Master BH150CE Handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Master BH150CE Handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
R
BELANGRIJK
Lees deze handleiding en zorg dat u hem begrijpt alvorens het heteluchtkanon in
elkaar te zetten, aan te zetten of er onderhoud aan uit te voeren. Verkeerd gebruik
van dit heteluchtkanon kan tot ernstig letsel leiden. Bewaar deze handleiding
voor toekomstig gebruik.
GEBRUIKERSHANDLEIDING
VERPLAATSBAAR
HETELUCHTKANON
Model BH150CE
Vermogen: 44 kW (150,000 BTU/Hr)
2
101487
Safety Information.........................................................................3
Veiligheidsinformatie .................................................................... 3
Produktidentifikatie .......................................................................4
Uitpakken ......................................................................................4
Montage ......................................................................................... 5
Overzicht van de werking.............................................................. 6
Brandstoffen .................................................................................. 6
Ventilatie ....................................................................................... 7
Bediening.......................................................................................7
Het heteluchtkanon opbergen ........................................................ 8
Preventief onderhoud..................................................................... 8
Problemen oplossen.......................................................................9
Onderhoudsprocedures ..................................................................10
De behuizing verwijderen .......................................................10
Brandstoffilter .........................................................................10
Bougie .....................................................................................11
Het luchtuitlaat-, luchtinlaat- en lintfilter ............................... 11
De pompdruk bijstellen...........................................................12
Sproeier ...................................................................................12
Pomprotor ...............................................................................14
Ventilator ................................................................................ 15
Illustraties en lijst van onderdelen ................................................. 16, 17
Verrijdbare onderstellen en hendels........................................ 18
Accessoires ....................................................................................18
Technische gegevens ..................................................................... 19
Bedradingsschema .........................................................................19
Garantie en reparatieservice .......................................................... achteromslag
INHOUDSOPGAVE
HOOFDSTUK PAGINA
WAARSCHUWING
BELANGRIJK: Lees deze gebruikershandleiding aandachtig en
volledig door alvorens het heteluchtkanon in elkaar te zetten, aan
te zetten of er onderhoud aan uit te voeren. Verkeerd gebruik van
dit heteluchtkanon kan leiden tot letsel of de dood als gevolg van
brandwonden, brand, ontploffing, elektrische schok of
koolmonoxydevergiftiging.
VEILIGHEIDS-
INFORMATIE
Wordt vervolgd
GEVAAR
Koolmonoxydevergiftiging kan de dood tot gevolg hebben!
3
101487
VEILIGHEIDS-
INFORMATIE
Vervolg
WAARSCHUWING
Vervolg
Koolmonoxydevergiftiging: Aanvankelijke symptomen van
koolmonoxydevergiftiging lijken op griep met hoofdpijn, duizeligheid en/of
misselijkheid. Als u deze symptomen vertoont, kan het zijn dat het
heteluchtkanon niet naar behoren werkt. Zorg dat u onmiddellijk frisse lucht
krijgt! Laat de kachel nakijken. Sommige mensen hebben meer last van
koolmonoxydevergiftiging dan anderen. Hieronder vallen zwangere vrouwen,
mensen met hart- of longziekten of bloedarmoede, mensen onder de invloed
van alcohol en mensen die zich op grote hoogte boven zeeniveau bevinden.
Zorg dat u alle waarschuwingen leest en begrijpt. Bewaar deze handleiding
voor toekomstig gebruik. Deze handleiding biedt uitkomst voor het veilige en
juiste gebruik van deze kachel.
Gebruik uitsluitend lichtpetroleum of huisbrandolie nr. 1 (hbo 1) om brand-
en explosiegevaar te beperken. Gebruik nooit benzine, nafta, verfverdunner,
alcohol of andere brandgevaarlijke brandstoffen.
Gebruik het heteluchtkanon nooit in de buurt van benzine, verfverdunner of
brandgevaarlijke dampen.
Volg alle wettelijke voorschriften bij gebruik van dit heteluchtkanon.
Alleen in goed geventileerde ruimten gebruiken. Zorg voor ten minste één
opening van 2800 cm
2
(3 sq. ft) voor iedere 29,3 kW (100,000 BTU/Hr)
vermogen voor de toevoer van frisse buitenlucht.
Gebruik het heteluchtkanon niet in ruimten met hoge concentraties van
brandbare dampen of stof.
Sluit het heteluchtkanon uitsluitend aan op de netspanning die op het
modelplaatje is aangegeven.
Gebruik uitsluitend een geaard verlengsnoer.
Minimum afstand tussen het heteluchtkanon en brandbaar materiaal:
uitlaatopening 2,5 m (8 ft); zij-, boven- en achterkant: 1,25 m (4 ft).
Plaats het heteluchtkanon op een stevige en vlakke ondergrond zolang dit
heet of in werking is; anders kan er brand ontstaan.
Houd het heteluchtkanon recht tijdens het verplaatsen of opbergen; anders
zal er brandstoflekkage optreden.
Houd kinderen en dieren uit de buurt van het heteluchtkanon.
Neem de stekker uit het stopcontact wanneer het heteluchtkanon niet in
gebruik is.
Bij gebruik van de thermostaat kan het heteluchtkanon te allen tijde
automatisch aanslaan.
Gebruik het heteluchtkanon nooit in woon- of slaapvertrekken.
Blokkeer nooit de toevoeropening (achterkant) of de uitlaatopening
(voorkant) van het heteluchtkanon.
Een werkende, hete of op het lichtnet aangesloten kachel mag niet
verplaatst, gehanteerd of bijgevuld worden en er mag geen onderhoud aan
uitgevoerd worden.
Bevestig nooit een buizensysteem aan de voor- of achterkant van het
heteluchtkanon. Het gebruik van een buizensysteem kan de benodigde
luchttoevoer van het heteluchtkanon verminderen. Het heteluchtkanon
produceert dan buitensporige hoeveelheden koolmonoxyde.
4
101487
PRODUKT-
IDENTIFIKATIE
Netsnoer
Ventilatorrooster
Reset-knop
vlamdovingssysteem
UITPAKKEN
1. Verwijder al het verpakkingsmateriaal dat voor verzending gebruikt is.
2. Haal alle onderdelen uit de doos.
3. Controleer alle onderdelen op eventuele schade, opgelopen tijdens verzending.
Als het heteluchtkanon beschadigd is, dient u onmiddellijk de leverancier bij wie
u het gekocht hebt, op de hoogte te brengen.
Heteluchtuitlaat
Onderste
deel van
behuizing
Dop brandstoftank
Bovenste deel van behuizing
Brandstoftank
Lucht-
filterdeksel
Figuur 1 - Model 44 kW (150,000 BTU/Hr)
5
101487
MONTAGE
Deze modellen zijn voorzien van een onderstel met wielen en hendels. De wielen,
hendels en montage-onderdelen bevinden zich in de doos.
Benodigd gereedschap
Een middelgrote kruiskopschroevedraaier
Een steeksleutel of Engelse sleutel (3/8")
Een hamer
1. Schuif de as door het onderstel. Installeer de wielen op de as.
BELANGRIJK:
Zorg dat de wielen met de kant met de uitstekende naaf naar het
frame toe worden aangebracht (zie figuur 2).
2. Breng de asmoeren aan op de uiteinden van de as. Klop voorzichtig met een
hamer op de moeren om ze vast te zetten.
3. Leg het heteluchtkanon op het onderstel. Zorg dat de luchtinlaatopening
(achterkant) zich boven de wielen bevindt. Breng de gaten in de rand rond de
brandstoftank in lijn met de gaten in het onderstel.
4. Plaats de voorste en achterste hendel op de rand rond de tank. Steek de
schroeven door de hendels, de rand rond de tank en het onderstel. Bevestig na
het aanbrengen van iedere schroef een moer; draai deze met de hand vast.
5. Draai alle moeren stevig vast nadat alle schroeven zijn aangebracht.
Uitstekende
naaf
Achterste
hendel
Voorste hendel
Figuur 2 - Hendels en onderstel met wielen
Schroef
Heteluchtuitlaat
Rand rond
brandstoftank
Onderstel
Wiel
Asmoer
Moer
As
Luchtinlaat
6
101487
OVERZICHT
VAN DE
WERKING
Het brandstofsysteem: De luchtpomp pompt lucht door de luchtslang. De lucht
wordt vervolgens door de sproeier van de branderkop gestuurd. Deze lucht zuigt
brandstof uit de tank aan. Een nevel van brandstof wordt vervolgens in de
verbrandingskamer gespoten.
Het luchtsysteem: De motor drijft de ventilator aan. De ventilator stuwt lucht in
en rond de verbrandingskamer. Deze lucht wordt verwarmd en levert een schone,
hete luchtstroom.
Het ontstekingssysteem: De elektronische ontsteking stuurt spanning naar de
bougie. De bougie ontsteekt het mengsel van brandstof en lucht.
Het vlamdovingssysteem: Dit systeem dient om het heteluchtkanon uit te
schakelen wanneer de vlam uitgaat.
Brandstof-
filter
Luchtuitlaat-
filter
Figuur 3 - Bedrijfsaanzicht, dwarsdoorsnede
BRANDSTOFFEN
WAARSCHUWING
Gebruik uitsluitend lichtpetroleum of huisbrandolie nr. 1
(hbo 1) om brand- en explosiegevaar te beperken. Gebruik
nooit benzine, nafta, verfverdunner, alcohol of andere
brandgevaarlijke brandstoffen.
Huisbrandolie nr. 2 (hbo 2) of diesel nr. 2 mag niet gebruikt worden. Gebruik van
deze brandstoffen leidt tot:
• verstopping van brandstoffilter en sproeier
• verkoling van bougie
• noodzaak voor niet-giftig antivries in brandstof bij zeer koud weer
BELANGRIJK:
Gebruik een container die UITSLUITEND VOOR
LICHTPETROLEUM bestemd is. Zorg dat de container schoon is. Vuil in de
brandstof, zoals roest of water, stelt het vlamdovingssysteem in werking waardoor
het heteluchtkanon afslaat. Daarnaast moet als gevolg van vuil het
brandstofsysteem vaker worden schoongemaakt.
