Haba 6995 de handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Haba 6995 de handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
21
NEDERLANDS
Taxi Wildlife
... alleen de snelste komen aan!
Een spannend verzamelspel voor 2 tot 4 spelers van 5 tot 99 jaar.
Met extra variant voor 2 s
p
e
l
ers
.
Auteu
r: F
l
orian Rac
k
y
I
ll
ustratie:
M
ic
h
ae
l
Ba
y
e
r
S
peelduur: ca. 10 min.
Spelinhoud
48 route
k
aarten, 12
d
ue
lk
aarten, 4 start
k
aarten, 4 ron
d
e
k
aarten, 24
d
ieren, 2 textie
l
za
k
jes,
1
h
an
dl
ei
d
in
g
met spe
l
re
g
e
l
s
Wat is er toc
h
gaan
d
e in
d
e jung
l
e?! Sin
d
s een paar
d
agen wor
d
t
d
e tropisc
h
e sti
l
te stee
d
s weer
verstoor
d
d
oor
h
et
l
awaai van sc
h
ri
ll
e c
l
axons,
g
ieren
d
e
b
an
d
en en piepen
d
e remmen! Dat is
vast weer een wedstrijd van de jungletaxi’s: wie aan het einde van het seizoen de meeste passa-
giers heeft vervoerd, wordt de Tasmaanse taxikoning!
N
atuur
l
i
jk
wi
ll
en
j
u
ll
ie a
ll
emaa
l
d
ie tite
l
veroveren. Daarvoor moeten
j
u
ll
ie pro
b
eren om
h
ee
l
veel dieren te verzamelen en met de routekaarten een zo lang mogelijk traject voor jullie taxi te
l
eggen. Maar om
d
ie route
k
aarten te
k
unnen
b
emac
h
tigen, moeten ju
ll
ie spannen
d
e
d
ue
ll
en
u
itvec
h
ten met
j
u
ll
ie te
g
enspe
l
ers. De
g
ene
d
ie uitein
d
e
l
i
jk
d
e meeste route
k
aarten en
d
ieren
voor zich hee
f
t liggen, is de winnaar van het spel
.
r
oute
k
aa
r
te
n
h
a
l
te
ronde
kaarten
ronde kaarten
duelkaarten
duelka
ar
te
n
uitdager
g
er
startkaarten
startkaarten
2
2
NEDERLANDS
Spelvoorbereiding
S
top in elk van de beide zak
j
es twee dieren per soort, zodat zich in elk zak
j
e uiteindeli
j
k 12
d
ieren bevinden. Neem de 48 routekaarten en maak daarvan drie sta
p
els aan de hand van het
m
otief op de achterzi
j
de. Men
g
deze stapelt
j
es elk apart en le
g
ze om
g
ekeerd naast elkaar in
het midden op ta
f
el. De bovenste kaart wordt nu om
g
edraaid en komt open vóór de stapel te
liggen.
Le
g
d
e vier ron
d
e
k
aarten zo
d
ani
g
op e
lk
aar
d
at op
d
e
b
ovenste
k
aart a
l
s eerste
d
e “1“ te zien
is.
Er zijn vier startkaarten. Op elk staat een taxi in een andere kleur. Iedere speler neemt nu een
wi
ll
e
k
euri
g
e start
k
aart en
l
e
g
t
d
eze open voor zic
h
neer. Over
b
o
d
i
g
e
k
aarten wor
d
en opzi
j
g
elegd.
O
p de duelkaarten kunnen jullie zien, welke spelers later tegen elkaar moeten spelen. De du
-
e
lk
aarten met
d
e taxi
kl
eur
d
ie niet meespee
l
t, wor
d
en uit
h
et spe
l
g
enomen. Sc
h
u
d
d
e overi
g
e
d
uelkaarten en leg ze als verdekte stapel klaar
.
Spelverloop
Het spel telt vier rondes. Draai de bovenste duelkaart om en leg hem open in het midden op
tafel. De kleuren van de daarop af
g
ebeelde taxi’s
g
even de beide duellisten aan
.
De speler wiens taxi een poot op de motorkap heeft, is de uitdager. Zonder te kijken, neemt hij
een za
kj
e en
l
e
g
t
d
it voor zic
h
neer. De an
d
ere
d
ue
ll
ist neemt
h
et an
d
ere za
kj
e en
l
e
g
t
h
et oo
k
v
oor zich neer.
Bei
d
e spe
l
ers moeten
g
e
l
i
jk
ti
jd
i
g
pro
b
eren, een
d
ier uit
h
un za
kj
e te tre
kk
en
d
at
b
i
j
d
e
h
a
l
te op
een van de drie open routekaarten staat. De betre
ff
ende routekaart moet natuurli
j
k ook bi
j
de
eigen routekaarten passen
(
zie onder “Juiste routekaarten“
).
H
et duel
Beide spelers houden hun handen op de rug. De dueltegenstander geeft het startsein: “In
de
t
axi’s
,
klaar
,
af!“ Ju
ll
ie spe
l
en
g
e
l
i
jk
ti
jd
i
g
en ie
d
er pro
b
eert zo sne
l
mo
g
e
l
i
jk
een
d
ier uit
h
et
z
akje te halen dat bij de haltekaart op de ta
f
el past
.
(
spelopbouw voor 3 spelers
)
23
NEDERLANDS
c
orrec
t
correc
t
B
e
l
an
g
ri
jk
e “tastre
g
e
l
s“:
Jullie mogen maar met één hand in het zakje zoeken
.
Ti
jd
ens
h
et
d
ue
l
ma
g
j
e niet in
h
et za
kj
e
k
i
jk
en.
Zodra
j
e een dier uit het zak
j
e hebt
g
etrokken, ma
g
j
e het niet meer omruilen.
A
ls een speler een dier heeft uit
g
ezocht, le
g
t hi
j
het op de passende halte in het midden op tafel
en roept hardop
T
axi stop
!
Het duel is dan onmiddelli
j
k beëindi
g
d.
Control
e
Passen het dier en de omtrek op de halte bi
j
elkaar?
Ja. Geweldi
g
! Je ma
g
de betre
ff
ende routekaart nemen en bi
j
j
ou aanle
gg
en.
Als je de kaart niet kunt aanleggen, heb je pech gehad en moet je hem terugleggen. Het
d
ue
l
is voor
b
i
j.
Nee
?
J
ammer! Nu krijgt jouw dueltegenstander de kans om een dier uit zijn zakje trekken en
eventuee
l
een route
k
aart
b
i
j
zi
j
n ei
g
en
k
aart aan te
l
e
gg
en
.
Opgelet!
D
e getrokken dieren moeten altijd weer terug in het zakje, maar niet als op de gewonnen en
a
an
g
ele
g
de routekaart niet alleen de omtrek, maar ook het dier zelf te zien is. In dat
g
eval ma
g
j
e het dier
g
uurt
j
e houden en op de routekaart zetten o
f
le
gg
en.
Ju
i
ste
r
outekaa
r
ten
K
i
j
k eens
g
oed naar de drie openli
gg
ende routekaarten. Jullie moeten proberen om een kaart te
b
emachtigen die links of rechts aan jullie startkaart past. Je mag de kaart ook draaien. Daarbij
m
oet
d
e we
g
wor
d
en vervo
lgd
en mo
g
en
g
een
d
oo
dl
open
d
e we
g
en ontstaan.
Voorbeeld:
D
eze speler kan alle drie openliggende route
-
k
aarten aan zijn start
k
aart aan
l
eggen.
1
) De routekaart met de pin
g
uïn aan d
e
h
a
l
te
link
s
o
f r
ec
h
ts
24
NEDERLANDS
co
rr
ect
c
orrec
t
2
)
De routekaart met de kangoeroe aan de halte
a
ll
ee
n r
ec
h
ts
3)
De routekaart met de slang aan de halte alleen
r
ec
h
ts
4
)
Zo mag de routekaart niet worden aangelegd, want
in het midden zou een doodlo
p
ende straat ontstaan.
D
e speler kan dus kiezen of hi
j
de pin
g
uïn, de
k
an
g
oeroe of de slan
g
in het zak
j
e zoekt. Als hi
j
d
e s
l
ang
k
iest en
h
et
d
ue
l
wint, mag
h
ij
b
oven
d
ien
h
et slan
g
g
uurt
j
e houden omdat de slan
g
zelf ook
o
p
de routekaart staat.
fout
25
NEDERLANDS
H
et vo
l
gen
d
e
d
ue
l
N
u kan het vol
g
ende duel worden “uit
g
evochten“! Draai een nieuwe routekaart van de stapel
o
m, zodat vóór elke stapel weer een open kaart ligt. Als in een duel geen routekaart wordt
b
e
h
aa
ld
, wor
d
t
g
een nieuwe
k
aart om
g
e
d
raai
d
.
E
in
de
v
a
n
de
r
o
n
de
Al
s a
ll
e
d
ue
ll
en zi
j
n uit
g
evoc
h
ten, is
d
e ron
d
e ten ein
d
e. Sc
h
u
d
d
e
d
ue
lk
aarten weer en
l
e
g
ze
o
pnieuw als verdekte stapel klaar. Leg de volgende ronde kaart bovenop, zodat het ronde getal
t
e zien is en de nieuwe ronde kan beginnen.
Einde van het spel
Het spe
l
is onmi
dd
e
ll
ij
k
voor
b
ij a
l
s
in de vierde ronde alle duellen “uitgevochten“ zijn.
o
f
een van de drie stapels routekaarten is op
g
ebruikt
.
N
u telt iedere speler de routekaarten en dieren die hi
j
voor zich heeft li
gg
en. Voor elke kaart en
elk dier kri
jg
j
e één punt. De speler met de meeste punten hee
f
t de titel veroverd en ma
g
zich
“jungletaxikoning” noemen! Bij gelijkspel zijn er meerdere winnaars.
Extra variant voor 2 personen
De rege
l
s van
h
et
b
asisspe
l
ge
ld
en, met
d
e vo
l
gen
d
e veran
d
eringen
:
De duelkaarten zi
j
n niet nodi
g.
Jullie dagen elkaar om beurten uit voor het due
l
Het spel is uit, zodra een speler een tra
j
ect van zeven routekaarten voor zich heeft li
gg
en
.
Geachte ouders, lieve kinderen
via www.haba.de/Ersatzteile kunt u heel eenvoudig navragen of kwijtgeraakte
d
e
l
en van
h
et spe
l
materiaa
l
no
g
k
unnen wor
d
en na
b
este
ld
.
1/37