Beta 1461/C11A Handleiding

Type
Handleiding
12
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
BELANGRIJK: voor de juiste procedures en gegevens wordt aanbevolen altijd de handleiding van de
fabrikant voor de werkplaats te raadplegen.
Toepassingen:
RENAULT
Laguna III (07-), Megane, Scenic, Velsatis, Espace, Koleos, Trafi c.
NISSAN
Quashqui, X-Trail, Primastar.
VAUXHALL/OPEL
Vivaro.
Inhoud van de set:
Nummer Artikel Beschrijving
1 P01 Blokkeer/uitlijngereedschap nokkenas
2 P04 Borgpen krukas
3 P02 Blokkeergereedschap krukasriemschijf
4
P03
Blokkeergereedschap vliegwiel
5
Uitlijngereedschap voor uit twee stukken bestaand raderwerk van de nokkenas
6 P05 Borgpen nokkenas van 4 mm
7 P07 Inbussleutel van 3 mm
8 P06 Bout M6
9 P08 Knop om de kettingspanner te blokkeren
Speciale voorzorgsmaatregelen:
Koppel de massakabel altijd van de accu.
Draai de krukas of de nokkenas niet bij gedemonteerde distributieketting.
Verwijder de gloeibougies, zodat de motor gemakkelijker kan draaien.
Laat de motor altijd in de normale draairichting draaien (tenzij anders aangegeven).
Draai de motor niet met behulp van de nokkenas of andere rondsels.
Indien bijgeleverd: merk de plaats van de positiesensor van de krukas, voordat u begint te demonteren.
Neem alle aangegeven aanspanmomenten in acht.
Afstelprocedure kleppen:
1. Om de distributieketting te demonteren/monteren:
- Demonteer de motor en de versnellingsbak:
- Controleer of de motor zich op het BDP van cilinder 1 bevindt.
- Verzeker u ervan dat de borgpen van de krukas aangebracht is [1].
- Verzeker u ervan dat de uitkeping [2] op de uitlaatnokkenas horizontaal staat met de grote doorsnede boven de
groef, die naar boven gericht is.
- Verzeker u ervan dat het afstelteken op het raderwerk van de inlaatnokkenas [4] op de 12 uur stand staat en is
uitgelijnd met de bobbel op de bedekking van de motorkop [5].
- Verzeker u ervan dat de uitsparing voor de knop van de krukas op de 12 uur stand staat [6].
13
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
- Zet de kettingspanner van het distributiesysteem op de ingetrokken stand:
Druk op het profi el van de kettingspanner [7].
Breng een inbussleutel van 3 mm aan om de zuiger van de kettingspanner [8] te blokkeren.
- Lijn de koperkleurige schakel uit met het afstelteken van het rondsel van de krukas [9].
- Lijn de koperkleurige schakel uit met het afstelteken van het rondsel van de nokkenas [10].
- Om de zuiger van de kettingspanner na de montage te demonteren, verwijdert u de inbussleutel van 3 mm [8].
- Monteer het blokkeer/uitlijngereedschap van de nokkenas [11].
- Zet het gereedschap vast met een bout M6 [12].
N.B. Het blokkeer/uitlijngereedschap van de nokkenas kan alleen worden gemonteerd als de kleppen goed
zijn afgesteld.
- Monteer nieuwe bouten op het rondsel van de uitlaatnokkenas.
Aanspanmoment: 10Nm+40°. Afwijking ± 6°.
- Verwijder de borgpen van de krukas [1].
- Monteer een nieuwe centrale bout op het rondsel van de krukas.
Aanspanmoment: 50 Nm+85°. Afwijking ± 6°.
2. Het raderwerk van de nokkenas demonteren:
N.B. Als het raderwerk en het rondsel van de uitlaatnokkenas gedemonteerd zijn, verzekert u zich er bij de
montage van dat de bouten zich niet aan het uiteinde van de groeven ervan bevinden [13].
- Verzeker u ervan dat de motor zich op het BDP van cilinder 1 bevindt.
- Verzeker u ervan dat de borgpen van de krukas aangebracht is [1].
- Verzeker u ervan dat de groef [2] op de uitlaatnokkenas horizontaal staat met de grote doorsnede boven de
groef, die naar boven gericht is [3].