Schone
heteluchtstroom
Motor
Luchtpomp
Luchtinlaat-
filter
Koele lucht
naar binnen
Elektronisch
ontstekings-
mechanisme
Brandstof
Luchtslang
naar brander
Lucht voor
verbranding en
verwarming
Lucht voor
brandstofsysteem
NozSproeierzle
Brandstoftank
Verbrandingskamer Bougie
Branderkop
Ventilator
7
101487
VENTILATIE
WAARSCHUWING
Het voorschrift voor minimale toevoer van frisse buitenlucht
moet opgevolgd worden. Als voldoende frisse buitenlucht
niet voorhanden is, kan koolmonoxydevergiftiging optreden.
Zorg voor voldoende aanvoer van frisse buitenlucht alvorens
het heteluchtkanon aan te zetten.
Zorg voor een opening voor frisse lucht van ten minste 2800 cm
2
(3 sq. ft) voor
iedere 29,3 kW (100,000 BTU/Hr) aan vermogen. Zorg voor meer toevoer van
frisse lucht indien meerdere kachels worden gebruikt.
Voorbeeld:
Een heteluchtkanon van 44 kW (150,000 BTU/Hr) vereist een van de
volgende:
een dubbele garagedeur van 4,88 m (16 ft) breed die 8,59 cm (3,38 in.) van
de grond geopend is
een garagedeur van 2,75 m (9 ft) breed die 15,24 cm (6 in.) van de grond
geopend is
twee ramen met een breedte van 76,20 cm (30 in.) geopend op 28 cm (11 in.)
BEDIENING
WAARSCHUWING
Lees de waarschuwingen in het hoofdstuk
Veiligheids-
informatie
nogmaals door en zorg dat u ze begrijpt. Ze zijn
nodig om deze kachel veilig te laten werken. Houd u aan alle
plaatselijke voorschriften wanneer u dit heteluchtkanon
gebruikt.
Wordt vervolgd
Het heteluchtkanon aanzetten
1. Volg alle informatie over ventilatie en veiligheid.
2. Vul de tank met lichtpetroleum of huisbrandolie nr. 1 (hbo 1).
3. Draai de dop op de tank.
4. Steek de stekker van de kachel in een standaard, geaard stopcontact van 230 V/
50 Hz. Gebruik eventueel een verlengsnoer. Gebruik uitsluitend geaarde
stekkers met drie pennen.
Verlengsnoeren
Gebruik 1,0 mm
2
(16 AWG) geleider voor kabels met een lengte van minder
dan 30,5 m (100 ft).
Gebruik 1,5 mm
2
(14 AWG) geleider voor kabels met een lengte van 30,6 m tot
61 m (101 tot 200 ft).
Het heteluchtkanon slaat aan wanneer de stekker in het stopcontact wordt
gestoken. Als dit niet het geval is, dient u op de reset-knop van het
vlamdovingssysteem te drukken (zie figuur 4).
Figuur 4 - Reset-knop vlamdovingssysteem
Reset-knop
vlamdovingssysteem
(met
ventilatorrooster
verwijderd)
8
101487
Het heteluchtkanon uitzetten
1. Verwijder de stekker uit het stopcontact.
Het heteluchtkanon opnieuw aanzetten
1. Wacht 2 minuten na het uitzetten van de kachel.
2. Herhaal de procedure op pagina 7 onder Het heteluchtkanon aanzetten.
PREVENTIEF
ONDERHOUD
WAARSCHUWING
Voer nooit onderhoud uit aan de kachel als de stekker niet
uit het stopcontact is verwijderd of als de kachel nog werkt
of heet is. Ernstige brandwonden of elektrische schok
kunnen het gevolg zijn.
BEDIENING
Vervolg
HET
HETELUCHT-
KANON
OPBERGEN
1. Laat de brandstoftank leeglopen.
Let op:
Sommige modellen zijn voorzien van een aftapstop aan de onderkant
van de tank. Als deze aanwezig is, verwijder de aftapstop dan om alle brandstof
te laten weglopen. Als er geen aftapstop is aangebracht, moet de brandstof via
de vulopening verwijderd worden. Zorg dat de tank helemaal leegloopt.
2. Breng de aftapstop weer aan, indien van toepassing.
3. Giet 4 liter (1 gallon) schone lichtpetroleum in de tank.
4. Breng de vuldop weer op de tank aan.
5. Rijd de kachel een paar keer heen en weer om de brandstof te mengen.
6. Verwijder de vuldop of de aftapstop en laat de tank leeglopen. Zorg dat alle
brandstof uit de tank verwijderd wordt.
7. Breng de vuldop of de aftapstop weer aan. Gooi de oude en vuile brandstof weg
in overeenkomst met plaatselijke voorschriften.
8. Berg de kachel op een droge plaats op. Zorg dat de kachel niet blootgesteld
wordt aan stof of roestvormende dampen.
BELANGRIJK:
Lichtpetroleum mag niet gedurende de zomer bewaard blijven om
tijdens de volgende winter weer gebruikt te worden. Oude brandstof kan de kachel
beschadigen.
Onderdeel
Brandstoftank
Luchtuitlaat- en
lintfilter
Luchtinlaatfilter
Brandstoffilter
Bougie
Ventilatorschoepen
Motor
Wanneer?
