen bent, zolang het niet op de hiervoor bestemde steunen is geplaatst. AFB. 2
- Voordat u het voertuig opheft, moet de handrem worden aangetrokken en/of 2 wiggen onder de wielen worden
gezet, zoals wordt weergegeven in de afbeelding. AFB. 3
- Als het voertuig geladen is, controleert u de stabiliteit van de lading tijdens het opheffen.
- Plaats de krik zodanig dat de lading er midden op staat en bij de hiervoor bestemde grijppunten, die door de
voertuigfabrikant zijn aangeduid. AFB. 4
- Tijdens de ophef- en neerlaatwerkzaamheden moet worden gecontroleerd of zich geen personen en dieren onder
de hangende lading of in de buurt ervan bevinden.
- Voordat u de lading neerlaat, moet u zich ervan verzekeren dat de greep horizontaal staat. AFB. 5
- Hef nooit ladingen van hellende, niet vlakke of meegevende oppervlakken. AFB. 6
- Gebruik uitsluitend door de fabrikant bij de machine geleverde verlengstukken. Gebruik geen verlengstukken
zonder plaatje. Gebruik nooit meer dan twee verlengstukken. AFB. 7
- Hef de lading niet op in enge ruimtes om niet het gevaar te lopen beklemd te raken. AFB. 8
- Het is verboden meerdere krikken voor dezelfde lading te gebruiken.
- Knoei in geen geval met het overdrukventiel, dat is voorzien van garantiezegel. AFB. 9
- Laat geen druk in de zuigers op de eindaanslag als er geen lading is.
GEVAAR!
LET BIJZONDER GOED OP
BEKNELLINGSGEVAAR
VERPLICHT. WERKZAAMHEDEN OF REPA-
RATIES DIE VERPLICHT MOETEN WORDEN
VERRICHT
VERBODEN!
28
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
VERPAKKING
- De behuizing, de handgreep en de verschillende onderdelen van de krik worden in een doos met drievoudige golf
met pallet verpakt. In de verpakking zit bovendien ook de handleiding voor gebruik en onderhoud en het garan
tiebewijs in een speciaal hiervoor bestemde map.
- Op de doos van de krik is de aanwijzing de verpakking niet ondersteboven te houden aanwezig en goed zichtbaar.
- Afhankelijk van het aantal krikken die worden verzonden, worden pallets met verschillende afmetingen gebruikt.
- Ze worden met behulp van transpallets of vorkheftrucks verplaatst.
INBEDRIJFSTELLING
MONTAGE
1. Haal de handgreep, de krik en de verlengstukken uit de dozen.
2. Draai de twee moeren, van de binnenkant van het frame los. AFB. 10
3. Draai de schroef, an het frame, verwijder de onderdelen en zorg ervoor dat ze geassembleerd blijven.
4. Steek de handgreep (de luchtverdeler moet in de richting van de zuigers zijn gedraaid) met de koppeling in de
hiervoor bestemde uitsparing, steek de eerder gedemonteerde onderdelen in de openingen in de handgreep.
Draai schroef aan en vervolgens moer.
5. Sluit de twee luchtslangen die uit de de handgreep komen aan op de hiervoor bestemde snelkoppelingen op het
frame en neem de kleuren in acht, zoals aangegeven op de sticker op het frame zelf. AFB. 11
AANSLUITING OP DE PERSLUCHTINSTALLATIE
- De perslucht komt via het circuit van de krik binnen via de snelkoppeling op de handmatige omhoog/omlaagbe
sturing van de krik. Er moet dus voor een verbindingsslang worden gezorgd met een snelkoppeling die compatibel
is met die van de krik. Controleer of de luchttoevoerslang een bruikbare doorgang van ten minste 6 mm heeft en
er geen vernauwingen zijn. AFB. 12

- Zorg ervoor dat het volgende absoluut niet in het persluchtcircuit terechtkomt: hydraulische olie of vaselineolie,
remvloeistof, petroleum en andere vloeistoffen.

