83
processor actief is en in afwachting van bedieningsopdrachten is.
Wanneer demicroprocessor eenwzigingin destatusvan een
ingang(zowelingangvanbedieningsopdrachtalsdipschakelaar
vandefuncties)constateert,zalhetlampjetweemaalsnelgaan
knipperen,ditookalsdewziginggeen onmiddellke gevolgen
heeft. Wanneer het lampje heel snel 3 seconden knippert, geeft
dit aan dat de besturingseenheid zojuist onder spanning is gezet
en bezig is met het uitvoeren van een test van de interne delen:
onregelmatig en niet constant knipperen geeft aan dat de test niet
tot een goed einde is gekomen en dat er dus een defect is.
C)Vergewisuernuvandatdeledshorendebdeingangenmet
contactenvan het type NC branden (alleveiligheidsinrichtingen
actief)endatdeledsbehorendebdeingangenvanhettypeNO
uitzn(geenenkelebedieningsopdrachtaanwezig);indienditniet
het geval is dient u te controleren of de verschillende inrichtingen
correctznaangeslotenengoedwerken
D)Controleerofalleveiligheidsinrichtingenvandeinstallatie(nood-
stop,fotocellen,pneumatischerandenetc.)goedwerken,telkens
wanneer die in werking treden, moeten de desbetreffende leds
STOP, FOTO of FOTO1 uitgaan.
• Ditiséénvandebelangrkstecontrolesendientuiterstaandach-
tig uitgevoerd te worden: van het correct functioneren van de
veiligheidsinrichtingen hangt heel de “actieve” veiligheid van de
machine poort af. Als het knipperlicht een uitstekend instrument
isomeengevaarlkesituatietesignalerenendekoppelbegren-
zers een waardevol middel vormen om de schade te beperken,
kan alleen een correcte installering van de veiligheidsinrichtingen
het automatisme blokkeren voordat het schade kan veroorzaken.
E) Nudientutecontrolerenofdemanoeuvreindegoederichting
plaats vindt d.w.z. te controleren of de door de besturingseenheid
doorgegeven manoeuvre overeenkomt met de daadwerkelk
door de vleugels uitgevoerde manoeuvre. Deze controle is van
fundamenteel belang, als de richting in bepaalde gevallen niet juist
is(bvoorbeeldindesemi-automatischemodus)zouhetkunnen
lkendatdepoortcorrectfunctioneert,wantdecyclusOPENis
gelkaandecyclusSLUITmethetfundamenteleverschilechter
dat de veiligheidsinrichtingen genegeerd zullen worden b de
sluitmanoeuvre-dienormaalgesprokendegevaarlksteis–en
bopeninginwerkingzullentredenwaardoorzeeenhersluiting
tegen het obstakel zullen veroorzaken met desastreuze gevolgen!
Blokkeer de barrière met de slagboom op 45° zodat h zich vr
kan bewegen in beide rrichtingen en geef vervolgens een korte
stuurimpulsopdeingangOPEN.Alsdeslagboomzichnunietheeft
bewogen in de openingsrichting, dient u als volgt te werk te gaan:
1) Schakeldeelektrischevoedingnaardebarrièreuit
2) Verwderdeconnector“MOTOR”ensteekhem180°gedraaid
terug
3) Verwder de connector “EINDSCHAKELAAR” en steek hem
180°gedraaidterug
Na de hier beschreven stappen te hebben uitgevoerd, opnieuw pro-
berenofdedraairichtingnucorrectisdoordeinpunt“E”beschre-
ven handeling te herhalen.
N.B.:
wanneer de beweegrichting wordt omgekeerd, dienen alle drie
de hierboven beschreven handelingen te worden uitgevoerd. Als
bvoorbeeld alleen de connector “MOTOR” wordt gedraaid en de
connector“EINDSCHAKELAAR”niet,veroorzaaktmen een fout in
het vertragingssysteem. In dit geval wordt de motor bvoorbeeld
aangestuurd in de openingsmanoeuvre, maar wordt de eindscha-
kelaar FCA nooit bereikt, waardoor de slagboom het openingspunt
opmaximalekrachtbereikt;vervolgenstreedthetamperometrische
detectiesysteem in werking en keert de motor om, zodat er een
nieuwe manoeuvre wordt uitgevoerd, ook deze weer verkeerd.
F) Nadatualleaansluitingengecontroleerdhebtennagegaanhebt
of de draairichting van de motoren in orde is, kunt u een volledige
manoeuvrevandeaandrvingentesten;hetverdientaanbeveling
altdindehandbediendemodustewerkenwaarballefuncties
gedeactiveerd zn. Indien u als bedieningsopdracht de ingang
Stap-voor-Stap gebruikt, zal de eerste manoeuvre (nadat u de
installatieaangezethebt)eenopeningsmanoeuvrezn.
Verplaats de slagboom met behulp van de stuuringangen tot het
openingspunt, op ongeveer 20° vóór het stoppunt moet de eind-
schakelaarFCAinwerkingtredenende“vertragingsfase”activeren,
zodat het voorziene stoppunt op lagere snelheid wordt bereikt.
Voer vervolgens een sluitbeweging uit, tot het sluitpunt bereikt wordt,
ook in dit geval moet de eindschakelaar FCC in werking treden en
de vertragingsfase activeren 20° voordat de beweging stopt. Test
nu de inwerkingtreding van de veiligheidsinrichtingen, FOTO heeft
geen effect gedurende de openingsmanoeuvre, in de sluitmanoeuvre
veroorzaakthhetstoppenvandeslagboom;FOTO2heeftgeen
effect gedurende de sluitmanoeuvre, in de openingsmanoeuvre
veroorzaakth het stoppen van de slagboom. De inrichtingen die
znaangeslotenopdeingangSTOPwerkenzowelbdeopenings-
alsbdesluitmanoeuvreenveroorzakenaltdhetstoppenvande
slagboom.
G)Alsgevaarlkesituatieswelkedoordebewegingvandevleugels
opgehevenzndoormiddelvanbeperkingvandestootkracht,
dient u deze kracht te meten volgens de voorschriften van
de norm EN 12445. Als de aansturing van het “Motorkracht”
gebruikt wordt als hulpmiddel voor het systeem om de stoot-
kracht terug te brengen, dient u dan die instelling te vinden, welke
de beste resultaten oplevert.
Op de kaart bevindt zich een trimmer waarmee de activeringsdrem-
pelvandefrictiekanwordenvastgelegd;dezemoetzodanigworden
afgestelddathinwerkingtreedtzogauweropdeslagboomeen
lichte kracht wordt uitgeoefend in de richting die tegengesteld is aan
de actuele beweging.
Omdebeginfasevandebeweging,diealtdeengrotervermogen
van de motor vraagt, te overwinnen, wordt het frictiesysteem STOP_
AMPÈREuitgeslotenindestartfasevandemotor;omheteffectvan
de afstelling op de trimmer te beoordelen, dient dus gewacht te wor-
den tot de beweging in gang is gezet en de slagboom de standaard
snelheid heeft bereikt.
Aandacht dient ook te worden besteed aan het feit dat, om veilig-
heidsredenen, de beweging wordt gestopt zonder dat de omkering
wordt uitgevoerd in het geval de frictie drie maal achtereen in wer-
king treedt.
Indien de automatische werkingsmodus wordt geselecteerd, wordt
aan het eind van de openingsmanoeuvre een “pauze” ingelast,
nadat deze is verstreken wordt automatisch een sluitmanoeuvre
uitgevoerd. De pauzeduur kan worden ingesteld met de voor dit
doel bestemde trimmer PAUZEDUUR. De pauze wordt ook in de
beweging in semi-automatische modus geactiveerd wanneer, in de
sluitmanoeuvre, de inwerkingtreding van een veiligheidsinrichting of
vandeSTOP_AMPÈREfrictieeenomkeringvandebewegingver-
oorzaakt, die wordt veranderd in opening.
NL