Facom DL.1000 Handleiding

Type
Handleiding
9
NL
BELANGRIJK
Lees deze veiligheidsinstructies zorgvuldig door, evenals de instructies voor gebruik, bediening en onderhoud. Bewaar dit instructieblad op een plaats
waar het gemakkelijk terug te vinden is, zodat u het eventueel opnieuw kunt raadplegen.
De hydraulische versnellingsbakkrik is ontworpen voor het heffen van mechanische componenten van auto's en vrachtwagens.
Toepassingen die afwijken van de omstandigheden die voor het gebruik van deze hydraulische versnellingsbakkrik zijn vastgesteld, zijn niet toegestaan.
Behandel de hydraulische versnellingsbakkrik op de juiste manier en controleer vóór gebruik of alle onderdelen in goede staat zijn.
Wijzig de hydraulische versnellingsbakkrik op geen enkele manier.
De fabrikant aanvaardt geen aansprakelijkheid bij verkeerd gebruik van de hydraulische versnellingsbakkrik.
1. VEILIGHEIDSINSTRUCTIES (§ 7.1.1 de l’EN 1494+A1)
De eigenaar en/of bediener moeten voorafgaand aan het gebruik een goed begrip hebben van het product, de werking en de instructies voor een veilige bediening. De
veiligheidsinformatie moet goed worden begrepen:
1. Bestudeer alle instructies, zorg dat u ze begrijpt en volg ze op voordat u dit product gebruikt.
2. Overschrijd het nominaal vermogen niet.
3. Gebruik de krik uitsluitend op een harde, gelijkmatige ondergrond.
4. Ondersteun het voertuig naar behoren voordat u begint met de reparatie.
5. Er mogen geen wijzigingen aan dit product worden aangebracht.
6. Gebruik uitsluitend door de fabrikant aanbevolen hulpstukken en/of aanpasstukken.
7. Voer vóór elk gebruik een visuele inspectie uit om abnormale omstandigheden vast te stellen, zoals gebarsten lasnaden, lekkage en beschadigde,
loszittende of ontbrekende onderdelen.
8. De werkgever heeft de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat de toepasselijke persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) voldoen aan de
toepasselijke lokale veiligheidsregels.
9. Een product dat op enigerlei wijze beschadigd lijkt, versleten is of op abnormale wijze functioneert, MOET UIT GEBRUIK WORDEN GENOMEN TOT
HET GEREPAREERD OF VERVANGEN IS.
10. Controleer, alvorens een mechanisch orgaan op te tillen, of dit zich op een stabiel, vlak, horizontaal en schoon oppervlak bevindt (geen vet en olie) (1).
11. Zorg dat het op te tillen voertuig volledig stil staat.
12. Om het verschuiven van het geheel te voorkomen, dient u altijd de lading goed in het midden van de versnellingsbakkrik te plaatsen.
13. Dit product mag uitsluitend worden gebruikt voor het verwijderen, installeren en in lage stand vervoeren van versnellingsbakken, tussenbakken en aandrijijnen.
14. Tijdens het gebruik van de hydraulische versnellingsbakkrik mogen er zich geen personen in de auto bevinden of hierop steunen.
15. Wanneer u de olie ververst, gebruik dan nooit remvloeistof, alcohol, glycerine, reinigingsmiddelen, motorolie of afgewerkte olie. Het gebruik van verontreinigde
olie kan tot inwendige schade van uw materiaal leiden. Neem voor meer informatie rechtstreeks contact op met uw FACOM dealer bij wie u uw materiaal
gekocht heeft. FACOM beveelt de olie met referentie ISO VG 15 aan (4).
16. Controleer of het etiket met voorzorgsmaatregelen steeds leesbaar blijft. Om uw apparaat in overeenstemming met de normen te brengen, zijn deze etiketten en
de gebruikshandleiding (NU-DL1000/0617) verkrijgbaar.
17. Als de inrichting geblokkeerd is, heft de gebruiker het voertuig op met een andere krik totdat de eerste los komt.
18. De hydraulische versnellingsbakkrik niet gebruiken bij harde wind, vriesweer, bij extreme weersomstandigheden, in de buurt van krachtige
magnetische velden of op plaatsen waar ontplofngsgevaar kan heersen.
19. De hydraulische versnellingsbakkrik niet met levensmiddelen in contact laten komen.
20. Deze hydraulische versnellingsbakkrik nooit gebruiken voor het optillen van personen.
21. Deze hydraulische versnellingsbakkrik nooit gebruiken als verladingsapparatuur (verplaatsing van lasten).
22. In geval van gebruik op en schip de veiligheidsinstructies van punt 10 van deze handleiding raadplegen.
23. De maximale handkracht benodigd voor de werking van de hydraulische versnellingsbakkrik (respectievelijk onbelast en belast met de nominale
belasting) is niet groter dan de volgende waarden:
Voor het in beweging zetten van een onbeladen verplaatsbare of verrijdbare hydraulische versnellingsbakkrik: 300 N
Voor het in beweging houden van de onbeladen hydraulische versnellingsbakkrik: 200 N
Voor het in beweging zetten een beladen verrijdbare hydraulische versnellingsbakkrik: 400 N
Voor het in beweging houden van de beladen verrijdbare hydraulische versnellingsbakkrik: 300 N
Voor het opheffen van de beladen hydraulische versnellingsbakkrik met behulp van de slinger van een handpomp: 400 N
Voor het opheffen van de beladen hydraulische versnellingsbakkrik met behulp van een voetpomp: 400 N
Voor het opheffen van de beladen hydraulische versnellingsbakkrik met een nominale belasting van ≤ 5 t met behulp van een kruk: 250 N
N.B.: Indien de gegenereerde krachten deze waarden overschrijden, dan moeten deze verminderd worden door de hulp van extra personen in te roepen.
24. Zorg dat u in geval van overlopende olie de hydraulische versnellingsbakkrik niet gebruikt, raadpleeg deel 6 van deze gebruikshandleiding of neem
contact op met uw Facom accountmanager.
25. Deze hydraulische versnellingsbakkrik is ontworpen voor minstens 5000 gebruikscycli.
26. Deze hydraulische versnellingsbakkrik voldoet aan de norm EN 1494+A1: Verrijdbare of verplaatsbare krikken en vijzels, en soortgelijke
henrichtingen.
Als u zich niet aan deze instructies houdt, kan lichamelijk letsel en/of schade aan eigendommen het gevolg zijn.
2. MONTAGE
RAADPLEEG DE EXPLOSIETEKENING IN DEZE HANDLEIDING OM DE ONDERDELEN TE IDENTIFICEREN.
1. Pak de onderdelen uit en vergelijk ze met de onderdelenlijst.
www.2helpu.com
2. Zoek de twee pootconstructies en bijbehorende bouten en sluitringen op. Bevestig 1 poot aan elke kant van de plunjerconstructie.
3. Zoek de 4 zwenkwielen en bijbehorende moeren en sluitringen op. Bevestig de zwenkwielen aan de pootconstructies.
4. Zoek de 4 draagbalkconstructie en bijbehorende 4 bouten, moeren en sluitringen op. Bevestig één uiteinde van de draagbalkconstructie aan de steun op elke
poot.
5. Zoek de 2 steunen en 2 bijbehorende moeren, bouten en sluitringen op. Bevestig de steunen samen rondom de plunjerconstructie en bevestig het vrije
uiteinde van de draagbalkconstructies aan de steunen.
6. Monteer de zadelconstructie aan de bovenkant van de plunjer.
7. Bevestig de sleden, veiligheidsblokken en kettingen met de metalen onderdelen (zie afbeelding) en stel ze indien nodig af.
3. LUCHT VERWIJDEREN UIT HET HYDRAULISCH SYSTEEM:
Tijdens het transport of na langdurig gebruik kan lucht zich ophopen in het hydraulisch systeem. Door deze opgesloten lucht kan de krik traag reageren of
een 'sponzig' aanvoelen tijdens het gebruik. Volg de onderstaande stappen om het systeem te ontluchten.
- Volg deze stappen om de lucht uit het oliesysteem te verwijderen:
1. Pomp de krik omhoog tot het hoogste punt, waar de eerste en tweede zuigerplunjers beide op maximale hoogte zijn.
2. Vraag hulp van een andere persoon om het ontluchtingspedaal ingedrukt te houden en druk ongeveer 20 keer op het voetpedaal.
