Documenttranscriptie
Inhoud
1. Korte gebruiksomschrijving ................................................ 3
EN
2. De meest belangrijke eigenschappen en feiten ................. 5
5
2.3 Temperatuur-gecompenseerd laden
5
2.4 Adaptief accumanagement
5
2.5 Opslagmodus: minder corrosie van de
positieve platen
6
2.6 Reconditioning
6
2.7 Lithium-ion- (LiFePO₄) accu's
6
DE
2.2 Duurzaam, veilig en stil
FR
5
NL
2.1 'Groene' acculader met zeer hoge efficiëntie
ES
3. Laadalgoritmes ...................................................................... 7
7
3.2 Lithium-ion (LiFePO₄) accu’s
8
3.3 Wanneer er een belasting op de accu is
aangesloten
9
3.4 Een nieuwe laadcyclus starten
9
3.5 Berekenen van de laadtijd
10
3.6 Hoge interne weerstand
10
3.7 Gebruik als voeding
10
SE
3.1 Intelligent laadalgoritme met optionele
reconditioning voor loodzwavelzuuraccu's
4. Technische specificaties ....................................................11
1
Veiligheidsvoorschriften
•
Zorg altijd voor voldoende ventilatie tijdens het laden.
•
Dek de lader niet af.
•
Probeer nooit een niet oplaadbare of bevroren accu te
laden.
•
Plaats de lader nooit tijdens het laden bovenop de accu.
•
Voorkom vonken in de buurt van de accu.Tijdens het laden
van een accu kunnen er explosieve gassen worden
afgeven.
•
Accuzuur is corrosief. Bij aanraking met de huid dient dit
met overvloedig water te worden afgespoeld.
•
Dit apparaat is niet geschikt voor gebruik door kinderen.
Bewaar de oplader buiten het bereik van kinderen.
•
Aansluiting op het elektriciteitsnet moet in overeenstemming zijn met de nationale regelgeving voor elektrische
installaties. Neem bij een beschadigd elekticiteitsnoer
contact op met de fabrikant of leverancier.
•
De lader mag alleen in een geaard stopcontact worden
gestoken.
2
1. Korte gebruiksomschrijving
A. Sluit de acculader aan op de accu of accu's (zie afbeelding 1).
3
SE
F. U kunt het opladen op elk gewenst moment stoppen door de
voeding naar de lader te onderbreken.
ES
E. De accu is volledig geladen als de LED FLOAT (druppellading)
of STORAGE (opslag) brandt.
DE
D. De accu is voor ongeveer 80% opgeladen en klaar voor
gebruik als de absoprtie LED gaat branden.
FR
De acculader schakelt over op NIGHT (nachtstand) door 3
seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. De TESTLED knippert dan elke seconde. De modus NIGHT eindigt
automatisch na 8 uur en kan eerder worden beëindigd door
nogmaals 3 seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden.
De acculader schakelt over op LOW (lage spanning) door 6
seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. De TESTLED knippert dan twee keer per seconde. De modus LOW blijft
actief tot de knop MODE nogmaals 6 seconden lang wordt
ingedrukt.
Als LED NIGHT of LOW brandt, wordt de uitgangsstroom beperkt
tot max. 50% van de nominale uitgangsstroom en wordt de
acculader geheel geruisloos.
NL
C. Druk, indien nodig, op de knop MODE om een ander
laadalgoritme te kiezen (de acculader onthoudt de modus als
deze van de voeding en/of de accu wordt losgekoppeld).
Als herconditionering wordt geselecteerd, brandt de LED
RECONDITION en gaat deze knipperen als de herconditionering
actief is.
EN
B. Steek de voedingskabel van de acculader in de
wandcontactdoos. De TEST-LED geeft aan dat de voedingskabel
is aangesloten op de wandcontactdoos.
De TEST-LED knippert zolang de accuspanning door de
laadimpuls 12V resp. 24V niet overschrijdt.
2. De meest belangrijke eigenschappen en feiten
ES
SE
5
DE
2.4 Adaptief accumanagement
Loodzwavelzuuraccu's dienen in drie fases te worden opgeladen,
namelijk [1] bulklading, [2] absorptielading en [3] druppellading.
Meerdere uren absorptielading is nodig om de accu volledig op te
laden en vroegtijdige storing door sulfatering¹ te voorkomen.
De relatief hoge spanning tijdens de absorptie verkort echter de
levensduur als gevolg van corrosie aan de positieve platen.
Adaptief accumanagement beperkt de corrosie door de
absorptietijd indien mogelijk te verlagen, d.w.z.: als een accu
wordt opgeladen die reeds (bijna) volledig is opgeladen.