- Wanneer u het persluchtcircuit wilt smeren, gebruikt u uitsluitend:
AGIP OSO 100; MOBIL DTE 27; ESSO TERESSO 100;
SHELL TELLUS 100; BP ENERGOL HP 100
29
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
GEBRUIK


- Het is verplicht de veiligheidsvoorschriften die in deze handleiding worden beschreven in acht te nemen.
1.Plaats de krik onder het voorziene steunpunt, zoals in de handleiding van de fabrikant van het vervoersmiddel
wordt aangegeven.
De fabrikant wijst elke vorm van aansprakelijkheid af voor schade aan het opgeheven vervoersmiddel of voor
letsel van personen of zaken veroorzaakt door een verkeerd gebruik van de krik zelf.
2.De plaatsingshendel van de handgreep (1) bevindt zich links ten opzichte van de operator. Door hem omhoog te
bewegen, komt het stopsysteem vrij waardoor de operator één van de drie mogelijke standen van de handgreep
kan kiezen. AFB. 13
3. Wanneer de bediening (2) zich perfect in het middel bevinden, staat de krik op de ruststand.
4. Door de bediening (2) in de buurt van de handgreep naar rechts te draaien ten opzichte van de operator, heft de
krik de lading op.
5. Door de bediening (2) in de buurt van de handgreep naar links te draaien ten opzichte van de operator, wordt de
lading neergelaten. AFB. 13
6. Na de lading te hebben opgeheven, is het absoluut noodzakelijk deze op de hiervoor bestemde steunen te zetten,
voordat u werkzaamheden onder het vervoersmiddel verricht.

- De werkgever van de operator moet ervoor zorgen dat de noodzakelijke training en informatie wordt verschaft voor
zover het de pomp- en verschuivingskrachten betreft.
- Wanneer de luchtverdeler tijdens het gebruik kapotgaat, moet u direct ingrijpen door de luchtstroom met het veili
gheidskraantje tussen de snelkoppeling van de luchtinlaat en de verdeler zelf te sluiten. AFB. 14
- Wanneer de krik niet wordt gebruikt, wordt aanbevolen de zuigers op de neergelaten stand te houden - 


ONEIGENLIJK GEBRUIK
De luchthydraulische krik is ontworpen en gemaakt om transportmiddelen op te heffen. Ieder ander gebruik van de
krik, zoals bijvoorbeeld het opheffen en/of verplaatsen van personen, is absoluut oneigenlijk. Ieder gebruik van de
krik dat niet in overeenstemming is met de veiligheidsvoorschriften die in deze handleiding staan, wordt als oneigen-
lijk gebruik beschouwd.
ACCESSOIRES
- De machine wordt geleverd met twee verlengstukken of hoogteadapters (lang verlengstuk van 120mm, kort
verlengstuk van 70mm), een plaatje met ronde tanden (plaatje van 10mm) een een houder voor verlengstukken.


te vervallen.
SLOPEN EN AFVOEREN
- De verwerking van smeermiddelen moet in overeenstemming met de geldende millieuwetten plaatsvinden.
- De krik en de onderdelen waaruit hij bestaat moeten door de gebruiker volgens de geldende bepalingen worden
gesloopt.
30
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
ONDERHOUD DAT DOOR DE EINDGEBRUIKER MOET WORDEN VERRICHT
- Voor een lange levensduur van de krik wordt aangeraden de zuigers om de 2 weken aan de buitenkant schoon
te maken.
- Controleer het oliepeil in de tank minstens 2 keer per jaar.
OLIEPEIL CONTROLEREN
 er zit maximaal 1,2 l olie in deze krik. Compatibele olie: ATF DEXRON IID Handel als volgt om het
oliepeil te controleren:
1. Laat de lucht af (zie volgend hoofdstuk)
2. Plaats de krik, met neergelaten zuigers, op de horizontale stand
3. Svitare la vite (DIS. 15)
4. Als er geen olie naar buiten komt als deze schroef eenmaal is losgedraaid, is het peil te laag. Vul in dat geval
olie bij. Het peil moet zich ter hoogte van het schroefje bevinden dat zich aan de zijkant van de tank bevindt onder
de beschermkap.
5.Wanneer er olie naar buiten komt, laat u het teveel eruit lopen tot het juiste peil wordt bereikt (zie punt 4).
LUCHT AFLATEN
Iedere keer dat er onderhoud op de krik wordt verricht en onderdelen worden gedemonteerd en gemonteerd die in
verbinding staan met de tank en de motorpomp is het raadzaam lucht af te laten.

