Haba 301334 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
15
Glibbergebibber
Een coöperatief geheugenspel voor 1 tot 4 spokenjagers
van 5 tot 99 jaar.
Idee: Wolfgang Dirscherl
Illustraties: Marc Robitzky
Speelduur: 10 - 15 minuten
Het is middernacht en de torenklok heeft net voor de twaalfde
maal geslagen - spookuur! Daarop hebben de drie spokenjagers
gewacht: snel laden ze nog een keer groene glibbermunitie bij,
hangen hun zelfgemaakt glibberpistool om hun schouders en
gaan samen het kasteel binnen.
Ga mee op spokenjacht! Samen moeten jullie zo veel mogelijk spoken met een flinke portie
glibber raken en ze dan vangen. Daarvoor moeten jullie om beurten de dobbelsteen gooien
en met de hulp van de spokenjagers kaarten omdraaien. Zodra gelijktijdig drie kaarten van
hetzelfde spook tevoorschijn zijn gekomen, is dit spook gevangen en kan het niet meer
vluchten. Maar pas op: als je per ongeluk een kaart met een sleutelgat erop omdraait, is de
spokenjager in de val gelopen en moet hij de kerker in. Natuurlijk kan hij weer bevrijd worden,
maar dat kost waardevolle tijd. Het doel is, vóór het verstrijken van het spookuur alle spoken te
hebben gevangen.
Spelinhoud
3 spokenjagers, 24 kaarten (18 spookkaarten, 3 kerkerkaarten, 2 sleutelgatkaarten,
1 kasteelpoortkaart), 1 klok (= draaischijf), 18 porties glibbermunitie, 1 dobbelsteen,
1 handleiding met spelregels
NEDERLANDS
48
TL 848
TL 848
TL 848
8
8
84
TL 8
TL 8
TL
T
43
43
43
3
43
3
43
4
spookkaart kerkerkaart kasteelpoortkaart sleutelgatkaart
16
Spelvoorbereiding
"OUW¬EERST¬HET¬SPOOKKASTEEL¬OP¬,EG¬DE¬DRIE¬KERKERKAARTEN¬EN¬DE¬KASTEELPOORTKAART¬APART¬
Draai nu alle kaarten met de afbeelding naar beneden en meng ze op tafel goed door elkaar.
Leg ze, nog steeds verdekt, in vier rijen onder elkaar in het midden op tafel en gebruik de
kerkerkaarten en de kasteelpoortkaart als hoekkaarten. Zo ontstaat een raster van 4 x 6
kaarten en is het spookkasteel klaar!
Neem nu de klok en zet hem naast het kasteel. Zet de wijzer zodanig dat hij naar de
twaalf (= spook) wijst. De drie spokenjagers gaan op de kasteelpoortkaart staan. Leg de
glibbermunitie en de dobbelsteen klaar.
Spelverloop
Jullie spelen om beurten met de wijzers van de klok mee. De speler die het laatst een spook is
tegengekomen, begint het spel en gooit de dobbelsteen.
7AT¬ZIE¬JE¬OP¬DE¬DOBBELSTEEN
$E¬KLOK
Het einde van het spookuur komt dichterbij! Draai de wijzer van de klok een stap verder
naar het volgende getal.
%EN¬TWEE¬OF¬DRIE¬OGEN
Neem een willekeurige spokenjager en zet hem evenveel kaarten vooruit (1 kaart = 1 veld).
NEDERLANDS
17
"ELANGRIJKE¬REGELS¬BIJ¬HET¬VERZETTEN
*E¬MAG¬DE¬SPOKENJAGER¬HORIZONTAAL¬EN¬VERTICAAL¬VERZETTEN¬MAAR¬NIET¬DIAGONAAL
4IJDENS¬HET¬VERZETTEN¬MAG¬JE¬ZO¬VAAK¬JE¬WILT¬VAN¬RICHTING¬VERANDEREN
*E¬MAG¬GEEN¬DOBBELSTEENOGEN¬LATEN¬VERVALLEN
/P¬ÏÏN¬KAART¬MOGEN¬MEERDERE¬SPOKENJAGERS¬STAAN
!LS¬JE¬JOUW¬SPOKENJAGER¬GAAT¬VERZETTEN¬EN¬ER¬BEVINDT¬ZICH¬GEEN¬ANDERE¬SPOKENJAGER¬OF¬
glibbermunitie op deze kaart, draai je hem weer om. (Uitzonderingen: de kasteelpoortkaart
en de kerkerkaart blijven altijd met de afbeelding naar boven liggen).
!LS¬JOUW¬SPOKENJAGER¬OP¬EEN¬VERDEKTE¬KAART¬BELANDT¬DRAAI¬JE¬DE¬KAART¬OM¬EN¬ZET¬JE¬JOUW¬
¬ SPEELlGUUR¬EROP
7AT¬ZIE¬JE¬OP¬DE¬OMGEDRAAIDE¬KAART
¬¬%EN¬SPOOK
Raak, de glibber spuit in alle richtingen! Kijk of de beide andere spokenjagers op kaarten
met hetzelfde spook staan.
– Nee?
Helaas! Nu weten jullie natuurlijk wel waar dit spook zich verstopt. Ga op zoek
naar de andere kaarten met hetzelfde spook.
– Ja?
Geweldig! Jullie hebben dit spook te pakken! Leg op alle drie kaarten nu een
portie glibbermunitie. Tijdens de rest van het spel mogen jullie wel op deze kaart
terecht komen, maar bij het vangen van een spook telt hij niet meer mee.
¬ Het sleutelgat
Dat is pech! De spoken hebben de spokenjager in de val gelokt en hij moet naar
de kerker. Neem de spokenjager, zet hem op de passende kerkerkaart en draai de
sleutelgatkaart weer om.
/PGELET¬Om de spokenjager weer te bevrijden, moet een andere spokenjager bij hem
op de kerkerkaart of erover heen worden gezet. Als dit gebeurd is, mag ook de bevrijde
spokenjager weer op jacht naar de spoken.
Nu is het volgende speler aan de beurt en gooit de dobbelsteen.
NEDERLANDS
18
Einde van het spel
Het spel eindigt
ALS¬JULLIE¬SAMEN¬ALLE¬¬SPOKEN¬HEBBEN¬GEVANGEN¬VOORDAT¬DE¬WIJZER¬VAN¬DE¬KLOK¬WEER¬
op de twaalf staat. Super, jullie hebben alle spoken uit het slot verjaagd en samen het
spel gewonnen!
of
ALS¬HET¬SPOOKUUR¬VOORBIJ¬IS¬VOORDAT¬JULLIE¬ALLE¬SPOKEN¬HEBBEN¬KUNNEN¬VANGEN¬(ELAAS¬
jullie waren te langzaam en hebben samen het spel verloren. Jammer, maar bij de
volgende keer hebben jullie vast meer geluk!
of
ALS¬ALLE¬DRIE¬SPOKENJAGERS¬SAMEN¬IN¬DE¬KERKER¬ZITTEN¬)N¬DAT¬GEVAL¬WAREN¬DE¬SPOKEN¬
jullie te slim af en hebben jullie samen verloren.
4IPS¬VOOR¬EEN¬SPOKENJACHT¬MET¬NØG¬MEER¬SPANNING
Zet de wijzer van de klok bij het begin van het spel eens op de een of de twee. Jullie hebben
dan minder tijd om de spoken te vangen en de jacht wordt nóg spannender!
NEDERLANDS
,IEBE¬+INDER¬LIEBE¬%LTERN
unter WWWHABADE%RSATZTEILE können Sie ganz einfach nachfragen,
ob ein verlorengegangenes Teil des Spielmaterials noch lieferbar ist.
$EAR¬#HILDREN¬AND¬0ARENTS
At WWWHABADE%RSATZTEILE it‘s easy to ask whether a missing part
of a toy or game can still be delivered.
