Haba 300948 de handleiding

Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Stefan Kloß
Een spannend gokspel
voor 25 onverschrokken
spelers vanaf 8 jaar
TL 86940
11
22
55
33
32
ijn jullie moedig? Natuurlijk zijn jullie moedig! Die moed zal goed van pas
k
omen als jullie met de 4 vrienden, Poppy, Kracko, Duffy, Hanja en hun hond
Snuffer, de moedproef willen doorstaan. In het oude, bouwvallige huis liggen na-
melijk heel wat spoken en andere gevaren op de loer! Ronde na ronde gooien de
vijf kameraden met de dobbelstenen om hoger in het huis te komen, ook al wordt
het er steeds griezeliger!
Z
DOEL VAN HET SPEL
Wie aan het einde de meeste punten van Spookies heeft verzameld, wint het spel.
Je krijgt ze als je de tuin en het spookhuis in durft te gaan. Hoe hoger je komt, des te
meer Spookies je kunt verzamelen. Maar als je te veel risico neemt, moet je Spoo-
kies inleveren.
INHOUD VAN HET SPEL
VOORBEREIDING VAN HET SPEL
Leg het spelbord in het midden van de tafel en zet de 5 spelfiguren voor het tuinhek.
Als er minder dan vier spelers zijn, raden we aan om niet met alle Spookies te
spelen:
2 spelers: 50 Spookies
3 spelers:
6
0 Spookies
4 en 5 spelers:
75 Spookies
Tel de overtollige Spookies zonder naar de puntenwaarde te kijken en leg ze terug
in de doos. De andere leg je met de puntenwaarde naar beneden naast het spel-
bord. De moedigste speler krijgt de dobbelsteen met de vrienden en de 4 dobbel-
stenen met ogen. Hij mag beginnen.
1 spelbord
5 spelfiguren:
Kracko, Snuffer, Hanja, Duffy en Poppy
1 dobbelsteen
met de vrienden
4 dobbelstenen
met ogen
75 S
po
okies
(30 x 1, 20 x 2, 15 x 3, 10 x 5)
V
ER
LOOP VAN HET SPEL
Bij elke zet bepaalt de dobbelsteen met de vrienden, welke figuur je gaat verplaat-
sen. De spelers bezitten de spelfiguren niet!
Elke zet verloopt als volgt:
1. Figuur bepalen (gooien met de dobbelsteen met vrienden).
2.
Do
bbelstenen pakken (2, 3 of 4) en dobbelen.
3.
a
. Figuur naar hoger verdiep verplaatsen (als resultaat van worp hoog genoeg is);
of
b. Figuur naar beneden verplaatsen (als resultaat van worp te laag is beurt
voorbij); of
c. Figuur laten staan (als resultaat van worp gelijk is aan huidig veld
beurt voorbij).
1. Figuur bepalen
Wie aan de beurt is, gooit eerst met de dobbelsteen met de vrienden. De dobbel-
steen bepaalt welke figuur verzet gaat worden. Gooi je het vraagteken, dan mag je
een spelfiguur kiezen.
2. Dobbelstenen pakken en dobbelen
Om een veld hoger te gaan, moet je als resultaat van de worp minstens het cijfer van
het volgende, hogere veld hebben. Als je bijv. op veld 7 staat, moet je minstens 8
gooien.
Enkel de twee hoogste dobbelstenen van je worp tellen mee!
Velden
Cijfers van
de velden
Overzicht
Startzone
4 5
Met vier dobbelstenen heb je de meeste kans om het gewenste resultaat te bereiken,
met drie dobbelstenen een gemiddelde kans en met twee dobbelstenen is het erg
riskant. Maar, bij twee dobbelstenen kun je wel de meeste Spookies verzamelen als
beloning! Kies of je 2, 3 of 4 dobbelstenen wilt gebruiken en dobbel.
Pak de Spookies uit de voorraad en leg ze met de puntenwaarde naar beneden voor
je, zonder ze te bekijken.
