2K Evolve de handleiding

Type
de handleiding
1
SKU: Dutch (-0) Template Version: 1.0 -1 -0 -0
NEDERLANDS - RAADPLEEG VOOR HET GEBRUIK VAN DIT PRODUCT HET INSTELLINGENMENU VAN UW
PLAYSTATION
®
4-SYSTEEM VOOR BELANGRIJKE GEZONDHEIDS- EN VEILIGHEIDSINFORMATIE
VOORZORGSMAATREGELEN - Deze gamedisk bevat software voor het PlayStation®4-systeem (PS4™-systeem) en voldoet
uitsluitend aan de PS4™-specicaties voor de PAL-markt. Lees de veiligheidsgids voor het PS4™-systeem aandachtig door
om er zeker van te zijn dat u deze gamedisk op de juiste manier gebruikt en bewaart.
GEZONDHEIDSWAARSCHUWINGEN - Speel altijd in een goed verlichte omgeving. Neem regelmatig pauze; 15 minuten
per uur. Stop met spelen als u last krijgt van duizeligheid, misselijkheid, vermoeidheid of hoofdpijn. Sommige personen
die gevoelig zijn voor itsende of knipperende lichten of geometrische vormen en patronen kunnen zonder het
te weten epilepsie hebben en zij kunnen een epileptische aanval krijgen als ze televisie kijken of videogames spelen.
Raadpleeg uw arts voordat u videogames gaat spelen als u aan epilepsie lijdt en waarschuw direct een arts als u tijdens
het spelen een van de volgende symptomen ervaart: gezichtsstoornissen, spiertrekkingen of andere ongecontroleerde
bewegingen, verlies van bewustzijn, verwarring en/of stuiptrekkingen.
GEZONDHEIDSWAARSCHUWING 3D - Sommige mensen ervaren mogelijk ongemak (zoals pijnlijke of vermoeide ogen
of misselijkheid) tijdens het bekijken van 3D-lmbeelden of het spelen van stereoscopische 3D-games op 3D-televisies.
Als u een dergelijk ongemak ervaart, moet u het gebruik van uw televisie onmiddellijk staken tot de klachten zijn verdwenen.
In het algemeen raden we u aan langdurig gebruik van uw PS4™-systeem te vermijden en elk uur dat u speelt een kwartier
pauze te nemen. Bij het spelen van stereoscopische 3D-games of het bekijken van 3D-lmbeelden kan het echter per
persoon verschillen hoe lang en hoe vaak u pauze moet nemen. Zorg dat u lang genoeg pauzeert om eventuele klachten
te laten verdwijnen. Raadpleeg uw arts als de symptomen blijven bestaan. Het gezichtsvermogen van jonge kinderen
(vooral kinderen jonger dan zes jaar) is nog in ontwikkeling. We raden u aan de arts of optometrist van uw kind te raadplegen
voordat u jonge kinderen toestaat 3D-lmbeelden te bekijken of stereoscopische 3D-games te spelen. Volwassenen moeten
toezicht houden op jonge kinderen om er zeker van te zijn dat ze zich aan de bovengenoemde aanbevelingen houden.
ILLEGAAL KOPIËREN - Het gebruik van het PS4™-systeem en PS4™-gamedisks is gebonden aan een softwarelicentie.
Het PS4™-systeem en de PS4™-gamedisks zijn voorzien van technische beschermingsmechanismen die zijn ontwikkeld om
ongeautoriseerde vermenigvuldiging van de auteursrechtelijk beschermde werken op de PS4™-gamedisks te verhinderen.
Ongeautoriseerd gebruik van geregistreerde handelsmerken of ongeautoriseerde vermenigvuldiging van auteursrechtelijk
beschermde werken door deze mechanismen te omzeilen of op andere wijze is wettelijk verboden. Als u informatie hebt
over illegaal gekopieerde producten of methoden die worden gebruikt om onze technische beschermingsmaatregelen
te omzeilen, stuurt u dan een e-mail naar [email protected]om of belt u de lokale klantenservice.
OUDERLIJK TOEZICHT INSTELLEN - De beoordeling op de voorkant van de verpakking geeft aan voor welke leeftijd deze
gamedisk geschikt is. Stel ouderlijk toezicht in op uw apparaat om te voorkomen dat jongere kinderen de game spelen.
Zie voor meer informatie over leeftijdsclassicaties en het instellen van ouderlijk toezicht de snelstartgids die is meegeleverd
met uw PS4™-systeem of ga naar playstation.com/parents
HULP EN ONDERSTEUNING - Ga naar eu.playstation.com of bel het onderstaande telefoonnummer:
Nederlands
0495 574 817
Cyan Magenta Yellow Black
Platform: PlayStation®4 (1.0) Group: Reverse Inlay (-1) Final size: 161x272.5 mm Template: PS4 Inlay Reverse Precautions 3rd Party (-0) 3rd Party
Artwork Id xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
161 mm
129.25 mm 14 mm 129.25 mm
1
INHOUDSOPGAVE
HOOFDMENU ............................................................................................................................. 3
BESTURING ................................................................................................................................4
HUNTER-BESTURING ..................................................................................................................................................... 5
MONSTER-BESTURING ................................................................................................................................................. 6
SCHERMINFO HUNTER ..................................................................................................................................................7
SCHERMINFO MONSTER ..............................................................................................................................................9
MENU'S......................................................................................................................................11
PAUZEMENU .....................................................................................................................................................................11
OPTIEMENU ...................................................................................................................................................................... 12
MULTIPLAYERMENU ................................................................................................................................................... 13
MULTIPLAYERSPELTYPEN ....................................................................................................................................... 14
SOLOMENU .........................................................................................................................................................................15
AANGEPAST-SPELMENU ...........................................................................................................................................16
MAP-EFFECTEN ............................................................................................................................................................. 17
MATCHMAKING .....................................................................................................................18
KIES JE KLASSE ............................................................................................................................................................... 18
SPELLEN ZOEKEN ......................................................................................................................................................... 18
COMMUNICATIE! ............................................................................................................................................................ 18
HUNTER-CONFIGURATIE ........................................................................................................................................... 19
MONSTER-CONFIGURATIE ....................................................................................................................................... 20
HUNTER-KLASSEN ................................................................................................................21
ASSAULT ............................................................................................................................................................................. 21
TRAPPER ............................................................................................................................................................................ 22
MEDIC ...................................................................................................................................................................................23
SUPPORT ............................................................................................................................................................................24
MONSTERS ..............................................................................................................................25
GOLIATH .............................................................................................................................................................................. 26
KRAKEN .............................................................................................................................................................................. 27
WRAITH ..............................................................................................................................................................................28
WILDE DIEREN ........................................................................................................................29
EVOLUEER OF STERF............................................................................................................30
ETEN EN PANTSER .......................................................................................................................................................30
EVOLUEREN ...................................................................................................................................................................... 30
ELITEWEZENS ..................................................................................................................................................................31
INFORMATIE 2K-ONDERSTEUNING ................................................................................. 31
CREDITS ....................................................................................................................................32
EINDGEBRUIKERSOVEREENKOMST ................................................................................43
2
HET JACHTSEIZOEN IS GEOPEND!
WELKOM OP SHEAR! De mens is gearriveerd om de wildernis te temmen, zoals hij dat eerder
op honderden andere planeten heeft gedaan. De natuur werd onderworpen en de overdadige
grondstoffen van Shear werden opgeslokt voor de welvaart van de mens. Maar deze keer verliep
het niet geheel volgens plan. Iets houdt zich daar verborgen. Iets dat honger heeft. Iets dat de mens
nog nooit heeft gezien. Het terroriseert de kolonie en laat een spoor van dood en verderf achter.
Het bedrijf heeft iemand nodig met speciale talenten, een ervaren Hunter (jager) die Shear eindelijk
van de problematische plaag kan verlossen. Als je over de juiste vaardigheden en middelen
beschikt, is er geen grotere uitdaging dan een trofee vangen die een jaarloon waard is.
Maar een eenzame Hunter maakt geen schijn van kans tegen wat zich in de dichte begroeiing van
Shear verborgen houdt. Onvoorstelbare monsters, koningen van de voedselketen die met ieder maal
sterker worden, zijn de dodelijkste vijanden die deze getrainde killers ooit hebben gezien.
Vecht als de Hunters om de kolonies te beschermen of vecht als het Monster om de menselijke
indringers uit te roeien. Jij mag kiezen. De winnaar gaat er met de buit vandoor... en heel Shear.
INSTALLATIE
Zodra je het installatieproces hebt gestart, kun je de tutorialmissies voor Goliath (je eerste Monster)
en Markov (je eerste Hunter) spelen voordat de game volledig is geïnstalleerd. Zolang de installatie
niet geheel is voltooid, heb je slechts beperkte toegang tot de opties in het hoofdmenu.
3
HOOFDMENU
MULTIPLAYER
Sluit je aan bij een multiplayerspel of host er een.
SOLO
Speel solo als Hunter met een AI-team of als Monster tegen AI-Hunters. Je kunt de speluitleg
opnieuw spelen om medailles te ontgrendelen.
PROFILE (PROFIEL)
Bekijk de klassementen voor elk type Monster en Hunter, check wat je nog moet presteren of
ontgrendelen, of ontwerp je eigen badge voor je hunter.
EXTRAS (EXTRA'S)
Bekijk de credits, (ont)koppel je my2K-account of bekijk de filmpjes.
OPTIONS (OPTIES)
Ga naar het optiemenu om verschillende instellingen aan te passen.
STORE
Ga naar de PlayStation®Store om extra content te kopen.
4
BESTURING
MENUBESTURING
Door opties lopen Linker joystick
Optie selecteren S
Menu verlaten A
Profiel openen W
5
DUALSHOCK®4 DRAADLOZE CONTROLLER
HUNTER-BESTURING
VERPLAATSEN
/ ZIJWAARTS
VERPLAATSEN
B SPRINTEN
V WISSELEN
MET MEDIC
ANDERE HUNTER
X WISSELEN
MET TRAPPER
Q UITRUSTING
W ZOOMEN
MINIKAART
AAN/UIT
C WISSELEN
MET ASSAULT
Z WISSELEN
MET SUPPORT
KIJKEN
ROUTEPUNT N
HERLADEN/GEBRUIKEN/
BIJBRENGEN F
SPRINGEN/
JETPACK S
SECUNDAIR A
PRIMAIR D
VAARDIGHEID E
SCHIETEN R
PAUZEMENU
Q
VAARDIGHEID 1
6
MONSTER-BESTURING
SECUNDAIR A
PRIMAIR D
VERPLAATSEN
/ ZIJWAARTS
VERPLAATSEN
Q
VAARDIGHEID 1
W ETEN
(INGEDRUKT HOUDEN)
MINIKAART
AAN/UIT
KIJKEN
RUIKEN N
VAARDIGHEID 3 F
VERPLAATSINGS-
VAARDIGHEID S
SLUIPEN A
VAARDIGHEID 4 D
VAARDIGHEID 2 E
LEE-AANVAL / TOESLAAN
(TERWIJL JE SLUIPT)
R
PAUZEMENU
W + R
EVOLUEREN
(INGEDRUKT
HOUDEN)
7
SCHERMINFO HUNTER
RICHTKRUIS
Er verschijnt een richtkruis in het midden van het scherm dat zich aanpast aan je huidige wapen of
uitrusting.
GEZONDHEIDSMETER
De meter links in het scherm loopt leeg als je schade oploopt. Meestal kan gezondheid alleen worden
aangevuld door de Medic (hospik).
JETPACK-METER
De meter rechts in het scherm loopt leeg als je het jetpack gebruikt. Hij wordt aangevuld als je het
jetpack niet gebruikt.
HUNTER-UITRUSTING
Toont de wapens, uitrustingsvoorwerpen en beschikbare vaardigheden voor je klasse. De achtergrond
van elk uitrustingscomponent begint geheel blauw en loopt leeg als je hem gebruikt. Hij knippert rood
als hij bijna leeg is.
Druk op F om handmatig te herladen. De wapens worden altijd automatisch herladen als de munitie
op is. Let op: de energie of munitie van bepaalde wapens en onderdelen van je uitrusting wordt
na een tijdje automatisch aangevuld. Andere voorwerpen, zoals mijnen, kun je in beperkte mate
tegelijkertijd inzetten. Als je de limiet overschrijdt, wordt het oudste actieve item vernietigd.
8
KOMPAS
Hou je richting in de gaten met het kompas terwijl je coördineert met de andere Hunters.
MONSTERSPOREN
Deze gloeiende sporen die je onderweg tegenkomt, geven aan waar het Monster is geweest. De
monstersporen vervagen na een tijdje.
MONSTERALARM
Geeft relevante informatie over de status van het Monster (zoals monstersporen en de locatie van
wilde dieren die het Monster zijn tegengekomen).
ACTIEVE BONUS
Er verschijnt een ronde timer in de rechterbovenhoek wanneer je een Buff (bonus) ontvangt via Elite
Wildlife (wilde dieren). De Buff is actief totdat de timer is leeggelopen.
ANDERE HUNTER
Wanneer je wilt, kun je met de richtingstoetsen een andere Hunter kiezen, maar alleen als de Hunter
nog in leven is.
9
SCHERMINFO MONSTER
RICHTKRUIS
Er verschijnt een richtkruis in het midden van het beeld. De rode segmenten eronder
geven het uithoudingsvermogen en de speciale manoeuvres van het Monster weer.
PANTSER
De blauwe meter geeft het pantser van het Monster weer. Als je pantser is beschadigd, kun je het
herstellen door dierlijke of menselijke kadavers op te eten.
GEZONDHEID
De rode meter geeft de gezondheid van het Monster weer. Als deze meter leeg is, kan hij
niet worden aangevuld, hoewel je een deel kunt terugkrijgen door te evolueren of specifieke
gezondheidsbonussen te bemachtigen.
