Belangrijk!
Debijhetsetmeegeleverderijregelaarisgeschiktvoorgebruikmeteen3-4-celligeLiPo-accu
(nominalespanning:11,1-14,8V)ofeen8-12-celligeNiMH-accu(nominalespanning:9,6-
14,4V).
Wanneerueenaccumetmeercellenopderijregelaaraansluit,wordenderijregelaaren/ofde
motorbeschadigd.Degarantiekomtdaarmeetevervallen!
Alsueenanderemotoraansluitopderijregelaardiegeschiktisvoormeercellen,moetude
grenswaardenvanderijregelaarinachtnemen,ziehoofdstuk“Technischegegevens”.
• Deaan-/uitschakelaarmetprogrammeerknopmoetzowordenaangebrachtdathijgemakkelijktebedie-
nenis.Voordebevestigingkanklittenbandofdubbelzijdigplakbandwordengebruikt.
• Zorgdatkabelsnietindraaiendeofbewegendedelenvanhetvoertuigkunnenkomen.Gebruikzonodig
kabelbindersomdekabelstexeren.
Aansluiting voor één of twee rij-accu’s
Modelvoertuigenopschaal1:8zijnafhankelijkvandefabrikantentypevoorzienvanéénoftweeaccuhou-
ders(erwordenbijvoorbeeldtweeaccuhoudersgebruikt,zodateenoptimaalzwaartepuntkanwordenbe-
reikt).
DerijregelaarbeschiktdaaromovertweeT-stekkersvooraansluitingvantweeidentiekerij-accu’s(bijv.twee
2-celligeLiPo-rij-accu’s.
Alsuslechtséénenkelerij-accugebruikt(bijv.eenLiPo-batterijmet3cellen),moeteenkortsluitstekker(niet
inbegrepen)opeenvandebeideT-stekkersvanderij-regelaarwordenaangesloten.DetweedeT-stekker
vanderijregelaarisdanbedoeldvooraansluitingopderij-accu.
WeradenaandekortsluitstekkerindeT-stekkertestekenmetdetweerodekabels.Deandere
T-stekkervanderijregelaarheeftvervolgensdejuistekleurcoderingvoorplus/+(rood)enmin/-
(zwart).
Kortsluitstekker maken
Maakeenkortsluitstekkerzoalsweergegevenindeafbeeldingrechts.
Leterhierbijopdatdesoldeerpunten(bijv.metkrimpkous)goedgeïsoleerdzijn.Hetbeno-
digdemateriaalisnietinbegrepenenmoetapartwordengekocht.
Bevestigdekabelvanderijregelaarinhetvoertuigopeendergelijkemanierdatdezeniet
indraaibareonderdelen(aandrijving)kankomen(gebruikbijvoorbeeldeenkabelbinder).
Programmering
a) Programmering van volgas en neutrale positie
Omdevolgaspositievoorvooruit/achteruitrijdenenneutraalteprogrammeren,gaatualsvolgttewerk:
• Zetdezenderaan,laatdegas-/remhendelindeneutraalstandstaan.Zetdetrimregelaarvoorderijfunc-
tieindemiddelstestand.VoorcomputerzendersmogengeenbewegingslimietenengeenABSworden
geprogrammeerd.Alsdeprogrammeringnietwerktzoalsgewenst,moetdebedieningsrichtingvoorde
gashendelwordeningesteldopReverse.
• Schakelderijregelaaruitensluiteenoftweerij-accu’saan.
Alsuslechtseenrij-accugebruikt,danmoeteenkortsluitstekker(nietinbegrepen,zieboven)op
eenvandetweeT-stekkersvanderijregelaarwordengestoken.
WeradenaandekortsluitstekkerindeT-stekkertestekenmetdetweerodekabels.Deandere
T-stekkerheeftvervolgensdejuistekleurcoderingvoorplus/+(rood)enmin/-(zwart).
• Houddesetup-knopingedruktenzetderijregelaaraan.Laatudeset-
knoponmiddellijklos,alsdeled(zieafbeeldingrechts)inderijregelaar
roodknippertendemotoreengeluidssignaallaathoren.
Hetgeluidssignaalwordtdooreenkorteaansturingvande
borstellozemotor veroorzaakt.Afhankelijkvan de motoris
hetgeluidssignaalechterheelzachtofniethoorbaarvooru.
Letdanophetknipperenvandeled’svanderijregelaar.
• Druknueenkeeropdeprogrammeerknop,terwijldegas-/remhendelin
deneutraalstandstaat.Deledopderijregelaarknipperteenmaalkort
groen.Demotorlaateengeluidssignaalhoren.
• Zetdegas-/remhendelindevolgasstandvoorvooruitrijden(trekdegas-/remhendelhelemaalnaarde
greep)enhoudhemdaarvast.Druknueenkeeropdeprogrammeerknop.Deledknipperttweemaal
groen.Demotorlaateengeluidssignaalhoren.Devolgaspositievoorvooruitrijdenwordtopgeslagen.
• Zetdegas-/remhendelindevolgasstandvoorachteruitrijden(duwdegas-/remhendelhelemaalwegvan
degreep)enhoudhemdaarvast.Druknueenkeeropdeprogrammeerknop.Deledknippertdriemaal
groen.Demotorlaateengeluidssignaalhoren.Devolgaspositievoorachteruitrijdenwordtopgeslagen.
• Laatdegas-/remhendelloszodatdezeindeneutraalstandstaat.Deledknippertdriemaalgroen.De
motorlaateengeluidssignaalhoren.Deprogrammeringvandeneutraalstandwordtopgeslagen.Motor
enrijregelaarzijnnaca.driesecondengereedvoorgebruik.Alsudaarnaderijregelaarweeraanzetisde
rijregelaarmetdebovenstaandeinstellingengereedvoorgebruik.
b) Programmeren van de speciale functies
Meteenoptioneel verkrijgbare programmeerkaartkunnenalle mogelijke instellingen vande
rijregelaarzeereenvoudiggeprogrammeerdworden.Deprogrammeerkaartwordthierbijaan
opdeventilatoraansluitingaangesloten(aansluitstekkervandeventilatorvooraferaftrekken).
Raadpleeghiervoordeaanwijzingenopwww.conrad.comopdeinternetsitevanhetproduct.
• Verbindderijregelaarmeteenrij-accu,drukopdeprogrammeerknop(ingedrukthouden!)enschakelde
rijregelaarin.Derodeledknippert.
Houddeprogrammeerknopingedrukttotdatdegroeneledknippert.
Nubentuophetprogrammeerniveauenkuntudehieronderbeschrevenmenupuntenprogrammeren.
De5menupuntenworden,zolangudeprogrammeerknopingedrukthoudt,ineeneindelozelus
weergegeven.
1xknipperenismenupunt1,2xknipperenismenupunt2enz.totenmetmenupunt5.Aanslui-
tendwordtweergestartmetmenupunt1.
Alshetgewenstemenupunt(1,2,3,4of5)isbereikt,laatudeprogrammeerknoplos.Ubevindt
zichnuinhetsubmenuvanhetgeselecteerdemenupunt.
Derodeledgeeftnudehuidigeinstellingvoorhetgeselecteerdemenupuntaan.
• Voordekeuzevandegewensteinstellinginhetsubmenu(ziebeschrijvingc)druktugewoonzovaakop
deprogrammeerknoptotderodeledenookdevolgordevanhetgeluiddegewensteinstellingaangeven.
Hoofdmenu Submenu
Instelling Groeneledknippert+geluidssignaal Rodeledknippert+geluidssignaal
1 1xkort 1xkort
2 2xkort 2xkort
3 3xkort 3xkort
4 4xkort 4xkort
5 1xlang 1xlang
6 1xlang+1xkort
7 1xlang+2xkort
8 1xlang+3xkort
9 1xlang+4xkort
• Alsudegewensteinstellingheeftgeselecteerdengeprogrammeerd,schakeltuderijregelaarvervolgens
uit.Deinstellingwordthierdooropgeslagen.Wiltuopnieuweenprogrammeringvaneenanderemenupunt
uitvoeren,danmoetuhetprogrammeerprocesopnieuwstarten.
c) Beschikbare programmeermogelijkheden
Menupunt 1 = rijmodus
Hierlegtuderijmodusvast(rijmodus#1=alleenvoorwaartsrijdenmetremmogelijk;2=vooruit-enachter-
uitrijdenmetremmogelijk;3=vooruit-enachteruitrijdenmogelijk).
Inrijmodus#1wordtbijdeomschakelingvanvooruitnaarremnietnaarachteruitrijdenomgeschakeldmaar
alleengeremd.Bijrijmodus#2wordtnietonmiddellijkmaarmeteenpauze(1xneutraalstandopzender)
naarachteruit rijden omgeschakeld. Beide rijmodizijn te prefereren, omdat zeanders dan rijmodus#3
bijdragenaanhetontzienvandetransmissie,wielenendeaccucapaciteit.
Menupunt 2 = motorrem
Alsdegashendelopdezendervandevoorwaartsepositienaardeneutralepositiewordtverplaatst,wordt
demotorremgeactiveerd.
Defunctiekomtovereenmetdemotorremvaneen“echte”auto,alsudevoetvanhetgaspedaalneemt,
maarnogniethetrempedaalintrapt.