FR
2.3 Temperatuur-gecompenseerd laden
De optimale laadspanning van een loodzuuraccu is omgekeerd
evenredig met de temperatuur. De Blue Power IP22 Charger
meet de omgevingstemperatuur tijdens de testfase en
compenseert de temperatuur tijdens het opladen. De temperatuur
wordt opnieuw gemeten als de acculader zich in de lage
stroomsterktemodus tijdens de absorption of storage bevindt.
Speciale instellingen voor een koude of warme omgeving zijn
daarom niet nodig.
NL
2.2 Duurzaam, veilig en stil
Lage thermische belasting op de elektronische
componenten.
Bescherming tegen oververhitting: De uitgangsstroom
neemt af als de temperatuur tot 60ºC stijgt.
Als NIGHT of LOW actief is, wordt de uitgangsstroom
beperkt tot max. 50% van de nominale uitgangsstroom en is
de koelventilator uit.
EN
2.1 ‘Groene’ acculader met zeer hoge efficiëntie
Met een efficiëntie tot 95% ontwikkelen deze acculaders tot vier
keer minder hitte in vergelijking met de industrienorm.
En zodra de accu volledig is opgeladen, daalt het stroomverbruik
naar 0,5 watt en dat is vijf tot tien keer beter dan de
industrienorm.
2.5 Opslagmodus: minder corrosie van de positieve platen
Zelfs de lagere druppelladingsspanning die na de absorptielading
volgt, zal corrosie veroorzaken. Daarom is het van wezenlijk
belang om de laadspanning nog verder te verlagen als de accu
meer dan 48 uur aan de acculader blijft aangesloten.
2.6 Reconditioning
Een loodzuuraccu die onvoldoende is opgeladen of gedurende
meerdere dagen of weken in ontladen toestand is gelaten, zal
door sulfatering¹ verslechteren. Als het op tijd wordt opgemerkt,
kan de sulfatering soms deels ongedaan worden gemaakt door
de accu op te laden met een lage stroom naar een hogere
spanning.
Opmerkingen:
a)
b)
c)
d)
Reconditioning dient enkel af en toe te worden toegepast op vlakkeplaat-VRLA- (gel- en AGM-) accu's, omdat de daarbij ontstane
gassen het elektrolyt uitdrogen.
VRLA-accu's met cilindrische cellen bouwen meer interne druk op
voordat de gassen ontstaan en verliezen daarom minder water bij de
reconditioning. Sommige fabrikanten van accu's met cilindrische
cellen bevelen daarom de reconditioning aan in geval van cyclische
toepassing.
Reconditioning kan worden toegepast op natte accu's om de cellen ‘in
evenwicht’ te brengen en om zuurstratificatie te voorkomen.
Sommige fabrikanten van acculaders bevelen impulslading aan om
de sulfatering ongedaan te maken. De meeste accu-experts zijn het
er echter over eens dat er geen overtuigend bewijs is dat impulsladen
beter werkt dan oplading met lage stroom / hoge spanning. Dit wordt
door onze eigen tests ook bevestigd.
2.7 Lithium-ion- (LiFePO₄) accu's
Probeer NOOIT om een lithium-ion-accu op te laden als de
temperatuur van de accu onder 0°C ligt.
¹ Zie voor meer informatie over accu's
ons boek ‘Energy Unlimited’ (te downloaden op www.victronenergy.com) of
http://batteryuniversity.com/learn/article/sulfation_and_how_to_prevent_it
² Zie voor meer informatie over lithium-ion-accu's
http://www.victronenergy.com/batteries/lithium-battery-12,8v/
6
3. Laadalgoritmes
EN
3.1 Intelligent laadalgoritme met optionele reconditioning
voor loodzwavelzuuraccu's
Laadspanningen bij kamertemperatuur:
FLOAT
V
13,8
13,8
13,5
STORAGE
V
13,2
13,2
13,5
RECONDITION
Max V@% of Inom
16,2@8%, max 1h
16,5@8%, max 1h
n.v.t.
FR
NORMAL
HIGH
LI-ION
ABS
V
14,4
14,7
14,2
NL
MODE
Voor 24V-acculaders: vermenigvuldig alle waarden met 2.
7
SE
De acculader schakelt over op NIGHT (nachtstand) door 3
seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. De LED
NIGHT gaat dan branden. De modus NIGHT eindigt automatisch
na 8 uur en kan eerder worden beëindigd door nogmaals 3
seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden.
De acculader schakelt over op LOW (lage spanning) door 6
seconden lang de knop MODE ingedrukt te houden. De LED
NIGHT knippert dan twee keer per seconde. De modus LOW blijft
actief tot de knop MODE nogmaals 6 seconden lang wordt
ingedrukt.