#HERS¬ENFANTS¬CHERS¬PARENTS
Vous pouvez demander tout simplement si la pièce de jeu que vous avez perdue
est encore disponible sur WWWHABAFR dans la partie Pièces détachées.
'EACHTE¬OUDERS¬LIEVE¬KINDEREN
via WWWHABADE%RSATZTEILE kunt u heel eenvoudig navragen of kwijtgeraakte
delen van het spelmateriaal nog kunnen worden nabesteld.
1UERIDOS¬NI×OS¬QUERIDOS¬PADRES
en WWWHABADE%RSATZTEILE pueden ver si todavía disponemos de una pieza de
juego que hayan perdido.
#ARI¬BAMBINI¬E¬CARI¬GENITORI
sul sito WWWHABADE%RSATZTEILE (ricambi) potete informarvi se un pezzo
mancante del gioco è ancora disponibile.
1UERIDAS¬CRIANAS¬QUERIDOS¬PAIS
Se perdeu a peça de um jogo, consultar a página
WWWHABADE%RSATZTEILE para ver se há peças de reposição.
+RE¬BRN¬KRE¬FORLDRE
på hjemmesiden WWWHABADE%RSATZTEILE kan du helt enkelt
spørge om en tabt del/brik af spillematerialet stadigvæk kan leveres.
+ËRA¬BARN¬KËRA¬FÚRËLDRAR
se hemsidan WWWHABADE%RSATZTEILE , när du vill fråga
OM¬DET¬lNNS¬EN¬RESERVDEL¬TILL¬DEN¬LEKSAK¬SOM¬KOMMIT¬
bort. Fråga helt enkelt om vi kan leverera den.
+EDVES¬'YEREKEK¬KEDVES¬3ZàLČK
A www.haba.de/ErsatzteileKPVGTPGVGUE®OGPGI[U\GTIJ
O´FQPOGIªTFGMNĒFJGVKMJQI[CL¢VªMGNXGU\GVV
FCTCDLCOªIOGITGPFGNJGVĒG
r
es
.

Documenttranscriptie

Glibbergebibber Een coöperatief geheugenspel voor 1 tot 4 spokenjagers van 5 tot 99 jaar. Het is middernacht en de torenklok heeft net voor de twaalfde maal geslagen - spookuur! Daarop hebben de drie spokenjagers gewacht: snel laden ze nog een keer groene glibbermunitie bij, hangen hun zelfgemaakt glibberpistool om hun schouders en gaan samen het kasteel binnen. Ga mee op spokenjacht! Samen moeten jullie zo veel mogelijk spoken met een flinke portie glibber raken en ze dan vangen. Daarvoor moeten jullie om beurten de dobbelsteen gooien en met de hulp van de spokenjagers kaarten omdraaien. Zodra gelijktijdig drie kaarten van hetzelfde spook tevoorschijn zijn gekomen, is dit spook gevangen en kan het niet meer vluchten. Maar pas op: als je per ongeluk een kaart met een sleutelgat erop omdraait, is de spokenjager in de val gelopen en moet hij de kerker in. Natuurlijk kan hij weer bevrijd worden, maar dat kost waardevolle tijd. Het doel is, vóór het verstrijken van het spookuur alle spoken te hebben gevangen. NEDERLANDS Idee: Wolfgang Dirscherl Illustraties: Marc Robitzky Speelduur: 10 - 15 minuten Spelinhoud TL 8848 TL 8448843 43 3 spokenjagers, 24 kaarten (18 spookkaarten, 3 kerkerkaarten, 2 sleutelgatkaarten, 1 kasteelpoortkaart), 1 klok (= draaischijf), 18 porties glibbermunitie, 1 dobbelsteen, 1 handleiding met spelregels spookkaart kerkerkaart