Demotorremkaninachtfasenwordengeprogrammeerd.Hoehogerdeingesteldewaarde,destesterkeris
deremwerking.Devolgendewaardenkunnenwordeningesteld:
1=0%;2=5%;3=10%;4=20%;5=40%;6=60%;7=80%,8=100%
Menupunt 3 = onderspanningsherkenning
DeonderspanningsherkenningwordtaangebodenbijgebruikvanhetmodelmetLiPo-alsookNiMH-accu’s.
HetactiverenvandezefunctiewordtspeciaalaanbevolenvoorLiPo-accu’somschadelijkediepeontladin-
genvandeaccu’stevoorkomen.
DeinstellingswaardenvooreenLiPo-accuhebbenbetrekkingopeenspanningswaardeperaccucel.
Voorbeeld:Bijeeninstellingvan3,0V,zoueen2-celligeaccubijeenaccuspanningvan6,0V(2cellenx3,0
V=6,0V)deingesteldeonderspanningsgrensbereiken.Derijregelaarzounudemotoruitschakelenomeen
diepeontladingvandeaccutevoorkomen.
AlsueenNiMH-accugebruikt,wordthetaantal(LiPo)cellenberekendopbasisvandeaccuspanningdiede
rijregelaarmeetwanneerdezewordtingeschakeld.Wordtnahetinschakelenvanderijregelaareenspan-
ningvan9,0tot12,0Vherkend,vindtdeuitschakelingzoalsbijeen3-celligeLiPo-accuplaats.Wordteen
spanningonder9,0Vherkend,zalderijregelaardeuitschakelingzoalsbijeen2-celligeLiPo-accuuitvoeren.
Voorbeeld:Heeftueenvolledigopgeladen8-celligeNiMH-accumetca.11,2Vaccuspanningaangesloten
enisdeuitschakelspanningper(LiPo-)celop2,6Vingesteld,zalbijhetbereikenvan7,8Vaccuspanning
(3x2,6V=7,8V)deonderspanningsherkenningdemotoruitzetten.
Devolgendeinstelwaardenzijnmogelijk:
1=geenlaagspanningsbescherming;2=2,6V/cel;3=2,8V/cel;4=3,0V/cel;5=3,2V/cel,6=3,4V/cel
VoorLiPo-accu’sadviserenwijdeinstelling3,2V/cel.
De accuspanning wordt permanent gecontroleerd. Als een onderspanning langer dan twee
secondenwordt gedetecteerd, wordtde motor uitgeschakeld.De rode ledop de rijregelaar
knippertinditgevalengeeftdeuitschakelingdooronderspanning.Stopindatgevalmetrijden
enlaaddeaccuweervolledigop.
Menupunt 4 = startdynamiek
Metdezeinstellingkuntudestartdynamiekinnegenstappen(1-9)instellen:1=zacht;5=medium;9=
zeerhoog.
Hoehogerdeingesteldewaarde,hoeagressieverdemotorreageertopdestuuropdrachtenvandezender.
Hetisbelangrijkdatdeaccuhetvereistevermogenkanleveren(gebruikeenLiPo-accumeteenhogeC-
snelheid).Alsdemotorstottertophethoogsteniveauvanstartdynamiekendeaccunietleegis(ofkrachtig
genoeg),moetdeoverbrengingsverhoudingmogelijkwordengewijzigd.
Menupunt 5 = remwerking
Hiersteltuderemwerkinginalsudebedieningshendeltijdenshetvooruitrijdenopdezendernaarhet
achteruitrijden(resp.Rem)endienseindpuntbeweegt.
Devolgendewaardenkunnenwordeningesteld:1=25%;2=50%;3=75%;4=100%;5=remuitge-
schakeld.
Hoehogerdeingesteldewaarde,hoehogerderemwerking.Hoehogerderemwerkingingesteld
is,hoehogerisdebelastingvoordeoverbrengingendebanden.
d) Fabrieksinstellingen weer herstellen
Indien u bij een ingeschakeld rijregelaar de programmeerknop gedurende ca. drie seconden ingedrukt
houdt,knipperenderodeengroeneled’stegelijkertijd.Vervolgensknippertalleennogderodeledengeeft
hiermeeaandatdefabrieksinstellingenweerwerdenhersteld.
Metdezeresetnaardefabrieksinstellingenzijnallevorigeinstellingeninclusiefdeprogrammeringvande
neutralepositiegereset.
Vervolgensmoetubeginnendmetdeprogrammeringvandeneutraalstandderijregelaarvolledigopnieuw
programmeren.
Hiertoeschakeltuderijregelaaruitenbegintumethetherprogrammeren(zie“Programmeringvanvolgas
enneutralepositie”).