Mase 42430, IS 10 T 50 Hz, IS 10T Usage Manual

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Mase 42430 Usage Manual. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
IS 10 T 50 Hz
- 10
NL
I
IN GEVAL DE SPECIFICATIES UIT DEZE
INSTALLATIE-HANDLEIDING VERONACHTZAAMD
WORDEN, KOMT DE GARANTIE OP HET PRODUCT
TE VERVALLEN
1 ALGEMENE INFORMATIE ............................ 11
1.1 Doel van de handleiding ............................... 11
1.2 Symbolen .................................................... 11
1.2 Bijgaande informatie .................................... 12
1.3 Identificatie van de machine ......................... 12
1.5 Veiligheidsvoorschriften ............................... 12
2 ALGEMENE INFORMATIE ............................ 13
2.1 Referentiedocumenten ................................. 13
2.2 Facsimile van de EG-verklaring van
overeenstemming ........................................ 13
2.3 Markering .................................................... 13
3 BESCHRIJVING VAN DE GENERATOR ....... 15
3.1 Algemeen .................................................... 15
3.2 Koelsysteem ............................................... 15
3.3 Bedieningspaneel ........................................ 15
4 GEBRUIK VAN DE GENERATOR ................. 16
4.1 Controles vooraf ........................................... 16
4.2 Ontluchting van het brandstofsysteem ......... 16
4.3 Starten ........................................................ 16
4.4 Stoppen van de groep .................................. 16
5 BESCHERMINGEN ............................................ 16
5.1 Bescherming lage oliedruk ........................... 16
5.2 Bescherming hoge temperatuur wat
wisselstroomdynamo ................................... 17
5.4 Bescherming tegen kortsluiting
en overbelasting ........................................... 17
5.5 Bescherming tegen kortsluiting van ............. 17
de elektrische laagspanningsinstallatie ........ 17
6 ONDERHOUD .................................................... 17
6.1 Buitengewoon onderhoud van de motor ........ 17
5.2 Verversing motorolie en vervanging oliefilter .. 17
6.3 Reiniging van het luchtfilter .......................... 18
6.4 Vervanging van het brandstoffilter ................. 18
6.5 Controle van de koelvloeistof ........................ 18
6.6 Controle van de spanning van de V-snaren ... 19
6.7 Lediging van het koelsysteem ...................... 19
6.8 Verversing van de koelvloeistof ..................... 19
6.9 Vervanging van de zinkanodes ..................... 19
6.10 Onderhoud van de zeewaterpomp ................ 19
6.11 Onderhoud van de wisselstroomdynamo ...... 20
INHOUDSOPGAVE
6.12 Onderhoud van de accu ............................... 20
6.13 Inactieve periodes ........................................ 20
6.14 Samenvattingstabel van de
geprogrammeerde ingrepen ......................... 21
6.15 Storingentabel ............................................. 21
7 TECHNISCHE EIGENSCHAPPEN ................. 22
IS 10 T 50 Hz
- 11
NL
1. ALGEMENE INFORMATIE
Raadpleeg deze handleiding aandachtig alvorens over te gaan tot willekeurige werkzaamheden op de
machine.
1.1 Doel van de handleiding
Hartelijk dan voor uw keuze van een MASE product.
Deze handleiding is opgesteld door de fabrikant en vormt onderdeel van de uitrusting van het generatoraggregaat
en moet zorgvuldig worden bewaard, beschermd tegen vocht en andere invloeden die hem zouden kunnen schaden.
De handleiding moet het aggregaat volgen als deze in over zou gaan in handen van een andere gebruiker of nieuwe
eigenaar.
De informatie in de handleiding is gericht aan al diegenen die betrokken zijn bij de levenscyclus van het
generatoraggregaat en is nuttig en noodzakelijk ter informatie van zowel degenen die de verschillende werkzaamheden
daadwerkelijk uit zullen voeren, alsook voor degenen die deze activiteiten zullen coördineren, de nodige logistiek
zullen voorbereiden en de toegang zullen regelen tot de plaats waarop de groep geïnstalleerd zal worden.
De handleiding definieert het doel waarvoor de machine is gebouwd en bevat alle informatie die nodig is om een veilig
en correct gebruik te garanderen.
Het voortdurend in acht nemen van de aanwijzingen in de handleiding garandeert de veiligheid voor de bediener, de
zuinigheid in het gebruik en een langere duur van de machine zelf.
Om de raadpleging ervan te vergemakkelijken is zij onderverdeeld in hoofdstukken die de voornaamste begrippen
identificeren; voor een snelle raadpleging van de onderwerpen kunt u de inhoudsopgave raadplegen (pag. 63).
1.2 Symbolen
De tekstgedeelten die speciale aandacht verdienen worden vet gedrukt weergegeven en voorafgegaan door de hierna
geïllustreerde en gedefinieerde symbolen.
Geeft aan dat er met aandacht moet worden gewerkt, om geen ernstige consequenties te
ondervinden die tot de dood van personeel of mogelijke schade aan de gezondheid zouden kunnen leiden.
Situatie die zich zou kunnen voordoen tijdens de levensduur van een product, systeem of installatie
en die riskant geacht wordt en persoonlijk letsel of schade aan eigendommen, het milieu of financiële verliezen zou
kunnen veroorzaken.
Geeft aan dat er moet worden opgelet om geen ernstige consequenties te ondervinden die
materiële met zich mee zouden brengen, zoals bijvoorbeeld aan productiemiddelen of het product.
Aanwijzingen van bijzonder belang
De tekeningen zijn als voorbeeld bedoeld. Ook als de machine die u in uw bezit heeft aanzienlijk afwijkt van de
illustraties in deze handleiding, worden de veiligheid en de informatie hiervoor toch gegarandeerd.
De fabrikant streeft een constante ontwikkeling en bijwerking van zijn product na, en kan derhalve zonder enige
waarschuwing vooraf wijzigingen aanbrengen.
IS 10 T 50 Hz
- 12
NL
1.2 Bijgaande informatie
De volgende documentatie maakt deel uit van deze
handleiding:
- CE Verklaring van overeenstemming (afb. 1);
- Gebruiks- en onderhoudshandleiding van de motor;
- Serviceboekje;
- Garantiebewijs;
- Garantiekaart.
1.3 Identificatie van de machine
Zie afb. 2
1 Machinecode
3 Bouwjaar
4 Vermogensfactor
5 Verklaarde frequentie
6 Continu vermogen
7 Nominale spanning
8 Stroom
9 Gewicht
10  Prestatieklasse
11 Serienummer
De gegevens die het codenummer van de machine, het
serienummer en het bouwjaar identificeren moeten altijd aan
de fabrikant worden doorgegeven bij verzoeken om informatie
of bij bestelling van vervangingsonderdelen.
Zie afb. 3
1 Geluiddempende kast
2 Bovenste toegangsdeur
3 Onderste toegangsdeur
4 Instrumentenpaneel
5 Verankeringsbeugels
6 Verbinding rook- en koelwaterafvoer
7 Verbinding aansluiting zeewaterinlaat
8 Verbinding aansluiting brandstoftank
9 Verbindingsklemmen accu
10 Luchtfilter motor
11 Expansievat koelvloeistof
12 Extractiepomp motorolie
13 Inzetstuk gasoliefilter
14 Zeewaterpomp
15 Brandstofpomp
16 Filterelement oliefilter
17 Olievuldop
18 Verbindingskast elektriciteitslijn
19 Wisselstroomdynamo batterijlader
20 Koelvloeistoftank
21 Warmtewisselaar water/lucht
22 Uitlaatspruitstuk
23 Startmotor
1.4 Instrumentenpaneel
Legenda afb. 4
1 Urenteller
2 Magnetothermische schakelaar
3 Thermische wisselstroomschakelaar
4 START-/STOP-knop
5 Motorbeschermingsmodule
6 Lampje RUN motor gestart
7 Lampje OIL lage oliedruk
8 Lampje °C hoge temperatuur motor
9 Lampje BATT werking batterijlader
10 Lampje °C hoge temperatuur wisselstroomdynamo
11 Bougies (niet aanwezig)
12 Brandstofuitgang (uitvoering RINA)
1.5 Veiligheidsvoorschriften
Lees alle informatie in deze handleiding en in de
installatiehandleiding aandachtig door; zij zijn van fundamenteel
belang voor een correcte installatie en het juiste gebruik van
de stroomopwekkinggroep en nodig om onmiddellijk in te
kunnen grijpen in geval dat nodig is.
De fabrikant aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor
persoonlijk letsel of materiele schade, die voortkomen uit
veronachtzaming van de veiligheidsvoorschriften.
Bekijk de veiligheidsborden die op de machine zijn aangebracht
aandachtig, en neem de aanwijzingen ervan in acht.
- Laat de groep niet gebruiken door ondeskundige personen
of personen die geen geschikte opleiding hebben gehad.
- Laat kinderen of dieren niet in de buurt komen van de
stroomopwekkingsgroep wanneer deze in werking is.
- Kom niet met natte handen aan de generator of het
bedieningspaneel, aangezien de generator een mogelijke
oorzaak van elektrische schokken is als hij slecht wordt
gebruikt.
- Eventuele controles op de stroomopwekkingsgroep moeten
worden uitgevoerd bij uitgeschakelde motor; controles op
een ingeschakelde groep mogen uitsluitend worden verricht
door gespecialiseerd personeel.
- Zuig nooit de verbrandingsgassen aan, want zij bevatten
stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid.
- Zorg ervoor dat de toegangsdeuren gesloten zijn wanneer
de stroomopwekkingsgroep in gebruik is.
- Raak nooit met uw handen het motorlichaam of de
wisselstroomdynamo aan als de stroomopwekkingsgroep
in werking is of nog warm is.
Als er olie- of brandstoflekkages
geconstateerd worden, dient u te zorgen voor een
nauwkeurige reiniging, om brandgevaar te vermijden.
In het geval van brand mag geen
water worden gebruikt voor het doven, maar moeten
brandblusapparaten worden gebruikt.
Als er zich problemen voordoen o
u uitleg nodig heeft, neem dan contact op met de
SERVICE-dienst van Mase.
IS 10 T 50 Hz
- 13
NL
2. ALGEMENE INFORMATIE
De stroomopwekkingsgroep is ontworpen, gebouwd en getest om te voldoen aan de geldende Europese en nationale
voorschriften, en om risicos van elektrische aard tot een minimum te beperken door overeenkomstigheid met de
volgende normen:
89/336 EEG Richtlijn inzake de elektromagnetische compatibiliteit
73/23 EEG Laagspanningsrichtlijn
CE 98/37 richtlijn machines
2.1 Referentiedocumenten
De gebruiksinstructies geleverd met elke stroomopwekkingsgroep bestaan uit een reeks documenten waarvan deze
handleiding het Algemeen Deel is. Normaal gezien worden de volgende documenten geleverd:
a - EG-verklaring van overeenstemming.
b - Handleiding met instructies voor het gebruik en het onderhoud van de stroomopwekkingsgroepen (deze handleiding).
c - Handleiding voor het gebruik en het onderhoud van de motor.
d - Handleiding voor het gebruik en het onderhoud van de wisselstroomdynamo (bij wisselstroomdynamos die niet door
mase geproduceerd zijn).
e - Lijst Technische Centra mase.
f - Garantiebewijs mase.
g - Garantiekaart.
2.2 Facsimile van de EG-verklaring van overeenstemming
De stroomopwekkingsgroepen, gebouwd door het bedrijf mase, bestemd voor de landen van de Europee Gemeenschap,
zijn conform de van kracht zijnde EG-richtlijnen (zie 1.5), en zijn voorzien van een EG-verklaring van overeenstemming (Fig.1).
