Reely 1600322 Handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Reely 1600322 Handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
• Voor gebruik van het model moet gezorgd worden voor een voldoende koeling van de
rijregelaarendemotor.Dekdekoelingenventilatorvandesnelheidsregelaarnooitaf!
• Controleerbijingebruiknameofdeventilatorgoedwerkt,blokkeerdeventilatorniet,verwijder
stofenvuiluitdeventilatordiezichdaarbijv.doorgebruikvanhetvoertuigverzameldkan
hebben.
• Zorg ervoor dat de aandrijving niet wordt geblokkeerd. De stromen die hierdoor kunnen
ontstaan,zoudendemotoren/ofderijregelaarkunnenvernietigen.
• Zorgvooreenlichtlopende,regelmatigonderhoudenaandrijfas.
• Controleer het voertuig en de rijregelaar/motor op beschadigingen.Als u beschadigingen
constateert,gebruikhetvoertuigresp.derijregelaar/motornietmeer.
• Voordatudeaccugaatopladen,moetdezevanderijregelaarloswordengekoppeld.
• Gavoorzichtigommethetproduct.Schokken,stotenofzelfsvallenvanafeengeringehoogte
kunnenhetproductbeschadigen.
• Laathetverpakkingsmateriaalnietachteloosrondslingeren;ditkanvoorkinderengevaarlijk
speelgoedzijn.
• Raadpleegeenexpertwanneerutwijfeltoverhetjuistegebruik,deveiligheidofhetaansluiten
vanhetproduct.
• Laatonderhoud,aanpassingenenreparatiesalleen uitvoerendooreenvakmanof ineen
daartoebevoegdewerkplaats.
• Alsunogvragenheeftdienietdoordezegebruiksaanwijzingzijnbeantwoord,neemdan
contactopmetonzetechnischedienstofanderespecialisten.
Montage
• Wanneerhetproductalsvervangingvaneenbestaanderijregelaar/motorwordtgebruikt,dientueerstde
ouderijregelaarenmotoruituwmodelteverwijderen.
• Monteereentandwieldatovereenkomtmethetaandrijftandwielendeasdiametervandenieuwemotor
opdeaandrijfasvandeborstellozemotor.Doorgaanswordthetrondselmeteenstelschroefbevestigd.
Opgelet!
Zorgdat de stelschroef preciesopdeafgevlaktekantvande aan-
drijfasvandemotorligtendaarwordtvastgeschroefd(zieafbeelding
rechts,zonderhettandwiel),andersraakthetrondselergsnellos.
Deexactepositievanhetrondselopdeaandrijfasmoetnademonta-
gevandemotorwordenbepaald.Daarommoethetrondselineerste
instantieslechtslichtwordenvastgeschroefd.
• Bouwdemotorinuwvoertuiginenschroefdezevast.Gebruikalleengeschikteschroevendieniettever
indemotorkunnensteken.Zorgernadeinstallatievoordatderotorgemakkelijkindemotordraaiten
datergeenslijpgeluidenhoorbaarzijn.Alshiernietopwordtgelet,kandemotorbeschadigdraken,met
verliesvanwaarborg/garantietotgevolg!
Deafstandtussenrondselenaandrijftandwielwordtlateringesteldenisopditmomentnogniet
vanbelang.
• Controleernuofhetrondselpreciestegenhetaandrijftandwielkomtteliggenenniet
naardezijkantisverschoven.
Opgelet!
Denauwkeurigepositievanhetrondseltegenhetaandrijftandwielisergbe-
langrijk.Hetmagdusnietnaardezijkantzijnverschovenaangezienhierdoor
hetaandrijftandwielbeschadigdraakt(dekrachtoverbrengingvindtplaatsvia
eenkleineroppervlak).
• Corrigeerdeinstallatiepositievanhetrondselopdeaandrijfas.Verwijderindiennodig
demotornogmaals.
Paswanneer hetrondselpreciesparallelten opzichtevanhetaandrijftandwielligt,dient de
stelschroefinhetrondselvasttewordenaangedraaid.Debevestigingsschroefvanhetmotor-
rondselmoetwordenbeveiligdtegenlosrakenmeteenschroefvergrendelingsvernis.
• Nadejuistemontagevanhetrondselopdeaandrijfasvandemotordientnudejuisteafstandtussen
rondselenaandrijftandwieltewordeningesteld.
