Victron energy Blue Smart IP22 Charger de handleiding

Type
de handleiding
1
EN NL FR DE ES IT PT
VEILIGHEIDSINSTRUCTIES
Zorg altijd voor goede ventilatie tijdens het laden.
Vermijd het bedekken van de acculader.
Probeer nooit niet-oplaadbare of bevroren accu's op te laden.
Plaats de acculader nooit boven op de accu tijdens het opladen
Vermijd vonken dichtbij de accu. Een accu kan explosieve gassen uitstoten
tijdens het opladen.
Accuzuur is bijtend. Spoel de huid onmiddellijk met water als het zuur
ermee in contact komt.
Dit apparaat is niet bedoeld voor gebruik door jonge kinderen of mensen
die de handleiding niet kunnen lezen of begrijpen, tenzij ze onder toezicht
staan van een verantwoordelijke die ervoor zorgt dat ze de acculader veilig
kunnen gebruiken. Bewaar en gebruik de acculader buiten het bereik van
kinderen en zorg ervoor dat kinderen niet bij de acculader kunnen om
ermee te spelen.
Het aansluiten op het voedingsnet moet in overeenstemming zijn met de
nationale voorschriften voor elektrische installaties. Neem in geval van een
beschadigde voedingskabel contact op met de fabrikant of uw
onderhoudsagent.
Een accu-aansluitklem die niet op het chassis is aangesloten, moet eerst
worden aangesloten. De andere aansluiting moet op het chassis worden
geplaats, op afstand van de accu en brandstofleiding. De acculader moet
vervolgens op het voedingsnet worden aangesloten.
Koppel de acculader na het opladen los van het voedingsnet. Verwijder
vervolgens de aansluiting op het chassis en daarna de accu-aansluiting.
De acculader mag alleen in een geaard stopcontact worden gebruikt.
2
INHOUD
1. Gids voor een snelle start
2. Kenmerken
3. Bediening
3.1. Meertraps laadalgoritme
3.2. Temperatuurcompensatie
3.3. Een nieuwe laadcyclus starten
3.4. Laadtijd inschatten
4. Instellingen
4.1. De knop 'Modus' gebruiken
4.2. VictronConnect gebruiken
4.3. Bluetooth
4.4. Systeemreset
5. Monitoring
5.1. Statusscherm
5.2. Grafiekscherm
5.3. Geschiedenisscherm
6. Geavanceerde configuratie
6.1. Stroomvoorzieningsfunctie
6.2. Geavanceerde instellingen
6.3. Instellingen van de expertmodus
7. Specificaties
3
EN NL FR DE ES IT PT
1. Gids voor een snelle start
a) Sluit DC-kabels aan op de acculader en vervolgens op de accu of accu's; zorg ervoor dat er een
goede elektrische aansluiting is en houd de aansluitklemmen uit de buurt van omringende
objecten die kortsluiting kunnen veroorzaken.
b) Sluit de netvoedingskabel aan op een stopcontact van het lichtnet; de BULK-LED licht op
wanneer de Blue Smart Charger wordt ingeschakeld.
c) Selecteer de laadmodus die geschikt is voor het accutype; druk kort op de MODUS-knop om
door de beschikbare opties te navigeren. De LED naast de op dit moment geselecteerde
laadmodus licht op.
De acculader slaat de geselecteerde laadmodus automatisch op en zal deze opnieuw
gebruiken voor toekomstige laadcycli (zelfs nadat het van de stroomvoorziening is
losgekoppeld).
Wanneer de reconditioneringsmodus is geselecteerd, zal de RECONDITIONERINGS-LED ook
oplichten naast de LED van de geselecteerde laadmodus.
Activeer indien nodig de nachtmodus (uitgeschakelde ventilator en verminderde laadstroom
gedurende 8 uur); houd de MODUS-knop 3 seconden ingedrukt. Als het geactiveerd is, zal de
4
NACHT-LED oplichten. De nachtmodus eindigt automatisch na 8 uur of houdt de MODUS-knop
nogmaals 3 seconden ingedrukt om de nachtmodus eerder te beëindigen.
Activeer indien nodig de lage-stroommodus (uitgeschakelde ventilator en verminderde
laadstroom); houd de MODUS-knop 6 seconden ingedrukt. Als het geactiveerd is, zal de
NACHT-LED knipperen. Houd de MODUS-knop nogmaals 6 seconden ingedrukt om de lage-
stroommodus te beëindigen.
d) Wanneer de ABS-LED brandt, bevindt de acculader zich in de absorptiefase (de bulkfase is
voltooid); de accu wordt tot ongeveer 80 % opgeladen (of >95% voor Li-ion accu’s) en kan
indien nodig weer in gebruik worden genomen.
e) Wanneer de DRUPPELLAAD-LED brandt, is de acculader overggegaan op de druppellaadfase
(de absorptiefase is voltooid); de accu wordt volledig (100 %) opgeladen en is klaar om in
gebruik te worden genomen.
f) Wanneer de OPSLAG-LED brandt, is de acculader overgegaan op de opslagmodus
(druppellaadfase wordt afgesloten); om de accu volledig opgeladen te houden, kan de accu
gedurende langere tijd continu worden opgeladen.
g) Haal de AC-kabel op elk gewenst moment uit het stopcontact om het opladen te stoppen.
5
EN NL FR DE ES IT PT
2. Kenmerken
a) Bluetooth-installatie en -monitoring (met behulp van VictronConnect)
U kunt de firmware van de acculader eenvoudig instellen, controleren of bijwerken met behulp
van de VictronConnect-app en een Bluetooth-apparaat (zoals een mobiele telefoon of tablet).
b) Meertraps laadalgoritme
Het meertraps laadalgoritme is speciaal ontworpen om elke nieuwe laadcyclus en het
ladingsbehoud gedurende langere perioden te optimaliseren.
c) Adaptieve absorptie
De adaptieve absorptie monitort de reactie van de accu tijdens het eerste opladen en bepaalt
op intelligente wijze de juiste absorptieduur voor elke afzonderlijke laadcyclus.
Dit zorgt ervoor dat de accu volledig wordt opgeladen ongeacht de ontladingsgraad of de
capaciteit en voorkomt een overmatige gebruiksduur bij verhoogde absorptiespanning
(waardoor de veroudering van de accu kan versnellen).
d) Temperatuurcompensatie
De laadspanning wordt automatisch gecompenseerd afhankelijk van de omgevingstemperatuur;
dit zorgt ervoor dat de accu wordt opgeladen met de optimale laadspanning ongeacht het
klimaat en maakt het handmatig instellen overbodig.
Temperatuurcompensatie is niet vereist en wordt automatisch uitgeschakeld in de LI-ION-
laadmodus.
e) Hoog rendement
Acculaders van de Blue Smart Charger-serie zijn tot ~ 95 % efficiënt, wat resulteert in een
lager energieverbruik, minder warmtegeneratie en een koelere werking.
f) Duurzaam en veilig
i. Ontworpen om jarenlang probleemloos en betrouwbaar te werken onder alle
gebruiksomstandigheden
ii. Bescherming tegen oververhitting: de uitgangsstroom wordt verlaagd als de temperatuur
van de acculader stijgt tot 50 °C
iii. Geïntegreerde koelventilator om de temperatuur van de acculader te handhaven tijdens
veeleisende omstandigheden en de noodzaak van stroomreductie te voorkomen
iv. Bescherming tegen kortsluiting: Als een kortsluiting wordt gedetecteerd, wordt de
acculader onmiddellijk uitgeschakeld.
v. Bescherming tegen onjuiste aansluiting met omgekeerde polariteit: Als de acculader
verkeerd is aangesloten op een accu met omgekeerde polariteit, zal de door de gebruiker
vervangbare zekering springen.
g) Stille werking
De werking van de acculader is volledig stil als de koelventilator is uitgeschakeld; de
koelventilator wordt alleen geactiveerd wanneer dat nodig is tijdens veeleisende
omstandigheden.
Als de NACHT- of LAGE-STROOM-modus is geactiveerd, wordt de maximale uitgangsstroom
teruggebracht tot 50 % van de nominale waarde en blijft de koelventilator altijd uitgeschakeld.
h) Compatibel met lithium-ion
Compatibel met Li-ion (LifePO₄)-accu's. Wanneer de geïntegreerde LI-ION-laadmodus is
geselecteerd, worden de instellingen van de laadcyclus aangepast.
Als de acculader is aangesloten op een accu waarvan de onderspanningsbeveiliging (UVP) is
geactiveerd, zullen acculaders van de Blue Smart Charger-serie de UVP automatisch resetten
en beginnen met opladen; veel andere acculaders zullen een accu in deze toestand niet
herkennen.
Waarschuwing: Laad een Li-ion-accu nooit op bij temperaturen onder de 0 °C.
6
i) Opslagfase
Een extra fase om de levensduur van de accu te verlengen terwijl de accu niet gebruikt wordt
en continu wordt opgeladen.
j) Reconditioneringsfase
Een optionele fase die de sulfatatie van de loodzuuraccu gedeeltelijk kan
terugbrengen/terugdraaien; meestal veroorzaakt door onvoldoende opladen of als de accu zich
in een diep ontladen toestand bevindt.
k) Laag-stroommodus
Een optionele modus die de maximale laadstroom beperkt tot een aanzienlijk lager niveau;
aanbevolen bij het opladen van accu's met een lage capaciteit en een krachtige acculader.
l) Herstelfunctie
Acculaders van de Blue Smart Charger-serie zullen proberen een diep ontladen accu (zelfs tot
0 V) met een lage stroom op te laden om vervolgens het normale opladen te hervatten zodra de
accuspanning voldoende is gestegen - veel andere acculaders zullen een accu in deze
toestand niet herkennen.
m) Stroomvoorzieningsmodus
Een specifieke modus om de acculader te gebruiken als DC-voeding; om apparatuur te
voorzien van een constante spanning met of zonder een aangesloten accu.
7
EN NL FR DE ES IT PT
3. Bediening
3.1 Meertraps laadalgoritme
Acculaders van de Victron Blue Smart Charger-serie zijn intelligente meertraps acculaders,
speciaal ontworpen om elke laadcyclus en ladingsbehoud gedurende langere perioden te
optimaliseren.
Het meertraps laadalgoritme omvat de afzonderlijke laadfasen die hieronder worden
beschreven:
1. Bulk
De accu wordt opgeladen met maximale laadstroom totdat de spanning toeneemt tot de
geconfigureerde absorptiespanningswaarde is bereikt.
De duur van de bulkfase is afhankelijk van de ontladingsgraad van de accu, alsmede de
accucapaciteit en de laadstroom.
Zodra de bulkfase is voltooid, wordt de accu tot ongeveer 80 % opgeladen (of >95% voor Li-ion
accu’s) en kan deze indien nodig in gebruik worden genomen.
2. Absorptie
De accu wordt opgeladen bij de geconfigureerde absorptiespanning, waarbij de laadstroom
langzaam afneemt naarmate de accu volledig wordt opgeladen.
De duur van de absorptiefase is adaptief en varieert op intelligente wijze, afhankelijk van de
ontladingsgraad van de accu — dit wordt bepaald aan de hand van de duur van de
bulklaadfase.
De duur van de absorptiefase kan variëren van minimaal 30 minuten tot maximaal 8 uur (of
zoals geconfigureerd) voor een diep ontladen accu.
3. Reconditionering
De accu wordt opgeladen bij lage stroom totdat de spanning toeneemt tot de geconfigureerde
reconditioneringsspanning.
Reconditionering is een optionele laadfase voor loodzuuraccu's en wordt niet aanbevolen voor
normaal/cyclisch gebruik - gebruik alleen indien nodig, omdat onnodig of overmatig gebruik de
levensduur van de accu vermindert als gevolg van overmatig vergassen.
De hogere laadspanning tijdens de reconditioneringsfase kan accudegradatie als gevolg van
sulfatatie gedeeltelijk herstellen/terugdraaien. Sulfatatie wordt meestal veroorzaakt door het
onvoldoende opladen of als de accu zich gedurende langere tijd in een diep ontladen toestand
bevindt (indien tijdig uitgevoerd).
De reconditioneringsfase kan af en toe ook worden toegepast op natte accu's om ervoor te
zorgen dat de individuele celspanning van de verschillende cellen gelijk is en om
zuurstratificatie te voorkomen.
Tijdens de reconditioneringsfase wordt de laadstroom beperkt tot 8 % van de nominale
laadstroom, (bijvoorbeeld - 1,2 A voor een 15A-acculader) en wordt de fase beëindigd zodra de
accuspanning toeneemt tot de geconfigureerde reconditioneringsspanning of na een maximale
duur van 1 uur (of zoals geconfigureerd).
4. Druppelladen
De accuspanning wordt gehandhaafd op de geconfigureerde druppellaadpanning om ontlading
te voorkomen.
Zodra de druppellaadfase is gestart, is de accu volledig opgeladen en klaar voor gebruik.
8
De duur van de druppellaadfase is ook adaptief en varieert van 4 tot 8 uur, afhankelijk van de
duur van de absorptielaadfase. Daarna zal de acculader detecteren dat de accu zich in
opslagfase bevindt.
5. Opslag
De accuspanning wordt gehandhaafd op de geconfigureerde opslagspanningswaarde, die
enigszins wordt verminderd in vergelijking met de druppellaadspanning om gasvorming te
minimaliseren en de levensduur van de accu te verlengen terwijl de accu ongebruikt blijft en
continu wordt opgeladen.
6. Vernieuwing
Om de accu te vernieuwen en langzame zelfontlading te voorkomen tijdens de opslag
gedurende een langere periode, zal er om de 7 dagen automatisch een absorptielading van 1
uur plaatsvinden (of zoals geconfigureerd).
3.2 Temperatuurcompensatie
Acculaders van de Victron Blue Smart Charger-serie compenseren de geconfigureerde
laadspanning automatisch op basis van de omgevingstemperatuur (tenzij uitgeschakeld of in Li-
ion modus).
De optimale laadspanning van een loodzuuraccu varieert omgekeerd evenredig met de
accutemperatuur; de automatische temperatuurgebaseerde laadspanningscompensatie vermijdt
de noodzaak van speciale laadspanningsinstellingen in warme of koude omgevingen.
Tijdens het opladen zal de acculader zijn interne temperatuur meten en die temperatuur
gebruiken als referentie voor temperatuurcompensatie. Echter, de initiële temperatuurmeting is
beperkt tot 25 °C omdat het onbekend is of de acculader nog warm is van eerder gebruik.
Aangezien de acculader tijdens bedrijf enige warmte genereert, wordt de interne
temperatuurmeting alleen dynamisch gebruikt wanneer de interne temperatuurmeting als
betrouwbaar wordt beschouwd; wanneer de laadstroom is gedaald tot een
laag/verwaarloosbaar niveau en voldoende tijd is verstreken om de temperatuur van de
acculader te stabiliseren.
De geconfigureerde laadspanning is gerelateerd aan een nominale temperatuur van 25 °C en
lineaire temperatuurcompensatie vindt plaats tussen de grenswaarden van 6 °C en 50 °C op
basis van de standaardtemperatuurcompensatiecoëfficiënt van 16,2 mV/°C (vermenigvuldig
voor 24V-acculaders de coëfficiënt met 2) of zoals geconfigureerd.
De temperatuurcompensatiecoëfficiënt is ingesteld op mV/°C en geldt voor de gehele
accu/accubank (niet voor individuele accucellen).
9
EN NL FR DE ES IT PT
3.3 Een nieuwe laadcyclus starten
Een nieuwe oplaadcyclus begint wanneer:
i. De bulkfase is voltooid en de stroomuitgang toeneemt tot de maximale laadstroom
gedurende vier seconden (als gevolg van een gelijktijdig aangesloten belasting)
ii. Als re-bulkstroom is geconfigureerd; de stroomuitgang overschrijdt de re-bulkstroom in
druppellaad of opslagfase gedurende vier seconden (als gevolg van een gelijktijdig
aangesloten belasting)
iii. De MODUS-knop wordt ingedrukt of er is een nieuwe oplaadmodus geselecteerd
iv. VictronConnect wordt gebruikt om een nieuwe laadmodus te selecteren of de functie te
veranderen van 'Stroomvoorziening' naar 'Laad'-modus
v. De AC-voeding is losgekoppeld en opnieuw aangesloten
3.4 Laadtijd inschatten
Een loodzuuraccu heeft ongeveer 80 % laadstatus (SOC) wanneer de bulklaadfase is voltooid.
De duur van de bulkfaseT
bulk
kan worden berekend als T
bulk
= Ah/I, waarbij Ide laadstroom is
(exclusief eventuele belastingen) en Ah de uitgeputte accucapaciteit van minder dan 80 % SOC
is.
Een absorptieperiode
T-abs
van maximaal 8 uur kan nodig zijn om een diep ontladen accu
volledig op te laden.
Bijvoorbeeld, de laadtijd van een volledig ontladen 100Ah-accu wanneer opgeladen met een
10A-acculader tot ongeveer 80 % SOC is T
bulk
= 100/10 = 10 uur.
Met inbegrip van een absorptieduur van T
abs
= 8 uur
,
zou de totale geschatte laadtijd T
totaal
=
T
bulk
+ T
abs
= 10 + 8 = 18 uur zijn.
Een Li-ion-accu wordt aan het einde van de bulkfase tot meer dan 95 % opgeladen en bereikt
100 % geladen na ongeveer 30 minuten absorptieladen.
10
4. Instellingen
4.1 De MODUS-knop gebruiken
Er zijn 3 eenvoudig te selecteren geïntegreerde laadmodi die geschikt zijn voor de meeste
gangbare accutypen, evenals een optionele reconditioneringsfase die kan worden inbegrepen
(behalve voor Li-ion-modus).
Eventuele instellingen worden opgeslagen en gaan niet verloren wanneer de acculader wordt
losgekoppeld van het lichtnet of de accu.
a) Laadspanning
Door simpelweg de juiste laadmodus te selecteren voor het accutype dat wordt opgeladen (zie
de aanbevelingen van de fabrikant van de accu), worden de spanningsinstellingen voor elke
laadfase gewijzigd volgens onderstaande tabel:
Modus Absorptie Druppelladen Opslag
Recondition
ering
Normaal
14,4 V
13,8 V
13,2 V
16,2 V
Hoog:
14,7 V
13,8 V
13,2 V
16,5 V
Li-ion:
14,2 V
13,5 V
13,5 V
N.v.t.
Opmerking: Voor 24V-acculaders dient u alle spanningen met 2 te vermenigvuldigen.
De laadspanning wordt ook automatisch gecompenseerd afhankelijk van de
omgevingstemperatuur (met uitzondering van de Li-ionmodus) - zie punt 3.2
'Temperatuurcompensatie' voor meer informatie.
De gewenste laadmodus kan worden geselecteerd door kort op de MODE-knop te drukken om
door de laadmodi navigeren — de LED naast de actieve laadmodus (NORMAL /HIGH /LI-ION)
licht dan op.
b) Reconditioneringsmodus
Indien ingeschakeld wordt de reconditioningsfase opgenomen in de laadcyclus; alleen
gebruiken als correctieve/onderhoudsactie - zie rubriek 3.1/3 'Reconditionering' voor meer
informatie.
Als de reconditioneringsmodus is ingeschakeld, zal de RECONDITIONERINGS-LED oplichten
en knipperen tijdens de reconditioneringsfase.
c) Nachtmodus
Wanneer ingeschakeld zal de laadstroom tijdelijk beperkt zijn tot de helft van de nominale
laadstroom en wordt de koelventilator uitgeschakeld voor volledig stille werking gedurende de
volgende 8 uur ('s nachts).
Zodra de 8 uur zijn verstreken, keert de acculader terug naar de normale werking, waarbij
volledige beschikbare laadstroom en de werking van de koelventilator opnieuw worden
ingeschakeld.
Om de nachtmodus in te schakelen, houdt u de MODUS-knop 3 seconden ingedrukt; de
NACHT-LED gaat branden zodra deze is geactiveerd.
Om de nachtmodus te beëindigen voordat de periode van 8 uur is verstreken houdt u de
MODUS-knop nogmaals 3 seconden ingedrukt. De nachtmodus wordt ook beëindigd als de
acculader wordt losgekoppeld van het lichtnet.
d) Laag-stroommodus
Indien ingeschakeld, zal de laadstroom continu beperkt zijn tot een aanzienlijk lager niveau
(varieert per model - zie specificaties) in vergelijking met de nominale laadstroom en wordt de
koelventilator uitgeschakeld voor een volledig stille werking.
De lage-stroommodus wordt aanbevolen bij het opladen van accu's met een lage capaciteit en
een krachtige acculader. Sommige loodzuuraccu kunnen bijvoorbeeld oververhit raken als ze
11
EN NL FR DE ES IT PT
worden opgeladen met een stroom die groter is dan 0,3 C (meer dan 30 % van de
accucapaciteit in Ah).
Om de lage-stroommodus in te schakelen, houdt u de MODUS-knop 6 seconden ingedrukt; de
NACHT-LED knippert zodra deze is geactiveerd.
Om de lage-stroommodus uit te schakelen, houdt u eveneens de MODUS-knop gedurende 6
seconden ingedrukt.
4.2 VictronConnect gebruiken
Met de acculaders van de Blue Smart Charger-serie kunnen een geïntegreerde laadmodus en
andere algemene instellingen ook worden geselecteerd via een Bluetooth-apparaat (zoals een
mobiele telefoon of tablet); met behulp van de VictronConnect-app.
Raadpleeg voor meer informatie over de VictonConnect-app de online gebruikershandleiding:
https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:start
Om de acculader in te stellen met behulp van VictronConnect:
i. Download en installeer de VictronConnect-app.
De VictronConnect-app kan worden gedownload van de volgende locaties:
Android — Google Play Store
iOS/Mac — Apple App Store
ii. Schakel Bluetooth in op de mobiele telefoon of tablet (als deze nog niet is ingeschakeld).
iii. Open de VictronConnect-app en zoek naar de Blue Smart Charger op de pagina LOKAAL, als
deze niet automatisch verschijnt, voer vervolgens een scan uit voor apparaten binnen bereik
door op de 'scan' -knop (ronde oranje knop met ronde pijl) in de rechterbenedenhoek te klikken.
iv. Selecteer de Blue Smart Charger in de lijst met lokale apparaten.
v. Tijdens de eerste verbinding verschijnt een 'Bluetooth-koppelingsverzoek' met het verzoek om
de Bluetooth-pincode; voer de standaard pincode 000000 in.
12
vi. Open het instellingenmenu door op het pictogram 'instelling' (tandwiel) in de rechterbovenhoek
te klikken.
vii. Selecteer de gewenste 'laadvoorinstelling', de 'maximale laadstroom' (standaard of laag) en
schakel indien gewenst de 'nachtmodus' direct in via de instellingenlijst.
viii. De indicatielampjes op de Blue Smart Charger lichten op om de actieve laadmodus en de
geïmplementeerde instellingen te bevestigen.
4.3 Bluetooth
a) De pincode wijzigen
Om een niet-geautoriseerde Bluetooth-verbinding te voorkomen, is het ten zeerste aan te raden
om de standaard pincode te wijzigen.
De Bluetooth-pincode wijzigen:
13
EN NL FR DE ES IT PT
i. Voltooi eerst de Bluetooth-koppeling en -verbinding met behulp van de standaard PIN-code
(000000)
ii. Open de 'apparaatopties' door op het pictogram 'instellingen' (tandwiel) in de rechterbovenhoek
te klikken en vervolgens het pictogram 'apparaatopties' (de drie verticale stippen).
iii. Open de pagina 'Productinformatie' door 'Productinformatie' te selecteren.
iv. Selecteer naast 'Pincode', ''VERVANGEN' om het venster 'pincode wijzigen' te openen.
v. Voer de huidige en nieuwe pincode (twee keer) in en selecteer OK. Vermijd het gebruik van een
voor de hand liggende pincode die iemand anders gemakkelijk kan raden, zoals 111111 of
123456.
14
b) De pincode opnieuw instellen
Als u de pincode bent vergeten of verloren, kan deze eenvoudig worden teruggezet naar de
standaardinstelling 000000 met behulp van de VictronConnect-app of de MODUS-knop op de
acculader.
VictronConnect gebruiken
Om de Bluetooth-pincode opnieuw in te stellen:
i. Zoek de Blue Smart Charger op de pagina LOKAAL en selecteer het pictogram
'apparaatopties' (drie verticale stippen) aan de rechterkant van de beschrijving.
ii. Selecteer 'pincode opnieuw instellen' in de pop-up.
iii. Voer de PUK-code in en selecteer 'OK'. De pukcode bevindt zich op een etiket aan de
achterkant van de Blue Smart Charger is geplakt.
De MODUS-knop gebruiken
Om de Bluetooth-pincode opnieuw in te stellen:
i. Houd de MODUS-knop (op de Blue Smart Charger) gedurende 10 seconden ingedrukt.
ii. Nadat de 10 seconden zijn verstreken, knipperen alle blauwe LED's twee keer om aan te geven
dat de pincode is gereset.
Tijdens deze procedure:
i. De pincode wordt gereset naar de standaardpincode (000000)
ii. Alle actieve Bluetooth-verbindingen worden verbroken
iii. Alle Bluetooth-koppelingsgegevens worden gewist.
Vervolgens, voordat u probeert opnieuw verbinding te maken, is het ook nodig om de Bluetooth-
verbindingsinformatie van de Bluetooth-koppeling van de Blue Smart Charger te verwijderen/te
wissen van alle apparaten (mobiele telefoons of tablets) die eerder waren gekoppeld.
15
EN NL FR DE ES IT PT
c) Bluetooth uitschakelen
Het is mogelijk om de Bluetooth-communicatie, indien gewenst, volledig uit te schakelen.
Doorgaans is het niet nodig om Bluetooth uit te schakelen, omdat ongeautoriseerde toegang is
beveiligd met een pincode, maar bepaalde situaties kunnen dit vereisen voor een nog hoger
beveiligingsniveau.
Bluetooth uitschakelen:
i. Voltooi de eerste Bluetooth-koppeling en -verbinding met behulp van de standaardpincode
(000000) of de huidige pincode.
ii. Open de 'apparaatopties' door op het pictogram 'instellingen' (tandwiel) in de rechterbovenhoek
te klikken en vervolgens het pictogram 'apparaatopties' (de drie verticale stippen).
iii. Open de pagina 'Productinformatie' door 'Productinformatie' te selecteren.
iv. Naast 'Bluetooth ingeschakeld' selecteert u de optie 'UITSCHAKELEN' om het venster
'Bluetooth' te openen.
v. Selecteer 'OK' ter bevestiging.
16
d) Bluetooth opnieuw inschakelen
Het is mogelijk om Bluetooth opnieuw in te schakelen met behulp van de knop MODUS.
Bluetooth opnieuw inschakelen:
i. Houd de MODUS-knop (op de Blue Smart Charger) gedurende 10 seconden ingedrukt.
ii. Na 10 seconden zullen alle blauwe LED's twee keer knipperen om aan te geven dat Bluetooth
opnieuw is ingeschakeld en alle Bluetooth-instellingen worden gereset.
Tijdens deze procedure:
i. Bluetooth wordt opnieuw ingeschakeld
ii. De pincode wordt gereset naar de standaardpincode (000000)
iii. Alle actieve Bluetooth-verbindingen worden verbroken
iv. Alle Bluetooth-koppelingsgegevens worden gewist.
Vervolgens, voordat u probeert opnieuw verbinding te maken, is het ook nodig om de Bluetooth-
verbindingsinformatie van de Bluetooth-koppeling van de Blue Smart Charger te verwijderen/te
wissen van alle apparaten (mobiele telefoons of tablets) die eerder waren gekoppeld.
4.4 Systeemreset
Het is mogelijk om een volledige systeemreset uit te voeren om alle acculader-
/accugerelateerde instellingen terug te zetten naar hun standaardwaarde; met behulp van de
VictronConnect-app.
Houd er rekening mee dat er geen Bluetooth-instellingen worden gereset , zoals de pincode of
koppelingsgegevens.
Om een systeemreset uit te voeren:
i. Open de 'apparaatopties' door op het pictogram 'instellingen' (tandwiel) in de rechterbovenhoek
te klikken en vervolgens het pictogram 'apparaatopties' (de drie verticale stippen).
ii. Open de pagina 'apparaat herstellen' door 'Terugzetten naar fabrieksinstellingen' te selecteren.
iii. Selecteer 'JA' om alle instellingen terug te zetten naar fabrieksinstellingen.
17
EN NL FR DE ES IT PT
5. Monitoring (met behulp van VictronConnect)
De gebruiks- en oplaadstatistieken van de acculader kunnen via de VictronConnect-app
rechtstreeks of na het opladen met een Bluetooth-apparaat (zoals een mobiele telefoon of
tablet) nauwlettend worden gemonitord.
Er zijn 3 verschillende overzichtsschermen beschikbaar (STATUS, GRAFIEK en
GESCHIEDENIS), die elk verschillende monitoring- of historische gegevens weergeven over de
laatste 40 laadcycli.
Het gewenste scherm kan worden geselecteerd door de naam van het venster te selecteren of
door te vegen en tussen de schermen te navigeren.
5.1 Statusscherm
Het STATUS-scherm is het hoofdoverzicht; het toont de accupanning, de laadstroom en de
actieve laadfase.
Deze gegevens worden continu en in realtime bijgewerkt naarmate de laadcyclus vordert.
5.2 Grafiekscherm
Het GRAFIEK-scherm biedt een gemakkelijk te begrijpen grafische weergave van elke laadfase
met betrekking tot accuspanning en laadstroom.
De actieve laadfase wordt ook gemarkeerd en hieronder vermeld, samen met een korte uitleg.
18
5.3 Geschiedenisscherm
Het GESCHIEDENIS-scherm is een zeer bruikbare referentie omdat het historische
gebruiksgegevens over de levensduur van de acculader bevat en gedetailleerde statistieken
over de laatste 40 laadcycli (zelfs laadcycli die slechts gedeeltelijk zijn voltooid).
a) Statistieken van de onafhankelijke laadcycli
i. Cyclusoverzicht: Uitbreidbare staafdiagram met de tijd die in elke laadfase is doorgebracht en
de geleverde laadcapaciteit (in Ah) tijdens elke oplaadfase
ii. Status: Bevestigt of de laadcyclus met succes is voltooid of als deze om een of andere reden
vervroegd onderbroken is, inclusief de reden/oorzaak
iii. Verstreken: De verstreken/totale laadcyclustijd
iv. Lading: Totale capaciteit die tijdens de laadfasen wordt geleverd (Bulk en Absorptie)
v. Behoud: Totale capaciteit geleverd tijdens de ladingsbehoudsfasen (Druppelladen, Opslag en
Vernieuwen)
vi. Type: De gebruikte laadcyclusmodus; ofwel een 'Ingebouwde voorinstelling' of een aangepaste
'door een gebruiker gedefineerde' configuratie
vii. V-start: Accuspanning op het moment dat het opladen start
viii. V-eind: Accuspanning op het moment dat het opladen is voltooid (einde van de absorptiefase)
ix. Fout: Geeft aan of er tijdens de laadcyclus fouten zijn opgetreden, inclusief het foutnummer en
de beschrijving
Door de volledige schermweergave te selecteren, worden de gegevens weergegeven in de
liggende weergave, zodat er aanzienlijk meer dagen tegelijkertijd zichtbaar zijn.
19
EN NL FR DE ES IT PT
b) Levensduur van de acculader
i. Bedrijfsduur: De totale bedrijfsduur gedurende de levensduur van de acculader
ii. Geladen Ah: De totale laadcapaciteit die gedurende de levensduur van de acculader wordt
geleverd
iii. Opgestarte cycli: De totale laadcycli gestart tijdens de levensduur van de acculader
iv. Voltooide cycli: De totale laadcycli die tijdens de levensduur van de acculader zijn voltooid
v. % voltooide cycli: Het percentage laadcycli dat tijdens de levensduur van de acculader is
voltooid
vi. Aantal inschakelingen: Het aantal keren dat de acculader gedurende zijn levensduur wordt
ingeschakeld
vii. Aantal diepe ontladingen: Het aantal keren dat de acculader een diep ontladen accu heeft
opgeladen gedurende de levensduur van de acculader
20
6. Geavanceerde configuratie (met behulp van VictronConnect)
In specifieke gevallen waarin de geïntegreerde laadmodi niet geschikt/ideaal zijn voor het
accutype dat wordt opgeladen of de fabrikant van de accu specifieke laadparameters
aanbeveelt en verfijnde afstemming gewenst is, is geavanceerde configuratie mogelijk met een
Bluetooth-apparaat (zoals een mobiele telefoon of tablet) met behulp van de VictronConnect-
app.