ES
De knop MODE
Nadat de acculader op de AC-voeding is aangesloten, drukt u op
de knop MODE om een ander laadalgoritme, indien nodig, te
kiezen (de acculader onthoudt de modus na het loskoppelen van
de voeding en/of van de accu).
Als herconditionering wordt geselecteerd, brandt de LED
RECONDITION en gaat deze knipperen als de herconditionering
actief is.
DE
NORMAL (14,4V): aanbevolen voor natte vlakke-plaat-loodantimoonaccu's (startaccu's), vlakke-plaat-gel- en AGM-accu's.
HIGH (14,7V): aanbevolen voor natte loodcalciumaccu's, Optima
spiraalcelaccu's en Odyssey-accu's.
Als NIGHT of LOW actief zijn, wordt de uitgangsstroom beperkt
tot max. 50% van de nominale uitgangsstroom en wordt de
acculader geheel geruisloos.
7-traps laadcyclus voor loodzwavelzuuraccu's:
1
2
3
4
8
BULK
Laadt de accu met maximale stroomsterkte totdat de
absorptiespanning wordt bereikt. Aan het eind van de bulk
fase is de accu ongeveer 80% geladen en klaar voor
gebruik.
ABS - Absorptie
Laadt de accu met een constante spanning en met
afnemende stroomsterkte totdat deze volledig geladen is.
Zie bovenstaande tabel voor de absorptie spanning bij
kamer temperatuur.
Variabele absorptie tijd:
De absorptie tijd is kort (minimaal 30 minuten) wanneer
een al bijna volledig geladen accu wordt aangesloten, en
loopt op tot 8 uur bij een diep ontladen accu.
RECONDITION
RECONDITION is een optie bij de laadprogramma’s
NORMAL en HIGH en kan worden geselecteerd door de
MODE knop nogmaals in te drukken na het selecteren van
het gewenste laad algoritme.
Tijdens RECONDITION wordt de accu met weinig stroom
(8% van de nominale stroom) geladen tot een hogere
spanning. RECONDTION vindt plaats aan het einde van
de absorptie fase en eindigt na maximaal een uur of
eerder wanneer de hogere spanning bereikt is.
De RECONDITION LED staat aan tijdens laden en
knippert tijdens RECONDITION.
Voorbeeld:
Voor een 12/30-acculader: de
reconditioningsstroomsterkte is 30 x 0,08 = 2,4A.
FLOAT
Druppellading. Houdt de accu op een constante spanning
en volledig opgeladen.
5
NL
7
EN
6
STORAGE
Opslagstand. Houdt de accu op een lagere constante
spanning om gasvorming en corrosie van de positieve
platen te beperken.
READY (accu volledig opgeladen)
De accu is volledig opgeladen wanneer de LED FLOAT
(druppellading) of STORAGE (opslag) brandt.
REFRESH
Langzame zelfontlading wordt voorkomen door de accu
wekelijks automatisch 'op te frissen' met een korte
absorptielading.
DE
ES
3.3 Wanneer er een belasting op de accu is aangesloten
Tijdens het opladen kan een belasting op de accu worden
toegepast. Opmerking: De accu wordt niet opgeladen als de
stroom voor het opladen hoger is dan de uitgangsstroom van de
acculader.
Herconditionering is niet mogelijk als een belasting op de accu is
aangesloten.
FR
3.2 Lithium-ion (LiFePO₄) accu’s
Bij het opladen van een Lithium-ion accu maakt de lader gebruik
van een specifiek laad algoritme voor Lithium-ion accu’s zodat
deze optimaal zal presteren. Selecteer LI-ION met de MODE
knop.
SE
3.4 Een nieuwe laadcyclus starten
Een nieuwe laadcyclus begint wanneer:
a) De lader in de float of storage fase is en tgv een belasting de
stroom gedurende meer dan 4 seconden oploopt tot het
maximum.
b) De MODE knop wordt ingedrukt tijdens laden.
c) Na ontkoppelen en opnieuw aansluiten van de netspanning.
9
3.5 Berekenen van de laadtijd
Een lood accu is voor ongeveer 80% geladen aan het begin van
de absorptie fase.
De tijd T tot 80% lading kan als volgt berekend worden:
T = Ah / I
Hierin is:
I de laadstroom (= stroom van de lader minus eventuele stroom
van een belasting).
Ah de hoeveelheid Ampère uur die geladen moet worden.
Een volledige absorptie periode tot 8 uur is nodig om een accu tot
100% te laden.
