Cannondale Hollowgram Wheel Set de handleiding

Type
de handleiding
WIELSET
GEBRUIKERSHANDLEIDING
Lees deze handleiding aandachtig
door. Het bevat belangrijke
informatie. Houd het voor
toekomstige referentie.
WAARSCHUWING
Veiligheidswaarschuwingen
In dit supplement wordt bepaalde belangrijke informatie op de volgende
manier gepresenteerd::
Betekent een gevaarlijke situatie
die kan leiden tot zwaar letsel of
overlijden indien de waarschuwing
wordt genegeerd.
OPMERKING
Betekent dat speciale
voorzorgsmaatregelen moeten
worden genomen om schade te
voorkomen..
De volgende symbolen worden gebruikt in deze handleiding:
Symbool Naam Omschrijving
NGLI-2
NGLI-2 synthetisch smeervet NGLI-2 synthetisch smeervet aanbrengen.
CRB-GEL
Carbon gel
Carbon Gel (frictiepasta) KF115/
aanbrengen
2
Verwijderbaar
schroefdraadborgmiddel,
middelmatige sterkte
Loctite® 242 (blauw) of een gelijkwaardig
borgmiddel aanbrengen.
WAARSCHUWING
1
134944 Rev 1.
Nederlands
INHOUDSOPGAVE
Veiligheidsinformatie .......................2-5
Specicaties ........................................ 6
Bandenmontage .................................. 7
Asymmetric Integration
Ai-offset ............................................8-9
Inspectie carbon wielen ...............10-11
Checklist voor elke rit ....................... 12
Over deze
gebruikershandleiding
Deze handleiding bevat belangrijke
informatie over veiligheid, onderhoud en
technische zaken. Hij is niet bedoeld als
complete gids voor montage, gebruik,
onderhoud en reparatie.
Je kunt Adobe Acrobat PDF-versies
van elke handleiding/supplement
downloaden van onze website: http://
www.cannondale.com
Contact opnemen met
Cannondale
Cannondale USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1-800-726-BIKE (2453)
Cycling Sports Group Europe B.V
Mail: Postbus 5100
Visits: Hanzepoort 27
7575 DB, Oldenzaal, Netherlands
Professioneel onderhoud
Om ervoor te zorgen dat je wielen op
de juiste manier service en onderhoud
krijgen, en dat de betreffende garanties
worden gewaarborgd, is het verstandig
om alle service- en onderhoudswerk via
je geautoriseerde Cannondale-dealer te
laten verlopen.
OPMERKING
Ongeautoriseerde service en
onderhoud of vervangende imitatie-
onderdelen kunnen leiden tot schade
en het vervallen van de garantie.
Patentinformatie
Hollowgram 64 KNØT-wielen vallen
onder een of meerdere van de volgende
patenten:
U.S. Patent Nrs.: 8,888,195 en 9,463,666
2
134944 Rev 1.
HollowGram wielset gebruikershandleiding
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Lees voordat je de wielen gaat gebruiken alle WAARSCHUWINGEN in deze
paragraaf. Elke waarschuwing is gericht op een speciek risico waarvan je
op de hoogte moet zijn.
WAARSCHUWINGEN
GEBRUIKSDOEL: Alleen voor gebruik op etsen. Verkeerd gebruik van dit product
kan gevaarlijk zijn. Bekijk in de paragraaf ’Specicaties’ het gebruiksdoel van
jouw specieke model wielen. Voor meer informatie over de ASTM-indeling en
Gebruiksdoelen, kijk op www.cannondale.com.
INSPECTEER JE WIELEN VOOR ELKE RIT: Een inspectie voorafgaand aan elke
rit is belangrijk om mogelijke problemen te ontdekken en eventueel te corrigeren
voordat je de wielen gaat gebruiken. Zie ook de paragraaf ’Checklist voor elke rit’,
elders in deze handleiding.
COMPATIBILITEIT: Controleer voordat je een wielset in gebruik neemt of de
wielen passen in het frame en de voorvork (let bijvoorbeeld op de bandenvrijheid,
kettinglijn, remtype, inbouwbreedte). Bekijk daarvoor de specicaties van het frame
in de documentatie van de framefabrikant.
GEWICHTSLIMIET: HollowGram wielen hebben een gewichtslimiet. De limiet voor
een speciek model HollowGram wielset is te vinden in de paragraaf ’Specicaties’
elders in deze handleiding. De gewichtslimiet is het totale gecombineerde gewicht
van de rijder, de ets en eventuele bagage of zaken die de rijder meeneemt.
DE WIELEN NOOIT MODIFICEREN OF AANPASSEN: Onze wielsets worden
geproduceerd met goedgekeurde en geteste componenten (zoals bijvoorbeeld de
naven, velgen, velglint/strip, spaken, spaaknippels, ventielen en gespeciceerde
bandentypes). Het veranderen of uitwisselen van een van deze componenten kan
resulteren in schade aan de wielconstructie waardoor een ongeval kan ontstaan of
de garantievoorwaarden kunnen vervallen.
ALS JE DEZE WAARSCHUWINGEN NEGEERT, KUN JE DOOR EEN ONGEVAL ERNSTIG
LETSEL OPLOPEN, VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
3
134944 Rev 1.
Nederlands
WAARSCHUWINGEN
INSPECTIE & SCHADE DOOR ONGEVAL/IMPACT: Na een valpartij of impact
onmiddellijk stoppen met rijden. Laat het complete wiel (velg, naaf, spaken, band
en frame) inspecteren door een ervaren professionele etsmonteur die eventuele
schade kan vaststellen (bijvoorbeeld velg verbogen, gescheurd of gekrast, ofwel
beschadigde, ontbrekende, gebogen of losse spaken). Zie ook de paragraaf
’Inspectie carbon wielen’ elders in deze handleiding voor een opsomming van
mogelijke schade die kan ontstaan als gevolg van een ongeval of impact.
MAXIMALE LUCHTDRUK (band en velg): Het overschrijden van de maximale
luchtdruk voor zowel de band als de velg kan leiden tot uitval van de band, de
velg of beide. De maximale luchtdruk staat op de velg gemarkeerd. De maximale
luchtdruk voor de band is aangegeven op de zijwand. Kies de laagste van deze
twee waarden en overschrijd deze maximale luchtdruk niet. Zie ook de paragraaf
’Specicaties’ voor de maximale velgdruk.
GEBRUIK ALLEEN EEN FIETSPOMP: Gebruik geen luchtslangen bij pompstations
of andere compressors met een hoog luchtvolume. Deze apparaten verplaatsen
zeer snel een hoog luchtvolume waardoor de druk in de buitenband enorm
snel stijgt waardoor de binnenband kan ontploffen. LET OP: Bandendrukmeters
voor autobanden kunnen minder nauwkeurig zijn en daarom niet geschikt voor
een consistente en nauwkeurige drukmeting. Gebruik in plaats daarvan een
hoogwaardige manometer die geschikt is voor gebruik op etswielen.
WIELMONTAGE/DEMONTAGE: Volg de instructies van de fabrikant bij het
plaatsen of verwijderen van een wiel met een steekasmechanisme. Als de steekas
niet correct gemonteerd wordt, kunnen de wielen gaan slingeren, uit de ets vallen
of plotseling sterk afgeremd worden waardoor je zwaar gewond kunt raken of
komen te overlijden. Wees voorzichtig en vermijd beschadigingen aan de remschijf,
remklauw of de remblokken als het wiel met de remschijf terug in de remklauw
wordt geplaatst. Zorg dat je de remhendel(s) pas indrukt als de schijf correct in de
remklauw is gemonteerd. Het indrukken van de remhendel zonder dat het wiel/de
remschijf gemonteerd is, kan ervoor zorgen dat de remblokken te dicht op elkaar
komen te staan waardoor wielmontage lastiger wordt.
ALS JE DEZE WAARSCHUWINGEN NEGEERT, KUN JE DOOR EEN ONGEVAL ERNSTIG
LETSEL OPLOPEN, VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
4
134944 Rev 1.
HollowGram wielset gebruikershandleiding
WAARSCHUWINGEN
OBSTAKELS: Rij niet over takken of straatafval (obstakels). Obstakels kunnen
omhoog spatten en tussen de spaken van het voorwiel komen waardoor het wiel
plotseling tot stilstand komt of de voorvork breekt. Tijdens het etsen kun je met
allerlei straatafval te maken krijgen zoals stokken, takken, auto-onderdelen of
straatvuil. Kijk ver vooruit en probeer om straatafval heen te rijden. Kijk eerst over
je schouder en controleer of je veilig kunt afwijken van je voorspelbare rijlijn. As je
voorop rijdt in een groep, waarschuw dan de anderen voor obstakels op de weg.
BANDENMATEN: In de paragraaf ’Specicaties’ verderop in deze handleiding staat
een lijst met toegestane bandenmaten voor een bepaald model wiel. Bij montage
van de verkeerde bandenmaat kunnen de banden het frame of de vork raken tijdens
het rijden. Als dit gebeurt, kun je de controle over je ets verliezen en komen te
vallen. De feitelijke maat van de banden kan afwijken van de markering op de
zijwanden. Volg de aanbevelingen omtrent bandenvrijheid zoals die gespeciceerd
zijn door de framefabrikant. Elke keer wanneer je een nieuwe band monteert,
controleer dan de feitelijke afstand tussen de bewegende band en alle onderdelen
van het frame. De Amerikaanse organisatie voor consumentenveiligheid (CPSC)
beveelt aan dat er minimaal 1,6 mm ruimte moet zijn tussen de band en enig
ander onderdeel van de ets. Rekening houdend met een geringe zijdelingse ex
van het wiel of een velg die niet volledig recht is, betekent dit in de praktijk dat
de achterband meer ruimte moet hebben dan de aanbeveling van de CPSC. De
tussenruimte meten: Pomp de band op tot de normale spanning. Meet de afstand
tussen de band en het frame. Meet op meerdere punten waar de band het frame
zou kunnen raken. Als de tussenruimte kleiner is dan aanbevolen, is de band niet
geschikt en mag niet worden gebruikt.
OPSLAG: De wielen schoonmaken, vervuiling verwijderen en de luchtdruk verlagen
voordat je de wielen opslaat. De wielset bij voorkeur opslaan in een koele, droge
ruimte en de wielen beschermen tegen ongewenste schade en vuilophoping. De
wielen niet aan haken hangen.
TRANSPORT: Bescherm de wielen tegen beschadiging tijdens opslag en transport.
Gebruik geen klemconstructies op enig onderdeel van het wiel, de velg, spaken
of naven. Zorg bij transport op een autodrager dat de wielen minimaal 45 cm
verwijderd blijven van een hete uitlaatpijp.
ALS JE DEZE WAARSCHUWINGEN NEGEERT, KUN JE DOOR EEN ONGEVAL ERNSTIG LETSEL
OPLOPEN, VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
5
134944 Rev 1.
Nederlands
WAARSCHUWINGEN
FVOLG DE INSTRUCTIES VAN DE REMMENFABRIKANT: Voor de instructies van de
remmenfabrikant voor montage, gebruik en onderhoud van het remsysteem (bijvoorbeeld
de remschijf, remklauw en remblokken).
SCHIJFREMMEN OP RACEFIETSEN: In vergelijking met conventionele velgremmen
zijn schijfremmen veel minder gevoelig voor water. Bovendien zorgen ze niet voor
oververhitting of slijtage van de velgen en ze remmen daarom veel gelijkmatiger.