2.3 Markering
Op de plaat voor de stroomopwekkingsgroepen staan alle identificatiegegevens vermeld, zoals wordt voorgeschreven door
de norm ISO 8528 e n volgens de vereisten voor CE-markering, voor de gevallen waarop dat van toepassing is. Hier wordt
een voorbeeld van de identificatieplaat afgebeeld, die op het bedieningspaneel van elke machine is bevestigd (afb. A).
1 - Naam machine
2 - Machinecode
3 - Serienummer
4 - Continu vermogen
5 - Aangegeven frequentie
6 - Vermogensfactor
7 - Nominale spanning
8 - Nominale stroom
9 - Beschermingsgraad
10 - Isolatieklasse
11 - Max. gebruikstemperatuur
12 - Max. gebruikshoogte
13 - Geluidsniveau
14 - Prestatieklasse
15 - Bouwjaar
16 - Fabrikant
17 - Gewicht
afb.A
16
1
2
5
4
15
6
7
8
9
10
11
12
13
14
3
17
IS 10 T 50 Hz
- 15
NL
3 BESCHRIJVING VAN DE GENERATOR
3.1 Algemeen
De stroomopwekkingsgroepen IS 19 zijn ontworpen om
gemakkelijk aan boord van schepen te kunnen worden
geïnstalleerd.
De geluiddempende kast, gemaakt van isolerende
panelen van gelakt zeewaardig aluminium, geeft
gemakkelijk toegang tot de motor en de
wisselstroomgenerator voor het uitvoeren van onderhouds-
en controlewerkzaamheden, en zorgt tegelijkertijd voor
een aanzienlijke verlaging van het geluidsniveau.
De 4-takt diesel motor met directe injectie, gebouwd
door Yanmar, is uiterst betrouwbaar en robuust; de
emissies aan de uitlaat zijn in overeenstemming met de
CARB-normen.
De wisselstroomdynamo, van het synchrone, 4-polige
type, zonder borstels, heeft een elektronische
spanningsregelaar (SR7) die de stabiliteit ±5% ervan ten
opzichte van de nominale waarde garandeert.
De grote lostrekcapaciteit van de wisselstroomdynamo
maakt de stroomopwekkingsgroep zeer geschikt voor
het voeden van elektromotoren van air-conditioners,
ontziltingsinstallaties, compressoren, enz.
De stroomopwekkingsgroep beschikt over een lokaal
bedieningspaneel (afb 3  ref. 4) waarop zich de
bedieningen en de controle-instrumenten bevinden.
3.2 Koelsysteem
De motor van de stroomopwekkingsgroep wordt gekoeld
door de circulatie in een gesloten circuit van koelvloeistof
die de warmte afgeeft aan zeewater door middel van een
warmtewisselaar (afb. 3 ref. 20).
Deze warmtewisselaar, gemaakt van kopernikkel, is
speciaal ontworpen door mase om de motor zeewaardig
te maken.
Een tweede warmtewisselaar zorgt voor koeling van de
lucht in de geluidgedempte kast en de lucht die nodig is
voor ventilatie van de wisselstroomdynamo.
Bij installatie moeten een brandstofcircuit van zeewater
voor koeling en een afvoersysteem voor de
verbrandingsgassen en het water dat gebruikt is voor de
koeling, worden aangebracht.
3.3 Bedieningspaneel
Op de stroomopwekkingsgroep zit een bedieningspaneel
voor de besturingen voor het starten en stoppen. Een
motorbeschermingsmodule (afb. 4 ref. 5) beheert de
beschermingen van de stroomopwekkingsgroep, door
de motor in het geval van storingen te stoppen en de
geconstateerde afwijking aan te geven door de lampjes.
- Als het groene controlelampje RUN (afb. 4 ref. 6)
brandt, signaleert het dat de groep in werking is en dat
er geen storingen worden waargenomen.
- Als het rode controlelampje BATT (afb. 4  ref. 9)
brandt, signaleert het dat de wisselstroomdynamo van
de batterijlader defect is.
- Als het rode controlelampje OIL (afb. 4 ref. 7)
brandt, signaleert het dat de druk van de motorolie
onvoldoende is.
- Als het rode controlelampje °C brandt, signaleert het
dat de temperatuur van de koelvloeistof of van het water
dat circuleert in de warmtewisselaars, te hoog is.
- Als het rode controlelampje °C brandt, signaleert het
dat de wikkelingen van de wisselstroomdynamo te
hoge temperaturen hebben bereikt.
Op het bedieningspaneel zitten verder:
- een 3 - polige magnetothermische schakelaar (afb. 4
ref. 2), die de stroomtoevoer onderbreekt in het geval van
overbelasting en kortsluiting.
- een thermische schakelaar (afb. 4 ref. 3) ter bescherming
van de elektrische laagspanningsinstallatie tegen
kortsluiting.
- een urenteller (afb. 4 ref. 1);
- de start- en stopknop van de stroomopwekkingsgroep
(afb. 4 ref. 5).
De stroomopwekkingsgroep is voorbereid voor aansluiting
via een connector op het afstands-startpaneel, door mase
als optie geleverd, dat eventueel kan worden geïnstalleerd
op het bedieningspaneel.
Er zijn twee verschillende modellen afstand-startpanelen
leverbaar, zoals te zien op afbeelding 5.
De eenvoudigste uitvoering heeft een start- en stopknop
(afb. 5 ref. 1), een groen controlelampje (afb. 5 ref. 2) dat
aangeeft dat de groep gestart is, als het gaat branden.
De tweede uitvoering van het afstandsbedieningspaneel
(afb. 5 ref. 3) voorziet, afgezien van de start- en stopknop,
in een instrument dat de drukwaarde van de motorolie
aangeeft (afb. 5 ref. 4) en een instrument dat de temperatuur
van de koelvloeistof aangeeft (afb. 5 ref. 5).
