Haba 4518 de handleiding

Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

4518
Hexen-Würfel
Wortspiele-Sammlung
Spellen met één letterdobbelsteen
Spelidee 1: H van heksenhuishouden
Wie het snelst een woord met de gegooide
beginletter vindt, krijgt een heksenkaart.
Wie als eerste vijf heksenkaarten voor
zich heeft liggen, wint.
Benodigd spelmateriaal:
Heksendobbelsteen, een letterdobbelsteen naar keuze,
alle heksenkaarten.
Spelvoorbereiding
Leg de heksendobbelsteen, de uitgekozen letterdobbelsteen
en de heksenkaarten klaar.
Spelverloop
De oudste speler begint en gooit met beide dobbelstenen.
Nu speelt iedereen tegelijk:
De heksendobbelsteen geeft één van de drie verschillende
categorieën aan (dier, voornaam, stad/land) en de
letterdobbelsteen vertoont een letter.
De spelers moeten nu zo snel mogelijk een woord roepen dat
met de gegooide categorie overeenkomt en met de gegooide
letter begint:
22
Voorbeeld „A“:
Wie als eerste een juist woord roept, krijgt als beloning een
heksenkaart en legt deze voor zich neer.
Belangrijke heksenregels:
Iedere speler mag per ronde slechts één woord roepen.
Als twee of meer spelers tegelijk een woord roepen, krijgt
niemand een heksenkaart.
Als geen enkele speler een juist woord kan bedenken of
wanneer alle spelers een onjuist woord roepen, krijgt
niemand een heksenkaart.
•Woorden die gedurende het spel al een keer zijn genoemd,
mogen niet opnieuw worden geroepen.
Daarna is de volgende speler aan de beurt om te gooien.
Einde van het spel
Het spel is afgelopen zodra één van de spelers vijf
heksenkaarten voor zich heeft liggen en zo het spel wint.
stad/land
Australië
voornaam
Anton
dier
aap
23
Spelidee 2: Grote heksenmeester
Wie vindt zoveel mogelijk woorden met de gevraagde
beginletters en heeft na vijf ronden de meeste punten
verzameld?
Benodigd spelmateriaal:
Heksendobbelsteen, een letterdobbelsteen naar keuze,
zandloper
Aanwijzing: iedere speler heeft bovendien een pen en
een vel papier nodig!
Spelvoorbereiding
Leg de heksendobbelsteen, de uitgekozen letterdobbelsteen
en de zandloper klaar. Iedere speler pakt een pen en een vel
papier.
Spelverloop
De oudste speler begint en gooit met beide dobbelstenen.
Daarna draait kloksgewijs de volgende speler de zandloper
om. Nu spelen alle spelers tegelijk:
De heksendobbelsteen geeft één van de drie verschillende cate-
gorieën aan (dier, voornaam, stad/land) en de letterdobbelsteen
vertoont een letter.
24
De spelers schrijven zoveel mogelijk woorden op die met
de gegooide categorie overeenkomen en eveneens met de
gegooide letter beginnen.
Opgelet: gooit een speler een combinatie (categorie en letter)
die tijdens een voorgaande ronde al is geworpen, dan wordt
onmiddellijk opnieuw gegooid!
Is de laatste zandkorrel door de zandloper gelopen?
Wie het merkt, roept luid: „Heksenstop!“ Gezamenlijk
controleren alle spelers hun woorden. Ieder juist woord
is één punt waard. Noteer de punten op je vel papier.
Daarna is de volgende speler aan de beurt om te gooien.
Einde van het spel
Het spel is na vijf ronden afgelopen. Iedereen telt zijn/haar
punten bij elkaar op. De speler met de meeste punten wint
het spel. Bij gelijkspel zijn er meerdere winnaars.
25
Spellen met twee of drie
letterdobbelstenen
De basisregels van de spellen
„H van heksenhuishouden“, respectievelijk
„Grote heksenmeester“, blijven geldig, maar met de
volgende toevoegingen:
H van heksenhuishouden (profvariant):
Spreek van tevoren af of jullie met twee of drie dobbel-
stenen spelen.
Al naargelang de categorie van de heksendobbelsteen (dier,
voornaam, stad/land) moeten de spelers nu zo snel mogelijk
een juist woord roepen, waarin alle gegooide letters
voorkomen. De letters mogen hierbij zowel aan het begin,
in het midden, als aan het eind van het woord staan.
Grote heksenmeester (profvariant):
Spreek van tevoren af of jullie met twee of drie dobbel-
stenen spelen.
Al naargelang de categorie van de heksendobbelsteen
(dier, voornaam, stad/land) moeten de spelers nu zoveel
mogelijk juiste woorden opschrijven, waarin alle gegooide
letters voorkomen. De letters mogen hierbij zowel aan het
begin, in het midden, als aan het eind van het woord staan.
26
El dado hechicero
Una embrujada colección de juegos con palabras para 2 - 8 jugadores de 7 - 99 años.
Idea del juego: HABA-Redacción de juegos
Ilustraciones: Ales Vrtal
Duración de una partida: aprox. 10 minutos
Contenido
1 dado hechicero, 3 dados de letras, 33 cartas hechizadas,
1 reloj de arena, Instrucciones
^
27
TL 72901 1/08
Bitte alle Informationen aufbewahren! · Please keep all the information!
Veuillez conserver toutes les notices ! · A.u.b. alle gegevens bewaren!
¡Por favor, conserve todo el material informativo!
Si prega di conservare tutto il materiale informativo!
Habermaaß GmbH
August-Grosch-Straße 28 - 38
96476 Bad Rodach, Germany
www.haba.de Made in Germany
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38

Haba 4518 de handleiding

Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor