2K BioShock Infinite de handleiding

Type
de handleiding
1
Welkom in Columbia!
“Columbia is niets anders dan een ark, in een andere tijd?”
– Z.H. COMSTOCK, De Grote Profeet
Het jaar 1912. Je bent Booker DeWitt, een voormalige
Pinkerton-detective met groeiende schulden, die
daardoor nog een laatste opdracht moet aannemen.
Je gaat op reis naar de mysterieuze stad Columbia
om een jonge vrouw te vinden en haar veilig terug te
brengen naar New York.
STeam
beSTuRinG
DeWitt,
Geef ons
Het
meisje
en vereffen
je scHulD.
Dit is je
laatste
kans!
OPMERKING: Andere besturingsconfiguraties
zijn beschikbaar via het optiemenu.
Besturing voor pc-toetsenBord
aCTie beSTuRinG
Kijken Muis
Vooruit W
Achteruit S
Naar links A
Naar rechts D
Schieten met wapen Linker
muisknop
Ander wapen E
Wapen herladen R
Richtkruis aan/uit Middelste
muisknop
Met Vigor schieten Rechter
muisknop
Andere Vigor/Ingedrukt houden
voor Vigor-cirkel
Q
Gebruiken F
Springen/Vastmaken aan Sky-Line Spatiebalk
Hurken/Andere richting
op de Sky-Line
Ctrl links, C
Sprint aan/uit Shift links
Mêlee/Ingedrukt houden
voor executie
V
Navigatiehulp N
Pauzemenu Escape
Gameplay-menu O
Voxophone afluisteren J
Rechter muisknop -
Schieten met Vigor
Muiswiel omhoog -
Ander wapen
Muiswiel omlaag -
Ander wapen
Middelste muisknop -
Richtkruis aan/uit
Linker muisknop -
Schieten met wapen
BESTURING OP DE SKY-LINE:
aCTie beSTuRinG
Versnellen/afremmen W, S
Doel vastzetten Middelste
muisknop
Achteruit Ctrl links
Aanvallen Spatiebalk
Loslaten Spatiebalk
VIGOR-SNELTOETSEN
aCTie beSTuRinG
Possession kiezen 1
Devil’s Kiss kiezen 2
Murder of Crows kiezen 3
Shock Jockey kiezen 4
Bucking Bronco kiezen 5
Charge kiezen 6
Undertow kiezen 7
Return to Sender kiezen 8
inhoudSopGave
Welkom in Columbia! ..........................1
Steam........................................1
Besturing.....................................1
Aan de slag...................................2
Niveaus ......................................2
Scherminfo ...................................2
Sky-Lines en de Sky-Hook ......................3
Elizabeth .....................................5
Wapens .....................................6
Vigors .......................................9
Vijanden ....................................11
Uitrusting en automaten ......................14
Voxophones en kinetoscopes ..................15
Credits ......................................16
Beperkte garantie ............................23
BioShock Infinite
wordt mogelijk gemaakt door Steam, een online gameplatform en
-distributeur. Steam maakt automatische updates, eenvoudige toegang tot DLC. Om
BioShock Infinite
te spelen heb je Steam nodig. Als je de game voor het eerst opstart,
heb je een internetverbinding nodig. Ga naar http://store.steampowered.com/ voor
meer info over deze service.
2 3
PLAY GAME (spel spelen) – Hier kun je kiezen voor New Game (nieuw spel
starten), Continue (doorgaan vanaf een eerder opgeslagen controlepunt), of Load
Chapter (hoofdstuk laden).
OPTIONS (opties) – Hier kun je het spel aanpassen zodat het bij jouw manier van
spelen past. Er zijn talloze manieren om je ideale ervaring te creëren, dus neem
zeker een kijkje.
DOWNLOADABLE CONTENT (downloadbare content) – Blader door nieuwe
content om te kopen, downloaden en spelen.
CREDITS – Bekijk het team dat
BioShock Infinite
gemaakt heeft.
aan de SlaG
niveauS
SkY-lineS
De Sky-Lines zijn luchtrails die oorspronkelijk zijn gebouwd voor vrachttransport
in Columbia, maar de jeugd van de stad had al snel uitgevonden dat het ook
gebruikt kan worden als levensgevaarlijk menselijk vervoermiddel. Toen de strijd
tussen de facties in Columbia verhevigde werd het vervoermiddel ook gebruikt om
strijd te voeren.
Je kunt reizen via het uitgebreide stelsel van elkaar kruisende Sky-Lines om je
vijanden te slim af te zijn. Op de Sky-Lines ben je moeilijker te raken en heb je
betere toegang tot verschillende locaties.
Als je een Sky-Line gebruikt, kunnen vijanden moeilijker op je richten en jij kunt
beter richten met je richtkruis (klik met de middelste muisknop).
SCheRminFo
BioShock Infinite
bevat vier verschillende niveaus. Je kunt op elk gewenst moment
het niveau aanpassen in het optiemenu, maar het kan invloed hebben op je
trofeeën als je dit tijdens het spel doet.
EASY (makkelijk) – Als je nog niet veel ervaring hebt met FPS-games, dan kun je
het best hier beginnen.
NORMAL (normaal) – Als je al wat ervaring hebt met FPS-games en de
basisbeginselen kent, dan is dit het beste niveau voor jou.
HARD (moeilijk)
Als je al heel lang FPS-games speelt en genoeg ervaring hebt
om een uitdaging aan te gaan, dan is het moeilijke niveau echt iets voor jou.
1999 – Niveau 1999 stelt je vaardigheden tot het uiterste op de proef en is alleen
geschikt voor de allerbesten. (Dit niveau kun je ontgrendelen door de game uit te
spelen of een geheime code te gebruiken.)
1. GEZONDHEIDS-/SCHILDMETER – De rode balk geeft je huidige gezondheid
weer. De gele balk geeft de huidige kracht van je schild weer. (Opmerking:
Je schildsterkte neemt weer toe als je een paar seconden geen schade hebt
opgelopen. Je kunt je gezondheid herstellen met EHBO-dozen, snacks en alcohol
die je vindt.)
2. GESELECTEERDE VIGOR – Het icoontje op de voorgrond geeft aan wat je
huidige geselecteerde Vigor is en het icoontje op de achtergrond geeft aan welke
andere Vigor je snel kunt kiezen. (Voor info over hoe je een van je beschikbare
Vigors kunt kiezen, lees je de paragraaf over de Vigor-cirkel.)
3. ZOUTMETER – De blauwe meter geeft de hoeveelheid zout aan voor het
gebruik van Vigor. Elke indicatie op de meter staat voor het gebruik van één Vigor.
4. GESELECTEERD WAPEN – Het icoontje op de voorgrond geeft aan wat je
huidige geselecteerde wapen is en het icoontje op de achtergrond geeft aan welk
wapen je snel kunt kiezen.
5. MUNITIEVOORRAAD – Het cijfer links geeft aan hoeveel schoten je kunt
lossen voordat je moet herladen. Het cijfer rechts geeft aan hoeveel reserveschoten
je nog hebt.
6. RICHTKRUIS – Dit dradenkruis laat zien waarop je je wapen of Vigor richt.
7. SCHADEMETER
– Deze meter geeft de gezondheid van je vijand weer.
huidiG doel
Ben je vergeten wat je moet doen? Verfris je geheugen met één druk op de N-toets.
Als je ooit verdwaald bent in Columbia, kun je de navigatiehulp (N) gebruiken.
Er wordt dan een pad getekend naar je huidige doel.
1
234
5
6
7
4 5
In de stad Columbia ligt er heel veel achter gesloten deuren te wachten tot het
ontdekt wordt. Als je genoeg slotopeners bezit, kun je Elizabeth vragen om met
haar vaardigheden deuren voor je te openen. Hiervoor richt je het richtkruis op het
slot als je zo dichtbij staat dat het icoontje van F verschijnt. Druk vervolgens op F.
Vastgrijpen – Om vanaf de grond naar een Sky-Line te springen, richt je erop met
je richtkruis als je zo dichtbij staat dat het icoontje van de spatiebalk verschijnt.
Druk vervolgens op de spatiebalk.
Versnellen/Afremmen – Gebruik W en S om te versnellen/af te remmen.
Achteruit – Druk op Ctrl links of C om in tegenovergestelde richting te reizen.
Andere Sky-Line vastgrijpen – Om van de ene naar de andere Sky-Line te
springen, richt je erop met je richtkruis als je zo dichtbij bent dat het icoontje van
de Spatiebalk verschijnt. Druk vervolgens op de Spatiebalk.
Weer op de grond springen – Om de Sky-Line weer los te laten, richt je
met je richtkruis op de grond als je zo dichtbij bent dat het icoontje van de
Spatiebalk verschijnt.
beSTuRinGSpeCiale aanvallen
SkY-hook eliZabeTh
• Slotopeners kun je overal in Columbia vinden en in sommige Dollar Bill-
verkoopautomaten.
• Voor verschillende sloten heb je verschillende aantallen slotopeners nodig.
opmeRkinG
Booker kan met de Sky-Hook niet alleen via Sky-Lines reizen, hij kan er ook de
volgende aanvallen mee uitvoeren:
Sky-Hook-mêleeaanval – Druk op V als je op de grond staat.
Sky-Hook-executie – Hou V ingedrukt als je op de grond staat en de gezondheid
van een vijand laag genoeg is (doodshoofd l boven het hoofd).
Sky-Line-aanval – Druk op de Spatiebalk terwijl je aan de Sky-Line hangt om
direct op de vijand te duiken.
Sky-Line-beuk – Druk op de Spatiebalk terwijl je aan de Sky-Line hangt om je
vijand van de Sky-Line te beuken.
Elizabeth zit al sinds ze een kind was opgesloten op Columbia's Monument Island.
Elizabeth staat bij de inwoners van Columbia bekend als 'Het wonderkind' en 'Het
Lam'. Ze is een van de grootste raadselen van de stad.
vooRRaden vinden
Als je samen reist, zoekt Elizabeth naar spullen die je nodig hebt voor je missie. Er
zijn vier verschillende soorten voorwerpen die ze voor je kan vinden: geld, zout,
munitie en EHBO-dozen. Als ze iets heeft gevonden dat je nodig hebt, biedt ze aan
om het naar je toe te gooien. Druk op F om het voorwerp te vangen.
SloTen openen
6 7
Tears zijn interdimensionale gaten in tijd en ruimte. Elizabeth kan niet alleen Tears
openen, ze kan er ook voorwerpen uithalen om je met je missie te helpen.
ER ZIJN DRIE SOORTEN TEARS IN DE GAME:
GRONDSTOFFEN – Grondstoftears bevatten voorwerpen met extra spullen
die je nodig hebt. Het kan een ton vol sluipschuttersgeweren zijn, of medische
hulpmiddelen, of een verkoopautomaat.
CONSTRUCTIE – Constructietears bevatten voorwerpen die de architectuur van
een locatie veranderen. Het kan bijvoorbeeld een vrachthaak zijn waarmee je naar
hoger gelegen plaatsen kunt ontsnappen, of een muur die je dekking geeft tijdens
de strijd.
AANVAL – Aanvalstears leveren voorwerpen die voor je kunnen vechten. Dat kan
bijvoorbeeld automatisch geschut zijn, of een teslatransformator die je vijanden
elektrocuteert.
Elke soort Tear levert je een ander voordeel op. Je kunt maar één Tear tegelijk
openen. Als je Elizabeth wilt vragen een Tearvoorwerp te pakken, richt je erop met
je richtkruis als je zo dichtbij staat dat het icoontje van F verschijnt. Hou vervolgens
F ingedrukt.
WapenS
TeaRS openen
Gevechten in Columbia zijn altijd een uitdaging. Om te overleven moet je veel
verschillende strategieën leren. Hier volgen een paar wapentips zodat je aan de
slag kunt:
Het is belangrijk dat je weet wanneer je een snelle 'ren-en-schietactie' moet
kiezen en wanneer je zorgvuldig je doelwit moet kiezen met een wapen met een
richtkruis.
Als je een richtkruis wilt gebruiken druk je op de middelste muisknop om rustiger
te lopen. Gebruik nu het richtkruis van je wapen om beter te richten.
Je mag maar twee wapens tegelijk bij je hebben, dus kies verstandig. Zorg
ervoor dat je de beste wapens bij je hebt voor het gevecht.
Om te wisselen tussen je twee beschikbare wapens, tik je kort op E.
Je kunt munitie in de omgeving vinden, in kisten en op lichamen. Je kunt munitie
ook kopen bij de Dollar Bill-verkoopautomaat.
Elk wapen kun je 4 keer upgraden. Deze upgrades zijn verkrijgbaar bij de
Minuteman’s Armory-verkoopautomaat.
JE KUNT DE VOLGENDE WAPENS
VINDEN IN COLUMBIA:
BROADSIDER (pistool) – Hiermee kun je snel en nauwkeurig
schieten.
TRIPLE R (machinegeweer) – Vuurt ongelooflijk snel, maar is
minder nauwkeurig op grote afstand.
VOX TRIPLE R (repeteergeweer) – Richt meer schade aan dan
de versie van de Founders, maar is minder nauwkeurig en heeft
kleinere magazijnen en minder reservemunitie.
BIRD’S EYE (sluipschuttersgeweer) – Vuurt een enkele kogel af
en is krachtig en nauwkeurig.
CHINA BROOM (shotgun) – Richt met elk schot veel schade aan,
maar is alleen nauwkeurig op korte afstand.
VOX CHINA BROOM (hittegeweer) – Creëert een brandeffect,
maar heeft een kleiner magazijn en minder reservemunitie dan de
versie van de Founders.
8 9
BARNSTORMER (raketwerper) – Vuurt raketten af die
exploderen zodra ze iets raken.
HUNTSMAN (karabijn) – Is bijzonder nauwkeurig dankzij zijn
richtkruis.
VOX HUNTSMAN (salvogeweer)
Heeft een groter magazijn
en richt meer schade aan dan de versie van de Founders, maar is
minder nauwkeurig.
PADDYWHACKER (handkanon) – Ruilt snelheid en munitie in
voor een immense stopkracht.
THE PIG (projectielwapen) – Werpt kleine, explosieve
projectielen. Vuurt snel, maar richt minder schade aan dan de
Barnstormer.
THE VOX PIG (hagelvuur) – Richt meer schade aan dan de versie
van de Founders, maar heeft minder reservemunitie.
PEPPERMILL (gatling gun) – Een handaangedreven wapen dat
een verwoestende, geconcentreerde vuurkracht heeft. Heeft tijd
nodig om snelheid te maken en bevat geen richtkruis.
viGoRS
“Vigors maken het leven waard om te leven!”
– Fink MFG reclame
Vigors geven je het voordeel van verschillende aanvallen tijdens het gevecht.
•Vigorswordengevoeddoorzout,watjekuntvindenindeomgeving,opkisten
en op lichamen. Je kunt zout ook kopen bij de Dollar Bill-verkoopautomaat.
•ElkeVigorheefttweeschietmogelijkheden.Beidemogelijkhedenkomenophuneigen
manier van pas.
•Tikkortopderechtermuisknop voor snelle schoten.
•Houderechtermuisknop ingedrukt en laat los voor een krachtige schotvariatie.
•ProbeerVigorstecombinerenopdoelwittenenopgevaarlijkedingeninde
omgeving, zoals een waterpoel of een olieplas.
•MetUndertow(onderstroom)kunjebijvoorbeeldvijandeninvallenen
natuurlijke gevaren trekken.
•Neemevenwattijdomhetslagveldtebekijkenvoordatjedestrijdaangaat.
Misschien kun je Vigor-vallen zetten voor je vijanden je opmerken.
•JekuntmetwapensschietenalsjeaaneenSky-Lineofeenvrachthaakhangt,
maar je kunt niet tegelijkertijd Vigors gebruiken.
•JekuntelkeVigortweekeerupgraden.
•Metupgradesveranderjemeerdanstatistieken.Upgradesveranderenookde
manier waarop Vigors werken.
•JekuntupgradeskopenbijdeVeni!Vidi!Vigor!-verkoopautomaat.
•
Om te wisselen tussen je twee beschikbare Vigors, tik je kort op Q.
•
Bij elke Vigor hoort een cijfersneltoets waarmee je Vigors direct kunt inzetten.
•OmeenVigordiejehebtverkregenteselecteren,houjeQ ingedrukt. Markeer
de gewenste Vigor in de Vigor-cirkel die nu verschijnt.
10 11
JE KUNT DE VOLGENDE VIGORS
VINDEN IN COLUMBIA:
poSSeSSion (beZeTenheid)
KORT TIKKEN: Stuurt de waarneming van machines in de war (en
na een upgrade ook de emoties van de inwoners van Columbia),
zodat ze iedereen die jou bedreigt, zonder genade aanvallen.
INGEDRUKT HOUDEN: Creëert een val die door nabijheid
geactiveerd wordt.
undeRToW (ondeRSTRoom)
KORT TIKKEN: Creëert een waterstraal die vijanden met geweld
van je wegduwt.
INGEDRUKT HOUDEN: Ruk vijanden naar je toe vanaf het
slagveld met tentakels van water.
ChaRGe (beSToRminG)
KORT TIKKEN: Slinger jezelf naar vijanden met een krachtige
mêleeaanval.
INGEDRUKT HOUDEN: Bouwt de hoeveelheid schade van de
mêleeaanval op. (Hoe langer je vasthoudt, hoe meer kracht de
inslag heeft).
ReTuRn To SendeR (ReTouR aFZendeR)
KORT TIKKEN: Creëert een speciaal beschermend schild.
INGEDRUKT HOUDEN: Creëert een schild dat schade absorbeert
en vervolgens een kleefmijn afvuurt. (Hoe meer schade eerst
geabsorbeerd wordt, hoe meer schade wordt toegebracht aan
vijanden.)
opmeRkinG
• Als de bezetenheid is uitgewerkt, plegen bezeten mensen zelfmoord en
worden bezeten bots weer vijandig.
• Als je Possession gebruikt op verkoopautomaten, gaan ze geld
produceren.
• Je kunt Possession slechts op één menselijk wezen en één bot tegelijk
gebruiken.
devil’S kiSS (duivelSkuS)
KORT TIKKEN: Gooi een brandend, explosief projectiel.
INGEDRUKT HOUDEN: Creëert een val die door nabijheid
geactiveerd wordt.
muRdeR oF CRoWS (kRaaienmooRd)
KORT TIKKEN: Overrompelt en beschadigt vijanden met een
zwerm woeste vogels.
INGEDRUKT HOUDEN: Creëert een val die door nabijheid
geactiveerd wordt.
buCkinG bRonCo (bokkend paaRd)
KORT TIKKEN: Creëert een schokgolf die vijanden de lucht in
slingert.
INGEDRUKT HOUDEN: Creëert een val die door nabijheid
geactiveerd wordt.
ShoCk JoCkeY (SChokpilooT)
KORT TIKKEN: Geeft een golf elektriciteit af die je doelwit
verdooft en elektrocuteert.
INGEDRUKT HOUDEN: Creëert een elektrische val die door
nabijheid geactiveerd wordt.
viJanden
Je vijanden in Columbia gebruiken allerlei wapens, Vigors en speciale aanvallen
om Booker te slim af te zijn.
Vijanden zijn mogelijk onkwetsbaar voor bepaalde aanvallen en juist zeer
kwetsbaar voor andere. Experimenteer met elk wapen en elke Vigor om te
ontdekken wat het best werkt tegen elke vijand.
Sommige vijanden zijn bijzonder kwetsbaar op bepaalde plekken op
hun lichaam. Schiet bijvoorbeeld op de radertjes op de rug van de
Motorized Patriot, op het met glas omgeven hart van de Handyman
of op de voorraadtank op de rug van de Fireman.
DIT KUN JE ALLEMAAL TEGENKOMEN:
STandaaRdviJanden
Zelfs aan een gemiddelde vijand in Columbia kun je een
zware dobber hebben.
DE FOUNDERS – Gewapende volgelingen van vader
Comstock variëren van burgers en bewakers tot politieagenten en
de elitetroepen van de vliegende brigade. Ze maken gebruik van
allerlei wapens, van knuppels tot sluipschuttergeweren.
12 13
VOX POPULI – De rebellenfactie van Columbia is makkelijk te
herkennen aan hun opvallende rode gezichtsverf en rode kleding. Ze
zijn niet alleen uitgerust met de standaard beschikbare wapens, maar
dragen ook brute varianten bij zich van het Triple R-machinegeweer,
de China Broom-shotgun en de Huntsman-karabijn.
ZWaRe TRoepen
Als een van deze machtige tegenstanders op het strijdtoneel
verschijnt, wordt het gevecht een stuk lastiger.
THE BEAST – Deze zwaarbepantserde vijand is gewapend
met het gevaarlijke projectielwapen dat
bekendstaat als The Pig en dat explosieven
van een afstand werpt. De Vox-variant van the
Beast ziet er anders uit en is gewapend met een
Vox Pig (oftewel hagelvuur).
THE HANDYMAN – Ooit was de Handyman een gewoon mens, met
een door kanker verwoest lichaam. In Columbia werd zijn aangetaste
vlees weggestroopt en lichaamsdelen vervangen door mechanische
verbeteringen. De Handyman is sterker, beter, sneller... hij is het toppunt
van Columbiaanse vindingrijkheid.
DE HANDYMAN HEEFT VELE VAARDIGHEDEN. HIJ KAN:
•Totongelooflijkesnelhedenaccelererenin
slechts een ogenblik.
•Tegendezijkantvangebouwenomhoogspringen.
•Ongelukkigeburgers(zowellevendealsdode)
oppakken en wegsmijten.
•Bliksemschichtengooiendiedespelervaneen
vrachthaak af kunnen beuken.
•DeSky-Lineonderstroomzettenom
de speler eraf te dwingen.
•Eeniederdienietoplet,totmoesslaan.
•Erzijnookanderevariantenvan
de Handyman, maar zij verschillen
alleen in uiterlijk.
MOTORIZED PATRIOT – De Motorized Patriot is
een krachtige, maar langzame robot die de angstaanjagende
gatling gun de Peppermill hanteert. Als hij geen dood en verderf
zaait, kun je hem aantreffen terwijl hij marktbezoekers vermaakt
met opgenomen Columbiaanse verzen. Er zijn meerdere
varianten van de Motorized Patriot, maar zij
verschillen alleen in uiterlijk.
ZEALOT OF THE LADY – Deze gebroken, voormalige volgelingen
van de heilige Lady Comstock dragen een doodskist op hun rug
als boetedoening omdat zij haar dood niet konden voorkomen. Ze
gebruiken niet alleen de Vigor Murder of Crows als aanval, maar
kunnen zich ook veranderen in een zwerm vogels om niet
geraakt te worden als ze zich verplaatsen. Er bestaan ook
andere varianten van de Zealot of The Lady in Columbia,
maar zij verschillen alleen in uiterlijk.
FIREMAN – De Fireman zit gevangen in een
ijzeren maagd-achtig pak dat hem verbrandt
als boetedoening voor misdaden. Hij gebruikt
de gloeiende Devil's Kiss-aanval op de speler. Als
de Fireman bijna dood is, rent hij naar de speler en
explodeert hij. Er zijn Founders- en Vox-varianten van
de Fireman, maar zij verschillen alleen in uiterlijk.
BOYS OF SILENCE – De Boys of Silence zijn
blind sinds hun jeugd en zitten weggestopt
achter ijzeren maskers. Ze zijn extreem gevoelig
voor geluid en krijsen keihard om hulp bij
verstoring.
STandaaRd beveiliGinGSboTS
Hoewel deze beveiligingsbots niet zo angstaanjagend zijn als
de Motorized Patriot, kunnen ze toch een al moeilijk gevecht nog
zwaarder maken.
GEWEERBOT – Deze vaste beveiligingsbot is gewapend met het
Triple R-machinegeweer.
RAKETBOT – Deze vaste beveiligingsbot is gewapend met de
Barnstormer-raketwerper.
MOSQUITO – Deze vliegende beveiligingsbot blijft in de lucht door een ballon en
propeller en is gewapend met het Triple R-machinegeweer.
14 15
Uitrusting is een belangrijk onderdeel van het
personaliseren van personages en de ontwikkeling
ervan in
BioShock Infinite
. Het verwijst naar speciale
kledingstukken die je kunt vinden en toepassen.
Ze vergroten je vaardigheden of geven je nieuwe
mogelijkheden.
•Uitrustingzitingeschenkdozendiejeoveralin
Columbia kunt vinden, op belangrijke locaties of bij
sterke vijanden die je hebt gedood.
•Erzijn4soortenuitrusting:hoeden,shirts,broeken
en schoenen. Er past maar één stuk uitrusting op
elke lege plaats.
•Alsjeuitrustingvindt,kunjehetinjeinventaris
plaatsen, vergelijken met de uitrusting die je al hebt, of
uitrusting vervangen.
•Omverschillendeuitrustingsonderdelentebekijken
en te gebruiken, navigeer je met O door het
uitrustingsmenu.
uiTRuSTinG
veRkoopauTomaTen
Er zijn drie soorten verkoopautomaten waar je de
nodige upgrades en grondstoffen kunt kopen om je
missie te voltooien.
Dollar Bill – Basisspullen zoals munitie, EHBO-dozen en
flesjes zout.
Veni! Vidi! Vigor! – Upgrades die Vigors nog
krachtiger maken.
Minuteman’s Armory – Upgrades die je wapens
andere vermogens geven.
Je kunt spullen kopen met Silver Eagles, de
Columbiaanse valuta. Je vindt ze op lichamen, in kisten
en open en bloot in de stad
Druk op F om kisten en lichamen te doorzoeken op
munten of geldbuidels.
voXophoneS
kineToSCopeS
Voxophones zijn persoonlijke
opnameapparaten die je overal
in de stad Columbia kunt vinden.
Deze audiodagboeken geven je
meer inzicht in de gebeurtenissen in
Columbia's verleden, zodat je haar
vele geheimen kunt ontrafelen.
Je kunt Voxophones direct of later
afluisteren met J of vanuit het
doelmenu O.
Deze jukebox-achtige apparaten vertonen korte filmpjes over het dagelijks leven
in Columbia, het laatste nieuws, belangrijke momenten uit de geschiedenis van de
stad en nog veel meer. Kijk en leer ervan.
16 17
iRRaTional GameS
Ken Levine Hoofdschrijver en creatief directeur
Rod Fergusson Uitvoerend onderdirecteur van
ontwikkeling
Leonie Manshanden Onderdirecteur
studiorelaties
Adrian Murphy Senior producent project
VormgeVingsteam
Scott Sinclair Artdirector
Shawn Robertson Hoofd animatie
animatie
Grant Chang Hoofd animaties
Matt Boehm Animaties
Jim Christopher Animaties
Jon Mangagil Animaties
Pete Paquette Animaties
Shamil Rasizade Animaties
technische animaties
Jeremy Carson Hoofd technische animaties
Ian Davis Rigger/Technische animaties
Gwen Frey Senior technisch vormgever animaties
assetmodellering
Calen Brait Hoofd modellering
Chad King Senior vormgever
Paul Presley Vormgever
Laura Zimmermann Vormgever
conceptVormgeVing
Jorge Lacera Hoofd conceptuele vormgeving
Mauricio Tejerina Conceptvormgeving
Robb Waters Conceptvormgeving
VormgeVing personages
Gavin Goulden Hoofd vormgeving personages
Adam Bolton Vormgeving personages
effecten en script
Stephen Alexander Hoofd vormgeving effecten
Jeremy Grifth Vormgeving effecten
Kyle Williams Vormgever verhaalscènes
VormgeVing omgeVingen
Jamie McNulty Hoofd vormgeving omgevingen
Steve Allen Hoofd levelbouw
Charles Bradbury Levelbouwer
Frank DaPonte Levelbouwer
Scott Duquette Senior vormgever omgevingen
John Fuhrer Assistent-levelbouwer
Dan Keating Levelbouwer
Murray Kraft Levelbouwer
Chad LaClair Levelbouwer
Brian McNett Levelbouwer
Mike Snight Senior levelbouwer
technische VormgeVing
Spencer Luebbert Technisch vormgever
onTWeRpTeam
leVelontwerp
Forrest Dowling Hoofd levelontwerp
Andres Elias Gonzalez Tahhan Hoofdontwerper
gevechten
