Haba 305284 de handleiding

Type
de handleiding
1
Een veeleisende
vormenzoektocht
voor 1 - 4 spelers
vanaf 7 jaar
Jürgen P. K. Grunau
A106076 1/19
VIND
5
VIND
5
3
2
4 dubbelzijdige borden, 1 dubbelzijdig puntenplan/
puzzelplan, 12 vormenkaartjes, 5 dobbelstenen, 4 stiften
met sponsje, 1 zandloper
a Zet de zandloper in het midden op tafel en leg
de vormenkaartjes er in een cirkel omheen.
Tip: sorteer de kaartjes volgens hun
puntenwaarde van 1 - 4.
b Elke speler krijgt een bord en een stift.
c Leg het bord met de witte rand
naar boven voor je neer.
d Neem het puntenplan, schrijf
je initialen op de eerste regel en
leg het daarna aan de kant.
e Houd de dobbelstenen bij de hand.
Eventueel overgebleven spelmateriaal gaat terug in de doos.
INHOUD VAN HET SPEL EN OPBOUW
n dit spel worden in elke ronde 5 dobbelstenen gegooid. Uit deze combinatie
proberen jullie nu op je bord vormen van 5 te vinden. Maar dat is niet zo eenvou-
dig – de plaats is beperkt en elke vorm mag slechts eenmaal omcirkeld worden.
Jullie kunnen ook niet eeuwig blijven piekeren, want op elk moment kan een speler
het einde van de ronde inluiden door de zandloper om te draaien! Wie houdt zijn
zenuwen onder controle en wordt meester van de vormen?
I
b
b
e
a
c
c
Het spel verloopt in 5 ronden. Iedereen speelt gelijktijdig.
Verloop van een ronde
Een ronde bestaat uit drie fases:
1. Dobbelstenen gooien
2. Vorm van 5 vinden
3. Punten tellen
1. Dobbelstenen gooien
Een willekeurige speler gooit de vijf dobbelstenen voor iedereen goed zichtbaar in het
midden van de tafel. De symbolen vormen de basis voor deze ronde.
Uitzondering: Als er op de dobbelstenen 3 of meer identieke symbolen staan, gooien
jullie alle dobbelstenen opnieuw tot er maximaal 2 identieke symbolen liggen.
Voorbeelden:
Nog eens gooien! Goed!
VERLOOP VAN HET SPEL
Als jullie het spel al goed kennen, kunnen jullie ook afspreken welke kant van het bord
jullie gebruiken:
De kant met de witte rand verschilt bij alle borden. Ideaal voor een zorgeloze ronde
met een klein beetje geluk.
De kant met de blauwe rand is bij alle borden identiek. Perfect om op gelijke voet de
uitdaging aan te gaan.
d
spelopbouw 2 spelers
5
4
2. Vind vijf!
Alle spelers zoeken gelijktijdig vormen van 5 op hun bord en omcirkelen die met hun stift.
Wat is een vorm van 5?
Een vorm van 5 bestaat uit 5 velden die exact overeenkomen met de gegooide
symbolen. De velden moeten daarbij horizontaal of verticaal verbonden zijn.
De 12 vormenkaartjes in het midden van de tafel tonen alle mogelijke vormen van 5.
Op de vormenkaartjes zien jullie ook het aantal punten dat de vorm aan het einde van
de ronde waard is.
Voor alle spelers gelden de volgende vormregels:
I. Je mag elke vorm van 5 maar eenmaal omcirkelen.
II. Je mag maximaal vijf vormen van 5 omcirkelen.
III. Je vormen van 5 mogen elkaar niet overlappen.
IV. Alleen volledig omcirkelde vormen van 5 kunnen beoordeeld worden.
V. Je mag met het sponsje correcties aanbrengen.
VI. Bij het zoeken mag je de vormenkaartjes die in het midden van de tafel liggen,
niet vastpakken.
Belangrijk! De ‘normale’ en gespiegelde vorm van een vorm van 5 gelden als identiek.
Je mag ze dus niet alle twee omcirkelen!
Einde van de ronde inluiden
Je kunt op elk moment het einde van de ronde inluiden door de zandloper uit het mid-
den van de tafel te nemen, om te draaien en voor je bord te zetten. Vanaf nu mag je op
je bord niets meer veranderen. Alle andere spelers mogen nog vormen van 5 vinden en
omcirkelen. Als de zandloper doorgelopen is, roep je ‘Stop!’. Alle spelers leggen me-
teen hun stift neer en de punten worden geteld.
