Trumatic S 3002 P Installation Instructions Manual

Categorie
AV-apparatuur staat
Type
Installation Instructions Manual

Deze handleiding is ook geschikt voor

23
Inbouwhandleiding
Inbouw en reparatie van de kachel mogen alleen door
een vakbekwaam monteur worden uitgevoerd. Voor be-
gin van de werkzaamheden moet eerst deze inbouwhandlei-
ding zorgvuldig worden doorgenomen en nageleefd!
BHet niet naleven van de inbouwvoorschriften of
een verkeerde montage kan lichamelijke letsels en
zaakschade veroorzaken.
Gebruiksdoel
Deze verwarming werd geconstrueerd voor inbouw in ca-
ravans en andere aanhangers. De verwarming S 3002 (P) is
bovendien geschikt voor inbouw in campers. Inbouw in boten
is niet toegestaan. Andere gebruiksdoeleinden zijn alleen na
overleg met Truma mogelijk.
Toelating
Voor verwarming tijdens het rijden is in richtlijn 2004/78/EG voor
campers een veiligheidsafsluitinrichting voorgeschreven. De
gasdrukregelinstallaties Truma SecuMotion / MonoControl CS
voldoen aan deze vereiste.
Door de inbouw van een veiligheidsafsluitinrichting, bijv. de
gasdrukregelinstallatie Truma SecuMotion / MonoControl CS,
met passend gebouwde gasinstallatie, is het gebruik van een
typegecontroleerde vloeibaargasverwarming tijdens het rijden
volgens de EG-richtlijn 2001/56/EG in heel Europa toegestaan.
Voor verwarming tijdens het rijden raden wij voor caravans
ook een veiligheidsafsluitinrichting aan.
S 3002 (P)
De verwarming S 3002 (P) is toegelaten voor inbouw in motor-
voertuigen (campers voertuigklasse M1) voor personenvervoer
met maximaal 8 zitplaatsen buiten de chauffeursstoel alsmede
voor aanhangers (caravans voertuigklasse O).
Inbouw binnenin autobussen (voertuigklasse M2 en M3)
en in voertuigen voor het transport van gevaarlijke goe-
deren is verboden.
Bij inbouw in speciale voertuigen moeten de daarvoor gel-
dende voorschriften worden nageleefd.
S 5002
De verwarming S 5002 is toegelaten voor inbouw in aanhan-
gers (caravans voertuigklasse O).
Inbouw binnenin campers (voertuigklasse M1), autobus-
sen (voertuigklasse M2 en M3) en in voertuigen voor
het transport van gevaarlijke goederen is verboden.
Bij inbouw in speciale voertuigen moeten de daarvoor gel-
dende voorschriften worden nageleefd.
Conformiteitsverklaring
De Trumatic S is door de DVGW gekeurd en voldoet aan
de gastoestel-richtlijn (90/396/EEG) alsmede aan de tevens
geldende EG-richtlijnen. Voor de EG-lidstaten is een product-
identificatienummer beschikbaar
S 3002 (P): CE-0085AP0325
S 5002: CE-0085AP0326
De verwarming voldoet aan de verwarmingsrichtlijn 2001/56/EG
met aanvullingen 2004/78/EG en 2006/119/EG en draagt het
typegoedkeuringsnummer
S 3002 (P): e1 00 0140
S 5002: e1 00 0141
De verwarming voldoet aan de richtlijn over de radio-ontsto-
ring van motorvoertuigmotoren 2004/104/EG, 2005/83/EG en
2006/28/EG en draagt het typegoedkeuringsnummer: e1 03 2603
De verwarming voldoet aan de EMV-richtlijn 2004/108/EG en
de richtlijn voor oude voertuigen 2000/53/EG.
Voorschriften
Garantie en claims i.v.m. aansprakelijkheid komen in
onderstaande gevallen te vervallen:
ā€“ veranderingen aan het apparaat (met inbegrip van toebehoren),
ā€“ veranderingen aan de afvoer van de uitlaatgassen en aan de
schoorsteen,
ā€“ gebruik van andere dan originele Truma-onderdelen als
vervangende onderdelen of toebehoren,
ā€“ het niet opvolgen van de montage- en gebruiksaanwijzing.
Bovendien vervalt hierdoor de gebruikstoelating voor het ap-
paraat en in sommige landen ook voor het voertuig.
Het jaar van de eerste ingebruikname moet op de
typeplaat worden aangekruist.
De inbouw in voertuigen moet voldoen aan de technische
en administratieve bepalingen van het betreffende land van
gebruik (b.v. EN 1949). Nationale voorschriften en regelingen
(in Duitsland b.v. het DVGW-werkblad G 607) moeten in acht
genomen worden.
In andere landen dienen de aldaar geldende voorschriften te
worden opgevolgd.
Nadere informatie over de voorschriften in de desbetreffende
bestemmingslanden kunnen via onze buitenlandvertegen-
woordigingen (zie Truma Serviceblad of www.truma.com)
worden opgevraagd.
De verbrandingslucht mag niet binnen uit het voertuig
genomen worden. De verbrandingslucht moet altijd van
buitenaf aangevoerd worden.
Neem bij inbouw in campers goed nota van de ā€žBijzondere
inbouwinstructiesā€.
Plaatskeuze
1. De chauffeur mag tijdens het rijden vanaf zijn zitplaats niet
met de verwarming in aanraking komen. De verwarming mag
niet direct achter de chauffeursstoel ingebouwd worden.
2. Het apparaat en de rook gasafvoer moeten zo worden
geplaatst dat deze altijd goed toegankelijk zijn voor onder-
houdswerk-zaamheden en makkelijk in- en uitgebouwd
kunnen worden.
3. De kachel wordt normaal gezien in de klerenkast van het
voertuig ingebouwd.
Inbouwfragment
S 3002 (P): 480 x 480 mm
S 5002: 510 mm breed, 522 mm hoog
De kachel kan alleen probleemloos functioneren als de kachel-
voet en de onderkant van de inbouwkast op Ć©Ć©n vlak gemon-
teerd zijn, zodat de bedieningsknop niet boven de kachelman-
tel uitsteekt.
4. Gebruik eerst de inbouwsjabloon om vast te stellen of het
bodemgat (S 3002 (P): 205 x 100 mm, S 5002: 235 x 230 mm)
voor de verbrandingsluchtkoker rechts of links onder het toe-
stel moet komen (afb. A toont de rechtse inbouw, afb. G de
linkse inbouw). De aanzuiging van de verbrandingslucht
mag niet in het spatbereik van de wielen liggen, anders
spatlappen aanbrengen.
Onder de kachel mogen zich geen warmtegevoeli-
ge materialen bevinden (eventueel aanwezig tapijt
verwijderen). PVC-vloeren kunnen door de warmte van de ka-
chelvoet verkleuren. Ook aan de onderkant van het voertuig
dichter bij de verbrandingsluchtaanzuiging mogen er zich
geen brandbare / warmtegevoelige materialen bevinden of
moeten deze tegen thermische invloeden beschermd worden
(bijv. door een afschermplaat).
24
Inbouw van de kachel
Trumatic S 3002 P
1. Afb. A: Plaats de kachel in het bodemgat. Plaats de ther-
mostaatvoeler met hitteschild (7) in de sleuf (8) en schuif het
geheel tot het vastklikt onder de bevestigingsklem (9) door
(afb. A toont de rechtse inbouw, afb. G de linkse inbouw).
De thermostaatvoeler (7) moet zich altijd voor aan de
kachel (aan de kant van het interieur) bevin den. De ther-
mostaatvoeler (7) en de capillaire buis (10) mogen in geen ge-
val tegen de warmtewisselaar of de kachelmantel aan liggen!
2. Afb. C: Schuif de kachel tegen de afstandshoeken (18) in
de inbouwkast.
3. Afb. A: Bevestig de kachel met 5 schroeven (3) op de voor-
gestoken punten in de hoeken en centraal vooraan. Versterk
de bodem eventueel met strippen.
4. Afb. A: Druk de massaveer (30) uit de transportbeveiliging,
zodat deze tegen de inbouwkast ligt (anders werkt de ontste-
king niet).
5. Afb. A: Steek de drukstang met oogveer (11) in de regel-
kraan (12).
Bevestig de ontstekingskabel (38) aan de kant van de druk-
stang in de bevestigingslussen (39) van de inbouwkast.
Trumatic S 3002
1. Afb. A: Plaats de kachel in het bodemgat. Plaats de ther-
mostaatvoeler met hitteschild (7) in de sleuf (8) en schuif het
geheel tot het vastklikt onder de bevestigingsklem (9) door
(afb. A toont de rechtse inbouw, afb. G de linkse inbouw).
De thermostaatvoeler (7) en de ontstekingsautomaat
(15) moeten zich altijd voor aan de kachel (aan de kant
van het interieur) bevin den. De thermostaatvoeler (7) en de
capillaire buis (10) mogen in geen geval tegen de warmte-
wisselaar of de kachelmantel aan liggen!
2. Afb. C: Schuif de kachel tegen de afstandshoeken (18) in
de inbouwkast.
3. Afb. A: Verwijder de ontstekingsautomaat (15) uit de
houder. Bevestig de kachel met 5 schroeven (3) op de voorge-
stoken punten in de hoeken en centraal vooraan. Versterk de
bodem eventueel met strippen.
4. Op de ontstekingsautomaat (15) de correcte zitting van de
steekaansluitingen (13 + 14) controleren. Dan de ontstekings-
automaat (15) tot aan de aanslag in de lussen (16) schuiven
(afb. A toont de rechter inbouw, afb. G de linker inbouw).
5. Afb. A: Steek de drukstang met oogveer (11) in de regel-
kraan (12).
Trumatic S 5002
Voor de inbouw van een verwarming Trumatic S 5002
vanaf bouwjaar 05/98 in ruil voor een verwarming
Trumatic S 5002 tot bouwjaar 05/98 levert Truma een extra
montagepaneel (gelieve na te vragen bij uw verkoper).
1. Afb. A: Plaats de kachel in het bodemgat. Steek de ther-
mostaatvoeler met hitteschild (7) in de sleuf (8) en be vestig
hem met plaatschroef (9) (afb. A toont rechtse inbouw, afb. G
linkse inbouw).
De thermostaatvoeler (7) en de ontstekingsautomaat
(15) moeten zich altijd voor aan de kachel (aan de kant
van het interieur) bevinden. De thermostaatvoeler (7) en de
capillaire buis (10) mogen in geen geval tegen de warmtewis-
selaar of de kachelmantel aan liggen!
Afb. B: Wordt de verwarming op een sokkel, dubbele bo-
dem of iets dergelijks gemonteerd, dan is gebruik van de
aanzuigverlenging (art.-nr. 30030-04800, lengte 50 cm) ver-
plicht. De aanzuigverlenging moet ca. 5 tot 10 cm onder het
laagste punt van het voertuig vrij in de luchtstroom uitsteken
(lengte indien nodig aanpassen). Voor Trumatic S 5002 zijn
2 aanzuigverlengingen noodzakelijk.
De sokkel of dubbele bodem mag naar het binnenste
van het voertuig toe niet open zijn, en moet wegens ge-
vaar van terugbranden onder ongunstige windomstandighe-
den vervaardigd zijn van niet brandbaar materiaal of aan de
binnenkant met plaatstaal bekleed zijn. Ter voorkoming van
opeenhoping van onverbrand gas moet de sokkel een
ontluchting van min. 2 cmĀ² op het laagste punt hebben of
naar beneden toe open zijn.
5. Rookgasafvoerbuizen en schoorstenen moeten zo
worden geĆÆnstalleerd, dat geen verbrandingsgassen bin-
nen in het voertuig terecht kunnen komen.
Wij raden u aan de warmeluchtinstallatie Trumavent te
installeren om een gelijkmatige en snelle verdeling van
de warme lucht te bewerkstelligen en de oppervlaktetempera-
tuur van de kachel te laten dalen.
Op wens is de verwarming Trumatic S 5002 ook met een
extra inbouwkast voor twee Trumavent-ventilatoren
leverbaar.
Voorbereidend werk en inbouwkast
1. Zet de sjabloon met punaises in het bodemgat vast, de
pijl moet exact naar de voorkant van de uitsparing wijzen
(R = rechtse inbouw, L = linkse inbouw).
2. Zaag het bodemgat uit en maak vijf punten op de plaat-
sen waar de bevestigings schroeven moeten komen. Houd u
exact aan de opgegeven maten!
3. Afb. A: Leg de profielen (5) in het bodemgat en druk ze
naar buiten (eventueel eerst door uitbuigen van de benen
voorspannen, zodat het profiel goed op zijn plaats komt te
zitten).
4. Afb. D: Op het buitendeel van de inbouwkast de voorgestanste
doorbraken voor de uitlaatpijp losbreken (R = inbouw rechts,
L = inbouw links). Bij kleine inbouwdiepte kan bij de verwar-
ming S 5002 de uitlaatpijp ook zijdelings worden doorgevoerd
(R1 of L1).
Bij inbouw van de speciale pijp voor de binnen-gasaansluiting
(zie ā€žGasaansluitingā€œ) beide doorvoeringen losbreken.
Indien Ć©Ć©n Trumavent-ventilator en/of de elektro-extra ka-
chel Truma Ultraheat worden gemonteerd, de desbetref-
fend voorgestanste deksel (T) resp. (U) verwijderen en deze in
overeenstemming met de telkens ingesloten inbouwinstruc-
ties op de inbouwkast voormonteren.
