KTM serie EB7 Unibody zwevende kogelkranen de handleiding

Type
de handleiding
1 OPSLAG
De kogel, zittingen en eindaansluitingen
moeten op adequate wijze beschermd worden
tegen schade. De beschermende einddeksels
mogen niet verwijderd worden totdat de
kogelkraan klaar is voor installatie.
Voor langdurige opslag van kogelkranen raadt
de fabrikant aan de volgende procedures te
volgen:
• Bescherming voor kogelkranen van
koolstofstaal, de binnenzijde van de
kogelkraan moet bespoten worden met
WD-40 of gelijksoortig middel. Hiervoor, de
kogelkraan naar de half open stand draaien
en de vernevelde spray in de open uitsparing
spuiten. Dit herhalen vanaf de andere kant
van de kogelkraan.
• Kogelkranen van koolstofstaal en roestvast
staal om de drie maanden bedienen. Hiervoor
zet u de kogelkraan eerst in de volledig
gesloten stand en daarna in de volledig
geopende stand.
• Opslag: alle kogelkranen dienen in de
volledig geopende of volledig gesloten stand
te worden opgeslagen. Beschermende
eindkappen of -deksels moeten te allen tijde
op de kogelkranen blijven zitten.
Emerson.com/FinalControl © 2017 Emerson. All Rights Reserved.
KTM SERIE EB7 UNIBODY ZWEVENDE KOGELKRANEN
InstallatIe- en bedIenIngshandleIdIng
1.1 Compatibiliteit van leidingen
KTM kogelkranen zijn geschikt voor installatie
in de meeste leidingsystemen. De standaard
eindaansluitingen zijn:
• Geflensd ANSI klasse 150 en klasse 300
1.2 Selectie
Verzeker u ervan dat de materialen van de
kogelkraan en de druk-/temperatuurgrenzen
die op het naamplaatje zijn vermeld, geschikt
zijn voor het medium en de procescondities.
Neem bij twijfel contact op met de fabrikant.
VCIOM-00201-NL 18/03
1.3 Uitpakken
Bij de ontvangst moeten alle kogelkranen
worden geïnspecteerd op losse of beschadigde
onderdelen, eventuele claims dienen
onmiddellijk te worden ingediend. De
kogelkranen worden verzonden op pallets of in
verzegelde houten kisten. De beschermende
einddeksels moeten op de kogelkranen blijven
totdat deze klaar zijn voor installatie.
Kogelkranen met enkelwerkende aandrijvingen
worden verzonden in de ‘open’ of ‘gesloten’
stand, afhankelijk van de foutmodus van de
aandrijving. De kogelkranen moeten onder een
afdekking worden opgeslagen. Er dient voor te
worden gezorgd dat ze niet worden blootgesteld
aan vocht, vuil, zand of vreemde voorwerpen.
Kogelkranen mogen nooit, noch voor lange
noch voor korte tijd, in een tussenstand tussen
‘open’ en ‘gesloten’ worden gelaten.
OPMERKING
• Voor kogelkranen die in verband met de door een
veer bepaalde foutmodus van de enkele werkende
aandrijving worden opgeslagen in volledig gesloten
stand, moet het oppervlak van de kogel vrij van
stof en andere vervuiling zijn alvorens de klep te
bedienen.
• De verpakking nooit rechtstreeks op de grond
plaatsen.
• De verpakking mag niet worden blootgesteld aan
regen/wind of direct zonlicht.
• Opslag op open terrein gedurende een beperkte
periode kan alleen worden overwogen als de
kogelkranen op geschikte wijze verpakt zijn (in
kisten gevoerd met vinyl, dat bescherming biedt
tegen regen, wind, stof enz. en de inhoud goed
beschermd met vochtwerend materiaal).
• Sla de kogelkranen op in een droge en goed
geventileerde ruimte.
• Als opslag gedurende een lange periode wordt
gepland, moeten de zakken met vochtwerend
materiaal (indien voorzien) halfjaarlijks worden
vervangen.
OPGELET
De kogelkranen worden geleverd met de kogel
in de volledig open stand en moeten zo worden
opgeslagen. De kogel langdurig in een andere
stand of in halfopen stand houden, kan lekkage
van de zitting veroorzaken.
2
KTM SERIE EB7 UNIBODY ZWEVENDE KOGELKRANEN
InstallatIe- en bedIenIngshandleIdIng
2.1 Installatie in de leiding
Om schade aan het afdichtmechanisme
van de kogelkraan te voorkomen, dient u
tijdens de installatie voorzichtig te werk te
gaan. Volg onderstaande stappen om de
installatieprocedure op de juiste wijze uit
tevoeren.
WAARSCHUWING
In verband met de veiligheid is het van belang
de volgende voorzorgsmaatregelen te treffen
alvorens met werkzaamheden aan de kogelkraan
te beginnen:
1. Personeel dat afstellingen op de kogelkraan
verricht, dient het gereedschap en de kleding
te gebruiken die normaal gebruikt worden om
te werken met het proces waar de kogelkraan
geïnstalleerd moet worden.
2. Voordat de kogelkranen geïnstalleerd worden,
moet u de leiding drukloos maken, aftappen
en ontluchten.
3. De kogelkranen, handbediend en
geautomatiseerd, mogen uitsluitend worden
verplaatst en geïnstalleerd door personeel dat
getraind is in alle aspecten van installatie en
hand- en geautomatiseerde bedieningen.
4. Verzekert u ervan dat de
bedrijfsomstandigheden binnen de
grenswaarden voor druk en temperatuur
vallen die op het naamplaatje van de
kogelkraan vermeld staan.
5. Kogelkranen met dubbele zittingen in
vloeistof toepassing, en die kunnen worden
blootgesteld aan snel stijgende temperaturen
in de gesloten stand, zullen een positieve
ontlastinrichting nodig hebben voor
overmatige druk. Neem voor meer informatie
contact op met de fabrikant.
2.2 Richting
De kogelkranen zijn volledig bidirectioneel.
Om optimale prestaties te leveren, moeten
Unibody geflensde kogelkranen, als de stroom
in hoofdzaak in één richting loopt, met de kant
van het verwijderbare inzetstuk bovenstrooms
gemonteerd worden. Kogelkranen met volle
doorlaat hebben geen voorkeursrichting met
betrekking tot de stroom.
2.3 Langdurige opslag
Kogelkranen die in de open stand werden
opgeslagen kunnen enige tijd nodig hebben
om te settelen wanneer ze voor het eerst
geïnstalleerd worden. Om te helpen bij het
verkrijgen van een hermetische afsluiting
na opslag, dienen de hieronder beschreven
stappen te worden opgevolgd:
1. Het beschermende einddeksel van de
kogelkraan verwijderen.
2. De interne doorlaat schoonvegen met een
schone doek om stof etc. te verwijderen.
3. De kogelkraan in de gesloten stand zetten
en 24 uur in gesloten stand laten zitten.
4. Alvorens tot installatie over te gaan,
dekogelkraan openen.
2.4 Geflensde kogelkranen
Pakkingen van geschikt materiaal monteren,
in positie brengen op de flenzen, de bouten
installeren en de moeren aandraaien.
Deflensmoeren tot het juiste aandraaimoment
aanhalen, in een diagonaal patroon waarbij u
de tegenover elkaar liggende op de omtrek één
voor één aanhaalt.
2 VEILIGHEIDSMAATREGELEN
Wanneer een kogelkraan in een leiding wordt
gemonteerd of verwijderd, dient u zich ervan
te verzekeren dat de leiding niet onder druk
staat en dat eventuele gevaarlijke media zijn
afgetapt.
Draai de kogelkraan langzaam meerdere
malen heen en weer tussen de open en
gesloten stand om de ruimte drukloos te
maken, en laat de kogelkraan in de open
standstaan.
Controleer voor het installeren of de nominale
drukwaarden voor zitting en huis geschikt zijn
voor het voorziene gebruik. Deze drukwaarden
mogen niet overschreden worden.
Algemeen
De Unibody kogelkranen zijn bidirectionele
kogelkranen die de stroom in beide richtingen
toelaat. Ze kunnen zowel horizontaal als
verticaal geïnstalleerd worden. Tussen de
flenzen van de kogelkraan en de leiding moeten
pakkingen worden aangebracht. Controleer of
pakkingen geschikt zijn voor de toepassing.