Schijfremmen kunnen ook veel krachtiger vertragen. De kans op ongevallen verkleinen:
Raceetsen hebben een relatief klein contactvlak met het wegdek: slechts een klein deel
van de band staat in contact met de weg. Om de remmen veilig en effectief te bedienen,
moet je in verschillende situaties meer of minder remkracht toepassen. Je moet er
rekening mee houden dat de verschillende weg- en weersomstandigheden de grip
kunnen beïnvloeden.
Schijfremmen werken uitstekend, maar zijn geen tovermiddel. Begin in risico-arme
omstandigheden te rijden op je nieuwe raceets met schijfremmen zodat je rustig kunt
wennen aan het gevoel en de prestaties van de schijfremmen en de grip van de banden.
VELGEN VOOR SCHIJFREMMEN: Gebruik nooit wielen met schijfemmen in etsen
met velgremmen. Op velgen voor schijfremmen zit geen remvlak dat geschikt is
voor velgremmen. Dergelijke Disc Only-velgen zijn alleen geschikt in combinatie
met schijfremmen. In de paragraaf ’Specicaties’ staan de toepasbare remtypen en
beperkingen van de diverse typen wielsets opgesomd.
EXTREME TEMPERATUREN: Stel de wielen (en/of de ets) niet bloot aan extreme
hitte zoals sterk zonlicht onder het glas in de achterklep van je auto. Blootstelling aan
excessieve hitte kan het wiel beschadigen waardoor het niet meer optimaal functioneert.
Zorg bij transport op een autodrager dat de wielen minimaal 45 cm verwijderd blijven van
een hete uitlaatpijp.
ONDERHOUD: Maak een onderhouds- en inspectieschema voor je wiel/ets dat
afgestemd is op de manier waarop jij rijdt en de wielen gebruikt. Als je agressiever en in
extreme omstandigheden rijdt, moet je de wielen vaker inspecteren. Laat alle inspecties
en onderhoud uitvoeren door een ervaren professionele etsmonteur. Zie ook de
paragraaf ’Onderhoud’ elders in deze handleiding.
SCHOONMAKEN: Maak de wielen net als je ets schoon met afwasmiddel en water.
Gebruik nooit oplosmiddelen, oliespray of chemische schoonmaaksprays om de wielen
te reinigen. Deze middelen kunnen de constructie van de wielen verzwakken of zorgen
ervoor dat labels, decals of lak loslaten. Geen hogedrukreiniger gebruiken want hiermee
kan vuil met grote kracht in het wiel worden gedrukt.
ALS JE DEZE WAARSCHUWINGEN NEGEERT, KUN JE DOOR EEN ONGEVAL ERNSTIG LETSEL
OPLOPEN, VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
6
134944 Rev 1.
HollowGram wielset gebruikershandleiding
SPECIFICATIES
HollowGram racewielset
Item Specicatie
Remsysteem Disc Only
Maximum bandendruk
Bandenmaat Druk
700 x 23 125 psi
700 x 25 110 psi
700 x 28 95 psi
Gebruiksdoel
ASTM Gebruiksklasse 1-2, prestatiegericht racen, algemeen
gebruik, cyclocross
Niet bedoeld voor: offroad-gebruik, mountainbiken of
springen. Cyclocross-rijders en racers stappen voor elk
obstakel af en dragen hun ets over het obstakel en stappen
vervolgens weer op. Cyclocross-etsen zijn niet bedoeld
voor mountainbike-gebruik.
Compatibiliteit banden:
Draadbanden met binnenband, tubeless ready draadband
met dichtvloeistof
Maximale gewichtlimiet: (ets
+ rijder + alle uitrusting):
285 lbs / 126 kg
HollowGram mountainbikewielset
Item Specicatie
Remsysteem Disc Only
Maximum bandendruk
Tire Size Pressure
2.25 in 45 psi
2.5 in 40 psi
Gebruiksdoel
ASTM KLASSE 3, crosscountry, hardtails.
