Truma trumatic s 5002, Trumatic S 3002 Operating Instructions Manual

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Truma trumatic s 5002 Operating Instructions Manual. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
18
Belangrijke
bedienings-
voorschriften
1. Houdt u bij werking van de
verwarming in de caravan ge-
durende het rijden in ieder
geval rekening met de
„Bijzondere opmerkingen”
(zie Onderhoud)!
2. De aanzuiging van de ver-
brandingslucht onder het
voertuig moet vuil- en spat-
sneeuwvrij worden gehou-
den. De aanzuigkoker van de
kachel mag dan ook niet in
het spatbereik van de wielen
liggen. Breng eventueel een
spatscherm aan.
3. In de winter moet de
schoorsteen sneeuwvrij wor-
den gemaakt voordat u de
kachel aansteekt.
Als u op een caravan een iso-
leerdak aanbrengt, moet de
rookgasafvoerschoorsteen
absoluut door beide daken
worden gevoerd. Gebruik
hiervoor de schoorsteendoor-
voering UEK (art.nr. 30630-04)!
4. Als de kachel op stand-
plaatsen met zeer veel wind
regelmatig uitgaat of als de
kachel in de winter wordt ge-
bruikt, raden we de op de
schoorsteen plaatsbare
schoorsteenverlengingsset
SKV (art.nr. 30690-00) aan,
die vóór het rijden moet wor-
den verwijderd.
5. De rookgasafvoerbuis en
alle aansluitingen moeten re-
gelmatig, in ieder geval na
kleine interne gasontploffin-
gen, worden gecontroleerd.
De rookgasafvoerbuis moet
absoluut over de hele lengte
stijgend en met verschillende
buisklemmen degelijk wor-
den gemonteerd. In geen ge-
val mogen objecten op de
rookgasafvoerbuis worden
gelegd, aangezien dit tot be-
schadiging kan leiden. De
rookgasafvoerbuis moet zo-
wel op de kachel als de
schoorsteen vast en rookgas-
dicht worden aangesloten.
Kachels met verkeerd ge-
monteerde of beschadigde
rookgasafvoerbuizen mogen
niet meer worden gebruikt!
6. De uitblaasopening voor
warme lucht mag in geen
geval geblokkeerd wor-
den. U mag dan ook in geen
geval textiel e.d. voor of op
de kachel laten drogen. De
oververhitting die hierbij ont-
staat, zou de kachel ernstig
kunnen beschadigen. Houd
brandbare voorwerpen uit de
buurt van de kachel! Houd u
met het oog op de veiligheid
absoluut aan deze voorschrif-
ten.
Alsgevolg van de
aard van het pro-
duct wordt tijdens
het gebruik de
ommanteling heet. De ver-
antwoordelijkheid tegen-
over derden (in het bijzon-
der kleuters) ligt bij de ge-
bruiker.
Trumatic
S 3002 P
S 3002
S 5002
1 Vloeibaar-gaskachel
Trumatic S
2 Toevoer van
verbrandingslucht
3 Rookgasafvoer-
schoorsteen
4 Rookgasafvoer-
schoorateen
5 Trumavent-ventilator en
comfortpakket met
Airmix (voor verdeling
van warme lucht) - als
extra verkrijgbaar
6 Truma-Ultraheat
(Elektrische Bijverwarming
230 V) - als extra verkrijgbaar
19
Gebruiksaanwijzing
Voor ingebruikname die-
nen eerst de gebruiksaan-
wijzing en de „belangrijke
bedieningsvoorschriften“
te worden doorgenomen!
De voertuigbezitter is ervoor
verantwoordelijk dat het ap-
paraat op correcte wijze kan
worden bediend.
De bij het apparaat geleverde
gele sticker met waarschu-
wingen voor de gebruiker
moet door de inbouwer of de
eigenaar van het voertuig op
een voor elke gebruiker dui-
delijk zichtbare plaats in het
voertuig worden aangebracht
(bijv. op de deur van de kle-
renkast). Als u deze sticker
niet hebt, moet u die bij
Truma aanvragen.
a = Bedieningshendel
(thermostaat)
b = Geïntegreerd
bedieningselement voor
Trumavent-ventilator TEB
c = Drukontsteker (model
Trumatic S 3002 P)
d = Ontstekingsautomaat
met batterijenvak (model
Trumatic S 3002/S 5002)
e = Ontstekingsafstands
weergave (extra
toebehoren)
f = Kijikglas voor de waak flam
g = Thermostaatvoeler
h = Typeplaatje
(bekleding verwijderen!)
Bij linkse installatie zijn de on-
derdelen aan de andere kant
te vinden.
Ingebruikname met
drukontsteker
(alleen S 3002 P)
1. Gasfles en snelsluitkraan in
de gastoevoerleiding open-
draaien.
2. Draai de bedieningsknop
(a) naar de thermostaatstand
1 - 10 en duw de knop hele-
maal naar beneden. Druk te-
gelijkertijd de drukontsteking
verschillende malen snel na
elkaar in tot de waakvlam
gaat branden.
3. Houd de bedieningsknop
ongeveer 10 seconden inge-
drukt om de ontstekingsbe-
veiliging in te schakelen.
4. Nog 10 seconden door het
kijkglas in de gaten houden,
of de vlam niet door lucht in
de leiding (veroorzaakt door
het vervangen van de gas-
klessen) uitgaat.
Wacht minstens
2 minuten om een
nieuwe ontsteking te pro-
beren, anders kunnen zich
kleine interne gasont-
ploffingen voordoen! Dit
geldt ook als een reeds in ge-
bruik zijnde kachel dooft en
opnieuw moet worden ont-
stoken.
Indien de gastoevoerleiding
met lucht is gevuld, kan het
tot en met twee minutren du-
ren tot het gas ter verbran-
ding beschikbaar staat. Gedu-
rende deze tijd moet de be-
dieningshendel ingedrukt
worden gehouden en moet
de drukontsteker continu
worden bediend tot de vlam
brandt.
5. Om een gelijkmatige en
snelle verdeling van warme
lucht te creëren alsook een
daling van de oppervlakte-
temperatuur van de verwar-
ming te garanderen, advise-
ren wij de draaiende
Trumavent warmelucht-
installatie te gebruiken.
De verwarming
Trumatic S 3002 P (met
drukontsteker) is zo geconst-
rueerd, dat een naderhand in-
bouwen van een ontstekings-
automaat zonder problemen
mogelijk is (inbouwset ZAS
art.-nr. 30010-29200).
1
2
3
5
6
7
8
9
10
0
a
.
.
.
.
.
.
.
.
.
4
Ingebruikname met
ontstekingsautomaat
(S 3002/S 5002)
Vergewist u zich vóór de eer-
ste ingebruikname dat een
batterij is ingelegd (Beschrij-
ving volgens punt „Vervan-
gen van de batterij”)!
1. Gasfles en snelsluitkraan in
de gastoevoerleiding open-
draaien.
2. Draai de bedieningsknop
(a) naar de thermostaatstand
1-10 en duw de knop hele-
maal naar beneden. De ont-
steking gebeurt automatisch
(u hoort dat er vonken wor-
den gemaakt) en stopt
wanneer de vlam brandt.
Houd de bedieningsknop on-
geveer 10 seconden inge-
drukt om de ontstekings-
beveiliging in te schakelen.
Wacht bij storingen
minstens 2 minuten
om een nieuwe ontsteking
te proberen!
Wanneer de vlam opnieuw
dooft, vindt gedurende de
sluitingstijd van de thermi-
sche beveiliging (ongeveer
30 seconden) herontsteking
plaats.
Als er geen vlam begint te
branden, blijft de ontstekings-
automaat werken tot u de be-
dieningsknop (a) op „0” instelt.
Indien de gastoevoerleiding
luchtgevuld is, kan het tot
twee minuten duren, alvorens
het gas ter verbranding be-
schikbaar is. Gedurende deze
tijd dient u de bedieningshen-
del gedrukt te houden tot de
vlam brant.
3. Om een gelijkmatige en
snelle verdeling van warme
lucht te creëren alsook een
daling van de oppervlakte-
temperatuur van de verwar-
ming te garanderen, advise-
ren wij de draaiende
Trumavent warmelucht-
installatie te gebruiken.
Bij de verwarmingen
Trumatic S 3002 en
S 5002 (met ontstekingsauto-
maat) kunnen kan zonder
problemen een onstekings-
afstandsweergave (e) nader-
hand worden ingebouwd
(art.-nr. 30040-65000).
1
2
3
5
6
7
8
9
10
0
a
.
.
.
.
.
.
.
.
.
4
Ruimtethermostaat
Een gemiddelde kamertem-
peratuur van ca. 22°C bereikt
men zonder gebruik van
een ventilator bij een ther-
mostaatstand van 3 – 5, wij
adviseren om bij gebruik
van een ventilator een ther-
mostaatstand van 4 – 8 te
kiezen.
De precieze thermostaat-
instelling moet op basis van
de gewenste temperatuur en
het type voertuig worden
vastgesteld.
De thermostaatvoeler
bevindt zich onder aan
de kachel. Houd er rekening
mee dat koude tocht, die ont-
staat door koelkast-beluch-
tingsroosters, deurkieren,
enz., en hoogpolige tapijten
de thermostaat nadelig beïn-
vloeden. Deze storende om-
standigheden moeten in elk
geval worden vermeden, om-
dat anders geen adequate
temperatuurregeling mogelijk
is.
Uitschakelen
Zet u de bedieningshendel
van de verwarming op „0“
(de ontstekingsautomaat
wordt daarmee gelijktijdig uit-
geschakeld).
Wordt het toestel langere tijd
niet benut, is het raadzaam
de snelsluitklep in de gastoe-
voerleiding en in de gasfles te
sluiten.
20
Onderhoud
Richt u zich bij storingen prin-
cipieel aan de Truma-service
(zie bladzijde 30).
Attentie: Ondanks
zorgvuldige fabrica-
ge kan de verwar-
ming scherpkantige
onderdelen onthouden. Maak
derhalve bij onderhouds- en
reinigingswerkzaamheden
steeds gebruik van veilig-
heidshandschoenen!
Verwarmingsbekle-
ding demonteren
Trekt u de bekleding boven
naar voren, drukt u de borg-
veren zijwaarts omhoog en
klapt u de bekleding naar vo-
ren. (Bij beperkte ruimte de
bekleding boven naar voren
trekken, dan optillen tot de
bekleding vrij ligt en dan ver-
wijderen).
Vervolgens de bekleding zij-
waarts monteren, zodat even-
tuele aansluitkabels (b.v. voor
de piëzo-ontsteker, voor aan-
jager verwarming alsook voor
het ontstekingscontrolelamp-
je) niet moeten worden los-
gemaakt.
Ter montage de bekleding op
de onderste bevestigingsclip
(l) zetten. De bedieningsstang
van beneden in de bus in-
brengen en de bekleding bo-
ven laten vastklikken.
Alleen S 3002 (P): Bedie-
ningshendel van boven zo
aansluiten dat de pijl in rich-
ting „0”-stand wijst.
Batterijen van de
ontstekingsautomaat
wisselen
Indien er geen onstekings-
vonken te horen zijn of enkel
in tijdafstanden van meer dan
één seconde (resp. als het
controlelampje „e”- extra toe-
behoren - niet knippert),
moet de batterij worden ver-
vangen.
Vervangt u de batterij enkel
bij uitgeschakelde verwar-
ming. Vóór begin van ieder
nieuw stookseizoen een nieu-
we batterij gebruiken!
Verwijdert u de bekleding van
de verwarming, schuift u de
afdekking van het batterijvak
naar boven en vervangt u de
batterij. Let u op de plus- en
minpool. Vervolgens het bat-
terijvak weer sluiten.
Gebruik alleen hittebestendi-
ge (+ 70ºC) en lekvrije Mig-
non-batterijen (LR 6, AA,
AM 3, art.-nr. 30030-99200).
Andere batterijen kunnen sto-
ringen veroorzaken!
Reiniging (alleen bij
uitgeschakeld toestel!)
Het is raadzaam, ten minste
één keer per jaar vóór begin
van het verwarmingsseizoen
de stof die zich op de warmte-
wisselaar, op de bodemplaat
en aan het schoepenrad van
de Trumavent-warme-lucht-in-
stallatie verzamelt, te verwij-
deren. Het schoepenrad voor-
zichtig met een kwast of met
een kleine borstel reinigen.
Bijzondere
opmerkingen
Deze kachel mag niet
in campers worden in-
gebouwd die voor de toela-
ting in Duitsland bedoeld zijn!
In andere landen moeten de
daar geldende voorschriften
of beperkingen voor het ge-
bruik tijdens het rijden wor-
den nageleefd.
1. Wanneer u de kachel ge-
bruikt, moet u (vooral tij-
dens het rijden) absoluut
het schoorsteenopzetstuk T3
(art.-nr. 30700-03) plaatsen,
dat vrij in de luchtstroom
moet liggen. Indien nodig
moet u bovendien schoor-
steenverlengingsset AKV
(art.-nr. 30010-20800) plaat-
sen.
De camperfabrikant resp.
inbouwfirma van de verwar-
ming moet de combinatie
van schoorsteenopzetstuk en
evt. verlengingen bij de af-
zonderlijke leveringstoestan-
den van de voertuigen vast-
stellen middels proefritten en
evt. met Truma afstemmen.
Afhankelijk van het voertuig-
type en van de dakopbouw
kan het schoorsteenopzet-
stuk T1 (art.-nr. 30700-01) of
T2 (art.-nr. 30700-02) noodza-
kelijk zijn.
Dakopbouwen en bagage die
zich in de buurt van de rook-
gasafvoerschoorsteen bevin-
den, storen de werking van
de kachel, vooral tijdens het
rijden. De vlam kan hierdoor
terugslaan en schade aan zo-
wel de kachel als het voertuig
veroorzaken. In deze gevallen
moeten extra schoorsteen-
verlengingen worden ge-
bruikt om ervoor te zorgen
dat het schoorsteenopzetstuk
minstens 10 cm boven de
omringende voorwerpen uit-
steekt. Als u deze instructies
niet volgt, vervalt elke aan-
spraak op garantie in geval
van schade aan de kachel of
het voertuig.
2. Indien de voertuigbodem
voorzien wordt van under-
coating, moet de onder de
wagen aanwezige verbran-
dingslucht-toevoeropening
worden bedekt, opdat de on-
stane spuitnevel niet tot func-
tiestoringen van de verwar-
mingsinstallatie leidt. Na
beëindiging van de werk-
zaamheden de afdekking
weer verwijderen.
3. Het kan in speciale situ-
aties gebeuren dat er stof
e.d. in de verwarmingsin-
stallatie terecht komt. In
dat geval raden wij u aan een
afdichtingsset te monteren
(S 3002 (P):
art.-nr. 30030-89800,
S 5002:
art.-nr. 30050-32700).
Algemene
veiligheids-
instructies
Bij lekken in de gasinstallatie
of wanneer een gasreuk
wordt waargenomen:
- alle open vlammen
blussen!
- niet roken!
- de apparate uitschakelen!
- sluit de gasfles!
- ramen en deuren openen!
- zet geen elektrische appa-
raten aan!
- laat de hele installatie door
een vakbekwaam monteur
controlen!
Reparaties mogen alleen
door vakbekwame mon-
teurs worden uitgevoerd!
Na elke demontage van de
rookgasafvoerbuis moet een
nieuwe O-ring gemonteerd
worden!
1. Elke verandering aan het
toestel (incl. de rookgasafvoer-
buis en de schoorsteen) of het
gebruik van nietoriginele
Truma-reserveonderdelen of
accessoires die belangrijk zijn
voor het functioneren van het
toestel evenals het niet in acht
nemen van de instructies in de
Inbouwhandleiding en de ge-
bruiksaanwijzing maken de
garantie ongeldig en hebben
tot gevolg dat aansprakelijk-
heidseisen komen te vervallen.
Bovendien vervalt hierdoor de
gebruikstoelating voor het ap-
paraat en in sommige landen
ook voor het voertuig.
2. De bedrijfsdruk voor de
gastoevoer, 30 mbar (resp.
28 mbar butaan/37 mbar pro-
paan) of 50 mbar, moet gelijk
zijn aan de bedrijfsdruk van
het apparaat (zie fabrieks-
plaatje).
3. Generatorgasinstallaties
moeten voldoen aan de tech-
nische en administratieve
voorschriften van het be-
treffende land van gebruik
(b.v. EN 1949 voor voertui-
gen). Nationale voorschriften
en regelingen (in Duitsland
b.v. het DVGW-werkblad
G 607) moeten in acht geno-
men worden.
De keuring van de gasin-
stallatie moet iedere 2 jaar
door een vakman herhaald
worden en eventueel beves-
tigd worden in de keurings-
verklaring (in Duitsland b.v.
conform DVGW-werkblad
G 607).
De voertuigeigenaar moet
opdracht geven voor de
keuring en is hiervoor dus
verantwoordelijk.
21
4. Generatorgastoestellen
mogen bij het tanken, in
parkeergarages, garages of
op veerboten niet gebruikt
worden.
5. Bij de eerste ingebruikna-
me van een fabrieknieuw ap-
paraat (en na een langere stil-
stand) kan zich kort een lichte
rook - en geurontwikkeling
voordoen. Het is raadzaam
het apparaat direct met de
hoogste temperatuurinstel-
ling te laten branden en voor
een goede beluchting van de
ruimte te zorgen.
6. Een abnormaal branderge-
raas of een afblazende vlam
duidt op een defecte regelaar.
Laat deze regelaar in dat ge-
val nakijken.
7. Voorwerpen die gevoelig
zijn voor warmte (bijv. spuit-
bussen) mogen niet in het in-
bouwframe van de verwar-
ming worden opgeborgen
omdat het hier eventueel tot
verhoogde temperaturen kan
komen.
8. Voor de gasinstallatie mo-
gen uitsluitend drukregelaars
conform EN 12864 (in voer-
tuigen) met een vaste uit-
gangsdruk van 30 mbar (of
50 mbar in oudere installa-
ties) gebruikt worden. De
doorstromingssnelheid van
de drukregelaar moet ten
minste overeenstemmen met
het maximum verbruik van al-
le door de installatiefabrikant
ingebouwde toestellen.
Voor voertuigen adviseren wij
de Truma-caravanregelaar
resp. voor de gasinstallatie
met twee flessen de gasdruk-
regelaarset Duomatic Plus.
De Truma-regelaars werden
speciaal ontwikkeld voor ge-
bruik onder zware omstan-
digheden in caravans en
voertuigen. Deze hebben be-
halve de veiligheidsklep te-
gen overdruk een manometer
waarmee de dichtheid van de
gasinstallatie gecontroleerd
kan worden. Bij temperaturen
rond 0°C en lager moeten de
drukregelinrichtingen ge-
bruikt worden met ijsbestrij-
dingsinstallatie (Eis-Ex).
Er mogen uitsluitend voor het
land van gebruik geschikte re-
gelaar-aansluitslangen die vol-
doen aan de eisen van het
land, gebruikt worden. Deze
moeten regelmatig gecontro-
leerd worden op broosheid.
Voor gebruik in de winter mo-
gen uitsluitend winterharde
speciale slangen gebruikt wor-
den.
Technische
gegevens
vastgesteld conform
EN 624 resp. Truma-
keuringsvoorwaarden
Gassoort: Vloeibaar gas
(propaan/butaan)
Bedrijfsdruk:
30 mbar (resp. 28 mbar
butaan/37 mbar propaan) of
50 mbar (zie typeplaatje)
Nominaal
verwarmingsvermogen
S 3002 (P): 3400 W
S 5002: 5500
Gasverbruik
S 3002 (P): 30 - 280 g/h
S 5002: 60 - 480 g/h
Bedrijfsspanning:
1,5 V
Stroomopname:
50 mA (ontsteken)
0,01 mA (controleren)
Gewicht
S 3002 (P): 9,8 kg
(zonder ventilator)
S 5002: 17,5 kg
(zonder ventilator)
Conformiteitsverklaring:
De Trumatic S is door DVGW
goedgekeurd en voldoet aan
de EG-richtlijn voor gastoe-
stellen (90/396/EEG) alsook
aan de overige geldende EG-
richtlijnen. Voor de EG-lidsta-
ten is een product-identifica-
tienummer beschikbaar:
S 3002 (P): CE-0085AP0325
S 5002: CE-0085AP0326
EEG-typegoedkeuring:
e1 022603
Technische wijzigingen
voorbehouden!