Elisabeth Beinke Levelontwerper
Shawn Elliott Levelontwerper
Paul Green Senior levelontwerper
Patrick Haslow Levelontwerper
Amanda Jeffrey Levelontwerper
Steve Lee Levelontwerper
Albert Meranda Senior levelontwerper
Jason Mojica Levelontwerper
Seth Rosen Assistent-levelontwerp
Francois Roughol Senior levelontwerper
James Selen Levelontwerper
systeemontwerp
Adrian Balanon Hoofd systeemontwerper
Adnan Chatriwala Ondersteunend
systeemontwerper
Alexx Kay Ondersteunend systeemontwerper
Sean Madigan Senior systeemontwerper
Steve McNally Senior systeemontwerper
Justin Sonnekalb systeemontwerper
script
Jordan Thomas Senior schrijver
Kristina Drzaic Coördinator verhaal en voiceover
Drew Holmes Schrijver
Joe Fielder Schrijver
Andrew Mitchell Assistent-scriptcoördinator
productieteam
Elena Siegman Senior producent-marketing
Mike Syrnyk Producent
James Edwards Coproducent
Ashley Hoey Productieassistant
Sophie Mackey Productieassistant
Don Roy Senior coproducent
Sarah Rosa Coproducent
Nicole Sandoval Coproducent
Mike Soden Coproducent
programmeerteam
Christopher Kline Technisch directeur
gameplayprogrammering
John Abercrombie Hoofd
gameplayprogrammering
Tim Austin Gameplayprogrammering
Matt Helbig Gameplayprogrammering
Erik Irland Senior programmeur gameplay
Dan Kaplan Gameplayprogrammering
Shane Mathews Gameplayprogrammering
Iskander Umarov AI-programmering
Nick Raines AI-programmering
Arun Rao AI-programmering
Dan Scholten Gameplayprogrammering
Dustin Vertrees Animatieprogrammering
technische programmering
Steve Ellmore Hoofd techniek
Dan Amato Technische programmering
Steve Anichini Hoofd programmering graphics
Jamie Culpon Technische programmering
Michael Kraack Technische programmering
Jeremy Lerner Technische programmering
Doug Marien Hoofd backendprogrammering
Kristofel Munson Senior technische
programmering
Ian Pilipski Senior technische programmering
geluidsteam
Scott Haraldsen Leiding audio
Pat Balthrop Geluidsregie
Jim Bonney Muziekregie
Dan Costello Scriptschrijver stemmen
Chris Duffey Scriptschrijver stemmen
Jonathan Grover Ondersteunend technisch
geluidsontwerp
Dan Johnson Scriptschrijver stemmen
Katie Lafaw Scriptschrijver stemmen
Jonathan Rubinger Assistent stemmen en
lokalisering
Jeff Seamster Senior geluidsontwerper
team geBruiKersinterface
Kate Baxter Programmering gebruikersinterface
Joshua M. Davis Ontwerp gebruikerservaring
David Fox Programmering gebruikersinterface
Michael Swiderek Vormgeving
gebruikersinterface
KwaliteitsBewaKing
Robert Tzong Manager kwaliteitsbewaking
Amanda Cosmos Hoofd kwaliteitsbewaking
Todd Raffray Hoofd kwaliteitsbewaking
Tara Voelker Hoofd kwaliteitsbewaking
Christopher Alberto Senior tester
kwaliteitsbewaking
Jim Beals Senior tester kwaliteitsbewaking
Bill Fryer Senior tester kwaliteitsbewaking
testers KwaliteitsBewaKing
Tim Ahern
Kyle Allison
Jeremy Almeida
Dan Beaulieu
Elizabeth Bergeron
Josh Bjornson
Tyler Caraway
Adam Cohen
Raymond Corsetti
Edmund Dubois
Charles Dworetz
Jonny Fawcett
Chris Fidalgo
Gage Hackford
Andrew Howard
Amy Keating
Patrick Knight
Cassandra Lease
Joshua Luther
Austin Maestre
Mike McCullough
Yu Heng Mo
Chris Moore
Shelly Njoo
Glenn A. Palmer
Lorry Rocha
Alex Scokel
Alex Teebagy
Jason Tocci
Nicholas Troy
Greg Vargas
Matt Wetzel
Husam Al-Ziab
marKeting
Eric Barker Marketingmanager interactief
Zoe Brookes Grasch ontwerper
Bill Gardner Specialist gebruikerservaring
Ratana Huot Online game predikant
Jesse Kearns Assistent-merkmanager
Dylan Schmidt Marketingstagiaire
Keith Shetler Multimedia-specialist
Michelle Sinclair Advies gebruikerservaring
studiowerKZaamheden
Tracy Ryan Manager personeelsbeleid
Alexis Yilmaz Coördinator personeelsbeleid
Shane Smith Directeur IT
Trever Chapin Ondersteunend
systeembeheerder
Ray Holbrook Systeembeheerder
Rob King Systeemtechniek
Matthew Krawczyk Webontwerper
Jonathan LoPorto Uitvoerend manager
Kayla Belmore Administratief assistent
voor Rod Fergusson
Aisha Coston Administratief assistent
Ashlee Flagg Uitvoerend assistent voor Ken
Levine
Tim Sivret Coördinator faciliteiten
acteurs
Troy Baker Booker DeWitt
Courtnee Draper Elizabeth (Stem)
Heather Gordon Elizabeth (Motion capture)
Kiff VandenHuevel Zachary Hale Comstock
Laura Bailey Lady Comstock
Kimberly D. Brooks Daisy Fitzroy (Stem)
Lyndsy Kail Daisy Fitzroy (Motion capture)
Oliver Vaquer Robert Lutece (Stem_
Ray Carbonel Robert Lutece (Motion capture)
Jennifer Hale Rosalind Lutece (Stem)
Lyndsy Kail Rosalind Lutece (Motion capture)
Bill Lobley Jeremiah Fink
Keith Szarabajka Cornelius Slate
stemacteurs
Steve Blum
Anthony Brophy
T.C. Carson
Vic Chao
Erin Cole
Dioni Michelle Collins
18 19
Jesse Corti
Roger Cross
Joey D’Auria
Stephanie D’Abruzzo
Greg Ellis
Robin Atkin Downes
Daheli Hall
Brad Grusnick
Scott Holst
Richard Herd
Brian Kimmet
Neil Kaplan
Matthew Yang King
Arif S. Kinchen
Yuri Lowenthal
Misty Lee
Jim Meskimen
Tess Masters
Philip Moon
Mimi Michaels
Elle Newlands
Masasa Moyo
Dina Pearlman
Liam O’Brien
Amanda Philipson
Patrick Pinney
Brent Popolizio
Sam Riegel
Cindy Robinson
Lori Rom
Jeff Seamster
T. Ryder Smith
Spike Spencer
April Stewart
Mark Allan Stewart
Kaiji Tang
Faruq Tauheed
Oliver Vaquer
Gwendoline Yeo
Kevin Yamada
Patti Yasutake
Catherine Zambri
aanVullende mocap-acteerprestaties
en -stunts
Courtney Adair
Joey Armstong
Nick Bishop
Cameron Crook
Erica Denning
Gil Espanto
Jose Gutierrez
Sasha de Guzman
Jennifer Heinser
Sharon Her
Michael Howard
Winnie Hsieh
Nicole Hunter
Matt Jackson
Marcy Lee
Shawna-Mara Kaia Lee
Kamasu Livingston
Edwin Li
Jon Mangagil
Christina Lowery
Amanda McKamey
Anton Maslennikov
Jose Montesinos
Kirill Mikhaylov
Steve Park
Kurt Osiander
Sari Sabella
Dennis Ruel
Andy Strong
Aaron Teixeira
Anthony Tominia
Paulette Trinh
Mike Wang
Bryce Wang
Cais Wang
Neely Wang
Brad Whelan
Maria Zamaniego
2k auSTRaliË
VormgeVingsteam
Lorne Brooks Hoofd animatie
Christian Martinez Hoofd levelarchitect
Jamie O’Toole Hoofd vormgeving
Chris Chaproniere Vormgeving concepten
Mark Comedoy Senior vormgever animaties
Stefan Doetschel Senior levelarchitect
Brendan George Senior personageontwerper
Darren Hatton Omgevingsontwerper
James Sharpe Senior vormgever effecten
Cory Spooner Technische vormgeving
ontwerpteam
Jonathan Pelling Creatief directeur
Geoff Field Hoofd levelontwerper
Chris Garnier Senior levelontwerper
Andrew ‘Ant’ Orman Senior ontwerper
Evyn Shuley Senior ontwerper
programmeerteam
Adam Boyle Technisch directeur
Adam Bryant Senior engine-programmering
Weicheng Fang Senior engine-programmering
Chris Fowler Senior gameplay-programmering
Paul Geerts Senior programmeur graphcis
Sam Lee Backend-programmeur
Michelle McPartland AI-programmering
Neil Richardson Engine-programmering
productieteam
Joel Eschler Coproducent
geluidsteam
Justin Mullins Hoofd audio-ontwerper
Des Shore Audio-ontwerper
geBruiKersinterfaceteam
John-Paul Jones Senior vormgever
gebruikersinterface
studiowerKZaamheden
Anthony Lawrence Algemeen directeur studio
Gareth Walters Manager ITC-systemen
Callan O’Donohoe Systeembeheerder
Clarrissa Jamali Businessmanager
KwaliteitsBewaKing
Steve Wenham Coördinator kwaliteitsbewaking
Andrew Downing Tester kwaliteitsbewaking
aanvullende onTWikkelinG
aanVullende animatie
Steve Bodnar
Lydia Hall
Kevin Worth
Nick Taylor
Sean Danyi
Colin Knueppel
David Peng
Jack Ebensteiner
John Beauchemin
ADIA Digital Art Co., LTD.
John Malaska
Liquid Development
2K China
Virtuos
Plastic Wax
aanVullende VormgeVing
Nate Wells
Streamline Studios
Tyler West
Shaddy Safadi
Exis, LLC
Claire Hummel
Dan Milligan
Simeon Wilkins
aanVullende technische animatie
Lauren Dominique
Emily Fietz
Brian Pai
aanVullend ontwerp
Robert Hallwood
Chris Rhinehart
Ted Halsted
Robert Howard
aaVullende effecten
Noa Kapuni-Barlow
Joe Olson
Lindsay Ruiz
John Scrapper
aanVullende leVelBouw
Tuan Tran
aanVullende modellering
Jeremy Brown
Tristan Kernagis
Bridget McCarthy
Hung Nguyen
Randy Redtzke
Trystan Snodgrass
Joshua Stubbles
Ash Welch
aanVullend scenario
Jeremy Baldwin
aanVullende uitVoerende productie
Timothy Gerritsen
aanVullende productie
Jennie Morse
Kyle Allard
Rich Pelletier
aanVullende programmering
Ian Bond
David Beswick
Matt Campbell
Mike Bowman
Matthew Fawcett
Ben Driehuis
Kevin Guran
Dave Forrest
Kyle Hayward
Qin Hu
Richard Jobling
Jesse Johnson
Damian Isla
Jeffrey Joyce
Chris Keyser
Darren Lafreniere
Paul MacArthur
Daniel Lamb
Iain McManus
Andrew Massari
Luke Mordarski
Nate Mefford
Jason Neal
Mathi Nagarajan
John Plou
Giovanni Pasteris
Dan Roberts
Jason Richarson
Brian Rouleau
Daniel Selnick
Joseph Simons
Ryan Smith
Mark Wesley
Mike Wineld
Darryl Wisner
Rowan Wyborn
aanVullend geluid
Simon Amarasingham
Kemal Amarasingham
Brett Aptiz
Nathan Berla-Shulock
Michael Carter
Nick Vecellio
Khai Meng Au Yeong
20 21
aanVullende geBruiKersinterface
Mary Yovina
Ben Driehius
aanVullend scenario
Kristina Drzaic
Rhianna Pratchett
2k GameS
Christoph Hartmann Directeur
David Ismailer Uitvoerend directeur
Greg Gobbi Senior vicepresident
productontwikkeling
John Chowanec Vicepresident
productontwikkeling
Josh Atkins Vicepresident creatieve ontwikkeling
Kate Kellogg Vicepresident
studiowerkzaamheden
Naty Hoffman Vicepresident technologie
Melissa Miller Uitvoerend producent
Nico Bihary Senior producent
Michael Kelly Coproducent
Shawn Watson Coproducent
Ben Holschuh Productie-assistent
Anton Maslennikov Productie-assistent
aanVullende ondersteuning
productie
Lulu LaMer Senior producent
Jack Scalici Directeur creatieve productie
Chad Rocco Directeur creatieve productie
Josh Orellana Manager creatieve productie
Kaitlin Bleier Coördinator creatieve productie
William Gale Assistent creatieve productie
David Washburn Supervisor motion capture
Steve Park Coördinator motion capture
Anthony Tominia Hoofd integratie motion
capture
Jose Gutierrez Senior motion capture-specialist
Gil Espanto Motion capture-specialist
Jen Antonio Motion capture-specialist
Nick Bishop Technicus motion capture-systemen
Jacob Hawley Hoofd technologie
David Sullivan Senior architect
Louis Ewens Architect online systemen
Dale Russell Netwerktechniek
Adam Lupinacci Online techniek
Ben Kvalo Coördinator productontwikkeling
marKeting
Sarah Anderson Senior vicepresident marketing
Matt Gorman vicepresident marketing
Matthias Wehner vicepresident internationale
marketing
Nik Karlsson Merkmanager Noord-Amerika
Phil McDaniel Ondersteunend productmanager
Ryan Jones Pr-manager Noord-Amerika
Brian Roundy Pr-manager
Jennifer Heinser Pr-coördinator
Jackie Truong Directeur marketingproductie
Ham Nguyen Assistent marketingproductie
Lesley Zinn Abarcar Hoofd vormgeving marketing
Christopher Maas Senior grasch ontwerp
Gabe Abarcar Webmanager
Keith Echevarria Webontwerper
Tom Bass Hoofd social media
en consumentenrelaties
David Eggers Community-manager
Jeff Spoonhower Beeldbewerking
Kenny Crosbie Beeldbewerking
Doug Tyler Assistent beeldbewerking
Michael Howard Assistent beeldbewerking
Renee Ward Projectmanager marketing
Peter Welch Onderdirecteur juridische zaken
Dorian Reheld Uitvoerend directeur
Mike Salmon Hoofd onderzoek en planning
Xenia Mul Specialist licenties/uitvoering
Richelle Ragsdell Directeur zakelijke partners,
promoties & licenties
Dawn Burnell Marketingmanager relaties
zakelijke partners
Josh Viloria Assistent-manager relaties zakelijke
partners
Ilana Budanitsky Senior marketingmanager
kanalen
Marc McCurdy Assisent-marketingmanager
kanalen
Jordan Limor Coördinator gebruikerstesten
Samantha Reinert Assistent gebruikerstesten
2K KwaliteitsBewaKing
Alex Plachowski Onderdirecteur
kwaliteitsbewaking
Grant Bryson Testmanager kwaliteitsbewaking
(projecten)
Alexis McMullen Testmanager
kwaliteitsbewaking (Ondersteuningsteam)
Doug Rothman Testmanager
kwaliteitsbewaking (Ondersteuningsteam)
Casey Coleman Hoofdtester
hoofdtesters (ondersteuningsteam)
Nathan Bell
Scott Sanford
Will Stanley
senior testers
Adam Klingensmith
Josh Lagerson
Justin Waller
Marc Perret
Matt Newhouse
Ruben Gonzalez
team KwaliteitsBewaKing
Bill Lanker
Chad Cheshire
Chris Adams
Dale Bertheola
David Benedict
Jason Kolesa
Jeffrey Schrader
Jeremy Pryer
Jeremy Thompson
John Dickerson
Luis Nieves
Nick Chavez
Noah Ryan-Stout
Shane Cofn
Adrian Montoya
Alexander Carracino
Alex Jacobson
Alex Weldon
Aman Wali
Amanda Hoehn
Amanda Kiefer
Andrew Haymes
Angela Berry
Ashley Fountaine
Athena Abdo
Antonio Monteverde-Talarico
Benjamin Portner
Bruno Dueker
Brent Kiddoo
Christopher Duplessis
Christopher Hartstein
Dan Kurtz
Daniel Saffron
Danielle Burcky
Devin Reiche
Dibiansi Omerigbo
Dustin Redmon
Eric Ferbrache
Erin Sears
Evan Lacey
Evan Lobenstein
Francisco Ludena
Helmo Cardenas
Irma Ward
James Elrick
Jared Shipps
Jessica Maciejewski
Jessica Wolff
Joel Brink
Joel Youkhanna
Joseph Howard
Joycelyn Minor
Kara Boyd
Keith Leopold
Kevin Skorcz
Laura Jolly
Laura Portner
Leela Townsley
Marco Zamora
Mark Sagun
Megan Lagerson
Meghan House
Michael Rodeheaver
Michael Weiss
Michael Yarsulik
Nicholas Avina
Nickolas Ross
Patrick McDonnell
Patrick Thomsen
Pele Henderson
Rey Carmier
Riley Gravatt
Robert Hornbeck
Robert Klempner
Robert Meeks
Robert Warren
Ryan Walter
Samuel O. Smith
Sean Alston
Steve Yun
Thomas St. Clair
Travis Van Essen
William Cranmer
William Schoonover
speciale danK aan
Merja Reed
Rick Shawalker
Edie Visco
Lori Durrant
Travis Rowland
Chris Jones
Davis Krieghoff
Todd Ingram
Kendell Rogers
Casey Ferrell
2k inTeRnaTional
Neil Ralley Algemeen manager
Sian Evans Internationaal marketingmanager
Warner Guinée Senior internationaal
productmanager
Markus Wilding Senior Pr-manager
internationaal
Sam Woodward Ondersteunend Pr-manager
internationaal
Megan Rex Ondersteunend uitvoerend pr-
manager internationaal
Martin Moore Internationaal marketingmanager
digitaal
2K internationale
productontwiKKeling
Sajjad Majid Internationaal producent
Scott Morrow Internationale productie
Nathalie Mathews Lokalisatiemanager
Arsenio Formoso Assistent-lokalisatiemanager
externe localisatieteams
Around the Word
Synthesis Iberia
Synthesis International srl
Coda Entertainment GmbH
Lokalisatietools en -ondersteuning verzorgd
door XLOC Inc.
Gelokaliseerde audioproductie verzorgd door
Liquid Violet.
2K international KwaliteitsBewaKing
José Miñana Supervisor kwaliteitsbewaking
lokalisatie
Wayne Boyce Masteringtechniek
Alan Vincent Masteringtechniek
Oscar Pereira Projectleiding kwaliteitsbewaking
22 23
De volledige muziekcredits zijn te vinden op:
http://www.bioshockinnite.com/music
BEPERKTE GARANTIE OP SOFTWARE; LICENTIEOVEREENKOMST, EN GEBRUIK EN OPENBAARMAKING
VAN INFORMATIE
Dit document kan van tijd tot tijd worden bijgewerkt. De actuele versie wordt geplaatst op www.taketwogames.com/eula. Als je deze Software 30
dagen na publicatie van de herziene versie nog gebruikt, geef je aan akkoord te gaan met de gewijzigde bepalingen.
DEZE SOFTWARE WORDT ONDER LICENTIE AAN JE VERSTREKT EN NIET AAN JE VERKOCHT. DOOR DEZE SOFTWARE TE INSTALLEREN,
KOPIËREN OF OP ANDERE WIJZE (HIERONDER NADER BEPAALD) TE GEBRUIKEN, ACCEPTEER JE DE BEPALINGEN VAN DEZE BEPERKTE
SOFTWAREGARANTIE, DE LICENTIEOVEREENKOMST (DE “OVEREENKOMST”) EN DE ONDERSTAANDE BEPALINGEN. DE “SOFTWARE” OMVAT
ALLE SOFTWARE DIE BIJ DEZE OVEREENKOMST IS GELEVERD, DE BIJBEHORENDE HANDLEIDING(EN), VERPAKKING, BESTANDEN EN ANDERE
SCHRIFTELIJKE, ELEKTRONISCHE OF ONLINE MATERIALEN OF DOCUMENTATIE, EN ALLE KOPIEËN VAN DERGELIJKE SOFTWARE EN DE
BIJBEHORENDE MATERIALEN. DOOR DE VERPAKKING TE OPENEN, DE SOFTWARE TE INSTALLEREN EN/OF TE GEBRUIKEN EN DOOR ANDERE
MATERIALEN TE GEBRUIKEN DIE WORDEN GELEVERD BIJ DE SOFTWARE, ACCEPTEER JE DE BEPALINGEN VAN DEZE OVEREENKOMST MET
TAKE-TWO INTERACTIVE SOFTWARE, INC. (“LICENTIEGEVER”). ALS JE DE BEPALINGEN VAN DEZE OVEREENKOMST NIET ACCEPTEERT, MAG JE
DE SOFTWARE NIET INSTALLEREN, KOPIËREN OF GEBRUIKEN.