VAARDIGHEDEN
Hier worden alle vaardigheden van het Monster weergegeven, samen met de bijbehorende toetsen.
Vaardigheden moeten na gebruik even opladen en zijn tot die tijd grijs. Het icoontje licht rood op als
de kracht weer beschikbaar is.
10
ENERGIE
Deze gesegmenteerde ronde meter verschijnt boven het monster terwijl je eet. Hoe meer je eet, des
te meer energie je krijgt. Als de meter vol is, hou je W + R ingedrukt om naar het volgende
stadium te evolueren. Je krijgt ook energie door Hunters uit te schakelen.
REUKVAARDIGHEID
Zijn reukvermogen stelt het Monster in staat dieren en Hunters in de omgeving te spotten, zelfs door
muren of obstakels zoals het terrein.
ACTIEVE BONUS
Er verschijnt een ronde timer in de rechterbovenhoek wanneer je een Buff (bonus) ontvangt via Elite
Wildlife (wilde dieren). De Buff is actief totdat de timer is leeggelopen.
11
MENU'S
PAUZEMENU
Druk tijdens het spelen op OPTIONS om naar het pauzemenu te gaan.
RESUME (HERVATTEN)
Verlaat het pauzemenu en speel verder.
RESTART (HERSTARTEN)
Begin het huidige spel opnieuw.
OPTIONS (OPTIES)
Pas de instellingen van je controller, het geluid en de graphics aan.
DIFFICULTY (NIVEAU, ALLEEN IN SOLO)
Pas het spelniveau in het solospeltype aan.
LEAVE GAME (SPEL VERLATEN)
Verlaat het huidige spel.
12
OPTIEMENU
GAMEPLAY
Reset de hulptekst of pas de instellingen van het sprinten aan.
CONTROLLER SETTINGS (CONTROLLER-INSTELLINGEN)
Pas de spelbesturing aan, waaronder de controller-icoontjes, de Hunter-besturing, de Monster-
besturing, de indeling van de joysticks, de kijkgevoeligheid, de omgekeerde kijk-as, de trilfunctie en
de richthulp.
AUDIO
Schakel de ondertitels in of uit, of pas het volume van de muziek, effecten en dialogen aan.
ADJUST GAMMA (GAMMA AANPASSEN)
Pas het gammaniveau van de game aan.
13
MULTIPLAYERMENU
Selecteer een speltype om mee te doen aan een online-spel voor maximaal vier spelers.
SKIRMISH (GEVECHT)
Speel steeds één ronde, met matchmaking en wisselende maps in het speltype Hunt.
EVACUATION (EVACUATIE)
Speel 5 missies in een dynamische campagne waarbij alle speltypen aan bod komen en de
omgevingen worden beïnvloed door overwinningen en nederlagen.
CUSTOM (AANGEPAST)
Speel samen met je vrienden een besloten spel met aangepaste regels.
VRIENDEN UITNODIGEN
Ga naar je vriendenlijst en nodig je vrienden uit om mee te doen aan een spel.
14
MULTIPLAYERSPELTYPEN
HUNT (JACHT)
De Hunters moeten het Monster opsporen en doden voordat het Monster gehakt van ze maakt. Als
het Monster stadium 3 bereikt, is het in staat het doel te verwoesten.
DEFEND (VERDEDIGEN)
Het Monster moet de krachtbron van het vrachtschip vernietigen voordat de tijd om is. De Hunters
moeten de krachtbron verdedigen tot de tijd om is of het Monster het loodje heeft gelegd.
NEST
Het Monster moet de Hunters doden om te voorkomen dat ze alle eieren en helpers vernietigen. Het
Monster kan een ei uitbroeden voor een helper, maar dit kost het Monster wel een ei.
RESCUE (REDDEN)
De Hunters moeten 5 overlevers bijbrengen en evacueren voordat het Monster de overlevers heeft
gedood.
15
SOLOMENU
QUICK PLAY (SNEL SPEL)
Speel steeds één ronde, met wisselende maps en speltypen.
EVACUATION (EVACUATIE)
Speel 5 missies in een dynamische campagne waarbij alle speltypen aan bod komen en de
omgevingen worden beïnvloed door overwinningen en nederlagen.
CUSTOM (AANGEPAST)
Zet een Evolve-spel op, geheel naar eigen voorkeuren.
REPLAY TUTORIAL (SPELUITLEG OPNIEUW SPELEN)
Speel de speluitleg opnieuw om medailles te ontgrendelen.
16
AANGEPAST-SPELMENU
START MATCH (MATCH STARTEN)
Selecteer deze optie en druk op S om de jacht te openen.
MAP AND MODE (MAP EN SPELTYPE)
Kies welk speltype en welke map je wilt spelen. Je kunt ook voor Quick Play kiezen om een
willekeurige map en speltype te spelen.
MAP EFFECT (MAP-EFFECT)
Pas je map en speltype aan door een van deze mods te selecteren.
EXTRAS (EXTRA'S)
Stel extra parameters naar eigen voorkeur in.
17
MAP-EFFECTEN
Het aantal en soort map-effecten hangt af van de gekozen map.
VRACHTSCHIP
Een vrachtschip patrouilleert in de
omgeving en helpt de Hunters met
zoeken naar het Monster.
TWEEDE MONSTER
Monsterhelpers volgen het Monster
en vallen Hunters aan.
TELEPORT-POORTEN
Via teleport-poorten kunnen Hunters
naar een centrale locatie teleporteren.
TELEPORT-
SCHEUREN
Via teleport-scheuren kan het Monster
naar verschillende locaties teleporteren.
WOLKELOZE LUCHT
Bij een wolkeloze lucht moeten
roofdieren zich verschuilen en is het
Monster makkelijker te zien.
VLEESETENDE
PLANTEN
Extra planten die de omgeving
gevaarlijker maken voor Hunters.
AANVALSDRONES
Aanvalsdrones patrouilleren de kaart
om het Monster te spotten en aan
te vallen.
EMP
EMP-knallen zorgen ervoor dat de
Hunters hun vaardigheden tijdelijk
verliezen.
KOLONISTEN
Kolonisten vechten met de Hunters
mee tegen het Monster.
CANYON-STRIDERS
Extra canyon-striders zorgen voor
extra voedsel voor het Monster.
EBONSTAR-
BONDGENOOT
Een EbonStar-bondgenoot vecht met
de Hunters mee tegen het Monster.
EBONSTAR-LIJKEN
EbonStar-lijken leveren extra voedsel
op voor het Monster.
GOED WEER
Natuurlijke belichting, geen nadelige
weersomstandigheden.
STORMEN
Het stormtype hangt af van de
gekozen map.
GESCHUT
Een geschut verdedigt gebieden
tegen aanvallen door Monsters.
RADIOACTIEVE
WOLKEN
Radioactieve wolken brengen Hunters
die in de buurt zijn schade toe.
VOGELS
Extra vogels, waardoor het
makkelijker is om het Monster te
vinden.
FANTOMEN
Fantomen creëren extra vijandelijke
aanvallen tegen de Hunters.
MEDBAYS
Bij medbays kunnen Hunters
genezen en 'strikes' verwijderen.
GEMUTEERDE
PLANTEN
Het Monster kan zichzelf genezen
door gemuteerde planten te eten.
KRACHTVELD
Krachtveldmuren beperken de
ruimte waarin het Monster zich kan
verschuilen.
MENSETENDE AAL
Overstroomde gebieden met
mensetende alen zijn gevaarlijk voor
Hunters.
RUIMTELASER
Een laserwapen in de ruimte dat op
gezette tijden het Monster beschiet
en zware schade toebrengt.
VALLENDE
SATELLIETEN
Delen van een satelliet die naar het
planeetoppervlak vallen en Hunters
schade toebrengen.
VERBETERD
GESCHUT
Ter voorbereiding op de verwachte
aanvallen van het Monster hebben
de overlevende kolonisten het
verdedigingsgeschut verbeterd om het
Monster extra schade toe te brengen.
GEPANTSERDE
HELPERS
De helpers van het Monster hebben
zich te goed gedaan aan koloniale
slachtoffers, wat ze bepantsering
heeft opgeleverd voor de naderende
slachting.
18
MATCHMAKING
KIES JE KLASSE
Voordat je in de wachtrij voor een potje Evolve wordt geplaatst, kun je aangeven welke rol je het
liefst speelt. Evolve probeert vervolgens een match te vinden waarin je je favoriete rol kunt spelen.
Je geeft elke klasse een score van 1 tot 5, waarbij 1 de hoogste waardering is en 5 de laagste. Ook
nadat je de waarderingen hebt opgegeven, kun je altijd je voorkeuren wijzigen door de optie Choose
Role (rol kiezen) te selecteren in het menu Matchmaking.
In een party van 2-4 spelers kun je alleen voorkeuren voor Hunters opgeven. Maar als je in een party
van 5 spelers zit, word je automatisch in een Custom Match (aangepaste match) geplaatst en kan
iedereen de rol van het Monster kiezen.
SPELLEN ZOEKEN
Nadat je je voorkeursrollen hebt geselecteerd en een party hebt aangemaakt met je vrienden, kun je
naar beschikbare matches zoeken. Terwijl je Evolve speelt, verdien je XP (ervaringspunten) en ga je
in rang omhoog. Je rang helpt bepalen aan welke spelers je wordt gekoppeld, zodat de wedstrijden
leuk en competitief blijven.
COMMUNICATIE!
In Evolve is effectieve communicatie het verschil tussen jager of prooi. Je kunt de rechter joystick
gebruiken om routepunten te markeren om je teamgenoten te wijzen op interessante locaties,
maar we raden aan je favoriete headset aan te sluiten, zodat je optimaal van Evolve's coöperatieve
ervaring kunt genieten.
19
HUNTER-CONFIGURATIE
Gebruik de linker joystick om een vrijgespeelde Hunter te selecteren. Nadat je een Hunter hebt
geselecteerd, druk je op S om de Perk (voordeel) te kiezen waarmee je Hunter aan de match begint.
20
MONSTER-CONFIGURATIE
Hier kun je drie punten toewijzen aan vier verschillende vaardigheidscategorieën die uniek zijn
voor ieder Monster. Je kunt maximaal drie punten aan elke categorie toewijzen, zodat je de
categorie tot drie niveaus kunt verbeteren. Druk op D om de toewijzing ongedaan te maken en
de punten opnieuw toe te wijzen. Zodra je alle punten hebt toegewezen, kun je een Perk voor het
Monster kiezen.
21
HUNTER-KLASSEN
Voor een goede jacht heb je door de wol geverfde Hunters nodig. Elke Hunter vertolkt een sleutelrol
in het stoppen van de verwoestingsdrift van het Monster.
ASSAULT
De Assault moet het Monster verwonden. Als je voor deze klasse kiest, ga je de rechtstreekse
confrontatie aan met het Monster waarbij je zowel uitdeelt als incasseert. De Assault is een
zwaarbewapende Hunter die van dichtbij zware schade toebrengt aan vijanden en op de middellange
afstand goed is voor een hoge vuurkadans. Dankzij het schild kan de Assault onbevreesd de aanval
kiezen, daarbij geholpen door gespecialiseerde wapens die tactische vuurgevechten mogelijk maken.
22
TRAPPER
De Trapper moet het Monster opsporen, in de val lokken en bedwingen. Trappers beschikken over
unieke gereedschappen waarmee ze hun bijzondere prooi eenvoudiger kunnen opsporen. Met
hun draagbare arenavallen kunnen ze het Monster vangen als het te dichtbij komt. In combinatie
met vallen die de bewegingsvrijheid van het Monster beperken, kan het Monster enorme schade
worden toegebracht.
23
MEDIC
De Medic moet het team in leven zien te houden. Medics houden het team van Hunters in
topconditie. Met hun krachtige technologie genezen ze verwondingen en kunnen ze soms zelfs de
doden oplappen. Omdat Medics zowel zichzelf als hun teamgenoten in een oogwenk bij kunnen
brengen, doen ze er verstandig aan buiten bereik van het Monster te blijven.
24
SUPPORT
Naar gelang de situatie moet de Support de aanval of verdediging ondersteunen, zodat je team
de overhand krijgt. Of het nu gaat om het beschermen van een teamgenoot of het plaatsen van
automatisch geschut, op de Support kun je bouwen. Als de nood aan de man is kunnen ze op afstand
aanvallen met zware wapens, maar hun camouflagetechnologie stelt hen ook in staat om zowel
zichzelf als teamgenoten binnen bereik te helpen ontsnappen.
25
MONSTERS
De planeet Shear telt meer dan één Monster. Deze drie angstaanjagende roofdieren zijn zo divers als
de wereld waarin ze leven.
REUKVAARDIGHEID
De Monsters verschillen onderling, maar beschikken allen over een uitstekende neus. Druk op N
om hun reukvaardigheid te gebruiken en snel Hunters en wilde dieren in de buurt te onthullen.
SLUIPEN
Alle drie de Monsters kunnen zich ongezien voortbewegen. Druk op A om te sluipen. Tijdens het
sluipen kun je ongezien toeslaan om te doden zonder dat Hunters of wilde dieren in de buurt er iets
van merken.
26
GOLIATH
Dankzij zijn brute kracht en ongelooflijke wendbaarheid kan de Goliath obstakels beklimmen en
zonder moeite verticale oppervlakken bedwingen. Van een afstandje kan hij rotsen gooien die groot
genoeg zijn om meerdere Hunters tegelijk af te maken. Hij komt snel dichterbij met zijn verwoeste
Leap Smash (sprongknal) of een Charge waarmee hij iedereen onder de voet loopt. Van dichtbij laat
hij je in rook opgaan met zijn Flame Breath (vurige adem).