Garantieverklaring
van de fabrikant
Truma
1. Gevallen waarin op
garantie aanspraak kan
worden gemaakt
De fabrikant biedt garantie
voor defecten aan het toestel
die worden veroorzaakt door
materiaal- of fabricagefouten.
Daarnaast blijven ook de bij
de wet bepaalde voorwaar-
den voor aanspraak op garan-
tie van kracht.
Er kan geen aanspraak op de
garantie worden gemaakt
- Voor aan slijtage onderhevi-
ge onderdelen en natuurlij-
ke slijtage,
- het gebruik van niet-origine-
le Truma-onderdelen in de
toestellen en het gebruik
van ongeschkite gasdrukre-
gelaars,
- indien de inbouw- en ge-
bruiksaanwijzingen van
Truma niet werden aange-
houden,
- als gevolg van ondeskundig
gebruik,
- als gevolg van een ondes-
kundige, niet door Truma
geleverde transportverpak-
king.
2. Omvang van de
garantie
De garantie geldt voor defec-
ten in de zin van punt 1, die
binnen de 24 maanden na
het sluiten van de verkoop-
overenkomst tussen de ver-
koper en de eindgebruiker
onstaan. De fabrikant zal der-
gelijke gebreken alsnog ver-
helpen, d.w.z. naar eigen keu-
ze herstellen of voor een ver-
vangende levering zorgdra-
gen. Indien de fabrikant dit
onder garantie verhelpt, be-
gint de garantietermijn voor
het gerepareerde of vervan-
gen onderdeel niet opnieuw,
maar valt het verder onder de
oude garantietermijn. Andere
aanspraken, met name ver-
vanging bij schade voor de
koper of derden is uitgeslo-
ten. De voorschriften van de
wet op produkt-aansprakelij-
heid blijven onverminderd
gelden.
De kosten voor het beroep
dat op de eigen service-afde-
ling van Truma wordt gedaan
om een defect te herstellen
dat onder de garantie valt,
met name transport-, ver-
plaatsings-, arbeids- en mate-
riaalkosten, worden door de
fabrikant gedragen, als de
service-afdeling in Duitsland
wordt ingezet. Werkzaamhe-
den van de service-afdeling
in het buitenland worden niet
door de garantie gedekt.
Bijkomende kosten voor extra
in- en uitbouwwerkzaamhe-
den aan het toestel (bijv. de-
montage van meubel- of car-
rosserie-onderdelen) vallen
niet onder de garantie.
3. Indienen van
garantieclaim
Het adres van de fabrikant
luidt: Truma Gerätetechnik
GmbH & Co. KG, Wernher-
von-Braun-Straße 12,
D-85640 Putzbrunn. In Duits-
land moet bij storingen altijd
contact opgenomen worden
met de Truma-servicecentra-
le; in het buitenland staan de
betreffende servicepartners
(zie adressenlijst) ter beschik-
king. Klachten moeten ander
omschreven worden. Verder
moet de correct ingevulde
garantie-oorkonde overge-
legd worden of het fabricage-
nummer van het toestel als-
mede de datum van aankoop
aangegeven worden.
Om de fabrikant in staat te
stellen, te controleren of er
sprake is van een geval dat
onder de garantie valt, moet
de consument het toestel
voor zijn risico naar de fabri-
kant brengen of naar deze
opsturen. Bij schade aan ver-
warmingselementen (warm-
tewisselaars) moet ook de
gasdrukregelaar worden
meegestuurd.
Bij opsturen naar de fabriek
dient het toestel als vracht-
goed verzonden te worden.
Indien het geval onder de ga-
rantie valt, draagt de fabriek
de transportkosten resp. kos-
ten van opsturen en terugstu-
ren. Als niet op garantie aan-
spraak kan worden gemaakt,
informeert de fabrikant de
klant hierover en geeft aan
welke kosten niet voor reke-
ning van de fabrikant zijn. Bo-
vendien zijn in dit geval de
verzendkosten voor rekening
van de klant.
/