Victron energy Blue Power IP22 Charger de handleiding

Type
de handleiding
1
EN NL FR DE ES SE
Inhoud
1. Korte gebruiksomschrijving ................................................ 3
2. De meest belangrijke eigenschappen en feiten ................. 5
2.1 'Groene' acculader met zeer hoge efficiëntie 5
2.2 Duurzaam, veilig en stil 5
2.3 Temperatuur-gecompenseerd laden 5
2.4 Adaptief accumanagement 5
2.5 Opslagmodus: minder corrosie van de
positieve platen 6
2.6 Reconditioning 6
2.7 Lithium-ion- (LiFePO
) accu's 6
3. Laadalgoritmes ...................................................................... 7
3.1 Intelligent laadalgoritme met optionele
reconditioning voor loodzwavelzuuraccu's 7
3.2 Lithium-ion (LiFePO
) accu’s 8
3.3 Wanneer er een belasting op de accu is
aangesloten 9
3.4 Een nieuwe laadcyclus starten 9
3.5 Berekenen van de laadtijd 10
3.6 Hoge interne weerstand 10
3.7 Gebruik als voeding 10
4. Technische specificaties .................................................... 11
2
Veiligheidsvoorschriften
Zorg altijd voor voldoende ventilatie tijdens het laden.
Dek de lader niet af.
Probeer nooit een niet oplaadbare of bevroren accu te
laden.
Plaats de lader nooit tijdens het laden bovenop de accu.
Voorkom vonken in de buurt van de accu.Tijdens het laden
van een accu kunnen er explosieve gassen worden
afgeven.
Accuzuur is corrosief. Bij aanraking met de huid dient dit
met overvloedig water te worden afgespoeld.
Dit apparaat is niet geschikt voor gebruik door kinderen.
Bewaar de oplader buiten het bereik van kinderen.
Aansluiting op het elektriciteitsnet moet in overeen-
stemming zijn met de nationale regelgeving voor elektrische
installaties. Neem bij een beschadigd elekticiteitsnoer
contact op met de fabrikant of leverancier.
De lader mag alleen in een geaard stopcontact worden
gestoken.
3
EN NL FR DE ES SE
1. Korte gebruiksomschrijving
A. Sluit de acculader aan op de accu of accu's (zie afbeelding 1).
B. Steek de voedingskabel van de acculader in de
wandcontactdoos. De TEST-LED geeft aan dat de voedingskabel
is aangesloten op de wandcontactdoos.
De TEST-LED knippert zolang de accuspanning door de
laadimpuls 12V resp. 24V niet overschrijdt.
C. Druk, indien nodig, op de knop MODE om een ander
laadalgoritme te kiezen (de acculader onthoudt de modus als
deze van de voeding en/of de accu wordt losgekoppeld).
Als herconditionering wordt geselecteerd, brandt de LED
RECONDITION en gaat deze knipperen als de herconditionering
actief is.
De acculader schakelt over op NIGHT (nachtstand) door 3
seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. De TEST-
LED knippert dan elke seconde. De modus NIGHT eindigt
automatisch na 8 uur en kan eerder worden beëindigd door
nogmaals 3 seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden.
De acculader schakelt over op LOW (lage spanning) door 6
seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. De TEST-
LED knippert dan twee keer per seconde. De modus LOW blijft
actief tot de knop MODE nogmaals 6 seconden lang wordt
ingedrukt.
Als LED NIGHT of LOW brandt, wordt de uitgangsstroom beperkt
tot max. 50% van de nominale uitgangsstroom en wordt de
acculader geheel geruisloos.
D. De accu is voor ongeveer 80% opgeladen en klaar voor
gebruik als de absoprtie LED gaat branden.
E. De accu is volledig geladen als de LED FLOAT (druppellading)
of STORAGE (opslag) brandt.
F. U kunt het opladen op elk gewenst moment stoppen door de
voeding naar de lader te onderbreken.
5
EN NL FR DE ES SE
2. De meest belangrijke eigenschappen en feiten
2.1 Groeneacculader met zeer hoge efficiëntie
Met een efficiëntie tot 95% ontwikkelen deze acculaders tot vier
keer minder hitte in vergelijking met de industrienorm.
En zodra de accu volledig is opgeladen, daalt het stroomverbruik
naar 0,5 watt en dat is vijf tot tien keer beter dan de
industrienorm.
2.2 Duurzaam, veilig en stil
- Lage thermische belasting op de elektronische
componenten.
- Bescherming tegen oververhitting: De uitgangsstroom
neemt af als de temperatuur tot 60ºC stijgt.