27
KRAKEN
De Kraken vliegt hoog boven het slagveld. Deze gevaarlijke vijand deelt de lakens uit in het luchtruim.
Met zijn schokkende Lightning Strike (bliksem) of dodelijke Vortex-windvlagen maakt hij Hunters
het leven zuur. Van dichtbij lanceert hij zijn Aftershock (naschok) om vijanden die te dichtbij komen
levend te verbranden. Banshee Mines (bansheemijnen), die vanzelf op Hunters af gaan, stellen hem
in staat om zich op strategische wijze terug te trekken.
28
WRAITH
De Wraith maakt de velden van Shear op hoge snelheid en bijna onopgemerkt onveilig. Met
zijn krachtige Warp Blast (warpknal) teleporteert de Wraith zichzelf over korte afstanden en
veroorzaakt hij een grote ontploffing. Hij ontvoert Hunters en onttrekt zijn prooi zo aan de actie.
De Wraith kan onzichtbaar worden en een tijdelijke kopie van zichzelf maken met de vaardigheid
Decoy (lokmiddel) om zelfs de slimste Hunters om de tuin te leiden. Tot slot kan hij met zijn
Supernova-vaardigheid gigantische hoeveelheden bio-elektrische energie verzamelen om zijn
mêlee-aanval razendsnel uit te voeren.
29
WILDE DIEREN VAN SHEAR
De planeet Shear kent vele verschillende ecosystemen vol flora en fauna. Wees op je hoede. Als je
even niet oplet, kun je ten prooi vallen aan vleesetende planten, wilde beesten en andere natuurlijke
gevaren, waardoor je extra kwetsbaar bent voor Monsters.
30
EVOLUEER OF STERF
Monsters staan eenzaam boven aan de voedselketen en eten alles wat ze kunnen pakken. Dood
dieren en hou W ingedrukt om de kadavers op te eten.
ETEN EN PANTSER
De blauwe meter in de scherminfo van het Monster geeft je pantser weer. De meter loopt leeg als
je schade oploopt. Door dieren of dode Hunters op te eten, vul je hem weer aan. Als je geen pantser
meer hebt, begint het Monster gezondheid te verliezen. Vul je gezondheid weer aan door te evolueren
of door specifieke Buffs te bemachtigen.
EVOLUEREN
Let goed op de ronde energiemeter die volloopt terwijl je dieren opeet. Als de meter vol is, kun je
evolueren door W + R ingedrukt te houden. Door te evolueren, nemen de grootte, kracht en
vaardigheden van het Monster toe. Daarnaast kun je extra punten toewijzen aan de vaardigheden
van je Monster, zodat hij nog gevaarlijker wordt.
31
ELITEWEZENS
Zoek Elite Creatures (elitewezens), albinodieren die een Buff opleveren als je ze doodt. Zowel Hunters
als Monsters ontvangen bonussen als ze deze dieren doden.
INFORMATIE 2K-ONDERSTEUNING:
Ga voor technische ondersteuning en de klantenservice naar de website van 2K op
http://support.2k.com. Hier vind je de kennisdatabase met de FAQ.
Als de oplossing voor je probleem hier niet tussen staat, kun je je vraag aan ons voorleggen
door op het tabblad “EEN AANVRAAG INDIENEN” te klikken.
32
ONTWIKKEL-
TEAM 2K EVOLVE
NORTH
Aaron T Heuser
Adam Dolin
Daniel Manley
EJ Samuel
Erik J Caponi
Etienne Grunenwald
Fred Zeleny
Jacob C Palmer
Jarrette Torcedo
Jason Sereno
Jeanne Anderson
Jiaoyang Sun
Leslie Harwood
Michael Vincent Castro
P.J. Leffelman
Peter Turner
Scott Napp
Sonny Santa Maria
Stephen Babb
Terry Nass
UITGEGEVEN DOOR 2K
2K is een uitgever van Take-Two
Interactive Software, Inc.
2K PUBLISHING
DIRECTEUR
Christoph Hartmann
UITVOEREND DIRECTEUR
David Ismailer
2K PRODUCTONT-
WIKKELING
ONDERDIRECTEUR
PRODUCTONTWIKKELING
John Chowanec
DIRECTEUR
PRODUCTONTWIKKELING
Melissa Miller
UITVOEREND PRODUCENT
Denby Grace
SENIOR PRODUCENT
Michael J. Boccieri
COPRODUCENTEN
Casey Coleman
Dan Schmittou
Andrew Webster
PRODUCTIEASSISTENTEN
Dave Blank
Ben Holschuh
Scott James
Nick Syrovatka
COÖRDINATOR DIGITALE RELEASE
Tom Drake
ASSISTENT DIGITALE RELEASE
Myles Murphy
2K CREATIEVE
ONTWIKKELING
ONDERDIRECTEUR CREATIEVE
ONTWIKKELING
Josh Atkins
CREATIEF DIRECTEUR
Eric Simonich
DIRECTEUR CREATIEVE
PRODUCTIE
Jack Scalici
DIRECTEUR ONDERZOEK EN
PLANNING
Mike Salmon
SENIOR MARKTONDERZOEKER
David Rees
SENIOR SCHRIJVER
Walt Williams
SENIOR MANAGER CREATIEVE
PRODUCTIE
Josh Orellana
COÖRDINATOR CREATIEVE
PRODUCTIE
Kaitlin Bleier
ASSISTENTEN CREATIEVE
PRODUCTIE
William Gale
Megan Rohr
SUPERVISIE MOTION CAPTURE
David Washburn
COÖRDINATOR MOTION CAPTURE
Steve Park
HOOFD INTEGRATIE MOTION
CAPTURE
Anthony Tominia
SPECIALIST DIGITALE MEDIA
J. Mateo Baker
SENIOR MOTION-CAPTURE-
SPECIALIST
Jose Gutierrez
MOTION-CAPTURE-SPECIALISTEN
Gil Espanto
Jen Antonio
BRUIKBAARHEIDSONDERZOEKER
Jordan Limor
ASSISTENT GEBRUIKERSTESTS
Jonathan Bonillas
Justin Sousa
33
2K MARKETING-
TEAM
SENIOR ONDERDIRECTEUR
MARKETING
Sarah Anderson
ONDERDIRECTEUR MARKETING
Matt Gorman
ONDERDIRECTEUR
INTERNATIONALE MARKETING
Matthias Wehner
SENIOR PRODUCTMANAGER
Niklas Karlsson
SENIOR PRODUCTMANAGER,
DIGITALE MEDIA
Kelly Miller
ONDERSTEUNEND
PRODUCTMANAGER
Anaoshak Khavarian
SENIOR DIRECTEUR
COMMUNICATIE, NOORD- EN
ZUID-AMERIKA
Ryan Jones
PR-MANAGER
Brian Roundy
Scott Pytlik
SENIOR DIRECTEUR
MARKETINGPRODUCTIE
Jackie Truong
ONDERSTEUNEND MANAGER
MARKETINGPRODUCTIE
Ham Nguyen
PRODUCTIEASSISTENT
MARKETING
Nelson Chao
SENIOR GRAFISCH ONTWERPER
Christopher Maas
COÖRDINATOR MARKETING
ASSETS
Jeneane Wagner
VIDEOPRODUCTIEMANAGER
Kenny Crosbie
BEELDBEWERKERS
Michael Regelean
James Slaven
ASSISTENTEN BEELDBEWERKING
Doug Tyler
Nick Pylvanainen
DIRECTEUR MARKETINGEVENTS
EN BEURZEN
Lesley Zinn Abarcar
MANAGER EVENEMENTEN
David Iskra
CREATIEF DIRECTEUR
Gabe Abarcar
WEBDIRECTEUR
Nate Schaumberg
WEBDESIGNER
Keith Echevarria
WEBONTWIKKELAAR
Alex Beuscher
WEBPRODUCENT
Tiffany Nelson
CHANNELMARKETING-MANAGER
Anna Nguyen
CHANNELMARKETING-MANAGER
Marc McCurdy
SENIOR MANAGER, COMMUNITY
EN CONTENT
Darren Gladstone
MANAGER COMMUNITY EN
SOCIALE MEDIA
John Imah
SENIOR MANAGER
KLANTENSERVICE
Ima Somers
MANAGER KLANTENSERVICE
David Eggers
COÖRDINATOR KENNISBANK
Mike Thompson
SENIOR MANAGER ZAKELIJKE
PARTNERS EN LICENTIES
Jessica Hopp
MARKETINGMANAGEMENT-
PARTNER
Dawn Earp
COÖRDINATOR DIGITALE
MARKETING
Ashley Landry
Kelsie Lahti
ASSISTENT MARKETING
Kenya Sancristobal
2K UITVOERENDE
WERKZAAMHE-
DEN
ONDERDIRECTEUR
STUDIOWERKZAAMHEDEN
Kate Kellogg
ONDERDIRECTEUR JURIDISCHE
ZAKEN
Peter Welch
ONDERDIRECTEUR ZAKELIJKE
ONTWIKKELING
Steve Lux
UITVOEREND DIRECTEUR
Dorian Rehfield
34
SPECIALIST LICENTIES/
BEDRIJFSVOERING
Xenia Mul
MANAGER UITVOERENDE
WERKZAAMHEDEN
Ben Kvalo
COÖRDINATOR BEDRIJFSVOERING
Peter Driscoll
2K-BASISTECH-
NOLOGIE
ONDERDIRECTEUR TECHNOLOGIE
Naty Hoffman
DIRECTEUR TECHNOLOGIE
Simon Golding
Online-architect
Louis Ewens
HOOFD TECHNISCHE
VORMGEVING
Jonathan Tilden
SENIOR TECHNICUS ONDERZOEK
EN ONTWIKKELING
Markus Breyer
SOFTWARETECHNICUS
Jack Liu
TEAM MY2K
SENIOR ARCHITECT
David R. Sullivan
JUNIOR TECHNISCH PRODUCENT
Nick Silva
SENIOR SOFTWARETECHNICI
Alberto Covarrubias
Fraser Hutchinson
Adam Lupinacci
Dale Russell
Sky Schulz
SOFTWARETECHNICI
Scott Barrett
Marc Fletcher
Kai Xu
2K IT
DIRECTEUR, 2K IT
Rob Roudebush
IT-MANAGER
Bob Jones
SENIOR NETWERK-/
SYSTEEMTECHNICUS
Russell Mains
SYSTEEMTECHNICI
Jon Heysek
Lee Ryan
SYSTEEMBEHEERDER
Fernando Ramirez
JUNIOR SYSTEEMBEHEERDERS
Tareq Abbassi
Scott Alexander
Davis Krieghoff
IT-ANALIST
Michael Caccia
2K UITVOERENDE
WERKZAAMHE-
DEN ONLINE
DIRECTEUR, UITVOERENDE
WERKZAAMHEDEN ONLINE
Tim Holman
SENIOR MANAGER MOBIEL
Jeremy Rosenthal
KWALITEITSBE-
WAKING 2K
ONDERDIRECTEUR
KWALITEITSBEWAKING
Alex Plachowski
TESTMANAGER
Doug Rothman
SUBMISSION-MANAGER
Alexis McMullen
IT-MANAGER
Chris Jones
SENIOR HOOFD COMPLIANCE
Scott Sanford
PROJECTLEIDER
Jason Kolesa
LEIDING ONDERSTEUNING
Corey Lay
Josh Lagerson
Nathan Bell
SENIOR TESTERS
Alex Coffin
Bill Lanker
Chris Adams
Jorge Corpeño
Michael Sobyak
Ruben Gonzalez
TESTERS
Charles Bradford
Glen Jamison
Zack Gartner
Alexander McDonough
Amanda Bassett
Ana Garza
Andi Cable
Andrew Garrett
Anthony Bertoli
Anthony Fierro Jr.
Anthony Zaragoza
Bar Peretz
Barbara Mullen
35
Branden Nash
Brian Crew
Brian Reiss
Charles Maidman
Chelsea Habighorst
Chris Johnson
Corey Bradley
Corey Harrison
David Benedict
David Drake
David Lotruglio
DeRonta King
Dijon Ross
Dolores Reynolds
Enrique Meza
Greg Jefferson
Hal Rydberg
Hugh Cortney
Jae Maidman
James Schifflin
Jan Flugum
Jennifer Kosh
Jessica Maciejewski
Jonathan Williams
Jordan Wineinger
Josh Brown-Sage
Josh Ray
Joshua Manes
Justin Wolf
Kayla Mager
Kent Benson
Kristine Romine
Krystal Hestand
Kurt Servito
Kyle Cobos
Lane Weatherson
Lionel Brandon
Mailanee Anderson
Marci Sousa
Marshall Strelow
Matt Cates
Matt Dingus
Max Rohrer
Michael Newsom
Nathan Craig
Nicole Millette
Carrillo-Ureno
Pele Henderson
Philip Lui
Raechel Pedroza
Raquel Treichel
Regina Moinichen
Richard Heath
Robb Bryant
Ryan Begnaud
Stevie Johnson
Tanner Gonzales
Theadore Mills
Timothy Jones
Timothy Smith
Timothy Thompson
Todd Phillips
Todd White
Travis Allen
Travis Van Essen
William Cranmer
2K LAS VEGAS IT
Juan Corral
Todd Ingram
Eric Chiang
MET DANK AAN
Alex Fairchild
Ashley Fountaine
David Arnspiger
David Barksdale
Dustin Carey
Eric Zala
Jeremy Ford
Jeremy Richards
Joe Bettis
Leslie Cullum
Louis Napolitano
Rachel Hajewski
2K
INTERNATIONAL
ALGEMEEN MANAGER
Neil Ralley
INTERNATIONAAL
MARKETINGDIRECTEUR
Siân Evans
INTERNATIONAAL
PRODUCTMANAGER
Warner Guinée
SENIOR DIRECTEUR,
INTERNATIONALE PR
Markus Wilding
INTERNATIONALE PR-MANAGERS
Sam Woodward
Megan Rex
EINDVERANTWOORDELIJKEN
INTERNATIONALE SOCIALE
MARKETING
Ibrahim Bhatti
Mitko Lambov
2K INTERNATIONAL
PRODUCTONTWIKKELING
INTERNATIONALE PRODUCENTEN
Iain Willows
Scott Morrow
LOKALISATIEMANAGER
Nathalie Mathews
ASSISTENT
LOKALISATIEMANAGER
Arsenio Formoso
EXTERNE LOKALISATIETEAMS
Synthesis Global Solutions
Lokalisatiebenodigdheden en
ondersteuning van XLOC Inc.
2K INTERNATIONAL
KWALITEITSBEWAKING
MANAGER
KWALITEITSBEWAKING
LOKALISATIE
Jose Minana
MASTERINGTECHNICUS
Wayne Boyce
36
MASTERINGTECHNIEK
Alan Vincent
PROJECTLEIDER
KWALITEITSBEWAKING
LOKALISATIE
Oscar Pereira
PROJECTLEIDING
KWALITEITSBEWAKING
LOKALISATIE
Elmar Schubert
Fabrizio Mariani
Florian Genthon
Karim Cherif
SENIOR TECHNICI
KWALITEITSBEWAKING
LOKALISATIE
Alba Loureiro
Christopher Funke
Cristina La Mura
Enrico Sette
Harald Raschen
José Olivares
TECHNICI KWALITEITSBEWAKING
LOKALISATIE
Alessandro Testa
David Swan
Denis Stankus
Etienne Dumont
Gabriel Uriarte
Iris Loison
Javier Vidal
Jihye Kim
Johanna Cohen
Luca Magni
Manuel Aguayo
Martin Schücker
Mélissa Bordonado
Namer Merli
Norma Hernandez
Pablo Menéndez
Pierre Tissot
Roland Habersack
Seon Hee C. Anderson
Sergio Accettura
Stefan Rossi
Timur Khorev
ONTWERPTEAM
James Crocker
Tom Baker
2K INTERNATIONAL MARKETING-
EN PR-TEAM
Agnès Rosique
Alan Moore
Ben Lawrence
Ben Seccombe
Bernardo Hermoso
Carlo Volz
Catherine Vandier
Dan Cooke
Diane Freitag
Dominique Connolly
Erica Denning
Jan Sturm
Jean-Paul Hardy
Jesús Sotillo
Lieke Mandemakers
Matt Roche
Natalie Gausden
Olivier Troit
Richie Churchill
Sandra Melero
Simon Turner
Stefan Eder
TAKE-TWO INTERNATIONALE
ZAKEN
Anthony Dodd
Martin Always
Nisha Verma
Phil Anderton
Denisa Polcerova
2K CHINA
PRODUCENT
Su Lu
ALGEMEEN MANAGER
Jace Yang
VICEPRESIDENT VORMGEVING
Liu Jing
TEAM 2K ASIA
SENIOR MARKETINGDIRECTEUR
Jason Wong
MARKETINGMANAGER AZIË
Diana Tan
PRODUCTMANAGER AZIË
Chris Jennings
MARKETINGMANAGER JAPAN
Takahiro Morita
LOKALISATIEMANAGER
Yosuke Yano
ASSISTENT LOKALISATIE
Yasutaka Arita
TAKE-TWO ASIA
BEDRIJFSVOERING
Eileen Chong
Veron Khuan
Chermine Tan
TAKE-TWO ASIA ZAKELIJKE
ONTWIKKELING
Erik Ford
Andrew Donovan
Ellen Hsu
Henry Park
Satoshi Kashiwazaki
Fumiko Okura
KWALITEITSBEWAKING
2K CHINA
DIRECTEUR
KWALITEITSBEWAKING
Zhang Xi Kun
SUPERVISOR
KWALITEITSBEWAKING
LOKALISATIE
Steve Manners
37
HOOFD KWALITEITSBEWAKING
LOKALISATIE EVOLVE
Chu Jin Dan
PROJECTLEIDING
KWALITEITSBEWAKING
LOKALISATIE
Shen Wei
Zhu Jian
Li Sheng Qiang
TECHNICI KWALITEITSBEWAKING
LOKALISATIE
Sun Fu Dong
Kan Liang
Mao Ling Jie
Wang Yi Min
Qin Qi
Ning Xu
Wei Xin
Tang Shu
Wu Heng
FOX SOUND STUDIOS
Rick Fox
Victoria Fox
STEMACTEURS
ABE
Matt Mercer
BUCKET
Peter Jessop
CABOT
Daniel Riordan
CAIRA
Fryda Wolff
GRIFFIN
JB Blanc
HANK
William Salyers
HYDE
Ben Crowe
LAZARUS
Tom Mardirosian
MAGGIE
Cherise Boothe
MARKOV
Dimtri Diatchenko
PARNELL
Dorian Lockett
VAL
Courtenay Taylor
COMMANDER PARK
Kate Higgins
OVERIGE STEMMEN
Dee Bradley Baker
Brian Bloom
Kimberly D. Brooks
Feodor Chin
Brian T. Delaney
Dave Fennoy
Anna Graves
Liam O’Brien
Jonathan Roumie
Rick Wasserman
Fred Tatasciore
ACTEURS MOTION CAPTURE
Brian Bloom
Yorgo Constantine
Lyndsy Kail
Michelle Lee
TJ Storm
America Young
Todd Soley
EINDREDACTEUR DIALOGEN
Dante Fazio
REDACTIE DIALOGEN
Dan Francis
Austin Krier
Sean Madsen
Stephen Salvaggio
Sara Wilt
AUDIOCONSULTANT
Charles Deenen
CINEMATISCHE MIX
Erik Foreman
OPNAMESTUDIO
STEMMEN
Lime Studios
OPNAMEN DIALOGEN
Tom Paolantonio
PRODUCENT
Susie Boyajan
POMANN SOUND
OPNAMEN DIALOGEN
Max Conklin
Rich Cerbini
PRODUCENT
Josh Moyer
SOUND LOUNGE
OPNAMEN DIALOGEN
Justin Kooy
Josh Wilson
PRODUCENT
Harrison Navelansky
38
OPNAMESTUDIO
MOTION
CAPTURE
HOUSE OF MOVES
DIRECTEUR
Brian Rausch
ONTWIKKELINGSMANAGER
Jimmy Corvan
TECHNISCHE SUPERVISIE
DJ Hauck
SENIOR PRODUCENT
Heather McCann
PRODUCENT
Colleen Crosby
PRODUCTIELEIDER
Katie David
TONEELMEESTER
Troy Reynolds
PODIUMASSISTENTIE/
KWALITEITSBEWAKING
Brian Wilson
Vastlegging opnamen
Annie Wildmoser
HOOFD VIDEO
Nikola Dupkanic
CAMERABEDIENING
Paul Sun
Kyle Klutz
Elisha Christian
TECHNISCH REGISSEUR PIJPLIJN
Chad Provencher
MUZIEK GECOMPONEERD DOOR
Jason Graves
Lustmord
Charlie Clouser
OVERIGE
ONTWIKKELING
AGORA GAMES
STUDIODIRECTEUR
Steven Flenory
PRODUCTIETEAM
Elliott Haase
Nicholas Cesare
Brett McNeff
Samantha Toews
TECHNISCH TEAM
Aaron Westendorf
Andrew Andkjar
Brad LaFountain
David Czarnecki
David Andrade
Graylin Kim
Jack Letourneau
John Gibson
Matt Wilson
Paul Ventura
Vitaly Babiy
TOEGEPASTE CINEMATOGRAFIE
Michael O’Rourke
Jason Flynn
BATKIN CONSULTING INC.
Boris Batkin
Vadim Shcherbakov
BLIND SQUIRREL GAMES
INC.
UITVOEREND PRODUCENT/
DIRECTEUR
Brad Hendricks
TECHNISCH DIRECTEUR
Matthew Fawcett
HOOFD AI-TECHNICUS
David Forrest
NETWERKTECHNICUS
Mike Winfield
TECHNICI
Luke Mordarski
Justin Hilton
GEBRUIKERSINTERFACE-TECHNICI
Jason Neal
John Plou
RENDERING-TECHNICUS
Sal Llamas
TECHNICUS
Chris Lierman
ARTDIRECTOR/HOOFD
VORMGEVING
Alan Lee
SENIOR VORMGEVER
OMGEVINGEN
Koy VanOteghem
VORMGEVING OMGEVINGEN
Scott Army
Galen Davis
HOOFD CONCEPTVORMGEVING
Jeff Zugale
CONCEPTVORMGEVER
Jason Hazelroth
HOOFD ANIMATIE
Craig Dragaset
VORMGEVING
GEBRUIKERSINTERFACE
Yvonne Chung
VORMGEVING PERSONAGES
Vidonm Medina
Jon Finch
Cochey Cantu
39
EVOLVE-LETTERTYPEN EXCLUSIEF
VOOR 2K ONTWIKKELD DOOR
CHANK CO, GEVESTIGD TE
MINNEAPOLIS
LETTERTYPEN ONTWORPEN DOOR
CHANK DIESEL EN MARI MIHAI
ONDERSTEUNING OVERIGE
ONTWIKKELING DOOR CRYTEK
Alexander Marschal
Caleb Essex
Carsten Wenzel
Chris Bolte
Dancho Makaveev
Doe Kim
Dominik Friedrich
Eric Werner
Hanno Hagedorn
Harald Zlattinger
Ivo Zoltan Frey
Jason Cole
Jean Geffroy
Liam Cullen
Luke Adwick
Michael Kelleher
Michael Nagasaka
Nicolas Schulz
Patrick Gamble
Pierre Donzallaz
Rashad Redic
Rob Stoneman
Travis Ramsdale
Frieder Erdmann
Chris Raine
Achim Lang
Adam Booth
Adam Johnson
Anton Knyazyev
Axel Gneiting
Carl Jones
Chris Brunning
Christian Werle
Christopher Ziliotto
David Paul Kaye
Dmitry Tishkov
Gabriel Rodriguez-Hernandez
Ivo Herzeg
Jaesik Hwang
Jan Pinter
Leander Beernaert
Marco Hopp
Mathieu Pinard
Matthijs van der Meide
Michiel Meesters
Mikhail Korotyaev
Nicola Pirker
Paul Bennett
Rune Rask Langkilde
Sascha Hoba
Sean Tracy
Scott Fitzgerald
Scott Peter
Sergei Shaykin
Sergey Sokov
Thomas Wollenzin
Valerio Guagliumi
TUSSENTITEL 'EVOLVE-
VOETAFDRUK' DOOR
DIGITALE PRODUCTIE: DIGITAL DOMAIN
PRESIDENT, RECLAME EN GAMES
Rich Flier
UITVOEREND PRODUCENT/HOOFD
PRODUCTIE
Scott Gemmell
SUPERVISOR VISUELE EFFECTEN
Aladino Debert
PRODUCENT VISUELE EFFECTEN
Rachel Mariscal
COPRODUCENT VISUELE
EFFECTEN
Alex Michael
CG-SUPERVISOR
Lee Carlton
COMPOSITING-SUPERVISOR
Michael Melchiorre
CG-GENERALIST
Casey Benn
TECHNISCH REGISSEUR EFFECTEN
Hiroshi Tsubokawa
COMPOSITOR
Nicole Yoblonski
D-MANN PRODUCTIONS
FOLEY-ARTIEST
Darrin Mann
EARBASH AUDIO, INC.
HOOFD AUDIODESIGN
Yuan Liu
HOOFD AUDIODESIGN
Rebecca Liu
EIGHT BALL SOUND INC.
HOOFD AUDIODESIGN
Caron Weidner
AUDIODESIGNERS
Mike Schapiro
HALON ENTERTAINMENT
LLC
CINEMATOGRAFISCH REGISSEUR
Daniel D. Gregoire
TECHNISCHE VORMGEVING
Paul Forgy
ENGINE-SPECIALISTEN
Eric Ruskoski
Jason Choi
CINEMATOGRAFISCHE ANIMATIE
Robert Diaz
Craig D. McPherson
Todd Patterson
Kenny DiGiordano
Paolo Joel Ziemba
MOTION-CAPTURE-ARTIESTEN
Travis Yee
Jerry Zigounakis
Andrew Moffett
40
COMP-ARTIEST
Zachary Wong
BELICHTINGSVORMGEVING
Youna Kang
SENIOR PRODUCENT
Patrice Avery
PRODUCTIECOÖRDINATOR
Clayton Shank
ILLFONIC
DIRECTEUR
Charles Brungardt
STUDIOREGISSEUR
Kedhrin Gonzalez
HOOFDPROGRAMMEURS
Paul Jackson
VORMGEVING VISUELE EFFECTEN
Bill Kladis
VORMGEVING VISUELE EFFECTEN
Matt Hubel
LAYER MEDIA
CREATIEF REGISSEUR
Brennan Ieyoub
HOOFD VORMGEVING
Matt Gravish
PRODUCENT
Sean Rivers
AUDIODESIGN
Craig Beridon
COPRODUCENT
Robert Rivers
LIQUID DEVELOPMENT
DIRECTEUR
Fred Stockton
ACCOUNTMANAGER
Heather Dyer
PROJECTLEIDER
Darren Bartlett
CREATIEF DIRECTEUR
Stefan Henry-Biskup
MANAGER
CONCEPTVORMGEVING
Marshall Short
PRODUCTIECOÖRDINATOR
Jose Montanez
ANIMATIEMANAGER
Jason Baskett
HOOFDVORMGEVERS
Tony Clark
Jane Dangoia
3D-DESIGNERS
Andy Bruning
Ankit Garg
Anupam Mehta
Cedric Seaut
Chris Dong
Eric Montanari
Erik Litzsey
Gabe Selinger
Gurjeet Singh
Hossein Diba
Jennifer Dang
Johnny Xiao
Kevin Dryad
Luis Santos
Manuel Noyola
Mario Colindres
Mashru Mishu
Pablo Vicentin
Renesh Poolathody
Royal Sybrandt
Sri Ram Chandra
Teh Vang
Tim Feeney
Vimal Kerkatta
Yogesh Sharma
TEXTURE-DESIGNERS
David Talaski
Nick Silva
Sang Jin Hong
Sarah Francian
Steven Locklear
MASS MEDIA
Mike Anstine
Clarissa Asam
Joshua Buckley
Benjamin Callaway
Joe David
Andy Green
Ken Jordan
Colby Koch
Dan Pinal
Kelly Ramlow
Roman Scharnberg
Ryan Snow
Nigel Spencer
Gabe Sventek
David Todd
Robert Toone
Oleg Vasilyev
Stan Vasilyev
Thomas Wilson
METRICMINDS
MANAGING PARTNER
Philip Weiss
PROJECTMANAGEMENT
Simon Heinz
HOOFD CINEMATOGRAFISCHE
VORMGEVING
Matthias Müller
CINEMATOGRAFISCHE
VORMGEVING
Philip Erdsiek
Adrian Loew
Laurentiu Nastasa
Jan Klasen
Tobias Scholz
41
NABEWERKING ANIMATIE/
BEWEGING
Simon Crossan
Daniel Lange
Dimitri Joseph
Joel Fisher
MODELLERING
Maximilian Keilich
NABEWERKING MOTION
CAPTURE
René Dose
Dimitri Joseph
Julian Zalac
Dawid Wieczorek
IT
Christian Dreher
OVERIGE TOOLSONTWIKKELING
DOOR ROBOTIC ARM SOFTWARE
Dan Goodman
Peter Hoff
SOUND SATISFACTION
FOLEY-ARTIEST
Gregg Barbanell
TEAM ONE
CREATIEF
Phil Henson
Patrick O’Rourke
Jim Darling
Ken Bones
STRATEGIE
Ashleigh Edwards
Cathy Gribble
PRODUCTIE
Julie Bedard
Alissa Kovall
Kevin Shuster
Lynn Welsh
Jenny Valladares
ACCOUNT
Drew Porter
Nathan Smith
Erica Kim
Bailey Jones
VIRTUOUS GAMES
ALGEMEEN MANAGER
Vivian Tian
DIRECTEUR ZAKELIJKE
ONTWIKKELING
Philippe Angely
PRODUCENT
Ming Shenliang
HOOFD VORMGEVING
Zhang Chong
TEAMLEIDER
Liu Lingfeng
VORMGEVERS
Huang Junfeng
Chen Zuo
Han Pan
Gong Lei
Qin Tao
Xu Dongfang
Yang Chuanfeng
Ying Wei
Luo Wei
He Bing
WINKING
ENTERTAINMENT LTD.
ARTDIRECTOR
Lin Yong Min
PROJECTMANAGER
Cindy Geng/Brandon Huang
MANAGER ZAKELIJKE
ONTWIKKELING
Rita Liu
ARTDIRECTOR PERSONAGES
Zheng Sun
HOOFD VORMGEVING
PERSONAGES
Chen Suyan
VORMGEVING PERSONAGES
Shen Runyi
Liu Xiaodong
Sui Shi Qi
Shen Yaotian
Liu Jiaojiao
Zhao Dong
Shi Nian
He Zhenyu
ARTDIRECTOR OMGEVINGEN
Da Liu
HOOFD VORMGEVING
OMGEVINGEN
Xu Xiangfeng
VORMGEVING OMGEVINGEN
Yang Jamin
Xin Yikun
Sun Chenfei
Fan Yunhai
Wu Junjian
ARTDIRECTOR
CONCEPTVORMGEVING
He Caozhen
HOOFD CONCEPTVORMGEVING
Zeng Liang
CONCEPTVORMGEVERS
Li Yuan
Chen Qianmo
Mou Yujiang
Qiu Qingfeng
OVERIGE CONCEPTVORMGEVING
Nicholas Stohlman
42
MET DANK AAN
Strauss Zelnick
Karl Slatoff
Lainie Goldstein
Seth Krauss
Jordan Katz
David Cox
Steve Glickstein
Verkoopteam Take-Two
Take-Two digitale-verkoopteam
Take-Two channelmarketingteam
Siobhan Boes
Hank Diamond
Alan Lewis
Daniel Einzig
Christopher Fiumano
Pedram Rahbari
Jenn Kolbe
Greg Gibson
Justyn Sanderford
Juridisch team Take Two
Jonathan Washburn
DB Sinclair & JParty
Michael Howard
Doug MacLeod
David Boutry
Juan Chavez
Rajesh Joseph
Gaurav Singh
Barry Charleton
Jon Titus
Gail Hamrick
Tony MacNeill
Sotika Nou
Chris Bigelow
Brooke Grabrian
Katie Nelson
Chris Burton
Aly Fidiam-Smith
Christina Vu
Betsy Ross
Pete Anderson
Oliver Hall
Nick Bublitz
Maria Zamaniego
Danielle Williams
Nicole Hillenbrand
Sasha de Guzman
Victoria Zaragoza
Gwendoline Oliviero
Neil Foster
Ariel Owens-Barham
Karla Duarte
Adam Wexler
Access Communications
Alienware
Amazon Web Services
AMD
Arxan Technologies, Inc.
AV Images
Ayzenberg Group
Codejock Software Solutions
Frank N Magid Associates
Freddie Georges Production Group
Intel
JetBrains S.R.O.
Kathy Lee-Fung
Layer Media
MODCo Media
Nvidia
Perforce Software
Petrol Advertising
Q & A Research
Qualtrics
Team One Advertising
Turtle Beach
Xoreax
43
BEPERKTE GARANTIE OP SOFTWARE EN LICENTIEOVEREENKOMST
Deze beperkte garantie op de software en licentieovereenkomst (deze “Overeenkomst”) kan van tijd tot tijd worden bijgewerkt. De actuele versie wordt
geplaatst op www.take2games.com/eula. Als je deze Software blijft gebruiken nadat een herziene Overeenkomst is gepubliceerd, geef je aan akkoord te
gaan met de gewijzigde bepalingen
DE “SOFTWARE” OMVAT ALLE SOFTWARE BIJ DEZE OVEREENKOMST, DE BEGELEIDENDE HANDLEIDING(EN), VERPAKKING, ANDERE GESCHREVEN
BESTANDEN, ELEKTRONISCHE OF ONLINEMATERIALEN OF -DOCUMENTATIE, EN ENIGE EN ALLE KOPIEËN VAN DEZE SOFTWARE EN DE MATERIALEN.
DE SOFTWARE WORDT IN LICENTIE AAN JE VERSTREKT EN NIET A AN JE VERKOCHT. DOOR DE SOFTWARE EN ENIG ANDER MATERIAAL BIJ DE SOFTWARE
TE OPENEN, DOWNLOADEN INSTALLEREN, KOPIËREN OF OP ANDERE WIJZE TE GEBRUIKEN, ACCEPTEER JE DE BEPALINGEN VAN DEZE OVEREENKOMST
MET TAKE-TWO INTERACTIVE SOFTWARE, INC. (“LICENTIEGEVER”), ALSMEDE HET PRIVACYBELEID OP www.take2games.com/privacy EN DE SERVICEV-
OORWAARDEN OP www.take2games.com/legal.
LEES DEZE OVEREENKOMST GOED DOOR. ALS JE DE BEPALINGEN VAN DEZE OVEREENKOMST NIET ACCEPTEERT, MAG JE DE SOFTWARE NIET OPENEN,
INSTALLEREN, KOPIËREN OF GEBRUIKEN.
LICENTIE
Conform deze Overeenkomst en haar bepalingen verleent Licentiegever je hierbij het niet-exclusieve, niet-overdraagbare, beperkte en onherroepelijke recht
en de niet-exclusieve, niet-overdraagbare, beperkte en onherroepelijke licentie om één exemplaar van de Software te gebruiken voor persoonlijk, niet-com-
mercieel gebruik van de game op één Gameplatform (zoals een computer, mobiel apparaat of gameconsole), tenzij anders is vastgelegd in de documentatie
van de Software. Je licentierechten zijn onderworpen aan je naleving van deze Overeenkomst. De looptijd van je licentie onder deze Overeenkomst gaat in
op de dag dat je de Software installeert of anderszins gebruikt, en loopt af op de dag dat je afstand doet van de Software of, als dit eerder is, op de dag dat de
Licentiegever deze Overeenkomst beëindigt (zie hieronder).
De Software wordt aan jou in licentie gegeven, niet verkocht, en je erkent hierbij dat er geen aanspraak of eigendomsrecht op de Software wordt overgedragen
of toegekend en dat deze Overeenkomst niet moet worden opgevat als de verkoop van enig recht op de Software. Licentiegever behoudt alle rechten op en
belangen in de Software, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, alle auteursrechten, handelsmerken, handelsgeheimen, handelsnamen, eigendomsrechten,
patenten, titels, computercodes, audiovisuele effecten, thema’s, personages, namen van personages, verhalen, dialogen, omgevingen, illustraties, geluid-
seffecten, muzikale werken en morele rechten. De Software wordt beschermd door de wetgeving van de Verenigde Staten op het gebied van auteursrecht en
handelsmerken en wereldwijd door toepasselijke wetgeving en door wereldwijde verdragen. Het is niet toegestaan de Software te kopiëren, vermenigvuldigen
of distribueren, op enige wijze of op enig medium, geheel of gedeeltelijk, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Licentiegever. Iedereen die de
Software geheel of gedeeltelijk, op enige wijze of op enig medium, kopieert, vermenigvuldigt of distribueert, schendt willens en wetens de auteursrechtwetten
en kan civiel- en strafrechtelijk worden vervolgd in de Verenigde Staten of eigen land. Overtredingen van het Amerikaanse auteursrecht kunnen worden bestraf t
met boetes van maximaal US$ 150.000 per overtreding. De Software bevat in licentie verstrekt materiaal en ook de licentiegevers van Licentiegever kunnen
aanspraak maken op hun rechten in het geval van schending van deze Overeenkomst. Alle rechten die in deze Overeenkomst niet nadrukkelijk aan jou worden
verleend, blijven voorbehouden aan Licentiegever.
VOORWAARDEN VAN DE LICENTIE
Je stemt ermee in het volgende niet te doen:
de Software commercieel exploiteren;
de Software, of kopieën van de Software, distribueren, leasen, in licentie geven, verkopen, verhuren of anderszins overdragen of toewijzen, zonder de
uitdrukkelijke, voorafgaande schriftelijke toestemming van Licentiegever, of zoals uiteengezet in deze Overeenkomst;
een kopie maken van de Software of van enig deel van de Software (anders dan hierin uiteengezet);
een kopie van deze Software beschikbaar stellen via een netwerk voor het gebruik of het downloaden ervan door meerdere gebruikers;
behalve waar dit door de Software of in deze Overeenkomst expliciet anders wordt aangegeven, de Software gebruiken of installeren (of anderen hiertoe
toestemming verlenen) op een netwerk, voor online gebruik, of op meer dan één computer of game-eenheid tegelijkertijd;
de Software kopiëren naar een vaste schijf of ander opslagapparaat ter omzeiling van de vereiste dat de Software wordt uitgevoerd vanaf de meegeleverde
cd-rom of dvd-rom (dit verbod is niet van toepassing op kopieën, geheel of gedeeltelijk, die door de Software tijdens de installatie zelf zijn gemaakt om de
prestaties te verbeteren);
de Software gebruiken op of kopiëren naar een centrum of een andere commerciële locatie voor het spelen van games, met dien verstande dat Licentiegever
je een aparte licentieovereenkomst kan aanbieden voor het beschikbaar stellen van de Software voor commercieel gebruik;
de Software geheel of gedeeltelijk reverse-engineeren, decompileren, demonteren, weergeven, vertonen, afgeleide werken vervaardigen op basis van de
gehele of gedeeltelijke Software, of de Software anderszins geheel of gedeeltelijk wijzigen;
kennisgevingen betreffende eigendomsrechten, merken of labels die zich op of in de Software bevinden, verwijderen of wijzigen;
een andere gebruiker beperken of belemmeren bij het gebruik en genot van onlinefuncties van de Software;
vals spelen of gebruikmaken van een onrechtmatige robot, spider of ander programma in verband met enige onlinefuncties van de Software;
enige voorwaarden, beleidslijnen, licenties of gedragscode voor onlinefuncties van de Software schenden; of
44
de Software vervoeren, exporteren of herexporteren (direct of indirect) naar enig land dat dergelijke Software niet mag ontvangen volgens Amerikaanse
exportwetten of regelgeving of Amerikaanse economische sancties, of op andere wijze dergelijke wetten of regelgeving of de wetten van het land waarin de
Software is verkregen, schenden, hetgeen regelmatig kan worden aangepast.
TOEGANG TOT SPECIALE FUNCTIES EN/OF ANDERE DIENSTEN, INCLUSIEF DIGITALE KOPIEËN: download van de Software, gebruik van een unieke code,
registratie van de Software, lidmaatschap van diensten van derden en/of lidmaatschap van een dienst van de Licentiegever (inclusief acceptatie van de bijbe-
horende voorwaarden en beleidsbepalingen) zijn mogelijk vereist om de Software te activeren, toegang te krijgen tot digitale exemplaren van de Software, of
bepaalde vrij te spelen, downloadbare, online- of andere speciale content, diensten en/of functies (gezamenlijk de “Speciale functies”) te openen. Toegang tot
Speciale functies is beperkt tot één Gebruikersaccount (zoals hieronder gedefinieerd) per code. Het is niet toegestaan om de toegang tot Speciale functies over
te dragen, te verkopen, in lease te verstrekken, te verhuren, om te wisselen naar omwisselbare virtuele munten of opnieuw te laten registreren door een andere
gebruiker, tenzij dit expliciet wordt vermeld. In geval van conflict met andere bepalingen in deze Overeenkomst zijn de voorwaarden in deze paragraaf bindend.
OVE RDRACHT VA N LICEN TIE VOO R EXEM PLA AR OP SCHIJF: je hebt he t recht het volledige f ysieke exemplaa r van de Soft ware en be geleidende documentatie
blijvend over te dragen aan een andere persoon, zolang je geen kopieën behoudt (met inbegrip van archiverings- en reservekopieën) van de Software, begelei-
dende documentatie of enig deel of enige component van de Software en de begeleidende documentatie, en zolang de ontvanger instemt met de bepalingen
van deze Overeenkomst. Voor de overdracht van de licentie voor een exemplaar op schijf moet je mogelijk specifieke stappen ondernemen, zoals uiteengezet
in de documentatie bij de Software. Het is niet toegestaan om virtuele munten over te dragen, te verkopen, in lease te geven, te verhuren of om te wisselen naar
omwisselbare virtuele munten of virtuele items, tenzij zoals nadrukkelijk is uiteengezet in deze Overeenkomst of met voorafgaande schriftelijke toestemming
van Licentiegever. Speciale functies, inclusief content die uitsluitend beschikbaar is met een code voor één gebruiker, mogen onder geen enkele voorwaarde
worden overgedragen aan een andere persoon. Het is mogelijk dat Speciale functies niet meer functioneren als de oorspronkelijke installatie van de Software
is verwijderd of het exemplaar op schijf niet meer beschikbaar is voor de gebruiker. De Software is alleen bestemd voor privégebruik. ONVERMINDERD HET
VOORAFGAANDE IS HET NIET TOEGESTAAN PRE-RELEASEVERSIES VAN DE SOFTWARE OVER TE DRAGEN.
TECHNISCHE BEVEILIGING: de S oft ware ka n zijn voor zien van maat regelen die de to egang to t de Sof twar e contr oleren, d e toegan g tot bepa alde fun cties o f conten t
controleren, het maken van onrechtmatige kopieën verhinderen of anderszins proberen te voorkomen dat iemand de beperkte rechten en licenties overschrijdt die
worden toegekend onder de Overeenkomst. Dergelijke maatregelen kunnen de integratie van licentiebeheer, productactivering en andere beveiligingstechnologie
in de Software alsmede het bewaking van het gebruik omvatten, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, tijd, datum, toegang of andere controlesystemen, tellers,
serienummers en/of beveiligingsapparaten die zijn ontworpen om het onrechtmatig openen, gebruiken en kopiëren van de Sof tware of enig deel of enige component
hiervan te voorkomen, waaronder schendingen van deze Overeenkomst. Licentiegever behoudt zich het recht voor om het gebruik van de Software op elk gewenst
moment te bewaken. Het is niet toegestaan dergelijke maatregelen voor toegangscontrole te belemmeren of om te proberen dergelijke beveiligingsfuncties uit te
schakelen of te omzeilen. Als je de technische beveiligingsmaatregelen uitschakelt of anderszins omzeilt, functioneert de Software niet correct. Als de Software
toegang geeft tot Speciale functies, mag per keer slechts één exemplaar van de Software deze functies benaderen. Mogelijk zijn aanvullende bepalingen van
toepassing en moet je je registreren om toegang te krijgen tot de online services en om Software-updates en patches te downloaden. Alleen Software met een
geldige licentie kan worden gebruikt voor het gebruik van onlineservices, waaronder het downloaden van updates en patches. Tenzij zoals anderszins is verboden
volgens toepasselijke wetgeving, kan Licentiegever de onder deze Overeenkomst verstrekte licentie en de toegang tot de Software op elk gewenst moment zonder
opgave van reden beperken, opschorten of beëindigen, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, gerelateerde services en producten.
DOOR DE GEBRUIKER GEMAAKTE INHOUD: met de Software kun je mogelijk inhoud maken, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, een plattegrond, een
scenario, een screenshot, een auto-ontwerp, een voorwerp of een video van je gameplay. In ruil voor het gebruik van de Software, en voor zover je bijdragen
via gebruik van de Software aanleiding geven tot enig auteursrechtelijk belang, verleen je hierbij aan Licentiegever een exclusief, permanent, onherroepelijk,
volledig overdraagbaar en in sublicentie te geven wereldwijd recht op en een exclusieve, permanente, onherroepelijke, volledig overdraagbare en in sublicentie
te geven wereldwijde licentie voor het gebruik van je bijdragen op enige wijze en voor enig doeleinde met betrekking tot de Software en verwante zaken en
diensten, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, de rechten om je bijdragen te reproduceren, te vermenigvuldigen, aan te passen, te wijzigen, uit te voeren,
te vertonen, te publiceren, uit te zenden, te verzenden of anderszins te communiceren aan het publiek op enige bekende of nog onbekende wijze, en te
distribueren zonder enige voorafgaande kennisgeving of vergoeding aan jou van enige aard voor de volledige duur van de bescherming die wordt toegekend
aan intellectuele-eigendomsrechten door toepasselijke wetten en internationale verdragen. Je doet hierbij afstand van enige morele rechten op auteurschap,
publicatie, reputatie of toeschrijving met betrekking tot het gebruik en de beschikking van Licentiegever of andere spelers van dergelijke zaken in relatie met
de Software en verwante goederen en diensten onder de toepasselijke wetten. Deze aan Licentiegever verleende licentie en de bovengenoemde verklaring
van afstand van enige toepasselijke morele rechten blijven van kracht na beëindiging van deze Overeenkomst.
INTERNETVERBINDING: mogelijk heb je een internetverbinding nodig om onlinefuncties te benaderen, de Software te verifiëren of andere functies uit te voeren.
GEBRUIKERSACCOUNTS: voor het gebruik van de Software of een softwareonderdeel of voor de correcte werking van de Software moet je mogelijk een geldige
en actieve gebruikersaccount voor een onlineservice hebben en onderhouden, zoals een gameplatform van derden of een account voor een sociaal netwerk
(“Account van derden”), of een account bij Licentiegever of een dochteronderneming van Licentiegever, zoals is uiteengezet in de documentatie bij de Software.
Als je dergelijke accounts niet hebt, werken bepaalde functies van de Software geheel of gedeeltelijk niet, of niet meer, correct. Voor de Software moet je mogelijk
ook een Softwarespecifiek gebruikersaccount maken bij Licentiegever of een dochteronderneming van Licentiegever (“Gebruikersaccount”) om de Software en
de functionaliteit en onderdelen te openen. De aanmeldingsgegevens van je Gebruikersaccount kunnen worden gekoppeld aan een Account van derden. Je bet
verantwoordelijk voor alle gebruik en de beveiliging van je Gebruikersaccounts en Accounts van derden die je gebruikt om de Software te benaderen en gebruiken.
Virtuele munten en Virtuele items
Als je met de Software door te spelen een gebruikslicentie voor Virtuele munten en Virtuele items kunt aanschaffen en/of verdienen, gelden de volgende
voorwaarden.
45
VIRTUELE MUNTEN EN VIRTUELE ITEMS: met de Soft ware kunnen gebruikers (i) fictieve virtuele munten gebruiken als exclusief ruilmiddel binnen de Software
(“Virtuele munten” of “VM’s”) en (ii) toegang krijgen tot virtuele items (en bepaalde beperkte gebruiksrechten) binnen de Software (“Virtuele items” of “V I’s”).
Ongeacht de gebruikte terminologie vertegenwoordigen VM’s en VI’s een beperkt licentierecht dat onder deze Overeenkomst valt. Conform de voorwaarden
en jouw naleving van deze Overeenkomst verleent Licentiegever je het niet-exclusieve, niet-overdraagbare, niet in sublicentie verstrekbare, beperkte recht
en de niet-exclusieve, niet-overdraagbare, niet in sublicentie verstrekbare, beperkte licentie om exclusief binnen de Software door jou verkregen VM’s en VI’s
te gebruiken voor je persoonlijke, niet-commerciële gameplay. Tenzij zoals anderszins is verboden volgens toepasselijk recht, worden de door jou verkregen
VM’s en VI’s in licentie aan je verstrekt. Je stemt ermee in dat onder deze O vereenkomst geen aanspr aak of eigendomsrecht op VM’s of VI’s word t overgedr agen
of toegewezen. Deze Overeenkomst dient niet te worden geïnterpreteerd als verkoop van enige rechten op VM’s en VI’s.
VM’s en VI’s hebben geen equivalente waarde in echte valuta’s en fungeren niet als vervanging voor echte valuta’s. Je erkent en stemt ermee in dat Licentiegever
op elk gewenst moment maatregelen kan herzien of nemen die van invloed zijn op de waargenomen waarde of de aanschafprijs van VM’s en/of VI’s, tenzij zoals
verboden is volgens toepasselijke wetgeving. Als je VM’s en VI’s niet gebruikt, worden hiervoor geen kosten in rekening gebracht, met dien verstande echter dat
de onder deze Overeenkomst verleende licentie voor VM’s en VI’s wordt beëindigd overeenkomstig de voorwaarden van deze Overeenkomst en de documentatie
bij de Software wanneer Licentiegever de Software stopzet of deze Overeenkomst op andere wijze wordt beëindigd. Licentiegever behoudt zich naar eigen inzicht
het recht voor om kosten in rekening te brengen vo or het recht op toegang tot of gebr uik van VM ’s of V I’s en/of met of zonder kosten VM’s of V I’s kan distribueren.
VIRTUELE MUNTEN EN VIRTUELE ITEMS VERDIENEN EN AANSCHAFFEN: je hebt de mogelijkheid om VM’s aan te schaffen of bij Licentiegever te verdienen
voor de voltooiing van bepaalde activiteiten of prestaties in de Software. Licentiegever kan bijvoorbeeld VM’s of VI’s verstrekken nadat je een activiteit in
de game hebt voltooid, zoals het bereiken van een nieuw level, het voltooien van een taak of het maken van gebruikerscontent. Nadat je VM’s en/of VI’s hebt
verkregen, worden ze bijgeschreven op je Gebruikersaccount. Je kunt VM’s en VI’s alleen aanschaffen binnen de Software of via een platform waaraan een
webwinkel van derden, een Application Store of een andere door Licentiegever geautoriseerde winkel deelneemt (gezamenlijk “Softwarewinkel” genoemd in
deze Overeenkomst). Het aanschaf en gebruik van items of munten via een Softwarewinkel zijn gebonden aan de toepasselijke documenten van de Software-
winkel, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, de servicevoorwaarden en gebruikersovereenkomst. Deze onlineservice is in sublicentie aan je verstrekt door
de Softwarewinkel. Licentiegever kan kortingen of speciale acties aanbieden bij de aanschaf van VM’s. Dergelijke kortingen en speciale acties kunnen op elk
gewenst moment en zonder kennisgeving worden gewijzigd of stopgezet door Licentiegever. Nadat je een geautoriseerde aankoop van VV in een Application
Store hebt voltooid, wordt het bedrag van aangeschafte VM’s bijgeschreven op je Gebruikersaccount. Licentiegever zal een maximumbedrag vaststellen dat je
per transactie en/of dag mag besteden voor de aanschaf van VM’s. Dit bedrag kan variëren afhankelijke van de aanverwante Software. Licentiegever kan naar
eigen inzicht aanvullende limieten instellen voor het VM-bedrag dat je kunt aanschaffen of gebruiken, hoe je VM’s kunt gebruiken en het maximale VM-saldo
dat op je Gebruikersaccount kan worden bijgeschreven. Je bent volledig verantwoordelijk voor alle VM-aankopen via je Gebruikersaccount, ongeacht of je
deze al dan niet hebt geautoriseerd.
SALDOBEREKENING: je kunt je beschikbare VM’s en VI’s openen en bekijken in je Gebruikersaccount nadat je je hierbij hebt aangemeld. Licentiegever
behoudt zich het recht voor om naar eigen inzicht alle berekeningen voor de beschikbare VM’s en VI’s in je Gebruikersaccount uit te voeren. Bovendien behoudt
Licentiegever zich het recht voor, naar eigen inzicht, om te bepalen hoeveel VM’s op welke manier worden bij- en afgeschreven van je Gebruikersaccount in
verband met je aanschaf van VM’s of voor andere doeleinden. Hoewel Licentiegever ernaar streeft om dergelijke berekeningen op een consistente, redelijke
basis uit te voeren, erken je hierbij en stem je ermee in dat de beslissing van Licentiegever over de beschikbare VM’s en VI’s in je Gebruikersaccount definitief
is, tenzij je aan Licentiegever documentatie kunt overleggen dat deze berekening doelbewust onjuist was of is.