1. Laat de zuigers helemaal naar buiten komen.
2. bVerwijder de beschermkap en sluit het kraantje
3. Leg de krik op een zij en laat toegang tot de kogeldrukschroef POS. 17 GRP1GCI aan de zijkant van de basis.
AFB. 16
4. de kogeldrukschroef los en laat de zuigers met de
handen weer inschuiven.
5. Laat alle lucht uit de kogeldrukschroef lopen tot er olie uit komt en sluit de kogeldrukschroef vervolgens weer.
6. Zet de handgreep weer op de werkstand.
7. Open het kraantje
8. Trek de zuigers helemaal in en controleer het oliepeil.
9. Probeer de krik zonder lading en als de zuigers hortend en stotend omlaag komen, herhaalt u de procedure
minstens 2 of 3 keer.
Toevoerdruk 8 > 10 bar 116 > 145 psi Gewicht 39 Kg - 86 lb
Werktemperatuur -20°C > +50°C -4°F > 122°F Max. slag 150 mm 5.9 in
Luchtverbruik 400 nl/min Capaciteit 1e trap 40 t 44 ton (kort)
Compatibele olietypen ATF Dexron IID Capaciteit 2e trap 20 t 22 ton (kort)
Slangen pneumatische installatie Rilsan ø 6x4 mm Capaciteit 3e trap -
Capaciteit 4e trap -
Capaciteit 5e trap -
TECHNISCHE INFORMATIE
Luchtgeluid - Gemeten geluidsdruk: 60 dBA Tests verricht in overeenstemming met de norm ISO/R 1680 - 1970.
Instrument: PRECISIE GELUIDSDRUKMETER LARSON DAVIS 800 B overeenkomstig de normen IEC 804 EN
651 klasse 1 geijkt met kalibrator Larson Davis Ca 250 114/b 250 Hz, voor en na de metingen.