Als het afstand-startpaneel is aangesloten, is het niet
mogelijk de stroomopwekkingsgroep te starten vanaf het
lokale paneel.
ls er onderhoudswerkzaamheden
worden uitgevoerd op de stroomopwekkingsgroep,
moet de negatieve pool van de startaccu worden
afgekoppeld om onopzettelijke starts te vermijden.
IS 10 T 50 Hz
- 16
NL
4. GEBRUIK VAN DE GENERATOR
4.1 Controles vooraf
Bij de eerste start van de stroomopwekkingsgroep, of na
een onderhoudsingreep te hebben uitgevoerd, is het een
goede regel altijd te controleren:
- of de olie het juiste niveau heeft, met behulp van de peilstok
(afb. 7 ref. 2), zie de tabel A van de aanbevolen oliën (afb.
8).
- of alle verankeringspunten van de groep goed zijn
gespannen.
- of alle elektrische gebruikers afgekoppeld zijn om te
vermijden dat de groep wordt gestart terwijl hij belast wordt.
- of alle water- en brandstofleidingen goed verbonden zijn
- of alle elektrische aansluitingen op de juiste manier zijn
uitgevoerd en of er geen aansluitingen in slechte staat zijn.
- of de waterkraan open staat (afb. 6 ref. 2)
- of het gedeelte van het watercircuit van de pomp naar de
kleppen met de hand gevuld is, in het geval er een
afsluitklep is gemonteerd op de zeewaterinlaat (zoals
aanbevolen in de installatiehandleiding) (afb. 4 ref. 1).
4.2 Ontluchting van het brandstofsysteem
De aanwezigheid van luchtbellen in het brandstofsysteem
heeft tot gevolg dat de motor onregelmatig werkt of niet
in staat is het nominale toerental te bereiken. De lucht
kan in het brandstofcircuit doordringen via een niet
perfecte afgedichte koppeling (leidingen, filters, tank) of
als de brandstof in de tank op het minimum niveau is.
Het brandstofsysteem is zo ontworpen dat de luchtbellen
die in het circuit zijn doorgedrongen, zelfstandig worden
geëlimineerd. De automatische ontluchting wordt
verkregen door de brandstofpomp een aantal minuten
voordat de motor gestart wordt, te activeren.
De pomp wordt geactiveerd door de START-knop een
ogenblik in te drukken.
Als de motor na deze handeling nog steeds onregelmatig
functioneert, moet een technicus worden geraadpleegd
voor een nauwgezette controle van het brandstofysteem.
4.3 Starten
Alvorens de groep te starten dient u zich ervan te
vergewissen dat de voorafgaande controles, die
beschreven worden in paragraaf 3.1, zijn uitgevoerd.
Start de groep door op de START-knop op het
bedieningspaneel (afb. 4 ref. 4) te drukken en hem pas
los te laten nadat de groep gestart is. Let er hierbij op dat
elke poging niet langer dan 15 sec. duurt en laat
minstens 30 sec. voorbijgaan tussen de pogingen. Alle
signaleringslampjes van de motorbeschermingsmodule
(afb. 4 ref. 5) zullen bij de start enkele seconden gaan
branden, en als er geen storingen in de motor of de
generator zijn, blijft alleen het groene lampje RUN (afb.
4 ref. 6) branden om aan te geven dat de groep gestart
is en regelmatig functioneert.
Herhaaldelijke startpogingen
met negatief resultaat kunnen een overmatige
waterophoping in de afvoerinstallatie veroorzaken,
met mogelijk ernstige consequenties voor de motor.
Als het moeilijk blijkt de motor te starten, mag men
het niet te lang blijven proberen zonder eerst de
kraan van de zeewaterinlaat (afb. 6 ref. 2) te sluiten.
4.4 Stoppen van de groep
De groep wordt gestopt door op de knop OFF op het
bedieningspaneel te drukken.
Alvorens de stroomopwekkingsgroep
te starten wordt geadviseerd hem enkele minuten
te laten functioneren zonder stroom op te nemen,
om de motor en de wisselstroomdynamo te laten
afkoelen.
5 BESCHERMINGEN
De stroomopwekkingsgroepen IS 8, IS 9,5 zijn uitgerust
met een serie beschermingen die hen behoeden tegen
onjuist gebruikt en storingen in de werking.
Wanneer een stroomopwekkingsgroep stopt doordat
een bescherming heeft ingegrepen, zal het lampje, dat
de betreffende storing aangeeft, gaan branden op de
motorbeschermingsmodule (afb. 5 ref- 5) van het
bedieningspaneel.
5.1 Bescherming lage oliedruk
Grijpt in door de groep te stoppen wanneer de druk van
de motorolie onvoldoende is; de ingreep wordt
gesignaleerd doordat het lampje OIL gaat branden
(afb. 4 ref. 7).
Over het algemeen is het voldoende de olie aan te vullen
om de groep weer te kunnen starten.
De bescherming tegen lage
oliedruk geeft geen indicatie over het niveau van de
motorolie in de oliepan. Een dagelijkse controle
van dit niveau is derhalve noodzakelijk.
De motor functioneert correct
zolang hij niet langer dan 3 minuten maximaal 30°
gekanteld is; er zijn geen tijdslimieten voor een
kanteling van 25°, zowel in de lengte als in de
breedte. Als de motor zich in omstandigheden
bevindt waarbij hij moet werken bij sterkere
kantelingen, bestaat het risico dat er onvoldoende
smering of afzuiging is door het luchtfilter van de
smeerolie.
IS 10 T 50 Hz
- 17
NL
5.2 Bescherming hoge temperatuur water
Grijpt in door de stroomopwekkingsgroep uit te schakelen
als de temperatuur van de koelvloeistof van de motor te
hoog is of als de circulatie van het zeewater komt te
ontbreken.
De ingreep van de bescherming wordt gesignaleerd door
de inschakeling van het lampje °C (afb. 4 ref. 10).
De stroomopwekkingsgroep dient mag pas opnieuw
worden gestart nadat de oorzaak van de storing is
opgespoord en geëlimineerd.
5.3 Bescherming overtemperatuur
wisselstroomdynamo
Grijpt in door de stroomopwekkingsgroep uit te schakelen
wanneer er zich een thermische overbelasting op de
wisselstroomdynamo voordoet.
De ingreep van de bescherming wordt gesignaleerd
doordat het lampje °C (afb. 4 ref. 8) gaat branden. De
stroomopwekkinggroep kan pas na enkele minuten
worden gestart wanneer de temperatuur van de
wikkelingen van de wisselstroomdynamo terugkeert naar
normale waarden. Het wordt hoe dan ook geadviseerd de
oorzaken van de ingreep op te sporen en te elimineren.
In het geval van een ingreep van
een van de bovenstaande beschermingen, moet,
nadat de oorzaak van de ingreep is opgezocht en
opgeheven, de STOP-knop worden ingedrukt om het
bedieningspaneel te resetten (het signaal zou anders
in het geheugen blijven, waardoor de motor niet kan
worden gestart).
5.4 Bescherming tegen kortsluiting en overbelasting
De stroomopwekkingsgroep is beschermd tegen
kortsluiting en elektrische overbelasting. Een 3 - polige,
magnetothermische schakelaar (afb. 4  ref. 2)
onderbreekt de stroomtoevoer wanneer er zich kortsluiting
voordoet of wanneer de stroomtoevoer hoger is dan de
nominale waarde.
Alvorens het contact te herstellen door de hendel van de
magnetothermische schakelaar op te tillen, moeten de
gebruikers worden afgekoppeld.
5.5 Bescherming tegen kortsluiting van
de elektrische laagspanningsinstallatie
In het geval van kortsluiting van de elektrische
laagspanningsinstallatie zal het circuit (afb. 4  ref. 3)
worden verbroken zodat de groep gestopt wordt. In dit
geval gaan de signaleringslampjes van de
motorbeschermingsmodule allemaal uit en is het niet
mogelijk een nieuwe startpoging te doen.
Alvorens het elektrische circuit te herstellen door op de
knop op de thermische schakelaar (afb. 4 ref. 3) te
drukken, moet een gespecialiseerd technicus de oorzaak
van de kortsluiting opsporen en verhelpen.
6 ONDERHOUD
Alle onderhoudswerkzaamheden
op de stroomopwekkingsgroep moeten worden
verricht bij uitgeschakelde motor, nadat deze
voldoende is afgekoeld, en mogen alleen worden
verricht door geautoriseerd personeel.
Voordat u zich toegang
verschaft tot de stroomopwekkingsgroep moet een
pool van de startaccu worden afgekoppeld, om
onopzettelijke starts te vermijden.
6.1 Buitengewoon onderhoud van de motor
De periodieke ingrepen die op de motor moeten worden
verricht worden vermeld in de tabel B.
Raadpleeg voor nadere bijzonderheden de handleiding
die door de fabrikant van de motor wordt geleverd, en elke
stroomopwekkingsgroep vergezelt.
Controleer het niveau van de
motorolie met behulp van de peilstok (afb. 7 ref. 2).
Het niveau moet altijd tussen de kenmerken MAX en
MIN liggen die op de peilstok (afb. 7, ref. 1) staan
aangegeven.
5.2 Verversing motorolie en vervanging oliefilter
De inhoud van de oliepan van de motor bedraagt 3,6 liter.
Het bijvullen of vullen van de motorolie moet gebeuren via
de opening (afb. 3 ref.17).
Om de olie in de oliepan te verversen moet de
niveaupeilstok (afb. 7 ref. 2) worden verwijderd en moet
de extractiepomp (afb. 3 ref. 12) worden bediend nadat
de schroef die als dop fungeert is weggehaald.
Het wordt geadviseerd de olie af te tappen als hij nog
voldoende warm is, zodat het gemakkelijker wegstroomt.
Zie tabel A, afb. 8, voor de aanbevolen olie.
De eerste verversing van de
motorolie dient te worden verricht na 50 bedrijfsuren
van de stroomopwekkingsgroep; de tweede en latere
verversingen dienen om de 200 u. te geschieden.
Voor nadere bijzonderheden
over de smering van de motor dient u de gebruiks- en
onderhoudshandleiding van de motor te raadplegen,
die bij de stroomopwekkingsgroep geleverd wordt.
IS 10 T 50 Hz
- 18
NL
Laat afgewerkte olie of brandstof
nooit in het milieu achter, want het zijn vervuilende
producten.
Geef afgewerkte smeerolie af bij de speciale
Verzamelcentra die zijn belast met de verwerking ervan
als afval.
Zorg ervoor dat de motorolie
niet in contact komt met de huid. Draag handschoenen
en een veiligheidsbril tijdens de
onderhoudswerkzaamheden.
Komt u toch in contact met smeerolie, was het
betreffende lichaamsdeel dan onmiddellijk zorgvuldig
met veel water en zeep.
Om het filterelement van het motoroliefilter (afb. 3 ref. ?)
te vervangen, moet de betreffende steun worden
losgeschroefd met behulp van gereedschap dat gewoon in
de handel verkrijgbaar is. Plaats het nieuwe filterelement en
zorg ervoor dat de rubberen ringpakkingen worden gesmeerd.
De eerste verversing dient te worden uitgevoerd na 50
bedrijfsuren van de stroomopwekkingsgroep, voor de tweede
en latere verversingen dient een interval van 400 uur in acht
te worden genomen.
Raadpleeg voor nadere bijzonderheden de gebruiks- en
onderhoudshandleiding van de motor.
Gebruik voor de veiligheid van de
motor uitsluitend oorspronkelijke
vervangingsonderdelen.
Maak alle onderdelen van de
stroomopwekkingsgroep die vervuild zijn met olie en
brandstof na de werkzaamheden schoon.
