Johannus Opus 1400 Handleiding

Type
Handleiding
H AND LEI 0 I N G
EXTERNE AANSLUITINGEN . . • . • • . • • . . . • . •• 9
MIDI • •. .••••••...•..•..•.. 9
AU X ••• ••• •••••••••••• 9
AKOEST IEK . . . . • . . . • . • . . • •. 9
JOHANNUS ORGELBOUW
EEN KORT GESCHIEDENIS-OVERZICHT
HoewelJOHANNUSORGELBOUWeen •...elatie-F jong bed•...ij-F is, kan het bogen op en
•...uimee•...va•...ing in het bouwenvan elekt •...onische klassieke o•...gels.
Het began in een kelde•...•...uimte met het bouwen van ke•...ko•...gels, waa•...van het
ee•...ste we•...d uitgeleve •...d op 4 maa•...t
1971.
Al vdj spoedig daa•...na we•...den studie-
o•...gels aan het asso•...timent toegevoegd.
E•...was veel v•...aag naa•...dit nieuweinst •...ument, dat het stude •...en van klassieke-
en lithu •...gische muziek voo•...veel mee•...o•...gel-enthousiasten mogelijk maakte.
(imme•...s niet iede•...een had de mogelijkheid •...egelmatig in de ke•...k te kunnenen te
mogenspelen).
000•••.
de snel stijgende p•...oduktie was de we•...k•...uimte al gauw te klein en ve•...-
huisde menin
1972
naa•...een pand in Veenendaal. Hie•...we•...den de studie-o •...gels
type S, HlI, en HIlI, en de ke•...ko•...gels type KlI, KlIB,
kIIC,
en
kIIIC
gebouwd.
In
1976
du•...-Fdemenhet aan omeen eigen bed•...ij-F te laten bouwen,waa•...mee de
wensenvan zowel a•...tistiek- als p•...oduktiege •...ichte mensenin ve•...vulling konden
gaan.
Zo we•...d binnen het bed•...ij-F een complete conce•...tzaal gemaakt die, geheel
volgens de mode•...ne opvattingen "multi--Functioneel" was, dat wi! zeggen dat
deze zaal behalve voo•...het geven van conce•...ten, ook geb•...uikt kon (en kan)
wo•...den voo•...het demonst•...e•...en van ke•...ko•...gels, en voo•...het v 6(y-intone •...en van
deze o•...gels. Oit houdt in dat ke•...ko•...gels hie•...klank-technisch op een g•...ote
•...uimte wo•...den ingesteld, zodat dit enige u•...en kan schelen bij het intone •...en in
deke•...k zeH.
Het nieuwe beddj-F in Edewe•...d op
12
maa•...t
1976
geopenddoo•...de o•...ganist Feike
Asma,naa•...wie de conce•...tzaal tot zijn eigen ve•...•...assing ook we•...d genoemd,uit
e•...kentelijkheid voo....de waa•...devolle adviezen die hij JOHANNUSORGEL80UW
hee-Ft gegeven die hebben bijged..-agen bij het leggen van de basis van de
ka•...aktedstieke "JOHANNUS"-klank.
Tot op de dag van vandaag bouwenwij met veel inzet en genoegen een uitge-
b•...eide sede "g•...ote" en "kleine" o•...gels die inmiddels in de gehele we•...eld bekend
zijn gewo•...den.
U bent de bezitter geworden van een JOHANNUSorgel, een instrument met een
enorme klankrijkdom en ongekende combinaties. Wij als bouwers van dit orgel
willen u graag helpen dezeeigenschappen te ontdekken.
Deverschillende onderdelen worden puntsgewijs behandeld.
Achterin zijn enkele r-egistr-atie-voor-beelden opgenomen. Hier-bij is ook enige
r-uimte overgelaten voor-het noter-en van uweigen combinaties.
Wij hopen dat dit or-gel, samenmet deze handleiding, een goed uitgangspunt zal
zijn voor- vele jar-en van muzikaal genoegen.
Contr-oleer-, voor u het or-gel aansluit, o-f de netspanning welke ver-meld staat
op de ser-ienummer-plaat,gelijk is aan die van uwwandcontactdoos (220V).
Deser-ienummer-plaatbevindt zich links onder-de manualen.
Denetschakelaar- bevindt zich r-echts naast de klavier-en.
Met de netschakelaar- kanhet or-gel in- o-f uitgeschakeld wor-den.
Wanneer-het or-gel aanstaat, br-andt het r-odecontr-ole-lampje in de netschake-
laar-.
Enkele seconden nadat u het or-gel aangezet hee-ft schakelen de eindver-ster--
ker-sautomatisch in.
Het pedaal van uwor-gel wer-ktmet magneetschakelaar-s.
Demagneetschakelaars bevinden zich (aande buitenkant niet zichtbaar-) achter
de zwarte pedaalplank van het orgel. De magneten zijn aan de voorkant in de
pedaaltoetsen gemonteerd. Wanneereen pedaaltoets wor-dt ingedr-ukt, acti-
veer-t de magneet in de pedaaltoets de magneetschakelaar achter de zwar-te
pedaalplank.
Het pedaal moet daarom Qoed onder het orgel wor-den geschoven, om het
uitvallen van het pedaal te voorkomen.
Het totale volume van het or-gel is instelbaar- met de r-egelaar-VOLUME,welke
zich r-echts van de klavier-en bevindt. Dezevolumer-egeling is ona-fhankelijk van
de stand van de zwelpedalen.
De TRANSPOSER,welke zich rechts van de klavieren bevindt, gee-Ft u de moge-
lijkheid om het orgel te transponeren, d.w.z. u kunt met deze keuzeschakelaar
drie maal een halve toon hoger o-Flager stemmen.In de stand 0 staat het orgel
op de normale stemming (440Hz).
De TRANSPOSERkan vooral van pas komen bij het samenspelen met andere
instrumentalisten o-F met zangers/zangeressen die een bepaald muziekstuk
graag hoger o-Flager spelen dan de eigenlijke muzieknotatie aangee-Ft.
Het digitale kathedraal-e-F-Fect zorgt voor een ruimtelijke weergave van de
orgelklank. Dit e-F-Fectkunt u instellen met behulp van een volume-regelaar en
een keuzeschakelaar, welke zich links van de klavieren bevinden.
Met de volume-regelaar KATHEDRAALkan het volume van het kathedraal-e-F-Fect
worden ingesteld. Met de keuzeschakelaar KATHEDRAAL1-2-3-4-5-6 kan een
keuze gemaakt wordenuit zes verschillende nagalm-lengten.
Omhet kathedraal-e-F-Fect uit te schakelen dient u de volume-regelaar KATHE-
ORAALgeheel linksom te draaien.
De drie manualen hebbengescheiden tremulanten.
Bij het gebruik van de koppels worden de tremulanten van de desbetre-F-Fende
manualenmeegekoppeld.
Het orgel bezit drie pedaalkoppels en twee manuaalkoppels.
Oit houdt in dat u door het inschakelen van de/een pedaalkoppel(s) de regis-
ters van het hoo-Fdwerk,positie-F en/o-F het zwelwerk ook op het pedaal kunt
bespelen. Met de manuaalkoppels kunnen zowel het zwelwerk als het positie-F
aan het hoo-Fdwerkgekoppeld worden. Ook kan het zwelwerk aan het positie-F
gekoppeld worden.
Deknop voor het inschakelen van de manuaalbas bevindt zich rechts naast de
schakelaars voor de bediening van het setzer.
Door deze knopin te drukken kunt u het pedaal naar het hoo-Fdwerkkoppelen. De
manuaal bas is, in tegenstelling tot de "normale" koppels geen volledig koppel:
AIleen de laagste toon van het accoord dat u op het hoo-Fdwerkspeel t wordt
bij gebruik van de manuaalbas van het pedaal naar het hoo-Fdwerkgekoppeld.
BU de OPUS1400hee-ft ieder- manuaal zijn eigen zweltr-ede, waar-bUhet pedaal-
volume r-egelbaar-is met de zweltr-ede van het hoo-fdwer-k. De linker- zweltr-ede
is voor- de volumer-egeling van het positie-f. Met de middelste zweltr-ede kan het
volume van het hoo-fdwer-ken het pedaal ger-egeldwor-den.De r-echter-zweltr-ede
is voor- de volumer-egeling van het zwelwer-k.
Hier-meekan men in 12 stappen r-egister-s inschakelen van PP tot T. De 12
stappen zUn vast ingesteld vol gens vaste muzikale nor-men.Met het pedaal in
de bovenste stand is het aantal ingeschakelde r-egister-s nul en in de onder-ste
stand maximaal. Het gener-aal cr-escendo pedaal hee-ft altijd "voor-r-ang"op de
vaste combinaties, de vt'"ije combinaties en de handr-egistr-atie.
De vaste combinaties zUn r-egister-gr-oepen, elektr-onisch ingesteld volgens
vaste muzikale nor-men,beginnend bij PP (pianissimo) en eindigend bij T (tutti).
Het is ook mogelijk om binnen een vaste combinatie zeH r-egister-s bij te
schakelen. Wilt u de tongwer-kenin een vaste combinatie uitschakelen dan kan
dit door- de TA (tongwer-ken a-f) in te dr-ukken. De tongwer-ken zijn de r-ood
aangegevenr-egister-s.
Bij or-gels met een setzer--systeem zijn de r-egister-schakelaar-s uitgevoer-d als
zel-f-ter-ugver-ende schakelaar-s. Dit in tegenstelling tot or-gels zonder-setzer-,
waar-de schakelaar-s zijn uitgevoer-d als z.g. "tuimelschakelaar-s". Daar-bij de
or-gels met een setzer--systeem aan de stand van de r-egister-schakelaar-s niet
te zien is welke r-egister-s in staan, wor-dt er- gebr-uik gemaakt van indicatie-
lampjes in de schakelaar-s, die gaan br-andenzodr-a een r-egister- ingeschakeld
wor-dt. De lichtster-kte van deze lampjes is r-egelbaar-met de knop"stop lamps".
Het setzer--systeem gee-ft de mogelijkheid om24 zel-f gekozenr-egister-combina-
ties in een geheugen op te slaan en op elk gewenst momentweer-op te r-oepen
o-f te ver-ander-en.
Decombinaties zijn ver-deeld in 3 gr-oepenvan 8, te weten de gr-oepenMI, M2en
M3. De dr-ukknoppenvan de gr-oepenbevinden zich aan de r-echter-zijde van de
voor-lat. In elk van de gr-oepenM1,M2en M3kunnen8 ver-schillende combinaties
opgeslagen wor-den.Deknoppen voor- de 8 ver-schillende combinaties, genummer-d
1
t/m
8, bevinden zich aan de linker-zijde van de voor-lat.
Het inlezen van de vr-ije r-egister-combinaties gaat als voIgt:
1.let het geheugen"open" door-de sleutel van de slotschakelaar- r-echtsom te
dr-aaien.
2. Stel de r-egistr-atie in die u in het geheugenop wilt slaan.
3. Kies de gr-oep(b.v. Ml>waar-u de ingestelde r-egistr-atie op wilt slaan.
4. Dr-ukde SET-knop (geheel links op de voor-lat) in, HDUDTDElEINGEDRUKT,
en dr-ukdaar-naeen van de 8 knoppen1
t/m
8 in (b.v.1>
5. Laat daar-naeer-st de ingedr-ukte vr-ije combinatie-knop (in dit voor-stel
knop1) los, en dan pas de SET-knopA. de door-u gekozen vr-ije combina-
tie is nu opgeslagen in gr-oep1op plaats 1.
U kunt op dezeHde manier-nog 7 ander-e r-egistr-aties in gr-oep Ml opslaan,
gebYuikmakendvan de knoppen2 t/m 8. Hier-nakunnen nog 16combinaties in het
geheugenopgeslagen wor-denmet de knoppenM2en M3,1 t/m 8.
Denu ingelezen combinaties kunnenbescher-mdwor-dentegen ongewenst wissen
door-de sleuten van de slotschakelaar- (Memor-yLock) linksom te dr-aaien en
eventueel uit het slot te nemen.Geenvan de combinaties kan nu gewist o-f
ver-ander-dwor-den.Wilt u een combinatie opr-oepen, dan dr-ukt u een van de
gr-oep-knoppenMl, M2o-f M3in, en een van de knoppen1 t/m 8. Het inlezen kan
alleen wanneer- het geheugen "open" gezet is, d.m.v. de slotchakelaar-, het
uitlezen kan zowel bij een "op slot" gezet als een "open" geheugen. Tijdens het
spelen kunt u naar-believen r-egister-s bij- o-f a-fschake1en. Indien u hier-nade
oor-spr-onkelijke vr-ije combinatie weer-ter-ug wenst, dr-ukt u opnieuw de knop-
(pen)van die combinatie in.
Bij het gebr-uik van de speelhulpen (tr-emulanten en koppels) in de vaste o-f
vr-ije combinaties zal bij het wisselen van een combinatie de ingestelde
r-egistr-atie van de speelhilpen meever-ander-en.Omdit de voor-komenis op de
voor-lat de knopCA (CancelAccessor-ies) aangebr-acht. Bijhet indr-ukkenvan de
CA-knop blij-ft de ingestelde r-egistr-atie van de speelhu1pen staan bij het
wisse1envan deene naar-de nader-evr-ije- o-f vaste combinatie.
De knop TA (tongwer-kena-f) -functioneer-t bij zowel het gevr-uik van de vr-ije
combinaties, de vaste combinaties, handr-egistr-atie en bij het gebr-uikvan het
gener-aa1Cr-escendopedaal.
Door-
het indr-ukkenvan de TA knop wor-denalle op
dat momentingeschakelde tongwer-kenuitgeschakeld. Bij het indr-ukkenvan de
O-knop wor-den a1tijd alle ingeste1de r-egister-s uitgeschakeld, behalve die
r-egister-s die door- het gener-aal cr-escendo pedaa1 zijn ingeschakeld. Het
geheugenvan het setzer--systeem is zodanig beveiligd dat de door-u ingestelde
vr-ije combinaties niet vedor-en gaan wanneer-het or-gel uitgezet wor-dt o-f
wanneer-het netsnoer- uit de wandcontactdoos gehaald wor-dt.
De hoo-fdtele-foonaansluiting bevindt zich links onder- de manua1en(naast de
ser-ienummer-p1aat)
De hoo-fdtele-foonaansluiting is ster-eo uitgevoer-d en geschikt voor- hoo-fdte-
le-foons met een impedantie tot 2000 Ohm.Bij gebr-uik van een laag-ohmige
hoo-fdte1e-foon(8 Ohm),kan het zijn dat u het volume te har-dvindt. U kunt dan
met de r-egelaar-VOLUMEhet voor- u juiste volumeinstellen.
Bij gebr-uik van de hoo-fdtele-foon op het or-gel wor-dende luidspr-eker-s van het
or-gelautomatisch a-fgeschakeld. Dever-schillende kanalen wor-dennu gelijkma-
tig ver-deeld over-de twee kanalen van de hoo-fdte1e-foon.
Het registreren is een wezenli.:ikonderdeel van het orgelspel. Waarschijnlijk is
het ook
eg.,
van de moeilUkste begrippen om duidelijk te maken, omdat het in
grote mate a-fhankelijk is van de persoonlijke smaak van de organist(e).
Als u geen ervaring hee-ft in het registreren, zult u echt tijd nodig hebben om
al de mogelijkheden van uw orgel te leren kennen. Op de achterzUde van deze
handleiding staan een aantal registratievoorbeelden. Hierin ziet u dat op het
pedaal een 16-voets labiaal (b.v. SU88AS16') meestal de basis is, terwijl dit
op de manualen vrijwel altUd een 8-voets labiaal (b.v. ROERFLUIT8') is. Vanuit
deze basis wordt de registratie verder opgebouwd.
Het verdient aanbeveling om zoveel mogelijk binnen een "registergroep" o-f
"koor" te combineren. Zobestaat een prestantenkoor onder meer uit: PRESTANT
8', OCTAAF4', QUINT2
2/3'
OCTAAF2' en MIXTUUR.Een -fluitenkoor bestaat
ondermeer uit: ROERFLUIT8', FLUIT4' en WOUDFLUIT2'.
Voorbeelden van een goede en -fraaie registercombinaties zijn b.v. PRESTANT8'
met OCTAAF4' o-f van ROERFLUIT8' met FLUIT4'.
De"vulstemmen" (aIle stemmen die geen hele voetmaat-aanduiding hebben) komen
als kroon op de combinatie 8', 4', 2' registers.
Tongwerken zijn te gebruiken als solostemmen o-f als aanvulling op het volle
werk.
Nogmaals laat uw eigen smaak de belangrijkste raadgever zijn. Weet de regis-
ters te gebruiken zoals een schilder zUn kleuren, steeds weer verschillende
combinaties, waarbij u de -functie van de zweltreden, koppels en tremulanten
niet moet vergeten.
Op de achter-zUde van het or-gel (vana-f de achter-zUde gezien r-echts onder-)
bevinden zich een aantal z.g. DIN-aansluitingen. De-functies van deze aanslui-
tingen wor-denhier-onder-beschr-even.
MIDI is de a-fkor-ting voor- Musical Inter--face -for- Digital Instr-u-
ments. nit houdt in dat u d.m.v. de MIDI-aansluiting(en) ver-schil-
lende instr-umenten op elkaar- aan kunt slui ten.
U kunt dan b.v. meer-der-einstr-umenten (die een MIDI-aanslui ting
hebben) tegeli jk bespelen.
Met MIDI IN kunt u middels een ander- instr-ument het JOHANNUS
or-gel laten spelen.
MIDI THRUgee-ft de mogelijkheid om ver-schillende instr-umenten
"als een ketting" achter- elkaar- schakelen.
Met MIDIOUTkunt u, spelend op uw JOHANNUSor-gel, tegelijker-tijd
een ander-instr-ument meelaten spelen.
Dezeingang/ui tgang is bestemd voor-het aanslui ten van uwJOHAN-
NUSor-gel op een ander-audio instr-ument (b.v. een cassettedeck).
U kunt dan b.v. r-echtstr-eeks een opnamevan de gespeelde muziek
maken,en dezeook weer-via het or-gel a-f laten spelen.
Deze aansluiting is bestemd voor- het aansluiten van een JOHAN-
NUS(digitale) 4-kanalen akoestiek.
Dit is een systeem dat d.m.v. 4 losse luidspr-eker-boxen, in de
r-uimte waar-het or-gel staat, de r-uimtewer-kingvan een concer-t-
zaal o-f kathedr-aal cY"eeeY"t.
Het meubel is deels a-Fgewer-ktmet hout-Fineer- en deels met massie-Fhout. U
kunt het meubel dr-oog a-Fnemenmet een gewone sto-Fdoek o-Fmet een voehtige
doek o-Fzeem,en het daar-nadr-oogwY"ijvenmet een niet -pluizende doek.
Wij r-aden het gebr-uik van meubel- o-Fteakolie a-F,omdat dit een sehadelijke
invloed op de lak kan hebben.
Dir-eet zonlieht kan het meubel doen ver-kleur-en. Dit geldt in het bijzonder- vom-
blank eiken meubels.
De toetsen kunt u behandelen als het meubel. Kleine kr-asjes, die op den duur-
door-het bespelen van het instr-ument kunnen ontstaan, kan menwegwer-kenmet
autopolish.
Pr-obeer-NOOnvlekken te ver-wijder-en met agr-essieve vloeisto-F-Fen als thinner-,
aeeton e.d. Dezezullen uwinstr-ument onher-r-oepelijk besehadigen.
U hee-Ft bij de aankoop van uw JOHANNUSor-gel een gar-antiekaar-t gekr-egen.
Lees de gar-antiebepalingen zor-gvuldig door- en stuur- zo spoedig mogelijk het
onder-ste deel van de gar-antiekaar-t naar-JOHANNUSORGELBOUWB.V. te EDE.
Nogmaals willen wij uw aandaeht vestigen op het -Feit dat ver-andeY"ingenaan
het or-gel o-Fondeskundige behandeling de gar-antie kunnen doen ver-vallen.
PEOAAL
ABC
0
E
F
G
H
I
J
KL
M
CONTRA BAS 16'
000 0 0000 0 0 0 0 0
SUBBAS 16'
0 0 0 0 0 0 00000 0 0
PRESTANT
8'
000000 0 000 0 0 0
GEDEKT
8'
0 0 000000000 0 0
KORAALBAS
4'
000 0 0 0 0000000
FLUITBAS
4'
0 0 00000000000
NACHTHooRN
2'
00000000000 0 0
MIXTUUR III
00000000000 0 0
BOMBARDE
32'
0 0 0 0 0 0 00000 0 0
BAZUIN 16'
000000 0 0000 0 0
TRoMPET
8'
000 0 000000000
KLAROEN
4'
0 0 0 0 000000000
t--K:X:>FOWE
RK
ABC
0
E
F
G
H
I
J
K L
M
BOURDON 16'
000 0 0000 0 0 000
PRESTANT
8'
0 0 0000 0 0000 0 0
GAMBA
8'
000 0 000 0 0 0 0 0 0
RoERFLUIT
8'
000000 0 0000 0 0
oCTAAF
4'
0000000000000
OPEN FLUIT
4'
0 0 0 0 00 0 0000 0 0
QUINT
2
2/3'
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
SUPERoCTAAF
2'
0000000000000
BLoKFLUIT
2'
0 0 000000 0 0000
CORNET IV
00000000000 0 0
MIXTUUR V-VII
0 0 0000000 0 000
SCHERP III-V
000000000000 0
TROMPET 16'
00000000000 0 0
TRoMPET
8'
000 0 00 0 00000 0
ZWELWERK
ABC
0
E
F
G
H
I
J
KL
M
QUINTADEEN 16'
000 0 00000000 0
PRESTANT
8'
000000000000 0
VIOLA
01
GAMBA
8'
0 0 00000000000
VoIX CELESTE
8'
0000000000000
HoLPIJP
8'
0000000000000
OCTAAF
4'
000000 0 000000
ROERFLUIT
4'
0 0 000000 0 00 0 0
QUINTFLUIT
2
2/3'
0 0 0 0 00 0 000000
WoUDFLUIT
2'
0 0 00000000000
NASARD 11/3'
000 0 00 0 00 0 0 0 0
oCTAAF 1'
00000 0 0 0 0 0 000
SESQUIALTER II
000 0 00 0 0 0 00 0 0
RUISPIJP IV-VI
0 0 0 0 0000 0 000 0
FAGOT 16'
000 0 00 0 000000
DULCIAAN
8'
0 0 000000000 0 0
VOX HUMANA
8'
0 0 000000000 0 0
POSITIEF
ABC
0
E
F
G
H
I
J
K L
M
LIEBLICH GEDEKT 16'
000 0 00 0 0 0 00 0 0
BOURDON
8'
000000000000 0
oCTAAF
4'
0 0 0000000 0 000
NACHTHooRN
4'
0 0 000000000 0 0
NASARD
2
2/3'
0 0 000 0 0 0 0 0 0 0 0
SPITSFLUIT
2'
0 0 0000000000 0
TERTS 13/5'
0 0 0 0 0 0 00 0 0 0 0 0
SIFFLET 1'
0 0 000000000 0 0
CYMBEL II-III
00000000 0 0 00 0
KLARINET
8'
0 0 000000000 0 0
SPEELHULPEN
ABC
0
E
F
G
H
I
J
K L M
PoSITIEF-HoOFDWERK
00000000 0 00 0 0
ZWELWERK-HOoFDWERK
00000000000 0 0
ZWELWERK-PoSITIEF
0 0 000 0 00 0 0 00 0
POSITIEF-PEDAAL
00000 0 00 0 0 0 0 0
HooFDWERK-PEDAAL
0 0 0 0 00 0 00 0 000
ZWELWERK-PEDAAL
0 0 0 0 00 0 000000
TREMULANT POSITIEF
0 0 0000 0 000000
TREMULANT HoOFDWERK
0 0 0 0 00000000 0
TREMULANT ZWELWERK
000000000000 0
CHORUS
00000 0 0000000
V~BEELD
REGISTRATIES C>f=>US
1400
PPP UITKOMEND HOOFDW.
PP UITKOMEND ZWELW.
PTRIO I
MF TRIO II
FROMANTISCH
FF
I
PLENUI"I
I
T
I
I
PEDAAL
ABCD E
F
G
H
I
J
K
LM
CONTRA BAS 16'
00 0 0 0
000 0 0
SUB BAS 16'
• •
PRESTANT
8'
0 0 0
• •
• •
0 0 0 0 0
GEDEKT
8'
00
• •
••
KORAALBAS
4'
00 0 00
000 0 0
FLUITBAS
4'
00 0 0
000 0 00
NACHTHOORN
2'
00 0 0 0
000 0 00
MIXTUUR III
00 0 0 0
000 0 0
BOMBARDE
32'
0000 0 0 0 0 0 0 0 0 0
BAZUIN 16'
00 0 000
0 0 000 0
TROMPET
8'
00 0 0 0
000 0 0 0
KLAROEN
4'
00 0 0 0
000000
I-K:)()FDWERK
A
BCDE
F
G
H
I
J
K
L M
BOURDON 16'
00 0 0 0
0 0 0 0 0 0
PRESTANT
8'
000
• •
• •
0
0
GAMBA
8'
0 0
• •
0 0 0 0
0
ROERFLUIT
8'
0
• •
• •
0
0 0
0
OCTAAF
4'
000
000 0 0
OPEN FLUIT
4'
00
0
0 0 0
QUINT
2
2/3'
0000
0 0
0
SUPEROCTAAF
2'
00000
000
0
BLOKFLUIT
2'
00 0 0
0 0
000
CORNET IV
0000 0 0 0
00000
MIXTUUR V-VII
00 0 00
0 0 0 0 0
SCHERP III-V
0000 0 0
0 0 0 0 0
TROMPET 16'
00 0 0 0 0
000 0 0 0
TROMPET
8'
00 0 0
0 0 000 0
ZWELWERK
A
BCD E
F
G
H
I
J
K
LM
QUINTADEEN 16'
0000 0
• •
00000 0
PRESTANT
8'
000
0 0
• •
0
VIOLA
01
GAMBA
8'
00
0
• •
0 0 0 0
0
VOIX CELESTE
8'
00 0 000 0 000 0
0
HOLPIJP
8'
0
• •
• •
0 0
0
OCTAAF
4'
000
00000
ROERFLUIT
4'
00
00 0 0 0
QUINTFLUIT
2
2/3'
0000
0 0
000
WOUDFLUIT
2'
0000
0 0
• •
00
NASARD 11/3'
00000
00
• •
0
OCTAAF 1'
00 0 0 0 000 0 000 0
SESQUIALTER II
00 0 0 0 0 0 0
000 0
RUISPIJP IV-VI
00000
000 0 0
FAGOT 16'
0000 0 0
000 0 0 0
DULCIAAN
8'
0000
000000
VOX HUMANA
8'
00 0 0 0 0 0 0 0 000 0
POSITIEF
A
BC D E
F
G
H
I
J
K
LM
LIEBLICH GEDEKT 16 '
000000
000000
BOURDON
8'
0
• •
OCTAAF
4'
0 0 0
• •
00000
NACHTHOORN
4'
0 0
••
000
NASARD
2
2/3'
0000
0
0 0
SPITSFLUIT
2'
00 0 0
0 0
0 0
TERTS 13/5'
0000 0 0 0 0 0 0000
SIFFLET 1'
0000 0 0000000 0
CYMBEL II-III
000000
000 0 0
KLARINET
8'
00000
00000 0
SPEELHULPEN
A
BC D E
F
G
H I
J
K
L M
POSITIEF-HOOFDWERK
00 0
•••
00 0
• •
ZWELWERK-HOOFDWERK
0 0 0
000
ZWELWERK-POSITIEF
000
• •
00 0
• •
POSITIEF-PEDAAL
00000 0
000
HOOFDWERK-PEDAAL
00 0 0 0 0
000 0
• •
ZWELWERK-PEDAAL
00
0
00 0
TREMULANT POSITIEF
000000 0
00 0
0
TREMULANT HOOFDWERK
0000 0 0 0
• •
0 0
0
TREMULANT ZWELWERK
000000 0
00
0
CHORUS
000
000
0
- Manuaalomvang
- Pedaalomvang
- Aanslag
- Koppels
- Tremulanten
- Toonopwekking
- Versterking/weergave
- Volume
- Aanblaasverschijnsel
- Pedaalkontaktsysteem :
- Mixturen
- Transposer
- Setzer
C-c"" (5 octaven)
C--F'(30 tonig Mechels)
Kerkorgeltoucher
Volledige manuaal- en pedaalkoppels
lel-Fstandige tremulant generator voor hoo-Fdwerk, zwelwet"k
en posi tie-F
D.S.R. <Digitaal-Sampling-Reproduktie) systeem
8 versterkers van elk 40 watt, voot"zien van 12 luidsprekers.
Het volume van het gehele orgel is extern t"egelbaar.
elk register hee-Ft per toets een natuurgetrouw aanblaas-
verschi jnsel.
Het JOHANNUSchorus e-F-Fect maakt het orgel zeer breed van
karakter.
het kathedraal-e-F-Fect wordt DIGITAALverwezenlijkt, het
volume is traploos regelbaar, keuze uit 6 verschillende
programma's.
Magneetschakelaars.
Repeterend.
3 halve tonen omlaag en 3 halve tonen omhoog.
Vaste combinaties: PP-P-MF-F-FF-T.
TA: <TongwerkenA-F)schakelaar.
0: (Oplosser) zet alle registers uit.
CA:(Cancel accessot'"ies) annulering speel-
hulpen.
Geheugen voor 24 vrije combinaties
Verlichte register.
Hierbij is de laagste toon in het akkoord op het hoo-Fdwerk
ook pedaal toon
1lweltrede voor volumeregeling van het positief
1lweItrede voor volumeregeling van het
Hoo-Fdwerken Pedaal.
1Zweltrede voor volumeregeling van het lweI werk.
*
AUXIN/OUT
*
JOHANNUS4-KANALEN
AKOESTIEK.
*
MIDIIN/THRU/OUT
geschikt voor stereo hoo-Fdtele-Foons, aanbevolen hoogohmig
tot 2-Kohm.
stereo audio in- en uitgang.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13

Johannus Opus 1400 Handleiding

Type
Handleiding