Niet bedoeld voor: extreme sprongen en rijdisciplines zoals
hardcore mountainbiken, freeriden, downhill, rijden op steile
houten constructies, dirt jumping, hucking, enz.
Compatibiliteit banden:
Draadbanden met binnenband, tubeless ready draadband
met dichtvloeistof
Maximale gewichtlimiet:
(ets + rijder + alle uitrusting):
305 lbs / 138 kg
7
134944 Rev 1.
Nederlands
Velgen voor draadbanden
OPMERKING
Gebruik geen metalen bandenlichters. Deze kunnen de velg, de band of de
binnenband beschadigen.
Gebruik alleen ventielen met een passende diameter en voldoende lengte. Het
ventielgat niet modiceren.
Gebruik alleen velglint, binnenbanden en banden die passen bij de afmetingen
van de velg.
Gebruik geen latex binnenbanden op carbon velgen.
Onjuiste (de)montage van band en binnenband veroorzaakt mogelijk schade
die kan leiden tot een ongeval. Als je geen ervaring hebt met het wisselen van
banden en binnenbanden, laat de werkzaamheden dan over aan een ervaren,
professionele etsmonteur.
Tubeless Rims
Onjuiste (de)montage van tubeless banden veroorzaakt mogelijk schade aan de
band of de velg, of de band wordt onvoldoende luchtdicht op de velg geplaatst
waardoor er luchtverlies optreedt. Als je geen ervaring hebt met het monteren
van tubeless banden en dichtvloeistof, laat de werkzaamheden dan over aan
een ervaren, professionele etsmonteur.
Volg de instructies van de fabrikant van de tubeless banden en de
dichtvloeistof.
BANDENMONTAGE
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
8
134944 Rev 1.
HollowGram wielset gebruikershandleiding
Hub Center
Rim Center
Rim
Ai Offset (mm)
Rear Hub
DRIVE SIDENON-DRIVE SIDE
Achterwielen met een Ai-offset hebben gelijke spaakhoeken en spaakspanning aan beide zijden van
het wiel (symmetrisch wiel) waardoor de stijfheid en sterkte van het wiel toeneemt.
De Ai-offset (van een achterwiel) staat vermeld op een verwijderbaar label aan de spaken. De Ai-offset
van een achterwiel moet overeenkomen met de Ai-offset-specicaties van het frame.
ASYMMETRIC INTEGRATION - AI OFFSET
Inbouwbreedte achternaaf Ai Offset
142 mm 6 mm
148 mm 3 mm
AANGEDREVEN
ZIJDE
Naafmidden
Velgmidden
Velg
Achternaaf
Offset Ai (mm)
NIET-
AANGEDREVEN
ZIJDE
9
134944 Rev 1.
Nederlands
OPMERKING
Het monteren van een wiel met een onjuiste offset ten opzichte van het frame, kan leiden tot
onvoldoende ruimte tussen band en frame waardoor het frame of het wiel aanzienlijke schade kan
oplopen. Dit soort schade wordt niet gedekt door de Cannondale beperkte garantie.
Een wiel bouwen/richten
Als je zelf een wiel wilt bouwen of richten, let er dan op dat de Ai-offset overeenkomt met de
framespecicatie. Neem contact op met je Cannondale-dealer als je vragen hebt.
10
134944 Rev 1.
HollowGram wielset gebruikershandleiding
INSPECTIE CARBON WIELEN
Maak het wiel schoon voordat je gaat inspecteren. Zie de paragraaf
’Schoonmaken’ elders in deze handleiding.
Voorbeelden van zware wielschade:
Scheuren:
Scheuren in het wiel, op welke plaats dan ook, zijn zeer gevaarlijk. Controleer zorgvuldig
op scheuren, breuken of splinters.
Delaminatie:
Delaminatie is eveneens gevaarlijk. Composieten bestaan uit meerdere lagen materiaal.
Delaminatie betekent dat de materiaallagen niet langer met elkaar verbonden zijn.
Rij niet met een ets of onderdeel dat gedelamineerd is.