De borden van Sara, Peter en Anna zien er aan het
einde van de ronde als volgt uit:
Sara heeft een vorm van 5 te veel omcirkeld. Haar waarde-
volste vorm van 5 wordt geschrapt.
Zo krijgt ze 1 + 4 + 2 + 1 + 2 = 10 punten.
3. Punten tellen
Noteer de punten van de huidige ronde op het puntenplan, met de volgende
ronderegels:
Voor elke geldige vorm van 5 (maximaal 5) krijg je het vermelde aantal punten
van het overeenkomstige vormenkaartje.
Als je meer dan vijf vormen van 5 hebt omcirkeld, worden alleen de 5 geldige
vormen met het minst aantal punten beoordeeld.
Wie de zandloper omdraait, krijgt een bonuspunt.
Tip: Tel de punten voor elke speler door de vormenkaartjes ter controle uit het mid-
den te nemen en op het bord te leggen. Controleer daarbij ook of alle vormregels
zijn nageleefd!
Als alle punten genoteerd zijn, vegen jullie de borden schoon en begint een nieuwe
ronde.
Voorbeeld van een puntentelling:
Het resultaat op de dobbelstenen is:
Backside 1- 4
Tableau_1_5er-Finden_305283_Backside.indd 1 07.05.19 13:22
2
4
1
2
1
7
6
Een vorm van 5 van Anna is ongeldig, omdat een veld
niet overeenkomt met de symbolen op de dobbelstenen.
Helaas was ze niet klaar met het omcirkelen van een andere
vorm van 5 voor Sara ‘Stop!’ riep. De twee overige vormen
van 5 zijn geldig en Anna krijgt dus 3 + 1 = 4 punten.
De 5e ronde
In de 5e ronde krijgen alle geldige vormen van 5 het dubbele aantal punten. Het om-
draaien van de zandloper levert maar één bonuspunt op.
Het spel eindigt na de 5e ronde.
Wie de meeste punten heeft, wint het spel. Bij gelijkspel wint de speler met het hoogste
afzonderlijke resultaat uit de 1e tot 4e ronde. Als het nog steeds gelijkspel is, delen deze
spelers de overwinning.
EINDE VAN HET SPEL
PUZZELVAR IANT
Als jullie het basisspel goed kennen, kunnen jullie ook deze spannende variant proberen.
Het bijzondere hierbij is dat jullie in elke ronde maar één vorm van 5 omcirkelen, jullie
bord op het einde van de ronde niet afvegen en jullie elke vorm van 5 tijdens het hele spel
maar eenmaal mogen omcirkelen.
De volgende regels veranderen:
Leg het puzzelplan in het midden
van de tafel.
Elke speler krijgt een kwart van het plan.
Schrijf je initialen in het naamveld
van jouw kwart.
Omdat jullie de mogelijke vormen van 5
nu ook op jullie puzzelplan zien, kunnen
jullie de vormenkaartjes weer in de doos
opbergen.
Er worden maximaal 12 ronden gespeeld.
In elke ronde mag je maar één beschikbare vorm van 5 omcirkelen.
Een beschikbare vorm van 5 is een vorm van 5 op je puzzelplan,
die nog niet geschrapt of omcirkeld is.
Je mag alleen vormen van 5 uit de huidige ronde wissen.
VERLOOP VAN DE RONDE
spelerskwart
puzzelplan
naamveld
zandloperveld
OPBOUW
Backside 1- 4
Tableau_1_5er-Finden_305283_Backside.indd 1 07.05.19 13:22
3
1
Backside 1- 4
Tableau_1_5er-Finden_305283_Backside.indd 1 07.05.19 13:22
2
1
Peter heeft twee overlappende vormen van 5 omcirkeld.
Helaas zijn die nu beide ongeldig. Een vorm van 5 heeft
hij tweemaal omcirkeld, daarvan kan maar één beoordeeld
worden. Een andere vorm van 5 is geldig. Peter heeft de zand-
loper omgedraaid en krijgt daarvoor een bonuspunt. Hij krijgt
dus 1 + 2 + 1 = 4 punten.
1
9
8
Einde van de ronde
Heb je na het doorlopen van de zandloper precies één geldige vorm van 5 gevonden,
omcirkel je de overeenkomstige vorm van 5 op jouw kwart van het puzzelplan. Schrijf het
overeenkomstige aantal punten in de vorm van 5 op je bord.