3. Laat het ontluchtingspedaal los. De lucht in het oliesysteem moet nu zijn verwijderd.
- Volg deze stappen om de lucht uit de tweede cilinder te verwijderen:
1. Zoek de ontluchtingsschroef bij de bovenste moer op, die zich bovenop de eerste zuigerstang bevindt.
2. Pomp de krik op tot zijn maximumhoogte. Gebruik een zeskant inbussleutel om de ontluchtingsschroef max. 360 graden los te draaien. Druk de zadel
constructie naar beneden om de lucht in de cilinder naar buiten te persen tot er alleen nog olie uit de ontluchtingsopening komt.
NU-DL1000_0517.indd 9 08/06/2017 11:11:31
10
3. Draai de ontluchtingsschroef vast en controleer opnieuw. Het kan nodig zijn om de bovengenoemde stappen meerdere keren te herhalen.
4. BEDIENING: (§ 7.1.2 van EN 1494 + A1)
1. Demonteren van de versnellingsbak. Plaats de versnellingsbakkrik onder de versnellingsbak. Druk het voetpedaal in om het zadel te verhogen tot een
hoogte vlakbij het midden van het balanspunt van de oliepan van de versnellingsbak. Raak de versnellingsbak echter niet aan.
2. Stel de armen op het zadel zodanig af dat het naar boven gebogen deel van de armen in de montageens rondom de oliepan van de versnellingsbak
past. Pomp de krik langzaam omhoog, zodat het zadel volledig in verbinding staat met de versnellingsbak. Bevestig de versnellingsbak aan het zadel
van de krik met de meegeleverde spanband. Draai indien nodig aan de knoppen om het zadel naar links en rechts en naar voren en achteren te kantelen,
zodat het zadel goed is opgelijnd met de oliepan van de versnellingsbak voordat u de last aan het zadel bevestigt.
BELANGRIJK: Zorg dat de spanband zeer strak vastzit wanneer u de versnellingsbak aan het zadel bevestigt en voordat u de versnellingsbak verhoogt of verlaagt.
3. Haal de versnellingsbak van de motor af volgens de aanwijzingen in de servicehandleiding van het voertuig.
4. Zodra de versnellingsbak van de motor is verwijderd, drukt u het voetpedaal heel langzaam in om de versnellingsbak volledig naar beneden te laten zakken.
BELANGRIJK: Controleer of er geen gereedschappen en personen uit de buurt zijn voordat u een last laat zakken. Druk het voetpedaal langzaam in.
5. Raadpleeg de bovenstaande instructies en de installatiehandleiding van de voertuigfabrikant wanneer u een versnellingsbak installeert.
5. ONDERHOUD (§ 7.1.3 van EN 1494+A1)
BELANGRIJK: Vuil is de belangrijkste oorzaak van storingen in hydraulische eenheden. Houd de krik schoon en goed gesmeerd om te voorkomen dat vreemde
materialen in het systeem dringen. Als de krik werd blootgesteld aan regen, sneeuw, zand of grind, moet deze vóór gebruik worden gereinigd.
1. Berg de krik in een goed beschermde ruimte op, waar het apparaat niet wordt blootgesteld aan corrosieve dampen, schurend stof of andere schadelijke
elementen.
2. Smeer de bewegende onderdelen regelmatig.
3. Inspecteer de krik voorafgaand aan elk gebruik. Gebruik de krik niet als deze is beschadigd, gewijzigd, hydraulische vloeistof lekt of als er onderdelen
ontbreken of loszitten.
Belangrijk: Door te veel olie kan de hydraulische versnellingsbakkrik onbruikbaar worden.
Gebruik alleen hydraulische olie die voldoet aan ISO VG 15.
Uitsluitend originele onderdelen gebruiken.
Er mogen in geen geval veranderingen aan de hydraulische versnellingsbakkrik aangebracht worden.
6. PROBLEEMOPLOSSING
Reparaties moeten uitgevoerd worden in een schone omgeving, door gekwaliceerd personeel dat bekend is met deze apparatuur.
- Als de hydraulische versnellingsbakkrik niet gebruikt wordt, controleer dan of de hijsarm volledig ingeklapt is om corrosie te vermijden. In het voorkomende geval
een corrosiewerend product op de zuiger aanbrengen.
- De hydraulische versnellingsbakkrik op een droge, schone plaats buiten bereik van kinderen bewaren.