Documenttranscriptie

GEBRUIKSAANWIJZING NL ART. 3065/40-20T LUCHTHYDRAULISCHE KRIK INLEIDING Beste klant, voordat u de krik gebruikt, moeten deze aanwijzingen aandachtig worden doorgelezen en moet u vertrouwd raken met de veiligheidssymbolen. - Deze handleiding maakt integrerend deel uit van de machine, moet zorgvuldig worden bewaard en ter beschikking staan van de operator voor latere raadpleging. - De inhoud van deze handleiding voldoet aan de machinerichtlijn 2006/42/EG en is goedgekeurd volgens de Euro pese norm EN 1494 en volgende wijzigingen. - De fabrikant behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen zonder dit vooraf te melden en zonder bestraf _%{___ - Niet-inachtneming van de aanwijzingen in deze handleiding kan persoonlijk letsel en zelfs de dood ten gevolge hebben. - De fabrikant wijst elke vorm van aansprakelijkheid af voor schade aan personen en voorwerpen, veroorzaakt _{_%_Œ{%{_ de beschermkap. AFB. 1 VEILIGHEIDSVOORSCHRIFTEN - Het gereedschap mag alleen worden gebruikt door erkend personeel, dat op de hoogte is van de inhoud van deze handleiding voor gebruik en onderhoud. ~__Œ%% werken, dat u aan het opheffen bent, zolang het niet op de hiervoor bestemde steunen is geplaatst. AFB. 2 - Voordat u het voertuig opheft, moet de handrem worden aangetrokken en/of 2 wiggen onder de wielen worden gezet, zoals wordt weergegeven in de afbeelding. AFB. 3 - Als het voertuig geladen is, controleert u de stabiliteit van de lading tijdens het opheffen. - Plaats de krik zodanig dat de lading er midden op staat en bij de hiervoor bestemde grijppunten, die door de voertuigfabrikant zijn aangeduid. AFB. 4 - Tijdens de ophef- en neerlaatwerkzaamheden moet worden gecontroleerd of zich geen personen en dieren onder de hangende lading of in de buurt ervan bevinden. - Voordat u de lading neerlaat, moet u zich ervan verzekeren dat de greep horizontaal staat. AFB. 5 - Hef nooit ladingen van hellende, niet vlakke of meegevende oppervlakken. AFB. 6 - Gebruik uitsluitend door de fabrikant bij de machine geleverde verlengstukken. Gebruik geen verlengstukken zonder plaatje. Gebruik nooit meer dan twee verlengstukken. AFB. 7 - Hef de lading niet op in enge ruimtes om niet het gevaar te lopen beklemd te raken. AFB. 8 - Het is verboden meerdere krikken voor dezelfde lading te gebruiken. - Knoei in geen geval met het overdrukventiel, dat is voorzien van garantiezegel. AFB. 9 - Laat geen druk in de zuigers op de eindaanslag als er geen lading is. GEVAAR! LET BIJZONDER GOED OP BEKNELLINGSGEVAAR VERPLICHT. WERKZAAMHEDEN OF REPARATIES DIE VERPLICHT MOETEN WORDEN VERRICHT VERBODEN! 27 GEBRUIKSAANWIJZING NL VERPAKKING - De behuizing, de handgreep en de verschillende onderdelen van de krik worden in een doos met drievoudige golf met pallet verpakt. In de verpakking zit bovendien ook de handleiding voor gebruik en onderhoud en het garan tiebewijs in een speciaal hiervoor bestemde map. - Op de doos van de krik is de aanwijzing de verpakking niet ondersteboven te houden aanwezig en goed zichtbaar. - Afhankelijk van het aantal krikken die worden verzonden, worden pallets met verschillende afmetingen gebruikt. - Ze worden met behulp van transpallets of vorkheftrucks verplaatst. INBEDRIJFSTELLING MONTAGE 1. Haal de handgreep, de krik en de verlengstukken uit de dozen. 2. Draai de twee moeren, van de binnenkant van het frame los. AFB. 10 3. Draai de schroef, an het frame, verwijder de onderdelen en zorg ervoor dat ze geassembleerd blijven. 4. Steek de handgreep (de luchtverdeler moet in de richting van de zuigers zijn gedraaid) met de koppeling in de hiervoor bestemde uitsparing, steek de eerder gedemonteerde onderdelen in de openingen in de handgreep. Draai schroef aan en vervolgens moer. 5. Sluit de twee luchtslangen die uit de de handgreep komen aan op de hiervoor bestemde snelkoppelingen op het frame en neem de kleuren in acht, zoals aangegeven op de sticker op het frame zelf. AFB. 11 AANSLUITING OP DE PERSLUCHTINSTALLATIE - De perslucht komt via het circuit van de krik binnen via de snelkoppeling op de handmatige omhoog/omlaagbe sturing van de krik. Er moet dus voor een verbindingsslang worden gezorgd met een snelkoppeling die compatibel is met die van de krik. Controleer of de luchttoevoerslang een bruikbare doorgang van ten minste 6 mm heeft en er geen vernauwingen zijn. AFB. 12 $!#$!"&"*:u v  xy 7)" - Zorg ervoor dat het volgende absoluut niet in het persluchtcircuit terechtkomt: hydraulische olie of vaselineolie, remvloeistof, petroleum en andere vloeistoffen. ~ - Wanneer u het persluchtcircuit wilt smeren, gebruikt u uitsluitend: AGIP OSO 100; MOBIL DTE 27; ESSO TERESSO 100; SHELL TELLUS 100; BP ENERGOL HP 100 28 GEBRUIKSAANWIJZING NL ACCESSOIRES - De machine wordt geleverd met twee verlengstukken of hoogteadapters (lang verlengstuk van 120mm, kort verlengstuk van 70mm), een plaatje met ronde tanden (plaatje van 10mm) een een houder voor verlengstukken. !7"*: $$ %!!" &) \!! #!",!2*::!{ ! /)7":) :) !! 2(3)&! #!"\!! \$"&!> #!"$$"+)): &$$" !)(3!% #) 7$#!2))&! ))\[+!