Beta 1461/C12A Handleiding

Type
Handleiding
28
BELANGRIJK : voor de juiste procedures en gegevens wordt aanbevolen altijd het
werkplaatshandboek van de fabrikant te raadplegen.
Toepassingen:
FIAT
Nuova Croma
ALFA ROMEO
159 MOT. 1.9-2.2 JTS E 1.9 JTD EURO4
Opel /Vauxhall
2.2 16v
Astra - Vectra - Zafira - Signum Speedster/VX220
Inhoud van de kit
Nummer Artikel Beschrijving
1 D456 Gereedschap om de nokkenassen vast te zetten
2 D455 Gereedschap om de tegendraaiende assen vast te zetten
3 D454 Gereedschap om de krukas vast te zetten
4 D453 Gereedschap om het vliegwiel vast te zetten
Speciale voorzorgsmaatregelen
Koppel de massakabel altijd van de accu.
Draai de krukas of de nokkenas niet bij gedemonteerde distributieriem.
Verwijder de gloeibougies, zodat de motor gemakkelijker kan draaien.
Laat de motor altijd in de normale draairichting draaien (tenzij anders aangege-
ven).
Draai de motor niet met behulp van de nokkenas of andere rondsels.
Neem alle aangegeven aanspanmomenten in acht.
De afstelling controleren JTD
1. Til het voertuig op en houdt het omhoog.
2. Wegnemen:
a. Rechter voorwiel.
b. Rechter spatlap.
c. Intern paneel spatbord rechts voor.
d. Beschermplaat onder de motor.
e. Bovenste motorcarter.
f. Luchtslang turbocompressor
g. Peilstokpijp.
1
NL
GEBRUIKSAANWIJZING
29
h. Distributiecarter [1] .
i. Beugel waarmee het frame aan de carrosserie vastzit..
j. Riem hulporganen.
k. Bouten van de krukasriemschijf [2] .
l. Krukasriemschijf [3] .
3. Steun de motor.
4. Zet de riemschijven met het hiervoor bestemde art. A456 vast.
5. Zet de tegendraaiende assen met het hiervoor bestemde gereedschap
art. A455 vast
6. Zet het vliegwiel met het hiervoor bestemde gereedschap art. A453 vast
7. Zet de krukas met het hiervoor bestemde gereedschap art. A454 vast
De JTD afstellen
1. Verzeker u ervan dat de nokkenas met het hiervoor bestemde gereedschap
vastgezet is.
2. Houd het rondsel van de nokkenas met behulp van het Beta gereedschap
1485R vast. Draai de bout van het rondsel van de nokkenas los.
3. Haal de bout van de oliepomp. Breng het tapeind van het gereedschap om
de krukas [13] af te stellen aan, gereedschap art. A454
4. Laat de distributieriem goed op het rondsel van de krukas aansluiten.
5. Breng het afstelgereedschap op het rondsel van de krukas aan [14].
Gereedschap art. A454
6. Vastzetten met de bout [15].
7. Laat de distributieriem goed op de rondsels en de resterende riemschijven
aansluiten.
8. Monteer en span de riemspanner zodanig dat hij zich op de maximale
instelling bevindt.
9. Draai de moer van het rondsel van de riemspanner aan [11] .
Aanspanmoment: 23-28 Nm.
10. Houd het rondsel van de nokkenas met het gereedschap Beta 1485R vast.
11. Draai de bouten van het rondsel van de nokkenas voor de afvoer aan [12].
Aanspanmoment: 29-32 Nm + 40°.
12. Verwijder het afstelgereedschap en het vastzetgereedschap
13. Draai de krukas twee slagen met de klok mee.
14. Monteer het afstelgereedschap van de krukas [14].
15. Monteer het vastzetgereedschap van de nokkenas.
16. Verzeker u ervan dat de nokkenas met het hiervoor bestemde gereedschap
vastgezet is.
17. Draai de moer van het rondsel van de riemspanner los [11].
18. Wip de beugel van het rondsel van de riemspanner ter hoogte van de pos
itiepijl [16] omhoog tot de indicator [17] en het teken [18] uitgelijnd zijn.
2
19. Draai de moer van het rondsel van de riemspanner aan [11].
Aanspanmoment: 23-28 Nm.