- Als NIGHT of LOW actief is, wordt de uitgangsstroom
beperkt tot max. 50% van de nominale uitgangsstroom en is
de koelventilator uit.
2.3 Temperatuur-gecompenseerd laden
De optimale laadspanning van een loodzuuraccu is omgekeerd
evenredig met de temperatuur. De Blue Power IP22 Charger
meet de omgevingstemperatuur tijdens de testfase en
compenseert de temperatuur tijdens het opladen. De temperatuur
wordt opnieuw gemeten als de acculader zich in de lage
stroomsterktemodus tijdens de absorption of storage bevindt.
Speciale instellingen voor een koude of warme omgeving zijn
daarom niet nodig.
2.4 Adaptief accumanagement
Loodzwavelzuuraccu's dienen in drie fases te worden opgeladen,
namelijk [1] bulklading,
[2] absorptielading en [3] druppellading.
Meerdere uren absorptielading is nodig om de accu volledig op te
laden en vroegtijdige storing door sulfatering¹ te voorkomen.
De relatief hoge spanning tijdens de absorptie verkort echter de
levensduur als gevolg van corrosie aan de positieve platen.
Adaptief accumanagement beperkt de corrosie door de
absorptietijd indien mogelijk te verlagen, d.w.z.: als een accu
wordt opgeladen die reeds (bijna) volledig is opgeladen.
6
2.5 Opslagmodus: minder corrosie van de positieve platen
Zelfs de lagere druppelladingsspanning die na de absorptielading
volgt, zal corrosie veroorzaken. Daarom is het van wezenlijk
belang om de laadspanning nog verder te verlagen als de accu
meer dan 48 uur aan de acculader blijft aangesloten.
2.6 Reconditioning
Een loodzuuraccu die onvoldoende is opgeladen of gedurende
meerdere dagen of weken in ontladen toestand is gelaten, zal
door sulfatering¹ verslechteren. Als het op tijd wordt opgemerkt,
kan de sulfatering soms deels ongedaan worden gemaakt door
de accu op te laden met een lage stroom naar een hogere
spanning.
Opmerkingen:
a) Reconditioning dient enkel af en toe te worden toegepast op vlakke-
plaat-VRLA- (gel- en AGM-) accu's, omdat de daarbij ontstane
gassen het elektrolyt uitdrogen.
b) VRLA-accu's met cilindrische cellen bouwen meer interne druk op
voordat de gassen ontstaan en verliezen daarom minder water bij de
reconditioning. Sommige fabrikanten van accu's met cilindrische
cellen bevelen daarom de reconditioning aan in geval van cyclische
toepassing.
c) Reconditioning kan worden toegepast op natte accu's om de cellen ‘in
evenwicht’ te brengen en om zuurstratificatie te voorkomen.
d) Sommige fabrikanten van acculaders bevelen impulslading aan om
de sulfatering ongedaan te maken. De meeste accu-experts zijn het
er echter over eens dat er geen overtuigend bewijs is dat impulsladen
beter werkt dan oplading met lage stroom / hoge spanning. Dit wordt
door onze eigen tests ook bevestigd.
2.7 Lithium-ion- (LiFePO) accu's
Probeer NOOIT om een lithium-ion-accu op te laden als de
temperatuur van de accu onder 0°C ligt.
¹ Zie voor meer informatie over accu's
ons boek ‘Energy Unlimited’ (te downloaden op www.victronenergy.com) of
http://batteryuniversity.com/learn/article/sulfation_and_how_to_prevent_it
² Zie voor meer informatie over lithium-ion-accu's
http://www.victronenergy.com/batteries/lithium-battery-12,8v/
7
EN NL FR DE ES SE
3. Laadalgoritmes
3.1 Intelligent laadalgoritme met optionele reconditioning
voor loodzwavelzuuraccu's
Laadspanningen bij kamertemperatuur:
MODE
ABS
V
FLOAT
V
STORAGE
V
RECONDITION
Max V@% of Inom
NORMAL
14,4
13,8
13,2
16,2@8%, max 1h
HIGH
14,7
13,8
13,2
16,5@8%, max 1h
LI-ION
14,2
13,5
13,5
n.v.t.
Voor 24V-acculaders: vermenigvuldig alle waarden met 2.
NORMAL (14,4V): aanbevolen voor natte vlakke-plaat-lood-
antimoonaccu's (startaccu's), vlakke-plaat-gel- en AGM-accu's.
HIGH (14,7V): aanbevolen voor natte loodcalciumaccu's, Optima
spiraalcelaccu's en Odyssey-accu's.
De knop MODE
Nadat de acculader op de AC-voeding is aangesloten, drukt u op
de knop MODE om een ander laadalgoritme, indien nodig, te
kiezen (de acculader onthoudt de modus na het loskoppelen van
de voeding en/of van de accu).
Als herconditionering wordt geselecteerd, brandt de LED
RECONDITION en gaat deze knipperen als de herconditionering
actief is.
De acculader schakelt over op NIGHT (nachtstand) door 3
seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. De LED
NIGHT gaat dan branden. De modus NIGHT eindigt automatisch
na 8 uur en kan eerder worden beëindigd door nogmaals 3
seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden.
De acculader schakelt over op LOW (lage spanning) door 6
seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. De LED
NIGHT knippert dan twee keer per seconde. De modus LOW blijft
actief tot de knop MODE nogmaals 6 seconden lang wordt
ingedrukt.
8
Als NIGHT of LOW actief zijn, wordt de uitgangsstroom beperkt
tot max. 50% van de nominale uitgangsstroom en wordt de
acculader geheel geruisloos.
7-traps laadcyclus voor loodzwavelzuuraccu's:
1 BULK
Laadt de accu met maximale stroomsterkte totdat de
absorptiespanning wordt bereikt. Aan het eind van de bulk
fase is de accu ongeveer 80% geladen en klaar voor
gebruik.
2 ABS - Absorptie
Laadt de accu met een constante spanning en met
afnemende stroomsterkte totdat deze volledig geladen is.
Zie bovenstaande tabel voor de absorptie spanning bij
kamer temperatuur.
Variabele absorptie tijd:
De absorptie tijd is kort (minimaal 30 minuten) wanneer
een al bijna volledig geladen accu wordt aangesloten, en
loopt op tot 8 uur bij een diep ontladen accu.
3 RECONDITION
RECONDITION is een optie bij de laadprogramma’s
NORMAL en HIGH en kan worden geselecteerd door de
MODE knop nogmaals in te drukken na het selecteren van
het gewenste laad algoritme.
Tijdens RECONDITION wordt de accu met weinig stroom
(8% van de nominale stroom) geladen tot een hogere
spanning. RECONDTION vindt plaats aan het einde van
de absorptie fase en eindigt na maximaal een uur of
eerder wanneer de hogere spanning bereikt is.
De RECONDITION LED staat aan tijdens laden en
knippert tijdens RECONDITION.
Voorbeeld:
Voor een 12/30-acculader: de
reconditioningsstroomsterkte is 30 x 0,08 = 2,4A.
4 FLOAT
Druppellading. Houdt de accu op een constante spanning
en volledig opgeladen.
9
EN NL FR DE ES SE
5 STORAGE
Opslagstand. Houdt de accu op een lagere constante
spanning om gasvorming en corrosie van de positieve
platen te beperken.
6 READY (accu volledig opgeladen)
De accu is volledig opgeladen wanneer de LED FLOAT
(druppellading) of STORAGE (opslag) brandt.
7 REFRESH
Langzame zelfontlading wordt voorkomen door de accu
wekelijks automatisch 'op te frissen' met een korte
absorptielading.
3.2 Lithium-ion (LiFePO
) accu’s
Bij het opladen van een Lithium-ion accu maakt de lader gebruik
van een specifiek laad algoritme voor Lithium-ion accu’s zodat
deze optimaal zal presteren. Selecteer LI-ION met de MODE
knop.
3.3 Wanneer er een belasting op de accu is aangesloten
Tijdens het opladen kan een belasting op de accu worden
toegepast. Opmerking: De accu wordt niet opgeladen als de
stroom voor het opladen hoger is dan de uitgangsstroom van de
acculader.
Herconditionering is niet mogelijk als een belasting op de accu is
aangesloten.
3.4 Een nieuwe laadcyclus starten
Een nieuwe laadcyclus begint wanneer:
a) De lader in de float of storage fase is en tgv een belasting de
stroom gedurende meer dan 4 seconden oploopt tot het
maximum.
b) De MODE knop wordt ingedrukt tijdens laden.
c) Na ontkoppelen en opnieuw aansluiten van de netspanning.
10
3.5 Berekenen van de laadtijd
Een lood accu is voor ongeveer 80% geladen aan het begin van
de absorptie fase.
De tijd T tot 80% lading kan als volgt berekend worden:
T = Ah / I
Hierin is:
I de laadstroom (= stroom van de lader minus eventuele stroom
van een belasting).
Ah de hoeveelheid Amre uur die geladen moet worden.
Een volledige absorptie periode tot 8 uur is nodig om een accu tot
100% te laden.
Voorbeeld:
Laadtijd tot 80% van een volledig ontladen 220Ah-accu als deze
is opgeladen met een 30A-acculader: T = 220 / 30 = 7,3 uur.
Laadtijd tot 100%: 7,3 + 8 = 15,3 uur.
Een Li-ion accu is aan het begin van de absorptie fase meer dan
95% geladen en zal na ongeveer 30 minuten absorptie laden
volledig geladen zijn.
3.6 Hoge interne weerstand
Als een accu het einde van de levensduur bereikt of als deze
voortijdig door sulfatering of corrosie faalt, daalt de capaciteit
aanzienlijk en neemt de interne weerstand toe. De acculader zal
een dergelijke accu tijdens de testfase niet weigeren (het kan net
zo goed een bijna volledig opgeladen accu zijn).
Een hele korte bulkladingsfase bij het opladen van een
vermoedelijk ontladen accu duidt er echter op dat de accu het
einde van de levensduur heeft bereikt.
Opmerking: Sulfatering kan soms deels ongedaan worden
gemaakt door herhaaldelijke toepassing van de RECONDITION
MODE.
3.7 Gebruik als voeding
De lader kan gebruikt worden als voeding (wel belasting maar
geen accu aangesloten).
11
EN NL FR DE ES SE
4. Technische specificaties
Blue Power IP22 Charger
12V 15/20/30A
24V 8/12/16A
Ingangsspanning bereik 180-265VAC
Uitgangsstroom, normal mode 15 / 20 / 30A 8 / 12 / 16A
Uitgangsstroom, NIGHT or LOW 7,5 / 10 / 15A 4 / 6 / 8A
Rendement 94% 95%
Standby verbruik 0,5W
Minimum accuspanning Start met laden vanaf 0V (dode accu’)
Laadspanning 'absorption'
Normal: 14,4V
High: 14,7V
Li-ion: 14,2V
Normal: 28,8V
High: 29,4V
Li-ion: 28,4V
Laadspanning 'float'
Normal: 13,8V
High: 13,8V
Li-ion: 13,5V
Normal: 27,6V
High: 27,6V
Li-ion: 27,0V
Laadspanning 'storage'
Normal: 13,2V
High: 13,2V
Li-ion: 13,5V
Normal: 26,4V
High: 26,4V
Li-ion: 27,0V
Minimum accucapaciteit, normale mode 30/40/60Ah 16/24/32Ah
Minimum accucapaciteit, ‘s nachts laag 15/20/30Ah 8/12/16Ah
Temperatuur compensatie
(alleen voor lood accu’s))
16mV/°C 32mV/°C
Bruikbaal als voeding Ja
Drain lekstroom 0,4Ah/maand (0,6mA)
Beveiligingen
Omgepoold aansluiten Kortsluiting
Oververhitting
Koeling
lage rpm (geluidloze) ventilator (12/15 en 24/08 zijn
zonder ventilator)
Temperatuur bereik -20 to +50°C (nominale stroom tot 40°C)
Vocht Max 100%, continu 95%
BEHUIZING
Accu aansluiting Connector 13mm² (AWG6)
Netaansluiting Kabel van 1,5 meter met Europese stekker klasse 1
Beschermklasse IP22 (gebruik binnenshuis)
Gewicht 1,3kg
Afmetingen (h x w x d) 235 x 108 x 65mm
NORMEN
Veiligheid EN 60335-1, EN 60335-2-29
Emissie EN 55014-1, EN 61000-6-3, EN 61000-3-2
Immuniteit
EN 55014-2, EN 61000-6-1, EN 61000-6-2, EN 61000-3-3
12
Vijf jaar beperkte garantie
Deze beperkte garantie geldt voor defecten in materiaal en
uitvoering van dit product gedurende vijf jaar na aankoopdatum
van dit product. De klant dient het product samen met
aankoopnota aan het verkooppunt te retourneren.
Deze beperkte garantie geldt niet voor beschadiging, aantasting
of defecten als gevolg van verandering, modificatie, onjuist of
buitensporig gebruik of misbruik, verwaarlozing, blootstelling aan
overmatig vocht, vuur, onjuiste verpakking, bliksem,
stroompieken of andere natuurverschijnselen.
Deze beperkte garantie geldt niet voor beschadiging, aantasting
of defecten als gevolg van reparaties die zijn gepoogd door niet
hiervoor door Victron Energy geautoriseerde personen.
Victron Energy kan niet aansprakelijk worden gesteld voor
gevolgschade die is ontstaan door het gebruik van dit product.
De maximale aansprakelijkheid van Victron Energy onder deze
beperkte garantie zal de aankoopprijs van dit product niet
overschrijden.

Documenttranscriptie

Inhoud 1. Korte gebruiksomschrijving ................................................ 3 EN 2. De meest belangrijke eigenschappen en feiten ................. 5 5 2.3 Temperatuur-gecompenseerd laden 5 2.4 Adaptief accumanagement 5 2.5 Opslagmodus: minder corrosie van de positieve platen 6 2.6 Reconditioning 6 2.7 Lithium-ion- (LiFePO₄) accu's 6 DE 2.2 Duurzaam, veilig en stil FR 5 NL 2.1 'Groene' acculader met zeer hoge efficiëntie ES 3. Laadalgoritmes ...................................................................... 7 7 3.2 Lithium-ion (LiFePO₄) accu’s 8 3.3 Wanneer er een belasting op de accu is aangesloten 9 3.4 Een nieuwe laadcyclus starten 9 3.5 Berekenen van de laadtijd 10 3.6 Hoge interne weerstand 10 3.7 Gebruik als voeding 10 SE 3.1 Intelligent laadalgoritme met optionele reconditioning voor loodzwavelzuuraccu's 4. Technische specificaties ....................................................11 1 Veiligheidsvoorschriften • Zorg altijd voor voldoende ventilatie tijdens het laden. • Dek de lader niet af. • Probeer nooit een niet oplaadbare of bevroren accu te laden. • Plaats de lader nooit tijdens het laden bovenop de accu. • Voorkom vonken in de buurt van de accu.Tijdens het laden van een accu kunnen er explosieve gassen worden afgeven. • Accuzuur is corrosief. Bij aanraking met de huid dient dit met overvloedig water te worden afgespoeld. • Dit apparaat is niet geschikt voor gebruik door kinderen. Bewaar de oplader buiten het bereik van kinderen. • Aansluiting op het elektriciteitsnet moet in overeenstemming zijn met de nationale regelgeving voor elektrische installaties. Neem bij een beschadigd elekticiteitsnoer contact op met de fabrikant of leverancier. • De lader mag alleen in een geaard stopcontact worden gestoken. 2 1. Korte gebruiksomschrijving A. Sluit de acculader aan op de accu of accu's (zie afbeelding 1). 3 SE F. U kunt het opladen op elk gewenst moment stoppen door de voeding naar de lader te onderbreken. ES E. De accu is volledig geladen als de LED FLOAT (druppellading) of STORAGE (opslag) brandt. DE D. De accu is voor ongeveer 80% opgeladen en klaar voor gebruik als de absoprtie LED gaat branden. FR De acculader schakelt over op NIGHT (nachtstand) door 3 seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. De TESTLED knippert dan elke seconde. De modus NIGHT eindigt automatisch na 8 uur en kan eerder worden beëindigd door nogmaals 3 seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. De acculader schakelt over op LOW (lage spanning) door 6 seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. De TESTLED knippert dan twee keer per seconde. De modus LOW blijft actief tot de knop MODE nogmaals 6 seconden lang wordt ingedrukt. Als LED NIGHT of LOW brandt, wordt de uitgangsstroom beperkt tot max. 50% van de nominale uitgangsstroom en wordt de acculader geheel geruisloos. NL C. Druk, indien nodig, op de knop MODE om een ander laadalgoritme te kiezen (de acculader onthoudt de modus als deze van de voeding en/of de accu wordt losgekoppeld). Als herconditionering wordt geselecteerd, brandt de LED RECONDITION en gaat deze knipperen als de herconditionering actief is. EN B. Steek de voedingskabel van de acculader in de wandcontactdoos. De TEST-LED geeft aan dat de voedingskabel is aangesloten op de wandcontactdoos. De TEST-LED knippert zolang de accuspanning door de laadimpuls 12V resp. 24V niet overschrijdt. 2. De meest belangrijke eigenschappen en feiten ES SE 5 DE 2.4 Adaptief accumanagement Loodzwavelzuuraccu's dienen in drie fases te worden opgeladen, namelijk [1] bulklading, [2] absorptielading en [3] druppellading. Meerdere uren absorptielading is nodig om de accu volledig op te laden en vroegtijdige storing door sulfatering¹ te voorkomen. De relatief hoge spanning tijdens de absorptie verkort echter de levensduur als gevolg van corrosie aan de positieve platen. Adaptief accumanagement beperkt de corrosie door de absorptietijd indien mogelijk te verlagen, d.w.z.: als een accu wordt opgeladen die reeds (bijna) volledig is opgeladen. FR 2.3 Temperatuur-gecompenseerd laden De optimale laadspanning van een loodzuuraccu is omgekeerd evenredig met de temperatuur. De Blue Power IP22 Charger meet de omgevingstemperatuur tijdens de testfase en compenseert de temperatuur tijdens het opladen. De temperatuur wordt opnieuw gemeten als de acculader zich in de lage stroomsterktemodus tijdens de absorption of storage bevindt. Speciale instellingen voor een koude of warme omgeving zijn daarom niet nodig. NL 2.2 Duurzaam, veilig en stil Lage thermische belasting op de elektronische componenten. Bescherming tegen oververhitting: De uitgangsstroom neemt af als de temperatuur tot 60ºC stijgt. Als NIGHT of LOW actief is, wordt de uitgangsstroom beperkt tot max. 50% van de nominale uitgangsstroom en is de koelventilator uit. EN 2.1 ‘Groene’ acculader met zeer hoge efficiëntie Met een efficiëntie tot 95% ontwikkelen deze acculaders tot vier keer minder hitte in vergelijking met de industrienorm. En zodra de accu volledig is opgeladen, daalt het stroomverbruik naar 0,5 watt en dat is vijf tot tien keer beter dan de industrienorm. 2.5 Opslagmodus: minder corrosie van de positieve platen Zelfs de lagere druppelladingsspanning die na de absorptielading volgt, zal corrosie veroorzaken. Daarom is het van wezenlijk belang om de laadspanning nog verder te verlagen als de accu meer dan 48 uur aan de acculader blijft aangesloten. 2.6 Reconditioning Een loodzuuraccu die onvoldoende is opgeladen of gedurende meerdere dagen of weken in ontladen toestand is gelaten, zal door sulfatering¹ verslechteren. Als het op tijd wordt opgemerkt, kan de sulfatering soms deels ongedaan worden gemaakt door de accu op te laden met een lage stroom naar een hogere spanning. Opmerkingen: a) b) c) d) Reconditioning dient enkel af en toe te worden toegepast op vlakkeplaat-VRLA- (gel- en AGM-) accu's, omdat de daarbij ontstane gassen het elektrolyt uitdrogen. VRLA-accu's met cilindrische cellen bouwen meer interne druk op voordat de gassen ontstaan en verliezen daarom minder water bij de reconditioning. Sommige fabrikanten van accu's met cilindrische cellen bevelen daarom de reconditioning aan in geval van cyclische toepassing. Reconditioning kan worden toegepast op natte accu's om de cellen ‘in evenwicht’ te brengen en om zuurstratificatie te voorkomen. Sommige fabrikanten van acculaders bevelen impulslading aan om de sulfatering ongedaan te maken. De meeste accu-experts zijn het er echter over eens dat er geen overtuigend bewijs is dat impulsladen beter werkt dan oplading met lage stroom / hoge spanning. Dit wordt door onze eigen tests ook bevestigd. 2.7 Lithium-ion- (LiFePO₄) accu's Probeer NOOIT om een lithium-ion-accu op te laden als de temperatuur van de accu onder 0°C ligt. ¹ Zie voor meer informatie over accu's ons boek ‘Energy Unlimited’ (te downloaden op www.victronenergy.com) of http://batteryuniversity.com/learn/article/sulfation_and_how_to_prevent_it ² Zie voor meer informatie over lithium-ion-accu's http://www.victronenergy.com/batteries/lithium-battery-12,8v/ 6 3. Laadalgoritmes EN 3.1 Intelligent laadalgoritme met optionele reconditioning voor loodzwavelzuuraccu's Laadspanningen bij kamertemperatuur: FLOAT V 13,8 13,8 13,5 STORAGE V 13,2 13,2 13,5 RECONDITION Max V@% of Inom 16,2@8%, max 1h 16,5@8%, max 1h n.v.t. FR NORMAL HIGH LI-ION ABS V 14,4 14,7 14,2 NL MODE Voor 24V-acculaders: vermenigvuldig alle waarden met 2. 