Bijvoorbeeld:
Klaas heeft een geldige vorm van 5 gevonden.
Hij omcirkelt die op het kwart van zijn puzzel-
plan en schrijft de punten in de vorm van 5 op
zijn bord.
Backside 1- 4
Tableau_1_5er-Finden_305283_Backside.indd 1 07.05.19 13:22
Backside 1- 4
Tableau_1_5er-Finden_305283_Backside.indd 1 07.05.19 13:22
Heb je na het doorlopen van de zandloper geen vorm van 5 gevonden, moet je
een willekeurige beschikbare vorm van 5 in je kwart van het puzzelplan schrappen.
Bovendien moet je deze vorm van 5 ook op je bord omcirkelen en arceren. Negeer
daarbij de symbolen op de dobbelstenen.
Bijvoorbeeld:
In de tweede ronde vindt Klaas geen
vorm van 5.
Hij schrapt een nog beschikbare vorm van 5
op zijn kwart van het puzzelplan en omcirkelt
dat gearceerd op zijn bord, ongeacht de sym-
bolen op de dobbelstenen.
Backside 1- 4
Tableau_1_5er-Finden_305283_Backside.indd 1 07.05.19 13:22
Backside 1- 4
Tableau_1_5er-Finden_305283_Backside.indd 1 07.05.19 13:22
11
10
In de derde ronde omcirkelt Klaas een vorm
van 5, maar helaas is die niet geldig, omdat
de velden niet overeenkomen met de symbolen.
Hij veegt de ongeldige vorm van 5 weer weg
en schrapt een willekeurige nog beschikbare
vorm van 5 op zijn kwart van het puzzelplan.
Daarna omcirkelt hij dat gearceerd, ongeacht
de symbolen op de dobbelstenen, op zijn
bord.
Als je na het doorlopen van de zandloper een ongeldige vorm van 5 hebt gevonden, veeg
je die weer weg. Vervolgens moet je een willekeurige beschikbare vorm van 5 in jouw
kwart van het puzzelplan schrappen. Bovendien moet je deze vorm van 5 ook op je bord
omcirkelen en arceren. Negeer daarbij de symbolen op de dobbelstenen.
Bijvoorbeeld:
Backside 1- 4
Tableau_1_5er-Finden_305283_Backside.indd 1 07.05.19 13:22
Backside 1- 4
Tableau_1_5er-Finden_305283_Backside.indd 1 07.05.19 13:22
Wie de zandloper omdraait, mag bovendien een zandloperveld
in zijn kwart van het puzzelplan kleuren.
Belangrijk! Aan het einde van een ronde worden de borden niet afgeveegd!
Tijdens het spel heb je dus altijd minder plaats op je bord en een steeds kleinere keuze
uit vormen van 5.
Het spel eindigt na maximaal 12 ronden of zodra in een ronde
geen speler een geldige vorm van 5 heeft gevonden.
Nu tellen jullie de punten:
Iedere omcirkelde vorm van 5 in je kwart is goed voor
punten volgens de vermelde puntenwaarde.
Elk gekleurd zandloperveld in je kwart is goed
voor één punt.
Wie de meeste punten heeft, wint het spel.
Bij gelijkspel wint de speler met de meeste omcirkelde vormen van 5. Als het nog steeds
gelijkspel is, delen deze spelers de overwinning.
Voorbeeld van een puntentelling op het einde van het spel na de 11e ronde:
Klaus heeft in totaal 1 + 1 + 2 + 2 + 3 + 4 + 4 + 7 = 24 punten.
Monika heeft in totaal 1 + 1 + 2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 5 = 27 punten.
EINDE VAN HET SPEL EN PUNTENTELLING
1212
SOLOVARIANT
In de solovariant speel je volgens de regels van de puzzelvariant, maar zonder zand-
loper. Ook als je geen vorm van 5 vindt, speel je een nieuwe ronde, zodat je in elk
geval 12 ronden speelt.
Probeer je hoogste score telkens te verbeteren of vergelijk die met je vrienden!
©
HABA-Spiele Bad Rodach 2019, Art.-Nr. 305284
Auteurs: Jürgen P. K. Grunau
Illustraties: Oliver Freudenreich
Redactie: Markus Singer
WARNING:
CHOKING HAZARD -
Small parts. Not for children
under 3 years.
!
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7

Haba 305284 de handleiding

Type
de handleiding