6.3 Reiniging van het luchtfilter
De stroomopwekkingsgroepen van de serie IS beschikken
over een droog luchtfilter, dat verhindert dat er vreemd
voorwerpen kunnen binnenkomen in de verbrandingsruimte.
Voor het onderhoud is het voldoende de filterkern een maal
per jaar schoon te maken met gasolie, om onzuiverheden
te verwijderen.
Laat de vloeistoffen die gebruikt
worden voor het wassen van het luchtfilter niet in het
milieu achter, maar geef hen af bij de speciale
Verzamelcentra.
Alle
onderhoudswerkzaamheden op de
stroomopwekkingsgroep moeten worden verricht bij
uitgeschakelde motor, na hem voldoende te hebben
laten afkoelen, en mogen alleen worden verricht door
geautoriseerd personeel.
Voordat u zich toegang verschaft
tot de stroomopwekkingsgroep moet de negatieve
pool van de startaccu worden afgekoppeld, om
onopzettelijke starts van de groepte vermijden.
6.4 Vervanging van het brandstoffilter
Om een lange levensduur en de juiste werking van de
motor te waarborgen, is het uiterst belangrijk dat het
filterelement van het brandstoffilter regelmatig wordt
vervangen, op de tijden die worden aangegeven door de
fabrikant van de motor en vermeld staan in de tabel van
paragraaf 5.12.
Dit dient te gebeuren met de volgende handelingen:
- sluit de brandstofkraan (afb. 3 ref. 24).
- schroef de steunringmoer (afb. 3 ref. 13) helemaal los
- verwijder het oude filterelement en plaats het nieuwe
- herhaal voor het terugplaatsen dezelfde handelingen in
omgekeerde volgorde.
Na de vervanging is het noodzakelijk het
brandstofsysteem te ontluchten, volgens de handelingen
van paragraaf 3.2.
Zorg ervoor dat de brandstof
niet in contact komt met de huid. Draag handschoenen
en een veiligheidsbril tijdens de
onderhoudswerkzaamheden.
Komt u toch in contact met brandstof, was het
betreffende lichaamsdeel dan onmiddellijk
zorgvuldig met veel water en zeep.
Verwijder na de vervanging alle sporen brandstof en
geef de hiervoor gebruikte doeken af bij een speciaal
Verzamelcentrum.
6.5 Controle van de koelvloeistof
Periodiek moet het niveau van het koelmiddel in het
gesloten koelcircuit worden gecontroleerd. De
referentietekens voor deze controle zijn op het expansievat
(afb. 3 ref. 11) aangegeven. Als het niveau onvoldoende
is, moet er koelvloeistof worden toegevoegd in het
expansievat, erop lettend dat de aanwijzing van het
maximum niveau niet wordt overschreden.
Open de sluitdop van het
expansievat (afb. 3 ref. 11) en van de tank (afb. 3
ref. 20) nooit als de motor warm is, om te vermijden
dat de koelvloeistof gevaarlijk naar buiten komt.
IS 10 T 50 Hz
- 19
NL
6.6 Controle van de spanning van de V-snaren
Er wordt een V-snaar gebruikt om de rotatiebeweging
over te brengen van de poelie van de motoras naar die van
de zeewaterpomp (afb. 9 ref. 1).
Een overmatige spanning van de riem versnelt de slijtage
ervan, terwijl een geringe spanning de poelies onbelast
laat draaien en dus niet voor voldoende circulatie van het
water zorgt.
Regel de spanning van de riem als volgt:
haal de twee stelschroeven (afb. 9 ref. 2) los en
verplaats de zeewaterpompen naar buiten om de
spanning te vergroten, of naar binnen om haar te
verkleinen. Blokkeer de schroeven en controleer de
spanning ervan.
De riem is correct gespannen als hij ongeveer 5 mm
doorbuigt (afb. 9) onder een belasting van 8 kg.
Een tweede riem wordt gebruikt voor overdracht van de
rotatie van de poelie van de aandrijfas naar die van de
vloeistofpomp van het gesloten circuit en van de
wisselstroomdynamo van de batterijlader (afb. 9 ref. 3).
Regel de spanning van de riem als volgt: haal de
stelschroef (afb. 9  ref. 4) los en verplaats de
wisselstroomdynamo van de acculader (afb. 9 ref. 5)
naar buiten om de spanning te vergroten en naar binnen
om haar te verkleinen.
De riem is correct gespannen als hij ongeveer 10 mm
doorbuigt (afb. 9) onder een belasting van 8 kg.
Om te vermijden dat de riem
onbelast draait, mag hij niet met olie worden vervuild.
Maak de riem schoon met benzine als er bij een
controle vet op blijkt te zitten.
Kom nooit met uw handen aan de
V-snaar of aan de poelies als de motor gestart is.
6.7 Lediging van het koelsysteem
Voor onderhoud op de warmtewisselaar water-lucht of op
het koelsysteem moet het aanzuigcircuit van het zeewater
worden geleegd. Dit dient als volgt te worden gedaan:
- sluit de kraan van de zeewaterinlaat (afb. 6 ref. 2);
- open de aftapkraan (afb. 6  ref. 3) totdat het water
helemaal is weggelopen.
- sluit de aftapkraan weer.
Open de zeewaterinlaatkraan
weer voordat u de stroomopwekkingsgroep start.
6.8 Verversing van de koelvloeistof
Ververs de koelvloeistof in het gesloten koelcircuit ieder jaar.
Sluit een stuk rubberslang (afb. 10 ref. 2) met een lengte
van 20-30 cm aan op de aftapkraan (afb. 10 ref. 1) die op
het onderstel van de motor zit, om de opvang van afgewerkte
koelvloeistof in een opvangbak (afb. 10 ref. 3) te
vergemakkelijken. Open de kraan en laat het gesloten
koelcircuit helemaal leeglopen.
Sluit de kraan weer na deze handeling en vul het circuit
opnieuw met koelvloeistof.
Laat afgewerkte koelvloeistof niet
in het milieu achter, want het is een vervuilende stof.