Voor de meeste gangbare accutypen is geavanceerde configuratie niet vereist of aanbevolen;
de geïntegreerde laadmodi en adaptieve laadlogica zijn doorgaans geschikt en presteren zeer
goed.
6.1 Stroomvoorzieningsfunctie
Acculaders van de Victron Blue Smart Charger-serie zijn ook geschikt voor gebruik als DC-
voeding, om apparatuur te voeden zonder een aangesloten accu (of terwijl er ook een accu is
aangesloten).
Hoewel het nog steeds mogelijk is om de acculader als voeding te gebruiken zonder
instellingen te wijzigen, bestaat er een speciale 'Stroomvoorzieningsmodus' voor dit
doel/gebruik.
Als de acculader als voeding wordt gebruikt, is het raadzaam om de 'Stroomvoorzieningsmodus'
te activeren, omdat deze de interne laadlogica uitschakelt en een constante DC-
voedingsspanning levert.
Om de stroomvoorzieningsmodus te activeren, opent u het instellingenmenu en selecteert u in
het vervolgkeuzemenu 'Functiemodus'; na activering lichten de BULK-, ABSORPTIE-,
DRUPPELLAAD- en OPSLAG-LED's op.
Het is ook mogelijk om de lage-stroommodus of de nachtmodus in te schakelen in de
stroomvoorzieningsmodus en om de gewenste uitgangsspanning op te geven.
Als u de acculader weer normaal wilt gebruiken als acculader, gaat u naar het instellingenmenu
en selecteert u in het vervolgkeuzemenu 'Functie' opnieuw de 'Laadmodus'.
21
EN NL FR DE ES IT PT
6.2 Geavanceerde instellingen
Het menu met geavanceerde instellingen maakt het mogelijk om de specifieke configuratie van
laadparameters en door de gebruiker gedefinieerde instellingen op te slaan en gemakkelijk op
te laden.
Om toegang te krijgen tot het menu 'geavanceerde instellingen', opent u het menu 'algemene
instellingen' en schakelt u de schakelaar 'Geavanceerde instellingen' in en selecteert u
'Geavanceerde accu-instellingen'.
De instellingen in het geavanceerde menu (met expertmodus uitgeschakeld) omvatten:
a) Voorinstelling van de accu
In de vervolgkeuzelijst 'Voorinstelling accu' kunt u kiezen uit de volgende opties:
i. Ingebouwde voorinstelling
Selectie van een standaard geïntegreerde voorinstelling (hetzelfde als het algemene
instellingenmenu)
ii. Gebruikergedefinieerd
Het opnieuw selecteren van de laatste 'gebruikergedefineerde' oplaadinstellingen
iii. Selecteer voorinstelling
Keuze uit een uitgebreid assortiment geïntegreerde voorinstellingen voor het opladen van de
accu, inclusief nieuwe door de gebruiker gedefinieerde laadvoorinstellingen
iv. Voorinstelling aanmaken
Een nieuwe laadvoorinstelling die moet worden aangemaakt en opgeslagen vanuit door de
gebruiker gedefinieerde instellingen
v. Voorinstellingen bewerken
Een bestaande voorinstelling die moet worden bewerkt en opgeslagen
22
b) Maximale laadstroom
Met de maximale laadstroominstelling kunt u kiezen tussen de standaard (volledige stroom) of
een aanzienlijk verminderde laadstroomlimiet (varierend per model - raadpleeg specificaties),
hetzelfde als via het algemene instellingenmenu.
c) Laadspanning
i. Absorptie, druppelladen, opslag en reconditioneringsspanning
Door de instellingen voor absorptie, druppellaad, opslag en reconditionering kan het
spanningsinstelpunt voor elke laadfase onafhankelijk worden geconfigureerd en kunnen
sommige laadfasen (reconditionering en druppelladen) worden uitgeschakeld of ingeschakeld.
d) Spanningscompensatie
i. Temperatuurcompensatie
De temperatuurcompensatie-instelling maakt het mogelijk de
temperatuurcompensatiecoëfficiënt van de laadspanning te configureren of de
temperatuurcompensatie volledig uit te schakelen (bijvoorbeeld voor Li-ion-accu's).
De temperatuurcompensatiecoëfficiënt is ingesteld op mV/°C en geldt voor de gehele
accu/accubank (niet voor individuele accucellen).
6.3 Instellingen van de expertmodus
De expertmodus breidt het menu uit met geavanceerde instellingen met meer gespecialiseerde
configuratie-instellingen.
23
EN NL FR DE ES IT PT
Om toegang te krijgen tot de expertmodus en het menu 'geavanceerde instellingen' uit te
breiden, gaat u naar het menu 'geavanceerde instellingen' en schakelt u de schakelaar
'Expertmodus' in.
De aanvullende instellingen in het geavanceerde menu met de expertmodus zijn onder andere:
a) Laadspanning
i. BatterySafe
Met de instelling BatterySafe kan de spanningsregeling BatterySafe worden in- of
uitgeschakeld. Wanneer BatterySafe is ingeschakeld, wordt de hoogte van de accuspanning
tijdens de bulkfase automatisch beperkt tot een veilig niveau.
In gevallen waarin de accuspanning anders sneller zou toenemen, wordt de laadstroom
daardoor verminderd om overmatige gasvorming te voorkomen.
b) Bulk
i. Bulktijdslimiet
De instelling van de bulktijdslimiet beperkt de maximale tijd die de acculader in bulkfase kan
doorbrengen als beschermingsmaatregel, aangezien de absorptiespanning tegen die tijd had
moeten zijn bereikt. Als aan de bulktijdslimiet is voldaan, zal de acculader direct overgaan in de
druppellaadfase.
ii. Re-bulkstroom
De Re-bulkstroominstelling is de laadstroomlimiet die een nieuwe laadcyclus zal activeren als
deze wordt overschreden tijdens de druppellaad- of opslagfase, waardoor de acculader weer in
het bulklaadstadium terechtkomt.
Merk op dat zelfs wanneer de re-bulkinstelling is uitgeschakeld, zal re-bulk plaatsvinden als de
laadstroom gedurende 4 seconden wordt behouden op de maximale laadstroom.
c) Absorptie
i. Adaptieve absorptietijd
Met de adaptieve absorptietijd kunt u kiezen tussen adaptieve absorptietijd (indien
ingeschakeld) of een vaste absorptietijd (indien uitgeschakeld).
ii. Absorptietijd
Dankzij de adaptieve absorptietijd kan de maximale adaptieve absorptietijd of de vaste
absorptietijd worden geconfigureerd (afhankelijk van of de adaptieve absorptietijd is
ingeschakeld of uitgeschakeld).
iii. Herhaalde absorptie
De instelling voor herhaalde absorptietijd maakt het mogelijk de verstreken tijd tussen elke
automatische vernieuwningslaadcyclus (1 uur in de absorptiefase) te configureren.
d) Reconditionering
i. reconditioneringsstopmodus
Met de reconditioneringsstopmodusinstelling kunt u kiezen tussen de reconditioneringsfase die
wordt beëindigd wanneer de accuspanning het instelpunt van de reconditioneringsfase bereikt
of een vaste tijdsperiode.
ii. Duur van herconditionering
Met de instelling van de reconditioneringstijd kan de maximale reconditioneringstijd of de vaste
reconditioneringstijd worden geconfigureerd (afhankelijk van de geselecteerde
reconditioneringsstopmodus). Ingeschakeld
24
7. TECHNISCHE SPECIFICATIES
Blue Smart IP22 Charger 12 V 15/20/30 A 24 V 8/12/16 A
Ingangsspanning 230 VAC
Efficiëntie 93 % 94 %
Stroomverbruik in stand-by 0,5 W
Minimale accuspanning Start opladen vanaf 0 V (lege accu)
Laadspanning 'absorptie'
Hoog: 14,7 V
Normaal: 28,8 V
Hoog: 29,4 V
Li-ion: 28,4 V
Laadspanning 'druppelladen'
Hoog: 13,8 V
Normaal: 27,6 V
Hoog: 27,6 V
Li-ion: 27,0 V
Laadspanning 'opslag'
Hoog: 13,2 V
Normaal: 26,4 V
Hoog: 26,4 V
Li-ion: 27,0 V
Uitgangsstroom, normale modus 15/20/30 A 8/12/16 A
Uitgangsstroom, lage stroom of nachtmodus 7,5/10/15 A 4/6/8 A
Min. accucapaciteit, normale modus 30 /40/60 Ah 16/24/32 Ah
Min. acucapaciteit, lage stroom- of
nachtmodus
15/20/30 Ah 8/12/16 Ah
Temperatuurcompensatie (loodzuuraccu's) 16 mV/°C 32 mV/°C
Laadalgoritme 6-traps adaptief
Kan als stroomvoorziening worden gebruikt Ja
Terugstroomverbruik 0,4 Ah/maand (0,6 mA)
Bescherming
Omgekeerde polariteit (zekering), Uitgangskortsluiting,
Overtemperatuur
Koeling
laag toerental (stille) ventilator (12/15 en 24/08 hebben geen
ventilator)
Bedrijfstemperatuur -20 tot +50 °C (volledige nominale output tot 40 °C)
Vochtigheid (zonder condensatie) Max 95 %
Bluetooth (alleen Smart versie) Frequentie: 2402-2480 MHz/ Vermogen: -4dBm
BEHUIZING
Materiaal & Kleur Aluminium (blauw RAL 5012)
Accu-aansluiting Schroefklemmen 13 mm²/AWG6
230 V AC-connection
Kabel van 1,5 meter met
CEE 7/7, BS 1363-stekker (VK) of AS/NZS 3112-stekker
Beschermingscategorie IP22 (gebruik binnenshuis)
Gewicht 1,3 kg
Afmetingen (h x b x d) 235 x 108 x 65mm
NORMEN
Veiligheid EN 60335-1, EN 60335-2-29
Emissie EN 55014-1, EN 61000-6-3, EN 61000-3-2
Immuniteit EN 55014-2, EN 61000-6-1, EN 61000-6-2, EN 61000-3-3
Automotief E4-10R
25
EN NL FR DE ES IT PT
Vijf jaar beperkte garantie
Deze beperkte garantie dekt materiaal- en fabricagefouten in dit product gedurende vijf jaar
vanaf de datum van de oorspronkelijke aankoop van dit product.
De klant moet het product samen met de aankoopbon terugsturen naar het aankooppunt.
Deze beperkte garantie dekt geen schade, verslechtering of storing als gevolg van
aanpassingen, wijzigingen, onjuist of onredelijk gebruik of misbruik, verwaarlozing, blootstelling
aan overtollig vocht, brand, onjuiste verpakking, blikseminslag, stroompieken of andere
natuurverschijnselen.
Deze beperkte garantie dekt geen schade, verslechtering of storingen als gevolg van reparaties
die door iemand zijn uitgevoerd, die niet door Victron Energy is geautoriseerd om dergelijke
reparaties uit te voeren.
Victron Energy is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgschade die voortvloeit uit het gebruik
van dit product.
De maximale aansprakelijkheid van Victron Energy onder deze beperkte garantie zal nooit
hoger zijn dan de werkelijke aankoopprijs van het product.

Documenttranscriptie

EN NL VEILIGHEIDSINSTRUCTIES FR DE Zorg altijd voor goede ventilatie tijdens het laden. ES Vermijd het bedekken van de acculader. Probeer nooit niet-oplaadbare of bevroren accu's op te laden. Plaats de acculader nooit boven op de accu tijdens het opladen IT Vermijd vonken dichtbij de accu. Een accu kan explosieve gassen uitstoten tijdens het opladen. PT Accuzuur is bijtend. Spoel de huid onmiddellijk met water als het zuur ermee in contact komt. Dit apparaat is niet bedoeld voor gebruik door jonge kinderen of mensen die de handleiding niet kunnen lezen of begrijpen, tenzij ze onder toezicht staan van een verantwoordelijke die ervoor zorgt dat ze de acculader veilig kunnen gebruiken. Bewaar en gebruik de acculader buiten het bereik van kinderen en zorg ervoor dat kinderen niet bij de acculader kunnen om ermee te spelen. Het aansluiten op het voedingsnet moet in overeenstemming zijn met de nationale voorschriften voor elektrische installaties. Neem in geval van een beschadigde voedingskabel contact op met de fabrikant of uw onderhoudsagent. Een accu-aansluitklem die niet op het chassis is aangesloten, moet eerst worden aangesloten. De andere aansluiting moet op het chassis worden geplaats, op afstand van de accu en brandstofleiding. De acculader moet vervolgens op het voedingsnet worden aangesloten. Koppel de acculader na het opladen los van het voedingsnet. Verwijder vervolgens de aansluiting op het chassis en daarna de accu-aansluiting. De acculader mag alleen in een geaard stopcontact worden gebruikt. 1 INHOUD 1. Gids voor een snelle start 2. Kenmerken 3. 3.1. 3.2. 3.3. 3.4. Bediening Meertraps laadalgoritme Temperatuurcompensatie Een nieuwe laadcyclus starten Laadtijd inschatten 4. 4.1. 4.2. 4.3. 4.4. Instellingen De knop 'Modus' gebruiken VictronConnect gebruiken Bluetooth Systeemreset 5. 5.1. 5.2. 5.3. Monitoring Statusscherm Grafiekscherm Geschiedenisscherm 6. 6.1. 6.2. 6.3. Geavanceerde configuratie Stroomvoorzieningsfunctie Geavanceerde instellingen Instellingen van de expertmodus 7. Specificaties 2 1. Gids voor een snelle start EN NL a) Sluit DC-kabels aan op de acculader en vervolgens op de accu of accu's; zorg ervoor dat er een goede elektrische aansluiting is en houd de aansluitklemmen uit de buurt van omringende objecten die kortsluiting kunnen veroorzaken. FR DE ES IT PT b) Sluit de netvoedingskabel aan op een stopcontact van het lichtnet; de BULK-LED licht op wanneer de Blue Smart Charger wordt ingeschakeld. c) Selecteer de laadmodus die geschikt is voor het accutype; druk kort op de MODUS-knop om door de beschikbare opties te navigeren. De LED naast de op dit moment geselecteerde laadmodus licht op. De acculader slaat de geselecteerde laadmodus automatisch op en zal deze opnieuw gebruiken voor toekomstige laadcycli (zelfs nadat het van de stroomvoorziening is losgekoppeld). Wanneer de reconditioneringsmodus is geselecteerd, zal de RECONDITIONERINGS-LED ook oplichten naast de LED van de geselecteerde laadmodus. Activeer indien nodig de nachtmodus (uitgeschakelde ventilator en verminderde laadstroom gedurende 8 uur); houd de MODUS-knop 3 seconden ingedrukt. Als het geactiveerd is, zal de 3 NACHT-LED oplichten. De nachtmodus eindigt automatisch na 8 uur of houdt de MODUS-knop nogmaals 3 seconden ingedrukt om de nachtmodus eerder te beëindigen. Activeer indien nodig de lage-stroommodus (uitgeschakelde ventilator en verminderde laadstroom); houd de MODUS-knop 6 seconden ingedrukt. Als het geactiveerd is, zal de NACHT-LED knipperen. Houd de MODUS-knop nogmaals 6 seconden ingedrukt om de lagestroommodus te beëindigen. d) Wanneer de ABS-LED brandt, bevindt de acculader zich in de absorptiefase (de bulkfase is voltooid); de accu wordt tot ongeveer 80 % opgeladen (of >95% voor Li-ion accu’s) en kan indien nodig weer in gebruik worden genomen. e) Wanneer de DRUPPELLAAD-LED brandt, is de acculader overggegaan op de druppellaadfase (de absorptiefase is voltooid); de accu wordt volledig (100 %) opgeladen en is klaar om in gebruik te worden genomen. f) Wanneer de OPSLAG-LED brandt, is de acculader overgegaan op de opslagmodus (druppellaadfase wordt afgesloten); om de accu volledig opgeladen te houden, kan de accu gedurende langere tijd continu worden opgeladen. g) Haal de AC-kabel op elk gewenst moment uit het stopcontact om het opladen te stoppen. 4 2. Kenmerken EN a) Bluetooth-installatie en -monitoring (met behulp van VictronConnect) U kunt de firmware van de acculader eenvoudig instellen, controleren of bijwerken met behulp van de VictronConnect-app en een Bluetooth-apparaat (zoals een mobiele telefoon of tablet). NL b) Meertraps laadalgoritme Het meertraps laadalgoritme is speciaal ontworpen om elke nieuwe laadcyclus en het ladingsbehoud gedurende langere perioden te optimaliseren. FR c) Adaptieve absorptie De adaptieve absorptie monitort de reactie van de accu tijdens het eerste opladen en bepaalt op intelligente wijze de juiste absorptieduur voor elke afzonderlijke laadcyclus. DE Dit zorgt ervoor dat de accu volledig wordt opgeladen ongeacht de ontladingsgraad of de capaciteit en voorkomt een overmatige gebruiksduur bij verhoogde absorptiespanning (waardoor de veroudering van de accu kan versnellen). ES IT d) Temperatuurcompensatie De laadspanning wordt automatisch gecompenseerd afhankelijk van de omgevingstemperatuur; dit zorgt ervoor dat de accu wordt opgeladen met de optimale laadspanning ongeacht het klimaat en maakt het handmatig instellen overbodig. Temperatuurcompensatie is niet vereist en wordt automatisch uitgeschakeld in de LI-IONlaadmodus. PT e) Hoog rendement Acculaders van de Blue Smart Charger-serie zijn tot ~ 95 % efficiënt, wat resulteert in een lager energieverbruik, minder warmtegeneratie en een koelere werking. f) Duurzaam en veilig i. Ontworpen om jarenlang probleemloos en betrouwbaar te werken onder alle gebruiksomstandigheden ii. Bescherming tegen oververhitting: de uitgangsstroom wordt verlaagd als de temperatuur van de acculader stijgt tot 50 °C iii. Geïntegreerde koelventilator om de temperatuur van de acculader te handhaven tijdens veeleisende omstandigheden en de noodzaak van stroomreductie te voorkomen iv. Bescherming tegen kortsluiting: Als een kortsluiting wordt gedetecteerd, wordt de acculader onmiddellijk uitgeschakeld. v. Bescherming tegen onjuiste aansluiting met omgekeerde polariteit: Als de acculader verkeerd is aangesloten op een accu met omgekeerde polariteit, zal de door de gebruiker vervangbare zekering springen. g) Stille werking De werking van de acculader is volledig stil als de koelventilator is uitgeschakeld; de koelventilator wordt alleen geactiveerd wanneer dat nodig is tijdens veeleisende omstandigheden. Als de NACHT- of LAGE-STROOM-modus is geactiveerd, wordt de maximale uitgangsstroom teruggebracht tot 50 % van de nominale waarde en blijft de koelventilator altijd uitgeschakeld. h) Compatibel met lithium-ion Compatibel met Li-ion (LifePOâ‚„)-accu's. Wanneer de geïntegreerde LI-ION-laadmodus is geselecteerd, worden de instellingen van de laadcyclus aangepast. Als de acculader is aangesloten op een accu waarvan de onderspanningsbeveiliging (UVP) is geactiveerd, zullen acculaders van de Blue Smart Charger-serie de UVP automatisch resetten en beginnen met opladen; veel andere acculaders zullen een accu in deze toestand niet herkennen. Waarschuwing: Laad een Li-ion-accu nooit op bij temperaturen onder de 0 °C. 5 i) Opslagfase Een extra fase om de levensduur van de accu te verlengen terwijl de accu niet gebruikt wordt en continu wordt opgeladen. j) Reconditioneringsfase Een optionele fase die de sulfatatie van de loodzuuraccu gedeeltelijk kan terugbrengen/terugdraaien; meestal veroorzaakt door onvoldoende opladen of als de accu zich in een diep ontladen toestand bevindt. k) Laag-stroommodus Een optionele modus die de maximale laadstroom beperkt tot een aanzienlijk lager niveau; aanbevolen bij het opladen van accu's met een lage capaciteit en een krachtige acculader. l) Herstelfunctie Acculaders van de Blue Smart Charger-serie zullen proberen een diep ontladen accu (zelfs tot 0 V) met een lage stroom op te laden om vervolgens het normale opladen te hervatten zodra de accuspanning voldoende is gestegen - veel andere acculaders zullen een accu in deze toestand niet herkennen. m) Stroomvoorzieningsmodus Een specifieke modus om de acculader te gebruiken als DC-voeding; om apparatuur te voorzien van een constante spanning met of zonder een aangesloten accu. 6 3. Bediening EN 3.1 Meertraps laadalgoritme NL Acculaders van de Victron Blue Smart Charger-serie zijn intelligente meertraps acculaders, speciaal ontworpen om elke laadcyclus en ladingsbehoud gedurende langere perioden te optimaliseren. FR Het meertraps laadalgoritme omvat de afzonderlijke laadfasen die hieronder worden beschreven: DE 1. Bulk De accu wordt opgeladen met maximale laadstroom totdat de spanning toeneemt tot de geconfigureerde absorptiespanningswaarde is bereikt. ES De duur van de bulkfase is afhankelijk van de ontladingsgraad van de accu, alsmede de accucapaciteit en de laadstroom. Zodra de bulkfase is voltooid, wordt de accu tot ongeveer 80 % opgeladen (of >95% voor Li-ion accu’s) en kan deze indien nodig in gebruik worden genomen. IT PT 2. Absorptie De accu wordt opgeladen bij de geconfigureerde absorptiespanning, waarbij de laadstroom langzaam afneemt naarmate de accu volledig wordt opgeladen. De duur van de absorptiefase is adaptief en varieert op intelligente wijze, afhankelijk van de ontladingsgraad van de accu — dit wordt bepaald aan de hand van de duur van de bulklaadfase. De duur van de absorptiefase kan variëren van minimaal 30 minuten tot maximaal 8 uur (of zoals geconfigureerd) voor een diep ontladen accu. 3. Reconditionering De accu wordt opgeladen bij lage stroom totdat de spanning toeneemt tot de geconfigureerde reconditioneringsspanning. Reconditionering is een optionele laadfase voor loodzuuraccu's en wordt niet aanbevolen voor normaal/cyclisch gebruik - gebruik alleen indien nodig, omdat onnodig of overmatig gebruik de levensduur van de accu vermindert als gevolg van overmatig vergassen. De hogere laadspanning tijdens de reconditioneringsfase kan accudegradatie als gevolg van sulfatatie gedeeltelijk herstellen/terugdraaien. Sulfatatie wordt meestal veroorzaakt door het onvoldoende opladen of als de accu zich gedurende langere tijd in een diep ontladen toestand bevindt (indien tijdig uitgevoerd). De reconditioneringsfase kan af en toe ook worden toegepast op natte accu's om ervoor te zorgen dat de individuele celspanning van de verschillende cellen gelijk is en om zuurstratificatie te voorkomen. Tijdens de reconditioneringsfase wordt de laadstroom beperkt tot 8 % van de nominale laadstroom, (bijvoorbeeld - 1,2 A voor een 15A-acculader) en wordt de fase beëindigd zodra de accuspanning toeneemt tot de geconfigureerde reconditioneringsspanning of na een maximale duur van 1 uur (of zoals geconfigureerd). 4. Druppelladen De accuspanning wordt gehandhaafd op de geconfigureerde druppellaadpanning om ontlading te voorkomen. Zodra de druppellaadfase is gestart, is de accu volledig opgeladen en klaar voor gebruik. 7 De duur van de druppellaadfase is ook adaptief en varieert van 4 tot 8 uur, afhankelijk van de duur van de absorptielaadfase. Daarna zal de acculader detecteren dat de accu zich in opslagfase bevindt. 5. Opslag De accuspanning wordt gehandhaafd op de geconfigureerde opslagspanningswaarde, die enigszins wordt verminderd in vergelijking met de druppellaadspanning om gasvorming te minimaliseren en de levensduur van de accu te verlengen terwijl de accu ongebruikt blijft en continu wordt opgeladen. 6. Vernieuwing Om de accu te vernieuwen en langzame zelfontlading te voorkomen tijdens de opslag gedurende een langere periode, zal er om de 7 dagen automatisch een absorptielading van 1 uur plaatsvinden (of zoals geconfigureerd). 3.2 Temperatuurcompensatie Acculaders van de Victron Blue Smart Charger-serie compenseren de geconfigureerde laadspanning automatisch op basis van de omgevingstemperatuur (tenzij uitgeschakeld of in Liion modus). De optimale laadspanning van een loodzuuraccu varieert omgekeerd evenredig met de accutemperatuur; de automatische temperatuurgebaseerde laadspanningscompensatie vermijdt de noodzaak van speciale laadspanningsinstellingen in warme of koude omgevingen. Tijdens het opladen zal de acculader zijn interne temperatuur meten en die temperatuur gebruiken als referentie voor temperatuurcompensatie. Echter, de initiële temperatuurmeting is beperkt tot 25 °C omdat het onbekend is of de acculader nog warm is van eerder gebruik. Aangezien de acculader tijdens bedrijf enige warmte genereert, wordt de interne temperatuurmeting alleen dynamisch gebruikt wanneer de interne temperatuurmeting als betrouwbaar wordt beschouwd; wanneer de laadstroom is gedaald tot een laag/verwaarloosbaar niveau en voldoende tijd is verstreken om de temperatuur van de acculader te stabiliseren. De geconfigureerde laadspanning is gerelateerd aan een nominale temperatuur van 25 °C en lineaire temperatuurcompensatie vindt plaats tussen de grenswaarden van 6 °C en 50 °C op basis van de standaardtemperatuurcompensatiecoëfficiënt van 16,2 mV/°C (vermenigvuldig voor 24V-acculaders de coëfficiënt met 2) of zoals geconfigureerd. De temperatuurcompensatiecoëfficiënt is ingesteld op mV/°C en geldt voor de gehele accu/accubank (niet voor individuele accucellen). 8 3.3 Een nieuwe laadcyclus starten EN De MODUS-knop wordt ingedrukt of er is een nieuwe oplaadmodus geselecteerd iv. VictronConnect wordt gebruikt om een nieuwe laadmodus te selecteren of de functie te veranderen van 'Stroomvoorziening' naar 'Laad'-modus v. De AC-voeding is losgekoppeld en opnieuw aangesloten ES iii. DE Als re-bulkstroom is geconfigureerd; de stroomuitgang overschrijdt de re-bulkstroom in druppellaad of opslagfase gedurende vier seconden (als gevolg van een gelijktijdig aangesloten belasting) FR ii. NL Een nieuwe oplaadcyclus begint wanneer: i. De bulkfase is voltooid en de stroomuitgang toeneemt tot de maximale laadstroom gedurende vier seconden (als gevolg van een gelijktijdig aangesloten belasting) 3.4 Laadtijd inschatten IT Een loodzuuraccu heeft ongeveer 80 % laadstatus (SOC) wanneer de bulklaadfase is voltooid. PT De duur van de bulkfaseTbulkkan worden berekend als Tbulk= Ah/I, waarbij Ide laadstroom is (exclusief eventuele belastingen) en Ah de uitgeputte accucapaciteit van minder dan 80 % SOC is. Een absorptieperiode T-absvan maximaal 8 uur kan nodig zijn om een diep ontladen accu volledig op te laden. Bijvoorbeeld, de laadtijd van een volledig ontladen 100Ah-accu wanneer opgeladen met een 10A-acculader tot ongeveer 80 % SOC is Tbulk= 100/10 = 10 uur. Met inbegrip van een absorptieduur van Tabs= 8 uur,zou de totale geschatte laadtijd Ttotaal= Tbulk+ Tabs= 10 + 8 = 18 uur zijn. Een Li-ion-accu wordt aan het einde van de bulkfase tot meer dan 95 % opgeladen en bereikt 100 % geladen na ongeveer 30 minuten absorptieladen. 9 4. Instellingen 4.1 De MODUS-knop gebruiken Er zijn 3 eenvoudig te selecteren geïntegreerde laadmodi die geschikt zijn voor de meeste gangbare accutypen, evenals een optionele reconditioneringsfase die kan worden inbegrepen (behalve voor Li-ion-modus). Eventuele instellingen worden opgeslagen en gaan niet verloren wanneer de acculader wordt losgekoppeld van het lichtnet of de accu. a) Laadspanning Door simpelweg de juiste laadmodus te selecteren voor het accutype dat wordt opgeladen (zie de aanbevelingen van de fabrikant van de accu), worden de spanningsinstellingen voor elke laadfase gewijzigd volgens onderstaande tabel: Modus Absorptie Druppelladen Opslag Normaal 14,4 V 13,8 V 13,2 V Hoog: 14,7 V 13,8 V 13,2 V Li-ion: 14,2 V 13,5 V 13,5 V Opmerking: Voor 24V-acculaders dient u alle spanningen met 2 te vermenigvuldigen. Recondition ering 16,2 V 16,5 V N.v.t. De laadspanning wordt ook automatisch gecompenseerd afhankelijk van de omgevingstemperatuur (met uitzondering van de Li-ionmodus) - zie punt 3.2 'Temperatuurcompensatie' voor meer informatie. De gewenste laadmodus kan worden geselecteerd door kort op de MODE-knop te drukken om door de laadmodi navigeren — de LED naast de actieve laadmodus (NORMAL /HIGH /LI-ION) licht dan op. b) Reconditioneringsmodus Indien ingeschakeld wordt de reconditioningsfase opgenomen in de laadcyclus; alleen gebruiken als correctieve/onderhoudsactie - zie rubriek 3.1/3 'Reconditionering' voor meer informatie. Als de reconditioneringsmodus is ingeschakeld, zal de RECONDITIONERINGS-LED oplichten en knipperen tijdens de reconditioneringsfase. c) Nachtmodus Wanneer ingeschakeld zal de laadstroom tijdelijk beperkt zijn tot de helft van de nominale laadstroom en wordt de koelventilator uitgeschakeld voor volledig stille werking gedurende de volgende 8 uur ('s nachts). Zodra de 8 uur zijn verstreken, keert de acculader terug naar de normale werking, waarbij volledige beschikbare laadstroom en de werking van de koelventilator opnieuw worden ingeschakeld. Om de nachtmodus in te schakelen, houdt u de MODUS-knop 3 seconden ingedrukt; de NACHT-LED gaat branden zodra deze is geactiveerd. Om de nachtmodus te beëindigen voordat de periode van 8 uur is verstreken houdt u de MODUS-knop nogmaals 3 seconden ingedrukt. De nachtmodus wordt ook beëindigd als de acculader wordt losgekoppeld van het lichtnet. d) Laag-stroommodus Indien ingeschakeld, zal de laadstroom continu beperkt zijn tot een aanzienlijk lager niveau (varieert per model - zie specificaties) in vergelijking met de nominale laadstroom en wordt de koelventilator uitgeschakeld voor een volledig stille werking. De lage-stroommodus wordt aanbevolen bij het opladen van accu's met een lage capaciteit en een krachtige acculader. Sommige loodzuuraccu kunnen bijvoorbeeld oververhit raken als ze 10 EN worden opgeladen met een stroom die groter is dan 0,3 C (meer dan 30 % van de accucapaciteit in Ah). Om de lage-stroommodus in te schakelen, houdt u de MODUS-knop 6 seconden ingedrukt; de NACHT-LED knippert zodra deze is geactiveerd. NL Om de lage-stroommodus uit te schakelen, houdt u eveneens de MODUS-knop gedurende 6 seconden ingedrukt. FR 4.2 VictronConnect gebruiken DE Met de acculaders van de Blue Smart Charger-serie kunnen een geïntegreerde laadmodus en andere algemene instellingen ook worden geselecteerd via een Bluetooth-apparaat (zoals een mobiele telefoon of tablet); met behulp van de VictronConnect-app. Raadpleeg voor meer informatie over de VictonConnect-app de online gebruikershandleiding: https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:start ES i. Schakel Bluetooth in op de mobiele telefoon of tablet (als deze nog niet is ingeschakeld). iii. Open de VictronConnect-app en zoek naar de Blue Smart Charger op de pagina LOKAAL, als deze niet automatisch verschijnt, voer vervolgens een scan uit voor apparaten binnen bereik door op de 'scan' -knop (ronde oranje knop met ronde pijl) in de rechterbenedenhoek te klikken. iv. Selecteer de Blue Smart Charger in de lijst met lokale apparaten. v. Tijdens de eerste verbinding verschijnt een 'Bluetooth-koppelingsverzoek' met het verzoek om de Bluetooth-pincode; voer de standaard pincode 000000 in. PT ii. IT Om de acculader in te stellen met behulp van VictronConnect: Download en installeer de VictronConnect-app. De VictronConnect-app kan worden gedownload van de volgende locaties: Android — Google Play Store iOS/Mac — Apple App Store 11 vi. Open het instellingenmenu door op het pictogram 'instelling' (tandwiel) in de rechterbovenhoek te klikken. vii. Selecteer de gewenste 'laadvoorinstelling', de 'maximale laadstroom' (standaard of laag) en schakel indien gewenst de 'nachtmodus' direct in via de instellingenlijst. viii. De indicatielampjes op de Blue Smart Charger lichten op om de actieve laadmodus en de geïmplementeerde instellingen te bevestigen. 4.3 Bluetooth a) De pincode wijzigen Om een niet-geautoriseerde Bluetooth-verbinding te voorkomen, is het ten zeerste aan te raden om de standaard pincode te wijzigen. De Bluetooth-pincode wijzigen: 12 i. iii. Open de pagina 'Productinformatie' door 'Productinformatie' te selecteren. iv. Selecteer naast 'Pincode', ''VERVANGEN' om het venster 'pincode wijzigen' te openen. v. Voer de huidige en nieuwe pincode (twee keer) in en selecteer OK. Vermijd het gebruik van een voor de hand liggende pincode die iemand anders gemakkelijk kan raden, zoals 111111 of 123456. FR Open de 'apparaatopties' door op het pictogram 'instellingen' (tandwiel) in de rechterbovenhoek te klikken en vervolgens het pictogram 'apparaatopties' (de drie verticale stippen). NL ii. EN Voltooi eerst de Bluetooth-koppeling en -verbinding met behulp van de standaard PIN-code (000000) DE ES IT PT 13 b) De pincode opnieuw instellen Als u de pincode bent vergeten of verloren, kan deze eenvoudig worden teruggezet naar de standaardinstelling 000000 met behulp van de VictronConnect-app of de MODUS-knop op de acculader. i. VictronConnect gebruiken Om de Bluetooth-pincode opnieuw in te stellen: Zoek de Blue Smart Charger op de pagina LOKAAL en selecteer het pictogram 'apparaatopties' (drie verticale stippen) aan de rechterkant van de beschrijving. ii. Selecteer 'pincode opnieuw instellen' in de pop-up. iii. Voer de PUK-code in en selecteer 'OK'. De pukcode bevindt zich op een etiket aan de achterkant van de Blue Smart Charger is geplakt. i. ii. i. ii. iii. De MODUS-knop gebruiken Om de Bluetooth-pincode opnieuw in te stellen: Houd de MODUS-knop (op de Blue Smart Charger) gedurende 10 seconden ingedrukt. Nadat de 10 seconden zijn verstreken, knipperen alle blauwe LED's twee keer om aan te geven dat de pincode is gereset. Tijdens deze procedure: De pincode wordt gereset naar de standaardpincode (000000) Alle actieve Bluetooth-verbindingen worden verbroken Alle Bluetooth-koppelingsgegevens worden gewist. Vervolgens, voordat u probeert opnieuw verbinding te maken, is het ook nodig om de Bluetoothverbindingsinformatie van de Bluetooth-koppeling van de Blue Smart Charger te verwijderen/te wissen van alle apparaten (mobiele telefoons of tablets) die eerder waren gekoppeld. 14 EN c) Bluetooth uitschakelen Het is mogelijk om de Bluetooth-communicatie, indien gewenst, volledig uit te schakelen. Bluetooth uitschakelen: Voltooi de eerste Bluetooth-koppeling en -verbinding met behulp van de standaardpincode (000000) of de huidige pincode. iii. Open de pagina 'Productinformatie' door 'Productinformatie' te selecteren. iv. Naast 'Bluetooth ingeschakeld' selecteert u de optie 'UITSCHAKELEN' om het venster 'Bluetooth' te openen. v. Selecteer 'OK' ter bevestiging. ES Open de 'apparaatopties' door op het pictogram 'instellingen' (tandwiel) in de rechterbovenhoek te klikken en vervolgens het pictogram 'apparaatopties' (de drie verticale stippen). DE ii. FR i. NL Doorgaans is het niet nodig om Bluetooth uit te schakelen, omdat ongeautoriseerde toegang is beveiligd met een pincode, maar bepaalde situaties kunnen dit vereisen voor een nog hoger beveiligingsniveau. IT PT 15 d) Bluetooth opnieuw inschakelen Het is mogelijk om Bluetooth opnieuw in te schakelen met behulp van de knop MODUS. i. ii. i. ii. iii. iv. Bluetooth opnieuw inschakelen: Houd de MODUS-knop (op de Blue Smart Charger) gedurende 10 seconden ingedrukt. Na 10 seconden zullen alle blauwe LED's twee keer knipperen om aan te geven dat Bluetooth opnieuw is ingeschakeld en alle Bluetooth-instellingen worden gereset. Tijdens deze procedure: Bluetooth wordt opnieuw ingeschakeld De pincode wordt gereset naar de standaardpincode (000000) Alle actieve Bluetooth-verbindingen worden verbroken Alle Bluetooth-koppelingsgegevens worden gewist. Vervolgens, voordat u probeert opnieuw verbinding te maken, is het ook nodig om de Bluetoothverbindingsinformatie van de Bluetooth-koppeling van de Blue Smart Charger te verwijderen/te wissen van alle apparaten (mobiele telefoons of tablets) die eerder waren gekoppeld. 4.4 Systeemreset Het is mogelijk om een volledige systeemreset uit te voeren om alle acculader/accugerelateerde instellingen terug te zetten naar hun standaardwaarde; met behulp van de VictronConnect-app. Houd er rekening mee dat er geen Bluetooth-instellingen worden gereset , zoals de pincode of koppelingsgegevens. i. Om een systeemreset uit te voeren: Open de 'apparaatopties' door op het pictogram 'instellingen' (tandwiel) in de rechterbovenhoek te klikken en vervolgens het pictogram 'apparaatopties' (de drie verticale stippen). ii. Open de pagina 'apparaat herstellen' door 'Terugzetten naar fabrieksinstellingen' te selecteren. iii. Selecteer 'JA' om alle instellingen terug te zetten naar fabrieksinstellingen. 16 EN 5. Monitoring (met behulp van VictronConnect) NL De gebruiks- en oplaadstatistieken van de acculader kunnen via de VictronConnect-app rechtstreeks of na het opladen met een Bluetooth-apparaat (zoals een mobiele telefoon of tablet) nauwlettend worden gemonitord. FR Er zijn 3 verschillende overzichtsschermen beschikbaar (STATUS, GRAFIEK en GESCHIEDENIS), die elk verschillende monitoring- of historische gegevens weergeven over de laatste 40 laadcycli. DE Het gewenste scherm kan worden geselecteerd door de naam van het venster te selecteren of door te vegen en tussen de schermen te navigeren. 5.1 Statusscherm ES Het STATUS-scherm is het hoofdoverzicht; het toont de accupanning, de laadstroom en de actieve laadfase. Deze gegevens worden continu en in realtime bijgewerkt naarmate de laadcyclus vordert. IT PT 5.2 Grafiekscherm Het GRAFIEK-scherm biedt een gemakkelijk te begrijpen grafische weergave van elke laadfase met betrekking tot accuspanning en laadstroom. De actieve laadfase wordt ook gemarkeerd en hieronder vermeld, samen met een korte uitleg. 17 5.3 Geschiedenisscherm Het GESCHIEDENIS-scherm is een zeer bruikbare referentie omdat het historische gebruiksgegevens over de levensduur van de acculader bevat en gedetailleerde statistieken over de laatste 40 laadcycli (zelfs laadcycli die slechts gedeeltelijk zijn voltooid). a) Statistieken van de onafhankelijke laadcycli i. Cyclusoverzicht: Uitbreidbare staafdiagram met de tijd die in elke laadfase is doorgebracht en de geleverde laadcapaciteit (in Ah) tijdens elke oplaadfase ii. iii. Status: Bevestigt of de laadcyclus met succes is voltooid of als deze om een of andere reden vervroegd onderbroken is, inclusief de reden/oorzaak Verstreken: De verstreken/totale laadcyclustijd iv. Lading: Totale capaciteit die tijdens de laadfasen wordt geleverd (Bulk en Absorptie) v. Behoud: Totale capaciteit geleverd tijdens de ladingsbehoudsfasen (Druppelladen, Opslag en Vernieuwen) vi. Type: De gebruikte laadcyclusmodus; ofwel een 'Ingebouwde voorinstelling' of een aangepaste 'door een gebruiker gedefineerde' configuratie vii. V-start: Accuspanning op het moment dat het opladen start viii. V-eind: Accuspanning op het moment dat het opladen is voltooid (einde van de absorptiefase) ix. Fout: Geeft aan of er tijdens de laadcyclus fouten zijn opgetreden, inclusief het foutnummer en de beschrijving Door de volledige schermweergave te selecteren, worden de gegevens weergegeven in de liggende weergave, zodat er aanzienlijk meer dagen tegelijkertijd zichtbaar zijn. 18 iv. Voltooide cycli: De totale laadcycli die tijdens de levensduur van de acculader zijn voltooid v. % voltooide cycli: Het percentage laadcycli dat tijdens de levensduur van de acculader is voltooid vi. Aantal inschakelingen: Het aantal keren dat de acculader gedurende zijn levensduur wordt ingeschakeld vii. Aantal diepe ontladingen: Het aantal keren dat de acculader een diep ontladen accu heeft opgeladen gedurende de levensduur van de acculader ES Opgestarte cycli: De totale laadcycli gestart tijdens de levensduur van de acculader DE iii. FR Geladen Ah: De totale laadcapaciteit die gedurende de levensduur van de acculader wordt geleverd NL ii. EN b) Levensduur van de acculader i. Bedrijfsduur: De totale bedrijfsduur gedurende de levensduur van de acculader IT PT 19 6. Geavanceerde configuratie (met behulp van VictronConnect) In specifieke gevallen waarin de geïntegreerde laadmodi niet geschikt/ideaal zijn voor het accutype dat wordt opgeladen of de fabrikant van de accu specifieke laadparameters aanbeveelt en verfijnde afstemming gewenst is, is geavanceerde configuratie mogelijk met een Bluetooth-apparaat (zoals een mobiele telefoon of tablet) met behulp van de VictronConnectapp. Voor de meeste gangbare accutypen is geavanceerde configuratie niet vereist of aanbevolen; de geïntegreerde laadmodi en adaptieve laadlogica zijn doorgaans geschikt en presteren zeer goed. 6.1 Stroomvoorzieningsfunctie Acculaders van de Victron Blue Smart Charger-serie zijn ook geschikt voor gebruik als DCvoeding, om apparatuur te voeden zonder een aangesloten accu (of terwijl er ook een accu is aangesloten). Hoewel het nog steeds mogelijk is om de acculader als voeding te gebruiken zonder instellingen te wijzigen, bestaat er een speciale 'Stroomvoorzieningsmodus' voor dit doel/gebruik. Als de acculader als voeding wordt gebruikt, is het raadzaam om de 'Stroomvoorzieningsmodus' te activeren, omdat deze de interne laadlogica uitschakelt en een constante DCvoedingsspanning levert. Om de stroomvoorzieningsmodus te activeren, opent u het instellingenmenu en selecteert u in het vervolgkeuzemenu 'Functiemodus'; na activering lichten de BULK-, ABSORPTIE-, DRUPPELLAAD- en OPSLAG-LED's op. Het is ook mogelijk om de lage-stroommodus of de nachtmodus in te schakelen in de stroomvoorzieningsmodus en om de gewenste uitgangsspanning op te geven. Als u de acculader weer normaal wilt gebruiken als acculader, gaat u naar het instellingenmenu en selecteert u in het vervolgkeuzemenu 'Functie' opnieuw de 'Laadmodus'. 20 6.2 Geavanceerde instellingen EN Het menu met geavanceerde instellingen maakt het mogelijk om de specifieke configuratie van laadparameters en door de gebruiker gedefinieerde instellingen op te slaan en gemakkelijk op te laden. NL FR DE ES IT PT Om toegang te krijgen tot het menu 'geavanceerde instellingen', opent u het menu 'algemene instellingen' en schakelt u de schakelaar 'Geavanceerde instellingen' in en selecteert u 'Geavanceerde accu-instellingen'. De instellingen in het geavanceerde menu (met expertmodus uitgeschakeld) omvatten: a) Voorinstelling van de accu In de vervolgkeuzelijst 'Voorinstelling accu' kunt u kiezen uit de volgende opties: i. Ingebouwde voorinstelling Selectie van een standaard geïntegreerde voorinstelling (hetzelfde als het algemene instellingenmenu) ii. Gebruikergedefinieerd Het opnieuw selecteren van de laatste 'gebruikergedefineerde' oplaadinstellingen iii. Selecteer voorinstelling Keuze uit een uitgebreid assortiment geïntegreerde voorinstellingen voor het opladen van de accu, inclusief nieuwe door de gebruiker gedefinieerde laadvoorinstellingen iv. Voorinstelling aanmaken Een nieuwe laadvoorinstelling die moet worden aangemaakt en opgeslagen vanuit door de gebruiker gedefinieerde instellingen v. Voorinstellingen bewerken Een bestaande voorinstelling die moet worden bewerkt en opgeslagen 21 b) Maximale laadstroom Met de maximale laadstroominstelling kunt u kiezen tussen de standaard (volledige stroom) of een aanzienlijk verminderde laadstroomlimiet (varierend per model - raadpleeg specificaties), hetzelfde als via het algemene instellingenmenu. c) Laadspanning i. Absorptie, druppelladen, opslag en reconditioneringsspanning Door de instellingen voor absorptie, druppellaad, opslag en reconditionering kan het spanningsinstelpunt voor elke laadfase onafhankelijk worden geconfigureerd en kunnen sommige laadfasen (reconditionering en druppelladen) worden uitgeschakeld of ingeschakeld. d) Spanningscompensatie i. Temperatuurcompensatie De temperatuurcompensatie-instelling maakt het mogelijk de temperatuurcompensatiecoëfficiënt van de laadspanning te configureren of de temperatuurcompensatie volledig uit te schakelen (bijvoorbeeld voor Li-ion-accu's). De temperatuurcompensatiecoëfficiënt is ingesteld op mV/°C en geldt voor de gehele accu/accubank (niet voor individuele accucellen). 6.3 Instellingen van de expertmodus De expertmodus breidt het menu uit met geavanceerde instellingen met meer gespecialiseerde configuratie-instellingen. 22 EN Om toegang te krijgen tot de expertmodus en het menu 'geavanceerde instellingen' uit te breiden, gaat u naar het menu 'geavanceerde instellingen' en schakelt u de schakelaar 'Expertmodus' in. NL FR DE ES De aanvullende instellingen in het geavanceerde menu met de expertmodus zijn onder andere: a) Laadspanning i. BatterySafe Met de instelling BatterySafe kan de spanningsregeling BatterySafe worden in- of uitgeschakeld. Wanneer BatterySafe is ingeschakeld, wordt de hoogte van de accuspanning tijdens de bulkfase automatisch beperkt tot een veilig niveau. IT In gevallen waarin de accuspanning anders sneller zou toenemen, wordt de laadstroom daardoor verminderd om overmatige gasvorming te voorkomen. ii. PT b) Bulk i. Bulktijdslimiet De instelling van de bulktijdslimiet beperkt de maximale tijd die de acculader in bulkfase kan doorbrengen als beschermingsmaatregel, aangezien de absorptiespanning tegen die tijd had moeten zijn bereikt. Als aan de bulktijdslimiet is voldaan, zal de acculader direct overgaan in de druppellaadfase. Re-bulkstroom De Re-bulkstroominstelling is de laadstroomlimiet die een nieuwe laadcyclus zal activeren als deze wordt overschreden tijdens de druppellaad- of opslagfase, waardoor de acculader weer in het bulklaadstadium terechtkomt. Merk op dat zelfs wanneer de re-bulkinstelling is uitgeschakeld, zal re-bulk plaatsvinden als de laadstroom gedurende 4 seconden wordt behouden op de maximale laadstroom. c) Absorptie i. Adaptieve absorptietijd Met de adaptieve absorptietijd kunt u kiezen tussen adaptieve absorptietijd (indien ingeschakeld) of een vaste absorptietijd (indien uitgeschakeld). ii. Absorptietijd Dankzij de adaptieve absorptietijd kan de maximale adaptieve absorptietijd of de vaste absorptietijd worden geconfigureerd (afhankelijk van of de adaptieve absorptietijd is ingeschakeld of uitgeschakeld). iii. Herhaalde absorptie De instelling voor herhaalde absorptietijd maakt het mogelijk de verstreken tijd tussen elke automatische vernieuwningslaadcyclus (1 uur in de absorptiefase) te configureren. d) Reconditionering i. reconditioneringsstopmodus Met de reconditioneringsstopmodusinstelling kunt u kiezen tussen de reconditioneringsfase die wordt beëindigd wanneer de accuspanning het instelpunt van de reconditioneringsfase bereikt of een vaste tijdsperiode. ii. Duur van herconditionering Met de instelling van de reconditioneringstijd kan de maximale reconditioneringstijd of de vaste reconditioneringstijd worden geconfigureerd (afhankelijk van de geselecteerde reconditioneringsstopmodus). Ingeschakeld 23 7. TECHNISCHE SPECIFICATIES Blue Smart IP22 Charger 12 V 15/20/30 A Ingangsspanning 230 VAC Efficiëntie 93 % 94 % Stroomverbruik in stand-by Minimale accuspanning Laadspanning 'absorptie' Laadspanning 'druppelladen' Laadspanning 'opslag' Uitgangsstroom, normale modus 24 V 8/12/16 A 0,5 W Start opladen vanaf 0 V (lege accu) Normaal: 14,4 V Normaal: 28,8 V Hoog: 14,7 V Hoog: 29,4 V Li-ion: 14,2 V Li-ion: 28,4 V Normaal: 13,8 V Normaal: 27,6 V Hoog: 13,8 V Hoog: 27,6 V Li-ion: 13,5 V Li-ion: 27,0 V Normaal: 13,2 V Normaal: 26,4 V Hoog: 13,2 V Hoog: 26,4 V Li-ion: 13,5 V Li-ion: 27,0 V 15/20/30 A 8/12/16 A Uitgangsstroom, lage stroom of nachtmodus 7,5/10/15 A 4/6/8 A Min. accucapaciteit, normale modus Min. acucapaciteit, lage stroom- of nachtmodus Temperatuurcompensatie (loodzuuraccu's) 30 /40/60 Ah 16/24/32 Ah 15/20/30 Ah 8/12/16 Ah 16 mV/°C Laadalgoritme Kan als stroomvoorziening worden gebruikt Terugstroomverbruik Bescherming Koeling Bedrijfstemperatuur Ja 0,4 Ah/maand (0,6 mA) Omgekeerde polariteit (zekering), Uitgangskortsluiting, Overtemperatuur laag toerental (stille) ventilator (12/15 en 24/08 hebben geen ventilator) -20 tot +50 °C (volledige nominale output tot 40 °C) Vochtigheid (zonder condensatie) Bluetooth (alleen Smart versie) 32 mV/°C 6-traps adaptief Max 95 % Frequentie: 2402-2480 MHz/ Vermogen: -4dBm BEHUIZING Materiaal & Kleur Aluminium (blauw RAL 5012) Accu-aansluiting Schroefklemmen 13 mm²/AWG6 Kabel van 1,5 meter met CEE 7/7, BS 1363-stekker (VK) of AS/NZS 3112-stekker IP22 (gebruik binnenshuis) 230 V AC-connection Beschermingscategorie Gewicht 1,3 kg Afmetingen (h x b x d) 235 x 108 x 65mm NORMEN Veiligheid Emissie Immuniteit Automotief 24 EN 60335-1, EN 60335-2-29 EN 55014-1, EN 61000-6-3, EN 61000-3-2 EN 55014-2, EN 61000-6-1, EN 61000-6-2, EN 61000-3-3 E4-10R Vijf jaar beperkte garantie EN Deze beperkte garantie dekt materiaal- en fabricagefouten in dit product gedurende vijf jaar vanaf de datum van de oorspronkelijke aankoop van dit product. NL De klant moet het product samen met de aankoopbon terugsturen naar het aankooppunt. FR Deze beperkte garantie dekt geen schade, verslechtering of storing als gevolg van aanpassingen, wijzigingen, onjuist of onredelijk gebruik of misbruik, verwaarlozing, blootstelling aan overtollig vocht, brand, onjuiste verpakking, blikseminslag, stroompieken of andere natuurverschijnselen. DE Deze beperkte garantie dekt geen schade, verslechtering of storingen als gevolg van reparaties die door iemand zijn uitgevoerd, die niet door Victron Energy is geautoriseerd om dergelijke reparaties uit te voeren. ES Victron Energy is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgschade die voortvloeit uit het gebruik van dit product. IT De maximale aansprakelijkheid van Victron Energy onder deze beperkte garantie zal nooit hoger zijn dan de werkelijke aankoopprijs van het product. PT 25
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188

Victron energy Blue Smart IP22 Charger de handleiding

Type
de handleiding