Verwijder voor de installatie de beschermende
einddeksels. Dit dient bij voorkeur te worden
gedaan in een stofvrije omgeving. De
pakkingvlakken moeten worden afgenomen
met schoon oplosmiddel om te verzekeren dat
ze schoon zijn.
De vrije uiteinden van de leiding en de
kogelkraan dienen gedurende de installatie
stevig te worden ondersteund. Niet-
ondersteunde leidingen die aan kogelkranen
hangen kunnen hoge belasting in het
kogelkraanhuis veroorzaken met lekkage of
mogelijke schade als gevolg.
Waar mogelijk de kogelkraan in de ‘open’
stand laten tot het installatiewerk helemaal
klaar is, de leiding schoongemaakt is en de
installatie klaar is voor de start. Kogelkranen
mogen nooit, noch voor lange noch voor korte
tijd, in een tussenstand tussen ‘open’ en
‘gesloten’ worden gelaten, aangezien hierdoor
permanente schade aan kan ontstaan aan het
zachte materiaal van de zittingen.
3
KTM SERIE EB7 UNIBODY ZWEVENDE KOGELKRANEN
InstallatIe- en bedIenIngshandleIdIng
2.7 Gebruiksinstructies
Om te openen of te sluiten, dient de
kogelkraanas een kwartslag te worden
gedraaid.
Kogelkraanassen zijn geslepen met twee vlakke
kanten, waarvan de parallelle zijden op één
lijn liggen met de doorlaat van de kogelkraan,
of ronde as met een spie met pijlen die op de
bovenkant van de as zijn gedrukt om de positie
van de kogeldoorlaat aan te geven.
Aan iedere uiteinde zitten ‘stops’ voor de
volledig ‘open’ of volledig ‘gesloten’ standen.
Voor kogelkranen met tandwielbediening
of geautomatiseerde aandrijving, worden
de ‘stops’ in dergelijke units in de fabriek
afgesteld en gesynchroniseerd met de ‘stop’
van de kogelkraan. Indien de tandwielbediening
of geautomatiseerde aandrijving ter plekke
gemonteerd moet worden, dient de afstelling
van de ‘stop’ zorgvuldig worden gecontroleerd
en gesynchroniseerd met de ‘stop’ van de
kogelkraan.
2.5 Kogelkranen voor lage temperaturen
Kogelkranen voor lage temperaturen
worden geleverd met beschermkappen
of-deksels of de kogelkraanuiteinden. Deze
beschermdeksels blijven tot op het moment
van installatie op de kogelkraan zitten.
Aangezien stof, schurende deeltjes en vocht de
prestatie en de afdichting van deze kogelkranen
aantasten, dient alles in het werk te worden
gesteld om ze te beschermen tegen ongunstige
omstandigheden, waaronder vochtigheid.
2.6 Installaties testen
Wanneer leidingen of drukvaten getest
moeten worden, is het gewenst dat alle
kogelkranen in de 'open' stand staan. GEBRUIK
KOGELKRANEN NIET als blokafsluiters
bij het testen van leidingen of drukvaten,
aangezien het afdichtmechanisme door vreemd
materiaal ernstige schade kan oplopen. Als
kogelkranen voor dergelijke tests gebruikt
moeten worden, aanvaardt de fabrikant GEEN
AANSPRAKELIJKHEID voor schade die het
afdichtmechanisme van de kogelkranen aantast
en komen alle garanties te vervallen. Als de
gebruiker besluit om dergelijke installaties
te testen met ‘gesloten’ kogelkranen, dient te
worden opgelet dat het afdichtmechanisme niet
wordt blootgesteld aan grotere drukverschillen
dan de maximale bedrijfsdruk waarvoor de
kogelkraanzitting is ontworpen.
3 ONDERHOUD
Het enige routineonderhoud dat vereist is,
zijn periodieke controles en afstelling van de
as samenbouw. Het wordt aanbevolen om na
de eerste 3000 en daarna om de 5000 cycli de
glandmoer af te stellen om comprimering van
de druk- en glandpakking te compenseren en
zo een lekvrije werking te verzekeren.
Bij het vastdraaien van de glandmoer, nooit de
aanbevolen aandraaimomenten overschrijden.
Zie de tabel op de andere pagina. Na het
aanbevolen aandraaimoment van de glandmoer
te hebben verkregen, terugdraaien tot de meest
dichtbijliggende vlakke zijde van de moer. De
borgring in deze positie over de moer buigen.
Bij het monteren van aandrijvingen op de
kogelkranen, de bij de montageset geleverde
montage-instructies opvolgen.
Kogelkranen kunnen zijn uitgerust met
aandrijvingen en andere accessoires met
snelheidsregelventielen die in de fabriek
zijn ingesteld om een bedrijfssnelheid te
bereiken die aan de specifieke vereisten
van de klant voldoet. Indien u een lagere
bedrijfssnelheid wenst, kunt u bij de installatie
de snelheidsregelventielen die zowel de open
als gesloten bedrijfssnelheden dekken aan
uw persoonlijke vereisten aanpassen. Zie
voor details van de snelheidsregelventielen
de specifieke elektrische/pneumatische
circuitschema’s.
Alle kogelkranen zijn in de fabriek getest.
Daarom achten wij het niet noodzakelijk om
ter plekke nog andere tests uit te voeren.
2.8 Aanbevolen reserveonderdelen voor
inbedrijfname
Als alle aanbevelingen van Emerson voor
de installatie gevolgd worden, zouden
reserveonderdelen niet nodig moeten zijn.
Deaanbevolen reserveonderdelenvoorraad ligt
meestal op 10% van totaal, maar varieert op
grond van de installatie.
Reserveonderdelensets zijn verkrijgbaar via
Emerson verkoopkantoren.
4
314
300
258
206
213
023
001
501
500
204
217
004
207
002
200
201
202
101
100
101026
003
501
301
223
251
235
641
641
Pentair
KTM SERIE EB7 UNIBODY ZWEVENDE KOGELKRANEN
InstallatIe- en bedIenIngshandleIdIng
4 DEMONTAGE-INSTRUCTIES VOOR DN 15
T/M 40 (NPS ½ T/M 1½)
1. De kogelkraan van de leiding verwijderen
door de flensbouten los te draaien en de
oude flenspakkingen verwijderen. U ervan
verzekeren dat er geen gevaarlijke stoffen in
de kogelkraan zitten. Als deze mogelijkheid
bestaat, moet de kogelkraan voor de
demontage eerst gezuiverd worden.
2. De kogel in de gesloten stand draaien
en, terwijl u het ventielhuis (001) stevig
vasthoudt, het inzetstuk van het huis (002)
los draaien met behulp van een geschikt
gereedschap dat in de zeskantige verzinking
in het inzetstuk past. Het inzetstuk wordt
losgeschroefd door het tegen de klok in te
draaien.
3. Met behulp van een puntige pen zowel de
PTFE pakking van het inzetstuk (003) als de
grafiet fire-safe pakking (026) los wrikken en
uit het huis van de kogelkraan verwijderen.
Het inzetstuk en de zitting (101) kunnen nu
verwijderd worden.
4. De kogel (100) kan nu verwijderd worden.
Hiervoor kan het nodig zijn de kogelkraan zo
te draaien dat u er zachtjes met een zacht
voorwerp op kunt tikken, om geen deuken
in het vlak van de kogel te maken. Opletten
dat de kogel niet uit de kogelkraan valt en
hierdoor schade aanricht.
Opmerking: DN 25 (NPS 1) kraan afgebeeld
Alleen maat - DN 40 Maten
- DN 15
- DN 20
- DN 25
5. De andere zitting van het huis (101) kan nu
van het huis worden verwijderd. Wanneer u
dit bij brandveilige afsluiters doet, moet u
erop letten dat u de brandveilige randen niet
beschadigt.
6. De hendel kan nu worden verwijderd door
de moer (301) los te draaien de sleutel (300)
weg te halen.
7. Buig de borgring (258) recht en verwijder
de glandmoer (207).
8. Verwijder de asveer (206) en gland (213)
van de as en druk de complete as in het
afsluiterhuis, van waaruit hij naar buiten
getrokken kan worden.
9. Voor afsluiters van DN 15 tot 25 (NPS ½
tot 1) kunnen de asafdichtingen (201 en
202), glandpakking (217) en drukring (204),
en voor afsluiters van DN 40 (NPS 1½)
kunnen de weerbestendige afdichting (251)
en extra asafdichting(235) vervolgens van
het afsluiterhuis worden verwijderd, zowel
in als buiten de asboring, waarbij u oplet de
geslepen vlakken niet te beschadigen.
10. De onderdelen moeten vervolgens worden
schoongemaakt en gecontroleerd op
slijtage en beschadigingen. Als er andere
vervangingsonderdelen nodig zijn dan de
zitting en asafdichtingsset, verwijzen wij
u naar het Emerson-verkoopkantoor voor
onderdeelnummers en beschikbaarheid.
5
314
300
258
206
213
023
001
501
500
204
217
004
207
002
200
201
202
101
100
101026
003
501
301
223
251
235
641
641
Pentair
½ 106 1416
¾ 266 2655
1 266 3098
354 3540
15 12 160
20 30 300
25 30 350
40 40 400
KTM SERIE EB7 UNIBODY ZWEVENDE KOGELKRANEN
InstallatIe- en bedIenIngshandleIdIng
5 MONTAGE-INSTRUCTIES VOOR DN 15 T/M
40 (NPS ½ T/M 1½)
1. Controleren of alle onderdelen schoon
zijn en of er geen schade is die invloed
kan hebben op de prestaties van de
gemonteerde kogelkraan. Speciale
aandacht dient te worden besteed aan
de inspectie van de fire-safe lip, om te
verzekeren dat deze vrij van is van deuken
of andere onvolkomenheden. Het buitenste
oppervlak van de afdichtvlakken van kogel
en afdichting smeren met een smeermiddel
dat geschikt is voor de gebruikscondities.
2. De zitting (101) in de uitsparing van de
kogelkraan plaatsen.
3. De primaire aspakking (201) en de fire-safe
aspakking (202) op de basis van de as (200)
plaatsen. De as (200) via de binnenzijde
van de doorlaat in het huis van de
kogelkraan(001) plaatsen.
4. Terwijl u de as in positie houdt, de
glandpakking (217) en bovenste
drukring(204) monteren. Voor kogelkranen
van DN 40 de extra aspakking (235) en de
vuilvanger (251) monteren
5. De gland (213) en veerring (206) monteren.
6. De borgring (258) monteren.
De schroefdraad smeren met
schroefdraadpasta en de glandmoer (207)
met de hand vastschroeven.
Opmerking: DN 25 (NPS 1) kraan afgebeeld
AANDRAAIMOMENTEN (METRISCH)
Kraan maat
Gland
aandraaimoment
Huis inzetstuk
aandraaimoment
(DN) (Nm)* (Nm)
AANDRAAIMOMENTEN (IMPERIAL)
Kraan maat
Gland
aandraaimoment
Huis inzetstuk
aandraaimoment
(NPS) (in/lb)* (in/lb)
Alleen maat - DN 40 Maten
- DN 15
- DN 20
- DN 25
OPMERKING
* Tot het juiste aandraaimoment aanspannen en
terugdraaien tot de meest dichtbijliggende vlakke
zijde van de moer
7. Controleren of de as (200) in de gesloten
stand is en de kogel (100) in zijn positie
in het huis (001) brengen. Nagaan of de
antistatische voorziening (531) in positie
is op het moment dat de kogel wordt
geplaatst.
8. De andere zitting (101) op zijn plaats zetten
en de pakking van het huis (003) in de
uitsparing op het huis monteren. U kunt
een rechte schroevendraaier gebruiken om
de pakking van het inzetstuk in de uitsparing
te plaatsen.
9. De extra pakking van het huis (026)
in de uitsparing van het flensvlak. De
extra pakking van het huis voorzichtig
behandelen, deze is van buigzaam grafiet
gemaakt en kan gemakkelijk beschadigd
worden.
10. De schroefdraad op het inzetstuk van het
huis smeren met smeervet op koperbasis.
11. Het inzetstuk van het huis met de klok
mee vastschroeven en tot het aanbevolen
aandraaimoment aandraaien.
12. De asmoer aanspannen tot het aanbevolen
aandraaimoment en weer terug draaien tot
het vlakke gedeelte is uitgelijnd met de tab
op de borgring. De borgring buigen om de
moer in deze positie te blokkeren.
13. De hendel (300) en hendelmoer (301)
terugplaatsen.
14. De kogelkraan voor gebruik controleren en
een druktest op de werkbank uitvoeren om
zeker te zijn dat de kogelkraan correct in
elkaar gezet is.
6
Pentair
001
501
500
004
004
641
002
003
207
258
206
223
235
251
532
101
100
200
201
202
300
641
501
101
6 DEMONTAGE-INSTRUCTIES VOOR DN 50
T/M 200 (NPS 2 T/M 8)
1. De kogelkraan uit de leiding verwijderen
door de flensbouten los te draaien en de
oude flenspakkingen verwijderen. U ervan
verzekeren dat er geen gevaarlijke stoffen in
de kogelkraan zitten. Als deze mogelijkheid
bestaat, moet de kogelkraan voor de
demontage eerst gezuiverd worden.
2. De kogel in de gesloten stand draaien en,
terwijl u het huis (001) stevig vasthoudt,
het inzetstuk van het huis (002) naar
buiten draaien met behulp van een
geschikt gereedschap dat in de sleuven
in het inzetstuk past. Het inzetstuk wordt
losgeschroefd door het tegen de klok in te
draaien. Het inzetstuk compleet, samen
met de pakking van het inzetstuk van het
huis(003) en de zitting (101) verwijderen.
3. De kogel (100) kan nu verwijderd worden;
Hiervoor kan het nodig zijn de hendel van
de kogelkraan zo te draaien dat u zachtjes
met een zacht voorwerp op de kogel kunt
tikken, om geen deuken in het vlak van de
kogel te maken. Opletten dat de kogel niet
uit de kogelkraan valt en hierdoor schade
aanricht.
4. De andere zitting (101) kan nu van het huis
worden verwijderd. Bij fire-safe kogelkranen
opletten dat u de fire-safe randen niet
beschadigt.
KTM SERIE EB7 UNIBODY ZWEVENDE KOGELKRANEN
InstallatIe- en bedIenIngshandleIdIng
Opmerking: DN 50 (NPS 2) kogelkraan afgebeeld
5. De hendel (300) kan nu verwijderd worden;
a) Bij afsluitermaten t/m DN 50 (NPS 2)
moet u hiervoor de moer (301) losdraaien
en de sleutel (300) verwijderen.
b) Bij afsluitermaten DN 80 (NPS 3) en
groter, moet de bevestigingsbout van
de sleutel(301) verwijderd worden,
waarna de sleutelkop (303) kan worden
weggehaald.
6. Buig de borgring (258) recht (alleen
afsluiters van DN 50 (NPS 2)) en verwijder
de glandmoeren(207).
7. Verwijder de asveer (206) en gland (213)
of asafdichting (223) van de as en druk de
complete as in het afsluiterhuis van waaruit
hij naar buiten kan worden getrokken.
8. De asafdichtingen (201) en (202), extra
asafdichting (235) en drukring van de
as (204) kunnen vervolgens van het
afsluiterhuis worden verwijderd, zowel in
als buiten de asboring, waarbij u oplet de
geslepen vlakken niet te beschadigen.
9. De onderdelen moeten worden
schoongemaakt en gecontroleerd op
slijtage en beschadigingen. Als er andere
vervangingsonderdelen nodig zijn dan de
zitting en asafdichtingsset, verwijzen wij
u naar het Emerson-verkoopkantoor voor
onderdeelnummers en beschikbaarheid.
7
002
001
235
100
101
207
206
223
251
532
532
003
101
641
200
201
202
300
304
300
304
207
500 501
641
501
205
004
2 354 3540
3 841 5310
4 841 6196
6 1328 7966
8 1328 11506
50 40 400
80 95 600
100 95 700
150 150 900
200 150 1300
KTM SERIE EB7 UNIBODY ZWEVENDE KOGELKRANEN
InstallatIe- en bedIenIngshandleIdIng
7 MONTAGE-INSTRUCTIES DN50 T/M 200
(NPS 2 T/M 8)
1. Controleren of alle onderdelen schoon
zijn en of er geen schade is die invloed
kan hebben op de prestaties van de
gemonteerde kogelkraan. Speciale
aandacht dient te worden besteed aan
de inspectie van de fire-safe lip, om
te verzekeren dat deze vrij van is van
deuken of andere onvolkomenheden. Het
buitenste oppervlak van de afdichtvlakken
van de zitting en afdichting smeren met
een smeermiddel dat geschikt is voor de
gebruikscondities.
2. Cantilever-zitting. De zitting (001) in
elke zittinguitsparing in het huis (001) en
inzetstuk van huis (002) plaatsen.