Voorbeeld:
Laadtijd tot 80% van een volledig ontladen 220Ah-accu als deze
is opgeladen met een 30A-acculader: T = 220 / 30 = 7,3 uur.
Laadtijd tot 100%: 7,3 + 8 = 15,3 uur.
Een Li-ion accu is aan het begin van de absorptie fase meer dan
95% geladen en zal na ongeveer 30 minuten absorptie laden
volledig geladen zijn.
3.6 Hoge interne weerstand
Als een accu het einde van de levensduur bereikt of als deze
voortijdig door sulfatering of corrosie faalt, daalt de capaciteit
aanzienlijk en neemt de interne weerstand toe. De acculader zal
een dergelijke accu tijdens de testfase niet weigeren (het kan net
zo goed een bijna volledig opgeladen accu zijn).
Een hele korte bulkladingsfase bij het opladen van een
vermoedelijk ontladen accu duidt er echter op dat de accu het
einde van de levensduur heeft bereikt.
Opmerking: Sulfatering kan soms deels ongedaan worden
gemaakt door herhaaldelijke toepassing van de RECONDITION
MODE.
3.7 Gebruik als voeding
De lader kan gebruikt worden als voeding (wel belasting maar
geen accu aangesloten).
10
4. Technische specificaties
Blue Power IP22 Charger
12V 15/20/30A
Ingangsspanning bereik
24V 8/12/16A
180-265VAC
15 / 20 / 30A
8 / 12 / 16A
Uitgangsstroom, NIGHT or LOW
7,5 / 10 / 15A
4 / 6 / 8A
Rendement
94%
95%
Standby verbruik
Laadspanning 'absorption'
Laadspanning 'storage'
Drain lekstroom
Beveiligingen
Temperatuur bereik
Vocht
8/12/16Ah
16mV/°C
32mV/°C
Ja
0,4Ah/maand (0,6mA)
Omgepoold aansluiten Kortsluiting
Oververhitting
lage rpm (geluidloze) ventilator (12/15 en 24/08 zijn
zonder ventilator)
-20 to +50°C (nominale stroom tot 40°C)
Max 100%, continu 95%
BEHUIZING
Accu aansluiting
Connector 13mm² (AWG6)
Netaansluiting
Kabel van 1,5 meter met Europese stekker klasse 1
Beschermklasse
IP22 (gebruik binnenshuis)
Gewicht
1,3kg
Afmetingen (h x w x d)
235 x 108 x 65mm
NORMEN
Veiligheid
Emissie
Immuniteit
EN 60335-1, EN 60335-2-29
EN 55014-1, EN 61000-6-3, EN 61000-3-2
EN 55014-2, EN 61000-6-1, EN 61000-6-2, EN 61000-3-3
11
SE
Koeling
15/20/30Ah
ES
Minimum accucapaciteit, ‘s nachts laag
Temperatuur compensatie
(alleen voor lood accu’s))
Bruikbaal als voeding
DE
Minimum accucapaciteit, normale mode
Start met laden vanaf 0V (‘dode accu’)
Normal: 14,4V
Normal: 28,8V
High: 14,7V
High: 29,4V
Li-ion: 14,2V
Li-ion: 28,4V
Normal: 13,8V
Normal: 27,6V
High: 13,8V
High: 27,6V
Li-ion: 13,5V
Li-ion: 27,0V
Normal: 13,2V
Normal: 26,4V
High: 13,2V
High: 26,4V
Li-ion: 13,5V
Li-ion: 27,0V
30/40/60Ah
16/24/32Ah
FR
Laadspanning 'float'
0,5W
NL
Minimum accuspanning
EN
Uitgangsstroom, normal mode
Vijf jaar beperkte garantie
Deze beperkte garantie geldt voor defecten in materiaal en
uitvoering van dit product gedurende vijf jaar na aankoopdatum
van dit product. De klant dient het product samen met
aankoopnota aan het verkooppunt te retourneren.
Deze beperkte garantie geldt niet voor beschadiging, aantasting
of defecten als gevolg van verandering, modificatie, onjuist of
buitensporig gebruik of misbruik, verwaarlozing, blootstelling aan
overmatig vocht, vuur, onjuiste verpakking, bliksem,
stroompieken of andere natuurverschijnselen.
Deze beperkte garantie geldt niet voor beschadiging, aantasting
of defecten als gevolg van reparaties die zijn gepoogd door niet
hiervoor door Victron Energy geautoriseerde personen.
Victron Energy kan niet aansprakelijk worden gesteld voor
gevolgschade die is ontstaan door het gebruik van dit product.
De maximale aansprakelijkheid van Victron Energy onder deze
beperkte garantie zal de aankoopprijs van dit product niet
overschrijden.
12