Na iedere 150-200 bedrijfsuren
of zonodig uitspoelen.
Na 500 bedrijfsuren of eens per
jaar vervangen.
Iedere 500 bedrijfsuren of
zonodig met water en zeep
wassen en laten drogen.
Tweemaal per stookseizoen of
zonodig schoonmaken.
Iedere 600 bedrijfsuren
schoonmaken en
elektrodeafstand instellen of
zonodig vervangen.
Eenmaal per stookseizoen of
zonodig schoonmaken.
Niet vereist/permanente smering
Onderhoud
Zie Het heteluchtkanon
opbergen hierboven.
Zie Het luchtuitlaat-,
luchtinlaat- en lintfilter,
pagina 11.
Zie Het luchtuitlaat-,
luchtinlaat- en lintfilter,
pagina 11.
Zie Brandstoffilter,
pagina 10.
Zie Bougie, pagina 11.
Zie Ventilator, pagina 15.
9
101487
WAARSCHUWING: Hoogspanning!
PROBLEMEN
OPLOSSEN
PROBLEEM MOGELIJKE OORZAAK OPLOSSING
Kachel slaat aan
maar
vlamdovingssysteem
zet de kachel na
enige tijd uit.
WAARSCHUWING
Voer nooit onderhoud uit aan de kachel als de stekker niet
uit het stopcontact is verwijderd of als de kachel nog werkt
of heet is. Ernstige brandwonden of elektrische schok
kunnen het gevolg zijn.
Zie De pompdruk bijstellen,
pagina 12.
Zie Het luchtuitlaat-,
luchtinlaat- en lintfilter,
pagina 11.
Zie Brandstoffilter, pagina 10.
Zie Sproeier, pagina 12.
Lens van fotocel
schoonmaken.
Vlamdovingssysteem
vervangen.
Verkeerde pompdruk
Vuil luchtuitlaat-,
luchtinlaat- en lintfilter
Vuil brandstoffilter
Vuil in sproeier
Vuile fotocellens
Defekt
vlamdovingssysteem
Kachel slaat niet aan
maar motor werkt
enige tijd.
Zie De pompdruk bijstellen,
pagina 12.
Zie Bougie, pagina 11.
Zie Brandstoffilter, pagina 10.
Zie Sproeier, pagina 12.
Tank laten leeglopen en
uitspoelen met schone
lichtpetroleum. Zie Het
heteluchtkanon opbergen,
pagina 8.
Verkeerde pompdruk
Koolstofafzetting op
bougie of verkeerde
elektrodeafstand
Vuil brandstoffilter
Vuil in sproeier
Water in brandstoftank
Motor wil niet
aanslaan wanneer
stekker in
stopcontact is
gestoken, ventilator
draait slechts
langzaam of
helemaal niet.
Op reset-knop van
vlamdovingssysteem
drukken, zie figuur 4, pagina
7.
Als ventilator slechts met
moeite kan worden gedraaid,
zie Pomprotor, pagina 14.
Reset-knop
vlamdovingssysteem niet
ingedrukt
Rotor van pomp klemt
Zorg dat elektronisch
ontstekingsmechanisme
goed bevestigd is.
Elektronisch
ontstekingsmechanisme
vervangen.
Elektronisch
ontstekingsmechanisme
niet geaard
Defekt elektronisch
ontstekingsmechanisme
10
101487
ONDERHOUDS-
PROCEDURES
WAARSCHUWING
Voer nooit onderhoud uit aan de kachel als de stekker niet
uit het stopcontact is verwijderd of als de kachel nog werkt
of heet is. Ernstige brandwonden of elektrische schok
kunnen het gevolg zijn.
Branderkop
Verbrandingskamer
Brandstofslang
Figuur 6 - Verwijderen van brandstoffilter
Brandstoffilter
1. Verwijder bovenste deel
van behuizing (zie pagina
10).
2. Verwijder ventilator (zie
pagina 15).
3. Draai konische moer los
met een steeksleutel (3/4").
Duw brandstofslang naar
beneden, van branderkop
vandaan. Brandstoffilter
bevindt zich in
brandstofslang.
4. Til brandstoffilter eruit.
5. Was filter met schone
brandstof en plaats hem
weer terug in
brandstofslang.
6. Sluit brandstofslang aan op
branderkop. Bevestig
konische moer tot deze
tegen brandstofslang en
koppelstuk zit. Nog een
kwartslag verder
aandraaien met steeksleutel
(3/4") (11,3-14,7 Nm [100-
130 lb.-in.]).
7. Breng ventilator weer aan
(zie pagina 15).
8. Plaats ventilatorrooster en
bovenste deel van
behuizing weer terug.
De behuizing
verwijderen
1. Verwijder schroeven aan
beide zijden van kachel
met een dopsleutel (5/16").
Met deze schroeven
worden boven- en
onderkant van behuizing
aan elkaar bevestigd.
2. Til bovenste deel van de
behuizing van kachel af.
3. Verwijder ventilatorrooster.
Ventilatorrooster
Figuur 5 - Verwijderen van bovenste deel van behuizing
Bovenste deel van behuizing
Konische moer
Brandstoffilter
11
101487
Bougie
1. Verwijder bovenste deel van
behuizing (zie pagina 10).
2. Verwijder ventilator (zie
pagina 15).
3. Maak bougiekabel los van
bougie.
4. Draai bougie los uit
branderkop met een
steeksleutel (13/16").
5. Maak bougie schoon en stel
elektrodeafstand in (1,4
mm [0,055 in.]).
6. Draai bougie weer in
branderkop.
7. Bevestig bougiekabel aan
bougie.
8. Plaats ventilator weer terug
(zie pagina 15).
9. Breng ventilatorrooster en
bovenste deel van
behuizing weer aan.
Figuur 7 - Verwijderen van bougie
Figuur 8 - Elektrodeafstand
Luchtinlaatfilter
Filterdeksel
Luchtuitlaatfilter
Figuur 9 - Luchtuitlaat-, luchtinlaat- en lintfilter
Ventilatorrooster
(niet afgebeeld)
Bougie
Het luchtuitlaat-,
luchtinlaat- en lintfilter
1. Verwijder bovenste deel
van behuizing (zie pagina
10).
2. Verwijder schroeven uit
filterdeksel met een
dopsleutel (5/16").
3. Verwijder filterdeksel.
4. Vervang luchtuitlaat- en
lintfilter.
5. Was of vervang
luchtinlaatfilter (zie
Preventief onderhoud,
pagina 8).
6. Breng filterdeksel weer
aan.
7. Breng ventilatorrooster en
bovenste deel van
behuizing weer aan.
BELANGRIJK
: Breng geen
olie aan op de filters
Bougiekabel
Branderkop
Hier buigen om
elektrodeafstand in te stellen
Elektrodeafstand
1,4 mm (0,055
in.)
Lintfilter
12
101487
De pompdruk bijstellen
1. Verwijder manometerplug
uit filterdeksel.
2. Monteer manometer
(onderdeelnr. HA1180).
3. Zet kachel aan (zie
Bediening, pagina 7). Laat
motor op volle snelheid
komen.
4. Stel druk bij. Draai
overdrukklep naar rechts
voor hogere druk en naar
links voor lagere druk. Stel
de pompdruk af op 33,78
kPa (0,34 bar) (4,9 psi)
5. Verwijder manometer.
Breng manometerplug
weer in filterdeksel aan.
Figuur 12 - Verwijderen van branderkop
Brandstofslang
Branderkop
150 PRESSURE ADJUSTMENT Plu
g
P
F
Figuur 10 - Verwijderen van manometerplug
Manometerplug
Overdrukklep
150 PRESSURE ADJUSTMENT P
F
Figuur 11 - De pompdruk bijstellen
Manometer
Verbrandingskamer
Schroef
Luchtslang
Konische moer
Bougiekabel
Bougie
Sproeier
1. Verwijder bovenste deel van
behuizing (zie pagina 10).
2. Verwijder ventilator (zie
pagina 15).
3. Maak bougiekabel los van
bougie.
4. Draai bougie uit
branderkop met een
steeksleutel (13/16").
5. Draai konische moer los
met een steeksleutel (3/4").
Duw brandstofslang naar
beneden.
6. Maak luchtslang los van
branderkop.
7. Verwijder drie schroeven
met een dopsleutel (5/16")
en neem branderkop uit
verbrandingskamer.
8. Zet branderkop losjes in
een bankschroef vast.
9. Draai sproeier voorzichtig
uit branderkop met een
dopsleutel (5/8") (zie
figuur 13).
10.Blaas perslucht door
voorkant van sproeier
waardoor eventueel vuil
loskomt.
11.Controleer
sproeierafdichting op
beschadigingen.
13
101487
Figuur 13 - Verwijderen van sproeier
12.Breng sproeier weer aan in
branderkop en draai hem
stevig vast (9,1-12,4 Nm
[80-110 lb.-in.]).
13.Bevestig branderkop aan
verbrandingskamer.
14.Breng bougie aan in
branderkop.
15.Bevestig bougiekabel aan
bougie.
16.Bevestig lucht- en brand-
stofslang aan branderkop.
Breng konische moer weer
aan zodat hij tegen het
brandstofslang en de
koppelstuk zit. Met een
steeksleutel (3/4") nog een
kwartslag aandraaien
(11,3-14,7 Nm [100-130
lb.-in.]).
17.Plaats ventilator weer
terug (zie pagina 15).
18.Breng ventilatorrooster en
bovenste deel van
behuizing weer aan.
Branderkop
Sproeierafdichting
Sproeier
Voorkant
sproeier
14
101487
Pomprotor
(Procedure voor klemmende
pomprotor)
1. Verwijder bovenste deel van
behuizing (zie pagina 10).
2. Draai schroeven van
filterdeksel los met een
dopsleutel (5/16").
3. Verwijder filterdeksel en
luchtfilters.
4. Draai schroeven van
pompplaat los met een
dopsleutel (5/16").
5. Verwijder pompplaat.
6. Verwijder rotor, inzetstuk
en schoepen.
7. Controleer of er vuil in
pomp is. Eventueel
schoonblazen met
perslucht.
8. Breng inzetstuk en rotor
weer aan.
9. Controleer speling rond
rotor. Stel eventueel bij op
0,076-0,101 mm (0,003/
0,004 in.) (zie figuur 15).
Let op
: Draai rotor één volledige
slag om ervoor te zorgen dat daar
waar rotor dichtst bij behuizing
komt, de speling 0,076-0,101
mm (0,003/0,004 in.) is.
Zonodig bijstellen.
10.Plaats schoepen,
pompplaat, luchtfilters en
filterdeksel weer terug.
11.Breng ventilatorrooster en
bovenste deel van
behuizing weer aan.
12.Stel pompdruk bij (zie
pagina 12).
Let op
: Volg onderstaande stap-
pen als rotor nog steeds klemt.
13.Voer bovenstaande stappen
1 t/m 6 uit.
14.Leg vel fijn schuurpapier (nr.
600) op vlakke ondergrond.
Schuur rotor lichtjes vier
keer in een 8-baan patroon
(zie figuur 16).
15.Breng inzetstuk en rotor
weer aan.
16.Voer bovenstaande stappen
10 t/m 12 uit.
Figuur 16 - Schuren van de rotor
Schuurpapier
Schoep
Rotor
Figuur 14 - Plaats van rotor
Figuur 15 - Plaats van stelschroeven speling
Rotor
Speling 0,076-0,101
mm (0,003/0,004 in)
gemeten met een
voelermaat
Pompplaat
Luchtinlaatfilter
Filterdeksel
Luchtuitlaatfilter
Inzetstuk
Venitlatorrooster
(niet afgebeeld)
Stelschroef speling
Stelschroef
speling
Schoep
15
101487
Ventilator
BELANGRIJK:
Verwijder
ventilator van motoras
alvorens motor uit kachel te
nemen. Als gewicht van
motor op ventilator komt te
rusten, kan spoed van ventila-
tor veranderd worden.
1. Verwijder bovenste deel
van behuizing (zie pagina
10).
2. Gebruik een inbussleutel
(1/8") voor losdraaien van
stelschroef waarmee
ventilator op motoras zit.
3. Schuif ventilator van
motoras af.
4. Maak ventilator schoon
met een met
lichtpetroleum of
oplosmiddel vochtig
gemaakte, zachte doek.
5. Droog ventilator grondig.
6. Plaats ventilator weer op
motoras. Zorg dat uiteinde
van motoras gelijk ligt met
naaf van ventilator (zie
figuur 18).
7. Plaats stelschroef op platte
gedeelte van as en draai
hem stevig aan (4,5-5,6
Nm (40-50 lb.-in.]).
8. Breng ventilatorrooster en
bovenste deel van
behuizing weer aan.
Stelschroef
Ventilator
Motoras
Figuur 17 - Plaats van ventilator, motoras en stelschroef
Motoras
Gelijk
Figuur 18 - Dwarsdoorsnede ventilator
Ventilator
Stelschroef
17
101487
Deze lijst geeft de vervangbare onderdelen die in uw heteluchtkanon
gebruikt zijn. Zorg bij het bestellen van onderdelen dat u het juiste model-
en serienummer (te vinden op het modelplaatje) en vervolgens het
onderdeelnummer en de beschrijving van het gewenste onderdeel opgeeft.
LIJST VAN
ONDERDELEN
**Neit als samenstel leverbaar; onderdelen apart bestellen.
NUM- ONDERDEEL-
MER NUMMER OMSCHRIJVING AANTAL
1 098511-58 Bovenste deel behuizing 1
2 098068-01 Hittescherm 1
3 098512-02 Verbrandingskamer 1
4 M16660 Fotocelbeugel 1
5 HA3019 Fotocel 1
6 099125-02 Klemmenbord 1
7 M10908-2 Schroef, nr. 6-32x3/8" 2
8 ** Branderkop 1
8-1 M18022 Sproeier 1
8-2 M10659-1 Sluitring sproeierafdichting 2
8-3 M10809-1 Veer sproeierafdichting 1
8-4 M8882 Opzetstuk
sproeierafdichting 1
8-5 M50924-01 Branderkophuis 1
8-6 M50820-02 Koppelstuk 1
8-7 079685-01 Mannetjes aansluiting 1
8-8 M10962-2 Bougie 1
9 M11084-27 Schroef, nr. 10-16x1/2" 19
10 M19630 Brandstoffilter 1
11 M16790-12 Brandstofslang 1
12 M50660-05 Konische moer, 45 1
13 100647-01 Schroef, nr. 10-16x1/2" 8
14 M16871 Beugel 1
15 M17920 Ventilator 1
16 M50814-03 Luchtslang 1
17 M50873-01 Klem 9
18 NPC-4C Zeskantmoer, 1/40-20 2
19 WLM-4 Sluitring, 1/4" 2
20 M16661-1 Motorbeugel 4
21 M51043-01 Bout, 1/4-20x1 1/2" 2
22 ** Motor en pomp 1
22-1 098784-03 Motor (230 V/50 Hz) 1
22-2 079975-04 Pomphuis 1
22-3 FHPF3-7C Schroef, nr. 10-32x7/8" 2
22-4 M22009 Inzetstuk 1
22-5 M22456-3 Rotor 1
22-6 M50545 Pompkap 1
22-7 M12179 Luchtinlaatfilter 1
22-8 M16545 Filterdeksel 1
22-9 M8940 Kogel (diameter 1/4") 1
22-10 M10993-1 Drukontlastingsveer 1
22-11 M27694 Stelschroef 1
22-12 M22997 Plug 1
22-13 M12461-31 Schroef, nr. 10-32x1" 4
22-14 M12244-1 Luchtuitlaatfilter 1
22-15 M12461-34 Schroef, nr. 10-32x1 1/2" 6
22-16 M11637 Lintfilter 1
22-17 M50820-02 Koppelstuk 1
22-18 M8643-3 Schoep 4
23 M12651-1 Condensatorbeugel 1
24 M12650-3 Condensator 1
25 M12828 Beugel behuizing 1
26 M30865-04 Bus, open/gesloten 2
27 M16645 Motorsteun 1
28 M51357-01 Condensator (bedrijf) 1
NUM- ONDERDEEL-
MER NUMMER OMSCHRIJVING AANTAL
29 M15823-39 Schroef, nr. 8-18x1/2" 1
30 M16810-06AB Onderste deel behuizing 1
31 M11271-8 Moerklem 9
32 M11084-29 Schroef, nr. 10-16x3/4" 8
33 M50104-03 Bus, kort 2
34 097630-02 Vlamdovingssysteem 1
35 M12461-13 Schroef, nr. 8-32x1/4" 2
36 097060-01 Bevestigingsbeugel 1
37 M12462-13 Relais, motor starten 1
38 099607-02 Beugel klemmenbord 1
39 099157-01 Klinknagel 2
40 M9900-183 Draden [zwart 15,2 cm (6")] 1
41 M9900-184 Draden
[zwart 38,1 cm (15")] 1
42 M50400 Rekontlastingsbus 1
43 079673-03 Netsnoer 1
44 098557-07 Elektronisch
ontstekingsmechanisme 1
45 M10990-3 Rubber bus 1
46 098513-08 Brandstoftank 1
47 097702-01 Vuldop brandstoftank 1
48 M27417 Aftapstop 1
49 079010-14 Draden
[rood 22,5 cm (8 7/8")] 1
50 M9900-77 Draden
[zwart 37,5 cm (15")] 1
51 M16841-57 Draden
[rood 21,3 cm (8 1/2")] 1
52 M30865-02 Bus, open/gesloten 1
53 099125-08 Klemmenbord 1
54 079010-23 Draden
[blauw 22,9 cm (9")] 1
55 079010-24 Draden
[bruin 30,5 cm (12")] 1
56 M12461-27 Schroef, nr. 10-32x1/2" 1
57 101488-01 Luchtslangklem 1
58 WLM-3 Sluitring, nr. 10 1
59 NPF-3C Zeskantige moer, 10-32 1
60 101578-01 Bus 1
61 078918-01 Klemmenbordkapjes 1
62 RF3-5B Schroef, nr. 10-32 x 5/8" 1
63 WLE-3 Sluitring, nr. 10 23
64 NPF-3B Zeskantige moer, 10-32 2
65 099177-01 Zeskantige moer, 3/8x27 1
ONDERDELEN LEVERBAAR - NIET AFGEBEELD
101639-01 Waarschuwingssticker 1
098892-02 Ventilatorroostersteun 1
M50140 Ventilatorrooster 1
097650-01 Sticker, merknaam 1
HA2210 Filter vulhals 1
098235-25 Sticker, algemene informatie
(Engels en Frans) 1
098235-26 Sticker, algemene informatie
(Duits en Nederlands) 1
18
101487
VERRIJDBARE
ONDERSTELLEN
EN HENDELS
OPMERKINGEN
Verkrijgbaar bij de
plaatselijke dealer.
ONDERDEEL-
NUMMER NUMMER OMSCHRIJVING AANTAL
1 HA2205 Hendels 2
2 M12345-33 Schroef, nr. 10-24x1 3/4" 8
3 M12831-3 Onderstel 1
4 NTC-3C Zeskantmoer, nr. 10-24 8
5 097896-01 Wiel 2
6 M28526 Asmoer 2
7 M16801-2 As 1
1
7
6
5
3
2
4
PMANOMETERSET - HA1180
Voor alle modellen. Speciaal voor het
controleren van de pompdruk.