3a. Gelukt! Figuur een veld vooruit zetten
Als je minstens het aantal van het volgende, hogere veld gegooid
hebt, verplaats je de figuur één veld naar boven. Bovendien krijg
je het aantal Spookies dat in het overzicht rechts naast het zojuist
bereikte veld staat aangegeven. Het aantal hangt af van het
aantal dobbelstenen dat je hebt gebruikt:
2 dobbelstenen: zie linkerkolom
3 dobbelstenen: zie middelste kolom
4 dobbelstenen: zie rechterkolom
Voorbeeld
Worp met twee dobbelstenen:
r
esultaat: 5
Worp met drie dobbelstenen:
r
esultaat: 8
Worp met vier dobbelstenen:
r
esultaat: 10
Voorbeeld:
Tim heeft Snuffer als spelfiguur ge-
gooid voor deze zet. Hij staat voor het
hek. Tim besluit om twee dobbelstenen
te gebruiken en gooit 3 en 4 (= 7).
Hij is erin geslaagd om minstens 5 te
gooien en verplaatst de hond naar de
tuin met het cijfer 5. Hij kijkt op het
overzicht en ziet voor het veld ‚tuin‘ bij
2 dobbelstenen een 1 (linkerkolom).
Hij pakt dus 1 Spooky uit de voorraad,
legt deze met de puntenwaarde naar
beneden voor zich. Daarna is hij weer
aan de beurt.
Voorbeeld:
Peter heeft Hanja als spelfiguur gegooid.
Die staat op veld 9. Hij gooit met 4
dobbelstenen de cijfers 3, 1, 1 en 1.
Het resultaat is 4 (som van de twee dob-
belstenen met het hoogste aantal ogen:
3 + 1 = 4). Peter zet Hanja op het start-
veld voor het tuinhek, omdat het resultaat
van de worp nog lager is dan het cijfer
van de tuin. Hij legt 5 Straf-Spookies op
veld 9, omdat hij zijn figuur 5 velden
naar beneden moest verplaatsen.
Ver
der gooien of vrijwillig stoppen?
Na elke succesvolle worp besluit je of je nogmaals gooit of je beurt vrijwillig
beëindigt.
Als je nog een keer gooit, kies je weer het aantal dobbelstenen. Je moet de-
z
elfde spelfiguur verplaatsen als bij de eerste worp in jouw beurt.
Als je vrijwillig stopt, houd je alle gewonnen Spookies en is de volgende speler
aan de beurt.
3b.
N
i
et gelukt: figuur naar beneden verplaatsen
Als het resultaat van de worp lager is dan het cijfer van het huidige veld, zet je de fi-
guur op het veld dat je gegooid hebt (als je minder dan 5 gooit, zet je de figuur voor
het tuinhek) en is je beurt voorbij. Met je Spookies moet je een straf betalen: deze
bedraagt 1 Spooky per veld dat de figuur naar beneden moest.
Deze Straf-Spookies leg je met de puntenwaarde naar beneden op het veld waarop
de figuur net stond. Als je niet genoeg Spookies hebt, geef je alles wat je hebt.
Hebje met je figuur de zolder bereikt en
je Spookies gekregen, moet je 12 gooi-
en als je meer Spookies wilt verzamelen.
Als dat lukt, krijg je het aantal Spookies
dat in het overzicht naast veld 11 staat
en laat je de figuur staan.
Je kunt dit blijven herhalen tot je vrijwillig
stopt of tot je mis gedobbeld hebt. Als
de figuur waarvoor je hebt gegooid al
op zolder staat, moet je minstens een
keer je gelunk met dobbelen proberen.
