Victron energy Blue Power and Blue Smart IP65 Charger Handleiding

Type
Handleiding
1
EN NL FR DE ES SE FI
Veiligheidsvoorschriften
Zorg altijd voor voldoende ventilatie tijdens het laden.
Dek de lader niet af.
Probeer nooit een niet oplaadbare - of bevroren accu te
laden.
Plaats de lader tijdens het laden nooit bovenop de accu.
Voorkom vonken in de buurt van de accu.Tijdens het laden
van een accu kunnen er explosieve gassen worden
afgeven.
Accuzuur is corrosief. Bij aanraking met de huid dient dit
met overvloedig water te worden afgespoeld.
Dit apparaat is niet geschikt voor gebruik door kinderen.
Bewaar de oplader buiten het bereik van kinderen.
Aansluiting op het elektriciteitsnet moet in overeen-
stemming zijn met de nationale regelgeving voor elektrische
installaties. Neem bij een beschadigd elekticiteitsnoer
contact op met de fabrikant of leverancier.
De accuklem die niet is aangesloten op het chassis moet
als eerste worden aangesloten. De andere klem moet op
het chassis worden aangesloten, verwijderd van de accu en
de brandstofleiding. De acculader moet vervolgens worden
aangesloten op de voeding.
Koppel na het opladen de acculader los van de voeding.
Verwijder vervolgens de verbinding met het chassis en
daarna de verbinding met de accu.
2
1. Korte gebruiksomschrijving
A. Sluit de lader aan op de accu.
B. Sluit de lader aan op een stopcontact. De TEST LED geeft aan
dat de oplader is aangesloten.
Wanneer alle status LEDs knipperen is de oplader verkeerd
aangesloten, is er kortsluiting of is er een 12V lader aangesloten
op een 24 volt accu.
De TEST LED zal knipperen zolang de laadpuls de accuspanning
niet boven de 12,5V of respectievelijk 25V brengt.
Zodra de TEST LED continu brand, kunt u verder gaan met C.
C. Druk, indien nodig, op de knop MODE of, in het geval van een
Smart charger, gebruik een Bluetooth Smart apparaat om een
ander laadprogramma te kiezen.
Wanneer RECONDITION wordt gekozen in combinatie met
NORMAL of HIGH, zal de LED RECONDITION branden.
Tijdens de herconditionering zal de LED RECONDITION
knipperen.
De lader kan in de modus Lage stroom (zie technische
specificaties) worden gezet door 3 seconden lang de knop MODE
ingedrukt te houden. Een van de vier MODE LEDs gaat
knipperen als de modus Lage stroom is geactiveerd.
De modus Lage stroom blijft actief tot de knop MODE nogmaals 3
seconden lang wordt ingedrukt.
D. De accu is voor ongeveer 80% opgeladen en klaar voor
gebruik als de absoprtie LED gaat branden.
E. De accu is volledig opgeladen als de LEDs FLOAT
(druppellading) of STORAGE (opslaglading) branden.
3
EN NL FR DE ES SE FI
F. Het laadproces kan te allen tijde beëindigd worden door de
stekker van de lader uit het stopcontact te trekken.
Betekenis iconen
4
2. “Must know” functies en feiten
2.1 Alleen Blue Smart versie
Set-up, bewaken en actualiseren van de lader (toevoegen van
nieuwe functies zodra ze beschikbaar zijn) met behulp van Apple
en Android smartphones, tablets en andere apparaten.
2.2 ‘Groene’, ultra-efficiënte acculader
Met een efficiëntie tot 95% wordt er tot vier keer minder warmte
gegeneerd in vergelijking met de standaard binnen de industrie.
Wanneer een accu volledig is geladen, wordt het energie verbruik
gereduceerd tot 0,5 Watt.
2.3 Duurzaam, veilig en stil
- Lage thermische belasting op de elektronische
componenten.
- Bescherming tegen binnendringen van stof, water en
chemicaliën.
- Bescherming tegen oververhitting: de laadstroom wordt
gereduceerd als de temperatuur de 60°C nadert maar de
lader zal niet uitvallen.
- De lader is volledig stil: geen koelfan.
2.4 Bescherming tegen omgekeerde polariteit
Bij het aansluiten detecteert de lader direct de spanning en
polariteit. Is de accu verkeerd aangesloten, dan zullen alle status-
LEDs knipperen.
2.5 Start functie voor volledig ontladen accu's
De meeste laders met bescherming tegen omgekeerde polariteit
zullen een volledig ontladen accu niet herkennen en dus ook niet
laden. De Blue Power Charger daarentegen zal een volledig
ontladen accu met een lage stroom proberen te laden en
overschakelen op het normale laadprogramma zodra de
spanning voldoende gestegen is.
2.6 Laden met temperatuur compensatie
De optimale laadspanning van lood accu’s is omgekeerd
evenredig met de temperatuur. De Blue Power Charger meet
tijdens de testfase de omgevingstemperatuur en compenseert
hiervoor tijdens het laadproces. De temperatuur wordt opnieuw
gemeten tijdens float en storage. Speciale instellingen voor een
koude of warme omgeving zijn om deze reden niet nodig.
5
EN NL FR DE ES SE FI
2.7 Adaptive Battery Management (variabele absorptie tijd)
Loodaccu’s worden geladen in drie fasen; [1] bulk’ (laden met
constante stroom), [2] absorption’ (laden met constante
spanning), en [3] float: (onderhoud of druppelladen).
Een lange absorptie tijd is nodig om een accu volledig te laden en
vroegtijdig falen door sulfatering¹ te voorkomen. De relatief hoge
spanning tijdens absorptie zorgt echter voor veroudering door
corrosie van de positieve accuplaten. Met Adaptive Battery
Management wordt corrosie beperkt door, wanneer mogelijk, de
absorptie tijd te verkorten. Dit is het geval bij een (bijna) volledig
geladen accu.
2.8 Storage mode: minder corrosie op de positieve platen
Zelfs de lagere spanning tijdens float, welke volgt op de absorptie
fase, zal corrosie veroorzaken. Met de storage mode wordt de
spanning nog verder verlaagd en kan de lader permanent op de
accu aangesloten blijven.
2.9 Reconditioning
Een lood accu die niet geheel of gedeeltelijk ontladen blijft
gedurende dagen of weken zal achteruitgaan als gevolg van
sulfatering¹. Sulfatering kan soms deels teruggedraaid worden
door het laden van de accu met een lage stroom en een hogere
spanning: de reconditioning mode.
Opmerkingen:
a) Vlakke plaat VRLA (gel en AGM) accu’s gaan licht gassen (en
verliezen daardoor water) in de reconditioning mode.Het verdiend
daarom aanbeveling om reconditioning slechts incidenteel toe passen
op dit type accu’s.
b) VRLA accu’s met cilindrische cellen bouwen meer interne druk op
tijdens reconditioning en verliezen minder water. Om deze reden
adviseren sommige fabrikanten van accu’s met cilindrische cellen om
reconditioning regelmatig toe te passen.
c) Reconditioning kan worden toegepast op natte accu’s (accu’s met
vloeibaar electrolyt) om de cellen te egaliseren en om stratificatie van
het electrolyt te voorkomen.
d) Sommige fabrikanten van acculaders adviseren pulserend laden om
sulfatering tegen te gaan. De meeste accu experts zijn het echter met
elkaar eens dat er geen bewijs is dat pulserend laden beter werkt dan
laden met verhoogde spanning. Ons eigen onderzoek bevestigd dit.
6
2.10 Lithium-ion (LiFePO) accu’s
Li-ion accu’s sulfateren niet en hoeven niet regelmatig volledig
geladen te worden.
Maar Li-ion accu’s zijn erg gevoelig voor een te lage- of te hoge
spanning².
Li-ion accu’s zijn om deze reden vaak voorzien van een
geïntegreerd systeem om de cellen te egaliseren (cell balancing)
en te beschermen tegen een te lage spanning (UVP: Under
Voltage Protection).
Sommige laders met omgekeerde polariteit bescherming zullen
een accu voorzien van UVP niet herkennen.
De Blue Power Charger zal de UVP echter automatisch resetten
en beginnen met laden.
Belangrijke opmerking:
Probeer NOOIT een Li-ion accu te laden als de temperatuur
onder de 0°C is.
2.11 Modus Lage stroom
Sommige loodzuuraccu's kunnen oververhit raken als deze
worden opgeladen met een stroom hoger dan 0,3C (C is de
capaciteit in Ah. Een 12Ah-accu dient bijvoorbeeld niet met een
stroom hoger dan 0,3 x 12 = 4A) te worden opgeladen. De modus
Lage stroom (de laadstroom is hierbij beperkt tot 4A of minder,
zie de technische specificaties) dient daarom te worden gebruikt
voor het opladen van loodzwavelzuuraccu's met een lage
capaciteit.
¹ Voor meer informatie over accu’s raadpleeg het document
‘Energy Unlimited’ (te downloaden van www.victronenergy.com),
of
http://batteryuniversity.com/learn/article/sulfation_and_how_to_pr
event_it
² Voor meer informatie over Li-ion accu’s raadpleeg
http://www.victronenergy.com/batteries/lithium-battery-12,8v/
7
EN NL FR DE ES SE FI
3. Laad algoritmes
3.1 Laad algoritme voor lood accu’s
Laadspanningen bij kamertemperatuur:
MODE
ABS
V
FLOAT
V
STORAGE
V
RECONDITION
Max V@% of Inom
NORMAL
14,4
13,8
13,2
16,2@8%, max 1h
HIGH
14,7
13,8
13,2
16,5@8%, max 1h
LI-ION
14,2
13,35
13,35
n.v.t.
Voor 24 Volt laders: vermenigvuldig de spanning met 2.
NORMAL (14,4V): aanbevolen voor natte vlakke-plaat-lood-
antimoonaccu's (startaccu's), vlakke-plaat-gel- en AGM-accu's.
HIGH (14,7V): aanbevolen voor natte loodcalciumaccu's, Optima
spiraalcelaccu's en Odyssey-accu's.
Laadprogramma met 8 stappen voor lood accu’s:
1. CHARGE/TEST
Test of de accu lading kan accepteren, zelfs als de accu
volledig leeg is (nul of bijna nul Volt over de klemmen).
Alle status LEDs zullen knipperen als de lader verkeerd is
aangesloten, als er kortsluiting is of als een 12V lader
aangesloten is op een 24 Volt accu.
De TEST LED zal knipperen zolang de laadpuls de
accuspanning niet boven de 12,5V of respectievelijk 25V
brengt. Als het knipperen doorgaat gedurende enkele
minuten is de accu waarschijnlijk beschadigd, bijvoorbeeld
tgv interne sluiting. Koppel de lader los.
Het kan voorkomen dat de accu test faalt omdat er ook nog
een belasting is aangesloten op een zwakke of volledig
ontladen accu. Sluit de belasting af en herhaal de test.
Een onjuiste weigering kan optreden als een belasting
tegelijkertijd spanning van een zeer zwakke of volledig
ontladen accu tijdens de testfase verbruikt: koppel dan de
belasting los en herhaal de test.
8
De lader kan in de modus Lage stroom (zie technische specificaties)
worden gezet door 3 seconden lang de knop MODE ingedrukt te
houden. Een van de vier MODE LEDs gaat knipperen als de modus
Lage stroom is geactiveerd.
De modus Lage stroom blijft actief tot de knop MODE nogmaals 3
seconden lang wordt ingedrukt.
2. BULK
Laadt de accu met maximale stroomsterkte totdat de
absorptiespanning wordt bereikt. Aan het eind van de bulk
fase is de accu ongeveer 80% geladen en klaar voor
gebruik.
3. ABS - Absorptie
Laadt de accu met een constante spanning en met
afnemende stroomsterkte totdat deze volledig geladen is.
Zie bovenstaande tabel voor de absorptie spanning bij
kamer temperatuur.
Variabele absorptie tijd:
De absorptie tijd is kort (minimaal 30 minuten) wanneer een
al bijna volledig geladen accu wordt aangesloten, en loopt
op tot 8 uur bij een diep ontladen accu.
4. RECONDITION
RECONDITION is een optie bij de laadprogramma’s
NORMAL en HIGH en kan worden geselecteerd door de
MODE knop nogmaals in te drukken na het selecteren van
het gewenste laad algoritme.
Tijdens RECONDITION wordt de accu met weinig stroom
(8% van de nominale stroom) geladen tot een hogere
spanning. RECONDITION vindt plaats aan het einde van de
absorptie fase en eindigt na maximaal een uur of eerder
wanneer de hogere spanning bereikt is.
De RECONDITION LED staat aan tijdens laden en knippert
tijdens RECONDITION.
Voorbeeld:
Bij een 12/15 lader is de RECONDITION stroom
15 x 0,08 = 1,2A.
5. FLOAT
Houdt de accu op een constante spanning en volledig
geladen.
6. STORAGE
Houdt de accu op een lagere constante spanning om
gasvorming en corrosie van de positieve platen te
voorkomen. Langzame zelfontlading wordt gecompenseerd
door een korte wekelijkse absorptie lading.
9
EN NL FR DE ES SE FI
7. READY
Geeft aan dat de accu volledig is geladen. De READY LED
brandt gelijktijdig met de FLOAT of de STORAGE LED.
8. REFRESH
Langzame zelfontlading wordt voorkomen door de accu
wekelijks automatisch 'op te frissen' met een korte
absorptielading.
3.2 Lithium-ion (LiFePO) accu’s
Bij het opladen van een Lithium-ion accu maakt de lader gebruik
van een specifiek laad algoritme voor Lithium-ion accu’s zodat
deze optimaal zal presteren. Selecteer LI-ION met de MODE
knop.
3.3 Wanneer er een belasting op de accu is aangesloten
De accu kan belast worden tijdens het laden zolang de
gevraagde stroom veel lager is dan de stroom die door de
acculader geleverd wordt.
RECONDITION is niet mogelijk als de accu belast wordt
Opmerkingen:
1. Ontkoppel alle belasting voordat geprobeerd wordt een
zwakke of volledig ontladen lood accu op te laden. De
belasting kan weer worden aangesloten als de BULK fase
bereikt is.
2. Ontkoppel alle belasting van een Li-ion accu met
geactiveerde onderspanning bescherming (UVP) voordat
geprobeerd wordt deze te laden. De belasting kan weer
worden aangesloten nadat de BULK fase bereikt is.
3.4 Een nieuwe laadcyclus starten
Een nieuwe laadcyclus begint wanneer:
a) De lader in de float of storage fase is en t.g.v. een belasting
de stroom gedurende meer dan 4 seconden oploopt tot het
maximum.
b) De MODE knop wordt ingedrukt tijdens laden.
c) Na ontkoppelen en opnieuw aansluiten van de netspanning.
10
3.5 Berekenen van de laadtijd
Een lood accu is voor ongeveer 80% geladen aan het begin van
de absorptie fase.
De tijd T tot 80% lading kan als volgt berekend worden:
T = Ah / I
Hierin is:
I de laadstroom (= stroom van de lader minus eventuele stroom
van een belasting).
Ah de hoeveelheid Amre uur die geladen moet worden.
Een volledige absorptie periode tot 8 uur is nodig om een accu tot
100% te laden.
Voorbeeld:
Laadtijd tot 80% voor een volledig ontladen accu van 100Ah
wanneer deze wordt geladen met een 10A Blue Power Charger:
T = 100 / 10 = 10 uur
Laadtijd tot 100%: 10 + 8 = 18 uur.
Een Li-ion accu is aan het begin van de absorptie fase meer dan
95% geladen en zal na ongeveer 30 minuten absorptie laden
volledig geladen zijn.
3.6 Hoge interne weerstand
Wanneer een accu aan het einde van zijn levensduur is, of
wanneer deze voortijdig faalt door sulfatering of corrosie, zal de
capaciteit drastisch afnemen en de interne weerstand toenemen.
De lader zal een dergelijke accu niet herkennen tijdens de
testfase (het zou immers ook een bijna volledig geladen accu
kunnen zijn).
Een zeer korte BULK tijd tijdens het laden van een vermoedelijk
lege accu is een indicatie dat de accu aan het einde van zijn
levensduur is en niet langer bruikbaar.
Opmerking: sulfatering kan soms deels teruggedraaid worden
door herhaaldelijke toepassing van de RECONDITION MODE.
3.7 Gebruik als voeding
De lader kan gebruikt worden als voeding (wel belasting maar
geen accu aangesloten).
11
EN NL FR DE ES SE FI
4. Technische specificaties
Blue Power IP65 Charger
Blue Smart IP65 Charger
12V 5/7/10/15A 24V 5/8A
Ingangsspanning bereik 180-265 VAC
Rendement 94% 95%
Standby verbruik 0,5W
Minimum accuspanning Tot 0 Volt
Laadspanning 'absorption'
Normal: 14,4V
High: 14,7V
Li-ion: 14,2V
Normal: 28,8V
High: 29,4V
Li-ion: 28,4V
Laadspanning 'float'
Normal: 13,8V
High: 13,8V
Li-ion: 13,5V
Normal: 27,6V
High: 27,6V
Li-ion: 27,0V
Laadspanning 'storage'
Normal: 13,2V
High: 13,2V
Li-ion: 13,5V
Normal: 26,4V
High: 26,4V
Li-ion: 27,0V
Laadstroom 5 / 7 / 10 / 15A 5 / 8A
Laadstroom in modus Lage
stroom
2 / 2 / 3 / 4A 2 / 3A
Temperatuur compensatie
(alleen voor lood accu’s)
16 mV/°C 32 mV/°C
Bruikbaal als voeding
Ja
Drain lekstroom
0,7Ah/maand (1 mA)
Beveiligingen
Omgepoold aansluiten Kortsluiting
Oververhitting
Temperatuur bereik -20 tot +50°C (nominale stroom tot 30°C)
Vocht Max 100%, continu 95%
BEHUIZING
Accu aansluiting Zwarte en rode kabel, 1,5 meter
Netaansluiting Kabel van 1,5 meter met Europese stekker klasse 1
Beschermklasse IP65
Gewicht 0,9kg 0,9kg
Afmetingen (h x w x d)
12/7: 47x95x190mm
overig: 60x105x190mm
24/5: 47x95x190mm
24/8: 60x105x190mm
NORMEN
Veiligheid EN 60335-1, EN 60335-2-29
Emissie EN 55014-1, EN 61000-6-3, EN 61000-3-2
Immuniteit EN 55014-2, EN 61000-6-1, EN 61000-6-2, EN 61000-3-3
12
Vijf jaar beperkte garantie
Deze beperkte garantie geldt voor defecten in materiaal en
uitvoering van dit product gedurende vijf jaar na aankoopdatum
van dit product. De klant dient het product samen met
aankoopnota aan het verkooppunt te retourneren.
Deze beperkte garantie geldt niet voor beschadiging, aantasting
of defecten als gevolg van verandering, modificatie, onjuist of
buitensporig gebruik of misbruik, verwaarlozing, blootstelling aan
overmatig vocht, vuur, onjuiste verpakking, bliksem,
stroompieken of andere natuurverschijnselen.
Deze beperkte garantie geldt niet voor beschadiging, aantasting
of defecten als gevolg van reparaties die zijn gepoogd door niet
hiervoor door Victron Energy geautoriseerde personen.
Victron Energy kan niet aansprakelijk worden gesteld voor
gevolgschade die is ontstaan door het gebruik van dit product.
De maximale aansprakelijkheid van Victron Energy onder deze
beperkte garantie zal de aankoopprijs van dit product niet
overschrijden.

Documenttranscriptie

Veiligheidsvoorschriften EN Zorg altijd voor voldoende ventilatie tijdens het laden. • Dek de lader niet af. • Probeer nooit een niet oplaadbare - of bevroren accu te laden. • Plaats de lader tijdens het laden nooit bovenop de accu. • Voorkom vonken in de buurt van de accu.Tijdens het laden van een accu kunnen er explosieve gassen worden afgeven. • Accuzuur is corrosief. Bij aanraking met de huid dient dit met overvloedig water te worden afgespoeld. • Dit apparaat is niet geschikt voor gebruik door kinderen. Bewaar de oplader buiten het bereik van kinderen. • Aansluiting op het elektriciteitsnet moet in overeenstemming zijn met de nationale regelgeving voor elektrische installaties. Neem bij een beschadigd elekticiteitsnoer contact op met de fabrikant of leverancier. • De accuklem die niet is aangesloten op het chassis moet als eerste worden aangesloten. De andere klem moet op het chassis worden aangesloten, verwijderd van de accu en de brandstofleiding. De acculader moet vervolgens worden aangesloten op de voeding. • Koppel na het opladen de acculader los van de voeding. Verwijder vervolgens de verbinding met het chassis en daarna de verbinding met de accu. NL • FR DE ES SE FI 1 1. Korte gebruiksomschrijving A. Sluit de lader aan op de accu. B. Sluit de lader aan op een stopcontact. De TEST LED geeft aan dat de oplader is aangesloten. Wanneer alle status LEDs knipperen is de oplader verkeerd aangesloten, is er kortsluiting of is er een 12V lader aangesloten op een 24 volt accu. De TEST LED zal knipperen zolang de laadpuls de accuspanning niet boven de 12,5V of respectievelijk 25V brengt. Zodra de TEST LED continu brand, kunt u verder gaan met C. C. Druk, indien nodig, op de knop MODE of, in het geval van een Smart charger, gebruik een Bluetooth Smart apparaat om een ander laadprogramma te kiezen. Wanneer RECONDITION wordt gekozen in combinatie met NORMAL of HIGH, zal de LED RECONDITION branden. Tijdens de herconditionering zal de LED RECONDITION knipperen. De lader kan in de modus Lage stroom (zie technische specificaties) worden gezet door 3 seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. Een van de vier MODE LEDs gaat knipperen als de modus Lage stroom is geactiveerd. De modus Lage stroom blijft actief tot de knop MODE nogmaals 3 seconden lang wordt ingedrukt. D. De accu is voor ongeveer 80% opgeladen en klaar voor gebruik als de absoprtie LED gaat branden. E. De accu is volledig opgeladen als de LEDs FLOAT (druppellading) of STORAGE (opslaglading) branden. 2 F. Het laadproces kan te allen tijde beëindigd worden door de stekker van de lader uit het stopcontact te trekken. Betekenis iconen EN NL FR DE ES SE FI 3 2. “Must know” functies en feiten 2.1 Alleen Blue Smart versie Set-up, bewaken en actualiseren van de lader (toevoegen van nieuwe functies zodra ze beschikbaar zijn) met behulp van Apple en Android smartphones, tablets en andere apparaten. 2.2 ‘Groene’, ultra-efficiënte acculader Met een efficiëntie tot 95% wordt er tot vier keer minder warmte gegeneerd in vergelijking met de standaard binnen de industrie. Wanneer een accu volledig is geladen, wordt het energie verbruik gereduceerd tot 0,5 Watt. 2.3 Duurzaam, veilig en stil Lage thermische belasting op de elektronische componenten. Bescherming tegen binnendringen van stof, water en chemicaliën. Bescherming tegen oververhitting: de laadstroom wordt gereduceerd als de temperatuur de 60°C nadert maar de lader zal niet uitvallen. De lader is volledig stil: geen koelfan. 2.4 Bescherming tegen omgekeerde polariteit Bij het aansluiten detecteert de lader direct de spanning en polariteit. Is de accu verkeerd aangesloten, dan zullen alle statusLEDs knipperen. 2.5 Start functie voor volledig ontladen accu's De meeste laders met bescherming tegen omgekeerde polariteit zullen een volledig ontladen accu niet herkennen en dus ook niet laden. De Blue Power Charger daarentegen zal een volledig ontladen accu met een lage stroom proberen te laden en overschakelen op het normale laadprogramma zodra de spanning voldoende gestegen is. 2.6 Laden met temperatuur compensatie De optimale laadspanning van lood accu’s is omgekeerd evenredig met de temperatuur. De Blue Power Charger meet tijdens de testfase de omgevingstemperatuur en compenseert hiervoor tijdens het laadproces. De temperatuur wordt opnieuw gemeten tijdens float en storage. Speciale instellingen voor een koude of warme omgeving zijn om deze reden niet nodig. 4 FI d) Vlakke plaat VRLA (gel en AGM) accu’s gaan licht gassen (en verliezen daardoor water) in de reconditioning mode.Het verdiend daarom aanbeveling om reconditioning slechts incidenteel toe passen op dit type accu’s. VRLA accu’s met cilindrische cellen bouwen meer interne druk op tijdens reconditioning en verliezen minder water. Om deze reden adviseren sommige fabrikanten van accu’s met cilindrische cellen om reconditioning regelmatig toe te passen. Reconditioning kan worden toegepast op natte accu’s (accu’s met vloeibaar electrolyt) om de cellen te egaliseren en om stratificatie van het electrolyt te voorkomen. Sommige fabrikanten van acculaders adviseren pulserend laden om sulfatering tegen te gaan. De meeste accu experts zijn het echter met elkaar eens dat er geen bewijs is dat pulserend laden beter werkt dan laden met verhoogde spanning. Ons eigen onderzoek bevestigd dit. SE c) ES b) DE a) FR 2.9 Reconditioning Een lood accu die niet geheel of gedeeltelijk ontladen blijft gedurende dagen of weken zal achteruitgaan als gevolg van sulfatering¹. Sulfatering kan soms deels teruggedraaid worden door het laden van de accu met een lage stroom en een hogere spanning: de reconditioning mode. Opmerkingen: NL 2.8 Storage mode: minder corrosie op de positieve platen Zelfs de lagere spanning tijdens float, welke volgt op de absorptie fase, zal corrosie veroorzaken. Met de storage mode wordt de spanning nog verder verlaagd en kan de lader permanent op de accu aangesloten blijven. EN 2.7 Adaptive Battery Management (variabele absorptie tijd) Loodaccu’s worden geladen in drie fasen; [1] ‘bulk’ (laden met constante stroom), [2] ‘absorption’ (laden met constante spanning), en [3] ‘float’: (onderhoud of druppelladen). Een lange absorptie tijd is nodig om een accu volledig te laden en vroegtijdig falen door sulfatering¹ te voorkomen. De relatief hoge spanning tijdens absorptie zorgt echter voor veroudering door corrosie van de positieve accuplaten. Met Adaptive Battery Management wordt corrosie beperkt door, wanneer mogelijk, de absorptie tijd te verkorten. Dit is het geval bij een (bijna) volledig geladen accu. 5 2.10 Lithium-ion (LiFePO₄) accu’s Li-ion accu’s sulfateren niet en hoeven niet regelmatig volledig geladen te worden. Maar Li-ion accu’s zijn erg gevoelig voor een te lage- of te hoge spanning². Li-ion accu’s zijn om deze reden vaak voorzien van een geïntegreerd systeem om de cellen te egaliseren (cell balancing) en te beschermen tegen een te lage spanning (UVP: Under Voltage Protection). Sommige laders met omgekeerde polariteit bescherming zullen een accu voorzien van UVP niet herkennen. De Blue Power Charger zal de UVP echter automatisch resetten en beginnen met laden. Belangrijke opmerking: Probeer NOOIT een Li-ion accu te laden als de temperatuur onder de 0°C is. 2.11 Modus Lage stroom Sommige loodzuuraccu's kunnen oververhit raken als deze worden opgeladen met een stroom hoger dan 0,3C (C is de capaciteit in Ah. Een 12Ah-accu dient bijvoorbeeld niet met een stroom hoger dan 0,3 x 12 = 4A) te worden opgeladen. De modus Lage stroom (de laadstroom is hierbij beperkt tot 4A of minder, zie de technische specificaties) dient daarom te worden gebruikt voor het opladen van loodzwavelzuuraccu's met een lage capaciteit. ¹ Voor meer informatie over accu’s raadpleeg het document ‘Energy Unlimited’ (te downloaden van www.victronenergy.com), of http://batteryuniversity.com/learn/article/sulfation_and_how_to_pr event_it ² Voor meer informatie over Li-ion accu’s raadpleeg http://www.victronenergy.com/batteries/lithium-battery-12,8v/ 6 3. Laad algoritmes 3.1 Laad algoritme voor lood accu’s Laadspanningen bij kamertemperatuur: FLOAT V 13,8 13,8 13,35 STORAGE V 13,2 13,2 13,35 RECONDITION Max V@% of Inom 16,2@8%, max 1h 16,5@8%, max 1h n.v.t. NL NORMAL HIGH LI-ION ABS V 14,4 14,7 14,2 EN MODE Voor 24 Volt laders: vermenigvuldig de spanning met 2. FR DE NORMAL (14,4V): aanbevolen voor natte vlakke-plaat-loodantimoonaccu's (startaccu's), vlakke-plaat-gel- en AGM-accu's. HIGH (14,7V): aanbevolen voor natte loodcalciumaccu's, Optima spiraalcelaccu's en Odyssey-accu's. Laadprogramma met 8 stappen voor lood accu’s: FI 7 SE CHARGE/TEST Test of de accu lading kan accepteren, zelfs als de accu volledig leeg is (nul of bijna nul Volt over de klemmen). Alle status LEDs zullen knipperen als de lader verkeerd is aangesloten, als er kortsluiting is of als een 12V lader aangesloten is op een 24 Volt accu. De TEST LED zal knipperen zolang de laadpuls de accuspanning niet boven de 12,5V of respectievelijk 25V brengt. Als het knipperen doorgaat gedurende enkele minuten is de accu waarschijnlijk beschadigd, bijvoorbeeld tgv interne sluiting. Koppel de lader los. Het kan voorkomen dat de accu test faalt omdat er ook nog een belasting is aangesloten op een zwakke of volledig ontladen accu. Sluit de belasting af en herhaal de test. Een onjuiste weigering kan optreden als een belasting tegelijkertijd spanning van een zeer zwakke of volledig ontladen accu tijdens de testfase verbruikt: koppel dan de belasting los en herhaal de test. ES 1. De lader kan in de modus Lage stroom (zie technische specificaties) worden gezet door 3 seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. Een van de vier MODE LEDs gaat knipperen als de modus Lage stroom is geactiveerd. De modus Lage stroom blijft actief tot de knop MODE nogmaals 3 seconden lang wordt ingedrukt. 2. 3. 4. 5. 6. 8 BULK Laadt de accu met maximale stroomsterkte totdat de absorptiespanning wordt bereikt. Aan het eind van de bulk fase is de accu ongeveer 80% geladen en klaar voor gebruik. ABS - Absorptie Laadt de accu met een constante spanning en met afnemende stroomsterkte totdat deze volledig geladen is. Zie bovenstaande tabel voor de absorptie spanning bij kamer temperatuur. Variabele absorptie tijd: De absorptie tijd is kort (minimaal 30 minuten) wanneer een al bijna volledig geladen accu wordt aangesloten, en loopt op tot 8 uur bij een diep ontladen accu. RECONDITION RECONDITION is een optie bij de laadprogramma’s NORMAL en HIGH en kan worden geselecteerd door de MODE knop nogmaals in te drukken na het selecteren van het gewenste laad algoritme. Tijdens RECONDITION wordt de accu met weinig stroom (8% van de nominale stroom) geladen tot een hogere spanning. RECONDITION vindt plaats aan het einde van de absorptie fase en eindigt na maximaal een uur of eerder wanneer de hogere spanning bereikt is. De RECONDITION LED staat aan tijdens laden en knippert tijdens RECONDITION. Voorbeeld: Bij een 12/15 lader is de RECONDITION stroom 15 x 0,08 = 1,2A. FLOAT Houdt de accu op een constante spanning en volledig geladen. STORAGE Houdt de accu op een lagere constante spanning om gasvorming en corrosie van de positieve platen te voorkomen. Langzame zelfontlading wordt gecompenseerd door een korte wekelijkse absorptie lading. 7. 8. NL 3.2 Lithium-ion (LiFePO₄) accu’s Bij het opladen van een Lithium-ion accu maakt de lader gebruik van een specifiek laad algoritme voor Lithium-ion accu’s zodat deze optimaal zal presteren. Selecteer LI-ION met de MODE knop. EN READY Geeft aan dat de accu volledig is geladen. De READY LED brandt gelijktijdig met de FLOAT of de STORAGE LED. REFRESH Langzame zelfontlading wordt voorkomen door de accu wekelijks automatisch 'op te frissen' met een korte absorptielading. FR DE 3.3 Wanneer er een belasting op de accu is aangesloten De accu kan belast worden tijdens het laden zolang de gevraagde stroom veel lager is dan de stroom die door de acculader geleverd wordt. RECONDITION is niet mogelijk als de accu belast wordt ES Opmerkingen: 1. Ontkoppel alle belasting voordat geprobeerd wordt een zwakke of volledig ontladen lood accu op te laden. De belasting kan weer worden aangesloten als de BULK fase bereikt is. 2. Ontkoppel alle belasting van een Li-ion accu met geactiveerde onderspanning bescherming (UVP) voordat geprobeerd wordt deze te laden. De belasting kan weer worden aangesloten nadat de BULK fase bereikt is. SE FI 3.4 Een nieuwe laadcyclus starten Een nieuwe laadcyclus begint wanneer: a) De lader in de float of storage fase is en t.g.v. een belasting de stroom gedurende meer dan 4 seconden oploopt tot het maximum. b) De MODE knop wordt ingedrukt tijdens laden. c) Na ontkoppelen en opnieuw aansluiten van de netspanning. 9 3.5 Berekenen van de laadtijd Een lood accu is voor ongeveer 80% geladen aan het begin van de absorptie fase. De tijd T tot 80% lading kan als volgt berekend worden: T = Ah / I Hierin is: I de laadstroom (= stroom van de lader minus eventuele stroom van een belasting). Ah de hoeveelheid Ampère uur die geladen moet worden. Een volledige absorptie periode tot 8 uur is nodig om een accu tot 100% te laden. Voorbeeld: Laadtijd tot 80% voor een volledig ontladen accu van 100Ah wanneer deze wordt geladen met een 10A Blue Power Charger: T = 100 / 10 = 10 uur Laadtijd tot 100%: 10 + 8 = 18 uur. Een Li-ion accu is aan het begin van de absorptie fase meer dan 95% geladen en zal na ongeveer 30 minuten absorptie laden volledig geladen zijn. 3.6 Hoge interne weerstand Wanneer een accu aan het einde van zijn levensduur is, of wanneer deze voortijdig faalt door sulfatering of corrosie, zal de capaciteit drastisch afnemen en de interne weerstand toenemen. De lader zal een dergelijke accu niet herkennen tijdens de testfase (het zou immers ook een bijna volledig geladen accu kunnen zijn). Een zeer korte BULK tijd tijdens het laden van een vermoedelijk lege accu is een indicatie dat de accu aan het einde van zijn levensduur is en niet langer bruikbaar. Opmerking: sulfatering kan soms deels teruggedraaid worden door herhaaldelijke toepassing van de RECONDITION MODE. 3.7 Gebruik als voeding De lader kan gebruikt worden als voeding (wel belasting maar geen accu aangesloten). 10 4. Technische specificaties Blue Power IP65 Charger Blue Smart IP65 Charger 12V 5/7/10/15A Rendement 180-265 VAC 94% 95% Standby verbruik 0,5W Minimum accuspanning Laadspanning 'float' Beveiligingen Temperatuur bereik 32 mV/°C Ja 0,7Ah/maand (1 mA) Omgepoold aansluiten Kortsluiting Oververhitting -20 tot +50°C (nominale stroom tot 30°C) SE Vocht 2 / 3A 16 mV/°C ES Drain lekstroom 2 / 2 / 3 / 4A DE Laadstroom Laadstroom in modus Lage stroom Temperatuur compensatie (alleen voor lood accu’s) Bruikbaal als voeding Normal: 28,8V High: 29,4V Li-ion: 28,4V Normal: 27,6V High: 27,6V Li-ion: 27,0V Normal: 26,4V High: 26,4V Li-ion: 27,0V 5 / 8A Max 100%, continu 95% BEHUIZING Accu aansluiting Netaansluiting Zwarte en rode kabel, 1,5 meter Kabel van 1,5 meter met Europese stekker klasse 1 Afmetingen (h x w x d) IP65 0,9kg 12/7: 47x95x190mm overig: 60x105x190mm FI Beschermklasse Gewicht 0,9kg 24/5: 47x95x190mm 24/8: 60x105x190mm NORMEN Veiligheid Emissie Immuniteit FR Laadspanning 'storage' Tot 0 Volt Normal: 14,4V High: 14,7V Li-ion: 14,2V Normal: 13,8V High: 13,8V Li-ion: 13,5V Normal: 13,2V High: 13,2V Li-ion: 13,5V 5 / 7 / 10 / 15A NL Laadspanning 'absorption' EN Ingangsspanning bereik 24V 5/8A EN 60335-1, EN 60335-2-29 EN 55014-1, EN 61000-6-3, EN 61000-3-2 EN 55014-2, EN 61000-6-1, EN 61000-6-2, EN 61000-3-3 11 Vijf jaar beperkte garantie Deze beperkte garantie geldt voor defecten in materiaal en uitvoering van dit product gedurende vijf jaar na aankoopdatum van dit product. De klant dient het product samen met aankoopnota aan het verkooppunt te retourneren. Deze beperkte garantie geldt niet voor beschadiging, aantasting of defecten als gevolg van verandering, modificatie, onjuist of buitensporig gebruik of misbruik, verwaarlozing, blootstelling aan overmatig vocht, vuur, onjuiste verpakking, bliksem, stroompieken of andere natuurverschijnselen. Deze beperkte garantie geldt niet voor beschadiging, aantasting of defecten als gevolg van reparaties die zijn gepoogd door niet hiervoor door Victron Energy geautoriseerde personen. Victron Energy kan niet aansprakelijk worden gesteld voor gevolgschade die is ontstaan door het gebruik van dit product. De maximale aansprakelijkheid van Victron Energy onder deze beperkte garantie zal de aankoopprijs van dit product niet overschrijden. 12
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99

Victron energy Blue Power and Blue Smart IP65 Charger Handleiding

Type
Handleiding