Meestalis bij de motorbevestigingeen van de beidebevestigingsgaten rond, het anderelangwerpig.
Zoisdemotorviadeschroefinhetrondegatvastgemaaktenmetdeschroefinhetlangwerpigegat
verstelbaar.
• Draaidebeideschroeveneenkleinstukjeloszodatdemotordooreenlichtekrachtinspanningkanworden
gedraaid.
Deafstandtussenhetrondselenhetaandrijftandwielmagniettekleinenniettegrootzijn,
aangezienandershetaandrijftandwielwordtbeschadigd.
Deafstandiscorrectingesteldwanneerdeankenvandetandwieleninelkaargrijpenende
aandrijvingkanwordengedraaidzonderdebenodigdekrachttevergroten.Controleerdebeves-
tigingvandemotorendepositievanhetrondselvandemotoraanhethoofdtandwielopnieuw
enopnieuwnadeeersteritten.
Verkeerde instellingen worden aangegeven door verhoogde slijtage van het motorrondsel/
hoofdtandwiel.
• Schroefdemotorvastalsdezezichindejuistepositiebevindt.
• Bevestignuderijregelaarinhetvoertuigchassis.Kieseenplaatsdiezovermogelijkvandeontvangerligt.
Derijregelaardientooknietdirectnaastdemotorteliggen.Zorgervoordatderodeengroeneled’sdieon-
derdedriemotoraansluitkabelszijngeïnstalleerd,nogsteedszichtbaarzijnwanneerzezijngeïnstalleerd.
• Verbinddekabelvanderijregelaarmetdievandemotor,letopeeneventueelaanwezigekleurcodering:
danisdevooruit-/achteruit-bewegingvandemotorincombinatiemetderijregelaarcorrect.
Alslaterblijktdatdedraairichtingvandemotoronjuistis(afhankelijkvandeaandrijvingvan
hetvoertuig)verwisseldangewoontweevandedrieaansluitingen.Demotordraaitdaninde
andererichting.
• Voordebevestigingvanderijregelaarkanbijv.klittenbandofdubbelzijdigplakbandwordengebruikt.
• Controleerdebevestigingsschroevenvandeventilatoroplekkage(controleerookregelmatignahetge-
bruikvanhetvoertuig).
Gebruiksaanwijzing
Modelauto borstelloos aandrijfset 1:8, 2200 KV
Bestelnr. 1600322
Doelmatig gebruik
Hetproduct bestaat uiteen elektronische rijregelaaren een borstellozemotor. Motor enrijregelaar zijn
waterafstotendenzijnbestemdvoordeinbouwinbussen,buggy’s,trucksofmonstertrucks.Derijregelaar
isontworpenvoordeaansluitingvantweeaccu’s(aansluitingvaneenafzonderlijkeaccuisalleenmogelijk
meteenkortsluitstekker,nietinbegrepen).
Hetprogrammerenvanderijregelaargebeurtviaeenprogrammeerknopentweeled’s.
Inverbandmetveiligheidennormeringzijngeenaanpassingenen/ofwijzigingenaanditproducttoegestaan.
Indienhetproductvooranderedoeleindenwordtgebruiktdandehiervoorbeschrevendoeleinden,kanhet
productwordenbeschadigd.Bovendienkanbijverkeerdgebruikeengevaarlijkesituatieontstaanmetals
gevolgbijvoorbeeldkortsluiting,brand,etc.Leesdegebruiksaanwijzingzorgvuldigdoorenbewaardeze
goed.Geefhetproductalleensamenmetdegebruiksaanwijzingdooraanderden.
Hetproductvoldoetaanallewettelijke,nationaleenEuropeserichtlijnen.Allevermeldebedrijfs-enproduct-
namenzijnhandelsmerkenvanderespectievelijkeeigenaren.Allerechtenvoorbehouden.
Omvang van de levering
• Rijregelaar
• Motor
• Gebruiksaanwijzing
Actuele gebruiksaanwijzingen
Downloaddemeestrecentegebruiksaanwijzingviadelinkwww.conrad.com/downloadsofscandeafge-
beeldeQR-Code.Volgdeinstructiesopdewebsite.
Verklaring van de symbolen
Hetsymboolmethetuitroeptekenineendriehoekwijstopbelangrijketipsindezegebruiksaan-
wijzingdiebeslistopgevolgdmoetenworden.
Hetpijl-symboolzietuwaarbijzonderetipsenaanwijzingenoverdebedieningwordengegeven.
Veiligheidsinstructies
Lees de gebruiksaanwijzing zorgvuldig door en let vooral op de veiligheidsinstructies.
Indien u de veiligheidsinstructies en de aanwijzingen voor een juiste bediening in deze
gebruiksaanwijzing niet opvolgt, kunnen wij niet aansprakelijk worden gesteld voor de
daardoor ontstane schade aan personen of voorwerpen. Bovendien vervalt in dergelijke
gevallen de aansprakelijkheid/garantie.
• Vanwegedeveiligheidendenormeringishetniettoegestaanditproductzelftemodiceren
en/ofaantepassen.Demonteerhetproductniet,hetbevatgeenonderdelendiedooruinte
stellenofteherstellenzijn.Bovendienvervaltdaardoordegarantie!
• Hetproductisgeenspeelgoed.Houdhetbuitenbereikvankinderen!
• Rijregelaarenmotorzijnwaterafstotend.Grotere hoeveelhedenwaterdoorlangere“ritten
onderwater”leidenechtertotvernietigingvandeventilator.Daarommoetdeventilatorvoor
“ritten door het water” worden gedemonteerd. Na het afronden van deze ritten moet de
rijregelaargrondiggereinigdwordenendeventilatorweergemonteerdworden.
• Ontkoppel de accu altijd van de rijregelaar als u deze niet nodig hebt. Bij kortstondige
onderbrekingenkanderijregelaarmetdeaan-/uitschakelaarwordengedeactiveerd.
• Schakel altijd eerst de zender in voordat u de rijregelaar met de accu verbindt en deze
inschakelt!
Voordatdezenderwordtuitgeschakeld,moeteerstderijregelaarwordenuitgeschakelden
eventueelvandeaccuwordenlosgekoppeld.
• De rijregelaar kan in combinatie met de meegeleverde motor voor NiMH/NiCd-batterijen
evenalsLiPo-accu’swordengebruikt.Hettoelaatbareaantallencellenenz.vindtuindetabel
inhethoofdstuk“Technischegegevens”.
• Gebruikderijregelaaralleenmeteenaccupack,nooitmeteentransformator.
• Afhankelijkvanhetgebruik(on-ofoff-road)endeondergrondwaaropwordtgereden(asfalt,
zand, gras) worden verschillende stroomsterkten gebruikt. Raadpleeg hiervoor beslist de
technische gegevens die in deze gebruiksaanwijzing staan. Als de limieten niet worden
gerespecteerd,kandemotoren/ofderijregelaarwordenvernietigd.Dewaarborg/garantie
komttevervallen!
• Zowel de motor als de rijregelaar worden tijdens het gebruik erg heet. Gevaar voor
brandwonden!
• Leteropdaterzich,alsuvoertuigengebruikt,geenlichaamsdelenofvoorwerpenindraaiende
delenbevinden.Gevaarvoorletsel!
• Sluitslechtséénenkeleborstellozemotoraanopderijregelaar.
• Deborstellozerijregelaarisnietgeschiktvoorgebruikmetconventioneleelektromotorenmet
tweeaansluitingen!
• Houdbijdeinbouweenzogrootmogelijkeafstandtussendeontvangerenrijregelaar/motor
omeenwederzijdsebeïnvloedingtevoorkomen.
• Legdeantennekabelvandeontvangernietparallelaandestroomvoerendekabels.
• Bundel de antennekabel van uw ontvangstinstallatie niet, maar gebruik bijvoorbeeld een
antennebuisjedatverticaaluithetvoertuigsteekt.
• Zetaltijdeerstdezenderaanenzetdestuurhendelvoordemotorregelingindeneutrale
stand(motoruit).Pasdaarnamagdesnelheidsregelaarmetdeaccu’swordenverbondenen
aanwordengezet.Gabijhetuitschakeleninomgekeerdevolgordetewerk;schakeleerstde
rijregelaaruitenontkoppeldezevandeaccuenzetvervolgensdezenderuit.
Belangrijk!
Debijhetsetmeegeleverderijregelaarisgeschiktvoorgebruikmeteen3-4-celligeLiPo-accu
(nominalespanning:11,1-14,8V)ofeen8-12-celligeNiMH-accu(nominalespanning:9,6-
14,4V).
Wanneerueenaccumetmeercellenopderijregelaaraansluit,wordenderijregelaaren/ofde
motorbeschadigd.Degarantiekomtdaarmeetevervallen!
Alsueenanderemotoraansluitopderijregelaardiegeschiktisvoormeercellen,moetude
grenswaardenvanderijregelaarinachtnemen,ziehoofdstuk“Technischegegevens”.
• Deaan-/uitschakelaarmetprogrammeerknopmoetzowordenaangebrachtdathijgemakkelijktebedie-
nenis.Voordebevestigingkanklittenbandofdubbelzijdigplakbandwordengebruikt.
• Zorgdatkabelsnietindraaiendeofbewegendedelenvanhetvoertuigkunnenkomen.Gebruikzonodig
kabelbindersomdekabelstexeren.
Aansluiting voor één of twee rij-accu’s
Modelvoertuigenopschaal1:8zijnafhankelijkvandefabrikantentypevoorzienvanéénoftweeaccuhou-
ders(erwordenbijvoorbeeldtweeaccuhoudersgebruikt,zodateenoptimaalzwaartepuntkanwordenbe-
reikt).
DerijregelaarbeschiktdaaromovertweeT-stekkersvooraansluitingvantweeidentiekerij-accu’s(bijv.twee
2-celligeLiPo-rij-accu’s.
Alsuslechtséénenkelerij-accugebruikt(bijv.eenLiPo-batterijmet3cellen),moeteenkortsluitstekker(niet
inbegrepen)opeenvandebeideT-stekkersvanderij-regelaarwordenaangesloten.DetweedeT-stekker
vanderijregelaarisdanbedoeldvooraansluitingopderij-accu.
WeradenaandekortsluitstekkerindeT-stekkertestekenmetdetweerodekabels.Deandere
T-stekkervanderijregelaarheeftvervolgensdejuistekleurcoderingvoorplus/+(rood)enmin/-
(zwart).
Kortsluitstekker maken
Maakeenkortsluitstekkerzoalsweergegevenindeafbeeldingrechts.
Leterhierbijopdatdesoldeerpunten(bijv.metkrimpkous)goedgeïsoleerdzijn.Hetbeno-
digdemateriaalisnietinbegrepenenmoetapartwordengekocht.
Bevestigdekabelvanderijregelaarinhetvoertuigopeendergelijkemanierdatdezeniet
indraaibareonderdelen(aandrijving)kankomen(gebruikbijvoorbeeldeenkabelbinder).
Programmering
a) Programmering van volgas en neutrale positie
Omdevolgaspositievoorvooruit/achteruitrijdenenneutraalteprogrammeren,gaatualsvolgttewerk:
• Zetdezenderaan,laatdegas-/remhendelindeneutraalstandstaan.Zetdetrimregelaarvoorderijfunc-
tieindemiddelstestand.VoorcomputerzendersmogengeenbewegingslimietenengeenABSworden
geprogrammeerd.Alsdeprogrammeringnietwerktzoalsgewenst,moetdebedieningsrichtingvoorde
gashendelwordeningesteldopReverse.
• Schakelderijregelaaruitensluiteenoftweerij-accu’saan.
Alsuslechtseenrij-accugebruikt,danmoeteenkortsluitstekker(nietinbegrepen,zieboven)op
eenvandetweeT-stekkersvanderijregelaarwordengestoken.
WeradenaandekortsluitstekkerindeT-stekkertestekenmetdetweerodekabels.Deandere
T-stekkerheeftvervolgensdejuistekleurcoderingvoorplus/+(rood)enmin/-(zwart).
• Houddesetup-knopingedruktenzetderijregelaaraan.Laatudeset-
knoponmiddellijklos,alsdeled(zieafbeeldingrechts)inderijregelaar
roodknippertendemotoreengeluidssignaallaathoren.
Hetgeluidssignaalwordtdooreenkorteaansturingvande
borstellozemotor veroorzaakt.Afhankelijkvan de motoris
hetgeluidssignaalechterheelzachtofniethoorbaarvooru.
Letdanophetknipperenvandeled’svanderijregelaar.
• Druknueenkeeropdeprogrammeerknop,terwijldegas-/remhendelin
deneutraalstandstaat.Deledopderijregelaarknipperteenmaalkort
groen.Demotorlaateengeluidssignaalhoren.
• Zetdegas-/remhendelindevolgasstandvoorvooruitrijden(trekdegas-/remhendelhelemaalnaarde
greep)enhoudhemdaarvast.Druknueenkeeropdeprogrammeerknop.Deledknipperttweemaal
groen.Demotorlaateengeluidssignaalhoren.Devolgaspositievoorvooruitrijdenwordtopgeslagen.
• Zetdegas-/remhendelindevolgasstandvoorachteruitrijden(duwdegas-/remhendelhelemaalwegvan
degreep)enhoudhemdaarvast.Druknueenkeeropdeprogrammeerknop.Deledknippertdriemaal
groen.Demotorlaateengeluidssignaalhoren.Devolgaspositievoorachteruitrijdenwordtopgeslagen.
• Laatdegas-/remhendelloszodatdezeindeneutraalstandstaat.Deledknippertdriemaalgroen.De
motorlaateengeluidssignaalhoren.Deprogrammeringvandeneutraalstandwordtopgeslagen.Motor
enrijregelaarzijnnaca.driesecondengereedvoorgebruik.Alsudaarnaderijregelaarweeraanzetisde
rijregelaarmetdebovenstaandeinstellingengereedvoorgebruik.
b) Programmeren van de speciale functies
Meteenoptioneel verkrijgbare programmeerkaartkunnenalle mogelijke instellingen vande
rijregelaarzeereenvoudiggeprogrammeerdworden.Deprogrammeerkaartwordthierbijaan
opdeventilatoraansluitingaangesloten(aansluitstekkervandeventilatorvooraferaftrekken).
Raadpleeghiervoordeaanwijzingenopwww.conrad.comopdeinternetsitevanhetproduct.
• Verbindderijregelaarmeteenrij-accu,drukopdeprogrammeerknop(ingedrukthouden!)enschakelde
rijregelaarin.Derodeledknippert.
Houddeprogrammeerknopingedrukttotdatdegroeneledknippert.
Nubentuophetprogrammeerniveauenkuntudehieronderbeschrevenmenupuntenprogrammeren.
De5menupuntenworden,zolangudeprogrammeerknopingedrukthoudt,ineeneindelozelus
weergegeven.
1xknipperenismenupunt1,2xknipperenismenupunt2enz.totenmetmenupunt5.Aanslui-
tendwordtweergestartmetmenupunt1.
Alshetgewenstemenupunt(1,2,3,4of5)isbereikt,laatudeprogrammeerknoplos.Ubevindt
zichnuinhetsubmenuvanhetgeselecteerdemenupunt.
Derodeledgeeftnudehuidigeinstellingvoorhetgeselecteerdemenupuntaan.
• Voordekeuzevandegewensteinstellinginhetsubmenu(ziebeschrijvingc)druktugewoonzovaakop
deprogrammeerknoptotderodeledenookdevolgordevanhetgeluiddegewensteinstellingaangeven.
Hoofdmenu Submenu
Instelling Groeneledknippert+geluidssignaal Rodeledknippert+geluidssignaal
1 1xkort 1xkort
2 2xkort 2xkort
3 3xkort 3xkort
4 4xkort 4xkort
5 1xlang 1xlang
6 1xlang+1xkort
7 1xlang+2xkort
8 1xlang+3xkort
9 1xlang+4xkort
• Alsudegewensteinstellingheeftgeselecteerdengeprogrammeerd,schakeltuderijregelaarvervolgens
uit.Deinstellingwordthierdooropgeslagen.Wiltuopnieuweenprogrammeringvaneenanderemenupunt
uitvoeren,danmoetuhetprogrammeerprocesopnieuwstarten.
c) Beschikbare programmeermogelijkheden
Menupunt 1 = rijmodus
Hierlegtuderijmodusvast(rijmodus#1=alleenvoorwaartsrijdenmetremmogelijk;2=vooruit-enachter-
uitrijdenmetremmogelijk;3=vooruit-enachteruitrijdenmogelijk).
Inrijmodus#1wordtbijdeomschakelingvanvooruitnaarremnietnaarachteruitrijdenomgeschakeldmaar
alleengeremd.Bijrijmodus#2wordtnietonmiddellijkmaarmeteenpauze(1xneutraalstandopzender)
naarachteruit rijden omgeschakeld. Beide rijmodizijn te prefereren, omdat zeanders dan rijmodus#3
bijdragenaanhetontzienvandetransmissie,wielenendeaccucapaciteit.
Menupunt 2 = motorrem
Alsdegashendelopdezendervandevoorwaartsepositienaardeneutralepositiewordtverplaatst,wordt
demotorremgeactiveerd.
Defunctiekomtovereenmetdemotorremvaneen“echte”auto,alsudevoetvanhetgaspedaalneemt,
maarnogniethetrempedaalintrapt.
Demotorremkaninachtfasenwordengeprogrammeerd.Hoehogerdeingesteldewaarde,destesterkeris
deremwerking.Devolgendewaardenkunnenwordeningesteld:
1=0%;2=5%;3=10%;4=20%;5=40%;6=60%;7=80%,8=100%
Menupunt 3 = onderspanningsherkenning
DeonderspanningsherkenningwordtaangebodenbijgebruikvanhetmodelmetLiPo-alsookNiMH-accu’s.
HetactiverenvandezefunctiewordtspeciaalaanbevolenvoorLiPo-accu’somschadelijkediepeontladin-
genvandeaccu’stevoorkomen.
DeinstellingswaardenvooreenLiPo-accuhebbenbetrekkingopeenspanningswaardeperaccucel.
Voorbeeld:Bijeeninstellingvan3,0V,zoueen2-celligeaccubijeenaccuspanningvan6,0V(2cellenx3,0
V=6,0V)deingesteldeonderspanningsgrensbereiken.Derijregelaarzounudemotoruitschakelenomeen
diepeontladingvandeaccutevoorkomen.
AlsueenNiMH-accugebruikt,wordthetaantal(LiPo)cellenberekendopbasisvandeaccuspanningdiede
rijregelaarmeetwanneerdezewordtingeschakeld.Wordtnahetinschakelenvanderijregelaareenspan-
ningvan9,0tot12,0Vherkend,vindtdeuitschakelingzoalsbijeen3-celligeLiPo-accuplaats.Wordteen
spanningonder9,0Vherkend,zalderijregelaardeuitschakelingzoalsbijeen2-celligeLiPo-accuuitvoeren.
Voorbeeld:Heeftueenvolledigopgeladen8-celligeNiMH-accumetca.11,2Vaccuspanningaangesloten
enisdeuitschakelspanningper(LiPo-)celop2,6Vingesteld,zalbijhetbereikenvan7,8Vaccuspanning
(3x2,6V=7,8V)deonderspanningsherkenningdemotoruitzetten.
Devolgendeinstelwaardenzijnmogelijk:
1=geenlaagspanningsbescherming;2=2,6V/cel;3=2,8V/cel;4=3,0V/cel;5=3,2V/cel,6=3,4V/cel
VoorLiPo-accu’sadviserenwijdeinstelling3,2V/cel.
De accuspanning wordt permanent gecontroleerd. Als een onderspanning langer dan twee
secondenwordt gedetecteerd, wordtde motor uitgeschakeld.De rode ledop de rijregelaar
knippertinditgevalengeeftdeuitschakelingdooronderspanning.Stopindatgevalmetrijden
enlaaddeaccuweervolledigop.
Menupunt 4 = startdynamiek
Metdezeinstellingkuntudestartdynamiekinnegenstappen(1-9)instellen:1=zacht;5=medium;9=
zeerhoog.
Hoehogerdeingesteldewaarde,hoeagressieverdemotorreageertopdestuuropdrachtenvandezender.
Hetisbelangrijkdatdeaccuhetvereistevermogenkanleveren(gebruikeenLiPo-accumeteenhogeC-
snelheid).Alsdemotorstottertophethoogsteniveauvanstartdynamiekendeaccunietleegis(ofkrachtig
genoeg),moetdeoverbrengingsverhoudingmogelijkwordengewijzigd.
Menupunt 5 = remwerking
Hiersteltuderemwerkinginalsudebedieningshendeltijdenshetvooruitrijdenopdezendernaarhet
achteruitrijden(resp.Rem)endienseindpuntbeweegt.
Devolgendewaardenkunnenwordeningesteld:1=25%;2=50%;3=75%;4=100%;5=remuitge-
schakeld.
Hoehogerdeingesteldewaarde,hoehogerderemwerking.Hoehogerderemwerkingingesteld
is,hoehogerisdebelastingvoordeoverbrengingendebanden.
d) Fabrieksinstellingen weer herstellen
Indien u bij een ingeschakeld rijregelaar de programmeerknop gedurende ca. drie seconden ingedrukt
houdt,knipperenderodeengroeneled’stegelijkertijd.Vervolgensknippertalleennogderodeledengeeft
hiermeeaandatdefabrieksinstellingenweerwerdenhersteld.
Metdezeresetnaardefabrieksinstellingenzijnallevorigeinstellingeninclusiefdeprogrammeringvande
neutralepositiegereset.
Vervolgensmoetubeginnendmetdeprogrammeringvandeneutraalstandderijregelaarvolledigopnieuw
programmeren.
Hiertoeschakeltuderijregelaaruitenbegintumethetherprogrammeren(zie“Programmeringvanvolgas
enneutralepositie”).
Verbinding met de ontvanger
Sluitdedriepoligestekkervanderijregelaaraanophetbetreffendekanaalvandeontvanger.Lethierbij
absoluutopdatdejuisteaansluitingopdeontvangerwordtgebruikt(ziegebruiksaanwijzingbijdeontvanger
resp.opdrukopdeontvanger).
Geel/wit/oranjekabel:besturingssignaal
Rodekabel:bedrijfsspanning
Bruin/zwartekabel:GND/min
DerijregelaarheefteenBEC.Hierdoorwordtdeontvangerviaderijregelaarrechtstreeksvanuit
derij-accuvanstroomvoorzien.WordthetBECalsstroomvoorzieningvandeontvangstinstal-
latiegebruikt,maggeenontvangerbatterijresp.geenontvangeraccuwordengebruikt!
Belangrijk!
MochtvoordegeïntegreerdeBECeenaparteontvangervoedingwordengebruikt,moetvande
driepoligeontvangerstekkervanderijregelaardemiddelste,rodekabelwordenonderbrokenen
geïsoleerd.Indienditnietinachtwordtgenomenwordtderijregelaaronherstelbaarbeschadigd!
Degarantiekomtdaarmeetevervallen!
Informatie over het gebruik
Belangrijk!
Debijhetsetmeegeleverderijregelaarisgeschiktvoorgebruikmeteen3-4-celligeLiPo-accu
(nominalespanning:11,1-14,8V)ofeen8-12-celligeNiMH-accu(nominalespanning:9,6-
14,4V).
Wanneerueenaccumetmeercellenopderijregelaaraansluit,wordenderijregelaaren/ofde
motorbeschadigd.Degarantiekomtdaarmeetevervallen!
Alsueenanderemotoraansluitopderijregelaardiegeschiktisvoormeercellen,moetude
grenswaardenvanderijregelaarinachtnemen,ziehoofdstuk“Technischegegevens”.
• Alsderijregelaarisingeschakeld,knippertdegroeneledinovereenstemmingmethetaantalcellenvan
deaangeslotenLiPo-accu(bijv.eenLiPo-accumet3cellen=3xknipperen).Uhoortevenveelgeluids-
signalenalshetaantalkerendatdeledknippert.Alsdaarnageenledbrandt,isderijregelaargereed
voorgebruik.
• Herkentderijregelaarnahetinschakeleneenabnormalespanningswaarde,zalderijregelaareenover-
eenkomstig waarschuwingssignaal afgeven (2 geluidssignalen, 1 seconde pauze, 2 geluidssignalen,
1secondepauze,enz.).
Controleerinditgevaldeaccu(spanning,laadtoestand)endestekkerverbindingentussenaccuenrij-
regelaar.
Herkentderijregelaarnahetinschakeleneendefectestuursignaalvandeontvanger,zalderodeledinde
rijregelaarmeteensnelritmeknipperen.
• Controleerdetrimmingvoordegashendel;resp.laatdegashendelbijhetinschakelenvanderijregelaar
indemiddenpositie(neutralepositie).
• Bijvooruitenachteruitrijdenresp.hetbetreffendestuursignaalvandezenderbrandtderodeled.Bij100%
volgasbijvooruitrijdenbrandtookdegroeneled.
Isondermenupunt5eenremwerkingvan100%ingesteld,danbrandtdegroeneledookbijgebruikvan
deremofbijhetachteruitrijdenkortstondig.
• Bijhetwisselentussenvooruit-en achteruit rijden (bij rijmodus#2) dient degashendel zichkort (ca.
2seconden)indeneutraalstandtebevinden.Alsdegashendeldirectvanvooruitnaarachteruitwordt
bewogen,wordtderemvanderijregelaargeactiveerd(voertuigrijdtNIETachteruit!).
• Alsderijfunctieofderemfunctietegenovergesteldisaandebewegingvandegashendelopdezender,
activeerdandeReverse-functieopdezenderofwisseltweevandedriemotorkabels.
• Defunctievandeventilatormoetvóórennaelkeritwordengecontroleerd.Ditisvooralbelangrijkalshet
voertuigmetwaterinaanrakingisgekomen.Ingevalvantwijfelmoetdeventilatorwordengedemonteerd
engereinigd.
• Derijregelaarschakeltbijeenovertemperatuurvanderijregelaar(bijmeerdan+105°C)omveiligheids-
redenendemotoruit.Inditgevalknippertdegroeneledinderijregelaar.Stelinditgevalhetgebruik
onmiddellijkinencontroleerinditgevalbijvoorbeelddeverhoudingtussendeaandrijvingendefunctie
vandeventilatoropderijregelaar.
• Herkentderijregelaartijdenshetrijdengedurendelangerdan0,2secondengeensignaalvoordetoeren-
talregeling,wordtdemotoruitgeschakeld.Controleerinditgevaldepositievandeontvangendeantenne,
deverbindingtussenderijregelaarendeontvangerendebatterijenvandezender.
Stoppen met gebruik
Schakeleerstderijregelaaruit(schakelaarindestand“OFF“).Ontkoppelvervolgensderij-accu(resp.beide
rij-accu’s)vanderijregelaar.Zetpasdandezenderuit.
Afvoer
Elektronischeapparatenzijnrecyclebarestoffenenhorennietbijhethuisvuil.Voerhetproduct
aanheteindevanzijnlevensduurvolgensdegeldendewettelijkebepalingenaf.
Technische gegevens
Belangrijk!
Debijhetsetmeegeleverderijregelaarisgeschiktvoorgebruikmeteen3-4-celligeLiPo-accu
(nominalespanning:11,1-14,8V)ofeen8-12-celligeNiMH-accu(nominalespanning:9,6-
14,4V).
a) Rijregelaar
AantalNiMH-cellen 8-12(9-16,8V)
AantalcellenLiPo 3-4(9-16,8V)
Onderspanningsherkenningvoor
LiPo
2,6V/2,8V/3,0V/3,2V/3,4Vpercel/uitschakelbaar
Continustroom(max.5min.) 100A
Stroom(max.1sec.) 650A
SBEC(geschakeld) 6V/DC,5A
Ventilator 6V/DC
Uitschakelingbijovertemperatuur ja(bij+105°C)
Max.KVvandemotor(onroad,3S) <=4000
Max.KVvandemotor(onroad,4S) <=3000
Max.KVvandemotor(offroad,3S) <=3000
Max.KVvandemotor(offroad,4S) <=2400
Geschiktemotorgrootte 4068of4074
Stekkersysteemvoormotor 4mmverguldecontacten
Stekkersysteemvoorontvanger JR
Afmetingen(lxbxh) 59,5x48x42mm
Gewichtmetkabelca. 173g
b) Motor
AantalNiMH-cellen 8-18
AantalcellenLiPo 3-6
Stroom(duur) max.80A
Vermogen(continu) max.1700W
Stroom(kortstondig<10s) max.120A
Vermogen(kortstondig<10s) max.2600W
Continustroombij3S 80A(888W)
Continustroombij4S 80A(1184W)
Continustroombij5S 80A(1480W)
Continustroombij6S 76A(1687W)
OmwentelingenperVolt(KV) 2200
Aantalpolen 4
Aantalturns 2
Stekkersysteem 4mmverguldecontacten
Asdiameter 5mm
Bruikbaregolengte ca.18mm
Afmetingen:(Øxl) 40x74mm
Gewichtmetkabelca. 384g
DitiseenpublicatievanConradElectronicSE,Klaus-Conrad-Str.1,D-92240Hirschau(www.conrad.com).
Allerechten,vertalinginbegrepen,voorbehouden.Reproductiesvanwelkeaarddanook,bijvoorbeeldfotokopie,microverlmingofderegistratie
inelektronischegegevensverwerkingsapparatuur,vereisendeschriftelijketoestemmingvandeuitgever.Nadruk,ookvanuittreksels,verboden.
Depublicatievoldoetaandetechnischestandbijhetindrukbezorgen.
©Copyright2018byConradElectronicSE. 1600322_V2_0618_02_VTP_m_nl
1/12