I. LICENTIE
LICENTIE. Conform deze Overeenkomst en haar bepalingen verleent Licentiegever je hierbij het niet-exclusieve, niet-overdraagbare, beperkte
recht en de licentie om één exemplaar van de Software te gebruiken voor persoonlijk, niet-commercieel gebruik van het spel op één computer of
speleenheid, tenzij anders is vastgelegd in de documentatie van de Software. Je verkregen rechten zijn onderworpen aan je naleving van deze
Overeenkomst. De looptijd van je licentie onder deze Overeenkomst gaat in op de dag dat je de Software installeert of anderszins gebruikt, en loopt
af op de dag dat je afstand doet van de Software, of op de dag dat de Licentiegever deze Overeenkomst beëindigt als dat eerder is. De Licentie
wordt onmiddellijk ingetrokken als je probeert een van de technische maatregelen ter beveiliging van de Software te omzeilen. De Software wordt in
licentie gegeven aan jou en je erkent hierbij dat er geen eigendomsrecht of eigendom van de Software wordt overgedragen of toegekend en dat deze
Overeenkomst niet moet worden opgevat als de verkoop van enig recht op de Software. Alle rechten die niet specifiek worden verleend onder deze
Overeenkomst, zijn voorbehouden aan Licentiegever en, waar van toepassing, aan haar licentiegevers.
EIGENDOM. Licentiegever behoudt alle rechten op en belangen in de Software, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, alle auteursrechten,
handelsmerken, handelsgeheimen, handelsnamen, eigendomsrechten, patenten, titels, computercodes, audiovisuele effecten, thema’s, personages,
namen van personages, verhalen, dialogen, omgevingen, illustraties, geluidseffecten, muzikale werken en morele rechten. De Software wordt
beschermd door de wetgeving van de Verenigde Staten op het gebied van auteursrecht en handelsmerken en wereldwijd door toepasselijke
wetgeving en verdragen. Het is niet toegestaan de Software te vermenigvuldigen, reproduceren of distribueren, op enige wijze of op enig medium,
geheel of gedeeltelijk, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Licentiegever. Iedereen die de Software geheel of gedeeltelijk, op enige
wijze of op enig medium, vermenigvuldigt, reproduceert of distribueert, schendt willens en wetens de auteursrechtwetten en kan civielrechtelijk en
strafrechtelijk worden vervolgd in de Verenigde Staten of eigen land. Overtredingen van het Amerikaanse auteursrecht kunnen worden bestraft met
boetes van maximaal $ 150.000 per overtreding. De Software bevat in licentie gegeven materiaal en ook de licentiegevers van Licentiegever kunnen
aanspraak maken op hun rechten in het geval van schending van deze Overeenkomst. Alle rechten die in deze Overeenkomst niet nadrukkelijk aan
jou worden verleend, blijven voorbehouden aan Licentiegever.
VOORWAARDEN VAN DE LICENTIE.
Je stemt ermee in het volgende niet te doen: (a) De Software commercieel exploiteren; (b) De Software, of kopieën van de Software, distribueren,
leasen, in licentie geven, verkopen, verhuren of anderszins overdragen of toewijzen, zonder de uitdrukkelijke, voorafgaande schriftelijke toestemming
van Licentiegever, of zoals uiteengezet in deze Overeenkomst; (c) Een kopie maken van de Software of van enig deel van de Software (anders dan
hierin uiteengezet); (d) Een kopie van deze Software beschikbaar stellen via een netwerk voor het gebruik of het downloaden ervan door meerdere
gebruikers; (e) Behalve waar dit door de Software of in deze Overeenkomst expliciet anders wordt aangegeven, de Software gebruiken of installeren
(of anderen hiertoe toestemming verlenen) op een netwerk, voor online gebruik, of op meer dan één computer of speleenheid tegelijkertijd; (f)
De Software kopiëren naar een vaste schijf of ander opslagapparaat ter omzeiling van de vereiste dat de Software wordt uitgevoerd vanaf de
meegeleverde cd-rom of dvd-rom (dit verbod is niet van toepassing op kopieën, geheel of gedeeltelijk, die door de Software tijdens de installatie
zelf zijn gemaakt om de prestaties te verbeteren); (g) De Software gebruiken op of kopiëren naar een centrum of een andere commerciële locatie
voor het spelen van games; met dien verstande dat Licentiegever je een aparte licentieovereenkomst kan aanbieden voor het beschikbaar stellen
van de Software voor commercieel gebruik; (h) De Software geheel of gedeeltelijk reverse-engineeren, decompileren, demonteren, afgeleide
werken vervaardigen op basis van de gehele of gedeeltelijke Software, of de Software anderszins geheel of gedeeltelijk wijzigen; (i) Kennisgevingen
betreffende eigendomsrechten, merken of labels die zich op of in de Software bevinden, verwijderen of wijzigen; en (j) De Software vervoeren,
exporteren of herexporteren (direct of indirect) naar enig land dat dergelijke Software niet mag ontvangen volgens Amerikaanse exportwetten of
begeleidende regelgeving, of op andere wijze dergelijke wetten of regelgeving (onderhevig aan wijzigingen) schenden.
TOEGANG TOT SPECIALE FUNCTIES EN/OF ANDERE DIENSTEN, INCLUSIEF DIGITALE KOPIEËN. Softwaredownload, gebruik van unieke codes,
registratie van de Software, lidmaatschap bij diensten van derden en/of lidmaatschap bij een dienst van de Licentiegever (inclusief acceptatie van
de bijbehorende voorwaarden en beleidsbepalingen) zijn mogelijk vereist om toegang te krijgen tot digitale exemplaren van de Software of bepaalde
vrij te spelen, downloadbare, online of andere speciale content, diensten, en/of functies (gezamenlijk de “Speciale functies”). Toegang tot Speciale
functies is beperkt tot een enkele gebruikersaccount per code. De toegang tot Speciale functies is niet overdraagbaar, verkoopbaar of opnieuw te
registeren door een andere gebruiker, tenzij dit expliciet wordt vermeld. In geval van conflict met andere bepalingen in deze Overeenkomst, zijn de
voorwaarden in deze paragraaf bindend.
OVERDRACHT VAN EXEMPLAREN OP SCHIJF. Je hebt het recht het volledige fysieke exemplaar van de Software en begeleidende documentatie
blijvend over te dragen aan een andere persoon, zolang je geen kopieën behoudt (met inbegrip van archiverings- en reservekopieën) van de
Software, begeleidende documentatie, of enig deel of enige component van de documentatie bij de Software, en zolang de ontvanger instemt met
de bepalingen van deze Overeenkomst. Speciale functies, inclusief content die uitsluitend beschikbaar is met een code voor een enkele gebruiker,
kunnen onder geen enkele voorwaarde worden overgedragen aan een andere persoon. Het is mogelijk dat Speciale functies niet meer functioneren
als de oorspronkelijke installatie van de Software is verwijderd of het exemplaar op schijf niet meer beschikbaar is voor de gebruiker. De Software
is alleen bestemd voor privégebruik. NIETTEGENSTAANDE HET VOORAFGAANDE, IS HET NIET TOEGESTAAN PRE-RELEASE VERSIES VAN DE
SOFTWARE OVER TE DRAGEN.
TECHNISCHE BEVEILIGING. De Software kan zijn voorzien van maatregelen die de toegang tot de Software controleren, de toegang tot bepaalde
functies of content controleren, het maken van onrechtmatige kopieën verhinderen of anderszins proberen te voorkomen dat iemand de beperkte
rechten en licenties overschrijdt die worden toegekend onder de Overeenkomst. Als de Software toegang geeft tot Speciale functies, mag per keer
slechts één exemplaar van de Software deze functies benaderen. Mogelijk zijn aanvullende bepalingen van toepassing en moet je je registreren om
toegang te krijgen tot de online services en om Software-updates en patches te downloaden. Alleen Software met een geldige licentie kan worden
gebruikt voor het gebruik van online services, waaronder het downloaden van updates en patches. Het is niet toegestaan dergelijke maatregelen
voor toegangscontrole te belemmeren of om te proberen dergelijke beveiligingsfuncties uit te schakelen of te omzeilen. Als je de technische
beveiligingsmaatregelen uitschakelt of anderszins omzeilt, functioneert de Software niet correct.
DOOR DE GEBRUIKER GEMAAKTE INHOUD: Met de Software kun je mogelijk inhoud maken, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, een plattegrond,
een scenario, een screenshot van een auto-ontwerp of een video van de game die je speelt. In ruil voor het gebruik van de Software, en voor zover
je bijdragen via gebruik van de Software aanleiding geven tot enig auteursrechtelijk belang, verleen je hierbij aan Licentiegever een exclusief,
permanent, onherroepelijk, volledig overdraagbaar en in sublicentie te geven wereldwijd recht op en licentie voor het gebruik van je bijdragen op
enige wijze en voor enig doeleinde met betrekking tot de Software en verwante zaken en diensten, met inbegrip van de rechten om je bijdragen te
reproduceren, te vermenigvuldigen, aan te passen, te wijzigen, uit te voeren, te vertonen, te publiceren, uit te zenden, te verzenden of anderszins te
communiceren aan het publiek op enige bekende of nog onbekende wijze, en te distribueren zonder enige voorafgaande kennisgeving of vergoeding
aan jou van enige aard voor de volledige duur van de bescherming die wordt toegekend aan intellectuele eigendomsrechten door toepasselijke
lokalisatie
leiding KwaliteitsBewaKing
loKalisatie
Karim Cherif
Luigi Di Domenico
senior technieK KwaliteitsBewaKing
loKalisatie
Florian Genthon
Fabrizio Mariani
Jose Olivares
Elmar Schubert
technieK KwaliteitsBewaKing
loKalisatie
Andrea De Luna Romero
Carine Freund
Christopher Funke
Cristina La Mura
Emilie Pelade
Enrico Sette
Harald Raschen
Iris Loison
Javier Vidal
Pablo Menéndez
Sergio Accettura
Stefan Rossi
ontwerpteam
James Crocker
Tom Baker
team 2K international
Agnès Rosique
Alan Moore
Ben Lawrence
Ben Seccombe
Bernardo Hermoso
Chau Doan
Chris Jennings
Dan Cooke
Diana Freitag
Diana Tan
Dominique Connolly
Erica Denning
Jan Sturm
Jean-Paul Hardy
Jesús Sotillo
Karen C.M. Teo
Lieke Mandemakers
Matt Roche
Natalie Gausden
Olivier Troit
Richie Churchill
Sandra Melero
Simon Turner
Solenne Antien
Stefan Eder
Yannick Lapalu
taKe-two uitVoerende
werKZaamheden internationaal
Anthony Dodd
Martin Alway
Rickin Martin
Nisha Verma
Phil Anderton
Robert Willis
Denisa Polcerova
2k aZ
Karen Teo Hoofd marketing Azië
Diana Tan Marketingmanager Azië
Yosuke Yano Lokalisatiemanager
Yasutaka Arita Lokalisatie-assistent
Chris Jennings Productmanager Azië
uitVoerende werKZaamheden taKe-
two aZië
Eileen Chong
Veronica Khuan
Chermine Tan
Fumiko Okura
taKe-two aZië ZaKelijKe ontwiKKeling
Julian Corbett
Andrew Donovan
Ellen Hsu
Henry Park
Satoshi Kashiwazaki
2K china KwaliteitsBewaKing
Zhang Xi Kun Manager kwaliteitsbewaking
Steve Manners Supervisor kwaliteitsbewaking
projectleiding KwaliteitsBewaKing
loKalisatie
Chu Jin Dan
Zhu Jian
Shen Wei
Li Sheng Qiang
team KwaliteitsBewaKing
Liu Yang
Zhang Qi Nan
Zhao Xiao Xu
Guo Wen Jie
Yi Wei
Zhu Ling Si
Cao Yi
Zuo Jun
mastering en it-ondersteuning
Zhao Hong Wei
Zhang Qing He
24 25
wetten en internationale verdragen. Je doet hierbij afstand van enige morele rechten op auteurschap, publicatie, reputatie of toeschrijving met
betrekking tot het gebruik en de beschikking van Licentiegever of andere spelers van dergelijke zaken in relatie met de Software en verwante
goederen en diensten onder de toepasselijke wetten. Deze aan Licentiegever verleende licentie en de bovengenoemde verklaring van afstand van
enige toepasselijke morele rechten blijven van kracht na beëindiging van deze Licentie.
INTERNETVERBINDING. Mogelijk heb je een internetverbinding nodig om online functies te benaderen, de Software te verifiëren of andere
functies uit te voeren. Bepaalde functies van de Software werken alleen goed als je beschikt over en blijft beschikken over (a) een adequate
internetverbinding en/of (b) een geldig en actief account met een online service zoals uiteengezet in de documentatie van de Software, met inbegrip
van, maar niet tot beperkt tot gameplatforms van derden, Licentiegever of een dochteronderneming van Licentiegever. Als je dergelijke accounts niet
hebt, werken bepaalde functies van de Software geheel of gedeeltelijk niet, of niet meer, correct.
II. VERZAMELING EN GEBRUIK VAN INFORMATIE.
Door deze Software te installeren en te gebruiken, stem je in met de bepalingen voor het verzamelen en gebruiken van informatie, inclusief (waar
van toepassing) overdracht van gegevens aan Licentiegever en dochterondernemingen naar een land buiten de Europese Unie en de Europese
Economische Ruimte. Als je bij het gebruik van de Software verbinding maakt met internet, via een gameplatformnetwerk of een andere methode,
kan Licentiegever informatie ontvangen van hardwareproducenten of gameplatformhosts en automatisch bepaalde informatie verzamelen van je
computer of speleenheid. Deze informatie kan bestaat uit, maar is niet beperkt tot, gebruikers-ID’s (zoals gamertags en schermnamen), gamescores,
resultaten en prestaties van gamers, bezochte locaties, vriendenlijsten, MAC-adres van de hardware, IP-adres en je gebruik van verschillende
functies van de game. Alle informatie die wordt verzameld door Licentiegever, is anonieme informatie die je identiteit niet onthult of persoonlijke
gegevens bevat, maar als je persoonlijke gegevens (zoals je echte naam) opneemt in je gebruikers-ID, worden dergelijke persoonlijke gegevens
automatisch verzonden naar Licentiegever en gebruikt zoals uiteengezet in deze Overeenkomst.
De informatie die wordt verzameld door Licentiegever, kan door Licentiegever worden geplaatst op algemeen toegankelijke websites, gedeeld met
hardwareproducenten, platformhosts en marketingpartners van Licentiegever of gebruikt door Licentiegever voor enig ander wettelijk toegestaan
doeleinde. Door het gebruik van deze Software stem je in met het gebruik door Licentiegever van verwante gegevens, met inbegrip van de openbare
weergave van je gegevens zoals de identificatie van je zelfgemaakte inhoud of de weergave van je scores, klassering, prestaties en andere
spelgegevens. Als je niet wilt dat je gegevens op deze wijze worden gedeeld, moet je de Software niet gebruiken.
III. GARANTIE
BEPERKTE GARANTIE: Licentiegever garandeert je (als je de eerste en oorspronkelijke koper van de Software bent) dat het originele opslagmedium
dat de Software bevat, bij normaal gebruik en onderhoud vrij is van defecten in materiaal of werking tot negentig (90) dagen na de aanschafdatum.
Licentiegever garandeert je dat deze Software compatibel is met een personal computer die voldoet aan de minimale systeemvereisten die worden
aangegeven in de documentatie van de Software, of dat de Software door de producent van de speleenheid is gecertificeerd als compatibel met de
speleenheid waarvoor de Software is gepubliceerd, maar, vanwege variaties in hardware, software, internetverbindingen en individueel gebruik,
staat Licentiegever niet garant voor de prestaties van deze Software op jouw specifieke computer of speleenheid. Licentiegever geeft geen garantie
dat je de software ongestoord kunt gebruiken, dat de Software voldoet aan je vereisten, dat de werking van de software ononderbroken en foutvrij
zal zijn, dat de Software compatibel is met software of hardware van derden of dat eventuele gebreken in de software zullen worden gecorrigeerd.
Geen enkele mondelinge of schriftelijke mededeling die wordt gedaan door Licentiegever of enige geautoriseerde vertegenwoordiger, kan worden
opgevat als een garantie. Omdat bepaalde rechtsgebieden de uitsluiting of beperking van impliciete garanties of de beperking van de toepasselijke
wettelijke rechten van een consument niet toestaan, zijn sommige of alle bovengenoemde uitsluitingen en beperkingen mogelijk niet op jou van
toepassing.
Als je tijdens de garantieperiode om enige reden een defect vindt in het opslagmedium of de Software, zal Licentiegever alle Software die tijdens de
garantieperiode defect blijkt te zijn, kosteloos vervangen, zolang de Software wordt geproduceerd door Licentiegever. Als de Software niet langer
beschikbaar is, behoudt Licentiegever het recht de Software te vervangen door Software van gelijke of grotere waarde. Deze garantie is beperkt
tot het opslagmedium en de Software zoals deze oorspronkelijk is geleverd door Licentiegever, en geldt niet voor normale slijtage. Deze garantie
is niet van toepassing en is nietig als het defect voortvloeit uit misbruik, slechte behandeling of nalatigheid. Impliciete garanties die bij wet zijn
voorgeschreven, worden uitdrukkelijk beperkt tot de periode van 90 dagen die hierboven is beschreven.
Met uitzondering van wat hierboven is uiteengezet, treedt deze garantie in plaats van alle andere garanties, mondeling of schriftelijk, uitdrukkelijk
of impliciet, met inbegrip van enige andere garantie van verkoopbaarheid, geschiktheid voor een bepaald doel of niet-inbreuk. Geen enkele andere
verklaring of garantie van welke aard dan ook zal bindend zijn voor Licentiegever.
Als je de Software volgens de hierboven beschreven beperkte garantie retourneert, zend de originele Software dan alleen aan het adres van
Licentiegever dat hieronder wordt vermeld. Vermeld je naam en retouradres, voeg een kopie bij van je gedateerde aankoopbewijs en beschrijf kort
het defect en het systeem waarop je de Software uitvoert.
