4 5
Met vier dobbelstenen heb je de meeste kans om het gewenste resultaat te bereiken,
met drie dobbelstenen een gemiddelde kans en met twee dobbelstenen is het erg
riskant. Maar, bij twee dobbelstenen kun je wel de meeste Spookies verzamelen als
beloning! Kies of je 2, 3 of 4 dobbelstenen wilt gebruiken en dobbel.
Pak de Spookies uit de voorraad en leg ze met de puntenwaarde naar beneden voor
je, zonder ze te bekijken.
3a. Gelukt! Figuur een veld vooruit zetten
Als je minstens het aantal van het volgende, hogere veld gegooid
hebt, verplaats je de figuur één veld naar boven. Bovendien krijg
je het aantal Spookies dat in het overzicht rechts naast het zojuist
bereikte veld staat aangegeven. Het aantal hangt af van het
aantal dobbelstenen dat je hebt gebruikt:
2 dobbelstenen: zie linkerkolom
3 dobbelstenen: zie middelste kolom
4 dobbelstenen: zie rechterkolom
Voorbeeld
Worp met twee dobbelstenen:
r
esultaat: 5
Worp met drie dobbelstenen:
r
esultaat: 8
Worp met vier dobbelstenen:
r
esultaat: 10
Voorbeeld:
Tim heeft Snuffer als spelfiguur ge-
gooid voor deze zet. Hij staat voor het
hek. Tim besluit om twee dobbelstenen
te gebruiken en gooit 3 en 4 (= 7).
Hij is erin geslaagd om minstens 5 te
gooien en verplaatst de hond naar de
tuin met het cijfer ≥5. Hij kijkt op het
overzicht en ziet voor het veld ‚tuin‘ bij
2 dobbelstenen een 1 (linkerkolom).
Hij pakt dus 1 Spooky uit de voorraad,
legt deze met de puntenwaarde naar
beneden voor zich. Daarna is hij weer
aan de beurt.
Voorbeeld:
Peter heeft Hanja als spelfiguur gegooid.
Die staat op veld ≥9. Hij gooit met 4
dobbelstenen de cijfers 3, 1, 1 en 1.
Het resultaat is 4 (som van de twee dob-
belstenen met het hoogste aantal ogen:
3 + 1 = 4). Peter zet Hanja op het start-
veld voor het tuinhek, omdat het resultaat
van de worp nog lager is dan het cijfer
van de tuin. Hij legt 5 Straf-Spookies op
veld ≥9, omdat hij zijn figuur 5 velden
naar beneden moest verplaatsen.
Ver
der gooien of vrijwillig stoppen?
Na elke succesvolle worp besluit je of je nogmaals gooit of je beurt vrijwillig
beëindigt.
◆ Als je nog een keer gooit, kies je weer het aantal dobbelstenen. Je moet de-
z
elfde spelfiguur verplaatsen als bij de eerste worp in jouw beurt.
◆ Als je vrijwillig stopt, houd je alle gewonnen Spookies en is de volgende speler
aan de beurt.
3b.
N
i
et gelukt: figuur naar beneden verplaatsen
Als het resultaat van de worp lager is dan het cijfer van het huidige veld, zet je de fi-
guur op het veld dat je gegooid hebt (als je minder dan 5 gooit, zet je de figuur voor
het tuinhek) en is je beurt voorbij. Met je Spookies moet je een straf betalen: deze
bedraagt 1 Spooky per veld dat de figuur naar beneden moest.
Deze Straf-Spookies leg je met de puntenwaarde naar beneden op het veld waarop
de figuur net stond. Als je niet genoeg Spookies hebt, geef je alles wat je hebt.
Hebje met je figuur de zolder bereikt en
je Spookies gekregen, moet je 12 gooi-
en als je meer Spookies wilt verzamelen.
Als dat lukt, krijg je het aantal Spookies
dat in het overzicht naast veld ≥11 staat
en laat je de figuur staan.
Je kunt dit blijven herhalen tot je vrijwillig
stopt of tot je mis gedobbeld hebt. Als
de figuur waarvoor je hebt gegooid al
op zolder staat, moet je minstens een
keer je gelunk met dobbelen proberen.