5. Afb. C: Het buitendeel (1) en het binnendeel (2) van de in-
bouwkast op elkaar leggen en met 5 parkers (19) bevestigen.
Bij de verwarming S 5002 moeten de schroeven (19a)
voor de rechter inbouw en de schroeven (19b) voor de
linker inbouw worden toegepast.
Als u geen Trumavent-ventilator monteert, moet u de
3 schroeven (35) nochtans goed vastdraaien.
6. Schroef de voorgemonteerde inbouwkast met 6 schroeven
(6 ā€“ schuin naar buiten) vast.
25
2. Afb. A: Verwijder de ontstekingsautomaat (15) uit de hou-
der. Bevestig de kachel met de 5 schroeven (3) aan de voorge-
stoken punten in de hoeken en centraal vooraan. Versterk de
bodemconstructie eventueel met strippen.
3. Op de ontstekingsautomaat (15) de correcte zitting van de
steekaansluitingen (13 + 14) controleren. Dan de ontstekings-
automaat (15) tot aan de aanslag in de lussen (16) schuiven
(afb. A toont de rechter inbouw, afb. G de linker inbouw).
4. Afb. A: Steek de druk-stang met oogveer (11) in de regel-
kraan (12). Plaats de bedieningsknop (55) zo op de drukstang
(11) dat de pijl naar de stand ā€ž0ā€œ (kachelmidden) wijst.
Rockgasafvoer schoorsteen
De kachel mag alleen met dakschoorsteen worden ge-
bruikt. Deze mag alleen loodrecht of met een hoek van
maximaal 15 graden worden geplaatst!
Afb. F: Plaats de dak schoor steen dusdanig dat de rookgas-
afvoerbuis van de kachel naar de schoorsteen over de hele
lengte stijgend kan worden geplaatst (min 1,5 m, max 3 m).
Bij een buislengte van 1,5 m moet een minimale hoogte van
1 m bereikt zijn. De verdere buis plaatsing naar de dakschoor-
steen moet nagenoeg loodrecht gebeuren.
Trumatic S 3002 (P)
Afb. E: Boor een opening met een doorsnee van 60 mm en
een middenafstand van minstens 55 mm tot de zijwanden.
Trumatic S 5002
1. Afb. E: Boor een opening met een diameter van 70 mm en
een middenafstand van minstens 60 mm tot de zijwanden.
2. Afb. E: Bij dubbelschalige daken moet u de holte met hout
opvullen of een cirkelvormig gebogen strook metaal (20) van
ongeveer 220 mm lengte en 1 mm dikte aanbrengen om het
dak zodanig te verstijven dat het bij het vast aandraaien van
de verschroeving niet wordt ver-vormd en regendicht blijft.
3. Afb. E: Steek de schoor steen van boven af door het dak en
zet deze aan de binnen kant met de schroefring (21) vast. Ver-
volgens schroefring (21) met een schroef (44) zekeren.
Afdichting gebeurt met bijge voegde rubberdichting zonder
verdere dichtingsmiddelen.
Rookgasafvoer
Voor de Trumatic S mag enkel de Truma-uitlaatpijp AE 3 resp.
AE 5 uit roestvrij staal met Truma-overrolpijp ƜR resp. ƜR 5
(APP) worden toegepast, omdat de toestellen enkel in verbin-
ding met deze pijpen worden gecontroleerd en vergund.
De totale lengte van de rookgasafvoerbuis mag niet kleiner
zijn dan 1,5 meter en niet groter dan 3 m!
Met behulp van de Biege-Boy (art.-nr. 30030-33000) kunt u de
roestvrij stalen buis veel makkelijker buigen en de O-ring mak-
kelijker aanbrengen.
1. Sluit de rookgas afvoerbuis op de kachel aan:
Schuif de sluitring (22) onge veer 3 cm op de rookgas afvoerbuis
(de klauw wijst in de richting van het aansluitstuk voor de
rookgasafvoerbuis op de kachel). Plaats de drukring (25).
Schuif de O- ring (23) door deze op te rekken voorzichtig over
de snijkant van de buis en steek de rookgasafvoerbuis zo ver
mogelijk in het aansluitstuk.
Schuif de O-ring, de drukring en de sluitring naar het aansluit-
stuk. Haak de sluitring (22) in door deze te draaien en zet het
geheel met de schroef (24) goed vast.
Na elke demontage van de rookgasafvoerbuis
moet een nieuwe O-ring (23) gemonteerd worden.
2. Schuif de isolatiebuis (41) over de rookgasafvoerbuis (moet
van de schoorsteen tot de achterkant van de inbouwkast lo-
pen, zie afb. E + D).
3. Afb. D + E: Leid de buis langs de wand met zo min moge-
lijk bochten naar boven. Schuif de rook-gasafvoerbuis (40) zo
ver mogelijk in de schoorsteen en zet het geheel vast met een
plaatschroef (28).
Afvoerpijp (40) met overpijp (41) moet over de he-
le lengte stijgend en met meerdere klemmen (42)
vast en permanent gemonteerd zijn, aangezien anders
een waterzak gevormd kan worden, die een vrije afvoer
van de uitlaatgassen verhindert.
Gasaansluiting
Afb. A (e): De werkdruk van de gasvoorziening 30 mbar
moet overeenstemmen met de werkdruk van het toestel (zie
typeplaat).
Afb. G: De gastoevoerleiding (32) moet met een snijring-
schroefverbinding aangesloten worden op de aansluitstomp
(33), 8 mm buitendiameter.
Het gasaansluitstuk op de kachel mag niet wor-
den verbogen! Bij het vasttrekken van de aansluitnip-
pel moet deze zorgvuldig met een sleutel worden
tegengehouden!
De buizen moeten zo worden geplaatst dat de kachel voor on-
derhoud altijd weer kan worden uitgebouwd.
VĆ³Ć³r aansluiting op de kachel dient u ervoor te zorgen dat de
gasleidingen vrij van vuil, splinters enz. zijn!
Op aanvraag is een speciale binnenansluiting voor de gaslei-
ding verkrijgbaar die door middel van een kniekoppeling op
het aansluitstuk voor de gasleiding (33) wordt vastgeschroefd.
De gasinstallatie moet voldoen aan de technische en admini-
stratieve voorschriften van het betreffende land van gebruik
(in Europa b.v. EN 1949 voor voertuigen).
Nationale voorschriften en regelingen (in Duitsland b.v. het
DVGW-werkblad G 607 voor voertuigen) moeten in acht geno-
men worden.