kasteelpoortkaart sleutelgatkaart 15 Spelvoorbereiding "OUW¬EERST¬HET¬SPOOKKASTEEL¬OP¬,EG¬DE¬DRIE¬KERKERKAARTEN¬EN¬DE¬KASTEELPOORTKAART¬APART¬ Draai nu alle kaarten met de afbeelding naar beneden en meng ze op tafel goed door elkaar. Leg ze, nog steeds verdekt, in vier rijen onder elkaar in het midden op tafel en gebruik de kerkerkaarten en de kasteelpoortkaart als hoekkaarten. Zo ontstaat een raster van 4 x 6 kaarten en is het spookkasteel klaar! Neem nu de klok en zet hem naast het kasteel. Zet de wijzer zodanig dat hij naar de twaalf (= spook) wijst. De drie spokenjagers gaan op de kasteelpoortkaart staan. Leg de glibbermunitie en de dobbelsteen klaar. NEDERLANDS Spelverloop Jullie spelen om beurten met de wijzers van de klok mee. De speler die het laatst een spook is tegengekomen, begint het spel en gooit de dobbelsteen. 7AT¬ZIE¬JE¬OP¬DE¬DOBBELSTEEN s¬ $E¬KLOK Het einde van het spookuur komt dichterbij! Draai de wijzer van de klok een stap verder naar het volgende getal. s¬ %EN ¬TWEE¬OF¬DRIE¬OGEN Neem een willekeurige spokenjager en zet hem evenveel kaarten vooruit (1 kaart = 1 veld). 16 "ELANGRIJKE¬REGELS¬BIJ¬HET¬VERZETTEN s¬ *E¬MAG¬DE¬SPOKENJAGER¬HORIZONTAAL¬EN¬VERTICAAL¬VERZETTEN ¬MAAR¬NIET¬DIAGONAAL s¬ 4IJDENS¬HET¬VERZETTEN ¬MAG¬JE¬ZO¬VAAK¬JE¬WILT¬VAN¬RICHTING¬VERANDEREN s¬ *E¬MAG¬GEEN¬DOBBELSTEENOGEN¬LATEN¬VERVALLEN s¬ /P¬ÏÏN¬KAART¬MOGEN¬MEERDERE¬SPOKENJAGERS¬STAAN s¬ !LS¬JE¬JOUW¬SPOKENJAGER¬GAAT¬VERZETTEN¬EN¬ER¬BEVINDT¬ZICH¬GEEN¬ANDERE¬SPOKENJAGER¬OF¬ glibbermunitie op deze kaart, draai je hem weer om. (Uitzonderingen: de kasteelpoortkaart en de kerkerkaart blijven altijd met de afbeelding naar boven liggen). s¬ !LS¬JOUW¬SPOKENJAGER¬OP¬EEN¬VERDEKTE¬KAART¬BELANDT ¬DRAAI¬JE¬DE¬KAART¬OM¬EN¬ZET¬JE¬JOUW¬ ¬ SPEELlGUUR¬EROP 7AT¬ZIE¬JE¬OP¬DE¬OMGEDRAAIDE¬KAART ¬¬ %EN¬SPOOK Raak, de glibber spuit in alle richtingen! Kijk of de beide andere spokenjagers op kaarten met hetzelfde spook staan. – Ja? Geweldig! Jullie hebben dit spook te pakken! Leg op alle drie kaarten nu een portie glibbermunitie. Tijdens de rest van het spel mogen jullie wel op deze kaart terecht komen, maar bij het vangen van een spook telt hij niet meer mee. NEDERLANDS – Nee? Helaas! Nu weten jullie natuurlijk wel waar dit spook zich verstopt. Ga op zoek naar de andere kaarten met hetzelfde spook. ¬ Het sleutelgat Dat is pech! De spoken hebben de spokenjager in de val gelokt en hij moet naar de kerker. Neem de spokenjager, zet hem op de passende kerkerkaart en draai de sleutelgatkaart weer om. /PGELET¬Om de spokenjager weer te bevrijden, moet een andere spokenjager bij hem op de kerkerkaart of erover heen worden gezet. Als dit gebeurd is, mag ook de bevrijde spokenjager weer op jacht naar de spoken. Nu is het volgende speler aan de beurt en gooit de dobbelsteen. 