- Wanneer de hydraulische versnellingsbakkrik niet meer gebruikt kan worden, de olie verwijderen en deze aan een bevoegde persoon overhandigen en vervolgens
de hydraulische versnellingsbakkrik wegwerpen volgens de plaatselijk geldende regelgevingen.
- De uit O-ringen en voeringen voor de hydraulische versnellingsbakkrik bestaande reparatieset en alle reserveonderdelen moeten besteld worden m.b.v. de
referentie in de tabel.
Kenmerk Mogelijke Oorzaken Oplossingen
Hydraulische versnellingsbakkrik kan de last niet
tillen of lijkt als een spons.
Afsluiter niet goed afgesloten.
Lucht in de krik.
Te laag oliepeil.
Stroomunit functioneert niet goed.
Controleer of de afsluiter niet vastzit.
Hydraulisch systeem ontluchten.
Vul olie bij.
Vervangen.
Hydraulische versnellingsbakkrik tilt de last, maar
kan deze niet houden.
Te laag oliepeil.
Stroomunit functioneert niet goed.
Vul olie bij.
Vervangen.
Hydraulische versnellingsbakkrik kan niet geheel
zakken.
Lucht in de krik.
Te laag oliepeil.
Stroomunit functioneert niet goed.
Hydraulisch systeem ontluchten.
Vul olie bij.
Vervangen.
Hydraulische versnellingsbakkrik kan de maximum
hoogte hiet bereiken.
Lucht in de krik.
Te laag oliepeil.
Hydraulisch systeem ontluchten.
Vul olie bij.
GARANTIE Type D = 2 jaar. Zie de algemene voorwaarden in de tarieven van FACOM.
NU-DL1000_0517.indd 10 08/06/2017 11:11:32
FR- CARNET DE MAINTENANCE
EN- MAINTENANCE LOGBOOK
DE- WARTUNGSHEFT
NL- ONDERHOUDSBOEKjE
ES- CUADERNO DE MANTENIMIENTO
IT- LIBRETTO DI MANUTENZIONE
PT- LIVRO DE MANUTENÇÃO
PL-
KARTA PRZEGLĄDÓW
DA- SERVICEHÆFTE
EL- ΒΙΒΛΙΟ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ
Date
Date
Datum
Datum
Fecha
Data
Data
Data
Dato
Ημερομηνία
Nom des intervenants
Carried out by
Name der Ausführenden
Naam van de tussenkomende partijen
Nombre de los interventores
Nome dei tecnici intervenuti
Nome dos intervenientes
Nazwisko wykonującego interwencję
Teknikernes navn
Όνομα τεχνικών
Entreprise
Company
Unternehmen
Onderneming
Empresa
Azienda
Empresa
Firma
Virksomhed
Δραστηριότητα
Nature de l’opération
Type of operation
Art der Maßnahme
Aard van de verrichting
Tipo de operación
Natura dell’operazione
Natureza da operação
Rodzaj operacji
Arbejdets art
Είδος εργασίας
N° de série - Serial number - Serien-Nr. - Serienr. - N° de serie
N° di serie - N.° de série - Nr seryjny - Serienr. -
Σειριακός αριθμός:
..........................................................................................
Date de fabrication - Date of manufacture - Herstellungsdatum - Fabricagedatum - Fecha de fabricación
Data di fabbricazione - Data de fabrico - Data produkcji - Fabrikatiosdato -
Ημερομηνία κατασκευής
: .......................................
Modèle - Model - Modell - Model - Modelo - Modello - Modelo - Model - Model -
Μοντέλο
: ........................................................
Fabricant - Manufacturer - Hersteller - Fabrikant - Fabricante - Fabbricante - Fabricante
Producent - Fabrikat -
Κατασκευαστής
: ...................................................................................................................................
Liste des opérations de maintenance, vérifications périodiques, remplacement, modifications effectuées sur le matériel.
List of maintenance operations, periodic inspections, replacements and alterations to the machine
Liste der am Material durchgeführten Wartungsmaßnahmen, regelmäßigen Prüfungen, Austauschmaßnahmen und Änderungen.
Lijst van de onderhoudsverrichtingen, periodieke verificaties, vervangingen, wijzigingen uitgevoerd aan het materiaal.
Lista de las operaciones de mantenimiento, verificaciones periódicas, reemplazo, modificaciones efectuadas en el material.
DL.1000
NU-DL1000_0517.indd 26 08/06/2017 11:11:36

Documenttranscriptie

BELANGRIJK NL Lees deze veiligheidsinstructies zorgvuldig door, evenals de instructies voor gebruik, bediening en onderhoud. Bewaar dit instructieblad op een plaats waar het gemakkelijk terug te vinden is, zodat u het eventueel opnieuw kunt raadplegen. De hydraulische versnellingsbakkrik is ontworpen voor het heffen van mechanische componenten van auto's en vrachtwagens. Toepassingen die afwijken van de omstandigheden die voor het gebruik van deze hydraulische versnellingsbakkrik zijn vastgesteld, zijn niet toegestaan. Behandel de hydraulische versnellingsbakkrik op de juiste manier en controleer vóór gebruik of alle onderdelen in goede staat zijn. Wijzig de hydraulische versnellingsbakkrik op geen enkele manier. De fabrikant aanvaardt geen aansprakelijkheid bij verkeerd gebruik van de hydraulische versnellingsbakkrik. 1. VEILIGHEIDSINSTRUCTIES (§ 7.1.1 de l’EN 1494+A1) De eigenaar en/of bediener moeten voorafgaand aan het gebruik een goed begrip hebben van het product, de werking en de instructies voor een veilige bediening. De veiligheidsinformatie moet goed worden begrepen: 1. Bestudeer alle instructies, zorg dat u ze begrijpt en volg ze op voordat u dit product gebruikt. 2. Overschrijd het nominaal vermogen niet. 3. Gebruik de krik uitsluitend op een harde, gelijkmatige ondergrond. 4. Ondersteun het voertuig naar behoren voordat u begint met de reparatie. 5. Er mogen geen wijzigingen aan dit product worden aangebracht. 6. Gebruik uitsluitend door de fabrikant aanbevolen hulpstukken en/of aanpasstukken. 7. Voer vóór elk gebruik een visuele inspectie uit om abnormale omstandigheden vast te stellen, zoals gebarsten lasnaden, lekkage en beschadigde, loszittende of ontbrekende onderdelen. 8. De werkgever heeft de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat de toepasselijke persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) voldoen aan de toepasselijke lokale veiligheidsregels. 9. Een product dat op enigerlei wijze beschadigd lijkt, versleten is of op abnormale wijze functioneert, MOET UIT GEBRUIK WORDEN GENOMEN TOT HET GEREPAREERD OF VERVANGEN IS. 10. Controleer, alvorens een mechanisch orgaan op te tillen, of dit zich op een stabiel, vlak, horizontaal en schoon oppervlak bevindt (geen vet en olie) (1). 11. Zorg dat het op te tillen voertuig volledig stil staat. 12. Om het verschuiven van het geheel te voorkomen, dient u altijd de lading goed in het midden van de versnellingsbakkrik te plaatsen. 13. Dit product mag uitsluitend worden gebruikt voor het verwijderen, installeren en in lage stand vervoeren van versnellingsbakken, tussenbakken en aandrijflijnen. 14. Tijdens het gebruik van de hydraulische versnellingsbakkrik mogen er zich geen personen in de auto bevinden of hierop steunen. 15. Wanneer u de olie ververst, gebruik dan nooit remvloeistof, alcohol, glycerine, reinigingsmiddelen, motorolie of afgewerkte olie. Het gebruik van verontreinigde olie kan tot inwendige schade van uw materiaal leiden. Neem voor meer informatie rechtstreeks contact op met uw FACOM dealer bij wie u uw materiaal gekocht heeft. FACOM beveelt de olie met referentie ISO VG 15 aan (4). 16. Controleer of het etiket met voorzorgsmaatregelen steeds leesbaar blijft. Om uw apparaat in overeenstemming met de normen te brengen, zijn deze etiketten en de gebruikshandleiding (NU-DL1000/0617) verkrijgbaar. 17. Als de inrichting geblokkeerd is, heft de gebruiker het voertuig op met een andere krik totdat de eerste los komt. 18. De hydraulische versnellingsbakkrik niet gebruiken bij harde wind, vriesweer, bij extreme weersomstandigheden, in de buurt van krachtige magnetische velden of op plaatsen waar ontploffingsgevaar kan heersen. 