GEBRUIK VAN VIRTUELE MUNTEN EN VIRTUELE ITEMS: alle aangeschafte Virtuele munten en/of Virtuele items in de game kunnen door spelers gedurende
de gameplay worden verbruikt of verloren overeenkomstig de gameregels die van toepassing zijn op munten en items. Deze regels kunnen variëren afhankelijk
van de aanverwante Software. VM’s en VI’s kunnen alleen binnen de Software worden gebruikt en Licentiegever kan naar eigen inzicht het gebruik van VM’s en
VI’s tot één game beperken. De geautoriseerde toepassingen en doeleinden van VM’s en VI’s kunnen op elk gewenst moment worden gewijzigd. Je beschikbare
VM’s en/of VI’s zoals weergegeven in je Gebruikersaccount worden telkens verlaagd wanneer je VM’s en/of VI’s binnen de Software gebruikt. Als je VM’s en/
of VI’s gebruikt, verzoek je erom dat deze worden afgeschreven van je beschikbare saldo in je Gebruikersaccount. Je moet over voldoende beschikbare VM’s
en/of VI’s in je Gebruikersaccount hebben om een transactie binnen de Software te voltooien. VM’s en/of VI’s in je Gebruikersaccount kunnen zonder kennis-
geving worden verminderd zodra bepaalde gebeurtenissen in plaats van je gebruik van de Software plaatsvinden: Je kunt bijvoorbeeld VM’s of VI’s verliezen
als je een game hebt verloren of je personage sterft. Je bent verantwoordelijk voor alle gebruik van VM’s en/of VI’s via je Gebruikersaccount, ongeacht of je
dit hebt geautoriseerd. Je dient Licentiegever direct op de hoogte te stellen wanneer je ontdekt dat VM’s en/of VI’s zonder je toestemming zijn gebruikt via je
Gebruikersaccount door een ondersteuningsverzoek in te dienen bij www.take2games.com/support.
NIET INWISSELBAAR: VM’s en VI’s kunnen alleen worden ingewisseld voor items en diensten in de game. Je mag VM’s of VI’s niet verkopen, in lease of licentie
verstrekken of verhuren en je kunt deze niet omwisselen in omwisselbare VM’s. VM’s en VI’s kunnen alleen worden omgewisseld voor items of diensten in de
game, dus niet voor geld, iets van geldelijke waarde of andere items van Licentiegever of enige andere persoon op enig moment, behalve zoals nadrukkelijk in deze
Overeenkomst is beschreven of anderszins vereist is volgens toepasselijke wetgeving. VM’s en VI’s hebben geen contante waarde. Licentiegever of enige andere
persoon of entiteit is niet verplicht om je VM’s of VI’s in te wisselen voor iets van waarde, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, echte valuta’s.
GEEN TERUGBETALING: alle aankopen van VM’s en VI’s zijn definitief en in geen geval kunnen dergelijke aankopen worden terugbetaald, overgedragen of
omgewisseld. Tenzij zoals verboden is volgens toepasselijke wetgeving, heeft Licentiegever het volste recht om deze VM’s en/of VI’s te beheren, te reguleren,
te controleren, te wijzigen, op te schorten en/of te elimineren wanneer Licentiegever dit naar eigen inzicht gepast acht. Licentiegever is niet aansprakelijk
jegens jou of iemand anders wegens het uitoefenen van dergelijke rechten.
GEEN OVERDRACHTEN: het is ten strengste verboden om VM’s of VI’s over te brengen naar, te verhandelen met, te verkopen aan of uit te wisselen met iemand,
behalve tijdens de gameplay via de Software zoals nadrukkelijk is toegestaan door Licentiegever (“Ongeautoriseerde transacties”), met inbegrip van, maar
46
niet beperkt tot, gebruikers van de Software. Dergelijke handelingen worden derhalve ook niet goedgekeurd door Licentiegever. Licentiegever behoudt zich
het recht voor, naar eigen inzicht, om je Gebruikersaccount en je VM’s en VI’s te beëindigen, op te schorten of te wijzigen en deze Overeenkomst te beëindigen
als je je schuldig maakt aan, helpt bij of verzoekt om Ongeautoriseerde transacties. Alle gebruikers die deelnemen aan dergelijke activiteiten, doen dit op
eigen risico en stemmen hierbij ermee in om Licentiegever en de partners, licentiegevers, dochterondernemingen, contractanten, managers, directeuren,
medewerkers en tussenpersonen te vrijwaren en behoeden voor alle schade, verliezen en onkosten die direct of indirect voortvloeien uit dergelijke acties. Je
erkent dat Licentiegever de toepasselijke app-store erom kan verzoeken om elke Ongeautoriseerde transactie te stoppen, op te schorten, te beëindigen, buiten
gebruik te stellen of terug te draaien, ongeacht wanneer deze Ongeautoriseerde transactie heeft plaatsgevonden (of zal plaatsvinden) wanneer Licentiegever
vermoedens of bewijs heeft van fraude, schendingen van deze Overeenkomst, schendingen van toepasselijke wet- of regelgeving, of een doelbewuste handeling
die erop is gericht om de werking van de Software belemmert of anderszins het effect heeft of kan hebben dat de werking van de Software op enigerlei wijze
wordt belemmerd. Als we van mening zijn of reden hebben om aan te nemen dat je je schuldig hebt gemaakt aan een Ongeautoriseerde transactie, stem je
bovendien ermee in dat Licentiegever naar eigen inzicht je toegang tot beschikbare VM’s en VI’ s in je Gebruikersaccount kan beperken of je Gebruikersaccount
en je rechten op enige VM’s, VI’s en andere items in verband met je Gebruikersaccount kan beëindigen of opschorten.
LOCATIE: VM’s zijn alleen beschikbaar voor klanten op bepaalde locaties. Je kunt VM’s niet aanschaffen of gebruiken als je je niet op een goedgekeurde
locatie bevindt.
VOORWAARDEN VOOR SOFTWAREWINKEL
Deze Overeenkomst en de levering van de Software via een Softwarewinkel (waaronder de aanschaf van VM’s of VI’s) valt onder de aanvullende voorwaarden
die zijn uiteengezet op of in of worden vereist door de toepasselijke Softwarewinkel. Al deze toepasselijke voorwaarden zijn bij verwijzing opgenomen in deze
Overeenkomst. Licentiegever is niet verantwoordelijk of aansprakelijk jegens jou voor enige kredietbank- of bankgerelateerde kosten of andere kosten of
heffingen in verband met je aankooptransacties binnen de Software of via een Softwarewinkel. Al deze transacties worden beheerd door de Softwarewinkel,
niet Licentiegever. Licentiegever doet nadrukkelijke afstand van alle aansprakelijkheid voor al deze transacties en je stemt ermee in dat je enige verhaalsmo-
gelijkheid met betrekking tot alle transacties bij of via de Softwarewinkel is.
Deze Overeenkomst geldt alleen tussen jou en Licentiegever, en niet met een Softwarewinkel. Je erkent dat de Softwarewinkel niet verplicht is om je onder-
houds- of ondersteuningsdiensten te leveren in verband met de Software. Onverminderd het voorgaande en voor zover toegestaan volgens toepasselijke
wetgeving, heeft de Softwarewinkel geen enkele andere garantieverplichting met betrekking tot de Software. Elke vordering rond de Software in verband
met productaansprakelijkheid, het onvermogen om toepasselijke wettelijke of juridische vereisten na te leven, vorderingen onder consumentenbescherming
of soortgelijke wetgeving, of inbreuk op intellectuele eigendom vallen onder deze Overeenkomst. De Softwarewinkel is niet verantwoordelijk voor dergelijke
vorderingen. Je moet je houden aan de servicevoorwaarden en andere toepasselijke regels of beleidslijnen van de Softwarewinkel. De licentie voor de
Software is een niet-overdraagbare licentie om de Software alleen te gebruiken op een toepasselijk apparaat dat je bezit of beheert. Je verklaart dat je niet
woont in een land of andere geografische regio waartegen de VS een embargo heeft ingesteld, of dat je voorkomt op de lijst Specially Designated Nationals
van het Amerikaanse ministerie van Financiën of op de lijst Commerce Denied Person of de lijst met entiteiten van het Amerikaanse ministerie van Handel. De
Softwarewinkel is een derde begunstigde voor deze Overeenkomst en kan deze Overeenkomst bij je afdwingen.
VERZAMELING EN GEBRUIK VAN INFORMATIE
Door de Software te installeren en te gebruiken, stem je in met de bepalingen voor het verzamelen en gebruiken van informatie zoals uiteengezet in deze
paragraaf en het privacybeleid van Licentiegever, inclusief (waar van toepassing) (i) overdracht van persoonsgegevens en andere informatie aan Licentiegever,
dochterondernemingen, leveranciers en zakenpartners en naar bepaalde andere derden, zoals overheidsautoriteiten, in de VS en andere landen buiten Europa of
je thuisland, waaronder landen met lagere standaarden op het gebied van privacybescherming; (ii) de openbare weergave van je gegevens zoals de identificatie
van je zelfgemaakte inhoud of de weergave van je scores, klassering, prestaties en andere gamegegevens op websites en andere platforms; (iii) het delen van
je gameplaygegevens met hardwareproducenten, platformhosts en marketingpartners van Licentiegever; en (iv) andere toepassingen en openbaarmakingen
van je persoonsgegevens of andere informatie die is vermeld in het voornoemde privacybeleid, zoals dit van tijd tot tijd wordt gewijzigd. Als je niet wilt dat je
gegevens op deze wijze worden gedeeld, moet je de Software niet gebruiken.
Voor de doeleinden van alle kwesties op het gebied van gegevensprivacy, inclusief de verzameling, het gebruik, de openbaarmaking en de overdracht van je
persoonsgegevens en andere gegevens, heeft het privacybeleid op www.take2games.com/privacy, zoals dit regelmatig wordt gewijzigd, voorrang op enige
andere verklaring in deze overeenkomst.
GARANTIE
BEPERKTE GARANTIE: Licentiegever garandeert je (als je de eerste en oorspronkelijke koper van de S oftware bent, maar niet als je het exempla ar op schijf van
de Software en de begeleide documentatie hebt verkregen als overdracht van de oorspronkelijke koper) dat het originele opslagmedium met de Software bij
normaal gebruik en onderhoud vrij is van defecten in materiaal of werking tot negentig (90) dagen na de aanschafdatum. Licentiegever garandeert je dat deze
Soft ware compatibel is me t een pers onal computer die voldoet aan de minimale systeemvereisten die worden aangegeven in de documentat ie van de Soft ware,
of dat de Software door de producent van de game-eenheid is gecertificeerd als compatibel met de game-eenheid waarvoor de Software is gepubliceerd.
Vanwege variaties in hardware, software, internetverbindingen en individueel gebruik staat Licentiegever echter niet garant voor de prestaties van deze
Software op jouw specifieke computer of game-eenheid. Licentiegever geeft geen garantie dat je de software ongestoord kunt gebruiken, dat de Software
voldoet aan je vereisten, dat de werking van de software ononderbroken en zonder fouten zal zijn, dat de Software compatibel is met software of hardware
van derden of dat eventuele gebreken in de software zullen worden gecorrigeerd. Geen enkele mondelinge of schriftelijke mededeling die wordt gedaan door
Licentiegever of enige geautoriseerde vertegenwoordiger, kan worden opgevat als een garantie. Omdat bepaalde rechtsgebieden de uitsluiting of beperking
van impliciete garanties of de beperking van de toepasselijke wettelijke rechten van een consument niet toestaan, zijn sommige of alle bovengenoemde
uitsluitingen en beperkingen mogelijk niet op jou van toepassing.
47
Als je tijdens de garantieperiode om enige reden een defect vindt in het opslagmedium of de Software, stemt Licentiegever ermee in alle Software die tijdens
de garantieperiode defect blijkt te zijn, kosteloos te vervangen zolang de Software nog wordt geproduceerd door Licentiegever. Als de Software niet langer
beschikbaar is, behoudt Licentiegever het recht de Software te vervangen door Software van gelijke of grotere waarde. Deze garantie is beperkt tot het ops-
lagmedium en de Software zoals deze oorspronkelijk is geleverd door Licentiegever, en geldt niet voor normale slijtage. Deze garantie is niet van toepassing
en is nietig als het defect voortvloeit uit verkeerd gebruik, slechte behandeling of nalatigheid. Impliciete garanties die bij wet zijn voorgeschreven, worden
uitdrukkelijk beperkt tot voornoemde periode van 90 dagen.
Met uitzondering van wat hierboven is uiteengezet, treedt deze garantie in plaats van alle andere garanties, mondeling of schriftelijk, uitdrukkelijk of impliciet,
met inbegrip van enige andere garantie van verkoopbaarheid, geschiktheid voor een bepaald doel of niet-inbreuk. Geen enkele andere verklaring of garantie
van welke aard dan ook zal bindend zijn voor Licentiegever.
Als je de Software volgens de hierboven beschreven beperkte garantie retourneert, stuur de originele Software dan alleen naar het onderstaande adres van
Licentiegever. Vermeld je naam en retouradres, voeg een kopie bij van je gedateerde aankoopbewijs en beschrijf kort het defect en het systeem waarop je
de Software uitvoert.
VRIJWARING
Je gaat ermee akkoord Licentiegever en de partners, licentiegevers, dochterondernemingen, contractanten, managers, directeuren, medewerkers en ver-
tegenwoordigers van Licentiegever te vrijwaren, te behoeden en schadeloos te stellen voor alle schade, verliezen en kosten die direct of indirect voortvloeien
uit alles wat je doet of verzuimt te doen bij het gebruik van de Software conform de bepalingen van de Overeenkomst.