Dit zijn signalen van delaminatie:
Een melkachtige of witte plek. Dit soort plekken zien er anders uit dan normaal,
onbeschadigd materiaal. Onbeschadigd materiaal ziet er glasachtig of doorschijnend
uit, alsof je door een heldere vloeistof kijkt. Gedelamineerde plekken zien er troebel
en melkachtig uit.
Opgezwollen of vervormd. Als delaminatie optreedt, kan de vorm van het oppervlak
veranderen. Het oppervlak kan een bobbel krijgen, opgezwollen zijn, een zachte plek
hebben of niet glad zijn.
Een ander geluid als je op het oppervlak tikt. Als je zachtjes op het oppervlak van
een onbeschadigd composiet tikt, hoor je een consistent hard en scherp geluid.
Als je op een gedelamineerde plek tikt, hoor je een ander geluid, meestal doffer en
minder scherp.
11
134944 Rev 1.
Nederlands
Ongebruikelijke geluiden:
Een scheur of delaminatie kan een krakend geluid veroorzaken tijdens het etsen. Zie
deze geluiden als een serieuze waarschuwing. Een goed onderhouden ets zal vrijwel
geruisloos zijn en niet kraken of piepen. Zoek altijd naar de oorzaak van een geluid. Het
hoeft niet altijd een scheur of delaminatie te zijn, maar de oorzaak van het geluid moet
worden weggenomen voordat je gaat rijden.
Rij nooit met wielen die een delaminatie of een scheur hebben, hoe klein ook.
Elke scheur is een serieus probleem. Rijden met een krakend of gedelamineerd wiel,
kan leiden tot een complete wielbreuk waardoor je een ongeval riskeert.
Als je een scheur of iets anders ziet wat je zorgen baart, laat je wiel(en) dan
inspecteren door een ervaren professionele etsmonteur.
ALS JE DEZE WAARSCHUWING NEGEERT, KUN JE DOOR EEN ONGEVAL ERNSTIG
LETSEL OPLOPEN, VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
Naaf en spaken:
Controleer de naafenzen (waar de spaken aan de naaf verbonden zitten) op scheuren.
Controleer velg rondom de spaakgaten. Het is niet ongebruikelijk dat rondom de
spaakgaten scheuren in de velg kunnen optreden.
WAARSCHUWING
12
134944 Rev 1.
HollowGram wielset gebruikershandleiding
CHECKLIST VOOR ELKE RIT
Voer de volgende controles altijd uit voordat je gaat rijden én na een valpartij of
impact.
STOP DIRECT MET FIETSEN als je problemen ervaart met de onderstaande
items. Laat de wielen in dat geval inspecteren en onderhouden door een ervaren
professionele etsmonteur.
Controleer of de wielen correct in de dropouts geplaatst zijn en stevig
vast zitten. Volg de instructies van de fabrikant van de snelspanners of
steekassen voor correcte montage.
Controleer de luchtdruk in de band. Pomp de band op en hou
rekening met de maximale druk voor de velg en de band. Gebruik een
etspomp met een duidelijk aeesbare manometer.
Controleer of de remmen goed werken.
Controleer of de wielen soepel en geruisloos draaien. Het wiel mag
niet slingeren of herrie maken. Controleer of de remmen op beide
wielen niet aanlopen en kijk of het wiel geen slag heeft. Breng het wiel
naar een gekwaliceerde dealer, ook als het wiel slechts een geringe
slag heeft. Laat het wiel opnieuw richten.
Controleer de toestand van de banden. Draai elk wiel langzaam rond
en zoek naar scheurtjes in het loopvlak of de zijwanden. Vervang een
beschadigde band voordat je gaat etsen.
WAARSCHUWING
www.cannondale.com
© 2019 Cycling Sports Group
HollowGram wielset gebruikershandleiding
134944 Rev. 1
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16

Cannondale Hollowgram Wheel Set de handleiding

Type
de handleiding