3. De primaire aspakking (201) en de fire-safe
aspakking (202) op de basis van de as (200)
plaatsen. De as (200) via de binnenzijde
van de doorlaat in het huis van de
kogelkraan(001) plaatsen.
4. Terwijl u de as op zijn plaats houdt, de
extra aspakking (235) monteren, gevolgd
door de weerpakking (251), gevolgd door de
aspakkingdrukker (223), gevolgd door de
stopplaat (205).
5. De asveer (206) monteren.
6. De borgring (258) monteren (alleen
kogelkraan van DN 50). De schroefdraad
smeren met schroefdraadpasta en de
asmoer (207) met de hand vastschroeven.
7. Controleren of de as (200) in de gesloten
stand is en de kogel (100) in zijn positie
in het kogelkraanhuis (001) brengen.
AANDRAAIMOMENTEN (METRISCH)
Kraan maat
Gland
aandraaimoment
Huis inzetstuk
aandraaimoment
(DN) (Nm)* (Nm)
AANDRAAIMOMENTEN (IMPERIAL)
Kraan maat
Gland
aandraaimoment
Huis inzetstuk
aandraaimoment
(NPS) (in/lb)* (in/lb)
OPMERKING
* Tot het juiste aandraaimoment aanspannen en
terugdraaien tot de meest dichtbijliggende vlakke
zijde van de moer
Opmerking: DN 150 (NPS 6)
kogelkraan afgebeeld
Opmerking: voor de kogelkraan van DN 50
nagaan of de antistatische voorziening (532)
in positie is op het moment dat de kogel
wordt geplaatst.
8. De andere zitting op zijn plaats zetten en de
pakking van het inzetstuk van het huis (003)
in de uitsparing van het huis monteren.
9. De schroefdraad op het inzetstuk van het
huis smeren met smeervet op koperbasis.
10. Het inzetstuk van het huis (002)
vastschroeven en tot het aanbevolen
aandraaimoment aandraaien – ziet tabel of
tot het inzetstuk op gelijke hoogte is met
het flensvlak, maar niet meer dan 0,25 mm
lager.
11. Voor kogelkranen van DN 50. de
asmoer(207) aanspannen tot het
aanbevolen aandraaimoment en weer
terugdraaien tot het vlakke gedeelte is
uitgelijnd met de tab op de borgring (258).
De borgring buigen om de moer in deze
positie te blokkeren.
12. Voor kogelkranen van DN 80 en groter,
de as spannen tot de asveer helemaal
samengedrukt is, dan een kwartslag
terugdraaien en in die positie blokkeren
met de bovenste asmoer.
13. Het hendel terugplaatsen.
14. Controleren of de kogelkraan soepel en
stevig werkt wanneer hij van volledig
gesloten naar volledig open stand gaat.
Een druktest op de werkbank uitvoeren om
zeker te zijn dat de kogelkraan correct in
elkaar gezet is.
8
Emerson, Emerson Automation Solutions of enige dochteronderneming aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de selectie, het gebruik of het onderhoud van enig
product. De verantwoordelijkheid voor een juiste selectie, gebruik en onderhoud van de producten ligt uitsluitend bij de koper en eindgebruiker.
Het merk KTM is eigendom van een van de ondernemingen in de bedrijfseenheid van Emerson Automation Solutions van Emerson Electric Co. Emerson Automation
Solutions, Emerson en het Emerson-logo zijn handelsmerken en servicemerken van Emerson Electric Co. Alle andere merken zijn eigendom van hun respectieve
houders.
De inhoud van deze publicatie dient uitsluitend ter informatie, en hoewel we ons uiterste best hebben gedaan om de nauwkeurigheid ervan te garanderen, kunnen er
geen garanties, expliciet noch impliciet, uit ontleend worden met betrekking tot de producten of diensten die hierin beschreven worden en het gebruik of de toepassing
daarvan. Alle verkopen zijn onderhevig aan onze voorwaarden en bepalingen, die op aanvraag verkrijgbaar zijn. We behouden ons het recht voor de ontwerpen of
specificaties van dergelijke producten zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen of verbeteren.
Emerson.com/FinalControl
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8

KTM serie EB7 Unibody zwevende kogelkranen de handleiding

Type
de handleiding