IN GEEN GEVAL IS LICENTIEGEVER AANSPRAKELIJK VOOR BIJZONDERE OF INCIDENTELE SCHADE OF GEVOLGSCHADE DIE VOORTVLOEIT UIT
EIGENDOM, GEBRUIK OF STORING VAN DE SOFTWARE, MET INGEBRIP VAN, MAAR NIET BEPERKT TOT, SCHADE AAN EIGENDOM, VERLIES VAN
GOODWILL, COMPUTERFOUTEN OF –STORING EN, VOOR ZOVER WETTELIJK IS TOEGESTAAN, SCHADE DOOR PERSOONLIJK LETSEL, SCHADE
AAN EIGENDOMMEN, WINSTDERVING OF SCHADELOOSSTELLING VAN ENIG BEROEP DAT HET GEVOLG IS OF VERBAND HOUDT MET DEZE
OVEREENKOMST OF DE SOFTWARE, VOORTVLOEIEND UIT EEN ONRECHTMATIGE DAAD (WAARONDER NALATIGHEID), EEN CONTRACT, STRIKTE
AANSPRAKELIJKHEID OF ANDERSZINS, ONGEACHT OF LICENTIEGEVER OP DE HOOGTE IS GESTELD VAN DE MOGELIJKHEID VAN DERGELIJKE
SCHADE. IN GEEN GEVAL ZAL DE AANSPRAKELIJKHEID VAN LICENTIEGEVER VOOR ALLE SCHADE (BEHALVE ALS DIT IS VEREIST DOOR
TOEPASSELIJKE WETGEVING) DE PRIJS OVERSCHRIJDEN DIE JE HEBT BETAALD VOOR HET GEBRUIK VAN DE SOFTWARE.
OMDAT IN SOMMIGE STATEN/LANDEN BEPERKINGEN VAN DE DUUR VAN IMPLICIETE GARANTIES EN/OF DE UITSLUITING OF BEPERKING
VAN INCIDENTELE SCHADE OF GEVOLGSCHADE NIET ZIJN TOEGESTAAN, ZIJN DE BOVENSTAANDE BEPERKINGEN EN/OF UITSLUITING OF
BEPERKING VAN AANSPRAKELIJKHEID MOGELIJK NIET OP JOU VAN TOEPASSING. ALS ENIGE BEPALING VAN DEZE GARANTIE IN STRIJD
IS MET NATIONALE, FEDERALE OF GEMEENTELIJKE WETGEVING EN NIET KAN WORDEN TOEGEPAST, BLIJVEN DE OVERIGE BEPALINGEN
ONVERMINDERD VAN KRACHT. DEZE GARANTIE GEEFT JE SPECIFIEKE WETTELIJKE RECHTEN, EN JE KUNT DAARNAAST ANDERE RECHTEN
HEBBEN DIE VAN RECHTSGEBIED TOT RECHTSGEBIED KUNNEN VERSCHILLEN.
BEËINDIGING: Deze Overeenkomst is van kracht totdat deze door jou of door de Licentieverstrekker wordt beëindigd en wordt automatisch
beëindigd als jij niet voldoet aan de voorwaarden ervan. Wanneer de Overeenkomst wordt beëindigd, dien je het fysieke exemplaar van de Software
te vernietigen of te retourneren en alle kopieën van de Software met bijbehorende materialen en onderdelen in jouw bezit definitief te vernietigen. Je
dient ook de Software permanent te verwijderen van elke clientserver of computer waarop de Software is geïnstalleerd.
BEPERKTE RECHTEN AMERIKAANSE REGERING: De ontwikkeling van de Software en documentatie is uitsluitend gefinancierd met particuliere
middelen en de Software en documentatie worden geleverd als “Commercial Computer Software” (commerciële computersoftware) of “restricted
computer software” (beperkte computersoftware). Gebruik, vermenigvuldiging of openbaarmaking door de Amerikaanse regering of een
onderaannemer van de Amerikaanse regering is onderworpen aan de beperkingen die zijn uiteengezet in subparagraaf (c)(1)(ii) van de bepalingen
betreffende Rights in Technical Data and Computer Software (rechten op technische data en computersoftware) in DFARS 252.227-7013, of zoals
uiteengezet in subparagraaf (c)(1) en (2) van de bepalingen betreffende Commercial Computer Software Restricted Rights (beperkte rechten op
computersoftware) in FAR 52.227-19, voor zover van toepassing. De Aannemer / Producent is de Licentiegever op de locatie die hieronder wordt
vermeld.
VERHAALSMOGELIJKHEDEN: Je stemt er hierbij mee in dat Licentiegever onherstelbare schade oploopt als niet specifiek wordt toegezien op
de naleving van de bepalingen van deze Overeenkomst, en derhalve stem je ermee in dat Licentiegever recht heeft, zonder borgstelling, andere
waarborg of bewijs van schade, op een passende schadeloosstelling met betrekking tot deze Overeenkomst, naast enige andere beschikbare
verhaalsmogelijkheden.
VRIJWARING: Je gaat ermee akkoord Licentiegever, haar partners, licentiegevers, dochterondernemingen, aannemers, staf, directeuren,
medewerkers en vertegenwoordigers te vrijwaren, te behoeden en schadeloos te stellen voor alle schade, verliezen en kosten die direct of indirect
voortvloeien uit je handelingen of het nalaten te handelen bij het gebruik van de Software conform de bepalingen van de Overeenkomst.
OVERIGE: Deze Overeenkomst vormt de volledige overeenkomst inzake deze licentie tussen de partijen en treedt in de plaats van alle voorgaande
overeenkomsten en verklaringen tussen hen. De Overeenkomst kan alleen worden gewijzigd door een schriftelijke verklaring die door beide partijen
is ondertekend. Als enige bepaling in deze Overeenkomst om enige reden niet kan worden toegepast, zal een dergelijke bepaling worden bijgesteld,
maar alleen voor zover nodig is om de bepaling uitvoerbaar te maken. Alle overige bepalingen van deze Overeenkomst blijven onverminderd van
kracht.
TOEPASSELIJK RECHT. Deze Overeenkomst is onderworpen aan en opgesteld (zonder inachtneming van wettelijke bepalingen die hiermee strijdig
zijn) volgens de wetgeving van de Staat New York, zoals deze wetgeving wordt toegepast op overeenkomsten tussen inwoners van New York die
worden ondertekend en uitgevoerd in New York, met uitzondering van gevallen waarop federale wetgeving van toepassing is. Zonder nadrukkelijke
schriftelijke verklaring van afstand van Licentiegever voor een specifiek geval of tenzij in strijd met lokale wetgeving, zal het enige en exclusieve
rechtsgebied en de enige en exclusieve plaats van handeling met betrekking tot de inhoud hiervan de rechtbanken en de federale rechtbanken van
de staat zijn binnen wier jurisdictie de hoofdvestiging van Licentiegever valt (New York County, New York, U.S.A.). Beide partijen gaan akkoord met de
bevoegdheid van deze rechtbanken en komen overeen dat een exploot mag worden betekend op de wijze zoals in deze Overeenkomt is uiteengezet
voor het doen van aanzeggingen of anderszins zoals toegestaan krachtens de wetgeving van de staat New York of de federale wetgeving van de V.S.
Partijen gaan ermee akkoord dat de Internationale Conventie van de VN over contracten voor de internationale verkoop van goederen (Wenen, 1980)
niet van toepassing zal zijn op deze Overeenkomst of op geschillen of transacties die voortvloeien uit deze Overeenkomst.
ALS JE VRAGEN HEBT OVER DEZE LICENTIE, KUN JE SCHRIFTELIJK CONTACT OPNEMEN MET TAKE-TWO INTERACTIVE SOFTWARE, INC. 622
BROADWAY, NEW YORK, NY 10012..
PRODUCT SUPPORT
TECHNICAL SUPPORT
If you are experiencing problems with the running of one of our titles, you may contact our Technical Support staff in one of several ways:
Before contacting Technical Support, please be prepared. In order to assist you as efficiently as possible, please describe the
circumstances, including any error messages, of your problem as clearly as possible.
TECHNICAL SUPPORT CONTACT DETAILS
United Kingdom
Telephone (0870) 1242222 / calls charged at the national rate
Monday to Saturday 13:00 to 07:00 (GMT) excluding bank holidays
Website http://support.2k.com
Nederland / Belgie
Nederland 0900-2040404 (EUR 0,80ct p/m)
Belgie 0902-88078 (EUR 0,80 ct p/m)
Belangrijke gezondheidswaarschuwing: lichtgevoelige aanvallen
Bij een zeer klein percentage personen kan een aanval optreden wanneer zij worden blootgesteld aan bepaalde visuele
beelden, waaronder lichtflitsen of bepaalde patronen die in videogames kunnen voorkomen. Ook bij mensen die geen
ziektegeschiedenis hebben van dergelijke aandoeningen of van epilepsie kan een lichte aandoening optreden waardoor zij
“lichtgevoelige epileptische aanvallen” ervaren bij het bekijken van videogames. Deze aanvallen kunnen gepaard gaan met
een licht gevoel in het hoofd, verminderend gezichtsvermogen, zenuwtrekken in het gezicht of de ogen, trillen van armen of
benen, desoriëntatie, verwarring, tijdelijk verlies van bewustzijn en bewusteloosheid of stuiptrekkingen waarvan verwondingen
als gevolg van vallen of het in aanraking komen met nabije objecten het gevolg kunnen zijn. Bij het ondervinden van een van
deze symptomen, moet de game onmiddelijk worden gestopt en een arts worden geraadpleegd. Ouders moeten letten op deze
symptomen of hun kinderen ernaar vragen - deze aanvallen treden vaker op bij kinderen en tieners. Het risico kan worden
verminderd door verder van het scherm af te gaan zitten; een kleiner scherm te gebruiken; in een goed verlichte kamer te
spelen en niet te spelen indien slaperig of moe. Wanneer bij uzelf of een van uw familieleden een ziektegeschiedenis van
epilepsie bestaat, dient voor het spelen een arts te worden geraadpleegd.
AVAILABLE AT SELECT COMIC SHOPS AND BOOKSTORES:
For more info or to order direct, visit DarkHorse.com
Delve deeper into the world of
BioShock Innite and the fabled
floating metropolis of Columbia!
This deluxe hardcover Artbook features production designs and concept
illustrations focusing on main characters Elizabeth, Booker, and Songbird—as
well as chapters detailing the evolution of the Heavy Hitters, the populace of
Columbia, the Sky-Hook, the Vox Populi, Vigors, airships, and much more!
This volume also features an introduction from Creative Director Ken Levine.
5059404/MAN
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15

2K BioShock Infinite de handleiding

Type
de handleiding