26
Kachelmantel
1. Afb. G: De grijpbus (26), indien voorhanden piƫzo-drukont-
steker (27) en het geĆÆntegreerde bedieningselement (51) voor
de Trumavent-ventilator TEB in de uitsparingen indrukken (op
rechter of linker inbouw letten!). Vrije uitsparingen met sluit-
deksel (50) afsluiten.
Alleen Trumatic S 3002 P
Massakabel (34) aan drukontsteker (27) en aan massacontact
(37) van de bekleding aansluiten.
2. Druk het typeplaatje (52) in de kijkglasuitsparing (houd reke-
ning met het verschil tussen rechtse of linkse inbouw!).
3. Sluit bij een geĆÆntegreerd bedieningspaneel (51) de verbin-
dingskabel (53) van de Trumavent-ventilator TEB op het bedie-
ningspaneel aan. Buig de beugel (54) op de inbouwkast naar
achter en trek de verbindingskabel (53) erdoor.
Alleen Trumatic S 3002 P
Schuif de vlaksteker van de ontstekingskabel (38) op de aan-
sluiting (36) van de drukontsteking (27) aan en schuif hier de
isolatie (43) over (zie afb. A).
Trumatic S 3002 (P)
4. De bekleding op de onderste bevestigingslip plaatsen. De
drukstang (11) van beneden in de grijpbus (26) inbrengen en
de bekleding boven laten vastgrendelen. De bedieningshendel
(55) van boven zo aan de drukstang (11) aansluiten dat de pijl
in richting ā€ž0ā€-stand wijst.
Trumatic S 5002
4. De bekleding op de onderste bevestigingslip plaatsen.
De drukstang (11) met bedieningshendel (55) van beneden
in de grijpbus (26) inbrengen en de bekleding boven laten
vastgrendelen.
Ommanteling Haardvuur
Elektrische aansluiting 12 V
Elektrische leidingen, schakel- en stuurapparaten voor verwar-
mingstoestellen moeten zo in het voertuig worden geplaatst
dat ze onder normale bedrijfsomstandigheden probleemloos
kunnen werken. Alle wanddoorvoeringen van leidingen die
naar buiten voeren, moeten spatwaterdicht zijn uitgevoerd.
Bijgevoegde kabel (1,5 m) aansluiten op het beveiligde boord-
net (centrale elektrische installatie 5 A). Er hoeft niet gelet te
worden op polariteit.
Op de toevoerleiding mogen niet nog meer verbruikers aange-
sloten worden!
Bij gebruik van net- cq stroomvoorzieningapparaten
moet erop gelet worden dat deze een geregelde uit-
gangsspanning tussen 11 V en 15 V leveren en de rimpelfac-
tor van de wisselspanning < 1,2 Vss bedraagt. Voor de ver-
schillende toepassingen raden wij de laadautomaat van Truma
aan. Vraag uw leverancier. Andere laadtoestellen mogen enkel
met een batterij van 12 V als buffer gebruikt worden.
De toevoerleiding 12 V op de vloer naar achter doorvoeren en
met behulp van de bijgevoegde klemmen vastzetten aan de
verwarmingssokkel.
+ 12 V
Bedieningpaneel
De ommanteling Haardvuur is ontworpen voor standaard
inbouw rechts. Voor inbouw links moet op de ommanteling
Haardvuur het bedieningspaneel naar de rechterkant ver-
plaatst worden.
Hiervoor bij het bedieningspaneel de kabel eraf trekken, de
beide arrĆŖteerlippen bij elkaar drukken en het bedieningspa-
neel eruit nemen. Bedieningspaneel in de rechterkant erin
drukken. Dan de kabel volgens de afbeelding op de rechter
ommantelingskant naar het bedieningspaneel leggen.
12 V
Montage van de ommanteling
Toevoerleiding 12 V op de elektronica insteken (stekkers zoda-
nig erop steken dat de beide stekkerleidingen naar beneden
lopen). Toevoerleiding in de klem (d) op de ommantelingsbo-
dem hangen. De bekleding op de onderste bevestigingslip
plaatsen. De drukstang (11) met bedieningshendel (55) van
beneden in de grijpbus (26) inbrengen en de bekleding boven
laten vastgrendelen.
d
12 V
27
Controle van de werking
Na de inbouw moet de dichtheid van de gastoevoerlei-
ding volgens de drukverminderingsmethode gecontro-
leerd worden. Een keuringsverklaring (in Duitsland b.v. con-
form DVGW-werkblad G 607) moet afgegeven worden.
Vervolgens moeten alle functies van het toestel conform de
gebruiksaanwijzing worden gecontroleerd.
De gebruiksaanwijzing moet samen met een ingevuld
garantiebewijs aan de eigenaar van het voertuig worden
overhandigd.
Waarschuwingen
De bij het apparaat geleverde gele sticker met waarschu wingen
voor de gebruiker moet door de inbouwer of de eigenaar van
het voertuig op een voor elke gebruiker duidelijk zichtbare
plaats in het voertuig worden aange bracht (bijv. op de deur
van de kleurenkast)! Als u deze sticker niet hebt, moet u die
bij Truma aanvragen.
Bijzondere inbouwinstructies
De kachel mag alleen met dakschoorsteen worden
gebruikt. Bij gebruik van de verwarming tijdens het
rijden is absoluut het schoorsteenopzetstuk T3 (art.-nr.
30700-03) noodzakelijk, dat vrij in de luchtstroom moet lig-
gen. Eventueel moet bovendien een schoorsteenverlenging
AKV (art.-nr. 30010-20800) gemonteerd worden. Deze moet
met een schroef geborgd worden.
De camperfabrikant resp. inbouwfirma van de verwarming
moet de combinatie van schoorsteenopzetstuk en evt. ver-
lengingen bij de afzonderlijke leveringstoestanden van de
voertuigen vaststellen middels proefritten en evt. met Truma
afstemmen. Afhankelijk van het voertuigtype en van de dak-
opbouw kan het schoorsteenopzetstuk T1 (art.-nr. 30700-01)
of T2 (art.-nr. 30700-02) noodzakelijk zijn.
Dakopbouwen en bagage die zich in de buurt van de rook-
gasafvoerschoorsteen bevinden, storen de werking van de
kachel, vooral tijdens het rijden. De vlam kan hierdoor
terugslaan en schade aan zowel de kachel als het voer-
tuig veroorzaken. In deze gevallen moeten extra schoor -
steenverlengingen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat
het schoorsteenopzetstuk minstens 10 cm boven de omrin-
gende voorwerpen uitsteekt. Als u deze instructies niet volgt,
vervalt elke aanspraak op garantie in geval van schade aan de
kachel of het voertuig.
Algemene aanwijzingen
1. Als op de voertuigbodem een bodembescherming (tectyl)
wordt aangebracht, moeten alle delen van de verwarmings-
installatie die zich onder het voertuig bevinden worden afge-
dekt, zodat de sproeinevel die ontstaat niet tot storingen aan
de verwar mingsinstallatie leidt. Na beƫindiging van de werk-
zaam heden moet u de afdekkingen weer verwijderen.
2. Als bij de inbouw aanzuig openingen voor frisse lucht
worden aangebracht, moeten deze zo geplaatst zijn dat geen
verontreinigde lucht (uitlaatgassen en olie- of benzinedampen)
in het interieur van het voertuig terecht kan komen.
3. Het kan in speciale situaties gebeuren dat er stof e.d. in
de verwarmingsinstallatie terecht komt. In dat geval ra-
den wij u aan een afdichtingsset te monteren
S 3002 (P): art.-nr. 30030-89800
S 5002: art.-nr. 30050-32700.

Documenttranscriptie

Inbouwhandleiding Voorschriften Garantie en claims i.v.m. aansprakelijkheid komen in onderstaande gevallen te vervallen: Inbouw en reparatie van de kachel mogen alleen door een vakbekwaam monteur worden uitgevoerd. Voor begin van de werkzaamheden moet eerst deze inbouwhandleiding zorgvuldig worden doorgenomen en nageleefd! BHet niet naleven van de inbouwvoorschriften of een verkeerde montage kan lichamelijke letsels en zaakschade veroorzaken. Gebruiksdoel Deze verwarming werd geconstrueerd voor inbouw in caravans en andere aanhangers. De verwarming S 3002 (P) is bovendien geschikt voor inbouw in campers. Inbouw in boten is niet toegestaan. Andere gebruiksdoeleinden zijn alleen na overleg met Truma mogelijk. Toelating Voor verwarming tijdens het rijden is in richtlijn 2004/78/EG voor campers een veiligheidsafsluitinrichting voorgeschreven. De gasdrukregelinstallaties Truma SecuMotion / MonoControl CS voldoen aan deze vereiste. Door de inbouw van een veiligheidsafsluitinrichting, bijv. de gasdrukregelinstallatie Truma SecuMotion / MonoControl CS, met passend gebouwde gasinstallatie, is het gebruik van een typegecontroleerde vloeibaargasverwarming tijdens het rijden volgens de EG-richtlijn 2001/56/EG in heel Europa toegestaan. Voor verwarming tijdens het rijden raden wij voor caravans ook een veiligheidsafsluitinrichting aan. S 3002 (P) De verwarming S 3002 (P) is toegelaten voor inbouw in motorvoertuigen (campers voertuigklasse M1) voor personenvervoer met maximaal 8 zitplaatsen buiten de chauffeursstoel alsmede voor aanhangers (caravans voertuigklasse O). Inbouw binnenin autobussen (voertuigklasse M2 en M3) en in voertuigen voor het transport van gevaarlijke goederen is verboden. Bij inbouw in speciale voertuigen moeten de daarvoor geldende voorschriften worden nageleefd. S 5002 De verwarming S 5002 is toegelaten voor inbouw in aanhangers (caravans voertuigklasse O). Inbouw binnenin campers (voertuigklasse M1), autobussen (voertuigklasse M2 en M3) en in voertuigen voor het transport van gevaarlijke goederen is verboden. – veranderingen aan het apparaat (met inbegrip van toebehoren), – veranderingen aan de afvoer van de uitlaatgassen en aan de schoorsteen, – gebruik van andere dan originele Truma-onderdelen als vervangende onderdelen of toebehoren, – het niet opvolgen van de montage- en gebruiksaanwijzing. Bovendien vervalt hierdoor de gebruikstoelating voor het apparaat en in sommige landen ook voor het voertuig. Het jaar van de eerste ingebruikname moet op de typeplaat worden aangekruist. De inbouw in voertuigen moet voldoen aan de technische en administratieve bepalingen van het betreffende land van gebruik (b.v. EN 1949). Nationale voorschriften en regelingen (in Duitsland b.v. het DVGW-werkblad G 607) moeten in acht genomen worden. In andere landen dienen de aldaar geldende voorschriften te worden opgevolgd. Nadere informatie over de voorschriften in de desbetreffende bestemmingslanden kunnen via onze buitenlandvertegenwoordigingen (zie Truma Serviceblad of www.truma.com) worden opgevraagd. De verbrandingslucht mag niet binnen uit het voertuig genomen worden. De verbrandingslucht moet altijd van buitenaf aangevoerd worden. Neem bij inbouw in campers goed nota van de „Bijzondere inbouwinstructies”. Plaatskeuze 1. De chauffeur mag tijdens het rijden vanaf zijn zitplaats niet met de verwarming in aanraking komen. De verwarming mag niet direct achter de chauffeursstoel ingebouwd worden. 2. Het apparaat en de rookgasafvoer moeten zo worden geplaatst dat deze altijd goed toegankelijk zijn voor onderhoudswerk-zaamheden en makkelijk in- en uitgebouwd kunnen worden. 3. De kachel wordt normaal gezien in de klerenkast van het voertuig ingebouwd. Inbouwfragment S 3002 (P): 480 x 480 mm S 5002: 510 mm breed, 522 mm hoog Bij inbouw in speciale voertuigen moeten de daarvoor geldende voorschriften worden nageleefd. De kachel kan alleen probleemloos functioneren als de kachelvoet en de onderkant van de inbouwkast op één vlak gemonteerd zijn, zodat de bedieningsknop niet boven de kachelmantel uitsteekt. Conformiteitsverklaring De Trumatic S is door de DVGW gekeurd en voldoet aan de gastoestel-richtlijn (90/396/EEG) alsmede aan de tevens geldende EG-richtlijnen. Voor de EG-lidstaten is een productidentificatienummer beschikbaar S 3002 (P): CE-0085AP0325 S 5002: CE-0085AP0326 4. Gebruik eerst de inbouwsjabloon om vast te stellen of het bodemgat (S 3002 (P): 205 x 100 mm, S 5002: 235 x 230 mm) voor de verbrandingsluchtkoker rechts of links onder het toestel moet komen (afb. A toont de rechtse inbouw, afb. G de linkse inbouw). De aanzuiging van de verbrandingslucht mag niet in het spatbereik van de wielen liggen, anders spatlappen aanbrengen. De verwarming voldoet aan de verwarmingsrichtlijn 2001/56/EG met aanvullingen 2004/78/EG en 2006/119/EG en draagt het typegoedkeuringsnummer S 3002 (P): e1 00 0140 S 5002: e1 00 0141 Onder de kachel mogen zich geen warmtegevoelige materialen bevinden (eventueel aanwezig tapijt verwijderen). PVC-vloeren kunnen door de warmte van de kachelvoet verkleuren. Ook aan de onderkant van het voertuig dichter bij de verbrandingsluchtaanzuiging mogen er zich geen brandbare / warmtegevoelige materialen bevinden of moeten deze tegen thermische invloeden beschermd worden (bijv. door een afschermplaat). De verwarming voldoet aan de richtlijn over de radio-ontstoring van motorvoertuigmotoren 2004/104/EG, 2005/83/EG en 2006/28/EG en draagt het typegoedkeuringsnummer: e1 03 2603 De verwarming voldoet aan de EMV-richtlijn 2004/108/EG en de richtlijn voor oude voertuigen 2000/53/EG. 23 Afb. B: Wordt de verwarming op een sokkel, dubbele bodem of iets dergelijks gemonteerd, dan is gebruik van de aanzuigverlenging (art.-nr. 30030-04800, lengte 50 cm) verplicht. De aanzuigverlenging moet ca. 5 tot 10 cm onder het laagste punt van het voertuig vrij in de luchtstroom uitsteken (lengte indien nodig aanpassen). Voor Trumatic S 5002 zijn 2 aanzuigverlengingen noodzakelijk. De sokkel of dubbele bodem mag naar het binnenste van het voertuig toe niet open zijn, en moet wegens gevaar van terugbranden onder ongunstige windomstandigheden vervaardigd zijn van niet brandbaar materiaal of aan de binnenkant met plaatstaal bekleed zijn. Ter voorkoming van opeenhoping van onverbrand gas moet de sokkel een ontluchting van min. 2 cm² op het laagste punt hebben of naar beneden toe open zijn. 5. Rookgasafvoerbuizen en schoorstenen moeten zo worden geïnstalleerd, dat geen verbrandingsgassen binnen in het voertuig terecht kunnen komen. Wij raden u aan de warmeluchtinstallatie Trumavent te installeren om een gelijkmatige en snelle verdeling van de warme lucht te bewerkstelligen en de oppervlaktetemperatuur van de kachel te laten dalen. Op wens is de verwarming Trumatic S 5002 ook met een extra inbouwkast voor twee Trumavent-ventilatoren leverbaar. Voorbereidend werk en inbouwkast 1. Zet de sjabloon met punaises in het bodemgat vast, de pijl moet exact naar de voorkant van de uitsparing wijzen (R = rechtse inbouw, L = linkse inbouw). 2. Zaag het bodemgat uit en maak vijf punten op de plaatsen waar de bevestigingsschroeven moeten komen. Houd u exact aan de opgegeven maten! 3. Afb. A: Leg de profielen (5) in het bodemgat en druk ze naar buiten (eventueel eerst door uitbuigen van de benen voorspannen, zodat het profiel goed op zijn plaats komt te zitten). 4. Afb. D: Op het buitendeel van de inbouwkast de voorgestanste doorbraken voor de uitlaatpijp losbreken (R = inbouw rechts, L = inbouw links). Bij kleine inbouwdiepte kan bij de verwarming S 5002 de uitlaatpijp ook zijdelings worden doorgevoerd (R1 of L1). Bij inbouw van de speciale pijp voor de binnen-gasaansluiting (zie „Gasaansluiting“) beide doorvoeringen losbreken. Indien één Trumavent-ventilator en/of de elektro-extra kachel Truma Ultraheat worden gemonteerd, de desbetreffend voorgestanste deksel (T) resp. (U) verwijderen en deze in overeenstemming met de telkens ingesloten inbouwinstructies op de inbouwkast voormonteren. 5. Afb. C: Het buitendeel (1) en het binnendeel (2) van de inbouwkast op elkaar leggen en met 5 parkers (19) bevestigen. Bij de verwarming S 5002 moeten de schroeven (19a) voor de rechter inbouw en de schroeven (19b) voor de linker inbouw worden toegepast. Als u geen Trumavent-ventilator monteert, moet u de 3 schroeven (35) nochtans goed vastdraaien. 6. Schroef de voorgemonteerde inbouwkast met 6 schroeven (6 – schuin naar buiten) vast. Inbouw van de kachel Trumatic S 3002 P 1. Afb. A: Plaats de kachel in het bodemgat. Plaats de thermostaatvoeler met hitteschild (7) in de sleuf (8) en schuif het geheel tot het vastklikt onder de bevestigingsklem (9) door (afb. A toont de rechtse inbouw, afb. G de linkse inbouw). De thermostaatvoeler (7) moet zich altijd voor aan de kachel (aan de kant van het interieur) bevinden. De thermostaatvoeler (7) en de capillaire buis (10) mogen in geen geval tegen de warmtewisselaar of de kachelmantel aan liggen! 2. Afb. C: Schuif de kachel tegen de afstandshoeken (18) in de inbouwkast. 3. Afb. A: Bevestig de kachel met 5 schroeven (3) op de voorgestoken punten in de hoeken en centraal vooraan. Versterk de bodem eventueel met strippen. 4. Afb. A: Druk de massaveer (30) uit de transportbeveiliging, zodat deze tegen de inbouwkast ligt (anders werkt de ontsteking niet). 5. Afb. A: Steek de drukstang met oogveer (11) in de regelkraan (12). Bevestig de ontstekingskabel (38) aan de kant van de drukstang in de bevestigingslussen (39) van de inbouwkast. Trumatic S 3002 1. Afb. A: Plaats de kachel in het bodemgat. Plaats de thermostaatvoeler met hitteschild (7) in de sleuf (8) en schuif het geheel tot het vastklikt onder de bevestigingsklem (9) door (afb. A toont de rechtse inbouw, afb. G de linkse inbouw). De thermostaatvoeler (7) en de ontstekingsautomaat (15) moeten zich altijd voor aan de kachel (aan de kant van het interieur) bevinden. De thermostaatvoeler (7) en de capillaire buis (10) mogen in geen geval tegen de warmtewisselaar of de kachelmantel aan liggen! 2. Afb. C: Schuif de kachel tegen de afstandshoeken (18) in de inbouwkast. 3. Afb. A: Verwijder de ontstekingsautomaat (15) uit de houder. Bevestig de kachel met 5 schroeven (3) op de voorgestoken punten in de hoeken en centraal vooraan. Versterk de bodem eventueel met strippen. 4. Op de ontstekingsautomaat (15) de correcte zitting van de steekaansluitingen (13 + 14) controleren. Dan de ontstekingsautomaat (15) tot aan de aanslag in de lussen (16) schuiven (afb. A toont de rechter inbouw, afb. G de linker inbouw). 5. Afb. A: Steek de drukstang met oogveer (11) in de regelkraan (12). Trumatic S 5002 Voor de inbouw van een verwarming Trumatic S 5002 vanaf bouwjaar 05/98 in ruil voor een verwarming Trumatic S 5002 tot bouwjaar 05/98 levert Truma een extra montagepaneel (gelieve na te vragen bij uw verkoper). 1. Afb. A: Plaats de kachel in het bodemgat. Steek de thermostaatvoeler met hitteschild (7) in de sleuf (8) en bevestig hem met plaatschroef (9) (afb. A toont rechtse inbouw, afb. G linkse inbouw). De thermostaatvoeler (7) en de ontstekingsautomaat (15) moeten zich altijd voor aan de kachel (aan de kant van het interieur) bevinden. De thermostaatvoeler (7) en de capillaire buis (10) mogen in geen geval tegen de warmtewisselaar of de kachelmantel aan liggen! 24 2. Afb. A: Verwijder de ontstekingsautomaat (15) uit de houder. Bevestig de kachel met de 5 schroeven (3) aan de voorgestoken punten in de hoeken en centraal vooraan. Versterk de bodemconstructie eventueel met strippen. 3. Op de ontstekingsautomaat (15) de correcte zitting van de steekaansluitingen (13 + 14) controleren. Dan de ontstekingsautomaat (15) tot aan de aanslag in de lussen (16) schuiven (afb. A toont de rechter inbouw, afb. G de linker inbouw). 4. Afb. A: Steek de druk-stang met oogveer (11) in de regelkraan (12). Plaats de bedieningsknop (55) zo op de drukstang (11) dat de pijl naar de stand „0“ (kachelmidden) wijst. 1. Sluit de rookgasafvoerbuis op de kachel aan: Schuif de sluitring (22) ongeveer 3 cm op de rookgasafvoerbuis (de klauw wijst in de richting van het aansluitstuk voor de rookgasafvoerbuis op de kachel). Plaats de drukring (25). Schuif de O-ring (23) door deze op te rekken voorzichtig over de snijkant van de buis en steek de rookgasafvoerbuis zo ver mogelijk in het aansluitstuk. Schuif de O-ring, de drukring en de sluitring naar het aansluitstuk. Haak de sluitring (22) in door deze te draaien en zet het geheel met de schroef (24) goed vast. Rockgasafvoerschoorsteen De kachel mag alleen met dakschoorsteen worden gebruikt. Deze mag alleen loodrecht of met een hoek van maximaal 15 graden worden geplaatst! Afb. F: Plaats de dakschoorsteen dusdanig dat de rookgasafvoerbuis van de kachel naar de schoorsteen over de hele lengte stijgend kan worden geplaatst (min 1,5 m, max 3 m). Bij een buislengte van 1,5 m moet een minimale hoogte van 1 m bereikt zijn. De verdere buisplaatsing naar de dakschoorsteen moet nagenoeg loodrecht gebeuren. Trumatic S 3002 (P) Afb. E: Boor een opening met een doorsnee van 60 mm en een middenafstand van minstens 55 mm tot de zijwanden. Trumatic S 5002 1. Afb. E: Boor een opening met een diameter van 70 mm en een middenafstand van minstens 60 mm tot de zijwanden. 2. Afb. E: Bij dubbelschalige daken moet u de holte met hout opvullen of een cirkelvormig gebogen strook metaal (20) van ongeveer 220 mm lengte en 1 mm dikte aanbrengen om het dak zodanig te verstijven dat het bij het vast aandraaien van de verschroeving niet wordt ver-vormd en regendicht blijft. 3. Afb. E: Steek de schoorsteen van boven af door het dak en zet deze aan de binnenkant met de schroefring (21) vast. Vervolgens schroefring (21) met een schroef (44) zekeren. Afdichting gebeurt met bijgevoegde rubberdichting zonder verdere dichtingsmiddelen. Rookgasafvoer Voor de Trumatic S mag enkel de Truma-uitlaatpijp AE 3 resp. AE 5 uit roestvrij staal met Truma-overrolpijp ÜR resp. ÜR 5 (APP) worden toegepast, omdat de toestellen enkel in verbinding met deze pijpen worden gecontroleerd en vergund. Na elke demontage van de rookgasafvoerbuis moet een nieuwe O-ring (23) gemonteerd worden. 2. Schuif de isolatiebuis (41) over de rookgasafvoerbuis (moet van de schoorsteen tot de achterkant van de inbouwkast lopen, zie afb. E + D). 3. Afb. D + E: Leid de buis langs de wand met zo min mogelijk bochten naar boven. Schuif de rook-gasafvoerbuis (40) zo ver mogelijk in de schoorsteen en zet het geheel vast met een plaatschroef (28). Afvoerpijp (40) met overpijp (41) moet over de hele lengte stijgend en met meerdere klemmen (42) vast en permanent gemonteerd zijn, aangezien anders een waterzak gevormd kan worden, die een vrije afvoer van de uitlaatgassen verhindert. Gasaansluiting Afb. A (e): De werkdruk van de gasvoorziening 30 mbar moet overeenstemmen met de werkdruk van het toestel (zie typeplaat). Afb. G: De gastoevoerleiding (32) moet met een snijringschroefverbinding aangesloten worden op de aansluitstomp (33), 8 mm buitendiameter. Het gasaansluitstuk op de kachel mag niet worden verbogen! Bij het vasttrekken van de aansluitnippel moet deze zorgvuldig met een sleutel worden tegengehouden! De buizen moeten zo worden geplaatst dat de kachel voor onderhoud altijd weer kan worden uitgebouwd. De totale lengte van de rookgasafvoerbuis mag niet kleiner zijn dan 1,5 meter en niet groter dan 3 m! Vóór aansluiting op de kachel dient u ervoor te zorgen dat de gasleidingen vrij van vuil, splinters enz. zijn! Met behulp van de Biege-Boy (art.-nr. 30030-33000) kunt u de roestvrij stalen buis veel makkelijker buigen en de O-ring makkelijker aanbrengen. Op aanvraag is een speciale binnenansluiting voor de gasleiding verkrijgbaar die door middel van een kniekoppeling op het aansluitstuk voor de gasleiding (33) wordt vastgeschroefd. De gasinstallatie moet voldoen aan de technische en administratieve voorschriften van het betreffende land van gebruik (in Europa b.v. EN 1949 voor voertuigen). Nationale voorschriften en regelingen (in Duitsland b.v. het DVGW-werkblad G 607 voor voertuigen) moeten in acht genomen worden. 25 Kachelmantel 1. Afb. G: De grijpbus (26), indien voorhanden piëzo-drukontsteker (27) en het geïntegreerde bedieningselement (51) voor de Trumavent-ventilator TEB in de uitsparingen indrukken (op rechter of linker inbouw letten!). Vrije uitsparingen met sluitdeksel (50) afsluiten. De toevoerleiding 12 V op de vloer naar achter doorvoeren en met behulp van de bijgevoegde klemmen vastzetten aan de verwarmingssokkel. Alleen Trumatic S 3002 P Massakabel (34) aan drukontsteker (27) en aan massacontact (37) van de bekleding aansluiten. 2. Druk het typeplaatje (52) in de kijkglasuitsparing (houd rekening met het verschil tussen rechtse of linkse inbouw!). 