7 SE De acculader schakelt over op NIGHT (nachtstand) door 3 seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. De LED NIGHT gaat dan branden. De modus NIGHT eindigt automatisch na 8 uur en kan eerder worden beëindigd door nogmaals 3 seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. De acculader schakelt over op LOW (lage spanning) door 6 seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. De LED NIGHT knippert dan twee keer per seconde. De modus LOW blijft actief tot de knop MODE nogmaals 6 seconden lang wordt ingedrukt. ES De knop MODE Nadat de acculader op de AC-voeding is aangesloten, drukt u op de knop MODE om een ander laadalgoritme, indien nodig, te kiezen (de acculader onthoudt de modus na het loskoppelen van de voeding en/of van de accu). Als herconditionering wordt geselecteerd, brandt de LED RECONDITION en gaat deze knipperen als de herconditionering actief is. DE NORMAL (14,4V): aanbevolen voor natte vlakke-plaat-loodantimoonaccu's (startaccu's), vlakke-plaat-gel- en AGM-accu's. HIGH (14,7V): aanbevolen voor natte loodcalciumaccu's, Optima spiraalcelaccu's en Odyssey-accu's. Als NIGHT of LOW actief zijn, wordt de uitgangsstroom beperkt tot max. 50% van de nominale uitgangsstroom en wordt de acculader geheel geruisloos. 7-traps laadcyclus voor loodzwavelzuuraccu's: 1 2 3 4 8 BULK Laadt de accu met maximale stroomsterkte totdat de absorptiespanning wordt bereikt. Aan het eind van de bulk fase is de accu ongeveer 80% geladen en klaar voor gebruik. ABS - Absorptie Laadt de accu met een constante spanning en met afnemende stroomsterkte totdat deze volledig geladen is. Zie bovenstaande tabel voor de absorptie spanning bij kamer temperatuur. Variabele absorptie tijd: De absorptie tijd is kort (minimaal 30 minuten) wanneer een al bijna volledig geladen accu wordt aangesloten, en loopt op tot 8 uur bij een diep ontladen accu. RECONDITION RECONDITION is een optie bij de laadprogramma’s NORMAL en HIGH en kan worden geselecteerd door de MODE knop nogmaals in te drukken na het selecteren van het gewenste laad algoritme. Tijdens RECONDITION wordt de accu met weinig stroom (8% van de nominale stroom) geladen tot een hogere spanning. RECONDTION vindt plaats aan het einde van de absorptie fase en eindigt na maximaal een uur of eerder wanneer de hogere spanning bereikt is. De RECONDITION LED staat aan tijdens laden en knippert tijdens RECONDITION. Voorbeeld: Voor een 12/30-acculader: de reconditioningsstroomsterkte is 30 x 0,08 = 2,4A. FLOAT Druppellading. Houdt de accu op een constante spanning en volledig opgeladen. 5 NL 7 EN 6 STORAGE Opslagstand. Houdt de accu op een lagere constante spanning om gasvorming en corrosie van de positieve platen te beperken. READY (accu volledig opgeladen) De accu is volledig opgeladen wanneer de LED FLOAT (druppellading) of STORAGE (opslag) brandt. REFRESH Langzame zelfontlading wordt voorkomen door de accu wekelijks automatisch 'op te frissen' met een korte absorptielading. DE ES 3.3 Wanneer er een belasting op de accu is aangesloten Tijdens het opladen kan een belasting op de accu worden toegepast. Opmerking: De accu wordt niet opgeladen als de stroom voor het opladen hoger is dan de uitgangsstroom van de acculader. Herconditionering is niet mogelijk als een belasting op de accu is aangesloten. FR 3.2 Lithium-ion (LiFePO₄) accu’s Bij het opladen van een Lithium-ion accu maakt de lader gebruik van een specifiek laad algoritme voor Lithium-ion accu’s zodat deze optimaal zal presteren. Selecteer LI-ION met de MODE knop. SE 3.4 Een nieuwe laadcyclus starten Een nieuwe laadcyclus begint wanneer: a) De lader in de float of storage fase is en tgv een belasting de stroom gedurende meer dan 4 seconden oploopt tot het maximum. b) De MODE knop wordt ingedrukt tijdens laden. c) Na ontkoppelen en opnieuw aansluiten van de netspanning. 