> \))"&$$" $$: &! )")! :$% te vervallen. SLOPEN EN AFVOEREN - De verwerking van smeermiddelen moet in overeenstemming met de geldende millieuwetten plaatsvinden. - De krik en de onderdelen waaruit hij bestaat moeten door de gebruiker volgens de geldende bepalingen worden gesloopt. GEBRUIK   u $% &! \!": !"#) !  !#))" ! 7"!!> %$! &! :": 3$"+$)), \$"&! !7"*: $/  \!": \$"&! !2!,&4 - Het is verplicht de veiligheidsvoorschriften die in deze handleiding worden beschreven in acht te nemen. 1.Plaats de krik onder het voorziene steunpunt, zoals in de handleiding van de fabrikant van het vervoersmiddel wordt aangegeven. De fabrikant wijst elke vorm van aansprakelijkheid af voor schade aan het opgeheven vervoersmiddel of voor letsel van personen of zaken veroorzaakt door een verkeerd gebruik van de krik zelf. 2.De plaatsingshendel van de handgreep (1) bevindt zich links ten opzichte van de operator. Door hem omhoog te bewegen, komt het stopsysteem vrij waardoor de operator één van de drie mogelijke standen van de handgreep kan kiezen. AFB. 13 3. Wanneer de bediening (2) zich perfect in het middel bevinden, staat de krik op de ruststand. 4. Door de bediening (2) in de buurt van de handgreep naar rechts te draaien ten opzichte van de operator, heft de krik de lading op. 5. Door de bediening (2) in de buurt van de handgreep naar links te draaien ten opzichte van de operator, wordt de lading neergelaten. AFB. 13 6. Na de lading te hebben opgeheven, is het absoluut noodzakelijk deze op de hiervoor bestemde steunen te zetten, voordat u werkzaamheden onder het vervoersmiddel verricht. !: !")){ ! :": 2 !! 3!'"(3 ! !! 2!*{ - De werkgever van de operator moet ervoor zorgen dat de noodzakelijke training en informatie wordt verschaft voor zover het de pomp- en verschuivingskrachten betreft. - Wanneer de luchtverdeler tijdens het gebruik kapotgaat, moet u direct ingrijpen door de luchtstroom met het veili gheidskraantje tussen de snelkoppeling van de luchtinlaat en de verdeler zelf te sluiten. AFB. 14 - Wanneer de krik niet wordt gebruikt, wordt aanbevolen de zuigers op de neergelaten stand te houden - ‹$$"&) * %! &! :": )) \!":! 2 3! "))&+))% !:!,! \!":+))%3!&! +$&!" ,)& ! #!""(3! $% 3! $&! !#$!, ! :"[! $% #!, %! &! :": ! \!":!4 ONEIGENLIJK GEBRUIK De luchthydraulische krik is ontworpen en gemaakt om transportmiddelen op te heffen. Ieder ander gebruik van de krik, zoals bijvoorbeeld het opheffen en/of verplaatsen van personen, is absoluut oneigenlijk. Ieder gebruik van de krik dat niet in overeenstemming is met de veiligheidsvoorschriften die in deze handleiding staan, wordt als oneigenlijk gebruik beschouwd. 29 GEBRUIKSAANWIJZING NL ONDERHOUD DAT DOOR DE EINDGEBRUIKER MOET WORDEN VERRICHT - Voor een lange levensduur van de krik wordt aangeraden de zuigers om de 2 weken aan de buitenkant schoon te maken. - Controleer het oliepeil in de tank minstens 2 keer per jaar. OLIEPEIL CONTROLEREN   u er zit maximaal 1,2 l olie in deze krik. Compatibele olie: ATF DEXRON IID Handel als volgt om het oliepeil te controleren: 1. Laat de lucht af (zie volgend hoofdstuk) 2. Plaats de krik, met neergelaten zuigers, op de horizontale stand 3. Svitare la vite (DIS. 15) 4. Als er geen olie naar buiten komt als deze schroef eenmaal is losgedraaid, is het peil te laag. Vul in dat geval olie bij. Het peil moet zich ter hoogte van het schroefje bevinden dat zich aan de zijkant van de tank bevindt onder de beschermkap. 5.Wanneer er olie naar buiten komt, laat u het teveel eruit lopen tot het juiste peil wordt bereikt (zie punt 4). LUCHT AFLATEN Iedere keer dat er onderhoud op de krik wordt verricht en onderdelen worden gedemonteerd en gemonteerd die in verbinding staan met de tank en de motorpomp is het raadzaam lucht af te laten. 7+ 1. Laat de zuigers helemaal naar buiten komen. 2. bVerwijder de beschermkap en sluit het kraantje 3. Leg de krik op een zij en laat toegang tot de kogeldrukschroef POS. 17 GRP1GCI aan de zijkant van de basis. AFB. 16 4. ")) Š&")) &! :$!,&"*:2(3"$!/   3!,!%)), ,$2{Œ de kogeldrukschroef los en laat de zuigers met de handen weer inschuiven. 5. Laat alle lucht uit de kogeldrukschroef lopen tot er olie uit komt en sluit de kogeldrukschroef vervolgens weer. 6. Zet de handgreep weer op de werkstand. 7. Open het kraantje 8. Trek de zuigers helemaal in en controleer het oliepeil. 9. Probeer de krik zonder lading en als de zuigers hortend en stotend omlaag komen, herhaalt u de procedure minstens 2 of 3 keer. TECHNISCHE INFORMATIE Toevoerdruk 8 > 10 bar 116 > 145 psi Gewicht 39 Kg - 86 lb -20°C > +50°C -4°F > 122°F Max. slag 150 mm 5.9 in 400 nl/min Capaciteit 1e trap 40 t 44 ton (kort) Compatibele olietypen ATF Dexron IID Capaciteit 2e trap 20 t 22 ton (kort) Slangen pneumatische installatie Rilsan ø 6x4 mm Capaciteit 3e trap - Capaciteit 4e trap - Capaciteit 5e trap - Werktemperatuur Luchtverbruik Luchtgeluid - Gemeten geluidsdruk: 60 dBA Tests verricht in overeenstemming met de norm ISO/R 1680 - 1970. Instrument: PRECISIE GELUIDSDRUKMETER LARSON DAVIS 800 B overeenkomstig de normen IEC 804 EN 651 klasse 1 geijkt met kalibrator Larson Davis Ca 250 114/b 250 Hz, voor en na de metingen. 30
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40

Beta 3065/40-20T Handleiding

Type
Handleiding