Geef afgewerkte koelvloeistof af bij de speciale
verzamelcentra die belast zijn met de verwerking
ervan als afval.
6.9 Vervanging van de zinkanodes
Ter bescherming van de warmtewisselaar water-lucht
(afb. 11 ref. 1) en de warmtewisselaar water-vloeistof
(afb. 11 ref. 2) tegen galvanische stromen zitten hierin
twee opofferingsanodes van zink (afb. 11 ref. 4).
De slijtagetoestand hiervan moet regelmatig worden
gecontroleerd, en zo nodig moeten ze worden vervangen
om te voorkomen dat galvanische stromen de
warmtewisselaar onherstelbaar beschadigen. Het wordt
geadviseerd het zink minstens eenmaal per maand te
controleren als de groep nieuw is, om de slijtagesnelheid
na te gaan, en vervolgens op basis daarvan een regelmaat
vast te stellen
Het is hoe dan ook wenselijk de zinkanoden minstens
eenmaal per jaar te vervangen.
Op afb. 11 worden de punten aangegeven waarop de
zinkanoden geplaatst zijn.
6.10 Onderhoud van de zeewaterpomp
Minstens eenmaal per jaar moet worden gecontroleerd
of de rubberen rotor van de zeewaterpomp intact is (afb.
12 ref. 1).
Alvorens de zeewaterpomp open te maken voor inspectie
van de rotor moet het zeewater uit het koelcircuit worden
afgetapt, zoals beschreven in paragraaf 5.7.
Om bij de rotor te kunnen komen moet het sluitdeksel
(afb. 12 ref. 2) worden verwijderd en moet de rotor met
een tang worden weggehaald, door hem met kracht naar
buiten te trekken. Voor het terugplaatsen van een nieuwe
rotor moeten de bovenstaande handelingen in omgekeerde
volgorde worden herhaald.
IS 10 T 50 Hz
- 20
NL
6.11 Onderhoud van de wisselstroomdynamo
De wisselstroomdynamo die op dit model generator
wordt gebruikt is van het synchrone, zelfbekrachtigde
type met elektronische spanningsregeling. Dit model
wisselstroomdynamo, zonder spruitstuk en borstels,
vereist geen bijzondere onderhoudswerkzaamheden.
De controles en het periodieke onderhoud zijn beperkt
tot het elimineren van eventuele vocht- en oxidatiesporen
die de dynamo zouden kunnen beschadigen.
6.12 Onderhoud van de accu
Het wordt geadviseerd om voor het starten van alle
modellen stroomopwekkingsgroepen een accu van 80
A/h te gebruiken bij omgevingstemperaturen boven 0°C,
en van 100 A/h voor lagere temperaturen. Het is belangrijk
dat een nieuwe accu die geïnstalleerd wordt, helemaal is
opgeladen.
Controleer minstens eenmaal per maand het niveau van
het elektrolyt en vul het eventueel aan met gedistilleerd
water. Als de stroomopwekkingsgroep lange tijd niet
wordt gebruikt, is het raadzaam de accu af te koppelen
en op een droge plaats bij een temperatuur boven 10°C
te bewaren, en hem eenmaal per maand helemaal op te
laden.
Als de accu lange tijd helemaal
leeg wordt gelaten, bestaat de kans dat hij
onherstelbaar beschadigd wordt.
Bescherm de positieve accuklem beslist zorgvuldig
met vaseline, om corrosie en roestvorming te
vermijden.
Voor het bijvullen van zwavelzuur
moeten beslist al geprepareerde oplossingen worden
gebruikt.
Bij het uitvoeren van de
werkzaamheden voor het bijvullen van accus, met
gedistilleerd water of zuur, moeten rubberen
handschoenen en een beschermbril worden
gedragen, om onopzettelijke contact van zwavelzuur
met de huid te voorkomen.
Komt u toch in contact met zwavelzuur, was het
betreffende lichaamsdeel dan zorgvuldig met veel
water en zeep, en raadpleeg een arts.
Alvorens de accu weer te gaan
opladen dient u het niveau van het elektrolyt te
controleren en eventueel aan te vullen met
gedistilleerd water. Dit moet opnieuw worden gedaan
als de oplaadcyclus beëindigd is.
6.13 Inactieve periodes
Start de stroomopwekkingsgroep minstens eenmaal
per maand. Als de groep lange tijd niet gebruikt zal
worden, moeten de volgende werkzaamheden worden
verricht:
- ververs de motorolie
- vervang het filterelement van het oliefilter (zie par. 5.2)
- vervang het filterelement van het brandstoffilter (zie
par. 5.4)
- verwijder de verstuivers en doe in elke cilinder 2 cc
motorolie, en laat de motor enkele toeren draaien door
de poelie van de aandrijfas met de hand te draaien.
Monteer de verstuivers weer.
- Vervang de zinkblokjes (zie par. 5.9).
- Laat antivriesvloeistof opzuigen door de
zeewaterinlaatslang, hetgeen tot taak heeft de
warmtewisselaars te beschermen tegen lage
temperaturen en de rotor van de zeewaterpomp en de
metalen onderdelen die in het koelsysteem zitten te
smeren.
- Koppel de startaccu af en zet hem op een droge plaats
(zie par. 5.12)
- Koppel de afvoerleiding in zee van het motorspruitstuk af.
- Maak het zeewaterfilter schoon.
- Sluit de kraan van de zeewaterinlaat
- Laat het zeewater uit de uitlaatpijp lopen.
- Maak de antisifonklep schoon en smeer hem, als hij
geïnstalleerd is (siphon break).