19. De hydraulische versnellingsbakkrik niet met levensmiddelen in contact laten komen. 20. Deze hydraulische versnellingsbakkrik nooit gebruiken voor het optillen van personen. 21. Deze hydraulische versnellingsbakkrik nooit gebruiken als verladingsapparatuur (verplaatsing van lasten). 22. In geval van gebruik op en schip de veiligheidsinstructies van punt 10 van deze handleiding raadplegen. 23. De maximale handkracht benodigd voor de werking van de hydraulische versnellingsbakkrik (respectievelijk onbelast en belast met de nominale belasting) is niet groter dan de volgende waarden: Voor het in beweging zetten van een onbeladen verplaatsbare of verrijdbare hydraulische versnellingsbakkrik: 300 N Voor het in beweging houden van de onbeladen hydraulische versnellingsbakkrik: 200 N Voor het in beweging zetten een beladen verrijdbare hydraulische versnellingsbakkrik: 400 N Voor het in beweging houden van de beladen verrijdbare hydraulische versnellingsbakkrik: 300 N Voor het opheffen van de beladen hydraulische versnellingsbakkrik met behulp van de slinger van een handpomp: 400 N Voor het opheffen van de beladen hydraulische versnellingsbakkrik met behulp van een voetpomp: 400 N Voor het opheffen van de beladen hydraulische versnellingsbakkrik met een nominale belasting van ≤ 5 t met behulp van een kruk: 250 N N.B.: Indien de gegenereerde krachten deze waarden overschrijden, dan moeten deze verminderd worden door de hulp van extra personen in te roepen. 24. Zorg dat u in geval van overlopende olie de hydraulische versnellingsbakkrik niet gebruikt, raadpleeg deel 6 van deze gebruikshandleiding of neem contact op met uw Facom accountmanager. 25. Deze hydraulische versnellingsbakkrik is ontworpen voor minstens 5000 gebruikscycli. 26. Deze hydraulische versnellingsbakkrik voldoet aan de norm EN 1494+A1: Verrijdbare of verplaatsbare krikken en vijzels, en soortgelijke hefinrichtingen. Als u zich niet aan deze instructies houdt, kan lichamelijk letsel en/of schade aan eigendommen het gevolg zijn. 2. MONTAGE RAADPLEEG DE EXPLOSIETEKENING IN DEZE HANDLEIDING OM DE ONDERDELEN TE IDENTIFICEREN. 1. Pak de onderdelen uit en vergelijk ze met de onderdelenlijst. www.2helpu.com 2. Zoek de twee pootconstructies en bijbehorende bouten en sluitringen op. Bevestig 1 poot aan elke kant van de plunjerconstructie. 3. Zoek de 4 zwenkwielen en bijbehorende moeren en sluitringen op. Bevestig de zwenkwielen aan de pootconstructies. 4. Zoek de 4 draagbalkconstructie en bijbehorende 4 bouten, moeren en sluitringen op. Bevestig één uiteinde van de draagbalkconstructie aan de steun op elke poot. 5. Zoek de 2 steunen en 2 bijbehorende moeren, bouten en sluitringen op. Bevestig de steunen samen rondom de plunjerconstructie en bevestig het vrije uiteinde van de draagbalkconstructies aan de steunen. 6. Monteer de zadelconstructie aan de bovenkant van de plunjer. 7. Bevestig de sleden, veiligheidsblokken en kettingen met de metalen onderdelen (zie afbeelding) en stel ze indien nodig af. 3. LUCHT VERWIJDEREN UIT HET HYDRAULISCH SYSTEEM: Tijdens het transport of na langdurig gebruik kan lucht zich ophopen in het hydraulisch systeem. Door deze opgesloten lucht kan de krik traag reageren of een 'sponzig' aanvoelen tijdens het gebruik. Volg de onderstaande stappen om het systeem te ontluchten. - Volg deze stappen om de lucht uit het oliesysteem te verwijderen: 1. Pomp de krik omhoog tot het hoogste punt, waar de eerste en tweede zuigerplunjers beide op maximale hoogte zijn. 2. Vraag hulp van een andere persoon om het ontluchtingspedaal ingedrukt te houden en druk ongeveer 20 keer op het voetpedaal. 3. Laat het ontluchtingspedaal los. De lucht in het oliesysteem moet nu zijn verwijderd. - Volg deze stappen om de lucht uit de tweede cilinder te verwijderen: 1. Zoek de ontluchtingsschroef bij de bovenste moer op, die zich bovenop de eerste zuigerstang bevindt. 2. Pomp de krik op tot zijn maximumhoogte. Gebruik een zeskant inbussleutel om de ontluchtingsschroef max. 360 graden los te draaien. Druk de zadel constructie naar beneden om de lucht in de cilinder naar buiten te persen tot er alleen nog olie uit de ontluchtingsopening komt. 9 NU-DL1000_0517.indd 9 08/06/2017 11:11:31 3. Draai de ontluchtingsschroef vast en controleer opnieuw. Het kan nodig zijn om de bovengenoemde stappen meerdere keren te herhalen. 4. 1. BEDIENING: (§ 7.1.2 van EN 1494 + A1) Demonteren van de versnellingsbak. Plaats de versnellingsbakkrik onder de versnellingsbak. Druk het voetpedaal in om het zadel te verhogen tot een hoogte vlakbij het midden van het balanspunt van de oliepan van de versnellingsbak. Raak de versnellingsbak echter niet aan. 2. Stel de armen op het zadel zodanig af dat het naar boven gebogen deel van de armen in de montageflens rondom de oliepan van de versnellingsbak past. Pomp de krik langzaam omhoog, zodat het zadel volledig in verbinding staat met de versnellingsbak. Bevestig de versnellingsbak aan het zadel van de krik met de meegeleverde spanband. Draai indien nodig aan de knoppen om het zadel naar links en rechts en naar voren en achteren te kantelen, zodat het zadel goed is opgelijnd met de oliepan van de versnellingsbak voordat u de last aan het zadel bevestigt. BELANGRIJK: Zorg dat de spanband zeer strak vastzit wanneer u de versnellingsbak aan het zadel bevestigt en voordat u de versnellingsbak verhoogt of verlaagt. 3. Haal de versnellingsbak van de motor af volgens de aanwijzingen in de servicehandleiding van het voertuig. 4. Zodra de versnellingsbak van de motor is verwijderd, drukt u het voetpedaal heel langzaam in om de versnellingsbak volledig naar beneden te laten zakken. BELANGRIJK: Controleer of er geen gereedschappen en personen uit de buurt zijn voordat u een last laat zakken. Druk het voetpedaal langzaam in. 5. Raadpleeg de bovenstaande instructies en de installatiehandleiding van de voertuigfabrikant wanneer u een versnellingsbak installeert. 5. ONDERHOUD (§ 7.1.3 van EN 1494+A1) BELANGRIJK: Vuil is de belangrijkste oorzaak van storingen in hydraulische eenheden. Houd de krik schoon en goed gesmeerd om te voorkomen dat vreemde materialen in het systeem dringen. Als de krik werd blootgesteld aan regen, sneeuw, zand of grind, moet deze vóór gebruik worden gereinigd. 1. Berg de krik in een goed beschermde ruimte op, waar het apparaat niet wordt blootgesteld aan corrosieve dampen, schurend stof of andere schadelijke elementen. 2. Smeer de bewegende onderdelen regelmatig. 3. Inspecteer de krik voorafgaand aan elk gebruik. Gebruik de krik niet als deze is beschadigd, gewijzigd, hydraulische vloeistof lekt of als er onderdelen ontbreken of loszitten. Belangrijk: Door te veel olie kan de hydraulische versnellingsbakkrik onbruikbaar worden. Gebruik alleen hydraulische olie die voldoet aan ISO VG 15. Uitsluitend originele onderdelen gebruiken. Er mogen in geen geval veranderingen aan de hydraulische versnellingsbakkrik aangebracht worden. 