20. Verwijder de afstelgereedschappen en de vastzetgereedschappen.
21. Monteer de bout van de behuizing van de oliepomp.
22. Breng de dop weer aan [9].
23. Monteer alle andere onderdelen weer in de omgekeerde volgorde van de
volgorde waarop u ze gedemonteerd heeft.
24. Draai de bouten van de krukasriemschijf [2] weer aan. Aanspanmoment:
23-28 Nm.
25. Aandraaien:
a. Bouten van de beugel van de rechtersteun van de motor [7].
Aanspanmoment: 45-55 Nm.
b. Moer en bouten van de rechtersteun van de motor [4] en [5].
Aanspanmoment: 50-60 Nm.
30
De afstelling controleren JTS
1. A456 gereedschap om de juiste stand van de nokkenas vast te stellen.
2.Verwijderdebehuizingvanhetluchtlter,deafzuigslangendeventilatieslang
van de motor.
3. Laat de druk van de brandstof af en maak de brandstofslangen, de verdamper
en het onstekingsmodule los.
4. Maak de klem van de bedrading en van de koelvloeistof los om het deksel van
de distributie te verwijderen.
5. Verwijder de riem van de hulpdiensten en draai de krukas voorzichtig in de
normale draairichting van de motor, om de PMS op de vierde cilinder in
te stellen.
Opmerking: de nokbulten van beide nokkenassen moeten naar boven wijzen.
6. Breng het gereedschap A456 met behulp van de twee M6 schroeven aan,
die erop geschroefd zijn.
7. Duw tegen beide plaatsingspinnen en steek ze in de hiervoor bestemde gaten
van de riemschijven van de nokkenassen. Als het u niet lukt ze te plaatsen,
moet de afstelprocedure worden verricht
De JTS afstellen
1. Als de distributieketting of de ketting van de balansas of de rondsels of
de spanners moeten worden verwijderd, moet de afstelling worden verricht.
2. Stel de PMS op de vierde cilinder in (de nokbulten van beide nokkenassen
moeten naar boven wijzen).
3. Breng het gereedschap A456 met behulp van de twee M6 schroeven aan,
die erop geschroefd zijn.
4. Duw tegen beide plaatsingspinnen en steek ze in de hiervoor bestemde gaten
van de riemschijven van de nokkenassen.
5. Verwijder de bovenste slede van de ketting en de kettingspanner.
3
4
6. Verwijder de riemschijfEXH van de nokkenas, door de nokkenas vast
tehouden en het zeshoekige gedeelte te blokkeren, terwijl u de moer
losschroeft.
7. Stel de stand van de riemschijf van de nokkenasINT door de zeshoek af,
tot de pin van de A456 gemakkelijk in de speciale opening kan worden
gestoken.
8. Plaats de koperkleurige schakel van de ketting op de riemschijf, ter hoogte
van het teken op markeringINT”.
9. Plaats de zilverkleurige schakel van de ketting op de riemschijf, ter hoogte van
het teken op markering EXH.
31
Opmerking: controleer of de tekens op de spanner overeenstemmen
met de waarden die door de fabrikant aangegeven zijn. Indien dit niet zo
is, moeten de spanner en de slede van de kettingspanner worden ver-
vangen.
5
6
10. Stel de stand van de riemschijf van de nokkenasEXHdoor de zeshoek af,
tot de pin van de A456 gemakkelijk in de speciale opening kan worden
gestoken.
11. Neem de pinnen weg en draai de uitlaatpoelie, terwijl u de nokkenas van het
zeshoekige gedeelte houdt.
12. Vervang de afdichtringen van de kettingspanner en de voorspanner, door de
zuiger weg te nemen. Zet de spanner rechtop naar boven in een bankschroef
vast, plaats de zuiger op de eerste tand en draai hem naar rechts.
13. Breng de zuiger weer op zijn plaats aan en installeer de spanner op de motor.
Belangrijk: verzeker u ervan dat de spanner het doet, door de spanslede of de
ketting er tegenaan te duwen.
14. Draai de as een hele slag tot de PMS op de vierde cilinder komt
15. Steek de pinnen van het gereedschap A456 in de hiervoor bestemde
openingen van de riemschijven. Als het u niet lukt ze te plaatsen, moet
de afstelprocedure opnieuw worden verricht
16. Verwijder het gereedschap en plaats de bovenste slede van de ketting terug.

Documenttranscriptie

GEBRUIKSAANWIJZING NL BELANGRIJK : voor de juiste procedures en gegevens wordt aanbevolen altijd het werkplaatshandboek van de fabrikant te raadplegen. Toepassingen: FIAT Nuova Croma ALFA ROMEO 159 MOT. 1.9-2.2 JTS E 1.9 JTD EURO4 Opel /Vauxhall 2.2 16v Astra - Vectra - Zafira - Signum Speedster/VX220 Inhoud van de kit 1 Nummer Artikel Beschrijving 1 D456 Gereedschap om de nokkenassen vast te zetten 2 D455 Gereedschap om de tegendraaiende assen vast te zetten 3 D454 Gereedschap om de krukas vast te zetten 4 D453 Gereedschap om het vliegwiel vast te zetten Speciale voorzorgsmaatregelen Koppel de massakabel altijd van de accu. Draai de krukas of de nokkenas niet bij gedemonteerde distributieriem. Verwijder de gloeibougies, zodat de motor gemakkelijker kan draaien. Laat de motor altijd in de normale draairichting draaien (tenzij anders aangegeven). Draai de motor niet met behulp van de nokkenas of andere rondsels. Neem alle aangegeven aanspanmomenten in acht. De afstelling controleren JTD 1. Til het voertuig op en houdt het omhoog. 28 2. Wegnemen: a. Rechter voorwiel. b. Rechter spatlap. c. Intern paneel spatbord rechts voor. d. Beschermplaat onder de motor. e. Bovenste motorcarter. f. Luchtslang turbocompressor g. Peilstokpijp. h. i. j. k. l. Distributiecarter [1] . Beugel waarmee het frame aan de carrosserie vastzit.. Riem hulporganen. Bouten van de krukasriemschijf [2] . Krukasriemschijf [3] . 3. Steun de motor. 4. Zet de riemschijven met het hiervoor bestemde art. A456 vast. 5. Zet de tegendraaiende assen met het hiervoor bestemde gereedschap art. A455 vast 6. Zet het vliegwiel met het hiervoor bestemde gereedschap art. A453 vast 7. Zet de krukas met het hiervoor bestemde gereedschap art. A454 vast De JTD afstellen 2 1. Verzeker u ervan dat de nokkenas met het hiervoor bestemde gereedschap vastgezet is. 2. Houd het rondsel van de nokkenas met behulp van het Beta gereedschap 1485R vast. Draai de bout van het rondsel van de nokkenas los. 3. Haal de bout van de oliepomp. Breng het tapeind van het gereedschap om de krukas [13] af te stellen aan, gereedschap art. A454 4. Laat de distributieriem goed op het rondsel van de krukas aansluiten. 5. Breng het afstelgereedschap op het rondsel van de krukas aan [14]. Gereedschap art. A454 6. Vastzetten met de bout [15]. 7. Laat de distributieriem goed op de rondsels en de resterende riemschijven aansluiten. 8. Monteer en span de riemspanner zodanig dat hij zich op de maximale instelling bevindt. 9. Draai de moer van het rondsel van de riemspanner aan [11] . Aanspanmoment: 23-28 Nm. 10. Houd het rondsel van de nokkenas met het gereedschap Beta 1485R vast. 11. Draai de bouten van het rondsel van de nokkenas voor de afvoer aan [12]. Aanspanmoment: 29-32 Nm + 40°. 12. Verwijder het afstelgereedschap en het vastzetgereedschap 13. Draai de krukas twee slagen met de klok mee. 14. Monteer het afstelgereedschap van de krukas [14]. 15. Monteer het vastzetgereedschap van de nokkenas. 16. Verzeker u ervan dat de nokkenas met het hiervoor bestemde gereedschap vastgezet is. 17. Draai de moer van het rondsel van de riemspanner los [11]. 18. Wip de beugel van het rondsel van de riemspanner ter hoogte van de pos itiepijl [16] omhoog tot de indicator [17] en het teken [18] uitgelijnd zijn. 29 19. Draai de moer van het rondsel van de riemspanner aan [11]. Aanspanmoment: 23-28 Nm. 20. Verwijder de afstelgereedschappen en de vastzetgereedschappen. 21. Monteer de bout van de behuizing van de oliepomp. 22. Breng de dop weer aan [9]. 23. Monteer alle andere onderdelen weer in de omgekeerde volgorde van de volgorde waarop u ze gedemonteerd heeft. 24. Draai de bouten van de krukasriemschijf [2] weer aan. Aanspanmoment: 23-28 Nm. 25. Aandraaien: a. Bouten van de beugel van de rechtersteun van de motor [7]. Aanspanmoment: 45-55 Nm. b. Moer en bouten van de rechtersteun van de motor [4] en [5]. Aanspanmoment: 50-60 Nm. De afstelling controleren JTS 1. A456 gereedschap om de juiste stand van de nokkenas vast te stellen. 2. Verwijder de behuizing van het luchtfilter, de afzuigslang en de ventilatieslang van de motor. 3. Laat de druk van de brandstof af en maak de brandstofslangen, de verdamper en het onstekingsmodule los. 4. Maak de klem van de bedrading en van de koelvloeistof los om het deksel van de distributie te verwijderen. 5. Verwijder de riem van de hulpdiensten en draai de krukas voorzichtig in de normale draairichting van de motor, om de PMS op de vierde cilinder in te stellen. Opmerking: de nokbulten van beide nokkenassen moeten naar boven wijzen. 6. Breng het gereedschap A456 met behulp van de twee M6 schroeven aan, die erop geschroefd zijn. 7. Duw tegen beide plaatsingspinnen en steek ze in de hiervoor bestemde gaten van de riemschijven van de nokkenassen. Als het u niet lukt ze te plaatsen, moet de afstelprocedure worden verricht 3 De JTS afstellen 30 1. Als de distributieketting of de ketting van de balansas of de rondsels of de spanners moeten worden verwijderd, moet de afstelling worden verricht. 2. Stel de PMS op de vierde cilinder in (de nokbulten van beide nokkenassen moeten naar boven wijzen). 3. Breng het gereedschap A456 met behulp van de twee M6 schroeven aan, die erop geschroefd zijn. 4. Duw tegen beide plaatsingspinnen en steek ze in de hiervoor bestemde gaten van de riemschijven van de nokkenassen. 5. Verwijder de bovenste slede van de ketting en de kettingspanner. 4 Opmerking: controleer of de tekens op de spanner overeenstemmen met de waarden die door de fabrikant aangegeven zijn. Indien dit niet zo is, moeten de spanner en de slede van de kettingspanner worden vervangen. 5 6. Verwijder de riemschijf “EXH” van de nokkenas, door de nokkenas vast tehouden en het zeshoekige gedeelte te blokkeren, terwijl u de moer losschroeft. 7. Stel de stand van de riemschijf van de nokkenas “INT” door de zeshoek af, tot de pin van de A456 gemakkelijk in de speciale opening kan worden gestoken. 8. Plaats de koperkleurige schakel van de ketting op de riemschijf, ter hoogte van het teken op markering “INT”. 9. Plaats de zilverkleurige schakel van de ketting op de riemschijf, ter hoogte van het teken op markering “EXH”. 6 10. Stel de stand van de riemschijf van de nokkenas “EXH” door de zeshoek af, tot de pin van de A456 gemakkelijk in de speciale opening kan worden gestoken. 11. Neem de pinnen weg en draai de uitlaatpoelie, terwijl u de nokkenas van het zeshoekige gedeelte houdt. 12. Vervang de afdichtringen van de kettingspanner en de voorspanner, door de zuiger weg te nemen. Zet de spanner rechtop naar boven in een bankschroef vast, plaats de zuiger op de eerste tand en draai hem naar rechts. 13. Breng de zuiger weer op zijn plaats aan en installeer de spanner op de motor. Belangrijk: verzeker u ervan dat de spanner het doet, door de spanslede of de ketting er tegenaan te duwen. 14. Draai de as een hele slag tot de PMS op de vierde cilinder komt 15. Steek de pinnen van het gereedschap A456 in de hiervoor bestemde openingen van de riemschijven. Als het u niet lukt ze te plaatsen, moet de afstelprocedure opnieuw worden verricht 16. Verwijder het gereedschap en plaats de bovenste slede van de ketting terug. 31
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36

Beta 1461/C12A Handleiding

Type
Handleiding