6 7
Straf-Spookies
Iedereen kan de Straf-Spookies winnen! Wie een veld met Straf-Spookies bereikt en
voor deze worp slechts twee dobbelstenen gebruikt heeft, mag alle Straf-Spookies van
dat veld pakken. De speler krijgt de Straf-Spookies bovenop de Spookies volgens het
overzicht, legt ze met de puntenwaarde naar beneden voor zich en is nog steeds aan
de beurt. Als je een veld met Straf-Spookies bereikt met 3 of 4 dobbelstenen, blijven de
Straf-Spookies daar liggen.
3c. Resultaat van de worp = veld: figuur laten staan
Als je als resultaat precies het cijfer hebt dat naast het huidige veld van de spelfiguur
staat, hoef je geen Spookies af te geven. De figuur blijft staan en je beurt is voorbij.
E
I
NDE V
AN HET SPEL
Als de laatste Spooky uit de voorraad is gepakt, is het spel afgelopen. Straf-Spookies
die nog op het spelbord liggen, zijn niet belangrijk. Draai de Spookies om en tel de
cijferwaarden op de voorkant bij elkaar op. De speler met het hoogste aantal punten
wint!
VA
R
IA
NT ‚
VRIJ
E KEUZE‘
Liefhebbers van tactiek komen meer aan hun trekken door zonder dobbelsteen met
vrienden te spelen: bij deze variant blijft die in de doos. Voor elke zet kies je een
spelfiguur die je wilt verplaatsen. Met deze figuur speel je de hele beurt lang. Pas als je
na de andere spelers weer aan de beurt bent, kan je een andere figuur kiezen. Je mag
echter ook dezelfde figuur kiezen.
Voorbeeld:
Henry wil Snuffer verplaatsen. Hij kiest hem, gooit en speelt zijn hele beurt met Snuffer.
Daarna is Dennis aan de beurt; ook hij wil met Snuffer spelen en speelt in zijn beurt dus
met de hond. Mia is als derde aan de beurt. Zij kiest Poppy en verplaatst Poppy tijdens
haar beurt. Daarna is Henry weer aan de beurt. Deze keer kiest hij Kracko.
Auteur:
Stefan Kloß
Illustraties
M
ichael Menzel
Redactie:
Jürgen Valentiner-Branth
©
HABA-Spiele Bad Rodach 2015, Art.-Nr. 300948
Ko
rte handleiding
DOEL VAN HET SPEL
Naar boven komen en de meeste Spookies-punten verzamelen.
VO
ORBERE
IDI
NG VAN HET SPEL
Spelbord in het midden van de tafel, spelfiguren voor het tuinhek.
Spookies naast het spelbord leggen (50 bij 2 spelers, 60 bij 3 spelers, 75 bij 4
en 5 spelers).
De moedigste speler krijgt de dobbelstenen.
VER
LOOP VAN HET SPEL
Met de dobbelsteen met vrienden een spelfiguur voor deze beurt bepalen.
Met 2, 3 of 4 dobbelstenen gooien. Resultaat = som van de twee dobbelstenen
met het hoogste aantal ogen.
Resultaat hoger dan het huidige veld? Figuur een veld hoger zetten, Spookies
pakken volgens het overzicht.
Besluiten of je verder gooit of je beurt beëindigt.
Als je verder gooit: besluiten of je met 2, 3 of 4 dobbelstenen speelt.
Resultaat even hoog als het huidige veld? Figuur niet verplaatsen, geen Spoo-
kies pakken, beurt afgelopen, geen straf.
Resultaat lager dan het huidige veld? Straf-Spookies op het veld leggen
(
hetzelfde aantal als het aantal velden dat de figuur naar beneden moet),
figuur overeenkomstig het resultaat naar beneden verplaatsen, beurt
bindigd.
Straf-Spookies van het veld halen als het veld met 2 dobbelstenen is bereikt (plus
Spookies volgens het overzicht).
SPELEINDE
Spookies-voorraad leeg = einde van het spel
De meeste Spookies-punten
WARNING:
CHOKING HAZARD -
Small parts. Not for children
under 3 years.
!
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4

Haba 300948 de handleiding

Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor