Reely 1456606, 1456607 Handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Reely 1456606 Handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
• Controleerhetfunctionerenvandeventilatorbijelkeingebruikname,blokkeerdeventilator
niet,verwijderstofenvuilvandeventilator,datzichbijv.doorhetgebruikvanhetvoertuig
opgehooptheeft.
• Voorkom dat de aandrijving wordt geblokkeerd. De stromen die hieruit ontstaan kunnen
schadeaandemotoren/ofderijregelaartoebrengen.
• Controleerofdeaandrijfstangsoepellooptenregelmatigwordtonderhouden.
• Controleerhetvoertuigenderijregelaar/motoropbeschadigingen.Gebruikhetvoertuigresp.
derijregelaar/motornietmeerindienubeschadigingenvaststelt.
• Voordatdeaccuopgeladenwordt,dientdezevanderijregelaarlosgekoppeldteworden.
• Behandelhetproductvoorzichtig;doorstoten,schokkenofeenval-zelfsvangeringehoogte
-kanhetbeschadigdraken.
• Laathetverpakkingsmateriaalnietrondslingeren,ditkanvoorkinderengevaarlijkspeelgoed
zijn.
• Raadpleeg a.u.b. een vakman als u vragen hebt over de werking, de veiligheid of het
aansluitenvanhetproduct.
• Laat werkzaamheden in de sfeer van onderhoud, aanpassingen en herstel of reparatie
uitsluitenduitvoerendooreenvakmanofineengespecialiseerdewerkplaats.
• Mochtunogvragenhebbendienietindezegebruiksaanwijzingwordenbeantwoord,neem
dancontactopmetonzetechnischeklantenserviceofanderespecialisten.
Montage
• Wanneerhetproductalsvervangingvaneenbestaanderijregelaar/motorwordtgebruikt,dientueerstde
ouderijregelaarenmotoruituwmodelteverwijderen.
• Monteereenvoorhetaandrijftandwielalsookvoordeasdiametervandenieuwemotorgeschiktrondsel
opdeaandrijfasvandebrushless-motor.Doorgaanswordthetrondselmeteenstifttapbevestigd.
Let op!
Zorgdatdestifttappreciesopdeafgeschuindekantvandeaandrijfas
vandemotorligtendaarwordtvastgeschroefd(zieafbeeldingrechts,
zonderhettandwiel),andersgaathetrondselergsnelloszitten.
Deexactepositievanhetrondselopdeaandrijfasmoetnademontagevandemotorworden
bepaald.Daarommoethetrondselineersteinstantieslechtslichtwordenvastgeschroefd.
• Bouwdemotorinuwvoertuiginenschroefdezevast.Gebruikslechtsgeschikteschroeven,dieniette
verindemotorkunnenbinnendringen.Controleernademontageabsoluut,ofderotorindemotorzich
soepellaatdraaienendatgeenaanloopgeluidentehorenzijn.Alshiernietopwordtgeletdankande
motorbeschadigdraken,metverliesvanwaarborg/garantie!
Deafstandtussenrondselenaandrijftandwielwordtlateringesteldenisopditmomentnogniet
vanbelang.
• Controleernuofhetrondselpreciestegenhetaandrijftandwielkomtteliggenenniet
naardezijkantisverschoven.
Let op!
Denauwkeurigepositievanhetrondseltegenhetaandrijftandwielisergbe-
langrijk.Hetmagdusnietnaardezijkantzijnverschovenaangezienhierdoor
hetaandrijftandwielbeschadigdraakt(dekrachtoverbrengingvindtplaatsvia
eenkleineroppervlak).
• Corrigeerdemontagepositievanhetrondselopdeaandrijfas,daartoemoetevt.demotorweeruitge-
bouwdworden.
Paswanneerhetrondselpreciesparalleltegenhetaandrijftandwielligt,dientdestifttapinhet
rondselvasttewordenaangedraaid.Debevestigingsschroevenvanhetmotorrondselmoetmet
eenschroefdraadborgmiddeltegenloslatengezekerdworden.
• Nadejuistemontagevanhetrondselopdeaandrijfasvandemotordientnudejuisteafstandtussen
rondselenaandrijftandwieltewordeningesteld.
Meestalis bij de motorbevestigingeen van de beidebevestigingsgaten rond, het anderelangwerpig.
Zoisdemotorviadeschroefinhetrondegatvastgemaaktenmetdeschroefinhetlangwerpigegat
verstelbaar.
• Draaidebeideschroeveneenkleinstukjeloszodatdemotordooreenlichtekrachtinspanningkanworden
gedraaid.
Deafstandtussenhetrondselenhetaandrijftandwielmagniettekleinenniettegrootzijn,
aangezienandershetaandrijftandwielwordtbeschadigd.
Deafstandiscorrectingesteldalsdezijkantenvandetandwielenvolinelkaargrijpenende
aandrijvingzichzondergroterekrachtsinspanninglaatdraaien.Controleernadeeersteritten
altijdweerdebevestigingvandemotorendepositievanhetmotorrondseltenopzichtevanhet
hoofdtandwiel.
Foutieveinstellinglijdentotverhoogdeslijtagevanhetmotorrondsel/hoofdtandwiel.
• Schroefdemotorvastalshijindejuistepositieis.
• Bevestignuderijregelaarinhetvoertuigchassis.Kieseenplaatsdiezovermogelijkvandeontvanger
ligt.Derijregelaardientooknietdirectnaastdemotorteliggen.Letuerhierbijop,datdeonderstehelft
vandedriemotoraansluitkabelsmetdeingebouwderodeengroeneLEDiningebouwdetoestandnog
zichtbaarzijn.
• Verbinddekabelvanderegelaarmetdievandemotor,letopeeneventueelaanwezigekleurcodering;
daarmeeisdevooruit/achteruitbewegingvandemotorinrelatietotderijregelaarcorrect.
Indienlaterdedraairichtingvandemotorverkeerdis(afhankelijkvandetransmissievanhet
voertuig),wisseldangewoondetweemotoraansluitingenom.Demotordraaitvervolgensinde
andererichting.
• Voordebevestigingvanderijregelaarkanbijv.klittenbandofdubbelzijdigplakbandwordengebruikt.
• Controleerofdevierbevestigingsschroevenvandeventilatorgoedvastzitten(controleerdezeookregel-
matignagebruikvanhetvoertuig).
Belangrijk!
Debijdesethorendemotorisuitsluitendvoorhetgebruikvaneen2-celligeLiPo-accu(nominale
spanning7,4V)ofeen4-6-celligeNiMH-accu(nominalespanning4,8-7,2V)geschikt.
Alsudeaccumetmeercellenaanderijregelaaraansluit,raaktderijregelaaren/ofdemotor
beschadigd.Verliesvandewaarborg/garantie!
Alsueenanderemotoraanderijregelaaraansluitdievoormeercellengeschiktis,letdan
absoluutopdeomwentelingenvandemotor,zietabel.Bovendiendientudeventilatoropde
rijregelaardooreenandereversietevervangendiemethogerespanningenkanwerken.Bijhet
nietinachtnemendreigtschadeaandeventilatoren/ofrijregelaar!Verliesvandewaarborg/
garantie!
Gebruiksaanwijzing
Motor-regelaar-combinatie
Bestelnr. 1456606 (Offroad)
Bestelnr. 1456607 (Onroad)
Beoogd gebruik
Hetproductbestaatuiteenelektronischerijregelaareneenbrushless-motor.Motorenrijregelaarzijnspat-
waterbestendig.
Afhankelijkvandeversiedienthetproductvoordeinbouwinmonstertrucks,truggy'sofmodelautocircuit-
voertuigen.
DeprogrammeringvanderijregelaarvindtplaatsviaeenprogrammeertoetsentweeLEDs.
Omveiligheids-envergunningsredenenishetombouwenen/ofveranderenvanhetproductniettoegestaan.
Alsuhetproductvooranderedoeleindengebruiktdanhiervoorbeschreven,kanhetbeschadigdraken.
Bovendienkanonjuistgebruikgevarenzoalskortsluiting,brand,etc.veroorzaken.Leesdegebruiksaanwij-
zingnauwkeurigenbewaarzegoed.Geefhetproductuitsluitendsamenmetdegebruiksaanwijzingdoor
aanderden.
Hetproductvoldoetaan de nationale enEuropesewettelijkevoorschriften.Alle voorkomende rma- en
productnamenzijnhandelsmerkenvandebetreffendeeigenaren.Allerechtenvoorbehouden.
Omvang van de levering
• Rijregelaar
• Motor
• Gebruiksaanwijzing
Actuele gebruiksaanwijzingen
UkuntdeactuelegebruiksaanwijzingeninuwPCinlezenviawww.conrad.com/downloadsofdoordege-
toondeQR-codetescannen.Volgdeinstructiesopdegenoemdeinternetsiteop.
Verklaring van de symbolen
Hetsymboolmethetuitroeptekenineendriehoekwijstopbelangrijkeinstructiesindezege-
bruiksaanwijzingdieuinelkgevalmoetopvolgen.
Hetpijl-symbooltreftuaanbijbijzonderetipsofinstructiesvoordebediening.
Veiligheidsaanwijzingen
Lees de gebruiksaanwijzing nauwkeurig door en let vooral op de veiligheidsinstructies.
Indien u de veiligheidsaanwijzingen en de informatie over het juiste gebruik in deze ge-
bruiksaanwijzing niet opvolgt, dan zijn wij niet aansprakelijk voor daaruit voortvloeiend(e)
letsel/materiële schade. Bovendien vervalt in dergelijke gevallen de waarborg/garantie.
• Omveiligheids-en vergunningsredenen isheteigenmachtig ombouwen en/of veranderen
vanhetproductniettoegestaan.Demonteerhetproductniet,erzijngeenonderdeleninde
behuizingdiedooruingesteldofonderhoudendienenteworden.Hierdoorvervaltbovendien
dewaarborg/garantie!
• Hetproductisgeenspeelgoed,houdhetbuitenbereikvankinderen!
• Rijregelaar en motor zijn spatwaterbestendig. Grotere hoeveelheden water tijdens lang
„onderwaterrijden“leidtechtertotschadeaandemotoren/ofderijregelaar.
• Haaldeaccualtijdvanderijregelaarafwanneerderijregelaarnietnodigis.Bijkortepauzes
kanderijregelaarviadeaan/uit-schakelaarwordenuitgezet.
• Schakelaltijdeerstdezenderinvoordatuderijregelaarmetdeaccuverbindteninschakelt!
Voordatdezenderuitgeschakeldwordt,moeteerstderijregelaaruitgeschakeldwordenen
eventueelvandeacculosgekoppeldworden.
• DerijregelaarkaninverbindingmetdemeegeleverdemotormetNiMH/NiCd-accu'salsook
metLiPo-accu'sgebruiktworden.Hettoegelatenaantalcellenenz.vindtuindetabelinhet
hoofdstuk„Technischegegevens“.
• Gebruikderijregelaaralleenmeteenaccupak,maarnooitviahetlichtnet.
• Afhankelijkvanhetbeoogdedoel(on-danweloff-the-road)enondergrondvanhetparcours
(asfalt, zand, gras) moet rekening worden gehouden met verschillend stroomverbruik
bij de werking. Houd hierbij absoluut rekening met de technische gegevens van deze
gebruiksaanwijzing.Bijhetnietinachtnemenvandegrenswaardenraaktevt.demotoren/of
derijregelaarbeschadigd.Verliesvanwaarborg/garantie!
• Zowel de motor als ook de rijregelaar en de accu worden tijdens het gebruik erg heet.
Verbrandingsgevaar!
• Leteropdatzichbijhetomgaanmetdedevoertuigennooitlichaamsdelenofvoorwerpenin
dedraaiendeonderdelenbevinden.Letselgevaar!
• Sluitslechtséénenkelebrushlessmotoropderijregelaaraan.
• Debrushless-rijregelaarisnietgeschiktvoorgewoneelektromotorenmettweeaansluitingen!
• Houdbijdeinbouweenzogrootmogelijkeafstandtussendeontvangerenrijregelaar/motor
aanomeenwederzijdsebeïnvloedingtevoorkomen.
• Legdeantennekabelvandeontvangernietparallelaandestroomvoerendekabels.
• Bundel de antenneleiding van uw ontvangstinstallatie niet, maar gebruik bijv. een
antennestaafjedatloodrechtophetvoertuigovereindstaat.
• Zet altijd eerst de zender aan en zet de hendel voor de motorregeling in de neutrale
stand(motoruit).Pasdaarnakanderijregelaarmeteenaccupakwordenaangeslotenen
ingeschakeld.Bij het uitschakelen dient in omgekeerde volgorde te werkgegaanworden;
eerst de rijregelaar uitschakelen en van de accu loskoppelen en daarna pas de zender
uitschakelen.
• Bijgebruikvanhetmodelmoetvoorvoldoendekoelingvanderijregelaarendemotorgezorgd
worden.Dekhetkoellichaamendeventilatorvanderijregelaarnooitaf!
• Deaan/uit-schakelaarmetprogrammeertoetsdientzotewordenaangebrachtdatdezegemakkelijkkan
wordenbediend.Voordebevestigingkanklittenbandofdubbelzijdigplakbandwordengebruikt.
• Zorgdatkabelsnietindraaiendeofbewegendedelenvanhetvoertuigkunnenkomen.Gebruikvoorhet
vastmakenbijvoorbeeldkabelbinders.
Programmeren
a) Programmeren van vol vermogen- en neutraalstand
Omdevol-vermogen-standvoordevooruit/achteruitrijrichtingendeneutraalstandteprogrammeren,gaat
ualsvolgttewerk:
• Schakeldezenderin,laatdegas-/remhendelindeneutraalstand.Steldetrimregelaarvoorderijfunctiein
demiddelstestand.BijhetzendenmetdecomputermogengeenwegafrasteringenzijnenookgeenABS
geprogrammeerdzijn.Alsdeprogrammeringnietnaarwensfunctioneert,danmoetdestuurrichtingvoor
degashendelopreversegezetworden.
• Schakelderijregelaaruitensluitvervolgensderij-accuaan.
• Houdde set-uptoetsingedrukt en schakel de rijregelaar in. Laatde
set-uptoetsonmiddellijklosalsdeLED(zieafbeeldingrechts)opde
rijregelaarroodknippertendemotoreengeluidssignaalafgeeft.
Het geluidssignaal wordt door een korte sturing van de
brushless-motor gegenereerd.Afhankelijk van de motor is
ditgeluidssignaalechterslechtszeerzachtresp.vooruniet
hoorbaar.LetudanopdeweergavevandeLEDsopderijre-
gelaar.
• Druknueenmaalopdeprogrammeertoets,terwijldegas-/remhendel
zichindeneutraalstandbevindt.DeLEDop derijregelaarknippert
eenmaalkortgroen.Demotorgeefteengeluidssignaalaf.
• Beweegdegas-/remhendelindevol-vermogenstandvoordevooruitrijrichting(gas-/remhendelhelemaal
naardegreeptoetrekken)enhoudhemdaarvast.Druknueenmaalopdeprogrammeertoets.DeLED
knipperttweemaalgroen.Demotorgeefteengeluidssignaalaf.Devol-vermogenstandvooruitrijdenis
opgeslagen.
• Beweegdegas-/remhendelindevol-vermogenstandvoordeachteruitrijrichting(gas-/remhendelhele-
maalvandegreepafnaarvoorduwen)enhoudhemdaarvast.Druknueenmaalopdeprogrammeer-
toets.DeLEDknipperttweemaalgroen.Demotorgeefteengeluidssignaalaf.Devol-vermogenstand
voorachteruitrijdenisopgeslagen.
• Laatnudegas/rem-hendelloszodatdezeindeneutraalstandstaat.DeLEDknipperttweemaalgroen.
Demotorgeefteengeluidssignaalaf.Deprogrammeringvandeneutraalstandisopgeslagen.Motoren
rijrelaarzijnnaca.driesecondenbedrijfsklaar.Alsunuderijregelaaropnieuwinschakelt,isderijregelaar
metdehierboveningegeveninstellingenbedrijfsklaar.
b) Programmeren van de speciale functies
Meteenoptioneel verkrijgbare programmeerkaartkunnenalle mogelijke instellingen vande
rijregelaarzeereenvoudiggeprogrammeerdworden.Letudaarbijopdeinstructiesonderwww.
conrad.comopdeinternetpaginavanhetproduct.
• Verbindderijregelaarmeteenrij-accu,drukdeprogrammeertoetsin(ingedrukthouden!)enschakelde
rijregelaarin.DerodeLEDknippert.
HouddeprogrammeertoetsnetzolangingedrukttotdegroeneLEDknippert.
Nubentuindeprogrammeeromgevingenkunnendehiernavolgendebeschrevenmenupuntengepro-
grammeerdworden.
De5menupuntenwordenineeneindelozelusweergegeven.
1xknipperenismenupunt1,2xknipperenismenupunt2enz.totenmetmenupunt5.Daarna
wordtweermetmenupunt1begonnen.
Alshetgewenstemenupunt(1,2,3,4of5)isbereikt,danlaatudeprogrammeertoetslos.U
bevindtzichnuinhetsubmenuvanhetgeselecteerdemenupunt.
DerodeLEDgeeftunudeactueleinstellingvanhetgeselecteerdemenupunt.
• Terselectievandegewensteinstellingvanhetsubmenu(beschrijvingziec)druktugewoonzolangde
programmeertoetsin,totderodeLEDenookdetoonvolgordedegewensteinstellingaangeven.
Instelling RodeLEDknippert+geluidssignaal
1 1xkort
2 2xkort
3 3xkort
4 4xkort
5 1xlang
6 1xlang+1xkort
7 1xlang+2xkort
8 1xlang+3xkort
• Alsudegewensteinstellinggeselecteerdengeprogrammeerdheeft,danschakeltudaarnaderijregelaar
uit.Deinstellingwordthiermeeopgeslagen.Alsuopnieuweenprogrammeringvaneenandermenupunt
wiltdoorvoeren,danmoetudeprogrammeervolgordeopnieuwstarten.
c) Beschikbare programmeermogelijkheden
Menupunt 1 = rijmodus
Hierlegtuderijmodusvast(1=alleenvooruitruidenmogelijk;2=vooruitenachteruitrijdenmogelijk).
Bijhetomschakelenvanvooruitnaarachteruitrijdenwordtnietmeteenmaarmeteenpauzeomgeschakeld
omdeaandrijving,wielenendeaccucapaciteitteontzien.
Menupunt 2 = motorrem
Alsde gashendel op de zendervandevooruitstandindeneutraalstandwordt gebracht, dan wordt de
motorremgeactiveerd.
Defunctielijktopdemotorremvaneen„echte“auto,alsudevoetvanhetgaspedaalhaalt,maarnogniet
hetrempedaalindrukt.
Demotorremkaninachttrappenwordengeprogrammeerd.Hoehogerdeingesteldewaarde,hoesterkerde
remwerkingis.Devolgendewaardenkunneningesteldworden:
1=0%;2=5%;3=10%;4=15%;5=20%;6=25%;7=30%,8=40%
Menupunt 3 = herkenning onderspanning
DeherkenningvandeonderspanningisbijaandrijvingvanzowelhetmodelmetLiPoalsookdeNiMH-ac-
cu'svoorhanden.DeactiveringvandezefunctiewordtspeciaalvoorLiPo-accu'saanbevolen,omschadelijke
diepontladingenvandeaccu'stevermijden.
DeinstelwaardenbaserenzichbijeenLiPo-accuopeenspanningswaardeperaccucel.
Voorbeeld:Bijeeninstellingvan3,0Vwordtbijeen2-celligeaccubijeenaccuspanningvan6,0V(2cellenx
3,0V=6,0V)deingesteldeonderspanningsherkenningbereikt.Derijregelaarzalnudemotoruitschakelen,
omeendiepontladingvandeaccutevermijden.
AlsueenNiMH-accugebruiktdanisdeberekeningvanhetaantal(LiPo-)cellenopgrondvandeaccuspan-
ningdiederijregelaarbijhetinschakelenmist.Alsnahetinschakelenvanderijregelaareenspanningvan
9,0tot12,0Vgedetecteerd,danzaldeuitschakelingzoalsbijeen3-celligeLiPo-accuplaatsvinden.Als
eenspanningvanminderdan9,0Vwordtgedetecteerd,danzalderijregelaardeuitschakelingalsbijeen
2-celligeLiPo-accudoorvoeren.