9 3.5 Berekenen van de laadtijd Een lood accu is voor ongeveer 80% geladen aan het begin van de absorptie fase. De tijd T tot 80% lading kan als volgt berekend worden: T = Ah / I Hierin is: I de laadstroom (= stroom van de lader minus eventuele stroom van een belasting). Ah de hoeveelheid Ampère uur die geladen moet worden. Een volledige absorptie periode tot 8 uur is nodig om een accu tot 100% te laden. Voorbeeld: Laadtijd tot 80% van een volledig ontladen 220Ah-accu als deze is opgeladen met een 30A-acculader: T = 220 / 30 = 7,3 uur. Laadtijd tot 100%: 7,3 + 8 = 15,3 uur. Een Li-ion accu is aan het begin van de absorptie fase meer dan 95% geladen en zal na ongeveer 30 minuten absorptie laden volledig geladen zijn. 3.6 Hoge interne weerstand Als een accu het einde van de levensduur bereikt of als deze voortijdig door sulfatering of corrosie faalt, daalt de capaciteit aanzienlijk en neemt de interne weerstand toe. De acculader zal een dergelijke accu tijdens de testfase niet weigeren (het kan net zo goed een bijna volledig opgeladen accu zijn). Een hele korte bulkladingsfase bij het opladen van een vermoedelijk ontladen accu duidt er echter op dat de accu het einde van de levensduur heeft bereikt. Opmerking: Sulfatering kan soms deels ongedaan worden gemaakt door herhaaldelijke toepassing van de RECONDITION MODE. 3.7 Gebruik als voeding De lader kan gebruikt worden als voeding (wel belasting maar geen accu aangesloten). 10 4. Technische specificaties Blue Power IP22 Charger 12V 15/20/30A Ingangsspanning bereik 24V 8/12/16A 180-265VAC 15 / 20 / 30A 8 / 12 / 16A Uitgangsstroom, NIGHT or LOW 7,5 / 10 / 15A 4 / 6 / 8A Rendement 94% 95% Standby verbruik Laadspanning 'absorption' Laadspanning 'storage' Drain lekstroom Beveiligingen Temperatuur bereik Vocht 8/12/16Ah 16mV/°C 32mV/°C Ja 0,4Ah/maand (0,6mA) Omgepoold aansluiten Kortsluiting Oververhitting lage rpm (geluidloze) ventilator (12/15 en 24/08 zijn zonder ventilator) -20 to +50°C (nominale stroom tot 40°C) Max 100%, continu 95% BEHUIZING Accu aansluiting Connector 13mm² (AWG6) Netaansluiting Kabel van 1,5 meter met Europese stekker klasse 1 Beschermklasse IP22 (gebruik binnenshuis) Gewicht 1,3kg Afmetingen (h x w x d) 235 x 108 x 65mm NORMEN Veiligheid Emissie Immuniteit EN 60335-1, EN 60335-2-29 EN 55014-1, EN 61000-6-3, EN 61000-3-2 EN 55014-2, EN 61000-6-1, EN 61000-6-2, EN 61000-3-3 11 SE Koeling 15/20/30Ah ES Minimum accucapaciteit, ‘s nachts laag Temperatuur compensatie (alleen voor lood accu’s)) Bruikbaal als voeding DE Minimum accucapaciteit, normale mode Start met laden vanaf 0V (‘dode accu’) Normal: 14,4V Normal: 28,8V High: 14,7V High: 29,4V Li-ion: 14,2V Li-ion: 28,4V Normal: 13,8V Normal: 27,6V High: 13,8V High: 27,6V Li-ion: 13,5V Li-ion: 27,0V Normal: 13,2V Normal: 26,4V High: 13,2V High: 26,4V Li-ion: 13,5V Li-ion: 27,0V 30/40/60Ah 16/24/32Ah FR Laadspanning 'float' 0,5W NL Minimum accuspanning EN Uitgangsstroom, normal mode Vijf jaar beperkte garantie Deze beperkte garantie geldt voor defecten in materiaal en uitvoering van dit product gedurende vijf jaar na aankoopdatum van dit product. De klant dient het product samen met aankoopnota aan het verkooppunt te retourneren. Deze beperkte garantie geldt niet voor beschadiging, aantasting of defecten als gevolg van verandering, modificatie, onjuist of buitensporig gebruik of misbruik, verwaarlozing, blootstelling aan overmatig vocht, vuur, onjuiste verpakking, bliksem, stroompieken of andere natuurverschijnselen. Deze beperkte garantie geldt niet voor beschadiging, aantasting of defecten als gevolg van reparaties die zijn gepoogd door niet hiervoor door Victron Energy geautoriseerde personen. Victron Energy kan niet aansprakelijk worden gesteld voor gevolgschade die is ontstaan door het gebruik van dit product. De maximale aansprakelijkheid van Victron Energy onder deze beperkte garantie zal de aankoopprijs van dit product niet overschrijden. 12
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79

Victron energy Blue Power IP22 Charger de handleiding

Type
de handleiding