IN GEEN GEVAL IS LICENTIEGEVER AANSPRAKELIJK VOOR SPECIALE, INCIDENTELE OF GEVOLGSCHADE DIE VOORTVLOEIT UIT EIGENDOM, GEBRUIK OF
STORING VAN DE SOFTWARE, MET INBEGRIP VAN, MAAR NIET BEPERKT TOT, SCHADE AAN EIGENDOM, VERLIES VAN GOODWILL, COMPUTERFOUTEN
OF -STORING EN, VOOR ZOVER WETTELIJK IS TOEGESTAAN, SCHADE DOOR PERSOONLIJK LETSEL, SCHADE AAN EIGENDOMMEN, WINSTDERVING OF
SCHADELOOSSTELLING DOOR ENIGE OORZAAK OF ACTIE DIE HET GEVOLG IS VAN OF VERBAND HOUDT MET DEZE OVEREENKOMST OF DE SOFTWARE,
VOORTVLOEIEND UIT EEN ONRECHTMATIGE DAAD (WAARONDER NALATIGHEID), EEN CONTRACT, STRIKTE AANSPRAKELIJKHEID OF ANDERSZINS,
ON GEA CHT O F LIC ENT IEGE VE R OP DE HO OGT E IS GEST ELD VA N DE MOGE LIJKH EID VA N DERGE LIJKE S CHA DE. I N GEEN GE VAL Z AL DE A ANS PR AKE LIJ KHE ID
VAN LICENTIEGEVER VOOR ALLE SCHADE (BEHALVE ALS DIT IS VEREIST DOOR TOEPASSELIJKE WETGEVING) DE PRIJS OVERSCHRIJDEN DIE JE HEBT
BETAALD VOOR HET GEBRUIK VAN DE SOFTWARE.
IN GEEN GEVAL ZAL DE TOTALE AANSPRAKELIJKHEID VAN LICENTIEGEVER VOOR ENIGE EN ALLE VORDERINGEN ONDER DEZE OVEREENKOMST JEGENS
JOU, ONGEACHT WELKE JURIDISCHE STAPPEN WORDEN ONDERNOMEN, HOGER ZIJN DAN DE KOSTEN DIE JE A AN LICENTIEGEVER HEBT BETAALD VOOR
DE VOORGAANDE TWAALF (12) MAANDEN VOOR ALLES WAT VERBAND HOUDT MET DE SOFTWARE OF, ALS DIT BEDRAG HOGER IS, US$ 200.
OMDAT IN SOMMIGE STATEN/LANDEN BEPERKINGEN VAN DE DUUR VAN IMPLICIETE GARANTIES EN/OF DE UITSLUITING OF BEPERKING VAN INCIDEN-
TELE SCHADE OF GEVOLGSCHADE, OVERLIJDEN OF PERSOONLIJK LETSEL TEN GEVOLGE VAN NALATIGHEID, FRAUDE OF MOEDWILLIG WANGEDRAG
NIET ZIJN TOEGESTAAN, ZIJN DEZE BEPERKINGEN EN/OF UITSLUITINGEN OF ENIGE BEPERKING VAN AANSPRAKELIJKHEID DIE VOORTVLOEIT UIT DE
BOVENSTAANDE VRIJWARING, MOGELIJK NIET OP JOU VAN TOEPASSING. ALS ENIGE BEPALING VAN DEZE GARANTIE IN STRIJD IS MET WETGEVING OP
FEDERAAL, STAATS- OF GEMEENTELIJK NIVEAU EN NIET KAN WORDEN TOEGEPAST, BLIJVEN DE OVERIGE BEPALINGEN ONVERMINDERD VAN KRACHT.
DEZE GARANTIE GEEFT JE SPECIFIEKE WETTELIJKE RECHTEN, EN JE KUNT DAARNAAST ANDERE RECHTEN HEBBEN DIE VAN RECHTSGEBIED TOT
RECHTSGEBIED KUNNEN VERSCHILLEN.
WE C ONT ROLEREN DE GEGE VEN SST ROOM N AA R OF VAN ON S NET WERK E N ANDERE DELE N VAN IN TER NET, DR A ADLOZE N ET WERKE N OF AN DERE NE TWER KEN
VAN DERDEN NIET EN KUNNEN DEZE GEGEVENSSTROOM OOK NIET CONTROLEREN. DEZE STROOM IS GROTENDEELS AFHANKELIJK VAN DE PRESTATIES VAN
INTERNET EN DE DRAADLOZE DIENSTEN DIE WORDEN GELEVERD OF GECONTROLEERD DOOR DERDEN. WANNEER DEZE DERDEN IETS DOEN OF NALATEN,
KAN JE VERBINDING MET INTERNET, DRAADLOZE DIENSTEN OF DELEN HIERVAN SOMS WORDEN BELEMMERD OF ONDERBROKEN. WE GARANDEREN NIET DAT
DERGELIJKE GEBEURTENISSEN ZICH NIET VOORDOEN. DIENOVEREENKOMSTIG DOEN WE AFSTAND VAN ENIGE EN ALLE AANSPRAKELIJKHEID TEN GEVOLGE
VAN OF IN VERBAND MET ALLES WAT DERDEN DOEN OF NALATEN WAARDOOR JE VERBINDING MET INTERNET, DRAADLOZE DIENSTEN OF DELEN HIERVAN OF
HET GEBRUIK VAN DE SOFTWARE EN AANVERWANTE DIENSTEN EN PRODUCTEN WORDT BELEMMERD OF ONDERBROKEN.
BEËINDIGING
De Overeenkomst is van kracht totdat deze door jou of door Licentiegever wordt beëindigd. Deze Overeenkomst wordt automatisch beëindigd als Licentiegever
stopt met het beheer van de Softwareservers (voor games die uitsluitend online worden geëxploiteerd, als Licentiegever besluit of van mening is dat je gebruik
van de Software betrekking heeft of kan hebben op fraude of witwaspraktijken of een andere illegale activiteit of als je niet voldoet aan de voorwaarden van
deze Overeenkomst, inclusief, maar niet beperkt tot, de bovenstaande licentievoorwaarden. Je kunt deze Overeenkomst op elk gewenst moment beëindigen
door (i) Licentiegever te verzoeken om je Gebruikersaccount voor toegang tot of gebruik van de Software te beëindigen en verwijderen volgens de methode
die in de servicevoorwaarden is beschreven, of (ii) alle exemplaren van de Software in jouw bezit, onder jouw toezicht of onder jouw beheer te vernietigen en/
of verwijderen. Als je de Software verwijdert van het Gameplatform, worden niet de gegevens in verband met je Gebruikersaccount verwijderd, waaronder
VM’s en VI’s in verband met je Gebruikersaccount. Als je de Software opnieuw installeert met hetzelfde Gebruikersaccount, heb je mogelijk nog altijd toegang
tot de eerdere gegevens van je Gebruikersaccount, waaronder VM’s en VI’s in verband met je Gebruikersaccount. Behalve zoals anders verboden is volgens
toepasselijke wetgeving, worden echter ook alle VM’s en/of VI’s in verband met je Gebruikersaccount verwijderd als je Gebruikersaccount wordt verwijderd
wanneer deze Overeenkomst om enigerlei reden wordt beëindigd. Je kunt de Software of VM’s of VI’s in verband met je Gebruikersaccount dan niet meer
gebruiken. Als deze Overeenkomst wordt beëindigd doordat je deze Overeenkomst hebt geschonden, verbiedt Licentiegever je om de Software opnieuw te
registreren of openen. Wanneer de Overeenkomst wordt beëindigd, dien je het fysieke exemplaar van Software, aanverwante materialen en alle onderdelen
in jouw bezit of onder jouw beheer permanent te vernietigen, waaronder alle clientservers, computers, game-eenheden of mobiele apparaten waarop de
48
Software is geïnstalleerd. Wanneer deze Overeenkomst wordt beëindigd, worden je gebruiksrechten voor de Software, waaronder VM’s en VI’s in verband met
je Gebruikersaccount, direct beëindigd. Bovendien moet je alle gebruik van de Software staken. De beëindiging van deze Overeenkomst is niet van invloed op
onze rechten of jouw verplichtingen onder deze Overeenkomst.
BEPERKTE RECHTEN AMERIKAANSE REGERING
De ontwikkeling van de Software en documentatie is uitsluitend gefinancierd met particuliere middelen en de Software en documentatie worden geleverd als
“Commercial Computer Sof tware” (commerciële computersoftware) of “Restricted Computer Sof tware” (beperkte computers oftware). Gebruik, vermenigvuldig-
ing of openbaarmaking door de Amerikaanse regering of een subcontract ant van de Amerikaanse regering is onderworpen aan de beperkingen die zijn uiteengezet
in subparagraaf (c)(1)(ii) van de bepalingen betreffende Rights in Technical Data and Computer Software (rechten op technische data en computersoftware)
in DFARS 252.227-7013, of zoals uiteengezet in subparagraaf (c)(1) en (2) van de bepalingen betreffende Commercial Computer Software Restricted Rights
(beperkte rechten op computersoft ware) in FAR 52.227-19, voor zover van toepassing. De contractant /producent is de Licentiegever op de onderstaande locatie.
VERHAALSMOGELIJKHEDEN
Je stemt er hierbij mee in dat Licentiegever onherstelbare schade oploopt als niet specifiek wordt toegezien op de naleving van de bepalingen van deze
Overeenkomst. Derhalve stem je ermee in dat Licentiegever recht heeft, zonder borgstelling, andere waarborg of bewijs van schade, op een passende
schadeloosstelling met betrekking tot deze Overeenkomst, waaronder tijdelijke en permanente wettelijke schadevergoeding, naast enige andere beschikbare
verhaalsmogelijkheden.
BELASTINGEN EN ONKOSTEN
Je bent verantwoordelijk voor, dient de betaling te verrichten voor en zal Licentiegever en alle dochterondernemingen, managers, directeuren en medewerkers
van Licentiegever vrijwaren en behoeden voor enigerlei belasting, accijns en heffing die door een overheidsinstelling wordt opgelegd in verband met de transacties
zoals bedoeld in deze Overeenkomst, waaronder rente en boetes hierover (behalve belastingen over de netto-inkomsten van Licentiegever), ongeacht of deze
kosten zijn opgenomen op een factuur die je op enig moment is toegestuurd door Licentiegever. Je dient kopieën van alle vrijstellingsverklaringen te overleggen
aan Licentiegever als je recht hebt op vrijstelling. Al jouw uitgaven en kosten in verband met activiteiten onder deze Overeenkomst, indien van toepassing,
zijn volledig jouw verantwoordelijkheid. Je hebt geen recht op terugbetaling van enige onkosten door Licentiegever en vrijwaart Licentiegever hiervoor.
SERVICEVOORWAARDEN
Alle toegang tot en gebruik van de Software vallen onder deze Overeenkomst, de toepasselijke documentatie bij de Software, de servicevoorwaarden
van Licentiegever, en het privacybeleid van Licentiegever. Alle voorwaarden van de serviceovereenkomsten zijn hierbij bij verwijzing opgenomen in deze
Overeenkomst. Deze overeenkomsten vertegenwoordigen de volledige overeenkomst tussen jou en Licentiegever in verband met je gebruik van de Software
en aanverwante diensten en producten en vervangen alle eerdere zowel schriftelijke als mondelinge overeenkomsten tussen jou en Licentiegever. Als deze
Overeenkomst in strijd is met de servicevoorwaarden, geldt deze Overeenkomst.
OVERIGE
Als enige bepaling in deze Overeenkomst om enige reden niet kan worden toegepast, zal een dergelijke bepaling worden bijgesteld, maar alleen voor zover
nodig is om de bepaling uitvoerbaar te maken. Alle overige bepalingen van deze Overeenkomst blijven onverminderd van kracht.
TOEPASSELIJK RECHT
Deze Overeenkomst dient te worden geïnterpreteerd (zonder inachtneming van wettelijke bepalingen die hiermee strijdig zijn) volgens de wetgeving van de
Staat New York, VS, zoals deze wetgeving wordt toegepast op overeenkomsten tussen inwoners van New York die worden ondertekend en uitgevoerd in New
York, met uitzondering van gevallen waarop federale wetgeving van toepassing is. Zonder nadrukkelijke schriftelijke verklaring van afstand van Licentiegever
voor een specifiek geval of tenzij in strijd met lokale wetgeving, zal het enige en exclusieve rechtsgebied en de enige en exclusieve plaats van handeling met
betrekking tot de inhoud van deze O vereenkomst de rechtbanken en de federale rechtbanken van de staat die zijn gevestigd in de plaats waar de hoofdvestiging
van L icentiegever zich bevind t (New York Count y, New Yor k, VS). Jij en L icentiegever gaa n akkoord met de bevoegdheid van deze rechtbanken en komen overeen
dat een exploot mag worden betekend op de wijze zoals in deze Overeenkomt is uiteengezet voor het doen van aanzeggingen of anderszins zoals toegestaan
krachtens de wetgeving van de staat New York of de federale wetgeving van de VS. Jij en Licentiegever gaan ermee akkoord dat de Internationale Conventie
van de VN over contracten voor de internationale verkoop van goederen (Wenen, 1980) niet van toepassing zal zijn op deze Overeenkomst of op geschillen of
transacties die voortvloeien uit deze Overeenkomst.
AL S JE VR AGEN HE BT OVER DEZ E LICEN TIE, K UN JE SC HRIF TELI JK CONTACT OP NEMEN M ET TAKE-TWO INTE RACTIV E SOF TWARE, IN C. 622 B ROADWAY,
NEW YORK, NY 10012, VERENIGDE STATEN.
©2010 – 2015 Take-Two Interactive Software, Inc. 2K, het 2K-logo, Evolve, het Evolve-logo, en Take-Two Interactive Software zijn handelsmerken van
Take-Two Interactive Software, Inc. Turtle Rock Studios en het Turtle Rock Studios-logo zijn handelsmerken van Turtle Rock Studios, Inc. Delen van deze
soft ware worden onder licentie geleverd © 2004-2015 Crytek GmbH. Alle rechten voorbehouden. Crytek, CryEngine en het CryEngine-logo zijn gedeponeerde
handelsmerken van Crytek GmbH in de EU, de Verenigde Staten en andere landen. Alle overige handelsmerken zijn het eigendom van de betreffende eigenaars.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50

2K Evolve de handleiding

Type
de handleiding