17 Einde van het spel Het spel eindigt s¬ ALS¬JULLIE¬SAMEN¬ALLE¬¬SPOKEN¬HEBBEN¬GEVANGEN¬VOORDAT¬DE¬WIJZER¬VAN¬DE¬KLOK¬WEER¬ op de twaalf staat. Super, jullie hebben alle spoken uit het slot verjaagd en samen het spel gewonnen! of s¬ ALS¬HET¬SPOOKUUR¬VOORBIJ¬IS¬VOORDAT¬JULLIE¬ALLE¬SPOKEN¬HEBBEN¬KUNNEN¬VANGEN¬(ELAAS ¬ jullie waren te langzaam en hebben samen het spel verloren. Jammer, maar bij de volgende keer hebben jullie vast meer geluk! of s¬ ALS¬ALLE¬DRIE¬SPOKENJAGERS¬SAMEN¬IN¬DE¬KERKER¬ZITTEN¬)N¬DAT¬GEVAL¬WAREN¬DE¬SPOKEN¬ jullie te slim af en hebben jullie samen verloren. 4IPS¬VOOR¬EEN¬SPOKENJACHT¬MET¬NØG¬MEER¬SPANNING Zet de wijzer van de klok bij het begin van het spel eens op de een of de twee. Jullie hebben dan minder tijd om de spoken te vangen en de jacht wordt nóg spannender! NEDERLANDS 18 ,IEBE¬+INDER ¬LIEBE¬%LTERN unter WWWHABADE%RSATZTEILE können Sie ganz einfach nachfragen, ob ein verlorengegangenes Teil des Spielmaterials noch lieferbar ist. $EAR¬#HILDREN¬AND¬0ARENTS At WWWHABADE%RSATZTEILE it‘s easy to ask whether a missing part of a toy or game can still be delivered. #HERS¬ENFANTS ¬CHERS¬PARENTS Vous pouvez demander tout simplement si la pièce de jeu que vous avez perdue est encore disponible sur WWWHABAFR dans la partie Pièces détachées. 'EACHTE¬OUDERS ¬LIEVE¬KINDEREN via WWWHABADE%RSATZTEILE kunt u heel eenvoudig navragen of kwijtgeraakte delen van het spelmateriaal nog kunnen worden nabesteld. 1UERIDOS¬NI×OS ¬QUERIDOS¬PADRES en WWWHABADE%RSATZTEILE pueden ver si todavía disponemos de una pieza de juego que hayan perdido. #ARI¬BAMBINI¬E¬CARI¬GENITORI sul sito WWWHABADE%RSATZTEILE (ricambi) potete informarvi se un pezzo mancante del gioco è ancora disponibile. 1UERIDAS¬CRIAN AS ¬QUERIDOS¬PAIS Se perdeu a peça de um jogo, consultar a página WWWHABADE%RSATZTEILE para ver se há peças de reposição. +RE¬B’RN ¬KRE¬FORLDRE på hjemmesiden WWWHABADE%RSATZTEILE kan du helt enkelt res. spørge om en tabt del/brik af spillematerialet stadigvæk kan leveres. +ËRA¬BARN ¬KËRA¬FÚRËLDRAR se hemsidan WWWHABADE%RSATZTEILE , när du vill fråga OM¬DET¬lNNS¬EN¬RESERVDEL¬TILL¬DEN¬LEKSAK¬SOM¬KOMMIT¬ bort. Fråga helt enkelt om vi kan leverera den. +EDVES¬'YEREKEK ¬KEDVES¬3ZàLČK A www.haba.de/ErsatzteileKPVGTPGVGUE®OGPGI[U\GTIJ O´FQPOGIªTFGMNĒFJGVKMJQI[CL¢VªMGNXGU\GVV FCTCDLCOªIOGITGPFGNJGVĒG
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Haba 301334 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Andere documenten