3. Sluit bij een geïntegreerd bedieningspaneel (51) de verbindingskabel (53) van de Trumavent-ventilator TEB op het bedieningspaneel aan. Buig de beugel (54) op de inbouwkast naar achter en trek de verbindingskabel (53) erdoor. Alleen Trumatic S 3002 P Schuif de vlaksteker van de ontstekingskabel (38) op de aansluiting (36) van de drukontsteking (27) aan en schuif hier de isolatie (43) over (zie afb. A). Trumatic S 3002 (P) 4. De bekleding op de onderste bevestigingslip plaatsen. De drukstang (11) van beneden in de grijpbus (26) inbrengen en de bekleding boven laten vastgrendelen. De bedieningshendel (55) van boven zo aan de drukstang (11) aansluiten dat de pijl in richting „0”-stand wijst. + 12 V Bedieningpaneel De ommanteling Haardvuur is ontworpen voor standaard inbouw rechts. Voor inbouw links moet op de ommanteling Haardvuur het bedieningspaneel naar de rechterkant verplaatst worden. Hiervoor bij het bedieningspaneel de kabel eraf trekken, de beide arrêteerlippen bij elkaar drukken en het bedieningspaneel eruit nemen. Bedieningspaneel in de rechterkant erin drukken. Dan de kabel volgens de afbeelding op de rechter ommantelingskant naar het bedieningspaneel leggen. Trumatic S 5002 4. De bekleding op de onderste bevestigingslip plaatsen. De drukstang (11) met bedieningshendel (55) van beneden in de grijpbus (26) inbrengen en de bekleding boven laten vastgrendelen. Ommanteling Haardvuur Elektrische aansluiting 12 V Elektrische leidingen, schakel- en stuurapparaten voor verwarmingstoestellen moeten zo in het voertuig worden geplaatst dat ze onder normale bedrijfsomstandigheden probleemloos kunnen werken. Alle wanddoorvoeringen van leidingen die naar buiten voeren, moeten spatwaterdicht zijn uitgevoerd. Bijgevoegde kabel (1,5 m) aansluiten op het beveiligde boordnet (centrale elektrische installatie 5 A). Er hoeft niet gelet te worden op polariteit. Op de toevoerleiding mogen niet nog meer verbruikers aangesloten worden! Bij gebruik van net- cq stroomvoorzieningapparaten moet erop gelet worden dat deze een geregelde uitgangsspanning tussen 11 V en 15 V leveren en de rimpelfactor van de wisselspanning < 1,2 Vss bedraagt. Voor de verschillende toepassingen raden wij de laadautomaat van Truma aan. Vraag uw leverancier. Andere laadtoestellen mogen enkel met een batterij van 12 V als buffer gebruikt worden. 12 V Montage van de ommanteling Toevoerleiding 12 V op de elektronica insteken (stekkers zodanig erop steken dat de beide stekkerleidingen naar beneden lopen). Toevoerleiding in de klem (d) op de ommantelingsbodem hangen. De bekleding op de onderste bevestigingslip plaatsen. De drukstang (11) met bedieningshendel (55) van beneden in de grijpbus (26) inbrengen en de bekleding boven laten vastgrendelen. d 26 12 V Controle van de werking Na de inbouw moet de dichtheid van de gastoevoerleiding volgens de drukverminderingsmethode gecontroleerd worden. Een keuringsverklaring (in Duitsland b.v. conform DVGW-werkblad G 607) moet afgegeven worden. Vervolgens moeten alle functies van het toestel conform de gebruiksaanwijzing worden gecontroleerd. De gebruiksaanwijzing moet samen met een ingevuld garantiebewijs aan de eigenaar van het voertuig worden overhandigd. Waarschuwingen Bijzondere inbouwinstructies De kachel mag alleen met dakschoorsteen worden gebruikt. Bij gebruik van de verwarming tijdens het rijden is absoluut het schoorsteenopzetstuk T3 (art.-nr. 30700-03) noodzakelijk, dat vrij in de luchtstroom moet liggen. Eventueel moet bovendien een schoorsteenverlenging AKV (art.-nr. 30010-20800) gemonteerd worden. Deze moet met een schroef geborgd worden. De camperfabrikant resp. inbouwfirma van de verwarming moet de combinatie van schoorsteenopzetstuk en evt. verlengingen bij de afzonderlijke leveringstoestanden van de voertuigen vaststellen middels proefritten en evt. met Truma afstemmen. Afhankelijk van het voertuigtype en van de dakopbouw kan het schoorsteenopzetstuk T1 (art.-nr. 30700-01) of T2 (art.-nr. 30700-02) noodzakelijk zijn. De bij het apparaat geleverde gele sticker met waarschuwingen voor de gebruiker moet door de inbouwer of de eigenaar van het voertuig op een voor elke gebruiker duidelijk zichtbare plaats in het voertuig worden aangebracht (bijv. op de deur van de kleurenkast)! Als u deze sticker niet hebt, moet u die bij Truma aanvragen. Dakopbouwen en bagage die zich in de buurt van de rookgasafvoerschoorsteen bevinden, storen de werking van de kachel, vooral tijdens het rijden. De vlam kan hierdoor terugslaan en schade aan zowel de kachel als het voertuig veroorzaken. In deze gevallen moeten extra schoorsteenverlengingen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat het schoorsteenopzetstuk minstens 10 cm boven de omringende voorwerpen uitsteekt. Als u deze instructies niet volgt, vervalt elke aanspraak op garantie in geval van schade aan de kachel of het voertuig. Algemene aanwijzingen 1. Als op de voertuigbodem een bodembescherming (tectyl) wordt aangebracht, moeten alle delen van de verwarmingsinstallatie die zich onder het voertuig bevinden worden afgedekt, zodat de sproeinevel die ontstaat niet tot storingen aan de verwarmingsinstallatie leidt. Na beëindiging van de werkzaamheden moet u de afdekkingen weer verwijderen. 2. Als bij de inbouw aanzuigopeningen voor frisse lucht worden aangebracht, moeten deze zo geplaatst zijn dat geen verontreinigde lucht (uitlaatgassen en olie- of benzinedampen) in het interieur van het voertuig terecht kan komen. 3. Het kan in speciale situaties gebeuren dat er stof e.d. in de verwarmingsinstallatie terecht komt. In dat geval raden wij u aan een afdichtingsset te monteren S 3002 (P): art.-nr. 30030-89800 S 5002: art.-nr. 30050-32700. 27
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40

Trumatic S 3002 P Installation Instructions Manual

Categorie
AV-apparatuur staat
Type
Installation Instructions Manual
Deze handleiding is ook geschikt voor

in andere talen