6. PROBLEEMOPLOSSING Reparaties moeten uitgevoerd worden in een schone omgeving, door gekwalificeerd personeel dat bekend is met deze apparatuur. Kenmerk - 10 Mogelijke Oorzaken Oplossingen Hydraulische versnellingsbakkrik kan de last niet tillen of lijkt als een spons. Afsluiter niet goed afgesloten. Lucht in de krik. Te laag oliepeil. Stroomunit functioneert niet goed. Controleer of de afsluiter niet vastzit. Hydraulisch systeem ontluchten. Vul olie bij. Vervangen. Hydraulische versnellingsbakkrik tilt de last, maar kan deze niet houden. Te laag oliepeil. Stroomunit functioneert niet goed. Vul olie bij. Vervangen. Hydraulische versnellingsbakkrik kan niet geheel zakken. Lucht in de krik. Te laag oliepeil. Stroomunit functioneert niet goed. Hydraulisch systeem ontluchten. Vul olie bij. Vervangen. Hydraulische versnellingsbakkrik kan de maximum hoogte hiet bereiken. Lucht in de krik. Te laag oliepeil. Hydraulisch systeem ontluchten. Vul olie bij. Als de hydraulische versnellingsbakkrik niet gebruikt wordt, controleer dan of de hijsarm volledig ingeklapt is om corrosie te vermijden. In het voorkomende geval een corrosiewerend product op de zuiger aanbrengen. De hydraulische versnellingsbakkrik op een droge, schone plaats buiten bereik van kinderen bewaren. Wanneer de hydraulische versnellingsbakkrik niet meer gebruikt kan worden, de olie verwijderen en deze aan een bevoegde persoon overhandigen en vervolgens de hydraulische versnellingsbakkrik wegwerpen volgens de plaatselijk geldende regelgevingen. De uit O-ringen en voeringen voor de hydraulische versnellingsbakkrik bestaande reparatieset en alle reserveonderdelen moeten besteld worden m.b.v. de referentie in de tabel. GARANTIE Type D = 2 jaar. Zie de algemene voorwaarden in de tarieven van FACOM. NU-DL1000_0517.indd 10 08/06/2017 11:11:32 FR- CARNET DE MAINTENANCE EN- MAINTENANCE LOGBOOK DE- WARTUNGSHEFT NL- Onderhoudsboekje ES- CUADERNO DE MANTENIMIENTO IT- LIBRETTO DI MANUTENZIONE PT- LIVRO DE MANUTENÇÃO PL- KARTA PRZEGLĄDÓW DA- SERVICEHÆFTE EL- ΒΙΒΛΙΟ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ N° de série - Serial number - Serien-Nr. - Serienr. - N° de serie N° di serie - N.° de série - Nr seryjny - Serienr. - Σειριακός αριθμός: .......................................................................................... Date de fabrication - Date of manufacture - Herstellungsdatum - Fabricagedatum - Fecha de fabricación Data di fabbricazione - Data de fabrico - Data produkcji - Fabrikatiosdato - Ημερομηνία κατασκευής: ....................................... DL.1000 Modèle - Model - Modell - Model - Modelo - Modello - Modelo - Model - Model - Μοντέλο : ........................................................ Fabricant - Manufacturer - Hersteller - Fabrikant - Fabricante - Fabbricante - Fabricante Producent - Fabrikat - Κατασκευαστής: ................................................................................................................................... Liste des opérations de maintenance, vérifications périodiques, remplacement, modifications effectuées sur le matériel. List of maintenance operations, periodic inspections, replacements and alterations to the machine Liste der am Material durchgeführten Wartungsmaßnahmen, regelmäßigen Prüfungen, Austauschmaßnahmen und Änderungen. Lijst van de onderhoudsverrichtingen, periodieke verificaties, vervangingen, wijzigingen uitgevoerd aan het materiaal. Lista de las operaciones de mantenimiento, verificaciones periódicas, reemplazo, modificaciones efectuadas en el material. Date Date Datum Datum Fecha Data Data Data Dato Nom des intervenants Carried out by Name der Ausführenden Naam van de tussenkomende partijen Nombre de los interventores Nome dei tecnici intervenuti Nome dos intervenientes Nazwisko wykonującego interwencję Teknikernes navn Entreprise Company Unternehmen Onderneming Empresa Azienda Empresa Firma Virksomhed Nature de l’opération Type of operation Art der Maßnahme Aard van de verrichting Tipo de operación Natura dell’operazione Natureza da operação Rodzaj operacji Arbejdets art Ημερομηνία Όνομα τεχνικών Δραστηριότητα Είδος εργασίας NU-DL1000_0517.indd 26 08/06/2017 11:11:36
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Facom DL.1000 Handleiding

Type
Handleiding