19
101487
Vermogen (kW - BTU/Hr) 44 kW/150,00
Brandstof Gebruik uitsluitend
lichtpetroleum of huisbrandolie
nr. 1 (hbo 1)
Tankinhoud (liter/US Gal) 51,09/13,5
Brandstofverbruik (liter per uur/gallon per uur) 4,16/1,10
Netspanning 230 V/50 Hz
Stroomsterkte (normaal bedrijf) 1,5 A
Blaasvermogen hete lucht (m
3
/min - ft
3
/min) 17/600
Toerental 2850
TECHNISCHE
GEGEVENS
BEDRADINGS-
SCHEMA
Ontstekings-
mechanisme
Wit
Bruin
Bruin
Blauw
Groen/geel
Fotocel
Bougie
Vlamdovings-
systeem
B
Reset-
knop
R
Rood
Blauw
Wit
Blauw
Blauw
Wit
Rood
Oranje
Klemmen-
bord
Klemmenbord
Motor
Groen/
geel
230 V~/50 Hz
Startrelais
motor
S of 2
M of 3
L of 1
Rood
Rood
Zwart
Zwart
Bedrijfs-
condensator
Zwart
Startcondensator
Zwart
20
101487
GARANTIE EN REPARATIESERVICE
VAN DE GARANTIE VAN VERKOOPBAARHEID EN
GESCHIKTHEID VOOR EEN BEPAALD DOEL BLIJVEN IN
IEDER GEVAL BEPERKT TOT DE GELDIGHEIDSPERIODE
VAN DEZE UITDRUKKELIJKE GARANTIE.
Alle verzendkosten, installatiekosten, invoerrechten,
belastingen of welke andere kosten dan ook worden door de
gebruiker betaald. Verplichtingen van DESA International
voortvloeiend uit deze beperkte Garantie omvatten geen
enkele aansprakelijkheid voor directe, indirecte, incidentele
schade of gevolgschade of oponthoud. Op verzoek van DESA
International moeten Produkten of onderdelen waarop
garantie wordt geclaimd, naar de fabriek worden
geretourneerd waarbij verzendkosten vooraf door de gebruiker
worden betaald. Verkeerd gebruik van welke aard dan ook met
inbegrip van gebruik na het constateren van defekte of
versleten onderdelen, gebruik buiten het vermogen, niet door
DESA International goedgekeurde vervanging van onderdelen
of aanpassingen van welke aard dan ook of reparatie door
anderen op zodanige wijze dat het Produkt naar mening van
DESA International aanmerkelijk en ten ongunste is gewijzigd,
doen deze Garantie vervallen.
GEEN WERKNEMER OF VERTEGENWOORDIGER IS
TOEGESTAAN OP WELKE WIJZE DAN OOK
VERANDERINGEN AAN TE BRENGEN IN DEZE GARANTIE
OF EEN ANDERE GARANTIE TE VERLENEN TENZIJ EEN
DERGELIJKE GARANTIE SCHRIFTELIJK WORDT
VERSTREKT EN OP HAAR HOOFDKANTOOR WORDT
ONDERTEKEND DOOR EEN FUNCTIONARIS VAN DESA
INTERNATIONAL.
DESA International garandeert dat door DESA verkochte
nieuwe produkten vrij zijn van gebreken in materiaal en
afwerking gedurende negentig dagen na de datum van
aanvankelijke levering aan de eerste koper onderhevig aan de
volgende voorwaarden:
Verplichtingen en aansprakelijkheid van DESA Interna-
tional voortvloeiend uit dit contract blijven uitdrukkelijk beperkt
tot het naar goeddunken van DESA International repareren of
vervangen van onderdelen waarvan DESA International na
controle meent dat ze wellicht defekt waren in materiaal of
afwerking ten tijde van verzending vanaf de fabriek. Deze
onderdelen worden kosteloos aan de gebruiker beschikbaar
gesteld bij een door de fabriek erkend servicecentrum of op de
fabriek gedurende normale openingstijden. De Garantie is niet
van toepassing op onderdelen of accessoires van produkten die
niet door DESA International zijn vervaardigd en waarop de
garantie van de fabrikant van toepassing is of op normaal
onderhoud (zoals bijv. het bijstellen van de druk) of op
vervangingsonderdelen voor normaal onderhoud (zoals filters
en bougies). Onderdelen ter reparatie of vervanging
aangebracht in het onder deze garantie vallende Produkt zijn
uitsluitend gegarandeerd voor de resterende
geldigheidsperiode van deze Garantie, alsof dergelijke
onderdelen originele onderdelen waren van voornoemd
Produkt. DESA INTERNATIONAL BIEDT GEEN ANDERE
UITDRUKKELIJKE GARANTIE. VOOR ZOVER
TOEGESTAAN IN DE WET BIEDT DESA INTERNATIONAL
GEEN IMPLICIETE GARANTIE EN GEEN GARANTIE VAN
VERKOOPBAARHEID OF GESCHIKTHEID VOOR EEN
BEPAALD DOEL. IMPLICIETE GARANTIES MET INBEGRIP
WAARBORG ALGEMENE APPARATUUR -
BEPERKTE GARANTIE GEDURENDE 90 DAGEN
Printed in U.S.A.
101487-01
Rev. B
9/94
GARANTIESERVICE
Vermeld in uw schrijven altijd het model- en serienummer.
Wij behouden het recht voor om deze technische gegevens te
allen tijde zonder kennisgeving te wijzigen. De enige van
toepassing zijnde garantie is de gebruikelijke, schriftelijke
garantie van DESA International. Wij geven geen andere
garantie, expliciet of impliciet.
Gebruikershandleidingen zijn verkrijgbaar door te schrijven naar
de Technical Service Department (Afdeling Technische Service)
van:
Corporate Headquarters
2701 Industrial Drive
P.O. Box 90004
Bowling Green, KY 42102-9004
U.S.A.
1/80