IS 10 T 50 Hz
- 21
NL
6.14Samenvattingstabel van de geprogrammeerde
ingrepen
HANDELING UREN
Controle niveau motorolie ..................................... 10
Controle niveau koelvloeistof ................................ 10
Controle op olielekkages ...................................... 20
Controle op brandstoflekkages ............................. 20
Controle op vloeistoflekkages............................... 20
Instelling spanning V-snaar .................................100
Controle acculading ............................................100
Reiniging brandstoffilter .......................................200
Instelling van de riemspanning ............................200
*Verversing motorolie ..........................................200
Controle rotor zeewaterpomp ..............................400
Controle toerental motor......................................400
Controle toestand elektrische aansluitingen........400
Vervanging brandstoffilter ....................................400
*Vervanging oliefilter ............................................400
Controle verstuivers .............................................400
Controle injectiefasering......................................400
Instelling speling inlaat/aftapklep ........................400
Controle brandstofinjectiepomp ......................... 1000
Controle elektrolytniveau accu .................. MENSILE
Metalen onderdelen reinigen en
roest verwijderen ...................................... ANNUALE
Reiniging luchtfilter ................................... ANNUALE
Totale verversing koelvloeistof .................. ANNUALE
Vervanging zinkanodes ............................ ANNUALE
* De eerste verversing na 50 uur, daarna volgens de
aangegeven intervallen.
6.15 Storingentabel
De startmotor draait maar de hoofdmotor start niet
- Controleer of er brandstof in de tank zit. (Bijvullen)
- Controleer of de stop-elektromagneet in trekkende
stand is (Raadpleeg de Assistentie).
- Tap luchtbellen uit het brandstofcircuit af. (Zie par. 3.2)
De motorbeschermingsmodule wordt niet
geactiveerd als op de START-knop wordt gedrukt.
- Controleer of de beschermende thermische schakelaar
(afb. 4 ref. 3) open is. (Herstel het contact door op
de rode knop te drukken (afb. 4 ref. 3).
- Controleer de verbindingskabels en -klemmen op de
accu en de elektrische aansluitingen (weer aansluiten).
- Controleer of de accu intact is (heropladen of vervangen).
De stroomopwekkingsgroep gaat uit tijdens het
werk
- Controleer of er een bescherming is geactiveerd en het
bijbehorende lampje is gaan branden. (Elimineer de
oorzaak en probeer opnieuw te starten).
- Controleer of er brandstof in de tank zit (bijvullen).
De motor vormt veel rook bij de uitlaat
- Controleer of het olieniveau in de pan niet hoger is dan
de aanduiding MAX. (het niveau herstellen).
- Controleer of de groep niet overbelast is.
- Controleer de afstelling van de verstuivers (Raadpleeg
de Assistentie).
De motor werkt onregelmatig
- Controleer de brandstoffilters (vervangen).
- Tap de luchtbellen af uit het brandstofcircuit. (Zie par.
3.2)
De spanning van de wisselstroomdynamo is te
laag.
- Corrigeer de spanningswaarde via de elektronische
regelaar.
- Controleer het toerental van de motor (1560 rpm zonder
aangesloten gebruikers).
- Spanningsregelaar defect (vervangen).
Startaccu leeg
- Controleer het niveau van de elektrolyt in de accu
(Niveau herstellen).
- Controleer de werking van de wisselstroomdynamo.
- Controleer of de accu intact is.
De stroomopwekkingsgroep geeft geen spanning af.
- Controleer of de magnetothermische schakelaar (afb.
4 ref. 2) in de stand ON staat. Als dit niet zo is, neem
dan contact op met een erkend assistentiecentrum.
TAB "B"
IS 10 T 50 Hz
- 22
NL
7. TECHNISCHE EIGENSCHAPPEN
,67
50 Hz
Model Yanmar 3TNE78A
Type diesel, 4-takt
Cilinders 3
Materiaal cilinderblok gietijzer
Boring (mm) 78
Slag (mm) 84
Cilinderinhoud (cc) 1204
Vermogen 50/60 Hz (PK) 13,5
Toerental 50/60 Hz (rpm)
1500
Compressieverhouding 18:1
Verbrandingssysteem Directe injectie
Materiaal kop gietijzer
Regelaar centrifuge, mechanisch
Smeersysteem gestuwd
Inhoud oliepan (l.) 5,2
Motorstopsysteem spoel
Brandstofpomp elektrisch
Max. opstuwing brandstof (cm) 70
Brandstofverbruik (g/hp/h) 2,9
Vereiste lucht (l/min) 730
Startaccu /Ah-V) 70 - 12
Acculader (Ah-V) 40 - 12
Startmotor (kW-V) 1,2 - 12
Max. kanteling 30°
50 Hz
Type
synchroon, 4-polig, zelfbekrachtigd
Instelling
elektronisch
Koeling
lucht/water (Intercooler W/A)
Spanning (V) 400
Frequentie (Hz) 50
Max. vermogen (Kw) 7,8/9,75
Cont. vermogen (Kw) 7,2/9
Vermogensfactor (cos. Ø ) 1 - 0,8
Isolatieklasse H
Spanningsstabiliteit ±2%
Frequentiestabiliteit ±5%
IS 10 T 50 Hz
- 23
NL
Onderdelen van het schakelschema - afb. 9
1 Magnetothermische schakelaar
2 Urenteller
3 Wisselstroomdynamo
4 Stator
5 Bekrachtiger
6 Elektronische spanningsregelaar
7 Thermische schakelaar
8 Motorbeschermingsmodule
9 START/STOP-knop
10 Brandstofmeter
11 Indicator oliedruk
12 Indicator watertemperatuur
13 Brandstofpomp
14 Sensor hoge watertemperatuur
15 Sensor hoge temperatuur koelvloeistof
16 Oliedrukschakelaar
17 Wisselstroomdynamo
18 Elektromagnetische stopmagneet
19 Startmotor
20 Verbindingsklemmen accu
21 Instrument indicator oliedruk
22 Instrument indicator temperatuur koelvloeistof
23 STAT/STOP-knop
24 Verbindingskabel afstandsbedieningspaneel
25 Connector voor verbinding afstandbedieningspaneel
26 Afstandsbedieningpaneel
27 Afstandsbedieningpaneel
1/103