Voorbeeld:Alsueenvolgeladen6-celligeNiMH-accuvanca.8,4Vaccuspanningaangeslotenheeften
deuitschakelspanningper(LiPo-)celop2,6Vingesteld,danzalbijhetbereikenvan5,2Vaccuspanning
(2x2,6V=5,2V)deonderspanningsherkenningdemotoruitschakelen.
Devolgendeinstelwaardenzijnmogelijk:
1=geenonderspanningsbescherming;2=2,6V/cel;3=2,8V/cel;4=3,0V/cel;5=3,2V/cel,6=3,4V/cel
VoorLiPo-accu'sbevelenwedeinstellingvan3,2V/celaan.
Deaccuspanningwordtpermanentindegatengehouden.Ookalseenonderspanningslechts
kortdurendwordtgedetecteerd,danwordtgedurendetweesecondenhetvermogenmet50%
gereduceerd.Nanogmaals10secondenwordtdemotoruitgeschakeld.AlsbijeenLiPo-accu
despanningpercellagerisdan3,5V,dankanderijregelaarnietmeergeactiveerdworden.
Beëindiginditgevalhetrijdenenlaaddeaccuweervolledigop.
Menupunt 4 = opstartdynamiek
Metdezeinstellingkuntudeopstartdynamiekinstellen.1=kalm;2=middel;3=hoog;4=zeerhoog.
Hoehoger de ingesteldewaarde is, hoe agressiever demotor op destuuraanwijzingen van dezender
reageert.Belangrijkhierbijisdatdeaccudehiervoorbenodigdestroomkanleveren(LiPo-accumethoge
C-rategebruiken).Alsdemotoropdehoogstestandvandeopstartdynamiek„stottert“endeaccunietleeg
is(resp.genoegvermogenheeft),dandienteventueeldeaandrijvingsoverbrengingveranderdteworden.
Menupunt 5 = remwerking
Hiersteltuderemwerkingin,wanneeruvanuitdevooruitrichtingvandestuurhendelopdezendernaarde
achteruit(resp.rem)vanzijneindpuntbeweegt.
Devolgendewaardenkunneningesteldworden:1=25%;2=50%;3=75%;4=100%.
Hoehogerdeingesteldewaarde,destesterkerisderemwerking.Hoehogerderemwerking
ingesteldis,destehogerisdebelastingvoordeaandrijvingendebanden.
d) Fabrieksinstellingen weer herstellen
Alsubijingeschakelderijregelaardeprogrammeertoetsgedurendeca.driesecondeningedrukthoudt,dan
knipperenderodeengroeneLEDgelijktijdig.VervolgensknippertslechtsderodeLEDengeefthiermeeaan
datdefabrieksinstellingweerhersteldis.
Metditterugzettenopdefabrieksinstellingwordenalleinstellingentotdantoeaansluitendopdeprogram-
meringvandeneutraalstandteruggezet.
Vervolgensmoetu,tebeginnenmetdeprogrammeringvandeneutraalstand,derijregelaarcompleetop-
nieuwprogrammeren.
Schakelhiervoorderijregelaaruitenbeginmetdeherprogrammering(zie„Programmerenvanvolvermo-
gen-enneutraalstand“).
Aansluiting op de ontvanger
Sluitdedriepoligestekkervanderijregelaaraanophetbetreffendekanaalvandeontvanger.Lethierbij
absoluutopdatdejuisteaansluitingopdeontvangerwordtgebruikt(ziegebruiksaanwijzingbijdeontvanger
resp.opdrukopdeontvanger).
Geel/wit/oranjeleiding:Besturingssignaal
Rodeleiding:Bedrijfsspanning
Bruin/zwarteleiding:GND/min
DerijregelaarbeschiktovereenBEC.Hierdoorwordtdeontvangerrechtstreeksviaderijrege-
laarvanderij-accuvanstroomvoorzien.AlsdeBECalsstroomvoorzieningvandeontvang-
installatiewordtgebruikt,danmaggeenontvangerbatterijresp.geenontvangeraccugebruikt
worden!
Belangrijk!
MochtvoordeontvangerinplaatsvandeingebouwdeBECeenseparatestroomvoorziening
wordengebruikt,dandientdemiddelste,rodedraadvandedriepoligeontvangerstekkervande
rijregelaartewordenonderbrokenengeïsoleerd.Indienditnietinachtwordtgenomendanraakt
derijregelaaronherstelbaarbeschadigd!Verliesvandewaarborg/garantie!
Informatie over het gebruik
Belangrijk!
Debijdesethorendemotorisuitsluitendvoorhetgebruikvaneen2-celligeLiPo-accu(nominale
spanning7,4V)ofeen4-6-celligeNiMH-accu(nominalespanning4,8-7,2V)geschikt.
Alsudeaccumetmeercellenaanderijregelaaraansluit,raaktderijregelaaren/ofdemotor
beschadigd.Verliesvandewaarborg/garantie!
Alsueenanderemotoraanderijregelaaraansluitdievoormeercellengeschiktis,letdan
absoluutopdeomwentelingenvandemotor,zietabel.Bovendiendientudeventilatoropde
rijregelaardooreenandereversietevervangendiemethogerespanningenkanwerken.Bijhet
nietinachtnemendreigtschadeaandeventilatoren/ofrijregelaar!Verliesvandewaarborg/
garantie!
• AlsderijregelaaringeschakeldwordtdanknippertdegroeneLEDovereenkomstighetaantalcellenvan
deaangeslotenLiPo-accu(bijv.2-celligeLiPo-accu=2xblinken).Erklinkteenaantalgeluidssignalenge-
lijkaanhetaantalknipperingenvandeLED.AlsdaarnageenLEDoplicht,isderijregelaarbedrijfsgereed.
• Alsderijregelaarnahetinschakeleneenongewonespanningswaardedetecteert,danzalderijregelaar
eenovereenkomstigwaarschuwingssignaalafgeven(2pieptonen,1secondepauze,2pieptonen,1se-
condepauzeenz.).
Controleerinditgevaldeaccu(spanning,laadsituatie)endestekkerverbindingentussenaccuenrijre-
gelaar.
• Alsderijregelaarnahetinschakeleneenverkeerdstuursignaalvandeontvangerdetecteert,danzalde
rijregelaareenovereenkomstigwaarschuwingssignaalafgeven(1pieptoon,2secondenpauze,1piep-
toon,2secondenpauzeenz.).
Controleerdetrimregelaarvoordegashendel;resp.laatdegashendelbijhetinschakelenvanderijrege-
laarindemiddelstestandstaan(neutraalstand).
• Bijvooruitenachteruitrijdenresp.vanhetbetreffendestuursignaalvandezenderlichtderodeLEDop.
Bij100%volvermogenopvooruitrijdenlichtdaarenbovenookdegroeneLEDop.
Alsondermenupunt5eenremwerkingvan100%isingesteld,danlichtdegroeneLEDookhierkortdu-
rendop.
• Bijhetwisselentussenvooruit-enachteruitrijdendientdegashendelzichkort(ca.2seconden)inde
neutraalstandtebevinden.Alsdehendeldirectvanvooruit-naarachteruitrijdenwordtgezet,wordtderem
vanderijregelaargeactiveerd(hetvoertuiggaatNIETachteruit!).
• Inhetgevaldatderijfunctieofderemfunctietegenovergesteldisaandebewegingvandegashendelop
dezender,danactiveertudereverse-functieopdezenderresp.verwisseltunaarbelieventweevande
driemotorkabels.
• Alsderijregelaardooreen3-celligeLiPo-accu(of7-9-celligeNiMH-accu)aangedrevenwordt,danmoet
devantevorengemonteerdeventilatordooreenhoogspannings-variantvervangenworden(zieoptioneel
toebehorenopdewebsitevanhetproduct).Bijhetnietinachtnemendreigtschadeaandeventilatoren/
ofrijregelaar!Verliesvandewaarborg/garantie!
• Hetfunctionerenvandeventilatormoetvoorennaelkeritgecontroleerdworden.Datgeldtinhetbijzonder
alshetvoertuigmetwaterinaanrakingisgekomen.Ingevalvantwijfelmoetdeventilatorgedemonteerd
engereinigdworden.
• Derijregelaarschakeltbijoververhittingvanderijregelaaromveiligheidsredenendemotoruit.Schakelin
ditgevalderij-aandrijvingonmiddellijkinencontroleerinditgevalbijv.deoverbrengingvandeaandrijving
enhetfunctionerenvandeventilatoropderijregelaar.
• Alsderijregelaartijdenshetrijdenlangerdan0,2secondengeensignaalvoordetoerentalregelingde-
tecteert,wordtdemotoruitgeschakeld.Controleerinditgevaldepositievandeontvangstantenne,de
verbindingtussenderijregelaarenontvangerendebatterijenvandezender.
Stoppen
Schakeleerstderijregelaaruit(schakelaarindestand„OFF“zetten).Koppeldaarnadeacculosvande
rijregelaar.Schakelpasdaarnadezenderuit.
Verwijdering
Elektronischwerkendetoestellenbevattenwaardevollematerialenenhorennietbijhethuis-
houdelijkafval.Verwijderhetproductaanheteindevanzijnlevensduurconformdegeldende
wettelijkebepalingen.
Technische specicaties
Belangrijk!
Debijdesethorendemotorisuitsluitendvoorhetgebruikvaneen2-celligeLiPo-accu(nominale
spanning7,4V)ofeen4-6-celligeNiMH-accu(nominalespanning4,8-7,2V)geschikt.
Alsudeaccumetmeercellenaanderijregelaaraansluit,raaktderijregelaaren/ofdemotor
beschadigd.Verliesvandewaarborg/garantie!
Alsueenanderemotor(dievoormeercellengeschiktis)aansluitaanderijregelaar,letdanab-
soluutophetaantalomwentelingenvandemotor,zietabel.Bovendiendientudeventilatorop
derijregelaardooreenandereversietevervangendiemethogerespanningenkanwerken.Bij
hetnietinachtnemendreigtschadeaandeventilatoren/ofrijregelaar!Verliesvandewaarborg/
garantie!
a) Rijregelaar
AantalcellenNiMH 4-9(debijdesethorendemotorisechterslechtsvoor4-6
cellengeschikt,zieaanwijzinghierboven)
CellenaantalLiPo 2-3(debijdesethorendemotorisechterslechtsvoor2cellen
geschikt,zieaanwijzinghierboven)
OnderspanningsherkenningLiPo 2,6V/2,8V/3,0V/3,2V/3,4Vpercel/uitschakelbaar
Continustroom(max.5min.) 60A
Stroom(max.2sec.) 390A
SBEC(geklokt) 6V/DC,3A
Ventilator geschikttotenmet2SLiPo(of6cellenNiMH)
Uitschakelingbijoververhitting ja
Min.omwentelingenbij2S+onthe
road
≥5,5omwentelingen
Min.omwentelingenbij3S+onthe
road
≥8,5omwentelingen
Min.omwentelingenbij2S+offthe
road
≥9omwentelingen
Min.omwentelingenbij3S+offthe
road
≥13omwentelingen
Geschiktemotorgrootte 3650/3660
Stekkersysteemvoormotor 4mmgoudencontact
Stekkersysteemvoorontvanger JR
Afmetingen(LxBxH) 48,5x38x32mm
Gewichtmetkabelca. 90g
b) Motor
Bestelnr. 1456606 1456607
AantalcellenNiMH 4-6 4-6
AantalcellenLiPo 2 2
Stroomkortdurendbij2S 60A 46A
Vermogen max.440W max.340W
OmwentelingenperVolt(KV) 3700 4000
Aantalpolen 4 4
Aantalvandeomwentelingen 9 8
Stekkersysteemvoor 4mmgoudencontact 4mmgoudencontact
Asdiameter 5mm 3,175mm
Bruikbareaslengte ca.18mm ca.14mm
Afmetingen(ØxL) 36x60mm 36x52mm
Gewichtmetkabelca. 252g 207g
DitiseenpublicatievanConradElectronicSE,Klaus-Conrad-Str.1,D-92240Hirschau(www.conrad.com).
Allerechten,vertalinginbegrepen,voorbehouden.Reproductiesvanwelkeaarddanook,bijvoorbeeldfotokopie,microverlmingofderegistratie
inelektronischegegevensverwerkingsapparatuur,vereisendeschriftelijketoestemmingvandeuitgever.Nadruk,ookvanuittreksels,verboden.
Depublicatievoldoetaandetechnischestandbijhetindrukbezorgen.
©Copyright2016byConradElectronicSE. 1456606_07_V1_0816_02_VTP_m_nl
1/12