- Verzeker u ervan dat het afstelteken op het raderwerk van de inlaatnokkenas [4] op de 12 uur stand staat en is
uitgelijnd met de bobbel op de bedekking van de motorkop [5].
- Demonteer het rondsel van de uitlaatnokkenas en de distributieketting.
- Blokkeer het uit twee stukken bestaande raderwerk van de inlaatnokkenas met de pen van 4 mm [14]
- Demonteer het raderwerk van de uitlaatnokkenas.
- Demonteer het uit twee stukken bestaande raderwerk van de inlaatnokkenas.
3. Het raderwerk van de nokkenas hermonteren:
- Verzeker u ervan dat de groef [2] op de uitlaatnokkenas horizontaal staat met de grote doorsnede boven de
groef, die naar boven gericht is [3].
- Verzeker u ervan dat de groef op de inlaatnokkenas [15] op de 12 uur stand staat en is uitgelijnd met de bobbel
op de bedekking van de motorkop [5].
- Lijn het uit twee stukken bestaande raderwerk van de inlaatnokkenas en blokkeer het met de pen van 4 mm [14]
Gebruik voor deze handeling art. xxx.
- Monteer het uit twee stukken bestaande raderwerk van de inlaatnokkenas.
- Monteer het raderwerk van de uitlaatnokkenas.
- Demonteer de borgpen van 4 mm [14] van het uit twee stukken bestaande raderwerk van de inlaatnokkenas.
- Monteer het rondsel van de uitlaatnokkenas en de distributieketting en controleer of de gemerkte schakels
uitgelijnd zijn [9] en [10].
- Monteer het blokker/uitlijngereedschap van de nokkenas [11].
- Zet het gereedschap vast met een bout M6 [12].
N.B. Het blokkeer/uitlijngereedschap van de nokkenas kan alleen worden gemonteerd als de kleppen goed
zijn afgesteld.
- Monteer nieuwe bouten op het rondsel van de uitlaatnokkenas.
Aanspanmoment: 10Nm.+40°. Afwijking ± 6°.
- Monteer een nieuwe bout op het raderwerk van de inlaatnokkenas.
- Aanspanmoment: 20Nm + 35°. Afwijking ± 6°.

Documenttranscriptie

NL GEBRUIKSAANWIJZING BELANGRIJK: voor de juiste procedures en gegevens wordt aanbevolen altijd de handleiding van de fabrikant voor de werkplaats te raadplegen. Toepassingen: RENAULT Laguna III (07-), Megane, Scenic, Velsatis, Espace, Koleos, Trafic. NISSAN Quashqui, X-Trail, Primastar. VAUXHALL/OPEL Vivaro. Inhoud van de set: Nummer Artikel 1 P01 Blokkeer/uitlijngereedschap nokkenas 2 P04 Borgpen krukas 3 P02 4 5 P03 Beschrijving Blokkeergereedschap krukasriemschijf Blokkeergereedschap vliegwiel Uitlijngereedschap voor uit twee stukken bestaand raderwerk van de nokkenas 6 P05 Borgpen nokkenas van 4 mm 7 P07 Inbussleutel van 3 mm 8 P06 Bout M6 9 P08 Knop om de kettingspanner te blokkeren Speciale voorzorgsmaatregelen: Koppel de massakabel altijd van de accu. Draai de krukas of de nokkenas niet bij gedemonteerde distributieketting. Verwijder de gloeibougies, zodat de motor gemakkelijker kan draaien. Laat de motor altijd in de normale draairichting draaien (tenzij anders aangegeven). Draai de motor niet met behulp van de nokkenas of andere rondsels. Indien bijgeleverd: merk de plaats van de positiesensor van de krukas, voordat u begint te demonteren. Neem alle aangegeven aanspanmomenten in acht. Afstelprocedure kleppen: 1. - Om de distributieketting te demonteren/monteren: Demonteer de motor en de versnellingsbak: Controleer of de motor zich op het BDP van cilinder 1 bevindt. Verzeker u ervan dat de borgpen van de krukas aangebracht is [1]. Verzeker u ervan dat de uitkeping [2] op de uitlaatnokkenas horizontaal staat met de grote doorsnede boven de groef, die naar boven gericht is. - Verzeker u ervan dat het afstelteken op het raderwerk van de inlaatnokkenas [4] op de 12 uur stand staat en is uitgelijnd met de bobbel op de bedekking van de motorkop [5]. - Verzeker u ervan dat de uitsparing voor de knop van de krukas op de 12 uur stand staat [6]. 12 GEBRUIKSAANWIJZING NL - Zet de kettingspanner van het distributiesysteem op de ingetrokken stand: Druk op het profiel van de kettingspanner [7]. Breng een inbussleutel van 3 mm aan om de zuiger van de kettingspanner [8] te blokkeren. - Lijn de koperkleurige schakel uit met het afstelteken van het rondsel van de krukas [9]. - Lijn de koperkleurige schakel uit met het afstelteken van het rondsel van de nokkenas [10]. - Om de zuiger van de kettingspanner na de montage te demonteren, verwijdert u de inbussleutel van 3 mm [8]. - Monteer het blokkeer/uitlijngereedschap van de nokkenas [11]. - Zet het gereedschap vast met een bout M6 [12]. N.B. Het blokkeer/uitlijngereedschap van de nokkenas kan alleen worden gemonteerd als de kleppen goed zijn afgesteld. - Monteer nieuwe bouten op het rondsel van de uitlaatnokkenas. Aanspanmoment: 10Nm+40°. Afwijking ± 6°. - Verwijder de borgpen van de krukas [1]. - Monteer een nieuwe centrale bout op het rondsel van de krukas. Aanspanmoment: 50 Nm+85°. Afwijking ± 6°. 2. Het raderwerk van de nokkenas demonteren: N.B. Als het raderwerk en het rondsel van de uitlaatnokkenas gedemonteerd zijn, verzekert u zich er bij de montage van dat de bouten zich niet aan het uiteinde van de groeven ervan bevinden [13]. - Verzeker u ervan dat de motor zich op het BDP van cilinder 1 bevindt. - Verzeker u ervan dat de borgpen van de krukas aangebracht is [1]. - Verzeker u ervan dat de groef [2] op de uitlaatnokkenas horizontaal staat met de grote doorsnede boven de groef, die naar boven gericht is [3]. - Verzeker u ervan dat het afstelteken op het raderwerk van de inlaatnokkenas [4] op de 12 uur stand staat en is uitgelijnd met de bobbel op de bedekking van de motorkop [5]. - Demonteer het rondsel van de uitlaatnokkenas en de distributieketting. - Blokkeer het uit twee stukken bestaande raderwerk van de inlaatnokkenas met de pen van 4 mm [14] - Demonteer het raderwerk van de uitlaatnokkenas. - Demonteer het uit twee stukken bestaande raderwerk van de inlaatnokkenas. 3. Het raderwerk van de nokkenas hermonteren: - Verzeker u ervan dat de groef [2] op de uitlaatnokkenas horizontaal staat met de grote doorsnede boven de groef, die naar boven gericht is [3]. - Verzeker u ervan dat de groef op de inlaatnokkenas [15] op de 12 uur stand staat en is uitgelijnd met de bobbel op de bedekking van de motorkop [5]. - Lijn het uit twee stukken bestaande raderwerk van de inlaatnokkenas en blokkeer het met de pen van 4 mm [14] Gebruik voor deze handeling art. xxx. - Monteer het uit twee stukken bestaande raderwerk van de inlaatnokkenas. - Monteer het raderwerk van de uitlaatnokkenas. - Demonteer de borgpen van 4 mm [14] van het uit twee stukken bestaande raderwerk van de inlaatnokkenas. - Monteer het rondsel van de uitlaatnokkenas en de distributieketting en controleer of de gemerkte schakels uitgelijnd zijn [9] en [10]. - Monteer het blokker/uitlijngereedschap van de nokkenas [11]. - Zet het gereedschap vast met een bout M6 [12]. N.B. Het blokkeer/uitlijngereedschap van de nokkenas kan alleen worden gemonteerd als de kleppen goed zijn afgesteld. - Monteer nieuwe bouten op het rondsel van de uitlaatnokkenas. Aanspanmoment: 10Nm.+40°. Afwijking ± 6°. - Monteer een nieuwe bout op het raderwerk van de inlaatnokkenas. - Aanspanmoment: 20Nm + 35°. Afwijking ± 6°. 13
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Beta 1461/C11A Handleiding

Type
Handleiding